Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 23:57
Misschien een van de meest bizarre topics van het hele forum.
Ik moet voor esthetica een kunstenaar bespreken en ik dacht over een casemodder iets te vertellen.

Maar mijn leraar vindt dat casemodden geen kunst is, dus eerste opdracht is hem te overtuigen...
Enkele punten die ik al wil aanhalen zijn: het is opvallend, een expressiemiddel, heeft een waarde, het heeft een transformatie doorstaan en het is creatief tot stand gekomen.

Nu is mijn vraag naar jullie, kunnen jullie nog iets toevoegen?

En kent er iemand een site of zo waar de geschiedenis van het casemodden wordt weergegeven?
Want als ik op google "first casemod" intik, dan kom ik allemaal bij noobs uit.
En liefst met wat foto's.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:36
Bij welke opleiding heb je 't vak 'esthetica'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Vergelijkbaar met CKV/Beeldende Vorming op de middelbare school.. maar dan in België.

[ Voor 15% gewijzigd door Matthew op 04-05-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:09:
Bij welke opleiding heb je 't vak 'esthetica'?
Ik zit in mijn laatste middelbare school in Vlaanderen in de afdeling Wetenschappen-wiskunde.
Maar spijtig genoeg krijgen wij ook zang, plastische opvoeding (tekenen en schilderen enz) en esthetica (geschiedenis van kunst)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dan ben ik benieuwd welke definitie van 'kunst' jouw leraar hanteert.
Als ik bijvoorbeeld naar de Van Dale kijk:
 kunst de; v -en 2 het vermogen om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken

Dan lijkt het mij al snel dat casemodden hier uiteraard onder valt.

Mijn definitie ervan is inderdaad wat jij aangeeft:
het is opvallend, een expressiemiddel, heeft een waarde, het heeft een transformatie doorstaan en het is creatief tot stand gekomen.

Misschien dat jouw leraar óns kan vertellen waarom casemodden geen kunst is? Ben wel zeer benieuwd naar zijn beredenering eigenlijk.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:41

masauri

aka qwybyte

ik heb de IFA Case Modding Exhibition even opgezocht.
Dit is een tentoonstelling die jaarlijks gehouden word met casemods dus.
Je vind er ook namen om verder op zoek te gaan naar tentoonstellingen ed.
Zie de volgende links voor meer foto's en info:
http://www1.messe-berlin....0215&kat_id=10&dir=143853
http://www.google.be/sear...&resnum=4&ved=0CCoQqwQwAw
Deze link raad ik ook aan: http://www.bit-tech.net/modding/2005/05/04/wcg2005_casemod/1
Ik veronderstel dat hier nog wel een recentere versie van bestaat aangezien het over het wcg gaat.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-03-2024
Wikipedia doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

1 topic: [CiP] Alien Hospital

moet genoeg overtuiging bieden dacht ik :)

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

dit kan je bijna geen pc meer noemen. zou ook op een tentoonstelling komen maar ik heb um nog niet af.

zou op een tentoonstelling komen voor beginnende kunstenaars in Leeuwarden.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/casemod/large/000322-8.jpg?1271341882
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/casemod/large/000322-7.jpg?1271341881
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/casemod/large/000322-2.jpg?1270415035

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:36
Ah, middelbare school.
Toen ik CKV had (de nederlandse versie...) heb ik voornamelijk geleerd om niet tegen de haren van de docent in te strijken. Maar om gewoon met de heersende mening mee te gaan. Scheelt veel moeite en onvoldoendes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah, persoonlijk vind ik casemodding ook maar zelden een kans maken voor kunst door te gaan. Enkele uitzonderingen daargelaten, maar over het algemeen valt het meer onder het kopje design dan kunst.

Het verschil voor mij is vooral het concept dat er achter steekt. Maargoed, het is wel een riskante discussie, aangezien ik me andere standpunten ook wel voor kan stellen. Het is een beetje hetzelfde kaliber als 'kan een auto kunst zijn?'.

