Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500
[ Voor 19% gewijzigd door Nordlys op 05-01-2012 09:27 ]
Wat Sjaak dus zegt
McMighty, sowieso niet scherp - en testcasewaardige foto's is (voor veel amateurs en pro's) toch echt even de puntjes op de dito i-tjes zetten in de nabewerking.. daar ontkom je toch vaak niet aan.Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:51:
kijk eens goed naar de groenblauwe gloed achter de grote boom links, daar zit je qua kleuren gewoon way off, zeker als het met JvdGeest vergelijkt. Jouw bewerkingen komen behoorlijk onrealistisch over zo. Een andere optie is dat je calibratie niet klopt..
Dalus, ik vind die laatste schaatser er een beetje uit vallen, en misschien had je hem ook wat krapper kunnen nemen (rand/beboording stoort mij nogal)
Ivorijn, mooi shot (ergens in de Cariben?) - misschien symmetrisch maken, verder prima!
@McMiGHtY: de foto is niet helemaal scherp, probeer een volgende keer ook een wat minder donkere en rustigere achtergrond te vinden (of gebruik een kleine scherptediepte om de achtergrond te vervagen)
@dalus: de foto is mooi scherp, achtergrond is niet erg interessant (maar doe je weinig aan in een schaatshal), misschien volgende keer proberen te pannen? Dan heb je ook minder `last' van een achtergrond.
@Ivorijn: lekkere kleuren, maar het onderwerp doet me verder niet zoveel. Daarnaast zou ik iets ruimer geschoten hebben aan de rechterkant zodat die parasol niet zo op de rand staat (symmetrie van de drie parasols).
Dan mijn foto, lekker contrast met de vorige foto, een storm foto (verbaasd dat die hier nog niet staan). Vanochtend genomen bij de haven van Scheveningen. Je ziet de noordelijke havenpier genomen vanaf de zuidelijke havenpier.
Ik heb helaas geen auto van waaruit ik lekker rustig door het raam kon schieten, dus foto staand genomen uit de losse hand (ook statief dom genoeg thuis gelaten). Lastig genoeg op 250mm (x1.6 crop) in deze wind! Om nog maar niet te spreken over het zandstralen van al je apparatuur
Ben zelf tevreden met de foto, kleuren zijn misschien ietsje donker maar het stormt dan ook! Klein beetje jammer van de meeuw die voor de golf langsvliegt (en niet goed als meeuw te herkennen is). Scherpte ben ik tevreden mee, compositie verder ook. Zit wel wat ruis op de plaat, maar vind ik voor dit onderwerp niet zo heel erg. Ga hem waarschijnlijk 60x90 op canvas laten drukken.

The Flying Dutchman
Gave plaat alleen zou ik inderdaad wel die vogels wegpoetsen want dat lijken nu op het eerste gezicht vlekken op klein formaat. Persoonlijk had ik hem iets aan de onderkant van het water gecropt, maar daar kan je over discussiëren.
ps. ik zie ook een wit vlekje (op je sensor?) Klopt dat?
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.
Dutchman: Goede sfeerplaat, alhoewel misschien licht cliché. Ik zou onder nog iets wegcroppen voor iets meer 'landscape'. Bovendien vind ik hem wel net wat te donker; misschien een halve stop meer? En inderdaad even het vlekje wegpoetsen. De korreligheid erger ik me niet zo aan.
Wat vind je van deze bewerking? Ik heb 'm in LR 16:10 gecropt, +15 invullicht gegeven, een beetje contrast, en ik heb het vlekje weggepoetst.
Zoals altijd: roept u maar als ik mijn bewerking weg moet halen.
[ Voor 18% gewijzigd door Ghost Dog op 05-01-2012 17:34 ]
Wat betreft verder croppen: dat was een beetje een lastige keuze. Heb geprobeerd de horizon op 2/3e van de foto te houden (eigenlijk zit hij nu al wat lager dan 2/3e). Heb ook overwogen om de horizon op 1/3e te zetten. Een landscape formaat is minder handig als ik hem op canvas wil laten zetten, dan is een 4:3 of 3:2 formaat veel gangbaarder (hoewel je ook wel op 2:1 kunt laten drukken bij een aantal shops).
Verder: ben het met je eens Ghost Dog dat de plaat lichtelijk cliché is. Voor het onderwerp storm is dit zeker niet erg creatief
Misschien ga ik de foto inderdaad nog wat lichter maken. Ik vind hem erg mooi op mijn (ongekalibreerde) monitor (brightness en contrast staan iig op 60% en niet op 100% zoals standaard bij veel lcd monitoren), maar ben een beetje bang dat hij na afdrukken te donker uit zal pakken (dit is me een aantal keren gebeurd bij vergrotingen op fotopapier bij de Hema, het is me nog niet duidelijk of het aan mijn bewerking of aan de Hema ligt).
The Flying Dutchman
Graag commentaar zodat ik ervan kan leren

[ Voor 19% gewijzigd door Jkremer op 05-01-2012 20:11 ]
Wat betreft croppen... ik vind de bomen rechts de foto een beetje uit balangs brengen. Is dat een fabriek links op de foto? Daar had je wat meer mee kunnen doen (meer je foto daarop richten). De lucht ziet er wel mooi uit.
Die twee meeuwen die redelijk in de buurt van de vuurtoren vliegen zou ik gewoon laten staan. Vind ze wel leuk, de ene wit tegen donkere lucht, de andere donker tegen de witte spray. Verder zou ik in dit geval de derden regel laten varen en hem meer croppen zoals Ghost Dog voorstelt. Of nog wat meer croppen aan de zijkanten ook, maar in ieder geval iets minder donkere zee op de voorgrond, als je de landscape niet wilt. Als je dan nog genoeg pixels over houdt voor de print, in ieder geval.The Flying Dutchman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:32:
Dank voor de reacties. Witte vlekje is een vogel in de verte. Die ga ik inderdaad even wegpoetsen! De vogels dichterbij (die op vol formaat herkenbaar zijn als vogels) weet ik nog even niet wat ik daarmee ga doen.
Ik heb zelf nog een bewerking gedaan, lijkt veel op die van Ghost Dog. Stuk van het water eraf gesneden omdat dit erg donker is. De verhouding nu doorgetrokken naar panorama (2:1 in dit geval). Verder de `witte vlek vogel' verwijderd en het geheel ietsje lichter gemaakt. Ben er nog niet helemaal over uit hoe ik hem ga laten afdrukken, maar dit is het resultaat van de bewerking:

Je zou kunnen zeggen: snij nog stuk van de linkerkant af, maar ik blijf graag een beetje bij de `standaard' verhoudingen.
The Flying Dutchman
Ik houd zelf meer van gewoon 3:2 eigenlijk, heb het nooit zo op extreem breedbeeld zonder dat het echt een panorama is.
The devil is in the details.
Ik ga geen foto's uitrekken hoor ;-). Er is een klein stukje afgesneden aan de rechterkant (op de bovenste foto zie je aan de rechterkant nog een opstekend rotsblok, op de 2e versie niet), misschien dat daardoor de illusie ontstaat dat de foto `opgerekt' is ten opzichte van de eerste versie die ik gepost heb. Verder dus (zoals in mijn commentaar stond) een heel klein beetje lichter gemaakt en een vlekje weggewerkt. Is wel iets meer gedaan dan croppen dus.Hahn schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:50:
NabewerktHij heeft 'm alleen maar gecropt (en ietwat uitgerekt? zo ziet het er in ieder geval uit als ik ze naast elkaar leg).
Ik houd zelf meer van gewoon 3:2 eigenlijk, heb het nooit zo op extreem breedbeeld zonder dat het echt een panorama is.
The Flying Dutchman
Beetje offtopic... maar als je een stuk van een foto afsnijdt en die vervolgens weer naar 640px breed schaalt dan wordt alles wat er nog te zien is natuurlijk net een stukje brederHahn schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:55:
Ik heb ze naast elkaar gelegd in 2 tabs en ik zag echt totaal geen verschil qua kleuren, dus dat lichter maken heb je dan wel erg subtiel gedaanEn de golf werd er bij de nieuwere versie iets breder van, dus misschien dat je per ongeluk hebt uitgerekt (of dat kan natuurlijk ook door het croppen van de zijkant komen).
@Hahn hieronder: hehe, je hebt gelijk... lezen blijft soms moeilijk
[ Voor 5% gewijzigd door The Flying Dutchman op 05-01-2012 23:00 ]
The Flying Dutchman
Verwijderd
@Jkremer: De foto is erg wazig, ik mis een focuspunt. Kleuren zijn wel mooi.
@Ivorijn: Mooie foto. Zonde dat die parasol net afgesneden is. Ook wel jammer dat die railing aan de rechterkant niet doorloopt, denk dat ik zou proberen er een stukje railing bij te photoshoppen.

Bend by T van der Velden, on Flickr
@ Sargonaut: Mooie sfeervolle plaat. Hij lijkt wel scheef (zie de meest rechtse boom).
@Sargonaut: Is dat HDR? Zoja, heel smaakvol uitgevoerd, redelijk subtiel. Zonee, Knap hoe je zoveel detail hebt weten vast te leggen

IMG_8866.jpg by f0xbe, on Flickr
Gemaakt met mijn nieuwe Sigma 30mm f1.4 prime lens teruggestopt op f2.5 op mijn fietstocht van Antwerpen naar Oostende door het Waasland. Deze foto is gemaakt ergens tussen Beveren en Kemzeke.
De bewolking zorgde voor een mooi diffuus licht en de zon stond nog niet zo hoog. Ik heb de temperatuur met opzet wat warmer gezet, ik vond dat wel iets hebben. Wat denken jullie?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Ik vind het een mooie foto qua kleur, belichting en setting, zelfs ook het onderwerp. 'T is duidelijk dat je hier ff aan het chillen bent tijdens je fietstocht. Het perspectief is ook goed maar ik zou het betreffende het onderwerp toch net iets wijder gezien willen hebben. meer opening aan de linkerkant met nog een stuk weg erop zodat je wat weg kunt kijken bvb.[b]florholvoet schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:56
Gemaakt met mijn nieuwe Sigma 30mm f1.4 prime lens teruggestopt op f2.5 op mijn fietstocht van Antwerpen naar Oostende door het Waasland. Deze foto is gemaakt ergens tussen Beveren en Kemzeke.
De bewolking zorgde voor een mooi diffuus licht en de zon stond nog niet zo hoog. Ik heb de temperatuur met opzet wat warmer gezet, ik vond dat wel iets hebben. Wat denken jullie?
Get Airflow, save the world.
@ivorijn: echt een prachtige foto, in welke land is deze genomen?
Deze plaat net geschoten, alleen beetje jammer dat hij zo donker is rechts

[ Voor 15% gewijzigd door Jkremer op 06-01-2012 19:23 ]
Hij is wel mooi qua lichtval op het gezicht, alleen wel een stuk te donker. Ik weet niet of je in RAW hebt geschoten, maar anders kun je gewoon de exposure flink omhoog schuiven dan is ie denk ik prima te redden.Jkremer schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 18:48:
@florholvoet echt een mooie plaat en onderwerp
Deze plaat net geschoten, alleen beetje jammer dat hij zo donker is rechts
[afbeelding]

