Anoniem: 303530

Een laptop uit standaardonderdelen is geen maatwerkproduct. Zie https://shop.sony.nl/cata...0083E10080002BC29BDE.html punt 14.

• ToniW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 10:00
Ramon schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:39:
[...]
Eh dat is normaal en by design? De verlichting verlicht niet enkel de letters, maar ook de toetsen randen.

[...]
Op zich allemaal dingen die je vooraf al had kunnen weten/bedenken ;)
Nope. Vanaf boven gezien zie ik alleen de letters verlicht, niet de randen. Schuin vanaf voren zie ik her en der meer en minder licht onder de toetsen uitkomen.

Het is erg moeilijk een Z in het wild in een winkel tegen te komen. Bovendien vermeld menig review dat het scherm totaal niet spiegelt. En dat de kijkhoek niet optimaal is was me duidelijk, maar dit is wel heel erg veel slechter dan ik verwacht had...
dus mijn Vaio Z 2010 is ook defectief? :)

Afbeeldingslocatie: http://blog.ramondejesus.nl/wp-content/uploads/2010/04/DSC_9576x600.jpg

Maargoed het is een kwestie van kan je je met die "nadelen" verzoenen of niet. Dat kunnen wij niet voor je beslissen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon op 19-09-2012 21:52 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Anoniem: 303530

An sich, ja. Mijn crappy studio 15 heeft minder backlight-leakage dan jouw Z. Het is de bedoeling dat de toetsen worden verlicht, en de randen, maar niet dat het licht in je ogen schijnt..
Waar schijnt het licht in je ogen dan? De manier waarop de toetsen op de Z 2010 zijn bevestigd is het onmogelijk om te voorkomen dat er licht "bleed" onder de randjes.....

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
ToniW schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:33:
Gister m'n nieuwe Z ontvangen en er nu dus inmiddels een paar dagen mee gespeeld. Ik ben bang dat ik een beetje spijt van mijn aankoop ga krijgen. Na alle lovende woorden in dit topic ga ik toch wat kritiekpuntjes neerzetten denk ik:
- toetsenbord is echt onprettig stroef. Kan een kwestie van wennen zijn, maar ik begrijp niet waarom de weerstand van de toetsen zo groot is.
- backlight bleeding van de verlichting van het toetsenbord is rampzalig. Het licht wat onder de toetsen uit komt is feller dan wat door de toetsen heen schijnt. Dit zou niet nodig moeten zijn bij zo'n product.
- scherm is glossy! Het kan best zijn dat er een coating op zit, maar het spiegelt als een dolle. Dat had ik echt niet verwacht.
- kijkhoek van het scherm is echt slecht. Ik wist dat het niet optimaal was, maar het bijna niet mogelijk om aan de bovenkant van het scherm dezelfde kleuren en intensiteiten te zien als aan de onderkant. Probeer deze test maar eens: http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php
- laptop als laptop gebruiken, dus op schoot, is eigenlijk niet mogelijk. De air intake vents zitten aan de onderkant en die blokkeer je als je het apparaat op schoot hebt. Staat overigens ook op de stikker die onderop het apparaat zit: alleen gebruiken op een harde vlakke ondergrond.

In alle eerlijkheid, de prestaties zijn natuurlijk fenomenaal voor zo'n klein licht laptopje! De processor en de SSD speren als een gek.

Ik ben alleen bang dat ik me vreselijk ga ergeren aan de negatieve aspecten. Iemand ervaring met het terugname-beleid van Sony? Zijn ze een beetje soepel het terugnemen? Officieel mag je het systeem niet gestart hebben geloof ik...
- Stroef toetsenbord heb ik totaal geen last van... Inderdaad zoals Darkstone al zei, gewoon terugbrengen.

- Scherm is tussen glossy en mat in, maar de anti reflecterende laag werkt verdomd goed, zelfs in volle zonlicht kan ik nog relatief goed het scherm in buitenlicht zien. En door het halve glossy scherm heen komen de kleuren er ook veel mooier uit als op een volledige matte scherm. Kun je buiten nog met je scherm alles zien, of zie je jezelf als reflectie in het scherm?

- Je kan de laptop gewoon op je schoot gebruiken. 99,99% procent van alle laptops hebben de air intakes aan de onderkant. :9, daarnaast weet ik niet hoe jij je laptop op je schoot neerzet, maar ik heb juist bij deze laptop totaal geen last van het blokkeren van de airflow. Dit omdat de de laptop een beetje aan de onderkant van het scherm omhoog wipt, als je hem plaats, dus leunt hij daarop op mijn benen en raken mijn benen de base van de laptop helemaal niet aan. (dus ook niet de airflow vents). Daarnaast is zo een stikker te vinden op bijna elke laptop.

- Scherm is een TN paneel --> Geen IPS, de kijkhoeken zijn voor een tn paneel relatief goed. Heb je er echt moeite mee om de sweetspot te vinden? Als je er gewoon mee werkt ga je met zo een kijkhoek geen problemen mee krijgen. Betere kijkhoeken vind je in principe alleen bij IPS...

- Ik heb trouwen nog nooit een toetsenbord gezien waar het licht niet om de toetsen heen geshowed. Kun je trouwens ook heel duidelijk zien op de afbeeldingen die sony zelf plaats van de backlight. En zelfs bij deze Vaio Z is dat het minst on opvallend is het de gele kleur juist heel erg fijn en voornamelijk rustgevend. (Je moet maar eens een macbook met backlight keys voor de grap bekijken). Ik heb zelf wel kritiek op het gebrek aan instellingen voor de backlight keys op mijn Vaio Z 2x...

Sony staat inderdaad bekend om slechte garantie afhandelingen... Ze zouden nog weleens moeilijk kunnen doen. Maar je zou het toch echt terug moeten laten brengen:
14. Recht van teruggave en regelingen van teruggave

U kunt gekochte producten tegen volledige restitutie van de betaalde koopprijs binnen 7 werkdagen na het tijdstip van acceptatie van de producten (of binnen een langere termijn in overeenstemming met de van toepassing zijnde wetten) om willekeurige redenen teruggeven, voor zover aan de volgende voorwaarden is voldaan:

U dient van Sony een retourneernummer te ontvangen. Dit nummer kunt u verkrijgen van Sony door het nummer aan te vragen via het onderdeel 'Uw Account' op de Sony-websites nadat u uw persoonlijke account online aangemaakt hebt of door te bellen op de telefoonnummers die vermeld worden op de Sony-websites.
Het retourneerbriefje geeft aan, op welke wijze de producten aan het eveneens daar genoemde adres kunnen worden toegestuurd.
Het pakket met de producten die aan Sony teruggestuurd worden, dient aan de buitenzijde duidelijk zichtbaar van het retourneernummer te zijn voorzien.
De factuur, die u van Sony heeft gekregen, dient bij de terug te geven producten te worden gevoegd. De producten dienen te worden geretourneerd in de originele verpakking en “als nieuw”, met alle bouwelementen, producten, delen en toebehoren, garantiekaarten, handleidingen en verdere documentatie en voorwerpen.
Indien u producten retourneert die (1) beschadigd of gebruikt zijn, (2) na een zichttermijn van 7 werkdagen (of een langere termijn afhankelijk van het toepasselijke recht, (3) waarvan bepaalde delen, zoals o.a. bouwdelen, bestanddelen, toebehoren, verpakkingsmateriaal, boxen, documentatie en/of andere voorwerpen beschadigd zijn of ontbreken, of (4) voor de transportkosten niet vooraf werd betaald, behoudt Sony zich het recht voor óf restitutie van de koopprijs te weigeren (onder het voorbehoud van toepasselijk recht) óf u de kosten voor reparatie, aanschaf van vervangend materiaal of daarmee verbonden kosten respectievelijk de transportkosten in rekening te brengen. In dat geval heeft Sony het recht de betreffende kosten op de te restitueren som in mindering te brengen.

Na teruggave van de producten restitueert Sony onder de boven genoemde beperkingen het aan Sony feitelijk betaald bedrag, minus eventuele kosten, waarop Sony recht heeft (zie boven) door overmaking op uw creditcard- of bankrekening (of door gebruikmaking van een ander betaalmiddel).

Toekenning van een retourneernummer betekent uitsluitend acceptatie of bevestiging van het recht van teruggave van de producten, zoals dat door onderhavige voorwaarden of door dwingend toepasselijk recht wordt toegekend..

U mag reeds bestelde diensten om een willekeurige reden tegen restitutie van het volledige voor de dienst betaalde bedrag binnen 7 dagen na acceptatie van uw order annuleren, tenzij de service reeds voor het verstrijken van deze 7werkdagen met uw toestemming werd uitgevoerd.

