Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:51

Aganim

I have a cunning plan..

Het voorbeeld van platen/cd's gaat een beetje mank, aangezien platen nog steeds actief geperst worden. Nog steeds brengen bepaalde artiesten hun nieuwste hits op LP uit en zie je juist in de professionele scene veel platenspelers.

Maar het idee is duidelijk en ik ben het met je eens, op een gegeven moment is het einde verhaal. Was 10% jaren terug nog te weinig aandeel om een site voor aan te passen, is het imo nu te weinig om nog actief ondersteuning aan te bieden. (Op de site die ik onderhoud is het zelfs nog maar 7,5%.)

Blokkeren ben ik zelf tegenstander van. Ik ergerde me dood aan sites die je gewoon doodleuk een blokkade lieten zien, omdat je browser toevallig niet op de whitelist stond van de betreffende dev. Het zou hypocriet zijn om dan nu hetzelfde te doen.

Wie ervoor kiest te browsen met een inferieure browser (voor zover het eigen keuze is) moet dat helemaal zelf weten, ik zal diegene niet tegenhouden. Maar men moet niet denken dat ze tot in het oneindige ondersteuning krijgen, de wereld gaat verder. IE 6 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Aganim schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:45:
Het voorbeeld van platen/cd's gaat een beetje mank.
Zeikerd :) Voorbeelden gaan altijd mank, maar je snapt wel precies wat ik bedoel :)
Aganim schreef op maandag 15 februari 2010 @ 22:45:
Blokkeren ben ik zelf tegenstander van. Ik ergerde me dood aan sites die je gewoon doodleuk een blokkade lieten zien, omdat je browser toevallig niet op de whitelist stond van de betreffende dev. Het zou hypocriet zijn om dan nu hetzelfde te doen.
Het werkt voor het grootste gedeelte ook nog wel in IE6. Maar ja, Transparante PNGs worden toch echt zwarte blokken. En rounded corners kun je ook gewoon vergeten.

[ Voor 51% gewijzigd door BCC op 15-02-2010 22:55 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wie gaat er eigenlijk mijn embedded web devices die IE6 nodig hebben gratis vervangen als jullie hiermee beginnen?

Het probleem met IE6 is namelijk 2-ledig. Het ondersteunt "weinig" huidige standaarden goed, maar nieuwere browsers ondersteunen de IE6 werkwijze erg slecht.
En voornamelijk het 2e is een reden dat veel bedrijven nog op IE6 blijven hangen ( en ik nog een VM op mijn werk heb staan met IE6 erin ).

Bij wat oudere apparatuur heb ik bijv echt de keuze tussen of hyves tonen met alle opties in IE8 of routers beheren in IE6.

Persoonlijk zit ik meer te wachten op een backwards compatibility knopje voor IE6, omdat er gewoon devices dat ding vereisen ( sommigen zijn wel met een iets andere UA om de tuin te leiden, sommige werken dan weer niet )

Ik vind het standaard gerant op IE6 en de developers die er dingen voor maakten best leuk en aardig, maar totdat iemand alle intranet apps / embedded programma's gratis herschreven heeft heb ik het nodig.
En in principe kan het ook absoluut geen kwaad zolang je het maar niet bewust blokkeert.

Maarja, ik ben dan ook iemand die rustig op een unix-bak met lynx even wat sites wil bekijken terwijl ik aan het installen ben, zolang er gracefull degradation plaatsvind heb ik nergens last van, maar sommige sites vraag je je echt af : wat is de toegevoegde waarde van met ajax de content onload ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

crisp

Devver

Pixelated

Gomez12 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:17:
[...] en ik nog een VM op mijn werk heb staan met IE6 erin [...]
Prima oplossing toch? (gebruiken wij webdevvers ook ;)) Of ga je me nu vertellen dat je die IE6 dan ook gebruikt om het web te bezoeken?

Ik heb een aantal jaar geleden al eens geopperd dat Microsoft gewoon een stand-alone 'Intranet Explorer' applicatie had moeten uitbrengen, gebaseerd op IE6...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
IE6 afschrijven is mijns inziens meer een glijdende schaal dan een 'einde verhaal'-situatie. Nu is (op zo ongeveer elk vlak) de tijd rijp om het werkend te houden, maar niet noodzakelijk mooi te houden.

Voorbeeldje: Al die AlphaImageLoader scriptjes voor transparante PNGs? Sorry IE6 gebruikers, maar met PNG8 vallen jullie terug naar GIF-achtige true/false opacity. Bij PNG24 files kan een bKGD header in de PNG die enge grijze 'vlek' nog enigzins wegpoetsen naar een beter passende kleur, maar dat was het dan ook.

Op die manier nek je je resterende IE6 gebruikers (nog) niet, maar geef je wel een héél duidelijk signaal af dat het binnenkort einde oefening gaat worden. Mooi is dan als je in overleg met je klant bij specifieke 'hippe' functionalitiet een upgrade berichtje kunt monteren in de trend van: "voor een rijkere ervaring, installeert u een up-to-date web browser." Het is een tijd lang een aanpak geweest om zo met Flash (upgrades) en 'degraded' alternatieve content om te gaan, dus waarom niet voor HTML zelf?
crisp schreef op maandag 15 februari 2010 @ 23:24:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden al eens geopperd dat Microsoft gewoon een stand-alone 'Intranet Explorer' applicatie had moeten uitbrengen, gebaseerd op IE6...
/me hernoemt IE6 Windows XP Mode link :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Een soort XULRunner zeg maar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Prima oplossing toch? (gebruiken wij webdevvers ook ;)) Of ga je me nu vertellen dat je die IE6 dan ook gebruikt om het web te bezoeken?

Ach, over de definitie van prima kan je nog wel enigszins discussieren denk ik dan maar...

Maar een app die 500 mb inneemt en waar ik apart voor moet inloggen en die buiten het reguliere updatetraject moet blijven hangen en die ook nog eens als hij gebruikt wordt weer allerlei warnings ( iets met achterstallige versies / winxp gebruik ) etc in de logs gaat opleveren ( exclusions maken is me net even iets te veel werk voor het gebruik ) is niet echt mijn favo oplossing zal ik maar zeggen.

Laat ik het zo zeggen, als ik er vaker in moest gaan zitten dan nu ( 1x per 3 maanden oid ) dan ging ik me meer verdiepen in de telnet-mogelijkheden van die devices, dan kon ik het tenminste gewoon via het standaard-traject doen. Nu is het enkel een blok aan mijn been...

Ik zeg enkel dat ik waarschijnlijk niet de enige ben en dat ik me wel kan voorstellen dat sommige mensen om dit soort redenen op IE6 blijven hangen ( en hun organisatie tegenhouden ). IE6 valt nog niet 100% uit te bannen in de businesssfeer, hoeveel zolderkamerhobbyisten ook zeggen dat ze png'tjes mooier zouden kunnen weergeven.
Zakelijk gezien is IE6 nog steeds nodig voor bepaalde toepassingen en dan kan je teruggrijpen naar noodoplossingen ( zoals een VM ) of je kan gewoon je organisatie uniform houden ten koste van web-vooruitgang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Gomez12 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 00:19:
[...]

Ach, over de definitie van prima kan je nog wel enigszins discussieren denk ik dan maar...

Maar een app die 500 mb inneemt en waar ik apart voor moet inloggen en die buiten het reguliere updatetraject moet blijven hangen en die ook nog eens als hij gebruikt wordt weer allerlei warnings ( iets met achterstallige versies / winxp gebruik ) etc in de logs gaat opleveren ( exclusions maken is me net even iets te veel werk voor het gebruik ) is niet echt mijn favo oplossing zal ik maar zeggen.

Laat ik het zo zeggen, als ik er vaker in moest gaan zitten dan nu ( 1x per 3 maanden oid ) dan ging ik me meer verdiepen in de telnet-mogelijkheden van die devices, dan kon ik het tenminste gewoon via het standaard-traject doen. Nu is het enkel een blok aan mijn been...

Ik zeg enkel dat ik waarschijnlijk niet de enige ben en dat ik me wel kan voorstellen dat sommige mensen om dit soort redenen op IE6 blijven hangen ( en hun organisatie tegenhouden ). IE6 valt nog niet 100% uit te bannen in de businesssfeer, hoeveel zolderkamerhobbyisten ook zeggen dat ze png'tjes mooier zouden kunnen weergeven.
Zakelijk gezien is IE6 nog steeds nodig voor bepaalde toepassingen en dan kan je teruggrijpen naar noodoplossingen ( zoals een VM ) of je kan gewoon je organisatie uniform houden ten koste van web-vooruitgang....
Met ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

[...]
Dat klinkt gewoon als een stuk software dat eigenlijk al jaren geleden vervangen had moeten worden. Verkeerde zuinigheid imo, want op zo'n manier doormodderen kost natuurlijk ook extra geld...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 00:25
Leuk dat je aan de reacties precies kan raden wat voor beroep iemand heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuwere IE's zijn volledig gratis, ik zie het probleem niet dat men stopt met de ondersteuning van IE6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het doorlezen van deze thread is ook geheel gratis, en zou je genoeg redenen geven waarom bedrijven IE6 blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Killemov schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:38:
Mijn dank voor het nog eens extra bepleiten van mijn argument.
Bepleiten? Er zit een wezenlijk verschil in wat jij aangeeft en wat ik bedoel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar een app [...] die buiten het reguliere updatetraject moet blijven hangen
Alsof IE6 ooit deel heeft gemaakt van het updatetraject. :D Dat is het hele probleem juist. :>

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Passenger schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:40:
[...]

