Dat ziet er uit als Furutech, dus dan zal het Rhodium zijn.
Verwijderd
Geen matches
Ze lijken wel wat op de lieftallige Crushinatorbrama schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:59:
[...]
Whoah.. ik heb geen sterk uitgesproken smaak, maar die speakers zijn toch wel by far de meest lelijkste mormels die ik _ooit_ gezien heb. Afzichtelijk!

Mss moeten we zelf ook een handeltje opzetten, btw nummertje opzetten, stempeltje "goedgekeurd door tweakers" derop. (maw we maken zelf een review
) wat koperkabel gaan vlechten, sleafje errond een brico/gamma stekkerding kopen en antraciet verven. Iemand verzint dan een de best mogelijke naam (onder invloed van middelen mss) Wat glow in the dark verf erop, dan zeggen we dat deze overdag straling absorbeert ofzo en ze 's nachts afgeeft.
Dan doen we enkel stukwerk en vragen we ook lekker 2500/stuk.
één kabel verkocht zet ons dan allen even bannervrij
Dan doen we enkel stukwerk en vragen we ook lekker 2500/stuk.
één kabel verkocht zet ons dan allen even bannervrij
[ Voor 11% gewijzigd door Joindry op 08-08-2011 11:09 ]
Klopt, is deze connector. die ik er overigens best mooi uit vind zien.mace schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 10:39:
Dat ziet er uit als Furutech, dus dan zal het Rhodium zijn.
Maakt dat dan geen vlekken?Killer schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 01:45:
[...]
en soms is het wel grappig om een vervend audiofiel van zijn stoel te laten vallen

De makers van die kabels lachen zich de billen uit hun stringetjes, I kid you not...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
grappig daar had ik er 7 van liggen destijds, ben toen maar overgestapt naar de Dominus ipv deze dunne dropvetersFeaR schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 01:56:
[...]
Dat is zeker een koopje in vergelijking met deze kabels:
Purist Audio Design Aqueous Powercord:
[afbeelding]
[...]
overigens heb ik het merk een paar maanden geïmporteerd waarbij ik nu nog blij wordt van de marges
Aah! U heeft een financieel belang..Ray schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:15:
[...]
grappig daar had ik er 7 van liggen destijds, ben toen maar overgestapt naar de Dominus ipv deze dunne dropveters
overigens heb ik het merk een paar maanden geïmporteerd waarbij ik nu nog blij wordt van de marges
Damn you principes, that could have been me!
[ Voor 8% gewijzigd door brama op 08-08-2011 21:12 ]
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Indien er iemand geinteresseerd is in een handeltje:
Ik woon in Brazilie, en kan een heel mooie kwaliteit koperdraad in diverse diktes leveren tegen een heel redelijke prijs. Het koper gebruikt in de kabel is alhier geronnen en bewerkt, en het spreekt natuurlijk voor zich dat de uitwerking van het magnetisch veld (dat in het zuidelijk halfrond anders gepolariseerd is) tijdens de producutie van de kabel een enorme kwaliteitsverbetering oplevert voor zowel luidsprekerkabels als netkabels in audiofiele systemen wanneer gebruikt in het noordelijk halfrond.
Peter
Ik woon in Brazilie, en kan een heel mooie kwaliteit koperdraad in diverse diktes leveren tegen een heel redelijke prijs. Het koper gebruikt in de kabel is alhier geronnen en bewerkt, en het spreekt natuurlijk voor zich dat de uitwerking van het magnetisch veld (dat in het zuidelijk halfrond anders gepolariseerd is) tijdens de producutie van de kabel een enorme kwaliteitsverbetering oplevert voor zowel luidsprekerkabels als netkabels in audiofiele systemen wanneer gebruikt in het noordelijk halfrond.
Peter
[ Voor 4% gewijzigd door thesurfingalien op 08-08-2011 22:15 ]
“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”
Helaas geloof ik je alleen als je zelf een extravagant dure set thuis hebt staan, en een goed reputatie hebt opgebouwd in de audiowereld!thesurfingalien schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:03:
Indien er iemand geinteresseerd is in een handeltje:
![]()
Peter
@brama,
Dat van die extravagant dure set valt wel mee hoor
En iedereen die dit soort verhalen slikt valt voor mij in de catagorie goedgelovig.
Het is echter een feit dat zelfs een kabelmaker zonder enige reputatie die handelaren een (extreem) goede marge aanbied goede zaken kan doen. Hoe idioter het verhaal, hoe beter het loopt.
Ik heb indertijd wel eens een redelijk dure kabel "geopereerd", en het bleek niets anders te zijn dat een paar goede connectoren (ziekenhuis kwaliteit), 4 mm2 Belden kabel, gevat in een gardena tuinslang met wat krimpkous. Kosten EUR 450,- voor 1.5 meter. Gewoon (en op specificatie voor de toepassing zoals CD-speler, versterker, etc...) gemaakt door een Belg als ik mij niet vergis.
Das een leuk handeltje natuurlijk. En uiteraard kan de échte audiofiel het verschil tussen andere kabels en deze duidelijk horen.
Kortom, boerenbedrog is niet zo moeilijk
Peter
Dat van die extravagant dure set valt wel mee hoor
En iedereen die dit soort verhalen slikt valt voor mij in de catagorie goedgelovig.
Het is echter een feit dat zelfs een kabelmaker zonder enige reputatie die handelaren een (extreem) goede marge aanbied goede zaken kan doen. Hoe idioter het verhaal, hoe beter het loopt.
Ik heb indertijd wel eens een redelijk dure kabel "geopereerd", en het bleek niets anders te zijn dat een paar goede connectoren (ziekenhuis kwaliteit), 4 mm2 Belden kabel, gevat in een gardena tuinslang met wat krimpkous. Kosten EUR 450,- voor 1.5 meter. Gewoon (en op specificatie voor de toepassing zoals CD-speler, versterker, etc...) gemaakt door een Belg als ik mij niet vergis.
Das een leuk handeltje natuurlijk. En uiteraard kan de échte audiofiel het verschil tussen andere kabels en deze duidelijk horen.
Kortom, boerenbedrog is niet zo moeilijk
Peter
“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”
Food for thought...
Sinds 2009 is Nordost, toch geen kleine speler in de markt voor wat betreft kabels, betrokken bij een onderzoek (als opdrachtgever) om de invloed van kabels op klank meetbaar te maken. Er is wat documentatie beschikbaar op de Nordost-site, maar voor wat ik gelezen heb is nog geen wezenlijk resultaat geboekt. De info is overigens redelijk verstopt, en ik kan het niet terugvinden. Ik edit deze post als ik een link heb.
Wat ik hier vreemd aan vind is dat een kabelmaker kennelijk wél in staat is om, volgens eigen zeggen, een kabel (wat voor type dan ook) kan maken die een waarneembaar verschil of zelfs verbetering kan bewerkstelligen. Echter, getuige het onderzoek, is er dus geen enkele mogenlijkheid voor Nordost om dit specifiek meetbaar te onderbouwen. Gezien het fiet dat elke andere toepassing (Nordost maakt ook kabels voor NASA) dit zonder uitzondering vereist!
Wat ik mij dan ook afvraag is hoe een kabelmaker als Nordost een kabel kan ontwerpen zonder op de hoogte te zijn van specificaties (ze kunnen het immers niet meten) waaraan een beter-klinkende kabel moet voldoen...
Zouden ze dan bij elke wijziging een uitgebreide luistertest (blind welteverstaan) doen op een grote groep luisteraars? Ik geloof er niets van! Anders had dit toch echt wel uitgebreid op de site staan, en zeker in de diverse media genoemd worden!
Ik probeer overigens Nordost niet door het slijk te halen... Ik denk dat dit verhaal nét zo goed geldt voor andere kabelmakers!
Peter
Sinds 2009 is Nordost, toch geen kleine speler in de markt voor wat betreft kabels, betrokken bij een onderzoek (als opdrachtgever) om de invloed van kabels op klank meetbaar te maken. Er is wat documentatie beschikbaar op de Nordost-site, maar voor wat ik gelezen heb is nog geen wezenlijk resultaat geboekt. De info is overigens redelijk verstopt, en ik kan het niet terugvinden. Ik edit deze post als ik een link heb.
Wat ik hier vreemd aan vind is dat een kabelmaker kennelijk wél in staat is om, volgens eigen zeggen, een kabel (wat voor type dan ook) kan maken die een waarneembaar verschil of zelfs verbetering kan bewerkstelligen. Echter, getuige het onderzoek, is er dus geen enkele mogenlijkheid voor Nordost om dit specifiek meetbaar te onderbouwen. Gezien het fiet dat elke andere toepassing (Nordost maakt ook kabels voor NASA) dit zonder uitzondering vereist!
Wat ik mij dan ook afvraag is hoe een kabelmaker als Nordost een kabel kan ontwerpen zonder op de hoogte te zijn van specificaties (ze kunnen het immers niet meten) waaraan een beter-klinkende kabel moet voldoen...
Zouden ze dan bij elke wijziging een uitgebreide luistertest (blind welteverstaan) doen op een grote groep luisteraars? Ik geloof er niets van! Anders had dit toch echt wel uitgebreid op de site staan, en zeker in de diverse media genoemd worden!
Ik probeer overigens Nordost niet door het slijk te halen... Ik denk dat dit verhaal nét zo goed geldt voor andere kabelmakers!
Peter
Het is ook zo 'opmerkelijk' dat elke kabel die uitkomt weer een verbetering is t.o.v. het oudere type. En dat zonder te weten wat er nu anders aan is, waardoor hij beter klinkt. Als je dan ook nog eens bedenkt dat de meeste high-end kabel makers niet beschikken over een eigen productiefaciliteit (en dan doel ik op een fabriek die de 'rauwe' kabel fabriceert, zonder sleeves en connectoren) en ook niet beschikt over een eigen productiefaciliteit die connectoren e.d. maakt, dan vraag je je toch af hoe ze dat elke keer maar weer flikken..thesurfingalien schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:12:
Food for thought...
[...]

Het maakt ook niet uit hoe ze het doen, als je maar gelooft dat ze het doen....
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Ik ben zo'n believerEjorne schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 09:09:
Grappig... Ik heb niet echt de indruk dat hier veel believers meelezen, volgens mij niet één. Maar toch om de haverklap van die anti kabel reclame door jan en alleman...
Het komt erop neer dat je zelf eens het verschil moet horen. Bij een collega, vriend, winkel of wie dan ook.
Het is verspilde energie om te oordelen over iets wat je nog niet zelf hebt gehoord. Met bijvoorbeeld goede stroomvoorziening is er veel verschil te horen
De prijs zal wel de eerste struikelblok zijn. Een hoop winkels laten je het spul 30 dagen ofzo uitproberen. Je hebt al een goeie stroomkabel voor 50 euro ofzo.
Met een andere zekering van 2 tientjes hoor je al net zo veel verschil. Check dit topic op Htforum.nl eens.
Hier staan wat reviews over het gebruik van audiofiele zekeringen (scroll omlaag). Dit staat weliswaar op een commerciele webpagina, maar de bronvermeldingen verwijzen naar onafhankelijke magazines
(nee, ik ben niet van Kemp, toevallig staat op die pagina een mooie verzameling met links)
Tot nu toe hebben alle "hocuspocus" toevoegingen aan mn systeem véél nut. Het meeste verschil hoor ik met verbeterde stroomvoorziening. Het minst met onderzetters onder mn componenten. Spikes of kegels onder m'n speakers zijn daarentegen wél weer heel nuttig.
Succes
Lol ^^
Geef jij zo veel geld aan dit soort onzin uit dat je te weinig geld hebt om een nieuwe tv te kopen ?
Of gaat het jou puur alleen om de audio en kijk je nooit films ?
https://picasaweb.google..../Hifi#5484826850328974594
Geef jij zo veel geld aan dit soort onzin uit dat je te weinig geld hebt om een nieuwe tv te kopen ?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Ik zie geen bron vermeldingen, alleen reviews van bladen/websites die een twijfelachtige eer hebben betreffende objectiviteit en 'echte' kennis...YoG schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:19:
Hier staan wat reviews over het gebruik van audiofiele zekeringen (scroll omlaag). Dit staat weliswaar op een commerciele webpagina, maar de bronvermeldingen verwijzen naar onafhankelijke magazines
(nee, ik ben niet van Kemp, toevallig staat op die pagina een mooie verzameling met links)
Dan moet je ook zelf eens een dubbelblindtest doen, en bijlezen over:YoG schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:19:
[...]
