Tja.. bijna elk jaar komen er wel fotografen om tijdens conflicten. Ook niet voor niets dat cameraland een tijd lang kevlar bodywarmers in het assortiment had.lateef schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:46:
en voor zover ik weet, was Capa de enige fotograaf die iig tijdens de eerste landing op Normandië mee was.
Overigens is Capa uiteindelijk wel in het harnas gestorven, tijdens de oorlog in Indochina. Dat terwijl hij daarvoor had gezworen nooit meer als oorlogsfotograaf te werken, de uitnodiging van Life, waar hij als nog op in is gegaan, is hem toch nog fataal geworden...
Ik weet dat in ieder geval het amerikaanse leger de gewoonte had om fotografen in dienst te nemen als onderofficier en die met de troepen mee te sturen. Daar zijn er best wel een aantal van gesneuveld.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Niet dat ik met de camera risicovolle dingen uit de weg ga.. "Het is tenslotte maar een camera" en als je zelf goed oplet, kan er niet heel veel gebeuren, je gear kan best wat hebben. Dit weekend nog een paar vrij tricky shots genomen:

Een tent vol met studenten, die lomp hard brassen om wie er het eerste de string uit de paal kan halen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Dit is dus devil's pool bij de victoria falls.
Zelf nooit geweest maar toch...
[ Voor 13% gewijzigd door Tim_bots op 31-03-2010 16:45 . Reden: linkje klikbaar gemaakt ]
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Verwijderd
Het blijft risicovol.Wijnands schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:52:
[...]
Voor zover ik weet zijn er bij die landingen geen fotografen omgekomen. Bij de invasie's van Gualdalcanal en Iwo Jima wel.
Prachtplaat trouwens.
Wikipedia: Omaha Beach
De Amerikanen telden uiteindelijk meer dan drieduizend doden en gewonden, waarvan tweeduizend in de eerste uren van de invasie. Onderzoek door BBC documentairemakers in 2007 gaf aan dat deze verliezen vermoedelijk veel hoger waren en dat in de eerste achttien uur van de invasie viereneenhalf- tot vijfduizend man omkwamen en gewond raakten op Omaha Beach [1].

Toch is het niet aan te raden (zeker niet op slippers in een zwembroekie

Camera oculair tegen je oog doet trouwens ook pijn als je in een pit staat te fotograferen en je camera krijgt een elleboogje

[ Voor 25% gewijzigd door pauldegroot op 01-04-2010 01:15 ]
Verwijderd
De actie hierboven vind ik overigens meer risicovol en zou ik minder snel ondernemen. Ik vind het eindresultaat ook minder spectaculair dan dat ik het van de grond had ingeschat. Nu ja, scheelt mij weer klimmen.
Twee amateurfotografes maakten een kwalijke val in een put in een verlaten steenbakkerij.
Het terrein van de steenbakkerij in Tielrode is al jaren volledig afgesloten met ijzeren hekken. Het is er bijzonder gevaarlijk: het is een bouwval en het terrein is bezaaid met putten die zijn afgedekt met gammele ijzeren platen.
Een van de fotografes verkeert nog in levensgevaar.
Had nog een fotootje op de rand halve meter van de rand van een 30 meter diepe waterval gevonden in m'n archief.
De rest van de waterval kan je niet goed zien door gebrek aan groothoek, had ik toen anders moeten aanpakken, maar met spekgladde stenen

[ Voor 3% gewijzigd door photofreak op 02-04-2010 14:35 ]
en... was de foto 't waard?photofreak schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 14:34:
halve meter van de rand van een 30 meter diepe waterval
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

moest ik een vuurtoren opklimmen (http://www.dgllnoida.gov.in/VERAVAL.html) maar dat hekje wat je daar op de foto ziet was niet echt eh hoog.. 20 cm ofzo. niet echt super freaky, maar ik ben geen koning in hoogtes
maar ik vond 't mijn foto wel waard
|>

Het was de beste compositie die ik kon krijgen zonder 1 arm uit de veiligheidskabel te halen (die hangt er namelijk langs).
Vond ik de foto vanaf beneden toch toffer.....

Uhhm, nee.
Toch door een combinatie van gebrek aan groothoek, JPEG en niet al te beste compositie mogelijk. Was toen overigens wel nog even moeilijk om er te komen, maar als je soms geen risico neemt krijg je geen goede foto.
[ Voor 0% gewijzigd door photofreak op 02-04-2010 20:19 . Reden: Hoofdlettertjes ]
Verwijderd
oei moest ook even denken aan een bekende http://www.urbex.nl/portal.phpTwister336 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:51:
Gisteren weer een ongeval in België met fotografen die hun leven riskeerden voor een mooie foto...
Twee amateurfotografes maakten een kwalijke val in een put in een verlaten steenbakkerij.
Het terrein van de steenbakkerij in Tielrode is al jaren volledig afgesloten met ijzeren hekken. Het is er bijzonder gevaarlijk: het is een bouwval en het terrein is bezaaid met putten die zijn afgedekt met gammele ijzeren platen.
Een van de fotografes verkeert nog in levensgevaar.
maar zo te zien was hij er niet bij betrokken
Ja, maar dan mag ik het toch wel gebruiken als bruggetje naar mijn eigen moment?lateef schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:46:
[...]
ik mag toch hopen dat een ieder die hier post toch wel bekend is met deze foto en met Robert Capa
Verwijderd

Verwijderd
http://www.dumpert.nl/med...en_hoogspanningsmast.htmlpauldegroot schreef op donderdag 01 april 2010 @ 01:13:
Ik heb ook nog weleens iets doms gedaan voor een paar leuke foto's.
Toch is het niet aan te raden (zeker niet op slippers in een zwembroekie). Echter leek het toen een geweldig idee. Verder heb ik ook ooit beide hakken zwaar gekneusd toen ik aan het urbexen was.
Camera oculair tegen je oog doet trouwens ook pijn als je in een pit staat te fotograferen en je camera krijgt een elleboogje.
Er werd nogal lacherig over gedaan, maar iets meer dan een week later stortte het pand spontaan in...Ik zou mijn leven echt niet wagen voor dit soort foto's (voor geen enkele foto, als ik er over nadenk)...
( Eigenlijk zou T-net het nemen van dit soort risico's niet moeten propageren IMHO )
Better safe than sorry, imho
Verwijderd
Maar het levert dan wel dit soort fotos op: http://www.boston.com/big...urn_deadly_in_thaila.html
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 13:44 ]
Ik hoorde dat er ook een nederlander gewond geraakt is.
[ Voor 0% gewijzigd door Gutteguttegut op 19-05-2010 14:06 . Reden: space ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Maar dit pand stortte niet zomaar in, want ze waren al bezig met het slopen (constructie verslappen) toen het ding opeens spontaan inzakte.Toff schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 02:20:
[...]
Er werd nogal lacherig over gedaan, maar iets meer dan een week later stortte het pand spontaan in...
Met urbex denk ik dat je heel erg moet kijken waar je ingaat en waar je loopt. Zo'n betonnen pand kent echt niet ineens een instortingsgevaar een maand nadat de laatste personeelsleden eruit vertrokken zijn, en als ze alleen de bureau's, de kabelgoten en het tapijt er hebben uitgerukt. Maar goed, je moet dan dus wel op de hoogte zijn van wat ze met het pand aan het doen zijn en in hoeverre ze al wel begonnen zijn met het afbreken van de constructie.
Daarom ga ik zelf alleen in panden in de buurt waarvan ik weet wat de status is, door er informatie over te lezen en er regelmatig langs te rijden. Als ik iets niet vertrouw ga ik er niet in, zeker als er vermoedelijk asbest aanwezig is wat los ligt. Maar urbex betekend voor mij dan ook meer dan alleen in verlaten gebouwen en fabrieken te klimmen en hier foto's van te maken. De foto's van de afgebladderde latex, kapotte ramen in lange verlaten gangen met schimmels op de vloer ken ik ondertussen wel.
Helaas "doen" de foto's het niet meer, maar daarop was al goed te zien hoe de constructie was aangetast. Ik herinner me betonnen vloeren die eindigden in de blauwe lucht, dus zonder gevel of pilaren als ondersteuning.ebia schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:44:
[...]
Maar dit pand stortte niet zomaar in, want ze waren al bezig met het slopen (constructie verslappen) toen het ding opeens spontaan inzakte.
De waarde van dit soort (urbex, enge hoge plaatsen etc) foto's is mij het risico niet waard. Bangkok is nieuws, geschiedschrijving, menselijk drama etc. Dat heeft voor mij, zeker als de foto's zo mooi zijn als in de link hierboven, meer betekenis, maar ik zou er zelf niet "alles" voor willen geven. Als er met scherp wordt geschoten - zowel gericht door snipers als at random met machinegeweren - dan moet je meer ballen hebben dan ik, om te blijven.
there's no tweak without the tweaker

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Wel jammer dat er fotografen en andere onschuldige mensen omkomen tijdens de gevechten..
[ Voor 64% gewijzigd door Servertje op 20-05-2010 13:11 ]
Daar stond ik drie weten geleden ook nogVerwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 17:01:
Ik was net ff te laat, want op deze plaat was de fotograaf al aan het opruimen, maar hij zat te fotograferen onder een hoek van ca 30 graden, dus een stukje verder naar voren toe
[afbeelding]
Niet zo ver op het randje though...
Ik heb er daar wel een paar bezig gezien op die hellingen, ik zou daar voor geen goud naar beneden gaan

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Nou, eerlijk is eerlijk, de Thaise regering heeft ruim vantevoren iedereen de gelegenheid geboden om het gebied te verlaten. De betogers schieten ook met vuurwapens, katapults en vuurpijlen etc. Of je er als betoger of journalist nog tussen staat is je eigen keuze. Om dat nu "onschuldig" te noemen?Servertje schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:05:
Wel jammer dat er fotografen en andere onschuldige mensen omkomen tijdens de gevechten..
Disclaimer: geen idee wie er gelijk heeft daar, maar dat doet er voor de discussie nmm ook niet toe.
Ook ga ik vaak op vakantie in m'n eentje op pad 's ochtends vroeg, met het risico op een ongeluk (rotskust ofzo), dat an sich is al gevaarlijk.

Leuke foto, jammer dat dat spul eigenlijk zeer zacht was, even later zakte ik er dus een 30cm in weg inclusief statief. Sta je dan om 6 uur 's ochtends tientallen kilometers van een stad of wat dan ook.
Ook een keer boven een waterval gehangen aan 1 arm aan een tak, als de tak was gebroken viel ik een meter of 30 naar beneden. Heb de foto niet in de buurt.
Overigens kan een risico natuurlijk ook bestaan uit autoriteiten, iets doen wat verboden is. Daar heb ik vrijwel geen ervaring mee.
- licht meenemen voor donkere ruimtes (ik wil zien waar ik loop)
- alleen op hout lopen als dat niet rot is..
etc
Deze foto heb ik op vakantie in USA genomen, ook wel riskant zo dicht bij de rand:

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Zo riskant dat het het meest gefotografeerde stukje grand canyon isqless schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:50:
Deze foto heb ik op vakantie in USA genomen, ook wel riskant zo dicht bij de rand:
[afbeelding]
http://www.google.com/ima...urce=og&sa=N&hl=nl&tab=wi
maar goed, ik zou ook niet zo op mijn gemak staan bij zo'n afgrond.
Verwijderd
Haha, inderdaad. Daar staat bijna altijd volk te fotograferen. Ik heb er bij het maken van de foto ook wel wat angstzweet geproduceerd, maar ik heb dan ook nogal wat hoogtevrees.M a r c o schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:33:
[...]
Zo riskant dat het het meest gefotografeerde stukje grand canyon is
http://www.google.com/ima...urce=og&sa=N&hl=nl&tab=wi
maar goed, ik zou ook niet zo op mijn gemak staan bij zo'n afgrond.

Het staat op video: http://www.youtube.com/watch?v=v8ZR4VPutO0 (Inderdaad duidelijk te zien dat het toen al in verre staat van 'ontbinding' was, een moment waarop je er toch echt zeker niet meer in moet gaan).Toff schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:05:
[...]
Helaas "doen" de foto's het niet meer, maar daarop was al goed te zien hoe de constructie was aangetast. Ik herinner me betonnen vloeren die eindigden in de blauwe lucht, dus zonder gevel of pilaren als ondersteuning.
De waarde van dit soort (urbex, enge hoge plaatsen etc) foto's is mij het risico niet waard.
En inderdaad, wat is er zo spannend aan een leegstaand kantoorpand uit de jaren 60 van de vorige eeuw om er naar binnen te glippen... Je zult er heus geen kluis vinden met goudstaven
Aikon schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:10:
Ook een keer boven een waterval gehangen aan 1 arm aan een tak, als de tak was gebroken viel ik een meter of 30 naar beneden. Heb de foto niet in de buurt.

Ik heb niet echt hoogtevrees waar wel een gezonde dosis "angst" voor bepaalde hoogtes, het zorgt er iig voor dat ik goed nadenk voor ik bepaalde acties uitvoer.
Een valgordel zelf is overigens ook niet zonder gevaar, de standaard val gordels welke gebruikt worden bij industriële dienst verleners zorgen alleen dat je niet te pletter valt maar de riemen en gespen worden zodanig hard aangetrokken bij een val dat bloed circulatie word onderbroken, er bestaat een redelijke kans dat je 10 minuten na een val in een valgordel bewusteloos raakt en na een kwartier overleden bent. Het is dus ook van belang dat je op tijd "gered" wordt en dat je overeind staat als je gordel los geknipt word. Zou je liggen terwijl dit gebeurd dan kan je alsnog overlijden omdat het zuurstofloze bloed in bijvoorbeeld je benen te snel naar vitale lichaamsdelen stroomt.
Je moet gewoon ten alle tijden opletten wat je doet, ook al sta je op vaste grond je kan toch uit balans raken door het staren door je zoeker, als je op een schuine helling staat en je kijkt door je zoeker naar een ander dan kunnen je evenwicht organen in de war raken en kun je je balans kwijt raken.
Hoe zou je jezelf goed/veilig willen zekeren als je geen klimgordel, karabines en 50 meter touw bij je hebt? Zekeren boven de 3 meter is trouwens verplicht, anders ben je niet verzekerd. Trouwens hoe kan een valgordel je bloedtoevoer in 10min zo afknellen als er niks rond je nek zit? Maar alles is inderdaad beter dan te pletter slaan op rotsen.
In de zin van: geen hekje / bordje o.i.d., alleen een afgrond van een paar honderd meter recht naar beneden.
Ik heb er lekker met de beentjes over gehangen. Geen risico voor de gear dus, maar alleen voor het onderwerp
Brrrr! Ik zag in de Grand Canyon ook allemaal mensen die met hun kinderen(!) net even dat stukje verder liepen voor een leuk kiekje. Ik kreeg het er plaatsvervangend benauwd van._Teq_ schreef op maandag 24 mei 2010 @ 17:51:
@ hierboven: het kan best het meest gefotografeerde stukje zijn, maar het is zeker niet het meest 'veilige'.
In de zin van: geen hekje / bordje o.i.d., alleen een afgrond van een paar honderd meter recht naar beneden.
Ik heb er lekker met de beentjes over gehangen. Geen risico voor de gear dus, maar alleen voor het onderwerp
[afbeelding]
[afbeelding]
https://media.defcon.org/...ias-Urban_Exploration.m4v
Interessante presentatie van 2 urbexers, over onder andere de risico's die er zijn vor foto's, en eventuele voorzorgsmaatregelen.
Verwijderd
Ik deed een stap richting de rand van de klif (nog een meter of 3 er vanaf, maar mijn voet gleed onmiddelijk weg omdat er losliggende steentjes/gruis lag. Ik was toen 16 of 17 (zo'n 10 jaar geleden) en mijn vader trok me meteen weg.
Ik ben verder niet zo'n waaghals, maar ik wil nog wel over rotsen klimmen enzo en ben wel eens uitgegleden en heb mijn camera hard tegen een rots gekletst (alleen een scheurtje in het plastic; die EOS600 was toch flink stevig). Veel foto's maken in een mooie/interessante omgeving kost gewoon energie en als je lang doorgaat en dan nog eens riskante dingen gaat doen, dan is de kans groot dat het op een bepaald moment fout gaat. Fotografie kan gewoon behoorlijk verslavend werken en daar schuilt zeker wel een risico in.
Verwijderd

