Het duurt allemaal anders wel lang zeg..
Hoe ligt de verwachting van de prijzen? Zullen die stijgen of eerder gelijkblijven? Ik zou nu een XPS16 kunnen samenstellen voor max. 1100 euro. Dat is eigenlijk 100 euro boven budget, maar voor zo'n goede laptop kwa inhoud en uiterlijk wil ik dan wel 2x een avondje niet gaan stappen 
Alleen als de prijzen flink hoger worden moet ik toch afzien van de XPS16 en toch voor de Vaio F12 serie gaan die wel tussen 1000 en 1100 samen te stellen is. Ben erg benieuwd!
Alleen als de prijzen flink hoger worden moet ik toch afzien van de XPS16 en toch voor de Vaio F12 serie gaan die wel tussen 1000 en 1100 samen te stellen is. Ben erg benieuwd!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
*fluitert stiekem door het toekomstmuziek-concert heen* Niemand nog die een oplossing weet voor het bluetooth probleem wat ik een paar posts geleden aankaartte?
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
In België zot er precies toch een HD565v, dat zal wel een HD5650 zijn, voor de rest geen veranderingen.
Verwijderd
fixedblockkiller schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:00:
In België zot er precies toch een HD565v, dat zal wel een HD5650HD4670 zijn, voor de rest geen veranderingen.
andere drivers misschien? van de site van broadcom ofzo?Scyth schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:23:
*fluitert stiekem door het toekomstmuziek-concert heen* Niemand nog die een oplossing weet voor het bluetooth probleem wat ik een paar posts geleden aankaartte?
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 20:03 ]
Eigenlijk kan ik ook niet langer wachten, want ik moet half juli wel met mijn eigen laptop bij een klant aan de slag kunnen. Wat ik zoek is een zakelijke, representatieve laptop (dus geen Alienware) met de volgende specs:
- i7 quadcore
- minstens 8 GB ram
- minstens 256 GB SSD
- en voor wat vrijetijds entertainment graag een krachtige videokaart.
- de prijs moet onder de 3000 euro blijven, en als het kan graag goedkoper.
Tot nu toe vond ik de XPS 16 de ideale laptop, maar dan wel graag die nieuwe versie met HD5730. Echter kan ik niet nog langer wachten.
Ik zit nu te kijken naar de Latitude E6510, maar ik vraag me af hoe die NVS 3100M 512 videokaart presteert, is dat wat of is het huilen met de pet op?
- i7 quadcore
- minstens 8 GB ram
- minstens 256 GB SSD
Tot nu toe vond ik de XPS 16 de ideale laptop, maar dan wel graag die nieuwe versie met HD5730. Echter kan ik niet nog langer wachten.
Ik zit nu te kijken naar de Latitude E6510, maar ik vraag me af hoe die NVS 3100M 512 videokaart presteert, is dat wat of is het huilen met de pet op?
Verwijderd
voor entertainment, beetje gamen en dus niet hardcore gamen is 1 van de huidige niet genoeg? Je moet eens kijken op notebookcheck.nl maar vermoed dat die beter zullen zijn dan die 3100m. Waarom kijk je niet bij de studio 17 met hd5656?Grub schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:45:
Eigenlijk kan ik ook niet langer wachten, want ik moet half juli wel met mijn eigen laptop bij een klant aan de slag kunnen. Wat ik zoek is een zakelijke, representatieve laptop (dus geen Alienware) met de volgende specs:
- i7 quadcore
- minstens 8 GB ram
- minstens 256 GB SSD
Ja maar ik haat het dus om een model van 2 jaar oud te kopen en dat er dan na 2 weken een nieuwe staat voor dezelfde prijs. Dan koop ik liever wat anders.Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:02:
[...]voor entertainment, beetje gamen en dus niet hardcore gamen is 1 van de huidige niet genoeg?
En de Studio 17, daar kan ik geen SSD op configureren.
[ Voor 7% gewijzigd door Grub op 21-06-2010 17:15 ]
Verwijderd
dan bel je ze op, of beter: je schroeft er zelf eentje in: weet je tenminste welke je krijgtGrub schreef op maandag 21 juni 2010 @ 17:14:
[...]
Ja maar ik haat het dus om een model van 2 jaar oud te kopen en dat er dan na 2 weken een nieuwe staat voor dezelfde prijs. Dan koop ik liever wat anders.
En de Studio 17, daar kan ik geen SSD op configureren.
Verwijderd
zou dan zeker eens bellen naar dell ivm ssd go studio 17 want die 3100m is volgens mij toch echt wel te zwak
2 maanden geleden mijn scherm laten vervangen vanwege vuil erachter. Kreeg toen al een slechter scherm terug qua kleur en backlight bleeding zoals in het vorige topic ook al vermeld is. Nou klap ik hem vandaag open en zit er weer een zwart geval van een vierkante millimeter rechtsonder. Nou is het opzich niet zo'n enorme ramp maar ik vind het smerig voor een laptop waar ik €1.100 voor heb betaald, waarvan 200 voor de upgrade naar dit full HD scherm.
Hoe lossen jullie dit op? Heb snel gezoch en wat globaal gelezen in het topic maar vind vooral geklaag. Ik ga gewoon weer bellen en ik ga - heel flauw - voor die vierkante millimeter gewoon weer een nieuw scherm aanvragen. Zorgt maar dat dat fatsoenlijk afgewerkt wordt.
Hoe lossen jullie dit op? Heb snel gezoch en wat globaal gelezen in het topic maar vind vooral geklaag. Ik ga gewoon weer bellen en ik ga - heel flauw - voor die vierkante millimeter gewoon weer een nieuw scherm aanvragen. Zorgt maar dat dat fatsoenlijk afgewerkt wordt.

Verwijderd
Groot gelijk. Voor dat geld mag je toch een vlekkeloos (letterlijk in dit geval) systeem verwachten. Ze blijven lastig vallen tot het in orde isdoltishDuke schreef op maandag 21 juni 2010 @ 18:25:
2 maanden geleden mijn scherm laten vervangen vanwege vuil erachter. Kreeg toen al een slechter scherm terug qua kleur en backlight bleeding zoals in het vorige topic ook al vermeld is. Nou klap ik hem vandaag open en zit er weer een zwart geval van een vierkante millimeter rechtsonder. Nou is het opzich niet zo'n enorme ramp maar ik vind het smerig voor een laptop waar ik €1.100 voor heb betaald, waarvan 200 voor de upgrade naar dit full HD scherm.
Verwijderd
Dat verbeterd 16" RGB-led full HD-scherm, is dat mat of glanzend?
Ik twijfel namelijk tussen een Dell Studio XPS16 en een Sony Vaio F12...
@Scyth: waarom heb je überhaupt bluetooth drivers geïnstalleerd? Ik heb op mijn XPS nog geen enkele extra driver hoeven installeren en toen de laptop voor het eerst mijn bluetooth koptelefoon (waarmee ik muziek luister die op mijn HTC HD staat) 'zag' vroeg hij of hij die moest gebruiken (ja) en ook voor Skype (ja) en het draaide voor ik er erg in had. Wat ik erg knap vondt van Dell want op mijn desktop krijg ik die headset met geen mogelijkheid aan het draaien.
Dus ik vermoed dat je met die extra driver installatie iets om zeep hebt geholpen.
Dus ik vermoed dat je met die extra driver installatie iets om zeep hebt geholpen.
Just because you're a certified paranoid does not mean there is no one after you
Verwijderd
en ook deze week komt ie niet...
schiet nu toch eens op dell, het aantal kandidaten met een full-HD scherm en een fatsoenlijke grafische kaart benadert de 0
schiet nu toch eens op dell, het aantal kandidaten met een full-HD scherm en een fatsoenlijke grafische kaart benadert de 0
Verwijderd
Vermoed dat het om een mat scherm gaat (meen ik ergens gelezen te hebben), dat is ook DE reden dat ik waarschijnlijk niet voor een XPS 16 kies. Zit voor precies dezelfde keuze, net al jij heb ik ook de Sony Vaio nog als optie. Heb zelf Full hd nodig maar ook een num pad en dus ook een mat scherm (als iemand hier nog een andere laptop aan kan geven hoor ik het graag). Toch zonde wanneer de XPS niet in een mat scherm is te krijgen. Buiten heb je weinig aan zo'n spiegel. Wellicht kan iemand anders hier meer duidelijkheid in geven.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 12:41:
Dat verbeterd 16" RGB-led full HD-scherm, is dat mat of glanzend?
Ik geef Dell nog 3 weken vanaf morgen om met nieuws te komen, anders koop ik lekker iets anders.
Ik vond de theorie releasedatum europa = releasedatum vs + 1 maand wel geloofwaardig. Ik wacht dus nog tot 1 juli en dan ga ik toch maar voor een E6510 of misschien toch de oude XPS.
Is het jullie ook opgevallen dat er sinds een paar dagen nog maar 3 XPS configuraties op de site staan ipv 4?
Is het jullie ook opgevallen dat er sinds een paar dagen nog maar 3 XPS configuraties op de site staan ipv 4?
Verwijderd
dat is wel bij meer configs zo, helaasGrub schreef op maandag 28 juni 2010 @ 15:11:
ik verwacht hem 1 juli, precies 1 jaar nadat de 4670 werd geintroduceerd in NL.
Trouwens de 740QM en 840QM CPU's gaan binnenkort ook hun intrede maken voor de SXPS16. Op sommige sites zijn ze momenteel al verkrijgbaar voor de SXPS. Zie Dell site van Maleisië. De 740QM is bij ons ook al verkrijgbaar, maar dan enkel voor de Studio 17.
In Maleisië kan je trouwens ook een SXPS 1647 configureren met een HD5730. In US enzo nog niet. De reden is waarschijnlijk nog steeds het te kleine HD5xxx chipset-aanbod van ATI's kant.
@darkstone: zou wel mooi zijn
Exact 1 jaar later & toevallig op een donderdag (dus dan worden de promo's geupdate)
In Maleisië kan je trouwens ook een SXPS 1647 configureren met een HD5730. In US enzo nog niet. De reden is waarschijnlijk nog steeds het te kleine HD5xxx chipset-aanbod van ATI's kant.
@darkstone: zou wel mooi zijn
[ Voor 13% gewijzigd door Floxie op 28-06-2010 19:00 ]
Verwijderd
de i7 740 is ook al te krijgen in de studio 15, als standaard quad.
ik weet wel dat de 58xx zware leveringsproblemen heeft (mensen met de asus GX wachten gemiddeld een maand op een nieuw moederbord...) maar dan zouden wij dat ook moeten zien in de studio 17: die heeft immers dezelfde GPU.
nee, de kans dat een pemium product voor een leveringstekort gaat zorgen lijkt mij klein: de s17 word minimaal 3x zo vaak verkocht. zelfs op tweakers.
dat vraag ik me af, als het aanbod te klein is, waarom word de studio 17, en nog tig andere notebooks, wel gewoon verkocht?Floxie schreef op maandag 28 juni 2010 @ 18:56:
ik weet wel dat de 58xx zware leveringsproblemen heeft (mensen met de asus GX wachten gemiddeld een maand op een nieuw moederbord...) maar dan zouden wij dat ook moeten zien in de studio 17: die heeft immers dezelfde GPU.
nee, de kans dat een pemium product voor een leveringstekort gaat zorgen lijkt mij klein: de s17 word minimaal 3x zo vaak verkocht. zelfs op tweakers.
Is het de verwachting dat het RGB Led scherm ook in de te verwachten nieuwe versie van de XPS 16 verkrijgbaar zal zijn?
Omdat het waarschijnlijk nu al moeilijk is om de huidige vraag naar Studio 17 GPU's bij te houden. Waarom valt er bijvoorbeeld nog steeds geen HD5650 te verkrijgen voor de Studio 17 in US? Daar zitten ze nog altijd met een HD4560 (ook wel HD560v genoemd). En waarom hebben niet alle Studio 17's van bij ons een HD5650? Reken hierbij nog eens de nieuwe GPU integratie voor de Studio XPS 1645 (uit noodzaak door de throttling problemen)... Hier bovenop komt nog eens dat Dell niet de enige vrager is naar dergelijke GPU's. En dan komen we uit op een te grote vraag van Dell en een te klein aanbod van ATI.Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 19:32:
dat vraag ik me af, als het aanbod te klein is, waarom word de studio 17, en nog tig andere notebooks, wel gewoon verkocht?
[ Voor 40% gewijzigd door Floxie op 28-06-2010 20:40 ]
Daar kan niemand iets met zekerheid over zeggen. Momenteel is het RGBLED scherm niet meer verkrijgbaar in de US en Canada. Daar wordt gezegd dat het scherm discontinued is. Misschien is dit tijdelijk, misschien ook niet. Waarschijnlijk wordt het daar niet meer verkocht omdat het de throttling problemen in de hand werkte. In de meeste andere landen is dit scherm dan wel nog steeds te verkrijgen. Maar zolang de throttling problemen niet verdwenen zijn, lijkt een RGBLED + i7 quadcore combo een hele slechte combinatie.Yuco schreef op maandag 28 juni 2010 @ 20:30:
Is het de verwachting dat het RGB Led scherm ook in de te verwachten nieuwe versie van de XPS 16 verkrijgbaar zal zijn?
Is zowel een i3 als i5 als i7 een quadcore processor? Ik kom hier maar niet goed uit, tenmiste niet voor laptops. Op de site van Sony staat bij de i7 tussen haakjes "quadcore". Maar ik meen dat zowel de i5 als i3 ook quad zijn? Ik wou eigenlijk voor de i5 gaan, maar wil wel een quadcore. Denk ik.... Ik wil ermee internetten, beetje gamen misschien en wat andere gewone pc werkzaamheden. Ook download ik met regelmaat films die dan moeten worden "gerepareerd" en worden samengevoegd. Dit duurt met mijn oude pc (AMD 2400+) bijna anderhalf tot twee uur voor een film van 10GB. En dat mag toch echt wel wat sneller... Verder wil ik er lange tijd, zeker vijf jaar, mee kunnen doen.
Quadcore voor laptops is overrated. Ze slurpen en energie en lopen op lage kloksnelheden. Als je applicatie niet goed om kan gaan met 4 cores zul je ook geen verbetering merken ten opzichte van de veel sneller geklokte dualcores.
Enkel de Core i7 7xxM, 8xxM en 9xxM serie zijn quadcores. Alle overige Core i3, i5 en i7 6xxM-serie zijn dualcores.
Enkel de Core i7 7xxM, 8xxM en 9xxM serie zijn quadcores. Alle overige Core i3, i5 en i7 6xxM-serie zijn dualcores.
De i3 & i5 zijn geen quadcores. Kortweg is de i3 een dualcore met hyperthreading (4 threads), zonder turboboost. i5 is ook een dualcore met hyperthreading, maar dan met een agressieve turboboost. De i7 620M behoort eigenlijk ook tot de i5, maar deze hebben ze wegens marketingredenen een i7 genoemd.
De enige echte quadcores zijn de i7 720QM, 740QM, 820QM, 840QM, 920XM en 940XM. Deze hebben dus logischerwijs 4 cores met hyperthreading (8 threads) met turboboost.
Als ik het zo bekijk heb je al meer dan genoeg met een i5 hoor. (zelfs een i3..) De quadcores komen pas tot hun recht in video encoding en andere zware applicaties zoals 3D rendering (als ze ondersteunt worden..). Zoals ik het versta, gebruik je waarschijnlijk veel WinRar of iets gelijkaardigs? Eerst en vooral wordt dit grotendeels belemmert door je harde schijf (schrijf- en leessnelheden) Als er al een verschil zou zijn in snelheid tussen de i5 & i7, dan zal het verschil miniem zijn omdat je HDD te traag is. Dus wil je merkbaar sneller extracten dan maak je best wat budget vrij voor een SSD i.p.v een dure CPU.
De enige echte quadcores zijn de i7 720QM, 740QM, 820QM, 840QM, 920XM en 940XM. Deze hebben dus logischerwijs 4 cores met hyperthreading (8 threads) met turboboost.
Als ik het zo bekijk heb je al meer dan genoeg met een i5 hoor. (zelfs een i3..) De quadcores komen pas tot hun recht in video encoding en andere zware applicaties zoals 3D rendering (als ze ondersteunt worden..). Zoals ik het versta, gebruik je waarschijnlijk veel WinRar of iets gelijkaardigs? Eerst en vooral wordt dit grotendeels belemmert door je harde schijf (schrijf- en leessnelheden) Als er al een verschil zou zijn in snelheid tussen de i5 & i7, dan zal het verschil miniem zijn omdat je HDD te traag is. Dus wil je merkbaar sneller extracten dan maak je best wat budget vrij voor een SSD i.p.v een dure CPU.
Mijn dank alvast voor deze duidelijke antwoorden.
Inderdaad maak ik veel gebruik van Winrar en dergelijke. Mijn idee was al om een SSD te nemen. Gewoon omdat het sneller en stiller is, minder warmte produceert en minder energie verbruikt. Enkel jammer dat het zo duur is. Twee harde schijven kunnen er waarschijnlijk niet in een XPS?
Verder is de goede keuze dus een i5 ?? En dan de snelste i5 of de genoemde i7 die geen quadcore is?
Inderdaad maak ik veel gebruik van Winrar en dergelijke. Mijn idee was al om een SSD te nemen. Gewoon omdat het sneller en stiller is, minder warmte produceert en minder energie verbruikt. Enkel jammer dat het zo duur is. Twee harde schijven kunnen er waarschijnlijk niet in een XPS?
Verder is de goede keuze dus een i5 ?? En dan de snelste i5 of de genoemde i7 die geen quadcore is?
Ik zou inderdaad voor de i5 gaan. Een tweede harde schijf kan wel in de XPS 16, je moet dan enkel je DVD speler slachtofferen. Je kan er namelijk een caddy in zetten waardoor je een harde schijf kunt monteren op de plaats waar normaal de dvd speler zit. Het kapje kun je overnemen zodat je niets ziet.Krivas schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 12:15:
Dit is namelijk wat ik ga doen met mijn Asus U30Jc. De DVD drive gebruik ik amper en nu kan ik mooi een SSD combineren met veel opslagruimte.
De i7 620M (die geen quadcore is) is wel een mooie CPU, maar spijtig genoeg way overpriced. Daarom zou ik voor een i5 520M of 540M gaan, naargelang je budget. (de 540M presteert slechts +-5 % minder dan de 620M, maar is wel zo'n 150-170 euro goedkoper )Krivas schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 12:15:
Bad news guys... Net met 3 verschillende mensen gebeld en ze wisten me allemaal te vertellen dat de nieuwe GPU niet gepland staat voor de komende 3 weken
Volgende week ging één van hen nog eens checken, maar ze zeggen zelf dat ze erg vage informatie krijgen en dus amper iets te weten kunnen komen.
Bad move Dell! Pff, misschien toch eens aan een Envy 14 denken ofzo..
Inderdaad, alleen wel jammer van de slot loading drive die de Studio XPS heeft dan blijf je zo'n gleuf zien die er voor noppes zit. Vind overigens wel dat ze zulke drives tegenwoordig sowieso als optie kunnen gaan aanbieden, in plaats van het er standaard in te duwen. Drives gebruiken in mijn ogen veel te veel ruimte die voor andere doeleinden veel beter zou kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld extra HDD, betere koeling, kleinere laptop etc..GENETX schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 12:44:
De DVD drive gebruik ik amper en nu kan ik mooi een SSD combineren met veel opslagruimte.
Verwijderd
Dat is nou ook nergens voor nodigFloxie schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:05:
Bad news guys... Net met 3 verschillende mensen gebeld en ze wisten me allemaal te vertellen dat de nieuwe GPU niet gepland staat voor de komende 3 wekenVolgende week ging één van hen nog eens checken, maar ze zeggen zelf dat ze erg vage informatie krijgen en dus amper iets te weten kunnen komen.
[ Voor 6% gewijzigd door DaMarcus op 29-06-2010 22:17 ]
PffffffffffFloxie schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:05:
Bad news guys... Net met 3 verschillende mensen gebeld en ze wisten me allemaal te vertellen dat de nieuwe GPU niet gepland staat voor de komende 3 wekenVolgende week ging één van hen nog eens checken, maar ze zeggen zelf dat ze erg vage informatie krijgen en dus amper iets te weten kunnen komen.
Waarom is deze config:
http://configure.euro.del...bsdt1&kc=4x_studio_xps_16
zoveel goedkoper dan:
http://configure2.euro.de...0X6502&rbc=N00X6502&s=dhs
?
http://configure.euro.del...bsdt1&kc=4x_studio_xps_16
zoveel goedkoper dan:
http://configure2.euro.de...0X6502&rbc=N00X6502&s=dhs
?
1298 incl (1091 ex) vs 1299 inc btw vind ik nu niet zoveel goedkoper om eerlijk te zijn.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Tja, wat jij wil.
Moet je er nu één hebben en wil je per sé iets anders dan een HD4670 dan zou ik niet voor de XPS 16 gaan
Mijn XPS 16 heb ik eind mei besteld, en er was toen al sprake van nieuwe modellen. Nu ruim 5 weken later is er nog steeds niets nieuws. Hoelang moet je dan wel niet blijven wachten.
Moet je er nu één hebben en wil je per sé iets anders dan een HD4670 dan zou ik niet voor de XPS 16 gaan

Mijn XPS 16 heb ik eind mei besteld, en er was toen al sprake van nieuwe modellen. Nu ruim 5 weken later is er nog steeds niets nieuws. Hoelang moet je dan wel niet blijven wachten.
Als er alleen nog maar geruchten zijn over een vernieuwde XPS 16 hoe kun je dan nu al melden dat hij DD3 zal hebben?Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:09:
mooi![]()
voor de nieuwsgierigen. binnenkort komt er een nieuwe xps 16 aan, de geruchtenmolen:
HD5730 grafische kaart
arrandale (core-i) processor
ddr3 feit!![]()
usb 3.0
oled scherm (onwaarschijnlijk)
deze moet een dezer dagen uitkomen, ik gok een week of 2-3, al zouden er wel leverproblemen zijn met de mobiele HD5xxx kaart.
Verwijderd
dat is standaard voor de nieuwe processoren, er past niet eens ddr2 in...
overigens, zijn er al mensen die reviews van de nieuwe XPS hebben opgepikt?
overigens, zijn er al mensen die reviews van de nieuwe XPS hebben opgepikt?
Lijkt me ook nogal logisch dat een eventueel nieuw model weer DDR3 gaat krijgen, ze gaan echt niet terug van DDR3 naar DDR2.
Tsja ik kan ook niet langer meer wachten. Anders zit ik straks zonder laptop bij een klant dat gaat niet werken.
Dan maar zo'n HD565v. Welk van die schermen was nu beter?
1. witte led Full HD-beeldscherm (rand tot rand, 1080p, met TrueLife)
2. Truelife 720p HD+ WLED Edge to Edge Display
Ik kreeg trouwens op 2 juli deze mail van Dell:
http://view.ed4.net/v/ANPGH5/6VCMMW/16WIQW9/UUZN7SR/MAILACTION=1&FORMAT=H
Actie om van de laatste exemplaren af te komen?
Dan maar zo'n HD565v. Welk van die schermen was nu beter?
1. witte led Full HD-beeldscherm (rand tot rand, 1080p, met TrueLife)
2. Truelife 720p HD+ WLED Edge to Edge Display
Ik kreeg trouwens op 2 juli deze mail van Dell:
http://view.ed4.net/v/ANPGH5/6VCMMW/16WIQW9/UUZN7SR/MAILACTION=1&FORMAT=H
Actie om van de laatste exemplaren af te komen?
Verwijderd
Hoi volg dit forum al een tijdje om nieuws mee te krijgen rond de upgrade van de 5730 in de XPS, nu kwam ik onlangs de ASUS N61jq tegen die wel een 5730 heeft en voor de rest vrij goed vergelijkbare specs. En dezelfde prijs als de XPS i7-720: 1099,-
Kan iemand mij overtuigen welke van de 2 te kiezen, in het gunstige geval dat de XPS ook is uitgerust met de 5730?
Kan iemand mij overtuigen welke van de 2 te kiezen, in het gunstige geval dat de XPS ook is uitgerust met de 5730?
Ik ben serieus aan het overwegen de XPS 16 aan te schaffen, maar nu ik hier lees over de komende update ben ik aan het twijfelen. Gelukkig hoef ik niet à la minute te beslissen en heb ik nog even tijd 
Even volgen dus, dit topic.
Even volgen dus, dit topic.
Heb toevallig net contact gehad met een medewerker van Dell. Wist niets van een update van de XPS 16.
Hoe verassendReneuh schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:39:
Heb toevallig net contact gehad met een medewerker van Dell. Wist niets van een update van de XPS 16.

Great, wil net mijn SD kaartlezer gebruiken, dus ik wil dat loze nep-kaartje eruit klikken, duw ik hem alleen maar verder vast. Oeps.
De nep-expresscard eruit gehaald, dat ging wel goed
en via de bovenkant met een pincet kon ik nog net bij het sd-kaartje. En met een beetje pielen schoof ie iets naar voren. Bleek dat ik hem de vorige keer schijnbaar op de kop erin had teruggestopt, ipv het Dell logo boven.
De nep-expresscard eruit gehaald, dat ging wel goed
Nou het duurt mij te lang, ik spaar maar door voor een leuke 2e hands auto

Verwijderd
Dat is inderdaad waar, maar als je daar verder geen waarde aan hecht is de Asus ook een prima keuze. Hij is overigens via Computerland 100 euro goedkoper..Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 12:14:
de asus heeft geen full-HD scherm
En als je veel gaat gamen is het HD-ready scherm van de Asus ook beter.
Graag zou ik een SSD hebben. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar de XPS.... Zeker als deze USB3.0 krijgt.
Maar nu lees ik weer dat een SSD een beperkte levensduur heeft?? Slechts een jaar of vijf tot zeven?? En hoe moet ik dat zien? Ineens een crash waarbij je alles kwijt bent? Dit terwijl ik voor een SSD zou kiezen voor de snelheid en de betrouwbaarheid. Maar dat laatste valt dan nu ineens flink tegen? En wat is eigenlijk een normale levensduur voor een reguliere HD?
Maar nu lees ik weer dat een SSD een beperkte levensduur heeft?? Slechts een jaar of vijf tot zeven?? En hoe moet ik dat zien? Ineens een crash waarbij je alles kwijt bent? Dit terwijl ik voor een SSD zou kiezen voor de snelheid en de betrouwbaarheid. Maar dat laatste valt dan nu ineens flink tegen? En wat is eigenlijk een normale levensduur voor een reguliere HD?
Waarom valt dat tegen? Bij een normale harddisk weet je op het moment dat je hem koopt dat hij ooit de geest zal geven omdat het nou eenmaal een mechanisch ding is. Hoe lang je met een harddisk doet is nogal afhankelijk van hoeveel hij gebruikt wordt. Als je ze in de kast legt gaan ze lang mee, draaien ze 24/7 zullen ze minder lang meegaan. Daarbij is een harddisk erg gevoelig voor schokken iets waar je bij de SSD geen last van hebt.Krivas schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:30:
Volgens mij kies je alleen voor een SSD om de snelheid. Alle data verliezen is altijd een risico en daarom heb je een backup. Doe je niet aan backups dan hoor je ook niets op te slaan. Laptops kunnen namelijk ook vallen, gejat worden etc etc. Overigens is na 5 jaar een laptop in de regel ook behoorlijk oud.
Ondertussen lees ik weer andere berichten... dat een SSD weer veel langer zou meegaan dan een normale harde schijf?? Wie geeft zekerheid hierin?
Neem eens een kijkje in Het grote SSD topic ~ Deel 6 zou ik zeggen 
De levensduur is totaal geen probleem: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"
De levensduur is totaal geen probleem: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"
Duidelijk
Bedankt !! Levensduur dus geen probleem. Echter TRIM is wel gewenst. En hoe weten we nu of dat op de SSD's zit die Dell of Sony gebruikt?
In Amerika hebben ze ook nog steeds de ATI Mobility RADEON® HD 4670 – 1GB
Verwijderd
de cellen kunnen slechts een bepaald aantal keer herschreven worden.Krivas schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:30:
Graag zou ik een SSD hebben. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan naar de XPS.... Zeker als deze USB3.0 krijgt.
is de cel brak? dan kan je nog steeds LEZEN, maar niet schrijven.je data raakt dus niet verloren.
Ik zie net op Dell.nl dat de i7 nu vanaf 1099 euro gaat, maar daar kan je dus geen Blu-Ray op selecteren. Weet iemand waarom dat niet kan? Heeft dat ermee te maken dat dat niet werkt met quadcore ofzo?
Als we de helpdesk medewerkers mogen geloven is de upgrade van de grafische kaart voorzien vanaf donderdag 29 juli. De CPU upgrade van 720/820 naar 740/840 is reeds beschikbaar in India, dat zal binnenkort ook wel overwaaien.
Verwijderd
Ik ben van plan om een studio XPS 16 te kopen, maar ik zit met een aantal dingen:
Het is mogelijk om een i7 Processor 820QM met een 15.6-inch Full HD-beeldscherm te voorzien, maar dan hou je toch meer randen dan dat je kiest voor een 16-inch Full HD-beeldscherm? Ik bedoel door een 16-inch scherm wordt de notebook toch niet groter? Is deze combo misschien niet mogelijk met deze processor?
Het liefst zou ik kiezen voor een RGBLED Full HD-beeldscherm. Is dit uberhaupt mogelijk met deze processor of krijg je dan te maken met het bekende throttle probleem?
Ik vraag dit omdat een chat verkoper zei dat het geen probleem was, maar ja, die denkt natuurlijk maar aan één ding verkopen
.
Het is mogelijk om een i7 Processor 820QM met een 15.6-inch Full HD-beeldscherm te voorzien, maar dan hou je toch meer randen dan dat je kiest voor een 16-inch Full HD-beeldscherm? Ik bedoel door een 16-inch scherm wordt de notebook toch niet groter? Is deze combo misschien niet mogelijk met deze processor?