Na het annuleren van diensten restitueert Sony, conform bovenstaande kwalificaties, het volledige bedrag dat werd betaald aan Sony, minus eventuele kosten waarop Sony recht heeft (zie boven) door overmaking op uw creditcard- of bankrekening (of door gebruikmaking van een ander betaalmiddel).
Is te vinden op de website van Sony.
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:54:
An sich, ja. Mijn crappy studio 15 heeft minder backlight-leakage dan jouw Z. Het is de bedoeling dat de toetsen worden verlicht, en de randen, maar niet dat het licht in je ogen schijnt..
De Vaio Z2x/3x series horen bijna geen backlight keys lekkage te hebben.
Dit is hoe het er op die van mij uit ziet:

Edit: Fuck die film pakt hem niet op de tijd: Ga naar 13:45, en dan zie je de backlight keys nadat hij de laptop weer open gooit :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-05 19:37
@ToniW Ik denk zelf dat je iets te kritisch bent hoor. Heb dezelfde laptop nu sinds 1 week in handen en kan het volgende zeggen over je punten:
- toetsenbord is echt onprettig stroef. Kan een kwestie van wennen zijn, maar ik begrijp niet waarom de weerstand van de toetsen zo groot is.
De toetsen zijn wat stroef inderdaad, al lijkt dit vooral te komen doordat het een korte slag is en dat je geen " doorslag" lijkt te voelen. Hierdoor is het wat meer aftasten of je de toets nu wel op niet ingedrukt hebt. Moet wel zeggen dat ik hieraan begin te wennen.
- backlight bleeding van de verlichting van het toetsenbord is rampzalig. Het licht wat onder de toetsen uit komt is feller dan wat door de toetsen heen schijnt. Dit zou niet nodig moeten zijn bij zo'n product.
Backlight bleeding bij toetsen... mja. Geen idee waar je je druk om maakt. Het is geen beeldscherm waardoor het hinderlijk is tijdens een donkere filmscene. De toetsen zijn bedoeld om in het donker aan te wijzen waar je moet typen. Ik vind het zelf wel fijn dat niet enkel de letters oplichten, maar juist ook de rand van de toets. Overigens gaat de toetsverlichting uit als je het toetsenbord even niet gebruikt.
- scherm is glossy! Het kan best zijn dat er een coating op zit, maar het spiegelt als een dolle. Dat had ik echt niet verwacht.
Vind het scherm zelf niet glossy. Oude laptop heeft wel een glossy scherm en daarbij is de Z gewoon erg mat. Heb er niet in vol zonlicht mee gewerkt, maar overdag heb ik geen reflecties waargenomen.
- kijkhoek van het scherm is echt slecht. Ik wist dat het niet optimaal was, maar het bijna niet mogelijk om aan de bovenkant van het scherm dezelfde kleuren en intensiteiten te zien als aan de onderkant. Probeer deze test maar eens: http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php
Het is zoals gezegd een TN scherm. De kijkhoeken kun je niet vergelijken met een IPS scherm en dat had je kunnen weten. Maar zeg nu zelf, wanneer zit je niet recht achter een 13 inch laptop. Bij normaal gebruik is het scherm uitermate fijn om mee te werken.
- laptop als laptop gebruiken, dus op schoot, is eigenlijk niet mogelijk. De air intake vents zitten aan de onderkant en die blokkeer je als je het apparaat op schoot hebt. Staat overigens ook op de stikker die onderop het apparaat zit: alleen gebruiken op een harde vlakke ondergrond.
Dit vind ik een punt van meerdere laptops. Onbegrijpelijk dat ze de invents en outs niet aan de zijkant en achterkant doen, maar dat er lucht vanonder de laptop gezogen wordt. Maar ook hier, de laptop is zo krachtig en zuinig tegelijk dat ik met normaal internetten de fan niet hoor aanslaan. Ondanks dat ie op schoot ligt.

Het kan natuurlijk zijn dat je een mis product hebt als sommige van mijn ervaringen bij jou erger zijn. In dat geval contact opnemen met de helpdesk. Ben zelf erg blij met de aanschaf.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
Ik kan mij vergissen, maar zijn die nu plots een pak duurder geworden? Als ik mijn config (die ik normaal deze week zou moeten hebben, fingers crossed) nu nog eens samenstel, dan kom ik op € 2.945 (inclusief 4 jaar garantie, PS Vita, hoesje, ..). Terwijl ik € 2.566 heb betaald. € 350 is toch een aanzienlijk verschil, terwijl de actie hetzelfde is (50% korting op HD-upgrade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Laatst online: 28-05 18:45
Ik heb zojuist mijn Vaio ter reparatie aangeboden. De interne webcam werd niet meer herkend in Device Manager. Na een dag of twee deed dit probleem zich al voor, maar ik dacht dat ik met het deïnstalleren van de bloatware per ongeluk de driver verwijderd had en heb dit niet gelijk opgelost.
Vorige week heb ik chipset drivers opnieuw geïnstalleerd (wat volgens Sony een mogelijke oorzaak kon zijn), maar dat verhielp het probleem ook niet. Nog steeds geen webcam herkend en ook geen onbekende apparaten in Device Manager. Vervolgens volledig systeemherstel uitgevoerd, maar dat mocht ook niet baten. Waarschijnlijk is dit dus toch een hardwareprobleem (stekkertje los, echt kapot...)

Reparatie service van Sony lijkt prima te zijn. Ze sturen een koerier die je een doos geeft om de laptop in te pakken en daarna gelijk mee te geven. Vervolgens geven ze aan dat gemiddelde verwerkingstijd van herstel 5 werkdagen is (mits onderdelen voorhanden etc.). Met een beetje geluk heb ik volgende week dus weer een volledig werkende laptop.

Verder ben ik overigens meer dan tevreden met mijn laptop, heerlijk licht en snel apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 466412

caoim schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:19:
Ik kan mij vergissen, maar zijn die nu plots een pak duurder geworden? Als ik mijn config (die ik normaal deze week zou moeten hebben, fingers crossed) nu nog eens samenstel, dan kom ik op € 2.945 (inclusief 4 jaar garantie, PS Vita, hoesje, ..). Terwijl ik € 2.566 heb betaald. € 350 is toch een aanzienlijk verschil, terwijl de actie hetzelfde is (50% korting op HD-upgrade).
office staat geselecteerd, wat de extra kosten verklaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
BigNaatje schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 18:55:
Ik heb zojuist mijn Vaio ter reparatie aangeboden. De interne webcam werd niet meer herkend in Device Manager. Na een dag of twee deed dit probleem zich al voor, maar ik dacht dat ik met het deïnstalleren van de bloatware per ongeluk de driver verwijderd had en heb dit niet gelijk opgelost.
Vorige week heb ik chipset drivers opnieuw geïnstalleerd (wat volgens Sony een mogelijke oorzaak kon zijn), maar dat verhielp het probleem ook niet. Nog steeds geen webcam herkend en ook geen onbekende apparaten in Device Manager. Vervolgens volledig systeemherstel uitgevoerd, maar dat mocht ook niet baten. Waarschijnlijk is dit dus toch een hardwareprobleem (stekkertje los, echt kapot...)

Reparatie service van Sony lijkt prima te zijn. Ze sturen een koerier die je een doos geeft om de laptop in te pakken en daarna gelijk mee te geven. Vervolgens geven ze aan dat gemiddelde verwerkingstijd van herstel 5 werkdagen is (mits onderdelen voorhanden etc.). Met een beetje geluk heb ik volgende week dus weer een volledig werkende laptop.

Verder ben ik overigens meer dan tevreden met mijn laptop, heerlijk licht en snel apparaat.
Sony staat juist zeer negatief bekend op het gebied van service... Top producten maar zodra er iets mis is ben je goed de sjaak.

Ik ben benieuwd naar het gevolg. Hoop dat jij een goede ervaring zal achterhouden met de sony service ipv sommige andere mede tweakers.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 16:04
Wanneer alles goed gaat is er niets mis met de reparatieservice van Sony.

Mijn Z had ongeveer een maand na aankoop een toetsenbordprobleem. Ging 1 à 2 weken duren. Na twee weken neem ik contact op want ik heb nog niets vernomen: toetsenbord niet in voorraad, het gaat nog ongeveer een weekje duren.

Na iets meer dan 3 weken komt mijn Z terug: nieuw toetsenbord slecht gemonteerd, met schrapende geluiden tijdens het typen tot gevolg. Ik stuur hem weer op, deze keer duurt het iets meer dan een week, krijg hem terug en alles is eindelijk in orde.

Als compensatie voor de laptop die zo snel stuk was én de mislukte eerste reparatie heb ik wel respectievelijk 3 maanden en 1 maand extra garantie gekregen (tot januari 2014 nu). Of een voucher van £50 om te spenderen op Sony.co.uk (en dat werd dan opgestuurd). Ik heb nu garantie tot 2014 (veel langer dan standaard, meer dan drie jaar na introductie), en ik hoop echt dat zo tegen het eind van dit schooljaar (augustus 2013) mijn mainboard of SSD het eens fataal begeeft en ze bij Sony geen onderdelen meer hebben voor de Z13. Vraag mij af wat ze dan zouden doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Heb sinds gisteren mijn VAIO Z, en het is liefde op het eerste gezicht. Heb ze wel eerst op dieet gezet, en alle Sony softshit verwijderd. Nu werken wel niet alle FN-functies meer. Geluid kan ik stiller of luider zetten, maar de helderheid werkt niet. Iets te veel gesnoeid tijdens het "vermageren"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt me overduidelijk ja ;)

Iemand trouwens al Windows 8 op zijn Z 2010 gezet. Ik heb de originele Windows 7 driver uit 2010 voor de nvidia GPU kunnen installeren, maar die werkt niet helemaal lekker met Windows 8 Metro. Nieuwere drivers zijn er niet vanuit Sony en de nvidia drivers willen niet installeren. Iemand een suggestie?

Overigens werkt de intel GPU wel goed, maarja die stuurt niets uit over HDMI....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Enig idee wat ik dan opnieuw moet installeren :D Iets met hotkeys heb ik al geprobeerd, helpt niet :D

edit: gevonden, is gelukt met de drivers op Sony website, deed het in de verkeerde volgorde :)

Nu, iets anders. Ik heb Ubuntu als dual boot geïnstalleerd en nu kan ik daar niet connecteren met het draadloos. Hij detecteert geen enkel draadloos netwerk, en zelf één opgeven werkt ook niet :(

[ Voor 59% gewijzigd door caoim op 29-09-2012 18:23 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

JT

VETAK y0

:? Met alle respect, hoeveel laptopschermen heb je zelf mee gewerkt? Ik heb zelf 3 laptops met mat scherm gehad (Dell, Medion) waarvan ik er nu nog 1 heb, 2 met glans (Sony en Asus) waarvan ik er nu nog 1 heb en ik heb de Z, die er tussenin zit. De Z zit veel dichter bij mat dan glans qua weerspiegeling en je kan er makkelijk mee in de zon werken, ook met de zon in je rug. Ja hij spiegelt iets maar het is niet veel.

Glans heeft als voordeel dat het scherper is en een hoger contrast geeft maar de spiegeling is irritant. Je hebt nu maar een klein deel van die spiegeling met alle voordelen van een glansscherm, het beste van 2 werelden.

Ik heb 20 keer liever mat dan glans, mijn externe scherm is ook mat. Maar met de beste wil van de wereld kan ik het scherm van de Z niet echt glossy en erg spiegelend noemen. Dat het wellicht niet aan jouw wensen voldoet is een ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 29-09-2012 21:46 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Anoniem: 296588

Ben opzoek naar een Nederlandse herstel cd's/dvd voor mijn vpz-z11x9e, wie kan mij voorzien, mag ook van een ander VPC-Z1 zijn (2010 versie met dynamic hybrid graphics system)?
Uploaden via dropbox oid?

Wou mijn ssd instellen als raid0 (zag namelijk twee fysieke schijven), en heb de intel tool daarvoor gebruikt, echter deze bleef vast hangen en het komt er op neer dat nu dus mijn systeem corrupt is.
Heb wel Duitste herstel cd's maar dan zit ik weer met die Duitse installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Anoniem: 296588 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 21:45:
Ben opzoek naar een Nederlandse herstel cd's/dvd voor mijn vpz-z11x9e, wie kan mij voorzien, mag ook van een ander VPC-Z1 zijn (2010 versie met dynamic hybrid graphics system)?
Uploaden via dropbox oid?

Wou mijn ssd instellen als raid0 (zag namelijk twee fysieke schijven), en heb de intel tool daarvoor gebruikt, echter deze bleef vast hangen en het komt er op neer dat nu dus mijn systeem corrupt is.
Heb wel Duitste herstel cd's maar dan zit ik weer met die Duitse installatie.
Je kan best gewoon een Windows 7 ISO hier halen:
http://forum.notebookrevi...s-7-sp1-13-languages.html

Gebruik Professoinal x64 in de taal van je voorkeur. Ik zal je een DM sturen met een backup van mijn licentie-info (heb ook een VPC-Z1, die hebben allemaal dezelfde OEM-licentie) die je kan terugzetten na installetie. Gewoon installeren zonder key (je hebt 30 dagen om die licentiebackup van mij te gebruiken). Drivers en utilities haal je op sonydigital-link.com - denk eraan om op voorhand de netwerkdrivers (draadloos en/of bedraad) op een stickje te zetten, die zitten standaard niet in Windows.

Voordeel is dat je dan een reeks bloatware niet hebt. Fingerprint reader werkt standaard in Windows zonder al die onnodige dingen, Vaio Gate is alleen maar irritant en zo zijn er nog wel een paar dingen ^^

(PS: als dit niet mag, mijn excuses. Die ISO's komen recht van servers van MS en ze worden geactiveerd met behulp van een backup van mijn licentie op mijn zelfde Vaio Z, die product key samen met de informatie in het BIOS zorgt ervoor dat Windows geactiveerd is.)

Als je ook nog een lijstje nodig hebt van welke drivers wel/niet nodig zijn geef je maar een seintje, ik heb ondertussen een leuke driverset waar alles inzit + community-made drivers voor de Graphics die het een stuk beter doen dan die van Sony.

(PS2: als je echt liever de hele install van Sony wil kan ik ook wel een image maken van mijn origineel recovery-setje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ramon schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:51:
Dat lijkt me overduidelijk ja ;)

Iemand trouwens al Windows 8 op zijn Z 2010 gezet. Ik heb de originele Windows 7 driver uit 2010 voor de nvidia GPU kunnen installeren, maar die werkt niet helemaal lekker met Windows 8 Metro. Nieuwere drivers zijn er niet vanuit Sony en de nvidia drivers willen niet installeren. Iemand een suggestie?

Overigens werkt de intel GPU wel goed, maarja die stuurt niets uit over HDMI....
Je kan met de klassieke BIOS-hack je GPU-switching op Static zetten en dan proberen met de normale nVidia-drivers van Laptopvideo2go. Werkt wel maar dan moet je rebooten om te switchen van GPU. Laatste keer dat ik het heb geprobeerd wouden die drivers van Laptopvideo2go trouwens ook niet installeren onder 8, maar nu zijn er specifieke uit dus het zou nu wel kunnen werken.

In het algemeen is Windows 8 op de Z1 2010 een beetje een boeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ambroos V, een image van de originele instalatie (herstel cd), is wat ik zoek (kun je die eventueel uploaden met dropbox oid)?
Een installatie cd van windows 7 heb ik, maar je bent dan uren bezig alle drivers te installeren, en kun je weer uitzoeken in welke volgorde het moet.

Ik installeer liever het origineel met alle drivers en programma's van te voren en gooi het overtollige dan weg.

Hoe kan ik het beste een raid 0 maken, de intel tool heeft voor mij grandioos gefaald.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 296588 op 30-09-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Heb ook al problemen (maar niet met de hardware op zich). Wou Ubuntu in dual boot, en had er 10.04 op gezet (omdat ik daar het liefst mee werk). Nu werkte er allerlei zaken niet (wireless, draadloze muis, ..) en had ik iets van "weet je, laten we gewoon 12.04 een kans geven". Zo gezegd zo gedaan, maar nu is die installatie gefaald en is mijn boot loader stuk. Ik geraak dus niet meer in Windows, en een nieuwe installatie van Ubuntu blijft falen. Via een live USB versie van Ubuntu heb ik boot-repair geprobeerd, maar die faalt ook.

Is er een mogelijkheid om de Sony recovery partitie aan te spreken vanaf boot en zo een recovery te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
caoim schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 09:55:
Is er een mogelijkheid om de Sony recovery partitie aan te spreken vanaf boot en zo een recovery te doen?
Laptop helemaal uitzetten, dan de Assist-knop indrukken (ipv de aan/uit-knop). Start je laptop dan normaal op wil het zeggen dat de recoverypartitie weg is (most likely), als die er nog is start hij op in de Vaio recovery!
Anoniem: 296588 schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:42:
Ambroos V, een image van de originele instalatie (herstel cd), is wat ik zoek (kun je die eventueel uploaden met dropbox oid)?
Ik zal de DVD's dit weekend imagen en uploaden naar een geschikte site! Zit nu de hele week op kot (kamers) in Leuven en met onze magere 2GB uploadlimiet/maand ga ik er niet komen.

[ Voor 32% gewijzigd door AmbroosV op 01-10-2012 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
AmbroosV schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:15:
Laptop helemaal uitzetten, dan de Assist-knop indrukken (ipv de aan/uit-knop). Start je laptop dan normaal op wil het zeggen dat de recoverypartitie weg is (most likely), als die er nog is start hij op in de Vaio recovery!
error: file not found.
grub rescue>

Heb via Ubuntu live USB gekeken, partitie zou weldegelijk nog aanwezig moeten zijn. Best dat ik heel de SSD zelf opnieuw partitioneer vermoed ik, en zelf Windows 7 installeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk dat alleen jet bootloader aangepast moet worden. Ik heb een tijd geleden hetzelfde gehad op een andere laptop en dit opgelost, weet alleen niet meer hoe :') Maar met zoeken kom je er wel uit, wellicht dat dat makkelijker is dan alles opnieuw installen.

Edit: Windows bootloader repareren, misschien heb je daar wat aan?

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 01-10-2012 13:25 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Thanks, maar niet echt. Geraak niet meer opgestart in Windows of Ubuntu, enkel met een live USB versie van Ubuntu kan ik nog zaken aanpassen. Maar zelfs daar faalt o.a. boot-repair, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik beter voor de "korte" pijn kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hoezo heb je niks aan het fixen van de Windows bootloader?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Ik geraak niet in Windows, dus het moet via Ubuntu live-USB, en daar faalt het. Soit, ondertussen een clean install gedaan, heb te weinig geduld voor dergelijke dingen :D Toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok, ik heb het artikel niet goed gelezen, ik dacht dat je die app onder linux kon draaien vanaf een pendrive of cd. Ik heb het vorige keer iig gerepareerd zonder in Linux te komen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476532

Hoi,
Heb net een Vaio Z3 gekocht: i7, 256 GB, 8 GB, 1600x900 scherm en PMD. Ben nog niet over omdat ik me dooderger aan de enorme lading bloatware die erop staat. Met interesse dit topic gelezen, de tip over het annuleren heb ik geprobeerd bij zowel DVD herstel als via de Assistknop, de optie annuleren was alleen beschikbaar bij Media Go, de rest van de software staat er gewoon op.

Een clean install heb ik nog niet volledig aan de praat gekregen. Heb alle partities verwijderd en C en D gemaakt. (Ik gebruik een imageprogramma om m’n C-schijf af en toe terug te zetten naar een werkende installatie, dus uiteindelijk heb ik geen herstelpartities nodig). W7 met officiele gedownloade drivers. De volgende issues deden zich voor:
- WLAN drivers lijken goed geinstalleerd, er staan er 3 in het netwerkscherm waarvan 2 virtueel (?), maar met geen van allen is connectie te maken.
- Vaio Smart Network geinstalleerd maar werkt niet. Aanklikken geeft geen enkele reactie.
- Bluetooth: drivers geinstalleerd maar werkt ook niet.
- Na installeren van een bepaalde driver (weet niet meer welke helaas) kreeg ik een niet wegklikbare melding over dat de batterij niet compatible was en dat daarom de pc in sluimerstand moest. Met enige moeite kon ik met een image terug naar situatie zonder die driver.

Lukte me wel om de grootte van de Windowsinstallatie onder de 20 GB te krijgen (o.m. door hibernation uit en pagefile op max 3GB).

Inmiddels herstel met DVD’s gedaan maar kan met image evt. terug naar die net niet helemaal werkende clean install. Mijn vragen:
Zijn er gebruikers die de originele install terug hebben weten te brengen naar plm 20 GB? Welke software moet je in dat geval beslist laten staan voor goed functioneren van de laptop?
Welke partities kan ik verwijderen in de originele install en kan dat gewoon met Windows schijfbeheer?
Herkent iemand de problemen met de clean install?
Ik las iets over de volgorde van het installeren van de drivers, is dat idd belangrijk?
Is het uberhaupt mogelijk om je gekochte Windows licentie te gebruiken voor een clean install?
Kortom, via welke weg kan ik het best een kleine en goed werkende installatie krijgen op mn Vaio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Hier loopt het ook niet zoals het hoort. Alle drivers netjes geïnstalleerd, maar nu loopt Chrome altijd (maar echt altijd) vast. Openen is geen probleem, vanaf ik 1 letter wil typen loopt hij vast. Al enkele keren opnieuw geïnstalleerd, zonder succes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
@oerWouter: ik heb een Z1, ik ga er vanuit dat het principe hetzelfde is.

1. In je originele installatie maak je een backup van je licentie met Activation Backup&Restore: http://directedge.us/files/abr/ABRbeta.exe (Gewoon openen, dan unzipt 'm zichzelf naar een folder. In die folder zitten een paar bestanden. Open Activation_backup en laat hem even doen. Zip daarna de hele map en mail hem naar jezelf ofzo).
2. Update je BIOS voor de zekerheid: http://www.sony.be/suppor...wnloads/EP0000268843_6391
3. Download een cleane .iso van dezelfde Windows-versie die je bij je laptop kreeg. Best langs hier, zijn links rechtstreeks van Microsoft. x64 natuurlijk.
4. Installeer Windows opnieuw. Installeer zonder key, werkt perfect. Wis alle partities in de setup van Windows, één grote niet-gealloceerde blok en gewoon daarop installeren laat Windows zelf de schijf optimaal indelen. Best dus niet zelf een partitie maken in de setup.
5. Eens in Windows is het tijd voor drivers. Deze zet je best op voorhand op een stickje ofzo want de meeste dingen gaan niet out-of-the-box werken.
Installeer Drivers in volgorde zoals op dit lijstje.
  1. Sony Firmware Extension Parser Device driver: http://www.sony.be/suppor...SODOTH-00264792-0042_6236
  2. VAIO Location Utility: http://www.sony.be/suppor...OAVLU__00179298_0040_6123
  3. Sony Shared Library: http://www.sony.be/suppor...SOASSL-00264711-0042_6233
  4. Hotkey Utilities: http://www.sony.be/suppor...SOAOTH-61000000-0042_6338
  5. HD Graphics: http://www.sony.be/suppor...INDVID-00268261-0042_6307
  6. Intel WLAN: http://www.sony.be/suppor...INDWLL-00265235-0042_6317
  7. Intel-chip voor BT? Dan deze: http://www.sony.be/suppor.../INDBLT-00264017-004_6318 Atheros-BT? Deze: http://www.sony.be/suppor...AHDBLT-00266921-0042_6319
  8. REBOOT!
  9. Smart Network: http://www.sony.be/suppor...SOASNW-00267602-0042_6269 (mag pas na een hele reeks andere tools geïnstalleerd worden)

Voor de rest installeer je gewoon van http://www.sony.be/support/nl/product/SVZ1311C5E/updates de verdere drivers die je nodig hebt, de meeste zijn systeemspecifiek. Installeer alleen wat je echt nodig hebt, bijvoorbeeld geen Intel Wireless Display als je 't niet gebruikt.
    Deze dingen installeer je best helemaal niet:
    • Fingerprint reader drivers. Als het goed zijn komen er hiervoor veel betere drivers langs Windows Update en dan heb je fingerprint login via Windows zelf (Biometrics in control panel)
    • AuthenTec TrueSuite (zie boven)
    • WWAN Connection Manager. Windows kan dit zelf (en beter).
    • Vaio Care
  10. Zet je licentie terug door je gezipte licentiebackup te downloaden. Unzip ergens, draai Activation_restore en voila, Windows gebruikt nu dezelfde licentie als op de originele installatie. Dit tooltje werkt alleen voor computers/laptops met licentie-info in het BIOS opgeslagen, en natuurlijk werkt jouw specifieke backup alleen op andere Vaio Z's.
Normaal heb je dan een volledig werkende Vaio met een minimum aan software (en geen bloatware)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Superbedankt voor je snelle reactie Ambroos! Dat updaten van de BIOS is dat redelijk safe? En kan dat hersteld worden dmv DVD-herstel? Ik hoor nog wel eens dat een BIOS update mis kan gaan en alleen door de fabrikant hersteld kan worden...
Nog een vraag: ik zie op de link die je stuurde geen Dutch versie van 64bit Home Premium. Als ik Engels gebruik zal de validatie dan ook werken?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 476532 op 02-10-2012 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
caoim schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 08:31:
Hier loopt het ook niet zoals het hoort. Alle drivers netjes geïnstalleerd, maar nu loopt Chrome altijd (maar echt altijd) vast. Openen is geen probleem, vanaf ik 1 letter wil typen loopt hij vast. Al enkele keren opnieuw geïnstalleerd, zonder succes :(
Heb Chrome eens laten doen, en na een minuut of 10 werkt ie gewoon zoals het moet. Na reboot wel opnieuw hetzelfde probleem, 10 minuten wachten eer ik in Chrome iets kan doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Anoniem: 476532 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:26:
Superbedankt voor je snelle reactie Ambroos! Dat updaten van de BIOS is dat redelijk safe? En kan dat hersteld worden dmv DVD-herstel? Ik hoor nog wel eens dat een BIOS update mis kan gaan en alleen door de fabrikant hersteld kan worden...
Nog een vraag: ik zie op de link die je stuurde geen Dutch versie van 64bit Home Premium. Als ik Engels gebruik zal de validatie dan ook werken?
Taal maakt niet uit, BIOS updaten is best safe zolang je de instructies volgt! Ik heb zelfs een gemod BIOS en dat doet het ook goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AmbroosV schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:27:
[...]

Taal maakt niet uit, BIOS updaten is best safe zolang je de instructies volgt! Ik heb zelfs een gemod BIOS en dat doet het ook goed :P
Okee ik ga aan de slag en laat het hier weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Ik begin echt lastig te worden op mijn Z :( Ik start hem op, opnieuw een foutmelding. Windows failed to start. An error occurred while attempting to read the boot configuration data. Heb dan maar mijn USB-stick met Windows 7 install aangesloten om Windows te herstellen. Nu start die wel op (dus kom in het installatie menu) maar daar geeft ie de foutmelding dat er op de stick geen Windows install data staat. ZUCHT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb idd een Intelchip voor BT, maar de driver geeft foutmelding bij het downloaden: "No such directory".
Kan ik deze proberen?
http://esupport.sony.com/...upd_id=7625&os_group_id=6
(mijn model: svz1311c5e staat er niet bij)
EDIT inmiddels deze gevonden, eerste gedeelte van nummer is hetzelfde. Die probeer ik eerst maar.
ftp://ftp.vaio-link.com/P.../INDBLT-00264017-0042.EXE

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 476532 op 02-10-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Je kan elke SVZ13-directory nemen. SVS13 mogelijk ook voor sommige dingen, maar dat zou ik vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AmbroosV schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 08:51:
... Normaal heb je dan een volledig werkende Vaio met een minimum aan software (en geen bloatware)!
Hmmm, helaas. Vaio Smart Network werkt niet en ik krijg weer de melding: "De geinstalleerde batterij is mogelijk niet juist aangesloten met de computer of is niet compatibel met deze computer. Klik op OK om in de Slaapstand te gaan. Verwijder daarna de batterij en plaats ze opnieuw." De melding krijgt om de paar seconden de focus, je kan nauwelijks iets anders doen op de pc...
[...]
Heb nu deze aanwijzingen opgevolgd van het notebookreview forum, ben niet de enige met dit probleem, en nu lijkt het te werken:

Looks like a missing SFEP (Sony Firmware Extension Parser) driver. Can you confirm it is installed? Sometimes, I noticed it does not install directly from the Sony's setup executable - so here is a quick fix, assuming it is the SFEP which is causing the problem:
- Download the latest SFEP driver from Sony's website for your Z3
- Extract the driver with Universal Extractor (just point it out to the install .exe file - it will create a folder with unpacked driver)
- Go to Device Manager, and locate the "Unknown Device" with an exclamation mark - you might have few of them, so you will need to try with every one of them. Use manual driver install, and point Windows to the folder that Universal Extractor created

We komen er wel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ah dat kan wel. Bij de Z1 krijg je die driver gewoon in een zipje en moet je 'm altijd handmatig installeren. Die SFEP driver is essentiëel, dat ding verzorgt alle Sony-specifieke communicatie tussen de hardware en de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor je hulp Ambroos! Ik ben superblij met deze snelle goed werkende installatie van 14,5 GB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Ik had net dezelfde foutmelding van de batterij, heb dan maar dat process (ISB MGR.exe) gekilled en zo ingesteld dat het niet meer mee opstart met Windows. Verder heb ik de oorzaak gevonden van Chrome dat 10 minuten nodig had om op te starten, het lag aan "Bluetooth® Driver (Atheros)". Toen ik dat verwijderde werkte alles opnieuw vlot. Opnieuw opgestart, nog eens geïnstalleerd en het was weer naar de vaantjes. Heb het dan maar opnieuw verwijderd, Bluetooth lijkt sowieso wel te werken. Moet eigenlijk eens proberen iets van mijn GSM naar mijn laptop te verzenden.

En ik had opnieuw een probleem met Ubuntu 12.04, die toont veel meer partities dan mij lief is, en faalt bij het maken van de boot loader. Heb er Ubuntu 10.04 over gesmeten en dat werkt vlekkeloos, alleen kan ik daar niets doen want zowel ethernet als wifi werkt daar niet. Moet nog eens bekijken hoe dat op te lossen. Voorlopig draai ik 12.04 in VMPlayer op mijn Windows 7. Had toch wel gehoopt omdat als dual boot te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AmbroosV schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 08:51:
Deze dingen installeer je best helemaal niet:
[list]
• Fingerprint reader drivers. Als het goed zijn komen er hiervoor veel betere drivers langs Windows Update en dan heb je fingerprint login via Windows zelf (Biometrics in control panel)
@Ambroos: Bedoel je dat deze drivers al bestaan of komen die nog in de toekomst? Ik heb Winupd gedraaid maar de fingerprintreader wordt niet herkend. Ook via Apparaatbeheer Windows zelf naar drivers laten zoeken, zonder resultaat.

Ander ding: Bluetooth werkt niet. Vaio Smart Network werkt perfect, geen foutmelding in apparaatbeheer, maar er worden geen BT-apparaten gezien. Geprobeerd met zowel BT-telefoon als -headset, telefoon ziet headset wel maar Vaio niet. Kan dit te maken hebben met dat ik de Thuisgroep heb uitgezet via Services?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 18:39

Sick Nick

Drop the top!

Niet om vervelend te doen, maar al die problemen hierboven zijn omdat jullie zelf zijn gaan spelen met installeren van windows, drivers en apps enzo. Niks mis mee als je dat wilt natuurlijk, is je goed recht. Maar ik heb op meerdere Z modellen gewerkt met allemaal de fabrieks image (wat spul eraf gehaald wat ik niet nodig had) en echt nooit jullie problemen. Als je een paar GB aan ruimte wilt winnen, gooi dan gewoon de recovery partitie eraf na het maken van de DVD's, verwijder wat programma's die je niet nodig hebt en klaar.

En begin niet over 'ja maar een clean installatie is sneller', ongetwijfeld maar ik kan nou niet zeggen dat mijn Z traag is. Chrome start bijvoorbeeld altijd op en doet dat in een fractie van een seconde ;) Bluetooth met zowel headset, muis als telefoon werkt zonder problemen, etc. Het is een technisch hoogstandje, zowel qua interne componenten als opbouw en dat heeft gewoon een specifieke installatie nodig die je van Sony netjes erop krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Sick Nick: Als het idd om een paar GB zou gaan, was ik het met je eens. Maar een 50 GB C:installatie (dus excl. recovery partitie) tegen nu nog geen 20 GB met vrijwel alles erop wat ik wil... dat is me te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Anoniem: 476532 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:38:
[...]

@Ambroos: Bedoel je dat deze drivers al bestaan of komen die nog in de toekomst? Ik heb Winupd gedraaid maar de fingerprintreader wordt niet herkend. Ook via Apparaatbeheer Windows zelf naar drivers laten zoeken, zonder resultaat.

Ander ding: Bluetooth werkt niet. Vaio Smart Network werkt perfect, geen foutmelding in apparaatbeheer, maar er worden geen BT-apparaten gezien. Geprobeerd met zowel BT-telefoon als -headset, telefoon ziet headset wel maar Vaio niet. Kan dit te maken hebben met dat ik de Thuisgroep heb uitgezet via Services?
Het zou kunnen dat je voor de Z2 en Z3 wel losse drivers nodig hebt voor de fingerprint reader. Vermijd in ieder geval die AuthenTec TrueSuite te installeren. Gewoon de driver zou moeten volstaan.

Voor BlueTooth kan je deze driver best proberen: http://www.broadcom.com/support/bluetooth/update.php
Zorg wel dat BT aanstaat in Smart Network voor je de installatie start. Als die driver niet werkt moet je die van Sony eens proberen.

Het lukt altijd om een volledig werkende installatie te krijgen. Die installs van Sony zijn vreselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Sick Nick schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:06:
Niet om vervelend te doen, maar al die problemen hierboven zijn omdat jullie zelf zijn gaan spelen met installeren van windows, drivers en apps enzo. Niks mis mee als je dat wilt natuurlijk, is je goed recht. Maar ik heb op meerdere Z modellen gewerkt met allemaal de fabrieks image (wat spul eraf gehaald wat ik niet nodig had) en echt nooit jullie problemen. Als je een paar GB aan ruimte wilt winnen, gooi dan gewoon de recovery partitie eraf na het maken van de DVD's, verwijder wat programma's die je niet nodig hebt en klaar.

En begin niet over 'ja maar een clean installatie is sneller', ongetwijfeld maar ik kan nou niet zeggen dat mijn Z traag is. Chrome start bijvoorbeeld altijd op en doet dat in een fractie van een seconde ;) Bluetooth met zowel headset, muis als telefoon werkt zonder problemen, etc. Het is een technisch hoogstandje, zowel qua interne componenten als opbouw en dat heeft gewoon een specifieke installatie nodig die je van Sony netjes erop krijgt.
En toch zou het niet mogen dat je zo moet prutsen soms om gewoon een clean install te doen. Maar eigenlijk vinden we dat stiekem wel leuk, dat prutsen. Ik toch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
caoim schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:20:
[...]

En toch zou het niet mogen dat je zo moet prutsen soms om gewoon een clean install te doen. Maar eigenlijk vinden we dat stiekem wel leuk, dat prutsen. Ik toch :D
Welkom bij de Vaio Z :P Er zijn weinig laptops met een set aan hardware die zo exotisch/ongewoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Het enige wat mij tot nu toe echt niet lukt is om in Ubuntu 10.04 de WiFi te doen werken. Zal dan maar upgraden, al had ik liever 10.04 behouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
AmbroosV schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:35:
[...]

Welkom bij de Vaio Z :P Er zijn weinig laptops met een set aan hardware die zo exotisch/ongewoon is.
En dat is dan positief bedoelt...

(Toch?? :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
En als ik dan toch een minpunt zou mogen noemen, 1 extra USB poort had handig geweest. Maar dat wist ik op voorhand :) Want nu neemt mijn Logitech mini receiver al 1 in voor de MX Anywhere, en dan is 1 resterend soms te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Misschien niet makkelijk voor een clean install maar dat geef ik graag op (lekker standaard draaien) om een <1.2 Kg machine te hebben met quadcore i7, 8gb ram, 512 SSD in Raid0, 1080p scherm, 3G, een sloot aan aansluitingen en toch 6+ uur werktijd bij normaal gebruik (en 12+ met de extra batterij eronder) :9 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Vinand schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 02:15:
[...]

En dat is dan positief bedoelt...

(Toch?? :9)
Meestal, bijna altijd met de Z2/SVZ :P

Mijn Z1 is soms toch ook irritant, met de Z2/ SVZ is het een stuk beter. Ik moet bijvoorbeeld eerst een hele hoop zitten prullen voor ik vlot Linux kan draaien. En door de 2nd gen Hybrid Graphics (nog voor Optimus) zijn de GPU-drivers een ramp en zit ik vast op een driver van ergens begin 2011. Windows 8 is even rampzalig :P Windows 7 is het enige OS dat ik zonder problemen kan gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
caoim schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:54:
Het enige wat mij tot nu toe echt niet lukt is om in Ubuntu 10.04 de WiFi te doen werken. Zal dan maar upgraden, al had ik liever 10.04 behouden :P
Probeer 12.04 LTS eens. Zodra je door de installatie heen bent (lastig i.v.m. grub2 en EFI) werkt eigenlijk alles out of the box (wifi, lan, bluetooth, brightness, video, geluid). Alleen de fingerprint reader is volgens mij nog niet aan de praat te krijgen, al heb ik daar nog niet uitgebreid naar gekeken.

Krijgt iemand het trouwens wel voor elkaar van SD kaart te booten? Ik krijg hier altijd "OS not found" achtige meldingen. Wanneer ik de SD kaart in een USB kaartlezer stop werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 09:47
shappie schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:12:
[...]

Probeer 12.04 LTS eens. Zodra je door de installatie heen bent (lastig i.v.m. grub2 en EFI) werkt eigenlijk alles out of the box (wifi, lan, bluetooth, brightness, video, geluid). Alleen de fingerprint reader is volgens mij nog niet aan de praat te krijgen, al heb ik daar nog niet uitgebreid naar gekeken.

Krijgt iemand het trouwens wel voor elkaar van SD kaart te booten? Ik krijg hier altijd "OS not found" achtige meldingen. Wanneer ik de SD kaart in een USB kaartlezer stop werkt het wel.
Ik zelf zit ook al hele tijd te denken voor booten van SD maar heb me er nog niet aan gewaagd. Voor die hybrid graphics heb ik iets gelezen over bumblebee en/of ironhide? Heb ook al vele mailconversaties met support van sony gehad over die drivers, ik blijf ze er braaf iedere maand mee lastigvallen, maar weet dat het een verloren zaak is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Booten van SD is mij ook nog niet gelukt. Nu had ik gehoopt drivers voor WiFi hier (http://www.intellinuxwireless.org/) te vinden, maar die website ligt plat :(

Had graag 10.04 behouden omdat mijn productieserver ook 10.04 draait, maar we moeten allemaal mee met onze tijd hé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudf
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05-2018
Zo..in winkelwagentje. Ben benieuwd naar de performance van de laptop, toch de reden waar ik m voor aanschaf. Over twee weken weet ik meer.

Forum-mensen, alvast bedankt voor de informatie, dankzij jullie heb ik m iig besteld !

Besteld: I7-256ssd-1600x900-8gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
caoim schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:43:
Booten van SD is mij ook nog niet gelukt. Nu had ik gehoopt drivers voor WiFi hier (http://www.intellinuxwireless.org/) te vinden, maar die website ligt plat :(

Had graag 10.04 behouden omdat mijn productieserver ook 10.04 draait, maar we moeten allemaal mee met onze tijd hé :)
Site werkt weer. Volgens die site zou mijn kernel het al moeten ondersteunen, dus ben niet veel wijzer geworden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij staan deze issues nog open... (Z3 8GB/256 GB/i7)
Videokaart van de PMD: Wordt in apparaatbeheer herkend als AMD HD6700 Series terwijl het toch echt de AMD HD7670 is. Gisteren sloot ik de beamer aan en die had allemaal bewegende strepen. Vreemde was dat het ook gebeurde toen ik em op de VGA poort van de laptop zelf aansloot. (Via m'n netbook beamer gechecked, ook VGA, perfect beeld). Hierna kreeg ik de melding dat Catalyst control centre niet ondersteund werd door de juiste drivers...
Bluetooth nog steeds niet aan de praat, maar ik slaag er ook niet in om de drivers van de website van Sony te halen. Geeft foutmelding "/.../... No such directory"
Fingerprint drivers doen het wel zonder die True ..dinges software, maar zie geen optie om Windowsaanmelding te regelen in Windows zelf...

Neig toch naar de originele installatie, tenminste voorlopig, kan via image altijd nog terug naar deze installatie en verder klooien. Of is het een idee om de origineel even terug te zetten en met zo'n progje (DriverMax bijv) de (missende) drivers daaruit te trekken, dat kan toch? En dan weer terug met het image?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Anoniem: 476532 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 16:47:
Bij mij staan deze issues nog open... (Z3 8GB/256 GB/i7)
Videokaart van de PMD: Wordt in apparaatbeheer herkend als AMD HD6700 Series terwijl het toch echt de AMD HD7670 is. Gisteren sloot ik de beamer aan en die had allemaal bewegende strepen. Vreemde was dat het ook gebeurde toen ik em op de VGA poort van de laptop zelf aansloot. (Via m'n netbook beamer gechecked, ook VGA, perfect beeld). Hierna kreeg ik de melding dat Catalyst control centre niet ondersteund werd door de juiste drivers...
Bluetooth nog steeds niet aan de praat, maar ik slaag er ook niet in om de drivers van de website van Sony te halen. Geeft foutmelding "/.../... No such directory"
Fingerprint drivers doen het wel zonder die True ..dinges software, maar zie geen optie om Windowsaanmelding te regelen in Windows zelf...

Neig toch naar de originele installatie, tenminste voorlopig, kan via image altijd nog terug naar deze installatie en verder klooien. Of is het een idee om de origineel even terug te zetten en met zo'n progje (DriverMax bijv) de (missende) drivers daaruit te trekken, dat kan toch? En dan weer terug met het image?
De videokaart in het PMD1 en PMD2 zijn hetzelfde. Afhankelijk van welke driver je gebruikt krijgt die gewoon een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
caoim schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 13:51:
[...]

Site werkt weer. Volgens die site zou mijn kernel het al moeten ondersteunen, dus ben niet veel wijzer geworden :(
Heb het gevonden, als ik volgende commando's uitvoer dan werkt WiFi. Maar ik moet het wel altijd bij startup herhalen ..
sudo modprobe -r iwlagn
sudo modprobe iwlagn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
Op het gevaar af dat ik de eeuwige hoon over me heen krijg, wil ik jullie toch even informeren hoe het afgelopen is met:
Gister m'n nieuwe Z ontvangen en er nu dus inmiddels een paar dagen mee gespeeld. Ik ben bang dat ik een beetje spijt van mijn aankoop ga krijgen. Na alle lovende woorden in dit topic ga ik toch wat kritiekpuntjes neerzetten denk ik:

In alle eerlijkheid, de prestaties zijn natuurlijk fenomenaal voor zo'n klein licht laptopje! De processor en de SSD speren als een gek.

Ik ben alleen bang dat ik me vreselijk ga ergeren aan de negatieve aspecten. Iemand ervaring met het terugname-beleid van Sony? Zijn ze een beetje soepel het terugnemen? Officieel mag je het systeem niet gestart hebben geloof ik...
Ik heb het nog een paar dagen geprobeerd, maar ik werd echt gek van het scherm. Ik weet het, het is erg persoonlijk, maar ik wil niet de hele tijd naar mezelf zitten te kijken. Ook het continu zoeken naar de sweet-spot, ergerlijk, alleen het bestaan van zo'n term al...
Ik heb 'm dus teruggestuurd. Braaf formuliertje op de site ingevuld, retourstikkertje uitgeprint, en naar een Kiala punt gebracht, samen met de PSP Vita van de aanbieding trouwens (zoon niet blij :-)
En mijn zorgen waren geheel voor niets. Vaio is keurig retour genomen door Sony, en het bedrag is direct op mijn creditcard gecrediteerd. Hulde!

En wat heb ik nu? (let op, hier komt het hoon-gedeelte): een Samsung New Series 9. Fenomenaal scherm! In de tuin met de zon in het scherm, geen enkel probleem. Voor mij persoonlijk werkt die 1600x900 toch lekkerder dan Full HD. En heerlijk toetsenbord, met mooie backlight zonder felle bleeding.
Maar ja, ik weet het, geen echte i7, geen rappe SSD, geen 8GB. Qua prijs/prestatie verhouding ben ik er vreselijk op achteruit gegaan. Maar ik ben nu wel blij en kan lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToniW schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:02:
Op het gevaar af dat ik de eeuwige hoon over me heen krijg, wil ik jullie toch even informeren hoe het afgelopen is met:

[...]

Ik heb het nog een paar dagen geprobeerd, maar ik werd echt gek van het scherm. Ik weet het, het is erg persoonlijk, maar ik wil niet de hele tijd naar mezelf zitten te kijken. Ook het continu zoeken naar de sweet-spot, ergerlijk, alleen het bestaan van zo'n term al...
Ik heb 'm dus teruggestuurd. Braaf formuliertje op de site ingevuld, retourstikkertje uitgeprint, en naar een Kiala punt gebracht, samen met de PSP Vita van de aanbieding trouwens (zoon niet blij :-)
En mijn zorgen waren geheel voor niets. Vaio is keurig retour genomen door Sony, en het bedrag is direct op mijn creditcard gecrediteerd. Hulde!

En wat heb ik nu? (let op, hier komt het hoon-gedeelte): een Samsung New Series 9. Fenomenaal scherm! In de tuin met de zon in het scherm, geen enkel probleem. Voor mij persoonlijk werkt die 1600x900 toch lekkerder dan Full HD. En heerlijk toetsenbord, met mooie backlight zonder felle bleeding.
Maar ja, ik weet het, geen echte i7, geen rappe SSD, geen 8GB. Qua prijs/prestatie verhouding ben ik er vreselijk op achteruit gegaan. Maar ik ben nu wel blij en kan lekker werken.
Ik ben eigenlijk wel nog steeds van mening dat je gewoon een maandagmiddagmodel had. Maar in the end gaat het erom dat jij blij bent met je aankoop dus dit lijkt me prima. Hoon lijkt me dan ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand

[...]

Had dan een Asus zenbook prime genomen... |:(
De Samsung series 9 is zo overpriced, zonder enige sterke punten... Oke, leuk design maar daar blijft het bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
Vinand schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:17:
[...]
Had dan een Asus zenbook prime genomen... |:(
De Samsung series 9 is zo overpriced, zonder enige sterke punten... Oke, leuk design maar daar blijft het bij
Die Asus schreeuwt van alle kanten: 'Kijk! ik ben een MacBook Air!'
Nu heb ik tenminste iets dat zegt: 'Kijk, ik heb een eigen mening, ik volg niet de meute'
En dat had de Vaio-Z precies zo. Qua design fantastisch mooi.
Dus ja, het oog wil ook wat. Mijn oog wel tenminste.
Overpriced? Yep, dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
ToniW schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:25:
[...]

Die Asus schreeuwt van alle kanten: 'Kijk! ik ben een MacBook Air!'
Nu heb ik tenminste iets dat zegt: 'Kijk, ik heb een eigen mening, ik volg niet de meute'
En dat had de Vaio-Z precies zo. Qua design fantastisch mooi.
Dus ja, het oog wil ook wat. Mijn oog wel tenminste.
Overpriced? Yep, dat wel...
Daar geef ik je wel gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Voorop staat dat jij er tevreden mee moet zijn. Maar van de zogenaamde reflectie snap ik nog steeds geen hol hoor :+ Als ik nu naar het scherm kijk dan zie ik letterlijk geen reflectie, ik kan er prima buiten mee werken en dan zie ik alleen wat silhoueten :P Maar de Samsung is een mooie ultrabook.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
http://www.theverge.com/2...06/sony-vaio-z-killed-off

;(

[ Voor 10% gewijzigd door AmbroosV op 12-10-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:12
Hallo,

Ik heb een vraag waar jullie wellicht een antwoord op hebben.

Ik ben erg enthousiast over de VAIO Z en nu zie ik de versie bij correct (VPC Z21L9E) (weliswaar vorig model maar goed) voor een erg leuke prijs staan. Nu kijk ik op de Sony site naar windows 8 support en dan zie ik dat deze versie niet officieel door hun ondersteund wordt. (Microsoft levert Windows 8 natuurlijk wel voor 15 euro wanneer ik hem nu zou kopen) Maar hoe zit dit met drivers e.d. kan ik alle functies nog gebruiken (fingerprint reader, 3G verbinding enz.)?

Hoe slim is het om deze versie nog te halen i.v.m. support?

