Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

[NBBG Aanschaf] Workstation februari 2010

De NBBG's zijn, na een tijdje discussiëren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een NBBG notebook als uitgangspunt genomen maar wil je toch een een andere notebook en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen NBBG-notebook en vermeld waarom je de keuze hebt gemaakt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :).

Workstation: Lenovo Thinkpad W500 (NRA5Ymh)

pricewatch: Lenovo W500 (NRA5Ymh)
Alternatieven
pricewatch: Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI

pricewatch: Asus G73JH-TZ034V

pricewatch: Apple MacBook Pro 15": 2.8GHz (mid 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08-2024
Ik had sinds enkele maanden een HP DV8-1000eb; deze zal nu waarschijnlijk vervangen worden door een HP DV8-1110eb. De DV8-1000eb deed zijn werk zeer goed (klein beetje programmeren, flash, photoshop..) en ik vond vooral het grote scherm zeer aangenaam om op te werken. In deze prijscategorie (1500euro) presteert hij beter dan de Lenovo Thinkpad W500 m.i.

In België is hij (db8-1110eb) te vinden voor 1533 euro.
i7 720 QM
6GB DDR3
2x 500GB 7200rpm
18.4" full hd (led verlichting)
"Eco Battery"
fingerprint reader (gadget, maar toch handig)
DVB-T

Zeer snel en comfortabel (enige minpunt is de zwakke GPU: GT 230M)
Het gewicht is natuurlijk ook hoog (4kg), maar dat stoort mij niet
Batterijduur niet echt getest; Oblivion spelen op max ging gedurende 1u denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327731

hallo

ik ben al een tijdje opzoek naar een laptop voor mijn studie.
ik kwam een lonovo w700 laptop tegen die schappelijk geprijsd is.
alleen weet ik niet zeker of deze goed geschikt is voor programma,s zoals: solidworks, Autodesk Inventor en meer van dit soort programma,s
ben al een tijdje bezig om te kijken maar kom er zelf niet goed uit ,kan iemand me hiermee helpen ?? :?

ThinkPad W700

General
Model Name: 2758MZG
Description: ThinkPad W700

Operating System
Operating system provided: Genuine Windows Vista Business 64-bit with XP RDVD

Architecture
Bus type/architecture: PCI/PCI Express
Bays:
Indicator light: Yes
Form Factor: Notebook

Display
External display supported: Yes
Simultaneous external display: Yes
Screen type description: WUXGA TFT with integrated camera
Viewable image size (diagonal): 17inches
Screen illumination: Backlight
Max colors or grey shades:
Max resolution: 1920x1200

Graphics Subsystem
Video RAM std/max: 512MB / 512MB
Graphics chipset: NVIDIA Quadro FX 2700
Graphics type: --
Video RAM type: DDR2
Max resolution (with max video RAM): 2048x1536 16777216 colors
Max colors (with max video RAM): 16777216
Graphics bus interface: PCI Express

Processor
BIOS type: Flash ROM
Processor manufacturer: Intel
Processor (CPU): Intel® Core 2 Duo processor T9600
Processor internal clock speed2: 2.80GHz
Front Side Bus: 106MHz

Memory
Memory (RAM) std/max: 2x2GB / 8GB
RAM slots total: 2 SODIMM
RAM slots available: 0 SODIMM
RAM speed supported: 1066MHz
RAM type: PC3-8500 DDR3 SDRAM

Hard Disk
Hard disk size1: 320GB
Hard disk type: Serial ATA
ReturnBack to top

Optical device
Floppy diskette size: --
Optical device: DVD Recordable
Optical device speed8: 24X Max
Device interface: SATA

Power Management 5
Heat emissions: 170W
Sound emissions: 40dB
Battery life - min/max: 2.0 Hrs
Battery type(s): 9 Cell Lithium-Ion
Charge time - on/off: 4.3Hrs / 4.3Hrs

Expansion Options
Plug and play support: Yes
Slots total (free) and type: PCI/PCI Express
Parallel port type:
Ports: 7-1 Multi Media Card Reader (SD/SD HC/xD/xD Type H/MMC/MS/MS PRO)
Display port
Docking/Port Replicator
External Display (VGA)
Headphone jack
IEEE 1394a
Microphone jack
RJ-11
RJ-45
5 (USB)

Weight & Dimensions 6
Weight: 3.85Kg
Height: 41.4mm
Width: 410mm
Depth: 310mm
Travel weight: 2

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 327731 op 01-02-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-06 03:34

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zorkman schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:43:
Ik had sinds enkele maanden een HP DV8-1000eb; deze zal nu waarschijnlijk vervangen worden door een HP DV8-1110eb. De DV8-1000eb deed zijn werk zeer goed (klein beetje programmeren, flash, photoshop..) en ik vond vooral het grote scherm zeer aangenaam om op te werken. In deze prijscategorie (1500euro) presteert hij beter dan de Lenovo Thinkpad W500 m.i.

In België is hij (db8-1110eb) te vinden voor 1533 euro.
i7 720 QM
6GB DDR3
2x 500GB 7200rpm
18.4" full hd (led verlichting)
"Eco Battery"
fingerprint reader (gadget, maar toch handig)
DVB-T

Zeer snel en comfortabel (enige minpunt is de zwakke GPU: GT 230M)
Het gewicht is natuurlijk ook hoog (4kg), maar dat stoort mij niet
Batterijduur niet echt getest; Oblivion spelen op max ging gedurende 1u denk ik
Wat betreft prestaties doet de genoemde HP het zeker beter maar een 18.4" notebook noem ik niet comfortabel. Ieder heeft en mag daar natuurlijk een eigen mening over hebben maar als je veel onderweg bent, is zo'n grote notebook verre van prettig.

Een nadeel van een dergelijke notebook is de garantie. Consumentengarantie kan het niet van bedrijfsgarantie winnen. Als je een workstation hebt, heb je liever on-site garantie dan dat je te maken krijgt met pick-up and return of erger: carry-in garantie.

@gerritmaar:

Nu weet ik de prijs niet welke je er voor zal neerleggen maar genoemde gebruiksdoeleinden zijn geen moeite teveel gevraagd voor de Lenovo W700 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Een Pavilion als business notebook? :N
Neem dan een HP Elitebook (Mobile Workstation).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorkman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08-2024
PcDealer schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:56:
Een Pavilion als business notebook? :N
Neem dan een HP Elitebook (Mobile Workstation).
Ik weet wat je bedoelt,
maar in die prijsklasse heb je een kleiner scherm, 4GB ram minder (2GB vind ik echt niet voldoende), een T9600 ipv i7, een driemaal kleinere harde schijf, DDR2 geheugen ipv DDR3
op die pc zou ik niet graag in de toekomst verschillende CS5 programma's tegelijk iets laten doen
ik kan niet boven die prijsklasse gaan, maar wil wel een zeer snelle machine hebben; zonder interesse in battery life of gewicht
de laptop zal ook maar twee keer per dag gemiddeld geopend en gesloten worden en voor de rest op een stabiele ondergrond staan, dus mits goede zorg heeft bouwkwaliteit en materiaalkeuze ook geen invloed.

Het enige vervelende is de glossy afwerking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurryt
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-03 23:33
Ik ben van plan om binnenkort op lange reis te gaan richting Azië. Ik ben een grafisch vormgever en heb dus een sterke laptop nodig welke een lange levensduur heeft en een langere batterij leven heeft. Ik maak dus veel gebruik man meerdere Adobe programma's tegelijkertijd. Daarnaast moet ik hem overal naar toe kunnen meenemen, maar ook lekker op mijn bureau kunnen werken. Ik heb al een externe HDD, maar ik prefereer ook een grotere HDD in de laptop zeg.

Naast soepele multi-tasking is het belangrijk om een goede, grote scherpe beeldscherm resolutie te hebben en goede kleurweergave te hebben. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de aankomende MacBook Pro, maar deze laat zich simpelweg te lang wachten. Ik vind het zonde om mijn volledig budget voor een laptop te investeren in de huidige MBP's, welke niet meer van deze tijd zijn. Echter vind ik het zelf wel belangrijk om een goed uitziende - classy - laptop te hebben en niet een "lomp ding". Mijn oog is daarom ook gevallen op de nieuwe Sony Vaio (http://www.sony.nl/product/vn-f-series/vpcf11m1e-h)

Echter wilde ik graag zien of ik deze met andere laptop kan vergelijken, wat wijsheid is en wat jullie prefereren. Onderstaand alles opgesomd:

Mijn budget
€1.500

Size?
15" - 17", resolutie is voor mij in ieder geval erg belangrijk. Bestanden die gecreëerd worden moet ik zoveel mogelijk kunnen zien

Merken waar ik bekend mee ben
Like: HP, Sony Vaio (vooral het toetsenbord!), Toshiba
Dislike: Packard Bell

Wat ga je voornamelijk doen op de laptop?
Flink gebruik maken van design software, multi tasking. Vereiste eigenlijk dat het smooth loopt.

Reis je met je laptop en is batterij duur belangrijk??
Ik zit +- 14 uur in de vliegtuig en daarnaast ben ik weer veel opstap met de laptop. Belangrijk is dus wel dat deze een lange batterij duur heeft. Apple belooft 7 uur, welke uiteindelijk op +- 4 uur zal uitkomen? Dat spreekt mij enorm aan.

Speel je games op je laptop?
Het is leuk, maar zeker geen must!

Welk OS wil je graag hebben?
Omdat Apple vervelend marketing spelletje speelt, gaat mijn voorkeur op het moment gewoon uit naar Win7.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jurryt op 17-03-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je in het vliegtuig wilt werken zou ik 15,6" laptop gaan met een tweede accu. Die passen over het algemeen wel op het tafeltje. Ook omdat je veel op stap bent met je laptop zou ik 17" laten liggen. Vaak zijn het gewoon desktop replacements, dus zwaar en bulky.

