Update 6 - lassen, buigen, slijpen...
Ik ben jullie alweer veels te lang een update verschuldigd.
Dat krijg je met veels te veel hobby's.
Een ander groot nadeel wat ik altijd ondervind is dat mensen weten dat je redelijk handig bent... dan komen ze altijd bij je aankloppen, of je ze: "even kan helpen"
Maar dit zal geen onbekend fenomeen zijn voor de meeste tweakers hier

.
In ieder geval ik heb na mijn hdd crash nog wel een aantal foto's weten terug te vinden die wel in mijn backups waren mee genomen.
Echter ben ik ook een hoop foto's van mijn werk kwijt en dat is heel jammer want ik had veel gedocumenteerd van het lassen van de tank.
Verdere ontwikkeling aan de source code op het oude platform
Ik heb een strip om de buis heen gebogen om netjes langs een lijn de buis door te kunnen snijden
De buis is hier op maat gesneden met mijn plasma snijder
Dit is een klein beetje proberen hoe de buizen het beste staan in het geheel van de tank, dit is met enkele laspuntjes vast zodat dit nog wel aangepast kan worden.
De bolling is er al aardig in geslagen in het deksel.
nu het geheel nog op maat knippen met de blikschaar de de deuken eruit rollen.
Ik heb de zijkanten op papier gezet en deze vormen op plaatstaal over getrokken.
daarna met de blikschaar uitgeknipt, gebogen en vast gelast.
Hier zijn de puntlasjes goed te zien en een klein deel wat al volledig gelast is.
Nu een foto waar wat verstevigingen aangebracht zijn voor de stijfheid van het geheel en de kap+cilinders zijn geplaatst.
zoals te zien is past het geheel nog niet echt lekker.
Dit is vooral aan de achterkant goed te zien.
het geheel is voornamelijk in de breedte bij de cilinders te krap, dit zal later opgelost worden D.M.V. een uitsparing in de kap.
De voorkant er nu in gelast.
En even een plaatje voor het totaal beeld
Een vooraanzicht, met tevens de hoogte waar de blue ray komt te zitten.
Nu de hoogte van de Blue ray bepaald is heb ik 2 hoeklijnen vast gelast waar de blue ray op komt te rusten.
tevens zorgt dit ook voor erg veel stijfheid
Zo komt de blue ray dadelijk te staan
En dit past zelfs nog onder de kap
Ik wil de kap voorop ook demontabel hebben en daarom las ik hier ook hoeklijn waar dan een kap op gebout kan worden.
De puntlassen zijn goed te zien hier terwijl deze rondom op de goede positie geklopt wordt.
Een overzichtje van het geheel met hoeklijn erin gelast, ook dit zorgt voor zeer veel stijfheid.
Ik had ook de kap voorop al geklopt en gerold.
Nu heb ik de kap voor het hele midden stuk erop vast gelast, dit is niet te verwijderen omdat dit een vaste positie moet hebben voor de blue ray speler.
ook de kap voorop heb ik nu netjes getrimd.
Een een klein zijaanzicht
En dit is hoe de kap er nu op zit, aan de achterkant ga ik dit nog sluitend maken met een stukje rondstaf
Maar eerst moet er een opening gemaakt worden voor de blue ray speler.
dit moet op EXACT de goede hoogte voor de cd's uiteraard is dit nu nog mes scherp maar daar doe ik nog wat aan.
anders blijf je nieuwe cd's kopen he.
en JA hoor het past
Ik heb een messing buisje genomen en daar met de dremel een sleuf in gemaakt
Dit op maat gezaagd en hier vast geklemd.
de cd kan nu niet meer beschadigen.
Het messing wordt vast gesoldeerd dmv. mijn heteluchtbout.
Hier is het lassen van het stukje rondstaf goed te zien.
En hier de uitsparing in de kap voor de cilinders, dit wordt op 2 plekken in de kap gemaakt.
Ik heb hier ook een klein filmpje van het TIG lassen gemaakt:
Ik wilde voorin de tank een schermpje hebben waar ik settings in kon stellen, ik ben hier inmiddels vanaf gestapt maar wil toch even het idee laten zien.
Dit moest het bescherm klepje zijn wat ervoor kon schuiven
En hier het schuif mechaniek dat het klepje voor het gat kon laten schuiven
En hier het geheel op elkaar vast gelijmd
Einde van de update