Leven en laten leven!
@Stranglem: Ik dacht dat mijn studio ook standaard bluetooth had, maar dat zit er dus NIET op
@SeekerNL: wat heeft de baggere bluetooth van de iPhone te maken met een bluetooth chip in een notebook?, bluetooth is ook makkelijk voor draadloze muizen etc.
Betere benchmark gedaan:
http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/236149
Verschillen tussen single thread en multi thread zijn gigantisch.
Ik heb nog een probleem, als ik de laptop uit de slaapstand haal werkt turbo boost niet meer, de processor blijft dan op 1.3Ghz hangen (ook onder zware belasting), terwijl ik na een reboot gewoon 2.9Ghz heb onder zware belasting, en 1.3Ghz als je niks doet.
[ Voor 45% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 10:18 ]
/dev/null
@Stranglem: Heb zelf ook geen bluetooth erin zitten, was 30 euro en kan nou niet echt zeggen dat ik het al eens heb gemist. En anders koop je zo'n klein usb ding heb er zelf een voor mijn muis en steekt maar een heel klein stukje uit. Maar ik zou ook niet weten waar ik bluetooth voor nodig heb. Vind het persoonlijk niet erg even geheugenkaart uit mijn telefoon te halen en in het SD-slot te stoppen. Maar het blijft natuurlijk je eigen keus
De glitches verschijnen ook in het Catalyst Control Center, bij het 3D render voorbeeld.
Edit: keek net weer in het Control Center, nu lijkt het even weg te zijn. Zal even Burnout starten...
Edit2: nope, zodra ik Burnout start komen de grijze vlakken en knipperende vierkantjes weer
In mijn vorige laptop zat een GeForce 8600m GS, daarvoor haalde ik de nieuwste drivers van http://www.laptopvideo2go.com (de nieuwste drivers + aangepaste INF zodat je ze kan installeren op je laptopkaart). Bestaat er ook zoiets voor ATI, of is er een andere mogelijkheid om de nieuwste drivers te installeren?
[ Voor 37% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 11:27 ]
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Ja gewoon via de ATI site:jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:15:
Heb een probleem met de HD4570 in mijn Studio 15. Wilde Burnout Paradise spelen, maar er komen grijze lijnen/vlakken in beeld, en even later loopt ie helemaal vast. Gebruik nu de nieuwste drivers van de Dell site. Ik heb geprobeerd via game.amd.com nieuwere te downloaden, maar dan verschijnt het hele ATI Catalyst Control Center nergens meer...
De glitches verschijnen ook in het Catalyst Control Center, bij het 3D render voorbeeld.
Edit: keek net weer in het Control Center, nu lijkt het even weg te zijn. Zal even Burnout starten...
Edit2: nope, zodra ik Burnout start komen de grijze vlakken en knipperende vierkantjes weer
In mijn vorige laptop zat een GeForce 8600m GS, daarvoor haalde ik de nieuwste drivers van http://www.laptopvideo2go.com (de nieuwste drivers + aangepaste INF zodat je ze kan installeren op je laptopkaart). Bestaat er ook zoiets voor ATI, of is er een andere mogelijkheid om de nieuwste drivers te installeren?
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Klik je OS aan + hoeveel bits,
Mobility Radeon,
Mobility Radeon HD 4000 Series,
En dan de drivers die ze aangeven installeren.
Succes ermee
"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"
Oké, ben er zojuist achtergekomen waarom de drivers die ik van de ATI site haalde niet werkteJa gewoon via de ATI site:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Klik je OS aan + hoeveel bits,
Mobility Radeon,
Mobility Radeon HD 4000 Series,
En dan de drivers die ze aangeven installeren.
Succes ermee.
Moet ik de Dell drivers eerst verwijderen?
[ Voor 4% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 11:43 ]
Omdat de blauwtand (bluetooth) op de IPhone niet werkt zoals andere mobiele telefoons, zoals met foto's verzenden enz.donny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 10:03:
@SeekerNL: wat heeft de baggere bluetooth van de iPhone te maken met een bluetooth chip in een notebook?, bluetooth is ook makkelijk voor draadloze muizen etc.
Maar voor minder als 30 euro heb je ook een USB bluetooth adapter, steekt nog geen 0,5 cm uit. En kan je er altijd in laten zitten, of wisselen met een andere computer.
Zelf zat het ook standaard in mijn "Acer" laptop kuch

Oke ja dat is het probleem wel Mobility nemen en de HD 4000 series nemen omdat jij een HD4570 hebt.jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:41:
[...]
Oké, ben er zojuist achtergekomen waarom de drivers die ik van de ATI site haalde niet werkte. Ik had niet de "Mobility" serie geselecteerd, maar de gewone HD5000
. Bedankt, zal het nog eens proberen.
Moet ik de Dell drivers eerst verwijderen?
Zal ik voor de zeker heid wel even doen bij configuratie beheer de oude driver verwijderen, dat moet wel voldoende zijn
Hoor graag je antwoord als het gelukt is
Tja, ik snap niet waarom ik dat nou fout deed. Zit wel vaker met drivers te spelen, maar heb nog nooit de verkeerde geïnstalleerdOke ja dat is het probleem wel Mobility nemen en de HD 4000 series nemen omdat jij een HD4570 hebt.
Zal ik voor de zeker heid wel even doen bij configuratie beheer de oude driver verwijderen, dat moet wel voldoende zijn.
Hoor graag je antwoord als het gelukt is.
Ik ga even opnieuw opstarten, ondertussen mag jij dit beantwoorden: (
- Als ik mijn laptop vanuit slaapstand weer aan doe, werken via USB aangesloten apparaten niet meer. Mijn muis is wel verlicht, maar werkt niet. Mijn xbox 360 ontvanger knippert wel, maar werkt niet. Pas als ik de kabel eruit haal en er weer in doe werkt het. Staat er iets verkeerd ingesteld?
- Hm, deze vraag ben ik vergeten, komt straks nog wel
Hahajacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:54:
[...]
Tja, ik snap niet waarom ik dat nou fout deed. Zit wel vaker met drivers te spelen, maar heb nog nooit de verkeerde geïnstalleerd
Ik ga even opnieuw opstarten, ondertussen mag jij dit beantwoorden: ():
- Als ik mijn laptop vanuit slaapstand weer aan doe, werken via USB aangesloten apparaten niet meer. Mijn muis is wel verlicht, maar werkt niet. Mijn xbox 360 ontvanger knippert wel, maar werkt niet. Pas als ik de kabel eruit haal en er weer in doe werkt het. Staat er iets verkeerd ingesteld?
- Hm, deze vraag ben ik vergeten, komt straks nog wel

Ik denk dat het te maken heeft met de "power management" (energie beheer), wanneer je uit slaapstand komt. Dit heb ik namelijk ook gehad met mijn USB (toevallig ook een roccat kone?). Zou zeggen ga daar even mee spelen
Nee, Razer Diamondback. Maar ik zal straks de BIOS wel even langslopen.Ik denk dat het te maken heeft met de "power management" (energie beheer), wanneer je uit slaapstand komt. Dit heb ik namelijk ook gehad met mijn USB (toevallig ook een roccat kone?). Zou zeggen ga daar even mee spelen. Als het dat niet is wil ik wel verder gaan zoeken, maar denk dat het daarmee te maken heeft.
Edit: ah, weet de andere vraag weer. Ik heb dus een WD 1.5TB externe harde schijf gekocht. Daarin zit dus gewoon een normale WD harde schijf, die op 5400rpm ronddraait. De externe HD maakt gebruik van een losse voeding (via adapter). Als ik de harde schijf heb losgekoppeld van de USB poort. mag ik dan de voeding er meteen uithalen? Moet de harde schijf eerst uitgedraad zijn, of ...?
[ Voor 27% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 12:31 ]
Uhm ik heb ook een WD My Book 500 GB, maar ik haal eigenlijk altijd de usb er uit en erna gelijk de voeding, ik heb er tot nu toe (afkloppenjacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:27:
Hm, nieuwe drivers hebben niet geholpen. De glitches zitten er nog steeds in met ATI spul v10.3...
[...]
Nee, Razer Diamondback. Maar ik zal straks de BIOS wel even langslopen.
Edit: ah, weet de andere vraag weer. Ik heb dus een WD 1.5TB externe harde schijf gekocht. Daarin zit dus gewoon een normale WD harde schijf, die op 5400rpm ronddraait. De externe HD maakt gebruik van een losse voeding (via adapter). Als ik de harde schijf heb losgekoppeld van de USB poort. mag ik dan de voeding er meteen uithalen? Moet de harde schijf eerst uitgedraad zijn, of ...?

Maar het is denk ik beter als je de schijf uitlaat draaien.
je kan hem er meteen uittrekkenjacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:27:
voor de grafische kaart issue, brand even een ubuntu live DVD'tje, als je daar artifacts krijg even een screenshot maken en dell contracteren
Ubuntu live cd heb ik hier nog wel liggen (dat wordt zoeken)voor de grafische kaart issue, brand even een ubuntu live DVD'tje, als je daar artifacts krijg even een screenshot maken en dell contracteren
er zal vast wel iets te vinden zijn via google
jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:19:
[...]
Ubuntu live cd heb ik hier nog wel liggen (dat wordt zoeken). Maar zit er standaard iets in om de grafische kaart flink aan het werk te zetten? De artifacts/glitches heb ik namelijk alleen in de Catalyst Control Center 3D preview, en in Burnout Paradise. Misschien straks even een oudere driver proberen te installeren, kijken wat dat oplevert.
Ja zijn programma's om je graka te testen:Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:34:
uhh, geen idee, ik ben niet zo'n linux man (geprobeerd, vond het niets)
er zal vast wel iets te vinden zijn via google
- http://www.techpowerup.com/atitool/ (is een ATI programma
Dat heb ik het zelfde ook geen Linux man, wel leuk keer wat mee te proberen maar dan het er mee op.
Hier trouwens een verduidelijking van mijn grafisch probleem, dit soort balken verschijnen de hele tijd heel kort (knipperend zegmaar):
- http://www.jacobras.nl/troep/atiglitch.png
- http://www.jacobras.nl/troep/atiglitch2.png
- http://www.jacobras.nl/troep/atiglitch3.png
Ziet er niet goed uit, en die melding is ook niet goed. Zal er zo is even op googlen voor je.jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:47:
Ik het ook alleen maar eens geprobeerd. Maar als ik de live cd gebruik kan ik toch niets installeren?
Hier trouwens een verduidelijking van mijn grafisch probleem, dit soort balken verschijnen de hele tijd heel kort (knipperend zegmaar):
- http://www.jacobras.nl/troep/atiglitch.png
- http://www.jacobras.nl/troep/atiglitch2.png
- http://www.jacobras.nl/troep/atiglitch3.png
Test het ook nog is even met die link uit mijn vorige bericht.
Vraagje word je laptop ook heel warm of net zo warm als anders?
[ Voor 4% gewijzigd door T-Rhidon op 08-04-2010 13:51 ]
Hoop niet dat mijn laptop straks weer terug naar Dell moetZiet er niet goed uit, en die melding is ook niet goed. Zal er zo is even op googlen voor je.
