Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09
J_V_D_L schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:14:
[...]

Oh, ik wist niet dat je via dubbelklikken op een CR2 smartobject CameraRAW opent. Ik vrees dat ik dan maar al mn RAW bestanden in Lightroom ga exporteren als CR2... :/

Bedankt voor je antwoord. :)
Je hoeft niets te exporteren als CR2.... Gewoon "Edit as Smart Object"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Verdorie, dat is handig! Dat ik deze manier over t hoofd heb gezien...

Ik heb vandaag weer wat te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Topicstarter
Lightroom vraagje: klopt het dat het onmogelijk is om in te zoomen op je foto bij het rechtzetten van je horizon met de straighten tool??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja dat klopt :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255680

Met wat maken jullie hier je 3 luikje? Ik zit al een tijdje achter iets goed te zoeken, maar vindt niet meteen iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 13:55

Zuurstok

Passionately curious

Doe het gewoon volledig handmatig met Grid aan in PS :) Als je het gewoon 1x doet voor zowel horizontaal als verticaal, dan heb je gewoon een template.. die sla je goed op, en iedere keer dat je het wil haal je die psd weer tevoorschijn :)

( ik zou btw meerdere layers in die psd 'template' aanmaken; 1 witte background, 1 zwarte background etc bv :) )

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is eventueel nog een optie, hoewel ik het liever natuurlijk automatisch laat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:45
Als je Lightroom 3 hebt (Lukt misschien ook in LR 2, maar weet ik niet zeker), kun je ook de printmodule gebruiken. Maak eenmalig een template met de juiste instellingen aan. Selecteer 3 foto's en print of export als jpg je eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

--Niels-- schreef op zondag 04 juli 2010 @ 22:58:
Als je Lightroom 3 hebt (Lukt misschien ook in LR 2, maar weet ik niet zeker), kun je ook de printmodule gebruiken. Maak eenmalig een template met de juiste instellingen aan. Selecteer 3 foto's en print of export als jpg je eindresultaat.
dat moet ik straks eens proberen. Ik post het resultaat dan hier wel;;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Waarbij men zeker van je video specifieke punten kan leren want onder al die humor zie je vooral met die shoot op het dakterras dat je hebt geprobeerd om de aandacht op het onderwerp te isoleren. Na bewerking zijn een aantal details van de omgeving verdwenen; de verticale lijnen in de beplating van het terras, de bomenpartij. Een goed voorbeeld dus hoe je na bewerking een foto er beter uit kunt laten komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 14124 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 10:12:
[...]

Waarbij men zeker van je video specifieke punten kan leren want onder al die humor zie je vooral met die shoot op het dakterras dat je hebt geprobeerd om de aandacht op het onderwerp te isoleren. Na bewerking zijn een aantal details van de omgeving verdwenen; de verticale lijnen in de beplating van het terras, de bomenpartij. Een goed voorbeeld dus hoe je na bewerking een foto er beter uit kunt laten komen. :)
Jij hebt goed opgelet / Veel op pause gedrukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 18:29

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Adobe Bridge geeft een preview van de geselecteerde foto. En het valt mij op dat foto's er al direct een stuk beter uitzien dan 'direct uit de camera'. Zoals bijvoorbeeld in DPP.
Hier een vergelijking:

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Test/diff_bridgeC.jpg

Nu ziet ik mij af te vragen welke standaard bewerkingen Bridge uitvoert in die preview (afgezien van het verscherpen). Heeft iemand meer info hierover?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Sneeuw en IJs schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 10:41:
Adobe Bridge geeft een preview van de geselecteerde foto. En het valt mij op dat foto's er al direct een stuk beter uitzien dan 'direct uit de camera'. Zoals bijvoorbeeld in DPP.
Hier een vergelijking:

[afbeelding]

Nu ziet ik mij af te vragen welke standaard bewerkingen Bridge uitvoert in die preview (afgezien van het verscherpen). Heeft iemand meer info hierover?
Hebben we het hier over RAW-bestanden? Zo ja :
DPP laat het onbewerkte RAW-bestand zien.
Adobe Bridge laat (in eerste instantie) een preview-JPEG zien die in het RAW-bestand zit, met daarover de "bewerkingen" die in-camera plaatsvinden.

[ Voor 0% gewijzigd door GerardHenninger op 09-10-2010 11:08 . Reden: beter naar de screenshots kijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 29-05 18:29

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

GerardHenninger schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 10:47:
[...]

Hebben we het hier over RAW-bestanden? Zo ja :
DPP laat het onbewerkte RAW-bestand zien.
Adobe Bridge laat (in eerste instantie) een preview-JPEG zien die in het RAW-bestand zit, met daarover de "bewerkingen" die in-camera plaatsvinden.
Ik heb het over de bewerking van de plaatjes zoals je ze hier ziet.
Zowel DPP als Bridge laten het jpegje zien dat als thumbnail in het RAW bestand zit.
De thumnails in het 'content' gedeelte van Bridge zien er net zo grauw uit als de thumbnails elders.
Het gaat mij dus om de bewerkingen die Bridge uitvoerd in dat klein Preview window rechtsboven.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Paar pagina's terug vond ik deze foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/30u8d4y.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/34673bb.jpg

Ik vroeg mij gewoon af welke technieken je gebruikt om van de bovenste tot de onderste te graken.(en moet je al goed met photoshop kunnen werken ervoor?)
Als ik de namen weet van de technieken kan ik ze zelf opzoeken op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:01
Lightroom gebruiken. En dan gewoon spelen met de opties en mogelijkheden.

Zwarting-contrast - vignetting

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:19

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Gdzr schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:56:
Lightroom gebruiken. En dan gewoon spelen met de opties en mogelijkheden.

Zwarting-contrast - vignetting
Dat vind ik wel een interessante opmerking, in wezen is dus elke na-bewerkte foto iets wat niet te definiëren is door standaarden van hoe bewerk je een foto, maar gaat het allemaal om gevoel en een klein beetje gezond verstand en kennis van fotografie.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
Elke foto is anders en je kan niet zeggen van "+10 contrast, +50 verscherping en je foto is klaar". Elke foto heeft ander licht, andere kleuren, andere lijnen.

Er zullen vast wel berekeningen op losgelaten kunnen worden, maar als je ziet wat Auto Tone en Auto Contrast voor invloed hebben op sommige foto's (bij de ene foto doet het zo goed als niks, bij de andere foto wordt het ineens 3x beter/slechter) is het 'automatisch' bewerken van foto's nog niet heel erg vergevorderd als je het mij vraagt :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:01
Jup. En dan nog is het lastig om een foto zo te bewerken dat iedereen hem mooi vind. Omdat iedereen een eigen mening heeft. Maar je moet wel durven! Durf je foto extreem te bewerken. Durf kritiek te krijgen. Des te meer en beter je de volgende foto bewerkt. Je hebt altijd de originele foto nog. Vinden mensen het te rustig, maak het wat extremen. en vice versa.

