michellep77 schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:32:
Ik mis vooral bij de iphone een fm radio, goede camera, mogelijkheid profielen op een gekozen tijdstip te laten veranderen en navigatie.
Heb een beetje zitten rondkijken naar de smartphones van nokia en heb de volgende interessante phones gezien. De Lumia 800, de N8-00 en de 808 Pure View. Waarbij ik de pure view wel aan de grote kant vind.
Ik heb gelezen dat de Lumia een windows en de andere een symbian besturingsystem heeft en de iphone ios.
*is het kort (en eenvoudig

) uit te leggen wat het verschil is tussen deze systemen? Voor mij als eenvoudige gebruiker.
*welke telefoon zou het "beste" passen bij een normaal gebruik? Ik wil vnl gewoon radio luisteren, redelijke tot goede foto's maken, beetje mailen, internetten, whappen, spelletjes spelen en gewoon bellen.
*In hoeverre kan je gebruik maken van apps als internetbankieren, facebook, wordfeud etc op bovenstaande telefoons?
Lumia 800
Besturingssysteem: Windows Phone 7.5 (Mango)
Belkwaliteit: goed
FM-radio: ja
Profielen: Windows Phone heeft geen profielen!!!! (dus met het handje volume hard/zacht/stil)
Internetbankieren: geen apps (ABN-app verwacht ergens deze zomer)
Internet: goede browser
Facebook: goede integratie
Whatsapp: aanwezig
Navigatie: Nokia Drive (met off-line kaarten)=>goed
Foto: ik weet eerlijk gezegd niet of de fotokwaliteit goed is
Spelletjes: XBox live, veel spellen, maar populaire spellen op de iPhone (zoals draw something) zijn er niet of komen later nadat de hype over is). Wordfeud is inmiddels wel beschikbaar.
Nadelen:
* geen profielen
* geen drag/drop van bestanden (muziek/foto/video via Zune en Office-/PDF-bestanden via Skydrive)
* geen uitbreidbaar geheugen (dus max. 16 GB)
* geen front facing camera (videobellen kan dus niet)
* batterij kan niet worden vervangen
Voordelen:
* Metro User Interface (als je het mooi vindt)
* Goede performance (nauwelijks lag)
* Live tiles
* Integratie sociale netwerken is zeer goed (Twitter, Facebook, LinkedIn)
Nokia N8:
Besturingssysteem: Nokia Belle
Belkwaliteit: goed
FM-radio: ja
Profielen: je kunt verschillende profielen instellen en er zijn apps om ze op gezet tijdstip of locatie te wijzigen.
Internetbankieren: geen apps
Internet: browser is wat traag (Opera browser is aan te bevelen)
Facebook: zijn voldoende apps voor.
Whatsapp: aanwezig
Navigatie: Nokia Maps (met off-line kaarten)=>goed
Foto: zeer goede kwaliteit
Spelletjes: er zijn veel spelletjes, maar de populaire spellen op de iPhone (zoals Wordfeud en draw something) zijn er niet en komen ook niet.
Nadelen:
* Besturingsysteem heeft end-of-life gekregen (2016) en daardoor worden er niet veel officiële apps meer ontwikkeld (banken apps/ populaire spelletjes)
* Browser is traag
* In NL slecht verkrijgbaar (ik heb op internet een voor mijn moeder gekocht en dat bleek een hongaarse versie te zijn, dus geen mogelijkheid NL-taal in te stellen.)
* Batterij kan niet worden vervangen
Voordelen:
* Drag/drop van bestanden (je kunt je telefoon gewoon als massaopslag aan je PC verbinden)
* Uitbreiding met geheugenkaart mogelijk tot 32GB (dus dan totaal 48GB beschikbaar)
* HDMI-uitgang
* Uitstekende camera
* Kan alles wat je wilt (heel open systeem)
Nokia 808 Pureview:
Dit is de opvolger van de N8. Het kan alles wat de N8 kan en meer.
vergelijking met N8:
* Meer intern geheugen
* Betere processor
* Xenon flash voor foto's én Led voor video (N8 heeft geen Led)
* Veeeeeeel betere camera (door Pureview technologie)
* Opname van geluid in CD-kwaliteit
* Amoled scherm met Clearblack technologie=> scherm goed zichtbaar in direct zonlicht
* Batterij kan worden vervangen.
