www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Thanks! (bedoel je nou die zwart/witte of de kleur?Ventieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 20:05:
@Pixeltje, vind hem zo juist heel leuk, toffe foto!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
@Sargonaut,
Je foto heeft wel wat maar de blauwe kleur kreeg meteen mijn aandacht. Beetje te veel lege blauwe ruimte aan de bovenkant.
@Pixeltje,
Leuke foto van oude spullen
@hyps,
Sorry niet echt mijn smaak. Veel te veel zwart. Wel moeite voor gedaan zo te lezen
@Sargonaut,
Mooi, had hem graag met meer kleuren willen zien aan de bovenkant.
@zxcvb
Mooie foto! Misschien de volgende keer groothoek zodat er een bredere foto ontstaat
@Sargonaut,
Zo te zien werkt de nieuwe polarisatiefilter wel goed maar het onderwerp doet me weinig.
@Beathoven,
Had hem graag scheper willen zien.
@Kasuras,
Is de 2e foto bewogen? want hij is nergens scherp!
Vind de 1e foto veel mooier.
@Pixeltje,
Met kleur veel mooier.
Hier komt die van mij. Vind hem zelf beetje overbelicht boven rechts. Lekker met dof wezen spelen zoals altijd
Ik hoor graag van jullie hoe en wat.
1/800s - f/1.2 - ISO 50

[ Voor 3% gewijzigd door Hamed op 01-12-2011 21:16 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
@Kasuras: Beide foto's boeien mij niet echt. De eerste foto op zich wel netjes belicht.
@Pixeltje: De kleurversie vindt ik veel beter. Voor een foto van een berg oude rommel wel mooi, maar ik zou hem niet aan de muur hangen
@Hamed: Het meisje is mooi scherp, ik zou hem zelf veel krapper gecropped hebben. Er zit nu wel heel veel vage achtergrond in de foto.
Hierbij alsnog:Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 15:09:
@sargonaut: Die zonsondergang wou ik nog voor iets later bewaren
Ow, sorry.De lucht bij de nieuwe versie is een stuk beter. Heb zelf ook weleens moeite om bij dit soort foto's het kleurverloop goed te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door zxcvb op 01-12-2011 21:29 ]
Ik krijg een beetje vreemd gevoel bij die blurriness. Is dat handmatig toegevoegd of is het gewoon bewegingsonscherpte? Want het meisje is wel gewoon scherp. Verder wel een leuke foto voor in het plakboek.
@zxcvb
Ik vind zelf dat soort zon foto's altijd het mooist als de zon wat meer gecentreerd is omdat je dan de stralen wat beter afvangt. (De zon is rond tenslotte.
[ Voor 36% gewijzigd door Spockz op 01-12-2011 21:26 ]
C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
@hamed: Jep, dat was de bedoeling idd om de achtergrond pikzwart te krijgenHamed schreef op donderdag 01 december 2011 @ 21:14:
@hyps,
Sorry niet echt mijn smaak. Veel te veel zwart. Wel moeite voor gedaan zo te lezen
Verder over jou foto: De expressie op haar gezicht is iig heel leuk. Dat overbelichte hoekje kun je prima van deze foto wegcroppen opzich. Verder vind ik de DOF een beetje te, lijkt een beetje raar bij dat hek links van haar.
[ Voor 29% gewijzigd door hypz op 01-12-2011 22:37 ]
Denk dat Hamed dat ook wel snapthypz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 22:33:
[...]
Jep, dat was de bedoeling idd om de achtergrond pikzwart te krijgen ;-)
The devil is in the details.
Ik vraag me af wat volgens jou het onderwerp van de foto is?Hamed schreef op donderdag 01 december 2011 @ 21:14:
Hier komt die van mij. Vind hem zelf beetje overbelicht boven rechts. Lekker met dof wezen spelen zoals altijd![]()
Ik hoor graag van jullie hoe en wat.
De DoF, of dat leuke kind?
Als het dat meisje is, dan zou ik wat krapper uitsnijden en dan ben je meteen dat grote overbelichte vlak kwijt
Overbelichting van de lucht is moeilijk te voorkomen. Het zorgt hier juist voor die mooie belichting van het haar. Inflitsen was een optie geweest. (of later op de dag)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
@Hamed: Wat betreft de scherpte van het kind en de bokeh hele vette foto. Maar de compositie vind ik te centraal. Misschien dat ik van de boven- en linkerkant een stuk af zou halen.
@Pixeltje: Kan niet goed kiezen welke ik beter vind. De zwart/witte versie kijkt rustiger , maar de gekleurde laat meer detail zien en heeft naar mijn mening ook een betere compositie.
Vond deze brug wel iets weghebben van het dek van een vliegdekschip, vandaar de naam. Omdat het origineel nogal kleurloos is, heb ik de foto omgezet naar zwart/wit. Maar daar werd het weer erg flets van, daarom heb ik er een soort van nep HDR van gemaakt. (Raw bestand 2 keer gedupliceerd, de belichting aangepast en daarna de 3 foto's met photoshop samengevoegd als HDR.) :

Midway by T van der Velden, on Flickr
Verwijderd
mist zat in de wegVentieldopje schreef op donderdag 01 december 2011 @ 19:51:
@Beathoven, leuk maar de kwaliteit valt me wat tegen
het zat niet in de weg.. maar het zat overal.
Wat ik me net ook realiseer.. ik heb de foto als raw in CS2 geimporteerd omdat ik mn laptop niet meehad en die van mn pa maar gebruikt heb toen ik NL was. Op een of 't andere manier viel de kwaliteit me al tegen in de RAW editor. Zal m wellicht nog eens door CS4 halen
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2011 15:59 ]
@zxcvb: De lucht is mooi, maar ik mis een echt onderwerp, zo is het een beetje een te basic foto dat je overal te zien krijgt.
@sargonaut: ik vind dat er te veel contrast is, de reling is zwart en er is amper nog detail in te bespeuren, ik denk dat met een andere bewerking of ee nbeetje invulflits dit een interessantere foto zou worden. Daarnast vind ik de boom rechts wat te dicht tegen het kader zitten aan de bovenkant
Ik vond het paard hier mooi gescheiden van de achtergrond en mooie licht en kleuren hebben. Ik ben benieuwd of jullie deze mening delen

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Sargonaut: Eenpuntsperspectief, leuk! M'n ogen blijven een beetje over de gehele foto dwalen zonder dat ik iets zie dat mijn aandacht vasthoudt. Denk dat er op expressief gebied echt nog wel iets te halen valt hier.
LaurentS: Een levendig portret van een paard. Recht toe recht aan, zonder al te grote technische missers.
Werkje voor een kerstkaart:

't Idee was om een warme en rustieke kerstsfeer over te brengen, waarbij de foto wel een authentieke uitstraling blijft behouden.
- Bokeh, draagt goed bij aan de foto.
- Warmte van de foto.
- Aankleding.
Verbeterpunten:
- De huidtinten zijn naar mijn smaak iets te donker. Dit zou beter belicht kunnen worden.
- Zou naar mijn idee mooier zijn als ze beiden naar het kind keken.
- De foto vind ik iets te veel naar links genomen, de vrouw staat er aardig krap op in vergelijking met de ietwat loze ruimte links.
Is idd ingeflitst, vandaar de streep, ik twijfelde om hem er op te laten of hem weg te doenHahn schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:53:
Waar is die witte streep op z'n oog van? Want het lijkt (voor mij) net alsof dat later erop is getekend, waardoor het me best wel stoortKop is volgens mij verder ook niet helemaal goed scherp, maar qua compositie en kleuren vind ik 'm wel aardig
Hij is scherp hoor, wel een beetje ruis, iso 800 en 1.55 EV gepusht (belichtingsfoutje
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
@ zxcvb: Mooie zonsondergang, maar er mist iets... bijvoorbeeld de spits van een kerktoren. Iets van een mooi silhouet.
@ Sargonaut: Ik zou de foto een beetje lichter maken. Hij is toch wat aan de donkere kant.
@ LaurenS: Prima foto, ik heb alleen een beetje het idee dat hij niet scherp is.
@ mcdronkz: Erg leuk om als kerstkaart te versturen natuurlijk. Ik ben het met met jvdgeest wat betreft de huidtinten eens. Maar ik denk dat het ook wel leuk was geweest als ze de camera inkeken. Nu is het net of de vrouw haar ogen dicht heeft.
Hier dan weer een keertje een foto van mij:

Hard Rock Cafe Las Vegas by RVeenvliet, on Flickr
Die witte streep is de pupil van zijn oog...Hahn schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 16:53:
Waar is die witte streep op z'n oog van? Want het lijkt (voor mij) net alsof dat later erop is getekend, waardoor het me best wel stoortKop is volgens mij verder ook niet helemaal goed scherp, maar qua compositie en kleuren vind ik 'm wel aardig
(en wit ipv zwart door flitsen)
Verwijderd
Ook camera's in een mobiele telefoon kunnen er wat van...

... after the rain! by peetersthomas, on Flickr
@Hamed: De wazigheid aan de linkerkant van de foto leidt me wat af. Misschien was het mooier geweest als de foto helemaal niet zo wazig was, ofwel alles wazig behalve het kind.
@Zxcvb: Prachtige kleurovergang, en ook weinig tot geen ruis te vinden. Kan er weinig op zeggen.
@Sargonaut: Krachtig maar sober, hou ik wel van.
@LaurentS: Mooie depth of field.
@Mcdronkz: Net zoals jvdgeest vind ik de compositie ook niet geslaagd. Aan de rechterkant lijkt het me ook krap.
@User88: Mijn ogen blijven over de foto dwalen. Maar mijn aandacht wordt wel getrokken door het lichtbord van Hard Rock Café. Het gaf me zonder de bijhorende tekst te lezen al onmiddellijk het gevoel van Las Vegas.
klik
@mcdronckz: Ik vind de de gehele foto wat te donker en te gelig. Leuk idee met de lichten op de achtergrond. Wat mij ook nog een beetje stoort is dat de ogen van de man zichtbaar zijn en die van de vrouw toe zijn/neergeslagen.
@user88: Leuke foto! Toch nog wat verbeterpuntjes
@tekenpotlood: ik ben niet zo van de donkere randen om een foto, daarnaast vind ik de foto iets te veel zwart, het zou leuker zijn om meer details te kunnen zien in de haag. Ik vind het een moeilijke foto om te beoordelen
[ Voor 3% gewijzigd door LaurentS op 04-12-2011 11:48 ]
@user88: Cool! Mooie kleuren en scherpte. Vind wel de uitsnede wat ongelukkig. Ik vind die grijsblauwe rand linksonder en het stuk rechtsonder wat storend.
@laurents: goed scherp en mooie kleuren. Vind de compo alleen wat minder spannend, maar goed dat is mijn smaak
@sargonaut: mooie dieptewerking door al die lijntjes. van de zwart/wit bewerking vind ik het zwart te donker.

Jump! by Marcel Tuit, on Flickr
Heb je een TN-scherm?marceltuit schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:21:
thanks. Heb inderdaad wat overbodige storende takken weggewerkt. dacht dat ik het wel netjes weggewerkt had, want ik zie geen verschillen in de achtergrond. zou dat liggen aan ongecalibreerd scherm ofzo?
Als je contrast en brightness wat omlaag doet zie je precies waar ze zitten:

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 04-12-2011 12:26 ]
edit: zo he, dat is wel heel overduidelijk
[ Voor 48% gewijzigd door Polariteit op 04-12-2011 12:39 ]
Hmm, met m'n Dell U2311 zie ik het toch best duidelijk en volgens mij heb ik m'n laatste Windows-installatie niet gecalibreerd (een hele tijd geleden wel gedaan, misschien dat er toch een calibratie bewaard is gebleven ofzomarceltuit schreef op zondag 04 december 2011 @ 12:38:
haha nee, een dell u2711
edit: zo he, dat is wel heel overduidelijk
Ook lijkt er wat paarse / magenta abberatie te zitten aan de takken, misschien ook even weg poetsen als je toch bezig bent?
Maaaaaar, mooie foto en mooi moment!!
[ Voor 23% gewijzigd door Ventieldopje op 04-12-2011 13:51 ]
www.maartendeboer.net
Wat mij betreft springt deze er echt uit. Maar dat zal aan mijn persoonlijke voorkeur liggen.
Uiteraard is er altijd nog ruimte voor verbetering, maar niet overdrijven met muggenziften he, mannen ;-)
@marceltuit: Leuke foto, die typische blik is mooi vastgelegd. Maar de takken zijn nogal raar vind ik.. Er zit precies een schijn op.. Chromatische abberatie misschien?
Mijn scherm is ook ongekalibreerd en ik zie het zeer lichtjes, nu jullie het zeggen. Viel me niet zo op.
@tekenpotlood: Zeg je nu dat deze met een telefoon is gemaakt?? Hij is alleszins netjes gelukt, mooie kleuren en veel detail.
Ik heb onlangs wat gespeeld met waterdruppels (het cliché van de clichés
Verder was mijn (manuele) focus toch niet zo spot-on, dit heb ik wat proberen verdoezelen met wat meer Clarity en verscherping in RAW maar dat is toch niet alles.

