Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste
Acties:
  • 687.927 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Zodra het over diffractie gaat krijg je (helaas) meteen eindeloze discussies.

Laat ik me daar dit keer niet in mengen. Mijn uiteindelijke advies blijft altijd: probeer het gewoon uit.
Neem dezelfde foto op f/8, f/11, f/16 en f/22

Ik voorspel je dat je die op f/22 onscherp ziet worden.
Verder zul je geen verschil zien tussen f/8 en f/11, en alleen met extreem pixelpeepen een verschil met f/16

En ook al verlies je een beetje scherpte, dan kan het best zijn dat je de extra scherpte in delen die daarvoor buiten de DoF lagen belangrijker vind.
(met mijn 50D heb ik daarom regelmatig f/22 gebruikt bij macro fotos)

Maar ga niet op mij af, of op UC en ga vooral niet die discussie van 30 paginas hierover lezen.
Test het gewoon uit met jouw lens en jouw camera. Dat kost je vrijwel geen tijd, en real-life ervaring met je eigen spullen is altijd beter dan advies van een forum.

(het zou wel leuk zijn als je bevindingen vervolgens even meldt)

[ Voor 13% gewijzigd door mjtdevries op 03-02-2011 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Nachtfotografie is sowieso veel wachten (op de foto's tot ze gemaakt zijn :P) en veel proberen. Er is geen ideale instelling, sowieso omdat geeneen scène gelijk is. Ik begin altijd met f/8 en dan probeer ik f/11 en als ik denk dat het nodig is doe ik ook nog f/16. f/22 probeer ik eigenlijk nooit, maar kan geen kwaad natuurlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
@Aloys Leuk fototje, mooie scherpte diepte, alleen erg jammer van die mensen rechts achterin. Dat leidt erg af, en komt de compositie daardoor niet ten goede.Verder vind ik je watermerk ook een beetje storend, maar dat ligt niet aan je fotografie.

@Decon Frost Van mij mogen de kleuren wel iets meer spetteren. Het lijkt een exotisch ding, dat mag er wel wat meer vanaf stralen. Ik denk ook dat je DOF iets te klein is, rechtsonderin valt buiten de DOF en hoort er wat mij betreft wel in te zitten.

@Maikel Niet echt een bijzondere foto, het verteld weinig verhaal. De foto kan wel iets gaan vertellen, maar op dit moment is het niet veel meer dan het laten zien van een geprint logo. Misschien kun je hem van een andere hoek nemen en zo op de achtergrond een computerend persoon laten zien.

@Hamed Ik ben het eens wat er is gezegd over hoe je hem zou moeten croppen en bewerken. Goed beginpunt, en is veel beter geworden naar aanleiding van het commentaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53

World Citizen

FreeReef.nl

Fishlip schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:46:
@Decon Frost Van mij mogen de kleuren wel iets meer spetteren. Het lijkt een exotisch ding, dat mag er wel wat meer vanaf stralen. Ik denk ook dat je DOF iets te klein is, rechtsonderin valt buiten de DOF en hoort er wat mij betreft wel in te zitten.
qua kleuren: Bedoel je met Photoshop, want ik kan met mijn Cam hier toch niets aan veranderen?

DOF: En ik vind inderdaad ook de focus te veel naar voren liggen. Ik had inderdaad liever de voorgrond wat minder scherp gehad, en de achterkant van de egel iets scherper. Dus dat voornamelijk de egel en alles op die afstand scherp is. Alles ervoor en erna moet dan onscherp zijn.

Ik ga het proberen... de update volgt. Het is niet dat het beestje met wat lokvoer naar zijn plekjes gaat :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
mjtdevries schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:12:
Zodra het over diffractie gaat krijg je (helaas) meteen eindeloze discussies.

Laat ik me daar dit keer niet in mengen. Mijn uiteindelijke advies blijft altijd: probeer het gewoon uit.
Neem dezelfde foto op f/8, f/11, f/16 en f/22

Ik voorspel je dat je die op f/22 onscherp ziet worden.
Verder zul je geen verschil zien tussen f/8 en f/11, en alleen met extreem pixelpeepen een verschil met f/16

En ook al verlies je een beetje scherpte, dan kan het best zijn dat je de extra scherpte in delen die daarvoor buiten de DoF lagen belangrijker vind.
(met mijn 50D heb ik daarom regelmatig f/22 gebruikt bij macro fotos)

Maar ga niet op mij af, of op UC en ga vooral niet die discussie van 30 paginas hierover lezen.
Test het gewoon uit met jouw lens en jouw camera. Dat kost je vrijwel geen tijd, en real-life ervaring met je eigen spullen is altijd beter dan advies van een forum.

(het zou wel leuk zijn als je bevindingen vervolgens even meldt)
Op f/16 is een goede prime minder scherp in het midden dan wide-open. Kijk maar naar bijvoorbeeld naar testen van macrolenzen die getest worden bij photozone op een hoge resolutie aps-c camera, of bijvoorbeeld de Sigma 50/1.4 die bij slrgear getest wordt.

Natuurlijk gaat het erom wat je zelf van het eindresultaat vindt en soms is er geen andere mogelijkheid, omdat je een bepaald effect wil bereiken: sterren van lantaarnpalen, nog langere sluitertijden zonder ND-filter, of als je met macro bezig bent en anders door de flinterdunne DoF van alles onscherp is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik ontken ook nergens dat een goede lens op f/16 invloed van diffractie heeft.
Het effect is duidelijk meetbaar. (zie bv de plots bij slrgear) en met pixelpeepen zelfs zichtbaar.

Ik ontken wel dat het een groot issue. (zoals zovelen altijd suggereren.)
Maar nogmaals de enige die dat kan beoordelen is degene die de foto maakt. Bepaal voor jezelf of het wel of niet een issue is, en loop niet blindelings anderen achterna op iets dat je in 5 minuten voor jezelf kunt bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:10

Polariteit

Fietsende fotografeur

ZO he, poosje geleden dat ik in dit topic geweest ben. Een hoop tekst en aanzienlijk minder foto's :o

Hierbij een van mij. Eens een keertje niet in het vogeltopic maar gewoon hier...

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5017/5419193650_3189b988a7_z.jpg
Wilde eend / Wild duck / Anas platyrhynchos by Marcel Tuit, on Flickr

En nog wat commentaartjes op de voorgangers:

@Hamed: Leuke nachtfoto, zou wel proberen de omgeving wat donkerder te krijgen, zodat de weg wat meer eruit springt. Ook die rand onderaan stoort nogal.

@Maikel123: Hmm, niet echt mijn smaak qua onderwerp. Logo's en teksten van merken vind ik doorgaans niet het meest interessante.

@Decon Frost: ergh leuk idee, maar zoals al eerder aangegeven door de voorgangers: kleiner diafragma zou er voor zorgen dat het onderwerp wat meer scherp is naar achteren toe. Ook zouden de kleuren wat mij betreft iets feller mogen.

