Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste keus voor een NAS.

Pagina: 1
Acties:

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Om mijn downloads/bestanden op te slaan wil ik graag een NAS kopen/bouwen. Nu heb ik 3 vragen:

Is een NAS snel genoeg om 1080p hd films te streamen? (via een cat 5e kabel die geloof ik max 1gbit/sec aankan mits de router het ondersteund), waarschijnlijk wel maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid :).

Is het beter om een NAS gewoon te kopen of zelf in elkaar te zetten? Ik heb zelf een behoorlijk verstand van software maar wat minder van hardware (pc in elkaar zetten moet lukken). Om hier een antwoord op te weten willen jullie vast weten wat mijn eisen en mijn budget is:

Budget: 250 euro (exclusief harde schijven).

Eisen:
  • Maximaal verbruik van 50Watt en 30Watt op idle (liefst zo min mogelijk natuurlijk).
  • Mogelijkheid tot het kunnen aansluiten van minimaal 3, 3.5" hard disks (sata-300).
  • Het kunnen downloaden met usenet via de NAS.
  • File sharing in netwerk en FTP mogelijkheid voor externe netwerken.
  • Mogelijkheid voor het goed beheren van de NAS.
  • PHP en Mysql server. (Optioneel)
Ik denk zelf aan een zelfbouw omdat ik dan zelf alle controle er over heb, maar ik weet niet hoe ingewikkeld dit is...

Ps: Ik vond het erg lastig om een geschikt board voor dit topic te vinden. Ik hoop dat ik het juiste heb gekozen :P.

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Heb je zelf al gekeken in de Pricewatch?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je een NAS of een servertje?

Een NAS kan alles behalve PHP en Mysql server spelen, tenzij dat tegenwoordig ook al mogelijk is maar ik verwacht van niet. Hiervoor is [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic en Het grote DIY RAID NAS topic deel 3.

Met een server kan je alles doen wat je wilt en elk OS installeren dat je wilt. Dump er server 2008 R2 op, Linux, Freenas, XP, Windows 7,... en je kan alles doen wat je met die OS'en ook kan. Als pc gewoon een erg zuinige pc met minimaal 4 sata poorten en klaar. Hiervoor is Nieuwe Zuinige Server (discussie).

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 31-03-2010 23:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

hier is een overzicht van alle nas behuizingen onder de € 270,-
http://tweakers.net/price...JninFSlbRSsaGQNOMTI2VYmsB

zie alleen in je wenslijst staan dat je tenminste 3 sata schijven aan wilt sluiten. Dat gaat (in ieder geval volgens de pricewatch) niet lukken voor dat geld. zelfbouw zou wel een optie zijn in dat geval al tikken allerlei losse componenten behoorlijk aan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tsurany schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 23:15:

Een NAS kan alles behalve PHP en Mysql server spelen, tenzij dat tegenwoordig ook al mogelijk is maar ik verwacht van niet.
Wel dus, eerste nas die in jouw gelinkte NAS topic staat :
Web Server Built-in phpMyAdmin, Joomla!, editable php.ini, SQLite and MySQL
ding is dan ook een linux bak met een zuinige processor.

ALs een belangrijk doel is media te streamen zou je ook zo'n mediaplayer apparaat neer kunnen zetten naast je TV. reviews: AC Ryan PlayOn!HD review

zoniet: pricewatch link van switchie lijkt me een goede start.

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 31-03-2010 23:30 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 10:52
Tsurany schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 23:15:

Een NAS kan alles behalve PHP en Mysql server spelen, tenzij dat tegenwoordig ook al mogelijk is maar ik verwacht van niet. Hiervoor is [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic en Het grote DIY RAID NAS topic deel 3.

