Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Raymond P schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:50:
if(communie){ getSNES() }
Ik heb veel plezier gehad met die SNES, maar achteraf ervaar ik dat als manipulatief en had ik 'm liever echt verdiend.
Inderdaad. Ik heb zo'n 600 à 800 euro gekregen van m'n familie voor mijn plechtige communie :X. Eigenlijk wel best insane 8)7.
KroontjesPen schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:45:
De RK-doop verlost je van de erfzonde. Deze belet je om naar de hemel te gaan.
Als ik even op Wikipedia kijk lijkt het er meer op dat ik een sprookje aan het lezen ben dan iets dat echt serieus is. Satan? Adam en Eva? Boom van de kennis van goed en kwaad? Ik denk dat het christendom toch wel wat meer dingen te bewijzen heeft dan alleen het bestaan van God... Satan dan alleszins, want van Adam en Eva is volgens mij al lang bewezen dat ze niet de eerste mensen waren, en dat laatste lijkt me ook duidelijk dat het maar een verzinsel is.
heuveltje schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:21:
Vriend van mij is vorig jaar voor de kerk getrouwd. (nogal gelovige vriendin)
Een van de eisen was dat ie zich moest laten dopen, aangezien dat nog nooit gebeurd was.
Maar dat stelde blijkbaar niet zo gek veel voor, was een middagje en een hoop euro's :)
Hoe komt het dat mensen zich zomaar laten dopen omdat hun (toekomstige) echtgenote dat wilt? En op zulke manieren is het helaas erg makkelijk om te kunnen patsen met miljarden leden en zo macht uit te oefenen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

witeken schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:55:
[...]

Hoe komt het dat mensen zich zomaar laten dopen omdat hun (toekomstige) echtgenote dat wilt? En op zulke manieren is het helaas erg makkelijk om te kunnen patsen met miljarden leden en zo macht uit te oefenen.
Hem kennende zal de redenatie wel ongeveer zijn :
Als ik mijn vriendin gelukkig kan maken door een plens water over mijn kop te krijgen, dan doen we dat

Ik zelf zou er iets meer moeite mee hebben* maar voor de meeste mensen die ik ken is niet (meer) geloven meer desintresse dan een wel-overwogen besluit

*om die reden kan ik ook niet naar de kerk met kerst, ik voel me dan een scheinheilige zak. maar de meeste mensen in mijn omgeving vinden dat dan juist weer aanstellerij omdat er toch pratisch niemand er echt in geloofd :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18

Herman

FP ProMod
Grijze Vos schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 07:57:
Volgens mij kun je je bij de meeste kerken gewoon als volwassene nog laten dopen hoor. Bij bepaalde hervormde stromingen is dat zelfs de norm.
(...)
Het moment van de doop wordt voornamelijk bepaald door de visie van de kerk op het verbond in het kader van de wedergeboorte.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:33
Raymond P schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:50:
Ik loop nu al zeker 10 jaar met de wil om me uit te schrijven omdat ik gewoon geen geloof heb, de drempel is dusdanig hoog dat ik het elke keer uit blijf stellen.
Misschien nu toch eens de energie verzamelen om het proces in te gaan. Dan hoef ik me in ieder geval geen hypocriet te voelen als ik weer eens op de stoep van het Sacre Coeur sta.
Het is ongeveer 10 minuten werk, kost je 3 enveloppen en 3 postzegels en een wandeling naar de brieven bus :) stelt weinig voor.
Hooguit moet je het SILA via er nog even op wijzen dat ze je binnen 4 weken dienen uit te schrijven volgens het CBP en dat je anders naar juridische middelen grijpt, maar dat ging prima per mail. Was binnen een halve dag geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:43
Ik heb geen paper, geen printer, geen enveloppen en geen postzegels. :P
Ook weet ik zelf niet meer waar ik gedoopt ben en/of communie heb gedaan.
En half werk verrichten om vervolgens nog 'ergens' geregistreerd te staan als schaap ligt niet echt in mijn aard.

Ik zal dus het conflict weer moeten opzoeken met mijn ouders en in de rij moeten staan in een winkel.
Dat kan bij elkaar best wat langer duren dan 10 minuten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:53

Superkiwi

Hoi doei

Ik had een kleine 2 weken 3 brieven op de bus gedaan welke van de website www.ontdopen.nl afkomen.
Nu gisteren heb ik een brief van het bisdom in Breda terug gehad met de melding dat de procedure om uit te schrijven sinsds februari is veranderd.