Maar 14 uur laptoppen ga je ook niet met twee batterijen redden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Als je lange accu duur wilt, neem je een Ultra Low Voltage. Asus heeft een ULV serie.

Deze is toevallig 13,3'' misschien wel fijner als je op reis bent, wat minder kilo's en mobieler.
BV. http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=8CwAK6XZ0pekc7aI

Sony heeft ook kleinere laptops, maar zoek vooral naar ULV.

[ Voor 62% gewijzigd door NeoMe op 17-03-2010 16:40 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
NeoMe schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:27:
Als je lange accu duur wilt, neem je een Ultra Low Voltage. Asus heeft een ULV serie.

Deze is toevallig 13,3'' misschien wel fijner als je op reis bent, wat minder kilo's en mobieler.
BV. http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=8CwAK6XZ0pekc7aI

Sony heeft ook kleinere laptops, maar zoek vooral naar ULV.
Zulke laptops zijn toch niet echt geschikt voor grafische vormgevers zoals de TS. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik kan je een 17" echt afraden, dat ga je niet plezierig vinden tijdens je reis.

Ik denk dat toch een MBP de beste keuze is en anders zou ik inderdaad voor de sony Vaio gaan.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

iDaniel schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:22:
[...]

Zulke laptops zijn toch niet echt geschikt voor grafische vormgevers zoals de TS. :P
Oh, waarom niet? Ik ben van plan een Asus UL aan te schaffen voor precies hetzelfde werk. Maar dan niet continu mobiel, maar aan de stekker. Om welke redenen zou jij geen Asus UL hiervoor kopen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:10

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Dark Blue schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:16:
[...]

Oh, waarom niet? Ik ben van plan een Asus UL aan te schaffen voor precies hetzelfde werk. Maar dan niet continu mobiel, maar aan de stekker. Om welke redenen zou jij geen Asus UL hiervoor kopen?
Vermoedelijk schermgrootte en kleurbeeld van die kleine dingen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:55

Sinester

Game Guru

Dark Blue schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:16:
[...]

De TS vind resolutie belangrijk, en dat schermpje heeft maar een magere resolutie, verder lijkt me multitasken met adobe programma's op een 13'' niet al te fijn. + dat ik betwijfel of dat laptopje wel krachtig genoeg is om met adobe programma's te multitasken
een SU processor is wel zuinig maar niet erg snel

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Het gebruik van Adobe programma's gaat prima op 13". Ik heb zelf een XPS M1330 van Dell en het is een ontzettend fijne laptop om elke dag mee te nemen: past in elke tas. Niet zwaar, wel krachtig genoeg, zelfs voor een spelletje zo af en toe. Ik denk niet dat ik ooit nog een 15" laptop ga kopen. Dus mijn advies is 13" maar dan wel een krachtige CPU en GPU er in, al moet dat geen probleem zijn met je budget. Daar kun je echt een hele leuke laptop van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285276

Is dit niks?
Dell Studio 17
Core i7 620M
4gb
1 TB HDD
Ati 5650
Windows 7 Pro
9 Cell batterij! Wat dus goed is voor ongeveer 3,5 uur.
Bluetooth
Wifi N
17,3' 1600X900 Multi Touch dus je kan met je vingers bedienen.

Voor: 1.403,99

Anders een Dell Studio 15?
Core i7 620M
6gb Geheugen
500 gb HDD
Ati 5470
Windows 7 Pro
9 Cell Batterij wat goed is voor 4 uur.
Bluetooth
Wifi N
15,6' Full HD 1920X1080

Voor: € 1.397,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurryt
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-03 23:33
Bedankt voor de reacties tot dusver. Zelf prefereer ik echt 15"of hoger. 17" is inderdaad iets te groot voor reizen.

Waarom ik geen 13" prefereer (of 14.1") is omdat ik niet prettig kan werken op resoluties welke lager zijn dan 1440x900. Ook hier prefereer ik 1 of 2 slagen groter. Als ik een groot bestand moet opmaken, wil ik graag een overzicht hebben en niet dat alles eromheen mij stoort.

Dus 13" is voor mij geen keuze en bij voorbaat uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlammertink
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-05-2010
@ Gerritmaar

Voor mijn werk heb ik sinds een half jaar een W700 tot mijn beschikking.
Deze bevalt me best goed. Ik heb de volgende specificaties:
Processor: T9400
RAM: 4GB
HDD 1: 160 GB
HDD 2: 250 GB
Grafisch: Nvidia Quadro FX2700M, 512MB
Beeld: WUXGA 1920x1080
Verder geen opties.

Ik draai er dagelijks AutoCad 2009 op en dat werkt prima. Nu werk ik enkel 2D, maar vaak wel met grote bestanden (ondergronden van ca. 15 MB zijn geen probleem, ook 30MB niet.)
Wat absoluut bepalend is voor het werken met een dergelijk systeem is of je werkt vanaf een netwerk of stand-alone! Geen enkel bedrijfsnetwerk is capabel genoeg voor veel Cad-werkzaamheden qua laad- en opslagsnelheid, dus dat is een grote remming.
"Mijn" systeem draait dus op 32 bit, en dat merk je wel. Het systeem gebruikt maar 2.58 GB RAM, als je 4 GB hebt is dat best jammer. Maar ja, ICT op mijn werk wil zo lang mogelijk van 64 bit weg blijven...

Het beeldscherm is absoluut erg goed. Zeer scherp. Ik zelf gebruik de resolutie niet, dat is me te klein, ondanks de scherpte.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik werd door de moderator DaMarcus doorverwezen naar dit topic, want het was blijkbaar niet de bedoeling om een topic te openen voor een workstation laptop, dus m'n topic heeft nu een slotje.

Aangezien m'n hele startpost nogal lang is, zet ik hier alleen de belangrijkste punten neer. M'n originele topic kan je hier vinden.

Ik wil graag een nieuwe workstation laptop voor m'n studie (werktuigbouwkunde). Belangrijkste programma's die ik gebruik zijn Solidworks en Matlab. Tot nu toe heb ik drie laptop(series) gevonden die voldoen aan m'n eisen, namelijk de HP Elitebook 8540w, de Dell Precision M4500 en de Lenovo Thinkpad W510

Welke van die drie is dan de beste optie?

Alternatief is basis notebook + workstation desktop systeem, als dat een goedkopere optie is / een veel krachtiger workstation oplevert.

Ik koop sowieso een Dell U2711 scherm, of als tweede scherm voor m'n workstation laptop, of als scherm voor een workstation PC.

M'n budget is ongeveer €2000, voor de workstation laptop, voor de combinatie basis laptop + workstation desktop wil ik wel iets meer neer leggen. De Dell U2711 zit in geen van de gevallen bij dat budget inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

is het niet een idee een van de laptopprojecten mee te pakken? (het is overigens een elitebook, geen probook)

\[TU/e] Laptopproject 2010 - 2011

de specs zijn, buiten het scherm, en de i5, uitstekend, en als je zelf het RAM upgrade naar 8GB ben je significant goedkoper uit. Een SSD is eventueel ook een optie.
helaas noem ik hiermee wel de 2 belangrijkste punten (imo). Een goed scherm is gewoon van levensbelang, en een i5 is ook, tsja, budget als je van plan bent €2000 uit te geven.

een goede desktop lijkt mij een beter idee, voor amper €1500 heb je een desktop met alles erop en eraan, zeker als je hier ziet hoeveel moeite ze hebben on het budget úberhaubt vol te krijgen (onder andere een RAID setje, een €600 renderkaart, €400 monitor en een SSD worden ingezet :Y) )
een fatsoenlijke desktop is zeker een factor 2 sneller voor rendertaken, met de resterende €600 kan je dan een mooie ULS scoren met 8 uur accuduur, ASUS heeft op dit moment een hele mooie, GENETX heeft m ook.

...maar eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik er ook niet zoveel verstand van heb: ik doe dan ook geen grafische opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Is inderdaad een elitebook zie ik, maar dan nog is de GPU voor mij waardeloos, had net zo goed onboard / IGP kunnen zijn. TU Eindhoven heeft de 8540w, maar jammer genoeg heeft Universiteit Twente de 8540p gekozen

[ Voor 72% gewijzigd door Kid Jansen op 18-06-2010 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

De Universiteit Twente spreekt over een GeForce, echter is het een Quadro. De GeForce NVS5100 bestaat namelijk niet, de Quadro NVS5100 echter wel. Dit is een aanverwante van de Quadro FX880M. De onderlinge verschillen zijn, de FX880M schijnt net wat beter te presten op ISV-gebied en AutoCAD.

Wil je met je workstation ook gaan renderen op de cpu of de gpu? Een beetje desktop Quadro-kaart mag wat kosten. Ga je werken met de GeForce-kaart wordt het renderwerk afgehandeld door de cpu en zal ondere andere Realview niet werken. Mijn advies is om de notebook te nemen i.c.m. met de Dell U2711 en in de toekomst een workstation als pc aan te schaffen. Mocht de gpu van je notebook in de toekomst te traag worden om nog enigzins snel te kunnen renderen, kan je terugvallen op een workstation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat had ik wel al gezien ja, ik ben redelijk bekend met de Quadro series, probleem is dat Solidworks niet de Quadro NVS serie kaarten goedkeurt, alleen maar de Quadro FX serie. Voor solidworks had er dus net zo goed een IGP in kunnen zitten, want hij doet er toch niks mee.