Het liefst zou ik kiezen voor een RGBLED Full HD-beeldscherm. Is dit uberhaupt mogelijk met deze processor of krijg je dan te maken met het bekende throttle probleem?
Ik vraag dit omdat een chat verkoper zei dat het geen probleem was, maar ja, die denkt natuurlijk maar aan één ding verkopen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2010 22:03 ]
Ben na maanden nog steeds niets wijzer in welke laptop ik zal aanschaffen voor gaming/ multimedia. Nu ik de Amerikaanse site zit te bekijken lijkt me de XPS16 misschien toch de juiste keuze te worden. De sony vaio F12 is ook erg mooi toch lijken de specificaties van de Dell iets beter te worden.
Ben benieuwd hoe goed het scherm dit keer is van Dell: 15.6 FHD WLED Display in Alpine White with leather and 2.0 MP Webcam
En de GPU is nog steeds niet precies wat ik zoek maar in ieder geval wel beter dan de voorgaande Dell's en de Sony's: ATI Mobility Radeon™ HD 5730 - 1GB
Met een uitgebouwde build kom ik tot 1675 dollar, dat zal straks wel 1675 euro worden op de Nederlandse site met exact dezelfde specs....
Ben benieuwd hoe goed het scherm dit keer is van Dell: 15.6 FHD WLED Display in Alpine White with leather and 2.0 MP Webcam
En de GPU is nog steeds niet precies wat ik zoek maar in ieder geval wel beter dan de voorgaande Dell's en de Sony's: ATI Mobility Radeon™ HD 5730 - 1GB
Met een uitgebouwde build kom ik tot 1675 dollar, dat zal straks wel 1675 euro worden op de Nederlandse site met exact dezelfde specs....
Verwijderd
Maar ja, wanneer is straks....dat zal straks wel 1675 euro worden op de Nederlandse site met exact dezelfde specs....
Verwijderd
Raden jullie mij aan om een Studio XPS 16 i7 Processor 820QM met een RGB-LED Full HD te nemen of met een WLED Full HD?
Ik wil graag een tijd met mijn nieuwe notebook vooruit kunnen gaan, daarom wil ik het beste.
Maar in verband de throttle problemen die ik her en der leest maak ik me toch een beetje zorgen?
Ik wil graag een tijd met mijn nieuwe notebook vooruit kunnen gaan, daarom wil ik het beste.
Maar in verband de throttle problemen die ik her en der leest maak ik me toch een beetje zorgen?
Volgens mij zijn de throttle zoals hier besproken al geruime tijd niet meer van toepassing. Sinds februari dit jaar is Dell 130 watt ipv 90 watt adapters gaan meeleveren. En dat icm een recente BIOS versies (Vanaf A07), die hebben ook voor veel verbetering gezorgd.
Neemt niet weg dat de laptop goed heet kan worden, maar throtteling zoals op verschillende youtube videos heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb dan ook totaal geen spijt van de RGB-LED versie
Neemt niet weg dat de laptop goed heet kan worden, maar throtteling zoals op verschillende youtube videos heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb dan ook totaal geen spijt van de RGB-LED versie
Verwijderd
Dat zou mooi zijn!
Jij hebt bij je RGB-LED ook een i7 820QM?
Dan mijn laatste vraag: veegt dell nu ook 130 watt slim adapters uit of zijn het nog die bricks?
Jij hebt bij je RGB-LED ook een i7 820QM?
Dan mijn laatste vraag: veegt dell nu ook 130 watt slim adapters uit of zijn het nog die bricks?
Heb de i7 720QM, prijsverschil was iets te groot, ging mijn baas niet mee akkoord 
Maar zover ik weet zou die in het begin ook problemen hebben gehad.
De adapter is wel redelijk groot ja, de 90 watt adapters die we bij andere Dell laptops hebben zijn vrij dun, de 130 watt adapter is toch wel een stukje groter en dikker.
Maar zover ik weet zou die in het begin ook problemen hebben gehad.
De adapter is wel redelijk groot ja, de 90 watt adapters die we bij andere Dell laptops hebben zijn vrij dun, de 130 watt adapter is toch wel een stukje groter en dikker.
Verwijderd
De i7 720QM is nog steeds om te
.
Heb jij een brick of een slim 130 watt? Dan weet ik wat ik kan vragen bij mijn notebook.
Heb jij een brick of een slim 130 watt? Dan weet ik wat ik kan vragen bij mijn notebook.
Pff, net nu ik op het punt stond de 1645 te bestellen met i7 820 hebben ze hem van de site gehaald. Heb net gebeld en is niet meer te leveren, alleen de i7 620
Moet binnen 2 weken een alternatief in huis hebben, kan ik nu mijn hele zoektocht weer opnieuw gaan beginnen. Thnx Dell
Moet binnen 2 weken een alternatief in huis hebben, kan ik nu mijn hele zoektocht weer opnieuw gaan beginnen. Thnx Dell

Verwijderd
dat meen je niet! is die ook niet meer via de telefoon te bestellen
. dit is ook degene die ik van de week wilde bestellen.
op andere site's van dell is die er nog wel. hmm
op andere site's van dell is die er nog wel. hmm
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2010 18:47 ]
Hallo Iedereen,
Ik moet binnekort ook een laptop gaan aanschaffen. Ik zat al een tijdje de XPS 16 te volgen maar kan er geen wijs meer uithalen
. De ene keer staat er wel 1 op de site met een 5730 en de andere keer weer 1 met een 4xxx kaart. Kan iemand mij even duidelijk maken hoe dit zit en of dat er soortgelijke alternatieven zijn voor de XPS (met vergelijkbare specs)
Ik moet binnekort ook een laptop gaan aanschaffen. Ik zat al een tijdje de XPS 16 te volgen maar kan er geen wijs meer uithalen
Je kunt kijken bij de Sony's voor een vergelijkbare laptop. Sony is misschien iets goedkoper maar net zo stug als Dell in configuratie. Beide slaan de plank mis met de videokaarten en combinaties van configuraties op dit moment.
In ieder geval is de XPS16 druk bezig om hier in Nederland te updaten lijkt me. Lijkt me een standaard verhaal van leveringsproblemen van onderdelen dat die configuratie op de site zo heen en weer shift.
In ieder geval is de XPS16 druk bezig om hier in Nederland te updaten lijkt me. Lijkt me een standaard verhaal van leveringsproblemen van onderdelen dat die configuratie op de site zo heen en weer shift.
Verwijderd
Beste Tweakers,
Ik heb me zojuist hier geregistreerd met de hoop dat een van jullie een oplossing heeft voor mijn probleem.
Waar heb op neer komt is dat na ~15min de clock modulation van mijn i7 720QM naar 12.5% gaat.
Nu weet ik dat de 1645 door 2 oorzaken kan throttlen:
1) hij wordt te heet
2) de voeding levert niet genoeg power
Ik weet dat het 2) niet is want ik maak gebruik van de 130W adapter met >A07. Gebruik momenteel A09.
Het probleem zou dus door oververhitting komen. Dit vind ik niet vreemd want de uitgang van de FAN wordt direct geblokkeerd door de LCD.....
Maar nu het vreemde:
Als ik naar de temperatuur kijk van mijn CPU/GPU, zie ik dat hij al begint met een lagere clock modulation als de temperatuur nog binnen de limit ligt!