Zal ik doen, heb er al eens eerder mee gewerkt (zo'n 5 jaar terugTest het ook nog is even met die link uit mijn vorige bericht.
Heb 'm net een dag, weet dus niet hoe warm 'anders' is. Hij staat op tafel en wordt wel warm aan de onderkant, maar niet heet (aangenaam warmVraagje word je laptop ook heel warm of net zo warm als anders?
Edit: eerst wat ik krijg bij ATItool is dit: "The Kernel Mode Driver does not seem to be running. A device driver is required for communication with your video hardware. If you just upgraded from an older version it may help to uninstall ATITool, reboot, then install the new version.".
[ Voor 49% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 13:57 ]
Ik denk het wel, ik heb hetzelfde probleem gehad met een desktop PC waarbij de graka één keer TE warm is geweest waarna hij bij alle 3D applicaties en games deze artifacts begon te tonen. Dit was meestal wel pas na een tijdje als ik hem net op starte.. Maar de hitte zorgde er dus voor dat hij niet meer normaal functioneerde.jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:52:
[...]
Heb 'm net een dag, en hij staat op tafel. Hij wordt wel warm, maar niet heet (aangenaam warm). Denk je dat het een heating probleem is?
HOI.
Standaard kubusje: http://www.jacobras.nl/troep/atitool2.png . Let op het kleine grijze vierkantje op de kubus, daarvan knipperen er heel veel over de hele kubus heen.
Artifact test: http://www.jacobras.nl/troep/atitool.png . Ehm, dat kan toch niet goed zijn?
Nou ik was dus aan het googlen voor je, en daar kwam ik beetje op uit. Mensen die problemen hadden met de cooling, maar jij hebt hem pas een dag dan is het wel zeer vreemd. Ik heb namelijk ook welles last van deze melding op mijn laptop als ik hem op mijn schoot heb en een game speel maar dat is logisch omdat hij dan te warm word (paar keer in het begin gebeurt, toen ik mijn laptop net had).jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:52:
Heb 'm net een dag, weet dus niet hoe warm 'anders' is. Hij staat op tafel en wordt wel warm aan de onderkant, maar niet heet (aangenaam warm). Denk je dat het een heating probleem is? Koeling draait wel gewoon (hoorbaar).
Misschien heb je hier wat aan: http://www.pchelper.nl/forum/index.php?showtopic=80727?
Het is wel recent ook uit 2010, en misschien kun je die 2de oplossing ook proberen.
Wat je kunt doen is via msconfig > computer opstarten > Geavanceerde opties >Aantal processoren op 1 zetten.
Herstart en probleem is voorbij. AMD zegt dat het niet aan de driver ligt.
Dan gaat het opstarten toch langzamer?Aantal processoren op 1 zetten
Bevalt me ook niet, de graka hoort gewoon goed te werken op de standaard snelheidOok de clock snelheid van je vga aanpassen met 10 %. 800 ipv 850 bijv via ATI overdrive.
Ik ga eens proberen alle drivers te verwijderen, en met ccleaner oid het helemaal weg te krijgen, en dan de drivers opnieuw te installeren. Heb nu een paar versies over elkaar geïnstalleerd, waarvan de eerste niet voor mijn grafische kaart was (maar daarna wel verwijderd).
Snap ik wel zijn nogal wat grondigere stappen, misschien terug zetten naar fabrieks instellingen? Omdat je pas 1 dag hebt? Backup terug zetten, weet niet als Dell dat ook heeft dat je dat terug kan zetten?jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:11:
Hm, die oplossingen bevallen me niet zo...
[...]
Dan gaat het opstarten toch langzamer?
[...]
Bevalt me ook niet, de graka hoort gewoon goed te werken op de standaard snelheid
Ik ga eens proberen alle drivers te verwijderen, en met ccleaner oid het helemaal weg te krijgen, en dan de drivers opnieuw te installeren. Heb nu een paar versies over elkaar geïnstalleerd, waarvan de eerste niet voor mijn grafische kaart was (maar daarna wel verwijderd).
Als het meezit slaat je schijf uit als je "veilig verwijderen" via de system tray gebruikt. Veilig verwijderen is toch wel aan te raden. (Twee muiskliks).
[ Voor 33% gewijzigd door Gianni Rombios op 08-04-2010 14:20 ]
hij zegt "als ik de usb heb verwijderd.."Gianni Rombios schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:19:
[...]
Als het meezit slaat je schijf uit als je "veilig verwijderen" via de system tray gebruikt. Veilig verwijderen is toch wel aan te raden. (Twee muiskliks).
volgens mij is die grafische kaart (anthans, het geheugen) morsdoodm je zou nog de temps kunnen kijkt, maar dat maakt niet zoveel uit
die van mij haalt namelijk 103°
Of een mem test uitvoeren, daar kwam ik ook op als ik googlede.Verwijderd schreef op donderdag 08 april 2010 @ 14:29:
[...]
hij zegt "als ik de usb heb verwijderd.."
volgens mij is die grafische kaart (anthans, het geheugen) morsdoodm je zou nog de temps kunnen kijkt, maar dat maakt niet zoveel uit
Doe ook even een mem stress test.
http://hcidesign.com/memtest/
[ Voor 4% gewijzigd door T-Rhidon op 08-04-2010 14:48 ]
Waar kan ik die temperaturen aflezen?volgens mij is die grafische kaart (anthans, het geheugen) morsdoodm je zou nog de temps kunnen kijkt, maar dat maakt niet zoveel uit
Zal even memtest draaien.
[ Voor 40% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 15:20 ]
Met speedfan kan je dat bekijken:jacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:17:
Heb zojuist alle drivers verwijderd, in veilige modus ook nog met Drivesweeper 'clean' gedaan, vervolgens de nieuwste drivers weer geïnstalleerd, maar krijg helaas nog steeds de artifacts.
[...]
Waar kan ik die temperaturen aflezen?
Zal even memtest draaien.
http://www.filehippo.com/download_speedfan/
ehh, ik gebruik GPU ZT-Rhidon schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:24:
[...]
Met speedfan kan je dat bekijken:
http://www.filehippo.com/download_speedfan/
Dat was de gene die ik bedoelde kwam er alleen niet op. Die gebruik ik thuis ook

Ik zou hem wel af laten maken, voor de zekerheid je weet nooit wat hij op het einde doet. En dan kunnen wij je weer verder helpen als dat uitgesloten is. Mocht dat niet lukken kun je dat ook vertellen tegen Delljacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:43:
Moet ik Memtest helemaal afmaken? Hij staat nu op 51.0%, en nog steeds 0 fouten...
Maar eerst succes ermee, zal morgen wel lezen wat het geworden is. I.v.m. dat ik het niet eerder kan lezen (zo werken).
[ Voor 4% gewijzigd door T-Rhidon op 08-04-2010 16:49 ]
To conclude, one successful pass of memtest will give you a pretty good
idea that your memory is ok, only in rare cases will there be errors
showing after the first pass. To be sure though simply have the test run
overnight or even for a couple of days depending on the level of importance
of the system.
je moet hem gewoon de hele nacht (8+ uur) laten snorren, pas dan word hij als "game stabiel" gemerktT-Rhidon schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:48:
[...]
Ik zou hem wel af laten maken, voor de zekerheid je weet nooit wat hij op het einde doet. En dan kunnen wij je weer verder helpen als dat uitgesloten is. Mocht dat niet lukken kun je dat ook vertellen tegen Dell, dat je het ram al getest hebt. Wat het dan wel kan zijn
.
Maar eerst succes ermee, zal morgen wel lezen wat het geworden is. I.v.m. dat ik het niet eerder kan lezen (zo werken).
details hierover??Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:34:
[...]
sloop je dvd driver eruit, sluit hem aan via eSATA, en bouw een ssd in de ruimte die je daarmee wint
is er ruimte voor een sdd b.v.?
een SSD is kleiner dan een dvd driver --> het pastfespen schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:49:
[...]
details hierover??
is er ruimte voor een sdd b.v.?
je moet alleen wel een manier vinden om dat ding vast te maken, op ebay zijn die "hdd caddy's" wel te vinden
Verwijderd
Edit: nu even ATItool laten draaien met GPU-Z ernaast: http://www.jacobras.nl/troep/stresstest.png . Koeling lijkt me dan toch in orde? Horen die gele dingen trouwens bij die Artifact test?
[ Voor 44% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 18:48 ]
http://killerx.eu/img_host/GPU%20test.png
http://killerx.eu/img_host/GPU%20test2.png
Die gele dingen horen er niet bij, bij jouw GPU-Z wordt de kaart herkend als 4 of 5 serie, dat kan een driverprobleem zijn, de oude, foute drivers moeten volledig verwijderd zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 19:07 ]
/dev/null
bij mij word hij <100°, maar dat is met de cpu en gpu tegelijkjacobras schreef op donderdag 08 april 2010 @ 18:25:
Zojuist Memtest stop gezet, uitslag: 111.6%, 0 errors. Misschien laat ik hem vanacht nog even draaien, om zeker te zijn.
Edit: nu even ATItool laten draaien met GPU-Z ernaast: http://www.jacobras.nl/troep/stresstest.png . Koeling lijkt me dan toch in orde? Horen die gele dingen trouwens bij die Artifact test?
Als ik 'm laat draaien vult het beeld zich langzaam, totdat het bijna helemaal geel is en dan stopt de test.Die gele dingen horen er niet bij, bij jouw GPU-Z wordt de kaart herkend als 4 of 5 serie, dat kan een driverprobleem zijn, de oude, foute drivers moeten volledig verwijderd zijn.
Jij krijgt aan het begin zeker ook geen foutmelding over de driver (staat in een eerdere post van me). Overigens heb ik in veilige modus alle drivers verwijderd, en ook DriverSweeper er overheen laten draaien. Toen ik weer naar normale modus ging was het scherm op de laagste resolutie en heb ik de nieuwste drivers geïnstalleerd (10-3_mobility_vista_win7_64_dd_ccc.exe). Welke drivers gebruik jij?
Bedankt voor de moeite van het plaatsen trouwens, zou je misschien ook deze even willen screenshotten: www.jacobras.nl/troep/gpuinfo.png ?
Cube + Temps
Artifact test + Temps
GPU-Z informatie
Als ik ze zo 1,2,3 vergelijk heb jij een nieuwere driver versie, en wordt de jouwe als 4500/5100 herkend en de mijne als 4500.
Vergelijking: Klikje
EDIT: Ik zie dat jij een tabblad Ati beta drivers open hebt staan
[ Voor 50% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 19:39 ]
/dev/null
Met mijn Studio gelukkig nog geen gebruik gemaakt van de service
/dev/null
Je bedoelt in Firefox? Dat was alleen om te kijken, die gebruik ik niet.EDIT: Ik zie dat jij een tabblad Ati beta drivers open hebt staan,dat kan de nieuwere driver versie verklaren, probeer het is met een officiële, geteste drivers.
Waar download jij je drivers dan? Ik ga naar http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx , selecteer Windows 7 64-bit, Mobility Radeon, HD4000 series.
Dan kom ik op een pagina met driverinformatie, nu valt me op dat onder "The following notebook graphics products are supported in this release:" NIET de HD4750 staat. Gebruik jij de drivers van de Dell site?