Hebben jullie tweakers nog wat toeren uitgehaald de laatste tijd? Ik vind dit topic geweldig om te lezen.
Het volledig verslag van mijn klim met meer foto's is trouwens hier te vinden.http://www.exploration-bb.nl/urbex/report-statiefestatie/.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2011 19:03 ]
*Op Goeree-Overflakkee heb je een natuurgebied(Kwade Hoek) dat onder invloed staat van het getij. Ik was daar een keer op het strand vogels aan het fotograferen, en ging hier dusdanig in op dat ik niet door had dat ik op een gegeven moment op een eilandje stond en dus helemaal door water was omgeven door het opkomend tijd. Gelukkig was het nog niet al te diep, nog geen 10 cm.
*Een andere keer was ik weer in dit gebied, en toen bezig met het fotogaferen van een bepaald groepje scholeksters. Helaas had ik te lang gehurkt gezeten op een stukje dat net was drooggevallen door eb. Resultaat: tot over de enkels vastgezogen in het slip.
Niet zo spannend of spectaculair zoals anderen in dit topic, maar dit is het spannendste wat ik meegemaakt heb
Ik zit te wachten op de disclaimer in dit topic dat Tweakers.net zich niet aansprakelijk voelt voor eventuele ongelukken en niet mensen wil aanzetten tot het ondernemen van mogelijke illegale acties
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Inmiddels wel ervaring mee, paar keer wezen urbexen en 1 keer sirene gehoord ter waarschuwing en politie die om het gebouw reed en liep. Gelukkig waren ze te lui (of hadden geen trek in asbest) om naar binnen te gaan.Aikon schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:10:
Overigens kan een risico natuurlijk ook bestaan uit autoriteiten, iets doen wat verboden is. Daar heb ik vrijwel geen ervaring mee.
In diezelfde fabriek ook zo'n 60meter omhoog geklommen over soms op millimeters na doorgeroeste roosters, dus bij elke stap eerst goed kijken en testen. Naast een actieve energiecentrale met bijbehorende schoorsteen die op zo'n 40 meter zat, dus die rook kwam bij vlagen door het pand zetten. Mja, was best spannend moet ik zeggen en leverde niet eens zulke hele boeiende foto's op...
Tof verhaal Lucros, heb je wel ballen hoor met dat buitenom klimmen. Zou het je niet snel na doen...
[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 08-03-2011 10:29 ]
Ik heb bij mijn klim expres geen camera meegenomen om het werkelijk te ervaren en als je dan op het randje staat is het een stuk enger dan met een camera voor je oog. Ook met de raven die daar een nest hadden en mensen begonnen lastig te vallen omdat ze gewend zijn geraakt aan het gevoerd worden.Xander schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 18:17:
Klopt, maar toch doet iedereen het.
Een foto van het ding zelf maken is nog eens minder risicovol ook.Dat kan gewoon vanaf het pad.
Toen baalde ik wel even dat ik geen camera bij mij had want om een grote raaf de rugzak van een toerist open te zien pikken met de vleugels gespreid was toch wel een apart gezicht...
Ik ken een aantal mensen die regelmatig naar België gaan om oude mijnen, fabrieken, kastelen en stations van binnen te fotograferen, voor dit topic nooit geweten dat het zo vaak mis gaat