Hier een kopie van de log als het begint:
DATE TIME MULTI C0% CKMOD CHIPM DTS GPU
07/24/10 19:50:31 16.24 38.7 100.0 100.0 21 76
07/24/10 19:50:32 15.73 38.4 100.0 100.0 22 76
07/24/10 19:50:33 15.51 36.6 100.0 100.0 22 76
07/24/10 19:50:34 16.40 33.7 100.0 100.0 22 76
07/24/10 19:50:35 16.74 31.3 100.0 100.0 20 76
07/24/10 19:50:36 16.50 30.8 100.0 100.0 21 77
07/24/10 19:50:37 15.81 38.3 87.5 100.0 23 77
07/24/10 19:50:38 16.09 35.5 100.0 100.0 22 77
07/24/10 19:50:39 15.48 35.0 87.5 100.0 20 77
07/24/10 19:50:40 15.23 35.4 87.5 100.0 22 76
07/24/10 19:50:41 16.00 34.4 87.5 100.0 22 76
07/24/10 19:50:42 16.57 30.3 87.5 100.0 22 76
07/24/10 19:50:43 15.93 35.5 87.5 100.0 23 76
07/24/10 19:50:44 15.22 38.4 87.5 100.0 23 76
07/24/10 19:50:45 16.02 34.9 87.5 100.0 23 76
07/24/10 19:50:46 15.58 33.6 87.5 100.0 22 76
Zoals je kan zien is de GPU maar 76 graden is de CPU nog dik 20 graden van zijn limiet verwijderd.
De log is gemaakt met throttlestop. Hiermee kan je ook voorkomen dat de clock modulation omlaag gaat.
Dit is echter niet het geval. Als ik throttlestop aan heb blijft de clock modulation op 100% tot dat ik op een toets druk.
Raar maar waar.
Daarnaast kan ik het probleem niet herproduceren door alléén mijn CPU te belasten. Een tijdje prime95 doet em niks. Zet ik dan furmark dan is het raak. Het lijkt wel alsof mijn GPU de mobo oververhit of zo.
Zet ik furmark en prime95 uit, dan blijft de clock modulation op 12.5 en gaat na een tijdje per clock weer omhoog naar 100%.
Iemand??
Bedankt
Ik heb me zojuist hier geregistreerd met de hoop dat een van jullie een oplossing heeft voor mijn probleem.
Waar heb op neer komt is dat na ~15min de clock modulation van mijn i7 720QM naar 12.5% gaat.
1) hij wordt te heet
Ik weet dat het 2) niet is want ik maak gebruik van de 130W adapter met >A07. Gebruik momenteel A09.
Het probleem zou dus door oververhitting komen. Dit vind ik niet vreemd want de uitgang van de FAN wordt direct geblokkeerd door de LCD.....
Maar nu het vreemde:
Als ik naar de temperatuur kijk van mijn CPU/GPU, zie ik dat hij al begint met een lagere clock modulation als de temperatuur nog binnen de limit ligt!
DATE TIME MULTI C0% CKMOD CHIPM DTS GPU
07/24/10 19:50:31 16.24 38.7 100.0 100.0 21 76
07/24/10 19:50:32 15.73 38.4 100.0 100.0 22 76
07/24/10 19:50:33 15.51 36.6 100.0 100.0 22 76
07/24/10 19:50:34 16.40 33.7 100.0 100.0 22 76
07/24/10 19:50:35 16.74 31.3 100.0 100.0 20 76
07/24/10 19:50:36 16.50 30.8 100.0 100.0 21 77
07/24/10 19:50:37 15.81 38.3 87.5 100.0 23 77
07/24/10 19:50:38 16.09 35.5 100.0 100.0 22 77
07/24/10 19:50:39 15.48 35.0 87.5 100.0 20 77
07/24/10 19:50:40 15.23 35.4 87.5 100.0 22 76
07/24/10 19:50:41 16.00 34.4 87.5 100.0 22 76
07/24/10 19:50:42 16.57 30.3 87.5 100.0 22 76
07/24/10 19:50:43 15.93 35.5 87.5 100.0 23 76
07/24/10 19:50:44 15.22 38.4 87.5 100.0 23 76
07/24/10 19:50:45 16.02 34.9 87.5 100.0 23 76
07/24/10 19:50:46 15.58 33.6 87.5 100.0 22 76
Zoals je kan zien is de GPU maar 76 graden is de CPU nog dik 20 graden van zijn limiet verwijderd.
De log is gemaakt met throttlestop. Hiermee kan je ook voorkomen dat de clock modulation omlaag gaat.
Dit is echter niet het geval. Als ik throttlestop aan heb blijft de clock modulation op 100% tot dat ik op een toets druk.
Raar maar waar.
Daarnaast kan ik het probleem niet herproduceren door alléén mijn CPU te belasten. Een tijdje prime95 doet em niks. Zet ik dan furmark dan is het raak. Het lijkt wel alsof mijn GPU de mobo oververhit of zo.
Zet ik furmark en prime95 uit, dan blijft de clock modulation op 12.5 en gaat na een tijdje per clock weer omhoog naar 100%.
Iemand??

Bedankt
Dell heeft zijn firmware zo gemaakt dat de GPU ruim voor de door ATI gestelde grens (84 graden meen ik) al teruggeklokt wordt. Dat zou dus goed de door jou opgegeven waarde kunnen zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 23:36:
Beste Tweakers,
1) hij wordt te heet
Maar nu het vreemde:
=logdata hier=
Raar maar waar.
Iemand??![]()
![]()
![]()
![]()
Bedankt
Uit interesse: wat doe je wanneer hij zo heet wordt? Gamen? Als het alleen gebeurd wanneer je al die benchmarks tegelijk draait; doe dat dan niet...
Weet iemand trouwens wat de huidige meerprijs voor een RGB-LED scherm is ten opzichte van de WLED schermen?
[ Voor 21% gewijzigd door guapper op 29-07-2010 00:08 ]
Spijtig genoeg is dit gerucht weer maar eens ontkracht...Darkebie schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 13:21:
Als we de helpdesk medewerkers mogen geloven is de upgrade van de grafische kaart voorzien vanaf donderdag 29 juli. De CPU upgrade van 720/820 naar 740/840 is reeds beschikbaar in India, dat zal binnenkort ook wel overwaaien.
WLED 720p naar RGB --> 320 euroguapper schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:03:
[...]
...
Weet iemand trouwens wat de huidige meerprijs voor een RGB-LED scherm is ten opzichte van de WLED schermen?
WLED 1080p naar RGB --> 240 euro
Achja, ik heb verlede week een tijdelijke laptop gekocht voor een 6-tal maand. Ik wacht wel tot de SXPS een deftige upgrade krijgt. Begin 2011 komt Intel met z'n nieuwe Huron river chipset, Sandy Bridge cpu's & ATI met z'n HD6xxx reeks. Tegen dan zijn er hopelijk wat nieuwe dingen aanwezig: Lightpeak (of USB3.0), SATA3, switchable graphics van ATI's kant enz...
'k Begin me toch ook vragen te stellen aan mijn keuze om te wachtten op dit toestel. Misschien mijn zinnen verzetten op de HP Envy, vanaf augustus/september zouden er nieuwe modellen beschikbaar zijn...Floxie schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 07:45:
[...]
Spijtig genoeg is dit gerucht weer maar eens ontkracht...
Wil ik net een xps 16 bestellen, zie ik op de dell site dat de xps vanaf €1099 is ipv €999
Moet de korting van deze week nog komen of is de xps gewoon 100 duurder geworden
En weet iemand toevallig of je de epp korting nog kunt combineren met de waardebonnen op de dell site?
Bij mij zegt ie dan:
De volgende waardebonnen zijn ingevoerd, maar vereisen extra gegevens of voldoen niet aan de geldigheidseisen. Klik op Details bekijken voor meer informatie.
