Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Apple heeft “innovatie” uitgevonden.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Rubinski
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-10 22:18

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
& een mierenneuker :+

Software is like sex, it's better when it's free

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:24

MsG

Forumzwerver

quote:
Rubinski_be schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:37:
Ik heb vooral een hekel aan die meelopers die een iPhone kopen omwille van het feit dat ze een hype zijn. Het kan een prima telefoon zijn, maar er zijn een heel hoop mensen die gewoon een iPhone kopen om te kunnen zeggen dat ze er een hebben. Ze hebben dan ook nog nooit gehoord van jailbreaken en dergelijke, en weten amper wat een app is ... zonde natuurlijk.

De iPhone is inderdaad een goed toestel, maar het is zeker niet het enige!
Dit is zo keihard waar. Ik ben op de KaDeWe warenhuis in Duitsland geweest waar elitaire ballen veel te dure producten kopen en werkelijk _iedereen_ had daar een iPhone. Dat trek ik zo verschrikkelijk slecht. Die mensen doen er praktisch niets mee, maar toch moet het het duurste mobieltje zijn wat er is.

Zelfde op de CeBit, ook allemaal hypephones.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:34

hyptonize

Mr. Awesome

quote:
quote:
Ik lijk wel bijna 'n apple-fanboy. :+

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19:34
quote:
hyptonize schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:11:
[...]

[...]

Ik lijk wel bijna 'n apple-fanboy. :+
Nee hoor, hooguit een basher.
quote:
Duurt vele malen langer dan multitasking EN veel apps doen dit niet.
Inderdaad, er zijn applicaties die dat niet doen. En bij spellen duurt het wat langer. Maar bij de 'tool-programma's' (safari, kladblok, bus, trein, wekker weet ik het wat) gaat het zo snel dat je het verschil niet merkt.

Voor het meest voorkomende, en dat is 'gebeld worden' of 'muziek luisteren' (althans dat denk ik?) wordt er wel gewoon gemultitasked. Ik heb nog nooit twee spellen ofzo naast elkaar hoeven draaien.

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• MsG

MsG

Forumzwerver

Door de anti-multitask lobby worden dan ook altijd de domste usecases geserveerd. 2 spellen hihi. Nee maar wel een spel, terwijl ik ondertussen loop te smsen. Als je speedsms't, is het "fokking" irritant dat dat spelletje telkens écht sluit, ipv op niet-incapable OS'en (qua multitask that is) gewoon in den background.

Laat Apple gewoon niet zo controlfreakerig zijn en van de domste users uitgaan. Dat bepaalde mensen met multitask per ongeluk 50000 games multitasken betekent niet dat het voor normale users dan ook maar uitgeschakeld moet zijn.

• ZpAz
Multitasken is niet uitgeschakeld om het 'dumbed down' te krijgen. Maar voor de performance, zelfs Microsoft geeft dit nu toe door exact hetzelfde systeem te hanteren in hun nieuwe mobiele operating system, zie het bericht van gister.

Zelfs zag ik daar users posten naar links, die aangaven dat er geen copy en paste in zou komen..... niet dat ik dat erg zou missen.. maar toch wel grappig om te melden dacht ik.

Als je een sms binnenkrijgt wordt je spel trouwens niet afgesloten, het smsje wordt dan over je scherm heen geplaatst. Wil je reageren, dan moet je inderdaad wel je spel afsluiten.

ZpAz wijzigde deze reactie 17-03-2010 10:17 (30%)

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

quote:
ZpAz schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:16:
Multitasken is niet uitgeschakeld om het 'dumbed down' te krijgen. Maar voor de performance, zelfs Microsoft geeft dit nu toe door exact hetzelfde systeem te hanteren in hun nieuwe mobiele operating system, zie het bericht van gister.

Zelfs zag ik daar users posten naar links, die aangaven dat er geen copy en paste in zou komen..... niet dat ik dat erg zou missen.. maar toch wel grappig om te melden dacht ik.
In 'aantal gevallen' zou het niet werken inderdaad, iets wat ik totaal niet meer snap.

Apple heeft dit dichtgetimmerd systeem vanaf dag 1, gaandeweg kwamen er wat functies bij, je kon gewoon niet anders. Windows Mobile was heel anders, de vrijheid van alles, de fabrikanten en softwarebedrijven die er UI's voor maakten (SPB, TF3D, Wizzle of hoe dat heet etc), de tweaks, de roms, uiteindelijk compleet werkbaar voor zelfs de domme mensen.

En wat doen ze nu? Ze timmeren het hele zooitje dicht, leuk en interessant voor de 'domme mensen', maar wie zegt dat 'domme mensen' zo'n state of the art telefoon gaan nemen? De minimale eisen voor de phone betekend dat het geen goedkoop toestel gaat worden (gok 500-600 euro), dezelfde drempel die Apple al jaren heeft (Apple is prijzig).

En dat is best ironisch, alles (nouja, veel) wat mensen 'slecht' vonden aan Apple/iPhone, wordt nu ook toegepast bij Microsoft's WP7. Eerste opmerkingen op de frontpage (hahaha jullie kunnen dus ook niet multitasken!!) waren een feit, nog veel zullen er komen.

Wat Apple doet, ben ik het niet altijd mee eens, maar 1 ding wat ze wel doen: ze houden vast aan 1 visi, geen afwijkingen, geen marges. En mogelijk ligt daar hun succes, gelijktijdig het falen van Microsoft.

dit is meer een random post, deels in dit topic,deels voor recent nieuws van WP7

Dit was de sum-up van WP7, weet niet of het 100% waar is:
- No true multi-tasking, except for special hub apps like Pandora.
- Marketplace is the only way to install apps, except for developers, beta versions and enterprise.
- No removable storage.
- No file system – apps can only access their own directory.
- No USB drive mode.
- No replacement of the default apps – while Opera will be allowed, it could not be the default browser.
- No 3rd party shells
- No native code
- No peer to peer gaming.

Zeg nou zelf, je ziet hier gewoon de lijst van de iPhone.

SinergyX wijzigde deze reactie 17-03-2010 10:31 (13%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
SinergyX schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:30:
[...]

In 'aantal gevallen' zou het niet werken inderdaad, iets wat ik totaal niet meer snap.

Apple heeft dit dichtgetimmerd systeem vanaf dag 1, gaandeweg kwamen er wat functies bij, je kon gewoon niet anders. Windows Mobile was heel anders, de vrijheid van alles, de fabrikanten en softwarebedrijven die er UI's voor maakten (SPB, TF3D, Wizzle of hoe dat heet etc), de tweaks, de roms, uiteindelijk compleet werkbaar voor zelfs de domme mensen.

En wat doen ze nu? Ze timmeren het hele zooitje dicht, leuk en interessant voor de 'domme mensen', maar wie zegt dat 'domme mensen' zo'n state of the art telefoon gaan nemen? De minimale eisen voor de phone betekend dat het geen goedkoop toestel gaat worden (gok 500-600 euro), dezelfde drempel die Apple al jaren heeft (Apple is prijzig).

En dat is best ironisch, alles (nouja, veel) wat mensen 'slecht' vonden aan Apple/iPhone, wordt nu ook toegepast bij Microsoft's WP7. Eerste opmerkingen op de frontpage (hahaha jullie kunnen dus ook niet multitasken!!) waren een feit, nog veel zullen er komen.

Wat Apple doet, ben ik het niet altijd mee eens, maar 1 ding wat ze wel doen: ze houden vast aan 1 visi, geen afwijkingen, geen marges. En mogelijk ligt daar hun succes, gelijktijdig het falen van Microsoft.

dit is meer een random post, deels in dit topic,deels voor recent nieuws van WP7

Dit was de sum-up van WP7, weet niet of het 100% waar is:
- No true multi-tasking, except for special hub apps like Pandora.
- Marketplace is the only way to install apps, except for developers, beta versions and enterprise.
- No removable storage.
- No file system – apps can only access their own directory.
- No USB drive mode.
- No replacement of the default apps – while Opera will be allowed, it could not be the default browser.
- No 3rd party shells
- No native code
- No peer to peer gaming.

Zeg nou zelf, je ziet hier gewoon de lijst van de iPhone.
Er zijn een paar zaken die Microsoft nooit had mogen veranderen. Waarom beslissen ze in godsnaam om geen removable storage toe te laten?

• 108886
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-02-2012
Het probleem dat ik met APPLE heb en niet de iPhone of de toestellen (die zijn imo zéér goed, stuk voor stuk, zelfs niet met de prijzen die écht wel hoger liggen (leg een HD2 naast een iPhone et voila, leg een goeie HP elitebook naast een macbook pro et voila)

Nee, het probleem is enerzijds de zo obvious vendor lock-in waardoor je eens je richting Apple gaat, er echt geen weg terug is. Dat schrikt me af, ik WIL dat niet. Ik wil heer en meester blijven over mijn muziek, foto's, video, OS, Hardware, applicaties, randapparatuur enz. En hoe je het ook draait of keert, zo is het.

Anderzijds vind ik "innovatie" overroepen bij Apple. Kijk; als voorbeeld neem ik de iPhone en MacOSX/de macbooks

In de jaren negentig is de PC industrie en GSM industrie geboomed. mét alle kinderziektes, met alle problemen, virussen, slechte gsm's, slecht bereik, slechte schermpjes, slechte menu's, slechte hardware, slechte.... Alles stond nog in de kinderschoenen, alle ontwikkelaars zetten hun eerste stapjes, alle verkopers moesten voorzichtig de markt aftasten en alles zo conservatief mogelijk blijven omdat het al zo'n ingewikkelde industrie was voor al die nieuwe klanten. Zowel bij pc's als bij telefoons.

Waar was Apple in deze periode? NERGENS.

Maar dan.... Dan opeens krijg je een financiële injectie en steun van Microsoft, en kan je bedrijf, dat gekend staat voor kwaliteit en zéér gerenommeerd is onder professionals, van 0 af aan beginnen. Je verkoopt je ziel een aantal keren (Microsoft, IBM, intel) en je kan vanaf de tekentafels herbeginnen. je kan uit ALLE fouten van iedereen leren, je hoeft je op geen pre-historie vast te houden, je mag carte-blanche nieuwe producten ontwikkelen. Dan is het een stuk minder moeilijk om "innoverend" uit de hoek te komen. Omdat je niets te verliezen hebt, omdat je sowieso een fanbase hebt die ALTIJD een mac zal kopen (wat voor draken het ook zijn) en die hun merk koste wat kost zullen verdedigen.

Dan krijg je de iPhone, die enkel het beste van alle telefoons en jaren ontwikkeling uitpikt en dan op de markt springt. Hetzelfde met de macbooks; je pakt gewoon een bloated HP, hertekent het ontwerp zoals je de laptop van de toekomst ziet en je doet het gewoon zonder iest of wat na te denken over ergonomie, praktich, duurzaam,.... (usb poorten te dicht opeen, geen vervangbare batterij, slechte, doch handige magsafe, geen 1001 soorten poorten, geen 1001 nutteloze knopjes voor volume,enz... en je krijgt een minimaal "vernieuwend" ontwerp waar IEDEREEN op kan komen. Enkel apple weet het steeds te snappen "less is more"
Maar helaas komt die less dikwijls pas echt boven en ten nadele nadat je enkele weken in gebruik bent (en dan ben je te laat) Maar voor de meesten betekent die "less" juist "gebruiksvriendelijker"

Iedereen wordt eerst verleidt en later geneukt door de Less is more in het design van de toestellen en OS. en dat is vooral marketing ten top imo, niet zozeer innovatie.

Apple is goed bezig, maakt mooie producten, maar vraagt er vind ik nog steeds veel te veel voor en houdt je gevangen. Dat is mijn 0.02¤

Ik ben heel tevreden met m'n iPod Touch en zou graag een iPhone of Macbook pro willen, maar als ik het goed beredeneer, heb ik het niet nodig.

• Redneckerz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:55

Redneckerz

A place to be.

quote:
Rubinski_be schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:50:
[...]

Er zijn een paar zaken die Microsoft nooit had mogen veranderen. Waarom beslissen ze in godsnaam om geen removable storage toe te laten?
dat vindt ik ook onbegrijpelijk. op 8GB flash kan je wel wat dumpen, maar er zullen veel mensen zijn die toch meer willen (voor films e.d) dan het lijkt mij juist dat je dit gaat ondersteunen.
ik zie dit echt als iets heel onslims wat Microsoft doet. kunnen we weer terug naar de floppy ofzo?

als Microsoft dit al wil doordrukken, dan gaarnde een 32 GB SSD Disk minimaal om het gegeven op te vangen. 8 GB zal eind 2010 echt te weinig zijn.

Ik maak wel eens matige foto's. Die plaats ik hier: Instagram

• Kokkie76
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
Lees (vind) nu pas dit topic. Heerlijk topic om te lezen _/-\o_

• k995
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09-12 21:13
quote:
ZpAz schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:16:
Multitasken is niet uitgeschakeld om het 'dumbed down' te krijgen. Maar voor de performance
Onzin, ik gebruik multitasking op de iphone (=backgrounder + Multifl0w ) tool door 3e partij op een gehackte iphone en draait als een zonnetje.

Performance ,batterij duur en alle andere drogredenen die apple geeft zijn onzin , 100% aantoonbaar door elkeen die een iphone heeft.
quote:
, zelfs Microsoft geeft dit nu toe door exact hetzelfde systeem te hanteren in hun nieuwe mobiele operating system, zie het bericht van gister.
Onzin, "geen tijd" is iets anders dan "het is niet nodig"

Het is trouwens niet omdat iemand anders dezelfde fout maakt dat het niet fout blijft he.
quote:
Als je een sms binnenkrijgt wordt je spel trouwens niet afgesloten, het smsje wordt dan over je scherm heen geplaatst. Wil je reageren, dan moet je inderdaad wel je spel afsluiten.
Als je een binnenkomende call hebt heb je echter geen keuze.

• ZpAz
quote:
k995 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 13:49:
Als je een binnenkomende call hebt heb je echter geen keuze.
Nee inderdaad, het spel blijft dan namelijk ook gewoon draaien, en dan is het aan de maker om het spel bijvoorbeeld te pauzeren. Na het bellen ben je dan exact waar je was.
quote:
, "geen tijd"
Een systeem wat 'multitasken' ondersteund (immers, hun kunnen ook bellen op de achtergrond, of muziek luisteren enz.) is daar gewoon al aanwezig (netzoals onder iPhone OS).

Het kost mij volgens meer tijd om een degelijk save-state systeem, icm push (certificaten, server-park) neer te zetten. Dan het voor 'alle' applicaties mogelijk te maken. Want het is al wel mogelijk, maar het wordt gewoon geblokkeerd.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:50
Ik ben nog steeds wel blij met mijn Ipod en Iphone, maar dat is echt over het algemeen gezien. Ieder toestel heeft concessies. "Het beste" toestel bestaat niet.

Ik vind Apple dan ook niet erg innovatief. Het is eerder een stap achteruit.

Het design is wel strak en persoonlijk vind ik het ook wel mooi.

Maar ik heb toevallig vorige week mijn vrouw haar laptop en mijn laptop opnieuw geïnstalleerd. Dat je niet gewoon nummers kunt overzetten van je Ipod naar je PC is echt belachelijk. Erg slecht! Wie zijn zij om dit te bepalen?

En begin nu niet over de muziekindustrie bla bla bla en dat het niet mag bla bla bla. Waarin staat in dit punt de gebruiker voorop dan? Nergens, die staat ergens helemaal achteraan! En dat terwijl een "thuiskopie" gewoon wettelijk is toegestaan! Dus waarom mag je die kopie niet gewoon naar je PC toe zetten van Apple. Waarom wil Apple dit zo zeer controleren? Ze zijn er echt de enige in!

Ik heb gisteren dus direct sharepod of podshare (één van de twee) eropgezet en itunes eraf gegooid!
Wat kan ik me daaraan irriteren zeg!

