Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Mede-auteurs:
  • Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Velvet

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:40

t-town

Ebooks

E-books zijn digitale boeken, die je op speciale e-readers kan lezen. Ook op tablets en sommige smartphones zijn e-books te lezen.

Ebooks kan je op diverse internetsites kopen. Deze bestanden zijn over het algemeen beveiligd met DRM.
Ook zijn er gratis ebooks op internet te vinden, vaak boeken waar geen auteursrechten meer op zitten.
Ook is het mogelijk zelf eboeken te creëren.

Ebook-formaten

Er zijn diverse e-book-formaten. De in Nederland meest gebruikte is epub. Daarnaast heb je mobipocket, die ook veel gebruikt wordt.
Andere formaten worden in Nederland vrij weinig gebruikt.

Daarnaast worden standaard word-bestanden (.doc), text-bestanden (.txt) en pdf-bestanden wel eens gebruikt.

Epub

Epub is een open formaat en wordt beheert door het IDPF (International Digital Publishing Forum).
Epub werkt op basis van een profiel van XHTML 1.1 en ZIP-gebaseerde pakketten. Binnen PDF- en EPUB-gebaseerde publicaties kan naar SWF-inhoud en algemene afbeeldingsbestandstypen worden verwezen.
Het is een formaat dat ruimte biedt aan beveiliging door middel van DRM.
Het formaat wordt door veel uitgevers gebruikt.

Mobipocket

MobiPocket is een ander bekend formaat.
Dit formaat is eigendom van het Amerikaanse Amazon. Het is de standaard op de Kindle-ereaders van dit bedrijf.
Ook andere e-readers ondersteunen dit formaat.
Ook MobiPocket-bestanden kunnen beveiligd worden met DRM.
Op dit moment schijnt het zo te zijn, dat beveiligde MobiPocket-bestanden niet tegelijk gebruikt kunnen worden met beveiligde Epub-bestanden. (opmerking: Wie kan ons meer info hierover geven?

PDF-bestanden worden steeds minder gebruikt, omdat deze op veel e-readers niet prettig te lezen zijn. PDF-bestanden zijn dan ook eigenlijk gemaakt voor computerschermen en niet voor relatief kleine e-readers.

Software

Er is verschillende software in omloop om ebooks te maken, te bewerken, maar ook is software nodig om DRM-beveiligde boeken naar je ereader over te zetten.

Software voor DRM-beveiligde boeken

Voor beveiligde Epub-bestanden is het programma "Adobe Digital Editions Software" noodzakelijk.
Dit is te downloaden op de website van Adobe .
Verdere info volgt...

Ebook bewerkingssoftware

Calibre
Calibre is een gratis open source programma waar je ebooks mee kan converteren.
Met dit programma kan je bijna alle formaten omzetten naar het formaat dat jij wil. Hierbij wordt ook nog rekening gehouden met jouw specifieke e-reader, dit wil wel zeggen dat het bestand dat je converteert voor jouw Sony e-reader, waarschijnlijk minder goed wordt weergegeven op een Bebook!
Tevens kan het programma je helpen met het beheer van je e-reader (bestand plaatsen en verwijderen op de ereader; het invoegen van bestandsinformatie etc).
Het wordt ook wel het zwitsers zakmes voor ebooks genoemd.

Sigil
Sigil is ook een gratis open source prgramma, gebruikt om epub-bestanden mee te maken.
In tegenstelling met Calibre kan je met Sigil echt de epub-bestanden bewerken en opmaken.
Het biedt een WYSIWYG-editor, wat dus relatief makkelijk werkt.
Ook kan je in het programma bestaande epub-bestanden, txt-bestanden en html-bestanden importeren.

Mobipocket Creator
Mobipocket Creator kan je gebruiken om mobipocket-bestanden mee te maken. Ook kan je de bestanden beveiligen met DRM.
Het is mogelijk om word-documenten te importeren, maar vooral ook om html-bestanden te importeren.

Adobe Indesign
Adobe Indesign biedt nauwkeurige controle over typografie, met geïntegreerde creatieve ontwerp-, preflight- en publicatiefuncties voor de uitvoer van documenten op papier, online of op mobiele apparatuur.
Het is een uitgebreid programma, waar je dus ook ebooks mee kunt opmaken. Het programma is alleen vrij prijzig in de aanschaf, maar wel zeer uitgebreid.

ABBYY FineReader
ABBYY FineReader is OCR-software om documenten en boeken mee te kunnen inscannen. Het programma heeft een ingebouwde spellingscontrole en bij twijfel geeft het programma ook aan welke woorden het kunnen zijn. Een zeer uitgebreide uitleg heeft Nick39 verderop in dit onderwerp gegeven.

Atlantis Word Processor
Atlantis is een op Microsoft Word lijkend programma (pre office 2007), waar je op eenvoudige wijze Doc-bestanden kan omzetten in epub-bestanden.
Het programma is niet gratis, wel kan je het 30 dagen proberen.

Copyright
Het is toegestaan een thuiskopie van een boek te maken. Het verspreiden van deze thuiskopie is natuurlijk niet toegestaan. Let hier dus op bij de discussie in dit onderwerp. Vragen over hoe je een scan maakt en problemen met het scannen mogen dus wel. Maar vragen of je een kopie van het epub mag krijgen o.i.d. is dus niet toegestaan.

Ebook leessoftware

Add-on voor Firefox
Met een speciale add-on voor firefox kan je epub-bestanden openen in Firefox. Hiermee kan je dus alvast een epub-bestand inkijken.

Kindle for PC
Kindle for PC is software, waarmee je op je pc boeken uit de Kindle-shop kunt lezen. Je hebt hier dan dus geen Kindle-reader voor nodig. Deze software is ook beschikbaar voor de MAC.

leessoftware voor smartphone & tablet

Er is speciale software om eboeken te kunnen lezen op je smartphone.

Onderverdeeld naar platform:

Microsoft
Freda
Allreader+
Mobipocket ebook reader

Android
FBReader
Aldiko Book reader

Symbian
Mobipocket ebook reader
eReader Pro

iPhone
Kindle for iPhone

Er zullen steeds meer tablets komen. Op dit moment is er nog niet zoveel hierover te melden, dus dat volgt later.
Wel is er genoeg te melden over de iPad van Apple.

Software voor de iPad om eboeken te lezen:
iBooks (let op: kan geen door adobe beveiligde epubs lezen -> wel onbeveiligde epubs)
Kindle for iPad
Ook is er een Barnes & Nobles applicatie beschikbaar

PSP en DS
Ook voor de portable spelcomputers is software beschikbaar om ebooks op te lezen:
NDS Libris is er voor de Nintendo DS.
Voor sony's PSP kan je Bookr gebruiken (PDF lezer)

(meer programma's volgen en meer info over de software volgt ook nog)

[ Voor 11% gewijzigd door t-town op 09-07-2010 22:11 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka

Lijst met ebook-webwinkels en downloadsites

Nederlandse webwinkels:
http://www.ebook.nl/store/
http://www.selexyzebooks.nl/
www.bol.com/eBooks
www.Bruna.nl/eBooks
http://www.boekhandel.org/
http://www.vanstockum.nl
Ebooks lenen bij de bibliotheek:
http://www.netlibrary.com/
Inlogcodes zijn verkrijgbaar bij de lokale bieb. Voorbeelden:
Venlo
Enschede
Schiedam
Gratis ebooks:
Schaduwschrijvers hier kunnen beginnende schrijvers hun boeken uploaden. Er schijnen best leuke boeken tussen te zitten.

