lj_tree schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:44:
[...]
Mjah zoiets zal het zijn geweest. Het rare is wel dat is tijdens het potje nergens last van heb gehad. Het begon pas toen ik thuis na het douchen op de bank ging hangen. Erg vaag. Ik ben nu weer HEEL rustig aan begonnen (stukjes van 5km) en het is wel vol te houden. Moet alleen nog een beetje geconcetreerd lopen ipv lekker relaxed n stukkie joggen.
Hoe gaat t met je spierziekte? Heb je er nu veel last van? En wat is het vooruitzicht? Gaat het snel achteruit of merk je het alleen met sporten? Ik heb ook al langere tijd mijn zinnen gezet op een hele marathon. Heb nu 3 halve gelopen en nog een berg kortere loopjes en dat bevalt erg goed. Maar 42KM lijkt me toch wel een stukje anders:)
Wat bedoel je met geconcentreerd lopen? Als je maar niet loopt op geleide van pijn want als je loopt moet je helemaal niets voelen. Pijntjes loop je er wel uit maar een "kapotte" knie of andere blessures zijn erg slecht om mee te lopen (afhankelijk wat je fysio zegt)
De spierziekte is degeneratief/progressief, in principe gaan m'n spieren kapot, hoe snel dat gaat weet niemand, het verloop is bij iedereen anders.
Ik heb er wel last van maar ik deal er gewoon mee. Ik heb krachtsverlies en merk dat momenteel het meest in mijn armen/handen wat ik weer merk bij het gamen omdat het gevoel/timing minder is en mijn algehele conditie is achteruitgegaan.
Echter ben ik beslist niet zielig en ik wil ook geen medelijden bovendien wordt ik er oud mee en als ik in een rolstoel kom is het pech. Wat ik wel jammer vind is wanneer ik op een gegeven moment niet meer kan hardlopen.
Ik bereidt me rustig op de toekomst voor en stel me er op in; ik doe geen fysiek werk in mijn duobaan als musicoloog en daarnaast als zorgmanager in 'n ziekenhuis.
Voorlopig doe ik alles wat ik voorheen ook deed en wanneer dat minder wordt of moet stoppen zien we dan wel weer.
Wanneer je langere tijd (zoals ik) halve marathons en 5/6x per week loopt (ik doe geen andere sporten behalve veel fietsen) is de opbouw naar een hele marathon niet meer zo groot. Tot mijn verbazing hoor want aanvankelijk vond ik die ruim 42km ook TE lang.
Je moet alleen niet en zeker niet in jouw geval binnen een jaar een marathon willen lopen.
Ik heb eerst een aantal jaren 5 en 10 kilometers gelopen en ik liep al rustige duurloopjes van 15km dus de opbouw naar 21km is dan makkelijk.
Echter wanneer je 3x per week loopt wordt een halve marathon al lastig, althans je loopt 'm wel uit maar zonder reserve. Als je 4x of vaker loopt heb je voldoende reserve en loop je 'm op je rente uit en niet op je kapitaal. Daarnaast kan je dan ook aan je snelheid werken en dat lukt niet (of moeilijk) bij 2 of 3x per week lopen.