JaQ schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:24:
[...]
In loondienst (bij een detacheringbureau) verdien ik tussen de 70k en 90k per jaar bruto (ex bijtelling auto, verschil zit in bonus 0 en bonus 100%). Als ik alle overige zaken meetel die een detacheerder voor mij betaald (auto, pensioen, bijdrage ziektekosten, internet, telefoon etc) komt mijn "salaris" al gauw op een € 120.000 per jaar. Daar komen dan de kosten voor congressen en cursussen nog bovenop (inclusief eventueel hotel, vliegticket, etc etc).
Terugrekenend naar de 200 declarabele dagen: stel € 100 per uur (wat fors is als je zelfstandig bent) en 8 uur per dag levert een omzet van € 160.000. Laten we voor de grap zeggen dat dat ook mijn omzet is in loondienst, immers waarom zou ik in loondienst meer dagen draaien dan als zelfstandige?
Let wel dat je de bruto bedragen uit loondienst niet 1-op-1 kan vergelijken met bruto bedragen uit zelfstandig ondernemerschap. Als jij 90K/jaar bruto verdient in loondienst (netjes overigens, dat is een zeer net salaris) hou je daar minder van over dan als je 90K bruto omzet draait als ZZP-er, zelfs als je de pensioenkosten daarbij betrekt (die blijkbaar voor jou voor de volle 100% worden betaald door je baas?) :
In loondienst :
90K bruto loon/jaar -> 7500 euro bruto/maand. Dit komt (volgens loonwijzer.nl) ongeveer op netto
4370 euro/maand (na alle afdracht premies/loonheffingen)
Zelfstandig ondernemer:
omzet: 90K/jaar
onkosten (ex auto): 5K/jaar (even uit eigen jaarrekening overgenomen. Alhoewel mijn omzet een stuk hoger ligt denk ik niet dat ik minder kosten gemaakt zou hebben bij lagere omzet. Hier zitten ook kosten in mbt boekhouding, laptop/gsm/internet, verzekeringen, zakendinertjes, lunchkosten)
Kosten AOV (dit zijn geen zakelijke kosten, maar wel volledig fiscaal aftrekbaar) : 4,5K/jaar
pensioenkosten (over genoemde basissalaris van 70K) : +/- 8,5K/jaar (schatting, dat was het ongeveer toen ik zelf in loondienst werkte met 70K basissalaris)
Vul je eea in op
http://www.esset.nl/brutonetto2009.htm, dan rolt daar een netto vrij bestee
dbaar inkomen uit van 56,5K/jaar ->
4708 euro/maand
Let wel, dit is zonder kosten auto (reken op ongeveer netto 200-250 euro/maand duurder voor ZZP-er als je dit vergelijkt met iemand die een leaseauto krijgt in loondienst (en dus alleen de bijtelling betaalt).
Kortom, dezelfde omzet draaien als ZZP-er betekent een uiteindelijk hoger bestee
dbaar netto inkomen (NA alle kosten die je extra maakt als ZZP-er) dan bij hetzelfde bruto loon van iemand in loondienst.
In praktijk zal je hoogstwaarschijnlijk echter een significant hogere omzet kunnen draaien als je in loondienst al 90K/jaar kan verdienen (dan wordt jij echt niet weggezet voor <120 a 140 euro). Voor een omzet van 90K uitgaande van 200 facturabele dagen heb je een uurtarief nodig van 56,25 euro. Dit is voor een ervaren
DBA makkelijk haalbaar (vrienden/kennissen senior Oracle
DBAs zitten tusen 80-100 euro op een klus).
Neemt niet weg dat het zeker niet altijd zo rooskleurig is. Ik ken ook verschillende ervaren ZZP-ers die inmiddels - na 5-10 goede jaren - nu tussen 5-9 maanden zonder klus zitten. Dan zul je toch moeten interen op de buffers die je in de goede tijden hebt opgebouwd. Met een vast salaris van 90K + lease + volledige pensioenvergoeding is het (in deze tijd) misschien wel zo relaxed om in loondienst te blijven.
[
Voor 10% gewijzigd door
sverzijl op 03-05-2010 20:49
]