Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Kun je dan niet beter deze kopen, is (zo goed als) dezelfde, voor dezelfde prijs maar dan uit EU, dus dan komt er geen belastingheffing overheen:GodDamage schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:28:
Dit is het model dat ik heb gekocht: https://nl.aliexpress.com...-3G-WIFI/32462954221.html
Er staat (ongetwijfeld 'onofficieel') Igo geïnstalleerd en ik had zelf al Navigon Europa. Ze werken beide perfect en met actuele kaarten. Dat is ook het mooie van deze radio's; je kunt er apps die jou het beste bevallen opzetten. Voor TomTom moet je wel enige moeite doen omdat het standaard serienummer te lang is om te kunnen registreren. Het is wel werkend te krijgen.
https://www.carjoying.com...-with-gps-navigation.html
[ Voor 13% gewijzigd door Videopac op 09-10-2016 14:19 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
[ Voor 24% gewijzigd door SkiFan op 09-10-2016 18:00 ]
Ook bij Aliexpress kun je kiezen voor verzenden vanuit Duitsland of het VK en dus geen import. Is dan een paar euro duurder dan vanuit China laten verzenden.Videopac schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 14:19:
[...]
Kun je dan niet beter deze kopen, is (zo goed als) dezelfde, voor dezelfde prijs maar dan uit EU, dus dan komt er geen belastingheffing overheen:
https://www.carjoying.com...-with-gps-navigation.html
Waarom ik voor de Pumpkin ben gegaan i.p.v. de Joying?: De Pumpkin is een Klyde (fabrikant) en heeft een aparte DAB+ box die met de radio werkt. De Joying heeft een usb DAB-ontvanger en ik had/heb meer vertrouwen in de Klyde. Zeker omdat de DAB+ box gemaakt wordt door dezelfde fabrikant die levert aan A-merken als Blaupunkt, Philips, Pure etc.
Prima info. Heb je dat op een ander forum gevonden.GodDamage schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:35:
[...]
Ook bij Aliexpress kun je kiezen voor verzenden vanuit Duitsland of het VK en dus geen import. Is dan een paar euro duurder dan vanuit China laten verzenden.
Waarom ik voor de Pumpkin ben gegaan i.p.v. de Joying?: De Pumpkin is een Klyde (fabrikant) en heeft een aparte DAB+ box die met de radio werkt. De Joying heeft een usb DAB-ontvanger en ik had/heb meer vertrouwen in de Klyde. Zeker omdat de DAB+ box gemaakt wordt door dezelfde fabrikant die levert aan A-merken als Blaupunkt, Philips, Pure etc.
Ik zie dat Pumpkin Android 6 car audio aanbied, pre-order en alleen naar US en AU.
Wel zou dit geval in 5 seconden moeten kunnen opstarten, dat lijkt me wel een pre.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Het opstarten is trouwens redelijk vlot; ongeveer 30 seconden. Zelf erger ik me er niet aan. Je kunt trouwens instellen hoe lang het systeem standby blijft, dit kan tot maximaal een uur geloof ik. (bij mij ingesteld op 10 minuten) Zodat je na een korte stop meteen weer radio hebt zonder opstarttijd.
Indien het niet te lang duurt ga ik het liefst voor zo'n 5 seconden Android 6 ding.GodDamage schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:30:
Er staan mogelijk nieuwe modellen op de rol: een nieuwe versie met 2 gb ram ipv 1 gb. Dat zou de moeite waard kunnen zijn om te wachten. Misschien worden de overige modellen dan ook wat goedkoper maar dat hoeft natuurlijk niet.
Het opstarten is trouwens redelijk vlot; ongeveer 30 seconden. Zelf erger ik me er niet aan. Je kunt trouwens instellen hoe lang het systeem standby blijft, dit kan tot maximaal een uur geloof ik. (bij mij ingesteld op 10 minuten) Zodat je na een korte stop meteen weer radio hebt zonder opstarttijd.
Ik haat wachten/traag reageren van elektronika. En Android 5.1(.x) is toch wat belegen aan het worden.
Ja, maar als ik nu aantal van die youtube video's kijk, lijkt het toch een 10-15sec te zijn, niet die 5sec volgens de specs. Doe graag een upgrade naar die 6 versie, als die maar snel opstartVideopac schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:37:
[...]
Indien het niet te lang duurt ga ik het liefst voor zo'n 5 seconden Android 6 ding.
Ik haat wachten/traag reageren van elektronika. En Android 5.1(.x) is toch wat belegen aan het worden.
Edit, dat zijn dus gewoon die 5.1 modellen maar in omschrijving noemen ze het een android 6 versie, stelletje neppers

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 11-10-2016 22:28 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Je schrijft dat er origineel een HU603 in zat, dat betekend dus dat je een losse versterker hebt (origineel Volvo). Werkt dat goed samen met die China radio?musje83 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:25:
Ook ik heb de gok gewaagd en zojuist een 2 DIN chinees gekocht, van Carjoying.
https://www.carjoying.de/vestempcp/quickview/view/id/136
Voordeel van deze unit:
- DAB+ ontvanger reeds ingebouwd
- Android 5.1 (i.p.v. 4.4.4)
- Verzonden vanuit Duitsland (geen import kosten en binnen een paar dagen binnen)
- 2 jaar garantie (wederom vanuit Duits warehouse)
Ik heb een Volvo S60 uit 2001. Deze werd met de HU-603 geleverd maar één van de vorige eigenaren besloot er een HU-1205 in te bouwen. Voordeel: ik heb meteen ruimte voor een 2-DIN unit, uitbouwen van de HU-1205 is nog geen 10 seconden werk.
Nu zal ik dus ook een frame moeten vinden, als ik het goed heb gemeten is de HU 118mm x 188,5mm en de Chinese HU 100 x 178mm. Lekker verwarrend; op hun website geven ze aan dat zowel het binnenwerk (de radio unit zelf) 100 x 178mm is én dat het frontje, dat iets groter is, óók 100 x 178mm is. We zullen zien...
Ik heb zelf een S80 met een HU801 (zelfde als de HU803, maar dan met S80 frame
Vaak bu'j te bang!
De HU603 heeft bij mijn weten geen losse versterker hoor... Heb enkel een Volvo -> ISO verloopje er tussen en het werkte meteen-tom-562 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:42:
[...]
Je schrijft dat er origineel een HU603 in zat, dat betekend dus dat je een losse versterker hebt (origineel Volvo). Werkt dat goed samen met die China radio?
Ik heb zelf een S80 met een HU801 (zelfde als de HU803, maar dan met S80 frame), dus ook met losse versterker. Ik zou best willen upgraden, maar ik wil wel de originele Volvo versterker behouden.
Dan zou ik toch maar eens onder je passagiersstoel kijken (daar moet de versterker liggen)musje83 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:47:
[...]
De HU603 heeft bij mijn weten geen losse versterker hoor... Heb enkel een Volvo -> ISO verloopje er tussen en het werkte meteen
[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 12-10-2016 11:54 ]
Vaak bu'j te bang!
http://www.autopumpkin.de...bd-lenkrad-steuerung.htmlSinergyX schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:23:
[...]
Ja, maar als ik nu aantal van die youtube video's kijk, lijkt het toch een 10-15sec te zijn, niet die 5sec volgens de specs. Doe graag een upgrade naar die 6 versie, als die maar snel opstart
Edit, dat zijn dus gewoon die 5.1 modellen maar in omschrijving noemen ze het een android 6 versie, stelletje neppers
Dat is toch een Android 6.0? En die zou op voorraad moeten zijn in Duitsland.
Alleen staat er bij dat de schermresolutie 800x480 is
Verder is 10-15 seconden opstarttijd nog altijd 15-20 seconden sneller dan 30 seconden opstarttijd.
[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 12-10-2016 12:05 ]
http://forum.xda-develope...-5-1-1-2gb-units-t3465561
Iemand al ervaring met deze radio ?
Nee, echt niet hoor-tom-562 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:53:
[...]
Dan zou ik toch maar eens onder je passagiersstoel kijken (daar moet de versterker liggen)Voor zover ik weet heeft de HU603 een losse versterker (PA-200 bij High Performance, PA-300 bij Premium), omdat dit de radio is voor de High Performance/Premium audio
Overigens had mijn auto oorspronkelijk de 603, werd ergens in zijn leven ge'upgrade' (eerder downgrade) naar de 1205 en had base speakers. Deze zijn inmiddels vervangen voor een compo-setje en dat klinkt fantastisch
Heren geïnteresseerden; staar je niet blind op die boottijd. Stond bij mij ook op een 15-20 seconden maar dat wordt dus rap meer, veel meer. Ik heb een cleaner moeten installeren die het aantal programma's dat mee bootte heeft gehalveerd en ik zit nu rond de 40 seconden van sleutel in het contact naar het menu van mijn launcher (Car Launcher Pro, aanrader!!!). Daar gaat Android 6.0 niks aan veranderen, hooguit een paar seconden.
Wil je een écht snelle HU, dan zou je er eentje moeten vinden die ook high-end specs heeft. Bijna al het spul uit China draait op de Rockchip RK3188 of vergelijkbaar. Quad-Core ja, maar wel op basis van de CortexA9, inmiddels alweer 6 jaar oud. Prima spul hoor, maar in combinatie met slechts 1GB RAM moet je vooral geen hoge verwachtingen hebben. Lekker een beetje tweaken en je hebt er een prima HU aan, maar binnen dit budget zul je toch echt concessies moeten doen (en boottijd is daar 1 van)
Goed punt.musje83 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:47:
[...]
Nee, echt niet hoorDe HU-603 heeft een interne versterker. Wel zit er een uitgang op voor een externe versterker, inderdaad de PA-200 of 300. Er waren verschillende combi's mogelijk qua HU en speakers, maar de HU-603 kon zowel in de base als de high-performance setup worden gebruikt. Premium dan weer niet, daarvoor mist de versterker aansturing voor de center speaker, voor Dolby sound. Die heeft de HU-803 wel, maar die heeft dan weer geen interne versterker en moét aan een PA worden gehangen.
Overigens had mijn auto oorspronkelijk de 603, werd ergens in zijn leven ge'upgrade' (eerder downgrade) naar de 1205 en had base speakers. Deze zijn inmiddels vervangen voor een compo-setje en dat klinkt fantastisch![]()
Heren geïnteresseerden; staar je niet blind op die boottijd. Stond bij mij ook op een 15-20 seconden maar dat wordt dus rap meer, veel meer. Ik heb een cleaner moeten installeren die het aantal programma's dat mee bootte heeft gehalveerd en ik zit nu rond de 40 seconden van sleutel in het contact naar het menu van mijn launcher (Car Launcher Pro, aanrader!!!). Daar gaat Android 6.0 niks aan veranderen, hooguit een paar seconden.
Wil je een écht snelle HU, dan zou je er eentje moeten vinden die ook high-end specs heeft. Bijna al het spul uit China draait op de Rockchip RK3188 of vergelijkbaar. Quad-Core ja, maar wel op basis van de CortexA9, inmiddels alweer 6 jaar oud. Prima spul hoor, maar in combinatie met slechts 1GB RAM moet je vooral geen hoge verwachtingen hebben. Lekker een beetje tweaken en je hebt er een prima HU aan, maar binnen dit budget zul je toch echt concessies moeten doen (en boottijd is daar 1 van)
De vraag is waarom er niets tussen deze goedekope "rommel" en de dure A-merken die weer heel beperkt zijn, in?
Zoals gezegd: iets op basis van een Odroid bordje (o.i.d.), eMMC geheugen etc. zou toch betere prestaties moeten kunnen geven?
Je kan hem wel instant-boot/standby maken, althans de versie die ik heb, door een constante 12v op de accesoires ingang te zetten, alleen heb geen flauw idee hoe je accu dit bij weekend geen auto dit gaat vinden.musje83 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:47:
Of ik hang er gewoon een 12V master op, ben ik snel even op en neer, laat ik alles aan, maar dagje geen auto is masterswitch uit.
Moet toch eerst mijn versterker weer gaan inbouwen, dan kijk ik meteen wel wat ik doe met huidige setup.
Maar ook die lijkt gewoon de 5.1 versie met 6.0 upgrade te zijn, daar zijn ook aantal guides voor te vinden wil je nog van 4.4 naar 5 toe (en neem aan dus ook van 5.1 naar 6).Videopac schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:05:
[...]
http://www.autopumpkin.de...bd-lenkrad-steuerung.html
Dat is toch een Android 6.0? En die zou op voorraad moeten zijn in Duitsland.
Alleen staat er bij dat de schermresolutie 800x480 is
Verder is 10-15 seconden opstarttijd nog altijd 15-20 seconden sneller dan 30 seconden opstarttijd.
[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 12-10-2016 13:12 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Overigens zit er een standby optie in mijn HU, ik kan hem geloof maximaal 30 minuten in standby laten staan na contact uit. Staat bij mij nu op 5 minuten maar staat standaard uit.
Wat betreft die Pumpkin: Deze lijkt te draaien op de Allwinner H3, een quad core op basis van de Cortex-A7 en is zelfs nog minder krachtig dan de RK3188 op basis van de A9. De A7 had als enige voordeel dat deze voor 28nm was ontworpen (de A9 voor 40nm) maar omdat de RK3188 alsnog op 28nm is geproduceerd, valt dat dus ook weg.
The first area where the A7 isn’t as good as the A9 is dual-issue instruction decode, often reduced to ‘dual-issue decode’. Keeping it simple, dual-issue decode is the ability to accept, decode and issue two instructions per clock cycle. The more instructions you can process per clock cycle, the faster your CPU performs. The ARM11 architecture, used in chips like Broadcom’s BCM2835 found in the Raspberry Pi, can only issue one instruction per clock; the new Cortex A15 architecture can do three.
The A9 has a complete dual-issue decode mechanism whereas the A7 does not – it cannot dual-issue NEON or floating point instructions (NEON is ARM’s hardware media processing instruction set, similar to Intel’s SIMD extensions). So the A7 is slower from that point of view.
On the subject of NEON itself, this is something you will need to check with Cortex A9 CPUs – NEON is part of the A7 but it’s optional in the A9. That said, most A9-based CPUs I’ve seen include NEON so this shouldn’t be an issue. But it’s worth just making sure. Without NEON, the CPU itself must process video decoding instructions and that will greatly limit video playback performance – instead of getting 1080p H.264 video decoding as you do with NEON, you might be lucky to get 480/576p from the main CPU.
Out-of-order Execution
Another major architectural difference is what’s known as ‘out of order execution’ (OoOE). This allows a processor to handle instructions not necessarily in the order in which the app presents them. The idea is to process an instruction stream more efficiently rather than having it wait around while data is still to arrive. Instead of waiting, it can process other instructions that can be performed in the meantime. The Cortex A9 supports OoOE; the A7 doesn’t.
Clock speed
And finally, this shouldn’t make as much of a difference as it does in practice but clock speed plays a factor. While the A7 architecture can approach 1.5GHz, it seems to rarely make it out of the blocks past 1.2GHz. In contrast, most Cortex A9 multi-core CPUs will do at least 1.6GHz. Given the similarities in the architecture, clock speed does still play a role in separating performance.
So bottom line, if you’re deciding Cortex A7 or Cortex A9, the Cortex A9 is older but it is faster and when manufactured at 28nm, it picks up extra power efficiencies that negate some of the benefits of the A7.
https://www.aliexpress.co...r-Nissan/32707119098.html
Niet leverbaar en er wordt niet expliciet vermeldt dat er 2GB RAM in zit en van het eerder genoemde forum begrijp ik dat het er niet in blijkt te zitten als je ht navraagt.vortexnl1982 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:06:
Nog een keer, nieuwe radio uit met INTEL chip + 2 GB ram:
https://www.aliexpress.co...r-Nissan/32707119098.html
Wat ik trouwens niet snap is waarom mijn fossiele WinCE autoradio zoveel sneller opstart dan de "moderne" Adroid apparaten.
RAM:2G
En op dat forum zeggen ze wel dat er 2 GB in zit:
Waar veel van dit soort systemen precies in een 2din opening passen met een smalle rij knoppen naast het scherm is deze Roadnav voor vele merken en typen auto's voorzien van een frame met knoppen die mooi in het dashboard integreert.

Met Android 4.4.4 heeft hij niet bepaald de nieuwste Android versie, maar er verschijnt wel om de paar maanden nieuwe firmware op het Roadnav forum. Ook werkt daar iemand aan een alternatieve firmware.
Verder heeft het een quadcore RK3188 en een 7 inch 1024x600 scherm. Voor navigatie is IGO aanwezig.
Wel even hier een klein vraagje. Klopt het dat de achteruitrijcamera ingeschakeld wordt door 12 volt op de kabel die daarvoor bedoeld is te zetten?
Goedemorgen zeg, die gooien er een flink bedrag bovenop. Even snel voor m'n auto gekeken, 449 tegen ~$260 op Ebay. Zelfs met flinke invoer (~120 euro) zit ik nog aardig goedkoop.easyriider schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:34:
Heb sinds enkele weken een Roadnav S160 gekocht bij Caraudioexpert.nl ingebouwd in m'n Auris hybride.
Waar veel van dit soort systemen precies in een 2din opening passen met een smalle rij knoppen naast het scherm is deze Roadnav voor vele merken en typen auto's voorzien van een frame met knoppen die mooi in het dashboard integreert.
[afbeelding]
Met Android 4.4.4 heeft hij niet bepaald de nieuwste Android versie, maar er verschijnt wel om de paar maanden nieuwe firmware op het Roadnav forum. Ook werkt daar iemand aan een alternatieve firmware.
Verder heeft het een quadcore RK3188 en een 7 inch 1024x600 scherm. Voor navigatie is IGO aanwezig.
Zie nu op DE ebay ook vaak auctions langskomen, nu die uit DE zouden komen, zou je minder issues moeten hebben met invoerrechten, zou je voor 250-300 euro best leuk ding kunnen kopen (aantal zouden nu android 5 moeten zijn).
Ziet er mooi uit zo'n unit die gemaakt is voor je auto! Ik heb er één in mijn BMW E46:easyriider schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:34:
Heb sinds enkele weken een Roadnav S160 gekocht bij Caraudioexpert.nl ingebouwd in m'n Auris hybride.
[afbeelding]

Mijn unit is van Xtrons, gekocht via de duitse ebay.
Werkt perfect en de boottijd wen je wel aan, als ik de straat uit ben is ie opgestart. Specificaties zijn nagenoeg hetzelfde: quadcore, 7 inch scherm, 1GB ram, android 4.4. Maakt verbinding met een wifi dongle met tweede simkaart (vodafone multisim) die in m'n dashboard kastje ligt, dus altijd internet in de auto
Heb er ook wat tweaks aan gedaan:
- Heb 'm aan een pioneer versterker hangen die achter het dashboard kastje weggewerkt zit.
- Aantal achtergrond processen uitgeschakeld zodat ie sneller opstart en meer RAM beschikbaar is.
- Vond de standaard scherm dim functionaliteit niet goed genoeg, als het donker was vond ik het scherm alsnog te fel. Ik heb daarom Night Screen geinstalleerd. Met de widget kun je met één druk je scherm nog verder dimmen.
https://www.carjoying.com...or-link-dvr-dab-obd2.html
Nog geen Android 6 en 1GB RAM. Hoe belangrijk is 2GB RAM?
Waar zie je dat?vortexnl1982 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:06:
Ik zie dat met 2GB het ding veel responsiver is. Als ik er eentje koop dan is het met 2 GB.
Een 3GR, dat is volgens mij een Atom x3, heb niet het idee dat die dingen zoveel sneller zullen zijn dat de standaard 1.6Ghz A9's die in de meeste zitten (zie dat de rest allemaal RK3188s hebben). Misschien icm met die 2GB (wat die intels als enige lijken te hebben) het allemaal wel wat sneller zou kunnen draaien.Videopac schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:04:
Joying heeft nu ook Intel Atom systemen:
https://www.carjoying.com...or-link-dvr-dab-obd2.html
Nog geen Android 6 en 1GB RAM. Hoe belangrijk is 2GB RAM?
Zie die link die ik eerder gaf. Daar staan wat youtube filmpjes en ook gebruikerservaringen die zeggen dat de 2 GB wel wat responsiver is dan de 1 GB. Kan me ook wel voorstellen dat 1 GB niet zo heel erg veel is..
Ik denk dat ik die maar ga bestellen op Black Friday of Cyber Monday, samen met DAB-module, OBD2 module, JBL kabelkit en faciaplaat voor mijn Auris uit 2013.
Vaak bu'j te bang!
Vaak bu'j te bang!
Ik ga er niet vanuit dat er enig onderhoud plaats vind. Mocht dat wel het geval zijn dan is dat een meevaller.-tom-562 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:59:
Iemand een idee hoe het zit met de 'houdbaarheid' van de Android radio's? Tegenwoordig zijn er radio's met android 5.0 te krijgen, maar aangezien het China spul is, en de ondersteuning redelijk te wensen over laat, ben ik een beetje huiverig om uiteindelijk zo'n China radio te kopen. Dit i.v.m. ondersteuning van apps. Kan me voorstellen dat over (pak 'm beet) Android 7.0 gemeengoed is, dat Spotify of TomTom ineens stopt met de ondersteuning van Android 5.0
Ik koop nu een zo modern mogelijk geval, met Android 5.1.1 (helaas hebben ze nog steeds geen Android 6 of 7). Overigens zie ik dat carjoying Duitsland 10% korting geeft van vrijdag (Black Friday) t/m maandag (Cyber Monday).
Vaak bu'j te bang!
Is gewoon oke op één ding na: soms hoor ik de hoge tonen in de muziek heel goed wat niet zo fijn is.-tom-562 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:43:
Wat is over het algemeen de geluidskwaliteit van de Android China radio's? Ik heb nu nog een stock radio in mijn Toyota Avensis T25, maar zit er aan te denken om te upgraden naar een China Android radio. Wil er zeker niet op achteruit gaan qua geluidskwaliteit (nu nog stock speakers).
In m'n Toyota Auris is de geluidskwaliteit er flink op vooruit gegaan sinds ik de Roadnav S160 ingebouwd heb. Toen ik de auto kocht dacht ik eraan aan de speakers te vervangen maar dat lijkt me nu helemaal niet nodig.-tom-562 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:43:
Wat is over het algemeen de geluidskwaliteit van de Android China radio's? Ik heb nu nog een stock radio in mijn Toyota Avensis T25, maar zit er aan te denken om te upgraden naar een China Android radio. Wil er zeker niet op achteruit gaan qua geluidskwaliteit (nu nog stock speakers).
Nu heb ik een alternatieve firmware van Kotix, die is geroot en heeft Viper4Android en daarmee is het geluid nog beter af te stemmen.
Als ik de specificaties bekijk van de onderdelen die de voor en eindversterking op zich nemen, dan lijkt het daarmee ook wel goed te zitten:
http://www.st.com/en/auto...telematics/tda7415cb.html
http://www.st.com/en/auto...-telematics/tda7851l.html
Extra's:
- DAB+ Box
- Versterkte FM/DAB Antenne (Hama)
- Achteruitrijcamera
- Bluetooth OBD2 Dongle
Inbouwwerkzaamnheden bij een Fiat Stilo:
- Oude radio uitbouwen
- Dubbel Din frame plaatsen
- Middenconsole uitbouwen voor de geschakelde plus (op bekabeling van de aansteker bijgeprikt)
- Bekleding handschoenenvak loshalen
- Bekleding kofferbak en dorpels aan de rechterkant loshalen
- Stoel rechtsvoor losschroeven om het jezelf makkelijker te maken
Bekabeling aanpassen:
- Antennekabel voor DAB / FM naar voor toe laten lopen, deze waren 5 meter, maar toch nog halve meter te kort, opgelost met verlengkabels
- Antennekabel had op de DAB een SMB, terwijl de DAB+ Box een SMA plug heeft, verloopje op Ebay.de gekocht.
- Stroomkabel van de antenneversterker (zit in de antenne ingebouwd) van de accessoire draad van de radio naar de antenne geleid.
- Achteruitrijcamera: Spanning op de achteruitrijlamp bijgeprikt, van daar loopt er ook een 12V draad naar de achterzijde van de radio, deze schakelt de achteruitrij functie in en uit.
- Signaalkabel doortrekken naar voor, uiteraard is ook deze te kort. Heb deze overigens in de achterklep doorgeknipt om eenvoudiger de kabel te kunnen leggen. Zo'n RCA stekker zit dan nogal in de weg. Doorgeknipt en weer gesoldeerd.
- Raamantenne die bij de DAB+ Box zit: vergeet dat ding, ontvangst is ruk.
- Geschakelde plus door de middenconsole naar voren getrokken.
Ervaringen met de radio:
FM ontvangst: Geweldig, stond laatst in Winterberg en kon Radio 1 nog zacht op de achtergrond ontvangen. Applicatie is ook prima. Goed te gebruiken.
DAB+ Ontvangst: Kwaliteit is prima, de applicatie is waardeloos, hij doet wat ie moet doen, maar da's ook alles. Zo is het erg onhandig dat je bij het wijzigen van zender je steeds naar de lijst moet en niet gewoon volgende of vorige zender kunt doen. Ook begint die lijst telkens bovenaan, wat in een auto gewoon niet handig is. Als iemand daar een betere alternatieve app voor heeft hoor ik het graag.
Navigatie: Licentie gekocht van iGO, zodat ik telkens de recente kaarten heb. Was me die 3 tientjes wel waard. GPS ontvangst is super. Reed laatst in Brussel door een tunnel en had ineens toch GPS ontvangst. Hij heeft ook erg snel een fix en merk niet tot nauwelijks dat ie verspringt. iGo is ook erg goed, kwalitatief vergelijkbaar met TomTom.
Geluidskwaliteit: Hangt natuurlijk voor een flink deel af van de speakers. Hierin merk je dat de Stilo geen topklasse is. De speakers zijn vrij aardig. de Pumpkin klinkt in ieder geval prima. Op normaal volume geen vervorming, ruis of tikken.
OBD2: Grappig, Torque kan je auto uitlezen, maar die was tot nog toe probleemloos, dus daar viel niks uit te lezen. Wel grappig dat je dingen als turbodruk kunt uitlezen.
MP3: Gebruik de ingebouwde applicatie nog. Die doet het aardig, al reageert ie soms niet op schermaanrakingen. Binnenkort eens overgaan op een andere applicatie. Inbouwapplicatie ondersteunt ook geen swipen voor vorige/volgende, wat ook niet heel handig is.
Algemene indruk:
Prima apparaat, doet perfect wat ie moet doen. Prijs prestatie is echt een dikke voldoende. Inbouwen ging vlot, al was het gewoon veel werk door alle kunststof delen die los moesten. Het was op zich bij de Stilo echter prima te doen.
Ik vind trouwens dat de Android radio's wel een eigen topic verdienen. Het is toch weer wat anders dan de radio's waarover het ging in het begin van dit draadje.
Voor de mensen die meer snelheid wensen: de RK3188 is echt snel genoeg maar staat standaard geknepen qua snelheid. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de passieve koeling en beperking van het energieverbruik.
[ Voor 18% gewijzigd door GodDamage op 10-12-2016 15:49 ]
Net even getest met CPU X, dat geeft realtime de snelheden van de 4 cores waarbij ook regelmatig de maximumsnelheid van 1.61 GHz wordt bereikt als het nodig is.GodDamage schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:47:
Voor de mensen die meer snelheid wensen: de RK3188 is echt snel genoeg maar staat standaard geknepen qua snelheid. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de passieve koeling en beperking van het energieverbruik.
Vreemd, ergens op xda werd beweerd dat ze wel degelijk begrensd zouden zijn. Zodat het terugklokken in ieder geval minder werd.easyriider schreef op zondag 11 december 2016 @ 16:43:
[...]
Net even getest met CPU X, dat geeft realtime de snelheden van de 4 cores waarbij ook regelmatig de maximumsnelheid van 1.61 GHz wordt bereikt als het nodig is.
Ik heb de aftrap genomen en een eigen Android topic aangemaakt voor de Android liefhebbers.https://gathering.tweaker...ist_message/49464815#4946GodDamage schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:47:
WAT??? gebruik je de standaard app voor mp3? Dan gebruik je die functie dus niet zoveel lijkt me. Zet gewoon Poweramp, PlayerPro of een andere app. Die kun je met enige moeite ook met de stuurbediening aansturen. Werkt veel beter. Hoop inderdaad op een goeie DAB+ app met goeie voorkeuzes, meer tekst en plaatjes erbij.
Ik vind trouwens dat de Android radio's wel een eigen topic verdienen. Het is toch weer wat anders dan de radio's waarover het ging in het begin van dit draadje.
Er stond NOG achterGodDamage schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:47:
WAT??? gebruik je de standaard app voor mp3? Dan gebruik je die functie dus niet zoveel lijkt me. Zet gewoon Poweramp, PlayerPro of een andere app. Die kun je met enige moeite ook met de stuurbediening aansturen. Werkt veel beter. Hoop inderdaad op een goeie DAB+ app met goeie voorkeuzes, meer tekst en plaatjes erbij.
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe radio voor mijn Prius 3. Er zit nu een 2-din radio in die erbij zat toen ik hem kocht. De officiële Toyota branded radio die ze toen erbij leverden. De laatste kaartupdate is echter uit 2009 en een nieuwe versie is 150€. Die is vervolgens dan alweer heel snel niet meer up to date, want ze werken niet met lifetime updates

Belangrijk is voor mij: goede GPS chip en stuurwielbediening. Automatische brightness aanpassing zou ook fijn zijn. Daarnaast nog enigszins betaalbaar en niet te veel hoeven modden bij inbouwen.
Op dit moment zit ik op twee sporen.
1. Een 'reguliere' 2DIN Android 6.0 uitvoering, 1gb ram en 4x1ghz cpu. Kosten ongeveer 190 euro.
Voordeel: Goedkoop en waarschijnlijk snel bezorgd.
Nadeel: Ik gebruik niet de maximale ruimte die ik heb in mijn dashboard en zal waarschijnlijk moeten modden omdat ik hierboven las dat de Chinese 2Din niet universeel is?
2. Een versie speciaal voor een Prius. 2gb ram en 4x1,3ghz cpu. Kosten ongeveer 310 euro.
Voordeel: Meer ruimte benut, groter scherm, snellere hardware.