[ Voor 8% gewijzigd door Gdzr op 18-10-2010 12:07 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:06
Bij deze bewerking vallen mij de volgende dingen op:
- lucht is donkerder gemaakt, grond lichter
- meer contrast/zwarting
- levendigheid enorm omhoog
- (te) veel verscherping
- rivier wat donkerder gemaakt en daarop ook clarity wat meer opengetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zit er af en toe aan te denken om PS te gaan gebruiken, maar ik twijfel nog.
Nu gebruik ik lightroom en dat vind ik opzich prima, maar bijv. de content aware fill van PS vind ik wel intressant. Soms als ik een takje ofso wil weg shoppen in LR, doe ik dat met de clone stempel, maar daar ben ik niet zo'n held in. Verder zijn er gewoon weg meer mogelijkheden met PS als ik dat zo lees en hoor.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
Is photoshop nou echt veel moeilijker dan LR, of is het even wennen?
Wat zijn nou nog meer de grote voordelen van PS? Waarom zou ik voor LR of PS moeten kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Scirocco schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:16:
Ik zit er af en toe aan te denken om PS te gaan gebruiken, maar ik twijfel nog.
Nu gebruik ik lightroom en dat vind ik opzich prima, maar bijv. de content aware fill van PS vind ik wel intressant. Soms als ik een takje ofso wil weg shoppen in LR, doe ik dat met de clone stempel, maar daar ben ik niet zo'n held in. Verder zijn er gewoon weg meer mogelijkheden met PS als ik dat zo lees en hoor.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
Is photoshop nou echt veel moeilijker dan LR, of is het even wennen?
Wat zijn nou nog meer de grote voordelen van PS? Waarom zou ik voor LR of PS moeten kiezen?
photoshop is even instappen met een drempel, maar daarna gaat het prima. Je kan gewoon veel meer in photoshop...niet eens moeilijke dingen ofzo perse, maar dingen veel uitgebreider doen zoals je wilt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Photoshop is ook helemaal geen vervanging voor Lightroom, ze vullen elkaar prima aan. Lightroom gebruik ik zelf voor het beheren van foto's en de eerste aanzet tot bewerkingen, daarna ga ik verder in Photoshop met bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
aha, thanks Nomand en Mute.
Lijkt er toch op dat ik eens PS moet proberen. Ik zou ook het liefst wat meer optie´s voor de brush hebben, dat is bij PS geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Heb een paar foto's die door de crop van het rechtzetten eigenlijk te krap gekaderd zijn. De randen van de foto's zijn helemaal clean, zie hier onder. Ik heb ergens gelezen dat je in zo'n geval makkelijk pixels 'erbij kan clonen'. Hoe werkt dat en kan dat met lightroom of PS Elements?
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5285/5293933701_f4e8f517e5_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-06 13:41
Lightroom kan het niet. Van PS Elements weet ik het niet. Normale Photoshop kan het sowieso: canvas groter maken = witte rand(en) toevoegen = foto groter maken waardoor het minder strak gekaderd is en clonen maar, patch tooltje gebruiken.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 18:48

ktf

Ik ben in de GIMP op zoek naar een blur mogelijkheid die out-of-focus blur beter nabootst dan de standaard gaussian blur. Gaussian blur smeert pixels gewoon uit, out-of-focus verdeelt pixels over een oppervlak (in de vorm van het diafragma) iets wat geloof ik (circular) box blur heet, hoewel het ook met een grote convolutie filter zou moeten kunnen. Ik heb gezocht naar 'box blur gimp', 'out-of-focus-blur gimp' en 'convolution gimp' maar niets gevonden. In Photoshop schijnt er wel zoiets te zijn, maar dat kan ik me nu eenmaal niet veroorloven.

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 29-12-2010 14:20 ]

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:22

StarWing

Huh ?!?

met toestemming van mig29

Niettegenstaande dat het een beetje tegen de regels van dit topic is, heb ik een zou-je-eens-iets-willen-fotoshoppen vraagje voor de lezers:

Ik heb een foto dewelke ik een tijdje geleden genomen heb, het betreft een familiefoto dewelke ik graag cadeau zou doen aan oma & opa. Maar in de foto zit een vervelende "terugslag" van de flits in het raam. Vermoedelijk is dit weg te werken met photoshop of een ander programma. Helaas heb ik noch de ervaring, noch de kennis om dit zelf te doen.

Is er misschien iemand is die me ofwel een flinke zet in de goeie richting wil geven, ofwel mij misschien even zou willen helpen bij deze ?
De foto is genomen met een powershot A95 en is in jpeg formaat.

Page intentionally left blank.

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
StarWing schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:06:
met toestemming van mig29

Niettegenstaande dat het een beetje tegen de regels van dit topic is, heb ik een zou-je-eens-iets-willen-fotoshoppen vraagje voor de lezers:

Ik heb een foto dewelke ik een tijdje geleden genomen heb, het betreft een familiefoto dewelke ik graag cadeau zou doen aan oma & opa. Maar in de foto zit een vervelende "terugslag" van de flits in het raam. Vermoedelijk is dit weg te werken met photoshop of een ander programma. Helaas heb ik noch de ervaring, noch de kennis om dit zelf te doen.