Verder is het met lang niet alle CAD programma's zo dat ze de GPU echt aan het werk kunnen zetten, bij Solidworks wordt bijvoorbeeld alleen maar de viewport door de GPU gerenderd, hij kan niet helpen bij andere berekeningen of analyses. In de meeste gevallen is daarom de de Quadro FX 580 al genoeg, pas als je assemblies gaat gebruiken in de orde van 1000 parts is FX 1800 nuttig, en de FX 3800 of hoger kan je weer een behoorlijke stap hoger mee.

Ik neig zelf toch in de richting van basis laptop + desktop workstation, op het Solidworks forum adviseren ze dat ook. Met de laptop betaal je dan niet meteen de hoofdprijs voor alleen maar een professionele videokaart als verschil met een veel goedkopere vergelijkbare "gamelaptop". En met de desktop heb je veel meer vrijheid om hem af te stemmen op je wensen. Voor desktop systemen heb je al een losse ATI Firepro v3800 voor onder de €100, en een v4800 voor €165.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Ik had er niet bij stilgestaan dat de FirePro-serie ook prima met SolidWorks overweg kan. Zodoende dacht ik alleen aan de desktop Quadro FX-serie :$ Dan geef ik je ook geen ongelijk wat betreft je keuze om voor een basisnotebook + desktop workstation te gaan.

De vraag is alleen hoeveel je wil gaan uitgeven aan een een notebook. Ik raad je namelijk aan naar de zakelijke series van Dell, HP of Lenovo te kijken gezien zo'n notebook toch 3 / 4 jaar moet en vast ook een aantal keer mee wordt gezeuld. De ervaring leert dat een degelijke notebook ook wel een degelijk verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Zijn ook best interessante kaarten die ATI Firepro v3800 en v4800, hebben DirectX 11, en zijn sneller dan Nvidia Quadro FX 580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-06 22:23
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:43:
met de resterende €600 kan je dan een mooie ULS scoren met 8 uur accuduur, ASUS heeft op dit moment een hele mooie, GENETX heeft m ook.
Ik heb hem niet, enkel op het oog |:(

Maar aangezien ik vandaag geslaagd ben voor mijn afstuderen zal die laptop binnen enkele dagen worden aangeschaft. Het gaat overigens over de Asus U30Jc uit Duitsland.

Zelf vind ik het aanbod van de UTwente (waar ik volgend jaar ook zal doorstuderen) niet echt geweldig. Het is nog wel een goede deal voor het geld, maar niet echt de knaller die ik gewend was. De videokaart valt wat tegen, maar vooral ook de resolutie. Ook lijkt de prijs wat gestegen als ik me niet vergis. Voor de notebook is het wel een zeer nette prijs, maar voorgaande jaren was het aanbod toch echt een stuk scherper.

Deze keer kan ik zelf gerust om de laptop heen door een iets mindere U30Jc te nemen qua performance, maar wel geld uit te besparen en vooral een compacte notebook met 7 uur accuduur te nemen. Voor mij persoonlijk legt de HP het af tegen deze Asus die qua bouwkwaliteit zich ook kon meten met een Thinkpad volgens een reviewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ja klopt, de aanbieding voor dit collegejaar was veel scherper, een HP Elitebook 8530w voor €900. Het exacte model stond voor het dubbele in de pricewatch.

Die 8540p is niet hele slechte deal voor €988, maar het is lang niet zo scherp, aangezien dit model iets van €1400 kost dacht ik. Die probook voor €600 is al helemaal amper een aanbieding, gaat nog geen 20% vanaf volgens mij.

EDIT: net even Dell U2711 besteld: €894,58 incl. BTW en verzendkosten

EDIT2: dit leek mij wel een aardige selectie, vraag is alleen hoeveel zin het heeft om nu al te kijken, aangezien ik waarschijnlijk nog wel even wacht. Ik heb de laptop pas aan het eind van zomervakantie nodig, als ik hem 1 september heb is het wel goed (eerder zou wel fijn zijn, maar als het wachten de moeite waard is kan dat, want dan heb ik hem pas echt nodig). Overigens valt het wel mee hoe vaak ik hem mee zal zeulen, dus het hoeft geen 13-14" te zijn, veel vaker dan 2x per week zal het echt niet worden en het is maar 5 minuten fietsen naar de college gebouwen.

Enige nadeel is dat alle laptops in dit segment geen displayport hebben, dus ik kan de Dell U2711 pas volledig gebruiken zodra ik de desktop workstation heb. M'n huidige laptop heeft een single link DVI poort, dus ik kan het scherm in ieder geval op full HD resolutie gebruiken.

[ Voor 70% gewijzigd door Kid Jansen op 19-06-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
M'n DELL U2711 is binnen, moet nu dus maar eens gaan kijken naar die desktop workstation. Waar kan ik daar het beste mee verder gaan, want dit topic is voor notebook workstations? Ik mag zeker nog steeds geen nieuw topic openen?

[ Voor 45% gewijzigd door Kid Jansen op 24-06-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_c
  • Laatst online: 15-02-2022

T_c

Beste lezers,

Ik heb mijn oog laten vallen op een nieuwe Dell m4500, her en der op het web lees ik er goede dingen over maar kan er hier op tweakers nog weinig over terugvinden.

Korte Specs:
- Intel® Core™ i7-720QM
- 8GB 1333MHz DDR3 Dual Channel
- 1 GB NVIDIA Quadro FX 1800M
- 64GB Solid State Drive Mini Card
- 500GB (7200 Rpm) Serial ATA

Heeft iemand ervaring met dit model? Ik ben vooral benieuwd naar het scherm en de behuizing.

In hoeverre is het het waard om voor bovenstaande Drive configuratie te gaan waarbij je een SSD gebruikt voor je windows installatie + verdere software en de 500GB voor opslag van data. Is hier werkelijk snelheidswinst mee te behalen?

Bij voorbaat dank,

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
T_c schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 22:10:
In hoeverre is het het waard om voor bovenstaande Drive configuratie te gaan waarbij je een SSD gebruikt voor je windows installatie + verdere software en de 500GB voor opslag van data. Is hier werkelijk snelheidswinst mee te behalen?
Lastig te zeggen omdat het maar een inbouwkaartje is. Daardoor weet je niet de prestaties ervan en vaak valt dat dan toch tegen... Zelf heb ik wel SSD + HDD in mijn desktop, en dat werkt zeker fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_c

T_c

GENETX schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 23:44:
[...]

Lastig te zeggen omdat het maar een inbouwkaartje is. Daardoor weet je niet de prestaties ervan en vaak valt dat dan toch tegen... Zelf heb ik wel SSD + HDD in mijn desktop, en dat werkt zeker fijn.
Waar zou ik bij Dell dan naar kunnen vragen om vast te stellen wat de prestaties precies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Werk ik bij Dell?!... Op GoT verwachten we wel wat initiatief en dit zijn typische dingen die zelf uit kan zoeken. Zal vast wel ergens een nummer op hun site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_c

T_c

relax baas, het is weekend.

Ik bedoelde niet waar ik de klantenservice kon bereiken.
Jij laat weten dat jezelf een soortgelijke configuratie hebt (SSD + HDD), daaruit maak ik op dat jouw SSD aan bepaalde eisen voldoet die bij de Dell variant waarschijnlijk niet vanzelfsprekend zijn.

Ik wilde enkel weten of je me kon tippen naar welke specificaties van de Dell SSD ik kon vragen. Ofwel wat belangrijk is voor mij om te bepalen of het het waard is een dergelijke configuratie aan te schaffen.

Mijn kennis van/ervaring met SSD's is beperkt, dus vandaar mijn vraag.
Maar ik ga zelf wel op onderzoek uit, toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
OOh, dan had ik je vraag verkeerd begrepen, my bad. Je moet vooral letten op access times en schrijfsnelheden. Ook zou je er achteraan moeten of er TRIM ondersteuning op zit. Vervolgens kun je het beste de data van Dell vergelijken met andere goede SSD's zoals de Intel Postville.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321693

Hallo,
Ik wil na de zomer een nieuwe laptop aanschaffen met als hoofddoel: Videobewerking, photoshop etc.
Ik wil er rond de 2000 a 3000 aan uitgeven als dat nodig is.
Nou heb ik een aantal sites bezocht XXODD en BTO waar je zelf wat kan samenstellen.
Ik weet zelf niet goed wat nou ECHT belangrijk is voor een laptop waar ik op wil videobewerken.
Wil namelijk niet overbodig geld stoppen in bepaalde hardware als dat niet nodig is.
Wat ik wil:
Core i7 720QM of hoger
8 tot 12Gb intern
1000G HDD 7200rpm
Videokaart???? Weet dus niet hoe dit van belang is voldoet een GTX 285M of toch een GTX 480M

Wat ik ongeveer wil
BTO BOOK 18CL33-i7
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=475

XXODD XNi900f 17”
http://www.xxodd.nl/index.php?p=bestel&ID=453

OF een kant een klaar systeem van Toshiba die goedkoper is.
Toshiba X500-11U
http://be.computers.toshi...082282/toshibaShop/false/

Ik wil voor een een langere tijd door met deze laptop(nee ik wil geen desktop), daarnaast hou ik niet van lang wachten tijdens mijn videobewerking. De laptop moet in staat zijn snel te kunnen renderen en binnen no time pittige effecten op het scherm moet kunnen toveren. Wil namelijk meer gebruik van After effects gaan maken.
Zijn de XXODD of BTO over de top en moet ik voor de Toshiba gaan of is het nodig en geld waard.
Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 321693 op 29-06-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
1. Als je hem niet mee hoeft te nemen: Koop een desktop
2. Als je hem niet mee hoeft te nemen: Koop een desktop
3. Als je hem niet mee hoeft te nemen: Koop een desktop

Allereerst, een desktop is vele malen beter voor dit werk. Het is goedkoper, betrouwbaarder en een stuk sneller. De "laptops" die jij noemt zijn in mijn ogen namelijk helemaal geen laptops meer. Het heeft geen enkele meerwaarde tegenover een desktop, alleen maar nadelen.