Ik ben zo'n believer. Het is een beetje vermoeiend om steeds de discussie aan te gaan. Daarom houd ik het bij deze enkele post. Ik zal ook niet teveel uitweiden.
Het komt erop neer dat je zelf eens het verschil moet horen. Bij een collega, vriend, winkel of wie dan ook.
Het is verspilde energie om te oordelen over iets wat je nog niet zelf hebt gehoord. Met bijvoorbeeld goede stroomvoorziening is er veel verschil te horen
Placebo Effect ( Wikipedia: Placebo )
Cognitive Dissonance ( Wikipedia: Cognitive dissonance )
Misschien wil Killer wel een keer langskomen om zo'n test te doen. Verder staan er genoeg argumenten in de rest van het topic. Het lijkt wel een discussie over God bestaat vs God bestaat niet
Ik zal de discussie niet aangaan. De vraag die wie hier stellen is ook niet of mensen verschil waarnemen, dat doen ze aantoonbaar wel. De vraag is alleen wat de veroorzaker van dat verschil is.YoG schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:19:
[...]
Ik ben zo'n believer. Het is een beetje vermoeiend om steeds de discussie aan te gaan. Daarom houd ik het bij deze enkele post. Ik zal ook niet teveel uitweiden.
[...]
En als jij ervan overtuigd bent dat je een verschil hoort door gebruik te maken van audiofiele zekeringen, dan moet je ze vooral blijven gebruiken. Ik zal ook niemand afraden een bio-stabiel te gebruiken als hij\zij overtuigd is van de werking ervan en deze dagelijks ervaart.
Indien je echter benieuwd bent naar de werkelijke oorzaak van de waargenomen veranderingen, dan wil ik je graag op weg helpen om tot nieuwe inzichten te komen.
Ben je je er wel van bewust dat de audiofiele zekeringen lang niet altijd voldoen aan de specs. van de originele zekering? Mij maakt het verder niet uit hoor, maar in een aantal gevallen (stroomstoring, bliksem, etc..) hoor je door gebruik te maken van die zekeringen ineens zomaar een enorm en duidelijk aantoonbaar verschil...Enjoy the Silence. Ik verdien er bij tijd en wijle leuk aan in ieder geval
[ Voor 13% gewijzigd door Killer op 10-08-2011 10:43 ]
Dat is dan weer een uitstekend voorbeeld waar gefocussed wordt op details met minimale invloed, terwijl er weinig aandacht besteed lijkt te zijn aan iets basaals als accoustiek en plaatsing van speakers (of überhaupt symmetrie; zijn dat nou 2 verschillende speakers??). Aan de prullaria te zien is dat wellicht een gevalletje WAFKain_niaK schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 02:22:
Lol ^^
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door brama op 10-08-2011 10:52 ]
Ik kan me voorstellen dat er verschillen kunnen zijn tussen kabels terwijl de 'sceps' zeggen dat dit niet mogelijk is. Ik hoor namelijk ook verschillen daar waar de scep zegt onmogelijk te zijn. Hoewel ik het voor mezelf blind heb vastgesteld. Ik weet dat een verschil ook alleen in de beleving kan bestaan. Maar ook weet/vind ik dat een dbt een grijs gebied kent, dus geen uitsluiting is of een verschil wel of niet bestaat.YoG schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:19:
[...]
De prijs zal wel de eerste struikelblok zijn. Een hoop winkels laten je het spul 30 dagen ofzo uitproberen. Je hebt al een goeie stroomkabel voor 50 euro ofzo.
Met een andere zekering van 2 tientjes hoor je al net zo veel verschil. Check dit topic op Htforum.nl eens.
Tot nu toe hebben alle "hocuspocus" toevoegingen aan mn systeem véél nut. Het meeste verschil hoor ik met verbeterde stroomvoorziening. Het minst met onderzetters onder mn componenten. Spikes of kegels onder m'n speakers zijn daarentegen wél weer heel nuttig.
Succes
Zelf heb ik echter nog nooit een verschil tussen kabels gehoord. Een keer tijdens een beurs werd er het verschil tussen usb kabels gedemonstreerd. Het was er zo druk dat ik niet op de geode plek stond/zat maar net in de deuropening. Echter waren meer mensen in zo'n benarde posititie. Ik was toch wel nieuwsgierig en heb me zelf overwonnen om te blijven staan in dat kippenhok. Toen de tweede kabel (welke de betere moest zijn) werd aangesloten hoorde ik veel mensen bevestigend antwoorden toen de kabelmeneer zei "hoor je wel hoeveel verschil dat geeft? bijzonder he?" Maar ik kon met geen mogelijkheid verschil waarnemen. Maar goed, echt representatief zal deze 'test' natuurlijk niet zijn geweest. Niet voor mijn eigen beeldvorming en helemaal niet op wetenschappelijk vlak...
Maar ik neem in ieder geval niet maar zo het (mi "plank voor de kop") standpunt aan dat als een verschil klein is, dit dan maar meteen als onhoorbaar en placebo bestempeld moet worden...
Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...
Het punt van zo'n test met "we sluiten nu de 2e kabel aan" is dat je wéét dat het de 2e kabel is en dat je hoofd zichzelf dan vanalles wijs maakt; da's een menselijke eigenschap en daar heeft iedereen last van, met name als hij/zij denkt er geen last van te hebben
Hee hee. Niet zomaar een plank he. Het is dan natuurlijk wel een plank met vioollak en harmonisch afgeronde hoekjes. Kan ik je leveren voor een schappelijk prijsje.Ejorne schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:58:
Maar ik neem in ieder geval niet maar zo het (mi "plank voor de kop") standpunt aan dat als een verschil klein is, dit dan maar meteen als onhoorbaar en placebo bestempeld moet worden...
Daar zijn double-blind controles dus voorSorcerer8472 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:21:
Het punt van zo'n test met "we sluiten nu de 2e kabel aan" is dat je wéét dat het de 2e kabel is en dat je hoofd zichzelf dan vanalles wijs maakt; da's een menselijke eigenschap en daar heeft iedereen last van, met name als hij/zij denkt er geen last van te hebben
Learn something new every day.
Over hoe 'gerechtvaardigd' die claim is was meen ik eerder in het topic wel enige discussie.Ejorne schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:58:
... Ik kan me voorstellen dat er verschillen kunnen zijn tussen kabels terwijl de 'sceps' zeggen dat dit niet mogelijk is. Ik hoor namelijk ook verschillen daar waar de scep zegt onmogelijk te zijn. Hoewel ik het voor mezelf blind heb vastgesteld.
Hoe heb je dan vastgesteld dat je verschillen hoort (verschillen horen in de zin van verschillen waarnemen die toe te schrijven zijn aan de zaken aan de 'signaalproducerende kant')Ik weet dat een verschil ook alleen in de beleving kan bestaan. Maar ook weet/vind ik dat een dbt een grijs gebied kent, dus geen uitsluiting is of een verschil wel of niet bestaat.
...
Ja, snap ik, maar op zo'n beurs waar ze aankondigen dat ze de nieuwe kabel gaan aansluiten is dat dus niet zoBal0n schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:16:
[...]
Daar zijn double-blind controles dus voor.
Wat mij elke keer weer zo ontzettend verbaasd is het gemak waarmee mensen de meest onzinnige claims voor waar aannemen en tegelijkertijd hele rationele en onderbouwde claims koste wat het kost niet willen aannemen.
Mensen verwijzen DBT's naar de marge omdat deze misschien niet geschikt zijn om minuscule verschillen te duiden. Maar suggestie, dat aantoonbaar hele grote invloeden heeft, verwijzen ze direct naar het rijk der fabelen.
Natuurkundige claims die op zijn best omschreven kunnen worden als volledige kolder neemt men voetstoots aan, maar natuurkundige claims, onderbouwd en verklaard tot in detail, worden weggewuifd als ware het een stinkende scheet.
En dat allemaal om maar vooral niet toe te hoeven geven dat het verschil dat men ervaart niet zijn oorzaak vindt in de techniek, maar in de psychologie. Wat is er toch zo vreselijk heilig aan de eigen oren en zo vreselijk afstotend aan de eigen psyche?
Hoor je nu wel of geen verschillen? Ik ben de draad even kwijt.
Mensen verwijzen DBT's naar de marge omdat deze misschien niet geschikt zijn om minuscule verschillen te duiden. Maar suggestie, dat aantoonbaar hele grote invloeden heeft, verwijzen ze direct naar het rijk der fabelen.
Natuurkundige claims die op zijn best omschreven kunnen worden als volledige kolder neemt men voetstoots aan, maar natuurkundige claims, onderbouwd en verklaard tot in detail, worden weggewuifd als ware het een stinkende scheet.
En dat allemaal om maar vooral niet toe te hoeven geven dat het verschil dat men ervaart niet zijn oorzaak vindt in de techniek, maar in de psychologie. Wat is er toch zo vreselijk heilig aan de eigen oren en zo vreselijk afstotend aan de eigen psyche?
Ejorne schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:58:
[...]
Ik kan me voorstellen dat er verschillen kunnen zijn tussen kabels terwijl de 'sceps' zeggen dat dit niet mogelijk is. Ik hoor namelijk ook verschillen daar waar de scep zegt onmogelijk te zijn. Hoewel ik het voor mezelf blind heb vastgesteld. Ik weet dat een verschil ook alleen in de beleving kan bestaan. Maar ook weet/vind ik dat een dbt een grijs gebied kent, dus geen uitsluiting is of een verschil wel of niet bestaat.
Zelf heb ik echter nog nooit een verschil tussen kabels gehoord. [..]
Killer schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:51:
...
Als ik me niet vergis betrof het verschillen tussen CD-Rs
...
Als ik me niet vergis betrof het verschillen tussen CD-Rs
Een dergelijke demonstratie is in mijn ogen dan ook niets meer of minder dan een verkooppraatje.Sorcerer8472 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:27:
[...]
Ja, snap ik, maar op zo'n beurs waar ze aankondigen dat ze de nieuwe kabel gaan aansluiten is dat dus niet zo
Ik gok dat het komt omdat de meesten jarenlang hierin geloofd hebben, en zich dood schamen als blijkt dat ze zo lang voor de gek gehouden zijn. Of gewoon het feit dat er zoveel mensen zijn die zeggen dat er verschillen zijn, dat het wel waar _moet_ zijn. Of gewoon heel simpel redeneren dat verschil horen == verschil aanwezig zijn, en het zal ze worst wezen of het wel of niet zo is. Of gewoon dure spullen willen hebben staan en dat zo goedpraten.Killer schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:51:
Wat mij elke keer weer zo ontzettend verbaast is het gemak waarmee mensen de meest onzinnige claims voor waar aannemen en tegelijkertijd hele rationele en onderbouwde claims koste wat het kost niet willen aannemen.
Maar het meest voor de hand liggende is toch het feit dat de meeste mensen gewoon een op eerste instantie voor de hand liggende stelling nemen en daar nooit vanaf wijken omdat ze toch niet de kennis in huis (willen) hebben om een gefundeerde mening hierover te kunnen formuleren. Net zoals met zoveel andere onderwerpen in de maatschappij. Ik denk dat je dat niet echt kunt bevatten als je zelf niet zo in elkaar zit, maar je kunt het wederkerende patroon wel overal in terugzien.
Kort beschouwd kun je wel stellen dat mensen gemiddeld vatbaarder zijn voor retoriek dan voor reden, en dat is een evolutionair iets. Je kan namelijk niet alles overal van weten, dus vertrouw je iemand in jouw groep die de kennis in huis lijkt te hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door brama op 10-08-2011 16:45 ]
Een ander probleem is dat mensen die blijven volharden in gehoorde verschillen van kwaad tot erger gaan, tot op het punt dat een verschil gewoonweg écht niet bestaat. Het punt is dat, op dat moment, het wel héél lastig wordt om toe te geven dat je "verschillen hebt ingebeeld", puur vanwege het feit dat alle andere beweringen aangaande gehoorde verschillen eveneens in twijfel getrokken zullen worden.
Als voorbeeld geef ik een discussie die gevoerd wordt www.computeraudiophile.com. Hier is een topic gaande over hoorbare verschillen tussen AIFF en WAV op Apple machines. AIFF heeft slechts een uitbreiding voor metadata en (als ik het goed begrijp) is de 16 bits WAV data reverse-order is opgeslagen. Dat het verder EXACT dezelfde data is doet er verder niet toe... Er is een verschil, dus het MOET EN ZAL hoorbaar zijn.
De persoon die deze verschillen hoort (en beschijft als een "meer delicate micro schaduwing") zal natuurlijk nooit zeggen dat hij zich een en ander heeft ingebeeld.
www.computeraudiophile.com is zowieso een bron van enig vermaak...
Peter
Als voorbeeld geef ik een discussie die gevoerd wordt www.computeraudiophile.com. Hier is een topic gaande over hoorbare verschillen tussen AIFF en WAV op Apple machines. AIFF heeft slechts een uitbreiding voor metadata en (als ik het goed begrijp) is de 16 bits WAV data reverse-order is opgeslagen. Dat het verder EXACT dezelfde data is doet er verder niet toe... Er is een verschil, dus het MOET EN ZAL hoorbaar zijn.
De persoon die deze verschillen hoort (en beschijft als een "meer delicate micro schaduwing") zal natuurlijk nooit zeggen dat hij zich een en ander heeft ingebeeld.
www.computeraudiophile.com is zowieso een bron van enig vermaak...
Peter
Verwijderd
Geen matches
De draad kwijt zijn in een topic over kabels is nooit grappig...:+Killer schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:51:
Dit is niet alleen het geval bij audio, dat doen ook die mensen die zo in grote complot theorieën geloven dat ze er paranoia van worden. Het is een commune in een omgekeerde wereld die zichzelf in stand houdt.Natuurkundige claims die op zijn best omschreven kunnen worden als volledige kolder neemt men voetstoots aan, maar natuurkundige claims, onderbouwd en verklaard tot in detail, worden weggewuifd als ware het een stinkende scheet.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 18:40 ]
Killer,Killer schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:51:
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met een stukje (of meer dan een stukje) status. Met name als je op forums gaat kijken (als goed voorbeeld noem ik wederom www.computeraudiophile.com) vind je mensen die geen énkel onderwerp voorbij laten gaan om te pronken met hun extreem goede oren en, vaker wel dan niet, met hun extreem dure setup.
Eveneens vaker wel dan niet worden deze mensen als een soort van referentie gezien als het gaat om de beoordeling van apparatuur, en worden op handen gedragen door de rest van de community. Het lijkt soms wel een niveau te bereiken van quasi verafgoding.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat deze mensen gewoonweg enorm kicken op alle aandacht die ze krijgen, en ze vinden het gewoonweg héérlijk om door de hele community beschermd te worden, hoe bezopen hun beweringen ook zijn. Probeer maar eens een kritisch woord te uiten, dan krijg je meteen de hele goegemeente over je heen!
Peter
Mensen kijken naar populair wetenschappelijke programma's op televisie en horen daar termen als 'Donkere materie' en 'Donkere energie'. Vervolgens wordt er in het programma gezegd dat de wetenschappers eigenlijk niet precies weten wat dat is en hoe het gemeten en waargenomen kan worden.Killer schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:51:
Wat mij elke keer weer zo ontzettend verbaasd is het gemak waarmee mensen de meest onzinnige claims voor waar aannemen en tegelijkertijd hele rationele en onderbouwde claims koste wat het kost niet willen aannemen.
Dit wordt vervolgens als drogreden gebruikt om de bewering kracht bij te zetten dat de wetenschap niet alles weet en trekken dit door naar audio en kabels. Vandaar dat er, ook in dit topic, wordt gesteld dat we niet alles weten en kunnen meten.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Haha, ik kan nog wel een mooi plankje gebruiken voor mijn, met engeltjes pies overgoten, budget receiver op te zetten. Maar als daar een kop van een scep achter steekt dan weet ik niet of dat gaat passen...brama schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:12:
[...]
Hee hee. Niet zomaar een plank he. Het is dan natuurlijk wel een plank met vioollak en harmonisch afgeronde hoekjes. Kan ik je leveren voor een schappelijk prijsje.
btw; hoe komt het dat jij denkt te weten wat ik inzie?
Zoals je kunt hier kan (en eerder ook had kunnen) lezen is die claim voor mij (gerechtvaardigd). Ik weet ook dat de claim (het is overigens geen claim die ik maak) niet wetenschappelijk verantwoord is. Maar voor míj is die 100% overtuigend.begintmeta schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:23:
[...]
Over hoe 'gerechtvaardigd' die claim is was meen ik eerder in het topic wel enige discussie.
Ook dit heb ik natuurlijk al een paar keer eerder aangehaald; Ik heb de verschillen 'blind' kunnen reproduceren. Waar precies de oorzaak ligt, weet ik niet. Misschien was mijn appratuur wel defect. Maar met de cd's was niets mis. Goed gebrand en geript waarbij offeset correctie meegenomen is en de bestanden terug op de computer geript weer identiek waren (= voor mij een geldige verklaring dat rippen en branden niet fout gegaan is)begintmeta schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:23:
Hoe heb je dan vastgesteld dat je verschillen hoort (verschillen horen in de zin van verschillen waarnemen die toe te schrijven zijn aan de zaken aan de 'signaalproducerende kant')
Ik hoor (hier) wel én (daar) geen verschillen. Wel goed lezen wat ik schrijf he?Killer schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:51:
![]()
![]()
![]()
![]()
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 18:24:
[...]
De draad kwijt zijn in een topic over kabels is nooit grappig...:+
Ik denk dat mij hier wel wat te wijten valt. Ik ging immers offtopic met mijn cdr geblaat. Ik was even vergeten dat offtopiuc gedrag hier niet heel erg wenselijk is. Ik zal me vanaf nu proberen te gedragen...
Rustig maarEjorne schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:20:
....
Zoals je kunt hier kan (en eerder ook had kunnen) lezen is die claim voor mij (gerechtvaardigd). Ik weet ook dat de claim (het is overigens geen claim die ik maak) niet wetenschappelijk verantwoord is. Maar voor míj is die 100% overtuigend.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar zoals eerder al langs kwam is dat vanwege de gebrekkige beschrijving van je proef niet inzichtelijk voor anderen....
Ook dit heb ik natuurlijk al een paar keer eerder aangehaald; Ik heb de verschillen 'blind' kunnen reproduceren. Waar precies de oorzaak ligt, weet ik niet. Misschien was mijn appratuur wel defect. Maar met de cd's was niets mis. Goed gebrand en geript waarbij offeset correctie meegenomen is en de bestanden terug op de computer geript weer identiek waren (= voor mij een geldige verklaring dat rippen en branden niet fout gegaan is)
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 11-08-2011 12:28 ]
Misschien is de proef dan ook wel gebrekkig. Meer dan dat ik vertled heb is er niet over te vertellen. Ik zal het proberen om het iets uitgebreider te doen.begintmeta schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:25:
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar zoals eerder al langs kwam is dat vanwege de gebrekkige beschrijving van je proef niet inzichtelijk voor anderen.
We waren met 2 personen. Om beurten de testpersoon. Er werd een cd in de lade gelegd en start klaar gemaakt. Op dat moment kon de testpersoon weer binnenkomen. De pauseknop werd ingedrukt en de track begon te spelen. het AB gebeuren hadden we al gedaan. Dus was het telkens X die benoemd moest worden. Bij vervolg testen (we hebben het een paar keer gedaan) namen we op een bepaald moment niet meer de moeite om de kamer uit te lopen maar draaiden gewoon onze gezicht weg.
@Ejorne...Inderdaad niet helemaal goed gelezen...Mea Culpa..
Haha, niet erg hoor. Het gebeurd mij ook wel eens. (vaker dan me lief is).Killer schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:59:
@Ejorne...Inderdaad niet helemaal goed gelezen...Mea Culpa..
Ennuh over het hele offtopic cdr gebral van mij; Mea maxima culpa
Mwaahh ik vond dat persoonlijk niet eens zo heel erg off-topic. De essentie van de discussie is in dit geval met cd-r hetzelfde als met kabels: Zijn er hoorbare verschillen en zo ja, hoe zijn die te verklaren?
Wat ook zo'n leuke grap is: blinde test tussen twee versterkers, luidsprekers, kabels, wat dan ook. Het apparaat dat het hoogste scoort is altijd iets luider. Stel: je test twee verschillende voorversterkers. Achter een zwart gordijn, dubbel blind, geijkte a b omschakelaar etc, verzin het maar. De ene voorversterker stel je zo in dat hij 0,5 db meer volume geeft dan de andere. Iedereen zal deze versterker als de beste aanwijzen. Frequentie karakteristiek, fase gedrag, bandbreedte etc allemaal gelijk, maar versterking dus een fractie hoger. Ik wil maar zeggen: ook bij vergelijkende tests moet je donders goed uitkijken dat er niet een vuil spelletje gaande is.
AMD Phenom 3,6Ghz, MSI K9A2, 4 x Corsair CM2X2048-8500C5, 1TB Hitachi Raid 0, 160GB Hitachi Raid 1, 1.5 TB WD data, Geforce 9600GT 1 GB, Xilence 550W.
Vandaar dat ik er hier ook op hamer om de uitgangsvolumes binnen 0.1 dB gelijk te regelen als je echt serieus vergelijkend wilt gaan luisteren. Doe je dat, dan verdwijnen de grootste verschillen ineens als sneeuw voor de zon.walstroom schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:27:
Wat ook zo'n leuke grap is: blinde test tussen twee versterkers, luidsprekers, kabels, wat dan ook. Het apparaat dat het hoogste scoort is altijd iets luider. Stel: je test twee verschillende voorversterkers. Achter een zwart gordijn, dubbel blind, geijkte a b omschakelaar etc, verzin het maar. De ene voorversterker stel je zo in dat hij 0,5 db meer volume geeft dan de andere. Iedereen zal deze versterker als de beste aanwijzen. Frequentie karakteristiek, fase gedrag, bandbreedte etc allemaal gelijk, maar versterking dus een fractie hoger. Ik wil maar zeggen: ook bij vergelijkende tests moet je donders goed uitkijken dat er niet een vuil spelletje gaande is.
Dat regelen is iets waar je speciale apparatuur voor nodig hebt, lastig, heeft niet iedereen.Killer schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:38:
Vandaar dat ik er hier ook op hamer om de uitgangsvolumes binnen 0.1 dB gelijk te regelen als je echt serieus vergelijkend wilt gaan luisteren. Doe je dat, dan verdwijnen de grootste verschillen ineens als sneeuw voor de zon.
Wat als je in plaats daarvan op het eind van een test het volume naar 0 draait, en de testpersoon aan het begin van elke test *zelf* het volume naar een prettig niveau laat regelen? (uiteraard zonder het display te zien)
Het volume zal niet exact gelijk zijn bij elke test, maar er zal geen correlatie zijn tussen het volume en de kabel, lijkt mij.
Dat is misschien inderdaad een optie. Dan kunnen misschien de schakelkastjes, waarmee 'de believers' doorgaans niet zoveel hebben, achterwege blijven...vanaalten schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 09:47:
[...]
Dat regelen is iets waar je speciale apparatuur voor nodig hebt, lastig, heeft niet iedereen.
Wat als je in plaats daarvan op het eind van een test het volume naar 0 draait, en de testpersoon aan het begin van elke test *zelf* het volume naar een prettig niveau laat regelen? (uiteraard zonder het display te zien)
Het volume zal niet exact gelijk zijn bij elke test, maar er zal geen correlatie zijn tussen het volume en de kabel, lijkt mij.
Ik heb meerdere luistertesten afgealst zien worden omdat de scep persé schakelkastjes wilde gebruiken, waar de believer zei dat dit een extra schakel in de keten is wat voor de audioset een invloed kan vormen...
