Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Roel_D schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:29:
M'n budget ligt rond de 1500,- euro inclusief BTW, maar een minder of meer is okee als dat qua prijs/prestatie te rechtvaardigen is. Qua scherm denk ik dat ik aan +/- 15" wel genoeg heb aangezien het meeste werk met externe monitor gedaan zal worden en 't op locatie vooral fijn is om wat meer dan de camera-LCD te hebben en toch relatief portable te zijn. Kleurechtheid is fijn, maar niet noodzakelijk om dezelfde reden. 17" ben ik ook niet vies van, als het betaalbaar blijft. Richting 13" zou eventueel ook kunnen als dat heel veel winst op andere componenten oplevert, maar dat lijkt me sterk ivm behuizing/warmte/etc.
Wat voor scherm precies? Als je een 1440p of het scherm hebt moet je een laptop met displayport of dvi hebben, en dat zijn er maar heel erg weinig.
Een 17" kan ik je overigens moeilijk aanraden.. je komt dan al snel bij de 5KG uit, dat lijkt mij erg zwaar om mee te nemen, persoonlijk zou ik een 13" aanraden maar dat strookt niet met de rest van je eisen :P
De BBG's zijn ontoereikend aangezien het bijna altijd laptops met glossy scherm zijn, iets wat ik niet graag heb voor fotowerk (tenzij iemand me daarin gerust kan stellen), en ook omdat de krachtigere systemen vaak voor hardcore gamers bedoeld lijken, met alle design-verschrikkingen van dien. Super mooi hoeft niet, maar oranje spoilers op m'n laptop zit ik echt niet op te wachten.
Glossy schermen kom je nu eenmaal vaak tegen. Ik vind het niet eens erg: ik vind glossy schermen er een stuk mooier uit zien. Binnen heb je geen last van de weerspiegelingen.
Van BTO zit ik nu bijvoorbeeld te kijken naar de X•BOOK 15CL37-ATI6990 QUAD (link). Die kan met mat scherm geleverd worden en valt zodanig binnen het budget dat ik nog wat kan upgraden.

Specifieke vragen
** Is het voor Lightroom en Photoshop beter om minder cores met een hogere kloksnelheid te hebben, of meer cores met een relatief lage kloksnelheid? In bovenstaand systeem kan ik de i7 2670QM (6MB cache, 2.20 Ghz, quad core) voor een meerprijs van 106 euro vervangen voor een i7 2620M (4MB cache, 2.7 Ghz, dual core), wat ik zou overwegen als het een merkbare winst oplevert met bijvoorbeeld het verwerken van RAW bestanden van rond de 20mp (veel meer wordt het binnen afzienbare tijd niet).
Sowieso meer cores.. de i7-2620M is zo duur omdat het de snelstte 35w CPU is, niet omdat hij erg snel is..
** Heeft een hybride harddisk echt voordeel ten opzichte van een traditionele schijf? Of kan je dan veel beter iets meer geld uitgeven aan een echte SSD?
Het is zeker zijn geld waard, maar ik zou zelf meer uitgeven aan een SSD.
** Kan ik er van uitgaan dat de grafische kaart (ATI HD Mobility Radeon 6990, 2GB DDR5) nieuwe games goed aan kan? Of moet ik daar sowieso niet op rekenen met laptop-kaarten en zijn ze vooral bedoeld als ondersteuning van de CPU bij andere grafische taken dan games? Dan zou ik kunnen overwegen om hier wat geld op te besparen en later een losse game-pc te kopen.
jazeker. Kijk bijvoorbeeld eens http://www.anandtech.com/...r-radeon-hd-6970m-rocks/1. Dat is meteen een review van jouw mdel.
** Sneller RAM: is 't de meerprijs waard of zit de bottleneck al gauw bij andere componenten?
Neem ALTIJD het goedkoopste ram, de performancewinst is te klein.

Alternatieven? Ik dit formaat niets. Ik het 17" formaat heb je de M17x welke verassend goedkoop is voor wat je krijgt ( ~€1550 met gelijke config), maar die valt ongetwijfeld niet binnen jouw styling (al rekent hij in eigenlijk elk opzicht af met de clevo's). Je kan dan hoogstens een model nemen met een mindere grafische kaart.

Ik vind je keuze overigens niet ideaal. Je wilt hem mobiel gebruiken. Mobiel, een laptop van 3.5kg met een adapter van >1kg en een accuduur van 2 uur (met hoge helderheid ongetwijfeld nog minder). Daar zet ik grote vraagtekens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Superbedankt voor deze antwoorden, ben al een stuk dichterbij het doorhakken van de knoop!
Anoniem: 303530 schreef op maandag 14 november 2011 @ 22:05:
[...]
Wat voor scherm precies? Als je een 1440p of het scherm hebt moet je een laptop met displayport of dvi hebben, en dat zijn er maar heel erg weinig.
Een 17" kan ik je overigens moeilijk aanraden.. je komt dan al snel bij de 5KG uit, dat lijkt mij erg zwaar om mee te nemen, persoonlijk zou ik een 13" aanraden maar dat strookt niet met de rest van je eisen :P
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bij de BTO laptop die ik op het oog heb staat "HDMI aansluiting voor extern LCD scherm / HD TV" en "1 x DVI incl. HDCP (1080P Full HD)". Mijn huidige scherm is een HP LW2475w, met Display Port, DVI-D, DVI-I, en HDMI ingangen. Aangezien dat scherm me goed is bevallen wil ik er daarvan thuis ook één neerzetten. Lijkt me dat dit geen problemen op moet leveren, toch?
[...]
Sowieso meer cores.. de i7-2620M is zo duur omdat het de snelstte 35w CPU is, niet omdat hij erg snel is..
Ah, had niet door dat 't stroomverbruik zo'n factor in prijs is, maar dat is op zich natuurlijk logisch. Dan ga ik lekker voor de quad core. Geld kan ik dan in een SSD pompen.
Ik vind je keuze overigens niet ideaal. Je wilt hem mobiel gebruiken. Mobiel, een laptop van 3.5kg met een adapter van >1kg en een accuduur van 2 uur (met hoge helderheid ongetwijfeld nog minder). Daar zet ik grote vraagtekens bij.
Als ik 'm bij fotografie op locatie ga gebruiken zal ik toch meestal een stroompunt in de buurt hebben, en anders kan ik terugvallen op de camera-LCD en de histograph, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Wat betreft gewicht: liever performance in een zware bak dan een lichte rugzak en altijd het gevoel net iets te kort te komen. Spullen sjouwen is trouwens iets wat er bij hoort voor fotografen, vandaar dat ik zo snel mogelijk een eigen assistent hoop te hebben :D
Het grootste deel van de tijd zal ik 'm thuis of op kantoor op het bureau hebben staan...