Great Ocean Road - Australia
Paar jaar geleden liep er een groepje toeristen vanaf de linkerkant dat eiland rechts op, toen was deze namelijk nog verbonden met het vasteland. Eenmaal daar aangekomen stortte die verbinding in waardoor het nu een eiland is geworden en moesten ze per helicopter opgehaald worden.
En dan deden ze niet eens zoiets heel gevaarlijks eigenlijk, maar het had zomaar flink fout kunnen aflopen.
Ik weet niet hoeveel mensen hier ooit naar gebieden zijn geweest met kliffen/bergen, maar ik ben al zat paden tegengekomen (in Europa) die bijvoorbeeld halverwege een wand van los gruis of vlak langs de afgrond lopen. Grootste gevaar zijn volgens mij de toeristen die vrolijk met het hele gezin een Via Ferrata pad gaan doen zonder zich te zekeren. Sommige foto's die hier als onverantwoordelijk gevaar worden bestempeld volg ik dan ook niet zo, die springers bij de Grand Canyon en de Ierse fietsers vind ik dan wel weer lomp.
Maar goed, duidelijk kijk ik er anders tegenaan dan de meesten, ik doe aan urbex, ben dol op bergen en kijk ook altijd even over het randje. Mooiste vond ik een aantal jaren terug in maart in de Alpen (met gids) de besneeuwde bergen over, wandelend over een richeltje rots met aan 2 kanten niets dan sneeuw en afgrond. Ik zou ooit nog wel eens met 'infrastellar' mee willen, zo'n foto is toch prachtig. Je moet alleen wel een goede slaapzak hebben bij die temperaturen, je loopt er immers niet even vanaf de parkeerplaats naartoe.
Urbex is echt iets om heel voorzichtig mee te zijn, ik heb wel eens een staalplaat opzij gelegd waar je zo doorheen zou zakken, bleek een gat onder te zitten wat vele meters diep was. Veel gebouwen zijn al zoveel jaren niet onderhouden en je kan er dan echt niet op vertrouwen dat alles nog stevig is.quote: WilfIk ken een aantal mensen die regelmatig naar België gaan om oude mijnen, fabrieken, kastelen en stations van binnen te fotograferen, voor dit topic nooit geweten dat het zo vaak mis gaat
Idd, je kunt niet altijd vloeren (of muren/plafonds) vertrouwen...[b][message=35649538,noline]
[...]
Urbex is echt iets om heel voorzichtig mee te zijn, ik heb wel eens een staalplaat opzij gelegd waar je zo doorheen zou zakken, bleek een gat onder te zitten wat vele meters diep was. Veel gebouwen zijn al zoveel jaren niet onderhouden en je kan er dan echt niet op vertrouwen dat alles nog stevig is.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Bedankt voor die link; gave site!Dipsausje schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:37:
Ik zou ooit nog wel eens met 'infrastellar' mee willen, zo'n foto is toch prachtig.
Tof verhaal (blog helemaal gelezen), maar waarom moest je persee die 2 meter extra naar boven? Bij die cabine had je toch voldoende uitzicht?Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2011 @ 19:03:
Ik wil dit topic wat nieuw leven inblazen met mijn laatste avonturen. Ik heb al meerdere malen een hijskraan beklommen om foto's te nemen want het uitzicht is immers geweldig. Afgelopen zaterdag ging het wel erg ver omdat ik buitenom de hijskraan moest klimmen, maar het was het me dubbel en dwars waard!
[afbeelding]
Hebben jullie tweakers nog wat toeren uitgehaald de laatste tijd? Ik vind dit topic geweldig om te lezen.
Het volledig verslag van mijn klim met meer foto's is trouwens hier te vinden.http://www.exploration-bb.nl/urbex/report-statiefestatie/.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Hij ging voor een Darwin award...Gamebuster schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:08:
[...]
Tof verhaal (blog helemaal gelezen), maar waarom moest je persee die 2 meter extra naar boven? Bij die cabine had je toch voldoende uitzicht?
Verwijderd
Door die klim van 2 meter kwam ik uiteindelijk 15 meter hoger opGamebuster schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 18:08:
[...]
Tof verhaal (blog helemaal gelezen), maar waarom moest je persee die 2 meter extra naar boven? Bij die cabine had je toch voldoende uitzicht?
Dat was niet mijn primair doel, maar toch, kanshebber was ik dan wel geweest ja

Dat je aan je eigen leven geen waarde toekent, dat is je goed recht, maar niemand staat helemaal "los" in de maatschappij. Heb je er ooit bij stilgestaan, wat een valpartij zou betekenen voor je ouders ofzo? Zelfs wanneer je totaal geen familiebanden zou hebben, dan zou je nog enig gevoel moeten hebben voor de omstanders. Enig idee wat voor impact het heeft, om iemand te barsten te zien vallen? Ik zal er nooit aan wennen in ieder geval en de keren dat ik het heb gezien en gehoord, blijven voor eeuwig in mijn geheugen gegrift. Ooit bij stilgestaan, wat het betekent voor hulpverleners, om de resten op te moeten ruimen? Vast niet... Gelukkig is het goed afgelopen. Dat je dingen doet die niet mogen, zal me een zorg zijn, maar doe het alsjeblieft verantwoord, of doe het niet. Je foto's zijn het risico IMHO niet waard.Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:56:
Dat was niet mijn primair doel, maar toch, kanshebber was ik dan wel geweest ja
Verwijderd
Familiebanden maak ik me inderdaad geen zorgen over. En tja, betreft omstanders, ik kan me er niet druk over maken. Ik geef in ieder geval mijn idiote passie niet op omdat er mensen mee geschaad kunnen worden als ik dood ben, last heb ik er dan toch niet van, zo egoïstisch ben ik dan ook wel weer.Toff schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 00:24:
[...]
Dat je aan je eigen leven geen waarde toekent, dat is je goed recht, maar niemand staat helemaal "los" in de maatschappij. Heb je er ooit bij stilgestaan, wat een valpartij zou betekenen voor je ouders ofzo? Zelfs wanneer je totaal geen familiebanden zou hebben, dan zou je nog enig gevoel moeten hebben voor de omstanders. Enig idee wat voor impact het heeft, om iemand te barsten te zien vallen? Ik zal er nooit aan wennen in ieder geval en de keren dat ik het heb gezien en gehoord, blijven voor eeuwig in mijn geheugen gegrift. Ooit bij stilgestaan, wat het betekent voor hulpverleners, om de resten op te moeten ruimen? Vast niet... Gelukkig is het goed afgelopen. Dat je dingen doet die niet mogen, zal me een zorg zijn, maar doe het alsjeblieft verantwoord, of doe het niet. Je foto's zijn het risico IMHO niet waard.
Moeten we Formule 1 race's dan ook maar afschaffen omdat er een crash kan gebeuren waar hulpverleners restjes courreur op kunnen gaan vegen? Of parachutespringen, omdat de parachute ook kan weigeren. Ik begrijp dat mijn risico betrekkelijk groter was dan de genoemde voorbeelden, maar toch maakt het mij niet echt uit wie mij op kan gaan ruimen.
Ik persoonlijk vond het de ervaring dubbel en dwars waard en daar draait het natuurlijk om, of ik het het waard vond.
Maar F1 racen en parachutespringen zijn toch dingen die behoorlijk gereguleerd zijn en waarbij veiligheidsmaatrelegen genomen worden. Niet te vergelijken met wat jij op eigen houtje uitvoert op een hijskraan.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 07:46:
[...]
Moeten we Formule 1 race's dan ook maar afschaffen omdat er een crash kan gebeuren waar hulpverleners restjes courreur op kunnen gaan vegen? Of parachutespringen, omdat de parachute ook kan weigeren. Ik begrijp dat mijn risico betrekkelijk groter was dan de genoemde voorbeelden, maar toch maakt het mij niet echt uit wie mij op kan gaan ruimen.![]()
Ik persoonlijk vond het de ervaring dubbel en dwars waard en daar draait het natuurlijk om, of ik het het waard vond.
Verder ben ik het eens met elk punt van Toff.