@Aloys: Het bankje trekt mijn volle aandacht, maar er is maar zo weinig van te zien :(

@Maikel123: toffe plaat. Mooi standpunt en kleuren. Ook die speler aan de andere kant vind ik gaaf, je zit echt van 'hopelijk wacht hij even tot de camera weg is'. Wat ik minder vind, is dat de ballen nogal glimmen. Dit vind ik vrij storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vind je achtergrond nogal onrustig. Daarnaast ligt de focus verkeerd, namelijk op de voeten. De ogen, toch wel het belangrijkste bij dieren en mensen, staan er niet helemaal scherp op. De compositie is wel aardig goed, de eend kijkt naar links en staat rechts gepositioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:07
@MarcelTuit: Mooie kleuren, maar wellicht was het van een iets lager standpunt ietsje beter geweest.
@Walletje-w: Dit soort foto's doen het altijd goed. Echter jammer altijd van die natriumverlichting. Misschien beetje het gelige wit proberen te maken?

Vanmiddag gemaakt tijdens de storm:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5214/5418907772_26ea3b5789.jpg
It's hard to move by tomroeleveld, on Flickr

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@marcel: ik weet het niet.. het kijkt op een of andere manier toch niet echt lekker. Die achtergrond is me iets te druk..

@tommy, Zeer netjes..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22
@tommyz Echt heul lekker! Ik zou kunnen zeggen dat de positie / compositie nog net iets lekkerder kan, iets meer naar rechts gedraaid maar eigenlijk moet ik dat helemaal niet zeggen en er gewoon niks op aanmerken. Qua timing en uitvoering is de foto zo ontzettend goed!

Toch 1 kleinigheidje, ik vind dat je teveel vignetting hebt toegevoegd, dat heeft deze foto helemaal niet nodig!

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 06-02-2011 17:59 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@Aloys: Leuke plaat, wel jammer van het watermerk. Als je dat links-onder had geplaatst had het niet zo storend geweest.
@Decon Frost: Bijzonder onderwerp, ik vind de DoF wel een beetje kort.
@Maikel123: Deze doet het vast leuk in een serie, als onderdeel van een review oid. Mooi gedaan.
@marceltuit: Mooie kleuren, wel jammer van het hoge standpunt. (soms heb je geen keus)
@tommyz: Mooie plaat, wel jammer van de vignettering. Dat voegt m.i. niets toe.

Deze plaat heb ik zaterdagochtend geschoten. Ik vind het mooi hoe rustig het dier mij aankijkt.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5295/5421712571_138620b236.jpg
IMG_5449 by s_arts, on Flickr

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@psyBSD: Jammer van de onscherpte op de voorgrond (zal takken ofzo geweest zijn). Ik vind het wat afleiden. Geld ook voor de horizontale tak vlak boven het gewei. Wel een mooi beesie zoals het daar ligt.

@tommyz: Herkenbaar. Ik ben vrijdag gezandstraald op Scheveningen. Ik vind hem wel lekker wegkijken. De mensen in de foto zorgen er voor dat het gebrek aan contrast in de rest van de foto niet erg is.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:59
Weer een foto met CZ 1.4
Ik vind hem zelf best wel goed gelukt. Als er iets is dan hoor ik wel ;)

Hoge resolutie: http://www.plaatjesupload.../02/06/1297005712-310.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/06/1297005539-150.jpg

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hamed, misschien commentaar geven op anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
@Iedereen die over mijn watermerk valt: Ik was eigenlijk vergeten dat ie er nog op zat, ik zat er de laatste tijd wat mee te prutsen, vandaar :).

@Marceltuit: Ik vind de achtergrond ook wat te druk en het lijk alsof de foto een beetje flets is? Overigens zou ik aanraden bij een eend een veel lager standpunt te kiezen, dan komt het mooier over.

@tommyz: Mooi, hoewel het misschien nog mooier was als de foto een stuk breder was, alleen kan je met croppen geen extra beeldmateriaal maken ;)

@psyBSD: Ik mis wat contrast. De takken achter het hert storen mij ook wel een beetje, hierdoor komt het gewei veel minder over :( .

@Hamed: Mooi compositie zo, z/w is een goede keuze hier. Ik vind echter wel de foto iets te donker/depressief voor zo'n onschuldig onderwerp. En, zoals Freakout1 al zegt, in dit topic wordt ook verwacht dat je kritiek geeft op de foto's van anderen. Daar kan je ook veel van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dank voor de reactie op mijn foto. Lager standpunt ben ik wel met jullie eens.

Wat betreft scherpte: volgens mij is de scherpte gewoon goed, ik zie eigenlijk geen verschil tussen scherpte bij oog en scherpte bij voet....

@tommyz: op zich gave plaat, maar doodzonde dat hij z/w is :P

@psybsd: mooi plaat, lekker warme kleuren en goede scherpte. Enige minpuntje vind ik die tak die zo vlak boven het gewei van het hert ligt.

[ Voor 31% gewijzigd door Polariteit op 07-02-2011 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@Martijn-g: Thanx!
@Makkelijk, @ PsyBSD: Heb de vignetting zelf niet toegevoegd. Wellicht dat het opvalt doordat de foto wat overbelicht is, i.c.m. een wat te groot gebruikt diafragma.
@Aloys: Ja, op zich zou dat wel gaaf zijn, maar met meer groothoek zouden ook de personen weer wat kleiner uitvallen :)
@MarcelTuit: Heb 'm in kleur uiteraard, maar deed mij wat minder :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 09:22
@tommyz Gebruik je lightroom? Dan kun je namelijk automatisch je vignetting corrigeren. Lenscorrectie is met de 17-40 sowieso geen overbodige luxe :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie plaat Tommyz, jammer alleen dat het 2 personen zijn ipv alleen dat mannetje met zijn handen in zijn zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik-d
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-10-2022
Hoi allemaal,

Ik ben Erik en ik ben nieuw op GOT, tenminste, ik vond dat ik me maar eens moest registreren aangezien ik altijd alleen maar mee lees en toch ook zelf wel eens wat wil posten. Nu wilde ik heel fanatiek een foto posten, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik die er netjes in krijg, wie helpt mij? O-)

Om meteen even te reageren op voorgaande foto van Hamed: Ik vind 'm erg mooi, alleen een beetje donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Je moet je foto dan bij een host uploaden, zoals Flickr, Imgur of Imageshack, etc, en de directe link naar de foto tussen img-tags zetten:
code:
1
[img]http://www.imagehost.com/randomplaatje.jpg[/img]

Ook is er boven het (niet quick-)replyveld de knop, 'Voeg een afbeelding toe', die plakt zelf img-tags rond de door jou gegeven link.

Flickr heeft onder de handige knop 'Share this', de optie 'Grab the HTML/BBCode', waarmee je in een keer de BBCode krijgt.

Dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4116/4965268133_92395eb44c_z.jpg
Wenen Kunsthistorisches Museum 1_ by Gho5tD0g, on Flickr

Dit is een verticaal panorama van het Kunsthistorisches Museum in Wenen, samengesteld van 3 foto's.
De overbelichte ramen waren niet echt te voorkomen door de grote verschillen in lichtsterkte.
Ik wilde vooral een impressie geven van de ruimte.