Ik ben het volledig met je eens, behalve bovenstaande stukje. Veel webontwikkelaars hebben te maken met een team waarin ze werken, waar vaak ook designers bij zitten. Als er met de klant een overeenkomst bereikt wordt over het ontwerp van de site, zonder hierbij goed genoeg na te denken over de haalbaarheid in IE6-achtige browsers kan dat hele lelijke problemen opleveren en waanzinnig veel tijd kosten, ook als is de functionaliteit van de site heel simpel! Denk bijvoorbeeld maar eens aan alle prachtige CSS3 effectjes als ronde hoekjes, gradients, rgba geneuzel, box shadows, etc. Designers weten vaak niet hoe simpel of ingewikkeld het is om deze functionaliteit te implementeren.
Dus het is imho wel een beetje kort door de bocht om deze ontwikkelaar meteen laag in te schatten.
volgens mij heb je het over iets heel anders ... het toepassen van CSS3 'effectjes'; verloopjes, ronde hoekjes en RGBa/HSLa is helemaal geen probleem voor IE... Die kunnen dat gewoon niet aan en doen dat niet:
geen enkele IE-versie (dus met versie 6 heeft het an sich niet specieel meer of minder te doen) ..

Máár, het is ook qua 'backwards-compatibility' geen enkel probleem of CSS3 nu wel of niet ondersteund wordt :
Grotendeels hetzelfde geld ook voor HTML5... ook deze is zo ontwikkeld dat backwards comptabiliteit grotendeels bewaard kan blijven en 'nieuwe functionaliteiten (bv niet typen INPUT-elementen als Date, Color, Number gewoon in oudere browsers als input type="text" worden weergegeven).

Waar men hooguit wél van moet afstappen, is het idee dat je met nieuwe technieken wél nog steeds exact dezelfde 'extra' functionaliteiten kunt bieden of de pagina er 'pixel-precies' hetzelfde uit zal zien in 'oude browsers'...
oudere browsers krijgen ook een 'beperktere pagina' te zien, met minder details of specifieke style-elementen ... echter, de 'bruikbaarheid' kan prima bewaard blijven en er is verer geen reden om mensen buiten te sluiten enkel omdat ze kennelijk geen mogelijkheid of zin hebben een andere of nieuwere browser te installeren...

Punt is dan wél dat dit een lastige klus is voor juist de webdesign-bureau's, de accountmanagers de klanten moeten overtuigen van een veel moeilijker verhaal ..
namelijk niet een 'simplistisch' IE6 is baaaad' riedeltje (dat de klanten veelal kennen van een paar jaar terug toen ze nog alle andere browsers dan IE uitsloten) waarmee dan alles 'opgelost' zou zijn qua verschillende weergave-mogelijkheden of browser-afhankelijke bugs ...
Het 'juiste' verhaal is eigenlijk een veel moeilijker te begrijpen verhaal en dat is dat je de visuele verschijning ook deels laat afhangen van hoever een browser gaat in de ondersteuning van standaards en accepteerd dat er gewoon ook verschillende presentatie-mogelijkheden op het web bestaan (die juist steeds sterker worden... zo ontstaat er nu ook een steeds groter verschil tusen bv print-weergaven, mogelijk ook weergave voor netbooks én vooral ook mobiele telefoons)...

Imho kiezen mensen die heel makkelijk klagen over IE6, dat 'makkelijke' verhaal juist ook een beetje om het veel grotere probleem, dat veelal intern binnen projekten en naar klanten toe veel hogere eisen aan de communicatie-kunsten vraagt, te verhullen...
IE6 is dan nu de eenvoudige zondebok, zoals dat vroeger Netscape 4 was en misschien over een tijdje voor mobiel internet juist de Iphone-browsers (welke nu juist alks 'standaard' geld, met zn eigen ook veelal proprietaire technieken, op een gelijke wijze zoals IE6 ook ooit de 'overheersende praktijk-standaard was' warnaar iedereen ontwikkelde als hij geen zin had in veel dieper gaande communicatie met klanten )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Máár, het is ook qua 'backwards-compatibility' geen enkel probleem of CSS3 nu wel of niet ondersteund wordt :
Vierkante hoekjes werken natuurlijk net zo goed als ronde hoekjes en als de schaduwtjes nietwerken is dat ook geen ramp. Maar, het feit dat IE css3 pseudo-classes niet of gebrekig ondersteund kan wel degelijk een probleem zijn. Geen onoplosbaar probleem natuurlijk maar wel vervelend.
Grotendeels hetzelfde geld ook voor HTML5...
Is dat zo? ik dacht dat IE een lading javascript nodig had om een echte HTML5 pagina goed te begrijpen. Hoe weet het anders wat het met (bijvoorbeeld) <nav></nav> aan moet?
(nog even afgezien van het feit dat <video> natuurlijk niet ondersteund wordt, het duurt dus nog wel even voor we Flash vaarwel kunnen zeggen.)

[ Voor 30% gewijzigd door Ook al Bezet op 16-02-2010 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTML5-elementen kun je gewoon werkend krijgen in IE6 door m.b.v. Javascript een element aan te maken, waarbij je het niet eens in het document hoeft te schieten. Dat is een regel per element, dus zeker geen grote berg code. Ik geloof dat de Modernizr plugin dit meteen voor je doet, samen met het toevoegen van classes aan je HTML element waarop je gemakkelijk onderscheidt kunt maken tussen browsers die bepaalde CSS(3) features wel of niet ondersteunen.

