Soms zou willen dat de overheid weer eens ingrijpt.
Er is een wildgroei aan standaarden en elke aanbieder op de kabel maakt er een potje van.
De oplossing is in mijn ogen simpel:
Telefoonlijnen, COAXkabels en glasvezels moeten van de overheid zijn.
Wil een provider gebruik maken van 1 van de lijnen, kabels en/of vezels dan kunnen zij dat inkopen bij de overheid en moeten dan voldoen aan 1 standaard die geschikt is voor 1 van deze kabels.
Zo wordt het duidelijk voor alle partijen, dan krijg je eerlijke concurentie en dan wordt het voor de fabrikanten ook weer leuk om nieuwe apparatuur te maken voor de Nederlandse markt.
Ik vergelijk dit altijd maar met de snelweg,
Stel je voor dat diversen partijen allemaal stukken snelweg opkopen en dat je daar alleen overheen mag rijden met 1 type auto, motor of vrachtwagen omdat de provider dit oplegt. Dan zou het een mooie z**i worden.
En dat is nu wel gaande op de communicatie en infomatie markt.
Want iedere provider op de kabel, houdt zijn eigen idee erop na.
De digitale wereld heeft veel mooie kanten, maar nog meer lelijke kanten.
We willen meer controle over de gebruiker.
Denk maar eens Ziggo met het verhaal dat zij aan de CI+ module hebben gehangen.
Alle tv waar een standaard CI slot waar alphacrypt module in kon zijn nu geen klap waard, omdat deze tv's niet overweg kunnen met een CI+ module.
En het verhaal van Ziggo is en was, de content aanbieder willen dat wij dit doen.
Om zo het verspreiden van hun materiaal tegen te gaan.
Maar er is geen standaard Blu-ray, DVD, HDD recorder waar een CI+ module in kan.
En daarnaast, als je tegelwoordig naar de RTL's en SBS en kijkt dan heb je daar om de zoveel minuten een 1/4 deel schermvullend stuk reclame voor een programma dat je aanstaande .... dag kan kijken.
Dat neem je toch voor de lol niet meer op?
En straks kan je dat niet meer opnemen, omdat ze het analoge deel op de kabel willen uitzetten.
Natuurlijk kan je dan roepen dat het aan de fabrikanten ligt van de opnamen apparatuur, maar die zien door de bomen ook het bos niet meer als het gaat om standaarden.
Dan hebben we ook gelijk de reden dat de kabelproviders geen derde aanbieder op de kabel willen hebben.
Maar goed, ik hoop voor alle bewoners in Krimpen dat ze dit nog een tijdje kunnen tegen houden.
Ben bang van niet.