FAQ: Het instellen van een PS3 met een Onkyo versterker
Aangezien dit het meest gevraagde / problematische gebied in de set-up van HD-bronnen. Ik dacht een kleine uitleg en handleiding te schrijven voor het instellen van deze items om het maximale er uit te halen.
Het volgende is uitgaande van een PS3 en een Onkyo 605 receiver. Het is relevant voor de high-end versterkers, maar de menuopties kunnen verschillen. Ik kan alleen maar spreken over de hardware die ik heb. OK hier gaan we .....
Eerst een beetje achtergrond kennis over de aansluitingen en audio formaten:
Optische connector (ook wel TOSLINK)
Deze verbinding heeft beperkte bandbreedte en kan alleen de levering uitvoeren van:
Dolby Digital (Bitstream)
DTS (Bitstream)
PCM (2-kanaals stereo)
HDMI-connector (tussen haakjes is de minimale herziening van HDMI nodig is voor dat formaat)
Dolby Digital (Bitstream 1.1)
DTS (Bitstream 1.1)
Dolby Digital Plus (Bitstream 1.3)
Dolby TrueHD (Bitstream 1.3)
DTS HD (Bitstream 1.3)
PCM Multichannel (1,1)
Ok, uit de bovenstaande lijst kun je zien dat een HDMI verbinding veel meer kan dan optische. Dus, toch is dit de beste manier om aan te sluiten, klopt dat?
Een beetje info over PCM (LPCM) en bitstream.
PCM staat voor (lineaire) Pulse Code Modulation. Dit is een stroom van ongecomprimeerde audio. Aangezien het niet-gecomprimeerde, is een heleboel informatie meegestuurd uw verbindingskabels. Dit is de reden waarom de beperkte bandbreedte van een optische verbinding alleen toestaat een stereo PCM signaal uit te voeren.
Bitstream is een gecomprimeerd signaal (soms lossless, soms met kwaliteitsverlies). Daarom is een bitstream een 5.1-signaal dat kan worden verstuurd via een optische kabel. Want het is gecomprimeerd, dus kan effectief meer informatie worden verstuurd. Echter, zelfs in samengeperste vorm, kan niet het overweg met de nieuwe HD formaten als ze nog groter zijn dan de optische verbindingsgrenzen.
Nu, om te eindigen met bitstream-up uit je speakers moet het worden de-gecomprimeerd. Dit kan gebeuren in je Playstation 3 of in je versterker.
Het verschil?
Nou, als je in de versterker decodeert zal het je vertellen welk formaat het is, decoderen en uitvoeren er van. Als het wordt gedecodeerd door uw speler, krijgt de versterker alleen geluid dat ongecomprimeerd, het probleem is dat hij niet weet welke compressie methode werd gebruikt (DolbyTrueHD, DTS HD etc.).
Dit is de reden waarom, wanneer je de audio te decodeert in de Playstation de versterker 'Multich' alleen laat branden en niet de mooie lampjes op de versterker zoals dolby digital en DTS.
Ok, ik heb dat, dus wat moet ik gebruiken op mijn PS3?
Nou, hier is het probleem. HDMI is de beste (kijkend naar de bovenstaande vergelijking) voor de uitvoering van het geluid. Dus, je hoeft alleen maar de PS3 HDMI-kabel aan te sluiten op je versterker.
De nieuwe 'Slim' PS3 kan wel bitstream HD-audio signalen weergeven (wat de 'vette' PS3 nog steeds niet kan).
Nu kan de PS3 alles decoderen van de audio-formaten (standaard en HD) en verzenden via PCM.
Ok, dus wat heb ik nodig om de PS3 en de Onkyo in te stellen voor de 'beste' oplossing?
Dus, van boven kunnen we afleiden dat HDMI en PCM (in het geval van het vet PS3) is de beste optie. Om dit te doen het volgende doen:
Zet de versterker en selecteer de bron die je PS3 is aangesloten (DVD, Gam / tv etc.)