Ik weet ook niet of wat ik doe per se kunst vind (kunstacademie productdesign). Sommige projecten wel, sommige projecten niet en een hoop grijs vlak.

Zoals gezegd is het waarschijnlijk het makkelijkst gewoon met de mening van de docent mee te gaan en iets anders leuks te kiezen. Ik zeg niet dat het niet het verdedigen waard is, maar vooral op de middelbare school is in mijn ervaring weinig flexibiliteit mogelijk en maak je het jezelf vooral moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een keer gelezen over een kunstwerk dat bestond uit een flinke zwarte kubus met een ethernet aansluiting. Wie 'em had moest 'em op het internet aansluiten. Het kunstwerk verkocht vervolgens zichzelf op ebay en daarmee ging het kunstwerk dus naar een ander toe en begon het geintje opnieuw. Dat is wellicht een mooie tussenweg tussen puur casemodding en kunst zoals veel mensen dat kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat valt inderdaad ruimschoots in het gebied kunst. Leuk project ook, dat veel vragen stelt en oproept :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
Allemaal bedankt voor jullie interesse en medewerking.

Ik ga het er toch op wagen, mijn leerkracht staat open voor nieuwe ideeën maar ze moeten wel onderbouwd zijn.
Op deze manier kan je veel punten winnen of verliezen.

Volgens mijn wiskundig vermogen heb ik dus 1/2 kans dat ik juist gok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:15:
Mjah, persoonlijk vind ik casemodding ook maar zelden een kans maken voor kunst door te gaan. Enkele uitzonderingen daargelaten, maar over het algemeen valt het meer onder het kopje design dan kunst.

Het verschil voor mij is vooral het concept dat er achter steekt. Maargoed, het is wel een riskante discussie, aangezien ik me andere standpunten ook wel voor kan stellen. Het is een beetje hetzelfde kaliber als 'kan een auto kunst zijn?'.

Ik weet ook niet of wat ik doe per se kunst vind (kunstacademie productdesign). Sommige projecten wel, sommige projecten niet en een hoop grijs vlak.

Zoals gezegd is het waarschijnlijk het makkelijkst gewoon met de mening van de docent mee te gaan en iets anders leuks te kiezen. Ik zeg niet dat het niet het verdedigen waard is, maar vooral op de middelbare school is in mijn ervaring weinig flexibiliteit mogelijk en maak je het jezelf vooral moeilijk.
Kunst is een persoonlijke mening laat dat voorop staan. En als de leerling casemodding een kunst vindt is het kunst. Ik vind bijv een schilderij niet gelijk kunst want dat kan ook een stukje design zijn. Nee ik vind zeker dat casemodding ook tot een kunst hoort. Je kan 100x een kunst expert zijn maar die hebben het niet altijd bij het rechte eind. Koop nu een schaaltje bij de HEMA is het een stuk plastic.. Over 200 jaar is het kunst ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
Daarbij voor elke Picasso zijn er honderden amateurschilders, bij het modden zal dit net hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Switchie schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 22:17:
Misschien dat jouw leraar óns kan vertellen waarom casemodden geen kunst is? Ben wel zeer benieuwd naar zijn beredenering eigenlijk.
Niet in de conventionele zin van het woord. Kunst wordt gemaakt (of gekraakt) door bepaalde mensen, en die moeten meestal in de kunstwereld zitten ;).

Ik kan mij voorstellen dat jij en de TS casemodden een kunst vinden (en er zitten soms ook pareltjes bij), maar het is zoals tunen: vaak met liefde gedaan door de eigenaar maar daarom nog geen Tate Modern-materiaal.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Borromini schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:09:
[...]

Niet in de conventionele zin van het woord. Kunst wordt gemaakt (of gekraakt) door bepaalde mensen, en die moeten meestal in de kunstwereld zitten ;).