Ik kan begrijpen dat mensen naar een adrenalinekick willen zoeken, maar je zou het toch iets professioneler dan dit mogen aanpakken denk ik.
Ook leuk voor de mensen die er daarna weer moeten werken op die bouwplaats, kraan machinist enzo.Toff schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 00:24:
[...]
Dat je aan je eigen leven geen waarde toekent, dat is je goed recht, maar niemand staat helemaal "los" in de maatschappij. Heb je er ooit bij stilgestaan, wat een valpartij zou betekenen voor je ouders ofzo? Zelfs wanneer je totaal geen familiebanden zou hebben, dan zou je nog enig gevoel moeten hebben voor de omstanders. Enig idee wat voor impact het heeft, om iemand te barsten te zien vallen? Ik zal er nooit aan wennen in ieder geval en de keren dat ik het heb gezien en gehoord, blijven voor eeuwig in mijn geheugen gegrift. Ooit bij stilgestaan, wat het betekent voor hulpverleners, om de resten op te moeten ruimen? Vast niet... Gelukkig is het goed afgelopen. Dat je dingen doet die niet mogen, zal me een zorg zijn, maar doe het alsjeblieft verantwoord, of doe het niet. Je foto's zijn het risico IMHO niet waard.
[moraalridder modus]
Ik dacht ik hou m'n mond maar aangezien (sowieso hier op T.net) moraalridders altijd de grond ingeboord worden en belachelijk gemaakt. Maar ben blij te zien dat er nog verstandige mensen op GoT zitten
Maargoed ik vind het extreem egoïstisch om te roepen dat familie banden en omstanders je niet boeien want het is toch jou leven en beslissing. Ga dan lekker op een eilandje zitten in je uppie dan kun je doen en laten wat je wilt maar zolang je in een maatschappij woont is het wel zo normaal om daar ook even bij stil te staan.
[/moraalridder modus]
nu maar wachten tot de reacties van Toff en mijzelf verder belachelijk gemaakt gaat worden
[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 09-03-2011 10:29 ]
Het topic is hoeveel risico je neemt voor een foto, Lucros nam een risico voor zijn foto's en daar discussiëren we over. Hoe erg ontopic wil je het hebben
Inderdaad, dat je naar boven wilt klimmen kan ik me best voorstellen, maar verzin dan een fatsoenlijke manier. Ducktape gebruiken om een touw vast te hangen is nl. niet echt fatsoenlijk te noemen. Er is toch best wel een manier te verzinnen om het goed vast te maken. Het is nu ook weer niet zo dat je binnen een halve minuut boven moet zijn en dat je dus het eerste het beste moet doen wat je kunt verzinnen.metteko schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 09:33:
Maar een touw met ducktape vasthangen om er dan aan te gaan hangen?![]()
Ik kan begrijpen dat mensen naar een adrenalinekick willen zoeken, maar je zou het toch iets professioneler dan dit mogen aanpakken denk ik.
[removed]
Heb je zijn blog gelezen? Hij had vrij makkelijk dood kunnen vallen... Dit gaat zeker wel voorbij keuntrapje of dakgoot.Gutteguttegut schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 11:54:
Risico is toch relatief. Voor de een is een keukentrapje al een (te)hoog risico voor de ander is in een dakgoot staan totaal geen risico...
[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 09-03-2011 12:41 ]
Nee, maar ik heb het dan ook over risico's nemen in het algemeen.Aham brahmasmi schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:40:
[...]
Heb je zijn blog gelezen? Hij had vrij makkelijk dood kunnen vallen... Dit gaat zeker wel voorbij keuntrapje of dakgoot.
Verwijderd
Als je mijn blog goed had gelezen dan had je kunnen zien dat ik de haak met ducktape aan mijn statief had vastgemaakt. Toen heb ik de haak ergens achter "gelegd" en het touw aangetrokken, toen de haak eenmaal zat heb ik het statief losgetrokken zodat alleen de haak over bleefredwing schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:07:
[...]
Inderdaad, dat je naar boven wilt klimmen kan ik me best voorstellen, maar verzin dan een fatsoenlijke manier. Ducktape gebruiken om een touw vast te hangen is nl. niet echt fatsoenlijk te noemen. Er is toch best wel een manier te verzinnen om het goed vast te maken. Het is nu ook weer niet zo dat je binnen een halve minuut boven moet zijn en dat je dus het eerste het beste moet doen wat je kunt verzinnen.
En mijn foto is vandaag in de Limburger gepubliceerd, maakt het toch nog een beetje meer de moeite waard
En als je gevallen was en je maat had je in de val gefotografeerd, dan was het op zijn minst landelijk nieuws geweest. Is nóg meer waard...Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:08:
[...]