Gutenberg. Een zeer grote collectie in heel veel talen van boeken waar de auteursrechten zijn verlopen. Ze hebben ook een grote Nederlandse collectie.

Op Bookboon is een collectie Nederlandse studieboeken en een collectie reisgidsen te vinden.

Op Mobileread is een collectie boeken te vinden.

Text Archive biedt een grote collectie engelstalige boeken, waaronder ook een collectie open source boeken.
Zoekmachine:
op Inkmesh.com kan je zoeken naar ebooks bij verschillende webwinkels (engelstalig)

[ Voor 28% gewijzigd door Quacka op 27-05-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Gereserveerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Nick39 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 09:08:
Ikzelf heb mijn readers gekocht voor een simpele oplossing,ik heb honderden en honderden boeken ooit gekocht bij bibliotheken en ik kan het niet laten.
Ik had gisteren weer 4 allistair macleans voor 3,50.
Ik scan de dingen (netjes) maak er een ebook van (niet zo'n prul maar netjes met hoofdstuk verdeling) en gooi daarna het boek weg of geef het aan iemand.
3 bananendozen staan nu op 1 sd kaartje... ik vind het een pracht uitvinding en ik lees meer dan ooit tevoren.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:15:
[...]
Het klinkt heel makkelijk, maar qua werk is dat toch een reuzeklus? Ik ben al uren bezig om een inhoudsopgave te maken (maar wellicht is dat onwennigheid).
Nick39 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:17:
[...]

In sigil markeer je het woord of het cijfer dat het begin is van het nieuwe hoofdstuk, daarna druk je op heading en kiest voor heading 3.
Er wordt automatisch een hoofdstuk van gemaakt en opgenomen in de TOC.
Dat kost als je het originele boek hebt 5 minuten werk.
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:30:
[...]

Ik maak mijn boeken altijd met Adobe Indesign. Is er een reden dat je voor Sigil gekozen hebt?

Ik doelde qua tijd trouwens op het inscannen, door ocr halen, fouten eruit halen. Maar de laatse keer dat ik een ocr pakket heb gebruikt is een paar jaar gelenden, misschien werken ze nu al foutloos?
Zelf heb ik ook wel veel boeken en ik zou een deel graag digitaal willen hebben, dus ik ben ook wel geinteresseerd in hoe je het doet.
Wat voor scanner heb je? Welke OCR-software kan goed de teksten herkennen?
Ik heb een beetje dezelfde ervaring als snoeki met die software: er zat altijd heel veel fouten in de verwerkte scans. Wat weer heel veel werk is om te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:40
Beetje naast elkaar heen gewerkt denk ik
Er van uit gaande dat de boeken die gescand worden allemaal geen copyright meer bevatten;
Nick39 schreef via DM:
Ik scan de boeken met een normale scanner en gebruik als tekstherkenner een der beste: Abbyy Finereader Pro.
Hiermee doe ik ook de foutcontrole.
Daarna exporteer ik het geheel als HTML.
Het HTML file importeer ik in Sigil waarna ik zorg voor een plaatje ( max 600x800 )
Daarna loop ik het boek nog een keer na, zorg voor een index door elk hoofdstuk een <h3> <h3 /> tag te geven,ik haal eventuele afbreekstreepjes weg want die komen afhankelijk van de reader toch op een andere plaats terecht en ik vul de metadata in met naam van de schrijver,titel en isbn nummer.
Al met al een werkje van 3 dagen voor een boek van 300 pagina's.
Voordeel,je hoeft het boek niet meer te lezen want dat heb je dan al 3 keer gedaan.
Sigil slaat het dan op als epub waarbij je nog handmatig de fonts kan veranderen.
Ik gebruik niet calibre want die gebruikt reader afhankelijke codes bij omzetting van html naar epub welke bij een andere reader de lay-out kan verpesten.
Dat is de korte omschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Copyright:
Ik weet niet hoe het precies zit met boeken,maar ik neem aan dat je voor boeken die je zelf ook bezit een kopie voor eigen gebruik mag maken,(net als een dvd) anders verloopt copyright na 70 jaar.
Het scannen en verwerken is een lang verhaal,want het vergt tijd. Ik heb geen bijzondere scanner,gewoon een huis tuin en keuken alles in een,je hebt ook scanners met sheetfeeder maar daar moet je je boek voor slopen, overigens een pocketboek komt ook niet ongeschonden uit de strijd.

Ik ga uit van het epub formaat.
Als OCR programma gebruik ik Abby Finereader 10 professional,dit is een commercieel pakket maar dat hoeft voor de doorgewinterde internetter geen probleem te zijn >:)
Het scant in een keer zowel de linker als de rechter pagina van het boek,en aangezien je het scangebied kan aangeven kun je het deksel van de scanner open laten. Het is een absolute vereiste dat het boek goed plat op de plaat wordt gedrukt,Abbyy kan zelf met een ingestelde interval werken dus binnen die tijd draai je de pagina,waarna Abbyy weer zelf doorgaat. Als er licht van buitenaf via de rug van het boek naar binnen kan komen omdat je het niet plat genoeg drukt,is je scan mislukt,een zwarte doek kan ook uitkomst brengen. Een boek van 300 bladzijdes kost me een uur.
Abby heeft een nederlands woordenboek welke je kan aanvullen met bestaande woorden. Abby kan je boek,de originele scans dus, ook opslaan voor later gebruik.

Nu kan je twee dingen doen, sommige mensen laten abby het document uitvoeren naar Word voor de spellingscontrole en maken er dan via aspose een epub van. Ik doe dat niet om een simpele reden, stel Abbyy heeft het woord school gelezen als schol. De spellingscontrole van Word slaat geen alarm want zowel school als schol zijn bestaande woorden. Omdat ABBYY heeft moeten gokken vraagt ABBYY wel,is het schol of school dmv onduidelijke tekens markeringen welke je kan bevestigen of veranderen.

Ik doe de spellingscontrole ook in Abbyy,want als je Abbyy instelt op zelflerend (er zijn vele opties) dan gaat het op een gegeven moment de fouten herkennen en zelf corrigeren. Een D wordt bv nog wel eens aangezien voor I ) Woorden die abby niet herkent,of lettertekens,worden gemarkeerd en er wordt van je gevraagd het goede woord in te voeren of de goede letter. Dit proces kan tot 4 uur in beslag nemen,hoe minder goed je het boek tegen de glasplaat hebt gedrukt des te meer er woorden niet herkend zijn. Met zoeken en vervangen kun je in een keer veel voorkomende OCR fouten herstellen en ABBYY onthoudt de laatste 15 zoek en vervang opdrachten voor een volgend boek. Kunnen de fouten je niets schelen dan ben je in 1,5 uur klaar met alles, ik ben er dus 4 uur mee bezig.