Moet de korting van deze week nog komen of is de xps gewoon 100 duurder geworden
En weet iemand toevallig of je de epp korting nog kunt combineren met de waardebonnen op de dell site?
Bij mij zegt ie dan:
De volgende waardebonnen zijn ingevoerd, maar vereisen extra gegevens of voldoen niet aan de geldigheidseisen. Klik op Details bekijken voor meer informatie.
Verwijderd
Ja, bij alle BIOS versies BEHALVE bij A09 ligt de grens op 84c.guapper schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:03:
[...]
Dell heeft zijn firmware zo gemaakt dat de GPU ruim voor de door ATI gestelde grens (84 graden meen ik) al teruggeklokt wordt. Dat zou dus goed de door jou opgegeven waarde kunnen zijn.
Uit interesse: wat doe je wanneer hij zo heet wordt? Gamen? Als het alleen gebeurd wanneer je al die benchmarks tegelijk draait; doe dat dan niet...
Dit is mede de reden dat ik A09 gebruik en niet A10. Mijn GPU zit namelijk binnen 5min op 84c tijdens gamen waardoor hij meteen wordt teruggeclocked.
Ik weet echter wat het probleem is. Het is namelijk een combinatie van 1) en 2).
Ik heb gisteren, nadat mn XPS 2uur uit had gestaan, gelijk prime95 en furmark aangezet.
Voordat de temperatuur ook maar 5 graden omhoog was, begon het throttlen al.
Wat blijkt, zelfs met de 130W adapter en A09 kan de XPS niet genoeg power krijgen.
Daarnaast verergert een te warme laptop dit effect. Waarschijnlijk door een of andere code die dell gebruikt, maar ook omdat de fans simpelweg harder draaien.
De reden waarom mijn CKMOD omlaag ging is omdat ik met throttlestop mijn multiplier op 13x forceerde. Hierbij probeert hij altijd de maximale turbo te gebruiken. Omdat mn XPS echter niet genoeg power kreeg, moest de bios de CPU wel throttlen.
Nu ik de multi niet meer forceer, gaat na een tijdje deze omlaag naar 11-12x. Nogsteeds gethrottle dus, maar veeeel minder erg dan wanneer de CKMOD omlaag ging.

Verwijderd
Nee helaas, sinds een paar weken kan geen combo meer worden gemaakt met de EPP en de waardebonnen.johnnieb schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 10:47:
Wil ik net een xps 16 bestellen, zie ik op de dell site dat de xps vanaf €1099 is ipv €999
Moet de korting van deze week nog komen of is de xps gewoon 100 duurder geworden![]()
Bij mij zegt ie dan:
Ik had een paar dagen geleden gevraagd om garantie verlenging van mijn 1640s via een mailtje, toen kreeg ik dit:
– 1 Year Contract for the price 149.99 € includes VAT
– 2 Years Contract for the price 179.99 € includes VAT
– 3 Years Contract for the price 199.99 € includes VAT
Nu had ik dat liever gewoon informatie/offerte thuisgestuurd dus ik vraag dat in een reply, krijg ik bijna dezelfde email terug maar nu ineens:
- 1 Year Abonnement for the price 119.99 € includes VAT
- 2 Years Abonnement for the price 160 € includes VAT
- 3 Years Abonnement for the price 190 € includes VAT
Huhm beetje vreemd..
Naja kwam er achter dat mijn garantie bijna verlopen was doordat ik een probleem met mijn scherm had; voorste beschermde laag kwam inclusief hinges er zowat uit. Nu heb ik een ander vervangend scherm en dit heeft ongeveer hetzelfde
, alleen zit dit nog wat "vaster". Daarnaast stelt dit scherm bij wijzigen van de helderheid zich erg langzaam goed in en zie je soort van groene/rode waas...
– 1 Year Contract for the price 149.99 € includes VAT
– 2 Years Contract for the price 179.99 € includes VAT
– 3 Years Contract for the price 199.99 € includes VAT
Nu had ik dat liever gewoon informatie/offerte thuisgestuurd dus ik vraag dat in een reply, krijg ik bijna dezelfde email terug maar nu ineens:
- 1 Year Abonnement for the price 119.99 € includes VAT
- 2 Years Abonnement for the price 160 € includes VAT
- 3 Years Abonnement for the price 190 € includes VAT
Huhm beetje vreemd..
Naja kwam er achter dat mijn garantie bijna verlopen was doordat ik een probleem met mijn scherm had; voorste beschermde laag kwam inclusief hinges er zowat uit. Nu heb ik een ander vervangend scherm en dit heeft ongeveer hetzelfde

Een geduchte concurrent meld zich aan de frontlinie:
MSI GX660
The laptop has a 15.6-inch (1920 x 1080) display, mentioned Core i7 processor, DirectX 11 supported ATi Mobility Radeon HD 5870 discrete graphics card with 1GB GDDR5, up to 12GB RAM, 2x SATA 500GB HDD, Gigabit Ethernet, Intel 802.11 b/g/n, Bluetooth V2.1+EDR, 2x USB3.0 ports, 4-in-1 card reader, HD webcam and 9-cell battery.
Wat linkjes:
http://www.hardware.info/...ng_notebooks_met_HD_5870/
http://www.laptopspec.net...core-i5i7-radeon-hd-5870/
http://www.xoticpc.com/gx...-laptop-order-p-2850.html
MSI GX660
The laptop has a 15.6-inch (1920 x 1080) display, mentioned Core i7 processor, DirectX 11 supported ATi Mobility Radeon HD 5870 discrete graphics card with 1GB GDDR5, up to 12GB RAM, 2x SATA 500GB HDD, Gigabit Ethernet, Intel 802.11 b/g/n, Bluetooth V2.1+EDR, 2x USB3.0 ports, 4-in-1 card reader, HD webcam and 9-cell battery.
Wat linkjes:
Nette specs, maar hardware.info is de enige die over full HD schrijft: de andere websites hebben het over 1366x768px. De optionele i7 is de 620, een quadcore behoort helaas (voor mij) dus niet tot de mogelijkheden.Yuco schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:14:
Een geduchte concurrent meld zich aan de frontlinie:
MSI GX660
Wat linkjes:
Qua prijsklasse zit deze volgens mij ook in een iets hoger segment; ik verwacht 1400 tot 1800 euri.
[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 29-07-2010 22:27 ]
Verwijderd
serieus? de HD4570 klokt zich pas terug als hij boven de 110° komt, ik snap dat er nogal wat verschil zit tussen deze chips (5x zoveel steam processors..) maar een verschil van 25° lijkt mij niet helemaal kloppen.guapper schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:03:
[...]
Dell heeft zijn firmware zo gemaakt dat de GPU ruim voor de door ATI gestelde grens (84 graden meen ik) al teruggeklokt wordt. Dat zou dus goed de door jou opgegeven waarde kunnen zijn.
doet er niet toe, de 620 kan zich op elk gebied meten met de 720. (de 820 is overigens wel sneller, maar die is monsterlijk duur)guapper schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 22:26:
[...]
De optionele i7 is de 620, een quadcore behoort helaas (voor mij) dus niet tot de mogelijkheden.
immers, de 620 is per pliktok een fractie sneller en gaat tot 3.2ghz (1 core, andere tot 2.8ghz) dit maakt het gebrek aan cores meer dan goed.
Ik heb in februari een XPS16 aangeschaft, zie specs. Ik laat eerdaags een monteur komen denk ik, om de volgende reden,
mijn vingers hebben bijna blaren... van de warme onderkant van de laptop. Niet normaal hoe warm dat wordt!