Je foto heeft typisch zo'n sfeertje van moeders die lekker aan het koken is
[ Voor 25% gewijzigd door hypz op 06-01-2012 19:10 ]
Wat betreft je foto, nog steeds wat aan de donkere kant en de blik lijkt wat geposeerd (expres de andere kant op kijken). Kleur is heel mooi
@florholvoet, mooie foto, fiets en tas iets te ver naar links maar de plaats van de camera is wel goed met de boom zo. Mooie kleuren vooral, prachtig met die lucht daar achter!
@Sargonaut, mooie foto! Prachtige compositie zo, heerlijk om naar te kijken!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@florholvoet: Ook mooie plaat, en ook een sprekende foto. Straalt echt uit van even de fiets tegen de boom pleuren en even uitrusten / wat drinken oid
Hier nog iets van mij, ben vanmiddag even het bos in geweest. Ik vind het vaak wel lastig in het bos om iets interessants te vinden om te fotograferen. Mooie bloemen o.i.d. zijn er momenteel niet echt, water hebben we hier ook niet, het is vooral een en al bomen met een bed van dooie bladeren
Ik ging het bos in met de bedoeling om wat leuke texturen en details te gaan fotograferen. Daarom misschien niet echt duidelijk een onderwerp ;-) , maar onderstaande vond ik wel aardig.

IMG_1641 by Alex de Groot, on Flickr
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Geen idee eigenlijk nu je het zegtUniversal Creations schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:43:
@hypz: wat is dat blauwe? Ben je niet een beetje uitgeschoten in je bewerking? Als je grote contrasten en duidelijke texturen wil, is zwart-wit misschien een betere optie.
Dit is het origineel trouwens (onderstaande link), ja misschien iets doorgeschoten in de bewerking
http://www.flickr.com/photos/ajdegroot/6648252309/lightbox/
Als je daar even op terug drukt dan zie je direct het verschil
Hier trouwens nog een poging, wat natuurlijker gehouden met wel hoog contrast:

IMG_1641_S by Alex de Groot, on Flickr
[ Voor 28% gewijzigd door hypz op 06-01-2012 20:38 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

IMG_1600 by Alex de Groot, on Flickr
Ook niet lullig bedoelt maar die doet ook pijn aan m'n ogenhypz schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:42:
Ok! Bedankt voor de respons. Misschien is het wel wat té inderdaad, ik wilde er gewoon wat aparts van maken. Sorry voor de spam hoor maar hier nog 1tje van vanmiddag, vinden jullie dit hier ook too much? Ik vond het zelf ook wel wat hebben zo. Ben gewoon benieuwd naar jullie commentaar.
[afbeelding]
IMG_1600 by Alex de Groot, on Flickr
www.maartendeboer.net
Geeft niet, ik post hier om kritiek te krijgen natuurlijk! Ik ben bewust een beetje over the top gegaan met de nabewerking, ik vond het best vet lijken zo. Ook niet met de gedachte het heel realistisch te houden natuurlijk!Ventieldopje schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:01:
[...]
Ook niet lullig bedoelt maar die doet ook pijn aan m'n ogen
florholvoet: mooie toning en scherpte. de subtiele vingettering vind ik ook leuk gedaan. De compositie is wel wat centraal naar mijn smaak. Ik had het leuk gevonden als er iets meer omgeving op stond.
hypz: ik vind het wel bijzonder zo over de top. De tweede en derde foto vind ik wel beter dan de eerste. Maar het is geen foto waar je lang naar blijft kijken.

Playing a game by s_arts, on Flickr
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
hypz: wow, iets te heftig bewerkt in mijn ogen. Kan er niet prettig lang naar kijken.
jkremer: vind het gehele plaatje eigenlijk te donker. Verder vind ik hem ook niet spannend ofzo.
psyBSD: mooie plaat, alleen vind hem bij de onderste stenen op het spelbord net even te hard onscherp worden. Denk met een iets zachtere onscherpte dat hij mooier word.
Hier mijn foto:

Foto is gemaakt in Eindhoven. Ik was met een vriend daar aan het rond wandelen om een poging te doen tot architectuur fotografie. Ik moet eerlijk toegeven dat het moeilijk is dan je denkt. Even wat gebouwtjes op de foto zetten en klaar? Mooi niet dus. Maar wel een leuke uitdaging. Binnenkort weer op pad
Dus gelijk maar beginnen dacht ik zo.
De foto is genomen in het Ir. D.F. Woudagemaal dat momenteel weer volop in bedrijf is.
Persoonlijk mis ik de actie van de stoommachines een beetje op deze foto.
Wat ik echter mooi vind is de licht inval en de 'mist' die er hangt door alle machines die draaien.
Maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
De foto is onbewerkt.

Two steam pumps at full speed by Pieter Wesseling, on Flickr
"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.
@Ivorijn: Reisboek plaatje
@ The Flying Dutchman: Lekkere plaat! Vogels storen mij zelf niet eens zo erg bij de golven
@Sargonaut: Heerlijke plaat, zou bij mij aan de muur mogen. Hij lijkt inderdaad HDR, maar dat stoort mij totaal niet. Iets wat ik wel met de meeste HDR platen heb. Complimenten dus
@psyBSD: Ik deel de mening van de mede tweaker over de onscherpte, al geeft dat de plaat wel iets extra's. Toch had het bord i.m.o. in zijn geheel scherp gemogen.
@Pdebie: Inderdaad, architectuur is lastig maar dat ligt bij mij ook aan het feit dat het mijn ding i.i.g. niet is.
Bijvoorbeeld:

Ciudad de las Artes y Ciencias Front by Killa_Z, on Flickr
Ik heb volgens mij wel 20 minuten hier gestaan om een "aardige" plaat er uit te krijgen.
[ Voor 27% gewijzigd door KillaZ op 07-01-2012 15:38 ]
K to the KillaZ
(klik voor groter)