En mijn foto is vandaag in de Limburger gepubliceerd, maakt het toch nog een beetje meer de moeite waard
Weet je trouwens dat zo'n onbemande kraan meestal "los" staat, om vrij te kunnen draaien in de wind?
Het ging me dan ook niet zozeer om de tape als wel de manier waarop je die haak vast wilde maken welke niet echt doordacht en enigszins veilig te noemen isVerwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:08:
[...]
Als je mijn blog goed had gelezen dan had je kunnen zien dat ik de haak met ducktape aan mijn statief had vastgemaakt. Toen heb ik de haak ergens achter "gelegd" en het touw aangetrokken, toen de haak eenmaal zat heb ik het statief losgetrokken zodat alleen de haak over bleefHelaas bleek de balk echter niet geweldig te zijn en toen ik eenmaal aan het klimmen was schoot hij los.
[removed]
Verwijderd
Ja ik ben al een paar keer zo'n ding op geweest, ze draaien soms een kwart slag als je boven bent. Denk je nou echt dat ik zo'n ding beklim zonder even te checken hoe ie werkt?Toff schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:26:
[...]
En als je gevallen was en je maat had je in de val gefotografeerd, dan was het op zijn minst landelijk nieuws geweest. Is nóg meer waard...Waarschijnlijk zou je het nog overleven ook, met die plaat voor je kop
Weet je trouwens dat zo'n onbemande kraan meestal "los" staat, om vrij te kunnen draaien in de wind?
Ik heb er lang over nagedacht, maar kon geen manier bedenken zonder veel geld uit te moeten gaan geven aan bijvoorbeeld telescoopladders. Wat had jij dan gedaan in mijn situatie? (er vanuit gaande dat jij dezelfde plaat voor je kop hebt als ikredwing schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:47:
[...]
Het ging me dan ook niet zozeer om de tape als wel de manier waarop je die haak vast wilde maken welke niet echt doordacht en enigszins veilig te noemen isJe had toch genoeg tijd om iets beters te verzinnen.
Volgens mij heb je voor minder dan 100 euro al een aardig klimtuigje + klimtouw + karabiners. Je mag best wat investeren om risico in te perken.
member of the Dark side: black Nikon gear
Verwijderd
Ik heb het thuis liggen alleen geen kennis van het goed zekeren endergelijke, het was misschien verstandig geweest om daar wat cursussen in te volgen maar de deadline naderde helaas.BaasG schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:34:
Om hier eens mee te beginnen....
Volgens mij heb je voor minder dan 100 euro al een aardig klimtuigje + klimtouw + karabiners. Je mag best wat investeren om risico in te perken.
Ik weet niet of iemand Ultimate Survival behind the scenes heeft gezien maar daar hebben ze allemaal zoon klimgordel + accessoires.
En als ik wat gevaarlijkere foto's zou maken zou ik dat ook kopen. Heb hier thuis ook al een aantal karabiners en touw.
Life is not about specs, it is about joy!
Verwijderd
Ik heb inderdaad nog wat ideeën voor als ik eenmaal doorheb hoe je zo'n klimtuigje het best kan toepassen...bartvl schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:01:
Met waarschijnlijk als effect: nog verder gaan voor een goede foto?
Beetje jammer van de moeite als de foto's dan tegenvallen heVerwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:30:
[...]
Ik heb inderdaad nog wat ideeën voor als ik eenmaal doorheb hoe je zo'n klimtuigje het best kan toepassen...
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Nee hoor, alles is een ervaring en leermoment opzich!Ventieldopje schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 14:39:
[...]
Beetje jammer van de moeite als de foto's dan tegenvallen he
Persoonlijk vind ik dit hele gedoe en vooral die blog meer een "kijk mij eens ongelooflijk stoer zijn" dan iets anders, maar goed. Heb zelfs spijt die tekst te hebben gelezen. Vond het een hoop bla-bla met weinig resultaat. Maar goed, ieder zijn ding, een ander zal het misschien wel kunnen waarderen, zou zomaar kunnen.Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 15:16:
Nee hoor, alles is een ervaring en leermoment opzich!
Nickname does not reflect reality
[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Zo hard draaien die dingen nu ook weer niet, dus daar zie ik ook niet zo'n problemen mee, zolang je maar weet dat het kan gebeuren.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:59:
[...]
Ja ik ben al een paar keer zo'n ding op geweest, ze draaien soms een kwart slag als je boven bent. Denk je nou echt dat ik zo'n ding beklim zonder even te checken hoe ie werkt?
Geen flauw idee (en ja, ik zou ook zo gek kunnen zijn alhoewel ik sinds ik kinderen heb dat soort geintjes niet meer uit haalIk heb er lang over nagedacht, maar kon geen manier bedenken zonder veel geld uit te moeten gaan geven aan bijvoorbeeld telescoopladders. Wat had jij dan gedaan in mijn situatie? (er vanuit gaande dat jij dezelfde plaat voor je kop hebt als ik)
Zeker omdat je volgens je blog toch al enkele weken over dit plan aan het nadenken was zou ik verwachten dat je niet zo erg met je leven gaat spelen. Dat je wat risico neemt hoort bij de hobby, maar zorg er dan wel voor dat het goed doordachte risico's zijn (ook met klimtuig kun je b.v. nog steeds een paar meter vallen en je been/arm breken, maar dat is toch wat beter dan 50 meter vallen
[removed]
+1 Veel risico, weinig goede foto.Milo. schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 23:29:
Ik snap niet echt waarom het besproken verhaal in dit topic past.. fotografisch is het niet echt hoogstaand en het gaat meer om de kick dan om een goede foto. De getoonde foto is meer een soort van bewijs van de actie en zelf heb ik niet echt het idee dat het je om dé foto of om een verbetering daarvan gaat.
Ook niet zo verwonderlijk als je de complimentjes op zijn blog ziet: duidelijk een stel tieners.
[ Voor 13% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-03-2011 14:05 ]
Verwijderd
Ik heb een paar keer aan het eind van de dienst staan kijken hoe de machinist omlaag klom en dat deed hij absoluut ongezekerd.TMon schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 22:30:
even op hierboven. Een kraanmachinist MOET gezekerd naar boven klimmen. Als je tegenwoordig wordt gezien znder harnas op zo'n hoogte kun je meteen naar huis. (als alles volgens de regels gaat). Daartegenover, ik denk dat zulke gevaarlijke stunts uithalen voor n perfecte foto net wel het vershil kan maken tussen wel of geen awardwinning fotograaf.
Valt best mee, ik krijg van de urbexcommunity best veel positieve feedback terug.Aham brahmasmi schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 14:02:
Ook niet zo verwonderlijk als je de complimentjes op zijn blog ziet: duidelijk een stel tieners.
En voor iedereen die de foto's maar matig vind, ik ben het volledig met je eens. Op een andere hijskraan heb ik mooiere foto's gemaakt. Het was alleen puur dat ik foto's wou hebben van de statiefestatie en dat ik het weer niet voor het kiezen had. Daarnaast is de skyline van Roermond dodelijk saai en had ik niet de tijd om uitgebreid te gaan fotograferen omdat de politie beneden heel ongeduldig stond te wachten en ik de order had gekregen omlaag te komen, helaas...
Verwijderd
Precies, zolang ik niet opgescheept zit met kinderen of een relatie ga ik hier gewoon mee door. Weliswaar de volgende keer niet zo impulsief, maar ik laat me er niet door weerhouden.redwing schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 16:36:
[...]
Geen flauw idee (en ja, ik zou ook zo gek kunnen zijn alhoewel ik sinds ik kinderen heb dat soort geintjes niet meer uit haal
Het leven moet een beetje spannend blijven ja
En ik deed het zeker wel voor de foto's, ik zou nooit van mijn leven een kraan beklimmen of een verlaten pand bezoeken zonder mijn fototoestel, primair gaat het me om de foto's, de kick is een erg prettige bijkomstigheid
Verwijderd
Geniaal, daar ben ik ook geweestM a r c o schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:38:
doet me denken aan dit verhaal
http://bblmedia.com/sport...er_grand_canyon_jump.html
Heb zelf bij Etretat in frankrijk ook mensen op enge randjes zien kruipen waar ik zelf toch ver van weg blijf.

Alleen had ik geen camera bij me. De sprong is niet eens echt groot ofzo, maar je moet wel recht springen anders dender je naar beneden. Toen ik terugkwam waren al die amerikanen van Oh my god, are you insane?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2011 16:38 ]

Er is geen afgrond tussen...
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
The devil is in the details.
Beter lezen boudewijn.
[ Voor 95% gewijzigd door Boudewijn op 12-03-2011 21:10 ]
http://www.nu.nl/binnenla...yfotograaf-bouwkraan.html
Ik vind het een absurde actie die ook vrij weinig met fotograferen van doen heeft. Ik zou er zelf niet zo'n problemen mee hebben, maar ik zou met de foto's die je eraan overgehouden hebt meer te koop lopen met dat ik een hijskraan beklommen heb, dan dat ik foto's vanaf een hijskraan genomen heb.
Niettemin is het gevaarlijk om te doen en ik juich het dan ook absoluut niet toe.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Het is een overtreding van 461WvS en ik vind 70E erg weinig