IMG_7876.jpg by f0xbe, on Flickr
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
In photoshop een A4 documentje gemaakt, met een grote brush wat rood/blauwe kleuren getekend, dan een Blur Filter erop toegepast, dat afgedrukt en gebruikt in een wit doosje als reflectorHahn schreef op zondag 04 december 2011 @ 15:42:
Niet slechtHoe heb je de kleuren zo gekregen (roze/blauw)?
Ik heb ook foto's gemaakt zonder deze reflector, maar met deze kleuren vind ik ze veel interessanter.
Ongeveer op deze manier:

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Verwijderd
Ja, ik heb die foto met mijn iPhone 4S gemaakt, er was ook een slechte belichting doordat het zeer bewolkt was. Dus al bij al vind ik het een sterke prestatie.florholvoet schreef op zondag 04 december 2011 @ 15:40:
@tekenpotlood: Zeg je nu dat deze met een telefoon is gemaakt?? Hij is alleszins netjes gelukt, mooie kleuren en veel detail.
Jou plaat vind ik eigenlijk niet eens zo heel erg cliche, gezien het kleurenpallet. Erg mooi! Alleen het standpunt en de wel heel erg centrale positie van de druppel vind ik wat minder.
Verwijderd

Fishfood by peetersthomas, on Flickr
@Marceltuit: Ik vind de vogel redelijk centraal geplaatst en de bewerking is redelijk zichtbaar. De vogel zelf wel mooi, enkel met de compositie is wat mis.
@Florholvoet: Mooi kleurgebruik, het geeft me het gevoel van de lucht bij een mooie zonsondergang die weerspiegeld wordt op het water.
@mdronkz:
Wanneer ik snel naar de plaat kijk denk ik van goh wat een leuk plaatje.
Echter wanneer ik wat langer blijf kijken mis ik een beetje een echte blik in de ogen.
@User88
Een prachtige foto, erg mooie compositie
@tekenpotlood
Mooie kleuren, vind ook de compositie erg leuk gekozen.
@marceltuit
Beest heeft een prachtige plek in de ogen, wel beetje jammer ( zoals al meer genoemd ) dat hier en daar wat 'shop' foutjes zijn te zien.
@florholvoet
Zoals je zelf al aangeeft, beetje cliché inderdaad, al vind ik het best een geslaagde foto.
@tekenpotlood
Je laatste foto hier vind ik beetje onsmakelijk:P
Zelf ben ik vanmiddag beetje bezig geweest wat foto's uit te zoeken die ik de afgelopen tijd heb gemaakt. Na mijn zomervakantie erg weinig tijd voor gehad. Hier één van de resultaten van vanmiddag. Ik ben deze zomer naar oa. Italië geweest. Eind van de avond nog even naar het meer aldaar geweest samen met mijn camera en statief. En dit is het resultaat.

Lago di Caldonazzo at Night by JordyOnrust, on Flickr
[ Voor 1% gewijzigd door JordyOnrust op 08-12-2011 12:55 . Reden: Watermerk verkleind ]
Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Ik persoonlijk vind de foto een mooi beeld geven. Maar gezien de kennis die toch wel aanwezig is op het forum ben ik benieuwd hoe andere fotografen tegen deze aankijken.
EXIF
Beschrijving: SONY DSC
Camerafabrikant: SONY
Cameramodel: DSLR-A200
Software: Adobe Photoshop CS5.1 Windows
Gemaakt door: Bram van Oosterhout
Belichtingstijd: 0,01
F-getal: 9
ISO-waarde: 100
Brandpuntafstand: 18
[ Voor 26% gewijzigd door Aardappelbakker op 06-12-2011 15:41 ]
Niet een hele bijzondere foto inderdaad, misschien was het leuker geweest als er wat meer actie was. Volgende keer hoef je niet de hele lap exif informatie te kopieëren, enige wat mensen misschien interessant kunnen vinden is sluitertijd (1/100s etc.), ISO waarde, Diafragma (f/9.0), Focal length (65mm bijv.) en wat voor body. Dingen zoals Meetmodus 5 zecht ons niks natuurlijkAardappelbakker schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:54:
Wellicht een hele andere tak van fotografie die misschien niet vaak voorkomt op dit forum.
[afbeelding]
Ik persoonlijk vind de foto een mooi beeld geven. Maar gezien de kennis die toch wel aanwezig is op het forum ben ik benieuwd hoe andere fotografen tegen deze aankijken.
EXIF
Oriëntatie: 1
Datum en tijd: 2011:11:19 01:43:24
Beschrijving: SONY DSC
Camerafabrikant: SONY
Cameramodel: DSLR-A200
Software: Adobe Photoshop CS5.1 Windows
Gemaakt door: Bram van Oosterhout
Belichtingstijd: 0,01
F-getal: 9
Belichtingsinstelling: 1
ISO-waarde: 100
Sluitertijd: 6,64386
Diafragma: 6,33985
Helderheid: 7,75
Belichtingsinval: 0
Maximum diafragma: 3,61
Meetmodus: 5
Lichtbron: 0
Flits: 16
Brandpuntafstand: 18
Speciaal verwerkt: 0
Belichtingsmodus: 1
Witbalans: 0
Scherpstelafstand 35mm-film: 27
Scene-opnamesoort: 0
Contrast: 0
Verzadiging: 0
Scherpte: 0
www.maartendeboer.net
@tekenpotlood: Leuk gedaan, mooie kleuren.
@JordyOnrust: Mooie kleuren, vind ik zeker een fijne desktop achtergrond met die rustgevende kleuren.
Ze doen het best wel goed zo te zien.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Staat een mini watermerkjeHahn schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:06:
Technisch gezien is de foto niet heel bijzonder, maar je hebt wel een leuk moment te pakkenWat doet die letter in het midden van de foto eigenlijk? Lijkt op een U ofzo.
Die is zo mini dat je 'm zelfs in Paint nog weg zou kunnen halen
Misschien een leuke foto voor een reportage over een bepaald onderwerp, maar naar mijn mening niet echt een foto om graag naar te kijken voor een wildvreemde zonder het verhaal dat hierbij hoort.
Wat wil je met deze foto vertellen? Misschien past deze foto beter bij een verzameling van meerdere foto's, zodat je ook kunt zien waarvoor deze brandweer mannen aan het werk zijn.
Zelf heb ik nog een foto opgeduikeld van mijn vakantie. Dit maal vanuit Slovenië.
Deze trap daalde af in een grote grot, die helaas toen afgesloten was. Op de terug weg was dit wat ik de hele tijd zag. Op een bepaalde manier ademt deze plaat voor mij een bepaalde sfeer. De combinatie tussen het groene aan de linker kant en het grauwe grijs van de trap vond ik goed bij elkaar passen.