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roel_D schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 15:47:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bij de BTO laptop die ik op het oog heb staat "HDMI aansluiting voor extern LCD scherm / HD TV" en "1 x DVI incl. HDCP (1080P Full HD)".
Dat scherm kan je aansluiten, als je echter een laptop neemt zonder DVI of displayport (en dat zijn er heel, heel erg veel) dan is dat meteen de maximale resolutie die je kan aansluiten.

Waarom zou je dan nog hoger willen? Nu, bijvoorbeeld om een pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 aan te schaffen.

En unrelated, ik zie even geen enkele reden om een pricewatch: HP LP2475w aan te schaffen in plaats van die dell. Ik zou daar even naar kijken voordat je een 2e exemplaar koopt.
Wat betreft gewicht: liever performance in een zware bak dan een lichte rugzak en altijd het gevoel net iets te kort te komen.
Je komt iets tekort. Namelijk stroom :+

Maar binnen jouw eisen is dit een goede laptop, ik zie zo even geen directe reden om een andere te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Dan is wat mij betreft de knoop doorgehakt, helemaal gezien de prijs/prestatie verhouding van de 6990M en het feit dat 'ie DVI heeft. Nog even twijfelen tussen hybride schijf of wat kleinere SSD, maar aangezien het gros van m'n foto's toch op externe schijven (USB3.0 of eSata) zal komen te staan lijkt de laatste optie me plezieriger. Dank voor de assistentie!

Ook een goeie tip van die Dell, volgens mij heeft een vriend van me die ook staan, kan ik 'm live bekijken. Was sowieso nog van plan wat extra onderzoek te verrichten voordat ik m'n tweede monitor zou kopen. Lees wel al dat 'ie niet perfect is qua kleur echtheid, maar om eerlijk te zijn ben ik daar niet zo'n mierenneuker in, zolang de foto maar mooi uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_vdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01-2021
Hallo,

Mijn laptop is pas kapot gegaan, tijd voor een nieuwe dus. Als ik kijk naar wat ik het meest gebruik zijn het eigenlijk maar 2 dingen die echt hardware vergen:
- Bewerkingsprogramma's (voornamelijk voor HD video's)
- HD beelden via hdmi naar mn hd tv streamen

pricewatch: Dell Studio 15 1555
Deze laptop had ik eerst, maar bij het streamen van full hd beelden naar mn tv kon hij nogal eens gaan haperen, ook mn videobewerkingsprogramma (sony vegas) liep nogal traag bij het editen van hd beelden

Hierboven stond al een bericht met gelijksoortig probleem maar vraag me af of het nog niet gedatteerd is en ik weet niet precies op welke specs ik moet letten bij de eisen die ik heb, dus een duwtje in de goede richting zou fijn zijn.

Heb een budget rond de 600 euro (700 max).

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een studio 1555 met of zonder 1080p scherm? Ik heb er ook een, en ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Ondanks dat de behuizing wel begint te kraken na herhaaldelijke operaties...
Tom_vdl schreef op zondag 22 januari 2012 @ 23:37:
- HD beelden via hdmi naar mn hd tv streamen
Dat ligt dan aan de software. Ik kijk af en toe een 1080p-filpmje, maar dat gaat prima met de juiste codecs. VLC bijvoorbeeld hoef je niet te proberen...
Heb een budget rond de 600 euro (700 max).
Bovendien vind ik je budget te laag. Als je een studio 15 met het 1080p scherm hebt, spaar dan nog even door. Anders.. Ik zou ook doorsparen. Voor €800 heb je een xps 15 met een i7 en een 1080p scherm, en beide dingen wil je met sony vegas niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_vdl
Volgens mij zonder 1080p scherm, was idd een prima laptop verder, was door mn eigen schuld kapot gegaan. Youtube kijken in 1080p ging wel prima maar echt een zuiver 1080p videobestand liep niet lekker, welke mediaspelers raad je aan dan behalve VLC? (die gebruikte ik zelf namelijk). Had soms ook last van een soort screen tearing wat net storend kon zijn.

Voor 800, bij welke modellen kom ik dan uit? losse specs zeggen mij helaas niet zo heel veel

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tom_vdl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:46:
welke mediaspelers raad je aan dan behalve VLC? (die gebruikte ik zelf namelijk). Had soms ook last van een soort screen tearing wat net storend kon zijn.
Windows media player home cinema classic

Ga ik geen geval lopen klooien met K-lite codec packs en dergelijke. Dat levert in de regel alleen maar gezeik ok. Met WMP-HCC werkt het in een keer, met bijna nul CPU load.

Je kan trouwens voor de studio 15 veel dingen op ebay bestellen, als het scherm of de behuizing stuk is loont het misschien om dat te vervangen.
Voor 800, bij welke modellen kom ik dan uit? losse specs zeggen mij helaas niet zo heel veel
De XPS 15. Als je snel bent kun je dit weekend ook nog een N53 op de kop tikken voor 580, maar als je dat niet red is de xps 15 zonder enige twijfel de beste keuze. Je hebt wel een creditcard nodig om op de juiste prijs uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_vdl
Ik had er perongeluk een glas water overheen gegooid en nu is hij volgens mij langzaam van binnen kapot gegaan, ik kan er nog eens naar kijken, heb hem zelf nog niet open geschroefd.

Is een 1080p scherm op je laptop alleen belangrijk als je ook op je laptop full hd wilt kijken? want ik stream namelijk alles via hdmi naar mijn full hd tv. Voor videobewerking heb ik eigenlijk alleen 720p nodig, 1080p voor films en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tom_vdl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:43:
Ik had er perongeluk een glas water overheen gegooid en nu is hij volgens mij langzaam van binnen kapot gegaan, ik kan er nog eens naar kijken, heb hem zelf nog niet open geschroefd.
Dan kan je hem afschrijven inderdaad...
Is een 1080p scherm op je laptop alleen belangrijk als je ook op je laptop full hd wilt kijken? want ik stream namelijk alles via hdmi naar mijn full hd tv. Voor videobewerking heb ik eigenlijk alleen 720p nodig, 1080p voor films en dergelijke
Juist niet. Voor films is het verschil klein. Wat wel belangrijk is het kwaliteitverschil (grootste reden dat ik de xps 15 aanraad in plaats van de N53/55. Het scherm daarvan is niet bijzonder, en de extra ruimte. Om je een idee te geven.

een kleine demonstratie
1080p forum768p forum1080p frowsen
768p bowsenAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JE9fmiQRJNGccuLn0LCcP0p1/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kMfp4MBj2g3h4oG9ajinLKmo/thumb.png

..raad zelf maar wat 768p en 1080p is.

Voor alles wat te maken heeft met text of veel informatie op je scherm, is een 1080p scherm een must. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_vdl
hmm ja maar is het dan ook niet makkelijker een 17'' scherm te hebben? anders wordt alles ineens een stuk kleiner lijkt wel.

Ik zat ook eens op de Dell website te kijken maar een XPS 15 met i7 en 1080p extra erbij is toch 1000,- en dat vind ik wel te duur

http://configure.euro.del...del_id=xps-l502x-proc-mod

[ Voor 19% gewijzigd door Tom_vdl op 24-01-2012 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tom_vdl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:24:
hmm ja maar is het dan ook niet makkelijker een 17'' scherm te hebben? anders wordt alles ineens een stuk kleiner lijkt wel.
Klopt. Maar ik heb er iig geen problemen mee.
Ik zat ook eens op de Dell website te kijken maar een XPS 15 met i7 en 1080p extra erbij is toch 1000,- en dat vind ik wel te duur

Nee. €800 met een kortingsbon en de haalmeeruitjekaart actie. https://www.haalmeeruitje...-pagina.jsp?id_part=30294.
Je kan die mooie sheet van mij gebruiken als rekenhulp. De checkbox voor de haalmeeruitjekaart actie staat helemaal rechts (en is 7 of 8%, niet 13% zoals in de sheet op dit moment.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_vdl
Oke thnx, die kortingsbon van Dell is geldig tot morgen zie ik, hebben ze vaak zulke kortingsacties want ik heb zelf geen creditcard, mn ouders wel maar daar ben ik pas weer in het weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De kortingsacties worden maanden herhaald voordat dell die vervangt. Er zijn vast redenen om haast te hebben, maar het aflopen van de kortingsactie is daar niet een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_vdl
Gelukkig, bedankt voor al je moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_vdl
Vandaag nog wat laatste dingetjes aan het bekijken voor de aankoop, viel me op dat de XPS 17 (met 17 inch scherm) eigenlijk net zo duur is als de XPS 15 (paar tientjes goedkoper zelfs) met voor zover ik het kan zien dezelfde specs:

XPS 17:
http://configure.euro.del...nldhs1&model_id=xps-l702x
* Extra full HD scherm

XPS 15:
* extra full HD scherm
* extra i7 processor

Beide hebben dezelfde gratis upgrades ook erbij en vallen onder de 10% kortingsregeling, is er dan een noemswaardig verschil dat ik hier mis? En het is zeker dat je de Dell korting + mastercard korting gewoon samen kunt stapelen (= 17% korting op het eindproduct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het anti-glare scherm moet je niet nemen. Aardig wat mensen zijn daar ontevreden over.

De XPS 15 is marginaal goedkoper, en de XPS 17 heeft een GT555m. En.. Dat is het eigenlijk, je krijgt 2x een goed scherm, en voor de rest zit er weinig verschil in.
Zie ook de bekende sheet. Mastercard is niet exact 7% korting, de sheet rekent het exact voor je uit, afgerond naar hele euro's :P

Maar ik zou niet de beslissing nemen op basis van specs of prijs, maar welke het beste bij je past. Een 17" is gewoon een onding om mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207800

Hallo allemaal

Ik ben de laatste tijd op zoek naar een goede snelle laptop en ik denk dat een standaard laptop eigenlijk niet aan de orde is omdat ik naast office/multimedia ook CAD wil kunnen gebruiken ivm werk en school. Mijn budget is ongeveer 1500 euro voor een laptop, 2 adapters en een dockingstation.

Hebben jullie een idee wat hier het beste bij past, mijn enige eisen zijn minimaal een 17 inch scherm, een i7 Quad core, 16GB geheugen, een 128GB SSD als hoofdschijf en nog een iets van 500 GB als backupschijf oid.

Wat betreft videokaart heb ik echt geen flauw idee wat een beetje redelijk is, zolang ik goed met (3D) cad aan de gang kan vind ik het best, er wordt niet op gegamed. Liever een stille laptop dan dat de nieuwste kaart erin zit.

Het valt mij alleen wel op dat de kosten soms (mijn inziens) toch wel heel erg hoog liggen.
Voorbeeldje, in de X•BOOK 17CL37-ATI6990 QUAD zit standaard 8 GB DDR3-1333 geheugen.
De meerkosten om dat uit te breiden naar 32GB (4x8) DDR-1333 ben je 386 euro verder.
Als ik bijvoorbeeld bij Azerty een setje DDR3-1600 2x8 GB kijk kost dat 125 euro x 2 is 250.
Naar SSD prijzen heb ik niet gekeken dus kan ik niks over zeggen.
Enige idee waar dat aan ligt? een leuke winst maken is natuurlijk logisch maar dit is toch een erg forse marge.

mvg, Davidian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207800 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:11:
Als ik bijvoorbeeld bij Azerty een setje DDR3-1600 2x8 GB kijk kost dat 125 euro x 2 is 250.
Sowieso, dumpen die upgrades bij de bekende merken. Die vragen over het algemeen forse marge. Zo vraagt dell 800 a 1000% marge op RAM, en kwam ik laatst tot de conclusie dat BTO 33% marge vraagt op windows, iets wat bij de overige merken er gratis* bij zit.

*Nee, niet gratis, maar met ongeveer 0% marge

Verder, ze BTO's, of beter gezegd, de clevo's, zijn tegenwoordig een mindere keuze. Ze presteren prima, maar de luxe is er gewoon niet. Het uiterlijk is niet voor iedereen, maar de Alienware M17x kost evenveel, en is verschrikkelijk veel beter op het gebied van kwaliteit. Stiller, langere accuduur, beter toetsenbord, beter scherm, zelfde prijs 8)7. De M17x is gewoon zo verschrikkelijk goed dat er niets anders is wat in de buurt komt.

Maar ik vraag me serieus af, heb je echt een HD6990m nodig voor CAD werk? Mijn boer gebruikt autoCAD met een GPU die tegenwoordig voorbij is gestreefd aan alle fronten door de IGP die je nu gratis bij een intel processor krijgt. Alvorens je iets gaat kopen, zoek dat even uit. Misschien doet de applicatie wel niets met non-quadro GPU's? Daar zit je dan met je onzuinige videokaart.

En ten slotte, een M17x of iets anders in dat segment weegt 4.5kg met adapter. Het pakket wat ik nu meesleep weegt 3KG en bevat precies evenveel pixels als het model in jouw post, als je mobiel wilt blijven, dan is een 15.6" echt het maximale wat je aan wilt schaffen.

Trouwens, ik keek in de pricewatch en zag 8GB DIMM's voor €50.. De laatste keer dat ik keek was dell de enige aanbieder, €400 ex. per stuk. Die zijn hard gedaald!

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 22-02-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentZijlstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-07-2018
Hallo mensen,

Doordat ik bijna klaar ben met school en ik een goeie nieuwe laptop wil, kwam ik ook uiteindelijk op Xnotebooks uit.
Ik ben Industrieel Product Ontwerper, dus uiteindelijk ga ik ook veel met CAD programma's doen, daarom leek mij een Quadro FX4000M wel een vereiste.

Nu kwam ik uit op deze config:

XNB Titan SA17 - HD6990 / GTX580 / FX4000 / FX5010
Beeldscherm / videokaart
17.3" Full HD (1920 x 1080)* NVIDIA QUADRO FX4000M / 2GB GDDR5 * DIRECT X11 NIEUW !
Nu met GRATIS Bright Pixel garantie, normale prijs € 75,-
Videokaart speciaal voor CAD/CAM toepassingen.
Glanzend of ontspiegeld
GAMUT GLANS HIGH CONTRAST SCHERM met 90% kleurechtheid ! NIEUW !
Processor
Intel Core i7 - 2760QM Quad Core (2.4GHz -3.5GHz) 6MB cache
Koeling
Freeze (Hoogste koelprestaties)
Geheugen
16GB DDR3-1333 ( 4 x 4GB )
Harddisk / SSD
128 GB SSD SAMSUNG 830 Sata-600 READ: 520Mb/s - WRITE: 320Mb/s ( met TRIM functie )
inclusief NORTON GHOST NIEUW !
2e Harddisk / SSD
750 GB 7200rpm S-ATA 16Mb cache
Opticals
Blu-Ray Combo Slot-In drive ( zonder lade )
Toetsenbord
Toetsenbord QWERTY * NEDERLANDS * (US International)
Wireless
Bigfoot N 1102 ( 300Mbps ) Snelste Gaming / Mutimedia wireless NIEUW !
Garantie uitbreidingen
2 jaar carry in
Draagtassen / Backpacks / Sleeves
17.3" Draagtas kleur Zwart * GRATIS *
-----------------------------------------------------------------
Totaal € 3.054,90 inclusief BTW

Hebben jullie nog suggesties of op/aanmerkingen?
Zelf weet ik niet zo goed wat ik beter kan doen met het ram geheugen.
Of sneller ram geheugen en dan maar 8 gb, of dus wat in deze config staat: 16GB DDR3-1333 ( 4 x 4GB )
Ik weet natuurlijk zelf ook wel dat quadro videokaarten voor CAD veel beter zijn dan geforce, maar denken jullie dat ik ook wel blij zal zijn met een AMD 6990M of GTX580M? Voor de quadro fx 4000M betaal je namelijk iets van 800 euro meer dan de AMD 6990M...