Is er misschien iemand is die me ofwel een flinke zet in de goeie richting wil geven, ofwel mij misschien even zou willen helpen bij deze ?
De foto is genomen met een powershot A95 en is in jpeg formaat.
Ik zou de foto wel eens willen zien. Waarschijnlijk kan ik er wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Kan je met lightroom 2.7 in 2 of 3 stappen verscherpen? (los van het verscherpen bij exporteren/verkleinen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Het enigste wat ik kan bedenken is het maken van 2 of 3 presets met verschillende stappen van verscherpen. Het voordeel is dan meteen dat je zelf kunt bepalen hoeveel een lichte verscherping is en hoeveel je verscherpt bij een sterkere verscherping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 08:40

Polariteit

Fietsende fotografeur

Zoals te zien in deze foto, zit er nogal wat paarse zweem in. Is er een manier om dit netjes wat egaler en natuurlijker te krijgen zonder dat het bijv. grijs wordt?
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5219/5411110700_64dc9625bb_z.jpg
Sunset in purple by Marcel Tuit, on Flickr

[ Voor 31% gewijzigd door Polariteit op 02-02-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Je had lightroom toch?
Probeer een beetje te spelen met de slider onder 'temp' (witbalans) -> 'tint'
Daar kan je de paarse gloed wat mee corrigeren.
Ik klik altijd op het getal en houd hem dan ingedrukt, dan kan je met je muis naar links of rechts gaan om zo wat nauwkeuriger de slider te verplaatsen.

Zowiso gek dat je zoveel paarse gloed krijgt. Verkeerde witbalans of door een ND fillter? Ik vind de foto eigenlijk wel mooi zo juist. Ik zou nog een reepje van de onder en bovenkant af snijden en dan krijg je een hele fijne plaat. En ik zou de vignettering proberen iets te verminderen, een beetje is best mooi hier.

EDIT: zo te zien was ik bij de brouwersdam met vloed, nu moet ik toch eens terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Scirocco op 02-02-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Nee komt door m'n cokin nd grijsverloop filtertjes. Als ik die ga stapelen krijg ik een paarse zweem :(

Het ging mij dus vooral om die afwijkende kleur links in de hoek, had er even niet bij stil gestaan dat dat door de filterhouder komt 8)7

Heb idd lightroom trouwens, en had het alleen geprobeerd met de verzadigings-schufijes. Met tint nog niet, nu even geprobeerd en dat gaat al stukken beter.

Met eb bij brouwersdam --> heel veel mogelijkheden! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Kort vraagje. In CS5 hoe kan ik dezelfde crop op meerdere foto's uitvoeren? Ik doe dat nu op het oog en met de linealen aan maar helemaal exact is dat nooit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
'Batch' is het magische woord ;) Zoeken op 'batch crop photoshop' gaf me in ieder geval genoeg hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Ja... hm, misschien was ik niet duidelijk genoeg. Batch is geweldig als je overal hetzelfde wilt croppen. Het gaat hier om een serie foto's van een reiger: http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/5530192184/

Omdat zo'n beest beweegt en ik ook staat 'ie op elke plaat net even anders in het frame. Ik zocht een manier om de crop overal even groot te krijgen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
je kan bij resize canvas de dimenties van je canvas in pixels opgeven, bedoel je dat? dat zal vast ook werken icbm batch :3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Als je Lightroom gebruikt (met Camera Raw moet het denk ik ook kunnen): 1 foto de juiste crop geven. Deze crop setting kopiëren (CTRL+SHIFT+C) en plakken (CTRL+SHIFT+V) op de rest van de foto's. Dan hoef je alleen nog maar alle foto's door te lopen en goed te schuiven (sneltoets om naar de crop mode te schakelen is 'r' in LR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Uit de RAW valt genoeg te halen, alleen ik weet niet of hij er mooier op wordt daardoor.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uDIwJD14FNWp8ndhA14Sbi8M/full.jpg

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je kan natuurlijk ook alleen de olifanten wat lichter maken. Op het origineel vind ik de struiken een beetje te donker, op de lichtere versie vind ik het een beetje te licht. De olifanten komen wel een stuk beter uit in de lichtere versie. Laat de olifanten zoals ze zijn en ga qua groen een beetje tussen deze twee foto's in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hahn schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:38:Laat de olifanten zoals ze zijn en ga qua groen een beetje tussen deze twee foto's in zitten ;)
Eens :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ga vanavond eens flink hobbyen met lightroom en de adjustment brush, kijken hoe ver ik kom. Thnx voor de tips :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KHHUHAwzxeXIHlaAPQpHPXS4/full.jpg

Weet alleen niet of ik het mooier vind, ze zijn zo wel wat lichter en misschien iets beter te zien, maar om nou te zeggen dat het echt beter is? Ik vind het lastig.