Oplossing komt volgens mij dichterbij, gelukkig
Inzoomen met knijpbewegingen op touchpad = cool
[ Voor 12% gewijzigd door jacobras op 09-04-2010 20:28 ]
Verwijderd
- Start menu
- Search programs and files (of in het Nederlands in de zoek balk klikken)
- Zoeken naar DXDIAG
- Het programma opstarten
http://users.telenet.be/cr40145/dxdiag.jpg
Uit Donny007's vergelijking kan je zien dat je waarschijnlijk een beta driver hebt geïnstalleerd. De drivers voor de HD4570 (Mobility Radeon 4500) vind je hier:
http://support.amd.com/us...es/radeonmob_win7-64.aspx
Ik raad je aan om een complete herinstallatie van Windows 7 te doen. Zo ben je zeker dat alle drivers weg zijn. Pas dan installeer je de drivers uit de link hierboven.
Mocht je denken dat er echt iets grondig mis is wat hardware betreft, Meteen Dell bellen.Joster schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:31:
Hoe is jullie ervaring met de support van Dell? Mocht je - binnen de garantie - een defect hebben aan je laptop, wordt dit naar jullie idee dan goed (en snel) opgelost bij Dell of moet je daar een andere leverancier voor zoeken?
Ook al heb je de laptop of iets anders bij een andere leverancier gekocht.
Uiteindelijk kom je toch altijd bij Dell terecht.
[ Voor 12% gewijzigd door MarElo op 08-04-2010 21:02 ]
[ Voor 28% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 21:05 ]
/dev/null
Drivers via Windows update kunnen ook wel eens drivers zijn waarvan Microsoft denkt dat ze voor jou hardware bestemd zijn.donny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:01:
Vreemd.... Ik heb de drivers binnen gekregen via Windows update.
Niet doen dus.
Gewoon de drivers van de fabrikant van je hardware installeren.
Ik snap wel dat als je de aller nieuwste drivers wilt hebben je naar de fabrikant moet, maar dat maakt voor een Wifi kaart of Bluetooth stick etc. niet zo veel uit.
Turboboost etc. heb ik los geïnstalleerd van de intel site, graphic drivers mogen van mij best een versie achterlopen zolang ze maar stabiel zijn.
[ Voor 64% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 21:09 ]
/dev/null
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat windows update drivers aanbeveelt voor iets, en na de install daarvan ben je nog verder van huis.donny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:06:
Ik heb nooit problemen gehad met Windows update drivers, ze worden gewoon aangeleverd door de fabrikant.
Ik adviseer alleen dat je beter af bent met de drivers van de hardwarefabrikant zelf.
The following notebooks are not supported in this release:
- Any notebook launched after this driver release.
- Switchable Graphics enabled notebooks using Intel chipsets.
- Toshiba notebooks (please check with your notebook OEM for driver support for these notebooks)
- Sony VAIO notebooks (please check with your notebook OEM for driver support for these notebooks)
- Panasonic notebooks (please check with your notebook OEM for driver support for these notebooks)
Dat verklaard wat
De dell studio switcht van i5 graphics naar Ati graphics.
[ Voor 7% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 21:14 ]
/dev/null
Jep: http://www.jacobras.nl/troep/dxdiag.png . Alle 3 dingen die je noemde staan aan. Waar kan je trouwens zien welke kaart er nou echt in de laptop zit? In de BIOS zag ik niets over de graka staan, en alles in Windows geeft aan 4500 / 5100.Jacobras kan je eens een screenshot posten van je dxdiag analyse?
Die drivers gebruikte ik ook.Uit Donny007's vergelijking kan je zien dat je waarschijnlijk een beta driver hebt geïnstalleerd. De drivers voor de HD4570 (Mobility Radeon 4500) vind je hier:
http://support.amd.com/us...es/radeonmob_win7-64.aspx
Oké, als er verder geen andere oplossing is ga ik dat proberen.Ik raad je aan om een complete herinstallatie van Windows 7 te doen. Zo ben je zeker dat alle drivers weg zijn. Pas dan installeer je de drivers uit de link hierboven.
Zijn die drivers niet goed? Ik heb trouwens een i3-330m.Dat verklaard wat
De dell studio switcht van i5 graphics naar Ati graphics.
[ Voor 8% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 21:18 ]
Waarom heb je daar bewust niet voor gekozen?bear87 schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:48:
[...]Ik hou het in ieder geval bij mijn i5, ik heb bewust niet gekozen voor de i7Ik hoop dat Dell op 2e paasdag wel werkt, nog altijd geen bestelstatus hier
Ik zeg niet dat ik per se een i7 nodig heb, een i5 zou voor mijn gebruik denk ik prima kunnen volstaan. Maar om in de toekomst niet aan mijn processor te hoeven twijfelen wil ik hier absoluut niet op bezuinigen. Waarom zou ik dan, aangezien ik het budget heb, niet gaan voor een i7? Reden zou kunnen zijn dat ik de processor niet maximaal ga belasten zoals ik zelf erken, waardoor het overcapaciteit en dus zonde is. Maar een i7 biedt toch ook voordelen ten aanzien van de levensduur van mijn laptop? Ik bedoel hoe "beter" (en alles wat daar onder valt) mijn processor, hoe langer hij op dat gebied mee zal kunnen blijven gaan.
i7 produceert meer warmte dan de i5, meer fan herrie als gevolg.
Het prestatieverschil i5/i7 Mobile is nihil, in sommige gevallen is de i5 zelfs net een stukje sneller, zeker bij apps die niet goed over meerdere cores schalen.
Alleen bij zware videobewerking kunnen de 4 cores een groot voordeel zijn.
