leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Wat de rest ook al meerdere malen heeft gezegd, dit is geen HDR, dit is gewoon tonemappen/spelen met nabewerking. In het HDR topic heb ik er iets over geschreven in de startpost. Verder laat ik me niet uit over je foto, ik heb zelf een enorme hekel aan tonemappen.:
Plaats even thumbnails, das wel zo makkelijk. Persoonlijk vind ik beide wat weghebben van een snel snapshot. De eerste is wel een goed shot, verder niet erg spannend. De tweede is spannend qua moment maar een aantal details kijken niet lekker weg. Bijvoorbeeld de voeten die nog bovenin de foto staan. Ik vind ze beide ook wat donker.
In navolging van mijn Quest naar HDR, vanavond nog even verder aan het stoeien geweest. Deze keer heb ik een aantal omzettingen gedaan in Photoshop CS5 in plaats van in Photomatix. Ik moet zeggen dat ik het resultaat van PS mooier vindt. In de stream staan ze nu gerangschikt, klik hier.
Voor de rest, screw you
[afbeelding]
Klik voor groot.
Goede HDR´s, dus foto´s waar HDR een toegevoegde waarde heeft zijn zeer schaars.
Ik snap wel dat tonemappen sommige mensen aanspreekt, het is weer een stukje extra techniek die je op je foto kan toepassen, maar zorg er in ieder geval voor dat je onderwerp er voor leent.
[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 09-08-2011 08:45 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ikzelf heb nog niets gepost in dit topic omdat ik het nu pas zie
het valt mij op dat hier heel heel heel veel "snapshots" staan. Gewone alledaagse vakantiefoto's bijna.
Als je iets post in een topic waar je comments wil op krijgen, post dan je BESTE foto of toch een foto waar je als "fotograaf zijnde" een fotografische bijdrage hebt geleverd.
Heel veel mensen vinden een foto close up (semi macro) van een hagedis bv een hele knappe foto, maar in wezen kan een kind van 2 diezelfde foto maken. De "fotograaf" heeft niets van bijdrage geleverd.
Als je bepaalde DOF toepast op je foto, een andere invalshoek, kadrage, sluitertijd bewust verlengen/verkorten, onder-over belichten... of echt een emotie weet te brengen in een foto, laat hem dan hier zien..
Ik dacht dat dit de bedoeling was van het topic en niet iedere vakantiefoto hier te posten??
Dit is ook een foto genomen op vakantie, maar deze heb ik wat extra gegeven. Is dit niet meer wat jullie bedoelen?

Indien fout, laat dan ook maar horen..
Never ever financial advice...
Ik vind hem mooi, ondanks dat ik negatief doe. (jammer van de rode balk
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
@Practics: De bewerking van Toff maakt de foto al een stuk beter, wel een cool standpunt
@ThaZIP: Zie mijn eerdere commentaar.
@Armada: De focus ligt helaas niet op zijn oog, dat zou niet erg zijn als de scherpdiepte groot genoeg was, maar nu valt het mij toch op. Verder vind ik de foto niet echter interessant, maar er is ook niet echt iets verkeerd mee.
@Ch3cker: Allereerst: Tof kereltje
@kazzzdafke: Foto is best mooi, maar voor mij toch teveel zwart op de voorgrond.
Nu een nieuwe foto van mij, genomen op vakantie in Liverpool. Ik dacht: "Laten we het park eens anders op de foto zetten." Het resultaat is dat je bijna geen park ziet

Over je foto. Inderdaad wat veel zwart op de voorgrond. Ik zou er net 1/10e vanaf halen. Verder een mooi atmosferisch perspectief en prachtige kleuren. Erg rustgevend. Heb je hem ook op groter formaat voor ons dan is hij denk ik vele malen mooier om te bekijken
Verder is het gewenst commentaar te geven op andere foto's, nu heb je dat in wezen wel gedaan maar niet helemaal zoals men verwacht
@Aloys: De vervorming van je lens zou je wel even kunnen corrigeren. Verder lijkt hij niet helemaal scherp onderaan. Het is wel een leuke originele foto van een parkje. Waarbij de lucht er goed opstaat.
Leuk shot, maar inderdaad het kleine diafragma maken het niet echt een super portret.
@Moby:
Ik ga de startpost in dat topic eens doornemen en er verder mee experimenteren. Bedankt in ieder geval!
@kazzzdafke:
Mooi! Vind de kleuren en het vergezicht van de bergen absoluut een indrukwekkend tafereel. Moet zeggen dat je grote sig daar wel wat afbreuk aan doet. Persoonlijk vind ik de struiken niet echt storend.
@Aloys:
Een hoop blauwe lucht.. Meer kan ik er niet van maken. De foto spreekt mij niet zo erg aan. Ik mis persoonlijk toch wel een onderweg, mede omdat het ook niet echt een landschapsfoto is.
K to the KillaZ
@ThAZIP: Verder naar onderen zat alleen meer gras, maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld. Ik twijfelde ook nog wel even over de hoeveelheid lucht. Maar onder het mom van nieuwe dingen proberen toch maar gedaan
Bedankt voor de kritieken zo ver.
Ik ben het deels met je eens, maar ik lees een beetje in je argumentatie dat jij alleen de beste foto’s van anderen wilt zien. Bij dit topic krijg ik meer het idee dat mensen willen leren om beter te fotograferen, er zitten dan foto’s tussen van de ‘pro’s’ die eerder in het showcase topic thuis horen, maar ook bij wijze van spreken de allereerste foto’s van amateurs en vakantiekiekjes. Dat vind ik persoonlijk niet erg, zo lang ze er van leren.
Het goede van je foto vind ik dat hij mysterieus overkomt, het nadeel is door Moby genoemd.
@Aloys
Het park had ik dan liever scherp gezien
Dan mijn bijdrage. Ik wilde in eerste instantie een testcase van een verlaten schoolgebouw maken. Ik vond het geheel niet bij elkaar passen, daarom heb ik deze foto eruit gehaald die de situatie het beste weergaf. Ik vind de tegenstelling tussen het verwaarloosde deel van menselijke invloed (schakelaar) en nieuwe begroeiing sprekend, dit heb geprobeerd naar voren te halen door de achtergrond gedeeltelijk te desatureren. (was lelijk bruin/rood)

@Aloys: vertekening stoort een beetje en verder is er vrij weinig te zien. Met een interessante wolkenpartij had deze foto nog kunnen werken maar zo kaal wat mij betreft niet.
@kazzzdafke: het logo stoort inderdaad en verder vind ik het een aparte breedte/hoogte verhouding, Wel leuke kleuren en de combinatie van strakke lijnen en beplanting vind ik juist leuk.