Nope. Zet beide te testen audio-ketens tegelijk aan. Hang je speakers tussen de uitgangen van beide versterkers. (dus: 1 speaker tussen de links-uitgang van de ene versterker en de links-uitgang van de andere versterker, en idem rechts..) Wat je hoort zijn de verschillen in output van beide versterkers. Regel af op minimaal volume. Je hebt het volume nu binnen 0.01dB gelijkgetrokken.vanaalten schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 09:47:
Dat regelen is iets waar je speciale apparatuur voor nodig hebt, lastig, heeft niet iedereen.
Als je een voorversterker hebt met gebalanceerde ingangen kun je hetzelfde doen met niet-eindversterkers.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Maarrehhh die DBT, komt die er nog? Of is er een resource tekort (ruimte, vervoer, apparatuur, mensen, organisatie, geld, whatever). Dit kunnen we met zijn allen toch wel oplossen?
Zelf ben ik betrokken geweest, als overtuigd believer toen der tijd, bij een luistertest in combinatie met verlichting. Afijn, zelfs mark Levinson klinkt brak met TL verlichting ten opzichte van een leuke Samsung midi set als bron als er een goede sfeer verlichting is. Speakers waren uiteraard gelijk en ook het uitgangs niveau was gelijk geregeld. Er werd niet bij vertelt welke set er aanstond tijdens het schakelen met de verlichting overigens.
Zelf ben ik betrokken geweest, als overtuigd believer toen der tijd, bij een luistertest in combinatie met verlichting. Afijn, zelfs mark Levinson klinkt brak met TL verlichting ten opzichte van een leuke Samsung midi set als bron als er een goede sfeer verlichting is. Speakers waren uiteraard gelijk en ook het uitgangs niveau was gelijk geregeld. Er werd niet bij vertelt welke set er aanstond tijdens het schakelen met de verlichting overigens.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Het is alweer jaren geleden dat ik deze "truc" voor de eerste keer zag. Op zich was het "debat" wat daarna volgde ook wel interessant... De hypothese was dat, als je ook de fase (bij voorbeeld bij een sinus van 1000 Hz) gelijk trekt (in theorie zou je dan niets meer moeten horen), en dan vervolgens muziek gaat spelen, en dan toch op gepaalde plekken meer dB's hoort, dan leveren de versterkers dus niet hetzelfde resultaat en is een verschil bewezen. Of dit dan ook daadwerkelijk hoorbaar is, is weer een ander verhaal...burne schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 12:43:
[...]
Nope. Zet beide te testen audio-ketens tegelijk aan. Hang je speakers tussen de uitgangen van beide versterkers. (dus: 1 speaker tussen de links-uitgang van de ene versterker en de links-uitgang van de andere versterker, en idem rechts..) Wat je hoort zijn de verschillen in output van beide versterkers. Regel af op minimaal volume. Je hebt het volume nu binnen 0.01dB gelijkgetrokken.
Als je een voorversterker hebt met gebalanceerde ingangen kun je hetzelfde doen met niet-eindversterkers.
Peter
D'r is geen resource probleem, maar een initiatiefnemer probleem. Genoeg mensen die zo'n DBT test willen, maar wat er nodig is is iemand die het initiatief neemt en het daadwerkelijk organiseert. Die een setje datums prikt, inventariseert wie er wanneer kunnen, de datum vastzet, ruimte regelt, apparatuur regelt, zorgt voor een leuke mix van 'gelovers' en sceptici. (bij voorkeur ook een sceptisch persoon met technisch inzicht om het een wetenschappelijk verantwoorde test te maken)j-phone schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:35:
Maarrehhh die DBT, komt die er nog? Of is er een resource tekort (ruimte, vervoer, apparatuur, mensen, organisatie, geld, whatever). Dit kunnen we met zijn allen toch wel oplossen?
Die persoon hoeft niet zelf de ruimte te zoeken of de apparatuur te hebben, maar enkel zorgen dat er mensen bij komen die iets kunnen inbrengen. Ongetwijfeld dat er mensen naar zo'n DBT test komen die ook goede apparatuur kunnen meenemen, of dat er iemand is die een geschikte ruimte ter beschikking kan stellen.
D'r moet alleen iemand zijn die de juiste mensen gaat zoeken en die het gaat organiseren. En op het gebrek aan een initiatiefnemer, organisator, gaat het telkens fout.
(en nee, ik ben dat niet - heb er zelf niet genoeg interesse in om mee te willen doen)
Ejorne schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:20:
Ook dit heb ik natuurlijk al een paar keer eerder aangehaald; Ik heb de verschillen 'blind' kunnen reproduceren. Waar precies de oorzaak ligt, weet ik niet. Misschien was mijn appratuur wel defect. Maar met de cd's was niets mis. Goed gebrand en geript waarbij offeset correctie meegenomen is en de bestanden terug op de computer geript weer identiek waren (= voor mij een geldige verklaring dat rippen en branden niet fout gegaan is)
Goed, laat ik dan eens met een mogelijke verklaring komenKiller schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:41:
Mwaahh ik vond dat persoonlijk niet eens zo heel erg off-topic. De essentie van de discussie is in dit geval met cd-r hetzelfde als met kabels: Zijn er hoorbare verschillen en zo ja, hoe zijn die te verklaren?
Laat ik dit onderbouwen met wat praktijkervaring: misschien ken je het MyCE forum. Ik heb daar een heleboel kennis opgedaan wat betreft CD's branden. Er worden daar veel merken CDs/DVDs aan de tand gevoeld door ze te branden en op fouten te controleren. Nu blijkt dat als je een CD gaat scannen op fouten (wat daar vaak gebeurd ter controle van de brandkwaliteit) er bij elke scan andere getallen naar boven komen wat betreft het aantal fouten. Vaak is de strekking hetzelfde. Als je het probeert in een andere speler krijg je soms hele andere patronen van fouten en hele andere exacte getallen. Probeer het anders zelf met Nero Discspeed (gratis te downloaden) en je zult zien dat de resultaten wisselen of neus rond op dat forum.
Waar ik naartoe wil: verschillende brandsessies/CD-R merken/brandapparatuur/afspeelapparatuur/leessnelheden(!) leveren verschillende resultaten op. Het zou kunnen dat je CD-R's prima lezen in een computer CD/DVD-speler (de foutcorrectie doet zijn werk) maar dat in een standaard CD-speler die misschien al een paar jaartjes oud is en heel anders is gebouwd (computer-drives zijn niet gemaakt voor real-time afspelen, CD spelers werken dan toch wel weer iets anders) het niet lukt om alle fouten eruit te krijgen. Vaak komen die fouten in groepjes, en je zult dan net een groepje gehoord hebben waar de foutcorrectie niet meer werkt en waar wordt geïnterpoleerd. Dat heb je dan bij een andere CD-R weer niet.
Ik heb je oorspronkelijke bericht niet kunnen vinden (met testmethode) maar je zou eens kunnen proberen of je dezelfde verschillen hoort met een andere CD-speler.
Dat gaat helaas niet lukken. Ik heb, naast de cdrom op de pc, geen schijfjesspeler meer. Ook de schijfjes zelf heb ik niet meer. Anders was ik nog wel een keer bereid om 'jullie' te laten zien dat ik echt blind de verschillen eruit haal zonder dat je daarvoor een speciale gave nodig hebt. (misschien wel 'defecte' apparatuur) Maar met andere apparatuur en ruimte ga ik dat niet aan omdat ik weet dat het enorm kan verschillen en ik ook niet de noodzaak zie om te gaan evangeliseren...ktf schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:06:
Ik heb je oorspronkelijke bericht niet kunnen vinden (met testmethode) maar je zou eens kunnen proberen of je dezelfde verschillen hoort met een andere CD-speler.
Echter komt het verschil dat ik hoorde overeen met de metingen uit dat topic op het htforum. Jitter en nog iets wordt daar gemeten. Volgens de opsteller van de test/topic zou het verschil zelfs in een standaard audioset van een Volvo autoradio te horen zijn. Ik heb het echter alleen thuis op mijn panasnoic set kunnen ervaren. Ook hoor ik niet de verschillen die hij meent te horen. Ik hoorde alleen wat verschil in de hogere (boven) tonen.
Dit is dat topic.
Grappig, precies hetzelfde topic als hier. Alleen daar is een overheersende meerderheid 'believers' (om maar even lekker simpel in zwart-wit termen bezig te zijn), en worden de techneuten hard afgeserveerd met allemaal drogredeneringen (zwakste schakel bepaalt het geluid, want transparantie, en als je om uitleg vraagt zeg ik dat als je het niet snapt het aan jou ligt!). Het lijkt wel Amerikaanse politiek.Ejorne schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:00:
[...]
Dat gaat helaas niet lukken. Ik heb, naast de cdrom op de pc, geen schijfjesspeler meer. Ook de schijfjes zelf heb ik niet meer. Anders was ik nog wel een keer bereid om 'jullie' te laten zien dat ik echt blind de verschillen eruit haal zonder dat je daarvoor een speciale gave nodig hebt. (misschien wel 'defecte' apparatuur) Maar met andere apparatuur en ruimte ga ik dat niet aan omdat ik weet dat het enorm kan verschillen en ik ook niet de noodzaak zie om te gaan evangeliseren...
Echter komt het verschil dat ik hoorde overeen met de metingen uit dat topic op het htforum. Jitter en nog iets wordt daar gemeten. Volgens de opsteller van de test/topic zou het verschil zelfs in een standaard audioset van een Volvo autoradio te horen zijn. Ik heb het echter alleen thuis op mijn panasnoic set kunnen ervaren. Ook hoor ik niet de verschillen die hij meent te horen. Ik hoorde alleen wat verschil in de hogere (boven) tonen.
Dit is dat topic.
In zo'n context kan ik me goed voorstellen dat je wel heel sterk in je schoenen moet staan om twijfels te uiten bij wat er beweerd wordt. Vanavond eens helemaal doorspitten, het testgedeelte had ik nog niet gevonden.
[edit] Aiaiai, dat topic gaat wel heel ver zeg. Het is één grote aaneenstrenging van ad hominems, tot het punt waar degene die het waagt in het hol van de leeuw iets te zeggen over dbt's beschuldigd wordt van emotioneel gehandicapt te zijn

[ Voor 6% gewijzigd door brama op 15-08-2011 14:14 ]
Nee, mi niet echt. Dat daar gaat over cd's en hier over kabels. (behalve mijn offtopic gedeelte dan)brama schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:02:
[...]
Grappig, precies hetzelfde topic als hier. Alleen daar is een overheersende meerderheid 'believers' (om maar even lekker simpel in zwart-wit termen bezig te zijn), en worden de techneuten hard afgeserveerd met allemaal drogredeneringen (zwakste schakel bepaalt het geluid, want transparantie, en als je om uitleg vraagt zeg ik dat als je het niet snapt het aan jou ligt!). Het lijkt wel Amerikaanse politiek.
In zo'n context kan ik me goed voorstellen dat je wel heel sterk in je schoenen moet staan om twijfels te uiten bij wat er beweerd wordt. Vanavond eens helemaal doorspitten, het testgedeelte had ik nog niet gevonden.
[edit] Aiaiai, dat topic gaat wel heel ver zeg. Het is één grote aaneenstrenging van ad hominems, tot het punt waar degene die het waagt in het hol van de leeuw iets te zeggen over dbt's beschuldigd wordt van emotioneel gehandicapt te zijn
Ik heb niets over het inhoudelijke van dat topic geroepen, ook niet over de beide standpuntnemers in dat topic. Dat je hier meer 'sceps' en daar meer 'beleivers' aantreft is mij een logisch gevolg van de aard van het forum.
Dat die twee groepen af en toe met elkaar botsen zal daar niet anders zijn dan hier.
Het enige dat ik uit dat topic aanhaal is dat de metingen die hij doet, min of meer overeenkomen met mijn blind geteste ervaring. Hoe men met elkaar omgaat is mij niet heel erg belangrijk...