Wat betreft de snellere processor van de nieuwere modellen denk ik niet dat dit voor mijn gebruik veel uit zal maken.
- School werk (verslagen) (ook meenemen dus)
- films downloaden en kijken (HD kwaliteit, via HDMI naar receiver, naar tv) en af en toe iets op het scherm. (zal dus ook een 128gb sd kaartje en een 16 gb memorystick plaatsen voor meer ruimte en een externe schijf)
- internetten
- Alledaags computergebruik verder

Hier zal ik geen i7 voor nodig hebben, wel kan ik een langzame computer niet uitstaan.

Wel vraag ik me nog wat belangrijke dingen af.
- geluid van de fan, ik lees hier verschillende dingen over bij mijn bovengenoemde gebruik zal ik dan last hebben van de fan? (dit is natuurlijk storend tijdens films)

- het scherm, ik heb nu een vaio FW series 16,4'' full HD scherm en een vaio FZ series (resolutie weet ik even niet) nu stoor ik me niet aan het scherm als ik even nog iets moet doen op de FZ maar het verschil is wel duidelijk merkbaar.
Hoe goed is het 1600 x 900 scherm, over het full HD scherm lees ik niks dan lof dus dat geloof ik wel maar over de 1600 x 900 variant lees ik weinig.

Ook twijfel ik nog tussen deze en de VAIO VPC-SA2Z9E (ook vorige model en zelfde probleem? met windows 8 support maar eveneens voor een zeer aantrekkelijke prijs)
Hier schijnt het scherm weer een stuk minder van te zijn en het gewicht en afmetingen zijn wat meer maar verder zijn de specs aantrekkelijker natuurlijk.
Hier is dat topic echter niet voor bedoeld maar zo krijgen jullie een goed beeld van waar ik naar kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Laatst online: 28-05 18:45
Niels-88 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:56:
Hallo,

Ik ben erg enthousiast over de VAIO Z en nu zie ik de versie bij correct (VPC Z21L9E) (weliswaar vorig model maar goed) voor een erg leuke prijs staan. Nu kijk ik op de Sony site naar windows 8 support en dan zie ik dat deze versie niet officieel door hun ondersteund wordt. (Microsoft levert Windows 8 natuurlijk wel voor 15 euro wanneer ik hem nu zou kopen) Maar hoe zit dit met drivers e.d. kan ik alle functies nog gebruiken (fingerprint reader, 3G verbinding enz.)?

Wat betreft de snellere processor van de nieuwere modellen denk ik niet dat dit voor mijn gebruik veel uit zal maken.
- films downloaden en kijken (HD kwaliteit, via HDMI naar receiver, naar tv) en af en toe iets op het scherm. (zal dus ook een 128gb sd kaartje en een 16 gb memorystick plaatsen voor meer ruimte en een externe schijf)
- internetten

Hier zal ik geen i7 voor nodig hebben, wel kan ik een langzame computer niet uitstaan.

- geluid van de fan, ik lees hier verschillende dingen over bij mijn bovengenoemde gebruik zal ik dan last hebben van de fan? (dit is natuurlijk storend tijdens films)

- het scherm, ik heb nu een vaio FW series 16,4'' full HD scherm en een vaio FZ series (resolutie weet ik even niet) nu stoor ik me niet aan het scherm als ik even nog iets moet doen op de FZ maar het verschil is wel duidelijk merkbaar.
Hoe goed is het 1600 x 900 scherm, over het full HD scherm lees ik niks dan lof dus dat geloof ik wel maar over de 1600 x 900 variant lees ik weinig.

Ook twijfel ik nog tussen deze en de VAIO VPC-SA2Z9E (ook vorige model en zelfde probleem? met windows 8 support maar eveneens voor een zeer aantrekkelijke prijs)
Hier schijnt het scherm weer een stuk minder van te zijn en het gewicht en afmetingen zijn wat meer maar verder zijn de specs aantrekkelijker natuurlijk.
Hier is dat topic echter niet voor bedoeld maar zo krijgen jullie een goed beeld van waar ik naar kijk.
Als ik het zo lees is een Vaio Z wellicht een beetje overpowered voor je (ook de i5 variant al), dus kun je ook een met een goedkopere laptop met SSD uit de voeten. Tenzij je natuurlijk heel graag een Vaio Z wilt, en daar kan ik je geen ongelijk in geven :)

Het Windows 8 verhaal kan ik je niet veel over vertellen, voor mezelf vind ik dat ook niet echt boeiend omdat ik toch al van plan was windows 7 te blijven gebruiken.

Ik heb nog geen last gehad van luidruchtige fans, hij maakt wel geluid uiteraard, maar niet storend ofzo.

Het 1600*900 scherm vind ik ook heerlijk werken, het is in feite hetzelfde type scherm maar dan met minder pixels als ik de verkoper van Sony mag geloven. Prima kleuren, niet reflecterend en helder genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Niels-88 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:56:
Hallo,

- internetten

Volgens mij gaat dat met de Z2x meer om de externe GPU, de enige manier waarop dat functioneel kan zijn is dat je letterlijk elk programma moet afsluiten als je wilt switchen. Of zelfs de hele laptop maar dat weet ik niet meer.
:/ Moet ik er maar een halen ook al heb ik m'n Z11 nog niet verkocht...
BigNaatje schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:27:
[...]

Als ik het zo lees is een Vaio Z wellicht een beetje overpowered voor je (ook de i5 variant al), dus kun je ook een met een goedkopere laptop met SSD uit de voeten. Tenzij je natuurlijk heel graag een Vaio Z wilt, en daar kan ik je geen ongelijk in geven :)

Het Windows 8 verhaal kan ik je niet veel over vertellen, voor mezelf vind ik dat ook niet echt boeiend omdat ik toch al van plan was windows 7 te blijven gebruiken.

Ik heb nog geen last gehad van luidruchtige fans, hij maakt wel geluid uiteraard, maar niet storend ofzo.

Het 1600*900 scherm vind ik ook heerlijk werken, het is in feite hetzelfde type scherm maar dan met minder pixels als ik de verkoper van Sony mag geloven. Prima kleuren, niet reflecterend en helder genoeg.
Als je een goed scherm wil....maar ik heb eventueel ook een Z11 voor hem te koop :P Voldoet prima aan z'n eisen en heeft hetzelfde scherm maar scheelt wel in prijs met een nieuwe :P

[ Voor 77% gewijzigd door JT op 12-10-2012 12:45 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
@ JT wat bedoel je daar precies mee ik begrijp je niet?

Ja misschien wel overpowered maar de kwaliteit van Vaio laptops is altijd erg goed en daar hecht ik toch wel waarde aan.

Oke dus niet meer geluid als de gemiddelde laptop, daar kan ik dus prima mee leven.

wat betreft het scherm, duidelijk een goed scherm vind ik wel belangrijk het is echt iets waar ik me aan zou storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Niels-88 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:52:
@ JT wat bedoel je daar precies mee ik begrijp je niet?

Ja misschien wel overpowered maar de kwaliteit van Vaio laptops is altijd erg goed en daar hecht ik toch wel waarde aan.

Oke dus niet meer geluid als de gemiddelde laptop, daar kan ik dus prima mee leven.

wat betreft het scherm, duidelijk een goed scherm vind ik wel belangrijk het is echt iets waar ik me aan zou storen.
Over het geluidproductie wil ik je bij de Vaio Z je graag naar dit bericht verwijzen:
Vinand in "[Ervaringen] Sony Vaio S series - Deel 1"

Ik heb trouwens precies dezelfde laptop bij de dezelfde winkel gehaald en ik kan je het volgende erover vertellen: Het is echt een spotprijs wat je ervoor betaald!

Alleen hier de minpunten kort:
- Geluid van de speakers zijn behoorlijk slecht en zacht.
- Het koolstofvezel behuizing is relatief gevoelig voor vingerafdrukken (maar je krijgt er gelukkig een doekje bij)
- Toetsenbord ga je zo een 2 weken in moeten investeren om aan de korte slag en de kleinere rechtershift te wennen. Na dat "wenningsperiode" is het een lovestory.
- Backlit toetsenbord heeft een ernstig gebrek aan instellings mogelijkheden (Ja ik moet toch ergens over zeuren :> ).

Pluspunten:
- de rest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik bedoel dat die Z21 misschien wat duur/overpowered is voor wat jij ermee wil. Mijn Z11 is wel wat goedkoper natuurlijk maar bied o.a. dezelfde schermkwaliteit. En een beter keyboard en geluid dan de Z2x. Maar wellicht dat we beter eens verder kunnen babbelen op MSN ofzo, dit topic is daar niet voor bedoeld. Kan je mij je MSN-adres eens sturen?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
Hardware en vooral dit soort hardware koop ik altijd nieuw

Ik denk inderdaad ook dat ik met een mindere laptop kan doen wat ik heb opgenoemd maar nogmaals kwaliteit van een laptop vind ik ook belangrijk en dat zit bij de duurdere vaio's altijd wel goed
Het gebruik wat ik op heb genoemd is het meest voorkomende gebruik maar wanneer ik een wat zwaardere taak uitvoer moet dit nog steeds soepel gaan en ik wil ook weer een aantal jaar vooruit kunnen

Nog een dingetje waar ik tegenaan loop
In mijn vaio FW51?? Heb ik 6gb DDR de Z die ik opnoem heeft er maar 4 ga ik dit erg merken of kan ik dan beter voor de eerder genoemde vaio S gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Denk eraan dat de Z2 en de SVZ (aka Z3) onmogelijk uit te breiden zijn. Later nog 4GB geheugen bijsteken is dus niet mogelijk.