Nadeel: Stuk duurder. Langere levertijd.
Misschien dat anderen nog nieuwe inzichten kunnen bieden? Zie ook een beetje door het bomen het bos niet meer, aangezien er een miljoenmiljard van die dingen zijn.
Kan iemand me helpen te achterhalen welke radio dit precies is?

Ik heb deze ooit overgenomen van een tweaker. Op de doos staat Dynavin n6 vw echter komt het niet overeen met de radio.
Deze radio is ooit gekocht bij Improvision.nl (bestaan niet meer) en op de garantie bewijs staat: Skoda Octavia GPS
[ Voor 37% gewijzigd door GranCanaria op 16-05-2017 13:07 ]
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 05-06-2017 19:09 ]
Omdat ik niet tevreden ben wat mijn Aygo biedt heb ik de afgelopen eens onderzocht wat mijn mogelijkheden zijn. Ik had daarvoor al jouw post gelezen maar wist toen niet hoe de double din wereld in elkaar zat, nu wel.Veritas schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:04:
Misschien dat anderen nog nieuwe inzichten kunnen bieden? Zie ook een beetje door het bomen het bos niet meer, aangezien er een miljoenmiljard van die dingen zijn.
Er zijn dedicated double din units, die zijn specifiek voor een model zoal jouw Prius en er zijn universele double din units. Deze laatste zijn de goedkoopste en bij Aliexpress te koop vanaf $119 ex import en btw en lopen tot rond de $300 voor de meest complete en die liggen meestal al in Europa en de prijzen zijn inclusief importheffingen en btw en soms inclusief transportkosten. Met de laatste bedoel ik o.a. Joying, Xtrons en Ownice. Jij wil een universele in je Prius zetten maar je hebt terecht geconstateerd dat het dan niet past. Je was niet de eerste en de markt heeft daar al een oplossing voor gevonden, ze maken en verkopen facia's, het correcte Nederlandse schiet me niet zo snel te binnen, waarmee je zo'n goedkope universele double din unit in jouw Prius kan bouwen. Google er maar eens naar.
Hier alvast een.
En middels deze link heel veel double din units in alle prijsklasses. Even op prijs sorteren en je kan je keus gaan maken. De maat van een universele unit is 100mm hoog en 178mm breed. Dat is de maat van de behuizing en veelal is dat ook de maat van de plastic frontrand maar niet altijd. Kijk goed naar de foto's.
De goedkope hebben 2GB/16GB geheugen, geen aansluiting voor subwoofer, geen mogelijkheid DAB+, geen G3/G4 enz. Dat laatste kan je denk ik (tijdelijk) oplossen door de wifi van je telefoon te delen.
Succes.
WinCE? Die bestaan toch al heel lang en dat is toch compleet verouderd?Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:42:
Sinds kort zijn DAB+ radios ook verkrijgbaar in Win CEversie, dus niet alleen Android. Misschien ook interessant? https://www.knip
Facia: maatwerkraampje?
[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 18-06-2017 22:59 ]
Lijkt me eerder spammert, WinCE is inderdaad compleet oud en behoorlijk trage hardware.Videopac schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:58:
[...]
WinCE? Die bestaan toch al heel lang en dat is toch compleet verouderd?
Facia: maatwerkraampje?
(dat te bedenken dat die Android dingen al niet supersnel zijn).
Digital marketeer, food addict en thee expert bij teasenz.nl
Daar ben ik ook wel even benieuwd naar, en dat is ook waarom ik nog geen DAB+ module heb besteld. Ik héb al een antenne, dus is er een oplossing om die te hergebruiken in plaats van zo'n lelijk ding er bij plakken op het dak? Desnoods een andere antenne er op schroeven?Videopac schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:41:
Hoe lossen jullie het aansluiten van DAB op, naast FM? Ik ga binnenkort mijn Joying inbouwen, maar: moet je voor DAB die antennedraad trekken en dat antennetje op het dak plakken?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Kan je niet beter hier verder gaan?Stoney3K schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:35:
[...]
Daar ben ik ook wel even benieuwd naar, en dat is ook waarom ik nog geen DAB+ module heb besteld. Ik héb al een antenne, dus is er een oplossing om die te hergebruiken in plaats van zo'n lelijk ding er bij plakken op het dak? Desnoods een andere antenne er op schroeven?
Het Android Autoradio Topic
Vaak bu'j te bang!