Stairs by JordyOnrust, on Flickr
[ Voor 0% gewijzigd door JordyOnrust op 08-12-2011 12:58 . Reden: Watermerk verkleind en tikkeltje groen uit de foto gehaald. ]
www.maartendeboer.net
Dan mag je jezelf toch wel koning paint noemen denk ik zo. Maar dat is een andere discussieHahn schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:49:
[...]
Die is zo mini dat je 'm zelfs in Paint nog weg zou kunnen halenNu ben ik sowieso niet zo van watermerken die door de foto heen staan, maar als het totaal niks qua kopieerbeveiliging toevoegt, doe het dan niet, is mijn gedachte dan
Mmm, ja. Wellicht dat de foto dan beter tot zijn recht komt. Misschien iets om over na te denken, om te bedenken wat ik met een foto wil zeggen/laten zien. Echter bieden de hulpdiensten niet altijd genoeg tijd daarvoorJordyOnrust schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:30:
@Bram1041
Misschien een leuke foto voor een reportage over een bepaald onderwerp, maar naar mijn mening niet echt een foto om graag naar te kijken voor een wildvreemde zonder het verhaal dat hierbij hoort.
Wat wil je met deze foto vertellen? Misschien past deze foto beter bij een verzameling van meerdere foto's, zodat je ook kunt zien waarvoor deze brandweer mannen aan het werk zijn..
@je eigen foto:
Mijn inziens iets teveel contrast tegenover het groen en de stenen. En wellicht dat iets meer dof mooier was geweest aan de bovenkant van de foto.
Jammer van die takken die zo storend aanwezig zijn, de blik is namelijk top!
@florholvoet:
Erg mooi gedaan met de kleuren, misschien wel de beste uitvoering qua kleur die ik tot nu toe heb gezien. Ik vind het echter jammer dat je standpunt relatief hoog is en het onderwerp zo centraal staat. Probeert dat nog iets spannender te krijgen en je hebt een top foto. Voor inspiratie kan je op GoT zoeken naar TheAlchemist.
@tekenpotlood:
Ik vind de schaduwen te donker, bij eten wil ik altijd wel een fris overzicht krijgen. Wellicht komt dit ook om het geel uitgebeten is.
@JordyOnrust:
De donkere delen zijn praktisch zwart, dat is erg jammer. De foto was voor de rest een prima uitvoering. Wellicht de volgende keer een stapje naar voren doen, zodat je die rand onderin niet krijgt. En alsjeblieft, maak die copyright melding wat kleiner. Niemand gaat je foto zomaar stelen en publiceren hoor, wordt lastig met zo'n kleine versie.
@Bram1041:
De actie is in elk geval aanwezig. Dit is meer journalistieke fotografie (gewoon de gebeurtenis vastleggen) en minder artistiek. Dat is verder niet erg hoor. Tip voor de volgende keer: Neem een groter diafragma, daardoor kan je het onderwerp meer isoleren in de diepte.
@JordyOnrust: Zie mijn eerdere comment.
Hierbij een probeersel van mijn kant. Aan het spelen met aluminiumfolie en een externe flitser. Aan de ene kant vind het ik wel leuk, aan de andere kant voelt het als het presenteren van niets als iets

(Klik voor een grotere afbeelding)
@tekenpotlood:zo'n telefoon kan veel - zelfs mosselen een heel andere kleur geven. Als ik ze eet zijn ze tenminsta altijd rozig. Wel leuk gedaan overigens
@jordyonrust: lucht ziet er wat uitgebeten uit, verder wel fijne sfeer. Mssch in de nabewerking nog wat aan de lucht doen?
@bram1041: leuke actie, compositie niet zo spannend. Oranje mannetjes wegcroppen / poetsen?
@jordyonrust: trap doet me niet zo veel - wat rommelig en mist een onderwerp. En idd. die copyrightvermelding kan niemand omheen
De rozen willen van geen opgeven weten, hoewel de kou ze stevig aanpakt. Levert wel mooie beelden op. Heb wat ziten stoeien met perspectief en crop om de boel zo evenwichtig mogelijk te krijgen, maar de roos was niet echt mooi opgelijnd met de hekpilaar. Toch nog een beetje gelukt?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Verwijderd
Haha, dan zal dat een verschil van regio zijn zeker?bobcom schreef op woensdag 07 december 2011 @ 12:41:
@tekenpotlood:zo'n telefoon kan veel - zelfs mosselen een heel andere kleur geven. Als ik ze eet zijn ze tenminsta altijd rozig. Wel leuk gedaan overigens
Ik ken enkel witte en gele mosselen, geen roze
Ik heb de kleuren van de foto lichtjes aangepast om de mosselen zelf sterker uit de foto te laten springen. Maar ik kan je garanderen dat ze in de pot ook geel zagen ;p
Kleuren van de bloem vind ik mooi.
[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 07-12-2011 13:02 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Had in eerste instantie niet gezien dat het hier om aluminium folie ging. Maakt het allemaal wel beetje druk.
@bobcom
De bloem zelf vind ik qua kleur erg mooi. In combinatie met de lucht en de grijze tinten vind ik het een leuke uitvoering. Alleen het hekje rechts op de foto stoort mij heel erg. Dit maakt het geheel wel erg onrustig. Verder vind ik het jammer dat de pilaar links er niet helemaal op staat.
Wat betreft mijn (c), ik zal kijken of ik er een wat subtielere uitvoering van kan maken
@ Bobcom: Prachtige kleuren van de bloem! Ik vind de compositie alleen een beetje ongelukkig. Ik vind de ruimte boven de bloem eigenlijk een beetje nutteloos. Je hebt nu de onderste helft van de foto met et onderwerp en de bovenste helft... tjah, waar is die voor? Met de bloem meer in een hoek en wat meer achtergrond detail (inderdaad iets interessanters wellicht!) had de foto meer impact gehad op mij! Verder ben ik persoonlijk wel gecharmeerd over de belichting
@ JordyOnrust: Een foto met heel veel detail, wellicht iets te veel. Ik vind het inderdaad jammer dat ik niet zie waar de trap heen gaat. Zoals eerder al opgemerkt is, is wat meer groothoek hier wenselijk! Verder mis ik nu een duidelijk onderwerp... Is het nu de trap of zijn het de ontzettend groene plantjes?
Bij dezen dan mijn volgende bijdrage. Ik heb deze foto al een aantal maanden geleden gemaakt en meestal spreekt hij mij ontzettend aan. Toch heb ik ook dagen dat ik er naar kijk en twijfel... Wellicht dat jullie commentaar wat licht op de zaak kan werpen!

