[e-readers] aankoopadvies

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 34.886 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Mede-auteurs:
  • Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Velvet

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:40

t-town

Welke berichten in dit onderwerp?

In dit onderwerp kan je overleggen welke e-reader je het beste kan kopen.
Iedereen kan adviezen geven, elkaar wijzen op speciale aanbiedingen en al wat nog meer.

Voor inhoudelijke discussie over je e-reader, verwijzen wij je door naar:
[e-readers][ervaringen]e-paper e-readers (link nog toe te voegen)
[e-readers][ervaringen]LCD e-readers (link nog toe te voegen)

In die onderwerpen kan je ook meer informatie vinden over de verkrijgbare e-readers.

Inleiding

Een e-reader is een draagbaar apparaat waar je elektronische boeken (e-books) mee kan lezen.
Deze apparaten zijn sinds eind jaren 90 verkrijgbaar, met een lcd-scherm, al waren ze niet echt een groot verkoopsucces. Dit veranderde langzaam met de komst van een nieuwe technologie: E-ink.

Er zijn op dit moment e-readers met een LCD-scherm, er zijn e-readers met een speciaal e-paper-scherm. En sinds kort zijn er enkele apparaten die 2 schermen hebben: een e-paper scherm en een LCD-scherm.
Ook heb je tablets die je ook als e-reader kan gebruiken.

E-paper

Er zijn verschillende soorten e-paper op de markt, maar over het algemeen geven zij wel hetzelfde effect.
e-aper-schermen geven (bijna) dezelfde leeservaring als echt papier.
e-paper heeft geen backlight nodig, het reflecteert natuurlijk licht, hierdoor is het ook niet vermoeiender voor de ogen dan een gewoon boek. Is het donker, dan heb je wel een lamp nodig om te kunnen lezen, juist vanwege het ontbreken van een backlight.
Een groot voordeel is verder dat een E-paper scherm in de zon perfect leesbaar is (het vervagen van het scherm in het zonlicht is gewoon een bug, als je dit ondervindt, kan je gewoon je e-reader ruilen. Dit is gewoon een productiefout bij een batch schermen die aan verschillende fabrikanten zijn verkocht.). Ook heeft e-paper een lange accuduur, omdat het alleen energie verbruikt bij verandering van het scherm. Blijf je op dezelfde bladzijde van een e-book, dan zal het scherm geen energie verbruiken.
Een kleine opmerking voor aanraakgevoelige e-readers: Deze apparaten zijn iets minder energiezuinig, Sommigen hebben ook last van verhoogde reflecties (waar gemakkelijk een mouw aan te passen is door de reader op een andere manier te kantelen), dit komt omdat er een touch laag is toegevoegd bovenop het e-paper scherm. Toestellen met een Wacom touchscreen hebben hier geen last van, omdat deze laag zich onder het e-paper scherm bevindt.

E-readers van e-paper komen in alle soorten en maten voor, alleen zijn de apparaten met een scherm groter dan 6 inch nog vrij zeldzaam en duur.

De huidige technieken hebben nog niet de mogelijkheid om kleuren weer te geven, deze technieken zijn wel onderweg. Hierdoor is het weergeven van afbeeldingen enkel mogelijk in grijstinten. Dit ziet er niet uit als er enkel 4 grijstinten kunnen worden weergegeven, maar bij bijvoorbeeld 16 grijstinten zien afbeeldingen er zeer goed uit.
Daarnaast hebben de huidige technieken voor e-paper geen hoge verversingssnelheid. Hierdoor is het niet mogelijk om animaties of video weer te geven. Maar met de "Pearl' techniek van E Ink is het wel mogelijk om simpele trage animaties weer te geven.

verschillende e-paper technieken

E Ink Vizplex

E Ink Vizplex is veruit de meest toegepaste technologie. Dit type kom je in bijna alle toestellen die op dit moment op de markt zijn tegen, zoals bijvoorbeeld de Kindle 2, of de Sony Touch. Het heeft een relatief trage verversingssnelheid, namelijk <1 seconde.

E Ink Pearl

E Ink heft onlangs zijn nieuwe techniek "Pearl" geïntroduceerd. Het geeft een hoger contrast en een veel snellere verversingssnelheid tegenover Vizplex, het is wel nog steeds in grijswaarden. Door de hogere verversingssnelheid kan op een deel van het scherm een trage animatie worden weergegeven.

SiPiX

SiPiX is een concurrent van E Ink, ook zij hebben een e-paper vorm gemaakt, maar zij wijkt een beetje af van die van E ink. De gebruiker merkt dit verschil normaal gezien niet, SiPiX is dan ook vergelijkbaar met Vizplex. Het enige wat verschilt is dat SiPiX standaard met een plastic coating komt, daardoor zijn zij steviger dan sommige E Ink schermen die meestal met glas worden uitgerust.

Mirasol

Mirasol is een vele nieuwere techniek dan E Ink of SiPix, het grootste verschil zit hem in het kunnen weergeven van kleur en de veel hogere verversingssnelheid, waardoor video weergegeven kan worden. Deze techniek zou nog minder energie verbruiken als E Ink, maar daar is geen uitsluitsel over. Jammer genoeg is Mriasol nog niet op de markt. Het is ook onbekend wanneer dit zal gebeuren.

LCD e-readers

Vanwege deze nadelen & de relatief hoge prijs van e-paper-schermen wil men ook weer nieuwe LCD-ereaders uitbrengen. De lcd-techniek is de laatste jaren vooruit gegaan, waardoor het leescomfort van LCD vooruit is gegaan. Het zal zeker niet te vergelijken zijn met speciale epaper-schermen, maar door het prijsvoordeel en het voordeel van de refreshrate en kleur verwachten de fabrikanten toch apparaten te kunnen verkopen.

En dan is er nog de iPad. Dit apparaat van Apple heeft in Amerika al voor een groot verkoopsucces gezorgd. Het is een apparaat (tablet) waar je mee kan internetten, video kan bekijken en ebooks mee kan lezen.
Het scherm van de iPad is ook een LCD.

De komende tijd worden veel iPad-klonen verwacht, maar ook op het gebied van e-paper schermen worden aanpassingen verwacht. Zo zullen in het komende jaar apparaten met verbeterde schermtechnieken op de markt komen, die de voordelen van e-paper met de voordelen van LCD combineren. In hoeverre dit gaat lukken, zullen we vanzelf wel te weten komen...

E-books

Digitale boeken kan je bij verschillende websites kopen. Sommige bibliotheken bieden ebooks te leen aan, of gaan dit doen. Ook zijn er plekken waar gratis ebooks te downloaden zijn. (vaak oude boeken, waar geen auteursrechten meer opzitten).
Mocht je meer willen weten over Ebooks, bijbehorende software, ebooks-winkels en dergelijke, dan kan je kijken in:
[e-readers] E-books & Software

Conclusie

In dit onderwerp mag je het dus hebben over de aanschaf van e-readers.

Voor inhoudelijke discussie over e-readers, ebooks en software verwijzen wij je naar:

[e-readers][ervaringen]e-paper e-readers (link nog toe te voegen)
[e-readers][ervaringen]LCD e-readers (link nog toe te voegen)
[e-readers] E-books & Software

Ervaringen

pjvandesande in "Het eBookreader-ervaringentopic - Deel 2" vergelijkt de PRS 600 met de Nook en de Bebook Neo

-- Voorlopige topicstart --
Mocht je verbeteringen hebben, dan kan je ons via DM bereiken!

[ Voor 27% gewijzigd door t-town op 09-07-2010 22:52 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Gereserveerd voor toekomstige wijzigingen

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Laatst online: 31-08 19:17
Zou je tenminste even de tabel uit het algemene topic kunnen meenemen, of de overzichtstabel vanop de wiki? Anders gaat dit topic nooit echt van start gaan, ben ik bang.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_dude
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05-2024
ik was dus degene uit het andere topic die een Cybook Opus voor 99,- had gescoord bij MM Zoetermeer. _/-\o_
Dat is intussen ruim een week geleden, afgelopen zaterdag lagen ze er inderdaad niet meer.
Wel zag ik de Coolreader Cool-ER (6" scherm) voor 149,- euries, laagste pricewatch is 242,- (misschien gaat het model er ook uit)
MM Zoetermeer is in ieder geval lekker bezig. :P

The difference between men and boys is the size of their toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-08 19:21
Dennis_dude schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:08:
ik was dus degene uit het andere topic die een Cybook Opus voor 99,- had gescoord bij MM Zoetermeer. _/-\o_
Dat is intussen ruim een week geleden, afgelopen zaterdag lagen ze er inderdaad niet meer.
Wel zag ik de Coolreader Cool-ER (6" scherm) voor 149,- euries, laagste pricewatch is 242,- (misschien gaat het model er ook uit)
MM Zoetermeer is in ieder geval lekker bezig. :P
Ik heb even met een van die mensen van de MM staan praten, en die gaan er inderdaad ook uit. Hij wilde me zelfs nog korting geven omdat ik voor niets vanuit Loosduinen naar Zoetermeer was gekomen, kon ik em voor 125 meenemen, maar ik vond em te groot, ik wil de Cybook Opus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Een e-reader is een draagbaar apparaat waar je elektronische boeken (e-books) mee kan lezen.
Deze apparaten zijn sinds eind jaren 90 verkrijgbaar, met een lcd-scherm, al waren ze niet echt een groot verkoopsucces. Dit veranderde langzaam met de komst van een nieuwe technologie: E-ink.

Er zijn op dit moment e-readers met een LCD-scherm, er zijn e-readers met een speciaal e-paper-scherm. En sinds kort zijn er enkele apparaten die 2 schermen hebben: een e-paper scherm en een LCD-scherm.
dus iedere laptop en smartphone mag ik ook een e-reader noemen :?. Lijkt me het best om de definitie te vernauwen naar het type scherm dat gebruikt wordt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door boe2 op 02-06-2010 13:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:09
@Boeboe
Laptops en smartphones zijn niet primair bedoeld om boeken op te lezen. E-readers wel, ongeacht of ze een LCD-scherm of eInk-scherm hebben. Als we de definitie vernauwen moeten we dat niet doen op basis van het type scherm, maar op basis van de primaire functie van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Of mischien moet je de definitie helemaal niet vernauwen..... Laptops en smartphones kunnen best gebruikt worden om boeken te lezen en zijn daarmee in principe ook e-readers. Dat ze nagenoeg nooit als aankoopadvies gegeven zullen worden is een ander verhaal; ze zijn nou eenmaal niet zo heel practisch.

Als je kijkt naar primaire functie dan is de iPad zeker geen e-reader. Hij kan er echter wel voor gebruikt worden en hoort hier dus wel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

Zag trouwens dat de Samsung E60 eind juni beschikbaar zal zijn via Selexys.nl (6"scherm eInk met Wacom panel, wifi, bluetooth, 2GB geheugen). Prijs zal rond de 330 euro zijn. Het idee is gebaseerd op de kindle, je kan rechtstreeks boeken kopen via de selexys webstore. Mocht je dat niet willen dan kan je ook je epub's via USB overzetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.ereaders.nl/images/articles/large/samsung-e60_big.jpg

Wat mij betreft de moeite waard om even te wachten tot het aanschaffen van een 2e ereader.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:36

delorean7

Let's take the Aston toni

Ik vind die Samsung behoorlijk aan de prijs, de trend lijkt eerder te zijn dat deze apparaatjes goedkoper worden - of dat er echt eens een nieuwe technologie beschikbaar komt (Sipix?). Ik zou in elk geval geen 300-400E uitgeven en er binnen 1-2 jaar achter komen dat je echt een generatieslag gemist hebt, maar ieder zin ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Ik heb even met een van die mensen van de MM staan praten, en die gaan er inderdaad ook uit. Hij wilde me zelfs nog korting geven omdat ik voor niets vanuit Loosduinen naar Zoetermeer was gekomen, kon ik em voor 125 meenemen, maar ik vond em te groot, ik wil de Cybook Opus :P
Ik ben gisteren bij MM Arena (Amsterdam) geweest. Daar was de Cybook Opus gewoon 249 euro. Toch maar eens gevraagd waarom ze hem in Zoetermeer voor 99 verkopen. Verkoper kijkt mij glazig aan, weet niet dat ze er uit gaan, maar kijkt in de computer en zegt dat Zoetermeer inderdaad de prijs van 99 euro hanteert, ze moeten er nog een hebben (ja, het showmodel). Hij biedt gelijk aan om de prijs aan te passen volgens het laagste prijsgarantie-principe. Dus ik ben nu ook de gelukkige bezitter.
Oftewel, direct naar de dichtsbijzijnde MM en de zaak voorleggen. Let op: Als MM een voorraad heeft van één, dan is dat het showmodel!!

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_dude
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik ben gisteren bij MM Arena (Amsterdam) geweest. Daar was de Cybook Opus gewoon 249 euro. Toch maar eens gevraagd waarom ze hem in Zoetermeer voor 99 verkopen. Verkoper kijkt mij glazig aan, weet niet dat ze er uit gaan, maar kijkt in de computer en zegt dat Zoetermeer inderdaad de prijs van 99 euro hanteert, ze moeten er nog een hebben (ja, het showmodel). Hij biedt gelijk aan om de prijs aan te passen volgens het laagste prijsgarantie-principe. Dus ik ben nu ook de gelukkige bezitter.
Oftewel, direct naar de dichtsbijzijnde MM en de zaak voorleggen.
Goed gedaan hoor, scheelt behoorlijk, die 99,- was 2 weken geleden voor mij ook de reden dat ik hem heb gekocht.
Ik heb de aanbieding toen meteen gedeeld op een aantal forums, leuk om te zien dat er meer mensen van dit mazzeltje gebruik gemaakt hebben 8)

The difference between men and boys is the size of their toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

Dennis_dude schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:47:
[...]
Goed gedaan hoor, scheelt behoorlijk, die 99,- was 2 weken geleden voor mij ook de reden dat ik hem heb gekocht.
Ik heb de aanbieding toen meteen gedeeld op een aantal forums, leuk om te zien dat er meer mensen van dit mazzeltje gebruik gemaakt hebben 8)
Inderdaad, 99 euro is natuurlijk wel een fijn bedrag voor zo’n reader. Ik ga zeker eens kijken bij de verschillende MM’en in de buurt. MM Alphen had ze helaas niet, R’dam Alexandrium krijg ik niet te pakken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorteX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-08 13:16

VorteX

held

Nou, ik kom net terug van de MM in Enschede en hoewel ze inderdaad wel konden zien dat hij in Zoetermeer 99 euro kost, kon ik hem niet voor minder dan 239 meekrijgen. Jammer.

Inexperienced travellers might think that 'Aargh!' is universal, but in Betrobi it means 'highly enjoyable' and in Howondaland it means, variously, 'I would like to eat your foot', 'Your wife is a big hippo' and 'Hello, Thinks Mr Purple Cat.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel tussen een Sony prs 600, cybook opus en bebook neo.

Zover ik weet heeft de Sony en een bebook een 6 inch scherm en dat schijnt gemakkelijker te lezen. De neo heeft wifi en een touchscreen maar dat hoeft voor mij niet. Ik wil gewoon fatsoenlijk boeken kunnen lezen, in de meest bekende bestandsformaten, ook in de volle zon. Zijn er nog verschillen die ik over het hoofd zie of ervaringen met 1 van deze 3 readers?

Wie o wie kan mij wat advies geven over welke het beste zou zijn om aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In zo'n topic hoort natuurlijk een verwijzing naar: http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_devices

Vooral de matrix is belangrijk: http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_Reader_Matrix

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 14-06-2010 08:54 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@Phoenixx
Ik heb zelf de Onyx Boox (= BeBook Neo), en heb ook ervaring met de Sony.
De Sony heeft een minder contrastrijk scherm en meer last van spiegeling dan de andere twee die je noemt. Dat komt door het type touchscreen, dat boven op de eInk-laag ligt. Bij de Neo ligt de touchscreen-laag eronder. Het touchscreen van de Neo is alleen met stylus te bedienen, dat van de Sony ook met je vingers. Persoonlijk vond ik dat een nadeel, want ik wil nog wel eens een stofje van het scherm vegen, en bij de Sony zit je dan meteen op een andere bladzij.

Ander verschil tussen Sony en Neo is de manier van biblioheekbeheer. Bij Sony maak je collecties op basis van tags, op de Neo werk je 'gewoon' met een folderstructuur.

Ik kan de Neo van harte aanbevelen. Ik heb de mijne nu 5 maanden, en nog nooit problemen mee gehad (nog nooit gereset, bijvoorbeeld). De firmware wordt nog regelmatig ge-update, waardoor er steeds meer mogelijk wordt.

Als je gewoon fatsoenlijk wilt kunnen lezen in veel formaten zou je ook eens moeten kijken naar de BeBook One (de 2010 versie) en de PocketBook readers. Dan zijn ook uitstekende readers, net als de readers die je noemt. Welke het beste zou zijn om aan te schaffen moet je zelf bepalen op basis van welke features voor jou het belangrijkst zijn, en hoeveel je ervoor wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VorteX schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:31:
Nou, ik kom net terug van de MM in Enschede en hoewel ze inderdaad wel konden zien dat hij in Zoetermeer 99 euro kost, kon ik hem niet voor minder dan 239 meekrijgen. Jammer.
Probeer het anders door hier naar te verwijzen: http://www.mediamarkt.nl/...cial=laagsteprijsgarantie ? (niet dat het van toepassing is..15km)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de Bebook Neo geworden. Vanmiddag gekocht en nu druk bezig met boeken er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de Cybook Opus voor 99 euro gekocht bij Media Markt in Amsterdam Zuidoost. Was tevens de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 16:22
Ben zelf al een tijd in het ereader topic aan het lurken en wil er nu wel serieus eentje gaan kopen. Ik wil hem voornamelijk gebruiken om Software Engineering boeken (Design, Programmeertalen, Testen, Build omgevingen etc) te gaan lezen maar ook zo af en toe een roman. De keuze tot nog toe was gevallen op een irex dr800s deze heeft een groot scherm en dat lijkt me wel handig nadeel is de prijs en het feit dat de toekomst van irex nogal onzeker is op het moment. Alternatief is eventueel een Bookeen gen 3 of Bebook. Wat is hier wijsheid en wat is de ervaring van mensen met een 6" ereader voor het lezen van technische boeken, is het overzicht van de paginas (eventueel met diagrammen) voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:14

Pierre

Van nature lui!

Ik nu ongeveer een week of 5 een Nook en ik ben er erg blij mee.

Hij leest erg fijn (onderweg in het openbaar vervoer) of gewoon lekker thuis, in de zon leest die gewoon goed. Het interne geheugen van 2GB sprak me ook wel aan, verder vind ik het zelf een voordeel dat je de battery kan vervangen mocht die kapot zijn.

WiFi zit er ook op maar dat vond ik niet de reden om hem te kopen.

Kortom ik vind het een fijn ding, niet goedkoop maar wel de € waard (vind ik zelf).

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loes!
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-03-2023
Ik wil graag een eReader voor het lezen van tutorials, documenten en boeken en voor het maken van notities. Na wat onderzoek op internet lijkt de Sony PRS-600 me het meest geschikt (en bovendien vind ik de vormgeving en de software er goed uitzien). Maar is deze inderdaad het meest geschikt? Is er misschien een goedkopere optie? Kan je met deze ook getypte notities maken? Kan je ook documenten op je ereader aanpassen? Is de glans van het scherm erg hinderend? En zijn er nog andere nadelen of voordelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Loes! op 18-06-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@Loes!
Als het maken van notities een belangrijke eis voor je is, zou ik geen e-reader met eInk-scherm nemen. Het kan op sommige readers wel, maar is niet echt lekker werkbaar. Daarvoor refresht eInk gewoon te traag. Je kunt dan beter naar een tablet (met LCD-scherm) of een netbook kijken. Een e-reader koop je om te lezen, niet om te schrijven.
Over de glans van het scherm van de Sony PRS-600 zijn de meningen verdeeld. De een vindt het vreselijk, de ander kan er prima mee uit te voeten. Daar moet je dus zelf over oordelen, hoe lastig ook, want een lichtbron in de winkel is weer heel anders dan een lichtbron thuis.
Wat andere voor- en nadelen betreft: dat hangt er erg van af wat je precies wilt gaan doen met het apparaat. De Sony PRS-600 is zeker niet de beste reader die op de markt is, maar kan wel de beste keus zijn voor bepaalde wensen.

[ Voor 4% gewijzigd door zetmolm op 18-06-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loes!
@zetmolm

Een netbook is minder handzaam dan een ereader. Het is groter en het heeft natuurlijk een toetsenbord. Verder ben ik niet zo'n voorstander van net-niet-helemaal-computers. Je zult dan net zien dat hetgene wat jij graag doet op je gewone computer niet goed gaat op zo'n ding. Ook vraag ik me altijd hoe lang het opstarten duurt van iets met zoveel (onnodige) software erop. Ik wil graag iets hebben dat aanstaat zodra je op het aan-knopje drukt. (weet eigenlijk niet hoe dat met de ereader zit). Bovendien gaat een netbook ver boven mijn budget.
De tablet PC is wel handzamer, maar natuurlijk ook te duur voor mij en ik ben er nog steeds geen voorstander van.
Ik vermoed trouwens ook dat deze twee wel schermverlichting hebben, dit wil ik eigenlijk niet, want ik kijk op een dag al genoeg naar verlichte schermpjes.

Waarom werkt het schrijven op een eInk scherm niet goed? Ik vond het alleen een beetje traag (op youtube), maar dat went vanzelf wel denk ik..
Welke e-reader zou jij mij aanraden? (voor boeken lezen,studie,schetsen snel op papier kunnen zetten (logo's,websites ed),notities,klein budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@Loes!
Schrijven gaat waarschijnlijk het beste (= het minst slecht) op een reader met een Wacom touchscreen. Die moet je met een pennetje bedienen. Zulke readers zijn de BeBook Neo en de Samsung E60. Voor de Neo is al (nog niet officiële) firmware met handschriftherkenning beschikbaar en je kunt ook wel een teksteditortje downloaden. De Samsung schijnt dat standaard aan boord te hebben.

Je zou 't schrijven gewoon zelf moeten proberen. Selexyz verkoopt deze readers allebei, en beweert dat je ze inderdaad mag uitproberen in de winkel. Ga daar eens langs, laat 't je voordoen en probeer het vooral zelf.

Mogelijk zijn deze readers wel boven je budget: EUR 299 resp. EUR 329.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loes!
@zetmolm

De Samsung E60 zou ik niet snel kopen, maar ik heb me wel even verdiept in de Bebook.
Voor die 50 euro extra heb ik dus firmware (tot nog toe nog nooit van die term gehoord..) met handschriftherkenning, kan ik beter schrijven, teksten editen, minder lichtreflectie en heb ik Wifi (wat kan je daar precies mee?), maar geen MS word ondersteuning. Klink best wel tof. :)

Ik wil hem inderdaad wel eerst zien. De Selexyz jammer genoeg zit helemaal in Leiden, kan je bij de Dixons ook vragen of ze hem voor je aanzetten enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@Loes!
Je kunt het bij Dixons vragen, maar of je deskundig advies krijgt hangt erg van de verkoper af, denk ik. Niet dat ze daar niet vakbekwaam zijn, maar ze hebben daar zo veel verschillende spullen, je moet maar net iemand vinden met interesse in en kennis van readers. Maar zeker het proberen waard.

'Firmware' is de term voor de software die vanuit de fabriek op de reader geinstalleerd wordt. De BeBook Neo heeft versie 1.3. De oorspronkelijke Chinese leverancier, Onyx, heeft inmiddels 1.4 klaar. Die zal binnenkort waarschijnlijk ook door Bebook worden opgepikt. Waarom zeg ik dat? Omdat sommige van de zaken die je wilt nieuw zijn in 1.4, en nu dus nog niet te zien in de winkel. Dat geldt voor handschriftherkenning en jawel, ook voor Word-ondersteuning (nu nog vrij beperkt, maar in versie 1.5 uitgebreider, maar wel alleen lezen en niet schrijven, en dat gaat niet komen ook). Die zaken zal een verkoper je dus nog niet kunnen demonstreren.

Je kunt trouwens nu een reader met 1.3 kopen en zelf upgraden naar 1.4.

Bij Selexyz kunnen ze het schrijven welk demonstreren op de Samsung. Als je een keer naar Leiden kunt, moet je daar misschien toch maar eens langsgaan. Als het schrijven op de Samsung je goed genoeg bevalt, is de kans groot dat het je op de Bebook ook bevalt. En andersom, als je de schrijffunctie op de Samsung niet goed genoeg vindt (en daar ben ik wel een beetje bang voor), dan gaat het op de Bebook ook niet werken voor je.

Die teksteditor zit trouwens niet in de firmware. Dat is een apart programmaatje dat iemand geschreven heeft en dat je zelf moet downloaden en installeren.

O ja, Wifi is om te internetten. Als je thuis of elders een draadloze internettoegang hebt, kan je met je reader het web op. Stel je daar niet al te veel bij voor. 't Gaat vrij traag. Filmpjes kunnen al helemaal niet. Maar om even nieuws / mail te lezen of boeken te downloaden is het prima.

[ Voor 8% gewijzigd door zetmolm op 20-06-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loes!
@zetmolm

Bedankt voor alle info. :)
De Neo is echt precies wat ik zoek. :)

Ik hoop wel dat ik een mogelijkheid vind om het schrijven/tekenen uit te proberen.
We zullen zien. Op het moment heb ik toch het geld er nog niet voor.

[ Voor 33% gewijzigd door Loes! op 20-06-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 16:01
http://www.hardware.info/...e_eBook_reader_zonder_3G/

Lijkt in mijn ogen ook iets mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Is inderdaad heel mooi. B&N lijkt besloten te hebben de prijzenoorlog te ontketenen. Een 6" reader met Wifi voor USD 149! En met 3G is de Nook nu nog maar USD 199. Tot vandaag waren dit slechts geruchten, maar deze prijzen staan nu op de site van B&N.
Jammer alleen dat je ervoor naar Amerika moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Interessante vergelijkingsplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v103/athlonkmf/90863b56.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@kmf
Wat wil je hiermee zeggen? Dat met Photoshop alles mogelijk is?
Als je de bijschriften rechtsboven had weggelaten en me had gevraagd welke van de drie plaatjes het meest overeenkomt met wat ik zie op het scherm van mijn e-reader, had ik de bovenste gekozen.
Het onderste plaatje is in ieder geval geen representatieve weergave van wat je ziet op een E Ink scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
zetmolm schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 12:44:
@kmf
Wat wil je hiermee zeggen? Dat met Photoshop alles mogelijk is?
Als je de bijschriften rechtsboven had weggelaten en me had gevraagd welke van de drie plaatjes het meest overeenkomt met wat ik zie op het scherm van mijn e-reader, had ik de bovenste gekozen.
Het onderste plaatje is in ieder geval geen representatieve weergave van wat je ziet op een E Ink scherm.
Die plaatjes zijn gemaakt door mobilereadleden die het verschil in kwaliteit tonen. En ja, het onderste plaatje is wel degelijk een representatieve weergave. Ik heb het zelf ook even uitgeprobeerd.
Leg je eink-reader maar op de scanner en zie hoe het resultaat is als je het sterk uitvergroot.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2rg25np.jpg

Of neem eens een paperback en hardcover erbij. En kijk naar het verschil.

Op leesafstand is alles ok. Maar de contrast en scherpte is in vergelijking met normale druk nog ver te zoeken. En helaas is er de afgelopen 4 jaar gewoon niks veranderd aan het scherm. Het blijft nog steeds het vizplex scherm van 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zetmolm schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:20:
[...]

Is inderdaad heel mooi. B&N lijkt besloten te hebben de prijzenoorlog te ontketenen. Een 6" reader met Wifi voor USD 149! En met 3G is de Nook nu nog maar USD 199. Tot vandaag waren dit slechts geruchten, maar deze prijzen staan nu op de site van B&N.
Jammer alleen dat je ervoor naar Amerika moet.
Ik zit zelf ook te kijken.
Voor de 149$ wil ik hem best over laten komen uit Amerika.
Met alles erop en aan heb ik hem denk ik hier voor 150 euro.
Weet alleen niet of je hier problemen met de boeken gaat krijgen.

Andere optie is de BeBook, alleen vind ik deze nog aan de prijzige kant net als de Samsung.
Misschien BeBook een mailtje sturen of zij ook prijsverlaging gepland hebben.
Als Nederlanders moeten ze dat kunnen begrijpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@kmf
Je E Ink reader scannen en dan het beeld sterk uitvergroten geeft natuurlijk een heel ander resultaat dan je gewone leeservaring. Inderdaad, E Ink is grijzer dan echt papier, en de letters zijn minder zwart dan in een goed gedrukt boek, en ook kan de schermresolutie net op tegen de 600 of 1200 dpi van de drukker, en er is in 4 jaar niet veel verbeterd, maar deze foto's geven geen realistisch beeld van hoe het is om van E Ink te lezen, en zijn daarom erg suggestief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
zetmolm schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:28:
@kmf
Je E Ink reader scannen en dan het beeld sterk uitvergroten geeft natuurlijk een heel ander resultaat dan je gewone leeservaring. Inderdaad, E Ink is grijzer dan echt papier, en de letters zijn minder zwart dan in een goed gedrukt boek, en ook kan de schermresolutie net op tegen de 600 of 1200 dpi van de drukker, en er is in 4 jaar niet veel verbeterd, maar deze foto's geven geen realistisch beeld van hoe het is om van E Ink te lezen, en zijn daarom erg suggestief.
En niemand leest met een microscoop, maar daar ging het ook niet om. Het plaatje was bedoeld om de details tussen drukwerk en eink aan te tonen. En daar is ie dus ook in geslaagd.
Het is dus zeker geen photoshop zoals jij had gesuggereerd.

De enige comparisonplaatje wat de leeservaring kan aantonen tussen een boek en een einklezer is deze:
http://afmag.net/wp-conte...anga-slamdunk2-reader.jpg
http://afmag.net/wp-conte...07/06/manga-slamdunk2.jpg

En deze
http://afmag.net/reading-...of-slamdunk-on-the-reader
http://afmag.net/reading-...page-of-manga-in-bookform

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 22-06-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volg al een tijdje het hele ereader gebeuren. Eindelijk dacht ik, nu is het zover.

Amazon verkoopt al een poosje een internationale versie van hun Kindle. Ook hier in NL.
In recente persberichten kondigen ze aan dat de Kindle DX voortaan met een gratis wereldwijd 3G abo wordt geleverd. En shipment in Europa/NL zou ook geen probleem moeten zijn. Daarbovenop hebben ze de prijs verlaagd en is de Kindle DX uitgerust met een beter display (zou 50% meer contrast moeten hebben).

Heb 'm een keer in het echt gezien en vond de niet-verbeterde versie al heel wat. Maar de witte behuizing geeft de indruk dat de te lezen tekst een beetje grijzig is.

Vandaar dat ze nu overgeschakeld zijn naar een zwart-grafiet kleurige behuizing en dat 'improved' display. In combinatie met de verlaagde prijs, de internationale support, het grote formaat, goede compatibiliteit (met wat ik zoek) dacht ik, dit is wel wat.

En dan komt de sneaky domper! :-(

De internationale versie wordt (tot nu toe?) alleen in het wit geleverd. En ja hoor, je raadt het al, dat is diegene met het oude display type, waarover de mensen klagen dat het een beetje grijzig is.

En de nieuwste versie bestellen (die met dat WEL goede display) dat lukt dus mooi niet als je buiten de US zit...

Zucht, dan ben je eindelijk om, dan wil je mee in der vaart der vooruitgang. Kan het niet eens...

Dacht juist mooi op vakantie tig documentatie (heb ik inmiddels allemaal als PDFjes) door te gaan nemen. Gaat voorlopig niet door. Grmmmbbl.
Of iemand enig idee of het nieuwste type van de Kindle DX (zwarte uitvoering met verbeterd display) toch alhier te verkrijgen is. (ik heb de klantenservice van Amazon geprobeerd, maar die geeft geen antwoord op mijn vraag)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:51
Goed nieuws:
http://tweakers.net/nieuws/68394/sony-verlaagt-e-readerprijzen-in-vs.html

Nu hopen dat het in Nederland ook snel gaat gebeuren en dat andere merken snel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
@ehtweak
Je kan hem gewoon bestellen hoor, gewoon in je mandje doen en dan bestellen. Deze nieuwe is normaal gezien gewoon een internationale versie, ze maken geen onderscheid meer, omdat ze overal zijn overgestapt op 3G. Hij komt overigens pas de 7e uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

t-town schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 18:47:
@ehtweak
Je kan hem gewoon bestellen hoor
Is dat zo?
Ik kreeg dit antwoord van de klantenservice van Amazon:
Currently, Kindle DX Wireless Reading Device, Free 3G, 9.7” Display, Graphite is unavailable in Netherlands.
We value our international customers and hope to make Kindle and related content available in more locations in the future.
Thanks for your interest in Amazon Kindle.

:?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 07:46
Ik heb hem besteld hoor , woon wel in Belgie ... de DX komt binnen paar dagen aan maar ik kan hem pas testen na de 13e aangezien ik op vakantie ben ...

Maar ik twijfel nu of ik mss toch niet een Nook gekocht zou hebben maarja die scherm vind ik toch wat te klein aangezien ik graag pdf's zou lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb inmiddels afgezien van de Amazon Kindle. Naar mijn idee heeft Amazon iets te veel invloed op de content van MIJN apparaat. Daarnaast vind ik het gebrek aan geheugenuitbreiding een minpunt.
Toch gekozen voor de BeBook Neo. Zou vandaag moeten binnenkomen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Laatst online: 12:58
Verkeerd gelezen. Laat maar... :o :X

[ Voor 87% gewijzigd door Bandicoot op 08-07-2010 13:26 ]

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wtfman86 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:52:
Ik heb hem besteld hoor , woon wel in Belgie ... de DX komt binnen paar dagen aan maar ik kan hem pas testen na de 13e aangezien ik op vakantie ben ...

Maar ik twijfel nu of ik mss toch niet een Nook gekocht zou hebben maarja die scherm vind ik toch wat te klein aangezien ik graag pdf's zou lezen...
Hier is de nieuwe Kindle DX Graphite binnengekomen.
Op 1 juli besteld, op dinsdagavond 6 juli verzonden en vanmorgen rond 0900 door UPS bezorgd.
Totale kosten 383 euro.

Ik heb al ruim een jaar een PRS-505 van Sony.
Al een tijd was ik op zoek naar een betaalbare reader om PDF documenten tot A4 formaat te kunnen lezen.

In het kort mijn eerste indrukken:
De nieuwe DX is duidelijke een grote stap vooruit t.o.v. de PRS-505 op veel gebieden.
De achtergrondkleur van het scherm is vergelijkbaar met de PRS-505, maar de tekst is een stuk zwarter.

3G werkt zeer goed.
Snelle levering van content.
Het bestelde document staat binnen 1 minuut op de DX.
Browsen via Google is mogelijk met een redelijke snelheid.
Verder had ik nog geen tijd om te testen.

Tot nu toe geteste PDF's van het werk (A4 Word documenten via Word 2008 omgezet naar PDF, ca. 30 blz) zijn voor mij goed leesbaar.

Het apparaat voelt verder stevig aan.
Bijna net zo degelijk als de volledig metalen PRS-505.

Minpunt t.o.v. PRS-505:
- geen EPUB ondersteuning

Verder is er weinig tot geen Nederlandstalige 3G content van Amazon via 3G te verkrijgen.

Ik ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
@ehtweak
Waarom ben je voor een Bebook Neo ( zijnde 6 inch) gegaan? Ik vraag me dan af wat de meerwaarde van zo'n groot apparaat voor jou zou zijn geweest?

[ Voor 6% gewijzigd door t-town op 08-07-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

t-town schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 19:26:
@ehtweak
Waarom ben je voor een Bebook Neo ( zijnde 6 inch) gegaan?
Achteraf gezien vond ik de Kindle DX gewoon te groot (wellicht denk ik daar over een jaar anders over). Het moest nog wel handzaam zijn en makkelijk mee te nemen.
Voornamelijk bedoeld om tig PDFs met allerlei mauals en technische infos makkelijk mee te nemen. Veel leeswerk en naslag dingen. Daarnaast een (lees)boek is ook wel aardig, maar dat was niet de hoofdzaak.
Daarnaast vind ik het een grote plus dat ik er zelf een SD kaartje in kan stoppen. Bovendien houdt ik er niet van de Adobe controle heeft over de Kindle.

ps: vanmiddag binnengehad de Neo; top apparaat. Nog wel ff wennen aan Calibre om alles over te zetten. De Neo voelt degelijk en prof. aan. Nu nog een goed hoesje er voor vinden...

Ik heb trouwens de laatste firmware van Onyx (1.4) er op gezet en dat werkt ook goed. Zelfs hidden SSID (WiFi) kan ik naar connecten.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 08-07-2010 20:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chewie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:54
Iemand ervaring met de PRS-300 van Sony? Ik wil ook wel een e-reader, maar heb er niet meer dan 150 euro voor over. Ik hoef geen touchscreen of andere mooie features. Gewoon PDF'jes lezen en sync'en met een kabeltje is prima (hoewel SD kaartjes natuurlijk beter zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
chewie schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:38:
Iemand ervaring met de PRS-300 van Sony? Ik wil ook wel een e-reader, maar heb er niet meer dan 150 euro voor over. Ik hoef geen touchscreen of andere mooie features. Gewoon PDF'jes lezen en sync'en met een kabeltje is prima (hoewel SD kaartjes natuurlijk beter zijn ;-)
Ik heb sinds 3 weken naar volle tevredenheid de PRS-300. Heerlijk basic model, geen extra foefjes die ik zelf niet gebruik. Heb ondertussen al 4 boeken uit (ja, ik lees veel) en de batterij is pas halverwege.

PDF's is misschien niet lekker op de 5" te lezen, maar daar heb ik geen ervaring mee (lang leve epub). SD kaartje mis ik voorlopig niet, heb er nu zo'n 40 boeken op staan en gebruik nu 42MB. Met PDF's zal dit natuurlijk sneller vollopen, maar zoals ik al heb gezegd; ik weet niet of dat wel zo lekker werkt op een 5"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Kracht
  • Laatst online: 13-02-2019
chewie schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:38:
Als je een simpele reader wilt zonder poespas, moet je toch echt eens naar de Bookeen Cybook Opus kijken. Geen touchscreen, geen wifi, geen UMTS, geen MP3 ondersteuning. Alleen boeken lezen. Hij kost helaas wel 199 euro. En je kunt boeken zowel verticaal als horizontaal op het scherm lezen. Simpelweg door het apparaat te kantelen. Als iPhone bezitter kan ik je garanderen dat dit erg handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:11
Precies het topic dat ik zocht. Ik heb graag advies van gebruikers van een ebookreaders. Ik zit te denken om eentje aan te schaffen en wil voornamelijk pdf dcoumenten lezen. Ik heb 1001 pdf's over computertechniek (O'reilley, Dummies series, etc) en ik vermoed dat een groot deel hiervan ingescand is.
Kan iemand mij vertellen of 6 inch voldoende is voor het lezen van PDF documenten, of is 8-10 inch nodig?

De Asus DR-900 lijkt me leuk, maar sinds de aankondiging begin dit jaar hoor je er niets meer over :?

Lees net dat de Plastic Logic ereader van de baan is (artikel). Jammer, want die ziet er wel heel stoer uit !! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@segil ik heb een sony prs 600 van 6" en ik lees wel pdf's (computer techniekboeken) maar ik zou het niet beter willen kwalificeren als "te doen". Ik lees de boeken dan in landscape en dan krijg je eerst de bovenste helft van de pagina en de volgende pagina is de onderste helft (met een kleine overlap). De opmaak op deze manier is helemaal correct, wel zijn de lettertjes redelijk klein (voor mij groot genoeg, maar als ik het aan andere laat zien krijg ik altijd te horen wat klein)

Bij het lezen van pdf's in portrait mode staat er wel 1 hele pagina op het scherm maar worden de lettertjes veel te klein om te lezen.

Dan is er nog de optie om in te zoomen op de pagina. maar dat werkt niet handig. als je aan een beetje inzoemen genoeg zou hebben om alle content op 1 pagina te tonen dan ben ja na het omslaan van de pagina de zoom weer kwijt en moet je opnieuw inzoemen. En moet je verder inzoemen om het leesbaar te maken dan moet je ook nog scrollen.

Als laatste is er nog de reflow functie, waarbij je een groter lettertype kiest. Dit niet bij pdf's die ingescanned zijn als plaatje en bij nette pdf's werkt dit wel maar verlies je alle opmaak. en als ik alle zeg bedoel ik ook alle. dus tabellen, bullits etc.

dus alles bij elkaar zou ik zeggen als je primaire doel pdf's zijn ga voor 10". Wil je onder alle omstandigheden lezen (dus ook als je moet staan in de trein), heb je goede ogen en neem je het extra bladeren voor lief dan is een sony 6" een optie. (volgens mij heeft de sony tot op heden de beste pdf ondersteuning, maar ik ben niet helemaal op de hoogte hoe de nieuwste versies van andere e-books hier mee omgaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berzerker
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:16
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 14:58:
dus alles bij elkaar zou ik zeggen als je primaire doel pdf's zijn ga voor 10".
Lijkt mij ook, maar daarmee is de keuze wel heel beperkt:

1. een Irex dr1000s. Maar ja, Irex is al bijna een maand failliet en nog geen bericht over een doorstart, dus dat zit er niet meer in, bovendien is hij duur en met te veel toeters en bellen en korte accuduur;

2. de Kindle DX. Die is dan wel betaalbaar maar is alleen met een creditcard in de VS te bestellen, ondersteunt geen epub formaat en PDF-ondersteuning schijnt nogal basic te zijn;

3. de Entourage Edge. Dat is een e-reader/tablet combo-apparaat en daardoor te zwaar om prettig als e-reader te gebruiken.Bovendien is hij daardoor ook behoorlijk aan de prijs (als je alleen de e-reader functionaliteit nodig hebt).

Ik ken geen andere 10" apparaten, maar misschien zie ik wat over het hoofd (nee, geen Ipad / tablet natuurlijk)?

Waarom kan kennelijk alleen Amazon een betaalbare grote e-reader op de markt brengen?

[ Voor 5% gewijzigd door berzerker op 27-07-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Voor de beste PDF ondersteuning op een 6 inch reader moet je de Bebook Neo / Onyx Boox hebben. Maar voor technische boeken (met plaatjes en tabellen) blijft het behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

berzerker schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:17:
[...]
(nee, geen Ipad / tablet natuurlijk)
Zo natuurlijk is dat niet voor mij. Ik ben gewoon op zoek naar een goede leeservaring voornamelijk voor de tijd dat ik in de trein zit. Tot nog toe voldoet mijn e-reader prima, maar als ik meer pdf's zou lezen zou een 10" tablet (en daarin is een ipad het meest aantrekkelijke) zeker op de short list komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
berzerker schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 15:17:
[...]

(nee, geen Ipad / tablet natuurlijk)?
Dat is zeker niet "natuurlijk", om de ipad uit te sluiten. Als je enkel B&W text-PDFjes leest, dan is een 5" ereader nog genoeg, omdat je dan kan reflowen.

Wil je PDF met veel plaatjes, kleuren en een vast layout lezen, dan zijn deze meestal ook vrij groot en complex. Dan is een ipad of tablet wel een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berzerker
Laten we deze discussie hier niet aangaan. Dit is een topic over e-readers. Als je een tablet overweegt kan je net zo goed ook een netbook of laptop overwegen, daarmee kan je ook van alles lezen, E-readers zijn er nu juist voor mensen die juist de nadelen van tablets / netbooks / laptops (hoog gewicht, vaak spiegelend scherm, LCD-scherm, korte accuduur) willen ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
De Kindle Dx International Graphite is gewoon te bestellen met jouw Nederlandse / Belgische creditcard hoor. Hij wordt dan wel verzonden vanuit de VS, dus er komt nog BTW bij, maar die krijg je op voorhand al te zien, er zijn dus geen extra kosten. Reken op een 1:1 $-€ conversie. Uiteraard heeft hij geen ePub ondersteuning, maar je kan je ePub's "bevrijden' van hun DRM en dan omzetten naar Mobi (als je per se ePub boeken wil kopen, Amazon heeft ook een zeer uitgebreide bibliotheek aan engelstalige boeken). De PDF ondersteuning is inderdaad basic, maar dat is meer dan genoeg hoor. Er zijn geen reflow mogelijkheden bij de Kindle Dx, maar je kan wel in landschapsmodus (dan komt hij in 2-3 keer op je scherm), dan kan je nog inzoomen met blokjes (je kiest bijvoorbeeld 150 %, en dan komt er een kadertje tevoorschijn dat laat zien hoeveel je dan op je scherm hebt, je selecteert dan wat je wil zien en kan dan navigeren met de 5-weg stylus). Dit werkt vrij vlot, verwacht geen instant refresh, maar het komt zeer dicht in de buurt. Met het vernieuwde scherm van de Graphite gaat dat zeker en vast goed, ik zou dan ook voor de Graphite gaan, ook al kost die 30 $ meer.

Met een 6-inch scherm gaat het zoals gezegd eigenlijk niet lukken, want het is niet comfortabel genoeg.
Een Irex zou ik niet pakken (failliet...), en een entourage edge alleen als je echt gebruik kan maken van de extra functionaliteit die het tweede scherm biedt, want de batterij is zeer snel leeg (6-10 uur)!

[ Voor 6% gewijzigd door t-town op 28-07-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berzerker
De 6" kindle is vernieuwd: product page

139 dollar maar.

Zou dat betekenen dat ook de DX binnenkort vernieuwd wordt? Waarschijnlijk niet (die is not niet zo lang geleden vernieuwd) maar nu wordt het prijsverschil met de 6" wel wat groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

OMX2000

By any means necessary...

Heeft iemand ervaring met een 6" Kindle? Leest het comfortabel? Of is de DX echt een heel stuk fijner? Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe Kindle 3G + Wifi. Die is nu $189. Dus een stuk goedkoper dan zijn grote broer de Kindle DX.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berzerker
Gebruikerservaringen vind je in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben op zoek naar een e-reader waarmee ik makkelijk "zware" PDF's kan lezen (zelfs ingescande). Ter vergelijking; met een iPad vond ik de reactietijd nog niet optimaal (page refresh duurde lang), en ik vraag me eigenlijk gewoon af of een dedicated e-reader dat dan wel (beter) kan. Een tweede belangrijke functionaliteit voor mij is RSS feeds lezen.

Ben ik op zoek naar iets wat (nog niet) bestaat, of hebben jullie enige voorstellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:50:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een e-reader waarmee ik makkelijk "zware" PDF's kan lezen (zelfs ingescande). Ter vergelijking; met een iPad vond ik de reactietijd nog niet optimaal (page refresh duurde lang), en ik vraag me eigenlijk gewoon af of een dedicated e-reader dat dan wel (beter) kan. Een tweede belangrijke functionaliteit voor mij is RSS feeds lezen.

Ben ik op zoek naar iets wat (nog niet) bestaat, of hebben jullie enige voorstellen?

Alvast bedankt!
Een eink reader heeft een veel zwakker processor dan de ipad, dus daar zal je geen snellere alternatief vinden.
Volgens mij kan je beter afvragen waarom je de ipad traag vindt. Gebruik je wel de juiste programma? ibooks heeft een vertraging omdat die bedoeld is voor textpdf. maar als je een aparte app als goodreader of zo gebruikt, die precacht de pagina's zodat er geen vertraging moet zijn.

• burgler45
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 07:46
Ik ben de laatste tijd op zoek naar een E-reader. Na wat zoekwerk op dit forum en rondsurfen ben ik nog over enkele punten aan het twijfelen. Ik ben van plan hem te gebruiken als kleine boekenkast. enkel om boeken te lezen dus. Ik ben nog aan het twijfelen tussen de nieuwe kindle en de nook. De nook heeft voor mij als voordeel dat hij een sd kaart ondersteunt en de batterij vervangen kan worden over de kindle kan ik hier niets over terugvinden.
Iemand enkele tips?

• kmf
  • Niet online
Ik zal zelf eentje kiezen waarbij je makkelijk je eigen boeken op kan zetten ipv dat je ze elke keer moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 11:51
burgler45 schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:16:
... Ik ben nog aan het twijfelen tussen de nieuwe kindle en de nook. De nook heeft voor mij als voordeel dat hij een sd kaart ondersteunt en de batterij vervangen kan worden over de kindle kan ik hier niets over terugvinden.
Iemand enkele tips?
Ik heb zelf ook lopen twijfelen tussen die 2 - als het goed is komt woensdag de Kindle met de post. Reden voor de keuze voor de Kindle was dat deze eenvoudiger te bestellen is - B&N wil niet internationaal versturen en de omwegen hebben nogal wat haken en ogen (met name het mijns inziens steeds moeten faken dat je in de VS bent, inclusief registreren van de Nook na aanschaf). De Nook vond ik er beter uitzien, mooiere interface en de Nook ondersteunt epub - en dat lijkt inmiddels we de standaard voor eboeken geworden.

Mijn tip: mocht je dus eenvoudig aan een Nook kunnen komen, dan zou ik die nemen als ik jou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Mensen Mensen, de Nook is gewoon in Nederland te koop, wel iets duurder maar toch. En registeren na aanschaf 8)7 , dat is nergens voor nodig (het mag) ik heb het gedaan en geen enkel probleem, hij doet het gewoon. Waarom zijn een hoop mensen para om iets te registeren.

Mijn reden voor de Nook was ook de vervangbare batterij en dat er een sd kaartje in kan, helemaal top.
Nogmaals hij leest echt helemaal geweldig, vorige week een Sony gehad om eens te vergelijken, nee dank je. Ik hou het bij mijn Nook _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Pierre op 19-09-2010 18:20 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgler45
Hmm waar in Nederland is hij dan ergens te vekrijgen? (De nook heeft iets meer mijn voorkeur dan de kindle vanwege Epub ondersteuning) Ben zelf van België dus een tripje naar Nederland is niet extreem ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
burgler45 schreef op zondag 19 september 2010 @ 21:56:
Hmm waar in Nederland is hij dan ergens te vekrijgen? (De nook heeft iets meer mijn voorkeur dan de kindle vanwege Epub ondersteuning) Ben zelf van België dus een tripje naar Nederland is niet extreem ver.
easereader.nl
Wel aan de prijs...

• burgler45
heb het eens bekeken op easereader.nl. Ik zal moeten wachten met een e-reader tot er een deftig en prijsbewuster alternatief komt voor de kindle want de nook is niet bestelbaar via belgië hebben ze me laten weten en via die website is hij bijna 2 maal zo duur als de amerikaanse basisprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar 'n e-reader voor iemand die moeite heeft met boeken lezen vanwege de kleine lettertjes en daardoor ook concentratieproblemen. Een aantal zaken die de reader moet hebben zijn:

- Mogelijkheid tot vergroten van de letters tot redelijk groot niveau
- Een goed contrast is daarbij ook belangrijk
- Het apparaat moet niet te klein zijn, gewoon goed vast te houden
- Het aantal knopjes moet minimaal zijn, en zo intuïtief mogelijk

Heb wel wat rond zitten kijken, maar vooral met betrekking tot deze criteria is het vrij lastig, zoniet onmogelijk om te bepalen welke readers volstaan. Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met dergelijke readers, en me daarin advies kan geven. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Yo-L schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:41:
Ik ben op zoek naar 'n e-reader voor iemand die moeite heeft met boeken lezen vanwege de kleine lettertjes en daardoor ook concentratieproblemen. Een aantal zaken die de reader moet hebben zijn:

Heb wel wat rond zitten kijken, maar vooral met betrekking tot deze criteria is het vrij lastig, zoniet onmogelijk om te bepalen welke readers volstaan. Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met dergelijke readers, en me daarin advies kan geven. Alvast bedankt!
Zo'n beetje alle ereaders voldoen daar aan... Voor max contrast op eink moet je gewoon de nieuwe pearl schermen hebben, en dan is je keuze beperkt tot de kindle 3 of de sony prs350/650. Voor minimaal aantal knopjes kom je dan bij de prs350/650. Niet te klein, dan kom je bij de 650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:51
Yo-L schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 09:41:

Ik heb zelf een Nook en deze heeft aan de zijkanten van het scherm 2 knoppen: Pagina verder en terug.
De verdere bediening doe je via het touchscreen.
Ik vind het touchscreen makkelijk werken, maar is niet altijd in 1x even duidelijk.

Voor de rest voldoet de Nook aan je 'eisen', wel zou je deze (via via) uit USA moeten halen, of in NL, maar dan is ie een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Laatst online: 16-04 09:55
Omdat ik voor mijn werk veel in de trein zit ben ik op zoek naar een e-reader.
Het apparaat moet een aantal eigenschappen bezitten:

-tenminste 6 inch
-Ik moet er makkelijk Nederlandstalige boeken mee aan kunnen schaffen, liefst via wifi.
-Ik zou er graag een krant op kunnen lezen (NRC)

Die nieuwe Kindle ziet er mooi uit voor een hele goede prijs, maar vooralsnog begrijp ik dat je daar eigenlijk alleen Engelse boeken mee aan kan schaffen via de amazon interface. Voordeel is dat het ding ook basale webbrowse functionaliteiten heeft, dat spreekt me aan, en dat ie behoorlijk dun en handzaam lijkt te zijn.
Ik las op de site van selexyz dat zij binnenkort met een e-reader komen voor 149 euro, prima prijs natuurlijk en daar kan ik uiteraard Nederlandse boeken kopen, maar ik kan nergens reviews of specificaties vinden. Hij lijkt wel wat lomper dan de Kindle.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
De reader van Selexyz is de Oyo. Wat er aan specificaties bekend is vind je op http://www.oyo.nl/specificaties.html. Reviews kunnen er nog niet zijn omdat-ie nog moet uitkomen.

Een andere aanrader is deze: http://www.ereaderstore.n...x-boox-ereader-black.html
Dit is in feite dezelfde reader als de Bebook Neo, in een gemoderniseerd en verstevigd jasje, maar een heel stuk goedkoper (EUR 199).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Laatst online: 15:27
Heb zelf een Kindle3, geweldig apparaat. Het gebruiksgemak en het scherm zijn echt fantastisch. Het enige nadeel is dat je via Amazon geen Nederlandse boeken kan aanschaffen. Maargoed, met Calibre kom je ook een heel eind.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:53
zetmolm schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:13:
De reader van Selexyz is de Oyo. Wat er aan specificaties bekend is vind je op http://www.oyo.nl/specificaties.html. Reviews kunnen er nog niet zijn omdat-ie nog moet uitkomen.

Een andere aanrader is deze: http://www.ereaderstore.n...x-boox-ereader-black.html
Dit is in feite dezelfde reader als de Bebook Neo, in een gemoderniseerd en verstevigd jasje, maar een heel stuk goedkoper (EUR 199).
Ik kreeg zojuist een mail dat de Oyo vrijdag of zaterdag bezorgd gaat worden. Er was nog wat onduidelijkheid over wanneer hij precies uit gaat komen, maar dat is dus eind deze week :)

Zogauw ik hem heb, zal ik een review maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Laatst online: 21-08 21:39
ik zit ook vol spanning te wachten op de oyo. de mail vertelde me ook, dat hij dit weekend gebracht zou worden.

de oyo bestaat trouwens al een paar weken in duitsland, oostenrijk en zwitserland. daar wordt hij door het Thalia-verlag (de duitse selexyx zeg maar, misschien wel het moederbedrijf) uitgebracht. De reviews zijn niet allemaal positief; voornamelijk het scherm is niet zo contrastrijk als bijvoorbeeld de sony prs-650.

daarentegen is de oyo minstens 100 euro goedkoper, en heeft de oyo een webbrowser en touchscreen (alhoewel ik betwijfel hoe nuttig dat laatste zal zijn). Ook heb ik al een website gevonden waarop duitse tweakers al firmwareaanpassingen hebben kunnen doen aan hun oyo, en zelfs een soort van shell access, dus ik ben al tevreden. Al die schoonheidsfoutjes in de eerste versie van de oyo zullen wel snel met een firmwareupdate te fixen zijn.

Maar ja .. waar blijft de post-meneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 15:15

dread

Sluwe vlaming

Een collega heeft zelf een nook gekocht.

Ik krijg dus met geen enkele mogelijkheid een boek uit bol.com (epub) in de nook zodat ik hem kan lezen. Ik zie hem in ADE op de nook staan. Ik zie hem in explorer op de nook staan maar op de nook zelf krijg ik enkel de B&N boeken te zien. (3 exemplaren die er reeds bij aanschaf in zaten)

Ik heb een hele tijd rondgezocht op internet en merk dat meerdere mensen dit probleem hebben maar kan nergens een oplossing vinden. Hij is ook reeds gereset.
Frustratie viert hoogtij hier.. :'(

Edit: opgelost. Heb gewoon vanalles zitten verwijderen op de nook en opeens deed hij het.

[ Voor 8% gewijzigd door dread op 12-11-2010 14:47 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Zojuist is de Oyo bezorgd. Vol spanning uitgepakt, aangezet en....

Wat een tegenvaller. Ik dacht dat e-paper wit was, maar dit is tegen het donkergrijs aan :-( Dat betekent dus een waardeloos contrast en het scherm spiegelt ook behoorlijk, waardoor je hem buiten eigenlijk niet kunt gebruiken. En dat was nou net 1 van de belangrijkste redenen om een ereader aan te schaffen.

Deze gaat dus weer terug naar selexyz, leve de wet koop op afstand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Met alle respect hoor, maar heb je je niet ingelezen in de zaak over e-paper etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
yay, de oyo is net bezorgd door de postbode.

ik had me al van tevoren ingelezen mbt de voor- en tegens van een sipix scherm, dus ik wist al, dat het oyo scherm wat donkerder is dan bijvoorbeeld een e-ink pearl scherm zoals in de laatste kindle. maar zo slecht is het scherm nou ook weer niet.

Maar ja, het lijkt dus wel zoiets als tekst op recycled papier. Voor mijn ogen prima.

Eerst een half uurtje aan het sap gehangen, tot de batterij helemaal vol was, en toen maar eens opgestart volgens de handleiding. Die is duidelijk en recht door zee; accountje in de e-book store van selexyz, adobe ID aanmaken of opgeven, en gaan.

een paar boeken staan er al op, prominent aanwezig is dus de knop om direct te winkelen. Ik had echter al wat ebooks op mn harde schijf staan, dus ik heb een epub geupload naar de reader, via calibre. dat ging zonder problemen; calibre herkende het apparaat meteen, boekje uploaden ging ook rap (via 'full speed' usb2.0, dus 12mbit/s max).

Net 20 echte bladzijden gelezen; de reader doet naar mijn gevoel een perfecte reflow van de pagina's en zegt onderaan, dat je bijvoorbeeld op pagina 17-18 van 360 zit, dus net tussen 2 pagina's in.