Ik kan mij voorstellen dat jij en de TS casemodden een kunst vinden (en er zitten soms ook pareltjes bij), maar het is zoals tunen: vaak met liefde gedaan door de eigenaar maar daarom nog geen Tate Modern-materiaal.
maar wat is nou " kunst" , een paar vlekken op een wit doek word soms al kunst genoemd...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een gebruikte definitie van kunst is ook dat iets pas kunst is op het moment dat het verder geen doel heeft, ander dan kunst te zijn.
In dat geval kun je prima beargumenteren dat een casemod een computer op zich niet beter maakt (of je gaat dingen als moederbordmuren aanhalen, die niet eens een werkende PC bevatten bij wijze van spreken :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Remmes_NT schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 22:55:
[...]

maar wat is nou " kunst" , een paar vlekken op een wit doek word soms al kunst genoemd...
Kunst is vooral incrowd. Daarom dat je er ook 'bij moet horen' om dingen tot kunst te bombarderen. Kunstkenners onderaan de ladder hebben niet de autoriteit om dingen tot kunst te verheffen.

Je kan discussiëren over de definitie of de inhoud, maar als de lerares een conservatieve visie heeft, dan ga je een casemod niet als kunst kunnen verkopen - tenzij je schitterend kan lullen.

Zelfs een casemod waar ik geld voor zou neerleggen zou ik geen kunst noemen. Mooi misschien wel, maar schoonheid is geen noodzakelijke eigenschap van kunst (meer).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Borromini schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:21:
[...]

Kunst is vooral incrowd. Daarom dat je er ook 'bij moet horen' om dingen tot kunst te bombarderen. Kunstkenners onderaan de ladder hebben niet de autoriteit om dingen tot kunst te verheffen.

Je kan discussiëren over de definitie of de inhoud, maar als de lerares een conservatieve visie heeft, dan ga je een casemod niet als kunst kunnen verkopen - tenzij je schitterend kan lullen.

Zelfs een casemod waar ik geld voor zou neerleggen zou ik geen kunst noemen. Mooi misschien wel, maar schoonheid is geen noodzakelijke eigenschap van kunst (meer).
persoonlijk vind ik kunst wat mooi is, en waar iemand echt iets voor gedaan heeft, zijn hart en ziel er in heeft gestoken

( wat bij somige case/ casemods die gewoon van een hoopje metaal word gemaakt echt het geval is, bijv de cygnus 1)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kestemodon
Taak is afgegeven. De bedoeling was een kunstenaar voor te stellen. Uiteindelijk is het een betoog van 2 pagina's geworden waarom het kunst is + 2 pagina's over de kunstenaar.

Er zijn er andere die hun tantes hebben geïnterviewd die porseleinen werkjes maken,
Dan vind ik casemodden toch meer kunst dan porselein hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Je hebt in ieder geval je best gedaan voor je opdracht, en niet de kantjes eraf gesloft, dat is in zichzelf al lovenswaardig.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03
Terw_Dan schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:02:
Een gebruikte definitie van kunst is ook dat iets pas kunst is op het moment dat het verder geen doel heeft, ander dan kunst te zijn.
Dat was ook het argument wat iemand gaf toen ik eenzelfde discussie met hem had. "Het blijft een kast voor een computer en dus heeft het nut, en dus is het geen kunst." Zelf vind ik het compleet afhangen van welk idee de bouwer erachter heeft zitten. Sommige anderen bouwen een kast om er features aan toe te voegen of om hem draagbaarder te maken bijvoorbeeld, ik maak een kast omdat ik zelf iets wil bouwen dat uniek en ontzettend vet is. Daarbij maak ik vaak genoeg keuzes die schoonheid voor bruikbaarheid zetten, maak op zich zou je het nog steeds industrieel ontwerpen kunnen noemen.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou zeggen dat er twee soorten mods zijn (met natuurlijk mengvormen):
1 mooier maken
2 practischer maken

De eerste zou ik er zeker onder laten vallen, de tweede alleen als er ook delen van de eerste in zitten. Een extra handvat op je pc lassen vind ik zeker geen kunst, maar opnieuw verven is al kunst (zei het soms niet al te hoogstaand, maar who cares? als je er maar blij mee bent!)
Pagina: 1