St-Petersburg September 2011-31 by Frank van der Linden, on Flickr
Canon 550D / 18-55 IS / f6.3 / 1/100
@bobcom: overall een beetje donker. Denk dat met stapje naar links het iets mooier was geweest.
(just my 2 cents)
Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Dit

@moby
Heb een andere versie gemaakt waarbij ik de belichting heb aangepast en de achtergrond lichter gemaakt en qua saturatie wat heb teruggebracht - vind ik zelf idd beter. Post hem maar niet, omdat die achtergrond (hek, pilaar, lucht) blijkbaar toch wat controversieel is (vond hem zelf juist wel prettig als contrast met het onderwerp, maar ik ben geen kenner
@fronkel
Serene plaat. Misschien niet al te spannend vanwege een horizon in het midden en nog wat andere dingen die volgens de dogma's eigenlijk anders moeten, maar ik vind hem heel rustgevend en evenwichtig overkomen.
@hamed
Is gemaakt met mijn favoriete ouwe knar - tamron sp bbar 35-210 / 3.5 - 4.2, mf. Niet spatscherp, maar prettige bokeh en kleuren (vind ik zelf) en geeft mij het gevoel echt aan het fotograferen te zijn . Draaien aan een lens enzo, en daarna knoeien in een elektronische doka. Dat het resultaat te wensen overlaat . ach, daarvoor zit ik op GoT. Impulsen om het nog eens een keertje beter proberen te doen.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Over jouw foto: Het hek voegt voor mij niets toe aan de roos. Een grafsteen had dat mogelijk wel gedaan?
Mooi plaat om naar te kijken. Ik vind de herfst kleuren er erg mooi uit komen.Of deze foto te donker is, misschien. Aan de ander kant is het ook een donkere tijd en dat komt op deze manier wel zo bij mij over.
Verwijderd

Volgende foto heb ik vandaag gemaakt:

Dusty by peetersthomas, on Flickr
@Bobcom: Het ziet er redelijk sober uit, ook jammer dat de bloem gedeeltelijk van de foto afvalt.
@Fronkel: Hele mooie herfstfoto, kan er naar blijven kijken zonder dat er iets mij stoort. Misschien had de foto nog mooier geweest als je het bij een heldere en blauwe hemel had kunnen maken. Maar het weer kunnen we nu eenmaal niet aanpassen.
Het kan aan veel dingen liggen, zoals de telefoon, de instellingen, het licht. Een foto toont niets aan en kleur bestaat niet. Voor de gemiddelde kijker ogen jouw mosselen te geel en voor mij persoonlijk, hoewel ik graag mosselen eet, nogal onsmakelijk. Zal je wel zeggen "ja, maar zo zagen ze eruit", maar dat maakt het nog geen fijne foto om naar te kijken, naar mijn mening. Neemt niet weg dat de huidige telefoons heel dicht in de buurt van de betere compactcamera aan het komen zijn, kwa kwaliteit. Nu nog wat meer instelmogelijkheden, dan komen de goede foto's vanzelf. Gewoon heel mooi, als je altijd een fototoestel bij je hebt, zonder extra sjouwen.Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2011 @ 19:14:
Dit is de originele foto zonder bewerking, even om aan te tonen dat de mosselen effectief zo geel zagen:
@aloys: Wellicht valt er meer uit dit idee te halen. Nu komt het niet zo uit de verf. Onderwerp ik ook niet zo mooi. Wellicht eens nieuwe plaat met mooier onderwerp posten?
@bobcom: Achtergrond werkt niet echt mee en maken deze foto niet lekker om naar te kijken. Te druk achter het onderwerp en rechtsboven gebeurd helemaal niks.
@Fronkel. Lekkere kleuren en reflectie. Gewoon lekker om naar te kijken.
@tekenpotlood: Mosselen zijn inderdaad beetje erg geel (denk dat je telefoon wat moeite had met de witbalans) maar de bewerkte foto vind ik toch wel iets hebben.
En dan nog even plaat van mezelf. Onlangs serie foto's van roos geschoten en er zitten er een paar bij die ik wel geslaagd vond. Hij is misschien een beetje cliche en had wat meer scherptediepte mogen hebben maar verder weinig mis mee, toch?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
De foto mag van mij wel een beetje lichter. De achtergrond vind ik ook vrij storend (te druk), misschien was een kleine draai zodat die pilaar dat in elk geval niet zichtbaar is al een goede verbetering.
@Fronkel:
Kleurtjes zijn best fijn, maar ik vind het erg jammer dat de boom links(boven) zo afgeknipt is. Misschien is een iets lager standpunt en dan meer omhoog kijken mooier
@tekenpotlood:
Eigenlijk vrij weinig opmerkingen. Ik vind het geen topplaat, maar er is ook niet echt iets mis mee, hij kijkt prima
@sys64738:
Hij is wel onderbelicht, heb je dit bewust gedaan? Ik vind de blauw gloed over de uiteinden van de blaadjes niet zo mooi. Deze foto is voor mij veel te vlak.
Nu een nieuwe foto van mij (nja eigenlijk niet). Geschoten tijdens mijn vakantie in Engeland, in Liverpool bij Limestreet Station. Ik heb de saturatie naar beneden gehaald en het contrast wat omhoog (en zorgen dat de wolkenpartij nog mooi in beeld blijft). Eigenlijk ben ik best tevreden, nu jullie nog

IMG_0121 by AAloys, on Flickr
Jaja, ik ben eindelijk ook aan Flickr. Dat is toch wel erg makkelijk direct vanuit Aperture.
Ik wil een foto insturen voor een foto-contest(van brommers natuurlijk) Ik ga nog een hoop veranderen aan mijn eigen brommer maar dat is hier verder niet itnressant.
ontopic: Mijn doel is dus een goed gelukte foto te krijgen waar mijn bromemr er echt uit springt, het lijkt een beetje te lukken, maar er mist ook weer iets op de foto.
Heeft iemand misschien beginners tips? Of waar is ik ben een beginner topic hier op Tweakers.net
Ik had een stuk van onderkant af kunnen snijden(had de camera beter op 9MP kunnen zetten), maar ik heb nog niet echt veel verstand van foto's knippen zoals jullie merken. Dus ik kan ook niet echt iemand anders werk bekritiseren...

