dion_b schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:32:
[...]
Veilig rijden doe je als je goed gedrag gewoon 'automatisch' doet zonder erbij na te hoeven denken. Er is een grens aan hoeveel dingen je kunt automatiseren. Op gegeven moment betekent dat dat zodra je nog een regel toe gaat voegen, er ergens een andere regel uit vliegt. Welke dat is kun je niet op voorhand voorspellen. De afweging die je dus moet maken is of de regel die je wilt toevoegen meer of minder significant is dan het gemiddelde van de bestaande regels. Indien meer significant, dan wordt het inderdaad veiliger, omdat de kosten kleiner zijn dan de baten. Maar als het minder significant is dan bestaande regels, dan wordt het onveiliger, omdat de kosten (extra doden tgv andere regel die vergeten wordt) zwaarder wegen dan de baten.
Ben ik niet met je eens. Lichten aandoen is een voorbereiden bij het wegrijden en zou routine moeten zijn. Als ik kijk wat ik allemaal doe op het moment dat in stap...
- telefoon in de houder
- laadsnoer uit het handschoenenkastje pakken en aansluiten
- frontje van de radio inklikken (en instellen op de goede bron)
- gordel vastmaken
- koppeling en rem intrappen
- sleutel omdraaien
- verlichting aanzetten
- controleren of de auto in de goede versnelling staat
- kijken, richting aangeven en wegrijden
Pas in het laatste punt staat iets echt verkeerstechnische, de rest denk ik tijdens het rijden echt niet meer aan. Het inschakelen van de verlichting moet dus gewoon een onderdeel worden van de routine van voorbereiden, een routine die iedereen wel heeft. Het kost een tijdje, maar daarna denk je er niet meer bij na en gaat het automatisch (ik klik mijn gordel en radio zelfs nog in als ik de auto 20m verplaats bij wijze van, om daarna tot de conclusie te komen dat het misschien wel een beetje erg overbodig was...)
Het is precies hetzelfde als richting aangeven. Op het moment dat ik een scherpe bocht maak, tik ik automatisch de richtingaanwijzer aan, soms zelfs als het slechts een haakse bocht is. Daar denk ik op dat moment compleet niet bij na.
[...]
Snelheid is wel degelijk een grote factor bij het überhaupt gebeuren van een ongeluk bron. Alcohol ook en rood licht om overduidelijke redenen ook. Alleen bij gordels is dat niet zo - een van de redenen dat ik vind dat daar geen dwingende regels moeten zijn.
[...]
Over roodlicht en alcohol als oorzaak van ongevallen is geen twijfel. Maar snelheid speelt toch in veel gevallen een ondergeschikte rol. Een auto die uit de bocht vliegt is duidelijk, net als bij veel éénzijdige ongevallen. Maar als op een provinciale weg 2 auto's op elkaar klappen, is snelheid vrijwel nooit de aanleiding, maar is het een gevaarlijke inhaalmanouvre of om een andere reden van de rijbaan afwijken. Hooguit dat dan de snelheid heeft bijgedragen aan een verkeerde inschatting, maar dan kan je je afvragen of het zonder die snelheidsovertreding wel goed zou zijn gegaan...
Overigens, het niet dragen van een gordel vind ik gewoon bijzonder dom. Het is net als een airbag een middel om ernstig letsel te voorkomen, iets wat maar voor iemand echt nut heeft, namelijk de persoon die hem draagt. Met het niet dragen breng je geen andere mensen in gevaar, alleen jezelf.
[...]
Kijk, en dit is de kern van de zaak. Het overgrote deel van het beoogde resultaat haal je door de technische voorschriften voor (nieuwe) auto's te wijzigen. Wat is dan de meerwaarde om daar ook nog eens een regel voor automobilisten zelf aan toe te voegen
Hoe meer regels, hoe meer verwarring. Los datgene wat je technisch op kunt lossen gewoon technisch op, val automobilisten alleen lastig met dingen waar alleen zij wat aan kunnen doen.
Het is 2-zijdige stimulering. Enerzijds verplicht je fabrikanten om het te installeren op een auto als ze type-goedkeuring voor Europa willen krijgen, maar je hebt daarmee nog niet de auto's waarvoor geen type-goedkeuring geldt. (denk aan kitcars, exoten, import van buiten Europa). Wat dacht je van de regel dat je achterlichten rood moeten zijn? Of de richtingaanwijzers aan de voorzijde wit of amber en aan de achterzijde rood of amber? Dat is voor een kleine selecte groep automobilisten die iets aan de auto veranderen of met auto's rijden die geen type-goedkeuring hebben. Om te kunnen handhaven is daarvoor ook een verplichting nodig buiten de technische voorschriften. Een agent op straat kan namelijk niet handhaven op technische voorschriften, daarvoor zijn die nou eenmaal te complex en omvangrijk.
Overigens vind ik het schrikbarend hoeveel mensen er rondrijden met defecte verlichting. In sommige gevallen werkt het stadslicht nog, maar je ziet ook auto's waarvan een unit helemaal donker is. De hoeveelheid die je ziet, kan niet komen van alleen verlichting die die week kapot is gegaan, maar er moeten heel wat auto's tussen zitten die al weken of maanden met een defecte lamp rondrijden. Ik vraag me altijd af of ze dat nou echt niet door hebben...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier