Toon posts:

Hulp bij geformatteerde NAS!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen.

Ik ben in het bezit van een Sitecom MD-253 NAS, voorzien van twee x Samsung Spinpoint HD 1 TB.
Vanmorgen heb ik per ongeluk via het menu van de NAS op maak RAID1 geklikt. Zonder enige waarschuwing dat de schijf zou worden geformatteerd of melding dat de gegevens verloren zouden gaan (voor velen van jullie is dit misschien logisch..) is mijn HD geformateerd. Ik ben hier goed zuur van..

Ik heb al een en ander gegoogled en het programma Getdataback (aanschaf na voorstel herstelmogelijkheden door trial versie) leek me een goede oplossing. Deze software vind echter geen netwerkschijven en via de remote physical drive optie kan ik geen verbinding maken via het statisch IP van de NAS. Ook diverse alternatieven kunnen de NAS niet vinden.
Zojuist geprobeerd de HD rechtstreeks aan mijn moederbord te koppelen, maar de SATA2 kan ik niet terugvinden.

Heeft iemand opties om het formatteren (volgens mij een quick-format; duurde halve minuut) ongedaan te maken of een ander alternatief (wellicht software, dos-commando's, o.i.d.)??

Reacties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Bij een quick format worden de bestanden niet overschreven toch, maar alleen de indexering gewist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:03:
Bij een quick format worden de bestanden niet overschreven toch, maar alleen de indexering gewist?
Hier houdt mijn kennis dus een beetje op. Het menu geeft wel volle beschikbaarheid van 1 TB per schijf aan. Als de index hersteld kan worden, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Zojuist geprobeerd de HD rechtstreeks aan mijn moederbord te koppelen, maar de SATA2 kan ik niet terugvinden.
Wat bedoel je precies hiermee? Je mb (type?) heeft toch wel een tweede s-ata aansluiting? Bij het gebruik van recovery programma's is het wel aan te raden om de schijf rechtstreeks aan te sluiten, omdat deze in sommige gevallen het os gedeeltelijk proberen te omzeilen om de schijf te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Yup, een quick-format wist alleen de index van bestanden. Niet de data zelf. En een quick-format is de enige format die in een halve minuut uit te voeren is. Een volledige format duurt bij een gemiddelde HDD tussen de 5 en 15 minuten.

Punt is wel dat het kan zijn dat er meer dan alleen de bestandsindex verwijderd is. Persoonlijk verwacht ik dat de partitietabel ook aangepast is en dat verklaart meteen waarom er geen schijf zichtbaar is als de schijven rechtstreeks via SATA in een computer gehangen worden.

Om deze 'goed' te herstellen is eerst informatie nodig over het soort partitie wat er op stond. Waren deze schrijven onderverdeeld in een enkele partitie of in meerdere? Wat voor type partities?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Disclaimer: ik ken de NAS niet, dus dit alles onder de aanname dat het ding Linux (ext3+ mdadm voor RAID) draait, en je hem benadert via Samba/CIFS.

Aangenomen dat bovenstaande klopt zul je de schijven sowieso aan je PC moeten hangen, Samba werkt op file(system)-level, niet op blocklevel.

Vervolgens kun je met Linux (Ubuntu livecd/dvd, bijvoorbeeld) TestDisk proberen te runnen, redelijke kans dat die het filesystem nog weet te redden of in ieder geval een hoop files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:09:
[...]
Wat bedoel je precies hiermee? Je mb (type?) heeft toch wel een tweede s-ata aansluiting? Bij het gebruik van recovery programma's is het wel aan te raden om de schijf rechtstreeks aan te sluiten, omdat deze in sommige gevallen het os gedeeltelijk proberen te omzeilen om de schijf te benaderen.
De samsung is SATA2 en ik heb geen SATA2 kabel aan mijn moederbord hangen. Of de aansluiting er niet zit weet ik niet, dit moet ik in de handleiding zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07
sata2 of sata is gewoon uitwisselbaar.
Je moet de HD in je pc hangen, getdataback moet rechtstreeks met je hd kunnen communiceren, via je netwerk kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 14:02

GekkeR

key = key

Ook handig om te weten is hoe je schijven geformateerd waren ?
Was het een raid set ? (raid0-1-5-10etc?).
Filesystem NTFS/FAT/etc ?