Youtube: DashcamNL

• bobwarley
  • Niet online
Nou wat betreft de iPhone is Apple dat wel geweest. Wat is er innoverend aan de Windows Phone 7 Series? Als iPhone bezitter zou ik geen enkele reden weten om naar Windows Phone 7 Series over te stappen. Wat voor speciaals biedt de WP7S dan extra om een overstap te rechtvaardigen (afgezien van de hardware).

Microsoft heeft hiermee helemaal geen "iPhone killer" gebakken. Als dit het toestel moet zijn wat massaal iPhone klantjes terug naar Windows haalt, denk ik dat Microsoft daarop zich aardig verkijkt. Met de Zune was dat ook al niet het geval.

bobwarley wijzigde deze reactie 17-03-2010 15:30 (19%)

Op WP7 kun je niet eens eigen mp3s als ringtone instellen, how smart is that??

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

Een link naar deze blogpost mag echt niet ontbreken.
Na het lezen hiervan snap ik echt waar Apple naar toe wilt.

Af en toe een hersenspinsel: New world computing

• swartzkip
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 15-12-2016
wat vele schijnen te vergeten is dat de iPhone niet voor tweakers is bedacht. Het is maar een heel klein deel van de markt die het leuk vind om te prutsen met instellingen om iets aan de gang te krijgen. Apple heeft een aantal Concessies gedaan om het geheel zo te maken dat ook buurvrouw linda en tante els er mee over weg kan, terwijl de rest alleen focuste op features!

In mijn optiek is apple heer en meester in het afleveren van beloftes: je koopt iets wat een aantal dingen pretendeert te doen: dan kun je verwachten dat dit ook lekker werkt!

Het succes komt ook echt niet ineens uit de lucht vallen: ze zitten pas een paar jaar in de mobiele markt, echter veel fabrikanten sturen nu ineens bij. Dan hebben ze blijkbaar toch iets anders gedaan dan "normaal"?

Dat noem ik ook innovatie!

• teek2
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09-11 19:15
quote:
Rubinski_be schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:33:
Een link naar deze blogpost mag echt niet ontbreken.
Na het lezen hiervan snap ik echt waar Apple naar toe wilt.

Af en toe een hersenspinsel: New world computing
Briljant stuk, zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik ben dus helaas waarschijnlijk die minderheid tweaker :p als ze ons maar niet de vrijheid ontnemen custom software op onze apparaten te laden! Wat maakt het uit, we zijn maar een klein groepje :)

Serieus, dit lijkt de richting die Apple en Google heen willen, "new world computing" mooi filosofisch uitgangspunt voor vele discussies, bedankt voor de link.

Edit: Ah van ZpAz, waarom zei je dit niet eerder :p mooi stuk hoor, onze discussie lijkt op new vs old world computeraars vind ik, ik ben een old worlder, zeker weten. Trouwens, vergeet niet de link in het stuk te lezen (in het engels):
http://stevenf.tumblr.com...-about-computers-ive-been

Nog een edit:
Dat stuk in het engels hierboven moet verplichte kost worden voor de mensen in dit topic ;), het is f-ing briljant het verklaart onze frustraties met de jeugdige medetweaker, met apple haters en fanboys echt, lees dat artikel. Oh en vertel het me als ik fout zit ;)

teek2 wijzigde deze reactie 17-03-2010 18:54 (27%)

• ZpAz
Ja inderdaad, dat was mijn blogje. Dankje.

Het engelse stuk is inderdaad ook erg aan te raden om te lezen. Geeft een goed beeld vind ik dan toch. Zelf was ik altijd iemand die zelf vanalles instelde, en tweakte aan zijn apparaten. Maar sinds ik op OSX ben overgestapt (en later de iPhone) heb ik meer van doe maar wat 'minder tweakgedoe' en laat het apparaat maar out of the box werken.

Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Een quote van iemand die een reactie plaatste bij mn topic, en daar ben ik het wel mee eens.
quote:
De computer is voor mij een middel geworden, en niet meer een doel opzich.

ZpAz wijzigde deze reactie 17-03-2010 19:00 (17%)

• teek2
Misschien wordt ik ook ooit eens zo... een collega van mij zei me eens:
"Ik was vroeger net als jij, altijd tweaken en geeken, toen kocht ik een mac met osX, het heeft me genezen".

• ZpAz
Hehe, so true. Niet dat ik wil zeggen dat het ene beter is dan het andere, dat mag iedereen voor zichzelf beslissen. Maar het is wel een 'struikelpunt' want 'jij als doorgewinterde tweaker*' snapt gewoon niet dat je met 'die beperkingen' (zo zie je het dan althans) kan leven zeg maar.

Terwijl je als 'new worlder' zeg maar, daar geen last? (lastig uit te leggen, daarom duren die discussies ook altijd zo lang, en gaat het 'hard tegen hard') meer van hebt, want jij wil gewoon een apparaat dat werkt. En jij weet gewoon dat het apparaat zijn werk doet**

* Niet persoonlijk teek2, of iemand anders, maar elke tweaker die dit leest
** Sure, elk apparaat heeft ergens zijn beperkingen, maar die zijn niet zo erg als sommigen je proberen doen geloven, door de kant waarvan zij er tegenaan kijken, en de kant waarvan jij er tegenaankijkt.

ZpAz wijzigde deze reactie 17-03-2010 20:24 (17%)

• teek2
Precies, maar ik kan me ook wel inleven in mensen die echt niks geven om hoe hun filesystem is opgebouwd, vooral na jou stuk, ik ben alleen niet zo iemand. Ik zal misschien nooit veranderen dus de discussie is ook een beetje zinloos wat dat betreft.

Komt vast door de msx en toen de 80-386 waar het nog belangrijk was om iets van de technologie en niet alleen de gui te begrijpen. Toen je nog een cd (hehe floppy) met drivers kreeg bij je 1-speed cdrom drive. De generatie ervoor is niet met computers opgegroeid en die erna met zeer functionele gui's.

• ZpAz
Dat is ook precies wat de engelse vertaling zegt. Als 'tweaker**' ben je dan net de generatie die met het 'tweaken' in het file-systeem, core en alles is gewend. De jongere mensen zijn 'verwend' qua GUI. (Die hebben nooit een terminal aangeraakt, en weten vaak ook niet hoe het nou komt dat je bestandsysteem bijvoorbeeld zo in elkaar zit als hij dat doet, hoewel je er toch toegang tot hebt. En op dat gebied op hun computer komt er een 'enorme waas' voor hun ogen van wat is dit allemaal....) En de oudere generatie is totaal niet met computers 'opgegroeid' en weten vooral de tijd nog dat de computer 'zo lastig was'. (En zich er dus niet mee bezig hielden).

En nu alles makkelijker wordt, kijken zijn ook naar de computer en apparaten eromheen. Maar als je die dan een bestandsysteem / structuur zou laten zien, dan is dat meteen van 'ooo nee hoor, dat is te lastig', en die krijgen dan dezelfde waas als de jonge mensen voor de ogen.) En het interesseert die beide generaties ook gewoon helemaal niet*

*Uitzonderingen daar gelaten
** De 'tweaker generatie' laat ik het zo maar noemen, valt een beetje tussen wal en schip, want alles aan kunnen passen dat zijn ze gewent, en daardoor vinden ze de overstap naar een 'new world' apparaat zo vreemd, en onnatuurlijk.
.

• dfrenner
quote:
swartzkip schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:27:
wat vele schijnen te vergeten is dat de iPhone niet voor tweakers is bedacht. Het is maar een heel klein deel van de markt die het leuk vind om te prutsen met instellingen om iets aan de gang te krijgen. Apple heeft een aantal Concessies gedaan om het geheel zo te maken dat ook buurvrouw linda en tante els er mee over weg kan, terwijl de rest alleen focuste op features!

In mijn optiek is apple heer en meester in het afleveren van beloftes: je koopt iets wat een aantal dingen pretendeert te doen: dan kun je verwachten dat dit ook lekker werkt!

Het succes komt ook echt niet ineens uit de lucht vallen: ze zitten pas een paar jaar in de mobiele markt, echter veel fabrikanten sturen nu ineens bij. Dan hebben ze blijkbaar toch iets anders gedaan dan "normaal"?

Dat noem ik ook innovatie!
Nee dat is jezelf er makkelijk vanaf maken. Dat heet achteruitgang. De kunst is juist om je tante linda ermee te kunnen laten werken EN iets dat mogelijkheden heeft. M.i. slaat MS daarin nog al eens niet helemaal raak, maar ze proberen het!

Apple probeert het niet eens, met alle ongemakken van dien.
Als jij denkt dat alleen Tweakers tegen deze problemen aanlopen, heb je het mis! Niet alleen tweakers kopen iedere 3 jaar een andere PC hoor. Of wil je tante haar muziek liever niet meenemen van haat ipod naar haar nieuwe telefoon? Zijn de "normale" users minder veeleisend?

Het is juist de kunst een product te maken dat en makkelijk te bedienen is en de mogelijkheden heeft! De redenatie die jij noemt wordt door vele apple fans erbij gehaald, maar slaat de plank volledig mis!

Denk je eens in als de opties wel mogelijk waren geweest... Dan had je echt kunne spreken van iets moois, wat ook nog eens genoeg mogelijkheden heeft, dan komt het misschien in de buurt van innoveren. Nu niet...
quote:
teek2 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 20:05:
Misschien wordt ik ook ooit eens zo... een collega van mij zei me eens:
"Ik was vroeger net als jij, altijd tweaken en geeken, toen kocht ik een mac met osX, het heeft me genezen".
Allemaal leuke zinnetjes, die leuk klinken... Maar in de praktijk komen er alleen maar lastigere situaties door, die als tweaker goed zijn op te lossen, maar juist je tante Linda snapt er niets meer van en is alle muziek van haar Ipod kwijt... Ik kan wel zoeken naar een programma wat nummers kan overhalen, doordat ik een andere PC heb gekocht.

Je tante drukt per ongeluk op "ja", omdat ze wil synchroniseren en merkt dat haar hele Ipod leeg is. Uit eindelijk weet ze niet beter en laat het zitten, noem je dat gebruikersgemak?

Mijn mond valt hier werkelijk open van sommige reacties, men lijkt wel gebrainwashed. We hebben het hier niet alleen over tweaken. MAar het missen van basisfunctionaliteiten! We gaan gewoon terug in de tijd. Ik doe niet mee. Gelukkig is het makkelijk op te lossen door gebruik van andere programma's, maar dit is niet te danken aan Apple!

• Gerco
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 00:34

Gerco

Professional Newbie

Ik ben ook zo'n old worlder die overgestapt is naar de new world. Ik draaide jarenlang Gentoo Linux op mijn thuisbak, laptop en zelfs server (die laatste nog steeds). Ultiem tweakbaar maar om hem werkend en up to date te houden was een dagtaak. Op een gegeven moment besloot ik dat ik niet meer aan mijn systeem wilde prutsen maar het gewoon wilde gebruiken en heb ik een mac gekocht.

Het heeft even geduurd voor ik eraan gewend was, maar het gebrek aan tweakbaarheid heeft me nauwelijks dwars gezeten. Soms zijn er weleens dingen die me irriteren (windows niet kunnen resizen aan alle randen bijvoorbeeld), maar daar zet ik me dan overheen en ga ik verder met waar ik mee bezig was.

De computer is opgehouden een doel te zijn, de computer is nu een stuk gereedschap wat ik gebruik om mijn werk gedaan te krijgen. Programmeren vind ik nog steeds leuk (ik betaal er mijn hypotheek mee) en ik vind het handig dat ik tot op het silicon weet hoe het ding werkt maar meer dan leuk en soms handig is het niet meer.

Zelfde voor mijn telefoon. Ik heb maanden besteed aan het draaiend krijgen van Linux op mijn PDA, soms werkte het half en was ik euforisch. Tot ik daadwerkelijk een PDA wilde gebruiken en toen heb ik de smartphone ontdekt. Niet meer eraan werken, maar gewoon ermee werken.

Soms vind ik het jammer dat ik mijn telefoon niet kan tweaken zoals ik hem wil (geen zin om te jailbreaken), maar in 99% van de gevallen is dat niet relevant omdat het ding gewoon doet wat ik ervan wil.

Windows 7 is wat dat betreft ook een stap vooruit voor mij. De defaults doen het in bijna alle gevallen goed genoeg. Ik voel niet meer de noodzaak (zoals met XP) om honderen tweaks en tools te installeren om het "precies goed" te krijgen. Als ik ermee gedaan krijg wat ik ervan wil (en dat lukt prima) vind ik het tegenwoordig al snel goed.

Gerco wijzigde deze reactie 17-03-2010 21:12 (11%)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10! | Huis te koop in Barendrecht!

• dfrenner
quote:
Gerco schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:09:
Ik ben ook zo'n old worlder die overgestapt is naar de new world. Ik draaide jarenlang Gentoo Linux op mijn thuisbak, laptop en zelfs server (die laatste nog steeds). Ultiem tweakbaar maar om hem werkend en up to date te houden was een dagtaak. Op een gegeven moment besloot ik dat ik niet meer aan mijn systeem wilde prutsen maar het gewoon wilde gebruiken en heb ik een mac gekocht.
Met windows kan je er ook mee werken zonder eraan te sleutelen. Het verschil is dat je de mogelijkeden in ieder geval wel hebt... Belangrijk voor de functies.
quote:
Het heeft even geduurd voor ik eraan gewend was, maar het gebrek aan tweakbaarheid heeft me nauwelijks dwars gezeten. Soms zijn er weleens dingen die me irriteren (windows niet kunnen resizen aan alle randen bijvoorbeeld), maar daar zet ik me dan overheen en ga ik verder met waar ik mee bezig was.
Het is niet alleen de tweakbaarheid... Het gaat erom dat zij voor jou gaan bepalen wat nuttig is en wat niet. Daarbij wordt een heel deel van de functionaliteit weggelaten. Aangezien er niet inhoudelijk op mijn punten wordt ingegaan (logisch omdat er geen enkel excuus kan zijn deze minimale basis functionaliteiten weg te laten). Twee voorbeelden:
- Mijn Iphone/Ipod kan ik niet simpel als externe HD gebruiken. Hmmm, dat kan mijn compactcamera van 10 jaar oud zelfs...
- Nummers van je Ipod naar je PC kopieeren als je een nieuwe PC hebt gekocht en de oude had het begeven.

Dus nu gaat Apple voor mij beslissen of ik mijn 32GB opslag wel of niet nodig heb in lastige situaties... Hmmm, nee Apple vindt dat ik maar een aparte externe HD moet kopen! Het liefst ook van Apple zeker? Dat bepaal ik zelf wel. Dit heeft helemaal niets met tweakbaarheid te maken. Dit hoort gewoon een basis functie te zijn!

Als ik net allemaal nummers op mijn PC heb en ik zet ze op mijn Ipod, vervolgens is mijn PC gecrasht, maar gelukkig heb ik alles nog op mijn Ipod. Gelukkig niet alles kwijt. Die tante Linda komt van een koude kermis thuis, want die is het bij de eerste volgende synchronisatieslag allemaal kwijt. Is dat om het de gebruiker makkelijk te maken? Is het makkelijker alles weer opnieuw te verzamelen? Of is Apple van mening dat je opnieuw MOET beginnen. Wij Tweakers kunnen prima een ander programmatje installeren waardoor het wel kan, maar juist tante Linda kan er nu niets meer mee, dat is het tegenovergestelde van gebruikersgemak!
quote:
De computer is opgehouden een doel te zijn, de computer is nu een stuk gereedschap wat ik gebruik om mijn werk gedaan te krijgen. Programmeren vind ik nog steeds leuk (ik betaal er mijn hypotheek mee) en ik vind het handig dat ik tot op het silicon weet hoe het ding werkt maar meer dan leuk en soms handig is het niet meer.
Het klinkt weer erg leuk en zal het mooi doen bij de marketing, maar ik ken niemand voor wie de PC een doel is... Voor iedereen is het een middel, ook voor mij...
quote:
Soms vind ik het jammer dat ik mijn telefoon niet kan tweaken zoals ik hem wil (geen zin om te jailbreaken), maar in 99% van de gevallen is dat niet relevant omdat het ding gewoon doet wat ik ervan wil.
En met welke telefoon is dat niet zo dan?
quote:
Windows 7 is wat dat betreft ook een stap vooruit voor mij. De defaults doen het in bijna alle gevallen goed genoeg. Ik voel niet meer de noodzaak (zoals met XP) om honderen tweaks en tools te installeren om het "precies goed" te krijgen. Als ik ermee gedaan krijg wat ik ervan wil (en dat lukt prima) vind ik het tegenwoordig al snel goed.
In dat opzicht kan ik deels meekomen, maar dat is alleen de inrichting, dat doet nog niets af aan de functionaliteiten, die je wel degelijk met Apple producten en Itunes mist...