Daarna kies ik ervoor om het boek uit te voeren in HTML. Voordeel van dit formaat is dat ook gescande afbeeldingen gelijk worden meegenomen. Abby kan niet gelijk uitvoeren naar epub.
Ik gebruik daarna het freeware programma Sigil en niet Calibre om er een epub van te maken.
Calibre past de epub aan voor jouw reader en veel codes die Calibre invoert verstoren de layout van het boek. Voor mobypocket kun je ook abbyy gebruiken,want ook mobicreator aanvaart HTML als input.

Met Sigil kan je het boek pimpen, Sigil is een WYSIWYG editor,maar je kan ook voor de codes kiezen. Je kan met een druk op de knop een chapter break invoeren ( kom ik onderaan nog even op terug) Hoofdstukken creer je eenvoudig door het woord of getal te kiezen,op heading te drukken,kiezen voor heading 3 en klaar. Hou je muis boven de heading en je ziet wat je er nog meer mee kan doen. Je kan plaatjes invoeren maar let hierbij op,aangezien van de meeste 5 en 6 inch schermen de maximale resolutie 600x800 is kan je het best vooraf je plaatje verkleinen naar dat formaat. Je reader kan dat ook,maar het kost meer tijd. Daarna converteer ik het plaatje naar 16 grijstinten, de meeste readers kunnen niet meer aan,dus een full color plaatje is onzin en zorgt alleen voor een groter formaat. Uiteindelijk vul je nog even de metadata in,de naam van de schrijver en de boek titel,de meeste catalogus programma's kunnen deze inlezen en dan hoef je je boek niet handmatig in je collectie te zetten. Ook kan je in Sigil de TOC, de inhoudstabel nog even nazien om te kijken of alle inhoudsopties goed zijn verwerkt. Daarna voer je je boek uit als epub en klaar,het verkregen boek is niet reader gebonden en behoeft geen verdere bewerking.

Ik ga niet in op de opties van de programma's zelf,wil er desgevraagd wel mee helpen. Pas wel op met SIGIL,in welke mode je staat ( boek of code) een zoek en vervang actie om een / uit de tekst weg te halen kan je boek in een klap vernietigen als je dat doet in code view modus omdat de vele tags allemaal eindigen met een / en save in Sigil vooral veelvuldig je boek,mocht het door een klein foutje er niet meer uitzien dan heb je altijd de vorige versie nog. Tijdens het pimpen vervang ik eventuele fouten die er nog in stonden. Als het je niet uitmaakt hoe je boek er uit ziet kan je de html van ABBYY gewoon saven als epub,ik besteed er wel veel aandacht aan en ben gemiddeld hier ook 4 uur mee bezig,een boek goed verwerken doe ik dus in een dag,sommige mensen doen het in een uur en zo'n boek gooi ik of gelijk weg door de vele spelfouten,of ik haal ze er alsnog uit.

Chapterbreaks:
Een epub is niets anders dan een zip container, waarin in aparte directory's de tekst staat,de stijl,de fonten,de plaatjes. Wat bijna nergens gemeld wordt is dat elke reader een opslag en een werkgeheugen heeft. Een chapterbreak zorgt ervoor dat de rest van de pagina leeg blijft en de nieuwe tekst van een hoofdstuk op een nieuwe bladzijde begint,maar in de zip container breekt een chapterbreak ook het boek in stukken. Doe je dat niet,dan loopt je ereader vast,gaat niet verder of kan het boek niet openen. Je reader leest het boek in tot de volgende chapterbreak in het werkgeheugen. Een bebook kan bv ongeveer 200 bladzijdes inlezen zonder chapterbreaks,maar je boek wordt er bijzonder traag van. Zonder chapterbreak stopt de bebook na 200 bladzijdes alsof de rest van het boek niet bestaat. Mijn sony prs-600 opent het boek niet eens als er geen chapterbreaks aanwezig zijn.

Je kan met de genoemde programma's bijna alles aan. Abbyy heeft een hele collectie programma's en kan zelfs on screen pdf's lezen,of je huidige scherm lezen naar tekst met de Abbyy PDF convertor. Handig als je de tekst van een bepaalde site wilt gebruiken. Er zijn vele andere methoden en programma's om bovenstaand te doen en een ieder kan zijn eigen motivatie aanvoeren. Het maakt me niet uit hoe je het doet,is jouw methode goed,gewoon blijven gebruiken. Er is me gevraagd neer te zetten hoe ik het doe,niet om een discussie er over,vragen stellen kan altijd,ook via PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog wat interessante handleidingen , van usenet gehaald:
Aanmaken/Corrigeren TOC in ePubs.

TOC = Table Of Contents (inhoudstabel)
ADE = Adobe Digital Editions
Regular Expressions = <wiki>Een reguliere expressie (afgekort tot “regexp”, “regex” of RE) is een manier om patronen te beschrijven waarmee een computer tekst kan herkennen. Er bestaat hiervoor een formele syntaxis, die grotendeels gestandaardiseerd is.</wiki> Je hoeft enkel te weten dat dit gebruikt wordt. De werking ervan (gelukkig) niet.

Gebruik hiervoor Sigil.
http://code.google.com/p/sigil/

Als voorbeeld heb ik genomen Mosby, Steve - Niemand Die Je Hoort

Opmerking: het is mogelijk dat Sigil zelf al hoofdstukken aanmaakt. Je kan de TOC zien onder Tools/TOC Editor.
Idem voor het omgekeerde, dat Sigil de ganse TOC die je in ADE negeert.

Je opent de ePub in Sigil en gaat naar "Code View" (<>) of F11.

In ons voorbeeld staat de TOC in deze layout:
Deel 1
1
2
...
7
8
Deel 2
9-14
15
Deel 3
enz...

Compleet verkeerd dus.

Zou moeten zijn:
Deel 1
1
2
...
7
8
Deel 2
9-14
enz...

Je zoekt het te vervangen onderdeel op en je copiëert het ganse zootje.
Voor de delen:
<p class="deeltitel" id="toc-anchor-1">Deel 1</p>
<p class="deeltitel" id="toc-anchor-2">Deel 2</p>
<p class="deeltitel" id="toc-anchor-3">Deel 3</p>
...

De drukt op CTRL-H of Edit / Replace
Je vinkt "Regular Expressions" aan!
Bovenaan vul je in: <p class="deeltitel" id="toc-anchor-([0-9]|[0-9][0-9])">Deel ([0-9]|[0-9][0-9])</p>
Onderaan: <h2>Deel \2</h2>

Een woordje uitleg:
- De hoofdstukken worden in Sigil aangemaakt via de header-tags, bv. h1, h2, h3, h4...
Zo ziet de onderverdeling er dan uit:
h1
h2
h2
h3
h3
h3
h2
h1
h2...

- De regular expressions:
[0-9] staat voor een cijfer tussen 0 en 9
[0-9][0-9] staat voor een getal tussen 00 en 99
[0-9]|[0-9][0-9] staat voor een getal tussen 0 en 9 of een getal tussen 00 en 99. Die | betekent "of".
Dit alles tussen haakjes.
De \1 of \2 (of meer) staat voor de nummering van de Regular Expression.
voorbeeld: Blz. ([0-9]|[0-9][0-9]) --> Pagina \1 vervangt Blz. 9 --> Pagina 9, Blz. 33 --> Pagina 33, enz. Blz. 101 wordt niet veranderd.