Beste tool die ik tot nu toe gebruikt heb voor recovery is active undelete.
Sommige deep scans nemen wel wat tijd in, maar ik heb alles terug gekregen.

suc6

[ Voor 38% gewijzigd door GekkeR op 24-04-2010 15:15 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hebt gewoon een SATA-aansluiting nodig, of die nou 1 of 2 is maakt niet uit. En bij kabels is al helemaal geen verschil :)

SATA stamt uit 2003, dus als je een pc van maximaal 5 jaar oud hebt kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je SATA op je moederbord hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:15:
Je hebt gewoon een SATA-aansluiting nodig, of die nou 1 of 2 is maakt niet uit. En bij kabels is al helemaal geen verschil :)

SATA stamt uit 2003, dus als je een pc van maximaal 5 jaar oud hebt kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je SATA op je moederbord hebt.
Zojuist op moederbord gekeken. Heb de SATA van CD-Rom los gehaald. Ga nu kijken wat ik met Getdataback kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Get databack is overigens wel ontwikkeld voor ntfs en fat. Het lijkt me sterk dat je nas ntfs of fat gebruikt.
Als je slim bent ga je opzoek naar software welke ext2/3 kan recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:19:
Get databack is overigens wel ontwikkeld voor ntfs en fat. Het lijkt me sterk dat je nas ntfs of fat gebruikt.
TestDisk dus (m'n post is nu al ondergesneeuwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:19:
Heb nu de HD rechtstreeks op PC hangen. Komt in deze computer trouwens niet naar voren.

Getdataback (NTFS versie) scant nu. Ik laat alleen maar scannen en voor niets uit.

Kan ik nog ergens checken of de schijf NTFS is in Windows of DOS?

En het genoemde testdisk, wat doet dit precies en wat zijn de voordelen tov getdataback?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Als je een schijf ziet in 'Deze Computer' kan je er 1 keer op klikken en zie je links of het FAT-32 is of NTFS. Zie je helemaal niks extra's in 'Deze Computer' dan is het zeer waarschijnlijk een bestandssysteem die Windows niet standaard kan lezen.

Je kan ook een beetje lezen.

Om het even simpel te houden: Windows kan alleen de talen NTFS of FAT32 lezen en spreken. De hardeschijf van jou mogelijk alleen EXT3. Testdisk kan dus ook EXT3 lezen/schrijven. Dus als de schijf niet EXT3 geformatteerd is Getdataback, anders Testdik.

[ Voor 36% gewijzigd door MsG op 24-04-2010 15:33 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:30:
Kan ik nog ergens checken of de schijf NTFS is in Windows of DOS?
Dat is die niet. Geen enkele nas gebruikt ntfs of fat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:32:
[...]
Dat is die niet. Geen enkele nas gebruikt ntfs of fat.
Ben absoluut geen expert, maar hoe kan getdataback btfs dan files aantreffen als de schijf niet ntfs is? Betekent dit dat hij ze wel scant maar niet kan repararen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Wellicht vind die niets, wat ik al eerder zei.
Maar je kan het altijd proberen... zet getdataback aan en kijk of hij uberhaupt partities vindt. Vind die niets dan pak je andere software welke dus ook andere filesystems aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:37:
Wellicht vind die niets, wat ik al eerder zei.
Maar je kan het altijd proberen... zet getdataback aan en kijk of hij uberhaupt partities vindt. Vind die niets dan pak je andere software welke dus ook andere filesystems aan kan.
Ik ga er vanuit dat je testdisk bedoelt? Heb het nu geinstalleerd. Krijg de vraag om een partitie te selecteren. Weet iemand welke..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:08
Even terzijde, maar er moet toch even wat rechtgezet worden omtrent formatteren. Het formatteren zoals wij dat in het dagelijks gebruik kennen heeft vrij weinig te maken met het wissen van bestanden. Het doet wat de naam al aangeeft, een format geven aan een schijf. Een bestandssysteem in dit geval. Daarbij worden inderdaad partitietabellen, indexes en boot records overschreven en lijkt de schijf dus leeg.

Short en Long format is volgens mij enkel iets wat bij Windows voor komt. Het enige wat een long format extra doet is een schijfcontrole om te kijken of de sectoren nog goed zijn, er wordt daarbij niks extra gewist ofzo.

De bestanden zijn na een format nog gewoon op de schijf aanwezig maar de verwijzingen er naartoe niet. Recoverytools kunnen hier dus goed mee om gaan. Maar dit laatste was al duidelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:43:
[...]

Ik ga er vanuit dat je testdisk bedoelt? Heb het nu geinstalleerd. Krijg de vraag om een partitie te selecteren. Weet iemand welke..?
Ik neem aan dat je het scherm zoals bij Current partition table status bedoelt. Gewoon voor de eerste optie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Maar ts heeft niet alleen geformatteerd, maar z'n bestaande config (twee single schijven?) naar een raid 1 omgezet, waarbij dus een nieuwe raid array is gevormd, deze gepartitioneerd en vervolgens geformatteerd. Ook hierbij zal met de meeste data niets gebeurt zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden bij het instellen van het recovery programma. Ook is het zoals al werd aangegeven van belang om recovery software te gebruiken die wat kan met het gebruikte bestandsystseem. Aannemende dat er linux op dit ding draait kan dat ext3 zijn, maar tegenwoordig is xfs ook gebruikelijk en dat is nog lastiger recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 15:47:
[...]

Ik neem aan dat je het scherm zoals bij Current partition table status bedoelt. Gewoon voor de eerste optie kiezen.
Heb de eerste optie geselecteerd (Intel) en daarna op analyse. Krijg nu de volgende melding:

Partition: P Linux RAID 0 met start en eindwaarden en daaronder de melding "no partition is bootable".

Ik ga even stap voor stap verder, omdat ik geen fouten wil maken. Moet wel even vermelden dat één van de twee HD's nog geen bestanden bevatte (backup software installeerde niet, van de week reactie gekregen van Sitecom). Het zou kunnen dat ik nu de "voormalig lege" schijf erin heb hangen.

Kan iemand iets met de Linux RAID 0?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me iets op weg helpen?

In de handleiding staat wel hoe je files kan herstellen voor ext2 en ext3, maar ik weet niet waar de linux raid 0 op duidt.

Welke stappen zijn het meest logisch en verstandig om nu een goede analyse uit te voeren. Ik wil bijvoorbeeld niet dat de bestanden in dezelfde partitie worden weggeschreven als ze hersteld kunnen worden, maar er wordt tot nu toe maar één partitie gevonden.

Kan iemand me advies geven?
Modbreak:Niet 2x (laat staan 3x) achter elkaar posten. Heb je iets toe te voegen aan een eerdere post? Gebruik de edit-knop :o

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 25-04-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Die raid is je huidige instelling, dat is niet belangrijk. Het gaat om de vorige partitie (die je dus toen je raid aanklikte veranderd hebt). Waarschijnlijk ext2 of ext3. Gewoon proberen. :)

De bestanden die je wilt recoveren moet je natuurlijk op een andere HD opslaan. Niet op de HD die je aan het recoveren bent.

Test disk is overigens niet heel gebruiksvriendelijk, vind je het te lastig. Kijk eens in OH FAQ voor andere software.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 24-04-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:16:
Die raid is je huidige instelling, dat is niet belangrijk. Het gaat om de vorige partitie (die je dus toen je raid aanklikte veranderd hebt). Waarschijnlijk ext2 of ext3. Gewoon proberen. :)

De bestanden die je wilt recoveren moet je natuurlijk op een andere HD opslaan. Niet op de HD die je aan het recoveren bent.

Test disk is overigens niet heel gebruiksvriendelijk, vind je het te lastig. Kijk eens in OH FAQ voor andere software.
Ok, even voor de duidelijkheid. Ik wil sowieso bestanden undeleten, dus volg de procedure volgens de handleiding. Ik open testdisk, kies create log, kies de hd, kies intel als partitie, kies advanced, krijg nu de partitie p linux raid te zien. In de handleiding staat in de printscreen de optie undelete onderin, maar bij mij niet. Dit lijkt me dat ik de andere HD aansluit om te kijken wat deze zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nog even een en ander proberen met testwin, maar krijg me de andere hd ook dezelfde huidige (en enkele) partitie P Linux RAID.

Als ik dus de unrecover procedure volg, krijg ik nu dus niet undelete onderin te zien. Ik heb wel de optie om het type van de partitie aan te geven.
Nu is het wellicht zo dat de vorige partitie niet wordt weergegeven, aangezien alleen de RAID verschijnt. Kan ik de vorige partities inzichtelijk maken of moet alle partities uit het verleden worden weergegeven?
Modbreak:Niet 2x (laat staan 3x) achter elkaar posten. Heb je iets toe te voegen aan een eerdere post? Gebruik de edit-knop :o

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 25-04-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Nee je wilt niet undeleten (met undelete bedoelt het programma wat anders dan wat jij denkt dat het is).

Daarnaast is er meer dan testdisk, het is voor beginners niet zo handig.
Oh, ik linkte perongelijk naar de verkeerde faq.
OM FAQ & Thematopic: Datarecovery zijn nuttiger.