Ik heb zelf ook een Ipod en Iphone, ondanks de tekortkomingen. Ze zijn gewoon mooi en lekker klein.
Maar laatst wilde ik op vakantie een film kijken, daarvoor moest ik iets overzetten van de ene laptop naar de andere en dacht simpel de ipod of iphone te gebruiken, helaas. Dan kun je heel makkelijk zeggen, nou dan kijk je toch een keer geen film, je bent toch op vakantie, maar dat is geen reden om een dergelijk belangrijke functie weg te laten. Tegenwoordig in de tijd dat bijna iedereen grotere bestanden wil meenemen horen zulke functies mogelijk te zijn. En dan kun je niet makkelijk gaan gooien met termen als less is more...

Is die less music ook more?

• lowfi
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:13
dfrenner ik heb dat nou al een aantal keer gelezen. Prima dat jij je daarin niet kan vinden maar je hoeft dat niet in elke post naar voren te schuiven. We zijn van jou iTunes irritaties op de hoogte move along pls.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
dfrenner schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:17:
Met windows kan je er ook mee werken zonder eraan te sleutelen. Het verschil is dat je de mogelijkeden in ieder geval wel hebt... Belangrijk voor de functies.
Wanneer je een functie in bijna alle gevallen niet nodig hebt kun je als fabrikant overwegen om die functie weg te laten. De tijd die het kost om die functie te ontwikkelen en te onderhouden kun je ook besteden aan functies die mensen wel regelmatig gebruiken.

Dat is inderdaad jammer voor mensen die die ene functie wel graag willen hebben. Die mensen moeten dan een ander product gebruiken. Niet ieder product is voor iedereen bedoeld.
quote:
(logisch omdat er geen enkel excuus kan zijn deze minimale basis functionaliteiten weg te laten).
Zie hierboven een reden. De enige code zonder bugs is code die niet geschreven is en dat zeg ik als programmeur. Wanneer een functie zelden of slechts door een klein deel van de potentiele klanten gebruikt wordt is het zinloos en geldverspilling om deze toch in te bouwen.
quote:
- Mijn Iphone/Ipod kan ik niet simpel als externe HD gebruiken. Hmmm, dat kan mijn compactcamera van 10 jaar oud zelfs...
De mijne kan dat ook, en? Ik heb een USB stick om bestanden op te zetten, daar heb ik mijn iPhone niet voor nodig. Het zou best weleens handig kunnen zijn voor een paar tweakers als het wel kon, maar Apple heeft blijkbaar besloten dat die paar tweakers de effort niet waard zijn om erin te steken. Als je die functie toch wilt hebben moet je dus geen iPhone kopen, stemmen met je portomonee.
quote:
Het klinkt weer erg leuk en zal het mooi doen bij de marketing, maar ik ken niemand voor wie de PC een doel is... Voor iedereen is het een middel, ook voor mij...
Voor vele tweakers (mezelf vroeger incluis) is de computer een doel. Je wilt eraan tweaken tot het er precies uitziet zoals je wilt en je het hele systeem naar je eigen hand hebt gezet. Dat heeft niets meer met productiviteit of met je werk doen te maken, dat is spielerij. Niets mis mee maar ik heb daar gewoon geen trek meer in, heeft niets met marketing te maken.
quote:
Ik heb zelf ook een Ipod en Iphone, ondanks de tekortkomingen. Ze zijn gewoon mooi en lekker klein.
Een omissie is niet per definitie een tekortkoming. Mijn auto heeft geen meerdere climate control zones, is dat een tekortkoming? Nee, dat is functionaliteit die er niet opzit omdat dat het geld niet waard was (volgens de fabrikant of mij, doet er niet zo toe). Ik klaag ook niet dat er geen motor op mijn fiets zit, als ik dat had gewild had ik een brommer moeten kopen.
quote:
Maar laatst wilde ik op vakantie ... dergelijk belangrijke functie ...
Het weglaten van een functie die je 1 keer per paar mogelijk mist is wat mij betreft een prima keuze van de fabrikant. Je hebt namelijk die andere 50 weken van het jaar die functie niet nodig. Als je die functie helemaal niet nodig zou hebben (zoals vrijwel alle andere bezitters van het apparaat) zou je er toch voor betaald hebben. Dat lijkt me wat unfair tegenover die mensen.

Je *moet* geen producten van Apple kopen als ze je niet bevallen. Er zijn concurrenten genoeg die wel hun apparaten volstampen met elke knop en functie die ze vinden kunnen. Als je het hebben van elke denkbare functie op elk denkbaar moment belangrijk vind zul je een apparaat van hen moeten aanschaffen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10! | Huis te koop in Barendrecht!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:02:
Je *moet* geen producten van Apple kopen als ze je niet bevallen.
Daar gaat het niet om in dit topic. Het gaat erom dat dergelijke uitkleedacties en limiteringen, en het combineren van andermans vernieuwingen als "innovatie" worden voorgespiegeld. En dat is iets wat alleen geslikt wordt door de eigen achterban, maar niet door de kritischer ingestelde mensen :)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
gambieter schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:11:
Daar gaat het niet om in dit topic. Het gaat erom dat dergelijke uitkleedacties en limiteringen, en het combineren van andermans vernieuwingen als "innovatie" worden voorgespiegeld. En dat is iets wat alleen geslikt wordt door de eigen achterban, maar niet door de kritischer ingestelde mensen :)
Apple is een commercieel bedrijf, Microsoft ook, net als alle anderen. Natuurlijk presenteren die alles wat ze maken als innovatief en geweldig, dat doen alle reclames.

Ik zie ook geen topics over dat Robijn of Witte Reus innovatie heeft uitgevonden of dat het toch echt niet meer witter kan. Dat soort reclames worden gewoon gezien voor wat het zijn, reclames.

Waarom zou dat met reclames van Apple of Microsoft anders zijn? Zie het gewoon als reclame en ga er niet serieus op in. Beoordeel een product op wat het daadwerkelijk is en niet op hoe de fabrikant of de fanboys het afschilderen. Kun je ook niet teleurgesteld worden dat functie xyz er niet inzit terwijl dat toch wel zou moeten voor zo'n "innovatief" product.

• dfrenner
quote:
lowfi schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:36:
dfrenner ik heb dat nou al een aantal keer gelezen. Prima dat jij je daarin niet kan vinden maar je hoeft dat niet in elke post naar voren te schuiven. We zijn van jou iTunes irritaties op de hoogte move along pls.
Nee want er wordt iedere keer niet naar gekeken en het wordt als "niet belangrijk" aan de kant geschoven. Door die Apple liefde zijn veel mensen blind voor deze tekortkomingen.

Je kunt deze zaken niet zomaar van tafel vegen en het afdoen als de "normale gebruiker" heeft het niet nodig.

Dit zijn juist zaken waardoor het geen innovatie is... En daar gaat dit topic ten slotte om.
quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:02:
Wanneer je een functie in bijna alle gevallen niet nodig hebt kun je als fabrikant overwegen om die functie weg te laten. De tijd die het kost om die functie te ontwikkelen en te onderhouden kun je ook besteden aan functies die mensen wel regelmatig gebruiken.
Ik kan deels in je redenatie meekomen, maar ik geloof de "bijna in alle gevallen niet nodig" niet. Jij doet geen 20 jaar met 1 PC. Iedereen heeft wel eens herinstall moeten (laten) doen. Dat maakt het gewoon een basis die erin hoort te zitten.
quote:
Dat is inderdaad jammer voor mensen die die ene functie wel graag willen hebben. Die mensen moeten dan een ander product gebruiken. Niet ieder product is voor iedereen bedoeld.
Dit is echt te makkelijk, zo kun je ieder product ophemelen!
Als het nou 1000 keer verkocht werd okee, maar er zijn miljoenen exemplaren verkocht, daarbij hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Zoek op google en je ziet hoeveel menen er last van hebben.
quote:
Zie hierboven een reden. De enige code zonder bugs is code die niet geschreven is en dat zeg ik als programmeur. Wanneer een functie zelden of slechts door een klein deel van de potentiele klanten gebruikt wordt is het zinloos en geldverspilling om deze toch in te bouwen.
Niet in het geval je innoverend wil zijn... De uitvinder van stuurbekrachtiging dacht ook niet, nou ja niemand heeft het nog, dus ja het kost geld om te ontwikkelen. Daarnaast is het natuurlijk in principe een piece of cake voor Apple. En daardoor merk je dat ze hun stempel willen doordrukken... Jammer vind ik dat. Het had zo'n mooi product kunnen zijn. Qua design is het nog steeds mooi hoor, anders had ik hem zelf niet gehad, maar verder redt de telefoon het qua mogelijkheden totaal niet bij de concurrenten. Alleen de apps en het beeldscherm vind ik grote pluspunten en op dat gebied is het innoverend, de overige zaken: Totaal niet, de telefoon an sich: totaal niet. Ow ja en een klein punt: Het smsen vind ik lekker werken op deze manier.
quote:
De mijne kan dat ook, en? Ik heb een USB stick om bestanden op te zetten, daar heb ik mijn iPhone niet voor nodig. Het zou best weleens handig kunnen zijn voor een paar tweakers als het wel kon, maar Apple heeft blijkbaar besloten dat die paar tweakers de effort niet waard zijn om erin te steken. Als je die functie toch wilt hebben moet je dus geen iPhone kopen, stemmen met je portomonee.
Je doet net of alleen tweakers dat handig vinden... Zelfs mijn schoonvader zit met foto's van zijn kleinkinderen die die graag op zijn telefoon wil zetten even snel. En als er iemand is die a-technisch is, is hij het wel. En laten zijn kleinkinderen nu net in het buitenland wonen en zodra hij daar is, krijgt hij ze er dus niet op.
quote:
Voor vele tweakers (mezelf vroeger incluis) is de computer een doel. Je wilt eraan tweaken tot het er precies uitziet zoals je wilt en je het hele systeem naar je eigen hand hebt gezet. Dat heeft niets meer met productiviteit of met je werk doen te maken, dat is spielerij. Niets mis mee maar ik heb daar gewoon geen trek meer in, heeft niets met marketing te maken.
Dat ligt eerder aan jezelf, er is namelijk geen enkel OS die dat van je verwacht. Als dat wel zo was, dan waren er lang niet zo veel Windows gebruikers in de wereld geweest.
quote:
Een omissie is niet per definitie een tekortkoming. Mijn auto heeft geen meerdere climate control zones, is dat een tekortkoming? Nee, dat is functionaliteit die er niet opzit omdat dat het geld niet waard was (volgens de fabrikant of mij, doet er niet zo toe). Ik klaag ook niet dat er geen motor op mijn fiets zit, als ik dat had gewild had ik een brommer moeten kopen.
Nee voor een VW is het geen tekortkoming nee, maar voor een bentley wel!
De Ipod/Iphone zijn nou niet de goedkoopste producten, daar mag je het m.i. wel van verwachten. Het heet ook niet voor niets een smartphone. Het idee is dat je er meer mee kan dan alleen bellen. Daarom is de Iphone als smartphone niet innoverend.
quote:
Het weglaten van een functie die je 1 keer per paar mogelijk mist is wat mij betreft een prima keuze van de fabrikant. Je hebt namelijk die andere 50 weken van het jaar die functie niet nodig. Als je die functie helemaal niet nodig zou hebben (zoals vrijwel alle andere bezitters van het apparaat) zou je er toch voor betaald hebben. Dat lijkt me wat unfair tegenover die mensen.
Ooit weleens de prijzen van Apple producten vergeleken met concurrenten? En vergelijk dan ook meteen of de concurrenten het wel kunnen. Ik kan je alvast nageven, 90% van de concurenten kan het wel en dat is echt geen moeite. Je probeert het te verdedigen, maar er is geen excuus om het weg te laten. Een erg slechte keuze van Apple.
quote:
Je *moet* geen producten van Apple kopen als ze je niet bevallen. Er zijn concurrenten genoeg die wel hun apparaten volstampen met elke knop en functie die ze vinden kunnen. Als je het hebben van elke denkbare functie op elk denkbaar moment belangrijk vind zul je een apparaat van hen moeten aanschaffen.
Toen ik de producten kocht was ik niet op de hoogte van de tekortkomingen. Daarnaast heb ik de Iphone ook deels door het spotgoedkope abonnement wat erbij zit. De Ipod nano heb ik omdat dat toen de kleinste mp3 speler was. Al met al vind ik het nog steeds een goede keuze. Maar er zijn zaken die missen die het gebruikersgemak een stuk verder helpen. Daar staat Apple toch voor?

Maar het wisselen van een batterij is ook niet belangrijk omdat 80% nooit problemen krijgt? Die 20% wil je niet tegemoet komen...

Ben benieuwd wanneer Apple overstag gaat in dit soort zaken, het is een questie van tijd...

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:25:
Apple is een commercieel bedrijf, Microsoft ook, net als alle anderen. Natuurlijk presenteren die alles wat ze maken als innovatief en geweldig, dat doen alle reclames.
Persoonlijk vind ik de domme fanboys ook veel vervelender: van een bedrijf verwacht ik het, maar het jammer dat er zo door sommigen zo religieus mee wordt omgegaan.
quote:
Ik zie ook geen topics over dat Robijn of Witte Reus innovatie heeft uitgevonden of dat het toch echt niet meer witter kan. Dat soort reclames worden gewoon gezien voor wat het zijn, reclames.
Als ik me goed herinner was er een onderzoek geweest waarbij de wasmiddelenreclames als de meest domme werden gescoord, maar het meest waar maken, omdat ze echte innovaties rapporteerden.

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
dfrenner schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:38:
Dit is echt te makkelijk, zo kun je ieder product ophemelen!
Ik hemel helemaal niets op. Ik probeer alleen een verklaring te geven waarom een bedrijf ervoor kiest om functionaliteit weg te laten. Ik probeer geen waardeoordeel te geven over het ene of het andere product.
quote:
Als het nou 1000 keer verkocht werd okee, maar er zijn miljoenen exemplaren verkocht, daarbij hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.
Klopt en dat zal ook wel de reden zijn dat Apple langzamerhand functies toevoegt aan de iPhone. De functies die er al op zitten zijn stabiel en kosten weinig geld om te onderhouden dus hebben ze tijd en geld om meer functies toe te voegen. Dat maakt die nieuwe functies niet noodzakelijkerwijs tekortkomingen van versie 1.
quote:
Daarnaast is het natuurlijk in principe een piece of cake voor Apple.
Triviale software bestaat niet, ze willen misschien niet het risico lopen dat ze door onvoldoende getestte software de nieuwe iPhone te laat uitbrengen en daarom doen ze een bepaalde feature niet in deze versie maar stellen ze die uit. Dat kan een puur tijd/geld reden hebben en hoef helemaal geen "stempel opdrukken" te zijn. Het kan natuurlijk ook van wel (de AppStore bijvoorbeeld).
quote:
Je doet net of alleen tweakers dat handig vinden...
Voor veel van die "basisfuncties" is dat ook zo, maar je kunt voor tweakers elke andere groep invullen. Er zijn voor elke groep wel basisfuncties te bedenken die er echt op moeten zitten maar er niet zijn.
quote:
Het heet ook niet voor niets een smartphone. Het idee is dat je er meer mee kan dan alleen bellen. Daarom is de Iphone als smartphone niet innoverend.
Je kan er ook meer mee dan alleen bellen. Je kan apps draaien die je makkelijk kan installeren, internetten, muziek afspelen, video kijken en nog een hele sloot andere dingen. Er zijn ook dingen die je er niet mee kan, maar dat wil niet gelijk zeggen dat het geen innovatie is.