Onze delen vervangen we dus als <p class="deeltitel" id="toc-anchor-([0-9]|[0-9][0-9])">Deel ([0-9]|[0-9][0-9])</p> --> <h2>Deel \2</h2>
(mag ook h1 of h3 zijn)
Onze onderverdelingen vervangen we als <p class="hoofdstukcijfer" id="toc-anchor-([0-9]|[0-9][0-9])">([0-9]|[0-9][0-9])</p> --> <h3>\2</h3>

Je kan eventueel ook een pagebreak toevoegen voor de hoofdstukken:
<p class="deeltitel" id="toc-anchor-([0-9]|[0-9][0-9])">Deel ([0-9]|[0-9][0-9])</p>
-->
<div>
<hr class="sigilChapterBreak" />
</div>
<h2>Deel \2</h2>
(ja, als je copy/paste doet, staat dat allemaal op één lijntje). Moest je hier "<h2>Deel \1</h2>" invullen, dan gebruik je de inhoud na de "toc-anchor-", wat in vele gevallen een verkeerde inhoud zou geven.

Nog een paar tips:
Geef ook de Cover en Titelblad een item in de TOC.
Gebruik een lege header (dezelfde klasse als de andere onderverdeling) en zet de naam in de tag als "title".
bv. <h1 title="Cover"></h1>, <h1 title="Colofon"></h1>
Dit mag gerust onder de image komen (maar vóór de Page Break).
Je kan ook de hoofdstukken een andere naam geven in de indeling:
<h3 title="HOOFDSTUK 1">1</h3> - in de TOC staat HOOFDSTUK 1, op de pagina zelf 1.
Copy/paste is de boodschap!
Let er op dat je alles copiëert om te vervangen, dus geen "<span>Deel 1" (wel "<span>Deel 1</span>").
Uitproberen is de boodschap. Best met een klein boekje (maak eerst een copy'tje). De bijbel of The Lord of the Rings is niet echt geschikt om te experimenteren...
Moeilijk is het niet. Wel leuk als je een mooie inhoud ziet in je e-reader of Adobe Digital Editions (bekijk het resultaat best eerst hierin).

Ik veronderstel dat dit handleidingetje verre van volledig is, maar toch al een goeie hulp om je op weg te helpen. Google is de andere weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 11:13
De komende twee weken heb ik een eReader (de iRex DR1000) te leen, zodat ik deze kan uitproberen.

Een van de dingen die ik hierop wil lezen zijn RPG's (denk Dungeons & Dragons, World of Darkness, etc). Deze boeken zijn echter allemaal in PDF formaat en deze renderen daardoor nogal langzaam. In tegenstelling tot de iLiad (die ik een paar weken geleden heb kunnen uitproberen, maar helaas een te klein scherm had voor A4 boeken), is de DR1000 erg slecht in het cachen van pagina's, zodat het regelmatig gebeurt dat ik een seconde of 5 moet wachten terwijl de volgende pagina gerenderd wordt.

Om hier iets aan te doen, wil ik de betreffende PDFs optimaliseren voor gebruik op de DR1000. Ik heb hiertoe al een aantal zaken geprobeerd, zoals GhostScript. Hiermee is het gelukt om alle afbeeldingen in de PDF terug te brengen naar 160 dpi (overeenkomstig met de DR1000), echter dit scheelt maar weinig. Verder heb ik geprobeerd alles naar GrayScale (liefst 4-bits) te converteren, maar dan crasht GS helaas.

Ik heb kort gekeken naar de trial van bijvoorbeeld Abbyy, maar dit programma doet veel meer dan alleen converteren, namelijk ook OCR etc. Aangezien ik gewoon nette originele PDFs heb, heb ik dit niet nodig. Bovendien heeft het programma geen duidelijke opties voor het instellen van kleuren etc.

Ik ben momenteel een poging aan het doen om een PDF met Calibre te converteren, maar ik denk dat het resultaat niet best zal zijn, aangezien deze PDFs veel afbeeldingen en layout gebruiken en ePUB natuurlijk juist voor te reflowen tekst bedoeld is.

Heeft er iemand nog andere tips voor het optimaliseren van PDFs voor eReaders in het algemeen of de DR1000 in het bijzonder?

EDIT: Ik heb met Adobe Acrobat een poging gewaagd. Hoewel het lukt om een PDF hiermee in grote te halveren (grayscale, 160dpi en ook nog alle overbodige informatie weggooien), blijft het bladeren in deze PDFs erg traag.

[ Voor 6% gewijzigd door mtsr op 30-05-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handleiding om boeken te OCR'en, aan te passen met Word en daarna in boekvorm te gieten met Adobe Indesign, wederom van usenet gehaald:
Inleiding

Fijn, dat er tegenwoordig zoveel mensen de moeite willen nemen om boeken te scannen en om te zetten naar epub-formaat. Ikzelf vind het ook prachtig werk.
Het geeft zoveel voldoening om in je luie stoel met de e-reader in de hand de tekst terug te zien die je onlangs hebt gescand.
Maar... dan moet het er allemaal wel netjes uit zien.
Dus geen witregels na elke zin, alleen na een alinea; een indexering; elk nieuw hoofdstuk beginnend op een nieuwe pagina, en het liefst geen OCR-fouten.
Aan al deze fouten (behalve de laatste) heb ik mijzelf de eerste keer schuldig gemaakt. Ik had op dat moment nog geen e-reader, dus ik kon nog niet goed testen.
Bovendien lees je dat Calibre heel gemakkelijk een epub-bestand kan maken, maar ik heb gemerkt dat dit maar ten dele waar is, ook is het belangrijk wat je er in stopt.
Elk hoofdstuk moet namelijk een aparte file zijn, dus als je een PDF-bestand naar Calibre stuurt zul je nooit een professioneel e-boek krijgen.
Daarom ben ik eens gaan snuffelen op Internet en ben er achter gekomen dat hét programma om epub-bestanden
mee te maken Adobe InDesign is (liefst CS4). Nou heb ik tien jaar lang de opmaak gedaan voor twee clubbladen,
waarvan de laatste jaren met InDesign, dus ik dacht: “Die mogelijkheid ga ik eens nader onderzoeken”.
Maar dat viel voorwaar niet mee. Nog steeds kreeg ik witregels, geen index enzovoort.
Maar ik ben er tenslotte toch uit gekomen, en daarom wil ik mijn opgedane kennis uitdelen.
Dus let op: Ik beweer niet dat dit dé manier is -het zal misschien allemaal nog wel beter en sneller kunnen- maar mijn resultaat geeft e-books die niet van de professionele te onderscheiden zijn.

Wat hebben we nodig:
Abbyy Finereader voor het scannenWord om de tekst te verwerkenInDesign om het e-boek me te makenAdobe Digital Editions om te testenVerder veel geduld en doorzettingsvermogen, maak je er niet te snel met een jantje van leiden van af. Vooral de tekstcontrole is zéér saai, maar erg belangrijk.
Ik zal stap voor stap gaan beschrijven hoe ik een e-boek in elkaar zet.

Abbyy Finereader

Het grote voordeel van Abbyy Finereader is dat deze automatisch twee bestanden maakt voor de linker- en de rechterpagina.
Eerst moeten we een instelling wijzigen in Abby. Ga naar Gereedschappen - Opties... - Tabblad Opslaan - Tabblad RTF/DOC/DOCX en zet het vinkje uit bij Regeleinden behouden.
De scanner:
Heb je ook zo’n scanner met een klep die je telkens open en dicht moet doen? Dat werkt dus echt niet, bij het scannen van een boek.
Mijn scanner staat in een open kast. Aan de klep van de scanner heb ik een postbode-elastiek gedaan, je weet wel, zo’n dikke. Onderaan de plank boven de scanner heb ik een haakje bevestigd en daar hang ik het elastiek aan. De klep blijft nu in een hoek van 60° open staan. Ik hoef nu alleen nog maar het boek open op de glasplaat te leggen, en op <ENTER> te drukken.
Na afloop sla ik alles eerst op als een FineReader-document. Je weet maar nooit waar het goed voor is.
Als Abbyy alle pagina’s heeft gelezen moeten we alle pagina’s gaan controleren. Een rotklus, maar het is het fundament voor je boek, niets is zo vervelend om telkens OCR-fouten tegen te komen als je aan het lezen bent.
Klik op Spelling controleren en vertel Abby bij elk blauw vakje wat er mee moet gebeuren. Je zult ook rode stukjes tegenkomen, dat zijn woorden die nog niet voorkomen in het woordenboek. Als zo’n woord correct blijkt te zijn, kun je aangeven om het te negeren. Hetzelfde woord zal een volgende keer niet meer rood worden getoond. Dus in de loop van het document zullen de rode vakjes steeds minder worden.
Tenslotte slaan we het op als een Word-document.
Het zware werk is gedaan, nu gaan we de tekst verwerken in een tekstverwerker.

Microsoft Word

Gebruik je favoriete tekstverwerker, ik zelf werk graag met Word. Daarom laat ik hier zien hoe je tekst kunt aanpassen
met dit programma. Maar je bent hierin uiteraard geheel vrij.
Open het opgeslagen document en ga als eerste naar Beeld - Concept.Ga op elke regel met de naam Sectie-einde of Kolom-einde staan en druk op <DELETE>Ook zul je waarschijnlijk plaatjes tegenkomen van je armen of mouwen, verwijder deze op dezelfde manier.
Nu kun je weer terug naar Afdrukweergave.
Selecteer al je tekst met <CTRL> <A> en ga naar Pagina-indeling - Formaat en kies A4, of A5, net wat je prettig vindt. Bedenk dat we met de tekst bezig zijn, de opmaak komt straks pas in InDesign.
Zet onzichtbare tekens aan met Start en het knopje met het rode cirkeltje.
Eerst gaan we de tijdelijke afbreekstreepjes verwijderen. In epub worden
geen woorden afgebroken, dus dit soort afbreekstreepjes haal ik altijd weg.
Ik weet niet of ze kwaad kunnen, maar het is ballast.
Ga in het vakje Zoeken naar: staan klik daarna op Speciaal en kies Tijdelijkafbreekstreepje . Zorg dat het vakje Vervangen door: leeg is (dus ook geenspatie) en klik op Alles vervangen.
We gaan nu de dubbele spaties verwijderen.
Maak het vakje Zoeken naar: leeg en geef twee spaties in (je ziet niets in hetvakje staan, maar het staat er wel).
Maak het vakje Vervangen door: leeg en druk één maal op de spatiebalk.Daarna Alles vervangen.Doe dit net zo vaak totdat er geen dubbele spaties meer gevonden worden.
Nu gaan we achtereenvolgens vervangen:
‘Spatie !’ door ‘!’
‘Spatie ?’ door ‘?’
‘Spatie .’ door ‘.’
‘Spatie ,’ door ‘,’
‘Spatie :’ door ‘:’
‘Spatie ;’ door ‘;’
Nu nog het ‘Horizontaal weglatingsteken’ (…) (=Unicode 2026):Zoek in je tekst naar ... (drie punten achter elkaar) en type daar drie punten overheen, de punten zullen automatisch veranderen in het Horizontaal weglatingsteken. Kopieer dit met <CTRL> <C>.Maak het vakje Zoeken naar: leeg en type drie punten in.
Maak het vakje Vervangen door: leeg en doe <CTRL><V>.Daarna weer Alles vervangen.
Tenslotte het woordje eikaars. Word zal dit niet zien als een fout woord, want met Pasen schijnen deze voorwerpen nog wel eens tevoorschijn te komen. Veel waarschijnlijker
is het dat hier het woordje elkaars wordt bedoeld.Ik heb nu al vier boeken gescand waarin deze fout veelvuldig voorkwam.
Vul het vakje Zoeken naar: met eikaars.En het vakje Vervangen door: met elkaarsVink Identieke hoofdletters/kleine letters aan, en doe niet Alles vervangen, maar voor de zekerheid Volgende zoeken. Want er zou maar echt eens bedoeld worden: eikaars!
Je hebt Abbyy al heel wat OCR-fouten laten verwijderen. Voor de zekerheid kijk ik ook alles nog een keer na met Word. Ik haal nog wel heel wat fouten eruit. Geloof of het of niet, maar uit mijn laatste boek heb ik nog vier drukfouten gehaald!
Selecteer alle tekst met <CTRL><A> en zoek een prettig lettertype uit, liefst eentje met schreven zoals Times New Roman, hiermee zie je beter het verschil tussen de ‘l’ en de ‘I’.
Begin bovenaan te zoeken naar rode lijntjes onder de woorden, verbeter het woord indien nodig, en anders klik je er met je rechter muistoets op en zeg je Alles negeren. Op deze manier zullen het aantal rode lijntjes snel minder
worden, want bijvoorbeeld eigennamen en plaats- of streeknamen die in een bepaald boek voorkomen, kent Word natuurlijk nog niet, dat moet je hem dus even vertellen.
Na afloop van dit alles zoek ik nog even een voor een naar de cijfers. Want je vergeet o zo gemakkelijk om paginanummers
te verwijderen, die zomaar tussen de tekstbrij staat.
Als laatste gaan we de regeleinden verwijderen die onterecht zijn. Selecteer weer alle tekst met <CTRL><A> en lijn rechts uit (zie rode rondje).
Nu ga je kijken aan de rechterkantlijn van boven naar beneden naar alle regeleindes die niet worden voorafgegaan door: een punt; een vraagteken of een uitroepteken. In alle overige gevallen verwijder je het regeleinde.
Dit is waarschijnlijk de rotste klus die erbij is, maar meteen ook de laatste.
Maak nu van elk hoofdstuk een apart Wordbestand, dat werkt straks prettiger.
Nu ga je de tekst vormgeven!