http://img248.imageshack.us/img248/8869/contest3a.jpg
(als ik de foto als url doe dan zegt die: imageshack(pop ups!))
(ik zie mijn foto hier nu echt als iets mislukts tussen staan, iedereen heeft mooie en liefdevolle objecten/omgevingen. Kom ik met een agressieve brommer aan die 90% van wat-ouder-nederland zal haten, maar ook wel een aantal niet
[ Voor 23% gewijzigd door alaintje op 10-12-2011 17:17 . Reden: links omgewisseld... ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik vind hem mooi, maar ben het er mee eens dat hij lichter zou mogen. Ik zit hier achter mijn laptopscherm, dus ik kan het niet helemaal eerlijk zeggen, maar ik vind hem ook te blauw. Verder vind ik de scherptediepte mooi zo.
@Aloys:
Mooie foto. De lucht is echt prachtig. Ik zou alleen het afgesneden gebouw aan de linkerkant óf iets meer willen zien, óf niet. Ik denk dat iets meer mooier zou zijn. En dan het rood/bruinachtige ding aan de rechterkant eraf. Eigenlijk dus de hele foto net iets naar links.
@alaintje
Er zijn een paar dingen die je kunt doen om de foto wat geslaagder te krijgen naar mijn idee:
- reachterkant croppen zodat er relatief meer ruimte aan de linkerkant overblijft. Dan lijkt het alsof de motor de ruimte heeft om weg te rijden. Je zou zowieso de foto wat meer naar links kunnen maken daarvoor, want heel veel ruimte heb je niet meer aan de linkerkant.
- je hebt verschillende horizontale lijnen lopen in je foto waarvan die van het pad en van de motor recht staan, maar de horizon scheef staat. Ik zou de horizon zowieso recht laten lopen, maar in dat geval zijn de andere lijnen niet meer recht. Je zou hier de volgende keer naar kunnen kijken.
- De achtergrond achter de motor is erg onrustig. De motor wordt nu doormidden gesneden door door het water. Probeer door je standpunt te veranderen voor een rustige achtergrond te zorgen.
- Voor voertuigen etc vind ik het persoonlijk vaak mooi als je de foto wat dichterbij het voertuig maakt. Dit geeft sneller een mooier perspectief. Probeer ook wat uit met bijvoorbeeld de foto van heel laag bij de grond te maken oid.
Verder maakt het totaal niet uit met wat voor een soort camera je de foto maakt! Als jij er de foto's mee kunt maken waar je tevreden mee bent dan is dat de enige eis.
--------------
Mijn eigen bijdrage is alweer een tijd geleden geschoten tijdens het onweer van afgelopen zomer.
edit: eigen kritiek: het is natuurlijk jammer van die paal in het midden

groot
[ Voor 3% gewijzigd door E-Hoog op 10-12-2011 17:30 ]
Ik heb nog wat andere foto's maar daar is dit topic niet voor bedoeld.
En ik wou de camera al op 9megapixels zetten, dan krijg je geen 4:3(op 12MP) verhouding maar 16:9(op 9MP), maakt de foto al mooier vind ik. En sommige foto's heb ik wat dichterbij genomen, maar dat is het nou net niet vind ik ...
@ E-Hoog, je grote versie werkt niet!
Voor de rest wel een goede foto, heb ook eens een foto geprobeerd te maken met die onweer, maar met een telefoon is dat helaas geen doen, ik had gewoon een super belichte foto om 4 uur 's nachts....
Absoluut relatief, relatief absoluut.

[ Voor 14% gewijzigd door chocolade-reep op 10-12-2011 22:33 ]
wat vind je er zelf van?chocolade-reep schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 22:33:
Tof topic! Ben benieuwd wat jullie vinden
[afbeelding]
Wat was het doel van je foto, of de gedachte die je wilde overbrengen?
De foto is eigenlijk gewoon een beetje saai. Gewoon een brommer(?) in de weilanden. Hij staat overigens ook scheef, dat had je makkelijk even kunnen corrigeren.
Tip voor een volgende uitvoering: Zet je brommer scheef, en draai het wiel zodat we die nog iets meer van de zijkant zien. Dat geeft een veel stoerdere uitstraling! (voorbeeld: klik) Qua tijdstip zou net voor zondersondergang misschien mooi zijn, met een laagstaande zon in de rug, zodat je mooie kleuren hebt, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat uitpakt.
@E-hoog:
Onweer fotograferen is altijd onwijs gaaf. Om de resultaten ook echt mooi te laten zijn moet je zorgen dat de voorgrond niet afleidt, of goed past bij de foto. Ik vind jouw voorgrond iets te onrustig en de lichtvlek rechts stoort mij ook. (Volgens mij is de focus ook niet helemaal goed, hoewel dit altijd lastig is bij onweer. Je moet *iets* voor oneindig focussen).
@chocolade-reep:
Ik vind de foto een beetje simpel. Je kan op z'n minst wat dingen wegcroppen zodat je onderwerp er beter uitkomt. Hier een Quick&Dirty voorbeeldje (stuur een dm als je dit niet op prijs stelt

(Foto is van chocolade-reep)
2 mensen die (misschien ongemakkelijk) naast elkaar zitten in een kille saaie ruime. In de crop verlies je dat een beetje. Je zegt dat zo het onderwerp er beter uitkomt, ik ben het er zelf niet mee eens dat de omgeving niks toevoegt aan het 'onderwerp' (wat hier een beetje onduidelijk is).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet perse weet wat ik van deze foto moet vinden, maar ik denk wel dat je wat wegneemt door de crop.
[ Voor 8% gewijzigd door Aloys op 11-12-2011 10:11 ]
Nergens komt bij mij de gedachte: "wat een strakke minimalistische ruimte".
Als die ruimte wel zoveel anders is dan andere ruimtes, dan moet je denk ik op zoek gaan naar wat die ruimte dan zo anders maakt. En vervolgens proberen om juist dat aspect op de foto te krijgen.
@aloys: fijne bewerking, de lucht valt nu mooi in toon met de rest van de plaat!
Een paar weken terug tijdens die mistige dagen:

Fog train by Wave / Particle / Pixel, on Flickr

Origineel:

Net geschoten toen ik de hond uit liet, vond het origineel wat te grauw dus beetje zitten spelen in lightroom
Volgende keer alleen een iets groter diafragma gebruiken, voorste gedeelte van het modder valt nu net buiten het scherpte gebied.
Je bewerkte versie is zeker beter. Er zitten geen overbelichte delen meer in en hebt je meer geconcertreerd op de sporen in de modder. De huizen in de achtergrond leiden voor mij nog wel af. Ik zou me de volgende keer nog meer focussen op alleen de moddersporen en eventueel de weg ernaast.
@WhiskyPhreak: wel een nette foto. Vind de binnenkomende lijnen van het spoort linksonder wel fijn. Naar mijn smaak iets te veel vignetting linksboven. Ik had misschien overwogen om het gedeelte linksonder iets minder donker te maken en de trein iets meer eruit te laten springen door te burnen.
[ Voor 35% gewijzigd door Nordlys op 11-12-2011 13:35 ]
Verwijderd
WhiskyPhreak: goeie plaat, heel sfeervol. Het duurde wel even voordat ik doorhad dat de trein er aan kwam, nu ik weet dat waar die zit worden m'n ogen er wel weer elke keer naartoe getrokken, maar je zou erover kunnen denken het contrast daar selectief wat omhoog te pompen.
chocolade-reep: hij lijkt wat scheef te staan en daar waar de muur ophoudt links zou ik ook de foto op laten houden. ik denk dat de aanpassing van Aloys de foto wel ten goede komt al had ik denk ik persoonlijk wat meer ruimte rechts overgelaten zodat de twee personen niet zo centraal staan.
Ben gister eens naar Winter Wonderland geweest bij Hyde Park Corner in Londen: tjonge jonge, niet echt mijn feestje. Al die kleine kinderen, kinderwagens en het is vooral consumeren, consumeren en nog meer consumeren - ben geen occupy-er maar daar wordt ik ook niet echt blij van. Deze foto is van het spookhuis.
Ik heb de saturatie en verzadiging (+10) elk een beetje omhoog geschroefd in Lightroom om de fantastische kleuren net even wat meer nadruk te geven, weet niet of dat helemaal ideaal is. Denk dat de compositie met de schuine lijn van de bomen en het spookhuis die wordt onderbroken door het de Grim Reaper wel goed geslaagd is.

