@Ortep
Het epub formaat laat bijna alles toe ja,en helaas kom ik ook de boeken tegen waar 3 covers of zo inzitten en waar er maar 1 van wordt gebruikt. De
plugin voor word maakt de grootste zooi er van. Als je 30 keer een cursief woord gebruikt maakt ie 30 keer een lettertype beschrijving in de CSS aan die dus allemaal identiek zijn. Ik gebruik de oude Sigil (0.1.9) in combinatie met de nieuwste. In de nieuwste zit een HTML validator. Wat ik zelf doe is de boeken scannen met ABBYY finereader 10, de spellingscontrole doe ik zowel automatisch in abbyy als visueel. Abbyy geeft het namelijk aan als een woord niet goed gescand kon worden waar Word dat niet doet. School kan Schol worden en beiden zijn een normaal woord en daar gaat Word gewoon overheen in de automatische spellcheck.. Nadat ik met zowel de automatische spellingscontrole klaar ben als met de visuele laat ik het Abbyy rechtstreeks omzetten naar HTML, dan kun je het als een volwaardige webpagina lezen,foutloos. Vervolgens importeer ik het HTML file in Sigil en ga een nette opbouw maken,inhoudstabel opmaken.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een e-reader naast een opslag geheugen ook een werkgeheugen heeft. Bij het inlezen van een boek wordt steeds een sector ingelezen in het interne geheugen en van daaruit wordt het dan zichtbaar. Breng je niet om de 200 KB een pagebreak aan en het HTML deel is 300 KB dan kun je de overige 100 kb gewoon niet lezen,of je reader loopt vast, maar ADE let daar niet op waardoor het er op de pc uitziet als een leesbaar boek.. Ikzelf kies voor een logische opbouw, hoofdstuk 1 heeft ook filenaam 1 in de epub en ieder hoofdstuk is ook een apart HTML deel,zodat ik nooit in de buurt kom van die magische grens. Al hussel ze je dus door elkaar,je kan ze altijd weer terug zetten op filenaam. Plaatjes verklein ik naar 600X800, groter is de resolutie van de meeste readers niet,maar je hebt rustig mensen die er een 1400X1800 plaatje in gooien,die de reader eerst moet verkleinen. Daarna controleer ik nogmaals de boeken. Vervolgens zet ik ze op een e-reader waar ik nogmaals de complete opbouw controleer.
Het verschil tussen de "wordperfect scanners" en mij is simpel, zij spugen er in 3 uur een boek uit, ik in een week.
Een "gevonden" epub voeg ik nooit toe,ik sloop eerst de CSS er uit als deze er niet goed uit ziet,controleer op plaatjes die niet goed of overbodig zijn, breng hoofdstuk markeringen aan ( doen de Word scanners ook nooit, zo'n boek begit alleen met "start" ) Verwijder onnodige witregels.
De puinhopen die jij omschrijft liggen niet zozeer aan Sigil,maar aan de makers van het ebook.
Er is nog
geen een boek wat ik gedownload heb van de vele honderden,die ik zo onbewerkt kon gebruiken,en dat zegt nogal wat. Calibre gebruik ik alleen voor het maken van een database,een conversie doe ik er niet mee vanwege de mogelijke mix.
[
Voor 3% gewijzigd door
Nick39 op 12-03-2011 12:28
]