Het apparaat heeft 6 lettertype-groottes, een aantal fonts, en het pakt misschien ook de fonts op uit de epub (mijn book zei tenminste aan het begin dat het gemaakt wat in stempel garamond, en dat geeft de reader ook aan). Ook een 'bladwijzer' aangemaakt, wat eigenlijk een notitie is. Die verschijnt als rechthoekje linksboven de pagina.

browsen via wifi ging prima. detectie van de netwerken ging rap, en het onscreen toetsenbordje lijkt sprekend op het apple ipad toetsenbord. werkt ook net zo, al refresht het natuurlijk minder snel.

pagina switchen ging rap, binnen de seconde naar mijn gevoel. ook het ebook sluiten, andere dingen doen met de reader, en weer het book openen ging beduidend sneller dan de initiele opening van het ebook.

ik heb het verschil nog niet gemerkt tussen de spaarstand en de niet-spaarstand.

wel vind ik de batterijweergave nu al irritant; elke 30 seconden ofzo verandert de batterijweergave in een zwart blokje, om zichzelf dan weer opnieuw te renderen. de eerste paar keren trok die minieme verandering constant mn aandacht. Ik ben er nu aan gewend, maar toch. Dat opnieuw renderen heeft de reader ook al een keer of 2 fullscreen gedaan, weliswaar in een menu waar interactie is, maar toch. Zonder dat ikzelf iets met de reader deed (namelijk, toen ik deze post typte).

Naja, ik kijk het eens een weekendje aan. straks eens mn bibliotheek erop zetten, en kijken hoe de reader dan reageert.

edit: ik had trouwens al eerder een hint gegeven richting een link met wat tweak-info. da's deze: http://www.fwma.de/pmwiki/pmwiki.php?n=Main.OYO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:44
DrClaw schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 17:43:
yay, de oyo is net bezorgd door de postbode.

ik had me al van tevoren ingelezen mbt de voor- en tegens van een sipix scherm, dus ik wist al, dat het oyo scherm wat donkerder is dan bijvoorbeeld een e-ink pearl scherm zoals in de laatste kindle. maar zo slecht is het scherm nou ook weer niet.

Maar ja, het lijkt dus wel zoiets als tekst op recycled papier. Voor mijn ogen prima.

Eerst een half uurtje aan het sap gehangen, tot de batterij helemaal vol was, en toen maar eens opgestart volgens de handleiding. Die is duidelijk en recht door zee; accountje in de e-book store van selexyz, adobe ID aanmaken of opgeven, en gaan.

een paar boeken staan er al op, prominent aanwezig is dus de knop om direct te winkelen. Ik had echter al wat ebooks op mn harde schijf staan, dus ik heb een epub geupload naar de reader, via calibre. dat ging zonder problemen; calibre herkende het apparaat meteen, boekje uploaden ging ook rap (via 'full speed' usb2.0, dus 12mbit/s max).

Net 20 echte bladzijden gelezen; de reader doet naar mijn gevoel een perfecte reflow van de pagina's en zegt onderaan, dat je bijvoorbeeld op pagina 17-18 van 360 zit, dus net tussen 2 pagina's in.

Het apparaat heeft 6 lettertype-groottes, een aantal fonts, en het pakt misschien ook de fonts op uit de epub (mijn book zei tenminste aan het begin dat het gemaakt wat in stempel garamond, en dat geeft de reader ook aan). Ook een 'bladwijzer' aangemaakt, wat eigenlijk een notitie is. Die verschijnt als rechthoekje linksboven de pagina.

browsen via wifi ging prima. detectie van de netwerken ging rap, en het onscreen toetsenbordje lijkt sprekend op het apple ipad toetsenbord. werkt ook net zo, al refresht het natuurlijk minder snel.

pagina switchen ging rap, binnen de seconde naar mijn gevoel. ook het ebook sluiten, andere dingen doen met de reader, en weer het book openen ging beduidend sneller dan de initiele opening van het ebook.

ik heb het verschil nog niet gemerkt tussen de spaarstand en de niet-spaarstand.

wel vind ik de batterijweergave nu al irritant; elke 30 seconden ofzo verandert de batterijweergave in een zwart blokje, om zichzelf dan weer opnieuw te renderen. de eerste paar keren trok die minieme verandering constant mn aandacht. Ik ben er nu aan gewend, maar toch. Dat opnieuw renderen heeft de reader ook al een keer of 2 fullscreen gedaan, weliswaar in een menu waar interactie is, maar toch. Zonder dat ikzelf iets met de reader deed (namelijk, toen ik deze post typte).

Naja, ik kijk het eens een weekendje aan. straks eens mn bibliotheek erop zetten, en kijken hoe de reader dan reageert.

edit: ik had trouwens al eerder een hint gegeven richting een link met wat tweak-info. da's deze: http://www.fwma.de/pmwiki/pmwiki.php?n=Main.OYO
Hoe zit het met WIFI kan het apparaat ook gewoon fatsoenlijke beveiliging aan of moet het een wep key beveiligd netwerk zijn?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
mijn AP heeft wpa2. werkt prima.

edit: net 20 andere boeken erop gezet. nu is hij z'n ene notitie vergeten :S

[ Voor 55% gewijzigd door DrClaw op 12-11-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Pierre61 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 16:46:
Met alle respect hoor, maar heb je je niet ingelezen in de zaak over e-paper etc etc.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij voor deze aankoop niet zo heb verdiept in de materie, terwijl ik dat normaal gesproken wel doe. Ik was dus niet op de hoogte van de verschillende type schermen en het type scherm van de oyo. In al mijn naïviteit ben ik er van uit gegaan dat een groot boekenhandel als selexyz een goed product op de markt zou zetten.
Helaas is dit voor mij een miskoop geweest, deels mijn eigen schuld doordat ik mij er niet goed in heb verdiept.

Deze gaat retour, en daar komt een bebook neo voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@Boktor
Als je even googlet op de Onyx Boox, dan kun je nu hetzelfde apparaat als de Neo kopen voor EUR 199. De Neo is nl. een gerebrande Onyx Boox 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik zat net een filmpje op Youtube te kijken (Eve of the war van Jeff Wayne) en daar hebben alle orkestleden een soort e-reader in plaats van bladmuziek. Iemand ervaring met zo'n ding als bladmuziekweergever en hoe doe je dat met heen-en-weer bladeren als je je handen niet vrij hebt?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
@paulz .. mooie muziek, the war of the worlds.

ik weet niet, of dit wel ereaders zijn .. in bepaalde scenes lijken de schermen wel licht te geven. maar een ereader zou in principe ook moeten werken.

ik gok erop, dat alle schermen gesynchroniseerd zijn. ieder ziet zijn eigen noten, maar ze bladeren automatisch aan de hand van waar in de muziek ze zijn. en dat is redelijk eenvoudig te doen .. de dirigent kan op z'n scherm een start-stop knop hebben, en misschien een tempo-instelling. of iemand anders, die je niet ziet. standaard ereaders kunnen dit natuurlijk niet, maar dit lijkt me dan ook een redelijk stukje custom hardware.

edit:
http://www.samepagemusic.com/Plan/Splash.aspx

edit2:
het lijkt erop, dat ze deze gebruiken: YouTube: FreeHand Systems MusicPad Pro maar samepage is beter. hehe, bekijk deze video maar eens: YouTube: Digital Music Stand

[ Voor 21% gewijzigd door DrClaw op 13-11-2010 13:23 . Reden: meer links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Thank you!!!! Dat is wel mooi spul idd allemaal. :9 Ff doorsparen maar denk ik...

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
nog maar een update over de oyo:

ik heb m nu over het weekend flink gebruikt; elke avond wel, en tussendoor ook nog wat ermee gespeeld. De leesbaarheid 's avonds, met spaarlamplicht, valt toch een beetje tegen. Papier is witter. Maar nog steeds prima leesbaar.

Als het apparaat in de spaarstand staat, dan worden een aantal functionaliteiten uigeschakeld, waaronder de wifi (duh) en ook de rotatiesensor. Dat vind ik prima, maar staat volgens mij nergens vermeld in de handleidingen. Een paar mensen hadden al geklaagd op blogs dat hun scherm niet meer wou roteren; da's dus hierdoor.

Het is trouwens ook goed voor de batterij om de rotatiesensor misschien niet op automatisch te zetten, maar gewoon vast op je favoriete orientatie. Dan hoeft ie niet continue de waardes te 'pollen'. Dan gaat ie ook langer mee als ie niet in de spaarstand staat.

Ik heb trouwens wel een opmerking over die batterij; ik heb m meteen een tweetal uurtjes aan het stroom gehangen om de batterij 'helemaal' op te laden. Daarna heb ik m pas gebruikt. In de papieren handleiding staat niks over opladen, maar op de oyo zelf staat ook een handleiding in PDF vorm. En daar staat dat ie minstens 8 uur aan het sap moet.

Dat zou wel eens de reden kunnen zijn, dat ik gisterenavond, na zo'n 400 bladzijden en laat zeggen een uur aan wifi en dergelijke, nog maar 2 van de 5 streepjes aan batterij-power over had. Nou geloof ik zulke batterijmetertjes toch al niet .. het duurde echt enorm lang voordat het eerste streepje weg was, en daarna gingen in 5 minuten 2 extra streepjes weg ..

De batterijmeter moet trouwens sowieso beter; elke minuut ofzo tekent hij zich opnieuw, door zich helemaal zwart te maken en dan weer neer te zetten. Dat kan irritant zijn bij het lezen.

In een van mijn vorige posts gaf ik een link naar een site met wat hacker info voor de oyo. onder andere, hoe je in het OS van de oyo kan komen. Het root password is nog niet gekraakt van de oyo, maar je kunt de firmware wel gewoon downloaden en bekijken; het is gewoon een tarball. En omdat er in die firmware gewoon een passwd file stata zou je het root password gewoon aan kunnen passen.

Je kunt dat dus doen met een generieke oyo firmware van medion, maar ook met 'de officiele firmware' van je selexyz oyo. Die krijg je echter pas als je via wifi een update uitvoert. Dat heb ik dus gedaan, en de melding die ik kreeg, was dat er 'in de week van 15 november' een nieuwe oyo firmware uitkomt.

Prima.

Hopelijk hebben ze dan een zoekmogelijkheid ingebouwd om je 'boekenplank' te doorzoeken. Momenteel kun je je bibliotheek ordenen op naam of op auteur, maar je krijgt dan een aantal pagina;s te zien met 5 boeken per pagina, waar je niet snel naar pagina X kunt gaan. ik heb nu 200+ boeken op de plank, en dat zijn dan 40 pagina's. Gekkenwerk. Het ding heeft een onscreen toetsenbord in het OS, gebruik het dan ook zou ik zo zeggen.