Neem een i5 en gebruik je geld voor het Full HD scherm, daar heb je wel wat aan.
Benchmark mijn studio i5: http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/236149
Benchmark studio met i7: http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/236020
Ter vergelijk, de score van mijn desktop: http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/236282 (studio is sneller)
Verschil is amper waar te nemen, kijk vooral naar de groene balkjes (single thread) daar is de i5 sneller dan de i7.
[ Voor 92% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 21:41 ]
/dev/null
Zijn die drivers dan wel of niet goed? De i3 heeft naar mijn weten ook zo'n ingebouwde graphics chip, kun je die ook ergens uitschakelen?Dat verklaard wat
De dell studio switcht van i5 graphics naar Ati graphics
Bij de i5 kan ik momenteel geen Full HD selecteren, ook geen 7200 rpm HD maar goed, daar is eerder over gesproken en dat is niet zozeer mijn issue denk ik.donny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:23:
Stroomverbruik van de i7 is hoger dan de i5, batterij duur is dus korter.
i7 produceert meer warmte dan de i5, meer fan herrie als gevolg.
Het prestatieverschil i5/i7 Mobile is nihil, in sommige gevallen is de i5 zelfs net een stukje sneller, zeker bij apps die niet goed over meerdere cores schalen.
Alleen bij zware videobewerking kunnen de 4 cores een groot voordeel zijn.
Neem een i5 en gebruik je geld voor het Full HD scherm, daar heb je wel wat aan.
Benchmark mijn studio i5: http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/236149
Benchmark studio met i7: http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/236020
Verschil is amper waar te nemen, kijk vooral naar de groene balkjes (single thread) daar is de i5 sneller dan de i7.
i5 520, 4 Gb geheugen, HD ready scherm en 500 Gb 5400 rpm HD tegenover i7 720, 6 Gb geheugen, Full HD scherm en 500 Gb 7200 rpm. Zonder kortingen berekend is dat € 200,- verschil. Ik denk dat het wachten wordt op een i5 met full HD ja..
EDIT: Ik zie nu op de site van Dell dat er een model is bijgekomen, de i7 met Full HD, alleen de i7 kun je nog krijgen met Full HD, jammer, i5 is beter
Ik zie ook dat de 4750 niet meer standaard op de i5 zit, nu krijg je er een 5470 op.
Ik was er dus nog net optijd bij.
[ Voor 37% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 21:58 ]
/dev/null
Jep, twee i7 modellen waarvan één standaard is uitgerust met een Full HD. Precies wat ik zeg dat de i5 momenteel niet met Full HD te krijgen isdonny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:49:
Ik weet niet of dell het Full HD scherm nog heeft op de i5, ik heb een aanbieding gebruikt, 200 euro korting, met 500GB HDD (5400 RPM), en nog wat, het optionele Full HD scherm was 60 euro, die aanbieding is 23 maart verlopen, ik heb op 22 maart besteld.
EDIT: Ik zie nu op de site van Dell dat er een model is bijgekomen, de i7 met Full HD, alleen de i7 kun je nog krijgen met Full HD, jammer, i5 is beter
Ik zie ook dat de 4570 niet meer standaard op de i5 zit, nu krijg je er een 5470 op.
Even afwachten denk ik, binnenkort vast weer nieuwe reclame's (vanaf morgen zeker), dus wellicht dat de i5 dan weer wel met full HD te selecteren is. Anders ga ik het telefonisch proberen..
Verwijderd
Het Full HD scherm was nog beschikbaar op 29 maart. Toen heb ik mijn bestelling geplaatst. Ik denk dat hij vanaf april niet meer te verkrijgen is via de website.
@Joster
Warmte, en accuduur waren mijn voornaamste overwegingen. i7 wordt warmer en gaat minder lang mee op de accu. Daarbij is die i5 520 al een hele snelle cpu.
[ Voor 59% gewijzigd door bear87 op 08-04-2010 22:22 ]
EDIT:
In deze thread:
http://en.community.dell....op/f/3518/t/19321372.aspx
Komt naar voren dat de dell niet switcht tussen i5 en ATI GPU's, jammer, want dat was weer extra battery life.
[ Voor 43% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 22:26 ]
/dev/null
Oké, dus ik kan gewoon die 10.3 drivers gebruiken? Dan ga ik nu Windows opnieuw installeren.In deze thread:
http://en.community.dell....op/f/3518/t/19321372.aspx
Komt naar voren dat de dell niet switcht tussen i5 en ATI GPU's.
[ Voor 37% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 22:29 ]
/dev/null
Ik gebruik NOD32. Dell software installeer ik niet, alleen de Dell Quickset software (anders kan ik WiFi niet inschakelen, knopje werkt dan nieten installeer VOORAL NIET DE DELL SOFTWARE, die vertraagd je systeem enorm, samen met McAfee is het een ramp, gebruik een minder bloated scanner, Avast bijv.
en het voordeel van ultimate t.o.v. home premium is...?donny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:27:
Als je dan toch een reinstall gaat doen, neem gelijk ultimate,
eens, op mijn PC staat niet eens dell quickset..en installeer VOORAL NIET DE DELL SOFTWARE, die vertraagd je systeem enorm, McAfee is ook een ramp, gebruik een minder bloated scanner, Avast bijv.
de enige dell software die erop staat is die van de bluetooth driver
edit: ik heb de 1555, daar werken alle funtietoetsen gewoon out-of the box, behalve F3
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 22:31 ]
Nee, alleen in spellen en de Catalyst 3D voorbeeld render.Heb je die artificats ook in je gewone Windows toepassingen Jacobras? Ik denk dat je met een grafische kaart zit die op zijn minst beschadigd is
Hoe schakel je dan WiFi in?eens, op mijn PC staat niet eens dell quickset..
