Dag allemaal, ik had van deze vraag eigenlijk een losse post gemaakt, maar die werd snel geliquideerd en toen kreeg ik deze thread als tip, dus bij deze:
Dag Tweakers, hopelijk breek ik hiermee geen richtlijnen, maar om het kort te zeggen: 't is moeilijk om door de bomen het bos te zien.
De situatie: ik ben fotograaf en heb sinds kort een werkplek buitenshuis. Toch wil ik thuis af ook kunnen werken, en gamen is ook nog een van m'n guilty pleasures waar ik rekening mee wil houden. Tenslotte is het fijn om bij shoots op locatie meteen het resultaat te bekijken. Dus een stevige laptop die niet onder doet voor een desktop is wat ik zoek.
Aangezien laptops nooit ideaal zijn om lang aan te werken, regel ik op beide werkplekken een goeie externe monitor, toetsenbord, muis en harde schijven (voor backup en archief, recent materiaal doe ik dan op de laptop). Daar kom ik verder wel uit (hoewel, als iemand tips heeft over het beheren van een snel groeiend RAW archief...), maar een goeie laptop kiezen blijft lastig.
M'n
budget ligt rond de 1500,- euro inclusief BTW, maar een minder of meer is okee als dat qua prijs/prestatie te rechtvaardigen is. Qua
scherm denk ik dat ik aan +/- 15" wel genoeg heb aangezien het meeste werk met externe monitor gedaan zal worden en 't op locatie vooral fijn is om wat meer dan de camera-LCD te hebben en toch relatief portable te zijn. Kleurechtheid is fijn, maar niet noodzakelijk om dezelfde reden. 17" ben ik ook niet vies van, als het betaalbaar blijft. Richting 13" zou eventueel ook kunnen als dat heel veel winst op andere componenten oplevert, maar dat lijkt me sterk ivm behuizing/warmte/etc.
De BBG's zijn ontoereikend aangezien het bijna altijd laptops met glossy scherm zijn, iets wat ik niet graag heb voor fotowerk (tenzij iemand me daarin gerust kan stellen), en ook omdat de krachtigere systemen vaak voor hardcore gamers bedoeld lijken, met alle design-verschrikkingen van dien. Super mooi hoeft niet, maar oranje spoilers op m'n laptop zit ik echt niet op te wachten.
Ik heb wat zitten bladeren op Eurocom.com, en daar kan je mooie systemen samenstellen, maar door de verzendkosten van boven de honderd euro lijkt me dat toch geen fijn idee. Via GoT kwam ik bij BTO uit, wat een goed Nederlands alternatief lijkt, maar als iemand een andere goeie leverancier weet hoor ik dat graag.
Van BTO zit ik nu bijvoorbeeld te kijken naar de X•BOOK 15CL37-ATI6990 QUAD (
link). Die kan met mat scherm geleverd worden en valt zodanig binnen het budget dat ik nog wat kan upgraden.
Specifieke vragen
** Is het voor Lightroom en Photoshop beter om minder cores met een hogere kloksnelheid te hebben, of meer cores met een relatief lage kloksnelheid? In bovenstaand systeem kan ik de i7 2670QM (6MB cache, 2.20 Ghz, quad core) voor een meerprijs van 106 euro vervangen voor een i7 2620M (4MB cache, 2.7 Ghz, dual core), wat ik zou overwegen als het een merkbare winst oplevert met bijvoorbeeld het verwerken van RAW bestanden van rond de 20mp (veel meer wordt het binnen afzienbare tijd niet).
** Heeft een hybride harddisk echt voordeel ten opzichte van een traditionele schijf? Of kan je dan veel beter iets meer geld uitgeven aan een echte SSD?
Edit: is het een goed idee om een SSD te nemen voor OS/programma's en pak 'm beet de foto's van de laatste drie maanden, en de rest van het archief extern te stallen op USB 3.0 schijven? Dan hoeft er verder geen tweede HD in, wat scheelt, maar ik moet wel met enige regelmaat beelden uit m'n archief halen dus ik hoop dat USB 3.0 een beetje snel genoeg is om dat makkelijk te doen via Lightroom.
** Kan ik er van uitgaan dat de grafische kaart (ATI HD Mobility Radeon 6990, 2GB DDR5) nieuwe games goed aan kan? Of moet ik daar sowieso niet op rekenen met laptop-kaarten en zijn ze vooral bedoeld als ondersteuning van de CPU bij andere grafische taken dan games? Dan zou ik kunnen overwegen om hier wat geld op te besparen en later een losse game-pc te kopen.
** Sneller RAM: is 't de meerprijs waard of zit de bottleneck al gauw bij andere componenten?
Ten slotte: hebben jullie met dit in gedachten misschien tips qua leveranciers (of wellicht kant-en-klare systemen van de bekendere fabrikanten)? En heeft het zin om te wachten op de nieuwe generatie Intel CPU's, die komt toch begin 2012?
Alvast heel erg bedankt voor enige antwoorden! Sorry als het niet specifiek genoeg was.
[
Voor 4% gewijzigd door
Roel_D op 14-11-2011 16:56
]