Zet op je PS3
Op de PS3 slim:
Selecteer Geluidsinstellingen
Selecteer HDMI
Selecteer AUTO
Controleer of alle DD, DTS en een aantal van PCM (helemaal tot 7.1) zijn aangevinkt.
Sla de instellingen op
Ga naar de BD / Dvd-instellingen
Selecteer audio output formaat als bitstream en sla de instellingen.
Op de Onkyo:
Druk op Set-up
Kies Input / Output Assign -> HDMI-ingang
Ga naar de regel voor de bron die je de PS3 wilt weergeven op en zet het op de HDMI-aansluiting, dat je de PS3 HDMI-kabel aangesloten op (of IN1 IN2).
Druk op Enter
Selecteer Digitale Ingang
Controleer of de input u uw HDMI toegewezen aan (boven) staten 'HDMI'
Druk op Set-up
Alles is klaar!
Wat als ik wil dat de versterker decodeert als de PS3 bitstream kan versturen ?
Het lijkt sommige mensen handig als de versterker kan decoderen als de PS3 bitstream kan versturen (alleen Dolby Digital en DTS-soundtracks op de PS3). Om dit te doen:
Breng de 'Media Player' instellingen tijdens het spelen van een disc (DVD of BD, dus geen game !); Druk op de Triangle-toets op de controller of wat dan ook op de knop is uw specifieke afstandsbediening voor de PS3.
Ga naar de line-up een van de bodem en het pictogram dat is een vierkant met 2 lijnen met cirkels op hen (getiteld "Instellingen AV"), drukt u op 'X'
Ga naar de onderste optie (zeggende PCM).
Druk op 'X'
op en neer bewegen om te kiezen tussen bitstream en PCM.
Druk op 'X'
Als u een bericht dat sommige audio niet worden goed afgespeeld op bitstream, drukt u op 'X' om duidelijk de boodschap
Druk op 'O' tweemaal.
Als u wilt dat DolbyTrueHD of Dolby Digital Plus speelt moet je kiezen voor PCM in de bovenstaande instellingen om het volledige voordeel van deze HD-audio tracks te krijgen. De “slim” PS3 bitstream kan alle formaten versturen dus laat de bitstream instelling ten alle tijden ingesteld staan, er is geen noodzaak om dit te veranderen!
Reminder:
Zoals hierboven uitgelegd, Als de PS3 decodeert van audio ingesteld op PCM, zie je alleen 'Multich' op het display branden van de versterker.
Dit komt omdat de versterker niet weet wat het originele formaat van het audio signaal is, hij ziet alleen de kanalen die hij kan ontvangen.
Je krijgt wel het beste geluid dat mogelijk is van de PS3 volgens de audio-track die u selecteert op de schijf die u afspeelt !
Er is een punt om op te noemen op de 605: Er is een instelling om de 605 in staat te stellen uw geluidskaart te sturen naar de TV.
Dit kan worden ingesteld op “ON” of “OFF”.
Ik stel voor dat je het laat staan op “OFF” wanneer je luistert naar een soundtrack via de luidsprekers.
Dit komt omdat, wanneer ingesteld op “ON”, de versterker downmixed, en zal dat mooie 5.1 of 7.1 audiosignaal naar stereo worden omgezet (hij denkt dat uw TV kan alleen de uitgang van de stereo-installatie). Onkyo mij bevestigd dat dit het geval is.
Quote:
Als u overschakelt op de "HDMI Audio Out" naar “ON” is alleen mogelijk (PCM stereo weergave), want de TV kan niet gedecodeerde dolby digital of DTS-signalen omzetten.
Daarom is in dit geval het surround-geluid niet zo vol, dit is een normale reactie.
-We raden aan om de "HDMI audio out” om standaard op “OFF” te zetten !
Als u wilt schakelen in deze instelling:
Druk op Set-up
Hardware Set-up -> HDMI -> HDMI Audio Out
'ON' stuurt audio op de TV.
'OFF' stuurt geen audio op de TV.