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 303530 haalt het bekende argument weer eens van stal.
In het 17" segment: de M17x, of niets. Dat ding is enorm goed, en nog beter geprijsd.

Verder:
• 17" is veel te groot om mobiel te blijven. een 17" kan je imo nauwelijks een laptop meer noemen.
• Als je bij een bedrijf gaat werken hebben ze daar ongetwijfeld desktops of een leuk contract met hp of dell, waardoor je een goedkopere laptop kan krijgen die beter is. De clevos zijn niet slecht an sich maar het toetsenbord is matig, hij is niet stil. Oke, veel laptops hebben dat. Maar niet voor deze prijs
• En als je zoveel geld uitgeeft heb je je laptop vast heel hard nodig, en dan valt 2 jaar carry-in garantie heel erg tegen: een workstation heeft standaard next busines day on-site.
• je vraagt je af of je wel een quadro of consumer GPU nodig hebt, dat moet je toch echt zelf uitzoeken. Ik zou het niet weten.

Bijvoorbeeld, een dell precision M4600 (15.6") met IPS scherm, 3 jaar garantie en een quadro 2000m (2/3e de prestaties van de 4000M) heb je voor €600 minder (zonder SSD). Ik heb nog geen seconde verder gekeken naar andere mogelijkheden, maar ik kan je nu al zeggen dat je beter de precision kan halen. De garantie en de kwaliteit van zoiets zijn zo enorm veel beter als zo'n clevo.

Je hebt zelfs de 17" versie van de precision voor minder dan de clevo kost. Ehh... zelfs de elitebooks zijn beter geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207800

Darkstone,

Bedankt voor je reactie, dat de laptop niet echt luxe eruit zien was mij inderdaad ook al opgevallen.
Bijvoorbeeld de Asus laptops vind ik er persoonlijk veel beter uitzien maar daar mis ik dan wel de mogelijkheid om zelf componenten te kiezen.

De MX17 heb ik trouwens wel mijn twijfels over, en eigenlijk maar om 1 hele lompe reden. Dat ding ziet eruit als de natte droom van 15 jarige pubertjes. Ik heb zelf het liefste een strakke, net afgewerkte beetje zakelijke laptop. Ik zit er ondertussen aan te denken om gewoon een asus oid te kopen met 4 geheugenbanken, een i7 Quad core en er dan zelf 16 of 32 GB Ram en 2 SSD's in te bouwen.

Voor wat betreft de videokaart, ik nam die notebook maar als voorbeeld, ik heb totaal geen verstand van videokaarten en ik zou dus ook niet weten wat er voldoet en wat niet. De enige vereiste is dat het wel een jaar of 4 moet meegaan en CAD applicaties ondersteunt omdat ik die nodig heb voor school en werk.

Verder denk ik dat ik toch zeker wel een 17 inch scherm wil hebben (mss zelfs 18). Ik zal in de toekomst toch best vaak vanuit een hotel aan school of werk moeten werken. Ik heb nu een 15,6 inch laptop van mijn werkgever en ik vind het scherm toch wel erg klein. Wat extra gewicht lijkt me niet zo ernstig, k koop gewoon een goede rugtas en dan lukt t wel. het meeste reizen gaat toch met de auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207800 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:47:
Bedankt voor je reactie, dat de laptop niet echt luxe eruit zien was mij inderdaad ook al opgevallen.
Bijvoorbeeld de Asus laptops vind ik er persoonlijk veel beter uitzien maar daar mis ik dan wel de mogelijkheid om zelf componenten te kiezen.
Maar heb je dat wel nodig? RAM kan je er ook zelf inzetten, sterker nog, dat raad ik aan. Zelfs iets als BTO vraagt hoge marges voor RAM, bij dell is dat nog veel erger.

Uit de pricewatch heb je al 8GB DIMM's voor 50 euro per stuk, let er wel op dat je een i7-27** of hoger nodig hebt om meer dan 16GB te kunnen configureren, dat is ook meteen het maximale van windows home premium.
De MX17 heb ik trouwens wel mijn twijfels over, en eigenlijk maar om 1 hele lompe reden. Dat ding ziet eruit als de natte droom van 15 jarige pubertjes. Ik heb zelf het liefste een strakke, net afgewerkte beetje zakelijke laptop. Ik zit er ondertussen aan te denken om gewoon een asus oid te kopen met 4 geheugenbanken, een i7 Quad core en er dan zelf 16 of 32 GB Ram en 2 SSD's in te bouwen.
32GB RAM: zie hierboven.