Wat de iPhone, mijns inziens, heeft toegevoegd is eenvoud. Opeens kon iedereen een smartphone bedienen en waren ze niet alleen meer voor mensen die er maanden aan studie in wilden steken. Dat is misschien geen innovatie op puur technisch vlak, maar ik zou het wel innovatie willen noemen. HTC heeft iets sooftgelijks gedaan met zijn touch flow interface, al lijkt dat iets minder goed gelukt te zijn maar aangezien ik niet zo'n ding heb kan ik daar niet goed over meepraten.
quote:
Je probeert het te verdedigen, maar er is geen excuus om het weg te laten. Een erg slechte keuze van Apple.
Er zijn prima redenen om het weg te laten, alleen zijn die redenen niet van technische aard. Al was het maar dat het apparaat nog duurder zou zijn geworden als het er wel op zou zitten. De bazen in Cupertino laten natuurlijk de winstmarge niet in gevaar komen.

• teek2
De discussie van de laatste paar posts is meer:
Apple dingen zijn (vaak) klote en ik snap niet dat mensen genoegen nemen met de beperkingen
tegen.:
Koop dan geen Apple, miljoenen mensen vinden het wel toereikend, de beperkingen hebben een reden.

Ik ben het met allebei eens maar de eerste is een mening en dus niet echt een reden tot discussie. Men gaat niet op je "iTunes is beperkt" argument in omdat je moet zeggen, ik VIND iTunes beperkt want velen vinden dat niet (iTunes beperkt jou (en mij) maar vele mensen voelen geen beperkingen omdat hun wensen binnen de iTunes features vallen). Je kan wel zeggen iTunes en de iPhone hebben beperkingen maar dat is hetzelfde als tegen een BMW eigenaar zeggen dat zijn auto beperkingen heeft. Waarom zal hij je vragen? En jij zal zeggen omdat je niet eens kan tweaken aan het multimedia systeem om het h.264, theora en ogg vorbis te laten spelen! Hij zal er niets om geven.

Ja, ik vergelijk massa opslag met tweaken aan het systeem omdat dat voor heel veel gebruikers inderdaad overbodig is. Daarbij kan je nu je iPhone meenemen in gebouwen waar je geen usb stick mee mag nemen (ok, heel mager argument.)

Punt is, discusieeren over meningen (en dat zijn die tekortkomingen, dat zijn punten die naar JOU mening belangrijk zijn) heeft geen zin, sommigen zijn het met je eens, sommigen niet.

Ik denk net als Gerco dat er wel degelijk goede argumenten zijn om dingen weg te laten, alleen al het feit dat de iPhone zo super populair is ondanks zijn beperkingen bewijst dat. Ja, misschien is hij minder populair onder de hardcore tweakers maar dat is inderdaad weer geen argument om er features bij te doen. We weten niet waarom ze mass-storage hebben weg gelaten maar ik wed dat als je het Steve vraagt hij er een mooie filosofie over heeft...

teek2 wijzigde deze reactie 18-03-2010 08:34 (3%)

• swartzkip
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 15-12-2016
quote:
dfrenner schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 20:53:
[...]

Nee dat is jezelf er makkelijk vanaf maken. Dat heet achteruitgang. De kunst is juist om je tante linda ermee te kunnen laten werken EN iets dat mogelijkheden heeft. M.i. slaat MS daarin nog al eens niet helemaal raak, maar ze proberen het!

Apple probeert het niet eens, met alle ongemakken van dien.
Als jij denkt dat alleen Tweakers tegen deze problemen aanlopen, heb je het mis! Niet alleen tweakers kopen iedere 3 jaar een andere PC hoor. Of wil je tante haar muziek liever niet meenemen van haat ipod naar haar nieuwe telefoon? Zijn de "normale" users minder veeleisend?

Het is juist de kunst een product te maken dat en makkelijk te bedienen is en de mogelijkheden heeft! De redenatie die jij noemt wordt door vele apple fans erbij gehaald, maar slaat de plank volledig mis!

Denk je eens in als de opties wel mogelijk waren geweest... Dan had je echt kunne spreken van iets moois, wat ook nog eens genoeg mogelijkheden heeft, dan komt het misschien in de buurt van innoveren. Nu niet...

[...]

Allemaal leuke zinnetjes, die leuk klinken... Maar in de praktijk komen er alleen maar lastigere situaties door, die als tweaker goed zijn op te lossen, maar juist je tante Linda snapt er niets meer van en is alle muziek van haar Ipod kwijt... Ik kan wel zoeken naar een programma wat nummers kan overhalen, doordat ik een andere PC heb gekocht.

Je tante drukt per ongeluk op "ja", omdat ze wil synchroniseren en merkt dat haar hele Ipod leeg is. Uit eindelijk weet ze niet beter en laat het zitten, noem je dat gebruikersgemak?

Mijn mond valt hier werkelijk open van sommige reacties, men lijkt wel gebrainwashed. We hebben het hier niet alleen over tweaken. MAar het missen van basisfunctionaliteiten! We gaan gewoon terug in de tijd. Ik doe niet mee. Gelukkig is het makkelijk op te lossen door gebruik van andere programma's, maar dit is niet te danken aan Apple!
Mwa als je de terminal van osx opstart kun je toch een hoop tweaken, daar wordt je stil van. Dat het niet nodig is, of da de userbase het bijna nooit doet is een ander verhaal.

Het missen van functionaliteiten is vooral voor tweakers die een uitzonderlijke situatie weten te schetsen een probleem.

• ZpAz
Ik denk dat het ook toch voor een groot gedeelte technisch van aard is dat je de iPhone/iPod touch niet als 'harde schijf' kan gebruiken. Aangezien ik denk dat ook voor de nummers op de ipod en de foto's bijvoorbeeld geen file-systeem aanwezig is, maar dit opgeslagen wordt in een slq-lite database.

Zou je het 'filesysteem' kunnen zien, zou je dus onbruikbare bestanden voorgeschoteld krijgen.

De reden waarom het niet gewoon in mappen wordt gepleurd, is omdat elke applicatie in zijn eigen sandbox draait, en enkel uit zijn eigen database 'informatie' mag halen.

iTunes is zo geprogrammeerd, dat hij weet hoe de 'iPod' muziek database in elkaar zit, en kan de muziek wel uitlezen, maar met de verkenner zou dit gewoon 'onmogelijk' zijn. (Tenzij je zelf specifieke wrappers schrijft welke volgende de betreffende iTunes API communiceert, hiervan zijn open-source projecten beschikbaar als 'iPhone disk').

De iPod (non-touch) kan wel gewoon in 'disk modus' gedraaid worden, dit wordt zelfs officieel ondersteund, dus ik denk dat het een technische limitatie is.

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 09:44 (12%)

• k995
quote:
ZpAz schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:19:
[...]

Nee inderdaad, het spel blijft dan namelijk ook gewoon draaien, en dan is het aan de maker om het spel bijvoorbeeld te pauzeren. Na het bellen ben je dan exact waar je was.
Nee hoor dat is niet de standaard, ik speel nu niet veel spelletjes maar voor de kinderen staan er hier ene paar op en van de 3 geprobeerd doet geen enkel dit. Waarschijnlijk moet dit dus erbij geprogrameerd worden.

En mij is het lastig als je pakweg een boek aan het lezen bent, moet volledig teruggeopend worden wat tot 25-30seconden kan duren.

Met echte multitasking is dit nog geen seconde.
quote:
Een systeem wat 'multitasken' ondersteund (immers, hun kunnen ook bellen op de achtergrond, of muziek luisteren enz.) is daar gewoon al aanwezig (netzoals onder iPhone OS).
De uitspraak van MS was dat ze geen tijd hadden om het in de eerste release erbij te steken. Dat is dus iets heel anders dan apple die het al jaren gewoonweg niet aanbied buiten voor zichzelf.
quote:
Het kost mij volgens meer tijd om een degelijk save-state systeem, icm push (certificaten, server-park) neer te zetten. Dan het voor 'alle' applicaties mogelijk te maken. Want het is al wel mogelijk, maar het wordt gewoon geblokkeerd.
Zoals ik hierboven al zei is dat niet de reden bij apple. De hardware met 128MB RAM is op het randje en apple heeft ipv extra ram (extra kosten) gewoonweg het eruit te laten . Of ze dit doen om de gebruikerservaring te verbeteren of puur om geld te besparen mag jijzelf uitmaken. Ik denk het laatste want MET multitasking werkt de iphone gewoon beter en simpeler.

• ZpAz
quote:
Nee hoor dat is niet de standaard, ik speel nu niet veel spelletjes maar voor de kinderen staan er hier ene paar op en van de 3 geprobeerd doet geen enkel dit. Waarschijnlijk moet dit dus erbij geprogrameerd worden.
Gebeld worden != zelf gaan bellen, ik heb in totaal een kleine 150 verschillende applicaties uitgeprobeerd, en ben nog nooit tegengekomen dat wanneer ik gebeld wordt, mijn applicatie afsloot.

Sterker nog, ook al maak je een 'lege' applicatie in de SDK (maak zelf ook iPhone applicaties) kan je ook het 'bellen simuleren' en ook al heb je dan nog geen regel code geschreven, het bel venster wordt automatisch over je gestarte applicatie geplaatst. En na het bellen kom je weer terug waar je gebleven was.

Ik denk dat jij na het bellen meteen op het 'home-knopje' drukt, en ja inderdaad, dan zal je applicatie er wel 'vandoor' gaan. Immers de home-knop brengt je altijd naar het home-scherm.

-----

RAM kost een hardware producent op schaal van Apple niets, zeker niet een klein beetje ram. Ik denk dat jij de kosten van het 'serverpark' en de extra software-ontwikkeling die er bijhoort om het 'save-staten' werkend te maken, en de hele 'push' omgeving misschien nog wel meer kost dan voor elk toestel er even wat 'extra' ram in te duwen.
quote:
De uitspraak van MS was dat ze geen tijd hadden om het in de eerste release erbij te steken. Dat is dus iets heel anders dan apple die het al jaren gewoonweg niet aanbied buiten voor zichzelf.
Geen idee of je misschien applicaties schrijft ofzo, maar het lijkt me ontzettend stug als bij Microsoft het echt zo geprogrammeerd is dat momenteel enkele applicaties kunnen multitasken.* En dat dit dus echt technisch niet mogelijk is (technisch is het ook mogelijk op de iPhone, het wordt enkel niet toegestaan, om redenen die al veel vaker vermeld zijn, ook heb ik een stukje in mijn blog geschreven** wat het ook gedeeltelijk behandeld.)

Ik denk dat Microsoft dezelfde kant op wil met hun OS als Apple, en dat is gewoon iets wat voor iedereen werkt, ook al moet daar voor de tweaker wat 'vrijheid' voor worden opgeofferd.

* Je maakt multitasken namelijk niet 'per applicatie' maar dat is iets wat je OS kan of niet kan. Dat is namelijk hetzelfde als te zeggen, ja vanwege technische limitaties kunnen onze applicaties wel geluid maken, maar die van jullie nog niet. Dat is gewoon een kwestie van de bijbehorende API's vrijgeven
** Zal fijn zijn als je dat doorneemt en zelfs eventueel de engelse link erbij, daar staat een redelijk verhaal waarom ik denk dat onder andere multitasken gelimiteerd wordt.

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 10:03 (6%)

• k995
quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 01:09:
Ik hemel helemaal niets op. Ik probeer alleen een verklaring te geven waarom een bedrijf ervoor kiest om functionaliteit weg te laten. Ik probeer geen waardeoordeel te geven over het ene of het andere product.
Probleem hierbij is dat we eigenlijk geen idee hebben waarom, men kan enkel gokken, immers de reden die men zegt end e echte reden kunnen mijlever uit elkaar liggen .
quote:
Klopt en dat zal ook wel de reden zijn dat Apple langzamerhand functies toevoegt aan de iPhone. De functies die er al op zitten zijn stabiel en kosten weinig geld om te onderhouden dus hebben ze tijd en geld om meer functies toe te voegen. Dat maakt die nieuwe functies niet noodzakelijkerwijs tekortkomingen van versie 1.
Zaken zoals copy paste en multitasking zijn echt wel tekortkomingen, dat is heel simpel te bepalen, als men de feature erbij steekt en ze is heel nuttig EN ze was perfect mogelijk van in het begin dan was het een tekortkoming. De iphone had er wel zo'n paar die men idd heeeeeel langzaam wegwerkt.
quote:
Triviale software bestaat niet, ze willen misschien niet het risico lopen dat ze door onvoldoende getestte software de nieuwe iPhone te laat uitbrengen en daarom doen ze een bepaalde feature niet in deze versie maar stellen ze die uit. Dat kan een puur tijd/geld reden hebben en hoef helemaal geen "stempel opdrukken" te zijn. Het kan natuurlijk ook van wel (de AppStore bijvoorbeeld).
Er zijn perfect werkende copy paste apps en mulittask apps (bijvoorbeeld) die jaren/maanden voor apple iets officieels doet werkende. Dus nee het is eerder een keuze van apple dan beperkingen in resources of tijd. Apple wil geen multitasking en wilde geen copy paste . Dan men dat uiteindelijk toch toevoegde had eerder te maken met druk van de gebruikers dan iets anders denk ik.
quote:
Je kan er ook meer mee dan alleen bellen. Je kan apps draaien die je makkelijk kan installeren, internetten, muziek afspelen, video kijken en nog een hele sloot andere dingen. Er zijn ook dingen die je er niet mee kan, maar dat wil niet gelijk zeggen dat het geen innovatie is.
Echter noem jij, of anderen niks innoverend dat apple met de iphone gebracht heeft.
quote:
Wat de iPhone, mijns inziens, heeft toegevoegd is eenvoud. Opeens kon iedereen een smartphone bedienen en waren ze niet alleen meer voor mensen die er maanden aan studie in wilden steken. Dat is misschien geen innovatie op puur technisch vlak, maar ik zou het wel innovatie willen noemen. HTC heeft iets sooftgelijks gedaan met zijn touch flow interface, al lijkt dat iets minder goed gelukt te zijn maar aangezien ik niet zo'n ding heb kan ik daar niet goed over meepraten.
Iemand met een windows mobile smartphone en een software zoals spb shell kom maandne voor de iphone er al was een gelijkaardige gui hebben. Het enige verschil is dat het instellen en tweaken van je iphone iets makkelijk is , maar dat je minder mogelijkheden hebt wat het geheel op zich al simpeler maakt.
quote:
Er zijn prima redenen om het weg te laten, alleen zijn die redenen niet van technische aard. Al was het maar dat het apparaat nog duurder zou zijn geworden als het er wel op zou zitten. De bazen in Cupertino laten natuurlijk de winstmarge niet in gevaar komen.
idd maar vind jij dat een "prima" reden?

• ZpAz
quote:
Echter noem jij, of anderen niks innoverend dat apple met de iphone gebracht heeft.
Het innoverende is niet zo zeer dat je 'applicaties kan draaien op je toestel' het innoverende, en dat wordt hier constant over het hoofd gezien is dat je opa hier applicaties op kan installeren, maar je broertje van 6 ook.