Hamed: Ik vind de foto wat te dramatisch doordat hij zo donker en zwart-wit is.

PsyBSD: Jammer van de wazige voorgrond onderin, en de tak dwars door het beeld heen, anders zou het een fijne foto zijn. Wel heb ik het idee dat hij net een tikkeltje bewogen is.

tommyz: Lekkere plaat. Hij was inderdaad nog beter geweest als alleen die man met zijn handen in zijn zakken erop zou staan. Ik denk ook dat iets meer een panoramacrop mooier was geweest.
Of ik de zwart-witomzetting en de vignettering fijn vindt ben ik nog niet over uit.

[ Voor 81% gewijzigd door Ghost Dog op 07-02-2011 16:13 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Makkelijk schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:14:
@tommyz Gebruik je lightroom? Dan kun je namelijk automatisch je vignetting corrigeren. Lenscorrectie is met de 17-40 sowieso geen overbodige luxe :)
Jep, al gekeken. Kreeg er alleen vignetting bij, ipv het weg te halen. Zal vanavond nog eens een keer kijken, thanx.

@apojapo1: was inderdaad mooi geweest, alleen kan je hier jammer genoeg niet altijd invloed op uitoefenen ;)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik-d
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-10-2022
Dankje, GhostDog, hier een foto van mij:

Karlijn:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5216/5425346514_a9c87f372e_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:16

Rudedadude

Maybe we were born to run

Sinds lange tijd weer eens een fotootje van mijn kant, gemaakt vorige maand in Egypte (toen kon het nog)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7gVSyVkcurcpew2bX1OoOEIq/full.jpg

@erik-d: ik mis wat contrast en het overbelichte gedeelte rechts leidt af
@Hamed: De foto is wat onderbelicht, maar wel een mooi moment!
@psyBSD: mooie foto, weinig op aan te merken
@tommyz: mooi, versterkt misschien een breedbeelduitsnede de foto nog verder?
@marceltuit: de foto lijkt heel plat, de eend mist diepte, waarschijnlijk door de kleur van de achtergrond

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:46

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ghost Dog schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:03:

Flickr heeft onder de handige knop 'Share this', de optie 'Grab the HTML/BBCode', waarmee je in een keer de BBCode krijgt.
Ben ik de enige die zich er aan ergert dat als je een afbeelding die gehost is op flickr in een groter (origineel) formaat wil zien, dat je dan 4 (!) keer moet klikken? Ik word daar altijd een beetje moe van, ik zie liever een kleine versie hier, met een klik naar het originele formaat.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

Spike_wolf schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:30:
[...]

Ben ik de enige die zich er aan ergert dat als je een afbeelding die gehost is op flickr in een groter (origineel) formaat wil zien, dat je dan 4 (!) keer moet klikken? Ik word daar altijd een beetje moe van, ik zie liever een kleine versie hier, met een klik naar het originele formaat.
Dat is dus ook de reden dat ik zelf wat host. Heb niet zo bijzonder veel data verkeer naar mijn foto's, dus gewoon hier simpel servertje staan. Heb destijds wel naar flicker gekeken, maar wist me niet echt te overtuigen.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

Zal hier ook eens komen snuffelen een beetje.

@ Marceltuit, leuke eend, niet heel bijzonder, wel leuk :)
@ Tomyz, fraaie plaat, helemaal mijn smaak d:)b
@ psyBSD, mooi portretje. Mis wat absolute scherpte, en jammer van de overhangende tak boven het gewei. Wel eem mooi beest zeg.
@ Hamed, foto vol potentie. Denk als je hem wat krapper snijd je een krachtiger beeld kan creëren. Zeg verticaal aan de elleboogpunt. Heb iets soortgelijks ooit gemaakt, mag dit soort beelden wel.
@ Erik-D, Mooi portretje. Iets te donker aan de rechter zijde, maar een mooi kindje :Y
@ Rudedadude, sow, das een welkome plaat in deze tijd. Mooie sfeer, lekker warme kleuren *O*

En hier mijn eerste postje in dit topicje

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5291/5425167233_b0c6f9f76e_z.jpg
Cheyenne by shaggy8675, on Flickr

Foto kom op 640 pixels niet helemaal tot z'n recht. Krijg deze week deze afbeelding binnen op iets van 3.5mtr2
Zowel via Flickr alsmede Photobucket vind ik resoluties rond de 600x niet heel erg flatterend vaak.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22
@marceltuit: De kleuren zijn mooi en levendig, toch is het perspectief mij iets te hoog en het onderwerp te centraal.
@tommyz: Mooie plaat, de z/w conversie doet het erg goed.
@psybsd: De tak boven leidt wat af, verder netjes.
@Ghost Dog: Mooi gebouw en architectuur, maar niet mijn smaak qua foto.
@rudedadude: Mooie kleuren en leuk silhouet.
@shaggy: Leuk portret! Ik zit erg mijn best te doen om een commentaar te verzinnen over hoe de foto beter zou kunnen, maar ik kom er niet echt op.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5220/5425792118_7c6cf69c79.jpg
Lost Garage door Met Bas

Edit; nu na een half uurtje vind ik 'm wel vrij donker, maar niet storend donker. Draagt wel bij aan de sfeer. Wat vinden jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door Armada. op 07-02-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:15

the mod man

iets van beeldmaker

@ shaggy, ietsie pietsie meer contrast zou welkom zijn. Op mijn (ongekalibireerde) scherm is het wit van de achtergrond en het wit op de heupen praktisch gelijk. Verder is het linkerbeen (bovenste) een beetje te licht, krijg je hetzelfde dat het wit bijna doorloopt.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
shaggy8675, Nee dit was mijn eerste portret foto ooit. De lens heeft echt iets aparts. Laat erg warme en mooie kleuren zien. Heb hem sinds paar dagen en hij is niet meer van de cam af geweest.
Bedankt

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Laatst online: 24-07-2023
@ Rudedadude

Prachtplaat, perfect in alles. nu krijg ik wel erg trek in zomer zeg..

@Shaggy

Foto is aan de lichte kant, ik zou hem liever met wat meer contouren zien, du loopt het model over in de achtergrond, wat opzich ook wel eens iets nieuws is maar ik zie toch meer contrast en wat contouren.

@ Armada.

Ja, hier weet ik niet echt een zinnig commentaar op te geven, ik heb geen verbeterpunten maar ik weet ook niet echt wat ik er van moet vinden.

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/2817/09012011img2678.jpg

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

[...]

Ligt niet aan Flickr, maar aan degene die de foto plaatst. De oplossing die jij geeft is met Flickr ook gewoon mogelijk (rechtstreeks doorlinken naar de grote versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:14

mvh

State Governor

@Armada: Of hij te donker is weet ik niet - ik vind het wel een geslaagde foto van een desolaat onderwerp, maar ik denk dat ik geen vignettering zou toevoegen. Ik denk dat hij mooier zou zijn zonder, met name linksboven en rechtsonder, waar muur en ton nu wegvallen in het zwart. Ook lijkt de vignettering niet symmetrisch, naar mijn idee hangt er een donkere balk bovenaan de foto die onder niet zichtbaar is.

slechte monitor, hier, dat wel ;)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Richard, Erg mooie foto maar vind ik vind hem beetje te donker. Heb je flits gebruikt?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Nee, ik heb de foto iets donkerder gemaakt dan het orgineel zodat je de lichtbundel iets beter ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

@Richard: ik vind hem wel erg stijlvol! Mocht van mij nog wel een tikkeltje lichter (vooral de zijkanten van de trap). Kan je de lichtbundel niet nog wat versterken?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Dat is wel mogelijk, echt wou ik het niet ''te nep'' laten lijken maar een tikkie lichter zou nog wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

@Armada: toffe foto, leuke sfeer, maar ik zou persoonlijk de hele auto erop gezet hebben (groothoek), denk ik. Vanaf de rechterkant vanuit een laag perspectief.

Afbeeldingslocatie: http://jenna.dirksma.nl/06-02-2011/2.jpg
Mauro.

Deze foto heb ik dit weekend gemaakt tijdens een boswandeling. Iets scherper gemaakt en wat gespeeld met contrasten :)

Wat vinden jullie ervan? Ik vind het vooral jammer dat de witte delen wat overbelicht zijn. Het is nog best moeilijk om daar een goede balans in te vinden.

[ Voor 55% gewijzigd door Dennahz op 08-02-2011 14:41 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Ik vind hem wel goed gelukt. Heb je de foto zo bewerkt alsof het lijkt dat het herfst is of de kleuren van de hond? Die indruk krijg ik bij deze foto namelijk :) Verder prima plaat!

Mijn eerste inzending dan:

Mos @ een plantenbak in de achtertuin:

Afbeeldingslocatie: http://img28.imageshack.us/img28/4254/img0414th.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 08-02-2011 15:26 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
@Possible: die haren en andere troep in het mos moet je echt even weghalen, ziet er gek uit :P. Verder zou ik proberen om de rare lijnen van de plantenbak iets beter in beeld te brengen en het hele geheel misschien wat rechter zetten. Verder leuke foto :).

@Dennahz: Mooie kleuren in je foto :). Stoor me alleen een beetje aan dat takje dat daar bij z'n bek hangt, misschien valt dat nog weg te clonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Kom net terug uit het centrum, rijd me straat binnen en zie op de dijk deze mensjes heerlijk genieten van het zonnetje. Oftewel: rugzak open, camera eruit, even beetje zoeken naar hoe het lekker er opstaat (zonder gebouwen en lantaarnpaal er op.), klik...

Afbeeldingslocatie: http://www.patrickbongers.nl/wordpress/wp-content/uploads/2011/02/20110208-naamloos-DSC_9806.jpg

Weinig aarde, veel lucht vond ik hier wel bij passen, anders kon vrijwel niet gezien me positie. Ook het zonnetje zo ver rechts vond ik wat hebben "Genieten van de NAmiddag zon"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Je foto doet het niet :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

raar bij mij wel :? ? (Cache geleegd, opnieuw geladen, andere locatie en computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hij doet het hier ook gewoon?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Laatst online: 14-09 22:22
@Pat-Juh; Aardige candid. Misschien iets minder blauw en een filter om de zon wat minder fel te maken en meer contour te geven?

@ Possible; Volgens mij iets te kleine DOF, waardoor het mos nergens scherp in beeld is.

@ Dennahz; Laag contrast in kleuren tussen hond en achtergrond. De hond loopt een beetje in de achtergrond over.

Dan een van mezelf genomen vandaag in het Noorderplantsoen in Groningen. Het zonnetje scheen en ik wilde eens met HDR experimenteren. Camera op statief geplaatst, 3 foto's per keer genomen (met bracketing), een normale belichting en +2 en -2 stops. In Photoshop tot HDR gesmeed. Deze kwam er m.i. als beste uit. Zie flickr voor exif data.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5256/5427983131_a97ed7e95b_z.jpg

http://www.flickr.com/photos/heijnen/5427983131/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Die blauwe lucht vind ik echt vreselijk, sorry dat ik het zo zeg. Onnatuurlijk, veels te fel, leidt af, gewoon niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Dennahz, mooie DOF en kleuren. Jammer van dat takje en zijn vuile tong...Maar ja 't is dan ook geen Claudia Schiffer natuurlijk (wel een leuk beestje trouwens).

@Possible, probeer het nog eens met de opmerkingen die grapefruit heeft gegeven. Kleuren zijn wel mooi en natuurlijk.

@Pat-juh, Mooie foto. Ik vraag me af hoe die uitkomt zonder de zon erop?

@Fornoo, Mijn eerste gevoel doet me afvragen wat het onderwerp is. En als je HDR kan in Photoshop, dan kun je vast ook wat meer met kleur en contrast doen? Dat komt de foto zeker te goede.

Dan één van mij/, Eindelijk weer eens wat foto's gemaakt. Zal er een aantal hier ter beoordeling geven. Maar zoals het hoort, één tegelijk.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5214/5429119907_901f8e59e2.jpg
Reflecting trees-01620 by photo_a55, on Flickr

Foto gecropped en wat meer contrast gegeven. Ben aan het inzien hoe belangrijk PP is. Maar moet dat nog wel onder de knie zien te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

[...]

(Ook pas net achter gekomen 8)7 : )
Eenmaal op Flickr: rechtermuisknop op de foto, en je krijgt een klein contextmenu, waar je direct kan kiezen om de foto in een ander formaat te zien.
Scheelt toch een muisklik. :)

Nog wat commentaar:

shaggy8675: Ik vind 'm te wit/te weinig contrast hebben, vooral het eerder genoemde niet zichtbare verschil tussen heup en muur vind ik storend.
Compo en pose zijn prima, dus andere PP kan hem waarschijnlijk een stuk verbeteren.

armada: Ik vind hem te donker, en te veel vignettering hebben. De hoeken zijn vrijwel helemaal zwart. De kleuren zijn wel prima. Compositie ben ik niet helemaal uit, er staan veel dingen maar half op en ik vind het verder een moeilijke foto om iets van te vinden.

Richard!: Mooie foto! Misschien net een tikkeltje te donker.

Dennahz: Lekkere plaat, mooie kleuren. Een klein beetje meer ruimte bovenin zou hem in mijn ogen net wat prettiger maken.

Possible: Doet me vrij weinig, eerlijk gezegd. Technisch is de foto prima, maar de rommel in het mos verstoort de rust een beetje, net als het witte gedeelte rechtsbovenin.

Pat-Juh: Op zich een aardig shot. Lucht vind ik iets te blauw, en de zon is wel heel fel zo.

Fornoo: Veel te blauwe lucht, en de begroeiing links achterin staat er 2 keer op. De foto als geheel vind ik ook wat te licht, en wat flets.

readytoflow: Mooie reflectie. Wel krijg ik het idee dat er helemaal aan de linkerrand een donkere balk loopt (die is er niet echt) door de boom die daar half in beeld is. Ook ben ik benieuwd naar een meer panoramische crop (deze is vrij vierkant).

[ Voor 51% gewijzigd door Ghost Dog op 09-02-2011 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 21:16
@armada: Inderdaad redelijk donker, ook is de zwarte vignet redelijk groot, als die iets minder is denk ik dat het donkere ook wel mee valt.

@Dennahz: de hond loopt inderdaad wat over in de achtergrond, mischien iets te kleine DOF, want er is wat onschepte te zien aan zijn linker oor, het kan ook wat bewegingsonscherpte zijn.

@pat-juh mooie foto, jammer dat de hekjes links op de foto niet geheel zwart zijn, lijkt wel ingeflitst, het leid een beetje af.

@readytoflow: Jammer dat de onderkant van de reflectie en de bovenkant van de bomen niet gelijk zijn, voor de rest erg mooie kleuren en zeker een mooie plaat.

@fornoo: Zoals al eerder gezegt is de blauwe lucht toch wel echt niet natuurlijk van kleur en daarom erg storend

Het heeft een hele tijd geduurt, maar dan toch weer een foto van mijn kant,
Dit keer zelfs een zelfportret.
Afbeeldingslocatie: http://www.f-i-g.nl/tweak_img/IMG_4429_small.jpg

De foto is gecropt omdat de rest allemaal zwart is, en ik denk dan wel een beetje te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
@Ghost Dog: Ik zie wat je bedoeld met die boom ja, die kan ik nog wel wegsnijden...Hij is inderdaad wel wat vierkant ja. Omdat ik met water wilde stoppen. Dan begint er weer een weiland. Ik zal straks eens een soortgelijke landschapsachtige foto (geen panorama) snijden.

@_Trickster_: Je bedoeld de afstand boven de bomen en onder de reflectie? Dat zou mooier zijn ja. Ik daar wat dat betreft altijd wat moeite mee wanneer het onderwerp schuin wegloopt.
Over je eigen foto, Zeker voor een zelfportret vind ik het een mooie stoere foto. Nu ben ik niet zo van de kritiek. Wat mij opvalt is dat je hand toch ietwat overbelicht is. Hoe heb je deze foto zo gemaakt eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Laatst online: 14-09 22:22
@ Ghostdog

Ik zie nu inderdaad dat de begroeiing er twee keer op staat. Hm, misschien waaide het toch te hard gisteren.

En de lucht is wel erg blauw inderdaad. Kom tot de conclusie dat HDR niet echt veel toevoegd aan blauwe lucht (is nu eenmaal blauwe lucht). ;)
Ik probeer het nog eens als er wolken zijn.

Thx voor de feedback.

[ Voor 4% gewijzigd door Fornoo op 09-02-2011 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahs, mooi, dat overbelichte stoort voor mij niet
Pat-juh, mooi die zon, die krijg ik er nooit zo mooi op. Ik vind alleen wel dat de meisjes er niet lekker opstaan. Het is niet duidelijk wat ze aan het doen zijn tenzij je goed gaat kijken. De contouren van het linker meisje loopt ook wat over in die palen van het hek. Jammer want daar moet deze plaat het juist van hebben.
Fornoo, ik zou wat meer aandacht aan de compo geven hier. Waarom niet die ganzen wat dichter bij en een lager standpunt. Het is nu een beetje van alles wat met teveel voorgrond. De bomen zijn wel lekker belicht overigens en afgezien van de lucht vind ik het zeker geen slechte hdr.
Readytoflow, deze vind ik minder. De compo doet mij vrij weinig.
Trickster, mooi belicht, hand is op mijn scherm zeker niet overbelicht.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5017/5430627606_4b8329413b_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

@_trickster_ Erg goed gelukte foto, ben benieuwd hoe je deze zo belicht hebt.

@apojapo1 Ook een mooie foto, waar is dit precies? Hij lijkt wel ietsjes scheef te staan maar dat kan optisch bedrog zijn (of gewoon mijn schele ogen :P ).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@_trickster_ Erg mooie foto. net wat Gutteguttegut zegt; Hoe heb je dit belicht?
@Apojapo1 Mooi contrast en mooie kleuren. Ook hoe de windmolesn van ''groot'' naar ''klant'' gaan is dit mooi weergegeven.
@forno Ik vind de lucht helemaal top. Ik hou wel van extreme kleuren.

Vandaag ben ik ook weer bezig geweest. onderstaande foto is eruit gekomen. Bewerkt in photoshop. Vond hem wel geslaagd. De achtergrond vind ik persoon wel iets minder. Is erg druk. Hier zal ik voortaan goed op letten.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5052/5430174815_2e2ba5c54f.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 09-02-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
@apojapo1 Voor mijn gevoel staat 'ie netjes recht hoor! Mooie plaat. Heb je de fietser er bewus opstaan?
Alleen het bosje linksonder stoort me een beetje. Locatie kwam me bekend voor. Is het dezelfde als die Marcel Tuit hier een paar pagina's eerder heeft gefotografeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@apojapo: erg mooie plaat, vooral het licht is erg mooi. Bekende plek voor mij.

Gaaf zo met die fietser, die geeft er een mooi perspectief aan: minimaal fietsertje, maximaal molentjes.

Wel valt mij iets op bij de tweede molen, tussen de bovenste en linkerwiek. daar zie ik iets zwarts wat ik niet kan plaatsen. een vogel? stofje op je lens?

@Possible: Misschien een idee om je foto even wat rechter te zetten, straks rolt dat ding nog van de foto af ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Polariteit op 09-02-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
De opstelling van de foto was nog een heel circus ik had mijn WFT-E5 via wifi op mijn computer en mijn draadloze muis als remote shutter gebruikt, en voor de opstelling zegt een afbeelding meer dan 1000 woorden dus bij deze.
Afbeeldingslocatie: http://www.f-i-g.nl/tweak_img/LightingSetup_%20IMG_4429.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 14-09 22:39
@_trickster_ : Boeiende foto. Mooi hoe het haar in de achtergrond verdwijnt. Vind hem erg geslaagd en hoop over een paar jaar ook zulke foto's te kunnen maken. (met flitsers enzo ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
readytoflow schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 02:08:
@Dennahz, mooie DOF en kleuren. Jammer van dat takje en zijn vuile tong...Maar ja 't is dan ook geen Claudia Schiffer natuurlijk (wel een leuk beestje trouwens).

@Possible, probeer het nog eens met de opmerkingen die grapefruit heeft gegeven. Kleuren zijn wel mooi en natuurlijk.

@Pat-juh, Mooie foto. Ik vraag me af hoe die uitkomt zonder de zon erop?

@Fornoo, Mijn eerste gevoel doet me afvragen wat het onderwerp is. En als je HDR kan in Photoshop, dan kun je vast ook wat meer met kleur en contrast doen? Dat komt de foto zeker te goede.