Hyde Park Corner Haunted Mansion by npmeijer, on Flickr
@WhiskyPhreak, prachtige zw foto, fijne scherpte-diepte en contrast. Prachtig dat je ook nog net die boom kan zien en een trein aan ziet komen, top!
@Beukerz, ik woon dan op het platteland dus heb al genoeg modder enzo gezien, ik snap werkelijk niet wat het onderwerp nou is van deze foto of wat je er mee wil zeggen. Er is geen punt dat mijn aandacht trekt. De bewerkte versie is wel mooie qua kleur maar véél te krap gekadert, ik snap uit het commentaar dat het je om de modder gaat maar dan had je de foto daar gewoon van moeten maken ipv. te gaan croppen.
@Kasuras, tja ... 'snachts was dit een prima foto geweest. Een grim reaper met blauwe lucht en roze wolkjes gaat em toch niet worden ben ik bang

www.maartendeboer.net
Beukerz: Zonder meer is de bewerkte versie beter, hier op mijn (te lang geleden gecalibreerde) scherm lijkt het alsof het riet langs de weg nu wat volloopt, de huizen vallen door je bewerking ook wat meer op, wat zonde is want het is verder een foto met een lekkere kijklijn
WhiskyPhreak: Lekker spooky, contrast etc zijn wat mij betreft prima; het is een redelijk heldere foto maar niet te licht, als je 'm donkerder zou maken wordt het geheel wat dreigender maar verlies je een beetje de "magie" van de mist denk ik.
Chocolade-reep: Ik weet niet, de foto doet me niets eigenlijk, mede door dat het meisje een soort van overgaat in de stoel (volgelopen zwart, dat is bij de bewerking al beter) en de rommelige voorgrond. Foto doet erg snapshot aan, nu hoeft daar niets mis mee te zijn maar denk dat je in dit geval iets meer aandacht had moeten besteden aan het maken van de foto
E-Hoog: Ik hou van foto's van onweer (ook van onweer zelf trouwens). De bliksem staat er lekker prominent op in ieder geval, jammer van het bord ervoor though. Je kunt overigens (voor de kleuren) kijken om er een beetje lightroom overheen te smeren, meestal is de lucht met onweer niet zo paars namelijk. Iemand heeft in het onweer-foto-topic een keer een linkje gedeeld over de verschillende kleuren tijdens onweer, maar kan dat nu even niet vinden. Wellicht de moeite waard om eens te kijken?
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden; t'is een totall-los geroofde, geslagen, be-graffiti' de Mercedes in Doel..

Doel_mercedes_motor by Pixeltje, on Flickr
Kom er zelf niet helemaal uit wat ik er van vindt; soms kijk ik ernaar en denk ik, 'erg donker', soms stoort dat me totaal niet en vind ik het goed bij de plaat passen. Aan jullie om daar lekker helder in te zijn
En nu de foto's:
@Aloys: Leuk. Vooral lucht is mooi. Dunne reepje van het gebouw links is slordig en mag wel weg (of meer gebouw erop). Bussen leiden ook wat af. Alleen station en lucht had denk ik een mooiere plaat opgeleverd.
@Alaintje: Tja er worden al genoeg tips gegeven. Lager standpunt en andere 'pose' van de brommer zouden al een stuk helpen.
@E-Hoog: De schicht staat er mooi op maar zoals je zelf al aangeeft, werkt de voorgrond niet echt mee.
@Chocolade-reep: Nee, niet zo spannend. Het enige licht interessant is de lijn die de monitors vormen. De bewerking van Aloys haalt dit er iets beter uit maar zelfs dan nog niet echt super of zo.
@WhiskyFreak: super plaat. Lijnen komen heel mooi uit en lekkere sfeer. Ook goed getimed met die trein. Moet ik echt een puntje van commentaar verzinnen dan zijn het de takjes rechts bovenin. Misschien zou ik die wegpoetsen voor een iets rustiger beeld aan die kant.
@beukerz: Niet echt spannend onderwerp en als je dan de nadruk op de modder wilt leggen, crop de foto dan net onder de huizen af. Hou je betere lijnen over en minder afleiding.
@Casuras: Dit werkt inderdaad niet overdag. 's Nachts met lekker weinig licht zou ik em nog een keer overschieten.
@iedereen: Het is leuk om je foto's te posten maar geef ook eerst even commentaar op de andere foto's. Wel zo netjes.
@pixeltje: Ik vind hem wel vet, van mij had het contrast nog flink omhoog gemogen, en hij is ietsje donker, maar dat is iets waar ik zelf van houd, zoals hij nu is is het ook mooi iig.
De kleur van mosselen varieert gewoon van bleekgeel t/m oranje. Ben geen mosselliefhebber, maar heb ze vaak genoeg gezien. Het zal, net als bij eierdooiers wel met het voedselaanbod te maken hebben. Dat jij het niet smakelijk vind kan best, maar ik denk toch eerder dat het gewoon de mossel zelf is, dan de camera-instellingen. In het laatste geval is een foto meestal te warm of te koud vanwege de witbalans, maar dat is hier niet het geval zo te zien.Toff schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:36:
[...]
Het kan aan veel dingen liggen, zoals de telefoon, de instellingen, het licht. Een foto toont niets aan en kleur bestaat niet. Voor de gemiddelde kijker ogen jouw mosselen te geel en voor mij persoonlijk, hoewel ik graag mosselen eet, nogal onsmakelijk. Zal je wel zeggen "ja, maar zo zagen ze eruit", maar dat maakt het nog geen fijne foto om naar te kijken, naar mijn mening. Neemt niet weg dat de huidige telefoons heel dicht in de buurt van de betere compactcamera aan het komen zijn, kwa kwaliteit. Nu nog wat meer instelmogelijkheden, dan komen de goede foto's vanzelf. Gewoon heel mooi, als je altijd een fototoestel bij je hebt, zonder extra sjouwen.
_██_
(ಠ_ృ)
www.maartendeboer.net
@sys64738 Mooi kleur van de roos. Hij had nog wel wat scherper mogen zijn.
@Aloys Geeft een mooi overzicht weer van de situatie. Wolkendek is onheilspellend. Alleen het gebouw aan de linkerkantboven had ik eraf gehaald.
@WhiskyPhreak Heerlijk zoals die lijnen lopen. Trein had voor mij iets duidelijker mogen zijn
@Pixeltje Vanochtend vond ik de mercedes te donker, maar nu ik nog een paar keer kijk vind ik het ook wel weer wat hebben.
Mijn eerste foto hier.