Enfin, al met al toch een prima dingetje voor de prijs. En nogmaals, ik als hacker vind het fijn, dat er gewoon een echte linux distro op staat (en niet een nep versie zoals android ofzo). Iemand heeft er zelfs al zn eigen Qt programma's op weten te zetten via een angstrom linux development distro ( angstrom-distribution.org, waar ene Koen, een nederlander, flink aan het developen is hehehe). Misschien ga ik ook maar weer eens aan de programmeer.

edit:
vrijdag 19 november komt er blijkbaar een update. hoera! 'bladeren wordt tot wel 4x sneller' .. ik ben benieuwd of we nu ook kunnen zoeken door de bibliotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
het is nu de 19e geweest, en ik heb mn oyo geupdate. van r2342 naar r2711.

dat ging de eerste keer 'mis', omdat ik gewoon te weinig stroom had. Een probleem van mijn specifieke oyo? Die is echt in no time leeg. Maar misschien had ik m langer aan het sap moeten hangen.

Enfin, hij had de update wel gedownload, maar nog niet kunnen installeren. als de update gedownload is, dan verschijnt hij in de map 'Firmware' in een aparte directory, die na een succesvolle update dan weer gewist wordt.

Ik was eigenlijk blij, dat de update mislukt was, want nu had ik de beschikking over de nieuwste firmware =) en kon ik gaan hacken volgens de wiki in mn vorige mailtje.

Druk echter niet halverwege de download op de 'cancel' knop, want daarna krijg je niet meer de mogelijkheid om te updaten. Die komt alleen weer terug na het terugzetten van de 'factory settings'. En in mijn geval wiste de 'factory settings' knop ook mn lijst aan boeken, alhoewel er dus een extra knop is om specifiek ook de boeken te wissen. Duf..

Enfin, ik dus aan de slag om de firmware te doorzoeken.

interessant is, dat in /home de 4 boeken staan die meegeleverd worden met de oyo, en dat er een aparte map .Info is met daarin de covers van de boeken. De meeste epubs die ik had hadden ook een cover in de epub zelf, maar die wordt niet op de boekenplank getoond. Wel bij het lezen zelf.

ik heb zelf een nieuw user account toegevoegd, en ssh aangezet. daarna de firmware naar de Firmware map gekopieerd, de machine uitgezet, beide pijltjesknoppen ingedrukt gehouden, en weer aangezet.

Dan verschijnt er op den duur de melding, dat de oyo gaat updaten, en dan mag je de pijltjesknoppen loslaten. Het scherm gaat misschien wat wazige dingen doen, maar uiteindelijk staat de nieuwe udate erop.

Nu is de oyo inderdaad echt sneller geworden, eigenlijk met alles wat maar een page refresh nodig heeft. Echter, mijn grootste klachten zijn nog niet verholpen: je kunt nog steeds niet 'zoeken' in je bibliotheek (al gaat het bladeren door de bieb nu wel weer snel).

Sinds het weekend heb ik ook een microsd gekocht, en na het onfortuinlijke wissen van mn bibliotheek bij de update heb ik via calibre de boeken maar eens naar de microsd gekopieerd. dat ging als een trein, in tegenstelling tot ooit, naar internal memory. ik weet niet of de update daar ook voor gezorgd heeft, maar ik was iig tevreden.

Ik heb het gevoel, dat het aantal irritante page refreshes is verminderd. misschien dat dit ook een positieve uitwerking heeft op mn batterijduur. Ik ben benieuwd.

En ik ben benieuwd naar de mogelijheden die ik nu ontsloten heb met de ssh daemon. Heel veel executables op de oyo zijn 0 bytes groot, placeholders dus. maar je kunt wel Qt executables in hun geheel (dus inclusief libraries) naar de oyo kopieren en draaien. Zo kun je dus op den duur je eigen programma's displayen op je oyo. moet je wel het ereader programma killen (en gekilled houden).

er staat me dus een leuk weekend te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de zeer uitgebreide beschrijving van de Oyo Claw. Ik zit al een tijdje te denken aan de aanschaf van een e-reader maar er is nogal wat om uit te kiezen. In eerste instantie wilde ik een ipad gaan aanschaffen maar een lange tijd lezen op de ipad schijnt geen succes te zijn. Al is de vormgeving ongekend mooi.

Ik twijfel momenteel tussen een paar modellen maar hoor graag als en vergelijkbare en/of betere modellen op de markt zijn.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Kindle 3. Voornamelijk door het formaat, de keuze qua boeken (engels is bovendien geen enkel probleem), positieve reviews. Maar hoe makkelijk is het om een dergelijke e-reader te importeren? Kan ik dit het best via Amazon USA doen of is het verplicht om het via de UK site te bestellen? Aangezien de dollar wat gunstiger is dan de pond.

Het andere model is de Oyo. Deze ontdekte ik gisteren pas door een reclame spotje op tv. Het ding is niet duur en qua garantie praktischer aangezien je het product in Nederland kunt kopen. De kwaliteit is waarschijnlijk minder dan de Kindle en de prijs doet elkaar niet veel als ik het goed heb gezien.

Belangrijk voor mij:
Ondersteuning van veel bestandtypes
Wifi - wikipedia moet goed te doen zijn. Vind het heerlijk om op de bank of in bed gewoon Wikipedia te lezen.
Duidelijk constrast.

Wat kunnen jullie me adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik heb zonet een BeBook BB Neo gekregen van een collega. 6 maand oud, nog onder garantie, met WiFi, met lederen etui. Vraagprijs: €100. Als ik zo wat rondkijk is dit een heel goeie deal. Bovendien zou een devver geen domain admin uit hetzelfde bedrijf in de zak durven zetten }) Hij doet 'm weg omdat hij sinds een twee maand verliefd is op z'n iPad. Toen vroeg hij nog €200. Iemand een tweede mening over deze deal? Ik mag 'm enkele weken gebruiken alvorens ik naar India vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
@YellowOnline: uitstekende deal! Doen! (En anders wil ik 'm wel hebben voor die prijs :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
werkt amazon whispernet al in nederland? ik heb een gehackte kindle3 in mn handen gehad; een collega had m meegenomen vanuit de US. Kwam nu ook met een webbrowser, maar die was wel niet zo makkelijk te bedienen omdat alles via het toetsenbord moest.

display is dan weer wel super. zeker in vergelijk met de oyo. maar, nu ik ze alletwee in handen heb gehad, ga ik toch voor de oyo.

let wel, dat als je voor de kindle kiest, dan kies je voor de amazon drm. de oyo daarentegen maakt gebruik van de adobe drm. er zijn geen readers op de markt die beide drm tegelijk aankunnen, want dat mag licentietechnisch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de Kobo is kennelijk met uitkomen van de wifi versie ook weer in prijs verlaagt. Voor $119 plus $8,95 verzendkosten is hij van jou. Ik vind het een heerlijk ding omdat hij goed in de hand ligt en super basic is. Maar wel met Adobe DRM support.

Nadeel: ze versturen per gewone luchtpost zonder tracking code. Wat er dan wel weer voor zorgt dat je geen importheffing krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Laatst online: 31-08 19:17
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:16:

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Kindle 3. Voornamelijk door het formaat, de keuze qua boeken (engels is bovendien geen enkel probleem), positieve reviews. Maar hoe makkelijk is het om een dergelijke e-reader te importeren? Kan ik dit het best via Amazon USA doen of is het verplicht om het via de UK site te bestellen? Aangezien de dollar wat gunstiger is dan de pond.

[...]
Belangrijk voor mij:
Ondersteuning van veel bestandtypes
Wifi - wikipedia moet goed te doen zijn. Vind het heerlijk om op de bank of in bed gewoon Wikipedia te lezen.
Duidelijk constrast.

Wat kunnen jullie me adviseren?
Als bezitter van de Kindle3: bestel gewoon (zoals verplicht) via de US site. Levering was bij mij super snel en professioneel. UK site is alleen voor UK residents.

Bestandstypes: redelijk veel ondersteund, al dan niet via calibre of via de "mail naar mijn kindle" dienst (die, als je via WiFI surft, altijd gratis is). Het enige wat niet kan is Adobe-DRM protected boeken, maar daar kan je via bepaalde wegen die hier niet besproken worden de DRM wel afslopen als je (gevaarlijke bezigheid in deze broken by design tijden) je gekochte boek ook gewoon wil lezen.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf 16-12 is de Archos 70 e-reader te koop voor € 79 (o.a. Dixons)/ Ik heb niet zoveel verstand hiervan maar is het wat voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk is het aankoopadvies op dit moment erg eenvoudig geworden: kies een ereader met het nieuwste E-ink Pearl scherm. Deze geeft veruit het beste contrast en refresh waarden. Andere schermen: met een grote boog omheen lopen! Vooral de Oyo heeft in vergelijking een beroerd scherm /contrast, gewoon triest dat Selexyz dit zo in de markt zet...

Pearl schermen hebben op dit moment de Kindle 3, Kindle DX en de Sony 350 en 650. En de Kindle 3 is het goedkoopste en veelzijdig in combinatie met het programma Calibre. Ga voor de Sony als je niet met Calibre boeken om wilt zetten, al is dat appeltje-eitje.

Ik heb een Kindle en ben er erg tevreden over, zondag besteld en dinsdag stond UPS al op de stoep.

En hier zie je pas hoe klein deze ereader eigenlijk maar is: YouTube: New Kindle Zest Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-12-2024

Hot Pixel

King of no pants

Je hebt helemaal gelijk; tenzij formaat en/of vormgeving belangrijk voor je is.
Ik zit zelf te kijken naar een kleine 5"er. Dat zou dan een PRS-350 worden van sony, maar de bebook mini is op het scherm na wel wat beter qua specs (SD-kaart meer ondersteunde formaten etc).
Maar voor hetzelfde geld heb je ook weer een Kindle, die weer breder wordt ondersteund vanwege de hoeveelheid mensen met zo'n ding. Maar dat toetsenbord is geen gezicht (imo), en zonde van de ruimte.
Eigenlijk is het wachten tot de andere fabrikanten zich met Pearl-schermen bezig zouden gaan houden.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.