Het is namelijk sinds de iPhone veel makkelijker geworden om applicaties op een toestel te installeren. De iPhone is het eerste toestel wat door de massa gebruikt wordt door er ook applicaties op te installeren, ipv door het selecte groepje tweakers wat het 'al langer kon'.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:09:
Probleem hierbij is dat we eigenlijk geen idee hebben waarom, men kan enkel gokken, immers de reden die men zegt end e echte reden kunnen mijlever uit elkaar liggen.
Dat klopt, de echte reden weten we niet en zullen we ook nooit weten. Ik probeer alleen om redenen te geven die meegespeeld *kunnen* hebben bij de beslissing om iets weg te laten om de stelling dat er geen enkele reden kan zijn om die functies weg te laten te ontkrachten. Dat je het niet eens bent met die redenen neemt niet weg dat het geldige redenen kunnen zijn.
quote:
EN ze was perfect mogelijk van in het begin dan was het een tekortkoming.
Wanneer er in Cocoa Touch nog geen clipboard was geimplementeerd ten tijde van iPhone v1 was het niet perfect mogelijk vanaf het begin. De code was nog niet geschreven (om welke reden dan ook) en dus was het niet mogelijk. Dat de hardware het aankon hoor je mij niet tegenspreken, maar de hardware is lang niet de enige factor bij het uitbrengen van een product.

Met copy/paste heb je misschien gelijk dat Apple het nut er niet van inzag en dat inmiddels wel doet. Dezelfde argumenten gelden echter ook voor voice control bijvoorbeeld.
quote:
Dat komt omdat je elke niet-technische innovatie als non-argument bestempelt. Techniek die voorheen als lastig ervaren werd makkelijk maken kun je ook innovatie noemen en daar hoef je helemaal geen nieuwe technische snufjes voor te verzinnen.
quote:
Iemand met een windows mobile smartphone en een software zoals spb shell kom maandne voor de iphone er al was een gelijkaardige gui hebben.
Dat kon inderdaad (en mogelijk nog steeds wel). Echter is dat niet van belang voor mensen die het out of the box nodig hebben. Dan kan het nog zo mogelijk zijn om het aan te kleden zoals je wilt, als het niet meteen goed werkt werkt het niet voor die mensen. Dat kun je niet gelijkwaardig noemen in mijn boekje.
quote:
idd maar vind jij dat een "prima" reden?
Dat vind ik inderdaad een prima reden. Geen technische reden, maar niet alle overwegingen zijn technisch. Sommigen hebben te maken met aandeelhouders en winstmarges. Ook dat zijn redenen om beslissingen te nemen. Dat je het met die redenen niet eens bent maakt ze niet ineens ongeldig ofzo.

• k995
quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:20:
[...]

Het innoverende is niet zo zeer dat je 'applicaties kan draaien op je toestel' het innoverende, en dat wordt hier constant over het hoofd gezien is dat je opa hier applicaties op kan installeren, maar je broertje van 6 ook.
Maar dat ging vroeger ook, sorry op WM is het een exe dubbelklikken er bestonden ook al app winkels ja.
quote:
Het is namelijk sinds de iPhone veel makkelijker geworden om applicaties op een toestel te installeren. De iPhone is het eerste toestel wat door de massa gebruikt wordt door er ook applicaties op te installeren, ipv door het selecte groepje tweakers wat het 'al langer kon'.
ALs makkelijker al gelijk is aan innoveren is windows 7 ook heel innoverend.

• k995
quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:55:
[...]

Gebeld worden != zelf gaan bellen, ik heb in totaal een kleine 150 verschillende applicaties uitgeprobeerd, en ben nog nooit tegengekomen dat wanneer ik gebeld wordt, mijn applicatie afsloot.

Sterker nog, ook al maak je een 'lege' applicatie in de SDK (maak zelf ook iPhone applicaties) kan je ook het 'bellen simuleren' en ook al heb je dan nog geen regel code geschreven, het bel venster wordt automatisch over je gestarte applicatie geplaatst. En na het bellen kom je weer terug waar je gebleven was.

Ik denk dat jij na het bellen meteen op het 'home-knopje' drukt, en ja inderdaad, dan zal je applicatie er wel 'vandoor' gaan. Immers de home-knop brengt je altijd naar het home-scherm.
Nee hoor, idraw bijvoorbeeld, ik antwoord en de na de call af te sluiten blijf ik in de call app zitten.
quote:
RAM kost een hardware producent op schaal van Apple niets, zeker niet een klein beetje ram. Ik denk dat jij de kosten van het 'serverpark' en de extra software-ontwikkeling die er bijhoort om het 'save-staten' werkend te maken, en de hele 'push' omgeving misschien nog wel meer kost dan voor elk toestel er even wat 'extra' ram in te duwen.
Nee hoor, 10$ was de origienel schatting bij de eerste iphone, op een 200$ totale kost voor het toestel. Toch 5%, dat is toch een serieuze hap om op te geven of de rpijs te verhogen.

Je spreekt over miljoenen iphones he? Het is makkelijker voor apple, zelfs met push en de save state erbij, het eerste kost echt niet zoveel, het laatste moeten ontiwkkelaars voornamelijk doen.
quote:
Geen idee of je misschien applicaties schrijft ofzo, maar het lijkt me ontzettend stug als bij Microsoft het echt zo geprogrammeerd is dat momenteel enkele applicaties kunnen multitasken.* En dat dit dus echt technisch niet mogelijk is (technisch is het ook mogelijk op de iPhone, het wordt enkel niet toegestaan, om redenen die al veel vaker vermeld zijn, ook heb ik een stukje in mijn blog geschreven** wat het ook gedeeltelijk behandeld.)
Ik zeg toch nergens technisch niet mogelijk? Ik zeg beperkt door de hardware.

New word computing leuk en wel maar multitasking past daar in hoor. Wat is er nu moeilijk door eventjes langer op de home knop te drukken en alle apps in je geheugen te zien.
quote:
Ik denk dat Microsoft dezelfde kant op wil met hun OS als Apple, en dat is gewoon iets wat voor iedereen werkt, ook al moet daar voor de tweaker wat 'vrijheid' voor worden opgeofferd.
Dan kan, dan kan ik garanderen dat het voor mij geen WM meer zal zijn. Ik hoef geen smart "dumbed down" phone te hebben die het lasti maakt om doodnormale dingen ermee te doen.

Als voorbeeld: een boek op de iphone zetten, dankzij al de beperkingen van apple is dit pokkelastig en helemaal niet "new world computing" enkel als je alles op de apple manier doet : betalen en nog eens betalen" werkt het simpel.

• k995
quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:44:
Wanneer er in Cocoa Touch nog geen clipboard was geimplementeerd ten tijde van iPhone v1 was het niet perfect mogelijk vanaf het begin. De code was nog niet geschreven (om welke reden dan ook) en dus was het niet mogelijk. Dat de hardware het aankon hoor je mij niet tegenspreken, maar de hardware is lang niet de enige factor bij het uitbrengen van een product.
Third party apps konden en kunnen het zonder problemen. Vandaar mijn opmerking het was mogelijk.

Je gaat me ook niet wijsmaken dat het apple jaren duurt om copy paste in orde te krijgen. Dat was een ontwerp keuze die niks te maken had met hardware of software of tijds beperkingen.
quote:
Met copy/paste heb je misschien gelijk dat Apple het nut er niet van inzag en dat inmiddels wel doet. Dezelfde argumenten gelden echter ook voor voice control bijvoorbeeld.
Dan zijn dit toch tekortkomingen in het origineel?
quote:
Dat komt omdat je elke niet-technische innovatie als non-argument bestempelt. Techniek die voorheen als lastig ervaren werd makkelijk maken kun je ook innovatie noemen en daar hoef je helemaal geen nieuwe technische snufjes voor te verzinnen.
neen, moest de GUI briljant anders zijn dan was dat voor mij een enorme innovatie. De gui is anders en oppervlakkig beter maar niet van die orde (voor mij dan) om die innovatief te beschouwen. Ik weet wat mogelijk was op pda en smartphones voor de iphone en dit verschilde niet zo zeer van wat de iphone deed.

Mensen nu hebben een soort van idee dat voor de iphone je amper iets kan doen op een smartphone zonder 36 menus en 3 keer te resetten dat elke gui bestond uit mini icoontjes amper te gebruiken met stylus supersloom,... Dit is gewoonweg niet juist.
quote:
Dat kon inderdaad (en mogelijk nog steeds wel). Echter is dat niet van belang voor mensen die het out of the box nodig hebben. Dan kan het nog zo mogelijk zijn om het aan te kleden zoals je wilt, als het niet meteen goed werkt werkt het niet voor die mensen. Dat kun je niet gelijkwaardig noemen in mijn boekje.
Blackberry en palm hadden heel goed werkende gui's out of the box. Meeste mensen kennen enkel een kale WM op een klein schermpje(2-3"), logisch dat men dit als niet prettig aanvaarde.
quote:
Dat vind ik inderdaad een prima reden. Geen technische reden, maar niet alle overwegingen zijn technisch. Sommigen hebben te maken met aandeelhouders en winstmarges. Ook dat zijn redenen om beslissingen te nemen. Dat je het met die redenen niet eens bent maakt ze niet ineens ongeldig ofzo.
Op gebruikerservaring besparen om aandeelhouders en extra grote winstamrges? Is voor ij toch echt niet prima hoor.

• Darkstar
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10-12 08:59
quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:21:
Als voorbeeld: een boek op de iphone zetten, dankzij al de beperkingen van apple is dit pokkelastig en helemaal niet "new world computing" enkel als je alles op de apple manier doet : betalen en nog eens betalen" werkt het simpel.
Een boek zetten op de iPhone kan toch vrij eenvoudig (en gratis) via bv. Stanza of Calibre.
Er zijn ook genoeg apps beschikbaar (zelfs gratis) om allerhande soorten (office-)documenten op je iPhone te zetten. Het is dus deels een beetje zinloos om te zeggen dat toegang tot het file-system noodzakelijk is. Als je toegang hebt tot het file-system wil dat meestal ook zeggen dat er makkelijk iets gesloopt kan worden door de gebruiker wat dan waar tot frustratie leidt bij diezelfde gebruiker. Dat is volgens mij wat Apple onderandere wil vermijden.

Darkstar wijzigde deze reactie 18-03-2010 13:47 (23%)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:44:

[...]

Blackberry en palm hadden heel goed werkende gui's out of the box. Meeste mensen kennen enkel een kale WM op een klein schermpje(2-3"), logisch dat men dit als niet prettig aanvaarde.
Ook op grotere schermen is WM moeilijk te bedienen met enkel je vingers. Je hebt echt een stylus nodig. Gelukkig dat dit in WP7 beter wordt.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:44:
Dan zijn dit toch tekortkomingen in het origineel?
In het geval van voice control vind ik dat bijvoorbeeld niet. Ik heb het nooit gemist en nu het er wel inzit vind ik het waardeloos werken. Ik had liever gehad dat ze de tijd die dat kostte in andere zaken hadden gestoken waar ik wel wat aan heb.

Hetzelfde geldt voor zoom en autofocus in de camera. Die zaten er in de eerste versie ook niet in (en zoom nog steeds niet volgens mij). Toch vind ik dat geen tekortkoming, ik gebruik die camera namelijk bijna nooit. Voor de mensen die wel vaak die camera gebruiken is die feature wel belangrijk, die kopen dan dus ook een telefoon *met* fatsoenlijke camera.

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat niet alles wat niet op een apparaat zit een tekortkoming is, hoe belangrijk die feature dan ook is voor een bepaalde groep potentiele gebruikers. Het feit dat mijn magnetron geen koffie kan zetten is toch ook geen tekortkoming van het apparaat?
quote:
Op gebruikerservaring besparen om aandeelhouders en extra grote winstamrges? Is voor ij toch echt niet prima hoor.
Voor jou is dat misschien geen goede reden, voor die aandeelhouders echter wel.

Gerco wijzigde deze reactie 18-03-2010 13:58 (4%)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De inovatie van Apple is dat ze een smartphone hebben gemaakt die geschikt is voor het grote publiek. Dit komt onder andere door het gesloten karakter van de telefoon (waardoor ze zeker weten dat het op alle telefoons goed werkt) en het OS en de appstore is onderdeel van dat gesloten karakter. Ze hebben in ieder geval Microsoft wakker geschut die al jaren niet meer iniveerde met Windows Mobile, maar ik verwacht wel dat ze sterk terugkomen met Windows Mobile 7. Symbian is ook al een wat ouder OS dus dat miste ook veel van de iPhone dingen (had niet eens touchscreen ondersteuning in die tijd) en de meeste andere Smartphone OS-en zijn uitgekomen na de iPhone.

Waarom gaat een topic over de inovatie van Apple eigenlijk alleen over iPhone? Ze hebben meer producten zoals de iPad en de iPod (wat eigenlijk iPhones zijn waar je niet mee kan bellen ;) ) en hun computers en laptops.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• k995
quote:
Darkstar schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:46:
[...]

Een boek zetten op de iPhone kan toch vrij eenvoudig (en gratis) via bv. Stanza of Calibre.
Stanza en calibre zetten hun eigen webserver op je moet connecteren op hetzelfde wireless netwerk, ip adres ingeven en pas dan kopieren , als je dat simpel noemt.

Apple heeft zelfs stanza express de optie om via USB te kopieren eruit laten halen.
quote:
Er zijn ook genoeg apps beschikbaar (zelfs gratis) om allerhande soorten (office-)documenten op je iPhone te zetten. Het is dus deels een beetje zinloos om te zeggen dat toegang tot het file-system noodzakelijk is. Als je toegang hebt tot het file-system wil dat meestal ook zeggen dat er makkelijk iets gesloopt kan worden door de gebruiker wat dan waar tot frustratie leidt bij diezelfde gebruiker. Dat is volgens mij wat Apple onderandere wil vermijden.
Laten kopieren via USB in een afgescherm gebied zou geen enkel probleem zijn echter verboden behalve voor apple zelf.

Dit zijn voor mij eerder maatregelen om alles via itunes en betalen te doen, ipv zaken die je al had er simpel op te kunnen zetten.

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:57:

[...]
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat niet alles wat niet op een apparaat zit een tekortkoming is, hoe belangrijk die feature dan ook is voor een bepaalde groep potentiele gebruikers. Het feit dat mijn magnetron geen koffie kan zetten is toch ook geen tekortkoming van het apparaat?
[...]
De copy-paste functionaliteit vind ik echt basic. Dit zat zelf in mijn oude SE W580i. Dat ze het in zo'n duur apparaat "vergeten" gaat er bij mij niet in.

Dat je magnetron geen koffie kan zetten, is vrij logisch, maar iedereen die een gsm gebruikt, gebruikt toch wel eens de copy-paste functie?

Bvb: "Hey Henk, Eric hier, stuur je me even het nummer van Luc" waarop Henk naar zijn telefoonboek gaat, het nummer van Luc zoekt, kopieert en in een berichtje plakt naar Eric stuurt.

• k995
quote:
Rubinski_be schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:48:
[...]

Ook op grotere schermen is WM moeilijk te bedienen met enkel je vingers. Je hebt echt een stylus nodig. Gelukkig dat dit in WP7 beter wordt.
Ik weet niet wat voor vingers je hebt, maar op mijn 3.7" scherm acer N310 was dat geen probleem hoor .

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:17:
Stanza en calibre zetten hun eigen webserver op je moet connecteren op hetzelfde wireless netwerk, ip adres ingeven en pas dan kopieren , als je dat simpel noemt.
Zwaar off topic, maar dat is niet mijn ervaring met Stanza. App starten op mac -> app starten op iPhone -> shared books -> computer naam aantikken -> boeken kopieren.

Calibre ken ik niet, maar als dat gaat zoals je zegt is het niet echt handig nee.

• k995
quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:57:
[...]

