Steephh schreef op woensdag 29 september 2010 @ 01:45:
Zo te lezen gaat dat geval over iemand die de verkeerde laptop geleverd heeft gekregen, maar wat in zijn reactie staat lijkt wel over de wet 'Kopen op Afstand' te gaan. Anyways, ik blijf het vreemd vinden dat dat zomaar mogelijk is (het verhaaltje: windows activeren).. Dat zou dus betekenen dat ik bij een random webshop 200 laptops bestel, ze allemaal uitpak, Windows activeer en ze dan weer terugstuur zonder reden... Laptops zijn voor de webshop niet meer verkoopbaar als zijnde 'nieuw - gesealed - orgineel verpakt' en dus ook niet in orginele staat terug gebracht, maar dat mag dus blijkbaar zomaar.. Dit is overigens ook een leuke manier om een concurrent om zeep te helpen overigens (moet je wel als particulier kopen, anders heb je deze rechten niet).
En:
http://www.consuwijzer.nl...itproberen_en_terugsturen
Wat is in gebruik nemen? In principe neem je een laptop in gebruik wanneer je Windows activeert. Je vult gegevens in, je naam etc... Neemt niet weg dat je anders moeilijk kunt testen, maar puur theoretisch gezien zou je de laptop dus wel aan mogen zetten, maar geen Windows mogen activeren.
Nog even een stukje uit de consuwijzer quoten:
[...]
In mijn ogen is de activatie van de software ook een soort verzegeling. Maar goed, dit is maar een interpretatie, zoals ik al zei ben ik geen advocaat, dan wel rechter dus ik ga hier verder geen uitspraken over doen. Blijft wel dat ik persoonlijk liever zulke situaties vermijd en goed vooronderzoek doe.
Aub doe niet zo eigenwijs

darkstone heeft 100% gelijk!! de rechter heeft beslist dat een webshop GEEN kosten mag stellen als je gebruik hebt gemaakt van de wet "kopen op afstand"!
een voorbeeldje van een site:
Wanneer verkopers bij een koop via internet consumenten niet goed op hun rechten wijzen, snijden zij zichzelf in de vingers. De bedenktijd van 7 werkdagen waarin van de koop kan worden afgezien, wordt dan namelijk automatisch verlengd met 3 maanden. En die situatie doet zich vaker voor dan gedacht. Overigens zijn er meer regels die van toepassing zijn op internetaankopen waar niet iedereen bij stilstaat. Daarom in dit artikel een toelichting.
J. Ytsma bestelt via internet een laptop bij Computerpirates. Het tft-scherm bevat echter enkele pixelfouten, reden voor de koper Computerpirates te vragen het apparaat om te ruilen. Nee, wordt gezegd, de pixelfout is geen reden tot omruil, want deze valt niet onder de garantievoorwaarden van de fabrikant. Ytsma wijst nog op de duidelijke uitspraak van de Geschillencommissie Computers dat pixelfouten niet hoeven te worden getolereerd, maar ook dat helpt niet. Een andere commissie zal er ongetwijfeld weer anders over oordelen, meent Computerpirates.
Ytsma beroept zich ook nog op de periode van zeven dagen waarbinnen hij volgens de regels die gelden bij een aankoop via internet nog van de koop kan afzien, maar ook dat vindt geen gehoor. “De verzegeling van de doos waarin de computer verpakt zat is verbroken en de computer is in gebruik genomen, dus dan kunt u niet meer teruggeven”, is het argument.
Dat is onzin. De regeling ‘Koop op afstand’ biedt kopers de mogelijkheid het gekochte eerst te beoordelen voordat een besluit om de spullen terug te sturen worden genomen. En dat kan alleen als een verpakking wordt geopend.
Als Ytsma bij ons aanklopt voor advies zijn de zeven dagen bedenktijd inmiddels verstreken, maar hij heeft toch nog de mogelijkheid de koop alsnog te ontbinden. Computerpirates heeft hem namelijk niet tijdig gewezen op de garantievoorwaarden en daardoor heeft Ytsma volgens de wet alsnog een extra termijn van 3 maanden gekregen om de koop te ontbinden. Daarvan maakt hij dan ook gebruik.
Wat is koop op afstand?
Het voorval met Computerpirates maakt duidelijk dat consumenten die via internet kopen mogelijkheden hebben die niet altijd bekend zijn. Maar wel nuttig om te weten.
De regeling ‘koop op afstand’ (officieel ‘Overeenkomsten op afstand’) heeft betrekking op koopovereenkomsten die worden afgesloten met consumenten (dus niet met zakelijke partijen) zonder dat er een direct contact is tussen verkoper en koper. Populair omschreven kan daaronder worden verstaan: zonder dat beiden zich in dezelfde ruimte bevinden. Dus bestellingen die worden gedaan via internet, telefoon, schriftelijk e.d. vallen onder het begrip koop op afstand.
Wie in een winkel iets koopt, weet gewoonlijk wat hij krijgt voor zijn geld. Het product kan dan bekeken en beoordeeld worden. Dat ligt anders bij een koop op afstand en daarom biedt de wet de consument in dergelijke situaties extra bescherming.
De meest belangrijke is dat de koper binnen zeven werkdagen nadat hij zijn bestelling heeft ontvangen alsnog kan afzien van de koop. Er hoeft daarbij geen reden te worden opgegeven waarom de koop niet doorgaat; de mededeling op zich is voldoende.
Belangrijk bij een verkoop op afstand is ook dat de verkoper bepaalde informatie moet geven, bijvoorbeeld over die bedenkperiode. Doet hij dat niet, dan wordt de termijn van 7 dagen automatisch met nog eens 3 maanden verlengd. Dat tikt fors aan, zeker als wordt bedacht dat zulke informatie heel vaak niet wordt gegeven.
lijkt me duidelijk toch? bron:
http://online.gebruikers....p?thread_id=376&pid=36723
m.a.w de koper mag nooit gehinderd worden door seals/activations etc. daar heb jij toch niet voor gekozen? jij kan een laptop pas testen wanneer je hem aan hebt gezet (en dus gelijk hebt geactiveerd). niet jouw probleem, wel die van de winkel. wet = wet, iedereen dient zich daar aan te houden en webshops zullen altijd weigeren, maar jij staat in je recht en als je dat goed duidelijk maakt krijg je het vaak voor elkaar