Apple heeft “innovatie” uitgevonden.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 10:08
Beste tweakers,

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er recentelijk een toename lijkt te zijn van het aantal posts --vooral bij het uitkomen van nieuwe smartphones-- die deze nieuwe smartphones vergelijken met de iPhone en concluderen dat het ontwerp afgeleid is van de laatst genoemde.
Dit wordt veelal gedaan met de hippe term iPhone-rip-off.

Toen ik laatste zo'n post zag staan bij de review van de Legend en deze post had de waardering +1 on-topic brak mijn spreekwoordelijke klomp toch enigszins.

Het doel van deze post is een forum te bieden waar we deze --naar mijn mening-- vervelende, onze aandacht niet waardige poster heen kunnen verwijzen. Het feit dat de posts veelal een +1 waardering wegdragen verteld mij dat een groot aantal mensen deze mening onderschrijft en het is dan ook vooral mijn bedoeling met deze grote groep op respectvolle wijze het debat aan te gaan.

De argumenten van deze posters (en ik zal zo uitleggen waarom ik vermoed dat dit vooral onze jeugdige mede-tweaker is) spitsen zich vooral toe op het ontwerp (beter bekend als “bar”) en het uiterlijk (of de eerste indruk) van het OS. In mijn visie zijn geen van beide in het geval van iPhone vernieuwend en/of de basis van alle andere smartphones.

Ik zal mijn standpunt jegens het ontwerp eerst verduidelijken.
In mijn ogen is het ontwerp van de iPhone als volgt te omschrijven.
1 – Scherm wat bijna de hele voorkant bedekt.
2 – knop met 1 functie in het midden onder het scherm
3 – Geen uitsteeksels maar een strak ontwerp
4 – Witte of zwarte achterkant

Meer kan ik niet verzinnen, kan je dit wel, laat het me weten en ik zal het punt toevoegen (met bron vermelding).

Laten we nu even in detail naar alle punten kijken:
1 – Een scherm wat de hele voorkant bedekt lijkt me een natuurlijke evolutie in de smartphone markt. Het enige alternatief is een scherm wat niet de hele voorkant bedekt, iets wat over het algemeen niet als wenselijk wordt gezien aangezien een grote scherm en een broekzak formaat beide punten zijn waar een smartphone naar streeft.
Geen argument voor innovatie lijkt me.

2 – 1 knop midden onder het scherm is inderdaad een mooi streven. Het werkt intuïtief en gemakkelijk. Ik kan me alleen geen smartphone voor de geest halen die hetzelfde heeft. Android phones zijn namelijk verplicht tenminste 4 hardware knoppen te herbergen in de behuizing, de nieuwe WinMo phones hebben een dergelijke opzet ook niet. De Symbian phones zijn heel vaak ook nog voorzien van een hardware bel- en ophangknop.
Geen punt waarop de iPhone veelvuldig andere smartphones heeft geïnspireerd.

3 – Geen uitsteeksels maar een strak ontwerp lijkt me ook een punt waarover we kort kunnen zijn.
Het alternatief is een minder strak ontwerp wat de broekzakvriendelijkheid niet ten goede zal komen. De kin van de HTC legend en hero zijn hierop een uitzondering en mogen wat mij betreft hier wel wat “credit” voor krijgen. De kin zorgt namelijk voor een prettige broekzak ervaring en zorgt dat het scherm niet direct over zandkorrels schuurt bij het op de buik leggen van de smartphone.
Al met al lijkt me het weglaten van onderscheidende ontwerpdetails niet iets wat als innoverend bestempeld kan worden. Daarbij heeft de HTC touch ook een groot scherm, een knop midden onder het scherm en geen uitsteeksels. De HTC touch was vast al in ontwikkeling toen de iPhone werd aangekondigd (begin 2007).

4 – Witte of zwarte achterkant. Ik moet zeggen dat ik het innovatief vind om op een duidelijke manier aan te geven of je veel of nog meer voor je iPhone hebt betaald. Het verbreed de markt, mensen met meer geld kunnen zich onderscheiden echter, ik ben nog geen smartphone producent tegen gekomen die dit, evenals de “1 functie knop in het midden” heeft overgenomen.
Geen argument lijkt me.

Ik nodig jullie, oh wijze tweakers uit om de ruimte hieronder te gebruiken om mijn argument te weerleggen, mijn motto is, ga geen discussie als je niet van plan bent van mening te veranderen dus doe je best.

Ondertussen ga ik even door met de indrukken van de verschillende OS-en. Argumenten die ik hier op tweakers.net heb gelezen omvatten:
1 – het menu lijkt op dat van de iPhone
2 – het lock-scherm lijkt op dat van de iPhone
3 – het scrollen gaat net als op de iPhone inclusief bounce effect en het scrollen met “moment” (het scrollen gaat door als je een zetje geeft)
4 – Apple heeft multitouch uitgevonden en pinch-2-zoom en alle zegens die het kunnen detecteren van twee aanwijzers met zich meebrengt.
5 – Alle andere browsers zijn van mobile safari afgekeken.
6 – men probeert de gebruiksvriendelijkheid van de iPhone te kopieren.
7 – Alle app-stores zijn Apple kopieën

Wederom nodig ik jullie uit argumenten toe te voegen, ik ga voor nu gewoon even dit rijtje af.

1 – Het menu lijkt op de iPhone, dit zag ik staan bij de review van de legend, laat ik voor de duidelijkheid het menu van de iPhone eens met woorden omschrijven:
gekleurde icoontjes in een regelmatig “grid”
Het menu scrolt naar rechts en links, de positie wordt aangegeven met oplichtende puntjes, je scrolt de icoontjes in groepen
Meer is het volgens mij niet. Het 1e argument kunnen we gelijk verwerpen. Windows mobile heeft al veel langer gekleurde icoontjes in een regelmatig grid. De enige manier om te innoveren hier lijkt me de icoontje niet regelmatig plaatsen, te laten bewegen of andere onderscheidende methoden aan te spreken die vrijwel zeker de gebruiksvriendelijkheid aantasten. Het 2e argument vind ik persoonlijk wel ok. Het feit dat de iPhone per groep icoontjes scrolt zorgt dat ze altijd op dezelfde plaats staan, daarbij werken de lichtgevende puntjes erg intuïtief, het is duidelijk waar je zit in het menu. Helaas voor de mede-tweaker die de iPhone de enige bron van innovatie noemt heb ik deze manier van menustructuur nog niet op andere smartphones gezien.

2 – Het Lock scherm lijkt op de iPhone. Het lock-scherm van de iPhone is mooi, er staat allerlei nuttige informatie en de slide-to-unlock werkt goed en met 1 hand. Credits voor apple. Het gaat echter te ver om te zeggen dat het de bron was voor alle andere (un)lock schermen en hun mechanismen die vaak zonder “swipe” beweging werken (LG's os, symbian). Het lijkt mij dat een “swipe” beweging de makkelijkste is om een smartphone te unlocken in 1 beweging en ja, Apple is hier naar mijn menig innoverend bezig geweest, credits voor apple. Ik ben van mening dat de swipe van HTC hiervan enigszins is afgeleid. Jammer dat ik nooit in een post zie: “Dat swipe mechanisme is van Apple gepikt!” blijkbaar voor de Apple aanhangers is dit te simpel om te claimen, en terecht.

3 – Ik ga kort zijn hierover, ik vind dit een mooi effect en credits voor Apple. Om dit te claimen zodat anderen het niet mogen kopiëren vind ik te ver gaan maar ik kan me voorstellen dat Apple dit wil, geen groot verlies voor de “copycats”.

4 – Apple heeft multitouch uitgevonden. Simpelweg niet waar, multitouch bestond al lang. Apple was naar mijn weten wel de eerste die het op een innovatieve wijze integreerde in een smartphone. Mij persoonlijk lijkt me dit weer een onvermijdelijke evolutie in smartphone land en dus iets wat ze moeilijk kunnen claimen als zijnde van hun maar toch, credits voor Apple.

5 – Alle browsers zijn van Safari afgekeken. Ten eerste is (mobile) safari gebaseerd op de engine webkit, die ze gebruiken maar niet ontwikkeld hebben (resultaat hiervan is de goede snelheid van renderen). Hieromheen hebben ze 1 van de allerbeste mobiele browsing ervaringen die er zijn al jaren terug neergezet. Credits voor Apple, zeker. We moeten wel in het het achterhoofd houden dat Apple mobiel browsen niet heeft uitgevonden en dat de layout van safari ook gewoon een evolutie is van andere browsers en gebaseerd op een opensource-engine. Maar ik persoonlijk vind mobile safari geweldig.

6 – Men probeert de gebruiksvriendelijkheid van de iPhone te kopieren. Deze uitspraak is zeer kort door de bocht en moet eigenlijk gelezen worden als: men probeert gebruiksvriendelijkheid te behalen voor een complex apparaat. Dit komt met zekere dogmas, denk aan de vleugels van een vleermuis en een vogel, ze lijken erg op elkaar maar werken compleet anders door hun verschillende evolutionaire oorsprong maar zelfde functie. Zulke dogmas omvatten een herkenbare menu structuur, overzichtelijk informatie op het lockscreen, grote gevoeligheid en de mogelijkheid geen stylus te gebruiken voor het touchscreen. Het lijkt me logisch dat smartphones een beetje richting elkaar evolueren omdat de gebruiker in alle gevallen een mens is. Er moet wel opgemerkt worden dat Apple “de smartphone“ naar het grote publiek heeft gebracht. Is dit werkelijk door de vooruitstrevendheid van het product? Of was de iPhone gewoonweg de volgende logische stap in smartphone land? Een ding wat vaststaat is dat de marketing briljant was en dat de iPhone door de ingebouwde beperkingen die hij kent (3rd party achtergrond services niet in de achtergrond draaien en strenge screening op de app-markt bijvoorbeeld) de naam kreeg erg soepel te werken en “het gewoon te doen”. De mensen namen de vele beperkingen zoals het niet kunnen aanpassen van het homescherm, niet kunnen tetheren en de hiervoor genoemde dingen voor lief en adopteerden “en-masse” de iPhone, alleen al dit feit zorgde ervoor dat het de standaard werd waartegen andere smartphones werden getest. Maar goed, je kan andere fabrikanten niet aanrekenen ook, net als Apple, te streven naar gebruiksvriendelijkheid.

7 – Alle app-stores zijn Apple kopieen. Het is waar dat Apple de eerste echte app-store voor betaalde apps (naar mijn weten) heeft geïntroduceerd. Het idee hiervoor, een centrale plek om software te installeren is echter een concept wat al jaren in de Linux wereld in de vorm van “repositories” wordt gebruikt. Het lijkt mij dan ook eerlijker om te zeggen dat de app-store een evolutie is van de bekende repositories. Het feit dat je een hele markt creëert hiermee leek wel nieuw maar ik kon bijvoorbeeld al heel lang geleden (jaren) betaalde software binnen halen via de gentoo portage tree (een repository) om hier vervolgens (volgens een extern mechanisme) voor te betalen.

Dus wat zijn de echt onderscheidende eigenschappen die tegelijkertijd ook actief op dit moment door de concurrenten van Apple worden gebruikt en niet gewoon een natuurlijk evolutie van “de smartphone” zijn, de evolutie waar Apple zelf ook of voortborduurt?
Naar mijn mening de volgende elementen:
1 - een goede multitouch ervaring op een draagbaar apparaat.
2 - Een sterk verbeterde browser ervaring op een draagbaar apparaat.
3- Swipe to unlock

Zeker “niet niets” maar niet genoeg om Apple als de enige bron van innovatie aan te merken naar mijn mening. Ik krijg de laatste tijd het gevoel op tweakers dat we worden overspoelt door jonge tweakers die in 1 keer van papa's oude nokia 3310 naar de iPhone zijn gestapt en denken dat daar niets tussen (of zelfs voor) zat. Deze generatie weet niets van de Sony Ericsson P800, de 02 xda's en de iPaq's van de tijd daarvoor. Het is daarom ook te begrijpen dat men de iPhone extreem innoverend vind maar dat is echt tekort doen aan een hele generatie apparaten die de iPhone voorgingen en het pad ernaartoe mogelijk maakten.

Ik hoop dat jullie mij corrigeren, dingen toevoegen en mijn ongelijk bewijzen. “Bring it on” deze post is echt uit frustratie geschreven over de “lijkt op de iPhone” posts van de laatste tijd, mijn punt is deze:

De iPhone is op een paar punten innoverend maar vergeet niet wat er voor de iPhone was. Vergeet ook niet dat er een natuurlijk evolutie bestaat in smartphone land, het land waarin veel fabrikanten beschikking hebben over dezelfde onderdelen. “Bizarre claims vereisen bizar bewijs” (vrij vertaald uit het engels) ik ben van mening dat de bizarre claim dat de iPhone de ultieme inspiratie was voor alle huidige smartphones maar een zwakke claim is en dat je als je die claim maakt tekort doet aan voorgaande innovaties en dogmaveranderende uitvindingen..

De iPhone was een revolutie door het combineren van vele al bestaande ideeën, het besef dat mensen liever geen stylus gebruiken en de briljante marketing die we kennen van Steve Jobs. De iPhone is perfect voor sommige mensen maar niets voor mij. Als tweaker wil ik veel meer controle over mijn apparaat. Ik wil dus niet eens een apparaat wat op de filosofie van de iPhone is gebaseerd, qua ontwerp wel maar is dit het een ontwerp van Apple of van de Sony Ericsson P800 zonder klepje?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, houd wel in de gaten dat dit verhaal grotendeels een mening is en meningen zijn er om te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raddraaier
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-05 16:15
De iPhone is op een totaal andere leest geschoeid dan de mainstream PDA's dat waren. Get over it. De PDA is altijd gepromoot als een verlengstuk van je PC (email, browsen, een beetje client-server applicatie's runnen). Spelletjes op je telefoon? Daar lachten de "zakelijke" PDA gebruikers om. Opeens is de iPhone hot en de zakelijke gebruiker not en het enige wat we horen van die voormalige PDA-fabrikanten is: marketplace dit, store dat, widgets dit, 3D rendering dat. De 3.5mm jack en albumart om door je albums te browsen kwam ietsjes later, muziek op je zakelijke PDA lol wut? Toen bleek multitouch wel handig en die stomme hardware keyboard van weinig toegevoegde waarde. Hmm, maak er dan meteen een iPhone van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Spelletjes op je telefoon? Daar lachten de Nokia Ngage fans niet om. De SE P800 speelde prima muziek ook al had hij een 2.5 jack. SE heeft onder de Walkman vlag aardig wat foons met een 3.5 jack uitgebracht die helemaal op muziek gericht waren, de nieuwere hadden ook TrackID waar Shazam van is afgeleid. Lees voor de grap eens de oude reviews van de nokia 7710, deze foon had (onder andere) de volgende features:

RealPlayer, for video
Visual Radio
Music Player (MP3, AAC, WAV, etc)
Images viewer
Opera web browser
Camera and camcorder

De introductie was in 2004. Op de Ngage uit 2003 kon je lekker Lara Croft spelen en ook bellen. Dat is innovatie.

Wat je verkeerd ziet is dat je massale verkoop en een breed publiek aanspreken vergist voor vernieuwend bezig zijn. Dit is de begrijpelijk, doordat de apparaten daarvoor veel minder fans trokken lijkt het net of daarvoor apparaten met dezelfde features als de iPhone niet bestonden.

Ik geef toe dat Apple goed is in het wachten met dingen doen tot ze ze goed kunnen doen maar dat betekend niet dat ze innoverend waren nog dat ze de basis zijn van heel veel andere foons. Het is eerder zo dat de iPhone een mooie evolutie is van daarvoor beschikbare smartphones. Niks mis mee natuurlijk maar het punt van deze post is het aanvechten van het standpunt dat de iPhone de bron is van alle nieuwe smartphones.

En "dat stomme hardware toetsenbord" heeft veel fans, wed maar dat een iPhone met hardware tobo ook goed zou verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door teek2 op 14-03-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Opeens is de iPhone hot en de zakelijke gebruiker not en het enige wat we horen van die voormalige PDA-fabrikanten is: marketplace dit, store dat, widgets dit, 3D rendering dat.

De origine van de marketplace (store) heb ik hierboven uitgelegd. Widgets? Heeft de iPhone widgets? Had de iPhone die maar, dan zou ik hem misschien nog kopen. 3D rendering, je bedoelt zoals de Ngage uit 2003?

Nogmaals, Apple is goed in een breed publiek aanspreken, niet in innoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 23:07
Zoals meestal het geval is zijn de innovaties meestal een samenkomst van verschillende technologiën.

Waar vooral de iPhone op uitblinkt(e) was dat ze net zoals op hun pc, het os afgestemd is op de hardware. Het is niet zoals windows mobile, waar de hardware haperde of het os.

Voor mij was dan ook de grootste innovatie van Apple om de focus te leggen op de "User Experience" en niet zozeer op de specificaties. Hetzelfde heeft nintendo gehad met de Wii, de andere gingen maar gooien met specs en gigaflops en andere, Nintendo bracht een ervaring.

En sindsdien is het allemaal hard gegaan, Windows Mobile 7 is meer ene user ervaring os geworden dan een spec os ( weinig nieuwe ondersteuningen ), Microsoft heeft nu speciale teams die rond user experience werken...
en het werd ook tijd dat daar meer rond gedaan word.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckyluuk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 03:02
Leuk stukje, maar als ik dit zo gelezen heb, wil je eigenlijk dat al die (jonge) Apple fans met argumenten komen om hun standpunt te verdedigen?
Dit zullen ze natuurlijk nooit doen. De personen waar jij het over hebt kunnen hun standpunt helemaal niet verdedigen met (goede) argumenten in een "debat". Het zijn (zoals jij ook al vermoedt) de jeugdige (12/13/14 jarige?) tweakers.
De meesten zeggen maar wat, zonder er echt verstand van te hebben.
Maar buiten dat kan dit topic alsnog wel een leuke discussie opleveren.

Nu even over de iPhone zelf.
Ik denk ook inderdaad dat de echte innovatie bij Apple is het combineren van alle elementen.
Tuurlijk alles bestond min of meer al. Dat multi-touch, mp3-speler, internet op een telefoon/PDA en ga zo maar door.
Maar wat Apple heeft gedaan is alle goede elementen gecombineerd en daar gewoon een prachtapparaat van gemaakt.
Ik vind dus ook (maarja daar kan iemand weer heel anders over denken) dat Apple heel innovatief is bezig geweest met de juiste combi en balans van allemaal verschillende elementen.

[ Voor 5% gewijzigd door Luckyluuk op 14-03-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

teek2 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 10:38:
Het feit dat de posts veelal een +1 waardering wegdragen verteld mij dat een groot aantal mensen deze mening onderschrijft en het is dan ook vooral mijn bedoeling met deze grote groep op respectvolle wijze het debat aan te gaan.
Dat zou op zich niet zo moeten zijn. Hetgeen wat jij beschrijft is meningmodden wat zeer ongewenst is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
tc982 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 10:42:
Zoals meestal het geval is zijn de innovaties meestal een samenkomst van verschillende technologiën.

Waar vooral de iPhone op uitblinkt(e) was dat ze net zoals op hun pc, het os afgestemd is op de hardware. Het is niet zoals windows mobile, waar de hardware haperde of het os.

Voor mij was dan ook de grootste innovatie van Apple om de focus te leggen op de "User Experience" en niet zozeer op de specificaties. Hetzelfde heeft nintendo gehad met de Wii, de andere gingen maar gooien met specs en gigaflops en andere, Nintendo bracht een ervaring.

En sindsdien is het allemaal hard gegaan, Windows Mobile 7 is meer ene user ervaring os geworden dan een spec os ( weinig nieuwe ondersteuningen ), Microsoft heeft nu speciale teams die rond user experience werken...
en het werd ook tijd dat daar meer rond gedaan word.
Goede post, ben het er erg mee eens, vooral het nintendo argument. Maar vind je dit een goede reden om te zeggen dat bijvoorbeeld de HTC legend en iPhone kopie is? Ik niet, Google staat er zelf al om bekend gebruiksvriendelijk bezig te zijn, de iPhone zal ze best geïnspireerd hebben maar een mobiel OS past ook wel gewoon goed in hun straatje net als hun netbook OS wat eraan zit te komen.

Steve is goed in het brengen van een ervaring die hij dan "on-stage" ook eens even lekker ondergaat, wat mij betreft kunnen andere bedrijven daar echt wat van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Nu even over de iPhone zelf.
Ik denk ook inderdaad dat de echte innovatie bij Apple is het combineren van alle elementen.
Tuurlijk alles bestond min of meer al. Dat multi-touch, mp3-speler, internet op een telefoon/PDA en ga zo maar door.
Maar wat Apple heeft gedaan is alle goede elementen gecombineerd en daar gewoon een prachtapparaat van gemaakt.
Ik vind dus ook (maarja daar kan iemand weer heel anders over denken) dat Apple heel innovatief is bezig geweest met de juiste combi en balans van allemaal verschillende elementen.
Ok, mee eens de iPhone was innovatief door de ervaring die het bood ook al waren alle losse elementen als op de markt. Ik geef toe, de eerste keer dat ik hem vasthield en op die typische manier met de middelvinger naar beneden en de pink in de lucht over het scherm aaide wat vervolgens heerlijk soepel reageerde dacht ik "wow".

Maw, is de innovatie een capacitief touchscreen? Is HTC een iPhone cloner omdat ze niet de eerste waren die die technologie gebruikten in een smartphone scherm? Zijn dit allemaal iPhone clones? Wat moet HTC doen om niet iPhone cloner genoemd te worden? Kunnen we het erover eens zijn dat deze "iPhone rip-off" posts nutteloos en niet waar zijn? Is Apple straks een rip-off als ze amoled gaan gebruiken (vind ik niet)?