Dan één van mij/, Eindelijk weer eens wat foto's gemaakt. Zal er een aantal hier ter beoordeling geven. Maar zoals het hoort, één tegelijk.

[afbeelding]
Reflecting trees-01620 by photo_a55, on Flickr

Foto gecropped en wat meer contrast gegeven. Ben aan het inzien hoe belangrijk PP is. Maar moet dat nog wel onder de knie zien te krijgen...
Geef deze foto meer ruimte, de crop is te krap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Is dit beter dan?

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5214/5431539480_95f50f7613.jpg
Sunset landscape S-01621 by photo_a55, on Flickr

Vind zelf de rechterkant van het water niet zo mooi bij deze foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:05
@readytoflow: de linkerkant van de foto vind ik veel interessanter dan de rechterkant. De reflecties samen met het licht zijn erg fraai. Je vorige crop vond ik beter.
@Possible: hij staat inderdaad nogal scheef. Met de compositie had je wat meer kunnen doen denk ik.
@apojapo1: Kinderdijk komt wel heel erg veel langs in FGS :). Een mooi winters landschapje, de fietser maakt het extra Nederlands.
@_trickster_: origineel zelfportret, niet veel op aan te merken eigenlijk.
@Fornoo: ik sluit mij aan bij de rest, onnatuurlijk blauwe lucht en het onderwerp is onduidelijk.

Gisteren en vandaag was het ronduit lenteachtig, en de krokussen en sneeuwklokjes schoten uit de grond. Er was ook meteen een bijtje bij om daar gebruik van te maken.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5100/5431476622_3f9b3f9e4a_z.jpg

Verwijderd

Guttegut, Kinderdijk. Hij staat inderdaad scheef
Readytoflow, bewuste keuze om een fietser erop te zetten. Ik vind het vaak wel wat toevoegen als het onderwerp het toelaat tenminste. Het is daar aardig druk (waar niet in NL) dus lang hoef je niet te wachten. De molens op de foto van Marcel zijn inderdaad dezelfde alleen lag hij dan op dat houten bruggetje (links onder op mijn foto).
Marcel, dat is een zeemeeuw, is inderdaad niet (goed) te zien op dit formaat.
Readytoflow, zo vind ik hem stukken beter. Nu wordt het landschap voor mij ook herkenbaar.
Powerup, mooie foto met een goede compo en wat je zegt; het was inderdaad net lente (vooral als je nog handschoenen aan gaat doen ;) )

• Possible
@powerup prima plaat! Mooie bokeh! Heb je hem ook nog gecropped of met je 300mm voluit geschoten?

Hier ook nog één van mij. Lente komt er weer aan!

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5179/5430174767_318181672d.jpg
IMG_0560 by ElroyTerpstra, on Flickr

[ Voor 65% gewijzigd door Possible op 10-02-2011 16:46 ]

• Nordlys
  • Niet online
Je foto lijkt erg last te hebben van purple fringing, tenzij het het licht was. Zo ziet je foto er uit zonder purple fringing (mocht je de bewerkte foto liever weg hebben, dan even zeggen ;)):

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/jhzxop.jpg

• Possible
Thx ziet er inderdaad goed uit! Hoe onstaat purple fringing eigenlijk? is dit een issue met de camera / lens?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:05
Possible schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:44:
@powerup prima plaat! Mooie bokeh! Heb je hem ook nog gecropped of met je 300mm voluit geschoten?
Stevig gecropped vanaf 50mm, van de 16 MP zijn er nog 1,8 over :)

@hieronder, dat dus :P

[ Voor 4% gewijzigd door PowerUp op 10-02-2011 17:17 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Possible schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:44:
...
Als je eventjes de moeite had genomen om naar zijn flicker account te gaan had je dit gevonden:

Lens: 50mm f/1.8
Focal length: 50mm
Aperture: f/2.8
;)

edit: mm niet snel genoeg ;( , dan maar een linkje voor de volledigheid: http://www.flickr.com/photos/bpelgrim/5431476622/meta/

[ Voor 16% gewijzigd door Aloys op 10-02-2011 17:18 ]

• mjtdevries
jvdgeest schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:58:
Je foto lijkt erg last te hebben van purple fringing, tenzij het het licht was. Zo ziet je foto er uit zonder purple fringing (mocht je de bewerkte foto liever weg hebben, dan even zeggen ;)):
Ik zie geen enkel spoor van purple fringing in die foto.
Hoogstens een wat afwijkende kleur in de gehele foto, maar dat heeft niets met fringing te maken.

Overigens heb ik het idee dat de orginele foto meer natuurlijk is dan jouw versie. Takken van struiken hebben soms daadwerkelijk mooie kleuren.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

even voor de mensen die het niet weten: wat versta je onder 'purple fringing' 8)7

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Wikipedia: Purple fringing

Daar lijkt me toch geen sprake van bij de foto van Possible. Takken kunnen gewoon mooie kleuren hebben. :)
Overigens vind ik de foto een redelijk onrustige bokeh hebben, maar vind ik vooral dat de takken niet op een mooie plek scherp zijn, waardoor de foto moeilijk kijkt.

• readytoflow
  • Niet online
Zo te zien was het eerst een andere foto ;-)

• navlim
  • Laatst online: 11-02-2024
Na lang en soms vol bewondering dit topic te hebben gevolgd wil ik ook mijn bijdrage doen.

Het was van de week erg mooi weer en heb toen de stoute schoenen aangetrokken en er met mijn nieuwe camera (en vriendin en hond) erop uit getrokken in ons stadje.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4093/5434164385_34c4d15c23_z.jpg
IMG_0046 by Navlim, on Flickr

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• Universal Creations
@Navlim: "vol bewondering" kun je ook aanvullen met wat onderbouwd commentaar op individuele foto's.
Je bent echt enorm uitgeschoten met je witbalans. De uitgebeten lucht met veel te donkere voorgrond maken het ook niet beter. Verder vind ik de foto niet echt spannend.

• Rudedadude

Rudedadude

Nog een foto van mijn vakantie in Egypte en eentje waar ik zelf bijzonder tevreden over was, los van het feit dat deze met 80 km/uur vanuit een busje is gemaakt. Tijdens het gouden uur met in dit geval een authentiek onderwerp in de Sinai woestijn. Groter (klikbaar) komt de foto beter tot zijn recht.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/i3v67SpFnEUnImh7DVPwtmG8/full.jpg

@trickster: mooie foto! Je hand had net wat ontspannener mogen zijn
@apojapo1: Mooie foto, verschrikkelijke jpg compressie
@Possible: nu nog een spannend onderwerp zoeken :P
@Powerup: lekker voorjaar! alleen jammer van het blad voor een gedeelte van de bij
@Possible2: gedeeltelijke takken met dakpannen op de achtergrond, er is nog ruimte voor een spannender onderwerp op je foto's :P
@navlim: crossprocessed kleuren, daar hou ik wel van. Misschien net teveel lucht.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• navlim
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik ben nog relatief 'groen' als het op fotograferen met spiegelreflex en het nabewerken ervan aankomt. Dus alle commentaar/kritiek/tips zijn welkom.