Adobe InDesign

Het geheim van een e-boek is dat elk hoofdstuk, inleiding, voorwoord, nawoord, omslag enzovoort, losse bestanden
moeten worden. Het enige dat ze gemeen hebben zijn de stijlen (paragraph styles).
Ik heb een master document bijgevoegd, dat je kunt gebruiken en eventueel aanpassen naar eigen inzicht (Master.
indd).
Open dit bestand en kijk dan rechtsonder naar het palet Paragraph Styles. De stijl [Basic Paragraph] is de basisstijl
van InDesign, de overige heb ik zelf aangemaakt. Deze kun je gebruiken voor je opmaak.
Sommige namen zoals Liedjes en Citaat bijvoorbeeld zullen je niets zeggen. Maar ik had deze nodig voor mijn laatste boek. Hierin kwamen een aantal liedjes voor, die moesten in Italic en links uitgelijnd worden. Elk hoofdstuk
begon met een Citaat. Deze tekst is ook Italic, ook links uitgelijnd, maar de tekst die hierna komt staat verder weg.
Als je klikt op de naam van een stijl, kun je die van naam veranderen.
Als je dubbelklikt kun je de complete stijl aanpassen naar eigen inzicht.
Zo kun je onder andere het font veranderen, de lettergrootte, de uitlijning,
de ruimte tussen de alinea’s, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Open in InDesign mijn Master.indd en kopieer het met een nieuwe naam, bijvoorbeeld Hoofdstuk03.indd.
Die 03, hangt even af van het feit hoeveel voorafgaande pagina’s je hebt voordat het voorwoord, of hoofdstuk 1 begint. De cover telt niet mee, de andere kant van de cover is blanco, dus ook die telt niet mee. Daarna kom je de eerste bedrukte pagina tegen, meestal met de titel en naam van de schrijver, dat wordt nr 1. Dan misschien weer een blanco pagina, die weer niet meetelt. Daarna nog wat gegevens over bijvoorbeeld de druk, als je die ook wilt publiceren, dan wordt dat nr. 2.
Ik begin zelf altijd met het eerste hoofdstuk of het voorwoord, dus vandaar Hoofdstuk03.indd.
Maak op je bureaublad, of ergens anders een nieuw, leeg tekstbestand aan. Dit wordt een tijdelijk bestand dat we gebruiken om de tekst vanuit Word om te zetten naar InDesign. Doen we dit niet, dus importeren we tekst rechtstreeks vanuit Word naar InDesign, dan kunnen we de meest onvoorspelbare problemen tegenkomen. De stijlen worden meegekopieerd, het font Times New Roman duikt opeens op, (en wil ook vaak niet meer weg).
Ook krijg je in je epub-bestand ongewenste fonts, die het bestand onnodig groot maken.
Open Word met het eerste hoofdstuk en selecteer alle tekst met <CTRL><A> zet dat in je klembord met <CTRL><C>. Ga naar je tijdelijke tekstbestand en plak het daarin met <CTRL><V>. Selecteer alle tekst weer met <CTRL><A> en kopieer weer naar het klembord met <CTRL><C>. Ga naar InDesign en doe <CTRL><V>. In Word was je gewend dat het programma net zoveel pagina’s opende als nodig, maar InDesign werkt dat iets anders.
Je krijgt een klein stukje tekst te zien met hendels en een rood plusje rechts onderin. Selecteer het zwarte pijltje en maak het stukje tekst net zo groot als de tekstruimte (de blauw-roze rechthoek). Als het rode plusje nog niet weg is, betekent dit dat er nog steeds tekst is dat niet op de pagina past. Maar daar ga je straks wat aan doen.
Selecteer de Type tool (het vierde icoontje van boven (T)) en ga ergens in de tekst staan en selecteer alle tekst met <CTRL><A> en klik op Body rechtsonder in de PARAGRAPH STYLES. Alle tekst heeft nu het formaat zoals de hoofdtekst moet zijn: Uitgelijnd, Adobe Garamond Pro 14 punts als lettertype, enz. Ga nu op de bovenste regel staan en kies Hoofdstuk rechtsonder in de PARAGRAPH STYLES. De bovenste regel is hoofdstukregel
geworden.
Je hebt nog maar één pagina met tekst, klik daarom op het rode pijltje (met het zwarte pijltje links bovenin) en ga naar de tweede pagina. Met <SHIFT> ingehouden, klik je nu links boven in de blauw-roze rechthoek. De tekst loopt door en InDesign maakt zoveel nieuwe pagina’s aan als nodig is.
Zoals je kunt zien zijn er witregels ontstaan tussen de handmatige regeleindes, die moet je dus nog verwijderen. Ga naar Edit - Find/Change... of doe <CTRL><F>.Het scherm hiernaast verschijnt, kies het tabblad GREP en typ \r en \n in de twee veldjes zoals staat aangegeven en klik op Change All. Alle alineaeindes zijn nu gewijzigd
in paginaeindes. Verander \r in \n\n in het bovenste veld en \n in \r in het onderste en klik nogmaals op Change All. Nu zijn alle echte alineaeindes ook weer terug. (Dit waren namelijk twee regeleindes achter elkaar geworden)
Door de truc met het tijdelijke tekstbestand heb je mooie schone tekst binnengehaald
in InDesign, helaas iets tè schoon, alle Italic (schuingedrukte) tekst is ook verdwenen. Maar gelukkig staat het nog wel in Word, en die kan je snel aangeven waar deze tekst staat.
Ga daarom weer even terug naar Word met het nog steeds geselecteerde hoofdstuk en geef <CTRL><H>, of te wel zoeken en vervangen. Ga staan in het veld Zoeken naar: en klik op Opmaak - Lettertype... Kies Cursief uit de tekenstijl. Geef OK en klik daarna op Volgende zoeken. Soms vindt Word niets, dan ben je snel klaar, want dan is er geen schuin gedrukte tekst, anders zal het eerste woord of woorden verschijnen, al geselecteerd en wel. Klik even buiten je zoekwindow en geef <CTRL><C> om deze tekst naar je klembord te zetten. Ga terug naar InDesign, geef <CTRL><F> zodat je Zoek/Vervang window weer verschijnt, selecteer het eerste tabblad Text, en plak met <CTRL><V> de uit Word gekopieerde tekst in het veld Find What: en klik Find. Het kan natuurlijk zijn dat je maar één woordje hebt geselecteerd, bijv. ‘en’ of ‘ik’. Dan zal InDesign je niet meteen het juiste woord aangeven dat schuingedrukt moet worden. Kies in zo’n geval in Word een woordcombinatie.
Voorbeeld: Hij brak zijn been en zijn arm.Selecteer en zoek dan ‘been en zijn arm’ die combinatie zal hoogstwaarschijnlijk maar één keer voorkomen in de tekst.
Het eerste hoofdstuk is klaar. Loop het nog even door, om te kijken of er nog alinea’s in voor komen die een speciale opmaak nodig hebben, anders kun je het document opslaan en sluiten.
Open de master weer en sla dit op als Hoofdstuk04.indd. Ga terug naar Word en selecteer het volgende hoofdstuk,
zo ga je verder tot je alle hoofdstukken hebt gedaan.
Daarna open je weer de master en slaat dit op als Hoofdstuk01.indd. Hierin typ je de allereerste pagina van het boek, met daarin de titel en naam van de schrijver. Maak het mooi op met een stijl uit de master. Of probeer eens zelf een nieuwe stijl aan te maken. En verwijder de overbodige 2e pagina, met Layout - Pages - Delete Pages..., Geef het nummer in van de blanco pagina.
Nu op dezelfde manier Hoofdstuk02.indd.
Tenslotte moeten we nog een cover maken van het boek. Open weer de master en sla dit op als Cover.indd.
Met het pijltje als selectie-instrument klik je buiten de pagina en druk <CTRL><D> (=invoegen). Selecteer de als jpg opgeslagen cover, deze zal nu aan je cursor blijven hangen. Klik nu buiten de pagina en het plaatje komt tevoorschijn.
Nu doe je iets vreemds. Je knipt met <CTRL><X> het plaatje weer weg. Je selecteert het tekstinstrument (T), klikt op de pagina en geeft een spatie. Selecteer deze spatie en centreer deze. Druk <CTRL><V> en het plaatje komt precies in het midden van de pagina weer tevoorschijn.
Dit lijkt erg omslachtig, maar het is echt de enige manier om straks een mooie cover te krijgen in je e-boek. Vergeet
niet om de tweede pagina weer te verwijderen.
Het boek
Je hebt alle hoofdstukken klaar, nu moet je het nog gaan ‘inbinden’ tot een boek.
Sluit al de eventueel openstaande documenten en ga naar File - New - Book...Sla dit nu nog lege boek op in je werkmap met de naam: Naam boek - Naam Schrijver.indb.
Windowtje (1)verschijnt. Klik op het plusje en selecteer alle documenten die je hebt gemaakt,
inclusief de cover en de master. Sleep de documenten in de juiste volgorde en let op de Master. Hierin komt straks de inhoudsopgave, en je wil niet de cover en het intro hierin hebben. De regel is dat alles wat onder de master staat zal worden meegenomen in de inhoudsopgave. In het rode rondje staat het tekentje dat aangeeft
in welk document de inhoud straks moet komen. In het plaatje hiernaast staat deze dus verkeerd. Klik in het vierkantje van de Master, en het tekentje zal nu daarin verschijnen.
Dubbelklik nu op alle documenten in je toekomstige boek en er zullen icoontjes verschijnen in de vorm van een opengeslagen boek, als teken dat deze geopend zijn.
Nu ga je de index maken. Dubbelklik op de master, zodat je deze te zien krijgt. Het is nu nog een blanco pagina.
Ga naar Layout - Table of Contents... het volgende scherm verschijnt.
In Title zet je Hoofdstukindeling, of Index, net wat je wil.In Style zet je de stijl zoals de indextekst eruit moet komen te zienOther Styles: Selecteer de stijl die de hoofdstukken aangeeft, en klik op << Add. Hier is Header 1 naar links gegaan, wil je nóg een indexering,
dan kies je ook nog Header 2 (mits je die gebruikt hebt natuurlijk.
Zet bij Options alle vinkjes aan en druk op OK.
De index zal verschijnen op de Master. Fraai zal het er niet uit zien, maar dat geeft niet, we zien deze pagina toch niet meer terug in deze vorm in ons e-boek.
Ga naar File - File Info... Het volgende scherm verschijnt:Vul de titel van het boek en de naam van de schrijver in.
De epub maken
Klik op het driehoekje in het rode rondje, en een pull-down menu verschijnt. Kies Export Book for Digital Editions...Onderstaand window verschijnt met daarin drie submenu’s
Stel alles in zoals hieronder en druk op Export.
1
Omdat je het vinkje hebt aangezet bij View eBook after Exporting, zal Adobe Digital Editions na afloop openen en je e-boek laten zien.
Bijna klaar
Dit was het, ware het niet dat... er een vervelende bug in InDesign zit. Althans ik vermoed dat het een bug is. Ik kan er niets van terugvinden op Internet.
Loop met Adobe Digital Editions maar eens zorgvuldig alle hoofdstukken na, tien tegen een zul je een of misschien
wel meerdere hoofdstukken aantreffen met vreemde tekens zoals: ’;’—; ‘; …; â€Ñ of â€oe. Deze tekens staan voor aanhalingstekens (‘ en “) of het Horizontaal weglatingsteken’ (…), maar ook de diacritische tekens (bijv. é; à enz.).
Ik baal hier verschrikkelijk van en ben hier dagen mee bezig geweest. Ik heb nieuwe masterpages gemaakt, maar telkens opnieuw verschijnen er in een boek deze ‘foute’ hoofdstukken, telkens dezelfde, maar geheel door elkaar. Daarom vermoed ik dat het een bug moet zijn.
Je zult deze hoofdstukken dus na afloop in de HTML-files moeten aanpassen. Noteer van te voren even welke hoofdstukken
vreemde tekens geven, deze moet je straks handmatig gaan aanpassen. Dit gaat op de volgende manier.
Verander het achtervoegsel .epub in .zip. Windows zal een waarschuwing geven of je het zeker weet, ja je weet het zeker.
Als je deze zipfile uitpakt krijg je twee mappen en een bestandje. Open de map OEBPS, hierin zie je onder andere al je hoofdstukken staan die je hebt gemaakt met InDesign, alleen zijn het nu XHTML-bestanden geworden.Heb je Dreamweaver van Adobe? Dan kun je heel goed deze tekens veranderen. Heb je dit progamma niet, dan moet het ook met Wordpad kunnen, maar die geeft standaard al deze vreemde tekens, ook al staan ze in je e-boek wel goed. Ik heb hier verder nog niet mee geëxperimenteerd.
Ik heb een tekstbestandje bijgevoegd (Foute tekens.txt) met daarin de rare tekens die ik al ben tegengekomen, je kunt deze later voor jezelf aanvullen.
Als je hiermee klaar bent, sla je alle bestanden weer op en zip de twee mappen en het bestandje weer. Hernoem daarna het achtervoegsel .zip weer in .epub.
Tip: Bedenk dat je het handmatig aanpassen pas gaat doen als je helemaal tevreden bent met je resultaat. Als je iets aanpast met InDesign en je maakt er opnieuw een epub-bestand van, kun je weer opnieuw de tekens aanpassen. Niet echt een plezierige klus.
Tenslotte
Allereerst wil ik RobADijk bedanken, zonder hem was het nooit zo ver gekomen. Hij heeft me gewezen op de fouten die ik heb gemaakt bij mijn allereerste epub, zoals de witregels, de index die niet deugde, de hoofdstukken die niet beginnen op een nieuwe pagina. Hij heeft me een beetje wegwijs gemaakt in HTML-code en de Cascade Style Sheet.
Verder wil ik alle FTD-leden bedanken die vol enthousiasme hun gescande boeken delen.Hopelijk draagt mijn document er toe bij dat het niveau van de e-boeken omhoog zal gaan.
Bijgesloten is zoals je hiervoor kunt lezen Master.indd en verder het Open type font Adobe Garamond Pro.
Zoals je ziet zal dit font worden ingesloten in elk e-boek die je op deze manier maakt.
Het staat je uiteraard vrij om een ander font te gebruiken.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik pretendeer niet dat dit dé manier is. Ik heb ook nogal wat vragen over.
Maar goed, dit is lijkt mij een leuk begin op weg naar professionele, en prettig lezende e-boeken.
Dat er nog vele mogen volgen.
GJR januari 2010

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er is inmiddels ook een Barnes & Noble ipad app voor het lezen van boeken:

http://itunes.apple.com/W...oftware?id=373582546&mt=8

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor de iPad (en iPhone) is ook Stanza aanwezig. Zo ongeveer het belangrijkste app volgens fervente readers omdat deze heel veel aanpasmogelijkheden heeft.

Daarnaast.. misschien handig om aan te geven dat dit topic vooral over leesboeken gaat? Magazines, comics, techbooks en zo zijn op andere formaten beschikbaar.

Het stukje over PDF klopt ook niet helemaal. als het een text-pdf is, dan kunnen ereaders deze reflowen alsof deze textbestanden zijn. En zelfs pdf met beeldmateriaal is op een 9.7" scherm te lezen. Bv met de irex readers, maar natuurlijk ook de ipad.

Een overzicht van ebook-formats: http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_formats

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 14-06-2010 09:02 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Allereerst excuses als ik dit op een verkeerde plek plaats

Onlangs heb ik een sony reader touch edition gekocht.

Bij het uitproberen kwam ik erachter dat ik, door mijn handicap, de toetsen niet kan bedienen omdat deze te zwaar gaan en slepen over het scherm lukt me ook niet

In de winkel vroeg ik of er een versie was waarbij je kan instellen dat deze automatisch bladert na een bepaalde tijd, maar die is er geen.

Ik dacht misschien dat er hier mensen zijn die kunnen programmeren en
het leuk vinden om hier op te brainstormen
.
Is hier iets voor te schrijven, zodat mijn reader automatisch bladert?

Waarschijnlijk geeft sony hun reader geen open firmware, maar van daar heb ik geen kaas van gegeten

Vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 11:13
Ik denk dat dat op de Sony lastig zal worden. De enige eReaders die ik ken met een SDK zijn die van iRex, maar die zijn erg duur en iRex heeft vorige week uitstel van betaling aangevraagd, dus dat is geen aanrader.

Ik kwam wel laatst bij het uitproberen in de winkel een eReader tegen met een slideshow functie, maar welke dat was weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:09
De Bebook Neo heeft een slideshow-functie (maar ik geloof niet dat je tijden kunt instellen) en een SDK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was deze Book Designer al bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan me vertellen met welk programma ik simpel .epub bestanden/boeken op mijn pc kan lezen.
Ik heb Windows XP.

Enorm veel informatie over ereaders maar ik heb nog niks kunnen vinden. Misschien kijk ik niet goed. Dan bij voorbaat mijn excuses!

Bedankt voor de reactie(s)!

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 16:17:
Wie kan me vertellen met welk programma ik simpel .epub bestanden/boeken op mijn pc kan lezen.
Ik heb Windows XP.

Enorm veel informatie over ereaders maar ik heb nog niks kunnen vinden. Misschien kijk ik niet goed. Dan bij voorbaat mijn excuses!

Bedankt voor de reactie(s)!
adobe digital editions?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi man.

Het is inmiddels gelukt!

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:42
Hebben jullie software om e-books te organiseren? Nu ik er veel heb, begint het wat onoverzichtelijk te worden. Wat ik dus eigenlijk zoek, is een programma dat automatisch de cover en de korte inhoud op het internet kan zoeken en in het programma weergeven. Een beetje zoals plex bij films en series. Bestaat dat al op osx?

Calibre geprobeerd maar vind het maar niks, als er nog alternatieven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik Aldiko op mijn Android, dat is echt een TOP e-reader.
Zeker met de hoeveelheid boeken die je op i'net vind hoef je je op vakantie of in de stille uurtjes niet meer te vervelen.
Het is even wennen want ook ik ben papieren boeken gewend, maar als je eenmaal leest dan heb je zo een boek uit, en het scheelt vierkante kilometers aan boekenkastruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*weg* doe eens niet spammen

[ Voor 80% gewijzigd door pven op 20-05-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:09
*weg* daar hebben we topicreports voor uitgevonden

[ Voor 80% gewijzigd door pven op 20-05-2011 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie site met heel veel info over het maken van epubs (van scannen tot aan werken met editors):

http://toxaris.nl/epub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Op dit moment ben ik mijn "database" aan ebooks door calibre aan het gooien.
Denk dat ik nog niet alle settings helemaal lekker heb, maar de boeken zijn wel weer te lezen.

Nadeel van Calibre is dat er veel te veel opties zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met de bol.com plugin is het wel veel fijner geworden. Titel selecteren, op de E drukken en info op bol.com zoeken, geen info? Dan handmatig naar bol.com in je browser en boek zoeken en isbn invullen en dan weer gegevens ophalen.

Daarna op de titel klikken en op de C drukken en dan boek opnieuw aanmaken met de cover enzo erin en dan heb je het wel prima voor elkaar.

Kost alleen bergen werk, maarja...

Het programma werkt heel goed mits je er veel tijd in steekt en dat laatste is wel een nadeel. Maar het wordt uiteindelijk wel beloont (die moeite en tijd).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij advies geven over een e-reader? Ik heb heel veel reviews gelezen, maar elke keer lees ik iets waarvan ik denk, ik weet niet of dit wel zo geslaagd is. Tot nu toe ben ik blijven hangen bij de Archos 70b (vanaf het begin mijn voorkeur), de Cybook Opus en de nieuwste Sony.

Wat ik wil: Het voornaamste is de leesfunctie, extra functies als wifi, audio en video is mooi meegenomen maar geen must. Voorkeur is in de zon kunnen lezen, en in het donker zodat ik mijn vriend niet wakker hoef te maken door het nachtlampje aan te doen ;)
Snelheid is ook een pre. Wat mij tegen viel van de Sony was de flash, elke keer als er een bladzijde wordt omgeslagen. En ik lees veel over het feit dat hij blijft hangen. Maar verder ben ik nog geen enkele ereader tegen gekomen waar níet werd gesproken over regelmatig vastslaan, bladzijdes die op hol sloegen etc.
Dus.. Wie kan mij het doorslaggevende advies geven?

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Archos 70b is een TFT en geen e-ink scherm, dat is toch wat onrustiger in je ogen en spiegelt ook met name in zonlicht. Een e-inkscherm heeft helaas standaard die 'flash'bij het omslaan. Dat is geen sony probleem, maar de standaard verversingsmethodiek van dit soort schermen. Na een week merk je hier niks meer van. Verder zal je ongeacht het model e-ink er een leeslampje of hoes met ingebouwde verlichting bij moeten kopen om in het donker te kunnen lezen in tegenstelling tot TFT.

Bij Sony zit je idd met alle aanloopproblemen/vastlopers en de Cybook Opus is volgens mij een 5inch en dat lijkt me iets te klein om prettig te lezen. Heb je de Kindle van Amazon overwogen? Voldoet aan jouw wensen, minpuntje is dat je je NL ebooks moet converteren, maar in de praktijk is dit een fluitje van een cent.
Pagina: 1