* Datum van NL-release is nog niet bekend.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat batterijduur van de N8 (en mogelijk ook de 808) beter is dan de Lumia.
Windows Phone versus Nokia Belle:
Nokia heeft ingezet op Windows Phone en gaat Nokia Belle (voorheen Symbian) uitfaseren (einddatum 2016). Een keuze tussen de 2 besturingssystemen is een kwestie van voorkeur én gewenste functionaliteit.
Nokia Belle heeft veel meer functionaliteit dan Windows Phone, maar is daardoor ook wat ingewikkelder. Meer menu's en settings. Windows Phone is wat intuïtiever en wordt over het algemeen sneller opgepakt.
Beide besturingssystemen lopen wat apps betreft ver achter op de iPhone. Windows Phone zit momenteel echter wel in de lift. Het wordt op dit moment in de US heel erg gepusht en Microsoft doet er veel aan om de grote App-bouwers te verleiden tot het ontwikkelen van apps voor Windows Phone.
Advies:
Kijk wat filmpjes op Youtube van deze telefoons om wat beter bekend te worden met de besturingssystemen. Ga ze indien mogelijk ook eens uitproberen in de winkel. Let wel op! Laat je niets op de mouw spelden door de verkopers. Die hebben van beide systemen weinig verstand en gaan hun best doen je een Android of iPhone aan te smeren. Wat ze mij allemaal niet verteld hebben. Het is om te huilen! Eén beweerde dat de N8 uit de handel is genomen omdat er een ernstige bug in zat en een andere beweerde dat je in de Lumia's ook geheugenkaartjes kon stoppen. Doe dus zelf zoveel mogelijk onderzoek (via internet). Lees tests/reviews (er zijn er genoeg). Let wel op! Veel van de Zune/Bing services die in Amerika wel beschikbaar zijn, zijn in NL op Windows Phone nog niet beschikbaar. (zie
deze matrix)
Check de app-stores voordat je een toestel koopt. Dan weet je welke apps/spelletjes er zijn en of er apps missen die je echt nodig hebt.
Windows Marketplace:
http://www.windowsphone.com/nl-NL/marketplace
Nokia Store:
http://store.ovi.com/ (kies eerst het toestel om te filteren op de apps die hiervoor beschikbaar zijn)
Als je gaat kiezen voor een niet-iPhone, dan kun je ervoor kiezen om er een iPod Touch naast te nemen. Dan kun je alle apps die je hebt gekocht tenminste nog gebruiken. Alle bovengenoemde toestellen ondersteunen Tethering (voor de Lumia 800 komt op korte termijn een update beschikbaar die dit mogelijk maakt)
Windows Phone info:
http://www.wp7.nl
Nokia Belle info:
www.allaboutsymbian.com
De redenen waarom ik nog niet voor Windows Phone (Lumia-reeks) heb gekozen:
* Geen profielen
* Max 16GB opslagcapaciteit
* Batterijduur
Nice to haves die ik zou missen als ik mijn Nokia N8 in zou ruilen voor een Lumia:
* foto/video kwaliteit
* HDMI
* 48GB opslagcapaciteit
* mijn geliefde N8 (ik vind het nog steeds een super telefoon en ik ben er erg aan gehecht)
Als ik nu moest kiezen tussen de N8 of de 808, dan zou ik de 808 kiezen.
Als je niet duidelijk had aangegeven dat je met profielen wilde werken en een goede camera wilde, had ik je één van de Lumia's aangeraden.