Sluxor schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:57:
En een heel ander vraagje: biedt sony net als apple een wereldwijde service aan? Ik zit op dit moment voor een half jaar in China en wil hier graag de Z13 kopen. Echter, als ik weer thuis ben en er is wat mis met het apparaat dan wil ik hem niet eerst per post op moeten sturen naar China..
Ja, voor de Z serie is dit er, maar alleen het eerste jaar, als je de laptop koopt in een land waarin Sony dit aanbiedt (voor zover ik begrijp). Daarna heb je nog 2 jaar garantie in het land van aankoop, totaal 3 jaar dus. Je kunt eens zoeken op Vaio IRS / International Repair Service voor meer info, ik neem aan dat China ook geen probleem is. Ook moet je laptop geregistreerd zijn bij Sony (serienummer, datum/plaats van aankoop), maar dat deden ze bij mij al in de winkel. Om op safe te spelen met dit soort dingen heb ik hem bij Sony Style zelf gehaald, weet niet of dat nog uitmaakt voor IRS.
Ik krijg foutmeldingen over de SSD (zonder verder daadwerkelijk problemen te hebben) en heb mijn laptop in Thailand gehaald, zit dus in het schuitje waarbij dit belangrijk is.(Ik heb een Z11 overigens, de Z12 en Z13 hebben andere SSDs.. VERDACHT!!!)
Bij de helpdesk begint het met "run een diagnostic", die geen fouten oplevert (ook maar 5 minuten duurde ipv de '3 tot 4 uur' die ze meldden), waarna het "doe een recovery" is en uiteindelijk "maak een afspraak om de laptop op te laten halen". Begrijpelijk dat ze het zo doen, maar ik zou liever gesproken hebben met iemand die meer technische kennis had.. mijn screenshots wilden ze ook niet zien. Aan de andere kant: de laptop kan op een adres naar keuze (in mijn geval dus op werk) en afgesproken tijd worden opgehaald, dat vind ik wel netjes. Ze schatten dat het 7 tot 8 werkdagen kost voordat ik hem weer terugkrijg, maar ik ga er vanuit dat het langer duurt. Ligt ook aan het soort reparatie en of ze onderdelen uit het Verre Oosten® moeten bestellen. Dit weekend ga ik nog eens een full backup draaien en een recovery proberen, daarna gaat ie waarschijnlijk naar Sony dus ik zal laten weten wat m'n praktijkervaringen zijn.
Saillant detail: volgens CHKDSK zit het probleem juist in het recovery volume (in oa. een of andere italiaanse DLL), dus dat wordt leuk. Gelukkig heb ik de eerste dag een recovery disk gemaakt (!!!)
Omdat ik de RAID 0 versie (256 GB) heb kan ik met diagnostic programma's niet de SMART status opvragen van de losse volumes, alleen de meegeleverde Intel toolkit kan dit voor de disks in de array en zegt "er is iets mis met disk 2!" zonder meer info. Ik kan een 'reset to normal' uitvoeren en dan miept ie even niet over foutmeldingen, maar ik vertrouw het niet dus wil hem laten repareren voordat dat eerste jaar voorbij is.
Buiten die SSD foutmeldingen is dit echter de perfecte laptop voor mij. Full HD werkt prima, alles past mooi op het scherm als ik aan het ontwikkelen ben. Twee VMs naast elkaar draaien ook geen probleem. Die draaien als een tierelier trouwens, start/suspend vaak binnen een seconde (behalve de eerste keer, dan duurt het een paar seconden). Ter vergelijking, op werk heb ik een vrij nieuwe Dell Latitude E6500 serie met Core 2 Duo, 4 GB RAM, etc., en die doet vrolijk 5 tot 10 minuten over het starten van dezelfde VM. Mocht het full HD scherm toch te priegelig zijn, dan is het multitouch touchpad handig om in te zoomen. Dit is de eerste laptop die ik ooit gehad heb waarbij ik aan het touchpad genoeg heb. Sterker nog, als ik na een tijdje weer achter een desktop PC zit begin ik soms instinctief met m'n duimen onder het toetsenbord te draaien. Uiteraard zonder effect

En je kunt er gewoon fatsoenlijk op gamen, GTA IV, Mafia II, Starcraft II, werkt allemaal prima. En het ding weegt ook nog eens niks. Bij mijn variant werd de Adobe Elements Suite meegeleverd en die versies van Photoshop / Premiere kunnen eigenlijk alles doen wat ik wil. Ideaal! Mocht deze laptop ooit onverhoopt de geest geven of verdwijnen in een natuurramp ofzo, dan koop ik weer een Z.