Op hun website (www.bisdomvanbreda.nl) staat onderstaande brief, welke je kan gebruiken en naar je eigen parochie stuurt (weet je je eigen parochie niet dan kan je dat heel simpel via je postcode checken op de site).
Die parochie draagt dan zorg voor het afmelden bij jouw doopparochie, RK Ledenbureau, Sila en de gemeente.

De brief:

Formulier verzoek tot kerkverlating

(door verzoeker te richten aan de pastoor van de parochie waar verzoeker woonachtig is)
Ondergetekende,
...(voornamen en naam)...........................................................................
........................................................................................................

bevestigt dat hij/zij de innerlijke overtuiging heeft dat hij/zij zich los wil maken van het geloof dat de Rooms-Katholieke Kerk belijdt en van de geloofsgemeenschap van de Rooms-Katholieke Kerk
en bevestigt zijn/haar besluit om bij formele act de Rooms-Katholieke Kerk te verlaten en verzoekt om daarvan aantekening te (doen) maken in het doopregister van zijn/haar doopparochie en zijn/haar naam te (laten) verwijderen uit het (digitale) register van het ledenbestand van zijn/haar huidige parochie.

Adres:

Postcode:

Plaats:

Geboortedatum:

Doopparochie:

Plaatsnaam van de doopparochie:

Doopdatum (indien bekend):

Datum:

Handtekening:

Verzoeker ontvangt een schriftelijke bevestiging van de parochie waar hij/zij woont.
Vastgesteld door de Nederlandse Bisschoppen
Utrecht, 19 februari 2013

Hopelijk hebben mensen er wat aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Superkiwi op 16-03-2013 10:33 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou goed, ik heb de pastoor dus weer een brief teruggestuurd waarin ik zeg dat de fysieke daad (water over mijn hoofd) spiritueel ook niet meer ongedaan gemaakt kan worden, maar dat het niet betekent dat mijn naam niet meer weggehaald kan worden uit het register, dus ik heb dringend verzocht om die keuze te respecteren.

Daarop kwam als antwoord dat ze een aantekening van uitschrijving bij mijn naam toevoegen en dat ik dat kan beschouwen als succesvolle uitschrijving. Ik zal ook niet meer benaderd worden vanuit de kerk/parochie (tenzij ik weer vrijwillig toetreed).

Het klinkt allemaal aannemelijk en wil dit best zo accepteren, maar hoe kom ik er nou achter of zij nog geld krijgen doordat ik wel nog steeds in het register sta (weliswaar met uitschrijvingsaantekening....maar toch)?
Eén van de doelen van uitschrijving was namelijk ook om niet meer te willen bijdragen aan het spekken van de kerk door de overheid.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:53

Superkiwi

Hoi doei

Krijgt de kerk wel geld van de overheid?
Of moet de kerk het puur hebben van donaties van leden?

Check deze link maar eens.
En dan vooral de eerste paar replies.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dus je bent nu geen officieel geen christen meer? Gefeliciteerd ;).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dankje :) laten we het hopen dat het zo is dat ik geen gelovige meer ben. Ik heb 2 instanties met een herhaalbrief moeten laten weten dat ik nog altijd als lid weg wil. 1 instantie (mijn doopparochie) zelfs 2x. Mijn velletje postzegels is op :)

@dvdkiwi....hmmm die bronnen laten volgens mij niet echt bewijs zien dat momenteel de kerk geen overheidsgeld krijgt Konden we dat maar opvragen ergens.....Maar goed, anyway ik ben geen lid meer :)

By the way, mijn petekind wordt op 2e paasdag gedoopt en ik moet "beloven" dat ik de ouders bijsta wanneer nodig om het kind volgens de overtuiging van Christus te gaan opvoeden.......
Kep het met de ouders erover gehad dat ik er totaal niet achtersta, maar dat ik dit doe voor hun en hun kind en dus mijn principes opzij zet.

Ze gaven zelf ook aan er niks voor te voelen, maar dat het voor hun ook slechts een formaliteit is om hun kind de communie te laten doen. Ze hebben dat overigens wel goed aangepakt. Kind is nu bijna 8 en ze hebben hun kinderen uitgelegd wat godsdiensten zijn welke religies, wat de communie is e.d. En ze hebben zelf gezegd dat ze de communie wilden doen. In hoeverre dat je die keuze van een 7 jarig kind volledig oprecht serieus moet nemen is een 2e. Maar goed. Dat is een andere discussie :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik ben onlangs verhuist en kreeg vrij kort daarna een aan mij geadresseerde (bedel)brief van de lokale RK-kerk. Ik ben katholiek opgevoed, maar in de afgelopen 12 jaar en 6 verhuizingen is dit de eerste keer dat ik gespammed word. Zou het kunnen dat dit toeval is, of houdt de RK kerk toch nog iets van me bij? Ik heb iig de GBA geheimhouding aangevinkt na het ontvangen van die brief, maar ik wil eigenlijk niets meer met de kerk te maken hebben dus daar uitschrijven lijkt me ook goed, maar ik heb tot nu toe nooit het idee gehad dat ze mij nog in een of ander bestand hadden staan.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je staat bij de GBA, het SILA (stichting ledenadministratie), je doopparochie en je woonparochie. Die laatste 2 omdat de gemeente dit gewoon mag doorspelen.

Ik zou me dan ook gewoon de moeite nemen om die uitschrijving te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Deathchant schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:04:
By the way, mijn petekind wordt op 2e paasdag gedoopt en ik moet "beloven" dat ik de ouders bijsta wanneer nodig om het kind volgens de overtuiging van Christus te gaan opvoeden.......
Kep het met de ouders erover gehad dat ik er totaal niet achtersta, maar dat ik dit doe voor hun en hun kind en dus mijn principes opzij zet.
Spijtig dat je je principes opzij zet.

Trouwens, volgens God mag je toch geen peetvader worden ;).

Wikipedia: Peterschap
Ze gaven zelf ook aan er niks voor te voelen, maar dat het voor hun ook slechts een formaliteit is om hun kind de communie te laten doen. Ze hebben dat overigens wel goed aangepakt. Kind is nu bijna 8 en ze hebben hun kinderen uitgelegd wat godsdiensten zijn welke religies, wat de communie is e.d. En ze hebben zelf gezegd dat ze de communie wilden doen. In hoeverre dat je die keuze van een 7 jarig kind volledig oprecht serieus moet nemen is een 2e. Maar goed. Dat is een andere discussie :)
Ouders die het goed (willen) aanpakken dopen hun kind niet. Iemand van 8 is simpelweg niet competent om zelf god en religies te kunnen bevatten, laat staan beslissen of hij in god gelooft. Als je hem had gevraagd of hij bij de islam wou toetreden had hij waarschijnlijk ook ja gezegd.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe objectief die uitleg was. Bv. als de priester de uitleg geeft, of de ouders beloven cadeautjes na de doop, etc.

Ik denk dat je zelf wel je 3e laatste zin kunt beantwoorden: die keuze is nooit oprecht of serieus.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Om toch even op je eerste zinnetje te commenten....sorry maar zo werkt het (mijns inziens) in het leven helaas niet ;) Je kunt niet te allen tijde je principes handhaven. Er zijn ook tijden/momenten dat je het opzij moet zetten. Ik ben blij dat ik nu officieel geen lid meer ben en dat de kerk namens mij (als dat hele verhaal klopt tenminste) geen geld meer krijgt.

Mijn keuze is het in ieder geval niet om mijn petekind te laten dopen. Het is de keuze van de ouders met daarbij een vraag aan mij om als peetoom erbij te zijn. Ik ga als neefje niet degene zijn die zegt: nee, ik wil geen peetoom zijn en nee ik ben anti kerk/religie, dus zoek maar iemand anders.
Wat ik wel heb gedaan is uitgelegd hoe ik denk over de kerk/religie (mijn principes), maar dat dat ze niet in de weg moet staan om hun kind te willen dopen en dus de communie te laten doen.
Hier kies ik zelf voor en als dat betekent dat ik iemands achtig gedaald ben omdat ik niet bij mijn principes sta, so be it ;)

Oh, ik ben trouwens een agnost, geen atheist ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 31-03-2013 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb de off-topic discussie over agnosticisme/atheisme/apatheisme etc verplaatst naar het Zin & Onzin van religie topic. Hier hoort het namelijk niet thuis :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 2 3 Laatste