En inderdaad, daarnaast wil ook wel hier de discussie voeren over het al dan niet innovatief zijn de iPhone, leuke discussie, al was het mijn bedoeling om een plek te maken om mensen met meningen als: mobiel gamen, app-stores, grote touchscreens, menutjes met icoontjes en 3.5" jacks op smartphones bestonden allen nog niet voor de iPhone heen te sturen voor een vriendelijk debat ipv van het steeds te moeten lezen onder elke nieuwe smartphone die uitkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door teek2 op 14-03-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Het "probleem" is dat de apple maniacs de tekortkomingen van hun producten niet onderkennen. Dan is en product al snel het beste en innovatief...
Ik heb zelf ook een iPhone, maar zie wel degelijk de tekortkomngen. Mijn zwager is toevallig een echte Apple fan en als ik met hem praat, hoor je hoe hij alle tekortkomingen snel van tafel af veegt door te redeneren met "de normale gebruiker heeft dat niet nodig". Ze zijn zulke fans, dat ze niet inzien hoe slecht het product eigenljk is!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raddraaier
Ik vind de discussie zo wel rond. Je hebt alle fabrikanten inclusief Linux nodig gehad om de merites van de iPhone te weerleggen. Het iPhone platform biedt daarnaast software ontwikkelaars een mogelijkheid om keiharde centjes te verdienen (juist vanwege die minder technische gebruikers), dit leidde daardoor tot de (niet onjuiste) marketingkreet: "there is an app for that". Vergelijk eens voor de grap Uitzending Gemist op de iPhone met andere besturingssystemen; afhankelijk van je verbinding stream je in hoge of lage kwaliteit, je kan pauzeren, vooruit, achteruit spoelen. Apple weet ontwikkelaars te verleiden de lat hoger te leggen. Wil de HTC Legend geen iPhone kloon genoemd worden dan moeten ze iets uitbrengen (software/hardware) waar je mond open van valt: een eigen zwaartekrachtsveld creëren of zo.

Ik heb zelf een HTC Touch Diamond gehad, HSPL upgraden, ROMs flashen, Android gedraaid op m'n WM toestel. Op een gegeven moment ben je dat ook zat, user customization is echt een drogreden om niet voor de iPhone te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Raddraaier schreef op zondag 14 maart 2010 @ 11:57:
... Het iPhone platform biedt daarnaast software ontwikkelaars een mogelijkheid om keiharde centjes te verdienen (juist vanwege die minder technische gebruikers), dit leidde daardoor tot de (niet onjuiste) marketingkreet: "there is an app for that". Vergelijk eens voor de grap Uitzending Gemist op de iPhone met andere besturingssystemen; afhankelijk van je verbinding stream je in hoge of lage kwaliteit, je kan pauzeren, vooruit, achteruit spoelen. Apple weet ontwikkelaars te verleiden de lat hoger te leggen. Wil de HTC Legend geen iPhone kloon genoemd worden dan moeten ze iets uitbrengen (software/hardware) waar je mond open van valt: een eigen zwaartekrachtsveld creëren of zo.
Wederom, dit zijn alle resultaten van de enorme markt die Apple kan aanspreken. Natuurlijk brengt dit gigantische voordelen mee, de grootste lijkt me inderdaad de "pay-off" voor ontwikkelaars. Maar maakt dat het de bron van alle vernieuwing? Balen dat Android (nog )niet zoveel ontwikkelaars trekt, meer niet.
Ik heb zelf een HTC Touch Diamond gehad, HSPL upgraden, ROMs flashen, Android gedraaid op m'n WM toestel. Op een gegeven moment ben je dat ook zat, user customization is echt een drogreden om niet voor de iPhone te kiezen.
Een drogreden is een denkfout. Zo zou ik het meer willen aanpassen van de ui waar je dagelijks een interactie mee hebt niet willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
dfrenner schreef op zondag 14 maart 2010 @ 11:57:
Het "probleem" is dat de apple maniacs de tekortkomingen van hun producten niet onderkennen. Dan is en product al snel het beste en innovatief...
Stockholm syndroom heet dat :) Je hoort dat vaker:
http://www.9to5mac.com/weird_science_30189

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, nee. Het Stockholm syndroom is toch echt wat anders: Wikipedia: Stockholm syndrome. Hoewel de 'symptomen' misschien deels overeen lijken te komen, heeft het Stockholm syndroom toch een volledig andere oorzaak en is psychologisch heel anders. Dat een analist beweert dat ze op elkaar lijken is leuk, maar dat maakt het nog niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:25

job

Om een term als het stockholm syndroom (wat dus over een gijzeling ging) te gebruiken bij het kopen van een product is wat overdreven. Noem het gewoon cognitieve dissonantie... want dat is het.

Wikipedia: Cognitieve dissonantie (matige uitleg, maar ala)
En kijk dan eens bij het kopje marketing

[ Voor 30% gewijzigd door job op 14-03-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Prima topic :)
Ik wacht tot de eerste Apple fanboys dit topic ook helemaal gaan afkraken, maar tot nu toe zeer innovatief topic :Y)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Ok, geen stockholm syndrome maar net zoiets... toch een leuk stukje om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:08
doe maar niet

[ Voor 97% gewijzigd door dawuss op 15-03-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Haha, heb hem gepost op zaterdagmorgen en geschreven in de Trein tussen a'dam en r'dam op vrijdag (heen en terug en op mijn eee 1000he fyi) ;) ik heb het niet zo druk op het moment, hier kan ik lekker mijn creatieve energie kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 18:16
De iPhone was m.i. zeker niet innovatief, maar heb er onlangs toch één aangeschaft. Hiervoor had ik WM6.1 draaien op een HTC s730. Leuk, maar zoals hierboven al gezegd, je gaat er custom roms opzetten, in de hoop dat het beter wordt. Er waren gewoon tekortkomingen, en bediening was ook niet altijd even soepel.
Maar ik zal ook niet zeggen dat de iPhone het beste aller tijden is. Ik wacht nl nog stééds op flash-ondersteuning, pas als ze die aan de praat krijgen is het echt top.
De iPhone heeft niet het beste van het beste, maar wel het meest soepele, niet vastlopende OS in mijn ogen, en dat is mij heel wat waard. En dat hardware-toetsenbord mis ik nou ook niet echt... binnen een dag ben je aan zo'n touchscreen toetsenborde gewend, zonder met een stylus te hoeven klooien...
Overigens was dit pas mijn 2e apple-product, dus nee... geen fanboy... en nee, ook geen 12/13 of 14 ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Interesant stuk, teek2. Ik ben het ook op veel punten met je eens.

In 2002 had ik een iPaq (jaja, let op de naam) van HP met Windows Mobile. Die heb ik een hele tijd gebruikt, zelfs nadat de maker van de iPaq HTC werd. Nu heb ik een HTC met Windows Mobile.

Bij de introductie van de iPhone dacht ik meteen: dit is een iPaq-rip-off. Ik moest lachen omdat al die rare Appel-fans wilden betalen voor software die op Windows Mobile gratis was en overal te vinden. Het heeft me echt enorm verbaasd dat mensen liever betalen voor software dan gratis software te gebruiken. Ik begrijp het concept wel: je krijgt er een beetje filtering, moderatie voor terug, maar dat had je met software voor WM ook.

Afgezien van deze overwegingen denk ik dat je een stapje achteruit moet doen en naar het grotere plaatje moet kijken:
- onderdelen worden beter en kleiner;
- draadloze internetverbindingen worden sneller en goedkoper;
- 'we' (iedereen die smartphones maakt) worden beter in het maken van interfaces voor smartphones, want we hebben er meer ervaring mee;
- smartphones worden goedkoper;
- bestaande ideeën en technologieën worden snel gecombineerd (bv. augmented reality, geografische info).

Als nu ook accu's langer mee kunnen gaan dan is het helemaal mooi.

Alle fabrikanten van dit soort devices beïnvloeden elkaar. Wie iets als eerste bedenkt en/of maakt, is niet echt belangrijk, behalve voor de legal dept. van de patenthouder. Het is net als met muziek: je kan beter stromingen aangeven dan bepaalde makers.

Ook in computer- en smartphone-land beïnvloeden partijen elkaar zeer sterk; het is erg moeilijk om ideeën te definiëren en nog veel moeilijker om de precieze herkomst van een bepaald idee vast te stellen. Alleen al daarom vind ik dat de termen "iPhone-rip-off" en "iPhone-killer" getuigen van een te beperkte blik op de industrie.

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
@ frumper en vorkbaard, dit bedoel ik precies, jullie onderkennen de tekortkomingen, kennen de geschiedenis van de mobiele markt en concluderen dat de iPhone (voor sommigen) een heerlijk apparaat is.

Niets dan lof, ik had hem (de iPhone 3G) zelf ook bijna gekocht, en laatst weer bijna de 3Gs tot de Legend me overhaalde (hopelijk komt hij morgen binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Prima topic, TS.

Ik ben het met je eens. Sommige iPhone gebruikers die ik spreek, lijken wel oogkleppen op te hebben. Op internet word er inderdaad veel heen-en-weer gebashed tussen iPhone en andere smartphone gebruikers.

Ik wil wat meer de nadruk leggen op Apples marketingapparaat. Je kunt er niet omheen, apple is qua marketing gewoon briljant. Ze weten mensen echt goed te overtuigen. Dat ligt volgens mij ook niet aan het product (die is zoals jij al aangeeft op slechts een paar punten écht innovatief) maar meer aan hoe ze het brengen.

Wat Apple heeft gedaan is gewoon heel slim.

Ze hadden een enorme afzet van hun iPods. Sinds de iPhone word er steeds minder over die dingen gepraat maar vroeger (een paar jaar terug) had de normale mens een telefoon in zijn broekzak en tevens een iPod met een grote collectie muziek. De iPods waren duur maar het was een groot succes. Het was een paar jaar lang een van de favouriete kerstboomcadeautjes enzovoort.
Bij de tijd dat iedereen wist wat een iPod was, konden ze zich richten op een telefoon.
Iedereen heeft onthouden wat een handig apparaat een iPod is en dat het een groot verschil was met traditionele MP3-spelers.

Apple kwam met de iPhone. Er werd volop reclame gemaakt en de populairiteit was meteen enorm. Deels ook te danken aan het geheimzinnige gedoe van apple voor de introductie.
De iPhone werd neergezet als nieuw en uitzinnig goed. Het was een telefoon zoals nog niemand het gezien had.

En dat klopte ook. Apple zette het neer als een telefoon met veel meer features dan een normale telefoon. Dat er al smartphones bestonden negeerden ze volkomen. Ze introduceerden het als een nieuw ding en dat kon ook want de enigen die gehoord hadden van een smartphone waren de zakelijke gebruikers. Het gewone volk kende het gewoon niet.

In de tijd voor de iPhone was echter al een verschuiving te zien in de smartphonemarkt.
In het begin van de smartphones werden ze Pocket PC genoemt. Als verlengstuk van de gewone thuiscomputer. Toen HTC begon met het verkopen van toestellen onder de eigen naam, zagen zij ook al in dat als de smartphone gebruiksvriendelijker werden, er meer van verkocht zouden worden. Een widget voor het today screen van Windows mobile werd geintroduceerd en trok al een grote groep nieuwe mensen.
Maar dit was niet genoeg. HTC was afhankelijk van Microsoft. Ze waren niet groot genoeg om een nieuw besturingssysteem te bouwen zoals Apple dat wel kon.

Op het gebied van de interface was apple goed bezig. bediening zonder gebruik van de stylus was nieuw in smartphoneland.

Vergeleken met andere smartphones was de iPhone qua features zeker niet de beste. Ze hadden geen ondersteuning voor 3G en MMS-en zat er ook niet in, terwijl dat in de toenmalige feature-phones wel zat.

Apples succes op de smartphonemarkt is volgens mij dus te wijten aan dat ze een goede vingervriendelijke interface hadden en dat ze hun product neerzetten alsof er niets anders was.

Dat hun marketing zo werkt bleek ook in de keynotes van Jobs tijdens de introducties van de verschillende iPhones. Hij vertelde alsof de iPhone de eerste was die GPS aan boord had, of de eerste was waarmee je kon internetten. Allemaal leugens als je kijkt naar smartphones van die tijd. Maar vergeleken met gewone telefoons had hij meer gelijk.
Het punt is, dat smartphones zo onbekend waren dat mensen gewoon niet wisten dat het leugens waren. Jobs' woorden werden als harde waarheid aangenomen en tot de dag van vandaag stellig verdedigd.

Op mijn werk legde ik mijn HD2 naast iemands iPhone en toch bleef de eigenaar volhouden dat hij de beste telefoon had. Hij wist NIETS over mijn telefoon. Toen ik hem had laten zien dat mijn GPS wel in het gebouw werkte waar we zaten en dat mijn beeldschermresolutie 2x zo hoog was, en dat mijn homescreen meer was dan alleen een scherm met snelkoppelingen naar Apps, en dat ik mijn software gewoon gratis kon krijgen, dat ik mijn telefoon zonder problemen voor garantie kon flashen, dat mijn toetsenbord beter werkte en wat dan ook nog meer bleef hij volhouden dat hij de beste telefoon had omdat het een iPhone was.

Het gaat dus alleen maar om de naam, en je kan het mensen uitleggen maar toch houden ze het vol om het te beweren.

Het is net als bij dure auto's. De een wil een BMW en de ander een Audi. Een technisch onderlegd persoon kan uitleggen dat een Audi technisch ondergeschikt is aan BMW maar toch zal de Audi-rijder volhouden dat hij de beste auto rijd. Die discussie is gewoon een non-discussie. De mensen zijn te koppig. Ze zullen het volhouden omdat het de waarheid is. In hun beleving. En dat kan kloppen. Als je een Simca hebt gereden en je koopt daarna een Audi dan zul je echt geloven dat het de beste ter wereld is. Net als met smartphones. Mensen komen van hun simpele Samsung, Nokia of SE telefoon af en gebruiken voor het eerst een smartphone: de iPod. En dan zul je ook best geloven dat er niets beters is want het verschil was al zo groot, hoe kan er nou nog iets beters zijn?

Er is niets meer waar als de mens zijn eigen waarheid. Daar kun je niet tegenop redeneren.

Soms krijg ik echt de kriebels als ik weer zo'n iPhone post tegen kom. En waar gaat het eigenlijk om? De persoon die het bericht typt wil de bevestiging dat hij de beste telefoon heeft. Hij wilt het nog een keer horen. Zet dan lekker een filmpje aan van Steve Jobs, die zal het je nog honderd keer vertellen. Maar laat de mensen die beter weten alsjeblieft met rust.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:39
Ik denk dat de marketing gewoon echt top is. Ze bieden dingen aan die op de Iphone pas net uitkomen, en op andere telefoons al 'eeuwen' bestaat. Voorbeeld: Copy and Paste.
De Iphone kon dat nog geen eens in het begin, en toen het uitkwam dacht iedereen Wow mega, dat is handig.
Terwijl ook heel veel mensen dachten, Omg nu pas!?
Ze bieden hun producten aan aan de consument als het beste wat er is, op zon manier dat ze het nog geloven ook!

Het enigste voordeel is dat ze het bij 1 telefoon gelaten hebben. Bij HTC is er nog al verschil in hardware in de telefoons, kijk naar de schermen andere resoluties enzo. Bij de Iphone is het gewoon een ( weliswaar lage ) resolutie.

Ze kunnen mensen goed overtuigen, die keynote van de eerste Iphone was ook best cool. Ze lieten de mensen denken dat de Iphone de enigste en beste telefoon was. Terwijl hij nog geen eens 3G had, of video's kon opnemen, of MMS, of copy and paste. Maar ze laten de mensen zien wat ie wel kan, en laten zo de mensen die dingen vergeten.

Ze zijn ook zo geheimzinnig dat het niet gek is dat je wilt weten wanneer of wat er nou komt!!
De Ipad, ze introduceren dit apparaat als een nettop/laptop vervanger? DAT ding heeft nog geen eens flash...

[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 14-03-2010 15:11 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Sjonge… alsof alleen de marketing goed is. Al maak je nog zon goede reclame voor een product maar het blijkt naderhand niet goed te werken koopt niemand het. Volgens mij doet de iPhone het alsnog vrij "aardig".

En het is echt niet iets nieuws in de reclamewereld dat je focust op de dingen die je wel hebt in plaats van niet natuurlijk. Daarom zijn bedrijven als samsung en asus zo gretig op die kreten die ze op een doos kwijt kunnen. Hoe meer hoe beter het product werkt immers!

[ Voor 38% gewijzigd door lowfi op 14-03-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:37
Als ik het goed begrijp gaat er hier de discussie of de iPhone wel of niet inovatief is. (en waardoor veel mensen andere nieuwe telefoons als ‘‘niet inovatief’ beschouwen)

Laten we eerst terug gaan naar de basis, wat is inovatief?
Innovatie: Alle activiteiten die gericht zijn op vernieuwing in een bedrijf.
Toelichting:
Innovaties kunnen zowel technologisch als niet-technologisch van aard zijn. Bij technologische innovatie gaat het om het vernieuwen dan wel sterk verbeteren van producten of diensten of de processen waarmee producten en diensten worden voortgebracht. Van niet-technologische innovatie is bijvoorbeeld sprake bij vernieuwingen in de organisatie.
Bron CBS: Link http://www.cbs.nl/nl-NL/m...efault.htm?conceptid=2703

Opvallend is dat veel punten door jou als "logische ontwikkelingen" worden afgeschreven. Los van het feit dat volgens de definitie van innovatie, deze "volgens jou logische ontwikkelingen" innovatief blijken te zijn. Zal ik mijn kijk hierop toelichten.
- een aan de zijkant geplaatste volume/mute/camera knop op te telefoon is innovatief. Dit is geen innovatie van apple maar wel van de eerste fabrikant die dit toepaste, om de volgende redenen: 
*Indien dit innovatie is is dit duidelijk technologische innovatie, niet-technologische innovatie gaat over vernieuwing in organisatie.
het is een verbeterde manier hoe het proces (volume regeling/mute/camera) word voortgebracht.

Volgens jou kijk zouden dit allen "logische ontwikkelingen" zijn. 
Laat mij dan de volgende vraag stellen:
Op het moment dat een fabrikant een telefoon maakt met een accuduur van 10 jaar voordat deze opnieuw opgeladen moet worden, vind jij dit dan vernieuwend en is dit innovatief ?
Vervolg vraag:
Op het moment dat 3 maanden later bijna alle telefoons dit kunnen, vind jij de eerste telefoon nog altijd innovatief ? Vind jij die andere telefoons dan ook innovatief?

Dit is wel degelijk innovatie indien de bouw of het proces in de accu verandert, echter voor alle fabrikanten erna is dit geen innovatie. Daarom spreken mensen van rip-offs.

Of ander voorbeeld
De bekende camera op de achterkant van de telefoon,
* Indien dit innovatie is is dit duidelijk technologische innovatie, niet-technologische innovatie gaat over vernieuwing in organisatie.
Het is een nieuwe wijze hoe een dienst/proces (camera, beeld informatie opslaan) word voortgebracht.
Sterker nog: de fabrikant die als eerste de camera aan de voorkant plaatste is innovatie, de fabrikant die als eerste met een camera ook video kon opnemen is innovatie.

Echter er waren al langer los digitale camera’s en telefoons te koop, volgens jou beredenering is dit een ‘logische ontwikkeling’. Toch is dit bij de eerste innovatie, daarna kwamen rip-offs.

Om er een eind aan te breien even terug naar de iPhone:
Een scherm wat bijna de hele voorkant bedekt, wat over het complete oppervlak volledig multitouch ondersteund, wat in precisie met vingers bediend werd d.m.v warmte en maar 1 ‘echte’ knop waarmee alle handelingen op de telefoon gedaan konden worden waarbij het toestel een gestroomlijnde vorm heeft, was inovatief. (noem mij het toestel die het kon?)

Wit/zwarte achterkant is niet innovatief, dit voegt geen nieuwe functionaliteit toe en verbeterd ook geen enkel proces.

Ik ga op dit moment niet in op de software, echter ben ik van mening dat deze niet volledig innovatief is maar wel innovatief qua bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 23:07
teek2 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 11:04:
[...]
Goede post, ben het er erg mee eens, vooral het nintendo argument. Maar vind je dit een goede reden om te zeggen dat bijvoorbeeld de HTC legend en iPhone kopie is? Ik niet, Google staat er zelf al om bekend gebruiksvriendelijk bezig te zijn, de iPhone zal ze best geïnspireerd hebben maar een mobiel OS past ook wel gewoon goed in hun straatje net als hun netbook OS wat eraan zit te komen.

Steve is goed in het brengen van een ervaring die hij dan "on-stage" ook eens even lekker ondergaat, wat mij betreft kunnen andere bedrijven daar echt wat van leren.
Omdat ze de eerste zijn die die Hype hebben kunnen creëren is alles wat er nu komt altijd een rip-off. Een stylo is nog steeds een bic, en pepsi smaakt toch niet zo naar Cola. Daarom zijn de andere producten altijd een ripoff. Het zal pas beteren als ze iets innoveren dat niets meer met de huidige lijn te maken heeft.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
RVE_NL schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:46:
Als ik het goed begrijp gaat er hier de discussie of de iPhone wel of niet inovatief is. (en waardoor veel mensen andere nieuwe telefoons als ‘‘niet inovatief’ beschouwen)
Klopt helemaal.

Of je het er nu mee eens bent of niet, Ik vind dat dit forum een veel intelligentere sfeer heeft dan de meeste fipos onder smartphone aankondigingen. Een deel van het doel was ook de discussie hierheen verplaatsen ipv de posts van nieuwe htc/nokia/wat-dan-ook en een plaats te creëren waar je heen kan voor een wat meer hoogstaande iPhone vs andere smartphones discussies ;)

Lukt aardig tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

tc982 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:47:
[...]
Omdat ze de eerste zijn die die Hype hebben kunnen creëren is alles wat er nu komt altijd een rip-off. [...] Daarom zijn de andere producten altijd een ripoff. Het zal pas beteren als ze iets innoveren dat niets meer met de huidige lijn te maken heeft.
Je kan niet iets off-rippen dat er nog niet is. Als je de eerste bent die een smartphone maakt, is dat geen rip-off, hoe groot de hype *erna* ook is. En "innoveren" betekent "vernieuwen". Vernieuwen betekent dat je een bestaand iets neemt en dat in veel opzichten beter maakt. Zonder oorspronkelijk product geen vernieuwing, het moet dus t.a.t. met de huidige lijn te maken hebben.

Los daarvan: de iPhone is absoluut geen slecht product (maar betrekkelijk wel: elke functie is beter op een andere telefoon, d.w.z. de iPhone is met geen enkele functie het beste - mogelijk is het wel gemiddeld de beste functieverzameling).

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
lowfi schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:37:
Sjonge… alsof alleen de marketing goed is. Al maak je nog zon goede reclame voor een product maar het blijkt naderhand niet goed te werken koopt niemand het. Volgens mij doet de iPhone het alsnog vrij "aardig".

En het is echt niet iets nieuws in de reclamewereld dat je focust op de dingen die je wel hebt in plaats van niet natuurlijk. Daarom zijn bedrijven als samsung en asus zo gretig op die kreten die ze op een doos kwijt kunnen. Hoe meer hoe beter het product werkt immers!
Nee dat is het hem nu juist... Als die gegevens op overige producten (10 megapixel camera of 600 herz televisie), daar prikt de consument wel aardig doorheen. Ook niet helemaal, je hebt altijd mensen die denken dat meer beter is, of dat meer megapixels, scherpere foto's opleveren. Je zag gewoon een megapixel wedloop in camera land en dat ging deels ten kosten van de kwaliteit van de foto's.

Het duurt even voor men de truucjes door heeft...

Apple heeft met OSX en foto/videobewerking gewoon een goed product neergezet. Zo goed dat de laptops van apple als het beste werden gezien. Uiteindelijk draait er tegenwoordig gewoon een intel processor in en niet eens de snelste. Dus het is al gauw een leuk uitziende overpricede laptop. Maar het ziet er leuk uit, dus men koopt het. Uiteindelijk hebben zo veel mensen het gekocht dat het een soort hype wordt. Dat zag je met de ipod en nu ook met de iphone.

Als je toch even verder kijkt is het gewoon een product met tekortkomingen... Ik heb zelf een iphone, dus mag daar wel over oordelen. Men pretendeert op de gebruiker toe te spitsen. Terwijl ik in het gebruik juist wordt belemmerd. Ik wilde laatst de 16 GB gebruiken om iets over te zetten. Gewoon aan de laptop hangen en erop zetten en op laptop 2 overzetten. Dat is gebruikersgemak: Plug and play. Maar daar laat Apple steken vallen. Dit afdoen als, dat is het doel niet van de telefoon, gaat er bij mij niet in. Mijn camera kan het zelfs... Je hebt 16 GB, en hier bepaalt de fabrikant even waar jij het wel en niet voor mag gebruiken. Hoe handig ze zijn met ipod en telefoon in één stoppen, des te onhandiger is het dat je toch weer een hd ernaast moet hebben. Mijn zwager weet dit weer helemaal van tafel te vegen, door het argument: de gewone gebruiker gebruikt zijn telefoon niet als opslagmedium. Ja zo kun je alles mooi maken hé.

Ook zaken als de batterij worden simpel van tefel geveegd. Ik vind het belachelijk dat mijn batterij 3 kwart dag mee gaat. Mijn zwager zegt dat het geen probleem is, want je kan toch voor je weg gaat met een volle accu weg en als je dan om 17:00 uur thuis bent weer aan de lader hangen. Ja dat kan, maar het blijft m.i. een slect eigenschap. Als je nu net over werkt en de avond ook weg bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:55
lowfi schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:37:

Apple is gewoon goed in het 'mainstreamen' van een product dmv marketing. Er zijn vaak alternatieven die beter en goedkoper zijn, maar toch kiezen velen voor apple.

Over dat mainstreamen: in april 2005 liep ik rond met een orange spv m500.
Dan krijg je reacties als 'waarom zou je willen msn-en op je telefoon', 'ik heb al een tomtom, dus waarom wil je dat op je mobiel', 'je gaat toch niet met zo'n grote koelkast rondlopen', 'ik heb al een losse mp3 speler' enz enz.

Maakt Apple een vergelijkbaar apparaat is het opeens revolutionair en zijn de features die er op zitten opeens 'must haves' (bijvoorbeeld zo'n accellerometer) .

Ik kan me er ook niet druk om maken wat anderen er van vinden en waarom ze kiezen voor een bepaalde telefoon, maar opmerkelijk vind ik het wel.
Sinds begin 2008 gebruik ik een HTC touch cruise. Dit omdat de originele iphone (uit dat zelfde tijdperk) een aantal features miste die ik er zeker in wilde hebben
(ingebouwde gps, fm-radio, verwisselbare opslag) en een aantal (overkomelijke) minpuntjes (geen verwisselbare batterij, verplicht apple kabeltjes nodig ipv gewoon usb, verplicht itunes enz)

Over een tijdje kan ik een nieuwe telefoon uitzoeken, en als er een nieuwe telefoon van apple komt waar alles in zit wat ik wil zal ik hem zeker overwegen. Maar momenteel lijkt de htc desire mij de beste prijs/kwaliteit/features te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Raar voorbeeld wat ik kan ook 1000 dingen verzinnen die wel met een iPhone kunnen maar niet met een digitale camera ;)

Elk product heeft tekortkomingen maar volgens mij is dat ook helemaal niet de bedoeling om die uit te lichten in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De iPad is juist een stap terug: met DRM all-over.

Afbeeldingslocatie: http://static.fsf.org/nosvn/apple/iPadPetitionFront02_sm.jpg
DRM will give Apple and their corporate partners the power to disable features, block competing products (especially free software) censor news, and even delete books, videos, or news stories from users' computers without notice-- using the device's "always on" network connection.

This past year, we have seen how human rights and democracy protestors can have the technology they use turned against them. By making a computer where every application is under total, centralized control, Apple is endangering freedom to increase profits.

Apple can say they will not abuse this power, but their record of App Store rejections and removals gives us no reason to trust them. The iPad's unprecedented use of DRM to control all capabilities of a general purpose computer is a dangerous step backward for computing and for media distribution.

We demand that Apple remove all DRM from its devices.
http://www.defectivebydesign.org/ipad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:55
lowfi schreef op zondag 14 maart 2010 @ 20:38:
Raar voorbeeld wat ik kan ook 1000 dingen verzinnen die wel met een iPhone kunnen maar niet met een digitale camera ;)

Elk product heeft tekortkomingen maar volgens mij is dat ook helemaal niet de bedoeling om die uit te lichten in dit topic.
Tot op zekere hoogte wel, dat is het 'innovatie' gedeelte immers. Iets brengen wat er nog niet is, of iets wat er al is beter maken.

In mijn ogen kan de iphone qua software bijvoorbeeld best als innovatief gezien worden, maar qua hardware en functionaliteit zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik wil hier ook wel even op inhaken omdat ik een echte "Apple-Hater" ben.
Hieronder zal ik uitleggen waarom ;)

Niemand kan om de marketing en verhalen van Apple heen, ze zijn gewoonweg perfect en ze zorgen er altijd voor dat iedereen totaal in de ban is van een nieuwe product van ze.
Of het nu een MP3-speler is of een telefoon, alles slaat aan.
De producten zien er gelikt en strak uit, en zorgen volgens de "fanboys" voor een ongeëvenaarde ervaring!
En dit is juist het punt waar ik finaal over struikel en me tegen Apple ga keren.
Al die "fanboys" komen me zo m'n strot uit, dat ik al totaal klaar ben met Apple voordat ik een product van ze gekocht heb.

Oke, vroeger(toen ik een kleine DennusB was) had ik ook een iPod, een iPod nano van 2GB, gekregen.
Dat was toen ik die kreeg de bom, iedereen had er minimaal 1 op z'n verlanglijstje staan en ik vond dat apparaat echt super.
Het werkte soepel, het zag er stoer uit en het klonk ook nog een goed.
Helaas kwam daar gelijk het 1e minpunt van Apple om de hoek kijken, en dat is dat verrekte Itunes.
Ik heb werkelijk waar nog nooit een softwarepakket gezien wat zo'n drama is als dat :(
Het zorgde ervoor dat m'n pc altijd vast liep, was traag en ik kon niet ultiem genieten van m'n iPod.

Ik heb m'n iPod toen weggegeven aan m'n zusje en ben overgestapt op een "simpele" 8GB Sony MP3-Speler.
Zag er natuurlijk lang niet zo stoer uit, en was veeeeel goedkoper(2e minpunt, overpricing van Apple).
Ook Sony leverde er software bij, maar ik kon zelf kiezen of ik dit wel of niet ging gebruiken.
Ik heb dit niet gedaan en kon heerlijk overal plug-and-play gebruik maken van m'n MP3-Speler, ideaal _/-\o_

Toen vervolgens de hype van de iPhone inkwam was ik helemaal van de kaart, het was super duur(voor een 14 jarig ventje) en zag er super stoer uit!
Ik moest dat ook hebben!!
Maar ik liep toen nog rond met verschillende non-apple "mindere" toestellen, ik begon met een simpele Siemens en loop nu met een HTC Hero, die komende maand vervangen gaat worden door een HTC Desire.

En ja, op alle 2 die telefoons draait Android. Waarom vraag je je dan af?
Punt 1 is omdat het gewoon zo klaar is als een klontje dat het een goed OS is, het draait soepel, ziet er lekker fancy uit, en doet wat het moet doen.
Als ik dan keek naar iPhone, die geen MMS'jes kon versturen, die niet kon filmen met de camera en die ook nog zo'n dramatische "screening" heeft voor de Store, dan bedank ik en ga ik snel verder met Android.
Tuurlijk draait dat iPhone OS soepel en lekker. Maar dit komt puur en alleen omdat Apple DWINGT dat het alleen op hun eigen hardware mag draaien. Ja zo kan ik ook wat maken natuurlijk... lekker makkelijk.

Als ik dan vervolgens die Macbooks zie bij vrienden denk ik van "Wow". Het ziet er super kick uit.
Maar toch weiger ik pertinent om zo'n ding te kopen. Zelfs als ik er 1 zou krijgen geef ik hem weer weg.

Het punt wat ik wil maken is dat de fanboys blijven gillen "Apple is perfect... blabla".
En ja, de marketing is top, en de apparaten vaak ook. Maar het is allemaal net niet!
Of dat nou komt door debiele beveiligingen, onhandige softwarepakketten of de hele hype eromheen, ik weet het niet.
Maar ik bedank hartelijk voor een product van Apple. :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Je had al op kunnen houden na de eerste zin. Je relaas voegt helemaal niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:06
1 – Scherm wat bijna de hele voorkant bedekt.

3 – het scrollen gaat net als op de iPhone inclusief bounce effect en het scrollen met “moment” (het scrollen gaat door als je een zetje geeft)
4 – Apple heeft multitouch uitgevonden en pinch-2-zoom en alle zegens die het kunnen detecteren van twee aanwijzers met zich meebrengt.
Ten eerste, deze hele discussie is niets waard als je niet eerst definieert wat 'innovatief' is.

Blijkbaar vind jij het samenvoegen (en goed samenvoegen) van twee bestaande producten niet innovatief. De eerste auto met airco is volgens jou niet innovatief, terwijl het in mijn ogen dat wel is. Immers, je bent de eerste die dat bedenkt, en het verkoopt goed. Terwijl zowel een auto als airco al wel bestond.

Daarnaast zijn alle punten die je opratelt dingen waarvan ik denk, hoe verzin je het dat sommige mensen beweren dat dat innovatief is?

Maar goed, ik als 'Apple fanboy' (of zo zal ik nu worden aangekeken, gezien de andere reacties als 'nu is het wachten op de fanboy met tegenargumten)...

1 – Scherm wat bijna de hele voorkant bedekt

Sure, dat was er al van te voren. Geen innovatie hier. De innovatie zit hem meer in het gebruiken van een capactief scherm, als er een toestel eerder was, show me the candy, maar ik zou het zo niet kunnen bedenken. Je kan zeggen wat je wilt, maar een capactief scherm werkt veel fijner dan een resistief scherm. Tenminste, als je het met de vingers wilt bedienen. Voor een stokje zou een resistief scherm beter kunnen zijn.

Daar zijn we meteen bij het volgende punt, de innovatie van dit scherm, is op zich niet eens de techniek, maar het volledig vinger vriendelijk maken van dit product. Daar heb je een combinatie van technieken voor nodig, een capactief scherm, goede GUI, en multitouch. Dat zijn 3 dingen, die in dit apparent zijn gecombineerd, wat nog niet eerder was gebeurt. Is dat nu geen innovatie?

Het slaat wel aan, want pas sinds toen kwamen de andere toestellen zonder stylus uit, en kwamen er andere vingervriendelijke OS-sen op de markt. WiMo hobbelt daar nu nog wat achteraan, maar heeft zelf toegegeven dat alles die kant op beweegt.

2 en 3 zijn een beetje een voortvloeisel, het idee van weinig knoppen is niet zo zeer om 'weinig' knoppen te hebben, maar een goede interface (aka vingervriendelijk en gebruiksvriendelijk) voor elke applicatie, als ik bel, dan heb ik niet een compleet toetsenbord nodig. Maar is eens standaard telefoon-toetsenbord genoeg, en makkelijker. Deze laat je dan op dat moment zien. Bij het mailen zorg je er voor dat de @ standaard in beeld is, bij het browsen geef je de / en '.com' een prominentere plek e.d. Bij nummers, laat je een nummeriek toetsenbordje zien enzovoort.

Tsja, what can I say, moet je dit er bij halen om 'Apple's innovatie' af te kraken? Terwijl jij dit juist (sarcastisch?) als 'innovatie' probeert te kenmerken, dus ik vraag me af, zoals ik in het begin zei, wat vind jij dat innovatie is?

Er was altijd al wel een grid, tuurlijk dat stamt uit het gewone OS weg (desktop).. maar het scrollen daarin, welke kant scrollde je op? (Op sommige OS-sen na zonder touchscreen, die gingen al wel van links naar rechts) Omhoog en omlaag juist. Pak nu eens een iPhone vast, en ga met je duim scrollen door je applicaties.. (één hand) dit wil prima niet? Omdat het van links naar rechts is.. Naar boven en omlaag gaat met één hand al 'lastiger'.

Daarom hebben ze waarschijnlijk voor zijwaarts gekozen. Vingervriendelijkheid, dus een combinatie van ideeën om een goed product neer te zetten. De innovatie is dus niet één los ding, wat je hier wel probeert, alle losse dingen aankaarten en zeggen, geen innovatie.

Kwam je dit eerder tegen? Volgens mij niet. Dus zelfs los zou dit al volstaan als innovatie niet waar? Zelf speelde ik laatst op een android, en dacht dat mn telefoon mn scrollen niet meer registreerde, er gebeurde namelijk niets... toen ik aan het einde van het lijstje (blijkbaar was).. geloof me, hier wen je aan, en je gaat het gewoon vreemd vinden dat het er niet is.

Sure dat was er wel in het groot, maar dit is gewoon een onderdeel om het vingervriendelijk te maken.

Verzin je het, of schud je het uit de mouw? Niemand die dit ooit beweerde, maar op het tijd van uitkomen, was de concurentie +- wap, of Windows Mobile IE6, en hooguit Opera Mobile 8. Imho is Safari de beste op de markt, toen hij uitkwam, nu is Opera Mobile ook minstens even goed. Of als je voor flash support bent, misschien wel beter.

Fact fact fact, de tweakers.net app hier, voor Windows Mobile, waar zou die zijn interface nu weg hebben... goh... vanaf wanneer begon met de stylus nog maar te dumpen? Ik zou het niet weten. Sinds wanneer kwamen de 'centrale markten' voor mobiele applicaties er door? Phoe, lastige vraag.

Feit blijft dat ze pas zijn gemaakt NADAT de app-store is geopend, en die van Apple blijkt momenteel veruit de succesvolste. Dus, ze hebben hier iets goeds gedaan.

---

Conclusie. Nee alle onderdelen los zijn misschien niet innovatief, dat is de reden dat je het zo vergelijkt. (Een losse airco, en een losse auto was immers ook niet innovatief, maar samen.... ) en zo geld het ook voor de iPhone. (Hoewel sommige losse onderdelen ook al innovatief zijn).

En ja, hoe je het ook went of keert, veel toestellen hebben gewoon inspiratie opgedaan van de iPhone, zie market, stylus droppen, multitouch enzovoort.

Just my 2cts :)

Lekker flame-on topic trouwens

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
lowfi schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:22:
Je had al op kunnen houden na de eerste zin. Je relaas voegt helemaal niets toe.
En jouw reactie voegt wel iets toe ? ;)
offtopic:
Ook een fanboy toevallig ?

[ Voor 10% gewijzigd door DennusB op 14-03-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Laatst online: 18:17

Creesch

bla bla!

ZpAz schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:32:

En ja, hoe je het ook went of keert, veel toestellen hebben gewoon inspiratie opgedaan van de iPhone, zie market, stylus droppen, multitouch enzovoort.

Just my 2cts :)
En daar som je heel mooi op een beschaafde manier het struikelpunt op. Omdat Apple dat met de iphone heeft gedaan mag volgens de gemiddelde apple fanboy een andere fabrikant hier niks meer mee doen. Het lijkt een beetje op de southpark aflevering van "Simpsons did it!" waarin sommige figuren er van overtuigd zijn dat omdat iets al in een bepaalde vorm gedaan is iemand anders hier niet mee aan de slag mag gaan en het verbeteren.

Ik heb nog bijna niemand hier zien ontkennen dat Apple een mooi product op de markt heeft gezet waar veel van de genoemde zaken redelijk netjes gecombineerd zijn. Alleen waar veel mensen over struikelen is het feit dat fanboys niet lijken te begrijpen dat de iPhone ook niet vanuit het niets komt maar dat er bestaande ideeën en innovaties zijn gebruikt en die op een eigen manier zijn gecombineerd tot de bestaande iPhone.

Als andere fabrikanten hier op voortborduren omdat ze inderdaad zien dat bepaalde elementen goed werken word er gelijk moord en brand geschreeuwd "RIP-OFF!!111, HEEFT DE IPHONE ALLANG!". Terwijl dit gewoon is hoe de markt altijd heeft gewerkt, fabrikanten kijken naar elkaar en nemen elementen over die goed werken.

Er wordt door bepaalde mensen dus niet bij stil gestaan dat het een bewegende markt is waar producten constant evolueren en en waar innovaties goed bekeken worden en op een eigen product (in aangepaste vorm) toegepast.
Dat andere fabrikanten elementen overnemen en aanpassen naar hun inzicht zouden de fanboys alleen maar moeten toejuichen, dit houd apple namelijk scherp en hun product alleen maar beter. Helaas lijkt een grote groep niet te snappen dat het product "iPhone" niet magisch vanuit het niets is verschenen maar gewoon een toepassing is van al bestaande ideeën en technieken samengevoegd in een sterk product.

Er zijn ondertussen qua userinterface en gebruiksvriendelijkheid genoeg andere smartphones op de markt die zich kunnen meten met de iphone en ook in de toekomst zal dat alleen maar toenemen. Microsoft bijvoorbeeld lijkt met windows phone 7 ook weer een sterk product in huis te hebben. Maar geen van die producten zijn een letterlijke kopie van de iPhone, hebben allemaal hun eigen specifieke eigenschappen en zullen ook een andere doelgroep aan spreken. Toch zie je op de frontpage gigantisch veel reacties die eigenlijk allemaal tussen "Lijkt wel een beetje op een iphone" of "iphone rip-off!" vallen, terwijl er zoals ik hierboven heb aangehaald er gewoon sprake is van marktwerking, iets wat niet nieuwe is maar al zo oud als het begin van de beschaving....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:41
DennusB schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:55:

Tuurlijk draait dat iPhone OS soepel en lekker. Maar dit komt puur en alleen omdat Apple DWINGT dat het alleen op hun eigen hardware mag draaien. Ja zo kan ik ook wat maken natuurlijk... lekker makkelijk.
Hier wil ik wel even op inhaken;
Zoals het nu lijkt, is de enige manier om een super stabiel, en goed werkend OS te maken, het OS op vooraf bepaalde hardware te laten lopen (en dan maar 1/2 soorten hardware). Op het moment dat je honderden soorten hardware moet gaan ondersteunen gaat het gewoon mis. Dat zie je bij heel veel software. WM phones zijn gewoon bagger (qua OS) omdat ze pak 'n beet 2/300 phones moeten ondersteunen, net als Android.

Kijk naar windows en OSX, Windows zal ongetwijfeld veel beter werken als het gefocussed was op een x aantal apparaten (pak 'n beet 10/20 apparaten). Je kunt er over zeiken, maar dat is de reden waarom er keuzes zijn. Jij kiest voor een apparaat met vrijheid, andere weer juist niet ;). Overal zitten con's en pro's aan, alleen wat ik persoonlijk zo vreemd vind is dat iedereen altijd zo'n hekel aan Apple heeft ;).

iPad OS & iPhone OS zijn gewoon super stabiel, snel en bijna niet te kraken. Dit kan voor iemand zowel een voordeel als nadeel zijn blijkt wel ;). Android & WM & Sybiam (ik noem er een paar) zijn (imho) gewoon niet stabiel, niet altijd even snel (er moet dan meestal weer een dikke processor in om enigszins snelheid te halen) en easy te kraken. Dat kan ook zowel voordelen als nadelen hebben ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
lowfi schreef op zondag 14 maart 2010 @ 22:22:
Hij heeft wel gelijk. Ik wil het omdraaien, de eerste zin had weggelaten mogen worden!
Ik heb meer gebruikers ongemakken door mijn Iphone. Ipod, dan dat ik bij andere telefoons ooit heb gehad! Terwijl Apple pretendeert zich compleet op de user te richten. Daar heb ik nog niets van gemerkt...

Maar de punten die hij noemet worden op een of andere vage wijze altijd teniet gedaan, kan me voorstellen dat je je daaraan irriteert. Mijn zwager (Apple fanboy) is een aardige gozer, maar zodra het over Apple gaat, krijg ik kotsneigingen. Net alsof hij de eigenaar van heel Apple is...

Desondanks heb ik toch een Iphone gekocht. Waarom? Goedkoop abbo, met snel internet. Vervolgens wordt door Apple vrolijk tethering disabled i.o.v. T-mobile. Over gebruikersgemak gesproken... De optie wordt gewoon voor je weggehaald, hoef je ook niet meer te kiezen 8)7
Daarnaast is dat Itunes echt zo'n slecht product! Laat me doen wat ik wil doen. Kopieren/plakken, plug and play... Ooit weleens aan gedacht dat ik niet op mijn pc hetzelfde wil hebben staan als op mijn Ipod/Iphone? Als het op mijn muziekspeler staat, kan het van de PC af. Daarna wil ik het toevallig een keer branden... Zie het maar vanaf de ipod/iphone naar je andere pc te krijgen (laptop bijvoorbeeld), succes! Dat is gewoon het tegenovergestelde van gebruikersgemak!

MAar er zijn ook positieve punten. Ik vind de wijze van smsen veel lekkerder werken dan op andere telefoons. En ik had ook niet verwacht dat active sync voor Exchange werd ondersteund. Maar toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
SanderPS3 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:06:
[...]

iPad OS & iPhone OS zijn gewoon super stabiel, snel en bijna niet te kraken. Dit kan voor iemand zowel een voordeel als nadeel zijn blijkt wel ;). Android & WM & Sybiam (ik noem er een paar) zijn (imho) gewoon niet stabiel, niet altijd even snel (er moet dan meestal weer een dikke processor in om enigszins snelheid te halen) en easy te kraken. Dat kan ook zowel voordelen als nadelen hebben ;).
En hier wil ik dan weer op inhaken.
Heb jij enige ervaring met Android? Ik geloof het niet na dit verhaal namelijk.
Ik draai nu al dik een half jaar Android, en zoals het er nu uitziet ga ik nooit meer naar iets anders.
Het is opensource, kan multitasken(Iphone niet ;)), draait rete snel, heeft tonnen aan gratis applicaties waar je bij de iPhone voor kan betalen, en is rete gebruiksvriendelijk.
Ik snap niet dat jij zonder enige onderbouwing andere OS'sen gaat afkraken?
Jij mag best blij zijn met je iPhone OS, maar zo begin je verdacht veel op een fanboy te lijken, en dat is juist van veel mensen de reden om Apple niet meer te willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

[...]

Hier wil ik wel even op inhaken;
Zoals het nu lijkt, is de enige manier om een super stabiel, en goed werkend OS te maken, het OS op vooraf bepaalde hardware te laten lopen (en dan maar 1/2 soorten hardware). Op het moment dat je honderden soorten hardware moet gaan ondersteunen gaat het gewoon mis. Dat zie je bij heel veel software. WM phones zijn gewoon bagger (qua OS) omdat ze pak 'n beet 2/300 phones moeten ondersteunen, net als Android.

Kijk naar windows en OSX, Windows zal ongetwijfeld veel beter werken als het gefocussed was op een x aantal apparaten (pak 'n beet 10/20 apparaten).
Ik vind het wel knap dat je zo ongeveer alle andere smartphone OSes zo makkelijk op één hoop van bagger gooit (waarbij je het blackberry OS even vergeet wat qua stabiliteit gelijk staat aan het iPhone os) terwijl daar nog een hoop discussie over mogelijk is.

Hiermee laat je wel heel mooi zien wat ik bedoelde in mijn reactie iets boven die van jou.Je veegt alle concurrentie van tafel met oogkleppen op zonder echt naar te kijken en door te hebben dat de markt in beweging is.
[...]
Kijk naar windows en OSX, Windows zal ongetwijfeld veel beter werken als het gefocussed was op een x aantal apparaten (pak 'n beet 10/20 apparaten).
Recentelijk nog met windows 7 gespeeld ?

Je kunt er over zeiken, maar dat is de reden waarom er keuzes zijn. Jij kiest voor een apparaat met vrijheid, andere weer juist niet ;). Overal zitten con's en pro's aan, alleen wat ik persoonlijk zo vreemd vind is dat iedereen altijd zo'n hekel aan Apple heeft ;).
Heel simpel omdat er vanuit een bepaalde groep apple fanboys (ik zeg niet dat jij er één bent) er blijkbaar de overtuiging bestaat dat de iPhone alles is wat er bestaat en wat er hoort te bestaan en ze het niet kunnen laten om dit overal te verkondigen zelfs op plekken waar je toch echt heel hard moeite moet doen als "normale persoon" om de link te leggen.
Is met alles zo, als een bepaalde groep personen met een bedrijf geassocieerd wordt dan "lekt" de houding van die groep naar het imago van dat bedrijf.

Prima als je dat vind, maar dan mag je mij uitleggen waarom er vanuit een bepaalde groep apple gebruikers de Evangelistische neiging bestaat om mensen te bekeren tot de grote appel? Iedereen is zich ondertussen er van bewust dat het product bestaat en dat sommige mensen er dol op zijn, dat is prima. Maar ik snap niet dat er een soort missie van gemaakt moet worden om mensen die dat niet vinden te overtuigen van hun ongelijk? Hebben we hier te maken met een moderne variant van een godsdienst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel een leuk artikeltje verschenen op /. trouwens net:
Microsoft Employees Love Their iPhones

"There is an entertaining and telling article in the Wall Street Journal about iPhone use by Microsoft employees. Apparently, despite it being frowned upon by senior management, iPhone use is rampant among the Redmond rank and file. The head of Microsoft's mobile division tried to explain it away as employees wanting 'to better understand the competition,' although few believe this. Nowhere does the article mention attempts by the company to understand why the iPhone is more attractive to much of Microsoft's tech-savvy workforce than the company's own products."
http://apple.slashdot.org...e-Their-iPhones?art_pos=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
craze_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:24:
Ik vind het wel knap dat je zo ongeveer alle andere smartphone OSes zo makkelijk op één hoop van bagger gooit (waarbij je het blackberry OS even vergeet wat qua stabiliteit gelijk staat aan het iPhone os) terwijl daar nog een hoop discussie over mogelijk is.

Hiermee laat je wel heel mooi zien wat ik bedoelde in mijn reactie iets boven die van jou.Je veegt alle concurrentie van tafel met oogkleppen op zonder echt naar te kijken en door te hebben dat de markt in beweging is.
Dat merk ik ook altijd bij mijn zwager, ook een fanboy. Zoooo vervelend om daar mee te praten op een verjaardag...
Recentelijk nog met windows 7 gespeeld ?
Kijk het blijft Windows, maar je kan het ten minste helemaal naar eigen inzicht beheren en instellen...
Prima als je dat vind, maar dan mag je mij uitleggen waarom er vanuit een bepaalde groep apple gebruikers de Evangelistische neiging bestaat om mensen te bekeren tot de grote appel? Iedereen is zich ondertussen er van bewust dat het product bestaat en dat sommige mensen er dol op zijn, dat is prima. Maar ik snap niet dat er een soort missie van gemaakt moet worden om mensen die dat niet vinden te overtuigen van hun ongelijk? Hebben we hier te maken met een moderne variant van een godsdienst ?
Hahaha, daar lijkt het bij sommige mensen wel op ja. Terwijl ik van mijn leven geen macbook wil. Voor het zelfde geld, heb je snellere processoren, beter, sneller en meer geheugen. Gewoon een betere laptop. En ik krijg dat iedere keer weer te horen, je moet een macbook nemen joh, lekker snel. blaat blaat blaat. Daar wordt je helemaal gek van! Ik wil hem niet!
Wat is nou 10%?
Ik als Windows-man heb ook een Iphone... Dat zegt nog niets. Ik vind het zakelijk gezien een belabberd toestel, maar het heeft een fun factor. Beetje spelen etc.

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 14-03-2010 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
dfrenner schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:20:
[...]

Hij heeft wel gelijk. Ik wil het omdraaien, de eerste zin had weggelaten mogen worden!
Ik heb meer gebruikers ongemakken door mijn Iphone. Ipod, dan dat ik bij andere telefoons ooit heb gehad! Terwijl Apple pretendeert zich compleet op de user te richten. Daar heb ik nog niets van gemerkt...

Maar de punten die hij noemet worden op een of andere vage wijze altijd teniet gedaan, kan me voorstellen dat je je daaraan irriteert. Mijn zwager (Apple fanboy) is een aardige gozer, maar zodra het over Apple gaat, krijg ik kotsneigingen. Net alsof hij de eigenaar van heel Apple is...

Desondanks heb ik toch een Iphone gekocht. Waarom? Goedkoop abbo, met snel internet. Vervolgens wordt door Apple vrolijk tethering disabled i.o.v. T-mobile. Over gebruikersgemak gesproken... De optie wordt gewoon voor je weggehaald, hoef je ook niet meer te kiezen 8)7
Daarnaast is dat Itunes echt zo'n slecht product! Laat me doen wat ik wil doen. Kopieren/plakken, plug and play... Ooit weleens aan gedacht dat ik niet op mijn pc hetzelfde wil hebben staan als op mijn Ipod/Iphone? Als het op mijn muziekspeler staat, kan het van de PC af. Daarna wil ik het toevallig een keer branden... Zie het maar vanaf de ipod/iphone naar je andere pc te krijgen (laptop bijvoorbeeld), succes! Dat is gewoon het tegenovergestelde van gebruikersgemak!

MAar er zijn ook positieve punten. Ik vind de wijze van smsen veel lekkerder werken dan op andere telefoons. En ik had ook niet verwacht dat active sync voor Exchange werd ondersteund. Maar toch wel.
Dat jij als gebruiker een stuk software niet fijn vind doet toch niets af aan de innovatie (ja/nee) van die fabrikant?

Om het maar weer eens op de autos te gooien… als ik zeg dat ik stuurbekrachtiging niet fijn vind omdat ik dan de feeling met de auto kwijt ben betekent dat toch niet dat de techniek ansich niet innovatief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-07 11:59

Redneckerz

A place to be.

In mijn ogen kan de iphone qua software bijvoorbeeld best als innovatief gezien worden, maar qua hardware en functionaliteit zeker niet.
daar haak ik graag op in.
het idee van Apple dat iedereen voor een gering bedrag een app kan maken is zonder meer innovatief te noemen en het voegt ook echt iets wezenlijks toe aan de community. immers, zij zien in dit idee een nieuwe mogelijkheid om hun werk te verspreiden of om ideen uit te broeden tot echte apps.

dus daarin heb je helemaal gelijk.

qua functionaliteit heb je ook gelijk. een Iphone doet niks anders dan wat een ander apparaat kan. alleen gebruikt Apple een eigen OS omdat dat beter te controleren is.

en daar wringt bij mij nu de schoen: het gebrek aan vertrouwen aan Apples kant.

het valt altijd te verwachten dat een apparaat als de Iphone goed verkoopt. qua marketing is Apple gewoonweg een zeer sterk bedrijf. echter, ik hekel het dat Apple geen vertrouwen heeft in de consument die iets van ze koopt. kijk maar naar de nieuwsberichten: 100 dollar voor het vervangen van een batterij. waarom? en waarom zijn er allerlei limieten met apps en dergelijke?

het zijn zomaar 2 vragen die een ieder niet-hater kan stellen. waarom vertrouwt Apple de consument niet?

hetzelfde geldt voor het releasen van nieuwe modellen die iets gewijzigd zijn dan het vorige model. waarom? nu is Apple in deze niet de enige: Nintendo maakt zich hier ook aan schuldig.

de enige reden dat ik hiervoor kan bedenken is geld. bewust de consument niet vertrouwen om er geld uit te halen.
Al die "fanboys" komen me zo m'n strot uit, dat ik al totaal klaar ben met Apple voordat ik een product van ze gekocht heb.
een totale apple-hater is het andere eind van het spectrum. ik heb niks met fanboys/girls van apple die niet de negatieve aspecten zien, maar dat geldt hetzelfde voor haters die niks positiefs kunnen vinden in een product van Apple. beide zijn in mijn optiek gewoon slecht bezig.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-07 20:20
RVE_NL heeft denk ik alles wel gezegd wat betreft innovatie kwa hardware.

Maar het is denk ik bij de iPhone niet de hardware die alleen de innovatie levert maar ook juist de software. Het OS was het eerst op maat gesneden OS voor mobieltjes. En met op maat gesneden bedoel ik dat er is gekeken naar hoe gaat een gebruiker met een mobiel apparaat om en wat zijn/haar wensen daarbij. Het is niet logisch om met een pennetje op 'knoppen' te drukken. Een pennetje wat je makkelijk kwijt raakt enz.

Het principe van 1 basisscherm waarop alles beschikbaar is, en niet een startmenu met allerlei sub-menu's. Grote iconen waar je op kunt klikken met extra functies als het aantal gemiste oproepen enz. Dat waren de dingen die (ik en ik let aardig op nieuwe elektronische producten) er voor de iphone nog niet waren gepresenteerd.

Automatische rotatie is ook iets wat nog niet in een mobiel apparaat was gestopt (ja, telefoons met slide-toetsenbord), met bv de coverflow in itunes.Ook het toetsenbord wat naar de functie wordt gemaakt is een innovatie. Als je een rekenmachine gebruikt heb je niets aan letters, maar wel aan cijfers e.d.

Daarbij had de iPhone bij de launch nog geen app store. Dat is iets wat Apple er later pas heeft bijgevoegd omdat ontwikkelaars geen heil zagen in web-apps, waar Apple eerst op gokte. Het gesloten karakter daar ben ik geen fan van. Maar het heeft wel het voordeel dat alle apps gegarandeerd werken en toegankelijk zijn.

Kwa hardware was de eerste iPhone ook innovatief. Een vriend van mij is nu aan zijn 6e HP smartphone, waarbij de eerste 5 na 2 weken de geest hebben gegeven. Daarbij is mijn iPhone (de aluminium versie, 2g) dunner en gaat langer mee op de batterij.

Flash ondersteuning is iets wat nog mist en wat nooit gaat komen (zie iPad). Maar om dat soort minpunten een apparaat niet innovatief te noemen? Dan was de eerste auto ook niet innovatief, want dat was een koetswagen met een stoommachine erop...

De (user) experience dat was innovatief.

Edit:
Redneckerz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 00:07:
[...]
maar 2 vragen die een ieder niet-hater kan stellen. waarom vertrouwt Apple de consument niet?

hetzelfde geldt voor het releasen van nieuwe modellen die iets gewijzigd zijn dan het vorige model. waarom? nu is Apple in deze niet de enige: Nintendo maakt zich hier ook aan schuldig.

de enige reden dat ik hiervoor kan bedenken is geld. bewust de consument niet vertrouwen om er geld uit te halen.
Bedoel je het non-disclosure beleid van Apple en Nintendo? Dat is puur om de concurentie 'voor' te blijven. Het kan een negatief effect hebben op je productverkopen omdat mensen gaan wachten (soms een half jaar) op nieuwe producten. Het is gewoon een manier van bedrijfsvoering.

[ Voor 16% gewijzigd door Tijn89 op 15-03-2010 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
@ZpAz

Je hebt alleen mijn punten genomen, ik heb het met sommige namelijk ook eens :) (Menu vond ik ook een goed iets!) die witte zwarte achterkant is misschien een beetje flauw maar ik denk wel degelijk dat het de markt verbreed. Het uitgangspunt van het vingervriendelijk zijn van het hele apparaat had ik nog niet over nagedacht en vind ik een goed punt, innovatief (ik weet ook niet of anderen dat eerder probeerden trouwens).

Over die anti DRM stukken (defectivebydesign), ik ben ook tegen DRM en het feit dat Apple graag controle wil houden maar als je voor Apple gaat dan weet je dat van te voren en leg je je erbij neer. Dat ze tethering ineens onmogelijk maken vind ik wel slecht zoals ook het feit dat ze bepaalde apps gewoon weg doen uit de store. Maar je weet dat het kan gebeuren. DRM is kiezen voor bedrijven ipv burgers, dit kan ook voordelen hebben bijvoorbeeld bij distributie deals, misschien is DRM wel een voorwaarde voor e-book leveranciers om e-books te gaan leveren. De DRM leidt dus eigenlijk tot een groter aanbod.

Apple (Steve) heeft een bepaalde filosofie over hoe apparaten moeten werken en over het algemeen werkt dat perfect. Sinds ik mijn vader 3 jaar terug bijna gedwongen heb een mac te kopen (ik was het opruimen van zijn Win XP computer problemen erg zat) heeft hij me nooit mee lastig gevallen daarbij doet hij nu aan videobewerken, heeft hij een airtunes en koopt hij al zijn muziek in de Apple music store (DRM? Ik weet niet, het werkt gewoon..)

We moeten denk ik niet vergeten dat veel van deze dingen ook voor de iPhone gelden en dat de beperking ook leiden tot de soepele ervaring en de goede verkopen, dingen zoals:

- Testen van de apps: zorgt voor minder slechte qualiteit apps
- Geen achtergrond services: Veel ram blijft beschikbaar en iPhone blijft soepel draaien
- Controle op apparaat features: Provider (T-mobile?) klaagt over veel data op netwerk of weinig verkochte dongels, Apple zet tetheren uit, misschien was dit zelfs wel een voorwaarde. Wat het ook was, de provider is blij met zijn Apple contract en de exclusiviteit en werkt graag mee aan een innovatief iets als visual voicemail.

Nogmaals, ik ben niet anti-apple zelfs voor sommige mensen ben ik er erg voor! Ik ben anti fanboy en pro redelijke argumenten, ik vind ook mensen die van te voren alles met een appel erop afzweren (zonder goede reden(!), je kan natuurlijk tegen de filosofie zijn) erg kortzichtig, als een Apple doet wat jij wil en hij doet het goed, waarom zou je het niet overwegen?

Ik heb trouwens zelf een iPod nano 8GB 2nd gen. Eerst haatte ik iTunes maar het was onvermijdelijk dus ging ik me in de features verdiepen (if you can't beat them...) en wat bleek, als ik me gewoon overgaf had ik een netjes georganiseerde muziek verzameling en al mijn podcasts worden vanzelf ge-update als ik ze heb geluisterd enzo. Jammer dat ik het niet onder Linux kon gebruiken want de alternatieven zijn gewoon niet zo goed in het managen van mijn podcast collectie. (Mocht aan Apple medewerker dit lezen, wellicht kunnen jullie een klein beetje rekening gaan houden met iTunes in wine... :))

Niets van dit doet af aan het punt dat je niet kan zeggen dat de iPhone de moeder der smartphones is al heeft hij wat innovatieve features (zoals ik al in het begin zeg). Ik blijf erbij, de briljante marketing maskeert min punten en de enorme afzet markt creëert plus punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:49
Apple heeft inderdaad geinnoveerd doordat zij een product op de markt hebben gebracht wat nog niet bestond en aanslaat bij het grote publiek. Dat de verschillende technieken van de Iphone al bestonden door dat niet aan af, het gaat om de combinatie van technieken/styling en het aanslaan bij het grote publiek. Je hoeft innovatie natuurlijk niet persee te zien, een niet bestaand product op de markt brengen dat niemand koopt kun je ook innoveren noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SImmenga
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-01 15:24
Ik wil nog even inhaken op het feit dat de apps voor de iPhone alleen via de App Store te verkrijgen zijn. Ik vind het altijd zo'n vreemde discussie dat iedereen alles voor z'n telefoon altijd maar gratis wil hebben, echt typisch Nederlands. Ik vind het juist een bijzonder goede ontwikkeling omdat je op deze manier kwaliteit waarborgt van de applicaties die gemaakt worden. Een developer kan op deze manier ook daadwerkelijk zijn best gaan doen om een goede app te maken omdat hij weet dat 1) enorm veel mensen een iPhone hebben en 2) hij gegarandeerd voor elke gebruiker inkomsten ontvangt. Als ik een applicatie zou willen maken en ik had de keuze tussen een een gesloten systeem als de App Store en een open systeem dan wist ik het wel. Ik zou geen tijd gaan steken in een stukje software die het merendeel van de gebruikers zonder credits aan de ontwikkelaar (dmv een betaling) kan installeren op zijn telefoon, maar in iets waar ik gegarandeerd voor terug krijg als wat ik erin heb gestoken.

Daarnaast vraag ik me ook al lang af waarom in hemelsnaam iedereen toch altijd zo zeurt over het feit dat je zelf niet vrij bent om van alles op het apparaat te installeren. Wat heeft de gemiddelde gebruiker dan nóg meer nodig dan de standaard apps en de App Store database? Ik ben sinds 11 juli '08 in het bezit van een iPhone en heb sindsdien nog 0x het gevoel gehad dat ik iets miste op mijn telefoon en ik denk velen met mij. Een telefoon (of smartphone) is mijns inziens bedoeld als een verlengstuk van je laptop of desktop pc en dat betekent dan niet dat deze dezelfde functies moet hebben als een pc/laptop. Een smartphone is bedoeld om onderweg een aantal functies even snel na te kijken zoals je mail en bepaalde websites.

Ik heb overigens geen ervaring met andere smartphone OS-en, dus ik wil en kan hiermee geen vergelijking maken.

[ Voor 3% gewijzigd door SImmenga op 15-03-2010 09:35 . Reden: stukje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Haha, de eerste post onder dat slashdot artikel zegt precies hoe ik me waarschijnlijk zou voelen met een iPhone:

I have a love/hate relationship with my iPhone. My preciousss. It's pretty and seductive, but it locks me out of stuff. For just about everything, there's an app for that, except for when Apple pulled it. It can do just about everything, but not when Apple or AT&T says it can't, like tethering. But for all it makes me crazy, I still can't seem to pause in the middle of the day without pulling it from its holster and stroking its sleek, responsive, beautiful face for a few minutes.

Damn this stupid phone. I really should throw it back into the depths of Cupertino from whence it came, but you'd probably have to gnaw my hand off to get me to drop it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teek2 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 12:08:
[...]

Wederom, dit zijn alle resultaten van de enorme markt die Apple kan aanspreken. Natuurlijk brengt dit gigantische voordelen mee, de grootste lijkt me inderdaad de "pay-off" voor ontwikkelaars. Maar maakt dat het de bron van alle vernieuwing? Balen dat Android (nog )niet zoveel ontwikkelaars trekt, meer niet.

[...]

Een drogreden is een denkfout. Zo zou ik het meer willen aanpassen van de ui waar je dagelijks een interactie mee hebt niet willen noemen.
Tja alleen wat wil je aan passen als 90% van de niet tweakers het prima vind werken? Doordat je niks kan aanpassen kunnen aplicatie bouwers ergens vanuit gaan, bijvoorbeeld: er draaid geen zware app op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
teek2 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:13:
@ZpAz

Je hebt alleen mijn punten genomen, ik heb het met sommige namelijk ook eens :) (Menu vond ik ook een goed iets!) die witte zwarte achterkant is misschien een beetje flauw maar ik denk wel degelijk dat het de markt verbreed. Het uitgangspunt van het vingervriendelijk zijn van het hele apparaat had ik nog niet over nagedacht en vind ik een goed punt, innovatief (ik weet ook niet of anderen dat eerder probeerden trouwens).
Het stukje dat je meer betaald voor de witte klopt niet helemaal, aangezien er ook een 'zwarte' max-gb te krijgen is, maar okee. Ikzelf ben voor de witte gegaan, maar omdat ik die gewoon mooier vind?
Over die anti DRM stukken (defectivebydesign), ik ben ook tegen DRM en het feit dat Apple graag controle wil houden maar als je voor Apple gaat dan weet je dat van te voren en leg je je erbij neer.
Tsja, op muziek heeft iTunes geen DRM meer. Apple was daar ook niet echt een voorstander van voor zo ver ik weet. Dat het bijvoorbeeld wel op de applicaties zit, heeft denk ik met het feit te maken dat ze dat wilden doen om ontwikkelaars te trekken van kijk, bij ons is het kopieergehalte erg laag.

Bij de Microsoft market place was er bijvoorbeeld ook een manier om je app te beveiligen, maar toen bleek dat de serial gewoon in de temp map ofzo? (Iig heel simpel) werd geplaatst, en dat dus niet werkte. Resultaat:

150.000 applicaties in de app-store --- 1000? Applicaties in de market store, waarvan 5 ofzo voor Nederland.
Dat ze tethering ineens onmogelijk maken vind ik wel slecht
/Agree, maar standaard heeft dit niet aangestaan, later pas met een update (minor-update) werd het mogelijk. Ik denk dat ze de 'provider' check waren vergeten ofzo, en dat het daarom voor elke operator werkte. Nu werkt het bijvoorbeeld wel bij Vodavone (standaard!) maar niet bij Tmobile, omdat die expliciet hebben aangegeven dat ze dat niet willen.

De reden dat Apple dan zulke restricties oplegt, is om een betere deal te krijgen met de operator. Immer een 2mbit abbootje, met 150 belminuten en 150-smsjes, plus een high end telefoon, vind je eigenlijk bij geen enkele andere provider op de markt.
zoals ook het feit dat ze bepaalde apps gewoon weg doen uit de store.
Tsja, als ze dat niet deden, dan kreeg je overal de reacties, ja maar er staat 100x een applicatie in die zo goed als hetzelfde is met een ander icoontje. Zelf mis ik ze niet. Want enkel alleen 'template' apps (waar er dus al x-veel van zijn, maar met een ander 'icoon en naam' zijn verwijderd.
misschien is DRM wel een voorwaarde voor e-book leveranciers om e-books te gaan leveren. De DRM leidt dus eigenlijk tot een groter aanbod.
En dat geld dus niet alleen voor de ebooks, maar ook voor de developers voor het platform.
heeft hij een airtunes en koopt hij al zijn muziek in de Apple music store (DRM? Ik weet niet, het werkt gewoon..)
Geen DRM (meer).
Ik blijf erbij, de briljante marketing maskeert min punten en de enorme afzet markt creëert plus punten.
Sure, marketing helpt, maar als het product gaar is, ging echt niemand het kopen hoor. En zou de grote groep de 'opvolger' al helemaal niet kopen, en zou het al lang een stille dood zijn gestorven.

En nu andere reacties.
kan multitasken(Iphone niet )
Zosnel dit er staat, hecht ik geen waarde aan de rest van je bericht. De iPhone kan namelijk wel degelijk multitasken, ik kan bellen / muziek luisteren, en msn-en tegelijk. Wil ik even nog een notitie maken? Geen probleem.

Muziek en bellen zijn programma's die op de achtergrond blijven doordraaien, als ik msn afsluit blijf ik op de hoogte dmv 'push' en dan krabbel ik een notitie neer. Ga weer terug naar msn, en die blijft waar ik gebleven was.

Er is dus WEL multitasken... enkel niet voor alle applicaties met een reden, performance en batterijleven. Omdat mensen wilden dat er wel een mogelijkheid was om bijvoorbeeld msn op de achtergrond te draaien, of andere services hebben ze dat opgelost via 'push' en save-state. En dat werkt imho prima. Elke applicatie krijgt max resources, je hoeft niet bij te houden wat nou open staat. En 'critical' dingen werken tegelijk.
Kijk het blijft Windows, maar je kan het ten minste helemaal naar eigen inzicht beheren en instellen...
Nog ééntje, heb jij wel ooit met OSX gespeelt? Dan wist je vast dat dit een officieel gecertificeerd UNIX OS is, en dus minstens net zo veel kan instellen als onder bijvoorbeeld Linux. En dus... misschien nog wel meer als onder Windows.
Terwijl ik van mijn leven geen macbook wil. Voor het zelfde geld, heb je snellere processoren, beter, sneller en meer geheugen. Gewoon een betere laptop.
Nee, iets wat jij een betere laptop vind, jij vind specs blijkbaar belangerijk. Maar heb je bij die laptop ook automatisch dimmen van je scherm, als het donker wordt, en oplichten van je toetsenbord, wat ook automatisch gaat?

Heb je daar een groot multitouch trackpad wat (imho) zich kan meten met een goede muis? (Zelf gebruik ik enkel de muis, als ik mn laptop op mn monitor aansluit) wat zelden gebeurt eigenlijk. En ik doe toch vrij precies werk als ontwerpen op mijn laptop.

Heb jij een accu die 7 uur meegaat? (Ik weet de reviews van engadget? nog, de titel althans. 'Eight freakin hours!) dus nee, het is niet alleen marketingpraat, Apple zei namelijk 7. Feit blijft, dat de accu's van Apple gewoon ERG lang mee gaan.

Heb jij een erg solide behuizing daarvoor? (Aka, geen losse plastic onderdelen) die ook nog eens licht is, (en er rete strak uitziet? hoewel dat laatste een mening is).

Heb jij een mooie adapter aansluiting, die met een magneet vastklikt? * Bij mij is meerdere malen al iemand over de kabel gestruikelt (had niet het meest logische plekje op stage zeg maar :) ) --- en elke keer plopte het snoer gewoon uit mijn laptop, ipv dat mijn laptop richting de vloer werd geslingerd.

* En zo kan ik nog wel veel meer kleine afwerkingen opnoemen, die gewoon erg netjes gemaakt zijn.

De prijs is dus niet enkel gebasseerd op specs, doe je dat wel, dan is een Apple gewoon niets voor jou. Maar maakt dat een Apple meteen duur? Nee, het ligt er aan wat je eisen zijn.
100 dollar voor het vervangen van een batterij. waarom?
Tsja, hoeduur zijn accus nog maar? 100 dollar komt neer op 80 euro hier ofzo (btw). En dat kost een gemiddelde laptop accu van een fabrikant ook, dus of het overdreven duur is?

[quote]
hetzelfde geldt voor het releasen van nieuwe modellen die iets gewijzigd zijn dan het vorige model. waarom?/quote]

De HTC HD2 is toch ook iets gewijzigd ten opzichte van de HD1? Of De notebook-x vs de notebook-y, is dat nu echt vreemd? Bij Apple heb je enkel minder keus uit verschillende modellen, en worden oude modellen uitgefaseerd. Daarom zal het in jou ogen wel vreemd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Raddraaier schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:41:
De iPhone is op een totaal andere leest geschoeid dan de mainstream PDA's dat waren. Get over it. De PDA is altijd gepromoot als een verlengstuk van je PC (email, browsen, een beetje client-server applicatie's runnen). Spelletjes op je telefoon? Daar lachten de "zakelijke" PDA gebruikers om. Opeens is de iPhone hot en de zakelijke gebruiker not en het enige wat we horen van die voormalige PDA-fabrikanten is: marketplace dit, store dat, widgets dit, 3D rendering dat. De 3.5mm jack en albumart om door je albums te browsen kwam ietsjes later, muziek op je zakelijke PDA lol wut? Toen bleek multitouch wel handig en die stomme hardware keyboard van weinig toegevoegde waarde. Hmm, maak er dan meteen een iPhone van.
Ik kan je garanderen dat dit niet waar was. Wat jij door elkaar haalt is wat MS erover dacht en wat de heel industrie erover dacht. MS was idd van mening dat dit een verlengde was vooral voor de zakelijke markt. Echter bestond er meer dan MS. En zelfs voor MS producten was er veel diversiteit, want dat is wel het sterke punt van WM je kan ervan maken wat je wil.

Er bestonden tig PDA's voor de iphone die zowat alles wat je opsomt konden. Die mits er een extra programma zoals SPB mobile shell (beta vorm beschikbaar eind 2006) . WebWinkel waar je applicaties kon kopen zoals handango , muziek , 3.5mm jack, hell zelfs VGA scherm voor een prijs een pak onder de iphone nu of in 2007 . Het is niet omdat jij het niet kent dat het niet bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ZpAz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:43:
[...]
Nee, iets wat jij een betere laptop vind, jij vind specs blijkbaar belangerijk. Maar heb je bij die laptop ook automatisch dimmen van je scherm, als het donker wordt, en oplichten van je toetsenbord, wat ook automatisch gaat?
Nee daar zit ik op te wachten.... 8)7
Ik zit te wachten op een laptop/computer die ik kan installeren/inrichten zoals ik dat wil.
En niet een ding die dik overpriced is, en dan ook nog eens allemaal limieten kent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
@DennusB, mooi dat je niet gedwongen wordt een Apple te kopen dan ;) het is blijkbaar niets voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
teek2 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:55:
@DennusB, mooi dat je niet gedwongen wordt een Apple te kopen dan ;) het is blijkbaar niets voor jou.
Inderdaad, en dat argument van automatisch dimmende schermen enzo is echt een "fanboy" opmerking.
Zo van "Kijk eens wat mijn uber dure overpriced laptop wel niet kan :D:D", en door dat soort reacties moet ik alleen maar meer kotsen van Apple. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
DennusB schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:56:
Inderdaad, en dat argument van automatisch dimmende schermen enzo is echt een "fanboy" opmerking.
:X 8)7 |:( |:( |:( :X

Ja, hiermee valt dus geen discussie te voeren, ik geef tenminste nog argumenten waarom IK wel zo'n apperaat zou kopen, want alle kleine dingen samen werken gewoon. Jij zit blijkbaar alleen te geilen op specs. En ik geef het eerlijk toe, dan kan je beter bij de concurent kijken. Wil je allemaal dingetjes er bij die het allemaal net even wat fijner maken? Dan is Apple imho helemaal geen verkeerde keus.

Daarnaast pak je precies één puntje, die je gaat afkraken, alle losse onderdelen zijn vast af te kraken, maar het gaat om het geheel (netzoals TS dat dus deed). Maar dat gaat er bij jou dus blijkbaar niet in.

Maar hee, het komt maar van 'de fanboy' wat weet hij nou van computers af.

nothing personal

[ Voor 14% gewijzigd door ZpAz op 15-03-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 13:14

tazzman

a real boardmonkey

Apple heeft, wellicht buiten de Apple II, nooit iets geheel nieuw uitgevonden. De concepten achter de iPhone, de iPod, de iMac, de iBook/Macbook, de AppleTV, Mac OS X bestonden allemaal al lang in vergelijkbare of minder vergelijkbare vorm.

Echter, waar menig andere fabrikanten slechts een "Me Too" product op de markt zetten, slaagt Apple erin om een bestaand concept/product te nemen en de gebruikerservaring naar een geheel nieuw niveau te tillen.

De iPhone is daar een zeer goed voorbeeld van maar ook de Macbook/iMac i.c.m. Mac OS X en ook in zekere mate de iPod. Het werkt gewoon - en wat heet, ik vind dat de iPhone en een Macbook met OS X en de iPod voor mij makkelijker en simpeler werken dan menig andere producten die ik geprobeerd heb.

Waar ik vroeger veel meer als "tech nerd" naar specs keek en naar customizing opties ben ik tegenwoordig meer van het slag "gebruiker" - het moet gewoon makkelijk werken. Vroeg had ik weinig op met Apple producten maar tegenwoordig vind ik het een verademing om met mijn Macbook te werken of mijn iPod Nano te gebruiken tijdens sport etc. Een iPhone is hier in NZ helaas nogaltijd vreselijk duur maar ik hoop binnenkort mijn iPod Touch binnen te krijgen.

Ik heb hiervoor een HTC Touch gebruikt en dat vond ik gewoon echt een kilo-met-peren geval. Alles was gewoon "net niet" - het Microsoft OS was vreselijk langzaam, de stylus altijd zoek, batterij kon geen volledige werkdag mee etc. Ik heb nu een HTC Snap wat wel een enorme stap vooruit is maar gewoon nog lang niet zo makkelijk werkt als een iPhone. En zo ook met andere MP3 spelers die ik gebruikt heb .. en dan zeg ik nog maar geen woord over mijn werk laptops met Vista en nu Windows 7... was al mijn werk software maar beschikbaar op mijn Macbook!

Dus kortom: Apple heeft niet de laptop, de MP3 speler of de smartphone uitgevonden .... maar de "user experience" van de Apple producten zijn wel de maatstaaf voor dergelijke producten.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-07 21:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik vind die discussie wat beter is zo'n onzin. Windows en Mac hebben allebei voordelen. Windows heeft als voordeel dat je zelf je hardware samen kan stellen en dat je er vrijwel alle games op kan spelen en veel software draait hier op. Mac heeft als voordeel dat het snel isen het ziet er nog gelikt uit ook. Ook hebben ze allebei zo hun nadelen. Omdat Windows zoveel verschillende hardware ondersteunt en 't dus veel drivers in zich heeft kan 't nogal als sloom worden ervaren, iets waar Mac geen last van heeft. Daarentegen is Mac een stuk duurder. Voor de goedkoopste iMac koop je qua specs een Windows-PC die dezelfde specs heeft als de duurste iMac.

Betekend dit dan Mac beter is dan Windows of andersom? nee, het betekend dat je keuze hebt. En ben je geen fan van Mac, dan kies je voor Windows. Ben je geen fan van Windows, kies je voor Mac. Ben je geen fan van allebei, ga je voor Linux. Verder is zo'n discussie nutteloos.

Apple-fanboys: Niet heel de wereld hoeft te weten dat Apple de beste is. Ik vind Microsoft 'n prima bedrijf maar ik roep dat ook niet in elk topic of nieuwsartikel.

Apple-haters: same as above.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
hyptonize schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:10:

Apple-fanboys: Niet heel de wereld hoeft te weten dat Apple de beste is. Ik vind Microsoft 'n prima bedrijf maar ik roep dat ook niet in elk topic of nieuwsartikel.

Sums it all up, tijd voor een slotje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2

Ook helemaal mee eens, laten we hopen dat de fipos en daaropvolgende discussies weer wat nuttiger gaan worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door teek2 op 15-03-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Het probleem is niet de discussie welk product al dan niet beter is, irritant vind ik dat vrijwel elke nieuwspost over smartphones, laptops of mediaplayers verpest wordt door een Apple-fanboy die een vergelijking moet maken met een niet nader te noemen product. Als daar nou gewoon mee gestopt wordt - het is immers 100% offtopic - dan ben ik tevreden. Waarom mensen dit doen ontgaat me ook totaal. Touch HD bezitters gaan toch ook niet lopen zeiken dat de Nexus One zoveel lijkt op 'hun' toestel (for example).

Mijn voorstel: scherp de moderatie regels aan.

Ik stel dat alle ongefundeerde vergelijkingen met Apple producten die duidelijk niet op hun plaats zijn, als offtopic (sowieso gegrond) of zelfs ongewenst gemod moeten worden. Als je het er niet mee eens bent
ga je maar klagen bij het mismoderatietopic.

*EDIT*
Om mijn voorstel te ondersteunen met een uitstekend voorbeeld: zie de first post in dit nieuwsitem. Hoe krijg je het voor elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Flying Bobman op 15-03-2010 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 19:43

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Jammer dat Apple nieuws en dit topic inderdaad steevast onvermijdelijk en hevig verzuurt door voor- en tegenstanders.

My 2 cts, in deze wereld doen specs er minder toe dan vroeger, omdat de werkelijke verbeteringen meer plafonneren dan vroeger. Wat is het merkbare snelheidsverschil voor dagdagelijks computergebruik tussen een nagelnieuwe en 1-jaar-oude processor? En wat zal over tien jaar belangrijkst zijn: een iets snellere processor, of een super-intuitief/intelligent besturingssysteem?

Apple heeft als eerste en daarom voorlopig leidend bedrijf ingezien dat in deze nivellerende technische omgeving de gebruikservaring het juiste domein voor innovatie is. En daar ben ik het mee eens. Zo slagen zij erin om met minder specs een smoothere ervaring te bieden dan competitors.

Het is echter duidelijk dat oa Microsoft met Windows Mobile 7, of bv Android ook hier hun R&D op aan het toespitsen zijn. En dat is alleen maar goed voor ons.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Tsja, op muziek heeft iTunes geen DRM meer. Apple was daar ook niet echt een voorstander van voor zo ver ik weet.
Idd dat is wat apple altijd beweert, dit ligt natuurlijk goed in de markt bij de gebruikers, geen idee wat ze er echt over vinden.

DRM is er wel bij apps en films en waarschijnlijk ook boeken 3 van de 4 dus, zo erg zullen ze het dus niet vinden.
Dat het bijvoorbeeld wel op de applicaties zit, heeft denk ik met het feit te maken dat ze dat wilden doen om ontwikkelaars te trekken van kijk, bij ons is het kopieergehalte erg laag.

Bij de Microsoft market place was er bijvoorbeeld ook een manier om je app te beveiligen, maar toen bleek dat de serial gewoon in de temp map ofzo? (Iig heel simpel) werd geplaatst, en dat dus niet werkte. Resultaat:

150.000 applicaties in de app-store --- 1000? Applicaties in de market store, waarvan 5 ofzo voor Nederland.
Onzinnige vergelijking MS is veel minder lang bezig EN er zijn duizenden zoniet tienduizenden apps voor WM op het internet te vinden.
/Agree, maar standaard heeft dit niet aangestaan, later pas met een update (minor-update) werd het mogelijk. Ik denk dat ze de 'provider' check waren vergeten ofzo, en dat het daarom voor elke operator werkte. Nu werkt het bijvoorbeeld wel bij Vodavone (standaard!) maar niet bij Tmobile, omdat die expliciet hebben aangegeven dat ze dat niet willen.

De reden dat Apple dan zulke restricties oplegt, is om een betere deal te krijgen met de operator. Immer een 2mbit abbootje, met 150 belminuten en 150-smsjes, plus een high end telefoon, vind je eigenlijk bij geen enkele andere provider op de markt.
De reden dat apple dit doet is omdat providors hen betalen voor die exclusiviteit, dat de klant dan "minder" krijft in deze zaken is voor hen van geen belang. geloof echt niet het fabeltje dat apple zorgvuldig de beste providor zoekt, elkeen met een zak geld kan de "beste" worden.
Tsja, als ze dat niet deden, dan kreeg je overal de reacties, ja maar er staat 100x een applicatie in die zo goed als hetzelfde is met een ander icoontje. Zelf mis ik ze niet. Want enkel alleen 'template' apps (waar er dus al x-veel van zijn, maar met een ander 'icoon en naam' zijn verwijderd.
Die staan er nu ook in , terwijl op andere vlakken (zoals alternatieve browsers ea) geen keuze is.
En dat geld dus niet alleen voor de ebooks, maar ook voor de developers voor het platform.
Betwijfel het, mensen die kopieren blijven altijd een minderheid. Moest kopieren zo een probleem zijn zou er al lang geen spel, programma lied of film meer gemaakt, die worden immers wel massal gekopieerd.

Zolang er geld inzit zullen mensen er naartoe gaan. DRM op boeken is trouwens van de ergste soort, meestal betekend dit dat je dit enkel op het apparaat waar je het kocht kan zien.
Sure, marketing helpt, maar als het product gaar is, ging echt niemand het kopen hoor. En zou de grote groep de 'opvolger' al helemaal niet kopen, en zou het al lang een stille dood zijn gestorven.
Er komen weinig echt gare producten nog uit hoor.

Apple heeft ook een grote schare van early adopters die meestal redelijk fanatiek zijn.
Zosnel dit er staat, hecht ik geen waarde aan de rest van je bericht. De iPhone kan namelijk wel degelijk multitasken, ik kan bellen / muziek luisteren, en msn-en tegelijk. Wil ik even nog een notitie maken? Geen probleem.

Muziek en bellen zijn programma's die op de achtergrond blijven doordraaien, als ik msn afsluit blijf ik op de hoogte dmv 'push' en dan krabbel ik een notitie neer. Ga weer terug naar msn, en die blijft waar ik gebleven was.

Er is dus WEL multitasken... enkel niet voor alle applicaties met een reden, performance en batterijleven. Omdat mensen wilden dat er wel een mogelijkheid was om bijvoorbeeld msn op de achtergrond te draaien, of andere services hebben ze dat opgelost via 'push' en save-state. En dat werkt imho prima. Elke applicatie krijgt max resources, je hoeft niet bij te houden wat nou open staat. En 'critical' dingen werken tegelijk.
Onzin de iphone heeft op zijn best een kreupele vorm van multi tasking. Ja ENKELE door apple approved programma's kunnen/mogen multitasken.
Dus ja iphone kan het aan, maar nee apple laat het in de overgrote meerderheid van de gevallen (150 000 apps zei je? 10 mogen multitasken? =0.006%)

Save state en push zijn halfslachtige oplossingen die en in de programma's moeten zitten waardoor alles weer zwaarder en ingewikkelder word en dus meestal gewoon weggelaten worden.
Als ik internet wil ik dat die plek op die pagina openblijft en niet dat die alles terug moet inladen, als ik een boek open wil ik niet elke keer een halve minuut wachten,als ik een film ... heel rottig en is 1 van de ergerlijkste zaken aan mijn iphone vind ik.

Als de redenen daarvoor: toch raar dat mensen altijd in de inherente goedheid van apple geloven . Iphone en iphone 3g hebben maar 128MB ram, OS en alle apps die automatisch worden opgestart nemen een 80MB in Op zijn best heb je dus 40MB vrij. Dit is idd te weinig voor multitasking. De meeste andere high end smartpgone sinde 2007 komen met 190+ tot 256 en zijn tegenworodig nu zelfs tot 512 MB uitgerust. De iphone loopt in dat opzicht gewoon al jaren achter.
Als voor impact op batterijduur : die is minimaal, de meeste apps verbuiken niet veel CPU of geheugen : scherm,connecties ed nemen veel meer "power" in dat cpu/geheugen . Op mijn gejailbroken iphone 3g met backgrounder waar soms 7-8 apps openstaan is er geen merkbaar verschil. drogreden dus.

Lees dit eens :

http://www.taptaptap.com/...-iphone-3gs-ram-increase/
Nog ééntje, heb jij wel ooit met OSX gespeelt? Dan wist je vast dat dit een officieel gecertificeerd UNIX OS is, en dus minstens net zo veel kan instellen als onder bijvoorbeeld Linux. En dus... misschien nog wel meer als onder Windows.

Leuk echter als apple het dichttimmerd ben je er niks mee en op de iphone heeft men dit gedaan.

[...]
Heb je daar een groot multitouch trackpad wat (imho) zich kan meten met een goede muis? (Zelf gebruik ik enkel de muis, als ik mn laptop op mn monitor aansluit) wat zelden gebeurt eigenlijk. En ik doe toch vrij precies werk als ontwerpen op mijn laptop.
Heb jij een accu die 7 uur meegaat? (Ik weet de reviews van engadget? nog, de titel althans. 'Eight freakin hours!) dus nee, het is niet alleen marketingpraat, Apple zei namelijk 7. Feit blijft, dat de accu's van Apple gewoon ERG lang mee gaan.
Heb jij een erg solide behuizing daarvoor? (Aka, geen losse plastic onderdelen) die ook nog eens licht is, (en er rete strak uitziet? hoewel dat laatste een mening is).
Heb jij een mooie adapter aansluiting, die met een magneet vastklikt? * Bij mij is meerdere malen al iemand over de kabel gestruikelt (had niet het meest logische plekje op stage zeg maar :) ) --- en elke keer plopte het snoer gewoon uit mijn laptop, ipv dat mijn laptop richting de vloer werd geslingerd.
* En zo kan ik nog wel veel meer kleine afwerkingen opnoemen, die gewoon erg netjes gemaakt zijn.

De prijs is dus niet enkel gebasseerd op specs, doe je dat wel, dan is een Apple gewoon niets voor jou. Maar maakt dat een Apple meteen duur? Nee, het ligt er aan wat je eisen zijn.
Leuk opsomming echter is dit allemaal persoonlijke voorkeur. Probleem is echter dat apple door velen als "de beste" word voorgesteld, terwijl dit gewoon puur persoonlijk is.
Ik heb geen 3-4h batterijduur nodig (als ik reviews zie http://gizmodo.com/5386688/unibody-apple-macbook-review ) geen trackpad, behuizing is gimmick, oplichtende toetsenbord zit op een dell ook,...

Leuk blijkbaar voor jou, ik heb er niks aan en ik vermoed een groot deel van de mensen die laptops als desktop replacement gebruikt ook niet.
De HTC HD2 is toch ook iets gewijzigd ten opzichte van de HD1? Of De notebook-x vs de notebook-y, is dat nu echt vreemd? Bij Apple heb je enkel minder keus uit verschillende modellen, en worden oude modellen uitgefaseerd. Daarom zal het in jou ogen wel vreemd staan.
De vraag moet dan eerder zijn: waarom blijft de hardware tegenworodig uit bij apple? Vroeger durfde men nogal eens eerste zijn, nu is men meestal laatste .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
ZpAz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:59:
Ja, hiermee valt dus geen discussie te voeren, ik geef tenminste nog argumenten waarom IK wel zo'n apperaat zou kopen, want alle kleine dingen samen werken gewoon.
Dit is een opmerking van waar ik het dan krijg, die apple PR "it just works" nee dat doet het niet.

Apple finder is een ramp tov gelijk welke verkenner, imac aansluiten via hdmi/toslink, maar liefst 2 adapters nodig, timemachine die problemen geeft,mobileme dat traag of niet werkt,...

Ja de mail app werk grotendeels zonder problemen maar als je meer dan dat wil stuit je net zoals bij elk ander OS soms op problemen.

Ik werk tegenwoordig weer liever op de windows 7 PC dan de imac die hier thuis staat.
Jij zit blijkbaar alleen te geilen op specs. En ik geef het eerlijk toe, dan kan je beter bij de concurent kijken. Wil je allemaal dingetjes er bij die het allemaal net even wat fijner maken? Dan is Apple imho helemaal geen verkeerde keus.
Specs zijn natuurlijk belangrijk. Mensen kopen een computer omdat ze er bepaalde zaken mee willen doen, als die dan binnen het jaar te traag is (omdat er een ruk videokaart inzit) dan is dat idd erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Flying Bobman schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:34:
Irritant vind ik dat vrijwel elke nieuwspost over smartphones, laptops of mediaplayers verpest wordt door een Apple-fanboy die een vergelijking moet maken met een niet nader te noemen product.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten.

Apple versus de anderen is sowieso... appels (ja sorry hoor) en peren vergelijken. Hoe kan je nou een hardware-software-combo vergelijken met alléén hard- of software?

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het probleem is niet de discussie welk product al dan niet beter is, irritant vind ik dat vrijwel elke nieuwspost over smartphones, laptops of mediaplayers verpest wordt door een Apple-fanboy die een vergelijking moet maken met een niet nader te noemen product. Als daar nou gewoon mee gestopt wordt - het is immers 100% offtopic - dan ben ik tevreden. Waarom mensen dit doen ontgaat me ook totaal. Touch HD bezitters gaan toch ook niet lopen zeiken dat de Nexus One zoveel lijkt op 'hun' toestel (for example).

Mijn voorstel: scherp de moderatie regels aan.
Hier is recent nog een flinke discussie topic over geweest (die uiteindelijk ook richting een fanboi vs flamer topic ging), en daar zit het probleem, athans.. daar blijft altijd het probleem zitten.

Beargumenteert flamen mag, zeker als je dit tactisch speelt kan je er zelfs een +1 of +2 voor krijgen. Want zelfs na het modereren, zal een powermod ook zijn 'mening' laten meewegen in het zogenoemd neutraal modereren.

Maar verder het verhaal over Apple? Het boeit me niet, zal me ook nooit boeien. Het is mijn eye candy niet (wit vind ik lelijk), het is mijn prijsklasse niet, het is mijn werkwijze niet. Maar zelfs dan nog, ook al kies je iets compleet anders, iets totaal niet relevant naar Apple, dan nog moeten ze even de mogelijkheid pakken om 'even te vertellen hoe alles en iedereen de ideeen van Apple jat'.
Bingo. Want echt, probeer niet een ander product aan te halen in een Apple nieuwsbericht of topic, -1 is happig en de reacties van diens niveau. Andersom, mag het schijnbaar, tot zelfs 50% van de reacties gaan over Apple gerelateerde zaken.
k995 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:59:
Specs zijn natuurlijk belangrijk. Mensen kopen een computer omdat ze er bepaalde zaken mee willen doen, als die dan binnen het jaar te traag is (omdat er een ruk videokaart inzit) dan is dat idd erg.
Als je grote gamer bent, dan is het inderdaad zo. De technologie en snelheid van videokaarten (en gerelateerd, de games) gaan laatste tijd in een bizar grote snelheid, wil je op topperformance blijven zitten is jaarlijks upgraden helemaal niets mis mee. Je zit in een andere voorkeur, andere doelen en andere eisen.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 15-03-2010 11:10 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Gewoon als voorbeeld wat mogelijk was op WM eind 2006/begin 2007 .

http://www.4winmobile.com...b-mobile-shell-1-0-a.html

Afbeeldingslocatie: http://www.4winmobile.com/pocketchange/SPB_Shell/Now.gif

Veel mensen schijnen niet te beseffen dat voor apple hun UI introduceerde die als grotendeels bestond.

Wat apple wel goed deed was de hele UI vingervriendelijk maken. Iets waar men daarvoor geen nood in zag omdat "power" users op dat moment die niet wilde.

De iphone was dus niet inovatief echter zette die wel de standaard door een soeplwerkend geheelpaket aan te bieden aan een doorsnee gebruiker. Ze hebben dus de markt goed ingeschat . En het is dat wat apple goed kan doen, de markt goed inschatten en er dan de PR achterzetten om het een succes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

craze_ schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:24:
Ik quote mezelf even aangezien ik dit toch wil herhalen als een vraag in het algemeen. Ik zie het de posts hierboven weer gebeuren en er reageren een paar mensen die precies moeten uitleggen wat de sterke punten van Apple zijn. Nou wil ik eerlijk zijn, het zijn vaak reacties van mensen die aangeven waar Apple hun niet ligt en we zitten in het Apple gedeelte van GoT :P. Maar waar komt in eerste instantie die drang om Apple zo furieus te verdedigen en te promoten vandaan? Is het hier omdat mensen zich aangevallen voelen over het feit dat ze voor een Apple product hebben gekozen en er een paar mensen duidelijk hebben laten merken dat Apple als merk hun niet licht? Of is er meer aan de hand? Hebben we maken met een superioriteit gevoel onder een groep Apple gebruikers? Of is het juist een underdog gevoel tegen de rest van de "windows wereld" ?

Dus wederom de vraag: waarom bestaat er vanuit een bepaalde groep apple gebruikers de Evangelistische neiging om mensen te bekeren tot de grote appel?
k995 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:33:
Gewoon als voorbeeld wat mogelijk was op WM eind 2006/begin 2007 .

http://www.4winmobile.com...b-mobile-shell-1-0-a.html

[afbeelding]

Veel mensen schijnen niet te beseffen dat voor apple hun UI introduceerde die als grotendeels bestond.

Wat apple wel goed deed was de hele UI vingervriendelijk maken. Iets waar men daarvoor geen nood in zag omdat "power" users op dat moment die niet wilde.

De iphone was dus niet inovatief echter zette die wel de standaard door een soeplwerkend geheelpaket aan te bieden aan een doorsnee gebruiker. Ze hebben dus de markt goed ingeschat . En het is dat wat apple goed kan doen, de markt goed inschatten en er dan de PR achterzetten om het een succes te maken.
Mja om mezelf nog maar eens te quoten aangezien een paar reacties wat mij betreft all hebben laten zien dat er erg selectief gelezen word soms ;)
Ik heb nog bijna niemand hier zien ontkennen dat Apple een mooi product op de markt heeft gezet waar veel van de genoemde zaken redelijk netjes gecombineerd zijn. Alleen waar veel mensen over struikelen is het feit dat fanboys niet lijken te begrijpen dat de iPhone ook niet vanuit het niets komt maar dat er bestaande ideeën en innovaties zijn gebruikt en die op een eigen manier zijn gecombineerd tot de bestaande iPhone.

Als andere fabrikanten hier op voortborduren omdat ze inderdaad zien dat bepaalde elementen goed werken word er gelijk moord en brand geschreeuwd "RIP-OFF!!111, HEEFT DE IPHONE ALLANG!". Terwijl dit gewoon is hoe de markt altijd heeft gewerkt, fabrikanten kijken naar elkaar en nemen elementen over die goed werken.

Er wordt door bepaalde mensen dus niet bij stil gestaan dat het een bewegende markt is waar producten constant evolueren en en waar innovaties goed bekeken worden en op een eigen product (in aangepaste vorm) toegepast.
Dat andere fabrikanten elementen overnemen en aanpassen naar hun inzicht zouden de fanboys alleen maar moeten toejuichen, dit houd apple namelijk scherp en hun product alleen maar beter. Helaas lijkt een grote groep niet te snappen dat het product "iPhone" niet magisch vanuit het niets is verschenen maar gewoon een toepassing is van al bestaande ideeën en technieken samengevoegd in een sterk product.
Dit gecombineerd met mijn vraag en de suggestie leven en laten leven die mensen al eerder hebben genoemd somt het wat mij betreft allemaal wel op...nu nog tot de mensen doordringen op de frontpage ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Creesch op 15-03-2010 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
craze_ schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:42:
[...]

Nu nog tot de mensen doordringen op de frontpage ;)
Daarom: pas de moderatieregels aan. Zodra ze -1 en offtopic beoordeeld gaan worden dringt het misschien wel tot ze door. Karma is een machtig iets ;)
@hier beneden
Nee een beetje Tweaker heeft inderdaad een aardig buffer qua Karma. Maar de echte Apple fanboy spamt heel wat op de frontpage, en als je wat vaker -1 post begin je het wel te voelen in je Karma. Sowieso is een -1 krijgen niet echt motiverend.

[ Voor 28% gewijzigd door Flying Bobman op 15-03-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Flying Bobman schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:48:
[...]

Daarom: pas de moderatieregels aan. Zodra ze -1 en offtopic beoordeeld gaan worden dringt het misschien wel tot ze door. Karma is een machtig iets ;)
Die paar -1's zijn ruim te compenseren door in 'normale' nieuwsberichten 'normaal' te reageren. Daarnaast heb je nog 10 andere manieren om aan karma te komen, een -1 doet veelal niets.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Door een techneutenbril bekeken zie je een hoop specs, onderdelen, features,... Dan is Apple, Nintendo Wi,... niet zo speciaal.

Een andere phone vertrekt met het idee "Hoe krijgen we een Windows op een mobieltje draaiend?". Windows staat op eerste plaats, daarna bouwen we wel een tooltje om ermee te bellen. Om wat duidelijker te illustreren, Linux-guru's zouden de normaalste zaak van de wereld vinden om een bash shell voor te schotelen en je kan een command met wat opties intypen om een gesprek op te starten.

iPhone vertrok vanuit een telefonerende consument, hoe wilt of kan een gebruiker een phone gemakkelijk bedienen? Juiste ontwerpvisie leidt naar de juiste keuzes en verkeerde visie levert een hoop verkeerde keuzes op.

Zo komt de VS in de laatste jaren tot conclusie dat ze toch nog een middelgrote (of AK-achtige) patroon nodig hebben. Ofwel had je te zware ofwel had je te lichte Amerikaanse munitie. Blijkbaar had de AK-ontwerper vanaf dag 1 de correcte keuzes gemaakt. Bovendien had hij ook erop gerekend dat zijn producten vuil worden en ruw gebruikt (bv deuren inbeuken) worden. De M16 had zulke strakke toleranties dat beetje stof ervoor kan zorgen dat de patroonhouder ("lader") niet meer in het wapen past en een deur inbeuken moet je niet ermee proberen. En het levert te weinig "stopping power" om nog iemand effectief uit te schakelen. M16 was leuk op de tekentafel voor de ingenieurs, maar het blijft een onding in het veld. Voordat een Rus geweren test, trekken ze het door zand of slijk zodat een M16 direct door de mand valt. De Rus bouwde een wapen voor de gebruikers in het veld en de Amerikaan voor mooie specs in labo-omstandigheden.

Juist specs, rekenkracht,... is al jaren over het verzadigingspunt geraakt. De tijd dat we op een tekstverwerker wachten is voorbij. Nu wacht de hardware op de gebruiker om een knopje in te drukken. De race voor performance is voorbij zodat concepten en totaaloplossingen steeds belangrijker wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 15-03-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
lowfi schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:55:
[...]
Dat jij als gebruiker een stuk software niet fijn vind doet toch niets af aan de innovatie (ja/nee) van die fabrikant?

Om het maar weer eens op de autos te gooien… als ik zeg dat ik stuurbekrachtiging niet fijn vind omdat ik dan de feeling met de auto kwijt ben betekent dat toch niet dat de techniek ansich niet innovatief is?
Het is geen innovatie hoor, tethering bestond al, alleen onder een andere naam (gewoon modem). Daarbij is het uitschakelen van de functie erg slecht. En juist het tegenovergestelde van innovatie: Achteruitgang.

Itunes is misschien nieuw, maar daardoor innovatief? Nee! Innovatie dient iets bij te dragen, het je er makkelijker op te maken! Stuurbekrachtiging laat je lichter sturen en hoeft geen concessies te leggen door minder contact te voelen met de weg. Itunes belemmert je wel en legt wel concessies... Een innovatie moet echt iets bijdragen in het totaalbeeld. Itunes is gewoon anders.

De manier van smsen vind ik wel mooi op de Iphone, maar een innovatie? In principe is het gewoon chatten dat bestond al. Innovatie is een groot woord. Innovatie is echt een grote vooruitgang, waar iedereen iets aan heeft.
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:42:
Tja alleen wat wil je aan passen als 90% van de niet tweakers het prima vind werken? Doordat je niks kan aanpassen kunnen aplicatie bouwers ergens vanuit gaan, bijvoorbeeld: er draaid geen zware app op de achtergrond.
En daar ga je de mist in, die 90% boeit niet (ik denk zelf dat dat percentage lager ligt, maar goed).
Die 90% is geen excuus het niet te kunnen als je die 10% heel simpel wel tevreden had kunnen stellen door de opties mogelijk te maken. En het is niet alsof de onmogelijkheden terug te vinden zijn in de prijs. Die 90% hoeft het niet aan te passen, maar geen die overige 10% dan wel die mogelijkheid.

Dit is precies de redenatie die mijn zwager ook altijd geeft. Belachelijk. Als je de opties geeft, betekent het niet dat je het hoeft aan te passen, maar het maakt je product wel beter. Sluit op meer mensen aan.
Dat vind ik knap...
Bellen en muziek luisteren tegelijk? Uit dezelfde speaker? Is mij nog niet gelukt.
Daarnaast kun je niet msnen en bellen tegelijk. Zodra je belt stopt je internet ermee. Maar op dit gebied multitasken is niet zo erg, dat het niet kan... Maar meerdere apps tegelijk runnen kan niet en dat is jammer. Moet je bij switchen iedere keer weer verder klikken in je app...
Er is dus WEL multitasken...
Niet...
enkel niet voor alle applicaties met een reden, performance en batterijleven. Omdat mensen wilden dat er wel een mogelijkheid was om bijvoorbeeld msn op de achtergrond te draaien, of andere services hebben ze dat opgelost via 'push' en save-state. En dat werkt imho prima. Elke applicatie krijgt max resources, je hoeft niet bij te houden wat nou open staat. En 'critical' dingen werken tegelijk.
En dan nog zo'n slechte batterij duur verwezenlijken... Dat is echt d gootste tekortkoming van mijn Iphone.
Snelheid van de Iphone is wel weer goed, maar hij wordt soms wel degelijk trager...
Ooit weleens van Dell gehoord? Mijn Dell had dat jaren geleden al (niet het lichtgevende toetsenbord, maar het scherm). Maar dan kan je het ten minste uitzetten, ik bepaal zelf wel hoe helder ik me scherm wil. Ik Dell biedt technisch betere laptops (snellere processoren, sneller en meer geheugen etc. en dat voor een goedkopere prijs)
Ja, wederom Dell. Dat is na twee jaar wel een stuk minder, maar de macbook pro van mijn zwager gaat ondertussen ook nog maar 1,5 uur mee!!!
Laatste is inderdaad een mening, solide behuizing, ja ik ben er al twee keer per ongeluk op gaan staan. En ik heb hem 1 keer op de plavuizen laten vallen. Je ziet er niets van. Licht is hij niet, daar heb je gelijk in. En ik vind de nieuwe Latitudes van Dell een stuk mooier, dus mooi is die van mij ook niet (mening).
Ik heb een laptop om zonder snoer te werken, met snoer staat hij op tafel, maar de lader zit er los in. Magneet is wel een mooi principe, ben ik het mee eens. Maar is maar iets kleins.
Dan is een Apple niets voor mij...
En ja het maakt het wel degelijk duur! In verhouding wat je ervoor krijgt. Maar dat heeft ieder merk waar je voor de naam betaalt.
ZpAz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:13:
Sums it all up, tijd voor een slotje :)
Waarom? Als je geen zin hebt hierin, hoef je niet mee te doen hoor. Anderen vinden het wel leuk te discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
dfrenner schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:17:
[...]

Het is geen innovatie hoor, tethering bestond al, alleen onder een andere naam (gewoon modem). Daarbij is het uitschakelen van de functie erg slecht. En juist het tegenovergestelde van innovatie: Achteruitgang.

Itunes is misschien nieuw, maar daardoor innovatief? Nee! Innovatie dient iets bij te dragen, het je er makkelijker op te maken! Stuurbekrachtiging laat je lichter sturen en hoeft geen concessies te leggen door minder contact te voelen met de weg. Itunes belemmert je wel en legt wel concessies... Een innovatie moet echt iets bijdragen in het totaalbeeld. Itunes is gewoon anders.

De manier van smsen vind ik wel mooi op de Iphone, maar een innovatie? In principe is het gewoon chatten dat bestond al. Innovatie is een groot woord. Innovatie is echt een grote vooruitgang, waar iedereen iets aan heeft.
Een bedrijf kan toch innovatief zijn zonder dat die oplossingen voor jou werken? Stuurbekrachteging werkt voor mij niet, electrisch tandenpoetsen voor mij wel en jou niet. Beide zijn innovaties!

Probeer het grotere geheel te zien ipv toe te spitsen op enkele zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:12

skoozie

SCSI

RVE_NL schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:46:

Om er een eind aan te breien even terug naar de iPhone:
Een scherm wat bijna de hele voorkant bedekt, wat over het complete oppervlak volledig multitouch ondersteund, wat in precisie met vingers bediend werd d.m.v warmte en maar 1 'echte' knop waarmee alle handelingen op de telefoon gedaan konden worden waarbij het toestel een gestroomlijnde vorm heeft, was inovatief. (noem mij het toestel die het kon?)
dit soort opmerkingen vind ik ook een wel typisch,
ik snap dat op alle punten los wel een ander toestel te vinden is die het op dat punt beter doet. maar om nu alles zo op te sommen dat er niets anders meer overblijft als een iphone vind ik ook weer wat zinloos. geregeld kom ik hier opmerkingen tegen als: "Noem mij maar een laptop van 13"met weet ik voor wat voor paneel en zoveel intern en die en die video kaart dan kom je bij die en die dell en die is net zo duur..."

ik zelf heb tot op heden geen apple producten, ik heb wel ervaringen met Symbian (S60), WM, en LG's OS (laatste telefoon) maar ik ben het tweaken en zoeken naar aplicaties zat en kijken en testen of die wel werken met mijn telefoon. ook mijn LG Arena die eng veel overeenkomsten heeft met de iphone. maar kwa stabiliteit en gebruiks gemak is het het toch net niet. het is zelfs zover dat ik momenteel wacht op de nieuwste iphone om daar voor 2 jaar aan vast te gaan zitten.

ik zie zeer zeker de downsides van de iphone. waar ik met mijn mobiel nog kan tetheren kan dat strax niet meer, flash maakt mij niet zo veel uit. itunes heb ik al op mijn pc staan voor mijn vriendin maar dat is puur voor syncen, ik beheer mijn muziek en bepaal waar ik het mee afspeel en niet Apple.

hier zie ik ook veel mensen zeggen, als ik Apps wil wil ik er niet voor betalen, dat kan ook op de iphone!

maar om teerug ye komen of ze innovatief zijn?
per onderdeel waarschijnlijk niet, maar ze hebben het verdomd slim gecombineerd!

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skoozie schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:49:
[...]
ik zelf heb tot op heden geen apple producten, ik heb wel ervaringen met Symbian (S60), WM, en LG's OS (laatste telefoon) maar ik ben het tweaken en zoeken naar aplicaties zat en kijken en testen of die wel werken met mijn telefoon. ook mijn LG Arena die eng veel overeenkomsten heeft met de iphone. maar kwa stabiliteit en gebruiks gemak is het het toch net niet. het is zelfs zover dat ik momenteel wacht op de nieuwste iphone om daar voor 2 jaar aan vast te gaan zitten.
Aangezien je blijkbaar nog geen ervaring hebt met Android, zou ik zeker hier eens naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

lowfi schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:41:
Een bedrijf kan toch innovatief zijn zonder dat die oplossingen voor jou werken? Stuurbekrachteging werkt voor mij niet, electrisch tandenpoetsen voor mij wel en jou niet. Beide zijn innovaties!

Probeer het grotere geheel te zien ipv toe te spitsen op enkele zaken.
Kan je praten over innovatie als die 'oplossing' juist een limitatie geeft in de ervaring van de consument?

Immers, slechts een deel van de 'doelgroep' heeft daadwerkelijk baat bij deze 'innovatie', ervanuitgaande dat bij een grote minderheid het een negatief effect heeft, zoals bij stuurbekrachtiging, er wel sprake kan zijn van innovatie. (in de volledige breedte van de markt, niet enkel voor mobiele telefoontjes - kijk bv naar de 3D techniek binnen TV's en dus nu ook mobieltjes - apple gaat nog niet mee).

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 15-03-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
rapture schreef op maandag 15 maart 2010 @ 12:07:
Door een techneutenbril bekeken zie je een hoop specs, onderdelen, features,... Dan is Apple, Nintendo Wi,... niet zo speciaal.

Een andere phone vertrekt met het idee "Hoe krijgen we een Windows op een mobieltje draaiend?". Windows staat op eerste plaats, daarna bouwen we wel een tooltje om ermee te bellen. Om wat duidelijker te illustreren, Linux-guru's zouden de normaalste zaak van de wereld vinden om een bash shell voor te schotelen en je kan een command met wat opties intypen om een gesprek op te starten.

iPhone vertrok vanuit een telefonerende consument, hoe wilt of kan een gebruiker een phone gemakkelijk bedienen? Juiste ontwerpvisie leidt naar de juiste keuzes en verkeerde visie levert een hoop verkeerde keuzes op.
Tja, de markt veranderde, MS, blackberry, palm stelde al hun producten ook af op de consument hoor. Echter wat deze minder inschatte was dat er een ander type consument aankwam. Niet de power user, maar de gemiddelde consument.
Zo komt de VS in de laatste jaren tot conclusie dat ze toch nog een middelgrote (of AK-achtige) patroon nodig hebben. Ofwel had je te zware ofwel had je te lichte Amerikaanse munitie. Blijkbaar had de AK-ontwerper vanaf dag 1 de correcte keuzes gemaakt. Bovendien had hij ook erop gerekend dat zijn producten vuil worden en ruw gebruikt (bv deuren inbeuken) worden. De M16 had zulke strakke toleranties dat beetje stof ervoor kan zorgen dat de patroonhouder ("lader") niet meer in het wapen past en een deur inbeuken moet je niet ermee proberen. En het levert te weinig "stopping power" om nog iemand effectief uit te schakelen. M16 was leuk op de tekentafel voor de ingenieurs, maar het blijft een onding in het veld. Voordat een Rus geweren test, trekken ze het door zand of slijk zodat een M16 direct door de mand valt. De Rus bouwde een wapen voor de gebruikers in het veld en de Amerikaan voor mooie specs in labo-omstandigheden.
Dat is een mythe hoor, de M16 is sinds de jaren 50 een concept geweest dat men verder uitwerkte.
Niet om lang in detail te gaan, maar de reden achter de 5.56mm kogels (ipv 7.62 van de AK47) is dat soldaten die meer schieten meer raken. Dit geeft een probleem qua munitie als je dan volautomatische geweren hebt die 7.62mm kogels afschoten. (zwaarde munitie, zwaarder wapen) oplossing was een kleiner geweer met lichter kaliber.

Immers in vietnam tot midden jaren 60 gebruikte men de M14 zwaarder nauwkeuriger betrouwbaarder dan een A47 maar ongeschikt . De M16 was de vervanger voor moderene types van oorlog. De opvolger van de AK47- de AK 74 was grotendeels gelijkaardig aan de M16 .

Wat was dan het probleem bij de M16 : de originele ontwerper en producent heeft het ontwerp verkocht voordat het in productie ging. Colt ( de koper) heeft het toen erdoor gekregen mits wat aanpassingen om het snel in productie te krijgen die later een ramp bleken. Zo was de munitie aangepast op het laatste moment (en na alle testen) waardoor er plots veel meer vuil per schot achterbleef. gevolg het wapen blokeerde heel veel plots. terwijl in de tests ervoor (men had zelfs duizenden M16's naar vietnam gestuurd en die waren heel enthousiast) geen enkel probleem had.

Probleem van projet leiderschap en testen dus.
Juist specs, rekenkracht,... is al jaren over het verzadigingspunt geraakt. De tijd dat we op een tekstverwerker wachten is voorbij. Nu wacht de hardware op de gebruiker om een knopje in te drukken. De race voor performance is voorbij zodat concepten en totaaloplossingen steeds belangrijker wordt.
Op pc's misschien, een GSM echter is bijlang zo krachtig niet als een pc. De iphone 3g met zijn 128MB ram bijvoorbeeld is een duidelijk voorbeeld waar de hardware beperkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Man man, waar mensen zich tegenwoordig al druk over maken. Wil je een Apple? koop je lekker een apple. Wil je werken met Windows? Doe je dat toch!

Wat is er gebeurd met "ieder zn eigen smaakje ijs?" Of krijgen we straks bij de supermarkt ook flamers aan beide kanten?

Hertog-Jan ijs! De lekkerste!!
Ben & Jerry's is niet innovatief. Ijs bestond al lang! Fudge, brownies en chocola ook!
Mijn oma gaf ons al bevroren melk in de ijstijd!

Lekker belangrijk. Je gaat naar de winkel, koopt het product wat je het mooiste/beste vindt en je gaat naar huis om het met een warm gevoel in je buik dagelijks te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:51:
Man man, waar mensen zich tegenwoordig al druk over maken. Wil je een Apple? koop je lekker een apple. Wil je werken met Windows? Doe je dat toch!

Wat is er gebeurd met "ieder zn eigen smaakje ijs?" Of krijgen we straks bij de supermarkt ook flamers aan beide kanten?

Ben & Jerry's is niet innovatief. Ijs bestond al lang! Fudge, brownies en chocola ook!

Lekker belangrijk. Je gaat naar de winkel, koopt het product wat je het mooiste/beste vindt en je gaat naar huis om het met een warm gevoel in je buik dagelijks te gebruiken.
Haha, mee eens! Ik ben dit topic ook niet begonnen om voor eens en voor altijd te zien of Apple beter is of iets anders. Ik ben het begonnen omdat ik dat gezeur over "gepikt van de iPhone" zat was.

Het gaat niet alleen over features maar ook over het gevoel dat je krijgt als je een apparaat gebruikt, sommige mensen voelen zich fijn als ze een iPhone gebruiken en bied die hen alle features die ze nodig hebben en sommige niet. Maar claim niet dat de iPhone de moeder der smartphones en altijd de beste is, claim ook niet dat Apple per definitie slechte dingen doet, beide claims zijn onzin en resultaat van het o zo nutteloze fanboy/hater-schap.

Eigenlijk is er maar 1 conclusie: onredelijkheid in de vorm van fanboys en haters is niet welkom hier (of ik zit op het verkeerde forum ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:51:

Jij snapt het, ik ook. Nu die Apple mensen nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
SinergyX schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:08:
[...]

Jij snapt het, ik ook. Nu die Apple mensen nog :+
En de Apple hater mensen ook nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

teek2 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:21:
En de Apple hater mensen ook nog ;)
Details details, daar gaat het nu niet om :P
(en redacteurs van T.net, maar die discussie verlies ik toch :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:54
Een daar bij vindt ik het helemaal gewldig hoe apple zijn innovatieve functie uit.
Zo is de slide to unlock gejat van de Neonode N1 die ergens in 2003/2004 gepresenteerd werd.

Het samen voegen van nieuwe manier van iets doen in dan innovatief maar om inderdaad te zeggen dat andere telefoons van apple afkijken, misschien.
Maar apple kijkt ook zeker af van andere telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

k995 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:01:
Dat is een mythe hoor, de M16 is sinds de jaren 50 een concept geweest dat men verder uitwerkte.
Niet om lang in detail te gaan, maar de reden achter de 5.56mm kogels (ipv 7.62 van de AK47) is dat soldaten die meer schieten meer raken. Dit geeft een probleem qua munitie als je dan volautomatische geweren hebt die 7.62mm kogels afschoten. (zwaarde munitie, zwaarder wapen) oplossing was een kleiner geweer met lichter kaliber.
In Duitsland, België, UK en Rusland kwam men vlak na WOII tot conclusie dat gevechten meestal binnen 300 m blijft zodat je geen volmaatse patroon van een battle rifle nodig hebt. De battle rifle is goed op afstand, maar in straatgevechten heb je weinig eraan. Een machinepistool (SMG) was goed in korte afstand, maar het schoot niet hard genoeg en had te weinig bereik. Iedereen ontwikkelde assault rifles om met ingekorte 7,62 mm patronen te werken. In de VS had je mensen die perse volmaatse patronen wilden en West-Europa werd daarin meegesleurd. Zo werd de FAL uitgerekt voor een volmaatse patroon.
Immers in vietnam tot midden jaren 60 gebruikte men de M14 zwaarder nauwkeuriger betrouwbaarder dan een A47 maar ongeschikt . De M16 was de vervanger voor moderene types van oorlog. De opvolger van de AK47- de AK 74 was grotendeels gelijkaardig aan de M16.
"Moderne type oorlog" was de conclusie van de WOII-ervaringen en toch had de VS West-Europa met een volmaatse patroon opgezadeld. Op een gegeven moment schoot de VS teveel naar een andere kant door. Te lichte 5,56 mm patronen zodat je niet door een boom, muur,... kan schieten. Om nog effect op een doelwit te hebben moest de kogel snel genoeg bewegen zodat het in het lichaam van een tegenstander rond kan tollen voor schade. Die snelheid werd verlaagd door de overstap naar een kogel met meer massa zodat er tegenwoordig te weinig punch is. Klein gaatje in de tegenstander en de tegenstander blijft nog verder schieten op jou. AK-74 wordt door bepaalde troepen geweigerd zodat AK-47 in actief blijft. Momenteel stappen Amerikaanse special forces richting een middelgrote patroon (bv 6.5 mm Grendel, 6.8 mm Remington SPC) zoals de AK-47 patronen.
The .280 British concept would later prove to have been far ahead of its time, as the US itself adopted an intermediate cartridge 5.56x45mm NATO by the end of the following decade. Soon after America's large-scale involvement in Vietnam commenced in 1965, the 5.56mm Armalite AR-15 rifle, later standardised as the M16 was purchased in ever increasing numbers, and by the late 1960s had displaced the 7.62mm NATO M14 in combat units. After insisting on a .30 calibre round with full-power ballistics almost identical to those of the existing .30-06, the US then adopted the 5.56mm intermediate cartridge, which demonstrated the emergence and dominance of intermediate cartridges on the battlefield, the other notable one being the 7.62x39mm AK-47 round. The adoption of the 7.62mm NATO round and the adaptation of the intermediate cartridge CETME (later developed into the G3 ) and FN FAL designs to fire it resulted in rifles that were longer and heavier, and with greater recoil, than could have been the case. The result was weapons that were good longer-range semi-automatic rifles, but they were less wieldy and only marginally controllable in automatic fire. There was also a higher training burden and they were not well suited to soldiers of smaller stature, again due to the recoil. Coincidentally, in 2002 the Americans developed a military calibre intended for the M4 version of the M16 family called the 6.8 mm Remington SPC - with ballistic properties that are very similar to the .280 British cartridge - which was intended to provide better ballistics than the 5.56x45mm. Wikipedia: .280 British
Het heeft dus 50+ jaar gekost om toch nog bij een middelgrote patroon als premium patroon te eindigen. 50+ jaar geleden stond iedereen behalve de VS op het punt om middelgrote patroon als standaard patroon in te voeren.
Wat was dan het probleem bij de M16 : de originele ontwerper en producent heeft het ontwerp verkocht voordat het in productie ging. Colt ( de koper) heeft het toen erdoor gekregen mits wat aanpassingen om het snel in productie te krijgen die later een ramp bleken. Zo was de munitie aangepast op het laatste moment (en na alle testen) waardoor er plots veel meer vuil per schot achterbleef. gevolg het wapen blokeerde heel veel plots. terwijl in de tests ervoor (men had zelfs duizenden M16's naar vietnam gestuurd en die waren heel enthousiast) geen enkel probleem had.
Dat speelde mee, het geloof dat je het wapen niet meer moest schoonmaken en andere munitie dan het voorgeschreven type. Uiteindelijk kregen de troepen instructies om de wapens goed schoon te houden, maar dat kan je niet altijd garanderen.

Over de details van de wapens zou ik niet verder uitwijden. Het gaat erom dat je 50+ jaar tegen muren kan headbangen om achteraf de fout in te zien. Het voorbeeld levert grotere contrasten (dit wapen blijft doorgaan, dat wapen blokkeert, dit wapen kan iemand achter een boom uitschakelen, dat wapen kan niet door een boom schieten,...) dan dit mobieltje is gemakkelijker te bedienen, dat mobieltje is moeilijker te bedienen.
Probleem van projet leiderschap en testen dus.
Visie was het enige verschil tussen de Amerikanen en Russen. Met de juiste visie kies je de juiste eisen waaraan een project moet voldoen en daaruit volgen de juiste testen om aan te tonen dat het aan de eisen voldoet. Als je nooit eraan gedacht had dat het wapen vuil wordt, dan heb je nooit vuilbestendigheid in de eisen gezet en je hebt nooit een test voorzien om de vuilbestendigheid aan te tonen.

De meeste bedrijven recruteren uit dezelfde poel ingenieurs en hebben gelijkaardige ontwerpafdelingen. Afhankelijk van de visie en eisen, krijg je andere resultaten. Had de VS direct aan de "moderne type oorlog" visie meegedaan zoals de Britten, Belgen, Duitsers en Russen, dan hadden ze ook vanaf dag 1 het juiste patroon dat we nu als premium patroon voor special forces beschouwen.

Met verkeerde visie kan je van de beste ontwerpers slechte ontwerpers maken, want ze leveren iets dat niet op de vraag/omstandigheden afgestemd is. Met de juiste visie maak je van middelmatige ontwerpers nog altijd ontwerpers die een gepast product aan de vraag/omstandigheden kan leveren.

De ontwerpers bij Apple zijn niet perse beter dan de ontwerpers bij eender welke concurrent, maar Apple weet goed hoe je de gepaste visie en eisen aan een ontwerpproces kan hangen.

De leiding kan een struikelblok vormen en dat is niet alleen de politieke druk die West-Europa tot de verkeerde keuzes dwong. Zo geloofde IBM in computers met alleen "made by IBM" onderdelen en de PC was een vies beest dat ze niet in huis wilden hebben. De PC-afdeling werd buiten getrapt zodat ze geen verstikkende restricties hadden om dirt cheap onderdelen van de buitenwereld aan te trekken voor de PC. Het is niet omdat een afdeling aan innovatie wilt werken, dat het bedrijf ook innovatie toelaat. Het aparte PC-bedrijf werd succesvol en IBM haalde het terug binnen.

Multinationals hebben ondertussen door dat ze ruimte moeten creëren voor aparte bedrijfjes die tegen de bedrijfscultuur of algemene visie in mogen gaan. Hiermee heeft een multinational een antwoord op de jonge frisse startende bedrijven.
Op pc's misschien, een GSM echter is bijlang zo krachtig niet als een pc. De iphone 3g met zijn 128MB ram bijvoorbeeld is een duidelijk voorbeeld waar de hardware beperkend is.
Is "dubbel zo snelle mobieltje" een goede selling point? Of heb je meer aan "Je kan dit, dat, dat,... op een gemakkelijke manier doen?".

Hetzelfde met een Wii als een totaaloplossing voor entertainment/gaming voor het gehele gezin. 190 euro deal voor plezier van jong tot oud. Dat je met snellere duurdere hardware in een Xbox 360 of PS3 mooiere graphics krijgt is niet zo boeiend.

Zou je voor een bepaalde koffiezetter kiezen omdat het paar honderd Watt meer vermogen heeft of let je op wat je ermee kan doen? bv Senseo concept.

Intel heeft zich op concepten gegooid en kan daarmee de laptopmarkt goed domineren. Dit is een Centrino voor langdurig draadloos laptopplezier en dat is een niet-Centrino, daarmee zou je niet aan die beleving geraken. Naarmate performance irrelevant wordt, worden zulke concepten belangrijker. Al is het maar de zekerheid dat je niet met een gare B-merk draadloze netwerkkaart, junk chipset,... opgezadeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Dat vind ik knap...
Bellen en muziek luisteren tegelijk? Uit dezelfde speaker? Is mij nog niet gelukt.
/ aka, of of bedoelde ik, ik kan wel bellen en een andere applicatie tegelijk open hebben, sterker nog. In de Apple SDK is dit ook één van de dingen waarmee je kan testen of je applicatie daar goed mee om kan gaan.
Maar meerdere apps tegelijk runnen kan niet en dat is jammer. Moet je bij switchen iedere keer weer verder klikken in je app...
Een goede applicatie onthoud waar hij was en dan kom je op dit uit:

Klik app, doe je ding. switch andere app doe je ding, terug naar eerste app, die bleef waar hij was.
In welk opzicht is dat anders dan dat hij 'openblijft'? Niets dus.
Niet...
... Ja, heb je hem vast gehad*? Dat is nu mijn vraag. Muziek op de achtergrond, en tegelijk wat anders doen. Is dat multitasken, ja of nee? Bellen en tegelijk wat anders doen.. is dat multitasken ja of nee?
En dan nog zo'n slechte batterij duur verwezenlijken... Dat is echt d gootste tekortkoming van mijn Iphone.
*Blijkbaar wel je zegt mijn iPhone, dan is er nu nog de andere twee vragen
Over de batterijduur, als je daadwerkelijk wat met een toestel doet, gaat elk toestel leeg. Dat had mijn WinMo toestel, en heeft dit toestel. Daar is niets vreemd aan, mijn 3510i had dat ook al.
Snelheid van de Iphone is wel weer goed, maar hij wordt soms wel degelijk trager...
Sure, maar minder snel, doordat er geen applicaties open blijven staan waar je rekening mee moet houden om af te sluiten wil je een applicatie 'full-resources' geven.
Ooit weleens van Dell gehoord? Mijn Dell had dat jaren geleden al (niet het lichtgevende toetsenbord, maar het scherm). Maar dan kan je het ten minste uitzetten, ik bepaal zelf wel hoe helder ik me scherm wil. Ik Dell biedt technisch betere laptops (snellere processoren, sneller en meer geheugen etc. en dat voor een goedkopere prijs)
Dat ligt er aan wat jij in een laptop zoekt, vind jij specs belangrijk? CPU, GPU whatever, dan is Apple gewoon niet je keuze. Er is niemand maar dan ook niemand die dat beweert. Als je een Sony Vaio pakt, hoor je ook niemand klagen over de prijs, terwijl die vaak +- gelijk gespect zijn, en de prijs +- hetzelfde is.

There's more to it than specs. En dat heb ik al gemeld, maar toch.. komen de specs weer om de hoek kijken, als dat belangrijk is... koop dan een andere laptop.. niemand die je dwingt een Apple te kopen?
Ja, wederom Dell. Dat is na twee jaar wel een stuk minder, maar de macbook pro van mijn zwager gaat ondertussen ook nog maar 1,5 uur mee!!!
Uiteraard, alle batterijen gaan op den duur minder lang mee, de ene batterij houd het wat langer vol dan de andere... zei iemand dat dat niet zo was? Heck, mijn batterij is na 2.5 jaar zelfs helemaal gaar, en het wordt tijd voor een nieuwe accu.
Laatste is inderdaad een mening, solide behuizing, ja ik ben er al twee keer per ongeluk op gaan staan. En ik heb hem 1 keer op de plavuizen laten vallen. Je ziet er niets van. Licht is hij niet, daar heb je gelijk in. En ik vind de nieuwe Latitudes van Dell een stuk mooier, dus mooi is die van mij ook niet (mening).
Ik heb die van mij (in een tas) van de trap af laten donderen, klein deukje, maar hij doet het nog perfect. Heb hem ook één keer van de stoel-leuning laten vallen zonder tas (nog niet zo lang geleden) en toen was er niets te zien, en ging hij vrolijk verder.
Ik heb een laptop om zonder snoer te werken, met snoer staat hij op tafel, maar de lader zit er los in. Magneet is wel een mooi principe, ben ik het mee eens. Maar is maar iets kleins.
Één los ding is kleins, maar het zijn meerdere losse kleine dingen, die het wat aangenamer maken. Zoals ik al meerdere keren in dit topic heb geprobeerd te zeggen.
Dan is een Apple niets voor mij...
Je zegt het zelf, dus dan hoef je het niet te kopen.
En ja het maakt het wel degelijk duur! In verhouding wat je ervoor krijgt. Maar dat heeft ieder merk waar je voor de naam betaalt.
Tsja, jij vind het duur, omdat je al zegt 'het is niets voor mij'. Ik zou er zelf een hoger bedrag voor neer willen leggen, maar ben aan de andere kant ook wel blij dat dat niet hoeft, want dan houd ik nog wat over om ergens anders aan uit te geven. 'Duur' is alleen 'in the eye of the beholder'. Iemand kan een Audi A4 duur vinden, een ander kan hem weer 'vrij goedkoop' vinden.
Waarom? Als je geen zin hebt hierin, hoef je niet mee te doen hoor. Anderen vinden het wel leuk te discussiëren.
Ik ook wel hoor, als er redelijke argumenten worden gebruikt. Maar het is gewoon zo. Bij elk topic ook al gaat het niet over Apple, moet er op één of andere manier (soms positief, soms negatief) Apple bij betrokken worden, en dat was de reden dat dit topic gestart was door TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
TUX2K schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:35:
Een daar bij vindt ik het helemaal gewldig hoe apple zijn innovatieve functie uit.
Zo is de slide to unlock gejat van de Neonode N1 die ergens in 2003/2004 gepresenteerd werd.
Die zag ik eerder voorbij komen. Terwijl hij blijkbaar later uit was dan de iPhone? Althans ik had het toen opgezocht, en volgens wikipedia was dat zo.

Wikipedia: Neonode
August 2007

Wikipedia: iPhone
June 2007

edit:

Oeps dubbelpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Presenteren en op de markt brengen, 2 verschillende losstaande data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raddraaier
Nog eventjes en de iPhone krijgt op z'n kop: http://www.collegehumor.com/video:1899978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 16:04
luckyluuk12 schreef op zondag 14 maart 2010 @ 11:01:
Dit zullen ze natuurlijk nooit doen. De personen waar jij het over hebt kunnen hun standpunt helemaal niet verdedigen met (goede) argumenten in een "debat". Het zijn (zoals jij ook al vermoedt) de jeugdige (12/13/14 jarige?) tweakers.
Random IT organisatie loopt ondertussen ook de helft met een iPhone.
En die zijn eerder 25+.

Apple heeft met de iPhone gewoon een makkelijk apparaat gemaakt waarin alles perfect werkt.
Tuurlijk kon je eerder ook muziek afspelen op je telefoon, maar vaak was dat met een of ander verloopstekkertje en een batterij die na een uur of twee leeg was. Apple heeft de uebersimpele iPod interface op een telefoon gezet, waardoor je niet meer met een iPod en een telefoon hoefde rond te sjokken.

Zelfde verhaal voor internetten: voorheen kon het ook wel, maar 't was ofwel op een klein rotschermpje, of klooien met een stylus. iPhone is gewoon simpel op een groot scherm, te bedienen met je vingers,

Applicaties: zelfde laken een pak: TomTom had je ook wel op een WM device, maar de combinatie van alles in 1 simpel te bedienen apparaat (iPod, TomTom, telefoon) kwam IMHO pas bij de iPhone.

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 15-03-2010 19:56 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Eigenlijk is de conclusie van die complexe en wijs pratende topic gewoon heel simpel;
iPhone bezitters vinden de iPhone heerlijk !
Niet iPhone bezitters haten de iPhone !

Erg simpel en kort door de bocht maar prima toch ? Laat iedereen in zijn waarde en iedereen heeft zijn eigen keuzes. Waarom zoveel haat op elkaar om een paar simpele producten ? Laat iedereen blij zijn met zijn apparaten en hoe het werkt :). Iedereen moet elkaar tegenwoordig maar zo in de haren zitten om apple producten (en nee ik zeg niet dat ik dat nooit doe) maar het is toch zinloos. Anti Apple mensen zullen er altijd blijven en Apple Fanboys ook, dikke prima allemaal :).

En who cares of Apple innovatie heeft uigevonden ? Apple is nou eenmaal een hip product op het moment, en mensen die daar niet tegen kunnen; blijf gewoon lekker bij je eigen product want dat werkt dan toch veel fijner voor jou ?:) (niet sarcastisch) Wat is dan de reden van de bash op apple producten ? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Bloemstukje op 15-03-2010 19:58 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
SinergyX schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:23:
Presenteren en op de markt brengen, 2 verschillende losstaande data ;)
Uiteraard, maar de iPhone zal ook wel even wat eerder in ontwikkeling zijn geweest dan de launch data. Dus aangezien ze zo kort bij elkaar gelaunched zijn, kan je moeilijk zeggen dat de één het van de ander af heeft gekeken (als er ongeveer een gelijke 'research tijd' achter zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
SanderPS3 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:56:
Eigenlijk is de conclusie van die complexe en wijs pratende topic gewoon heel simpel;
iPhone bezitters vinden de iPhone heerlijk !
Niet iPhone bezitters haten de iPhone !
Ik heb geen iPhone en haat hem ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vooral een hekel aan die meelopers die een iPhone kopen omwille van het feit dat ze een hype zijn. Het kan een prima telefoon zijn, maar er zijn een heel hoop mensen die gewoon een iPhone kopen om te kunnen zeggen dat ze er een hebben. Ze hebben dan ook nog nooit gehoord van jailbreaken en dergelijke, en weten amper wat een app is ... zonde natuurlijk.

De iPhone is inderdaad een goed toestel, maar het is zeker niet het enige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54

MsG

Forumzwerver

Leuk topic :).

Heb hier ook een iPhone. Waarom? Ik had jarenlang van die oldskool monochrome mobieltjes, langzaamaan groeide dat uit tot steeds betere mobieltjes, eerst jarenlang met alleen java-apps. Toen naar Symbian via de N-Gage, dat platform ging me echter de keel uithangen. Toen naar Windows Mobile, dat vond ik vergeleken met Symbian helemaal het einde. Geen vastgestelde dingen, nee gewoon een instelbaar homescreen. Ook was het geheel prima snel (vóór al die front-end troep als Manilla e.d., 6.1). Enige nadeel dus dat het met een pennetje moet, wat nooit zo erg was in mijn ogen.

Later door gunstige verkopen aldoor van betere telefoon kunnen hoppen, en aldoor Windows Mobile gehouden. Echter op den duur zat ik in het high end segment qua telefoon, en merkte ik dat een Windows Mobile telefoon met dezelfde features als een andere Windows Mobile telefoon eigenlijk gewoon hetzelfde is. Ik wilde wat nieuws en kocht een tweedehands 3G. De bediening was wel een stuk relaxter, niet zo gek ook, het originele Windows Mobile OS was nooit gemaakt met vingers in het achterhoofd, maar met een pennetje. Ook vond ik het grote voordeel dat het standaard een "echte" browser had. Windows Mobile's IE was vrij behelpen vaak, en bij sites moest je het vaak doen met de beperkte mobieltjes-layout bij sites. Je kon dit verhelpen met de Opera Browser, maar die was wel redelijk zwaar.

Wel miste ik, en mis ik nog steeds, het configureerbare homescherm. Zakelijke gebruikers willen, lijkt me, wel meer zien dan wat icoontjes op het hoofdscherm, maar hier heb ik een beetje het idee dat mensen dit wel slikken van Apple, omdat het ding voor velen alsnog beter werkt.

De integratie bij de iPhone vond ik ook erg mooi. Je kan de controlfreakerige houding van Apple haten, maar je kan niet ontkennen dat de AppStore een succes is geworden. Het ontbrak bij WM inderdaad aan een centraal systeem om de .cab'jes vandaan te halen. Gelukkig nemen anderen dit nu over, dit is goed voor de algehele evolutie van mobiele telefoon-systemen.

Wat ik wel slecht trek bij Apple is inderdaad de hyperige sfeer eromheen. Dingen die weinig voorstellen die als groots worden verkondigd. Bijvoorbeeld de iPhone 3G. Een prima apparaat, maar 3G was op andere toestellen al járen gemeengoed. Toch wordt het zo enorm gehypt, terwijl Apple eerst raar bezig was om een 2G te lanceren, daar kan je qua snelheid praktisch niets mee.

Ook de prijzen zijn in mijn ogen domweg te hoog. Ze pakken de maximale marge, en geef ze eens ongelijk. Persoonlijk vind ik de prijs van Apple producten veel te hoog voor wat je krijgt, en ik hoor daar velen over. Ik koop dan ook praktisch alles tweedehands, dan profiteer je juist weer van de waardevastheid van Apple producten en kan je vaak producten een jaar gratis gebruiken, of zelfs winst maken.

Als ik morgen een mac kon kopen voor dezelfde prijs als een reguliere pc zou ik het mogelijk zelfs overwegen. Ik geloof best dat het systeem goed werkt, al vind ik Windows nu ook prima werken, echter de meerprijs van Mac is het me gewoon niet waard.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
rapture schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:01:n Duitsland, België, UK en Rusland kwam men vlak na WOII tot conclusie dat gevechten meestal binnen 300 m blijft zodat je geen volmaatse patroon van een battle rifle nodig hebt.
In de VS had je mensen die perse volmaatse patronen wilden en West-Europa werd daarin meegesleurd. Zo werd de FAL uitgerekt voor een volmaatse patroon.
De VS had dezelfde conslusies vandaar de M16, lichter & meer kogels
Moderne type oorlog" was de conclusie van de WOII-ervaringen en toch had de VS West-Europa met een volmaatse patroon opgezadeld. Op een gegeven moment schoot de VS teveel naar een andere kant door. Te lichte 5,56 mm patronen zodat je niet door een boom, muur,... kan schieten.
Zoals ik al zei de AK74 en elk modern vuurwapen in die tijd ging naar lichter. De M16 was dus innovatief eigenlijk immers de russen kwamen maar jaren later met iets soortelijk. Net zoals een FN FNC bijvoorbeeld.
Het heeft dus 50+ jaar gekost om toch nog bij een middelgrote patroon als premium patroon te eindigen. 50+ jaar geleden stond iedereen behalve de VS op het punt om middelgrote patroon als standaard patroon in te voeren.
Indien 5.56 slecht was waarom hebben ALLE landen en farikanten er dan mee begonnen? Inclusief warshau pact?
[small]Dat speelde mee, het geloof dat je het wapen niet meer moest schoonmaken en andere munitie dan het voorgeschreven type. Uiteindelijk kregen de troepen instructies om de wapens goed schoon te houden, maar dat kan je niet altijd garanderen.
Neen men kreeg de juiste munitie zoals oorspronelijk voorzien.
dan dit mobieltje is gemakkelijker te bedienen, dat mobieltje is moeilijker te bedienen.
"makkelijk bedienen" is heel subjectief .
Visie was het enige verschil tussen de Amerikanen en Russen. Met de juiste visie kies je de juiste eisen waaraan een project moet voldoen en daaruit volgen de juiste testen om aan te tonen dat het aan de eisen voldoet. Als je nooit eraan gedacht had dat het wapen vuil wordt, dan heb je nooit vuilbestendigheid in de eisen gezet en je hebt nooit een test voorzien om de vuilbestendigheid aan te tonen.
Maar dit was niet het geval bij de VS en de M16, waarom bestudeer je dit niet eens voordat je erover begint? M16 is extensief getest de wereld rond. Was het perfect? neen echter was dit niet het probleem.

In October 1961, William Godel, a senior man at ARPA, sent 10 AR-15s to South Vietnam to let the allies test them. The reception was enthusiastic, and in 1962 another 1,000 AR-15s were sent to South Vietnam.[21] Special Operations units and advisers working with the South Vietnamese troops filed battlefield reports lavishly praising the AR-15 and the stopping effectiveness of the 5.56 mm cartridge, and pressed for its adoption. However, what no one knew, except the men directly using the AR-15s in Vietnam, were the devastating kills[22] made by the new rifle, photographs of which, showing enemy casualties made by the .223 (5.56 mm) bullet remained classified into the 1980s.[22]
The damage caused by the .223 (5.56mm) "varmint"[22] bullet was easily accounted for. Standard U.S. rifles generally had 12 inch rifling twists inside their barrels (one complete bullet rotation within 12 inches), whereas the AR-15, as designed by Stoner, was to have a 1 in 14 inch rifling twist, as rapid spraying of projectiles at close range would be the norm rather long range accuracy. However Colt, with its antiquated equipment, had made some of the AR-15s with up to 18 inches per total bullet rotation,[23] thus creating a bullet's flight to wobble while en route to target. The impact of these projectiles on human flesh created horrible wounds; as well as very few prisoners of war.[24]
De meeste bedrijven recruteren uit dezelfde poel ingenieurs en hebben gelijkaardige ontwerpafdelingen. Afhankelijk van de visie en eisen, krijg je andere resultaten.
Je weet toch wat de koude oorlog was he?
dan hadden ze ook vanaf dag 1 het juiste patroon dat we nu als premium patroon voor special forces beschouwen.
special forces zijn anders dan reguliere troepen, appelen met peren.
De ontwerpers bij Apple zijn niet perse beter dan de ontwerpers bij eender welke concurrent, maar Apple weet goed hoe je de gepaste visie en eisen aan een ontwerpproces kan hangen.
Ten dele, aplle heeft bij de iphone de markt goed ingeschat. Bij apple tv bijvoorbeeld niet. Zo zijn er nog tig van voorbeelden .
Is "dubbel zo snelle mobieltje" een goede selling point? Of heb je meer aan "Je kan dit, dat, dat,... op een gemakkelijke manier doen?".
Multitasking of geen multitasking is een groot gebruiksgemakt, iets wat apple al jaren ontbreekt, iets wat vorvloeit uit een apple design keuze.

Mijn opmerking was trouwens gericht op "specs voor smartphones hoeven niet want ze zijn al snel genoeg".
Nee niet juist hardware bij smartphone zorgt wel degelijk voor gebruiksgemak.
Hetzelfde met een Wii als een totaaloplossing voor entertainment/gaming voor het gehele gezin. 190 euro deal voor plezier van jong tot oud. Dat je met snellere duurdere hardware in een Xbox 360 of PS3 mooiere graphics krijgt is niet zo boeiend.
Tuurlijk wel, XBOX en PS3 verkopen goed net zoals WII , andere markten.
Zou je voor een bepaalde koffiezetter kiezen omdat het paar honderd Watt meer vermogen heeft of let je op wat je ermee kan doen? bv Senseo concept.
Onzinnige vergelijking, koop je een gewone senseo die enkel koffie zet, of 1 die ook chocomelk en latte's kan maken, dat is hardware.
Intel heeft zich op concepten gegooid en kan daarmee de laptopmarkt goed domineren. Dit is een Centrino voor langdurig draadloos laptopplezier en dat is een niet-Centrino, daarmee zou je niet aan die beleving geraken. Naarmate performance irrelevant wordt, worden zulke concepten belangrijker. Al is het maar de zekerheid dat je niet met een gare B-merk draadloze netwerkkaart, junk chipset,... opgezadeld wordt.
Niemand let op centrino of niet het is trouwens iets compleet anders al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
ZpAz schreef op maandag 15 maart 2010 @ 19:08:
Een goede applicatie onthoud waar hij was en dan kom je op dit uit:

Klik app, doe je ding. switch andere app doe je ding, terug naar eerste app, die bleef waar hij was.
In welk opzicht is dat anders dan dat hij 'openblijft'? Niets dus.
Duurt vele malen langer dan multitasking EN veel apps doen dit niet.
... Ja, heb je hem vast gehad*? Dat is nu mijn vraag. Muziek op de achtergrond, en tegelijk wat anders doen. Is dat multitasken, ja of nee? Bellen en tegelijk wat anders doen.. is dat multitasken ja of nee?
Multitasking is GELIJK WAT naast elkaar kunnen draaien, niet enkele apps maar.
Sure, maar minder snel, doordat er geen applicaties open blijven staan waar je rekening mee moet houden om af te sluiten wil je een applicatie 'full-resources' geven.
Ik ben zelf wel slim genoeg om te weten wat ik open heb sta, hoef ik geen apple babysit voor.
Multitasking vertaagt de iphone ook niet hoor, zelfs met het hele beperkte geheugen.
Dat ligt er aan wat jij in een laptop zoekt, vind jij specs belangrijk? CPU, GPU whatever, dan is Apple gewoon niet je keuze. Er is niemand maar dan ook niemand die dat beweert. Als je een Sony Vaio pakt, hoor je ook niemand klagen over de prijs, terwijl die vaak +- gelijk gespect zijn, en de prijs +- hetzelfde is.

There's more to it than specs. En dat heb ik al gemeld, maar toch.. komen de specs weer om de hoek kijken, als dat belangrijk is... koop dan een andere laptop.. niemand die je dwingt een Apple te kopen?
Ik vind persoonlijk een windows 7 makkelijker werken dan mijn imac. Wanneer beseffen sommige dat dit meestal persoonlijke voorkeur is omdat iedereen andere gebruikspatronene heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
k995 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 23:53:
[...]

Duurt vele malen langer dan multitasking EN veel apps doen dit niet.

[...]

Multitasking is GELIJK WAT naast elkaar kunnen draaien, niet enkele apps maar.

[...]

Ik ben zelf wel slim genoeg om te weten wat ik open heb sta, hoef ik geen apple babysit voor.
Multitasking vertaagt de iphone ook niet hoor, zelfs met het hele beperkte geheugen.

[...]

Ik vind persoonlijk een windows 7 makkelijker werken dan mijn imac. Wanneer beseffen sommige dat dit meestal persoonlijke voorkeur is omdat iedereen andere gebruikspatronene heeft?
Zie mijn post, laat iedereen toch gewoon zijn eigen keuzeus maken :). Iedereen koopt een product dat voldoet aan zijn eigen eisen, niet wat iemand anders zijn eisen zijn (mits: meeloper). En dat is toch prima ? Zal wat wezen zeg als de hele wereld met een iPhone liep. Vaarwel concurrentie en vaarwel betaalbare telefoons ;). Eeuwige discussie dit waar je nooit uitkomt ;). Zo heeft ook W7 veel voordelen waar OSX steken laat vallen, maar omgekeerd net zo ;) OSX heeft veel voordelen waar W7 gewoon faalt, klaar :). De ene wil betrouwbaarheid, dan lever je daar customizing voor in, wil je dat juist wel ? dan lever je daar een stukje betrouwbaarheid voor in ;). Etc.. Etc..

[ Voor 12% gewijzigd door Bloemstukje op 16-03-2010 00:02 ]

gewoon nee.

Pagina: 1 2 3 Laatste