The Battle off the PWM fans
Mijn doel met de Ipple i5 was vooral een stille pc te creeren, dat wilde maar niet lukken. Niet met de standaard Delphi fans, die in een server niet zullen misstaan.
De belangrijkste fan in het systeem is in mijn ogen de fan die op de 120 mm radiator zit. De voorste 92 mm fans zorgen gewoon voor een frisse lucht en de achterste 92 mm fans zorgen met de 120 mm fan dat de warme lucht uit de case verdwijnt.
De 120 mm fan zit ook vlakbij de spanningsregelaar van de CPU, die overigens in turbomode lekker op 3.06ghz zijn werk doet. De spanningsregelaar had echter geen luchtstroom, de 120 mm fan zit er namelijk vlak naast en zuigt lekker al de lucht weg voordat het over de spanningregelaar komt. Hier moet ik dus even wat aan doen.
Ik had nog een mooie Enermax "twister" 4 pins PWM fan liggen. Deze kan ik dus mooi op de PWM aansluiting van het moederbord zetten. Het voordeel van de PWM fan is dat de fans veel langzamer kunnen draaien en als het nodig is op full throttle kunnen. Er staat namelijk met een PWM aansluiting altijd 12 volt op de fan maar de 4e draad stuurt een frequentie naar de fan waardoor die op bijvoorbeeld 20%, 50% of 100% kan gaan draaien.
Laten we eerst maar 2 vliegen in één klap maken. De fan aanpassen zodat de spanningsregelaar van de CPU ook een briesje heeft en ik meteen een PWM fan.
Dit is/was de Enermax;
De "mooie" aluminium zij paneeltjes waar Enermax op staat zal ik aanpassen, ik laat gewoon een 1/4 weg;
Met plakband en spuitwerk vallen de logo's van Enermax niet meer op;
De Enermax fan heeft zelfs schakelbare ledverlichting in de goede kleur;
En de spanningsregelaar ( oftewel het gedeelte waar de Mosfet's onder zitten wordt nu ookl gekoeld);
The Battle starts.
Nu heb ik een hele mooie EVGA P55 Micro met PWM aansluiting. Na het aansluiten van de fan draait ie op 2200 rpm, een fohn is stiller. In het bios allerlei methodes geprobeerd maar niets werkte. Heb ik een aansluiting verkeerd gesoldeert? Is de fan stuk? Of is er iets anders aan de hand. Zelfs Speedfan kreeg geen grip op de fan. Al zette ik alles op 10% hij bleef maar spinnen. Na veel gegoogle blijkt dat het EVGA moederbord het probleem geeft. Het Forum van EVGA blijkt vol te staan met problemen over de PWM aansturing.... De hoop is dat met de eerstvolgende bios update hier iets aan gedaan is.
Dan maar een paardenmiddel gebruiken; een Zalman fanmate ertussen. Nu werkt het wel:
De fan draait op ongeveer 1000 rpm, is onhoorbaar en regelt zichzelf als de temperatuur boven de 50 graden komt. De voorste fans draaien in het begin niet eens die starten bij 40 graden. Kijk dat is nog eens een stil systeem;
Ook weer opgelost.
In de tussentijd ben ik ook maasr bezig gegaan met het tussenstukje tussen de 2 kijkvensters, is het zo wat?
Overigens heb ik jullie nog niet de front aansluiting laten zien met mijn eigen gefabriceerde 3 mm HD led;
1 gaatje boven de "aan" led zit ie verschoven, gezien?
dan maar aan, dan zie je hem wel;
Het was afgelopen week meer googelen dan bouwen, maar het eindresultaat komt in zicht.
tot smurfs