Goed, als je zo nodig wel een lomp stuk beton met wat elektronica er in wil hebben, dan zijn er eigenlijk 2 opties. De XXODD heeft namelijk de sneller desktopprocessor die maar liefst 100W in een kleine ruimte moet zien weg te krijgen. Deze is echter wel heel snel. De BTO en Toshiba zijn ook prima opties (de Toshiba doet echt niet onder), maar hebben wel een koelere 45W notebookprocessor die maar 60% van de prestaties van eerdergenoemde XXODD levert. Dat ga je zeker merken bij deze taken.

Een klasgenoot van me heeft voor dezelfde doeleinden een desktop met Core i7 920 2,66GHz staan. Ook die is soms al wat traag met de bewerkingen. Je kunt eenmaal niet genoeg rekenkracht hebben eigenlijk. En vandaar ook mijn advies om een desktop te nemen. Als een laptop geen meerwaarde heeft (Zeker deze typen niet) dan kun je beter een vlotte desktop nemen die stabiel is. Want neem maar van mij aan dat notebooks echt ondingen zijn wanneer je ze niet per se nodig hebt.

Als eye opener, voor hetzelfde geld kun je een snellere desktop neerzetten en ook nog een rappe notebook kopen die een stuk draagbaarder is. Je kan dan ook altijd ergens anders in je huis bewerken via remote desktop zodat je alsnog alle snelheid van een desktop ter beschikking hebt. Dan heb je echter ook een notebook die je wel op je schoot kan houden zonder je ballen te verbranden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321693

Ik heb een desktop gehad Core i7 3.8GHZ (overclocked) 12gig ddr3 geheugen 1000gig 7200rpm opslag en een HD 5770 videokaart. Hier heb ik bijna nooit iets mee gedaan en die heb ik maar weer verkocht. Het gaat me er juist om dat ik mobiel moet zijn met dat apparaat voor school en straks werk. Vandaar een draagbare variant.

Dat laatste verhaal van jou spreekt me wel aan. Je hebt het over remote desktop. Kan ik dan met de laptop die ik nu heb(msi gx600) een desktop pc goed laten werken?
Dus stel ik bouw een krachtige desktop pc in elkaar die thuis in mijn kamer staat.
- Kan ik dan vervolgens op school via internet remote desktop laten werken?
- Werkt dit net zo snel als wanneer ik daadwerkelijk achter de desktop zelf zit?
- Kan ik het zo zien dat mijn Laptop dan puur een verplaatsbaar toetsenbord muis en het beeldscherm zijn van de desktop?
In dat geval sluit ik me bij je aan en zal ik weer een desktop samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Als dat een redelijk nieuwe laptop is, dan moet dat genoeg zijn. Eigenlijk enige belangrijke lijkt mij het formaat van het scherm en de resolutie voor de laptop. Want ik neem niet aan dat je altijd een tweede scherm gaat mee zeulen met je laptop, dus je moet wel alles op de laptopscherm kwijt. (ik heb altijd veel te weinig ruimte op een laptopscherm met dergelijke programma's)

Overigens zou ik eerst eens uitzoeken als ik jou was of de programma's die je gebruikt ook maar iets hebben aan de videokaart (ik betwijfel dat namelijk ten zeerste). Waarschijnlijk wordt alles door de processor gedaan, dus het enige wat de videokaart dan doet is een 2D beeld op je monitor weergeven, en daarvoor is een IGP ook wel genoeg. Hebben die programma's wel wat aan een videokaart, dan zal dat waarschijnlijk alleen gelden voor de professionele kaarten (Nvidia Quadro FX en Ati FirePro series). Als dat niet zo is kan je veel beter een veel sterkere processor kopen.

Verder weet ik niet of je SD of HD videobewerking doet, maar met HD maakt ook je hardeschijf opstelling nogal uit. Het is dan wel fijn om snelle schijven in raid 0 te hebben, of één of meerdere snelle SSD's in je systeem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 321693 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:33:
Ik heb een desktop gehad Core i7 3.8GHZ (overclocked) 12gig ddr3 geheugen 1000gig 7200rpm opslag en een HD 5770 videokaart. Hier heb ik bijna nooit iets mee gedaan en die heb ik maar weer verkocht. Het gaat me er juist om dat ik mobiel moet zijn met dat apparaat voor school en straks werk. Vandaar een draagbare variant.

Dat laatste verhaal van jou spreekt me wel aan. Je hebt het over remote desktop. Kan ik dan met de laptop die ik nu heb(msi gx600) een desktop pc goed laten werken?
Dus stel ik bouw een krachtige desktop pc in elkaar die thuis in mijn kamer staat.
- Kan ik dan vervolgens op school via internet remote desktop laten werken?
- Werkt dit net zo snel als wanneer ik daadwerkelijk achter de desktop zelf zit?
- Kan ik het zo zien dat mijn Laptop dan puur een verplaatsbaar toetsenbord muis en het beeldscherm zijn van de desktop?
In dat geval sluit ik me bij je aan en zal ik weer een desktop samenstellen.
Via internet zal het wel wat trager zijn. Ik weet niet exact wat de prestaties zijn... Wel kun je het inderdaad zien als een verlenging van muis, scherm en toetsenbord. Enkel de beelddata wordt gekopieerd van je desktop via het internet. Zelf gebruik ik het wel eens thuis, maar dat is meer met het schrijven van software ed.

Maar ik lees ook dat je je laptop mee wil naar school. Je hebt het nu dus echt over grote bakbeesten van 4kg en meer. Die wil je absoluut niet mee nemen naar school toe. Je sleept je werkelijk te pleures... 15,6" met 3kg is in mijn ogen toch wel de max om een beetje makkelijk mee te nemen. Dat is ook gelijk waar bij mij de definitie van laptop ophoud... Zelf ben ik nu dus ook overgestapt op een compactere 13,3" notebook omdat 15,4" me toch wat te lomp was. En anders is een desktop van 2000 euro met een vlotte Core i5 dualcore notebook ook haalbaar. Ook met die Core i5 kun je op zich nog wel aardig uit de voeten als het echt moet.

Stel dus vooral jezelf de vraag of je wel met een extreem zware en lompe "laptop" wil rondlopen. Die dingen die jij noemde zijn eigenlijk gemaakt om op het bureau te blijven staan en zo nu en dan mee te nemen naar een LANparty ofzo......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb inmiddels verschillende BBG's doorgelezen, en ook deze "oude" workstation BBG van Februari. De notebook die ik nodig heb moet virtuele servers / appliances gaan draaien ter demonstratie. Veel processorkracht + gb's is het uitgangspunt. Het budget wat ervoor beschikbaar is ligt zo'n beetje tussen de €1500,-/€1750,-

Het probleem waar ik tegenaan loop is het scherm. Als ik in de pricewatch met de schuifjes speel (Intel Core i7 720QM+, 4GB-8GB) komen er geen notebooks meer tevoorschijn als je als scherm 15,4'' "schuift".
De notebook gaat bij mijn bureau op een docking (is ook een eis, maar eerst maar eens een notebook) dus het scherm is van secundair belang (minder belangrijk dan het formaat).

Ook als ik op sites van bekende "zakelijke" notebook leveranciers kijk (Lenovo, HP en Dell) kom ik weinig tegen. Is het combinatie die ik uit mijn hoofd moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Uit het hoofd niet gelijk, maar een Intel Core i7 quad kom je niet snel tegen in kleine laptops. XXODD heeft ze wel in ieder geval en ook de 15,6" (nieuwe maat om op te letten door de 16:9 resolutie!) Studio 15 heeft ze wel. Dit zijn dan wel consumentennotebooks, dus bij jou niet echt van toepassing.

De Dell Latitude E6510 zou dan kunnen, maar die gaat incl. BTW over je budget... Ik zou sowieso verder dan de PW kijken, voor zakelijke modellen is dat toch niet altijd de beste plaats is mijn ervaring. Je kan ook nog kijken naar andere processors. Een Core i5 540M of i7 620M zijn ook heel snel en hebben VT-d ondersteuning. Het TDP is met 35W 10W lager als de quadcores en zijn daardoor ook sneller terug te vinden in 15,4/15,6" notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mmmm de E6510 is ook 15,6'. Probleem is dat ik nu al een vrij brede 15,4 notebook heb, en alle 15,6' notebooks zijn nog een dikke 1cm breder. Lijkt me bijzonder storend. Wat betreft die procs ben ik er helemaal uit, dus koos nu automatisch voor de quadcore. Accuduur (en dus stroomgebruik) zijn niet geweldig interessant als dat mijn keuze beperkt. Ik zal nog eens wat modellen onderzoeken, en kom hier later op terug.

Om eerlijk te zijn zeggen merken als XXODD me helemaal niets en zal dat wel snel afvallen. Morgen maar eens een 15,6 in een winkel bekijken. Bedankt.
Overigens, komt er in de nabije toekomst toevallig nog een NBBG - workstation aan? Heeft daar iemand zicht op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, geen workstation voor Augustus. Die staat in het thema van thin and light, multimedia en studenten klapdozen.