Mijn grootste ergernis bij IE6 is het ontbreken van ondersteuning voor standaard CSS selectors als "X > Y" en "X + Y".RGBA, border-radius, text-shadow enzo zijn ontzettend mooi en handig, maar daar valt goed om heen te werken zolang een effect niet een essentieel onderdeel van een ontwerp is. Het ontbreken van goede selector-ondersteuning zorgt er IMO voor dat CSS code gewoon niet optimaal te krijgen is, waardoor je nogal gauw verzandt in niet zulke nette code als je zou schrijven indien deze selectors WEL ondersteund zouden worden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:21
Ook al Bezet schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:07:
[...]

Is dat zo? ik dacht dat IE een lading javascript nodig had om een echte HTML5 pagina goed te begrijpen. Hoe weet het anders wat het met (bijvoorbeeld) <nav></nav> aan moet?
(nog even afgezien van het feit dat <video> natuurlijk niet ondersteund wordt, het duurt dus nog wel even voor we Flash vaarwel kunnen zeggen.)
Ik vind dat HTML5 in deze discussie geen plek heeft; HTML5 is nog in DRAFT en dus heeft dat geen drol met IE6 wel of niet meer ondersteunen te maken.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

wackmaniac schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:21:
[...]

Ik vind dat HTML5 in deze discussie geen plek heeft; HTML5 is nog in DRAFT en dus heeft dat geen drol met IE6 wel of niet meer ondersteunen te maken.
De status van HTML5 heeft daar niets mee te maken, onderdelen van 'HTML5' zijn al geimplementeerd en dus nu al bruikbaar in verschillende browsers. Zelfs IE8 biedt al ondersteuning voor sommige 'HTML5'-features.

Daar moet dan echter wel bij gezegd worden dat mbt dergelijke features hetzelfde voor IE7 geldt als voor IE6...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Daar moet dan echter wel bij gezegd worden dat mbt dergelijke features hetzelfde voor IE7 geldt als voor IE6...
Zeker waar, maar de upgrade van IE7 naar IE8 is een stuk minder problematisch dan IE6-IE7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 23:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Aganim schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:38:
[...]

Zeker waar, maar de upgrade van IE7 naar IE8 is een stuk minder problematisch dan IE6-IE7.
ja? dat betwijfel ik eigenlijk wel een beetje.... die lelijke 'emulate-IE7' header vind ik daarin zéker geen oplossing en mogelijk juist een groter probleem

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

MBV

Maar gelukkig heb je daar als devver van een andere site geen last van. Het zorgt ervoor dat bedrijven nooit meer op een browser hoeven te blijven hangen vanwege oude applicaties. Beter dan het alternatief dat Microsoft had (o.a. door eigen baggerapplicaties): standaard IE7, optioneel IE8, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Dus de eigenlijke conclusie zoals ik hem nu zie is niet dat IE6 in de ban moet, maar crap-developers die systemen maken die alleen voor IE werken.

[ Voor 86% gewijzigd door Bosmonster op 17-02-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Hoewel waar Bosmonster, ben ik van mening dat een product van 9 jaar oud ondertussen echt wel afgeschreven mag worden.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

RM-rf schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:53:
[...]

ja? dat betwijfel ik eigenlijk wel een beetje.... die lelijke 'emulate-IE7' header vind ik daarin zéker geen oplossing en mogelijk juist een groter probleem
Hmm, ik doelde hier meer vanuit een gebruikersoogpunt. Kan je IE7 draaien, dan is IE8 opzich ook te draaien, OS technisch gezien.

Dat IE7 emulatie niet iets is om happy van te worden, ben ik met je eens. Zijn we aardig van de "in IE6 werkt het toch, dus gebruik je dat maar"-webdevs af, mogen we ons nu verheugen op de "ik hoef mijn site niet correct te bouwen, met IE7 emulatie tag werkt het toch ook?"-generatie.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 16:53
MueR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:37:
Hoewel waar Bosmonster, ben ik van mening dat een product van 9 jaar oud ondertussen echt wel afgeschreven mag worden.
Absoluut mee eens!
Het was vanaf dag 1 al een pijn in den aarsch.
en nu,9 jaar laten,eindelijk verlossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Vanaf dag 1 is dikke onzin, toendertijd was die browser redelijk hip.

{signature}

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

MueR schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 16:37:
Aan de andere kant, waarom zou je een product van 9 jaar oud afschrijven als het nog prima werkt? Daar heb ik op zich niet zo'n probleem mee.

Wat ik niet zo goed snap is wat dat te maken heeft met het upgrade-proces van de browser. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iets dat ontworpen is voor IE6, niet prima in IE7 of 8 zou werken.

Ik vraag me dus vooral af waar die upgrade-angst op gebaseerd is. Een paar posts terug had iemand het over tientallen databases. Maar wat heeft dat met de browser te maken? Uiteindelijk ondersteunt IE7/8 alles wat IE6 ondersteunt. Ik denk dat dat voornamelijk garantie-issues zijn die gewoon besproken kunnen worden met de ontwikkelaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Bosmonster op 18-02-2010 10:13 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bosmonster schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:10:
[...]

Aan de andere kant, waarom zou je een product van 9 jaar oud afschrijven als het nog prima werkt?
Mja, wat is 'prima werken'? ;)

Intentionally left blank

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

crisp schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:12:
[...]

Mja, wat is 'prima werken'? ;)
Doet wat het moet doen, gebruikers zijn gewend ermee werken. Een webinterface voor een database oid was 9 jaar geleden niet heel anders dan nu natuurlijk. Dus de applicatie afschrijven lijkt me niet het doel. De applicatie testen en eventueel aanpassen op een nieuwere IE wel. En vaak is dat volgens mij puur een garantie/tekstuele aanpassing dus en niet eens een heel technische.

[ Voor 26% gewijzigd door Bosmonster op 18-02-2010 10:17 ]

• Voutloos
  • Niet online
Aan de andere kant, waarom zou je een product van 9 jaar oud afschrijven als het nog prima werkt? Daar heb ik op zich niet zo'n probleem mee.
Omdat er reeds 2 nieuwere major versies zijn, en 9 jaar is in de it echt idoot lang (zeker voor het web).
Bosmonster schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:15:
...Een webinterface voor een database oid was 9 jaar geleden niet heel anders dan nu natuurlijk. Dus de applicatie afschrijven lijkt me niet het doel. De applicatie testen en eventueel aanpassen op een nieuwere IE wel. En vaak is dat volgens mij puur een garantie/tekstuele aanpassing dus en niet eens een heel technische.
En dus een kip/ei probleem, want als de business IE6 kan blijven draaien is er nog geen reden. Tenminste, je ziet nog geen reden als je 0.0 lange termijn visie hebt. Ooit pak je op de werkvloer toch een nieuwer OS op en zal je geen IE6 meer hebben bijvoorbeeld.

{signature}

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Ik kijk niet meer om naar IE6. Ik test mijn websites in chrome en firefox. Internet Explorer 7+ wordt ook af-en-toe bekeken en indien makkelijk te fixen wordt het gefixt.

Gelukkig werk ik voornamelijk met zo min mogelijk tricks en een javascript framework, zodat IE6+ vrijwel altijd gewoon werkt zonder deze te testen.

Zo niet, pech.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
[...]

Wat ik niet zo goed snap is wat dat te maken heeft met het upgrade-proces van de browser. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iets dat ontworpen is voor IE6, niet prima in IE7 of 8 zou werken.

Ik vraag me dus vooral af waar die upgrade-angst op gebaseerd is. Een paar posts terug had iemand het over tientallen databases. Maar wat heeft dat met de browser te maken? Uiteindelijk ondersteunt IE7/8 alles wat IE6 ondersteunt. Ik denk dat dat voornamelijk garantie-issues zijn die gewoon besproken kunnen worden met de ontwikkelaar.
Jij hebt zeker ook nog een pentium II 233MHz computer en reist regelmatig met de stoomtrein. Want ja, deze werken prima. Waarom zou je ze vervangen?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:49
Interessante discussie,

Probleem is dat IE6 niet het eeuwige leven heeft, en dat je dus vroeg of laat de sprong wel moet nemen.
Het feit dat veel bedrijven (same here) afhankelijkheden hebben van IE6 betekent niet dat de hele wereld op ze hoeft te wachten, een beetje stimulering om hier een 'échte' oplossing voor te verzinnen kan natuurlijk geen kwaad.

...

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Gamebuster schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:26:
[...]

Jij hebt zeker ook nog een pentium II 233MHz computer en reist regelmatig met de stoomtrein. Want ja, deze werken prima. Waarom zou je ze vervangen?
Waarom zou je een applicatie vervangen die heel veel geld heeft gekost en gewoon z'n werk nog doet? Je kunt hem opnieuw laten bouwen, maar dat is in veel situaties gewoon helemaal niet nodig. Je zou praktisch dezelfde applicatie krijgen met nieuwe code die weer een heleboel geld kost. Daar heeft een bedrijf niks aan.

Heel vaak zouden systeembeheerders best willen upgraden, maar 'vereist' zo'n applicatie IE6 ivm garantie-regels en niet eens door technische eisen.

Ik bedoel dus te zeggen dat je het probleem niet altijd bij die applicaties neer hoeft te leggen. Vaak werkt zo'n applicatie ook prima op latere versies van IE, maar mag er niet geupgradet worden door die garantie.

Jouw vergelijking met een oude computer gaat mank, aangezien daar een upgrade daadwerkelijk voordelen met zich meebrengt en de kosten zeer beperkt zijn. Op het moment dat je het over een upgradetraject van 1M+ euro hebt voor iets dat gewoon goed zijn werk doet is er weinig reden die investering te doen als bedrijf.
Probleem is dat IE6 niet het eeuwige leven heeft, en dat je dus vroeg of laat de sprong wel moet nemen.
Idd, uiteindelijk lost het probleem zich zelf wel op. Als Microsoft geen support meer levert voor WinXP bijvoorbeeld en bedrijven genoodzaakt zijn te upgraden naar een nieuwere Windows versie, dan zullen automatisch ook de applicaties getest moeten worden. De leveranciers zullen dan ook genoodzaakt zijn hun applicaties op nieuwere versie van IE te testen en eventueel geschikt te maken.

Windows XP support loopt echter nog door tot 2014, dus dat kan nog even duren.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 18-02-2010 11:00 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Doet wat het moet doen, gebruikers zijn gewend ermee werken. Een webinterface voor een database oid was 9 jaar geleden niet heel anders dan nu natuurlijk. Dus de applicatie afschrijven lijkt me niet het doel. De applicatie testen en eventueel aanpassen op een nieuwere IE wel. En vaak is dat volgens mij puur een garantie/tekstuele aanpassing dus en niet eens een heel technische.
Ok, dus het werkt 'prima' voor bepaalde applicaties, maar dat wil niet zeggen dat het als platform nog geschikt is voor alle andere taken. Het werkt dus maar heel beperkt 'prima' dan...

Intentionally left blank

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

crisp schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:40:
[...]

Ok, dus het werkt 'prima' voor bepaalde applicaties, maar dat wil niet zeggen dat het als platform nog geschikt is voor alle andere taken. Het werkt dus maar heel beperkt 'prima' dan...
Volgens mij heb jij het nu over IE6 als platform, waar ik het heb over de applicatie die daarin draait.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bosmonster schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:02:
[...]

Volgens mij heb jij het nu over IE6 als platform, waar ik het heb over de applicatie die daarin draait.
Oeps, scheef gelezen, hoewel IE6 natuurlijk ook een 'product van 9 jaar oud is' :P

Intentionally left blank

• MBV

MBV

[...]

Doet wat het moet doen, gebruikers zijn gewend ermee werken.
Wat doe je dan zodra support voor IE6 stopt qua veilighed? Dat het prima werkt voor je intranet snap ik; dat het op dat moment gevaarlijk wordt/is om een willekeurige pagina op het internet te bezoeken is een heel ander probleem.

Als je persé je intranet niet wilt upgraden naar IE7 (wat IMHO vaak een minimale investering is, je hoeft het echt niet van de grond af aan te herschrijven), laat IE6 dan zijn waar het goed in is: een platform voor je lokale intranet-applicaties. Verbied d.m.v. policies dat een willekeurige pagina buiten je netwerk wordt bekeken met IE6, en installeer firefox ernaast voor de rest van de websites. Met IE-tab hoeft de gebruiker niet eens te merken dat ze voor intranet een andere browser nodig hebben :)

• marko77
  • Laatst online: 06-05 19:41
Toch grappig dat veel mensen 'geen support voor IE6 meer' lezen als 'de applicatie/website werkt helemaal niet meer in IE6'. De layout is iets minder mooi in de regel, maar de site is nog wel bruikbaar is wat velen hiermee bedoelen volgens mij.
Als een gebruiker dan per se IE6 wil blijven gebruiken, geen probleem, iedereen blij toch?

Mijn rig

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
MBV schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:09:
[...]Als je persé je intranet niet wilt upgraden naar IE7 (wat IMHO vaak een minimale investering is, je hoeft het echt niet van de grond af aan te herschrijven), laat IE6 dan zijn waar het goed in is: een platform voor je lokale intranet-applicaties. Verbied d.m.v. policies dat een willekeurige pagina buiten je netwerk wordt bekeken met IE6, en installeer firefox ernaast voor de rest van de websites. Met IE-tab hoeft de gebruiker niet eens te merken dat ze voor intranet een andere browser nodig hebben :)
Dit snap i ook eigenlijk niet moet ik zeggen. Dat bedrijven aan IE6 blijven hangen voor oude applicaties, ok, maar het moet toch niet zo bezwaarlijk zijn daarnaast een moderne browser te installeren? Dat kan de veiligheid alleen maar ten goede komen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

En wat nou als het andersom is? De honderden pc's op Hogeschool Windesheim lopen nog altijd met IE6, zelf kun je niets installeren, dus je moet het met het trage IE6 blijven doen. Mails naar de servicedesk leveren niets op, ze zeggen dat ze een nieuwe versie wel een keer via de updates laten uitrollen, ooit.

Hoi!

• Blue-eagle
  • Niet online
Hier nemen we het in offertes op dat support voor IE6 niet meer standaard is (inclusief een appendix met feiten en metingen, tabellen, performance en security issues) maar optioneel kan worden toegevoegd als de klant er specifiek om vraagt.

Het probleem is dat veel zorginstellingen (we werken voornamelijk voor de zorg) op verouderde machines werken waar, helaas, veelal IE6 op draait. Zelfs als ze nieuwe computers aanschaffen hebben we nog te maken met systeembeheerders die niet willen upgraden, en hierbij allerlei (mijns inziens) smoesjes verzinnen waarom dit lastig zou zijn.

Simpel voorbeeld: We hebben middels Google Gears een offline variant van ziekenhuis software gebouwd, hier komt enorm veel javascript bij kijken (jQuery + Gears + eigen libs) en heeft in Firefox en Chrome een 3 tot 5 keer zo snelle performance als in IE8.

Toch kozen ze voor IE.
En nu klagen ze over performance.

Anyway. Ja, bannen die zooi. Al ontkom je er soms gewoonweg niet aan omdat je geen druk kan uitoefenen op systeembeheerders. Want soms komen die met een goed argument als: "Als we upgraden, dan werkt SoftwareX niet meer, want die heeft IE6 nodig. Die software upgraden moet nog gebeuren, maar niemand heeft er een paar miljoen voor over. Dan maar niet upgraden."

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik een baan heb omdat ik IE6 snap ;) Gelukkig valt het allemaal wel mee. Baal zelf alleen van het feit dat er dus grote veiligheidslekken zitten bij zorginstellingen die gebruik maken van verouderde software..

Verwijderd

Voor echt internet werk heb ik FireFox uitgerold hier, IE6 updaten is op kort termijn geen optie.

"Als we upgraden, dan werkt SoftwareX niet meer, want die heeft IE6 nodig. Die software upgraden moet nog gebeuren, maar niemand heeft er een paar miljoen voor over. Dan maar niet upgraden."

Dit bijvoorbeeld. Dat is wel echt een serieus probleem in bedrijfssoftwareland.
Mede uiteraard te danken aan de eigenwijsheid van MS mbt de ontwikkeling van het gedrocht.

Hier kan het als het goed is wel maar het behoeft wel uitvoerig testwerk waar ik momenteel gewoon de tijd niet voor heb in verband met prioriteiten elders.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 16:15 ]

• MBV

MBV

@McKillem: dat is IMHO een prima situatie. Voor applicatie X die IE6 nodig heeft en nog prima werkt, kan je prima IE6 laten draaien, mits dichtgetimmerd zodat je er niet het gevaarlijke WWW meer mee op kan. Sterker nog: al zou hij IE3 in Win95 vereisen, dat kan je prima op een virtual server draaien waar iedereen via een omweg bij kan.

@Blue-eagle: Klanten zouden ze moeten verbieden :+
Klant: "wij willen X"
IT: "Dan heb je Y en Z nodig"
Klant: "Maar wij willen Z niet!"
IT: "Dan is het langzaam"
Klant: "OK, prima, bouw maar"
IT: "Klaar!"
Klant: "Het is langzaam :( Fix dat!"
IT: " 7(8)7 "

Dat is niet alleen op browsers van toepassing ;)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Kijk, er valt in mijn mailbox een aardig voorbeeld waarom wij niet zomaar afscheid van IE6 kunnen nemen:
Good Afternoon,

We are contacting you regarding the XXXX project.
Since their launch these sites have been protected by 3 layers of security:

1 - RSA Tokens - http://rsa.com/
2 - HTTPS Encryption -This means the data sent between your computer and the servers at the XXXXXX is encrypted.
3 - Username &Password

Due to a limitation with RSA the only browser that the Upload site supports is Internet Explorer 6(IE 6).
For over 18 months we have been trying to persuade RSA to provide a solution so that IE 6 is no longer a requirement.
However we have recently been informed that a solution will not be available until 2011 at the earliest.

Based on this new information we can offer you 2 options:

1 - You can continue to use the sites with RSA security just as you do today. However you must continue to use IE 6 to access the Upload site until at least 2011.

2 - Upon your request we can deactivate RSA security. The sites will still be protected by HTTPS encryption and a username and password. In addition we can offer an additional level of security in IP address restriction. This means that only the computer(or computers) you designate will be able to connect to the sites.
With RSA security deactivated this is still a very secure solution and in addition you will not be required to use IE 6.

Please let us know which option you prefer. We are of course available to answer any questions your IT department may have.

Regards,

XXXXXX
Dit is een project waar enkele tienduizenden mensen op aangesloten zijn overigens.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Dus omdat de support van RSA erg slecht is, moet je aan vast IE6 blijven zitten? Lijkt mij juist een hele goede reden om afscheid te nemen van zo'n partij. Vernieuwen doen ze blijkbaar al 10 jaar niet meer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

BCC schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:01:
Dus omdat de support van RSA erg slecht is, moet je aan vast IE6 blijven zitten? Lijkt mij juist een hele goede reden om afscheid te nemen van zo'n partij. Vernieuwen doen ze blijkbaar al 10 jaar niet meer.
Je begrijpt het verkeerd: een externe website met unieke gegevens (bv. Interpol, maar het is niet Interpol) zorgt er voor dat wij aan IE6 vast blijven hangen; tenzij hun voorgestelde oplossing waar we sowieso al slechte ervaringen mee hebben omdat er andere sites wel degelijk dat mechanisme gebruiken. Het is niet dat wij kunnen zeggen "fijn, dan hoeven we jullie gegevens niet meer". Dat gaat voor commerciële bedrijven maar niet voor overheden die met internationale databanken werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46
Ik wil graag even dit scriptje meedelen: http://www.pushuptheweb.com/
Heb zelf hiervan de MooPushup-versie in een aantal sites op genomen :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
YellowOnline schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:06:
[...]
Je begrijpt het verkeerd: een externe website met unieke gegevens (bv. Interpol, maar het is niet Interpol) zorgt er voor dat wij aan IE6 vast blijven hangen; tenzij hun voorgestelde oplossing waar we sowieso al slechte ervaringen mee hebben omdat er andere sites wel degelijk dat mechanisme gebruiken. Het is niet dat wij kunnen zeggen "fijn, dan hoeven we jullie gegevens niet meer". Dat gaat voor commerciële bedrijven maar niet voor overheden die met internationale databanken werken.
Als enkele klant kan je misschien niet zeggen "fijn, dan hoeven we jullie gegevens niet meer".

Maar roep een aantal grote (betalende?) klanten bij elkaar en maak gewoon een vuist tegen de externe website...

Het kan toch niet zo zijn dat je alleen staat als je iets anders wilt gebruiken als een 9-jaar oud product wat al 2 major version updates gehad heeft.
Iemand moet er toch beweging in kunnen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Gomez12 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 21:35:
[...]

Als enkele klant kan je misschien niet zeggen "fijn, dan hoeven we jullie gegevens niet meer".

Maar roep een aantal grote (betalende?) klanten bij elkaar en maak gewoon een vuist tegen de externe website...

Het kan toch niet zo zijn dat je alleen staat als je iets anders wilt gebruiken als een 9-jaar oud product wat al 2 major version updates gehad heeft.
Iemand moet er toch beweging in kunnen krijgen...
Mits de EU landen verder integreren zouden we een voldoende grote vuist kunnen maken ja :P Gegevensuitwisseling tussen landen en internationale instellingen is niet te vergelijken met gegevensuitwisseling tussen bedrijven. Je hebt de gegevens 24/7 nodig, je hebt geen alternatieve gegevensbanken en je kan enkel via politiek druk uitoefenen. Ik verzeker je dat IE6 niet bovenaan op het lijstje staat van de internationale diplomatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YouTube stopt IE6-ondersteuning op 13 maart.
Afbeeldingslocatie: http://static.arstechnica.com/youtube_older_browsers.png
Hopelijk kan dit weer wat mensen/bedrijven over de streep trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

JanDM schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 10:03:
YouTube stopt IE6-ondersteuning op 13 maart.
[afbeelding]
Hopelijk kan dit weer wat mensen/bedrijven over de streep trekken :)
Er zullen vast ook bedrijven zijn waar ze dit als positief ervaren en een reden om juist niet te upgraden :X

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

* EWK heeft de 'servicedesk' van Windesheim nog maar weer eens een mailtje gestuurd

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

YellowOnline schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 22:12:
[...]

Mits de EU landen verder integreren zouden we een voldoende grote vuist kunnen maken ja :P Gegevensuitwisseling tussen landen en internationale instellingen is niet te vergelijken met gegevensuitwisseling tussen bedrijven. Je hebt de gegevens 24/7 nodig, je hebt geen alternatieve gegevensbanken en je kan enkel via politiek druk uitoefenen. Ik verzeker je dat IE6 niet bovenaan op het lijstje staat van de internationale diplomatie ;)
Ik ben nog steeds benieuwd welke dingen wel werken in IE6, maar niet in een IE7 of 8.

Blijft die IE6 support niet gewoon een garantie-issue, of zijn er werkelijk technische complicaties als je bijvoorbeeld IE7 gebruikt? Zo ja dan ben ik heel benieuwd welke :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 24-02-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Kreeg net dit linkje van een collega:

http://ie6funeral.com/

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders lees je het topic effe :|

[ Voor 82% gewijzigd door RobIII op 09-03-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
What the fuck? Gaat er iemand? :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik ben vandaag toevallig dit tegengekomen (ie6update.com). Vind dit wel een grappig initiatief. Denk echter dat dit meer geschikt is voor de hobbysites/semi-professionele-sites. De reden hiervoor is ook al te vinden in de vele posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Dutchman140 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:11:
Ik ben vandaag toevallig dit tegengekomen (ie6update.com). Vind dit wel een grappig initiatief. Denk echter dat dit meer geschikt is voor de hobbysites/semi-professionele-sites. De reden hiervoor is ook al te vinden in de vele posts hierboven.
Geweldig :)

Jammer alleen, dat ze niet doorlinken naar http://www.browserchoice....oice/browserchoice_nl.htm ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
  • Laatst online: 15-08-2023
Dat kun je zelf aanpassen in de source die je kunt downloaden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Dutchman140 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:27:
Dat kun je zelf aanpassen in de source die je kunt downloaden :).
Dat heb ik gezien, maar ik doelde meer op de demo. Nu linken ze naar IE8, het zou eerlijker geweest zijn indien ze zouden linken naar een *onpartijdige* site ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dat is hun keuze geweest. Upgrade naar een nieuwe versie van de huidige browser. Lijkt mij eerlijk hoor.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
We zien hier graag een discussie over het waarom (niet) in de ban doen van IE6. Reacties als "ja wij stoppen ook" of "wij kunnen/willen/gaan nog niet stoppen :( " zijn géén discussie.