[ Voor 52% gewijzigd door Tsurany op 12-09-2011 20:31 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Even alle versies op een rij, zodat je de verschillen in bewerking kan zien:

Eerste versie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iryGqMF7g322zW0oEvZz3iIc/full.jpg

Tweede versie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uDIwJD14FNWp8ndhA14Sbi8M/full.jpg

Derde versie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KHHUHAwzxeXIHlaAPQpHPXS4/full.jpg

En dit heb ik in Photoshop gedaan (met jouw 640x425 versie, dus misschien kan je er zelf nog meer mee):

Auto Tone en 4% Shadows & Highlights eroverheen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KNOPtz1czn33vAc6En2icNDO/full.jpg

Het verschil tussen jouw tweede versie en mijn bewerking lijkt misschien niet zo groot, maar open ze beide maar eens in een eigen tab (Rechtermuis » Afbeeldingen openen in nieuw tabblad) en klik dan eens heen en weer. Dan zie je dat de kleuren in mijn bewerking toch totaal anders zijn en uiteraard vind ik mijn bewerking beter, anders had ik het niet gepost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vhgvO47dpegVPRDIev9oQKPb/full.jpg
Dit is het beste wat ik er van kan maken, ik heb zitten klooien maar ik dit is het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gave plaat Tsurany, mooi moment. Qua bewerking vind ik je laatst geposte versie verreweg de beste, ziet er goed uit.

volgens mij zit je trouwens aardig hoog. zit je in een boom of op een heuvel oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zit in een terreinwagen zo'n drie meter boven de grond. Het is daar niet aan te raden uit je auto te stappen (verboden zelfs) en er zijn geen bomen of zulks. Het is allemaal van die bosjes tot twee meter hoog, als de olifanten daar in lopen zie je ze niet meer vanuit normale hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een korte vraag aangaande PS CS4 (NL, don't bite me; het is een legale versie). Als ik de stitch functie gebruik voor een foto dan gebruikt het onstane panorama snel 4GB aan RAM. Allemaal leuk en aardig, maar zodra ik de foto afsluit zou ik die 4GB graag weer tot mijn beschikking willen hebben. Is er een methode om PS te dwingen om de niet gebruikte hoeveelheid RAM weer beschikbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 10:22
Is het niet zo dat photoshop dat geheugen als beschikbaar markeert maar het in eigen bezit houd tot een ander programma het wil gebruiken?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen idee, maar als ik een volgend pano wil maken dan crasht die uiteindelijk vanwege een gebrek aan RAM. Ik snap gewoonweg niet dat zon geheugenintensief programma zo'n slecht geheugenbeheer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 22659 schreef op zondag 18 september 2011 @ 13:41:
Ik heb geen idee, maar als ik een volgend pano wil maken dan crasht die uiteindelijk vanwege een gebrek aan RAM. Ik snap gewoonweg niet dat zon geheugenintensief programma zo'n slecht geheugenbeheer heeft.
Windows of Mac? Heb net even een pano gemaakt (5x 21mpix) en als ik Photoshop afsluit komt het geheugen gewoon weer vrij (Photoshop 12.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 22:56
Lightroom heeft ook een waardeloos geheugen-management. Met 4GB kwam ik meestal niet verder dan 60-70 foto's op rij bewerken, met 6GB lijkt het beter te gaan en blijft ie uiteindelijk op 1GB vrij geheugen hangen.
Na het afsluiten komt het overigens wel weer vrij, dus kan ik daarna weer lightroom opstarten en verder gaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We praten over een Windows versie. Afsluiten maakt het geheugen inderdaad vrij volgens mijn taskmanager, maar stitchen crasht gewoon weer na het opnieuw opstarten van PS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 22-05 13:07
Gebruikt de pano werkelijk tegen de 4GB RAM?

Want wellicht is het probleem dat niet dat photoshop geen ruimte vrij geeft, maar dat de volgende pano net wat meer dan 4GB RAM gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dit zijn iets van 6 10mp foto's (RAWs). Volgens mijn taskmanager is er nog 1 RAM vrij. En tegelijkertijd ben ik stiekem bezig met dezelfde foto's in een ander perspectief (als in de style in de automate functie), dus het zou dus bijna dezelfde ruimte moeten innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 22-05 13:07
Zelfs als ik een 15MP foto opsla als 16 bit TIFF kom ik nog niet op zulke grote getallen uit.
Zo'n foto word een belachelijke 86MB, maar met 6 stuks zit je dan nog "maar" op 516MB

Dat task manager weinig ram vrij meldt zegt niet veel. (zeker niet in een recente windows versie)
Hoeveel ram heeft photoshop in gebruik volgens task manager?