Deze foto heb ik geschoten toen ik net mijn 18-50 f2.8 lens ontvangen had. Meteen spelen met de scherptediepte uiteraard. De foto is op zich niet spannend, maar het detail vind ik persoonlijk wel erg fijn om naar te kijken.
Daarnaast had ik geen statief bij me, dus avondfoto's zou geen succes worden
Thx voor de feedback
K to the KillaZ
Pfew, ik dacht dat het weer het zoveelste testshotje was waar niks aan zou zijn, maar hij bevalt me eigenlijk welpdebie schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 19:44:
(klik voor groter)
[afbeelding]
Deze foto heb ik geschoten toen ik net mijn 18-50 f2.8 lens ontvangen had. Meteen spelen met de scherptediepte uiteraard. De foto is op zich niet spannend, maar het detail vind ik persoonlijk wel erg fijn om naar te kijken.
@Killaz: compo is wel nice. Licht is idd wat minder. Denk dat hij in het ochtend/avondzonnetje stukkenbeter tot zijn recht komt. Of wellicht in het 'blauwe uurtje'.
@pdebie: mooi lijnenspel. Wel vind ik dat blauwe stuk onder het gebouw nogal overbodig.
@psyBSD: Leuke foto, alleen ik verwacht het hele spelbord scherp. Het stoort mij nogal dat de onderste helft niet scherp is. Ook jammer van het half afgeknipte kopje.
@hypz: compo is wel aardig, maar de kleuren vind ik niet relaxed. Volgens mij ben je aardig aan het experimenteren geslagen
Eentje van mij:

Four starlings and a horseback by Marcel Tuit, on Flickr
Ik twijfel een beetje over het contrast. Te flets of niet? waren ook kloteweersomstandigheden: erg bewolkt
Nou dat had ik zelf ook, ik vond het opzich wel aardig, maar ik vond het met weinig contrast weer vrij saai omdat het een vlakke foto is, zit geen diepte in ofzo. Aan de andere kant dacht ik dat ik er wel wat mee kan omdat ik de texturen wel weer aardig vind, en met die klimop die over de boom heen groeide. En hoe langer ik dan achter photoshop zit, dan word je zelf misschien een beetje verblind en ga je te vermarceltuit schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:44:
@hypz: compo is wel aardig, maar de kleuren vind ik niet relaxed. Volgens mij ben je aardig aan het experimenteren geslagen
Anyway, wel weer goed om hier commentaar te krijgen natuurlijk, daar leer je alleen maar van
Jou foto: Zeker geslaagd, misschien toch nog ietsje contrast erbij / de blacks iets omhoog? Misschien dat de koe dat iets beter naar voren komt t.o.v. de achtergrond.
@pdebie: Leuk bloemetje, maar verder niet echt spannend, onderwerp staat precies in het midden. En de boven en onderkant voegen inderdaad niet echt iets toe.
@bozevkwa: Het is een mooie locatie, maar het standpunt vind ik niet zo spannend, als je precies in het midden van de ruimte staat vind ik het meestal alleen echt sterk als je echt iets met symmetrie kan doen.
[ Voor 16% gewijzigd door hypz op 07-01-2012 21:11 ]
Verwijderd
Het is niet echt een HDR.
@marceltuit: Leuk tafereeltje. Contrast is wel goed. Ik zou eerder de helderheid een klein beetje terug draaien, maar dat kan evengoed mijn monitor zijn.
@pdebie: Mooie bokeh, maar ik vind de compositie te centraal.
@Killaz: Mooi symmetrisch. Misschien die paar vlekjes, op de straat en op het gebouw, nog even wegwerken met photoshop?
@Bozevkwa: Zonde van het harde licht door de ramen, maar de stralen zijn wel weer mooi. En de foto is iets scheef.
@pdebie: Ik ben het eens met het commentaar dat je al hebt gehad. Wat betreft de scherptediepte, die is wel lekker.
@Marceltuit: Erg mooie foto Marcel. Je ziet er eigenlijk niets van dat het rotweer was
Ik heb vandaag eens het een en ander gespeeld in een studio. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

DSC_8862-bewerkt by MagicTempest, on Flickr
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
* Heb hem stiekem even in photoshop geladen hoor

zeg maar als je wil dat ik hem weghaal, maar wilde het je even laten zien, heb hem expres al even klein formaat gedaan
[ Voor 45% gewijzigd door hypz op 07-01-2012 22:59 ]
Ik denk dat MagicTempest hem juist extra donker heeft gemaakt? Dat kan haast niet anders.
@marceltuit,
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik naar moet kijken?
@killaz,
Hier mis ik eigenlijk een beetje het gevoel van ruimte!
@florholvoet,
Hele mooie warme plaat!
Weer een van mijn kant (door mijn vriendin gemaakt.

Abstract wood by Alessandro Vermeulen, on Flickr
C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Ik vind het een geslaagde houten interpretatie van 'de schreeuw' van Munch. Geen idee waarom, maar dat was m'n eerste gedachte.
Hier staat tekst

Ik denk dat dat komt doordat het contrast met de achtergrond niet zo groot is. Niet in termen van kleur maar ook de helderheid verschilt niet zo veel. Misschien kan je daar nog een beetje mee spelen?
@Sjaak_Afhaak
Dat zal ik tegen haar zeggen, probeer haar al langer zo ver te krijgen. Maar tot nu toe pakt ze soms mijn cam even en maakt dan dit soort plaatjes! En dan geeft ze de camera weer vrolijk terug.
@walletje: die komische toon vind ik ook, altijd als ik die spreeuwen op koeien/paarden de omgeving zie observeren doen ze me denken aan die oude mannen uit de muppets op dat balkon
@sargonaut: helderheid op mijn 2 ongecalibreerde monitoren is goed
@magictempest: leuke foto, al vind ik hem wel veels te donker.
@spockz: kan je je opmerkingen even toelichten? Ik dacht zelf dat het onderwerp redelijk duidelijk was en dat de foto absoluut niet druk is; maar wellicht interpreteer ik je verkeerd...
De vogels kijken eigenlijk allemaal een andere kant op. En de lijnen in de vacht van het paard zijn ook wat druk of suggereren een bepaalde lijn. Verder steken de vogels op mijn scherm althans niet zo heel erg af van de achtergrond.
Verwijderd
@Spockz: Het doet me zelfs meer aan een schilderij dan aan een foto denken, en dat is positief bedoeld!
@Pdebie: Gecropped is het al mooier, wel staat het subject nu redelijk centraal.
Ik heb de schreeuwerige onbewerkte foto uit mijn testcase bewerkt en hem romantischer gemaakt. De lichte ruis die aanwezig was heb ik zo goed mogelijk trachten te verwijderen. Ook heb ik de achtergrond zachter gemaakt. Benieuwd wat jullie ervan vinden.

This_is_love by peetersthomas, on Flickr
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2012 11:12 ]
Reacties op voorgaande foto's:
@pdebie: Mooi scherp op de bloem en leuk met de waterdruppel, maar verder vind ik 'm niet heel interessant.
@Spockz: Gave foto! Een foto waar ik langer naar blijf kijken!
@Magic: Sorry, maar vind de foto nu veel te donker. Het ideetje van hypz spreekt mij veel meer aan.
@Magic: Het commentaar van hypz is i.m.o. wel terecht: Als de belichting sterker wordt gemaakt knalt het model er goed uit. Nu vind ik hem te donker en komt de jurk niet goed tot zijn recht i.m.o.
Mag ik je vragen of je een gedachte hebt achter de foto?
@Spockz: Gave foto hoor, complimenten voor je vriendin!
@tekenpotlood: Nice, Wall-E gevoel komt weer terug (
Ik heb voor de Ciudad de las Artes y Ciencias het contrast wat omhoog gegooid, helaas werd de foto er i.m.o. niet beter op indien ik de belichting wat bijstelde. Ook heb ik de vlekjes op het gebouw (missend mozaik) weggehaald.
Hij is nu zeker beter

Ciudad de las Artes y Ciencias Front by Killa_Z, on Flickr
K to the KillaZ
@tekenpotlood: Kleuren pakken lekker warm uit. Het enige dat ik er nu nog aan zie is dat de lucht nog blauw is in het zwarte vlak. Al denk ik niet dat daar veel tegen te doen is.
@Pdebie: De kleuren zijn wat flets naar mijn mening. Op zich is het centreren niet zo erg, maar zoals je zelf al zegt is het niet echt een spannende plaat.
@Killaz: Goede compositie, alleen hij oogt wat donker. Of zit hem dat in mijn scherm?
Mijn bijdrage

Geschoten in Jericoacoara (Brazilië) tijdens de zonsondergang.
Gebruikt: Nikon D300 met 17-55mm F2.8 @ ISO200 55mm F4
Qua bewerking heb ik niet heel veel gedaan eigenlijk. Dit is redelijk rechtstreeks uit de camera, alleen de witbalans en de vibrancy wat bijgestuurd.
Waar ik nog wel eens moeite mee heb is het goed beoordelen van de belichting. Dit komt denk ik vooral doordat mijn MacBook zelf de verlichting van het scherm aanpast. Bij deze is dat volgens mij wel goed gegaan, maar hij zou wat donker kunnen zijn.
To be determined...
@Spockz: Complimenten aan je vriendin. Hij ziet er erg mooi uit.
@pdebie: Dit is inderdaad beter.
@tekenpotlood: ik had hem al in je testcase gezien. Deze spreekt inderdaad een stuk meer als de versie die je daar had staan.
@KillaZ: Ziet er een stuk beter uit
@MaNdM: Mooie foto. Ik vind hem alleen vrij grijs. Nu is het wel bewolkt enzo, dus misschien dat het gewoon zo is, maar misschien kun je er wat mee.
In dezelfde trend heb ik nog een foto gemaakt. Ben benieuwd wat jullie er nu van vinden:

1 second statue by MagicTempest, on Flickr
Net even op orginele grootte bekeken op flickr, maar van wat ik zo zie heb je niks aangepast aan de belichting en was deze foto orgineel net zo donker als die andere? Dit denk ik om dat er gigantisch veel ruis in de foto zit! En dat op ISO 320!MagicTempest schreef op zondag 08 januari 2012 @ 23:12:
Allen, bedankt voor de feedback. Hij is inderdaad te donker. Ik heb hem nu wat bijgetrokken en hij ziet er een stuk beter uit. Overigens heeft de foto niet specifiek een bedoeling. Het gaat voornamelijk om de vorm en de oefening.
@Spockz: Complimenten aan je vriendin. Hij ziet er erg mooi uit.
@pdebie: Dit is inderdaad beter.
@tekenpotlood: ik had hem al in je testcase gezien. Deze spreekt inderdaad een stuk meer als de versie die je daar had staan.
@KillaZ: Ziet er een stuk beter uit
@MaNdM: Mooie foto. Ik vind hem alleen vrij grijs. Nu is het wel bewolkt enzo, dus misschien dat het gewoon zo is, maar misschien kun je er wat mee.
In dezelfde trend heb ik nog een foto gemaakt. Ben benieuwd wat jullie er nu van vinden:
[afbeelding]
1 second statue by MagicTempest, on Flickr
Waarom schiet je die foto op f/7 trouwens, dan moet je ook wel een berg licht hebben!
[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 09-01-2012 01:44 ]
www.maartendeboer.net
Daarnaast zagen de foto's er op het display van de camera wel redelijk uit qua belichting, dus nam ik aan dat het wel goed was.
Ik heb de foto nu aangepast met het high-pass filter waardoor de huid iets egaler wordt en de ruis ook wat minder (foto staat alleen niet online)
[ Voor 12% gewijzigd door MagicTempest op 09-01-2012 09:52 ]
Om de belichting te beoordelen zul je echt het histogram moeten bekijken.
f/7 is overigens niet vreemd in een studio. Daar heb je vaak bergen licht en iso 100 met f/8 is dan heel normaal. (met mijn el-cheapo flitsers thuis heb ik wel eens f/11 moeten gebruiken omdat ik het flits vermogen niet laag genoeg kon krijgen)
Wat betreft de fotos zelf; Tja...ze kunnen mij niet boeien. Veel meer kan ik er niet over zeggen.
Wel valt me op dat de vloer mooi diep zwart is. Was het gewoon zwart papier dat gebruikt is?
Je schiet gewoon met een 50mm lens (75mm op fullframe), aangezien ze haar trui omhoog uit trekt (en dus geen extra diepte creëert) zou een diafragma tussen de f/3.5 en f/4.5 prima voldoen lijkt me.MagicTempest schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:50:
Er zit inderdaad een hoop ruis in. En dat komt ook omdat de foto net zo donker was als die andere. De reden dat ik F7 heb gebruikt is omdat de gebruikte lens een hele korte DoF heeft en ik bij deze foto's iets meer DoF wilde. Een groter diafragma zou daar niet bij hebben geholpen. (Overigens zijn de foto's tegelijkertijd gemaakt, niet de ene nadat ik het commentaar van de andere had gekregen, ondanks dat het wel zo lijkt door mijn commentaar)
Daarnaast zagen de foto's er op het display van de camera wel redelijk uit qua belichting, dus nam ik aan dat het wel goed was.
Ik heb de foto nu aangepast met het high-pass filter waardoor de huid iets egaler wordt en de ruis ook wat minder (foto staat alleen niet online)
Als zij 4 meter van je af staat (als ik je exif mag geloven) dan heb je op f/3.4 een depth of field van 0.86 meter! Op f/7.1 en 4 meter afstand is dit 1.9 meter! Ze kan dus zelfs liggend op de grond naar je toe kijken en dan nog krijg je haar er helemaal scherp op, lijkt me nou ook weer niet nodig
www.maartendeboer.net
@MaNdM: Mooie foto, misschien dat je nog iets met de achtergrond kan doen, die vind ik wat flets.
@KillaZ: Mooi symmetrisch. Wel zonde dat de zon niet scheen
@tekenpotlood. De voorgrond vind ik beter dan de versie in jouw testcase, lijkt wat meer contrast in te zitten. De paarse lucht vind ik dan weer een enorme afknapper...
Het nevelige vanochtend zorgde voor een prettig tegenlicht. Het loopt er iets af, de torens staan wel recht.

Érg mooie foto, goede keus geweest om dit ook in zwart wit te doenPowerUp schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:06:
@MagicTempest: los van de techniek snap ik de foto ook niet echt eigenlijk
@MaNdM: Mooie foto, misschien dat je nog iets met de achtergrond kan doen, die vind ik wat flets.
@KillaZ: Mooi symmetrisch. Wel zonde dat de zon niet scheen
@tekenpotlood. De voorgrond vind ik beter dan de versie in jouw testcase, lijkt wat meer contrast in te zitten. De paarse lucht vind ik dan weer een enorme afknapper...
Het nevelige vanochtend zorgde voor een prettig tegenlicht. Het loopt er iets af, de torens staan wel recht.
[afbeelding]
www.maartendeboer.net
Zeer mooie compositie en kleur gebruik. Foto loopt lekker kwa symmetrie.
@MagicTempest:
Leuke foto, alleen vind ik de foto mooier als haar voeten ook iets beter belicht zouden zijn.
@Powerup:
Zielig scenario waarbij het lijkt dat het paard genoeg heeft gehad van de vervuiling.
Foto van mijn kant:
Ruit stuk?

[ Voor 4% gewijzigd door Zakkenwasser op 10-01-2012 16:42 ]
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
@MrJey: goede binnenkomende lijnen onderin. Je scant als kijker wel alle elementen en dat is bij zo'n foto precies de bedoeling. Prima dus
MagicTempest: Ook ik begrijp niet echt wat je met de foto's wil zeggen, en ik vind de belichting niet zo mooi.
PowerUp: Lekkere plaat. Ik vind de keuze voor zwart-wit hier goed uitgewerkt. Wel vind ik dat het witte vlak bovenin wat groot is. Het scheve terrerien stoort me niet, want ik zie dat de gebouwen en paaltjes recht staan.
MrJey: Best aardige foto. Het moment is goed, en de lijnen ook wel. We vind ik 'm ietwat krap aan de bovenkant, vind ik de lantaarnpaal rechts niets toevoegen (hoe lastig ook om deze foto zonder te maken), vind ik het jammer dat het betonblok links afgesneden wordt waardoor je alleen de ruimte ertussen ziet, en had ik de foto met iets minder DoF (vooral voorin) misschien mooier gevonden.
@ MrJey, al die gebroken stukjes glas zijn interessant om naar te kijken en die stoep vormt een lekker lijn in de foto. Alleen wat mij betreft kan deze foto wel wat meer scherptediepte gebruiken, maar dat kan ook aan mij liggen want dat vind ik altijd vet.
Hier eentje van mij die ik met mijn net nieuw bezorgde Canon EOS 550D in combinatie met die 50mm 1.8 Canon lens heb gemaakt. Had niet echt veel interessants om te fotograferen dus heb ik maar een plaatje van het gebeuren in de keuken gemaakt, zag er wel kleurrijk uit.
Trouwens, weet iemand hoe het komt dat Flickr mijn foto's steeds verkleint? Deze foto heb ik bijvoorbeeld in 1920×1280 geupload en de grootste versie op Flickr is nu 1024×683...