Als 15,6" je te groot is, dan kun je het sowieso vergeten met een quadcore. In 14" notebooks (15,4" wordt eigenlijk niet meer gemaakt namelijk!) kan zo'n 45W nooit worden gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 393957

Hallo iedereen,

Momenteel ben ik zoek naar een nieuwe laptop voor grafische en render doeleinden.
De programma's die erop moeten zijn o.a. :
CS5 mastercollection
Revit
Vectorworks 2011
autocad 2011

Het is de bedoeling dat als ik meerdere van deze programma's tegelijkertijd open heb staan dat ze optimaal werken, vooral wanneer ik aan het renderen ben. Ik heb zelf al gekeken naar de System Recommendations en voor alle programma's heb ik het volgende nodig:

Intel pentium 4 min.2GHz
windows 7 64-bit
4 GB RAM
grafische kaart van 1 GB

Aangezien ik een aantal jaar met deze laptop wil doen en de system Recommendations in de loop van de jaren kunnen veranderen dacht ik aan een 17 ich scherm, Intel Core i7 min.2GHz, windows 7 64-bit of Mac OSX, 4GB RAM, 500GB 7200rpm.
Ik heb rond gekeken en heb bijna geen laptops met deze samenstelling kunnen vinden. Degene die ik gevonden had hadden wel i7 ,maar minder dan 2 GHz of i7 maar geen 500 GB 7200rpm en soms 17 inch.

In eerste instantie wilde ik gaan voor een Macbook pro, maar denk dat ik met dezelfde samenstelling ergens anders goedkoper ben.

Nu is mijn vraag of ik goed doe aan deze samenstelling of heb ik bv. genoeg aan een i5 of is de grafische kaart belangrijker dan de snelheid van de processor?

Ik kom er niet meer uit. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Anoniem: 393957 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:11:
Degene die ik gevonden had hadden wel i7 ,maar minder dan 2 GHz of i7 ..
Als er als minimum eis een Pentium 4 2Ghz staat is het nogal onzinnig om te kijken naar een i5/i7 2Ghz, die twee zijn op die manier gewoon niet met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346574

misschien handig om ook je budget te vermelden. En alleen kijken in de pricewatch hier zal niet alle resultaten weergeven. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Dell (Sony, Apple etc) en configureer een model. Dan kom je meestal wel op een i7 met 500GB HDD, geheugen afhankelijk van wat je wilt en scherm etc ook.

Het hangt dsu gewoon allemaal van je budget af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:33
In jouw geval zou ik persoonlijk kijken naar de Sony Vaio F13 of Dell XPS17. Beiden met Full hd scherm, want jouw programma's vragen voldoende ruimte op het scherm. Verder is een i7 best wel aan te raden omdat je zelf al aangeeft dat je verschillende van die zware programma's tegelijk open wil hebben.

Over de grafische kaart: niet alle renderprogramma's maken hier goed gebruik van. Zul je zelf even moeten naar zoeken. (zoek bijvoorbeeld eens naar "cuda" van Nvidia).

Lees jezelf ook eens in over hyperthreating. Dan zul je zien dat een i7 wel serieus boven zijn toeren kan gaan als dat moet.

Verder moet je je afvragen of de laptop dringend is, of indien je nog even kan wachten tot de volgende generatie Intel-processoren goed ingeburgerd geraakt (zeker na het nieuws van vandaag...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:57
de meeste I7's in laptop zijn standaard downclocked tot onder de 2 ghz om het energie gebruik te reduceren. Als ze echter belast worden gaat de turbo boost aan en zijn ze dus veel sneller. Daarnaast is een quadcore op 1.7ghz sowieso sneller dan een single core op 2ghz met geparaliseerde taken(zoals renderen). De I7 is dus zeker een verstandige keuze voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346574

zoals hierboven ookal wordt aangegeven zit er een ontwerpfout in de Sandy Bridge chipsets. Hierdoor is het misschien handiger om te wachten met het aankopen van een nieuwe laptop. De sandy bridges zijn namelijk sneller als een i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de sandy bridges zijn i7... maar dan met een ander nummer erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 393957 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:11:
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik zoek naar een mobiele workstation voor grafische en render doeleinden.
De programma's die erop moeten zijn o.a. :
CS5 mastercollection
Revit
Vectorworks 2011
autocad 2011

Aangezien ik een aantal jaar met deze laptop wil doen en de system Recommendations in de loop van de jaren kunnen veranderen dacht ik aan een 17 ich scherm, Intel Core i7 min.2GHz, windows 7 64-bit of Mac OSX, 4GB RAM, 500GB 7200rpm.
Ik heb rond gekeken en heb bijna geen laptops met deze samenstelling kunnen vinden. Degene die ik gevonden had hadden wel i7 ,maar minder dan 2 GHz of i7 maar geen 500 GB 7200rpm en soms 17 inch.
15,6": HP EliteBook 8540w Mobile Workstation
17": HP EliteBook 8540w Mobile Workstation

Als kleurechtheid heel belangrijk is, dan neem je een Dreamcolor editie.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 07-02-2011 07:47 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Voor die tweede bedoel je de 8740w (er staat nu 2x 8540w, links zijn wel goed). Wanneer de refresh komt van HP weet ik nog niet, maar Dell komt zeer waarschijnlijk voor eind mei nog wel met de Sandy Bridge refresh van de Precision mobile workstation laptops (M4600 en M6600, ook met optie voor IPS scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nadat ik de SNB HP Envy 17 3D afgelopen weekend van mijn lijst met notebooks moest strepen (was #1) vanwege de voor mij onbruikbare CPU (géén vt-d), heb ik ik iets verder gekeken dan mijn #2 SNB MBP 17 en #3 SNB XPS 17 3D.
Gewoon voor de lol configureerde ik een Precision M6500 met ATI FirePro en schrok dat de prijs op "slechts" €2474,01 excl-BTW uitkwam. Snel uitgerekend naar €2944,07 incl-BTW.
De SNB MBP 17 die ik had geconfigureerd kwam uit op €2898,13 en de SNB XPS 17 3D op €2128,--.
Nu vind ik niets belangerijker dan het beeldscherm, liefst mat en 1920x1200. Dus wil ik best die M6500. Maar dan wel met SNB CPU.
Denken jullie dat de prijs voor de M6600 met FirePro en mat 1920x1200 scherm ongeveer gelijk blijft aan die van de huidige M6500 ?
(Net zoals bij consumer notebooks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het 1200p scherm gaat overigens verdwijnen, er komt een 1080p IPS scherm voor in de plaats. Net als in de HP's en waarschijnlijk ook lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Nee hè. Ik had gehoopt dat Dell niet mee zou surfen op die FHD-golf.
Dus blijft alleen de SNB MBP 17 over met een mat 1920x1200 scherm. Dan valt er niet veel meer te kiezen. Onbegrijpelijk.
Die resolutie van 1920x1080 begint mij flink te irriteren.

Bedankt maar weer DS voor de vlotte reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Is Nvidia Quadro ook goed, voor zover ik weet zijn bij de HP EliteBook 8760w en Dell Precision M6600 alleen maar de nieuwe Nvidia Quadro kaarten beschikbaar. Bij de 8560w en M4600 (beide 15.6") kan je wel voor ATI FirePro kaarten kiezen (weet alleen niet of dat al vanaf release zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Het gaat mij alleen om de kwaliteit en resolutie van het beeldscherm. Beiden hoog, maar het hoeft niet per sé "color critical" te zijn. (Zeg maar in de richting van.)

Ik heb eigenlijk helemaal geen Quadro of FirePro nodig. De FirePro is wel altijd veel lager geprijsd. Vandaar mijn keuze.

De applicaties die ik dagelijks gebruik hebben geen workstation grafische kaart nodig. B.v. VMware WS (echt veel), Adobe CS4 (vnl Illustrator), Cinema 4D Prime, Unity 3D, NetBeans, Aptana Studio, IBM Client Access.

Als referentie, ben ik redelijk tevreden met het 27" beeldscherm van mijn iMac (mid 2010) en heel tevreden met dat van de LaCie 326 (+hood + blue eye pro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Op diverse sites zie ik trouwens dat voor de M6600, de FirePro M8900 naast de Quadro 3000M en 4000M gepland is.

Heeft iemand het antwoord op mijn eerdere vraag over de prijzen ?
Weten jullie trouwens of de daadwerkelijke verkrijgbaarheid nog weken of maanden gaat duren in Nederland ?
Ik heb de notebook niet dringend nodig. Maar nog langer dan 4-5 weken wil ik niet meer wachten. Ik wil eigenlijk best wel de knoop doorhakken en eindelijk gaan bestellen, want ik wacht al sinds december.

[ Voor 7% gewijzigd door NxCPU op 25-03-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Die was ik nog niet tegengekomen, maar blijkbaar komt AMD inderdaad met opvolgers voor de M5800 en M7820, namelijk de M5950 en M8900. Die eerste heeft 1 GB GDDR5 en die tweede 2 GB GDDR5. Voor de rest kan ik er nog niet zoveel over vinden.

Overigens lijkt het er op dat bij launch de Quadro 5010M nog niet beschikbaar is, alleen de 3000M en 4000M in de M6600. Ik weet wel zeker dat die komt, want dat is de enige kaart met 4GB GDDR5 en ik had bij een presentatie van HP afgelopen dinsdag al gezien dat die 4GB de max wordt.

Die 5 weken worden wel aan de krappe kant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Ik heb eens naar dat pdf bestand (comparison chart) gekeken.
Het is inderdaad wel goed dat die 5010M gaat komen, want de 3000M is vrijwel gelijk in specs aan de FX 5000M.

Over de M8900 kon ik niet veel vinden eigenlijk. Zal inderdaad net te nieuw ziin.

Ik vond de vorige generatie al overkill. En ik heb zo'n workstation kaart eigenlijk niet nodig. Maar om Apple nu ongeveer hetzelfde te betalen voor lagere specs (zeker als ik al een recente iMac heb) is ook niet verstandig Maar ja, daar krijg ik weer native OS X en native Windows draagbaar en in één notebook voor terug. Het wordt er allemaal niet makkeljker op. Ik ga er dit weekend weer een paar uurtjes over denken samen met mijn eigen Excel comparison chart.

Ik denk dat het feit dat ik niet meer wil wachten toch de doorslag gaat geven.

[ Voor 5% gewijzigd door NxCPU op 25-03-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Je bedoelt neem ik aan deze tabel.

Ik vind het wel meevallen, velden waar verschil in zit:
Eigenschap3000M5000M5010M
CUDA cores240320384
Memory bandwith80 GB/s76.8 GB/s83.2 GB/s
TDP75 W100 W100 W
ECCNYY
Fast Double PrecisionNYY
Nvidia OptimusYNY

Heb je overigens ook [UTwente] Notebook Project 2011 - 2012 gezien?

[ Voor 9% gewijzigd door Kid Jansen op 25-03-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Precies. Ik had TDP, ECC, en Optimus buiten beschouwing gelaten omdat die de performance van de grafische kaart niet direct beinvloeden. Hoewel ik mij uit de periode dat ik een Iwill DK8N gebruikte nog kan herinneren dat de scrubs van het ECC geheugen een behoorlijke performance hit inhielden (negatieve invloed op de bandbreedte) en dus in het BIOS uitgezet werden door de meesten. Maar dat was ECC DDR2. Nogal een verschil met GDDR5.

Voor het UT Twente notebook project kom ik denk ik niet in aanmerking. Misschien wel als ik zeg dat ik 2 jaar Industrieel Ontwerpen in Eindhoven heb gestudeerd (voordat het Design Academy genoemd werd) en er toen mee gestopt ben. :+
Maar ik bezoek het draadje hierna wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik verwees naar dat draadje omdat ik daar ook het één en ander over de nieuwe Dell Precision en HP EliteBook mobile workstation notebooks heb gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Ik vermoedde al dat daar wat meer info over workstation notebooks te vinden zou zijn. Anders zou ik het verband met je verwijzing niet zien.

OT: Overigens is dat wat ik schreef over die 2 jaar studie en toen gestopt, de hele waarheid. Een van de weinige dingen waar ik spijt van heb, omdat ik het niet meer op kan pikken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Kid Jansen schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:43:

..........
Die 5 weken worden wel aan de krappe kant denk ik.
Enig idee hoe krap ?
6 weken? 10 weken ? 15 weken ?
(Ik beloof plechtig dat ik, ondanks mijn frustratie over het wachten, niet van de brug spring, of welke andere variant dan ook. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb geen idee wanneer hij precies in Nederland verkrijgbaar is. Die 5 weken is voor de release wel een redelijke schatting, maar hij is denk ik eerder in de VS of in Azië verkrijgbaar dan in de rest van de wereld, Europa zal daarom denk ik wel wat later zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Jammer, ik wacht nog wel tot mei. Als het dan nog niet duidelijk is kies ik voor een SNB MBP 17" met mat 1920x1200 scherm. Hopelijk heeft Apple de oververhitting en vastlopers dan al opgelost. (De notebook markt is in slechte staat, als je ook maar één wens hebt die afwijkt van wat voor Jan Doorsnee bestemd is.)
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
De 5 weken die je aangeeft, lijken inderdaad wel het minimum te gaan worden vóór de officiële introductie in de VS en Azië.

Ene Eric G., die het subdomein dell-lab op posterous.com heeft opgezet, en een zekere yelnoc4 en curry684, beweren dat althans in de comments van een blogpost over de M4600 en M6600.
"capaciteit in de fabriek is nu toegewijd aan de produktie van de nieuwe Latitudes en Optiplexes door de overweldigende belangstelling voor deze 2 systemen".
Ook wordt beweerd dat de Alienware M17X R3, XPS L702X en XPS L502X allemaal vertraging hebben opgelopen tot eind april, begin mei.
Maar alles op die blog is een beetje natte vingerwerk. Want zo staat er nog steeds in het betreffende blog artikel dat de Quadro 1000M en 2000M met GDDR5 zijn uitgerust, terwijl dit GDDR3 is.

dell-lab.posterous.com/precision-m4600-and-precision-m6600-more-info#comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
...Want zo staat er nog steeds in het betreffende blog artikel dat de Quadro 1000M en 2000M met GDDR5 zijn uitgerust, terwijl dit GDDR3 is.
Sterker nog, het is gewoon DDR3 (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Oh chips. 8)7

Ik heb trouwens besloten om nog maar rustig te wachten. Want het blijft toch wel een fors bedrag om een gehaaste beslissing te nemen, die alleen maar is aangespoord door ongeduld.
Deels kwam mijn beslissing ook doordat ik de Lenovo W520 aan het configureren was bij Lenovo US. Man wat een heftige notebook, Mat beeldscherm van15,6" met 1920x1080 resolutie, kalibrator, van i7-2620M t/m i7-2920XM, 4 x SO-DIMM. Alleen jammer dat slechts de Quadro 1000M en 2000M beschikbaar zijn en ook geen Blu-Ray speler. Even afwachten wat de W720 brengt. En de anderen natuurlijk. De furie is weer terug. ;)

EDIT: Ik snap trouwens niet dat ze die Windows XP Mode nog steeds aanbieden. Dat is toch gewoon een ontzettend vereenvoudigde VM om programma's te draaien die niet Vista/Win7 compatibel zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door NxCPU op 01-04-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roooii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-08-2023
Goedemiddag heren,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een laptop waarmee ik in de achtertuin mijn programmeerwerk kan doen Met een dag als deze is het natuurlijk zonde om binnen te zitten. Maar met zonlicht is mijn scherm zo goed als onleesbaar :(

Maar goed ik ben al wat wezen googlen en weet inmiddels dat er notebooks bestaan die hier voor gemaakt zijn. Echter kan ik alleen maar notebooks vinden van een paar jaar terug. Bestaan er ook i5 of i7 notebooks die goed zichtbaar beeldscherm hebben in de zon?

Alvast vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En om wat voor schermtechniek zou dit gaan dan? Ik ben erg benieuwd naar de door jou gevonden oudere modellen, want ik vind muv e-ink alles onleesbaar in de zon, zeker als je er op wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roooii
Misschien dat ik dit verkeerd heb opgevat. Maar deze Toughbook kan tegen zon. Verder vind je op google dat LG in 2008 de ontwikkeling van zo'n zonlicht-notebook heeft gestart.

http://www.ocruggedlaptop...onic_toughbook_cf_52.html Je betaald wel 1100 dollar extra voor een sunlight readable LCD.

Toughbook is net niet helemaal wat ik zoek, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1000 cd/m 8)7

Dat is wel leesbaar in de zon ja, het verbaast me niets dat het zoveel kost.

Je hebt de zgn pixel qi displays, een soort van hydride display met 3 modes: normaal, zonder backlit, en e-paper modus. Evengoed leesbaar in de zon als een krant.
Maar volgens mij zijn die er nog niet in formaten groter dan 10.1", de prijs is mij ook nog onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Het is niet zozeer dat de laptop tegen zon kan, maar dat deze laptop in de volle zon bruikbaar is. Dat optionele beeldscherm heeft zo te zien een helderheid van 1000 cd/m². Dat is voor een laptop echt extreem veel, hoger dan 250 cd/m² zie je zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roooii
Nouja dan houdt het op en zal ik moeten wachten totdat deze techniek wellicht beter en goedkoper wordt. Toch bedankt in ieder geval. Zo'n laptoptent is ook zowat :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Iemand op notebookreview.com heeft links naar de specificaties van de 8760W op de hp.com site gepost :
HP Elitebook 8760W specs
Ik herhaal de directe links hier even :
http://h18006.www1.hp.com...s/14000_div/14000_div.PDF
http://h18006.www1.hp.com.../14000_div/14000_div.HTML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik zag ook al iets van de 8560w voorbij komen ergens hier op GoT.

EDIT: hier dus janvanmil in "[Ervaringen] laptops met hoge resolutie ...".

[ Voor 45% gewijzigd door Kid Jansen op 12-04-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Op NBR zijn inmiddels links naar de Dell Precision M4600 en M6600 geplaatst op de Dell China site geplaatst.
(Ben ik even blij dat ik midden in de nacht wakker werd en niet meer in slaap kom.)

Met optie voor FirePro M8900.
"Let's get ready to rumblllllllllllllllllllllllllllllllllllllle".
Precision M6600 : translate.google.com/translate?u=china.dell.com%2Fcn%2Fbusiness%2Fp%2Fprecision-m6600%2Fpd&sl=zh-CN&tl=en&hl=en&ie=UTF-8

Precision M4600 : translate.google.com/translate?u=china.dell.com%2Fcn%2Fbusiness%2Fp%2Fprecision-m4600%2Fpd&sl=zh-CN&tl=en&hl=en&ie=UTF-8

Als die Precision M6600 met FirePro M8900 nu ongeveer evenveel kost als een fully loaded SNB MBP 17 dan ben ik best bereid een keer voor een Dell te betalen. :+

Vraaf mij wel af wanneer NL aan de beurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
De nieuwe Precision M6600 staat online!

Gistermorgen wilde ik de MBP bestellen. Vlug nog onderstaande MBP review gelezen. En weer twijfelen door throttling tot 1,4GHz, zie quote. Naar de Dell site, en daar stond de M6600 ineens.
Wel wat foutjes. FirePro M5950 bij de basis config. Maar na selectie is het toch een M8900. Touchscreen ook beschikbaar.

