freekdl schreef op zondag 06 juni 2010 @ 01:37:
Inderdaad, dit bracht me al een tijdje in de war, bedankt voor de verduidelijking.
Nog even een voorbeeldje om zeker te zijn dat ik het nu bij het juiste eind heb:
- Ik heb een HD 4870 1GB, als ik er een tweede bij zou plaatsen heb ik een HD 4870 X2 en geen HD 4870 2GB.
Correct. Nou ja, min of meer, want twee 4870's doen het waarschijnlijk nét weer anders dan een 4870 x2 (net als twee 5870's en een 5970 andere prestaties leveren) maar je zou kunnen zeggen dat het inderdaad hetzelfde is.
- Met 2 HD's 4870 zou ik bv. in GTA IV een hogere framerate hebben, maar view distance zou ongewijzigd blijven (of gaat die ook omhoog?).
Volgens mij ook correct. GTA IV is een beetje een probleemkindje, dat mag gezegd worden. Het schijnt vrij slecht geprogrammeerd te zijn een daarom is het niet zuinig met resources. Voor een grote viewdistance is veel geheugen gewenst (want veel meer textures te zien). Extra rekenkracht helpt uiteraard ook wel, maar geheugen schijnt de kritieke factor te zijn.
Bij CrossFire kan je wél de rekenkracht maar niet de geheugens bij elkaar optellen (zoals je al correct had geconcludeerd). Dit is omdat de kaarten geen onderscheid kunnen maken in wat ze renderen en ze dus allebei dezelfde dataset nodig hebben, waardoor allebei de geheugens effectief dezelfde informatie bevatten en je effectief dus uitkomt op een situatie waarbij 1 + 1 GB = 1 GB.
- Met een HD 4870 2GB zou de framerate hetzelfde blijven, maar ik zou wel view distance hoger kunnen zetten?
In principe wel, met de aanmerking dat een grote viewdistance ook meer polygonen in beeld betekent en dus een impact zal hebben op je framerate. Er moet immers meer getekend worden. Omdat het veraf is zullen het echter simpele blokken zijn en voor zover ik weet heeft het ook geen enorme impact op je framerate.
Dan heb ik nog 1 vraagje: is er een verschil tussen bv het ddr5 geheugen van een HD 4870 en een HD 5850?
Of zit het verschil enkel in de GPU en/of andere hardware?
Volgens mij is GDDR5 geheugen qua technische specificaties altijd wel gelijkwaardig, misschien op bijvoorbeeld de clocks na. Vergelijk het met RAM: daarbij heb je ook geheugen dat DDR, DDR2 of DDR3 is en binnen die catagoriën heb je ook weer verschillende snelheden. Het verschil zit 'm vooral in de GPU en wat andere hardware.
Misschien dat iemand anders daar nog wat zinnigs over kan zeggen?
Edit: o ja, GTA IV schijnt ook erg van processorkracht te houden, dus je moet oppassen niet te upgraden qua videokaart en er dan weinig aan te hebben omdat je processor de boel niet kan bijbenen. Just a thought.
Edit edit: er GDDR van gemaakt ten bate van miepmuis Maskermans.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 06-06-2010 02:21
]