Wat voor scherm precies? Als je een 1440p of het scherm hebt moet je een laptop met displayport of dvi hebben, en dat zijn er maar heel erg weinig.Roel_D schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:29:
M'n budget ligt rond de 1500,- euro inclusief BTW, maar een minder of meer is okee als dat qua prijs/prestatie te rechtvaardigen is. Qua scherm denk ik dat ik aan +/- 15" wel genoeg heb aangezien het meeste werk met externe monitor gedaan zal worden en 't op locatie vooral fijn is om wat meer dan de camera-LCD te hebben en toch relatief portable te zijn. Kleurechtheid is fijn, maar niet noodzakelijk om dezelfde reden. 17" ben ik ook niet vies van, als het betaalbaar blijft. Richting 13" zou eventueel ook kunnen als dat heel veel winst op andere componenten oplevert, maar dat lijkt me sterk ivm behuizing/warmte/etc.
Een 17" kan ik je overigens moeilijk aanraden.. je komt dan al snel bij de 5KG uit, dat lijkt mij erg zwaar om mee te nemen, persoonlijk zou ik een 13" aanraden maar dat strookt niet met de rest van je eisen
Glossy schermen kom je nu eenmaal vaak tegen. Ik vind het niet eens erg: ik vind glossy schermen er een stuk mooier uit zien. Binnen heb je geen last van de weerspiegelingen.De BBG's zijn ontoereikend aangezien het bijna altijd laptops met glossy scherm zijn, iets wat ik niet graag heb voor fotowerk (tenzij iemand me daarin gerust kan stellen), en ook omdat de krachtigere systemen vaak voor hardcore gamers bedoeld lijken, met alle design-verschrikkingen van dien. Super mooi hoeft niet, maar oranje spoilers op m'n laptop zit ik echt niet op te wachten.
Sowieso meer cores.. de i7-2620M is zo duur omdat het de snelstte 35w CPU is, niet omdat hij erg snel is..Van BTO zit ik nu bijvoorbeeld te kijken naar de X•BOOK 15CL37-ATI6990 QUAD (link). Die kan met mat scherm geleverd worden en valt zodanig binnen het budget dat ik nog wat kan upgraden.
Specifieke vragen
** Is het voor Lightroom en Photoshop beter om minder cores met een hogere kloksnelheid te hebben, of meer cores met een relatief lage kloksnelheid? In bovenstaand systeem kan ik de i7 2670QM (6MB cache, 2.20 Ghz, quad core) voor een meerprijs van 106 euro vervangen voor een i7 2620M (4MB cache, 2.7 Ghz, dual core), wat ik zou overwegen als het een merkbare winst oplevert met bijvoorbeeld het verwerken van RAW bestanden van rond de 20mp (veel meer wordt het binnen afzienbare tijd niet).
Het is zeker zijn geld waard, maar ik zou zelf meer uitgeven aan een SSD.** Heeft een hybride harddisk echt voordeel ten opzichte van een traditionele schijf? Of kan je dan veel beter iets meer geld uitgeven aan een echte SSD?
jazeker. Kijk bijvoorbeeld eens http://www.anandtech.com/...r-radeon-hd-6970m-rocks/1. Dat is meteen een review van jouw mdel.** Kan ik er van uitgaan dat de grafische kaart (ATI HD Mobility Radeon 6990, 2GB DDR5) nieuwe games goed aan kan? Of moet ik daar sowieso niet op rekenen met laptop-kaarten en zijn ze vooral bedoeld als ondersteuning van de CPU bij andere grafische taken dan games? Dan zou ik kunnen overwegen om hier wat geld op te besparen en later een losse game-pc te kopen.
Neem ALTIJD het goedkoopste ram, de performancewinst is te klein.** Sneller RAM: is 't de meerprijs waard of zit de bottleneck al gauw bij andere componenten?
Alternatieven? Ik dit formaat niets. Ik het 17" formaat heb je de M17x welke verassend goedkoop is voor wat je krijgt ( ~€1550 met gelijke config), maar die valt ongetwijfeld niet binnen jouw styling (al rekent hij in eigenlijk elk opzicht af met de clevo's). Je kan dan hoogstens een model nemen met een mindere grafische kaart.
Ik vind je keuze overigens niet ideaal. Je wilt hem mobiel gebruiken. Mobiel, een laptop van 3.5kg met een adapter van >1kg en een accuduur van 2 uur (met hoge helderheid ongetwijfeld nog minder). Daar zet ik grote vraagtekens bij.