Bij mij (1558 dacht ik) niet, ik heb wel een schone Windows installatie.edit: ik heb de 1555, daar werken alle funtietoetsen gewoon out-of the box, behalve F3
[ Voor 12% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 22:34 ]
De WiFi knop kun je in de bios uitzetten, en is hardwarematig, niet softwarematig.
In de bios kun je alle hotkeys ook hun normale F1-12 functies geven, dan kun je met FN+hotkey de functie gebruiken.
[ Voor 24% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 23:06 ]
/dev/null
Werken de media toetsen dan ook? Tis wel makkelijk als je lekker aan het werk ben of aant browsen om ff ander nrtje op te zettendonny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:03:
Je hebt geen quickset nodig om de wifi knop te gebruiken, alle knoppen (behalve batterij) werken ook zonder quickset alleen zie je geen balkje etc.
De WiFi knop kun je in de bios uitzetten, en is hardwarematig, niet softwarematig.
In de bios kun je alle hotkeys ook hun normale F1-12 functies geven, dan kun je met FN+hotkey de functie gebruiken.
if (!coffee) {
Work = false; }
De display-mode toets werkt dan nog wel met grafische interface van windows, dus werkt ook zonder quickset.
Edit: Eject toets werkt niet, kom ik nu pas achter, optical drive staat stof te happen
Right click op drive, eject gaat prima, voor die 2 keer dat ik dat ding gebruik.
[ Voor 50% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 23:16 ]
/dev/null
Speaking of optical drive: er zit zo'n stoffen beschermlaagje waar je de dvd/cd's door invoert. Bij mij zit er net een klein draadje los, uit ervaring weet ik dat ik daar beter niet aan kan trekkenEdit: Eject toets werkt niet, kom ik nu pas achter, optical drive staat stof te happen
[ Voor 49% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 23:26 ]
Verder kun je mischien beter via de sites zelf(ati, intel ed) de drivers halen die zullen nieuwer zijn dan dell althans dat is mijn ervaring met consumenten-pc driver sites.
@donny cd speler is hier nog nooit aangeweest, als office 2010 uitkomt en de lap vers moet zijn voor een nieuw schooljaar dan zal die eens gebruikt worden voor de w7 dvd
Alleen met media keys had ik wel dat itunes alleen werkt als je het programma op de voorgrond hebt dus dan zijn die toetsen eigenlijk nutteloos, moest een plugin downloaden voor itunes(ligt dus aan itunes neem ik aan)
if (!coffee) {
Work = false; }
Via Windows Update wordt niet aangeraden. Ik haal ze nu inderdaad van de ATI site. Drivers zijn nu aan het installerenKen je nie gewoon via windows update nieuwere drivers binnenhalen?
Verder kun je mischien beter via de sites zelf(ati, intel ed) de drivers halen die zullen nieuwer zijn dan dell althans dat is mijn ervaring met consumenten-pc driver sites.
Maak op de desktop een shortcut naar eject.exe met de naam van je drive erachter
bijv. "c:\eject.exe D:"
en geef hem een leuk icoontje, daar is je eject knopje
[ Voor 20% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 23:39 ]
/dev/null
deze computer -> uitwerpendonny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:08:
Yep de multimedia toetsen werken gewoon als multimedia toetsen, zoals op ieder 7,99 toetsenbord, en zijn compatible met iTunes, Winamp, WMP, MPC-HC, etc.
De display-mode toets werkt dan nog wel met grafische interface van windows, dus werkt ook zonder quickset.
Edit: Eject toets werkt niet, kom ik nu pas achter, optical drive staat stof te happen
Right click op drive, eject gaat prima, voor die 2 keer dat ik dat ding gebruik.
edit: ahh sput 11

Edit: even snel gekeken, DXDIAG zegt weer "4500/5100"
Wat een klotezooi zeg, alle problemen zijn er nog steeds
[ Voor 29% gewijzigd door jacobras op 08-04-2010 23:42 ]
http://killerx.eu/img_host/DXDIAG.png
2 vreemde dingen, bij jou staat er "Microsoft...." achter de kaartnaam en chiptype wordt niet herkend.
Hoe zit het eigenlijk met je DX versie? die wel is geupdate?
[ Voor 60% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 23:49 ]
/dev/null
[ Voor 5% gewijzigd door donny007 op 08-04-2010 23:51 ]
/dev/null
je hebt je systeem nog niet zo lang, binnen 7 dagen kan je hem retonuren (kost €30) zonder opgaaf van reden, je kan dan een nieuwe bestellen.
OF, je belt dell en zegt dat je een hardware defect binnen de garantie hebt, dan fixen ze hem, maar heb je geen recht meer op die 7 dagen teruggaaf.
Inderdaad, daar vragen ze vast naar als ik contact opneem. Heb nu de drivers verwijderd, ga nu de Dell drivers installeren.ik zou gewoon 10.3 installeren, maar wellicht dat dell graag ziet dat je die van de site installeert
Nieuwe bestellen zie ik niet zitten, duurt het weer lang voordat ik 'm heb...je hebt je systeem nog niet zo lang, binnen 7 dagen kan je hem retonuren (kost €30) zonder opgaaf van reden, je kan dan een nieuwe bestellen.
Komen ze 'm bij de standaard garantie ook bij de deur ophalen?OF, je belt dell en zegt dat je een hardware defect binnen de garantie hebt, dan fixen ze hem, maar heb je geen recht meer op die 7 dagen teruggaaf.