TEST Apple MacBook Pro 17 (Early 2011)
Unter Auslastung aller Kerne pendelt sich die Taktrate bei 2,3 GHz ein. Wird zusätzlich noch die AMD Grafikkarte ausgelastet, sinkt die Taktrate auf bis zu 1,4 GHz. Das Throttling-Problem besteht also auch beim aktuellen Modell und zieht sich durch die gesamte MacBook Pro Ära.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een laptop, die ik het liefst zelf wil samenstellen zoals je bijv. ook op de Dell website kan doen. Ik wil echter een 18.4 inch laptop, en bij Dell kom ik dan alleen uit op Alienware. Die wil ik niet, omdat de laptop een zakelijk uiterlijk moet hebben als ik wat laat zien in besprekingen etc. Mijn andere veto is acer (geen goede ervaringen mee). De NBBG's heb ik tot nu toe niet zoveel aan gehad :N . Ik heb al een 17.3 inch laptop gehad, en ik wil liever nog meer beeld (dus 18.4 inch), tenzij het echt niet anders kan.

Ik ga er zware programma's op draaien (opzich niet visueel), mijn eisen:
  • Quadcore > 3ghz
  • minimaal 12GB RAM
  • minimaal 1TB HDD (liefst meer)
  • webcam/microfoon
  • midrange videokaart (geen voorkeur)
  • 4x usb (3 is echt het minimum)
  • HDMI aansluiting
  • wireless kaart (logisch)
  • een accu die in ieder geval 3 uur mee kan onder load
  • win 7 x64 ultimate
Budget is in principe onbeperkt, maar voor de goede orde laten we het op €2500,- zetten. Heeft iemand een site of suggestie waar ik zoiets zou kunnen kopen? :9

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-05 15:25
pricewatch: Acer Aspire Ethos AS8951G-26312G87WN (LX.RJ202.041)

Of je schroeft een handvat aan een pc _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door WeeJeWel op 18-07-2011 19:34 ]

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 394775

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Niet echt een zakelijk uiterlijk met een tribal-led in de achterkant imho :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
@WeeJeWel
Sorry, geen Acer!

@Zandkasteel
Opzich mooi ding, maar mis daar toch wel het een en ander (geheugen, usb poorten) en de 2 GPU's zijn overkill.. + wat CLB zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 15:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

i7-740QM..
Idem. Hij gaat er zware programma's op draaien, waarom dan in hemelsnaam een processor van de vorige generatie? En i7-2720QM is letterlijk dubbel zo snel. :/

Ik denk trouwens dat er helemaal niets is wat aan je eisen voldoet. Je beste keuze is ingetwijfeld een dell, HP, of lenovo workstation met een 17" scherm oid. Een 18" met een beetje accuduur en zakelijk uiterlijk bestaat volgens mij niet.

Tevens, ik verplaats dit topic richting [NBBG Aanschaf] Workstation februari 2010. Zoals in het CSL beleid kunt lezen zijn losse aankoopadviestopics niet meer toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Beste Tweakers!

Ik ben al enige tijd aan het denken aan een nieuwe notebook, een die mijn huidige desktop en laptop zou vervangen. Waarom een notebook? Wel, ik heb gemerkt dat ik vaker en liever op de laptop werk, aangezien ik niet zo heel vaak thuis ben. Ook het idee dat ik overal kan verder werken spreekt mij feller aan dan thuis altijd binnen hetzelfde kamertje.

Mijn oog was gevallen op de Thinkpad W520, een redelijke krachtpatser met voldoende juice om het in het beste geval (volgens de spec sheet) 9u vol te houden.

Mijn budget
€ 2500

Schermgrootte
15" - 16". (Het liefst prefereer ik een FullHD resolutie.)

Mogelijke alternatieven
HP Pro/Elitebook, Vaio F & Z serie, Dell Latitude, Precision

Wat ga je voornamelijk doen op de laptop?
Software en web development, vlotte multitasking. Afhankelijk met wat ik bezig ben zal er ook wat vmware bij komen kijken.

Speel je games op je laptop?
Zo nu en dan, maar het is zeker geen must.

Verder vroeg ik mij af of garantie opties een deal breaker hoeven te zijn, aangezien ik mij vrij verwend voel met de uitgebreide garantie die ik heb op mijn huidige laptop, een Dell Latitude E6500.

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.notebookcheck....520-Notebook.53220.0.html

6 uur. Al vraag ik me af of notebookcheck niet grandioos de fout in is gegaan: volledig idle doet hij het meer dan 2x zo lang.

Die E6500 is toch nog niet zo oud? Anyway, ik zou kijken of je een M4600 of elitebook 8560w kan krijgen met IPS scherm, al zit je dan wel tegen het einde van je budget. De W520 met het matte 95% gamut scherm en de latitude E6520 lijken mij ook leuke opties met een quadcore en full-hd resolutie.

Als je web developpent doet, en je een kleurechte monitor nodig hebt zou ik overigens geen wide-gamut scherm nemen, maar ik weet niet wat jij onder webdeveloppement verstaat. Vergeet ook geen SSD aan te schaffen (evt nu alvast ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Gho, inderdaad. Zo oud is de E6500 nog niet, maar ik heb met dit toestel al redelijk wat problemen gehad (denk dat bijna elk onderdeel al wel eens vervangen is?) en na drie jaar heen en weer gesleur naar de les denk ik dat ik misschien wel toe ben aan een update. Ook meteen de reden dat ik in deze laptop geen geld meer wil pompen, als deze het begeeft is dat gelijk weggesmeten geld.

Die M4600 heb ik ook al overwogen, maar als ik bij Dell zou bestellen, zou ik meteen ook die garantie opties bestellen die ik nu ook heb en dan zit ik ver boven mijn budget. Dus als ik het zonder garantie shizzle zou moeten doen, leek de Thinkpad mij betrouwbaarder? Of is dit maar een gedacht?

Elite/Probooks zijn best awesome, maar ik heb moeite met het vinden van een winkel die deze van de hand doet dus deze heb'k maar gelijk links laten liggen.

En verder denk ik niet dat ik een kleurechte monitor nodig heb. Ik design wel af en toe iets maar een zo'n scherm lijkt me overkill. Ik steek liever mijn geld in een bakje waar veel performance in zit en die liefst van al tamelijk future proof is (ben niet echt van zin om elke drie jaar een nieuw toestel aan te schaffen) :9

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

[ Voor 16% gewijzigd door Pyr0wl op 09-08-2011 00:19 . Reden: Post een beetje aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou ikzelf een latitude E6520 bestellen met i7-2720QM of iets dergelijks. De W520 is zeker wel steviger en lichter, maar volgens mij een stuk duurder in Nederland. En HP's kan je ook niet samenstellen in de lage landen. Als je een van die 2 laatste laptops vind voor een aantrekkelijke prijs en de door jouw gewenste config zijn het wel aanraders: ik gok dat ze steviger zijn dan het dell assortiment. Ik hoor iig best vaak dat er weer problemen zijn met dell zakelijke laptops van de laatste generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Goed, ik heb eens op de site van Dell rond gesnuffeld en heb een nette Latitude E6520 config weten samen te stellen voor € 2.462,35.

Deze config bevat tevens 3 jaar ProSupport en Next Business Day On-Site Service + 3 jaar Accidental Damage-bescherming. Niet slecht zou'k zo zeggen.

De W520 is beschikbaar bij Tones: http://tones.be/shop_product.php?idx=111072, € 2.499,90

Ik denk dat het nu voornamelijk tussen Dell en Thinkpad zal gaan. Welke van die twee dat het gaat worden, laat ik voorlopig nog in het midden. In feite moet ik de laptop niet zelf betalen, dus het slimst lijkt me dan om één of drie modellen voor te leggen en te overleggen over welke het precies zal worden :P

Maar afgaande op de kwaliteit, denk je dat de Thinkpad beter is dan Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk het wel. De Dell heb je namelijk al voor €1000 http://cgi.ebay.com/DELL-...Nov05&hash=item2a12102f75 + whatever de garantie kost. je kan via de telefoon erg veel afdingen bij dell. Iets dergelijks word waarschijnlijk mijn volgende notebook over een jaar of 2.

De lenovo heeft overigens wel een redelijk overkill grafische kaart. Heb je dat echt nodig? En kijk ook even welk toetsenbord je het liefst hebt. De lenovo heeft namelijk geen numpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
Heb net even de spec sheet doorgenomen van de Dell Latitude E6520 en wat me voornamelijk tegen valt is dat het maximum geheugen dat je er in kwijt kan, 8GB is. Er zijn maar twee slots die elk 1, 2, of 4 GB ondersteunen.

Niet dat 8GB aan RAM te weinig is, maar ik had graag een notebook gehad die ik over tijd kan upgraden, zeker aangezien ik er toch zo'n vijf jaar mee wil doen.

Ik denk dat ik zowat beslist heb: naar alle waarschijnlijkheid zal het de Lenovo worden. De Dell latitudes zijn nice maar ik heb niet het gevoel dat dat meteen iets is dat ik zoek. De precisions zijn dat dan weer wel maar die zijn me net iets te duur (enkel zonder garantie opties zou het nog binnen mijn budget vallen, maar ik denk dat je bij een Dell misschien best wél de garantie opties neemt)

Qua performance/durability/toekomstbestendigheid/prijs scoort de Lenovo tot nu toe het hoogst in mijn ogen. (Correct me if I'm wrong though, dan herzie ik mijn beslissing en zoek ik weer even verder!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navigator88
  • Laatst online: 17-04-2023
Wellicht een vreemde combinatie
Dit omdat ik de laptop voor mijn studie wil gebruiken en daarnaast ook wil gebruik vbor (HD)videobewerking.
Daarom zou ik graag het volgende terugzien bij mijn nieuwe laptop:

minimaal 4 GB werkgeheugen
dedicated videokaart (ivm videobewerking)
minimaal 500 GB harde schijf
Windows 7
Intel i5 2410M >
Liefst 15.6 inch scherm

minimaal 1.5 uur zonder accu kunnen werken

Budget 600 -800 euro

Hieronder staat een selectie van de notebooks die ik tot dusver ben mede dankzij de NBBG's en andere topics ben tegengekomen. Eronder heb ik eigen opmerkingen staan.
Ik vind het lastig om hier een keuze te kunnen maken en ben benieuwd welke suggesties of eventuele andere mogelijkheden er zou kunnen zijn.