sluis by biesterboschnl, on Flickr
[ Voor 3% gewijzigd door MeneerKrab op 12-12-2011 21:10 ]
@pixelte, ik zou graag de gehele foto een ietsie pietsie lichter zien en/of het motorblok iets highlighten teminste daar gaat het toch om in deze foto? Een kleiiiiiiiiin beetje
@meneerkrab, De foto is erg grauw, misschien kun je proberen meer high en low lights te cree'eren?

20111120-IMG_5641-2 by Bart O., on Flickr
@Beukerz: Ik vind de kleuren te aangedikt en de vignetting voegt ook niets toe. Deze foto doet mij niets.
@Kasuras: Tja, zoals eerder vermeld is deze foto met daglicht meer een foto voor de krant dan een artistieke foto.
@Pixeltje: Foto is toch wel redelijk donker, maar ik twijfel of je de schaduwen wat moet optrekken. Kadering en lichtval zijn wel fijn
@MeneerKrab: De foto is vrij donker en minst contrast. Misschien wilde je een oude look creëren? Ik vind 'em trouwens ook een beetje krap met de lantaarnpaal rechtsboven.
@Bart.O: Zwart in de eend is wel heel zwart (dichtgelopen), maar voor de rest geen op of aanmerkingen, prima plaat. Alleen is de achtergrond gewoon een beetje saai.
Naar aanleiding van het commentaar dat ik kreeg op de kadering van mijn foto heb ik het aangepast. Ik vind 'em wel ietsje fijner kijken zo, alleen op klein formaat juist niet (?!). Ik heb ook overwogen om de crop gewoon weer de 3:2 verhouding te geven, maar dat vond ik er toch minder strak uitzien. Is deze versie beter?

Lime Street Station, Liverpool (crop 2) by AAloys, on Flickr
(Er was iemand die liever minder bus zag, ik vond dat persoonlijk niet geweldig uitpakken. Kijk hier om te zien hoe dat is).
Erg mooie kleuren, mooie crop, één woord top!
@Aloys
Misschien iets meer croppen, mooie wolken.
Je laatste versie hier ( crop 2 ) vind ik het mooist.
@Alaintje
Ik sluit me bij @E-hoog aan.
@E-hoog
Mooie dreigende lucht, inderdaad wel jammer van het hekwerk en de palen.
@Chocolade-reep
Crop van Aloys vind ik mooier, misschien zwart wit een idee?
@WhiskyPhreak
Leuke plaat, had alleen in eerste instantie de trein niet gezien
@Beukerz
Jou foto doet me niet zo heel veel. De bewerkte versie is inderdaad stuk beter,
maar mis een beetje een echt onderwerp.
@Kasuras
Op zich leuke foto, misschien had je beter een tikkeltje naar rechts kunnen richten,
iets meer huis en en wat minder blauwe lucht ( wat, zoals al gezegd, beetje afbreuk doet aan de sfeer ).
@Pixeltje
Erg mooie foto. Vind hem wel goed zo.
@MeneerKrab
Weet niet goed wat ik van jou foto moet vinden. Eigenlijk is het een prima foto, maar aan de andere kant doet het me weinig. Blijf er wel steeds even naar kijken.
@Bart.O
Ik had hem denk ik meer gecropt. Verder vind ik hem wel lekker scherp.
Nu nog weer een bijdrage van mij. Ik ben er eigenlijk best wel tevreden over.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Vakantie Kroatië - Kerk by JordyOnrust, on Flickr
@jordy ik vind het moeilijk er wat van te zeggen, ik denk dat ik het jammer vindt dat het gebouw in de schaduw ligt, nu krijgt de vloer meer aandacht en het gebouw minder(of is het een speciale vloer). MIsschien had je dit kunnen 'verbeteren' door iets met hdr te doen? En de afgesneden vlag is niet zo. De diagonale lijnen van de vloer zijn wel mooi!
Bedankt voor jullie feedback!
[ Voor 43% gewijzigd door Bart.O op 12-12-2011 23:36 ]
Kasuras: Het is nu natuurlijk een vrij vrolijke setting afgezien van de dooie violist. Misschien dat je er in zwart wit een sterkere plaat van kan maken. Qua compositie was het misschien mooier geweest om "hem" lost van het huis te hebben, maar wel met het huis nog in beeld. (Als je een paar stappen naar rechts had gemaakt zeg maar zodat hij volledig tegen de lucht aan zit) en dan het huis er wel bij op. Weet natuurlijk niet of dat mogelijk was daar ;-) maargoed.
Bart.O: Prima scherpe plaat enzo, eend heeft ook voldoende loopruimte naar rechts.Alleen de omgeving waarin de eend zich bevind is niet zo spannend, verder weinig op aan te merken.
Aloys: Bus moet er bij op blijven idd !
Joyrdy: Gebouw staat in de schaduw, en de vlag is een beetje afgecut aan de boven kant. Verder had ik de vlag graag los van het gebouw gezien zodat ze elkaar niet overlappen.
Nog een van mij:
Was vanmiddag vroeg thuis, en wilde perse eigenlijk nog wel een mooie foto maken vandaag. Dus ik vanmiddag naar het bos geweest, geen foto's gemaakt, want ik zag gewoon niks interessants. Nu zojuist met de hond uitlaten de camera toch maar weer meegenomen en uiteindelijk toch nog een leuk plaatje kunnen maken vandaag

Under the bridge by Alex de Groot, on Flickr
[ Voor 33% gewijzigd door farmertjes op 13-12-2011 11:58 ]
Tja was 6 seconden, dat gaat ie denk ik niet reddenfarmertjes schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:57:
Prachtige lichtval/locatie maar ik mis een onderwerp (volgende keer de hond proberen stil te laten staan?).
Een oude fiets zou bv ook prima staan als je hond niet lang genoeg stil wil zitten.
Wat zou de beste manier zijn om 'm wat op te halen? Iemand had het over 'highlighten', maar heb geen idee hoe je dat doet in PS of lightroom..
Dit topic is gesloten.
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)