Verder, was zelf ook niet helemaal overtuigd van het uiterlijk. Een klasgenoot heeft echter een M14x, en dat is zeker een notebook die kwaliteit uitstraalt -ondanks de problemen van dat specifieke model.. Meer kwaliteit dan de T61p die ernaast stond (al is dat ook niet echt de designkeuze van een thinkpad.. efin). Maar inderdaad is het niet iets wat ik snel zou aanschaffen voor een zakelijke omgeving: de prijs kwaliteit is echter zo goed dat je er praktisch niet omheen kan.
Voor wat betreft de videokaart, ik nam die notebook maar als voorbeeld, ik heb totaal geen verstand van videokaarten en ik zou dus ook niet weten wat er voldoet en wat niet. De enige vereiste is dat het wel een jaar of 4 moet meegaan en CAD applicaties ondersteunt omdat ik die nodig heb voor school en werk.
Dan zou ik je toch eens aanraden wat onderzoek te doen. Je betaalt redelijk grof geld voor de applicaties die je gebruikt, dan mag je wel een beetje support verwachten over wat je het beste kan aanschaffen, lijkt mij. Ik zou overigens zeggen dat je werkgever dat ook wel moet weten. Je bent niet de enige CAD-er daar, hoop ik :P
Verder denk ik dat ik toch zeker wel een 17 inch scherm wil hebben (mss zelfs 18). Ik zal in de toekomst toch best vaak vanuit een hotel aan school of werk moeten werken. Ik heb nu een 15,6 inch laptop van mijn werkgever en ik vind het scherm toch wel erg klein. Wat extra gewicht lijkt me niet zo ernstig, k koop gewoon een goede rugtas en dan lukt t wel. het meeste reizen gaat toch met de auto :P
Eens. Het grooste nadeel van hoog gewicht is dan ook in het klaslokaal. Ik til mijn notebook 10x per dag op om hem ergens anders neer te zetten. Een laag gewicht bied dan gewoon een groot voordeel. Ik stoor me ook niet aan de kleine letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-11-2023
Hallo iedereen,

Volgend schooljaar heb ik een goede laptop nodig voor mijn opleiding en ik ben maar alvast wat aan het oriënteren.

Het is een grafische opleiding en er zullen veel zware programma's gebruikt worden, denk aan Maya, Zbrush en Photoshop. Ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer...

Mijn budget ligt rond de 1000-1200 euro.

Een i7 is voor mij denk ik wel een must. Ik weet echter niet de verschillen tussen de modellen in de i7-reeks... En een scherm van 15" zou mooi zijn (iets groter mag, kleiner niet) en minstens 4GB RAM. Hij moet ook weer niet al te groot/zwaar zijn want ik moet hem natuurlijk mee naar school nemen. De kwaliteit van het scherm is uiteraard ook erg belangrijk.

Ik heb zelf nooit een laptop gehad en ik heb er dan ook niet veel verstand van. Als jullie me misschien al bepaalde merken kunnen af/aanraden zou dat al erg helpen. Ik weet überhaupt niet of er een laptop is die aan mijn eisen kan voldoen voor mijn budget. (misschien komt er over een aantal maanden een mooi model uit? Ik heb hem pas volgend schooljaar nodig).

Als jullie mij hier een beetje mee kunnen helpen zou ik dat erg fijn vinden!

Alvast bedankt en de groeten, Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De goedkoopste i7, de i7-2670QM moet voldoen. Een i7-2620M is niet slim (dat is een dualcore). Sneller is overbodig. Tenzij je perse meer RAM wilt hebben dan 16GB, maar dat lijkt mij vooralsnog overbodig.
Een SSD is natuurlijk een must, en zoveel mogelijk RAM ook.
llrobinll schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:54:
Als jullie me misschien al bepaalde merken kunnen af/aanraden zou dat al erg helpen.
Sony kan ik iig afraden: de service is veel te slecht voor een student. Verder raad ik je ten zeerste aan te wachten op ivy bridge volgende maand. De snelheidswinst is niet enorm, maar je hebt hem toch pas volgens schooljaar nodig... Waarom zou je dan nu al iets kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Anoniem: 303530 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 21:43:
De goedkoopste i7, de i7-2670QM moet voldoen. Een i7-2620M is niet slim (dat is een dualcore). Sneller is overbodig. Tenzij je perse meer RAM wilt hebben dan 16GB, maar dat lijkt mij vooralsnog overbodig.
Een SSD is natuurlijk een must, en zoveel mogelijk RAM ook.

[...]

Sony kan ik iig afraden: de service is veel te slecht voor een student. Verder raad ik je ten zeerste aan te wachten op ivy bridge volgende maand. De snelheidswinst is niet enorm, maar je hebt hem toch pas volgens schooljaar nodig... Waarom zou je dan nu al iets kopen?
Ik ga zeker ivy bridge wachten, ik ben me nu dan ook echt nog alleen maar aan het oriënteren. Meer dan 16GB RAM lijkt me niet nodig. Een SSD is uiteraard ook mooi. Ik zit ook aan een IPS scherm te denken. Ik weet niet of dit gaat lukken met mijn budget?

Zou je me misschien nog enkele modellen aan kunnen raden die het volgen waard zijn?

In ieder geval al erg bedankt voor je hulp zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De nieuwe XPS 15 en... verder? IPS schermen beginnen bij 2x je budget, en de XPS 15 is al een jaar lang zowel de goedkoopste als de beste in jouw budget. Ik had er een post aan gewijd: Anoniem: 303530 in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 8".

En IPS schermen beginnen bij ongeveer 2x jouw budget. Kijk zelf maar: http://www.dell.com/nl/be...nlbsdt1&l=nl&s=bsd&~ck=mn dat is volgens mij de goedkoopste, al kan het zo zijn dat de elitebook variant iets goedkoper is (~€200) als je goed zoekt.

De HP envy 15 bevat wel een IPS scherm, maar ik hoor van praktisch iedereen dat het scherm zuigt qua kleurreproductie, en dat je beter de XPS 15 met het bekende 95% gamut scherm kan nemen... Geen aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 21:37:
De nieuwe XPS 15 en... verder? IPS schermen beginnen bij 2x je budget, en de XPS 15 is al een jaar lang zowel de goedkoopste als de beste in jouw budget. Ik had er een post aan gewijd: Anoniem: 303530 in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 8".

En IPS schermen beginnen bij ongeveer 2x jouw budget. Kijk zelf maar: http://www.dell.com/nl/be...nlbsdt1&l=nl&s=bsd&~ck=mn dat is volgens mij de goedkoopste, al kan het zo zijn dat de elitebook variant iets goedkoper is (~€200) als je goed zoekt.