Kokeuh by Jens van Bellen, on Flickr
[ Voor 8% gewijzigd door bello2185 op 10-01-2012 21:10 ]
Misschien beetje Off Topic, maar hoe bevalt die 50 1.8?
Vind het wel leuke foto, veel kleuren te zien en een leuke DOF.
Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5
Hier nog eentje met een beter DoF
Alleen vond ik deze kwa lijn techniek iets minder vergeleken met de eerdere foto die ik hier heb geplaatst.
(op die eerdere foto zie je ook beter dat het om een glaspunt auto gaat
Eeerder geplaatste foto van dit onderwerp

[ Voor 34% gewijzigd door Zakkenwasser op 10-01-2012 20:44 ]
Normaal heb ik een wow gevoel bij de foto's die je schiet maar deze doet me helemaal niks. Heb je ook de kleurenversie ergens?
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik zat zelf ook te twijfelen of ik hem op de echte horizon of de "schijnhorizon" recht zou zetten, uiteindelijk heb ik voor het eerste gekozen.bello2185 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:26:
@ PowerUp, erg mooie foto! Zit er lekker koel uit, alleen ziet het er een klein beetje scheef uit.
Als je geen pro (betaalde) account hebt is de maximum resolutie 1024px breed en zijn de 200 laatste foto's in je photostream zichtbaar.Trouwens, weet iemand hoe het komt dat Flickr mijn foto's steeds verkleint? Deze foto heb ik bijvoorbeeld in 1920×1280 geupload en de grootste versie op Flickr is nu 1024×683...
Hamed schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:33:
PowerUp,
Normaal heb ik een wow gevoel bij de foto's die je schiet maar deze doet me helemaal niks. Heb je ook de kleurenversie ergens?

Door het tegenlicht waren de kleuren erg flets, dan vind ik z/w veel beter werken.
[ Voor 23% gewijzigd door PowerUp op 10-01-2012 20:37 ]
Die 50mm 1.8 vind ik zelf een erg mooie lens en voor wat het kost kan je hem natuurlijk niet laten liggen. Het enige is dat de auto focus voor sommige misschien niet snel genoeg werkt en hij daarbij ook wat lawaai maakt en hij is natuurlijk helemaal van plastic, het is niet van dat goedkope plastic en straalt wel gewoon degelijkheid uit. Door dat plastic is hij wel lekker licht. En tjah zoals ik al zei, voor die net geen €100,- zou ik hem gewoon kopen. Ik kan de lens verder niet echt vergelijken met iets anders aangezien dit mijn eerste spiegelreflex is en dus ook mijn eerste lens. Maar ik raad hem zeker aan!
Edit: Wat mij nog wel net te binnen schiet is dat de focus ring voor manual focus best wel ongemakkelijk werkt doordat het helemaal aan de voorkant en onder nog een soort randje zit, maarja je kan niet alles hebben voor dat geld (was ook één van de redenen dat ik deze lens koos
@ MrJey. Die vind ik al een stuk leuker!
@ PowerUp, Ah oké, weet ik dat ook weer.
[ Voor 15% gewijzigd door bello2185 op 10-01-2012 20:40 ]
@PowerUp: Perfecte plaat voor een zwart-wit bewerking. Het witte deel had alleen iets minder groot mogen zijn.
@MrJey: Mooi gevonden. De foto verteld een verhaal. Wat meer scherptediepte gericht op het glas had de plaat misschien nog wel interessanter gemaakt.
@bello2185: Mooie kleuren en goede scherptediepte. De zonnebloemen op de achtergrond leiden mij alleen nog wat te veel af van het hoofdonderwerp. Flickr verkleind je foto's omdat je geen betalende (Pro-member bent). Zodra je gaat betalen kan je zo vol formaat laten zien.
Mijn eerste test met een DIY fotostudio: 3 bouwlampen en een laken. Helaas lukte het nog niet om de achtergrond goed genoeg uit te lichten, deze heb ik Lightroom nog aardig lichter moeten maken om hem mooi wit te krijgen.

Photoshoot - 008 by E. Pels, on Flickr
De verkleining naar een horizontale grootte van 1024 pixels is omdat je niet betaalt. Bij een Pro-account houd je ook het origineel.bello2185 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:26:
(...)
Trouwens, weet iemand hoe het komt dat Flickr mijn foto's steeds verkleint? Deze foto heb ik bijvoorbeeld in 1920×1280 geupload en de grootste versie op Flickr is nu 1024×683...
(...)
Overigens wordt het origineel wel opgeslagen, want mijn eerste foto's, geupload voordat ik 'pro'-gebruiker werd, zijn nu ook in het originele formaat beschikbaar.
@MrJey: Ik vind de eerste foto iets beter, denk ik, omdat je daar (beter) ziet dat het een glasauto is, ook omdat de bestuurder er wat beteuterd omheen loopt
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Ja, dat vond ik ook... als je goed kijkt kun je nog in die achterdeur lezen: "Ruit stuk: 0800-0003"deblaauwn schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 22:05:
[...]
@MrJey: Ik vind de eerste foto iets beter, denk ik, omdat je daar (beter) ziet dat het een glasauto is, ook omdat de bestuurder er wat beteuterd omheen loopt
Mooiste had natuurlijk geweest als hij op dat moment in de foto zijn telefoon aan zijn oor had gezet om te bellen met zijn baas. Dan had ik de foto geniaal gevonden.
[ Voor 18% gewijzigd door Zakkenwasser op 10-01-2012 22:13 ]
Voor een eerste keer vind ik het goed gelukt! Leuke foto

Gemaakt in het Dierenpark in Emmen. De foto is misschien net té krap genomen.
@Sandman I idd, iets te krap. Ook jammer van de ruis in de achtergrond
"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.
Inderdaad te krap, was misschien leuk geweest wat meer met scherptediepte te doen om het onderwerp te verduidelijken.Sandman I schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:02:
@ Thy...
Voor een eerste keer vind ik het goed gelukt! Leuke foto
[afbeelding]
Gemaakt in het Dierenpark in Emmen. De foto is misschien net té krap genomen.
Ik was van plan ook binnenkort eens naar de dierentuin te gaan. Ga dan een abonnement nemen is wel leuk voor m'n dochtertje, en ik kan dan zo naar binnen lopen als ik eens zin heb te fotograferen in de vlindertuin o.i.d.
@Thy: Mooi portret van je hond, die van mij zou vast niet in een studio opstelling lang genoeg blijven staan... De achtergrond is wel wat heftig inderdaad zo 100% wit.
Deze foto heb ik vanochtend op centraal station Leiden gemaakt en heb mij daarna een beetje uitgeleefd met de nabewerking.

Leiden Centraal Station by Jens van Bellen, on Flickr
Ik snap wat je zegt, maar het lastige is naar mijn mening dat dit precies is zoals het er op dat moment uitzag. Onderstaand de poging om hem qua belichting iets lichter te maken en qua kleur iets minder flets.PowerUp schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:06:

Als ik teveel draai aan de verzadiging of vibrancy dan ga je dat heel erg zien. Welk kleurprofiel gebruiken jullie bij het exporteren?
To be determined...
Voor online: sRGB, omdat dit zo'n beetje de enige is die alle browsers goed interpreteren.MaNdM schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:04:
[...]
Als ik teveel draai aan de verzadiging of vibrancy dan ga je dat heel erg zien. Welk kleurprofiel gebruiken jullie bij het exporteren?
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
MaNdM, is inderdaad lastig, vind hem persoonlijk ook nog een beetje flets.
Ik zelf zou hem misschien zo doen.
Heb in LR3 zowel oranje als geel opgetrokken, misschien zou alleen oranje ook volstaan als je het water liever niet zo verzadigd hebt.
Hier eentje van mij:
Nijmegen, loopbrug van Kelfkensbos naar Valkhof

[ Voor 12% gewijzigd door wavemaster100 op 14-01-2012 02:57 ]
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
Mooie scherpe foto, ik heb zelf het idee dat deze iets gedraaid kan worden, maar hoe kies je een goed referentie punt?wavemaster100 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 02:56:
Bello, erg mooie foto, mooie kleuren. Vind het zwart van de rails juist mooi.
MaNdM, is inderdaad lastig, vind hem persoonlijk ook nog een beetje flets.
Ik zelf zou hem misschien zo doen.
Heb in LR3 zowel oranje als geel opgetrokken, misschien zou alleen oranje ook volstaan als je het water liever niet zo verzadigd hebt.
Hier eentje van mij:
Nijmegen, loopbrug van Kelfkensbos naar Valkhof
[afbeelding]
Verwijderd
De pilaren recht zettenCaDje schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:09:
[...]
Mooie scherpe foto, ik heb zelf het idee dat deze iets gedraaid kan worden, maar hoe kies je een goed referentie punt?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Deze foto afgelopen zomer gemaakt tijdens het varen, helaas een beetje scheef.

Feedback zou fijn zijn want wil nog een boel leren
Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI
@wavemaster: vette compo en standpunt. Wel heb ik het idee dat hij scheef is...
@Mandm: vette plaat. jammer dat het silhouet niet zo scherp is. Kleuren + lucht etc zijn goed wat mij betreft.
Tenzij je een tilt-en-shift lens is het dan inderdaad onmogelijk alles recht te zetten.Universal Creations schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:03:
Door perspectief vertekening vanwege flinke groothoek (21mm op FF) is het bij dit soort platen onmogelijk om alles recht te zetten. De rechterpilaar is referentiepunt volgens mij en staat verticaal.
De beste oplossing is dan een hoek te kiezen die plezierig kijkt. Een specifiek object kiezen en dat vertikaal zetten vind ik zelden de mooiste hoek.
In dit geval is volgens mij het hek zelf het onderwerp en niet alleen de rechterpilaar van het hek. Ik zou me dus meer op het hele hek gericht hebben. Het resultaat zou dan zijn dat beide pilaren een beetje scheef komen te staan. Maar smaken verschillen...
@IIIIIIIII: Hij is wel erg scheef nog inderdaad!, als je hem even recht maakt door te croppen zou hij in iedergeval veel beter zijn, zou ik volgende keer even doen voordat je hem post
@Bello: Ik vind het zwart in de rails ook mooi overkomen, zie je lekker duidelijk de lijnen. Ik denk zelf dat je foto in gewoon zwart wit misschien toch mooier over zou komen. Verder zeker lekkere plaat, ook zoals ie nu is.
@Cadje: Deze vind ik niet zo spannend, de achtergrond is ook wat te veel aanwezig vind ik.
Hier nog wat van mij weer,
Toevallig fietste ik vandaag langs een parkeergarage die gesloopt werd (in Emmen), ben daar even naar binnen geglipt en wat foto's geschoten, hier 1 van mijn foto's, voor meer zie m'n flickr.

BW_IMG_1870 by Alex de Groot, on Flickr
Wat grappig. Ik ben daar afgelopen vrijdag ook nog even langs gelopen. Had er ook nog aan gedacht hier foto's te gaan maken, had toen alleen geen camera mee. Leuke foto trouwens.
Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5
Dit topic is gesloten.
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)