Maak je dit soort foto's voor je werk? of als extra bijverdienste? Als het geen van beide is zou ik me niet zo druk maken over het "jatten" van foto'skazzzdafke schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:00:
@ ALL: ja is voor op mijn site.. dan zet ik er een grote sig op omdat ze anders ze redelijk makkelijk kunnen jatten
Ik ga binnenkort als zelfstandige consultant starten en dan komt fotografie zeker bij in de statuten.
Of je nu starter of "pro" bent, het maakt niet uit, maar ik vind toch dat je ergens een bepaalde visie of doel moet hebben van wat je post.
Een foto, een goede of zelfs uitmuntende foto kan iedereen maken! De meeste van ons hebben dan eens geluk
€jeltevm: inderdaad, iets meer invullicht gebruiken..
Dit is bv een foto die ik niet slecht durf te noemen. Een alledaags onderwerp, een kat, maar toch geprobeerd op een iets originelere manier te brengen dan een snapshot van bovenaf. Er zullen sommige vallen over de uitsnede, maar deze is bewust zo gekozen. Anders heb je een aantal haartjes van de oren die hoog gaan en eigenlijk de kat iets te ver verdwijnt in het geheel..

[ Voor 8% gewijzigd door kazzzdafke op 09-08-2011 20:12 ]
@Armada
Leuk. Hij heeft wel iets
@Ch3cker
Zeer scherp. Ook dat glimlach van hem komt zeer vet over.
@Kazzzzdafke
Mooie kleuren
@Aloys
Vind hem mooi puur omdat er veel lege ruimte te zien is.
@Jeltevm
Het onderwerp komt wel interessant over. Beetje ouderwets met mooie kleuren
@Muthas en Kazzzzdafke
Perfect
Ik heb weinig ervaring met 1,2 lenzen maar hier komt er een. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
@Muthas: De pijler (?) links had iets meer naar links gemoeten voor mijn gevoel. Nu zit ie te dicht op het bootje ernaast. Voor de rest: prachtig.
@Kazzzdafke: Helaas is ie toch nergens echt scherp, als de ogen ragscherp zijn doet dat vrijwel elke katten foto enorm veel goeds.
@Hamed: Ik vind 'em erg lekker kijken. Prachtige bokeh die lens, en de scherpte is ook top, hoewel je volgens mij ook was USM sharpening hebt gebruikt.
@Walletje-w: Mooie foto. Hoeveelheid lucht vind ik er mooi uitkomen. Soms moet je de 2/3-regel los kunnen laten, en dit is zo'n moment (omdat de lucht rust uitstraalt tegenover al dat licht)
@Mrjey: oma met blaatje, leuk moment, ik vraag me wel af of ze niet doorhad dat je een camera op haar had gericht
@Roflastic: Mooie foto met veel uitdrukking. Zijn hand vind ik storend.
@Psychomantiz(bankje): Scherpe foto van het bankje. Kleuren zijn goed, maar het is verder geen spannende foto.
@Thazip: (foto muur met tekeningen): Ziet er onrealistisch uit. Ik vind het persoonlijk niet mooi als ik niet het gevoel krijgt dat ik dit ook zo zou zijn als ik naast de fotograaf sta...
@Thazip: (foto met wit t-shirt in fabriek): Tekeningen komen goed naar voren door de kleuren, maar ik mis een beetje de sfeer in de foto, oogt onnatuurlijk)
@Mrjey: (meisje in regen): Als je goed kijkt zie je her en der regen, maar die lantaarnpaal is zeer storend (omgeving ook). Meisje ziet er leuk uit..(BIj meisje in de regen denk ik aan een verzuipte kat, donkere lucht, een meisje die een uitdrukking heeft: 'ik moet nog 10 km lopen om eindelijk thuis op te warmen in een warm bad'. Beetje de boerenkool met worst weer zegmaar
@Killaz: (Voetballers) Het gebeurt allemaal beetje aan de zijkant van de foto. De actie is niet in de foto echt aanwezig... Het bos op de achtergrond neemt veel ruimte in en is niet boeiend.
@armanda: (pijl en boog meneer van steen) Mooi belicht van zijkant. Hij staat er echt, komt goed naar voren.De vogel is het scherpst en ik vind het jammer dat zijn hoofd minder scherp is. Kan zijn door beperkte hoeveelheid licht, maar had diafragma zelf iets hoger ingesteld.
@beathoven (flat en er gebeurd iets): Leuk detail dat die man bovenin echt meeleeft met wat er beneden gebeurd terwijl het meisje beneden gewoonweg kijkt met hoofd ondersteunend op hand. Gebouw komt goed naar boven door geel, maar mevrouw linksonder lijkt ook direct geelzucht te hebben.
@practics: koeien (zwart-wit en kleur): De zwart-witte variant vind ik zelf sterker, omdat de koeien er dan beter uitkomen. Bij de kleurenfoto keek ik veel sneller naar de achtergrond (waar je ook koeien ziet lopen, en bij de zwart-witte deed ik dit niet).
@psychomantiz: (bank met prullebak): Focus lijkt op de prullebak te liggen, omdat deze enorm aanwezig is. Als dit een beeld moet zijn om een campagne te starten tegen: 'alle deze prullebakken binnen een straal van 20 meter weg van de bankjes' is het geslaagd. Verder de lucht neemt de helft in van de foto en is niet spannend.
@thazip: schoef: ik vind deze niet mooi, onrealistisch.
@armada: (weer een mooi beeld): Foto goed scherp. Hij spreekt, komt naar voren. Mooie foto!
@ch3cker: Leuke foto! Alleen achtergrond is niet spannend, had met dezelfde camerainstelling in een bloemenveld genomen kunnen worden of lagere diafragma om de focus meer op (je zoontje?) te leggen
@kazzdafke: Mooie foto. Alleen raak ik zelf op dit soort beelden snel uitgekeken. Doen het vaak goed in vakantiegidsen waardoor mensen snel een 'bergen'gevoel kunnen oproepen. Wel geslaagd dus voor deze doeleinden (denk ik)
@Aloys: Ik vind deze echt leuk! Vliegtuig er zeker inlaten. is juist realistisch (je ziet immers ook overal sporen). Het gebeurd wel ver weg, je ziet nog iemand in het gras zitten en het doeltje. Dit 'verre weg' heeft ook wel weer dit effect. Denk dat de foto wel goed is zoals hij is...
@jeltevm: Het groen komt sprekend naar voren. Eigenlijk als ik er even naar kijk iets te sprekend... Lijkt zelfs alsof er andere kleuren weggedrukt zijn. Het valt me op dat de muur rechts van het groen scherp is en links niet.
@muthas: Het geheel is mooi, niks op te zeggen. Maar ik probeer direct het object aan de voorgrond te identificeren (omdat het zo in beeld staat) en kan eigenlijk niet echt zien wat het is en dat stoort me... (wat is het? ) (ow een pijler!!)De lucht is erg mooi en het eiland aan de horizon ook. Omdat het object op deze manier in beeld staat vind ik lucht / water hoeveelheid prima (anders zou er teveel water zijn, omdat het niet interessant is dan verder).
@kazz: Mooie foto. Echt een 'zachte sfeer'. Kleuren komen mooi naar voren. Niks op aan te merken!
BF1: Don-Panio
@ jeltevm:
Zonder je begeleidend schrijven, had ik niet geweten wat er achter de foto zat. Invullicht is al genoemd, misschien ook een wat kleiner diafragma proberen om wat meer achtergrond onscherpte te krijgen?
@ Muthas:
Kaliber wallpaper.... Erg mooi. Weinig op aan te merken!
@kazzzdafke:
Vindt de foto té soft. Verder mis ik inderdaad de puntjes van de oren... Wel een erg mooi beest! Kun je vast mooiere platen van schieten
@Hamed:
Wat een zalig rustige bokeh en hoe scherp op de kat zelf. Dat zijn wel de sterke punten, qua compositie vind ik hem niet zoveel voorstellen. In mijn achterhoofd houdend dat jij een tijd terug een wereldshot maakte en hier plaatste door een foto te maken die door een ander objectief heen, ragscherp was. (Volgens mij ging je dat objectief verkopen...) Die foto staat hier ergens in het topic geloof ik.
Tijdje terug dit shot gemaakt op Circuitpark Zandvoort. Ik wilde proberen, net als ik vaker dingen probeer... *HDR kuch* om snelheid in een shot te krijgen door mee te pannen. Ik vond dit wel een van de geslaagde shots van die dag.

Klik voor groot.
[ Voor 100% gewijzigd door ThAZiP op 09-08-2011 22:36 . Reden: . ]
Netjes gedaan, vooral de scherpte @200mm en een sluitertijd van 1/200s is indrukwekkend.
Thnx, ik heb exact hetzelfde gevoel over de fotoPreddie schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:24:
@Aloys: Ik vind deze echt leuk! Vliegtuig er zeker inlaten. is juist realistisch (je ziet immers ook overal sporen). Het gebeurd wel ver weg, je ziet nog iemand in het gras zitten en het doeltje. Dit 'verre weg' heeft ook wel weer dit effect. Denk dat de foto wel goed is zoals hij is...
Zo hard ging deze niet... Als je goed kijkt, zie je de voorste remschijf aan het randje oplichten. Mooi detail!ThAZiP schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:24:
Tijdje terug dit shot gemaakt op Circuitpark Zandvoort. Ik wilde proberen, net als ik vaker dingen probeer... *HDR kuch* om snelheid in een shot te krijgen door mee te pannen. Ik vond dit wel een van de geslaagde shots van die dag.
[afbeelding]
Succes met je hoestje, maar wat heeft HDR met deze foto te maken?
Het viel nog vies tegen met welke snelheid die auto's aankwamen. Mede dankzij de remkracht bij het harde remmen, is dit inderdaad wel een geslaagd shot met die roodgloeiende schijf.
Ja die was met de 24-70 gemaakt door de Sigma 50mm 1,4 heen. Hieronder zie je hem weer. De foto van gisteren is gemaakt met de 50L 1,2. Heb hem net 2 dagen en moet hem nog zeker leren kennen.ThAZiP@Hamed:
Wat een zalig rustige bokeh en hoe scherp op de kat zelf. Dat zijn wel de sterke punten, qua compositie vind ik hem niet zoveel voorstellen. In mijn achterhoofd houdend dat jij een tijd terug een wereldshot maakte en hier plaatste door een foto te maken die door een ander objectief heen, ragscherp was. (Volgens mij ging je dat objectief verkopen...) Die foto staat hier ergens in het topic geloof ik.
.
Thx

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Wat jij hebt gemaakt is ook erg mooi. Wel moeilijk om zoiets te schieten
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Probeer mss volgende keer wel de lege ruimte achter de auto te hebben, da's natuurlijker...
Verwijderd
In deze foto heb ik geprobeerd om het lichtval in de waterstraal te benadrukken. De lijnen die het water en het detail van de fiets maken maken de foto spannender, tenminste dat is mijn bedoeling.
De keuze voor zwart-wit is vanwege de muur erachter. In de originele kleur vind ik deze te dominant.
Ik was met een 70-200 mm lens bezig met insecten schieten toen dit tafereel me ineens opviel.

waterballet by Henriet Haan, on Flickr
Inderdaad, logisch! Volgende keer ga ik het zeker proberen.
@Henriet Haan:
Leuk shot. Goed gekozen om voor 1/60s te kiezen zodat het water beweging heeft. Ik had alleen liever wat meer fiets en waterstraal gezien. Hij is, zoals wvdveer al zei, wel erg druk... Valt me nu ook op dat de straal, waar de band geraakt wordt, redelijk overbelicht is... Kan ook door de z/w omzetting komen...
[ Voor 18% gewijzigd door ThAZiP op 10-08-2011 14:04 ]
Ik zou hem graag met kleuren willen zien. Verder vind ik hem wel oky.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Volgens mij zit de lege ruimte nu al achter de autokazzzdafke schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:10:
@ThAzip: mooi en idd op 200mm en 1/200ste is dit knap scherp.
Probeer mss volgende keer wel de lege ruimte achter de auto te hebben, da's natuurlijker...
En ja, de regeltjes zeggen dan dat je lege ruimte voor je bewegende object moet hebben, maar ik vind het hier totaal niet storen. Het geeft bij dit panning shot zelfs wel een gevoel van snelheid. (alsof je 'm niet bij kon houden...)
[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 10-08-2011 16:47 ]
Haha, scherp..mjtdevries schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:46:
[...]
Volgens mij zit de lege ruimte nu al achter de auto
En ja, de regeltjes zeggen dan dat je lege ruimte voor je bewegende object moet hebben, maar ik vind het hier totaal niet storen. Het geeft bij dit panning shot zelfs wel een gevoel van snelheid. (alsof je 'm niet bij kon houden...)
@Muthas: Tikkie donker, zeker linksvoor. Wel erg mooie lijnen en prettig simpel.
@kazzzdafke: Ik vind het een net kattenportret. Persoonlijk had ik er wat meer in contrast in gedaan maar da's een kwestie van smaak.
@hamed: Erg net kiekje.
@thazip: Goed gepant, de beweging in de wielen is ook mooi gedaan. De vangrail op de voorgrond is een beetje jammer, verder zie ik dit soort platen liever wat klassieker met de auto meer naar links.
@hamed: Leuk, moet er van glimlachen.
@Henriet Haan: Sorry, ik vind 'm erg plat, kan aan de zwart/wit conversie liggen.

Oldest museum by j_wijnands, on Flickr
Moet hier rechts nog wat van af?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Cool en erg strak. Spreekt me erg aan. Kijk eens wat er gebeurt als je net dat laatste pilaartje rechts eraf cropt? Wordt hij misschien net iets rustiger.Wijnands schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:51:
[afbeelding]
Oldest museum by j_wijnands, on Flickr
No drama
Heel erg vet gedaan. Mooie nabewerking hoor. Qua croppen zou ik niets meer doen, de kamer heeft een mooie diepte zo. Lichtinval is ook erg mooi. Valt me alleen op dat de raamlijst, links, krom loopt. Vertekening van het objectief?
Kun je meer vertellen over de nabewerking?
Ehh, wat had ik ook alweer gedaan? HDR efex, silver efex met t-max 400 en een geel filter. Sepia filter en gespeeld met de laag opacity.
Boel loopt inderdaad krom, da's een 16-85 op 16mm.
[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 11-08-2011 14:02 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
dat het een stapel presets op elkaar zijn doet wel iets af, maar het blijft een gave fotoWijnands schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:01:
Gaat me inderdaad om die pilaar rechts ja.
Ehh, wat had ik ook alweer gedaan? HDR efex, silver efex met t-max 400 en een geel filter. Sepia filter en gespeeld met de laag opacity.
Boel loopt inderdaad krom, da's een 16-85 op 16mm.
Mooi resultaat wijnands
Nee, je gaat het tafeltje geweld aan doen en daarbij is die hoek druk. Zou je de pilaar weghalen dan glijden de ogen weg, die zoeken rust en die geef je nu niet. Ik zou teruggaan en de tweede pilaar er helemaal opzetten. Dat zal nog meer aandacht op het tafeltje zettenWijnands schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:51:
... gecensureerd ...
The birds turned into The Flying Dutchmen!
@Wijnands: ik vind hem persoonlijk heel erg druk, doordat alles best wel wat aandacht vraagt... of ben ik nu gek?
Deze heb ik uit mijn foto's van mijn vacantie van afgelopen weken gevist:
X
Met een 350D, en een 28-105 gemaakt. Koekje voor degene die raadt waar het is.
Compleet onbewerkt trouwens, op de naam na (thanks picasa)
[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 01-05-2014 23:25 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verder heb ik net eens een lijn getrokken langs de hoeklijn van het monument, en het staat echt bijna (!) niet scheef... de toren is een afgeknotte piramide vorm.
Qua compositie heb je een punt, maar dat blijft vrij lastig als iets op een heuveltop staat vind ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Hamed op 11-08-2011 22:45 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Nou ja ik wil wel graag wat leren, en met name horen waar ik wat verbetering kan pakken.Hamed schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:44:
Vind hem wel beetje saai. Zolang jij hem leuk vind he
Compositie kan idd beter, maar het gaat vooral om *hoe* het beter kan... dat het beter kan was me wel duidelijk
Dank. Ik ging met een HDR idee schieten, da's ook prima gelukt en toen ik het niet laten om te kijken hoe het er in monochroom uit zag. Dit was de plaat in kleur.Nomad schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 17:41:
[...]
dat het een stapel presets op elkaar zijn doet wel iets af, maar het blijft een gave foto.
Mooi resultaat wijnands