BTO P -Book (700 euro)
- 15.6 inch FULL HD LED Glare TFT, (resolutie 1920x1080)
- NVIDIA® GeForce® GT540 2Gb GDDR3
- Intel® Core™ i3-2310M. 2.10 GHZ 3Mb cache
- 2x4Gb BTO Selected DDR3-1333MHz
- 500Gb 7200 rpm, 16Mb cache (Max MB/s 80 lezen / 75 schrijven)

Hier zit ik tegen de lagere CPU aan te hikken en de meerprijs + Windows is me te veel

pricewatch: Samsung QX511-S02NL !
Intel Core i5 2410M
Werkgeheugen: 6144 MB DDR3 RAM
NVIDIA GeForce GT525M

GPU: GT 525 M Liever GT 540 M >

http://www.computerland.n...00_6gb_750gb/details.aspx (600 euro)
AMD Phenom II x4 A6-3400M - 1.4GHz / Turbo 2.3GHz
6GB DDR3 SODIMM
Grafische kaart Switchable: ATI Mobility Radeon HD6250 & ATI Mobility Radeon HD6650
Harde schijf 750GB - 5400rpm

17,3 inch (!)

pricewatch: Asus N53SV-SX289V
Intel Core i5 2410M
6GB DDR3 (SODIMM)
GeForce GT540M
640GB 5400rpm

pricewatch: Medion Akoya P6631 laptop
Intel® Core™ i5-2410M processor,
8 GB intern geheugen,
750 GB harde schijf,
GeForce GT540M

Medion als merk?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Voor videobewerking heb je vooral een snelle processor nodig. Een grafische kaart is volgens mij van ondergeschikt belang. Ik zou dus, daar ben je zelf ook al achter, minimaal kiezen voor een i5 2410M.

Enige wat deze mist is USB3.0 maar wel de snellere i7 2630QM aan boord met 4GB geheugen en een GT540M grafische kaart: pricewatch: Asus K53SV-SX174V

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 13-08-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsjuuh23
  • Laatst online: 31-05 22:58
De GT525M is heel makkelijk over te klokken naar de snelheden van de GT540M, kijk ook eens naar de Dell XPS 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Navigator88 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:03:
dedicated videokaart (ivm videobewerking)
Leesvoer: http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/8
BTO P -Book (700 euro)
- 15.6 inch FULL HD LED Glare TFT, (resolutie 1920x1080)
- NVIDIA® GeForce® GT540 2Gb GDDR3
- Intel® Core™ i3-2310M. 2.10 GHZ 3Mb cache
- 2x4Gb BTO Selected DDR3-1333MHz
- 500Gb 7200 rpm, 16Mb cache (Max MB/s 80 lezen / 75 schrijven)

Hier zit ik tegen de lagere CPU aan te hikken en de meerprijs + Windows is me te veel
Wat ga je dan doen? Ubuntu draaien?...
pricewatch: Samsung QX511-S02NL !
Intel Core i5 2410M
Werkgeheugen: 6144 MB DDR3 RAM
NVIDIA GeForce GT525M

GPU: GT 525 M Liever GT 540 M >
Waarom liever GT540m? Volgens mij maakt dat de ballen uit, en CUDA (zie link hierboven) wil je gewoon niet gebruiken.
Bovendien: dun en licht model, heb je dat echt nodig? Je kan €180 besparen door een minder licht en dun model te nemen: de K53.
http://www.computerland.n...00_6gb_750gb/details.aspx (600 euro)
AMD Phenom II x4 A6-3400M - 1.4GHz / Turbo 2.3GHz
6GB DDR3 SODIMM
Grafische kaart Switchable: ATI Mobility Radeon HD6250 & ATI Mobility Radeon HD6650
Harde schijf 750GB - 5400rpm

17,3 inch (!)
AMD voor videobewerken... nee
pricewatch: Asus N53SV-SX289V
Intel Core i5 2410M
6GB DDR3 (SODIMM)
GeForce GT540M
640GB 5400rpm
Je kan hem voor dezelfde prijs krijgen met een 1080p scherm. Niet doen dus, neem dan pricewatch: Asus K53SV-SX146V zolang hij nog leverbaar is.
pricewatch: Medion Akoya P6631 laptop
Intel® Core™ i5-2410M processor,
8 GB intern geheugen,
750 GB harde schijf,
GeForce GT540M

Medion als merk?!
Idem neem dan de K53 :)

Als je echt een beter scherm wilt dan wat er standaard in 99% van de laptop zit, kom je automatisch bij de xps 15 uit. Met i7 op het randje van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Dag allemaal, ik had van deze vraag eigenlijk een losse post gemaakt, maar die werd snel geliquideerd en toen kreeg ik deze thread als tip, dus bij deze:

Dag Tweakers, hopelijk breek ik hiermee geen richtlijnen, maar om het kort te zeggen: 't is moeilijk om door de bomen het bos te zien.

De situatie: ik ben fotograaf en heb sinds kort een werkplek buitenshuis. Toch wil ik thuis af ook kunnen werken, en gamen is ook nog een van m'n guilty pleasures waar ik rekening mee wil houden. Tenslotte is het fijn om bij shoots op locatie meteen het resultaat te bekijken. Dus een stevige laptop die niet onder doet voor een desktop is wat ik zoek.
Aangezien laptops nooit ideaal zijn om lang aan te werken, regel ik op beide werkplekken een goeie externe monitor, toetsenbord, muis en harde schijven (voor backup en archief, recent materiaal doe ik dan op de laptop). Daar kom ik verder wel uit (hoewel, als iemand tips heeft over het beheren van een snel groeiend RAW archief...), maar een goeie laptop kiezen blijft lastig.

M'n budget ligt rond de 1500,- euro inclusief BTW, maar een minder of meer is okee als dat qua prijs/prestatie te rechtvaardigen is. Qua scherm denk ik dat ik aan +/- 15" wel genoeg heb aangezien het meeste werk met externe monitor gedaan zal worden en 't op locatie vooral fijn is om wat meer dan de camera-LCD te hebben en toch relatief portable te zijn. Kleurechtheid is fijn, maar niet noodzakelijk om dezelfde reden. 17" ben ik ook niet vies van, als het betaalbaar blijft. Richting 13" zou eventueel ook kunnen als dat heel veel winst op andere componenten oplevert, maar dat lijkt me sterk ivm behuizing/warmte/etc.

De BBG's zijn ontoereikend aangezien het bijna altijd laptops met glossy scherm zijn, iets wat ik niet graag heb voor fotowerk (tenzij iemand me daarin gerust kan stellen), en ook omdat de krachtigere systemen vaak voor hardcore gamers bedoeld lijken, met alle design-verschrikkingen van dien. Super mooi hoeft niet, maar oranje spoilers op m'n laptop zit ik echt niet op te wachten.
Ik heb wat zitten bladeren op Eurocom.com, en daar kan je mooie systemen samenstellen, maar door de verzendkosten van boven de honderd euro lijkt me dat toch geen fijn idee. Via GoT kwam ik bij BTO uit, wat een goed Nederlands alternatief lijkt, maar als iemand een andere goeie leverancier weet hoor ik dat graag.

Van BTO zit ik nu bijvoorbeeld te kijken naar de X•BOOK 15CL37-ATI6990 QUAD (link). Die kan met mat scherm geleverd worden en valt zodanig binnen het budget dat ik nog wat kan upgraden.

Specifieke vragen
** Is het voor Lightroom en Photoshop beter om minder cores met een hogere kloksnelheid te hebben, of meer cores met een relatief lage kloksnelheid? In bovenstaand systeem kan ik de i7 2670QM (6MB cache, 2.20 Ghz, quad core) voor een meerprijs van 106 euro vervangen voor een i7 2620M (4MB cache, 2.7 Ghz, dual core), wat ik zou overwegen als het een merkbare winst oplevert met bijvoorbeeld het verwerken van RAW bestanden van rond de 20mp (veel meer wordt het binnen afzienbare tijd niet).

** Heeft een hybride harddisk echt voordeel ten opzichte van een traditionele schijf? Of kan je dan veel beter iets meer geld uitgeven aan een echte SSD? Edit: is het een goed idee om een SSD te nemen voor OS/programma's en pak 'm beet de foto's van de laatste drie maanden, en de rest van het archief extern te stallen op USB 3.0 schijven? Dan hoeft er verder geen tweede HD in, wat scheelt, maar ik moet wel met enige regelmaat beelden uit m'n archief halen dus ik hoop dat USB 3.0 een beetje snel genoeg is om dat makkelijk te doen via Lightroom.

** Kan ik er van uitgaan dat de grafische kaart (ATI HD Mobility Radeon 6990, 2GB DDR5) nieuwe games goed aan kan? Of moet ik daar sowieso niet op rekenen met laptop-kaarten en zijn ze vooral bedoeld als ondersteuning van de CPU bij andere grafische taken dan games? Dan zou ik kunnen overwegen om hier wat geld op te besparen en later een losse game-pc te kopen.

** Sneller RAM: is 't de meerprijs waard of zit de bottleneck al gauw bij andere componenten?

Ten slotte: hebben jullie met dit in gedachten misschien tips qua leveranciers (of wellicht kant-en-klare systemen van de bekendere fabrikanten)? En heeft het zin om te wachten op de nieuwe generatie Intel CPU's, die komt toch begin 2012?

Alvast heel erg bedankt voor enige antwoorden! Sorry als het niet specifiek genoeg was.

[ Voor 4% gewijzigd door Roel_D op 14-11-2011 16:56 ]

Pagina: 1 2 Laatste