[ Voor 3% gewijzigd door Ejorne op 15-08-2011 15:29 ]
Overigens, volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat "de zwakste schakel bepaalt het geluid" gewoon waar is. Geen enkel onderdeel van een geluidsinstallatie maakt het geluid "beter". Het verschil van inzicht zit 'm in hoeveel "verslechtering" verschillende onderdelen kunnen hebben. Oftewel, er zijn hier mensen die beweren dat (simpel gezegd) in een installatie met een paar speakers van een ton en een set speakerkabels van de Gamma de speakers nog steeds de zwakste schakel zijn.brama schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:02:
[...]
Grappig, precies hetzelfde topic als hier. Alleen daar is een overheersende meerderheid 'believers' (om maar even lekker simpel in zwart-wit termen bezig te zijn), en worden de techneuten hard afgeserveerd met allemaal drogredeneringen (zwakste schakel bepaalt het geluid, want transparantie, en als je om uitleg vraagt zeg ik dat als je het niet snapt het aan jou ligt!). Het lijkt wel Amerikaanse politiek.
[...]
Ik ben me er trouwens van bewust dat "de zwakste schakel bepaalt het geluid" in principe een versimpeling is, maar een heel vreemde versimpeling is het niet.
Nu bedenk ik me net een leuke vergelijking. Een HiFi-set met CD-speler zou je als volgt voor kunnen stellen, als we het proces van het uitlezen van de CD weglaten: digitale data -> A/D converter -> analoog signaal -> versterker -> analoog vermogenssignaal -> speaker -> lucht. Nu zat ik te grappen, als bepaalde mensen zweren bij dure kabels voor de digitale data, het analoge signaal en het analoge vermogenssignaal, waarom heb ik er dan nog nooit een hoor zweren bij bepaalde lucht? Dat is immers de drager van het belangrijkste, het uiteindelijke resultaat.dtjv schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:21:
Oftewel, er zijn hier mensen die beweren dat (simpel gezegd) in een installatie met een paar speakers van een ton en een set speakerkabels van de Gamma de speakers nog steeds de zwakste schakel zijn.
Voor alle andere stappen in de keten heb ik al oplossingen langs zien komen. Zou je een verschil kunnen horen tussen het luisteren naast een industriegebied en op de veluwe, afgezien van de omgevingsruis?
Verwijderd
Geen matches
D/A bedoel je denk ik.
Wat betreft die lucht. Je moet uiteraard wel gedurende een uur voor het luisteren deze cd draaien in de luisterkamer: http://www.purewhitenoise...eaceful-air-purifier.aspx
Zou me overigens niets verbazen als dit al eens ergens "serieus" op een forum of website staat (niet specifiek de cd, da's wat anders, maar in het algemeen).
Wat betreft die lucht. Je moet uiteraard wel gedurende een uur voor het luisteren deze cd draaien in de luisterkamer: http://www.purewhitenoise...eaceful-air-purifier.aspx
Zou me overigens niets verbazen als dit al eens ergens "serieus" op een forum of website staat (niet specifiek de cd, da's wat anders, maar in het algemeen).
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2011 19:30 ]
Verwijderd
Geen matches
Wat is de definitie van "beter"? Denk dat mijn buizenpre meer vervormd dan een transistor/fet/opamp bak. Maar in plaats van een verslechtering ervaar ik dat als verbetering; de vervorming "klinkt lekker".dtjv schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:21:
[...]Geen enkel onderdeel van een geluidsinstallatie maakt het geluid "beter".
Dat is inderdaad discutabel. Puur technisch een verslechtering omdat het meer afwijkt van het origineel (als in, beter is een betere reproductie van het origineel) maar zo'n afwijking maakt het geluid voor jou misschien aangenamer. Veel componenten in de ketting verslechteren het signaal in dat ze er een klein beetje detail uit halen (door slew/traagheid) maar dat flateert een opname ook weer. Inderdaad, verbetering/verslechtering is relatief.Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:43:
Wat is de definitie van "beter"?
er zijn ook al oplossing voor de lucht natuurlijk. zo is spray die een half uur werkt. Resonatoren en de zaak beïnvloeden in diverse smaken. En ja ik heb ze zelf allemaal gehad en getest.ktf schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:03:
[...]
Nu bedenk ik me net een leuke vergelijking. Een HiFi-set met CD-speler zou je als volgt voor kunnen stellen, als we het proces van het uitlezen van de CD weglaten: digitale data -> A/D converter -> analoog signaal -> versterker -> analoog vermogenssignaal -> speaker -> lucht. Nu zat ik te grappen, als bepaalde mensen zweren bij dure kabels voor de digitale data, het analoge signaal en het analoge vermogenssignaal, waarom heb ik er dan nog nooit een hoor zweren bij bepaalde lucht? Dat is immers de drager van het belangrijkste, het uiteindelijke resultaat.
Voor alle andere stappen in de keten heb ik al oplossingen langs zien komen. Zou je een verschil kunnen horen tussen het luisteren naast een industriegebied en op de veluwe, afgezien van de omgevingsruis?En stel je voor dat er stofdeeltjes in de lucht zitten, dat moet toch wel net zo desastreus werken als stof in de kabel (vergelijk claims als in 99,999% zuiver koper met zuivere lucht) of stof op de connectors?
http://www.phonosophie.de/International/eraumanimator.html
http://www.highendcable.c...0Systems%20Resonators.htm
maar goed ook deze dingen zijn al een paar topic geleden voorbij gekomen.
Waha, dat is geweldig
The ordered movement of electrons in matter. Voor zover ik weet is dat een elektrische stroom en zo werken nu eenmaal alle apparaten die stroom verbruiken. En natuurlijk, het aluminium/plastic waar deze behuizing van is gemaakt is een natuurlijk voorkomend materiaal... niet dus?The Room Animator works purely according to the laws of Physics (the ordered movement of electrons in matter) and depends on the use of natural matter. It contains only naturally-occurring materials.
Whenever we listen to the music from a HiFi system, we need air in our room to transmit the sound. The more evenly arranged is the “sound conductivity” of the air, the better the acoustic behaviour of the room.
Ohja, evenwicht verspreide 'geluidsgeleiding'. Ik ken wel verschillen in geluidssnelheid door temperatuur- en dichtheidsverschillen in de ruimte. Oftewel, een tochtstrip maakt mijn geluid mooier, doordat drukverschillen in mijn kamer het klankbeeld niet langer verstoren?
Het idee van de zwakste schakel is nou net iets dat niet op gaat. De audioketen is geen ketting dat in zijn geheel afhankelijk is van 1 onderdeel. Ieder onderdeel past het geluid wel of niet iets aan. En mijn inziens doen speakers dat inderdaad meer dan Gamma kabels. De analogie met een ketting suggereert dat slechts 1 schakel zorgt voor een verslechtering en de rest daardoor niet meer van belang is, zolang de verslechtering maar minder is. Terwijl het in werkelijkheid gewoon bij elkaar optelt.dtjv schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:21:
[...]
Overigens, volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat "de zwakste schakel bepaalt het geluid" gewoon waar is. Geen enkel onderdeel van een geluidsinstallatie maakt het geluid "beter". Het verschil van inzicht zit 'm in hoeveel "verslechtering" verschillende onderdelen kunnen hebben. Oftewel, er zijn hier mensen die beweren dat (simpel gezegd) in een installatie met een paar speakers van een ton en een set speakerkabels van de Gamma de speakers nog steeds de zwakste schakel zijn.
Ik ben me er trouwens van bewust dat "de zwakste schakel bepaalt het geluid" in principe een versimpeling is, maar een heel vreemde versimpeling is het niet.
Het probleem met een de juiste mix van personen vinden is dat ik eigenlijk alleen Ray voorbij zie komen als 'believer' (bij gebrek aan een beter woord, niets persoonlijks tegen Ray, integendeel) en de rest van de mensen min of meer sceptisch zijn.vanaalten schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 08:24:
[...]
D'r is geen resource probleem, maar een initiatiefnemer probleem. Genoeg mensen die zo'n DBT test willen, maar wat er nodig is is iemand die het initiatief neemt en het daadwerkelijk organiseert. Die een setje datums prikt, inventariseert wie er wanneer kunnen, de datum vastzet, ruimte regelt, apparatuur regelt, zorgt voor een leuke mix van 'gelovers' en sceptici. (bij voorkeur ook een sceptisch persoon met technisch inzicht om het een wetenschappelijk verantwoorde test te maken)
Die persoon hoeft niet zelf de ruimte te zoeken of de apparatuur te hebben, maar enkel zorgen dat er mensen bij komen die iets kunnen inbrengen. Ongetwijfeld dat er mensen naar zo'n DBT test komen die ook goede apparatuur kunnen meenemen, of dat er iemand is die een geschikte ruimte ter beschikking kan stellen.
D'r moet alleen iemand zijn die de juiste mensen gaat zoeken en die het gaat organiseren. En op het gebrek aan een initiatiefnemer, organisator, gaat het telkens fout.
(en nee, ik ben dat niet - heb er zelf niet genoeg interesse in om mee te willen doen)
Ik sta wel degelijk open voor verschillen tussen kabels. Ik heb ze alleen zelf nog nooit ervaren. En vanaf technische benadering acht ik ze ook onwaarschijnlijk. Maar ja, dat zou ik ook in geval van cdr.j-phone schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:42:
[...]
Het probleem met een de juiste mix van personen vinden is dat ik eigenlijk alleen Ray voorbij zie komen als 'believer' (bij gebrek aan een beter woord, niets persoonlijks tegen Ray, integendeel) en de rest van de mensen min of meer sceptisch zijn.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook met 'min of meer skeptisch'. Het geeft mij een beetje het 'er is meer tussen hemel en aarde...' gevoel.Ejorne schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:17:
[...]
Ik sta wel degelijk open voor verschillen tussen kabels. Ik heb ze alleen zelf nog nooit ervaren. En vanaf technische benadering acht ik ze ook onwaarschijnlijk. Maar ja, dat zou ik ook in geval van cdr.
Wellicht is het interresant om mensen te classificeren indien ze mee willen doen aan de DBT?
M.a.w.: je bent een atheïst die openstaat voor het bestaan van God, maar dan alleen als God ook echt een keer voor je verschijnt.Ejorne schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:17:
[...]
Ik sta wel degelijk open voor verschillen tussen kabels. Ik heb ze alleen zelf nog nooit ervaren. En vanaf technische benadering acht ik ze ook onwaarschijnlijk. Maar ja, dat zou ik ook in geval van cdr.
Zeg ik het goed zo?
Mwah, ik denk dat er genoeg mensen zijn die meer waarde aan kabels hechten dan dat m.i. terecht is. Kan geen namen noemen, maar ik heb wel vaker posts van andere mensen gezien die echt zeker wisten dat ze verschil tussen kabels konden horen.j-phone schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:42:
Het probleem met een de juiste mix van personen vinden is dat ik eigenlijk alleen Ray voorbij zie komen als 'believer' (bij gebrek aan een beter woord, niets persoonlijks tegen Ray, integendeel) en de rest van de mensen min of meer sceptisch zijn.
Ray is misschien wel de meest opvallende hier (als in: heeft wellicht het meeste geld besteed aan dingen waar een scepticus de neus bij ophaalt), maar dat maskeert alleen de minder opvallende 'gelovigen', om het zo maar te noemen.
Maar ik blijf er bij: het ontbreekt hier aan een organisator, initiatiefnemer. Maak maar eens een serieuze lijst op basis van de vraag: "ik zou het verschil horen tussen Gamma 2.5mm kabel of high-end Monsterkabel"... denk dat er genoeg mensen dan 'ja' antwoorden.
Als ik ongelijk heb, en Ray inderdaad de enige is die mee zou doen aan die test, dan is het inderdaad wat zinloos - maar vraag ik mij af hoe we al 5 topicreeksen vol hebben geschreven, met slechts 1 'tegenstander'. Als er *echt* alleen maar sceptici hier waren, was er geen discussie.
Mwah, je zou z'n opmerking ook kunnen opvatten als "ik geloof dat er verschillen zijn, dat er mensen zijn die ze kunnen horen, maar mijn gehoor is niet goed genoeg om het te horen".Sorcerer8472 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:23:
M.a.w.: je bent een atheïst die openstaat voor het bestaan van God, maar dan alleen als God ook echt een keer voor je verschijnt.
Zo iets als 'ik geloof in God, heb hem nog nooit gezien maar miljoenen gelovigen op aarde kunnen het niet allemaal mis hebben.'
[ Voor 16% gewijzigd door vanaalten op 15-08-2011 22:49 ]
Ik sta open =! Ik geloof
Zo iets ja, maar niet zo rap hè, dan moet ik voor mezelf wel zeker zijn dat het hem echt was en dat ik het me niet heb ingebeeld...Sorcerer8472 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:23:
[...]
M.a.w.: je bent een atheïst die openstaat voor het bestaan van God, maar dan alleen als God ook echt een keer voor je verschijnt.
Zeg ik het goed zo?
Ray was inderdaad degene die het meest opviel, de anderen hielden er al sneller mee op.vanaalten schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:47:
[...]
Mwah, ik denk dat er genoeg mensen zijn die meer waarde aan kabels hechten dan dat m.i. terecht is. Kan geen namen noemen, maar ik heb wel vaker posts van andere mensen gezien die echt zeker wisten dat ze verschil tussen kabels konden horen.
Ray is misschien wel de meest opvallende hier (als in: heeft wellicht het meeste geld besteed aan dingen waar een scepticus de neus bij ophaalt), maar dat maskeert alleen de minder opvallende 'gelovigen', om het zo maar te noemen.
Maar ik blijf er bij: het ontbreekt hier aan een organisator, initiatiefnemer. Maak maar eens een serieuze lijst op basis van de vraag: "ik zou het verschil horen tussen Gamma 2.5mm kabel of high-end Monsterkabel"... denk dat er genoeg mensen dan 'ja' antwoorden.
Als ik ongelijk heb, en Ray inderdaad de enige is die mee zou doen aan die test, dan is het inderdaad wat zinloos - maar vraag ik mij af hoe we al 5 topicreeksen vol hebben geschreven, met slechts 1 'tegenstander'. Als er *echt* alleen maar sceptici hier waren, was er geen discussie.
Maar samenvattend is er alleen maar interresse nodig van de tweakers hier? Lokatie e.d. is wel te regelen, desnoods in een buurthuis met kleden aan de wanden etc.
@ Ejorne, hoe weet je of je echt God hebt gezien
[ Voor 35% gewijzigd door j-phone op 15-08-2011 23:16 ]
@ van Aalten, Ik ben inderdaad in de positie dat ik zelf tientallen K€ aan kabels en een veelvoud hiervan aan apparatuur heb voorbij zien komen. Door andere interesses (lees een nieuwe woning die een boel geld kost
) heb ik mijn set wat gedowngrade en ben daarbij inderdaad begonnen met kabels verkopen. Wat ik vanaf deel 1 als zeg is dat een kabel op het totaal wellicht een procent of iets meer uit kan maken. Dan praat je al wel over dermate getunede sets waarbij alles in perfecte balans is (naar smaak van de eigenaar)
Dat heeft niets met 'groot doen' te maken maar veel mensen die hier reageren praten vanuit een heel andere referentie kader (muw Killer / Burne etc) is mijn idee. Ik praat over Avalon Eidolon diamonds waar een kabel leuk op is en krijg dan reacties van mensen met een logitech set die zeggen dat het niet uitmaakt. Ja dat klopt dan inderdaad....
Ik werk zelf in het dagelijks leven puur rationeel en acht mezelf in staat ook in de audio redelijk helder te kunnen oordelen. Alles wat ik hier schrijf zijn dan ook gebruikers ervaringen en niet gebaseerd op reviews van andere of wetenschappelijke aannames. Ik heb het geprobeerd. Veel dingen heb ik niet meer, sommige nog wel. Ik merk wel dat mijn onderscheidend vermogen in micro details de laatste jaren flink slechter is geworden (veel concerten ??) waar ik eerder met een kabel of kleine tweak nog een verschil (dacht........) te horen moet ik nu al met het filter van de speakers aan de gang voor resultaat.
Ik zie het ook als hobby en luister ook echt dagelijks. De set staat er niet om mooi te zijn maar om te gebruiken.
Dat heeft niets met 'groot doen' te maken maar veel mensen die hier reageren praten vanuit een heel andere referentie kader (muw Killer / Burne etc) is mijn idee. Ik praat over Avalon Eidolon diamonds waar een kabel leuk op is en krijg dan reacties van mensen met een logitech set die zeggen dat het niet uitmaakt. Ja dat klopt dan inderdaad....
Ik werk zelf in het dagelijks leven puur rationeel en acht mezelf in staat ook in de audio redelijk helder te kunnen oordelen. Alles wat ik hier schrijf zijn dan ook gebruikers ervaringen en niet gebaseerd op reviews van andere of wetenschappelijke aannames. Ik heb het geprobeerd. Veel dingen heb ik niet meer, sommige nog wel. Ik merk wel dat mijn onderscheidend vermogen in micro details de laatste jaren flink slechter is geworden (veel concerten ??) waar ik eerder met een kabel of kleine tweak nog een verschil (dacht........) te horen moet ik nu al met het filter van de speakers aan de gang voor resultaat.
Ik zie het ook als hobby en luister ook echt dagelijks. De set staat er niet om mooi te zijn maar om te gebruiken.
Ejorne schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:11:
[...]
Zo iets ja, maar niet zo rap hè, dan moet ik voor mezelf wel zeker zijn dat het hem echt was en dat ik het me niet heb ingebeeld...
Net als met kabeltjes... Als je het weet, weet je het...j-phone schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:13:
@ Ejorne, hoe weet je of je echt God hebt gezien
(vandaar dat er ook zoveel goden zijn denk ik...
Ik zou het voor mezelf dubbelblind willen vaststellen, waarbij, als de test negatief uitvalt ik nog steeds niet aanneem dat hij dan maar niet zou bestaan. Maar als de test meermalen positief uitvalt dan weet ik het natuurlijk zeker....
Yep, daar ben ik het mee eens. Vandaar mijn opmerking over de versimpeling aan het eind.ShittyOldMan schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:45:
[...]
Het idee van de zwakste schakel is nou net iets dat niet op gaat. De audioketen is geen ketting dat in zijn geheel afhankelijk is van 1 onderdeel. Ieder onderdeel past het geluid wel of niet iets aan. En mijn inziens doen speakers dat inderdaad meer dan Gamma kabels. De analogie met een ketting suggereert dat slechts 1 schakel zorgt voor een verslechtering en de rest daardoor niet meer van belang is, zolang de verslechtering maar minder is. Terwijl het in werkelijkheid gewoon bij elkaar optelt.
Dan moet je mij eens uitleggen hoe een voedingskabel effect zou kunnen hebben.Ray schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:21:
@ van Aalten, Ik ben inderdaad in de positie dat ik zelf tientallen K€ aan kabels en een veelvoud hiervan aan apparatuur heb voorbij zien komen. Door andere interesses (lees een nieuwe woning die een boel geld kost) heb ik mijn set wat gedowngrade en ben daarbij inderdaad begonnen met kabels verkopen. Wat ik vanaf deel 1 als zeg is dat een kabel op het totaal wellicht een procent of iets meer uit kan maken. Dan praat je al wel over dermate getunede sets waarbij alles in perfecte balans is (naar smaak van de eigenaar)
Alsof die laatste meter een verschil kan maken op een complete voedingslijn die ergens aan een transfo vertrekt, door de straat loopt naast telefoon e.a. en dan in jouw electriciteitskast ook nog eens gewoon bloot ligt.
Ik ben benieuwd.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Misschien omdat het laatste stukje doorgaans langs allerlei andere (signaal) kabels loopt waarbij het meer (kans op) invloeden van buitenaf oploopt?Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:32:
[...]
Dan moet je mij eens uitleggen hoe een voedingskabel effect zou kunnen hebben.
Alsof die laatste meter een verschil kan maken op een complete voedingslijn die ergens aan een transfo vertrekt, door de straat loopt naast telefoon e.a. en dan in jouw electriciteitskast ook nog eens gewoon bloot ligt.
Ik ben benieuwd.
Ik trek ook helemaal niet in twijfel dat er verschillen zijn in de brandkwaliteit (een beter woord kan ik niet bedenken) tussen verschillende cd-r's\branders\etc... Het punt is alleen dat die problemen bij afspelen of weggewerkt kunnen worden door de verschillende foutcorrectie mechanismen of niet. In het eerste geval is het onhoorbaar, in het tweede geval niet. Echter als de foutcorrectie er niets meer van kan bakken dan krijg je tikken, kraken, spetters etc... Het systeem van brandfouten gemaakt door brander\cd-r\cd-speler is te willekeurig om ervoor te zorgen dat net dat scherpe randje van een trompet af gaat, of het geheel net iets transparanter, neutraler, (vul zelf een kreet in) klinkt. Voor dat soort aanpassingen moet je heel gericht en heel precies gaan ingrijpen in de bitstroom en dat gebeurt niet.ktf schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:06:
Goed, laat ik dan eens met een mogelijke verklaring komenCD-R's branden is een proces van raken en missen, er gaan altijd wel een paar putjes 'fout'. Dat is niet erg, want daar hebben we foutcorrectie voor. Er zijn echter ook nog invloeden die de 'leesbaarheid' van een CD beïnvloeden: het spoor op de CD-R is niet perfect spiraalvormig, de CD is niet perfect homogeen en dus niet perfect gebalanceerd etc. Dat heeft niet alleen met de CD te maken, ook met de lezer.
[knip]
[...]
@VanAalten: Ik wil best nog wel organiseren. Er spelen echter 2 problemen, die moeilijk op te lossen zijn. Ten eerste een ruimte die voldoende groot is om een voldoende aantal deelnemers te huisvesten en vrij toegankelijk is op een zaterdag\zondag en een beetje centraal ligt en ten tweede een ruimte die voldoende akoestisch eigenschappen bezit (of akoestisch behandeld mag worden) om een goede test te kunnen uitvoeren. Als jij iets weet..
Maar dan nog zit je met het feit dat veel believers zullen aanvoeren dat deze ruimte niet gelijk is aan die zij thuis hebben (en terecht), waardoor zij de verschillen niet kunnen horen (of een of andere andere reden)..
Dat heeft helemaal geen nut Tommie. Ray beweert verschillen waar te nemen. Hij beweert niet ze te kunnen verklaren en deelt slechts zijn persoonlijke ervaringen. Ray is niet of nauwelijks te overtuigen met rationele argumenten, aangezien hij blind vaart op zijn eigen ervaringen en geen behoefte voelt om die te verklaren...Dus verwacht van hem geen inhoudelijke verklaringTommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:32:
[...]
Ik ben benieuwd.
(Dit is overigens niet bedoeld als Flame richting Ray)
Als je echt een verklaring zoekt (en dat doe je volgens mij niet), dan kan ik je vertellen dat je die niet in de techniek moet zoeken.
Dacht ik ook al :-))
Een ander probleem wordt dan natuurlijk een evenwicht vinden tussen goed weggewerkte kabels, en het 'tonen van duur materiaal'.
Bij mij zie je geen voedingskabels zitten, maar ze kosten dan ook geen 5000€ per stuk hé.
Hoe laat je trouwens zien dat je 'zelfgebrande' CD's van een duur merk zijn? En die blijven dan goedkoper dan de originele met auteursrechten... pech hé.
Een ander probleem wordt dan natuurlijk een evenwicht vinden tussen goed weggewerkte kabels, en het 'tonen van duur materiaal'.
Bij mij zie je geen voedingskabels zitten, maar ze kosten dan ook geen 5000€ per stuk hé.
Hoe laat je trouwens zien dat je 'zelfgebrande' CD's van een duur merk zijn? En die blijven dan goedkoper dan de originele met auteursrechten... pech hé.
sterker nog rationeel gezien geef ik je volledig gelijk ! Strikt genomen zijn de meeste tweaks / aanpassing volledig zinloos. Tja dan ga je ze proberen en vreemd genoeg hebben sommige zaken toch invloed. Zo ben ik nu in mijn nieuwe woning dus weer aparte audiogroepen aan het leggen die compleet gescheiden zijn van de rest en hun eigen fase krijgen. Dat dat doe ik nu met belden 4mm3 ipv tunami omdat de afstand me te groot isKiller schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:47:
[...]
Dat heeft helemaal geen nut Tommie. Ray beweert verschillen waar te nemen. Hij beweert niet ze te kunnen verklaren en deelt slechts zijn persoonlijke ervaringen. Ray is niet of nauwelijks te overtuigen met rationele argumenten, aangezien hij blind vaart op zijn eigen ervaringen en geen behoefte voelt om die te verklaren...Dus verwacht van hem geen inhoudelijke verklaring
(Dit is overigens niet bedoeld als Flame richting Ray)
Als je echt een verklaring zoekt (en dat doe je volgens mij niet), dan kan ik je vertellen dat je die niet in de techniek moet zoeken.
Afin lees 5 topics door en zie dat ik ik inderdaad niet kan verklaren waarom dingen zo zijn. Dat doe ik de overige tijd van de dag al als ik aan het werk ben .....
Er moet met die eindversterker iets serieus mis zijn...
25 Amp aan 230V betekent zo'n 6000 W.
Als je dat effectief trekt, dan kan je direct naar de oorarts en de glazenmaker.
Dat van die oorarts heeft een voordeel, je hoeft nooit nog geld aan audiomateriaal uit te geven, enkel aan hoorapparaten.
Ben wel benieuwd wat voor een versterker en hoeveel speakers jij hebt staan.
Als je dat effectief trekt, dan kan je direct naar de oorarts en de glazenmaker.
Dat van die oorarts heeft een voordeel, je hoeft nooit nog geld aan audiomateriaal uit te geven, enkel aan hoorapparaten.
En ik hoop ook dat je automaten hebt ipv. smeltzekeringen, want je stotzen staan dan met 50Hz te klapperenTommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:25:
Wat weet je van het rendement van deze versterker, de gevoeligheid van de speakers en de eventuele energie slurpende dsp setting, om tot deze conclusie te komen?Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:25:
Verwijderd
Geen matches
zal wel inschakelpiek zijn.
Lang geleden tijdje drive in gedaan met een zelfgebouwde eindtrap. 500VA trafo en 40000uF erachter zonder inschakelvertraging (weerstand die na een tijdje wordt overbrugt aan de primaire kant). Die kreeg op plekken ook de automaat eruit. Kon er iemand bij de stotz gaan staan om hem ingedrukt te houden (....) terwijl de eindtrap aangezet werd. Was wel 1 van de weinige versterkers die we hadden die grote fane "glijbanen" kon aansturen.
Overigens zet b.v. een klasse A versterker het meeste vermogen om in warmte en niet in muziek (vertel mij wat).
Lang geleden tijdje drive in gedaan met een zelfgebouwde eindtrap. 500VA trafo en 40000uF erachter zonder inschakelvertraging (weerstand die na een tijdje wordt overbrugt aan de primaire kant). Die kreeg op plekken ook de automaat eruit. Kon er iemand bij de stotz gaan staan om hem ingedrukt te houden (....) terwijl de eindtrap aangezet werd. Was wel 1 van de weinige versterkers die we hadden die grote fane "glijbanen" kon aansturen.
Overigens zet b.v. een klasse A versterker het meeste vermogen om in warmte en niet in muziek (vertel mij wat).
Da's een kort kabeltje
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 16:48 ]
Verwijderd
Geen matches
Welnee, voor die tijd ligt de zekering er al lang uit. Het verklaard overigens wel waarom je hier dan een aparte groep voor zou moeten gebruiken (En een zekering van 25 Ampere voor die groep natuurlijk)Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:25:
Hoe snel/traag is eigenlijk doorgaans zo'n zekering?Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:44:
[...]
Welnee, voor die tijd ligt de zekering er al lang uit. Het verklaard overigens wel waarom je hier dan een aparte groep voor zou moeten gebruiken (En een zekering van 25 Ampere voor die groep natuurlijk)
Dat is dus niet waar. Een CD gaat tikken als de speler het spoor helemaal niet meer kan volgen, aangezien het een real-time proces is slaat hij gewoon af. Echter, als een CD-speler dermate veel fouten vind dan laat hij die samples schieten en gaat interpoleren. Zie hier. Oftewel, als het aantal fouten laag blijft zodat de C1-foutcorrectie zijn werk kan doen is er niets aan de hand, anders gaat de CD-speler interpoleren. Daar komt nog bij dat fouten niet altijd schrijffouten maar ook vooral leesfouten kunnen zijn (doordat slechte brand-sessies moeilijk leesbaar zijn) waardoor je dus kunt concluderen dat hoewel een rip foutloos is het in een CD-speler toch 'fout kan klinken', doordat een computer CD-speler het spoor beter kan volgen dan een audio-CD speler.Killer schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:43:
Het punt is alleen dat die problemen bij afspelen of weggewerkt kunnen worden door de verschillende foutcorrectie mechanismen of niet. In het eerste geval is het onhoorbaar, in het tweede geval niet. Echter als de foutcorrectie er niets meer van kan bakken dan krijg je tikken, kraken, spetters etc...
Vergelijking om dit aannemelijk te maken: als je brand op 48x en leest op 48x (bijvoorbeeld) dan zal de schijf zich ongeveer hetzelfde gedragen qua wobble en resonantie. Als je op 1x speelt kan de CD-speler het misschien minder goed volgen. Komt nog eens bij dat schijfjes tegenwoordig geoptimaliseerd worden voor de hoogst mogelijke snelheid.
Tenslotte: 'het scherpe' van een trompet zit in de boventonen, dat zijn de hoogste frequenties, en juist die gaan bij interpolatie verloren.
[ Voor 13% gewijzigd door ktf op 16-08-2011 18:34 ]
Hoewel al eerder genoemd gaat het om een Krell FPB 600. Deze heeft 2 travo's aan boord van elk 4kva en trekt max iets rond de 6000 watt volgens de manual. Ik heb ook zijn voorganger de KSA 300s gehad. Die had een 5 kva travo en deze heb ik wel een paar keer helemaal open gehad
de FBP 600 nog nooit. Er zit een zekering voor van 25 amp die komt uit een industriële omgeving waar hij normaal dient om de aanloopspanning van zware elektromotoren op te vangen. Dit op een eigen fase (dus niet alleen een eigen groep)
Dit is voor een dikke klasse A versterker helemaal niet zo bijzonder. Overkill ? vast wel maar het scheelt in de stookkosten tijdens de wintermaanden
@diepezuiden, die pieken hadden de oude Krell versterkers zonder inschakelvertraging. Mijn trouwe ksa 80 (met maar een 1,5 kva voeding) knalde ook overal alles er uit. De meesters waren de KMA 200 mono blokken. Die waren bijna niet op te starten. Enkel een oude stoppenkast met smelt stoppen van 20 amp traag bleven heel..
http://www.krellonline.com/manuals.html
Dit is voor een dikke klasse A versterker helemaal niet zo bijzonder. Overkill ? vast wel maar het scheelt in de stookkosten tijdens de wintermaanden
@diepezuiden, die pieken hadden de oude Krell versterkers zonder inschakelvertraging. Mijn trouwe ksa 80 (met maar een 1,5 kva voeding) knalde ook overal alles er uit. De meesters waren de KMA 200 mono blokken. Die waren bijna niet op te starten. Enkel een oude stoppenkast met smelt stoppen van 20 amp traag bleven heel..
[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 16-08-2011 21:31 ]
Verwijderd
Geen matches
Ligt een beetje aan het type zekering maar een normale (trage) 16 Ampere smeltzekering waar 25 Ampere doorheen wordt getrokken zal het waarschijnlijk maar een paar seconden volhouden. Er zijn hierover op internet wel tabellen te vinden. De hoofdzekering (waar je zelf niet bij kunt) is wel meestal 25 Ampere.Ejorne schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:54:
[...]
Hoe snel/traag is eigenlijk doorgaans zo'n zekering?
Energie slurpers zoals wasmachines en drogers zitten meestal zo rond de 3000 Watt maximaal wat dus ongeveer 13 Ampere is. Ik moet de eerste thuis versterker nog vinden die meer dan 16 Ampere trekt. (Zonder dat deze stuk is natuurlijk :-))
Verwijderd
Geen matches
Ik heb bij audio cd's nog nooit meegemaakt dat deze 'doffer' (gebrek aan hoge tonen) gingen klinken bij gebruik van verschillende merken of wanneer deze slecht (te snel) geschreven waren. Wel heb ik meegemaakt dat deze gaan 'tjilpen/snerpen' en overslaan of zelfs gewoon stoppen met afspelen.ktf schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:23:
[...]
......
Tenslotte: 'het scherpe' van een trompet zit in de boventonen, dat zijn de hoogste frequenties, en juist die gaan bij interpolatie verloren.
Het ligt natuurlijk maar net hoe een cd-speler omgaat met een slecht te lezen cd maar zover ik weet vind de foutcorrectie (interpolatie) plaats in een veel kleiner gebied wat niet direct hoorbaar invloed zal hebben op het audio deel. Buiten dit gebied zal de CD-speler duidelijk hoorbare fouten gaan produceren. Hier nog een leuke link: http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/CD_Ripping_Terminology
Jammer dat je niet in het tabelletje gekeken hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:12:
Ligt een beetje aan het type zekering maar een normale (trage) 16 Ampere smeltzekering waar 25 Ampere doorheen wordt getrokken zal het waarschijnlijk maar een paar seconden volhouden. Er zijn hierover op internet wel tabellen te vinden.
Ik ben het volledig met Ray eens, ik hoor hier veel techneuten die alles willen verklaren maar nog maar weinig luisteren. De verschillen die vooral gehoord worden komen naar mijn mening alleen tot uiting bij akoestische muziek. Vervolgens kom je bovenal op het punt dat het vooral smaak is wat vindt je mooi klinken en wat heb je er voor over. Ben zelf sinds kort in het bezit van een paar mooie Audio Monitor speakers die klinken toch weer mooier dan de Dali die ik hiervoor had. Zo kom je steeds verder en dat is ook wat Ray bedoelt je bent op zoek naar het ultime voor jezelf. Je kunt het vergelijken met een kok die zijn gerechten aan het verfijnen is en steeds verder gaat en exclusievere ingredienten gebruikt. Als je het zo proeft dan denk je kan ook zonder die truffel en champagne maar als je er lang genoeg mee bezig bent dan heb je het er voor over. En ja er zit dus ook in zekere"ik heb het geld en waarom niet" in.
Zie in dat kader ook de reacties van Ray.
Zie in dat kader ook de reacties van Ray.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Het gekke is dat iedereen het verschil proeft tussen goedkope wijn van de Lidl en een aardige Sauvignon en dat als je de smaak eenmaal kent je truffel uit duizenden smaakjes herkent.Frogmen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:30:
Je kunt het vergelijken met een kok die zijn gerechten aan het verfijnen is en steeds verder gaat en exclusievere ingredienten gebruikt. Als je het zo proeft dan denk je kan ook zonder die truffel en champagne maar als je er lang genoeg mee bezig bent dan heb je het er voor over.
Je hoeft niet jaren te trainen om het verschil tussen wijnen te proeven, dat is je met een middagje uitleg en proeven wel duidelijk. Dat maakt je nog geen wijnproever, maar je bent je bewust van de verschillen tussen een slechte wijn en een goede wijn. Als je aan wijn gaat 'meten' blijkt dat slechte wijn in een gaschromatograaf duidelijk te onderscheiden is van goede wijn. Slechte wijn bestaat uit hooguit een krap honderdtal componenten en goede wijnen kunnen meer dan 300 individuele bestanddelen hebben. Zonder jaren van training kunnen je tong en neus je dat snel genoeg ook vertellen.
Van de andere kant heb ik jaren en jaren van m'n oren geleefd. Ik kan niet alleen een stuk muziek ontleden in componenten, in instrumenten en in interactie tussen musici, ik doe het zelfs onbewust voordurend. Soms erger ik me aan live-muziek en als ik later de bijbehorende video zie kom ik er achter dat dat is omdat de monitoring voor de band niet goed is en dat de diverse bandleden stoort.
Ondanks dat kan ik met de beste wil van de wereld geen verschil horen tussen kabels. Zolang het niet stuk is, is het verschil niet te horen en niet te meten. Soms hoor ik verschillen tussen versterkers, cd-spelers enzovoor, en als ik een verschil hoor blijkt het ook meetbaar te zijn. Soms zijn er meetbare verschillen zonder dat ik het hoor, dat komt natuurlijk ook voor. Verschillen tussen speakers zijn veel groter en goed meetbaar.
Verwijderd
Geen matches
Snap dat er dikke voedingen in zitten. Maar 6000W is dus max. Kan ook niet anders, want dan zou je bijna 6000w continue aan het verstoken zijn (paar watt muziek en de rest warmte). Denk niet dat je dat volhoudt binnenskamers.Ray schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:57:
Hoewel al eerder genoemd gaat het om een Krell FPB 600. Deze heeft 2 travo's aan boord van elk 4kva en trekt max iets rond de 6000 watt volgens de manual. Ik heb ook zijn voorganger de KSA 300s gehad. Die had een 5 kva travo en deze heb ik wel een paar keer helemaal open gehadde FBP 600 nog nooit. Er zit een zekering voor van 25 amp die komt uit een industriële omgeving waar hij normaal dient om de aanloopspanning van zware elektromotoren op te vangen. Dit op een eigen fase (dus niet alleen een eigen groep)
Inschakelpiek is wat anders (grote en lege condensatoren zijn een vette kortsluiting voor een kort moment bij inschakelen), al zit hier gegarandeerd wel een inschakelvertraging in.
Je zou eens moeten kijken wat het ding idle verstookt. Zal best al wel veel zijn. Mijn bescheiden audio analyse draait 40W idle. Schat bij zo'n krell 250W idle of zo.
Een eigen fase heb je an sich niet nodig lijkt me. Tenminste niet voor het vermogen.
Wat betreft dat cd lezen. Vroeger had elektuur en schakelingetje hiervoor (1990 meen ik). Niets meer dan een tellertje. In de philips spelers uit die tijd ging er een signaaltje van decoder naar filter als de decoder het spoor bijster was. Kon het filter gaan interpoleren. Meen me te herinneren dat ze dat niet vaak zagen gebeuren, paar keer per cd. Maar dat waren dan normale cd's lijkt me en geen op 48x gebrande cd-r's.
Lijkt me gemakkelijk uit te proberen. spelertje open en een counter op dat lijntje. Al heb ik altijd mijn cd's op een lage snelheid gebrand (lang geleden, voor we zijn gaan streamen). En zo'n oude philips leest denk ik een stuk beter als een moderne speler..... En ik heb alleen maar oude spelers
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 23:47 ]
Grappig, mijn idee is voornamelijk andersom. Dat de audiofiel zo extreem bezig is met het zoeken naar verschillen in de componenten dat hij de hele muziek vergeet.Frogmen schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:30:
Ik ben het volledig met Ray eens, ik hoor hier veel techneuten die alles willen verklaren maar nog maar weinig luisteren.
Maar ik gok dat dat ook voornamelijk komt door het verschil van mening over wat luisteren is.
Onder luisteren versta ik dan ook gewoon rustig een beetje met mijn hoofd wiebelen op de maat van de muziek (extreem slecht door de akoestiek die steeds verandert), indien de muziek leuk genoeg is ook met mijn voet nog een beetje meetikken (wederom extreem slecht voor de luisterervaring) op de muziek, rustig een kopje thee erbij nemen (het kopje alleen al beschadigt de akoestiek, laten we de vloeistof nog maar niet meenemen en over de verplaatsing het ook maar niet hebben).
Oftewel allerlei dingen die het geluid verslechteren (maar mijn ervaring verbeteren).
Pak je het niveau van bijv : http://www.highendcable.c...0Systems%20Resonators.htm
Ik geloof best dat die dingen (in theorie) werken, enkel heb je net een glaasje drinken / kopje koffie of thee meegenomen dan verstoord dat al die dingen. Tenminste als ik de plaatjes moet geloven is mijn theekopje al groter dan zo'n ding.
Sowieso lijkt het me handiger om eerst een lijmtang aan je stoel te bevestigen dan die dingen te kopen, want als je je hoofd ook maar iets draait (ook al is het maar een mm) dan beinvloed je het geluidsbeeld al. Oftewel inklemmen dat hoofd op die stoel dat het tenminste niet beweegt.
Hetzelfde met kabels, zoals Ray zelf ook al zegt, dat zijn de laatste procentjes. Een stuk daarvoor zit nog de buurvrouw die de magnetron aanzet en de electronen in jouw kabel "vervuilt", of de langsrijdende auto of zo ongeveer alles wat er in een normale stad aan achtergrondvervuiling is.
Ik zie mezelf niet in een aparte geisoleerde kamer van faraday doodstil gaan zitten (is er ergens nog iets van audiofiele kleding te krijgen btw, andere kleding = andere materialen = andere geluidsweerkaatsingen) om dat dan luisteren te noemen. Hooguit zou ik het benoemen als "luisteren naar apparatuur" ipv muziek.
ik denk inderdaad dat die 6000 watt absoluut piek zal zijn. Hoewel mijn ervaring met Krell wel is dat ze extreem veel lusten. vanaf de KSA-s serie heeft krell inderdaad een goede inschakelvertraging. Daarvoor was het echt bot direct erop zo'n beetje. Hoewel je een ksa300s niet aan krijgt op een standaard 16b automaat. Deze krell doet idle al iets van 470 watt (standby tegen de 100....) en als je iets 'gas geeft' gaat dat verbruik al snel omhoog. Nu heb ik weer speakers met een beter rendement maar ten tijde van de Confidence 5 (83db) zijn er heel wat kw's verstookt.Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:37:
[...]
Snap dat er dikke voedingen in zitten. Maar 6000W is dus max. Kan ook niet anders, want dan zou je bijna 6000w continue aan het verstoken zijn (paar watt muziek en de rest warmte). Denk niet dat je dat volhoudt binnenskamers.
Inschakelpiek is wat anders (grote en lege condensatoren zijn een vette kortsluiting voor een kort moment bij inschakelen), al zit hier gegarandeerd wel een inschakelvertraging in.
Je zou eens moeten kijken wat het ding idle verstookt. Zal best al wel veel zijn. Mijn bescheiden audio analyse draait 40W idle. Schat bij zo'n krell 250W idle of zo.
Een eigen fase heb je an sich niet nodig lijkt me. Tenminste niet voor het vermogen.
Ik heb sinds jaren de meterkast zo ingericht dat me meest zuiver fase enkel voor de audio gebruikt wordt. Het is wellicht niet strik noodzakelijk maar het kan dus leek me het een goede optie.
Behalve dat het dus niet de laatste, maar de eerste meter is. Vanuit het perspectief van het apparaat gezien.Tommie12 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:32:
[...]
Ik ben benieuwd.
Volgens mij ziet het apparaat geen enkele meter. Alleen stroom...dtjv schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:49:
[...]
Behalve dat het dus niet de laatste, maar de eerste meter is. Vanuit het perspectief van het apparaat gezien.
Ach ik denk dat die site heel leuk spul heeft voor de mens die geld over heeft en die sportwagen teveel lawaai vindt maken. Rationeel gezien heb je helemaal gelijk maar emotioneel gezien niet. Als iemand het geluid met een kabel € 1000,- nou mooier vindt laat hem dan. Zo heeft iedereen zijn ding, er zijn ook Tweakers die voor een kapitaal hun PC modden om ermee te internetten. Soms is het doel niet zo belangrijk maar alleen de reis erheen.Gomez12 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 04:10:
[...]
Grappig, mijn idee is voornamelijk andersom. Dat de audiofiel zo extreem bezig is met het zoeken naar verschillen in de componenten dat hij de hele muziek vergeet.
Maar ik gok dat dat ook voornamelijk komt door het verschil van mening over wat luisteren is.
Onder luisteren versta ik dan ook gewoon rustig een beetje met mijn hoofd wiebelen op de maat van de muziek (extreem slecht door de akoestiek die steeds verandert), indien de muziek leuk genoeg is ook met mijn voet nog een beetje meetikken (wederom extreem slecht voor de luisterervaring) op de muziek, rustig een kopje thee erbij nemen (het kopje alleen al beschadigt de akoestiek, laten we de vloeistof nog maar niet meenemen en over de verplaatsing het ook maar niet hebben).
Oftewel allerlei dingen die het geluid verslechteren (maar mijn ervaring verbeteren).
Pak je het niveau van bijv : http://www.highendcable.c...0Systems%20Resonators.htm
Ik geloof best dat die dingen (in theorie) werken, enkel heb je net een glaasje drinken / kopje koffie of thee meegenomen dan verstoord dat al die dingen. Tenminste als ik de plaatjes moet geloven is mijn theekopje al groter dan zo'n ding.
Sowieso lijkt het me handiger om eerst een lijmtang aan je stoel te bevestigen dan die dingen te kopen, want als je je hoofd ook maar iets draait (ook al is het maar een mm) dan beinvloed je het geluidsbeeld al. Oftewel inklemmen dat hoofd op die stoel dat het tenminste niet beweegt.
Hetzelfde met kabels, zoals Ray zelf ook al zegt, dat zijn de laatste procentjes. Een stuk daarvoor zit nog de buurvrouw die de magnetron aanzet en de electronen in jouw kabel "vervuilt", of de langsrijdende auto of zo ongeveer alles wat er in een normale stad aan achtergrondvervuiling is.
Ik zie mezelf niet in een aparte geisoleerde kamer van faraday doodstil gaan zitten (is er ergens nog iets van audiofiele kleding te krijgen btw, andere kleding = andere materialen = andere geluidsweerkaatsingen) om dat dan luisteren te noemen. Hooguit zou ik het benoemen als "luisteren naar apparatuur" ipv muziek.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Tja, stel je bent natuurkundige, wat moet je dan hierop antwoorden?dtjv schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:49:
[...]
Behalve dat het dus niet de laatste, maar de eerste meter is. Vanuit het perspectief van het apparaat gezien.
"ja, de elektronen worden door dat laatste stukje kabel mooi in groepjes gesorteerd en met hun neus de goede kant op richting het apparaat gestuurd"?
waar het vervolgens in een trafo terechtkomt en in gelijkstroom wordt omgezet
Als je je elektriciteitskabel met Biostabil-magneten bedekt dan gaat het geluid nog niet veranderen. Ik snap echt niet dat mensen hierin trappen. Zelfde geldt voor digitale transfer-kabels; een 1 blijft een 1 en een 0 blijft een 0.
Enige uitzondering is wellicht als je naast de grote zendmast in IJsselstein woont. Die zendt op zo'n hoog vermogen uit dat je wellicht al je kabels zo goed mogelijk wilt afschermen (een beetje zoals je een degelijke coax-kabel afschermt, of een stp-kabel), zodat de versterker zo min mogelijk ruis meeneemt (radiofrequente inductie die wellicht hoorbare effecten veroorzaakt bij de versterking, afh. van hoe degelijk de apparatuur is). Maar gebruik van bijv. dure elementen is dan weer totaal overbodig.
Vroeger had ik een radio (heel oud ding, langegolf, kortegolf en alles zat erop) dat op normale omroepband-frequenties heel gemakkelijk GSM-signalen meepikte op eoa manier (dat was dan wel dicht bij een GSM-mast, maargoed). Dit soort inductie/"instraling" kun je beperken, voor de rest heeft het echt geen nut hoor
Goed punt. Maar houd het dan lekker voor jezelf. Het wordt nu misbruikt door verkopers.Frogmen schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:59:
[...]
Ach ik denk dat die site heel leuk spul heeft voor de mens die geld over heeft en die sportwagen teveel lawaai vindt maken. Rationeel gezien heb je helemaal gelijk maar emotioneel gezien niet. Als iemand het geluid met een kabel € 1000,- nou mooier vindt laat hem dan. Zo heeft iedereen zijn ding, er zijn ook Tweakers die voor een kapitaal hun PC modden om ermee te internetten. Soms is het doel niet zo belangrijk maar alleen de reis erheen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]