Dit was overigens het origineel: http://www.flickr.com/photos/59396671@N06/5434227047/

Uiteraard zal ik proberen mijn mening/commentaar over andere inzendingen te uiten. Dat ik dat in het verleden niet gedaan heb, was meer uit respect, omdat ik van mening was dat als ik zelf niks postte ook geen recht van commentaar had of omdat mijn commentaar niet veel zinvols zou toevoegen. Ik weet wel dat dat niet zo is, maar zo dacht ik nou eenmaal.

Hier dan mijn 1e commentaar ;)
@Rudedadude

De 2 kamelen en berijder vallen een beetje in het niet door de omgeving. Had het mooier gevonden als de nadruk daar iets meer op gelegen had.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Rudedadude schreef op donderdag 10 februari 2011
@trickster: mooie foto! Je hand had net wat ontspannener mogen zijn
ik had hem totaal niet gespannen, alleen echt omhoog gehouden, waarschijnlijk komt hij gespannen over door dat het contrast redelijk hoog is, dat je daarom ook echt de structuur van mijn hand ziet

@navlim, de lucht is redelijk uitgebeten, gezien je ook het orgineel gepost heb zou ik persoonlijk iets minder contast gebruiken, en de lucht wat je ziet op het orgineel iets meer 'in tact' laten, eventueel de lucht met iets meer contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@rudededude: enerzijdes toffe plaat, anderzijds jammer dat je toch net niet wat meer ingezoomd bent op de kameelrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Dat wordt dan meer een crop en wel zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WyPFYZ3WtvCAp1p8PnEn0kCU/full.jpg

@trickster: het zit hem voornamelijk in de schaduwwerking rondom je vingertoppen die het effect lijken te veroorzaken :)

[ Voor 33% gewijzigd door Rudedadude op 11-02-2011 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
@Navlin.
In veel opzichten is het orgineel beter dan de bewerkte foto.
Zo is in het orgineel veel meer detail in de lucht te zien, terwijl het in de bewerkte foto een saai wit vlak is geworden. Probeer juist het tegengestelde te bereiken: haal extra detail uit dat orgineel.
Je zou bv een masker kunnen maken en dan de belichting van de lucht lager maken evt gecombineerd met wat extra contrast.

Ook is het orgineel veel minder donker op de voorgrond en zijn er veel meer details te zien. Vooral de fiets voor het trappetje linksonder is een goed voorbeeld daarvan. Dat is vrijwel weggevallen in de bewerkte foto.

De wat warmere tint in de bewerkte foto is op zich wel aantrekkelijk, maar je zou dat ook kunnen bereiken door gewoon wat aan je witbalans aan te passen, zodat je niet al die nadelige effecten er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Rudedadude schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 07:57:
Dat wordt dan meer een crop en wel zoiets:
[afbeelding]

@trickster: het zit hem voornamelijk in de schaduwwerking rondom je vingertoppen die het effect lijken te veroorzaken :)
Erg tof, aansprekende plaat zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Crop is stuk beter :) Alleen jammer dat kameel + dame een beetje wegvallen doordat ze dezelfde kleur zijn als de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
@Navlim:
Ik vind dan de kleuren van de straat en de huizen in de nabewerkte foto weer mooier. Wel eens dat de lucht inderdaad veel te wit is en dat linksonder te donker wordt. Ben er zelf ook geen ster in dus kan je geen tips geven, maar je kan er wel meer mee i.c.m. lightroom. Qua compositie zijn de moderne auto's jammer (en zeker die Partner op de voorgrond). Daarnaast wordt ik erg 'afgeleid' door de onscherpte bij de lantaarnpaal.

@Rudadude:
Zeker voor een foto vanuit een rijdend busje vind ik het een knappe foto. De crop is m.i. stukken beter. Het is wel zo dat vooral de achterste kameel een beetje wegvalt, die moeten ze dan maar metallic blauw maken voortaan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Mooie foto Rudadude. Vooral allemaal dat mooie schaduw.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Navlin Ik vind de foto wel mooi. De lucht echter is te belicht.
@Rudadude foto komt inderdaad beter tot zijn recht met de crop.

Naar aanleidingen van een aantal reacties om een spannender onderwerp te kiezen heb ik voor het volgende gekozen:

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4135/5438050059_00f61408eb.jpg
Dode bloemen by ElroyTerpstra, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtilburg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:50
@apojapo1: mooie compositie, fietser maakt het af voor mij

@possible:
pompoen-apparaat: ietwat scheef, weet niet echt wat ik er van moet maken of wat het voorstelt.
takken: geen opmerkingen
zwartwit bloemen: Niet echt mijn stijl, het ogen meer smerige bloemen dan dode bloemen op een of andere manier.

@readytoflow: rechts te veel informatie (het gras vind ik niet echt bijdragen). Kleuren wel okay en mooie reflectie.

@powerup: Mooie kleuren. Alleen het oog van de bij is niet scherp, daardoor dwaal ik af in de foto.

@navlim: Aparte toning, geeft een beetje historisch gevoel aan deze straat, alleen vind ik de voorgrond iets te donker.

@rudadude: De lucht is te flets, mede doordat de witbalans te warm is voor mijn gevoel.

Foto van mij, genomen in Castelo dos Mouros, Sintra, Portugal. Ik zag ging vooral de lijn van de trap langs de kasteelmuur, die je als het ware door de foto heentrekt. Daarnaast vind ik de vlag dynamiek toevoegen aan een toch enigszins statisch geheel.

Afbeeldingslocatie: http://tom.vtilburg.net/files/published_photos/20090709-castelo_dos_mouros_640px-001.jpg
Full-Size

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor90
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@rudadude: Hele goede foto. Persoonlijk vind ik de orginele beter.
@tvtilburg: Mooie foto. Vooral de rotsen. De lucht past er perfect bij.

Foto van afgelopen zomer. Het is mijn 1ste HDR foto.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5018/5441219523_4b32048fc1_z.jpg
Sunrise by RvdPas, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
@rudedadude

Persoonlijk vind ik het origineel mooier, naar mijn smaak gaat de foto meer om het geheel met de woestijn dan om de personen op de kamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16

Don Quijote

El Magnifico

@Razor90, ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wat grauw vind. Zeker met zo'n zon verwacht ik een warmere plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Rudedadude: Ik vind de eerste versie mooier. Oke, waarschijnlijk komt die versie beter uit als een grote plaat en de crop voor in een album, maar de schaduw van de beesten en het overzicht vind ik mooi. De afwijkende kleur van het hoofddoek is ook geinig.
@ Possible: Ik had de bloemen graag in kleur gezien. Voor z/w vind ik het niet echt spannend
@ tvtilburg: Mooie foto. Ik had hem waarschijnlijk iets meer lucht er af gehaald, zodat de toren wat hoger lijkt
@ Razor90: Ik vind hem heel donker en erg vlak. HDR kan wat meer knallen (niet teveel natuurlijk ;) )