Legoland?Deathchant schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:30:
toren staat scheef, saaie centrale compositie en verder veel te donker. Dit kan echt veel beter!
Sorry, maar was t eerste wat in me op kwam.
Zo voor koud uit de camera vind ik t een foto met potentie, maar nog niet af dus ff aan het werk me ps en dergelijke zou ik zeggen
Ik zou m bijvoorbeeld croppen naar 1/3 regel en staand om de hoogte te benadrukken.
Dus, succes alvast
Vind de repetitie in de bureau's erg mooi, en het effect dat erop zit benadrukt de sfeer ook echt.
Zou m inderdaad rechts croppen om de nadruk hierop te leggen, en ik zou wat van de onderkant af halen zodat de bureaus je door de plaat leiden en het vloerkleed je daarin niet afleid (maar dat is natuurlijk persoonlijk).
Leuk idee, denk dat t met een minder sterke waterstraal stuk beter was geweest, het is nu een beetje een witte vlek op een grijs met zwart vlak. Duurt ff voordat je weet waar je naar kijkt (dat hoeft overigens niet erg te zijn) en dat is in dit geval niet erg pretttig.Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:12:
Ik ben een beginnend fotograaf die graag wil leren van de feedback.
In deze foto heb ik geprobeerd om het lichtval in de waterstraal te benadrukken. De lijnen die het water en het detail van de fiets maken maken de foto spannender, tenminste dat is mijn bedoeling.
De keuze voor zwart-wit is vanwege de muur erachter. In de originele kleur vind ik deze te dominant.
Ik was met een 70-200 mm lens bezig met insecten schieten toen dit tafereel me ineens opviel.
[afbeelding]
waterballet by Henriet Haan, on Flickr
Ik zou het nog eens proberen met een waterslang zonder kop erop zeg maar, en dan proberen ervoor te zorgen dat vooral het profiel van de band er goed uitspringt. Ik denk dat dat beter zou werken...
Ik heb er ook nog een, schiet maar raak:

P1100514.jpg by ed-oorklep, on Flickr
Zelfkritiek, misschien te vroeg gemaakt, zon lager/weg en wat sterren erbij zou denk ik mooier zijn. Ook vind ik de zonsondergang niet al te interessant maar helaas heb je dat niet zelf in de hand, van de andere kant is dat ook niet het onderwerp dus twijfel er een beetje over.
[ Voor 71% gewijzigd door ed-oorklep op 12-08-2011 01:04 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik denk dat hier met nabewerking nog wel iets te halen valt, echter is de compositie wel erg centraal. Misschien had ik hem geschoten in portrait in plaats van in landscape. In landscape had ik sowieso de 1/3 regel aangehouden. Het scheef staan zal lijken inderdaad, maar het valt mij ook op.
@ed-oorklep:
Mooi silhouet. Vind de foto absoluut sfeer hebben. Compositie goed met de molen rechts en links de zon... Ik dacht in eerste instantie dat de foto genomen was tijdens zonsopgang. Meestal bij de zonsondergang zie je wat warmere, rodere kleuren. Desalniettemin, geslaagd wat mij betreft!
/Edit. Valt me net op, misschien zou ik dat donkere plukje wolk (links, in het midden van de foto) even weg shoppen. Trok ineens mijn aandacht net.
[ Voor 10% gewijzigd door ThAZiP op 12-08-2011 08:34 ]
@ed-oorklep: De lucht is inderdaad niet de beste maar kan er mee door. Ik vind 'm wat vierkant gecropt en daardoor mis je wat van de wijdsheid van het landschap. Zelf had ik 'm ietsje lichter gemaakt.
Ik vind het wel een grappig effect zo, was ook wel benieuwd geweest naar de kleuren in de foto.
@Wijnands, (zw foto & hdr) beide stralen dat effect uit van een oude bibliotheek/musuem, de sfeer heb je goed te pakken. Ook die glazen bol met dat gesteente erin zorgt net voor dat extra sfeergevoel vind ik. Verder niets aan te merken op je foto.
@boudewijn, idd wat iedereen hier zegt, je kan de lucht en het groene gras meer ophalen. Daarnaast lijkt dit momument iets weg te hebben van een tjernobyl herdenkingsmonument (klopt dit?) Ik vind het standpunt een beetje jammer gekozen, je kijkt er nu tegen aan en mist zo goed als alle details. Ik had dan eerder gekozen voor een foto op gelijke hoogte en een keiharde zwartwit compositie ofzo.
@ed-oorklep, mooi silhout idd zoals eerder aangegeven. Je zegt zelf wat te vroeg gemaakt, ik had hem wel willen zien als je hem nog eerder had gemaakt. De zon is nu net achter de wolken verdwenen waardoor de gloed in de wolken naar mijn idee veel minder is. Ik vind het wel een mooie foto
Dan hier mijn bijdrage, net terug uit Italië van vakantie waar ik weer bij de 'Palio Delle Barche' was onderdeel hiervan is een parade/optocht in originele middeleeuwse kledij.
Van de hele set van foto's vond ik deze er toch echt het meeste uitspringen. Ik had altijd al eens een foto willen maken van de trompet's reflectie en vind deze dan ook goed gelukt. De bokeh is met mijn 70-200 F4 wat magertjes natuurlijk maarja das roeien met de riemen die je hebt.
Ik vind de kleuren en belichting goed, het is niet overdone en het zwarte doek tezamen met dat kleine ringetje aan de onderkant geeft het toch een middeleeuws tintje.

trumpet's reflection by loewie1984, on Flickr
Mocht het zijn dat jullie vinden dat een andere foto meer testcase waardig is in mijn set dan degene die ik gepost heb, ben ik erg benieuwd welke jullie dan zouden kiezen.
Verwijderd
Door nu kleuren toe te passen, lijkt er meer diepte in de foto te komen. Ook vind ik het een meerwaarde dat de slang nu ook zichtbaar is in de foto. Wellicht dat er nog wat meer van de fiets zichtbaar kan. Helaas lukt dat niet met de huidige reeks foto's.