In het geval van voice control vind ik dat bijvoorbeeld niet. Ik heb het nooit gemist en nu het er wel inzit vind ik het waardeloos werken. Ik had liever gehad dat ze de tijd die dat kostte in andere zaken hadden gestoken waar ik wel wat aan heb.

Hetzelfde geldt voor zoom en autofocus in de camera. Die zaten er in de eerste versie ook niet in (en zoom nog steeds niet volgens mij). Toch vind ik dat geen tekortkoming, ik gebruik die camera namelijk bijna nooit. Voor de mensen die wel vaak die camera gebruiken is die feature wel belangrijk, die kopen dan dus ook een telefoon *met* fatsoenlijke camera.

Maar nu gebruik je een onzinnige vergelijking, copy en paste bestaat al jaren , decenia op gelijkaardige toestellen.

Om een goed voorbeeld te geven: grill gaat niet op je mangetron omdat er geen menu voor voorzien is, hardware matig kan die het perfect aan. En dan na jaren zonder komt er plots een menu update die het wel mogelijk maakt. Dit terwijl alle andere mangetrons van gelijke en zelfs lagere prijs het wel al konden.
quote:
Voor jou is dat misschien geen goede reden, voor die aandeelhouders echter wel.
Deze klant zijn ze daarmee kwijt ik denk eerlijk gezien trouwens dat dit niks te maken had met aandeelhouders maar eerder de visie van apple zelf.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
Rubinski_be schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:19:
Bvb: "Hey Henk, Eric hier, stuur je me even het nummer van Luc" waarop Henk naar zijn telefoonboek gaat, het nummer van Luc zoekt, kopieert en in een berichtje plakt naar Eric stuurt.
Wanneer ik een telefoonnummer wil sturen verstuur ik gewoon de hele contact. Ga naar telefoonboek, selecteer contact -> share contact. Veel simpeler dan dat gaat het niet worden. Henk zal niet meteen aan copy/paste denken, de meeste desktop gebruikers snappen copy paste al nauwelijks (in mijn ervaring). Die functie op hun telefoon gebruiken om een telefoonnummer te delen zal niet het eerste zijn wat in ze opkomt volgens mij.

• ZpAz
quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:15:
[...]

Maar dat ging vroeger ook, sorry op WM is het een exe dubbelklikken er bestonden ook al app winkels ja.

[...]

quote:
Laat ik mijn neef nemen, hij heeft een HTC HD2 gekocht, en hij heeft hem gekocht om spelletjes te spelen, nu valt hij onder de categorie 'avarage' user.. maar hij heeft geen flauw benul van hoe hij er een spelletje op moet krijgen? (Zelfs na uitleg van mij) Terwijl toen ik hem mijn iPhone eens een keer gaf, had hij vanzelf een nieuw spel er op gezet.

Dus nee, als je niet wilt geloven dat een iPhone makkelijker werkt voor jan en alleman dan een WinMo toestel (NOG! met WinMO 7 zie ik daar wel een verbetering komen) dan tsja... weet ik het ook niet meer.
quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:15:
[...]

[...]

Ja, maar leg eens uit, waarom zou iets gebruiksvriendelijker maken, zodat meer mensen het kunnen gebruiken niet innoverend zijn?
quote:
Uhu, daarom zijn ook zoveel applicaties gratis, en als de 'boekenbedrijven' hun boeken gratis in de book-store willen weggeven zal Apple ze heus niet tegenhouden hoor. Daarnaast... wat is er zo vreemd om iets waar iemand anders tijd en energie in heeft gestoken te betalen?

---

Daarnaast zijn er ook flink veel andere 'PDF readers' beschikbaar in de app-store (tot gratis toe zelfs) die gewoon een share laten zien over het netwerk. Mocht dat gebruik maken van Bonjour, ofzo, dan wordt dat zelfs automatisch herkend door je computer, en kan je er zo een boekje heen slepen...

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 14:29 (40%)

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:23:
[...]

Wanneer ik een telefoonnummer wil sturen verstuur ik gewoon de hele contact. Ga naar telefoonboek, selecteer contact -> share contact. Veel simpeler dan dat gaat het niet worden. Henk zal niet meteen aan copy/paste denken, de meeste desktop gebruikers snappen copy paste al nauwelijks (in mijn ervaring). Die functie op hun telefoon gebruiken om een telefoonnummer te delen zal niet het eerste zijn wat in ze opkomt volgens mij.
En hoe wordt een contact geshared? Via sms, mms, ... ?
Ander voorbeeld dan: Gegevensoverdracht via Bluetooth is onmogelijk ...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:24:
[...]
Ja, maar leg eens uit, waarom zou iets gebruiksvriendelijker maken, zodat meer mensen het kunnen gebruiken niet innoverend zijn?
Als een ander bedrijf iets veranderd waardoor het gebruiksvriendelijker wordt en jij gaat dat ook doen dan is dat niet inoverend. Dus als een Appstore op een smartphone inoverend is en Apple was de eerste dan is het niet inoverend als Microsoft dat ook gaat doen.
quote:
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:23:
[...]

Dat kan toch al jaren met telefoons? Send contact heet dat ook vaak. Niet heel inoverend :p
quote:
[...]
Laat ik mijn neef nemen, hij heeft een HTC HD2 gekocht, en hij heeft hem gekocht om spelletjes te spelen, nu valt hij onder de categorie 'avarage' user.. maar hij heeft geen flauw benul van hoe hij er een spelletje op moet krijgen? (Zelfs na uitleg van mij) Terwijl toen ik hem mijn iPhone eens een keer gaf, had hij vanzelf een nieuw spel er op gezet.
Dat ligt ook aan de ontwikkelaars. Voor de iPhone wordt veel meer ontwikkeld. Een spelletje installeren op een Windows Mobile telefoon is net zo simpel als een spelletje installeren op je computer. Je kan het namelijk installeren op je computer waarna active sync het op de telefoon zet.

Marzman wijzigde deze reactie 18-03-2010 14:33 (62%)

/▌

• ZpAz
quote:
Marzman schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:29:
[...]

Als een ander bedrijf iets veranderd waardoor het gebruiksvriendelijker wordt en jij gaat dat ook doen dan is dat niet inoverend. Dus als een Appstore op een smartphone inoverend is en Apple was de eerste dan is het niet inoverend als Microsoft dat ook gaat doen.
Maar als Microsoft een verbetering aanbrengt, hetzij in de GUI, het zij in de mogelijkheden, dan is dat toch wel weer innoverend?
quote:
Dat ligt ook aan de ontwikkelaars. Voor de iPhone wordt veel meer ontwikkeld. Een spelletje installeren op een Windows Mobile telefoon is net zo simpel als een spelletje installeren op je computer. Je kan het namelijk installeren op je computer waarna active sync het op de telefoon zet.
Ja, en dat is lekker makkelijk, eerst op een bepaalde website een spel opzoeken, (google, website, download pagina) deze downloaden, de .exe opzoeken en aanklikken, zodat hij je door een installer leid (next, next, wilt u de map aanmaken) next next.

Okee, sluit nu uw telefoon maar aan.... en hij staat er in.. nu maar hopen dat uw telefoon daadwerkelijk geondersteund wordt.

(Zo had ik meerdere spellen voor hem geinstalleerd, waarvan ze allemaal wel een vreemd probleem hadden, snake was niet een onscreen toetsenbord gewend, waardoor het scherm toetsenbord over het speelveld kwam, en je dus je halfe veld kwijt was.) Een ander spel was de resolutie niet gewend, en draaide dus in een klein bovenhoekje... en de laatste starte helemaal niet.....)

Vs - Open app-store -> die wil ik -> klaar.

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 14:42 (54%)

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:

[... sendcontact ...]

Dat kan toch al jaren met telefoons? Send contact heet dat ook vaak. Niet heel inoverend :p
Ja, op mijn SE W580i werd dit dan verzonden via Bluetooth of mms. (als ik me niet vergis).

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:31:
[...]

Maar als Microsoft een verbetering aanbrengt, hetzij in de GUI, het zij in de mogelijkheden, dan is dat toch wel weer innoverend?
Als ze met iets nieuws komen wel, maar als ze iets namaken is dat niet inoverend. Dan kun je ook wel zeggen dat de Dacia's inoverend zijn (oude Renaults) omdat ze berbeterd zijn in vormgeving en mogelijkheden.

/▌

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
Rubinski_be schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:29:
Via mms of email volgens mij, maar daar gaat het toch niet om? Hoe het sharen van een contact precies werkt is niet belangrijk, als je een contact wilt sharen dan kan dat op een andere manier dan zijn telefoonnummer copy/pasten en die andere manier is nog makkelijker ook.
quote:
Dat is een typisch gevalletje van jammer inderdaad. Ik had ook graag gezien dat dat erin zou zitten. Mijn vrouw trouwens ook en zo vast nog vele andere mensen. Net zoals er nog meer mensen zijn die het worst zal zijn of het er wel of niet op zit. Het ontbreken ervan doet echter niets af aan het eventuele innoverende karakter van het apparaat.

De definitie van innovatie is niet "meer features dan de concurrent", dat is slechts 1 manier om te innoveren (en wat mij betreft niet altijd de beste).
quote:
Als je mijn post goed had gelezen dan had je gemerkt dat ik niet de functie "share contact" aan het ophemelen was. Ik was slechts aan het illustreren dat het ontbreken van copy/paste niet tot het niet kunnen sharen van een contact zou leiden en dat de meeste gebruikers niet eens zouden merken dat het ook met copy/paste zou kunnen als dat erop zou zitten.

Gerco wijzigde deze reactie 18-03-2010 14:37 (21%)

• ZpAz
quote:
berbeterd zijn in vormgeving en mogelijkheden.
Dus er is wel iets innoverends aan?

• lowfi
quote:
Rubinski_be schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:29:
[...]

Met een postduif! Wat maakt dat nou verder uit?

Iedereen kijkt alleen maar naar de dingen die ontbreken. Met windows mobile kan alles toch vind ik het 1 hoop elende. Dus koop ik het gewoon niet (meer). Daar ga ik toch niet oeverloos over ouwehoeren en dan hopen dat ik de achterban (:S) alsnog overhaal.

Nogmaals ik snap niet dat iemand zich zo druk kan maken over wat voor telefoon iemand anders heeft.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:36:
[...]

Dus er is wel iets innoverends aan?
"innovaties - Synoniemen: nieuwigheid, vernieuwing."

Dingen namaken is niet vernieuwen.

/▌

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
lowfi schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:39:
[...]
Nogmaals ik snap niet dat iemand zich zo druk kan maken over wat voor telefoon iemand anders heeft.
Ik maak mij ook helemaal niet druk om wat iemand anders zijn telefoon kan. Mijn gsm kan al wat hij moet kunnen, en ik denk dat dat bij de meeste mensen wel het geval is.

Maar het gaat hier over Apple, en ik vraag mij gewoon af waarom Apple Bluetooth-overdrachten, en een copy-paste functionaliteit weg laat. (2 functionaliteiten die de meeste mensen wel eens gebruiken denk ik)

• ZpAz
quote:
Marzman schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:44:
[...]

"innovaties - Synoniemen: nieuwigheid, vernieuwing."

Dingen namaken is niet vernieuwen.
Je zei net dat er verbeteringen waren aangemaakt, dus dan was er toch wel iets innoverends.
quote:
Maar het gaat hier over Apple, en ik vraag mij gewoon af waarom Apple Bluetooth-overdrachten, en een copy-paste functionaliteit weg laat. (2 functionaliteiten die de meeste mensen wel eens gebruiken denk ik)
Die eerste kan ik je geen antwoord opgeven. Die tweede, men dacht gewoon echt dat dat niet nodig was, om dezelfde reden dat Microsoft het nu weg laat uit WinMo 7. Namelijk dat je via andere wegen dingen kan 'delen'. (Dus ipv die contact kopieren en plakken in mail, staat er een knopje bij de contact, verstuur per mail).

Maar daar hadden ze zich blijkbaar wat in vergist, aangezien mensen het toch graag wilden, en dit is iets wat ze later dus wel hebben toegevoegd.

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 14:51 (53%)

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
matthijst schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:50:
[...]
zelfde laken een pak: TomTom had je ook wel op een WM device, maar de combinatie van alles in 1 simpel te bedienen apparaat (iPod, TomTom, telefoon) kwam IMHO pas bij de iPhone.
Sorry? Op mijn P3600 (gekocht in 2006) had ik zowel muziek, als tomtom als een belfunctie, met een groot touchscreen. Daarvoor had ik hetzelfde op mijn HTC typhoon, echter zonder touchscreen. Toevallig laatst een ipod gekregen, maar tot die tijd heb ik altijd muziek geluisterd vanaf mijn (winmo) telefoons. (en nu nog, de ipod is verbannen richting de auto met een draadje in mijn autoradio).

Blijft over je opmerking over simpel te bedienen. Beide genoemde telefoons zijn prima te gebruiken door mij en later mijn vader (zelfs met een Engels OS en in zijn geval, matige kennis van de Engelse taal) zonder noemenswaardige problemen. Mogelijk dat een 14 jarig schoolmeisje of een 80 jarige demente bejaarde er moeite mee heeft, maar ik val niet in die groepen. Nu ben ik waarschijnlijk een uitzondering, maar toen ik laatst voor iemand zijn email moest instellen op zijn iphone (iets wat hij niet kon, ondanks het o-zo-simpele UI), moest ik op een gegeven moment echt de neiging om de aerodynamische pluspunten van een iphone te testen onderdrukken. Om een of andere manier vond ik juist het gebruik van die ene knop en de menustructuur verschrikkelijk, maar daarin ben ik vast een uitzondering.

• lowfi
IMHO zegt ie toch :'(

• ZpAz
quote:
Fly-guy schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:04:
Om een of andere manier vond ik juist het gebruik van die ene knop en de menustructuur verschrikkelijk, maar daarin ben ik vast een uitzondering.
Settings -> Mail -> Add account .. nee ik zie waarom het zo lastig is.

Uiteraard kan het je mening zijn, en zo zijn anderen van mening dat de iPhone wel lekker werkt. En meningen... die veranderen nu éénmaal lastig.... daarom is het ben ik bang een eindeloze discussie.

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 15:22 (23%)

• vogelaarke135
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-08 23:09
Ach, het is toch simpel: vóór de iPhone was een smartphone/pda voor nerds, daarna ook voor de coole mensen 8)

Dat is waar Apple goed in is: techniek die er al is op sommige punten verbeteren (multitouch, iPhonescherm op zich) en versimpelen voor het grote publiek. En altijd een beetje tegen de stroom in: de telefoon was redelijk groot, terwijl de trend was om je mobiel zo klein mogelijk te krijgen.

Je ziet daardoor volgens mij nu ook meer mensen met Android, WinMo of Symbian smartphone lopen, het heeft de smartphone markt geopend. Zou de iPad de volgende marktopenbreker zijn?

Nog een puntje: wanneer is de laatste keer geweest dat jij een niet-tweaker een app hebt zien installeren zonder app/android/ovi-store? Juist, dat gebeurde niet...Tenminste, je moest wel erg geïnteresseerd zijn in je N95/WinMo om er iets op te kunnen installeren (daarnaast was het vaak dure software). Zie daar de Apple Appstore: zelfs mijn schoonouders kunnen zelf buienradar en what not installeren: voor de tweaker misschien geen innovatie, maar voor de niet-tweaker zeker wel.

vogelaarke135

• Rubinski

Rubinski

Dodelijk blond!

quote:
vogelaarke135 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:24:

[...]

Zou de iPad de volgende marktopenbreker zijn?
Neen.

• ZpAz
quote:
Ik ben van mening van wel :)
quote:
Zie daar de Apple Appstore: zelfs mijn schoonouders kunnen zelf buienradar en what not installeren: voor de tweaker misschien geen innovatie, maar voor de niet-tweaker zeker wel.
Quoted for truth!

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 15:29 (40%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
dfrenner schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:38:
Je doet net of alleen tweakers dat handig vinden... Zelfs mijn schoonvader zit met foto's van zijn kleinkinderen die die graag op zijn telefoon wil zetten even snel. En als er iemand is die a-technisch is, is hij het wel. En laten zijn kleinkinderen nu net in het buitenland wonen en zodra hij daar is, krijgt hij ze er dus niet op.
Dat is wel weer een voordeel bij Windows Mobile. Je kan kiezen of hij gaat syncen of als soort USB-stick werkt. Al kunnen de niet-tweakers die optie waarschijnlijk niet eens vinden :p

/▌

• k995
quote:

Dus nee, als je niet wilt geloven dat een iPhone makkelijker werkt voor jan en alleman dan een WinMo toestel (NOG! met WinMO 7 zie ik daar wel een verbetering komen) dan tsja... weet ik het ook niet meer.
Dubbelklikken is dan zo moeilijk? Want dat is alles wat je moet doen om het erop te krijgen.
quote:
inoveren is "iets nieuw" een iets makkelijkere gui valt daar voor mij niet onder, zoals ik al zei kan je windows 7 ook heel innoverend noemen.
quote:
Uhu, daarom zijn ook zoveel applicaties gratis, en als de 'boekenbedrijven' hun boeken gratis in de book-store willen weggeven zal Apple ze heus niet tegenhouden hoor. Daarnaast... wat is er zo vreemd om iets waar iemand anders tijd en energie in heeft gestoken te betalen?
Ik heb echter al een boel boeken vroeger aangekocht, er zijn boeken langs veel manierent e downloaden, die syncen is niet zo simpel.
quote:
Daarnaast zijn er ook flink veel andere 'PDF readers' beschikbaar in de app-store (tot gratis toe zelfs) die gewoon een share laten zien over het netwerk. Mocht dat gebruik maken van Bonjour, ofzo, dan wordt dat zelfs automatisch herkend door je computer, en kan je er zo een boekje heen slepen...
Stanza had dit ook en dit is verboden geweest door apple.

• ZpAz
quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:35:
[...]

Dubbelklikken is dan zo moeilijk? Want dat is alles wat je moet doen om het erop te krijgen.
Lees mijn edit daar eens het is flink wat meer als dubbelklikken and you know it :>

En dan gaat het nog niet eens over 'enkel' het dubbeklikken maar:

- Waar vind ik het spelletje? Bij welke site moet ik wezen?
- Werkt het wel op mijn toestel, of heb ik een verkeerde resolutie, heb ik een 'vast' toetsenbord nodig? Of... versie xxx of moet het .net mini-framework toevallig ook geinstalleerd zijn?*

*Voorderest zie edit.
quote:
[...]
inoveren is "iets nieuw" een iets makkelijkere gui valt daar voor mij niet onder, zoals ik al zei kan je windows 7 ook heel innoverend noemen.
Ten opzichte van eerdere Windows versies is 7 ook innoverend, of wil je dat tegenspreken?
quote:
Ik heb echter al een boel boeken vroeger aangekocht, er zijn boeken langs veel manierent e downloaden, die syncen is niet zo simpel.
Zolang ik nog geen iPad in mijn handen heb gehad, zal ik daar geen uitspraak overdoen. Mijn muziek vanaf een andere bron kan ik immers ook zo syncen naar mn iPhone. En dat gaat hartstikke simpel, drag en drop in itunes, en op 'sync' drukken. Wie weet gaat dat wel op de zelfde manier voor boeken.
quote:
Stanza had dit ook en dit is verboden geweest door apple.
Stanza had het via de USB kabel, dus het syncen van iTunes overrulen, dat lijkt me inderdaad ook niet gepast.

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 15:41 (12%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:49:
[...]
Je zei net dat er verbeteringen waren aangemaakt, dus dan was er toch wel iets innoverends.
Het ligt aan je definitie denk ik. Voor het merk kan het een inovatie zijn, maar als ze zeggen dat een merk inoverend bezig is wordt meestal bedoeld dat ze voorop lopen met nieuwe ontwikkelingen en niet dat ze dingen namaken.

Ik vraag me trouwens af of touchscreens wel een inovatie zijn van de telefoonfabrikanten. Volgens mij niet. Het zat eerst op de PDA's en toen kwamen er PDA's waar je mee kon bellen. De inovatie is dan dat je kan bellen en niet de touchscreen want die zat er al op.

/▌

• ZpAz
quote:
Marzman schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:41:
[...]

Ik vraag me trouwens af of touchscreens wel een inovatie zijn van de telefoonfabrikanten. Volgens mij niet. Het zat eerst op de PDA's en toen kwamen er PDA's waar je mee kon bellen. De inovatie is dan dat je kan bellen en niet de touchscreen want die zat er al op.
En dan kom je weer op een ander punt, is het gaan gebruiken van een capactief scherm innoverend?* Is het volledig vingervriendelijk maken van het OS innoverend?**

Ik zeg ja, maar sommige anderen zullen 'nee' zeggen, anders was deze hele discussie nu niet gaande.

• lowfi
quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:35:
Zit hem het daar dan niet gewoon in? Voor jou niet voor mij wel. Geen haar dichter bijelkaar en het 1 is niet minder waar dan het andere :)

Na politiek en religie is een smartphone het volgende onderwerp wat je moet vermijden bij je (schoon)familie bezoek :+

• k995
quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:39:
Lees mijn edit daar eens het is flink wat meer als dubbelklikken and you know it :>

En dan gaat het nog niet eens over 'enkel' het dubbeklikken maar:

- Waar vind ik het spelletje? Bij welke site moet ik wezen?
- Werkt het wel op mijn toestel, of heb ik een verkeerde resolutie, heb ik een 'vast' toetsenbord nodig? Of... versie xxx of moet het .net mini-framework toevallig ook geinstalleerd zijn?*

*Voorderest zie edit.
http://www.handango.com/homepage/Homepage.jsp?storeId=2218

htc hd2 staat er zelf tussen. Spelletjes genoeg.
quote:
Ten opzichte van eerdere Windows versies is 7 ook innoverend, of wil je dat tegenspreken?
Zeer zeker, blijkbaar is voor jou elke verbetering een innovatie.
quote:
Zolang ik nog geen iPad in mijn handen heb gehad, zal ik daar geen uitspraak overdoen.
Met de ipad is apple zelf via itunes die functionaliteit aan het inbouwen. Weinig vergelijkbaar dus.
quote:
Mijn muziek vanaf een andere bron kan ik immers ook zo syncen naar mn iPhone. En dat gaat hartstikke simpel, drag en drop in itunes, en op 'sync' drukken. Wie weet gaat dat wel op de zelfde manier voor boeken.
Nu, niet en de laatste jaren ook niet.
quote:
Stanza had het via de USB kabel, dus het syncen van iTunes overrulen, dat lijkt me inderdaad ook niet gepast.
Neen dat had niks met itunes te maken.

• ZpAz
quote:
Sure, over een aantal sites verspreid staan wel wat spelletjes, maar wil je nu echt beweren dat jij vanaf die site een spel makkelijker plukt (helemaal als je betaalde spellen pakt) dan vanuit een app-store? Nee dus.*

*Bekijk het dan wel even vanuit een ooghoek van een non-tweaker, als je je daar in kan verplaatsen. Gewoon een gemiddelde scholier of werkende die NIET in de ICT zit ofzo.
quote:
Zeer zeker, blijkbaar is voor jou elke verbetering een innovatie.
Is een verbetering dan niet innovatie, ook al zijn dat kleine stappen?
quote:
Met de ipad is apple zelf via itunes die functionaliteit aan het inbouwen. Weinig vergelijkbaar dus.
Deze volg ik niet. Kan je dit nader uitleggen?
quote:
Nu, niet en de laatste jaren ook niet.
Nu niet? Sterker nog, 90% van mijn muziek-collectie komt NIET uit iTunes-store, en toch krijg ik het met één klik op mn iPhone.
quote:
Neen dat had niks met itunes te maken.
Jawel, normaal als je je iPhone aansluit via USB, komt iTunes tevoorschijn, en gaat hij je data syncen naar je toestel. De Stanzia applicatie 'blokkeerde' het syncen van iTunes op dat moment, omdat hij zelf de 'controle' van de USB poort overnam, waardoor iTunes dus in dat geval niet meer zou starten.

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 15:54 (6%)

• k995
quote:
lowfi schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:46:
[...]

Zit hem het daar dan niet gewoon in? Voor jou niet voor mij wel. Geen haar dichter bijelkaar en het 1 is niet minder waar dan het andere :)

Na politiek en religie is een smartphone het volgende onderwerp wat je moet vermijden bij je (schoon)familie bezoek :+
:)

Maar nee iets verbeteren is iets anders dan innovatief zijn. Eigenlijk zijn dat 2 verschillende zaken. Iets innovatief hoeft niet noodzakelijk beter te zijn.

• ZpAz
quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:58:
[...]

:)

Maar nee iets verbeteren is iets anders dan innovatief zijn. Eigenlijk zijn dat 2 verschillende zaken. Iets innovatief hoeft niet noodzakelijk beter te zijn.
Okee, maar iets wat 'beter is' dan wat er eerder was, is dat niet innovatief?

• MsG

MsG

Forumzwerver

quote:
Rubinski_be schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:47:
[...]

Ik maak mij ook helemaal niet druk om wat iemand anders zijn telefoon kan. Mijn gsm kan al wat hij moet kunnen, en ik denk dat dat bij de meeste mensen wel het geval is.

Ik dacht zelf dat bluetooth kwam doordat Apple geen gedonder wil hebben met muziekbazen, en als men bluetooth half gaat laten werken (dwz, wel gewoon bestanden versturen, maar gekochte muziek bijv. niet) dan krijg je meer kritiek dan wanneer je het er maar helemaal uit sloopt. Ik heb zo'n gevoel dat mijn iPhone eigenlijk ook meer netwerken ziet dan hij weergeeft, maar degene met een superzwakke verbinding preventief niet laat zien, omdat je anders weer zeikende eindgebruikers krijgt. Iets waar Apple erg voor op de hoede is.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:01:
[...]
Niet als het niet vernieuwend is.

/▌

• ZpAz
quote:
Marzman schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 17:54:
[...]

Niet als het niet vernieuwend is.
Hoe kan iets niet 'vernieuwend' zijn terwijl het door die aanpassing wel 'beter dan de rest' is geworden? Klaarblijkelijk had de rest die aanpassing niet, maar heeft het weldegelijk een positief effect op het geheel, hoe klein ook.

• k995
quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 16:01:
[...]

Nee ik zeg het toch juist: nee, als dit op juist dezelfde manier gebeurd niet. Anders is zowat elke product innovatief want altijd word er wel iets verbeterd.

• ZpAz
quote:
k995 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 18:11:
[...]

Nee ik zeg het toch juist: nee, als dit op juist dezelfde manier gebeurd niet. Anders is zowat elke product innovatief want altijd word er wel iets verbeterd.
Okee, een klein stapje verbetering is dus niet innovatief (niet mee eens, het is dan wel innovatief, maar gewoon op een klein stukje)... maar waar ligt de grens dan, van hee.. dit is innovatief?

Dan krijg je namelijk een grens welke 'per keer' ergens anders ligt. en is deze hele discussie onzinnig, want dan is innovatief iets anders voor jou, dan voor mij, of voor pietje.

En de titel van dit topic is: 'Apple heeft “innovatie” uitgevonden.'

En als innovatie iets anders is voor jou, als voor mij, of pietje.. dan kan je het nooit eens worden over de hele kern van dit topic. Dus dat is iets wat eerst 'duidelijk' moet zijn. Wat is innovatie? Kan je wel zeggen is 'dit of dat' innovatief? En wanneer kan je dat dan zeggen, en wanneer niet?

ZpAz wijzigde deze reactie 18-03-2010 20:36 (22%)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Een goed geïntegreerde AppStore vind ik dan wel weer innovatief. Dat is goed naar de huidige gebreken kijken en je ziet ook dat de rest nu volgt. Ook Ubuntu komt er bijv. mee.

Het touchscreen vind ik niet echt heel innovatief, dat hadden andere bedrijven al jaren, echter is de capacitieve vorm hiervoor beter en deze hebben ze dan ook gebruikt.

En ja innovatief blijft altijd subjectief.

• k995
quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:34:
[...]

Okee, een klein stapje verbetering is dus niet innovatief (niet mee eens, het is dan wel innovatief, maar gewoon op een klein stukje)... maar waar ligt de grens dan, van hee.. dit is innovatief?

Dan krijg je namelijk een grens welke 'per keer' ergens anders ligt. en is deze hele discussie onzinnig, want dan is innovatief iets anders voor jou, dan voor mij, of voor pietje.
Innovatief betekend vernieuwend, iets nieuw dus, niet "iets klein beetje anders" Want beter is net zo goed subjectief, beter voor jou is dat niet voor iemand anders.

Zoals ik trouwens al opmerkte als elke verbetering = innovatie dan is zowat elk merk innovatief en betekend het woord niks.

• k995
quote:
ZpAz schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:53:
[...]

Sure, over een aantal sites verspreid staan wel wat spelletjes, maar wil je nu echt beweren dat jij vanaf die site een spel makkelijker plukt (helemaal als je betaalde spellen pakt) dan vanuit een app-store? Nee dus.*

*Bekijk het dan wel even vanuit een ooghoek van een non-tweaker, als je je daar in kan verplaatsen. Gewoon een gemiddelde scholier of werkende die NIET in de ICT zit ofzo.
Nee zeg ik niet echter is het wat amkkelijker maken geen innovatie voor mij, hadden ze het hele concept uitgevnden van zo'n winkel dan wel, wat verbeteren niet.
quote:
Deze volg ik niet. Kan je dit nader uitleggen?
Ipad komt met ibook app van apple zelf die via itunes boeken zal synchroniseren. Iets wat nu onmogelijk is.
quote:
Nu niet? Sterker nog, 90% van mijn muziek-collectie komt NIET uit iTunes-store, en toch krijg ik het met één klik op mn iPhone.
muziek is iets anders dan boeken hoor, zie jij ergens waar je een epub boek formaat kwijt kan in itunes? Nope wel dat is omdat het er niet inzit. Nogmaals de ENIGE manier NU(en sinds 2007) is een webserver opzetten en het daaraf halen.
quote:
Jawel, normaal als je je iPhone aansluit via USB, komt iTunes tevoorschijn, en gaat hij je data syncen naar je toestel. De Stanzia applicatie 'blokkeerde' het syncen van iTunes op dat moment, omdat hij zelf de 'controle' van de USB poort overnam, waardoor iTunes dus in dat geval niet meer zou starten.
Onzin

"From an iPhone app development standpoint, you get access to two directories: (1) your app’s sandbox folder and (2) the DCIM directory for access to pictures and such. On a non-jailbroken iPhone, iPhone Explorer can access the DCIM directory, but not the apps sandbox. So we made a subfolder in the DCIM directory a common ground or shared folder for the two programs.

At the time we began doing this we figured that we were in the iPhone app development “gray zone” and this was something that Apple hadn’t officially made a stance upon. Once Good Reader topped the charts around the world, it drew a bunch of attention from people and Apple figured we were up to no good. After a series of e-mails back and forth between the iPhone app developers and an Apple correspondent, the conclusion was as follows:

(1) the iPhone apps must remove access to the DCIM directory (Apple claims this is in violation of the iPhone App Developer Agreement)
(2) the developers should not blame (point the finger at) Apple for being forced to remove access to the folder (hence the lack of explanation from Stanza)."

Dit heeft niks met itunes te maken, sync van de iphone gebeurde nog steeds met itunes men gebruikte een subfolder waar men wel aanmag van apple dit werd dan door apple verboden en men vebrood er zelfs over te spreken.

http://techcrunch.com/2010/02/02/apple-stanza-usb/

• ZpAz
quote:
k995 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:09:
[...]

Nee zeg ik niet echter is het wat amkkelijker maken geen innovatie voor mij, hadden ze het hele concept uitgevnden van zo'n winkel dan wel, wat verbeteren niet.
Dus een 'lucht-band' is ook niet innovatief? Immers is dat maar het verbeteren van het wiel.
quote:
Ipad komt met ibook app van apple zelf die via itunes boeken zal synchroniseren. Iets wat nu onmogelijk is.
Inderdaad er is nog geen e-book-store
quote:
muziek is iets anders dan boeken hoor, zie jij ergens waar je een epub boek formaat kwijt kan in itunes? Nope wel dat is omdat het er niet inzit. Nogmaals de ENIGE manier NU(en sinds 2007) is een webserver opzetten en het daaraf halen.
Nu nog wel, maar straks wanneer de iPad er is, kan je het misschien wel vanaf je andere 'source' in iTunes slepen, netzoals nu met muziek ook kan.

Daarnaast heb je zoals ik al zei applicaties die automatisch over wifi een share aanmaken, waar je dus gewoon mee kan verbinden, en je zooi in kwijt kan. Vast ook je .epub formaat.
quote:
Onzin

"From an iPhone app development standpoint, you get access to two directories: (1) your app’s sandbox folder and (2) the DCIM directory for access to pictures and such. On a non-jailbroken iPhone, iPhone Explorer can access the DCIM directory, but not the apps sandbox. So we made a subfolder in the DCIM directory a common ground or shared folder for the two programs.

At the time we began doing this we figured that we were in the iPhone app development “gray zone” and this was something that Apple hadn’t officially made a stance upon. Once Good Reader topped the charts around the world, it drew a bunch of attention from people and Apple figured we were up to no good. After a series of e-mails back and forth between the iPhone app developers and an Apple correspondent, the conclusion was as follows:

(1) the iPhone apps must remove access to the DCIM directory (Apple claims this is in violation of the iPhone App Developer Agreement)
(2) the developers should not blame (point the finger at) Apple for being forced to remove access to the folder (hence the lack of explanation from Stanza)."
Andere applicaties sharen gewoon via het netwerk, zoals ik al eerder heb gezegt, dat is ook de weg die Stanza prima zou kunnen bewandelen.

Waarom hebben ze het trouwens over USB, als het volgens jou dus niet over USB ging?
quote:
Dit heeft niks met itunes te maken, sync van de iphone gebeurde nog steeds met itunes men gebruikte een subfolder waar men wel aanmag van apple dit werd dan door apple verboden en men vebrood er zelfs over te spreken.
Er is inderdaad een gedeelte van de API die je niet mag gebruiken die wel aanwezig is. (ongedocumenteerd) Als je die dan gaat gebruiken, kan je er op wachten dat je applicatie geweigerd gaat worden.

Maar zoals ik al zei, wat ze hadden zouden ze prima via de 'share' manier op kunnen lossen. Zoals Air sharing het doet, welke een flinke lading bestanden aankan.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

quote:
ZpAz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:12:
Andere applicaties sharen gewoon via het netwerk, zoals ik al eerder heb gezegt, dat is ook de weg die Stanza prima zou kunnen bewandelen.
Sterker nog, dat doet Stanza ook en best makkelijk ook nog. De volautomatische conversie van pdf naar epub laat nog wat te wensen over (onzichtbare/verwijderde tekst in de PDF kan soms zichtbaar worden. Dat leest een beetje maf), maar op dat kleinigheidje na werkt het prima.

• k995
quote:
ZpAz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:12:
[...]

Dus een 'lucht-band' is ook niet innovatief? Immers is dat maar het verbeteren van het wiel.
Dat is niet "iets anders "he? dat is een compleet ander concept en dus jawel innovatie.
quote:
Nu nog wel, maar straks wanneer de iPad er is, kan je het misschien wel vanaf je andere 'source' in iTunes slepen, netzoals nu met muziek ook kan.
Misschien, feit echter is dat dit al sinds 2007 niet mogelijk is en dat apple hier voor kiest.
quote:
Daarnaast heb je zoals ik al zei applicaties die automatisch over wifi een share aanmaken, waar je dus gewoon mee kan verbinden, en je zooi in kwijt kan. Vast ook je .epub formaat.
Je kent er duidelijk weinig van, zoek maar eens een ebook reader die je zo kan gebruiken, allemaal maken ze gebruik van webservers .
quote:

Waarom hebben ze het trouwens over USB, als het volgens jou dus niet over USB ging?
Het ging over USB echter mag je niet synchroniseren over USB zelf niet op de manier die stanza ea het deden .

Dus nee je kan niet gewoon "sharen over usb" enkel jailbroken iphones kunnen dat.
quote:
Er is inderdaad een gedeelte van de API die je niet mag gebruiken die wel aanwezig is. (ongedocumenteerd) Als je die dan gaat gebruiken, kan je er op wachten dat je applicatie geweigerd gaat worden.

Maar zoals ik al zei, wat ze hadden zouden ze prima via de 'share' manier op kunnen lossen. Zoals Air sharing het doet, welke een flinke lading bestanden aankan.
Wat dus een webserver opzet , leuk echter moet je dan wireless hebben en is dit een pak ingeikkelder als "iets aan je pc hangen en 1 keer klikken"

• ZpAz
quote:
k995 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:34:
[...]

Dat is niet "iets anders "he? dat is een compleet ander concept en dus jawel innovatie.
Hoezo is dat dan wel iets anders is dat niet gewoon letterlijk 'verbetering van het wiel'?

Of tegenwoordig heb je een ander soort gas in sommige banden zitten (met groene dopjes) voor minder lawaai ofzo dacht ik? In ieder geval, is dat dan ook innovatie?
quote:
Misschien, feit echter is dat dit al sinds 2007 niet mogelijk is en dat apple hier voor kiest.
Ja, als ze geen ebook-applicatie op hun apparaten hebben, waarom moeten ze dan wel de mogelijkheid geven om dat te syncen via itunes |:(
quote:
Je kent er duidelijk weinig van, zoek maar eens een ebook reader die je zo kan gebruiken, allemaal maken ze gebruik van webservers .
En dat is niet makkelijk want? Als ze nou ook nog eens bonjouren, dan herkent je computer de share automatisch wanneer je in het wifi bent (en als je dat thuis hebt, ga je je telefoon daar zo en zo ook toegang tot geven lijkt me?)

Dus ipv de USB kabel eerst nog in te koppelen, is de 'share' automatisch al beschikbaar... scheelt je weer een kabeltje prikken.
quote:
Het ging over USB echter mag je niet synchroniseren over USB zelf niet op de manier die stanza ea het deden .
En dat is dan toch ook de reden dat het geweigerd werd, je mag niet sharen over USB? Blijft dat er dan nog een prima (misschien wel makkelijkere) oplossing is, namelijk wifi icm bonjour.
quote:
Dus nee je kan niet gewoon "sharen over usb" enkel jailbroken iphones kunnen dat.
Ik heb nooit anders beweert.
quote:
Wat dus een webserver opzet , leuk echter moet je dan wireless hebben en is dit een pak ingeikkelder als "iets aan je pc hangen en 1 keer klikken"
Air-sharing maakt gewoon een 'netwerk-share' aan, wat voor de computer dus exact hetzelfde is als een folder. Zelfs wordt de share automatisch opgepakt door mijn computer. Dus het is 1x klikken, zonder de kabel aan te sluiten.
quote:
moet je dan wireless hebben
Er zullen vast mensen zijn met een iPhone / iPod die geen wifi thuis hebben ja, maar denk dat dat een minderheid is. Punt blijft gewoon dat het niet via de USB kabel mag, en als je wifi tot je beschikking hebt, dat minstens zo makkelijk werkt. En dat is blijkbaar waar ze dan nu ook voor gekozen hebben zag ik een post boven mij.

ZpAz wijzigde deze reactie 19-03-2010 13:47 (8%)

• k995
quote:
ZpAz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:45:
[...]

Hoezo is dat dan wel iets anders is dat niet gewoon letterlijk 'verbetering van het wiel'?

Of tegenwoordig heb je een ander soort gas in sommige banden zitten (met groene dopjes) voor minder lawaai ofzo dacht ik? In ieder geval, is dat dan ook innovatie?
In een kleinere mate ja en je hebt blijkbaar moeite met het verschil tussen "iets veranderen" en "iets nieuw". Het ene volgt niet noodzakelijk uit het andere hoor.
quote:
Ja, als ze geen ebook-applicatie op hun apparaten hebben, waarom moeten ze dan wel de mogelijkheid geven om dat te syncen via itunes |:(
Zeg ik toch nergens? Het is gewoon 1 voorbeeld waar apple gebruiksgemak achteruit zette en het dus helemaal niet innovatief was maar juist het tegenovergestelde zaken die je vroeger wel kon(met gelijkaardige apparaten) terug eruithalen .
quote:
En dat is niet makkelijk want? Als ze nou ook nog eens bonjouren, dan herkent je computer de share automatisch wanneer je in het wifi bent (en als je dat thuis hebt, ga je je telefoon daar zo en zo ook toegang tot geven lijkt me?)
Niet echt,
-Je moet wireless hebben
-Je moet applicatie op PC hebben
-Je moet juiste IP adress opgeven op iphone

Idd echt handig voor een bedrijf met als motto "it just works"
quote:
Dus ipv de USB kabel eerst nog in te koppelen, is de 'share' automatisch al beschikbaar... scheelt je weer een kabeltje prikken.
Niet in ebook apps kan je meestal de connectie elke keer handmatig aanmaken, en de eerste opzet is voor de meeste al redelijk moeilijk.
quote:
En dat is dan toch ook de reden dat het geweigerd werd, je mag niet sharen over USB? Blijft dat er dan nog een prima (misschien wel makkelijkere) oplossing is, namelijk wifi icm bonjour.
Maar die is niet makkelijk, zelfs via usb was het nog omslachtig en kon je boek per boek overzetten.
quote:
Air-sharing maakt gewoon een 'netwerk-share' aan, wat voor de computer dus exact hetzelfde is als een folder. Zelfs wordt de share automatisch opgepakt door mijn computer. Dus het is 1x klikken, zonder de kabel aan te sluiten.
En dit is via wireless wat je dus moet hebben en wat je moet kunnen configureren wat al boven het petje van veel is.
quote:
Er zullen vast mensen zijn met een iPhone / iPod die geen wifi thuis hebben ja, maar denk dat dat een minderheid is. Punt blijft gewoon dat het niet via de USB kabel mag, en als je wifi tot je beschikking hebt, dat minstens zo makkelijk werkt. En dat is blijkbaar waar ze dan nu ook voor gekozen hebben zag ik een post boven mij.
Onzin elkeen die zegt dat dit even makkelijk is als pakweg itunes of gewoon copy paste zoals bij andere smartphones heeft het nog nooit geprobeerd.

• ZpAz
quote:
Niet echt,
-Je moet wireless hebben
-Je moet applicatie op PC hebben
-Je moet juiste IP adress opgeven op iphone

Idd echt handig voor een bedrijf met als motto "it just works"
Niet helemaal, zonder ook maar iets in te stellen (meeste mensen hebben al wifi, en is al ingesteld, dus dat hoef je niet mee te rekenen).

Applicatie wordt gestart op de iPhone, slingert berichtjes door de lucht, van hee hier ziet ik.. computer* pakt dat automatisch op, en de share wordt automatisch toegevoegd.

*Okee, onder Windows moet je misschien bonjour installeren, maar denk dat dat al wel meekomt met iTunes.. onder OSX staat dat er al op... en is de share meteen zichtbaar in 'de finder'.

Het is dan dus weldegelijk 'copy/paste'.

De iPhone 'maakt de share aan' .. je benaderd niet vanaf je iPhone een share op de computer, maar andersom.

ZpAz wijzigde deze reactie 19-03-2010 15:24 (6%)

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:21

page404

Sanity not found

quote:
k995 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:20:
[...]

In een kleinere mate ja en je hebt blijkbaar moeite met het verschil tussen "iets veranderen" en "iets nieuw". Het ene volgt niet noodzakelijk uit het andere hoor.
Ik ben van mening dat je je in erg rare bochten aan het wringen bent om je standpunt aan te houden dat er geen innovatie in de iPhone is. Dat mag je van mij als mening hebben, maar ga niet de definitie van een woord tot het oneindige uithollen om op die manier je gelijk te halen. Dat wordt nu toch een beetje 'I did not have sex with that woman" verhaal :+

edit. en in de hele discussie over specs, en over wie dit nog belangrijk vinden, lees deze blog even: http://tolido.blogspot.co...e-column-tijdschrift.html
En ohja, dit is geschreven door de CTO van Capgemini, niet door een of ander amateuristisch introvert kneusje met een blog.

page404 wijzigde deze reactie 19-03-2010 20:25 (18%)

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• k995
quote:
ZpAz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:23:
[...]

Niet helemaal, zonder ook maar iets in te stellen (meeste mensen hebben al wifi, en is al ingesteld, dus dat hoef je niet mee te rekenen).
Dat is natuurlijk een onnozel excuus , kan je net zo goed zeggen dat op een WM smartphone het ook helemaal niet lastig is ... eens alles ingesteld is.
quote:
Applicatie wordt gestart op de iPhone, slingert berichtjes door de lucht, van hee hier ziet ik.. computer* pakt dat automatisch op, en de share wordt automatisch toegevoegd.
Voor de zoveelste keer: niet voor ebook apps.

• k995
quote:
page404 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 16:51:
[...]

Ik ben van mening dat je je in erg rare bochten aan het wringen bent om je standpunt aan te houden dat er geen innovatie in de iPhone is. Dat mag je van mij als mening hebben, maar ga niet de definitie van een woord tot het oneindige uithollen om op die manier je gelijk te halen. Dat wordt nu toch een beetje 'I did not have sex with that woman" verhaal :+
Sorry maar ik hol niks uit, ik gebruik het word zoals het bedoeld is: een vernieuwing, als ik het gebruik zoals hierboven op de iphone word gedaan is zowat alles innoverend, wat denk jij is bijna alles innoverend of af en toe eens iets?
quote:
edit. en in de hele discussie over specs, en over wie dit nog belangrijk vinden, lees deze blog even: http://tolido.blogspot.co...e-column-tijdschrift.html
En ohja, dit is geschreven door de CTO van Capgemini, niet door een of ander amateuristisch introvert kneusje met een blog.
Leuk echter heeft dit hier weinig mee te maken, ereaders en aanverwanten bestaan al lang voor ipad.

• ZpAz
quote:
k995 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:22:
[...]

Sorry maar ik hol niks uit, ik gebruik het word zoals het bedoeld is: een vernieuwing, als ik het gebruik zoals hierboven op de iphone word gedaan is zowat alles innoverend, wat denk jij is bijna alles innoverend of af en toe eens iets?
Tsja.. er zijn weldegelijk dingen die mensen als innoverend zien op de iPhone.. dat jij dat niet vind.. tsja dat is je goed recht... maar ja.. misschien vind iemand het 'luchtwiel' ook niet innovatief.. dus eigenlijk is deze hele discussie een eindeloze discussie, zolang je het met elkaar eens bent wat nou innovatief is en wat niet.
quote:
k995 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:21:
Voor de zoveelste keer: niet voor ebook apps.
Van Air sharing WEET ik dat hij o.a PDF ondersteund (volgens mij kan je zo goed als elk formaat er op kwijt?) en daar werkt het dus WEL. Volgens een ander persoon hier werkt dat nu ook via Stanza zo, dus wel voor ebooks
quote:
k995 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:21:
[...]

Dat is natuurlijk een onnozel excuus , kan je net zo goed zeggen dat op een WM smartphone het ook helemaal niet lastig is ... eens alles ingesteld is.
Je hebt het WIFI netwerk al voordat je je iPhone hebt waarschijnlijk, dat bedoelde ik er meer mee te zeggen. Dus niets onnozel geneuzel.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True