Goedemorgen mensen,
Ik zal eerst wel even de situatie uitleggen: aankomend schooljaar ga ik studeren aan de RuG. Deze universiteit heeft volgens mij geen laptop-project (zoals bij Twente en Eindhoven). Dus 'moet' ik zelf een laptop halen.
Persoonlijk vind ik een desktop een stuk fijner werken dan een laptop. Ik had hier nog heel wat onderdelen liggen voor een desktop, dus ik me zelf voorgenomen daar iets van te maken (wordt waarschijnlijk iets in de trant van een quad-core / hexa-core). Die PC is bijna af, alleen de processor moet nog komen.
Een simpele laptop was dus gewenst. Een echte sterke videokaart is dan ook niet vereist.
Een 15,6” is nog redelijk zwaar en groot vind ik. Niet echt iets om elke dag mee naar college te nemen. Natuurlijk zijn deze wel een stuk sneller voor het geld dan Thin&Lights.
Van de vele netbooks was ik me ook bewust. Het kleine formaat (en dus ook klein formaat toetsenbord) i.c.m. De lage resolutie staan me alleen niet aan.
Zodoende kwam ik bij de Thin&Lights uit.
Mijn hoofd-doeleinden:
-Browsen
-Office
Dingen die ik daarnaast graag met de laptop zou willen doen en dingen die ik wel zou kunnen waarderen:- Lichte foto-bewerking met Paint.net
- Het kijken van films in 1) DVD-kwaliteit en 2) 720p
- DVD-speler
- HDMI-poort (die tevens audio kan doorsturen; naar een TV bijvoorbeeld)
Ik denk dat de hoofd-doeleinden makkelijk zijn te bereiken door elke Thin&Light. Het kijken van films in DVD-kwaliteit zal denk ik ook nog wel lukken, alsmede het foto-bewerken (voor uitgebreide bewerking gebruik ik dan wel de desktop).
Het kijken van films in 720p kwaliteit ben ik nog niet zeker over. Nu komen de meeste laptops nog wel minstens met de Intel GMA 4500MHD en volgens mij kan die nog wel helpen met het renderen. 1080p heb ik niet per se al eis.
De DVD-speler is een heikelpunt; deze wordt steeds meer uit de laptops gehaald ze zo lichter zijn en er plaats is voor ander materiaal (of dat ze dunner kunnen zijn).
_________________________________________________________________________________
Ik heb dus even de PriceWatch geraadpleegd en enkele websites van fabrikanten.. Ik kwam onderstaande drie laptops tegen:
Acer Aspire Timeline 3810T-354G32N
pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810T-354G32N
Korte specs:
- 13,3” (1366x768)
- 4GB DDR3
- Intel Core 2 Solo SU3500
- 320GB HDD
- Intel
- Geen DVD-speler
Prijs: 379 euro (388 inc verzending)
____________________________________________________________________________________
MSI Wind12 U230-017NL
pricewatch: MSI Wind12 U230-017NL
Korte specs:
- 12,1” (1366x768)
- 2GB DDR2
- AMD Athlon 64 X2 L335
- 320GB HDD
- Geen DVD-speler
Prijs: ~€450 euro
____________________________________________________________________________________
Vostro™ NB 3300 (N0733011)
Korte specs:
- 13,3” (1366x768)
- 2GB DDR3
- Intel® Core™ i3-350M
- 320GB HDD
- Wel DVD-speler
Prijs: €558,11 (€587,86 inc verzending)
___________________________________________________________________________________
Deze kleine laptops variëren nogal van specificaties en ook qua prijs. Nu ben ik wel in staat om iets meer geld uit te geven indien de laptop in dat geval een stuk beter wordt. Bijvoorbeeld dat die dan een stuk toekomst-bestendiger is, maar als iets voldoet en tevens gewoon goed is dan hoef ik niet per se meer geld uit te geven. Voor de echte prestaties heb ik de desktop
Nu zitten er positieve en negatieve aspecten aan deze laptops. Ik zal ze per stuk even toelichten wat ze – volgens mij – zijn.
Acer:
Positief:- Redelijk goedkoop
- 4GB RAM
- Licht
- Lange batterij-duur
Negatief:- Redelijk zwakke single-core processor
- 1 jaar garantie*
- Geen DVD-speler
- Zwakke IGP
Persoonlijk vind ik hem er wel mooi uitzien.
Hij is redelijk goedkoop, vooral als je nagaat dat die al met 4GB RAM komt. Daar hoef ik dus niet meer achteraan. Ook is die licht in gewicht en schijnt hij erg lang mee te gaan op de accu.
De processor en IGP zijn volgens mij niet zo goed.
*er staat bij dat de laptop 1 jaar garantie heeft. Volgens de Europese Consumentenwet (ofzo

) heb je toch recht op 2 jaar?
Ik heb hier op Tweakers ook nog gelezen dat een moderator zei (of in elk geval iemand met een rood kleurtje

) dat het inderdaad zo was, maar dat je beter toch garantie bij kan kopen omdat dat minder geouwehoer gaf.
Deze moderator had volgens mij een Asus laptop en wist te vertellen dat die in 4 weken gerepareerd werd. Dat was een groot voordeel t.o.v. 'zeuren om garantie'.
Ik had nog enkele vragen:- -Kan deze laptop ondanks zijn zwakke IGP en CPU toch nog films in 720p afspelen?
- –
- Er zit een HDMI-poort op de laptop. Kan deze audio sturen naar bijvoorbeeld een TV als ik een film afspeel?
Oo ja en dit staat op de 4launch site:
Acer levert geen recovery-DVD mee bij de notebook, deze is alleen te branden bij de eerste configuratie van de notebook!
Hoe moet ik dan een recovery-DVD maken? Met een externe DVD-brander?
Of kan ik ook gewoon een willekeurige ISO kiezen van dezelfde Windows 7 en dan gewoon mijn key invoeren?
- Dual-core processor
Negatief:Hij is iets kleiner in formaat (12,1” tov 13,3”), maar of ik dat nu als voordeel of nadeel moet zien ben ik nog niet uit.
Er zit wel een dual-core in, volgens mij is die een stuk sneller dan de single-core van de Acer. Het schijnt zelfs dat je kan gamen op dit ding dankzij de dual-core en IGP. Een leuke bijkomstigheid, maar volgens mij tast dit de accuduur wel erg aan. En ik weet niet of ik wel blij wordt van alles op low settings.
**Er wordt een 2GB-module geleverd bij de MSI. De review van XanderDrake laat zien dat het verstandig is om hier nog een 2GB-module bij in te zetten aangezien er dan ook sprake is van dual-channel. Ik neig er naar om er direct 2GB bij in te zetten. Dit drukt de prijs echter wel met ~40/50 euro omhoog. Dan kost die dus ~500 euro.
________________________________________________________________________________
Dell:
Positief:- Snelle i3 processor
- Wel een DVD-speler
- 1 jaar garantie*
Negatief:De Dell is een stuk duurder dan bovenstaande 2. Hij is echter ook een stuk sneller dankzij de i3-processor. De vraag is of ik dit nodig heb. Ook komt deze maar met 1 jaar garantie en is garantie bijkopen redelijk duur (130 euro voor 3 jaar).
Het fijne er aan is wel dat hij wel een DVD-speler heeft, maar jammergenoeg geen HDMI.
* Zelfde verhaal als bij de Acer
** Zelfde als bij de MSI: prijs gaat waarschijnlijk dan nog met ~40/50 euro omhoog. Dan kost die dus ~635 euro.
______________________________________________________________________________________
Welke raden jullie mij aan? Het kan best zijn dat ik een interessante laptop over het hoofd heb gezien.
Ik lees goede verhalen over de MSI. Ook de Acer is wel besproken in dit topic en is wel een mooi ding. Over de Dell is nog niet heel veel bekend (maar ik ga ervan uit dat deze ook degelijk is).
Persoonlijk neig ik nu het meeste naar de Acer. Hij schijnt aan al mijn eisen te voldoen en is ook nog eens het goedkoopste. Hij is tevens erg 'Thin and Light' naar mijn mening.
Bij voorbaat dank
offtopic:
Oo ja, sorry voor de lange post

Ik wou het uitgebreid bespreken