Inderdaad: een placebo an sich werkt niet. Het is het geloof erin dat het veroorzaakt. Idem met het nocebo effect, dus als je hebt gehoord van iemand dat een bepaalde kabel oid nooit goed kan klinken, je het ook ineens 'waarneemt' bij jou thuis.
Het feit dat ik me realiseer dat audiofilie voornamelijk op dat soort zaken drijft en er maar bar weinig écht reëel is, trap ik niet in die vallen en geef ik niet €1000 uit een kabeltje.
Wat dat wetenschappelijke verhaal over horen/niet horen betreft: daar zitten 2 kanten aan. Geluiden die buiten het hoorbare spectrum liggen kunnen wel degelijk bijdragen aan het totale geluidsbeeld. Anders kunnen we de triangel ook wel weglaten uit een orkest van 100 man met veel meer herriemakende instrumenten.
Maar er zijn grenzen aan alles. Er zullen best wel mensen zijn die boven de 20Khz kunnen horen (of waarnemen), maar dat zullen er niet veel zijn. En hoe ouder je wordt, hoe minder dat gehoor wordt, dus het zullen echt geen miljoenen zijn over de gehele wereld.
Er zijn ook andere dingen als herzen die bijdragen aan het geluid, of er afbreuk aan doen. Zoiets als jitter bijvoorbeeld. Ik heb de getallen allemaal niet meer in het hoofd (dementie) maar ook voor jitter is een een bepaalde grenswaarde waarbij wij het pas gaan waarnemen. Maar ook daar schijnen audiofielen een speciaal orgaan voor te hebben ontwikkeld, want bij ver beneden die grens claimen ze het te kunnen horen.
En zo gaat dat met heel veel dingen. Heel losjes is het op 'wetenschap' gebasseerd, maar dan vaak ook maar heel losjes. In theorie hebben ze gelijk en is er een meetbaar verschil tussen 2 kabels, maar in de praktijk kunnen ze het verschil nooit waarnemen, ook al zet je een pistool op het hoofd.
Exact dezelfde discussies worden gevoerd
door de fotografie gearheads (zij die denken dat duurdere spullen een beter resultaat geven). Maar als ik 10 foto's (A3 formaat) op een rij leg, kunnen zij onmogelijk de camera/lens combinatie bij de juiste foto leggen. Maar toch denken ze te weten dat een lens van €1600 beter is dan die lens van €500. Nou geef ik het hier even kort
door de bocht weer, maar in essentie komt het daarop neer.
Daarom zeg ik: audiofilie is 90% placebo/nocebo en 10% realiteit. Maar goed, het is een hobby en ieder het zijne natuurlijk.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL