lowfi schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 23:36:
dfrenner ik heb dat nou al een aantal keer gelezen. Prima dat jij je daarin niet kan vinden maar je hoeft dat niet in elke post naar voren te schuiven. We zijn van jou iTunes irritaties op de hoogte move along pls.
Nee want er wordt iedere keer niet naar gekeken en het wordt als "niet belangrijk" aan de kant geschoven. Door die Apple liefde zijn veel mensen blind voor deze tekortkomingen.
Je kunt deze zaken niet zomaar van tafel vegen en het afdoen als de "normale gebruiker" heeft het niet nodig.
Dit zijn juist zaken waardoor het geen innovatie is... En daar gaat dit topic ten slotte om.
Gerco schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 00:02:
Wanneer je een functie in bijna alle gevallen niet nodig hebt kun je als fabrikant overwegen om die functie weg te laten. De tijd die het kost om die functie te ontwikkelen en te onderhouden kun je ook besteden aan functies die mensen wel regelmatig gebruiken.
Ik kan deels in je redenatie meekomen, maar ik geloof de "bijna in alle gevallen niet nodig" niet. Jij doet geen 20 jaar met 1 PC. Iedereen heeft wel eens herinstall moeten (laten) doen. Dat maakt het gewoon een basis die erin hoort te zitten.
Dat is inderdaad jammer voor mensen die die ene functie wel graag willen hebben. Die mensen moeten dan een ander product gebruiken. Niet ieder product is voor iedereen bedoeld.
Dit is echt te makkelijk, zo kun je ieder product ophemelen!
Als het nou 1000 keer verkocht werd okee, maar er zijn miljoenen exemplaren verkocht, daarbij hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Zoek op google en je ziet hoeveel menen er last van hebben.
Zie hierboven een reden. De enige code zonder bugs is code die niet geschreven is en dat zeg ik als programmeur. Wanneer een functie zelden of slechts door een klein deel van de potentiele klanten gebruikt wordt is het zinloos en geldverspilling om deze toch in te bouwen.
Niet in het geval je innoverend wil zijn... De uitvinder van stuurbekrachtiging dacht ook niet, nou ja niemand heeft het nog, dus ja het kost geld om te ontwikkelen. Daarnaast is het natuurlijk in principe een piece of cake voor Apple. En daardoor merk je dat ze hun stempel willen doordrukken... Jammer vind ik dat. Het had zo'n mooi product kunnen zijn. Qua design is het nog steeds mooi hoor, anders had ik hem zelf niet gehad, maar verder redt de telefoon het qua mogelijkheden totaal niet bij de concurrenten. Alleen de apps en het beeldscherm vind ik grote pluspunten en op dat gebied is het innoverend, de overige zaken: Totaal niet, de telefoon an sich: totaal niet. Ow ja en een klein punt: Het smsen vind ik lekker werken op deze manier.
De mijne kan dat ook, en? Ik heb een USB stick om bestanden op te zetten, daar heb ik mijn iPhone niet voor nodig. Het zou best weleens handig kunnen zijn voor een paar tweakers als het wel kon, maar Apple heeft blijkbaar besloten dat die paar tweakers de effort niet waard zijn om erin te steken. Als je die functie toch wilt hebben moet je dus geen iPhone kopen, stemmen met je portomonee.
Je doet net of alleen tweakers dat handig vinden... Zelfs mijn schoonvader zit met foto's van zijn kleinkinderen die die graag op zijn telefoon wil zetten even snel. En als er iemand is die a-technisch is, is hij het wel. En laten zijn kleinkinderen nu net in het buitenland wonen en zodra hij daar is, krijgt hij ze er dus niet op.
Voor vele tweakers (mezelf vroeger incluis) is de computer een doel. Je wilt eraan tweaken tot het er precies uitziet zoals je wilt en je het hele systeem naar je eigen hand hebt gezet. Dat heeft niets meer met productiviteit of met je werk doen te maken, dat is spielerij. Niets mis mee maar ik heb daar gewoon geen trek meer in, heeft niets met marketing te maken.
Dat ligt eerder aan jezelf, er is namelijk geen enkel OS die dat van je verwacht. Als dat wel zo was, dan waren er lang niet zo veel Windows gebruikers in de wereld geweest.
Een omissie is niet per definitie een tekortkoming. Mijn auto heeft geen meerdere climate control zones, is dat een tekortkoming? Nee, dat is functionaliteit die er niet opzit omdat dat het geld niet waard was (volgens de fabrikant of mij, doet er niet zo toe). Ik klaag ook niet dat er geen motor op mijn fiets zit, als ik dat had gewild had ik een brommer moeten kopen.
Nee voor een VW is het geen tekortkoming nee, maar voor een bentley wel!
De Ipod/Iphone zijn nou niet de goedkoopste producten, daar mag je het m.i. wel van verwachten. Het heet ook niet voor niets een smartphone. Het idee is dat je er meer mee kan dan alleen bellen. Daarom is de Iphone als smartphone niet innoverend.
Het weglaten van een functie die je 1 keer per paar mogelijk mist is wat mij betreft een prima keuze van de fabrikant. Je hebt namelijk die andere 50 weken van het jaar die functie niet nodig. Als je die functie helemaal niet nodig zou hebben (zoals vrijwel alle andere bezitters van het apparaat) zou je er toch voor betaald hebben. Dat lijkt me wat unfair tegenover die mensen.
Ooit weleens de prijzen van Apple producten vergeleken met concurrenten? En vergelijk dan ook meteen of de concurrenten het wel kunnen. Ik kan je alvast nageven, 90% van de concurenten kan het wel en dat is echt geen moeite. Je probeert het te verdedigen, maar er is geen excuus om het weg te laten. Een erg slechte keuze van Apple.
Je *moet* geen producten van Apple kopen als ze je niet bevallen. Er zijn concurrenten genoeg die wel hun apparaten volstampen met elke knop en functie die ze vinden kunnen. Als je het hebben van elke denkbare functie op elk denkbaar moment belangrijk vind zul je een apparaat van hen moeten aanschaffen.
Toen ik de producten kocht was ik niet op de hoogte van de tekortkomingen. Daarnaast heb ik de Iphone ook deels door het spotgoedkope abonnement wat erbij zit. De Ipod nano heb ik omdat dat toen de kleinste mp3 speler was. Al met al vind ik het nog steeds een goede keuze. Maar er zijn zaken die missen die het gebruikersgemak een stuk verder helpen. Daar staat Apple toch voor?
Maar het wisselen van een batterij is ook niet belangrijk omdat 80% nooit problemen krijgt? Die 20% wil je niet tegemoet komen...
Ben benieuwd wanneer Apple overstag gaat in dit soort zaken, het is een questie van tijd...