Waterballet by Henriet Haan, on Flickr
Ik weet dat het wordt gewaardeerd dat ik zelf ook op foto's van anderen reageer. Ik doe mijn best, hoewel ik me afvraag in hoeverre ik als beginner wat over foto's van een ander kan zeggen ;-)
@freddyathlon; ik vind het een mooie sfeervolle foto. Sepia is hier ook mooi gekozen. Zelf vind ik bewegingssuggestie wel mooi in zulke foto's. Maar dan zijn de letters op het asfalt minder leesbaar en deze maken ongetwijfeld bewust deel uit van de compositie.
Verwijderd
Ik vind de compositie van macro's lastig. Het insect in het midden is uiteraard niet de juiste keus, maar is het zo goed? Moet ik meer van de bloem laten zien? Is de achtergrond ook storend?
ik heb diafragma 11 gebruikt omdat ik zoveel mogelijk van het dier scherp wil hebben. ik loop vaak tegen het probleem aan dat een deel onscherp is. Veel blijven oefenen dus...

Zweefvlieg op Zonnehoed by Henriet Haan, on Flickr
Ik vind hem zelf in monochroom veel beter uitkomen, waarbij de HDR ook zeker een toevoeging is.Wijnands schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:04:
[...]
Dank. Ik ging met een HDR idee schieten, da's ook prima gelukt en toen ik het niet laten om te kijken hoe het er in monochroom uit zag. Dit was de plaat in kleur.
[afbeelding]
De bloem en vlieg; ik vind hem mooi. Die kleuren zijn warm, de reflectie ervan verzadigd de foto er een beetje door.
Een techniek met een laag F getal waar je dus de achtergrond nog meer een blur geeft terwijl je macro opnamen maakt heet focus stacking. zoek er eens op google wat over
hier een klein filmpje: YouTube: Focus Stacking - a macro photography technique - YouTube
Aangezien stacking bijna alleen lukt met stilstaande voorwerpen heb je hier gewoon een prachtfoto!
[ Voor 8% gewijzigd door Kabouterplop01 op 14-08-2011 09:17 ]
Je doel is, zoals je zelf zegt, geslaagd. Persoonlijk vind ik alleen de foto niet zo spannend. De trompet staat nogal centraal in de foto. De achtergrond is ook niet zo boeiend, met iemand die leunend op een reling hangt... Jammer dat ook net het vlaggetje wat aan de trompet hangt, niet helemaal op de foto staat.
@ Henriet Haan:
Vergeet je niet op je voorgangers te reageren? Iedereen wil graag wat feedback op de foto's. De kleurenfoto van de fiets is naar mijn idee wat interessanter. Verder vind ik de foto nog steed geen hotshot. Dit in tegenstelling tot je tweede post. Zeer fraai, mooie kleuren, mooie compositie. Zou ietsjes scherper kunnen denk ik, maar verder very nice!
Erg lastig, hij staat op een heuveltje waardoor je als je op gelijke hoogste staat het hele ding er niet meer op kunt krijgen.loewie1984 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:26:
@boudewijn, idd wat iedereen hier zegt, je kan de lucht en het groene gras meer ophalen. Daarnaast lijkt dit momument iets weg te hebben van een tjernobyl herdenkingsmonument (klopt dit?) Ik vind het standpunt een beetje jammer gekozen, je kijkt er nu tegen aan en mist zo goed als alle details. Ik had dan eerder gekozen voor een foto op gelijke hoogte en een keiharde zwartwit compositie ofzo.
Het gaat trouwens om de plek waar WO2 is begonnen, de westerplatte bij Gdansk.
Mja 1/3 was idd wellicht beter geweest.@Boudewijn: Is dat niet ergens bij Dieppe in de buurt? Veel te donker valt wel mee, wel donker en inderdaad saaie centrale compositie.
Wat zou je nabewerken? Ik vond zelf de lucht erg tof met dat monument erbij.@Boudewijn:
Ik denk dat hier met nabewerking nog wel iets te halen valt, echter is de compositie wel erg centraal. Misschien had ik hem geschoten in portrait in plaats van in landscape. In landscape had ik sowieso de 1/3 regel aangehouden. Het scheef staan zal lijken inderdaad, maar het valt mij ook op.
Daarom ook landscape zodat die rare wolken goed overkomen.
Scheefstaan: ja het lijkt wel ,maar het valt enorm mee imo.
Gaan we vanavond eens doen, dank voor de tip.Legoland?
Sorry, maar was t eerste wat in me op kwam.
Zo voor koud uit de camera vind ik t een foto met potentie, maar nog niet af dus ff aan het werk me ps en dergelijke zou ik zeggen![]()
Ik zou m bijvoorbeeld croppen naar 1/3 regel en staand om de hoogte te benadrukken.
Dus, succes alvast
Ik heb even de vrijheid genomen om de foto zelf te bewerken. Niks aan compositie gedaan. Het enige wat ik gedaan heb is 'auto tone' in photoshop.

Er ontstaat zo een groter contrast waardoor voor mijn gevoel het beeld wat meer los komt van de achtergrond. Het lijkt zo dat de 'waas' over de originele foto verdwenen is.
Of nog even Q'nD: Enkel het betonnen werk en de heg wat meer exposure gegeven, de lucht behoudt zijn donkere uitstraling:

[ Voor 13% gewijzigd door bartvl op 14-08-2011 14:49 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Verwijderd
Je zou eens met de contrast slider moeten spelen. Er zit heel veel contrast in de lucht en het standbeeld. Het wordt dan een stuk gedefinieerder met schaduw/licht spel.
Verwijderd
In de oorspronkelijke foto valt het onderwerp teveel weg in de lucht. Door de auto tone komt deze inderdaad mooi los van de achtergrond. De lucht van de laatste foto vind ik te dramatisch
Ben nieuw in de topic. Zal mezelf even voorstellen, ben Thomas 17 jaar oud. Heb een camera gekregen voor mijn slagen. Mijn vader fotografeert al een hele tijd, en ik dacht dat wil ik ook. Dus heb met hem een camera uitgezocht (om mee te beginnen). Dat is een Olympus Epl1 geworden. Ben naar Rome op vakantie geweest en heb daar behoorlijk wat foto's genomen. Dit is een van mijn mooiste vind ik. Ben benieuwd naar jullie kritiek en/of positieve commetaar.
Deze is in de St. Pieter kerk genomen.