Ik neem aan dat je in photoshop zelf bij de preferences photoshop zoveel mogelijk ram gegeven hebt. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je 'm bv 10% minder geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet wel dat Windows werkt met bitmap formaat, dus ik neem aan dat PS op eenzelfde manier werkt (intern dan dus). Vervolgens geldt waarschijnlijk dat de lagen ook op bitmap niveau werken en dan krijg je een image met een belachelijk hoge resolutie waarbij iedere laag bitmap informatie gebruikt. <- aanname

Taskmanager geeft een gebruik van 3.9GB aan bij PS. Ik zal zo eens spelen met die settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Zo'n aanname is heel gevaarlijk om te maken, want zo simpel zit Photoshop niet in elkaar :) Het geheugenbeheer van Photoshop zit aardig complex in elkaar (wordt onder andere gebruik gemaakt van een grid / tiles om voor de history alleen wijzigingen in aangepaste cellen bij te houden). Je kunt onder Preferences > Performance wat tweaks hier op uitvoeren. Je kunt via Edit > Purge het geheugenbeheer van de scratch disk(s) leegmaken.

Wanneer je met bestanden groter dan 30.000 x 30.000 pixels werkt, kun je beter het PSB bestandsformaat gebruiken (Large Document Format). Deze kan 300.000 x 300.000 pixels aan. Heb je wel een beste PC voor nodig ben ik bang ;)

Geheugen is erg goedkoop deze dagen. Als je er voor zorgt dat je minimaal 8 GB gebruikt en op een 64-bit OS en Photoshop werkt, dan moet het geen probleem zijn om zo'n panorama te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Nordlys op 18-09-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
True, maar AFAIK gebruikt ieder windows programma intern nog altijd bitmaps. Graag zie ik die stelling volledig onderuit gehaald worden ;) Het is deels een bewustwording waarom PS RAM vreet. Het is niet zo dat ie alleen maar de hoeveelheid RAM ter grootte van de bestandsgrootte nodig heeft; zo werkt het niet (zegt ook niemand trouwens).

30.000 pixels haal ik niet (volgens mij houd het bij 20k pixels wel zo'n beetje op). Qua hardware werk ik nog op een s775 mobo (DDR2) met een maximum van 8GB. Er zit nu 6GB in en ik ben niet bereid om 35 pond uit te geven aan 2GB extra. In plaats daarvan zal er binnenkort een nieuw i7 systeempje aankomen. Ik probeer echter te begrijpen wat hier gebeurt, want zelfs met >20GB aan RAM zal ik hier tegen limieten aanlopen. Ik ga morgen eens met de instellingen spelen; vanavond gaat het hem niet meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Het ligt geheel aan de implementatie van een applicatie hoe het met plaatjes werkt. Het is absoluut niet waar dat elke Windows applicatie intern met bitmaps werkt wanneer het plaatjes toont. Daar is een programma geheel vrij in. Het kan de BMP (bitmap) specificatie gebruiken, maar het kan net zo goed een zelfverzonnen specificatie gebruiken. Dat is iets dat Photoshop doet, want de BMP-specificatie kan natuurlijk lang niet zoveel als wat er in een PSD (Photoshop bestandsformaat) gestopt kan worden. De specificatie van dat formaat staat ook (deels) online.

Stel dat je er even simpel van uitgaat dat elke pixel in je foto uit 3 bytes bestaat* (3 kleuren, RGB), en je 5 foto's van 21 megapixels gebruikt (5 x 5616 x 3744 pixels), dan zit je dus op 315394560 bytes = 308002,5 kilobytes = ongeveer 300 megabytes aan data. Dan kun je ook nog verschillende lagen hebben die uit andere pixels bestaan. Zo wordt het aardig rap een groot bestand.

*) Photoshop gebruikt dat standaard bij 8-bit RGB bestanden.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Lees voordat je een vraag stelt even goed de regeltjes door uit de OP!