RM-rf schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:51:
nee sorry, maar ik vind het juist erg problamtisch als 'webontwikkelaars 'hun' voorkeur gaan opdringen, vanuit een idee van 'dat is voor iedereen beter', of vanuit een idee dat de huidige als 'hip' geldende technieken daarin wat 'makkelijker' ontwikeld kunnen worden...
de meeste gebruikers hebben daar nu juist geen specifieke 'voorkeur' in en ook geen duidelijk 'voordeel'.
Ik vind ook niet dat "wij" andere browsers moeten opdringen, maar ik zegt altijd tegen mensen dat ik liever Firefox (of een van de andere) gebruik. Wanneer iemand vraagt welke browser hij/zij in mijn ogen moet gebruiken wanneer hij/zij wil upgraden, dan stel ik ook altijd Firefox (of een van de andere) voor. Juist ook omdat het voor veel gebruikers niet uit maakt welke browser ze gebruiken, en het in mijn ogen voordelig is wanneer veel mensen iets anders als IE gebruiken.
Ik denk dat juist een vorm van 'net-neutraliteit' qua browsers voor ontwikkelaars een beter streven is..
een website moet gewoon in alle browsers aardig te gebruiken zijn (maar mogelijk niet optimaal, aangezien zeker oudere browsers ook hun makken kunnen hebben ... echter het blijft een keuze van de gebruiker welke browser te benutten en hierin is het goed een grote vrijheid te laten).
Ben ik het ook zeker mee eens, en de websites die wij maken zullen ook altijd gewoon werken in IE6. Alleen wanneer mijn advies gevraagd wordt, stel ik dus voor Firefox, Chrome, Safari of Opera te gaan gebruiken.
waar je het hebt over een oude browser die 10% van de internet-gebruikers nog steeds toepast, denk ik dat je ook heel voorzichtig moet zijn in wat je klanten adviseert ...
en hierin niet je persoonlijke 'afkeer' van de problemen die IE6 (zeker icm andere ie-versie's die ondersteund moeten worden) kan opleveren (wat ik ook ken) meer moet laten wegen dan de belangen van die klant (die waarschijnlijk liever geen potentiele klanten zal willen buitensluiten)
Bij klanten vind ik dat je ze duidelijk moet vertellen wat voor impact het kan hebben wanneer je IE6 niet volledig support (lees: er het zelfde uit ziet als in IE8 of Firefox, etc). Wanneer het er naar uit ziet dat een website vrij veel extra ontwikkeltijd nodig zal hebben voor IE6, kan het zijn dat de klant daar niet extra voor wil betalen; nadat we de voor- en nadelen hebben aangegeven.
Bosmonster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:03:
Commercieel gezien is het dus simpelweg onzinnig die ondersteuning maar op eigen houtje stop te gaan zetten als internetbedrijf. Je doel is om je klanten te dienen met zo goed mogelijke oplossingen. Daarbij richt je je op de doelgroep, niet op je eigen principes.
Wij zetten nooit de ondersteuning voor IE6 zomaar op eigen houtje stop. We checken vrijwel altijd per website hoeveel % van de bezoekers no IE6 gebruikt, en overleggen daarna met de klant of er nog IE6 support (lees: er het zelfde uit ziet als in IE8 of Firefox, etc) gewenst is.
Daarnaast zijn die zogenaamde renderfouten heel vaak heel simpel op te lossen. Een IE6 CSS met een 8bit variant bijvoorbeeld. Ja misschien minder mooi, maar beter kartelige randen dan grijze vlakken die misschien over vitale onderdelen van de site heenvallen.
Voor PNGs gebruiken wij in IE6 over het algemeen ook inderdaad een GIF variant. Maar er zijn natuurlijk nog meer "bugs" en renderfouten, sommige iets minder makkelijk op te lossen.
Hoewel ik absoluute geen fan ben van IE als frontend developer, moet ik zeggen dat het "optimaliseren" voor IE6 (of eigenlijk dus gewoon het bruikbaar maken), vaak als erg overdreven tijdrovend wordt beschreven. Als je weet wat IE6 fout doet en vooral _waarom_, dan zijn oplossingen vaak kinderlijk eenvoudig.
Het wordt ook vaak overdreven, in de meeste gevallen is het niet eens zo veel extra tijd. Maar af en toe kom je een website tegen waarbij het wél lastig is; bijvoorbeeld veel rgba vlakken die over elkaar moeten scrollen met schaduweffecten etc. Het is dan de vraag of de klant extra geld wil uitgeven zodat ook IE6 bezoekers zo'n mooie half-transparante site zien, of dat IE6 bezoekers een iets minder mooie site te zien mogen krijgen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:21:
Aanvullend op de andere reacties. Png ondersteuning wordt vaak geroepen als een groot gebrek. Het probleem is echter vaker dat ontwikkelaars te pas en te onpas png willen toepassen. Je hoeft het alleen toe te passen als je alpha transparantie wilt gebruiken (PNG24) en dan pas je dus het directX filter toe.
PNG ondersteuning is natuurlijk maar één van de punten; en PNGs hoeven inderdaad niet heel vaak gebruikt te worden. Ook die filter is een optie, maar je browser wordt er niet sneller op en zo'n filter heeft ook andere nadelen.
Nogmaals, het is natuurlijk maar net wat je onder "support stopzetten" verstaat en over wat voor ontwerp het gaat. Ik vind het niet niet zo'n probleem om IE6 in sommige gevallen een iets minder mooie site voor te schotellen.
Een goed voorbeeld van wat ik bedoel is
www.24ways.org, de site is in IE6 niet zo fancy als in bijv. Firefox, maar hij is wel prima te bezoeken. Dit is wat ik bedoel met IE6 support stoppen.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.