frankknopers schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:36:
[...]
Leuk om te lezen. Het ligt er maar net aan wat je doel is met het goud. Als je gewoon lekker wilt meeprofiteren van een verwachtte koersstijging kun je gewoon een fonds zoeken wat belegd in future contracten en aandelen van bedrijven die iets met goud of zilver doen. Wil je goud hebben omdat je financiële ellende verwacht dan moet je het fysiek in huis hebben liggen in de vorm van munten en baren. Begraven in de grond is op zich een prima manier, maar het lijkt me niet handig als je het om wat voor reden dan ook snel wilt pakken. In dat geval is een kluis of een goed verstopte oude sok beter.
Met een groot stuk grond kun je er ook voor kiezen om een moestuin aan te leggen. Je moet dit natuurlijk wel interessant vinden, maar als je echt uitgaat van een ramp scenario zoals in Argentinië in 2001 of Duitsland in 1923 of Zimbabwe, dan zul je zien dat het heel erg moeilijk is om aan voedsel te komen. Het geld wordt dan zo snel minder waard dat niemand nog wat verdient aan voedsel dat door de hele keten heen moet naar de supermarkt. Je krijgt dan veel meer kleinschalige handel met kortere tijd en afstand van product naar klant. In een scenario van hyperinflatie is goud en zilver echter veel te waardevol en te weinig nuttig, in dat geval zullen artikelen als drank, sigaretten en voedsel makkelijker te ruilen zijn.
Tot zover het rampenscenario.

Begin eerst maar eens met een baartje goud of een rolletje zilveren munten te kopen, de kredietcrisis is nog zeker niet voorbij..
De crisis is niet eens echt begonnen...de huidige periode is een lachertje vergeleken met een echte crisis, alle ingredienten voor een echte ernstige crisis zijn echter aanwezig.
Mijn bedoeling is niet om te profiteren van de koerstijging (wel leuk meegenomen natuurlijk), het gaat me er alleen om iets waardevast te hebben omdat het volgens mij onvermijdelijk is dat we in een ernstige crisis terecht gaan komen. Het liefst zou ik na het begraven het niet meer nodig hebben tot na de crisis, maar je weet natuurlijk nooit hoe lang het duurd.
Die moestuin heb ik al direkt aangelegd, dit gaat nu het 3e jaar worden en ik heb een hoop geleerd, ik hoop dat ik dit jaar nix fout doe en dat de oogst enigsinds perfect zal zijn, de afgelopen jaren was de oogst niet slecht maar toch waren en altijd wel enkele groenten kompleet mislukt door beginnersfouten. Tevens heb ik een aantal appelbomen, kersebomen en pruimenbomen ook daarvan is de oogst niet altijd hetzelfde, maar aangezien ik geen chemicalien wil gebruiken laat ik dat maar aan de natuur over, ik heb dit jaar wel een boek gekocht voordat ik ben gaan snoeien en dat zou de opbrengst ook positief moeten beinvloeden hoop ik.
Maar even terugkomend op mijn vraag heb je dat goud fysiek of op papier? En als je het fysiek hebt haal je dat dan ergens op of krijg je dat opgestuurd, als je het niet fysiek hebt vertrouw je op je bank dat je het ook hebt?
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 16225 op 19-05-2010 14:46
]