Omdat UPS zelfs na een telefonisch consult nog niet wist waar ze hem naar toe moesten sturen kon ik hem wel halen bij het servicepunt in Schiedam. Goed, het is niet echt ver van mijn woning maar ik ben wel beter gewend van UPS. Overigens ging de afhandeling in het servicepunt wel netjes.
Vooralsnog heb ik nog geen clean install uitgevoerd. Ik moet zowiezo wennen aan Win7 omdat ik normaal met winXP werkt. Zelf heb ik geen ervaring met winVista dus het was even omschakelen. Zelfs de simpele dingen zoals je muis instellen was al een opgave

Wel viel het op dat het vrij lang duurt voordat de laptop is opgestart. Ik moet dan wel toegeven dat ik de Dell bloatwaremeuk er nog niet vanaf heb gehaald. Verder moet ik ook nog iets met McAffee doen want ik heb het idee dat deze flink wat geheugen inpikt.
Ik had overigens gekozen voor het HD scherm en de grotere 9 cel accu. De grotere accupack steekt iets uit aan de onderzijde waardoor de laptop wat schuin komt te staan. Ik vind dit geen nadeel.
Het 1080p scherm is erg fijn om mee te werken. Zelf heb ik de dpi terug gezet op 100% (stond eerst op 125%), het blijft echter prima te lezen.
Zelfs na verwijderen van de bloatware en McAfee is hij sloom, een clean install is het beste, en dan Avast gebruiken als scanner, dan is hij bijna 2x sneller met opstarten.Wel viel het op dat het vrij lang duurt voordat de laptop is opgestart. Ik moet dan wel toegeven dat ik de Dell bloatwaremeuk er nog niet vanaf heb gehaald. Verder moet ik ook nog iets met McAffee doen want ik heb het idee dat deze flink wat geheugen inpikt.
Ik heb de DPI ook naar 100 gezet, nu kan ik 2 volwaardige websites naast elkaar zetten
9 cell accu heb ik niet voor gekozen, 6 cell is voor mij genoeg en ziet er mooier uit.
[ Voor 16% gewijzigd door donny007 op 09-04-2010 09:33 ]
/dev/null
Kan je met een reeinstal dmv de dvd die bij het systeem geleverd wordt ultimate installeren?donny007 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:27:
Als je dan toch een reinstall gaat doen, neem gelijk ultimate, en installeer VOORAL NIET DE DELL SOFTWARE, die vertraagd je systeem enorm, McAfee is ook een ramp, gebruik een minder bloated scanner, Avast bijv.
Of met de serial van de dvd?
M'n order is trouwens nog niet in behandeling genomen, ik heb wel via haalmeeruitjecard.nl € 27,83 retour gekregen. Misschien wel interessant voor mensen die nog gaan bestellen, scheelt toch weer een beetje.
(heb ook EPP en coupon korting toegepast)
als je ultimate gaat installeren ben je niet helemaal legaal bezig, en jan met de pet heeft bepaald niet zoveel aan ultimate..
dankeLSDsmurf schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 02:17:
Lijkt erop dat er leverproblemen zijn met het 1080p scherm. Op de VS site is de optie nog beschikbaar maar staat er dit bij: "May delay your Studio 15 ship date".
je kan hem denk ik nog wel telefonisch bestellen, ik vermoed dat het dan wel wat langer duurt voordat hij binnen is.
Straks dan maar contact opnemen met Dell?
Edit: ik ga nog maar 'ns Windows opnieuw installeren, dan installeer ik nu meteen de Dell drivers...
[ Voor 32% gewijzigd door jacobras op 09-04-2010 12:30 ]
Goed, bedankt voor je tip!donny007 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:31:
[...]
Zelfs na verwijderen van de bloatware en McAfee is hij sloom, een clean install is het beste, en dan Avast gebruiken als scanner, dan is hij bijna 2x sneller met opstarten.
Succes ermee dan, maar je gaat hem niet op nieuw installeren?jacobras schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:07:
Ben nu Dell Diagnostics aan 't draaien, nu memory test en straks systeemtest. Daarna maar bellen naar Dell.
Dat heb ik al een aantal keer gedaan, zonder succes. Gebruik trouwens een eigen DVD, heb refund aangevraagd voor de standaard meegeleverde software. Kan ik trouwens nog wel met de meegeleverde DVD Windows 7 installeren, maar dan zonder code oid (30 dagen testen bijvoorbeeld)? Misschien vragen ze of ik dat wil doen als ik ze bel?Succes ermee dan, maar je gaat hem niet op nieuw installeren?
Dell Diagnostics memory test was trouwens op alle punten succesvol, "System test" draait nu.
[ Voor 10% gewijzigd door jacobras op 09-04-2010 14:22 ]
Ik heb even naar Dell gebeld en gevraagd of het Full HD scherm nog leverbaar is en dat is het geval. Echter vertelde de verkoper er bij dat deze optie je bestelling met twee weken kan of doet vertragen. Hij zei ook dat ze uit voorzorg de optie tijdelijk van de site hebben gehaald totdat de leveringsproblemen voorbij zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:04:
...
je kan hem denk ik nog wel telefonisch bestellen, ik vermoed dat het dan wel wat langer duurt voordat hij binnen is.
Ja dat kan, na 30 dagen stopt hij ermee, je kunt proberen of de code onder je batterij nog werkt.Kan ik trouwens nog wel met de meegeleverde DVD Windows 7 installeren, maar dan zonder code oid (30 dagen testen bijvoorbeeld)?
Na 30 dagen gaat hij iedere 2 uur uit dacht ik, of was dat de beta nadat hij verlopen was?
[ Voor 16% gewijzigd door donny007 op 09-04-2010 14:38 ]
/dev/null
Dit topic is gesloten.