De HP envy 15 bevat wel een IPS scherm, maar ik hoor van praktisch iedereen dat het scherm zuigt qua kleurreproductie, en dat je beter de XPS 15 met het bekende 95% gamut scherm kan nemen... Geen aanrader.
Van een IPS scherm zal ik dan maar af zien.

De Dell XPS 15 lijkt me inderdaad wel wat. Maar met een i7 quad core, SSD, 8GB RAM en HD scherm zit ik toch al gauw over de 1500. Ook is 8GB RAM (bij het huidige model) volgens mij de max. (zal wel genoeg zijn maar de mogelijkheid tot 16GB zou fijn).

Maar ik zal zeker het nieuwe model met de ivy bridge in de gaten houden (enig idee wanneer die te koop is?)

wederom bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

llrobinll schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 18:26:
De Dell XPS 15 lijkt me inderdaad wel wat. Maar met een i7 quad core, SSD, 8GB RAM en HD scherm zit ik toch al gauw over de 1500.
http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 + kortingsbonnen = € 762

2x pricewatch: Corsair CMSO8GX3M1A1333C9 erbij, en een pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB plus caddy, en je zit aan de ~€1020. Zo duur is hij niet ;)

Ik verwacht de nieuwe over een maand. Naast ivy bridge schijnt er een GT640m in te komen, die toch een redelijke upgrade is boven de 540m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Ha dat ziet er toch een stuk beter uit!

Dus meer dan 8GB kan dus wel? (4GBx2 per slot neem ik dan aan, of mis ik iets?)
En is zo'n SSD zelf inbouwen nog een gedoe? Is dat iets wat je gemakkelijk zelf kunt doen?

En hoe zit dat nou eigenlijk met die kortingen bij dell? Iedereen kan toch aan die kortingsbonnen komen (waarom geven ze dan niet gewoon standaard korting?) Ook zie ik dat de kortingen geldig zijn tot 28 Maart. Kan ik na die datum dezelfde kortingen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2 reepjes van 8GB. De reepjes van 8GB zijn echt gigantisch gedaald de laatste tijd, en een SSD inbouwen is niet heel erg moeilijk, de palmrest moet er wel af...

En die kortingen? Tsja. Ik vind het zelf ook een slecht systeem. De kortingen zijn vrij beschikbaar op internet, je moet alleen weten waar je moet zoeken.

http://www.shopkorting.nl/winkel/Dell
http://www1.euro.dell.com...s=nldhs1&ST=dell%20coupon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Als Ik dus zelf een ssd erin plaats moet de optische drive plaats maken voor de hdd en de ssd op de plaats van de hdd? Hopelijk passen ze in het nieuwe model alledrie...

Dat van die kortingen ga ik dan maar rustig uitzoeken tegen de tijd dat ik ga bestellen.

Verder ga ik uiteraard het nieuwe model in de gaten houden. Denk je dat de prijs hetzelfde blijft?

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

llrobinll schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:04:
Als Ik dus zelf een ssd erin plaats moet de optische drive plaats maken voor de hdd en de ssd op de plaats van de hdd? Hopelijk passen ze in het nieuwe model alledrie...
Klopt.

En nu je het zegt, je kan ook een msata ssd aanschaffen. Die kan je dan plaatsen naast de wifi-kaart. Het jammere is dat die dingen nauwelijks beschikbaar zijn.. Ze zitten in veel notebooks, maar los kan je ze niet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Ja las ik net hier: nieuws: Specificaties nieuwe Dell XPS 15 verschijnen online

Ik denk dat het voordeliger is om een zelf een msata-ssd aan te schaffen ipv. er een via Dell te bestellen toch?

Ik heb echter geen idee waar ik op moet letten... Ik kan wel het een en ander vinden, bijv. deze: http://www.google.nl/prod...AOpv50LsO&ved=0CHsQ8wIwAw
(was het eerste dat ik vond, heb verder geen idee of het iets is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alles wat van OCZ en andere vage merken is kan je direct afstrepen. Het is intel, samsung of crucial in deze markt. De rest is echt niets qua betrouwbaarheid met failure rates over de 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
oké, staat genoteerd, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Ha Darkstone,

De nieuwe XPS 15 is verkrijgbaar en de prijzen zijn belachelijk..... http://www.dell.com/nl/p/xps-15-l521x/fs

Ik wil minstens de i7 met 640m, 3 jaar extra in-home hardware support en 2 jaar accidental-damage en dan kom ik uit op € 1959,80......

Het verschil met amerika is extreem: zo is de nieuwe XPS 14 1099 dollar en in nl 1299 euro

Ook is het scherm waarschijnlijk minder dan het vorige model (geen B+RG) dus dit is ook jammer...
Ook de customization opties zijn verschrikkelijk...

Mijn vraag is dus: gaan deze prijzen nog dalen in de komende weken (door middel van aanbiedingen coupons?) denk je?

Zo nee, zijn er alternatieven? Misschien envy 15 (ik weet niet of dat scherm nog steeds geen rood kan weergeven) of een ander merk?

ik hoor graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben het met je eens. De prijzen zijn belachelijk. Ik ben best bereid wat meer te betalen voor extra features en meer kwaliteit. Ik zie vooral een achteruitgang in features en extra kwaliteit op punten waar de concurrentie (sony SE, MBP) nu nog steeds wint. Ik begrijp daarom zelf niet wat dell met deze laptop aan wil. Laat ze de prijs om te beginnen €300-400 omlaag doen.