Eentje van mij. Tja...dit is dus de Eiffel toren... ;)
Hoe vinden jullie de z/w conversie? Ik wilde hem niet te donker hebben zodat de kleur van de Eiffeltoren nog wel in de tone van de foto overkomt.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5215/5441243339_2e1046bb65_z.jpg
Eiffel tower from Avenue de New York - Paris by A.J. van Zelst, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 07:30

Eelke Spaak

- Vlad -

@Lockedfor: mooi zeg! Erg klassiek onderwerp natuurlijk, en hoewel je hem ook vrij klassiek in beeld hebt gebracht, vind ik hem (de foto) toch iets spannends hebben. De lucht speelt natuurlijk een grote rol hierin, als ik me kleuren erbij inbeeld had het zo een schilderij van een Hollandse meester kunnen zijn. Weinig op aan te merken dus, deze foto :)

@Razor90: ik snap het idee, maar ik denk dat deze foto zonder HDR iets sprekender zou zijn. Hij heeft nu wat weinig contrast, een beetje een 'vale' uitstraling, als je begrijpt wat ik bedoel. (Dit vind ik wel vaker van HDR foto's trouwens, hoewel ik niets tegen HDR heb in principe.)

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Possible: Waarom zwart/wit? Want ik zie nu niet of het (verwelkte) bloemen zijn of vlinders :P Sowieso denk ik dat bij bloemen kleuren vrijwel altijd beter zullen werken dan zwart/wit.

tvtilburg: Schaduw is wel erg hard, misschien beetje spelen met invullicht.

Razor90: Kleuren zijn beetje dof. En doordat zowel het water als de lucht nogal egaal lijken te zijn, is dit niet echt iets waar je HDR echt goed op toe kan passen, als je het mij vraagt :)

Lockedfor: Coole lucht en goede zwart/wit-omzetting. Alhoewel ik toch ook wel benieuwd ben naar de kleurenversie.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4079/5441555481_34309afda1_z.jpg
Incoming by Marco Hordijk, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
@navlim: -
@rudedadude: Ik ben meer fan van de 2e versie, in de eerste valt de kameel een beetje weg in de achtergrond.
@Possible: Lekker grauw. Leuk.
@tvtilburg: Leuk perspectief, mooie foto.
@Razor90: Mwa, zoals al gezegd; wat donker voor een HDR.
@Lockedfor: Topplaat! Erg mooi gedaan. Goede zwart/wit conversie en origineel perspectief.
@Hahn: De bewerking is wel leuk, alleen het onderwerp is wat saai.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5173/5445548262_91b2cb6a68.jpg
Bricks Of Life by Met Bas, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Ik zou wat ruisreductie er overheen gooien Armada, want zelfs op de 500px-versie vind ik het al storend aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Hahn schreef op maandag 14 februari 2011 @ 17:12:
Ik zou wat ruisreductie er overheen gooien Armada, want zelfs op de 500px-versie vind ik het al storend aanwezig.
Dat heb ik al gedaan (met Lightroom). ;( Maar ik zal even kijken of ik wat andere software kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Volgende keer statiefje pakken en lagere ISO gebruiken? Onderwerp zal niet weglopen in ieder geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Armada: Onderwerp is vrij abstract, maar op zich wel leuk vastgelegd. Ruis is inderdaad storend. Is het het UMCG btw? :)

Hahn: Leuke bewerking, maar het onderwerp zelf is inderdaad wat saai.

Lockedfor: Ondanks dat er al alloze foto's zijn gemaakt van de Eiffeltoren, is die van jou leuk. :) De lucht is erg mooi, en z/w is prima gedaan.

Razor90: Omdat er veel egaal oppervlak in de foto zit, vind ik de foto wat saai. Ook de kleuren zijn wat vaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 14-09 22:39
@navlim:
Het is een foto die niet zo heel boeiend is om naar te kijken, er staan niet echt bijzondere dingen op. Het is gewoon een kiekje in mijn ogen. Vind de bewerkte versie wel leuker als de originele. Door de bewerking krijgt de foto wel wat meer sfeer en uitstraling.
@Rudedadude:
Vind je eerste foto het mooiste, die laat wat zien van de weidsheid van het landschap. Knap zo met 80 km/u. Ik ben een maand geleden in Ghana geweest en ook erg veel foto's uit de auto gemaakt maar ze worden dan toch al snel onscherp en dof doordat je door het glas heen fotografeert.
@Possible.
Grauw en hard. Ik heb liever iets meer ruimte rechts naast het onderwerp. Verder vind ik het een goede foto.
@tvtilburg:
Mooie zichtlijn, goede kleuren en compositie. Ik mis misschien nog wel een persoon die op de trap staat. Ik mis zeg maar het 'echte' onderwerp.
@Razor90:
Ik denk dat het slimmer is om deze foto gewoon te maken. HDR vind ik meestal het best tot zijn recht komen bij harde contrasten. In omgevingen waar je graag veel detail ziet in de lichte en donkere gebieden. Bij een zonsondergang is het helemaal niet zo erg dat er wat minder detail zit in de weerspiegeling van het riet. (mijn mening) Qua compositie zou ik de zon iets meer ruimte geven. De waterkant loopt wel mooi door het beeld.
@Lockedfor:
Goed omgezet naar zwart wit. Weet alleen niet of ik dat wel slim vindt. Waarschijnlijk was er een mooie blauwe lucht aanwezig. Die een mooi contrast vormde met de eiffeltoren. Wel een mooie compositie die toch wat anders is als gebruikelijk. Je zou nog wel even kunnen kijken of je de lantaarnpalen recht kunt zetten.
@Hahn:
Leuk moment vastgelegd. Maar eigenlijk niet meer dan dat. Als ik je ondertitel niet had gelezen van de foto dan zou ik me sterk afvragen waarom je de foto geplaatst zou hebben. Maar je hebt de foto dus met een reden genomen en dat maakt hem wel sterker. Maar ik blijf het een beetje een makkelijk plaatje vinden.
@Armada:
Zou iets meer licht in de foto willen hebben. Hij lijkt wat grauw. Wel een mooie foto van een lijnenspel met schaduw en kleurvlakken. Oh en de ruis is wel een beetje aanwezig. Wellicht doet deze foto het goed in zwart wit?

Heb op zondag een nieuwe lens gekregen en begin daar nu wat mee te spelen en experimenteren. Eindelijk een kleine scherptediepte als ik dat wil, ook is hij merkbaar scherper en sneller. Altijd leuk. (ik heb het over de nikkor 50mm f1,8)
Tijdens het afwassen heb ik dit plaatje maar even gemaakt. Wat vinden jullie ervan?
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4141/5449159614_2d3a3a8daf_z.jpg
flickr-4829 by walletje-w, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Leuke foto! Jammer dat ie wat soft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 21:35

neevedr

Dat was ik niet!

Ik vind het jammer dat de rand van het glas niet scherp is en net de krap gesneden waardoor het niet meer rond is,

[ Voor 32% gewijzigd door neevedr op 15-02-2011 23:01 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je post, gelieve dan:

commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto

(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)