Met een server kan je alles doen wat je wilt en elk OS installeren dat je wilt. Dump er server 2008 R2 op, Linux, Freenas, XP, Windows 7,... en je kan alles doen wat je met die OS'en ook kan. Als pc gewoon een erg zuinige pc met minimaal 4 sata poorten en klaar. Hiervoor is Nieuwe Zuinige Server (discussie).
Een NAS is tegenwoordig een server te noemen. Ik kan niets bedenken wat ik op een server wel kan draaien en op een NAS niet. Een nas is immers ook niks meer dan een moederbord, cpu, memory, storage, usb poorten, ook al zit er geen vga of keyboard aan, wil nog niet zeggen dat het dan geen computer meer is :)

Een leuke instapper is de TS110 van QNAP (€139,-- ex disk), die doet volgens mij alles wat jij wil, voor een heel acceptabele prijs.

Intern kan je 1 disk kwijt, extern heeft ie een eSATA poort en 2x USB.

Maximaal verbruik van 50Watt en 30Watt op idle => 5w idle, 7W in use
Mogelijkheid tot het kunnen aansluiten van minimaal 3, 3.5" hard disks => zie boven, er zijn ook grotere modellen
Het kunnen downloaden met usenet via de NAS. = > SABNZBD is als package in 3 minuten te installeren
File sharing in netwerk en FTP mogelijkheid voor externe netwerken. => Ondersteuning voor NFS, SAMBA, iSCSI, FTP, Webdav, web file sharing, etc etc.
Mogelijkheid voor het goed beheren van de NAS. Tja, remote via webinterface, SSH, backuptooling etc allemaal in de firmware aanwezig.
PHP en Mysql server. => Standaard in de firmware

De QNAP firmware is voor de meeste modellen fullfeatured. Alleen hardwarematig verschillen ze.

Een mooie vergelijkingspagina is deze:

http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html

Succes met de keuze!

[ Voor 28% gewijzigd door Mistraller op 01-04-2010 00:03 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Mistraller schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 23:57:
Een leuke instapper is de TS110 van QNAP (€139,-- ex disk), die doet volgens mij alles wat jij wil, voor een heel acceptabele prijs.
Die TS110 Ziet er wel leuk uit maar ik vraag mij 1 ding af. Als ik hier straks een 1gbit lijn aansluit kan ik dan ook gewoon met minstens 30MB downloaden en uploaden (kan geen review of iets dergelijks vinden)? Aangezien hier maar een 800mhz cpu inzit.

Maar ik denk toch dat ik het een bestaande/niet zelfbouw wordt. Dan hoef ik er ook niet veel aan te doen en werkt het gewoon goed (daar ga ik natuurlijk van uit).

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 10:52
esak schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:53:
[...]

Die TS110 Ziet er wel leuk uit maar ik vraag mij 1 ding af. Als ik hier straks een 1gbit lijn aansluit kan ik dan ook gewoon met minstens 30MB downloaden en uploaden (kan geen review of iets dergelijks vinden)? Aangezien hier maar een 800mhz cpu inzit.

Maar ik denk toch dat ik het een bestaande/niet zelfbouw wordt. Dan hoef ik er ook niet veel aan te doen en werkt het gewoon goed (daar ga ik natuurlijk van uit).
Volgens mij zijn er zat reviews van dat ding. Het is uiteraard een instapper, dus topsnelheden moet je dan niet verwachten. Maar aan de andere kant, 25MB haal ik al met een suffe USB harddisk, dus 30MB moet toch geen probleem zijn lijkt me zo. 't Is ook maar net welke disk, wat voor bestanden, wat voor gigabit switch, etc.

Synology is iets goedkoper nog met het instapmodel overigens, maar heeft ook beperktere hardware (minder ram en zonder eSata op de DS110j). Enorme concurrent van QNAP, wat je terug zult zien in de typenummers van beide fabrikanten ;)

Zelf ga ik binnenkort een QNAP TS219P bijkopen, snellere CPU, meer RAM en 2 uitneembare harddisk bays. Mijn collega's zijn overigens allemaal QNAP minded, een aantal hebben een 4 disk model of groter.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1