De alternatieve.. die zijn wel in het voordeel van dell. De envy lijn is nooit kwalitatief geweest in mijn ogen. Je bent vast niet blij dit te horen, maar zo goed als de prijs/kwaliteit van de goede oude XPS 15 word het dit jaar niet meer. Enkel asus en sony doen goede pogingen met respectievelijk de N56 en sony SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Bedankt voor je advies, de asus N56 hield ik al in de gaten.

ik zit nu echter met het volgende probleem;
dit zijn de programmas die ik ga gebruiken:
-Maya
-Zbrush/Mudbox
-Houdini
-Alias automotive
-Adobe CS5
-V-ray

Nu las ik dit op de site van Autodesk: "Important note: Nvidia Kepler graphics cards (Geforce GTX 670-680-690) are not supported by Maya"

Betekend dit dat de 640m/650m ook niet ondersteunt worden (aangezien deze volgens mij ook Kepler zijn)?

Dan heb ik volgens mij de volgende opties:
-Fermi Nvidia
-Ati
-quadro/firepro (te duur?)

Zoals je merkt ben ik er nog lang niet uit...

Ik heb inmiddels mijn budget wel opgekrikt naar 1500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

llrobinll schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:36:
Betekend dit dat de 640m/650m ook niet ondersteunt worden (aangezien deze volgens mij ook Kepler zijn)?
Als dat er staat, ongetwijfeld.
Ik heb inmiddels mijn budget wel opgekrikt naar 1500...
Latitude E6530 misschien? etv vanaf ebay, vaak veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Ah bedankt, er zit zo te zien een aardige korting op dat model (maar nog steeds erg duur): http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/latitude-e6530/fs
Kun je btw als scholier/consument gewoon bij het zakelijk deel van dell bestellen?

Wel heb ik het volgende te horen gekregen van een werknemer op mijn (toekomstige) school: "The consumer (geforce) is all you need."

Hier zijn overigens de MINIMUM specificaties: http://www.nhtv.nl/filead...s_IGAD_3D_Visual_Arts.pdf

Ik heb laten weten dat er op de autodesk site stond dat de 600 serie niet ondersteund wordt en nu wordt er advies aan de leraren gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De geeiste specs zijn meestal onzin. Neem nu firewire. Ken jij nog laptops met firewire? :?

En volgens mij zal het in zo'n vaart niet lopen dat je een über GPU nodig hebt. Het meeste gebeurt met de CPU, maar ondergetekende is geen grafisch ontwerper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Ik wacht een reactie van m'n school af.
Ik hoop dat ze nu met wat duidelijkere specs komen...

ik vraag me alleen af bij welke winkel ik het beste terecht kan.
After sales is voor mij erg belangrijk aangezien ik toch wel afhankelijk ben van mijn laptop de komende jaren..
Weet je nog een goede winkel met een goed garantie plan? (afgezien van Dell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 15:22

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Asus schijnt garantie altijd goed en snel te regelen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
RoofTurkey schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:40:
Asus schijnt garantie altijd goed en snel te regelen.
Moet ik dan niet direct via Asus bestellen? Ik heb daar nog geen mogelijkheid voor gevonden.
Ik dacht dat als je via een winkel besteld dat je dan met de garantie/after sales van die winkel te maken krijgt?

In ieder geval bedankt! (ik heb je ook nog even een pm gestuurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 15:22

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Nee, dan koop je hem gewoon in een winkel alleen de garantie gaat (meestal) via de fabrikant en daar schijnt Asus altijd goed en snel werk af te leveren.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De garantie gaat nooit via de fabrikant, maar altijd via de verkopende partij. Dat sommige fabrikanten ook direct garantie aanbieden is een ander verhaal. Asus doet dat inderdaad, maar dat is geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Oke duidelijk. Ik begin echter steeds meer te denken dat ik meer aan een workstation laptop met quadro gpu heb...

Ik heb contact gehad met iemand van Bluelink en ik kan een "open doos" model van de Thinkpad W520 krijgen: https://www.bluelink.nl/product/NY54MMH
1800 euro incl. BTW met nog bijna 3 jaar garantie. (als het goed is is hij helemaal niet gebruikt)

Is dit wat? Of zijn er betere alternatieven op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De W520 vind ik zelf zo'n beetje de enige echte high-end workstation om de simpele reden dat hij lekker draagbaar is. 2.7kg met de grootste batterij en 8 uur doorwerken zonder adapter. Daar kan je met een elitebook alleen maar van dromen. En de precision.. die weegt 500gr meer en heeft grotere bezels. Dat is ook weer zo iets.. Het voordeel van de precision is wel het RGBled scherm.

Als je iets zoekt in dit prijssegment met een quadro ben je aan het goede adres. De vraag lijkt mij meer: heb je dat allemaal wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
dat vraag ik me op dit moment ook nog af ja...

maar op dit moment is mijn enige alternatief de Asus N56VZ (zover ik gevonden heb) )en aangezien die juiste versie nog steeds niet goed verkrijgbaar is in nederland... Ik vraag ik me ook af hoe betrouwbaar het apparaat en hoe goed de garantie is...
Dat zijn ook voordelen van de Thinkpad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.engadget.com/2...4700-m6700-document-leak/

Leuk dat ze even een bronvermelding geven. Ik ben diegene die scripts heeft draaien om de docs naar mij mailt zodra ze bij dell weer eens zo dom zijn om die er vroeg online te gooien. Vaak niet voor lang.

Zo. Dat moest er even uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llrobinll
Ha Darkstone (of wie dan ook), ik heb je hulp weer eens nodig.

Het lijkt me toch het veiligst als ik kies voor een laptop met een Fermi kaart.
Wat zijn dan mijn opties? De laptop moet ik voor volgende maand al hebben...

Alvast bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Bump vanwege NBBG voor oktober.
Pagina: 1 2 Laatste