Ik zelf vind het een behoorlijk mooie foto. Alleen erger me een beetje aan die fotograaf in het midden. Dat stoort een beetje. Voor de rest vind ik het mooi om te zien dat de grote van het gebouw behoorlijk goed zichtbaar is, wat ook mijn bedoeling was. Dat is dus wel gelukt.
Scherp zeg en de bokeh is ook mooi. Ik hou wel van zulke foto's. Goed bezig.
@Henriet
Vind hem met kleur veel mooier. Zwart/wit was die beetje saai zeg maar.
@Henriet
Zeer scherp. Perfect.
@Graztas
Ik denk dat die met kleuren veel mooier is.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
@bartvl: een heel stuk beter!! Nu komt het standbeeld meer uit de foto springen in plaats van dat het in de weg van de lucht staat. In principe kan je de 2e bewerking wel houden met misschien nog een klein beetje recovery om het beeld nog wat donkerder te krijgen zoals in je 1e bewerking (of een lokale aanpassing van de luminosity naar beneden in LR).
@Henriet Haan: fantastisch scherpe foto. Met een macro (zelf helaas geen lens
@Henriet Haan: het waterbalet doet mij niets qua foto. Als je wat wilt verbeteren is het misschien handig om de persoon er achter er weg te halen en misschien iets meer met het water te doen. Bijvoorbeeld zo gaan staan dat je een regenboog er in krijgt. Misschien ook zorgen dat het wiel niet achter de spetters verdwijnt, maar dat het vrij is van water.
@lowie1984: gezien de titel van je foto denk ik dat je bedoeling niet helemaal gelukt is. Als je het hebt over de reflectie, dan neemt deze veel te weinig ruimte in van je foto. Nu bedraagt het nog niet eens 25% van het oppervlak. De rest is een onscherpe achtergrond (wel prima qua bokeh, want anders zou dat nog aandacht afleiden) en een vaandel dat er niet helemaal op staat. Die zou je er of compleet op moeten zetten, of zo minimaal mogelijk er op moeten zetten. Hier zit het onderwerp wel in het midden en ik zou ook iets meer rechts willen croppen als ik jou was. Nu ik er weer naar kijk: niet handig om de trompet midden in het kruis van een toeschouwer te laten eindigen...
@ed-oorklep: mooi! Hij is wat donker, maar dat geeft hier een mooie sfeer aan de foto. Misschien zou ik een klein beetje meer ruimte boven de molen laten om de foto wat meer in balans te laten zijn. Ik ben wel een beetje in tweestrijd waar ik naar moet kijken: de molen of de zonsondergang. Nou weet ik zelf niet of dit storend is of juist helemaal niet.
@Wijnands: ik vind het een hele aparte, mooie toning die je hebt weten te maken. Kritiekpuntje: de kast staat er echt net niet helemaal op. Als dat wel zo is, dan zou ik toch ietwat meer ruimte geven aan de bovenkant van de kast. De pilaar zou je kunnen wegcroppen, omdat door het verloop van de kamer en jouw standpunt de aandacht wel die kant uit gaat en dan kom je op een leeg stuk uit. Enige jammere is dat je dan een stukje van dat item wat daar zit weg moet halen. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de camera wat naar links gedraaid hebben om dan ook die (wat is het?) bokaal met kristallen er wat meer op te krijgen.
Used to be Down Under... Foto gallery
Had denk ik mooier geweest als je wat meer had gecropped op de reflectie:
Mijn contributie:

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Henriet: fijne kleuren!
Wijands: Heerlijke plaat! Erg fijne licht en de bewerking past goed!
loewie1984: Ik had hem veel krapper geklopt, het gaat -lijkt mij- echt vooral om die trompet waarin de refecltie nu niet echt opvalt. Die mensen op de achtergrond voegen weinig toe en kun je dus gerust weglaten.
Ik heb soms een beetje een dubbel gevoel bij onderstaande foto. De ene keer denk ik "Ja!" en de andere "mwah". Wat jullie?

Natalia by Wave / Particle / Pixel, on Flickr
Mijn 2 centen.
De foto heeft qua kleuren, detail en belichting (in de scherpe gebieden dus
[ Voor 18% gewijzigd door bartvl op 15-08-2011 12:40 ]
Life is not about specs, it is about joy!
@WhiskyPhreak: ik ben het met bartvl eens dat als je net iets meer scherptediepte had (dus iets meer van het gezicht scherp) dat de foto meer zou spreken. Ook lijkt het mij alsof het gezicht op een wazig lichaam is geplakt. Dat deze foto als statisch zou doen overkomen vind ik niet zo erg. Ik vind het wel een mooi portret qua compositie. De belichting lijkt me ook goed in orde (geflitst? reflector?).
Used to be Down Under... Foto gallery
@WhiskyPhreak: ik vind het een zeer geslaagde poging. Probeer wel de ogen een beetje op te lichten en zwier hem eens in zwart/wit (pas op, geen grijs wit é )
@WhiskyPhreak In navolging wat al gezegd is stoor ik me een kleine beetje aan de reflectie op haar bovenlip. In mijn optiek lijkt het net of daar snot/slijm zit.
Het is opzich best wel redelijk gelukt vind ik. Je hebt nu een sluitertijd gekozen waarbij er een aantal mensen nog wel "herkenbaar" op de foto staan. Misschien had je voor een nóg langere sluitertijd moeten kiezen waardoor je wel allemaal bewegingsstrepen zou hebben gehad. Het ontbreken van een écht onderwerp is inderdaad ook een aandachtspunt.
@MrJey:
Ik denk om deze plaat enig interessant te maken, je had moeten kiezen voor véél meer DoF. Het is nu allemaal net niet. Sorry.
@WhiskyPhreak:
Iets kleiner diafragma en hij is wat mij betreft af. Ik vind het een zeer geslaagd portret waar ik echt het idee heb naar iemand te kijken die terugkijkt. Erg fraai! Klein ander puntje vind ik de toch wel hele witte achtergrond. Dit wordt weliswaar mooi gebroken door de groene achtergrond (die iets scheef lijkt te lopen, maar me niet zozeer stoort).
Plaatje van mijn kant.. foto is genomen in een moerasgebied in Estland..

Dat de focus net niet op de ogen ligt was denk ik ook wat ikzelf het vervelendst vond. Het glimmen op de lip komt denk ik door makeup, heb het geprobeerd wat weg te halen in LR maar dat ging helaas niet.
't Licht is trouwens gewoon natuurlijk, volgens mij stonden we aan de rand van het bladerdak van een boom, net eronder.
Over de foto: Lekkere toning! Ik vraag me alleen af waarom je voor deze crop kiest? Is je vriendin het onderwerp of wilde je laten zien dat ze in Londen was misschien? Ik vind dit niet zo geslaagd lijken.
Verwijderd
@Craztas; best een mooie plaat. Zwart-wit heeft denk ik mijn voorkeur. Wat me wel opvalt is dat het verschil tussen donker en licht heel groot is (vooral achterin een behoorlijke lichtvlek). De mensen en de fotograaf in de foto vind ik juist wel leuk.
@WhiskyPhreak; ik vind het een mooi portret. Hij oogt wel wat plat. Misschien met wat meer uitgesproken belichting van de zijkant? Of het gezicht niet helemaal recht van voren?
@voetspoor; prachtige sfeervolle opname met mooie kleuren. Ik kan de laatste warmte van de zon bijna voelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 20:04 ]
Verwijderd

Dat kietelt! by Henriet Haan, on Flickr
Aloys schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:01:
Aha, ook terug van Londen? Heb je toevallig ook een albumpje online staan (altijd leuk om weer dingen te herkennen van m'n eigen tripje)?
Over de foto: Lekkere toning! Ik vraag me alleen af waarom je voor deze crop kiest? Is je vriendin het onderwerp of wilde je laten zien dat ze in Londen was misschien? Ik vind dit niet zo geslaagd lijken.
Ik heb nog niet alle foto's online staan, en omdat ik ze daardoor nog even niet wilt delen kan ik je wel privé uitnodigen op flickr. Stuur maar een DM!
Omdat ik inderdaad wilde laten zien dat deze foto in London genomen is, maar tevens ook de diepte die er nu voor mijn gevoel in zit. Mocht je een suggestie hebben of andere opmerkingen dan hoor ik dat graag!

Psst, onbewerkt staat HIER!
Deze grenspaal kwam ik tegen, ik woon 500 meter van België dus er zijn er hier wel wat te vinden... =P
[ Voor 12% gewijzigd door Tweska op 15-08-2011 20:55 . Reden: Foto opnieuw geresized en op eigen host geplaatst! ]
Verwijderd
minder aan de foto is de groene spriet bovenin links
misschien kan deze ook nog wel krapper gesneden, maar ik wil ook niet teveel van het licht op de stengel verliezen. Bij deze heb ik - tegen de regels in - gekozen voor tegenlicht in de hoop dat de vleugels deze wat extra's doen met de vleugels. Ik hoop dat ik ermee weg kom :-)

vlinder op beemdkroon by Henriet Haan, on Flickr
The devil is in the details.
Verwijderd
==> hij laadt bij mij wel extreem langzaam, is een beetje groot volgens mij? :-)
Over u foto! De stengel is zeker jammer maar schrijf het er niet op en dan zal het misschien wel meevallen... Ik heb wel het idee dat de vlinder een beetje overbelicht is ofzo... (ik weet er ook niets van hoor... =P)
Verwijderd
Het lijkt net of er teveel van deze foto is afgeknipt..zoals je ze ook wel een online ziet als mensen niet meer met een voormalig partner op de foto willen staan.alex3305 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:40:
Omdat ik niet zeker wist of deze foto wel in het portretten topic past, bij deze een bewerkte foto van mijn vriendin in Londen:
Ik vind het een mooie foto (veel beter dan je vorige).Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:13:
En nog één om het af te leren.
minder aan de foto is de groene spriet bovenin links
misschien kan deze ook nog wel krapper gesneden, maar ik wil ook niet teveel van het licht op de stengel verliezen. Bij deze heb ik - tegen de regels in - gekozen voor tegenlicht in de hoop dat de vleugels deze wat extra's doen met de vleugels. Ik hoop dat ik ermee weg kom :-)
[afbeelding]
vlinder op beemdkroon by Henriet Haan, on Flickr
Dat storende element linksboven heb je met een beetje fotobewerkingsprogramma zo weggehaald.
Voorbeeld:
http://i55.tinypic.com/148nbif.jpg
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Linkje: http://www.stephanvanfleteren.com/portfolio.htm
voorbeeld: http://www.flickr.com/photos/fondspascaldecroos/3946167944/
Daarom dat ik zei: zwier ze eens in het zwart/wit..
(natuurlijk heeft Stephan wel voor karakterkoppen met heeeeeeel veel textuur gekozen)
[ Voor 18% gewijzigd door kazzzdafke op 15-08-2011 21:44 ]
Ik snap wat je bedoeld, maar uiteindelijk is er bijvoorbeeld links niets afgehaald. Misschien dat rechts nog een stuk croppen mooier kan zijn. Bedankt voor de feedbackGutteguttegut schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:27:
[...]
Het lijkt net of er teveel van deze foto is afgeknipt..zoals je ze ook wel een online ziet als mensen niet meer met een voormalig partner op de foto willen staan.
@Henriet Haan Leuke bokeh, alleen zou ik denk een wat groenere achtergrond prettiger vinden, omdat het nu lijkt alsof het in 'scene gezet is'. Althans dat is mijn gevoel erbij. Verder vind ik tegenlicht erg sprekend en geeft het diepte in de foto, alhoewel wat meer licht van voren (evt. invullicht bij het ontwikkelen) denk ik niet verkeerd zou zijn.
@Lebon Ik kan er niet echt achterkomen wat je met deze foto zou willen bereiken. Ik ben bang namelijk dat niet iedereen meteen ziet dat het een elektriciteitsmast is en het daardoor meer een stalen wir-war wordt.
Dit topic is gesloten.
Als je post, gelieve dan:
commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto
(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)