Jij hebt een nieuwe partitie aangemaakt, dus zal het recovery programma de gehele HD moeten scannen opzoek naar de bestanden. Je zult dus een scan aan moeten zetten welke gewoon lomp gaat scannen.. en niet binnen de huidige partitie (die dus niet klopt) op zoek gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door job op 24-04-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb even de faq doorgenomen, maar er is weinig bruikbare software naar mijn idee (de meesten moet ik kopen voor ik ze kan gebruiken).

Misschien kan iemand wat hulp bieden voor testwin naast de handleiding.

Ben nu nog even met testwin bezig. Wil nu analyseren of er partities verloren zijn gegaan. Heb de linux raid partitie geselecteerd voor analyse. Na bevestigen van doorzoeken op partities krijg ik een scherm waarop nu twee partities naar voren komen.
De eerste een partitie linux met vermelding d (deleted) en onderin de vermelding xfs 6.2+ - bitmap version, 1000 GB / 931 GiB
De tweede staat ook als d met onderin md 0.90.0 Raid 1: devices 0(8,1)*, 1000 GB / 931 GiB.

Beiden hebben de status ok.

Bij beiden heb ik de optie A:add partition, L: load backup, T; change type.

Wat is nu een volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
De deleted is diegene die je moet hebben. Die moet je loaden.
Blijkbaar geen ext2/3 dus maar xfs.

[ Voor 112% gewijzigd door job op 24-04-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 17:02:
De deleted is diegene die je moet hebben. Die moet je loaden.
Blijkbaar geen ext2/3 dus maar xfs.
Ze staan allebei op deleted, de xfs en de raid 1. De xfs aanhouden dan?

Zoja, dan load backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Je hebt er een raid van gemaakt.. je had geen raid.. waarom zou je dan voor raid gaan??

probeer het inderdaad eens met load backup.

Kom je zo er niet uit kijk eens op de wiki van testdisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/Data_Recovery_Examples
En zie de onderste uitleg.. wellicht dat handiger is. Scheelt je bakken met tijd.. want je hoeft alle bestanden niet op te slaan op een tweede HD.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 24-04-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 17:06:
Je hebt er een raid van gemaakt.. je had geen raid.. waarom zou je dan voor raid gaan??

probeer het inderdaad eens met load backup.

Kom je zo er niet uit kijk eens op de wiki van testdisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/Data_Recovery_Examples
En zie de onderste uitleg.. wellicht dat handiger is. Scheelt je bakken met tijd.. want je hoeft alle bestanden niet op te slaan op een tweede HD.
Hij stond al raid 1 als het goed is (90% zeker), maar zoals gezegd heb ik per ongeluk op de knop maak gedrukt in het menu en toen heeft ie (opnieuw) raid 1 aangemaakt, zonder bevestiging o.i.d.

Als ik gegevens wil laden, moet ik dan de partitie groen maken en kiezen voor P of *? Als ik dat namelijk niet doe, wordt er niets geladen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even ter info, ik heb beide HD's geprobeerd en krijg bij beiden dezelfde resultaten.

Als ik een quick search uitvoer krijg ik op beiden de eerder genoemde partities met de vermelding d (deleted).
Als ik de twee partities ongewijzigd laat (dus niet met links/rechts de status d verander) en kies voor load, komt het scherm dat de backups zou moeten vermelden. De lijst met backups is voor beide partities leeg.

Moet ik nu een deeper search uitvoeren of de status van d wijzigen naar bootable of primary om toch nog backups te vinden?

Edit:
Ik laat testwin wel even links liggen en probeer nu active @ undelete zoals iemand aan het begin voorstelde.
Dit is zeker gebruiksvriendelijker en ik scan nu op bestanden. Er wordt veel gevonden, dus ga even kijken hoe dit uitpakt.

De scan neemt iig nog 25 uur in beslag, dus moet even eindresultaat afwachten..

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 25-04-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannesie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-08 21:26
Download eerst eens een image van Knoppix of iets als een Live cd van Ubuntu, als je dan ziet dat de schijven herkend worden en als welke indeling kan je pas echt verder. Er bestaat iets meer als NTFS e.d.

Linux leest bijna alles en herkend dit, met knoppix kun je ook NTFS formatteren, maar dat is hier niet aan de orde.
Bij knoppix kun je ook veel terug halen, heb dit alleen nog nooit hoeven doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Vragen over Opslagmedia & I/O Controllers horen daar en niet hier.

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1