Is dát wat je bedoelt met dat punt? Dat haalde ik er niet uit. Maar ook dit punt ligt dan weer dichtbij het
issue informatiedeling. Het gaat mij nu juist even - omdat de discussie was of jullie nu een one-issue partij zijn of niet - juist om de standpunten die daar niets mee van doen hebben.
[...]
Of je nu betaalt voor 40ects in 1620 euro, of dat je een bedrag betaalt per tentamen dat je doet? Dan zou je zelfs nog kunnen zeggen diegene met een 8 of hoger betalen hun tentamen niet. Klinkt al weer als een zwaar motiverendere insteek dan het huidige 'herkansingsstelsel'.
De meeste mensen betalen het voor 60 ECTS

, maar dat terzijde; hier lees ik een nieuw standpunt, wat ik
niet in het partijprogramma terugvind. Ik betwijfel nergens dat jullie een mening hebben over allerlei onderwerpen (wie heeft dat - vooral tegenwoordig - niet?), maar ik betwijfel of dat iets is wat jullie partij uitdraagt. Dat betekent dus ook dat ik niet betwijfel dat jij - dan wel namens de partij of op persoonlijke titel, iets kunt vinden, vertellen en beargumenteren over zo'n onderwerp, maar het blijkt nergens uit dat
de partij zich daar mee bezig houdt of mee bezig heeft gehouden. Op de punten die niet in het verlengde liggen van wat ik zie als jullie 'issue' komt het programma niet verder dan deze toch wat abstracte, vage, of vanzelfsprekende doelen. Als er blijkbaar zo'n filosofie achter het onderwijs zit, waarom moet ik dat dan hier op een forum van de nr. 11 horen en lees ik dat niet op jullie site?
[...]
Je stelt nu alleen vragen, ik heb het idee dat als het een verschrikkelijk slecht idee zou zijn dat je wel met argumenten zou komen waarom dat zo is. En als iedereen kan formuleren is er vast ook wel een reden te vinden waarom sommige ideeën direct worden afgeschoten en voor andere ideeën eerst onderzoek gedaan moeten worden.
Ik stel niet dat het
slechte ideeën zijn. Ik stel wel dat de ideeën dermate weinig uitgewerkt zijn, dat ik er eigenlijk geen zinnig oordeel over kan geven. En dat laat het idee wat mij betreft onder een minimumvereiste vallen dat ik zou verwachten van een politieke partij.
Gezien ik zelf vrij dicht op het onderwijs/wetenschap stuk tekst heb gezeten, ben ik het met de inhoud vrij eens. En ben het ook met jou eens dat er geen enkele onderbouwing wat betreft cijfers is. Dat uiteraard op deze gebieden ook door het ontbreken van publicaties. Al zou je op het gebied van onderwijs best naar België of de commerciële instituten als OU of LOI kunnen kijken.
Ik zie er ook geen ideeën staan waar ik het mee oneens ben, maar - nogmaals - komt dat ook een beetje omdat het redelijke dooddoeners of inkoppers zijn zoals ze er nu staan. Wat betekent het precies als iedereen recht op onderwijs heeft? Blijkbaar betekent het dus dat alle lessen opgenomen en gedeeld moeten worden. Dat maakt het al wat concreter en daar kan je meer zinnigs over zeggen. Maar wederom; het onderwijs standpunt - wat ik dus
juist aanhaalde omdat het mij een van de weinige standpunten leek die niet direct wat met jullie main issue te maken had - wordt zo ook weer een standpunt wat ingevuld wordt met media, informatiedeling en/of privacy.
[...]
Rational Choice zegt me weinig, net even Wikipedia gelezen. Ik ben meer een no-free-lunch aanhanger. Voor iedere probleem zijn tal van oplossingen te bedenken, de makkelijkste oplossing is vaak de beste, maar hoeft niet op alle velden toepasbaar te zijn. Terwijl een makkelijke oplossing dat op alle velden toepasbaar is, moeilijker is te vinden, maar wel altijd de beste. Daarmee wil ik ook uitdrukken dat kennis ongelimiteerd verspreiden iets is waar ik volledig voor sta, omdat daarmee alle paden open staan om verder te bouwen op de bestaande kennis.
Wat bedoel je nu precies? Gaat het nu om de laatste zin? Want dan vervalt dus ook dit standpunt weer in een media, informatiedeling en/of privacy standpunt. Hetgeen mijn oordeel dat het een one-issue partij is, die slechts uitgewerkte standpunten voortbrengt voor wat betreft haar core business, enkel bevestigt.
[...]
Hoe zou je volgens de bovenstaande theorie auteursrechten uitleggen dan? (Toegespitst op consumenten)
Dat is niet echt een concrete vraagstelling; waar zit de keuze die ik als rationeel moet analyzeren? Mijn punt was dat het programmadoel dat een bepaald soort keuzes aan de hand van rationele overwegingen gemaakt moeten worden, impliceert dat dit blijkbaar nog niet (de gewenste) werkelijkheid is binnen de politiek. Daarvoor haalde ik de rational choice theory aan. Immers leert die ons dat hetgeen "dom" of "gefaald" lijkt, niet per se een irrationele keuze was. Met andere woorden: Het standpunt zegt niet alleen niets concreets, maar gaat ook van een niet bestaande premisse (de politiek maakt te vaak bewust irrationele keuzes) uit.
[...]
Voorbeelden;
1) zoals eerder hier al bediscussieerd: Volksgezondheid (
rond hier)
2) de hervorming van het patentensysteem mede ter verbetering van de
wereldwijde volksgezondheid
3) de overheid volledig transparant, digitaal archief toegankelijk voor
iedereen
Die punten kunnen allemaal verzonnen worden door iemand met enige niveau, feit blijft: wij zijn de enige die dit voor ogen hebben en als politieke stroming uitdragen. En belangrijker: waar je op kunt stemmen.
Maar wederom zijn dit punten binnen jullie core business. En je stelling was juist dat jullie geen single-issue partij zijn. Kan je jezelf er niet beter bij neerleggen dat jullie gewoon een single-issue partij zijn, maar dat het wel een issue is dat je in alle gebieden van de samenleving terugvindt? Dat lijkt mij gezien je eigen standpunten, maar ook die van je partij, een veel realistischere afspiegeling dan volhouden dat je geen single-issue partij bent. Dat voorkomt dan ook dat je een weloverwogen mening moet gaan vormen over zaken waar jullie misschien als partij (vooralsnog) geheel geen boodschap hebben.
Wat me wel weer terugbrengt bij waar deze one-issue-partij-discussie begon; als one-issue partij kan je het je niet verooloven om
niet de authoriteit op het gebied van je issue naar je toe te trekken. Dat betekent dus dat jullie veel diepgaandere research zullen moeten doen naar jullie voornaamste standpunten en, voor zover jullie dat al doen, afspreken dat bij debatten en mediaoptredens jullie ook een sterk beargumenteerd verhaal ophangen. Dan zal je toch af moeten zien van onderbuikgevoelens als "de grote bedrijven zijn slecht" en "de pirate bay zijn idealisten", maar je moeten bedienen van cijfers, onderzoeken en samenhangende retoriek. Als het over immigratie gaat mag je dan best laten zien dat (nog) dat niet jullie issue is, maar dat jullie daar misschien wel een mening over hebben (bijv: "discriminatie keuren wij af"). Maar als het over jullie issue gaat moet je ook wel die kans met beide handen aanpakken en laten zien dat jullie daar heer en meester zijn.