Tevens heb ik rechts (niet links waar je het ivm warmte eerder zou verwachten) een raar probleem met mijn scherm. Bij een zwarte of donkerdere achtergrond heb ik een hele witte waas/vlek op het scherm (backlight?). Bij een lichte achtergrond wordt deze rood/oranje(geen backlight).
Ik heb er foto's van, maar ik heb even geen zin om op toe zoeken hoe the f* ik die hier kan posten...
Tevens lopen die ventilatoren continue te blazen, en lijkt het gamen (Split Second o.a.) steeds moeilijker te worden.
mijn vingers hebben bijna blaren... van de warme onderkant van de laptop. Niet normaal hoe warm dat wordt!
Tevens heb ik rechts (niet links waar je het ivm warmte eerder zou verwachten) een raar probleem met mijn scherm. Bij een zwarte of donkerdere achtergrond heb ik een hele witte waas/vlek op het scherm (backlight?). Bij een lichte achtergrond wordt deze rood/oranje(geen backlight).
Ik heb er foto's van, maar ik heb even geen zin om op toe zoeken hoe the f* ik die hier kan posten...

Tevens lopen die ventilatoren continue te blazen, en lijkt het gamen (Split Second o.a.) steeds moeilijker te worden.
Creating my own hero.
Verwijderd
http://imgur.com/Fasterinside schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:04:
stof?Tevens lopen die ventilatoren continue te blazen, en lijkt het gamen (Split Second o.a.) steeds moeilijker te worden.
ik snap overigens niet wat je wilt bereiken met die monteur (buiten het scherm, want die is gewoon stuk als je het mij vraagt), de hitte is een structureel probleem, geen defect.
Nee, stof is het niet. Ik heb de plaat al eens losgeschroeft en de ventilator schoon gemaakt. Tevens moet ik niet mijn vingers bijna branden, toch? En ik ben geen watje wat dat betreftVerwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:09:
[...]
http://imgur.com/
[...]
stof?
ik snap overigens niet wat je wilt bereiken met die monteur (buiten het scherm, want die is gewoon stuk als je het mij vraagt), de hitte is een structureel probleem, geen defect.
Het scherm is duidelijk defect. De images (Thanks Darkstone
http://i.imgur.com/sCoV4.jpg
http://i.imgur.com/PB9VU.jpg
Geen superkwaliteid, gemaakt met de Desire.
Creating my own hero.
Verwijderd
lijkt mij een gevalletje teveel druk op het scherm, al dan niet aan de achterkant.
het scherm is, helaas, erg moeilijk te demonteren. gewoon een monteur bellen lijkt mij.
het scherm is, helaas, erg moeilijk te demonteren. gewoon een monteur bellen lijkt mij.
En omdat Dell dus nog steeds geen 1645 levert en vasthoud aan de oude GPU wordt het de Sony Vaio VPCEB2X5E met de specs:
- Intel® CoreTM i5-520M, 2,40GHz
- Legitieme Windows® 7 Home Premium
- 320 GB Serieel ATA (7200 rpm)
- 6 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
- Blu-ray Disc(TM) writer
- 15,5"/ 39,4 cm LCD, 1920x1080, camera
- ATI MobilityRadeon HD5650 1GB
Verwijderd
de XPS is wel van een behoorlijk hogere klasse hoor, bovendien is de 4650 in de XPS net zo snel, zo niet sneller, als de undergeclockte 5650 in de sony.
en bovendien, je hebt hem volgende week nodig. de sony heeft een levertijd van 4 tot 6 weken
en bovendien, je hebt hem volgende week nodig. de sony heeft een levertijd van 4 tot 6 weken

Beter nog: in de XPS zit de 4670: loopt op een iets hogere kloksnelheid dan de 4650, en scoort in de benchmarks ongeveer hetzelfde als de 5650 op standaard kloksnelheid.Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 20:59:
de XPS is wel van een behoorlijk hogere klasse hoor, bovendien is de 4650 in de XPS net zo snel, zo niet sneller, als de undergeclockte 5650 in de sony.
Verwijderd
dat is waar, igg verbaasde ik me redelijk over het mleine verschil tussen de 4670 en de 5650, zie ook de quote van notebookcheck:
amd heeft de 5650 geplaatst als de opvolger van de 4570, of beter gezegd: dat idee heb ik als ik naar de benches kijk, de vooruitgang tussen de 4670 en 5650 is nilhi. ik heb toch het gevoel dat we redelijk genaaid woorden door AMD op dit soort momenten. alsof de 5xxx niets meer is dan de 4xxx met dx11 ondersteuning.In our benchmarks with the HD 5650, the GPU is performing on a level with the previous Mobility Radeon HD 4670 or the Nvidia GeForce GTS 250M (with DDR3 graphics memory). This means the performance is sufficient for high details in nearly all DirectX 10 games (only Crysis and GTA4 are not fluently playable in high details - see gaming list below). Upcoming and current DirectX 11 games (like DIRT2) may not run in full detail settings. That means some of the new DirectX 11 features (Tesselation e.g.) may not run fluently on this gaming graphics adapter. Currently the HD 5650 is a good gaming pick for well priced laptops with a 15 inch screen and a resolution of about 1366x768.
Ik snap niet dat je voor een Vaio E serie gaat. De piep is na maaaaaanden nog steeds niet opgelost. Het lijkt zelfs vanuit verschillende topics dat het alleen maar erger wordt. De update van 4 augustus lijkt bij sommige oplossing te brengen maar brengt weer gevaarlijke risico's met zich mee.
De levertijd staat wel op 4-6 weken maar het blijkt uit het VPCE topic dat hij toch wel binnen 2-3 weken binnen is. Ik snap wel dat je voor een 5650 gaat als je gamen een beetje serieus neemt voor de aanstaande twee jaar met zijn dx11 ondersteuning maar kwa prestaties hebben bovenstaande posters gelijk en scoort hij gelijk met de oudere kaarten (fout van AMD)
De samenstellers van Dell en Sony verdienen allebei geen prijzen. Je mag toch verwachten dat ze na de recente updates met veel betere grafische kaarten aan waren komen zetten voor de XPS16 en de E en F serie.
Ik blijf in ieder geval nog steeds doorsparen voor een wat duurdere laptop op dit moment en ik hoop dat ik blij verrast ga worden in een komende update...
De levertijd staat wel op 4-6 weken maar het blijkt uit het VPCE topic dat hij toch wel binnen 2-3 weken binnen is. Ik snap wel dat je voor een 5650 gaat als je gamen een beetje serieus neemt voor de aanstaande twee jaar met zijn dx11 ondersteuning maar kwa prestaties hebben bovenstaande posters gelijk en scoort hij gelijk met de oudere kaarten (fout van AMD)
De samenstellers van Dell en Sony verdienen allebei geen prijzen. Je mag toch verwachten dat ze na de recente updates met veel betere grafische kaarten aan waren komen zetten voor de XPS16 en de E en F serie.
Ik blijf in ieder geval nog steeds doorsparen voor een wat duurdere laptop op dit moment en ik hoop dat ik blij verrast ga worden in een komende update...
Verwijderd
2-3 weken?
voor de rest ben ik het wel met je eensVerwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 19:46:
[...]
Ik wacht al een maand en moet nog een halve maand wachten...
Behoorlijk hoger valt wel mee. De Sony is €1129,- Als je 360 euro(+30%) meer betaald dan heb je dezelfde Dell Studio XPS maar dan met een iets grotere HD(500 ipv 320) een een blu-ray ROM, ipv Writer.Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 20:59:
De 6GB geheugen is voor mij interessanter dan een iets snellere CPU. Daarnaast vind ik de looks van de Sony beter dan die van deze Studio XPS. Overigens had ik de levertijd gecheckt en die is 2 weken, das niet ideaal, maar prima wat mij betreft.