4GB is perfect te doen. Ik heb een heel jaar lang op mijn Z1 op 4GB gewerkt en zelfs heel wat softwaredevelopment gedaan (studeer informatica). Maar wanneer je met VM's begint is het al snel wat weinig. Nu zit ik met 8GB, en eigenlijk merk je alleen dat het beter gaat wanneer je echt veel tegelijk doet, en voor mij is dat echt alleen maar met VM's eigenlijk. Met normaal gebruik en zelfs een hoop ontwikkeltools kom ik zelden boven 4GB used uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iemand die zijn VPC-Z1 toetsenbord wilt ruilen tegen mijn belgisch AZERTY, tegen QWERTY (nederlands, international, US of UK)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
Al mensen die Windows 8 op hun VAIO Z2 gezet? ik twijfel nog steeds en de windows 8 functionaliteit vind ik wel belangrijk.

Ik hoor graag ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik weet niet of je een PMD hebt maar die werkt dus niet met W8.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Anoniem: 296588 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:59:
iemand die zijn VPC-Z1 toetsenbord wilt ruilen tegen mijn belgisch AZERTY, tegen QWERTY (nederlands, international, US of UK)?
Gaat niet. De uitsnijding in de metalen behuizing is anders. Belgisch AZERTY heeft een grote enter-toets die twee regels hoog is, op een QWERTY is enter maar één regel hoog. Bijvoorbeeld.

Als er iemand op z'n Z1 Windows 8 wil proberen: het is een boeltje. Hybrid Graphics krijg ik niet aan de praat en voor de rest valt het ook allemaal wat tegen. En hij start trager op dan 7 (voor mij toch).

[ Voor 19% gewijzigd door AmbroosV op 26-10-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Je kan toch het toetsenbord inclusief metalen topdeck omruilen ;) Je moet je Z er wel voor uit elkaar schroeven maar dat moet sowieo wel als je bij het toetsenbord wilt komen. Het moederbord en componenten zitten tegen het topdeck geschroefd, niet tegen de carbon onderkant die je met een paar schroeven zo eraf hebt.

Met goed kijken en beetje opletten is het zo te doen, denk dat ik nu in 15 minuten een toetsenbord wissel tussen 2 Z2/Z3 modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaDus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01-2019
Is het iemand van jullie al gelukt om "Hyper V Platform" te enablen op Windows 8? Zelf heb ik een SVZ1311C5E en ik heb al de VTx in de bios aangezet maar toch zegt windows: "Hyper-V cannot be installed: Virtualization support is disabled in the firmware"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Iemand al de Fn-functie toetsen werkend gekregen op windows 8 ? Ik heb een 2e generatie vaio Z (VPCZ21L9E). Heb allerlei drivers geprobeerd van de sony website, zowel de asian als europian websites maar ik kom er maar niet uit. Ik gebruik vooral de toetsen voor het instellen van de helderheid van het scherm vaak dus het is wel een gemis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
Toen ik de nieuwe drivers voor de synaptics trackpad had geïnstalleerd heb ik deze direct weer verwijderd. Omdat het trackpad op de vaio Z zo klein is krijg je telkens ongewenste swipe functies van windows 8 voor je neus als je bijvoorbeeld wil scrollen met 2 vingers. Beetje jammer van de kleine trackpad dus :p...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
Voor diegene die hun FN functietoetsen weer werkend willen krijgen onder windows 8:

Download and install the Win7 drivers from Sony

Download each from: http://esupport.sony.com/...Z21CGX&LOC=3#/downloadTab (select Windows 7 from the filter) and extract each with Uniextract (Google it).

1. SODFEP-00224384-0042 (Sony Firmware Extension Parser Device Driver). Load Device Manager, find Unknown Device, search for driver and set it to search in this folder. It will install the firmware driver needed for the function keys

2. SOASSL-00249674-0042 WIN7 (Sony Shared Library). I ran the EXE with Windows 7 compatibility mode and it seems to have installed fine - not sure if this was needed but no harm anyway. Reboot.

3. SOAOTH-55900000-0042 WIN7 (Sony Notebook Utilities). Run the EXE in the VES2 folder in Windows 7 compatibility mode to install the software for the additional Fn keys (brightness control, Web and VAIO keys etc). Reboot after. Do not run the EXEs in any of the other folders.

Heeft bij mij gewerkt! Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaamoot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05 09:21
Bij mij wordt de Netwerkkaart niet meer herkend (alsof ik een hardwarematige radio button heb gebruikt).
Hierdoor kan ik niet meer op Wi-Fi, terwijl hij het hiervoor wel heeft gedaan.
Iemand anders hier ook last van (of een oplossing voor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
zaamoot schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:46:
Bij mij wordt de Netwerkkaart niet meer herkend (alsof ik een hardwarematige radio button heb gebruikt).
Zeker dat je Vaio Smart Network en de juiste drivers hebt? Voor de Z1 zijn het drivers van Intel, voor de Z2/SVZ weet ik het niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

zaamoot schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:46:
Een? Je weet dat wirelessknop aan de voorkant zit van de Z1? :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

En bij de Z2 boven het toetsenbord, bij de SVZ13 helaas alleen softwarematig te regelen met idd VAIO Smart Network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaamoot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05 09:21
JT schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:03:
[...]

Een? Je weet dat wirelessknop aan de voorkant zit van de Z1? :P
Dat zou inderdaad redelijk dom zijn :P , maar ik heb de SVZ13 dus alleen softwarematig. Echter heb ik het met de sony control center geprobeerd, maar hier is het niet zichtbaar. Ook al FN toetsen afgeweest.
Ik heb eigenlijk geen zin om opnieuw een clean install te doen, maar ben bang genoodzaakt te zijn

Of kan iemand mij toch nog helpen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

zaamoot schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:02:
[...]
Echter heb ik het met de sony control center geprobeerd, maar hier is het niet zichtbaar. Ook al FN toetsen afgeweest.
VAIO Control Center is heel wat anders dan VAIO Smart Network! De eerste gebruik je voor systeem instellingen (fan profiel, battery saving, etc), de 2e moet je hebben. Is een groen kubus-achtig icoontje in je taakbalk naast de klok met 2 witte pijltjes erop. Hiermee kan je je WWAN, WLAN en BT apart of samen schakelen en slimme profielen maken (verbonden met bedrijfsnetwerk wel een proxy gebruiken, thuis niet bijvoorbeeld).

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/60978bfdcc.jpg

Google image plaatje, enige die ik even zo snel kon vinden zonder zelf een screenhot te moeten maken en uploaden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
https://outlet.sony.be/sh...e-13-1/SVZ1311C095Q.BE1.A

De Sony Outlet Shop (in België!) heeft weer heel leuke Z's in de aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Laatst online: 28-05 13:43
Ik ben van plan mijn 13e maand aan de Z13 uit te geven, maar tast nog een beetje in het duister wat betreft de "kleur".. oftewel, Carbon Black, of Premium Black. Wat is jullie ervaring, qua krasbestendigheid, vingerafdrukken, etc?

Verder ben ik er redelijk uit, het wordt de i7 met 1080p scherm, ik houd het maar op 4GB RAM, aangezien ik anders gelijk een 256gb SSD erbij moet klikken (iemand een idee waarom dat is?)

Sorry als eventuele vragen al eerder in het topic besproken zijn, ik heb mijn best gedaan terug te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
mvbo schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:40:
Verder ben ik er redelijk uit, het wordt de i7 met 1080p scherm, ik houd het maar op 4GB RAM, aangezien ik anders gelijk een 256gb SSD erbij moet klikken (iemand een idee waarom dat is?)
Omdat ze graag geld willen. Nee, ik denk eerder dat het is omdat het RAM en de SSD ongeveer vast zitten op het mainboard. 128GB/8GB en 4GB/256GB zijn waarschijnlijk geen interessante combinaties. Denk ik. Maar het kan ook gewoon de eerste reden zijn :P

Hou de outlet.sony.nl eens in de gaten, krijgt elke dinsdag een update en soms kan je daar Z13's vinden met 8GB+256GB voor de prijs van een 'nieuwe'. Refurbs van Sony zijn perfect okay en je hebt al je garantie. Hier staan de Z's: https://outlet.sony.nl/shop/VAIO-notebooks/Z-Serie-13-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Ik heb daar ook naar zitten kijken. Maar hoe moet ik die refurbs zien? Zijn dat machines die door klanten zijn teruggebracht vanuit garantie, en gerepareerd zijn? Of DOA's die opgelapt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
mvbo schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:36:
Ik heb daar ook naar zitten kijken. Maar hoe moet ik die refurbs zien? Zijn dat machines die door klanten zijn teruggebracht vanuit garantie, en gerepareerd zijn? Of DOA's die opgelapt zijn?
Meestal mensen die een PC kopen en zich bedacht hadden (heb je 14 dagen voor bij Sony). Die machines worden dan helemaal nagekeken, schoongemaakt, teruggezet naar fabriekstoestand, opnieuw ingepakt, ... Je merkt het meestal nauwelijks en hebt dezelfde garantievoorwaarden als wanneer je ze nieuw koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Ik zal dinsdag eens kijken :) ik zit wel erg te twijfelen, ik heb in de laptop van mijn werk ook een 128GB ssd en daar in principe genoeg aan.. Daar draai ik zelfs nog regelmatig 2 VM's op..

Die 8GB is wel fijn, eigenlijk vooral met het oog op de toekomst, want uitbreiden zal er niet inzitten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik ben opzoek naar een goed passende sleeve, ik heb nu de Notebook Sleeve 13" van Icidu die te groot is naar mijn zin. Heeft iemand goede suggesties?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

De sleeve voor de VAIO Duo 11 past _perfect_ bij de VPCZ2 en SVZ13. Dun dus je Z blijft gewoon lekker plat maar beschermt toch tegen krassen enzo dus zonder zorgen in je tas tussen de boeken/mappen! En best betaalbaar:

http://www.sony.nl/product/vaio-tassen-draagtassen/vgp-ck1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb dan toch liever iets met een ritssluiting.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste

Let op:
Dit is een ervaringentopic, geen levertijdentopic.