Leuk interessant stukje over HDMI kabels.
http://news.cnet.com/why-...17938_105-20056502-1.html
http://news.cnet.com/why-...17938_105-20056502-1.html
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Wat is het beste? En is het nieuwste (lees: duurder) altijd beter? Gelukkig bestaat "het beste" nietSorcerer8472 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 22:23:
[...]
Niet dat mijn setje het beste is dat je kunt krijgen, maar wel zo ongeveer het beste dat je (nieuw) voor ~1000 euro kunt krijgen volgens mij, en dat was het budget![]()
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
€2,99 En dat was dan ook nog de oude kabel.J0J0 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 01:40:
Dat gedoe over die hdmi kabels was laatst ook op TROS radar.
Daar hadden ze allerlei kabels getest (konig, profigold, monster, kabel van de action).
Ze hadden een opstelling met 5 keer dezelfde tv, br speler, animatiefilm.
De kabel van de action a 4,99 kwam het beste uit de bus
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Omdat ze de test deden op brakke LCD tv's met dus waardeloze kijkhoeken waardoor de buitenste twee tv's een "waas" over het beeld hadden. Hadden ze niet, was gewoon kijkhoek-kleur-afwijking. Niet dat de uitslag anders was geweest als ze het goed hadden gedaan, maar doe zoiets dan niet zo freaking primitief.J0J0 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 01:40:
De kabel van de action a 4,99 kwam het beste uit de bus
Nickname does not reflect reality
Deel van de test gezien. Ging o.a. over de aansluiting van de kabel (of hij goed bleef zitten). Bij het controleren van de beeld kwaliteit ging de test persoon telkens recht voor het beeldscherm staan. Kijkhoek heeft daardoor geen invloed. Aan het eind was er wel iemand die over "kleur warmte" e.d. ging praten, en die zat inderdaad naar al de schermen tegelijk te kijken (waren wel wat gedraaid).Brad Pitt schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:25:
[...]
Omdat ze de test deden op brakke LCD tv's met dus waardeloze kijkhoeken waardoor de buitenste twee tv's een "waas" over het beeld hadden. Hadden ze niet, was gewoon kijkhoek-kleur-afwijking. Niet dat de uitslag anders was geweest als ze het goed hadden gedaan, maar doe zoiets dan niet zo freaking primitief.
Precies, en zelfs al heb je alle 5 de tv's exact hetzelfde ingesteld, dan nog zullen er (kleine) verschillen zitten in hoe ze 'fabriek-af' presteren. Ik weet niet of ze alle tv's professioneel gekalibreerd hadden voordat ze begonnen, maar daar zullen de meeste verschillen wel door gekomen zijn.Aragnut schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:30:
[...]
...
Het mooie aan de laatste persoon vond ik dat hij dingen aanhaalde die je, volgens mij, normaal aanpast door de tv anders in te stellen, en niet zozeer door de kabel (kunnen) komen (zoals "zachtere kleuren" en "wazigere lijntjes").
De persoon die verschil meende te zien zat gewoon in het midden met de tv's er omheen.Aragnut schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:30:
Bij het controleren van de beeld kwaliteit ging de test persoon telkens recht voor het beeldscherm staan.
Die (Goderie) bedoelde ik dan uiteraard ook jaAan het eind was er wel iemand die over "kleur warmte" e.d. ging praten, en die zat inderdaad naar al de schermen tegelijk te kijken (waren wel wat gedraaid).
En door de kijkhoek dusHet mooie aan de laatste persoon vond ik dat hij dingen aanhaalde die je, volgens mij, normaal aanpast door de tv anders in te stellen, en niet zozeer door de kabel (kunnen) komen (zoals "zachtere kleuren" en "wazigere lijntjes").
Nickname does not reflect reality
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Verwijderd
Of panels van verschillende fabrieken. Zelfde type tv en maar een gok of je een goede krijgt....GAIAjohan schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:43:
Sowieso zijn de tv's niet 100% gelijk. Kan best een maandagochtend-exemplaar tussen zitten.
Tja maar aan de andere theoretische kant kan je extreem onhandig zijn en 15 kabels verneuken bij het aansluiten (don't ask me how) waardoor je misschien beter die midden klasse had kunnen nemen (even ervanuit gaande dat je nooit in een winkel zou durven klagen na nr 12)GAIAjohan schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:28:
En als ie na een jaar kapot gaat door verwisselen en de geodkope 3 euro kost, en de middenklasser 40 euro, ben je 13 jaar verder voor je de prijs van de middenklasser benaderd hebt, en... gebruiken we dan nog HDMI? En werkt de middenklasser dan nog wel?
Hoeveel mensen kopen nou echt een tv van 2000?Gomez12 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 22:49:
[...]
Tja maar aan de andere theoretische kant kan je extreem onhandig zijn en 15 kabels verneuken bij het aansluiten (don't ask me how) waardoor je misschien beter die midden klasse had kunnen nemen (even ervanuit gaande dat je nooit in een winkel zou durven klagen na nr 12)
Persoonlijk vind ik het tot aan een euro of 50 niet echt boeiend, ik kan me iets voorstellen bij iemand die een tv van 2000 koopt en dan liever niet het goedkoopste kabeltje eraan hangt. Al zit het enkel in je kop, ik kan me er iets bij voorstellen...
Tot een euro of 50 vind ik het een redelijke non-discussie omdat er dan wmb veel meer factoren meetellen als enkel geluid-/beeldkwaliteit ("gevoel","mooiheid van de kabel", besteedbaar vermogen, waarde van de aanhangende apparatuur, bouwkwaliteit etc. etc.)
Als ik een kabeltje in de muur zou frezen zou ik bijv ook niet het goedkoopste exemplaar uitkiezen
Verwijderd
Je heb waarschijnlijk beter resultaat door die 50 euro te steken in een iets duurder model met betere kwaliteitsonderdelen dan in een duurder hdmi-kabeltje of niet.Ossi schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 23:50:
[...]
Hoeveel mensen kopen nou echt een tv van 2000?
Volgens mij zitten de meesten tussen de 400 en 1000 en dan is 50 euro al weer een flink deel van het budget.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2011 00:02 ]
Ik vind het tot >10.000,- euro een non-discussie. Het maakt mij niet uit hoeveel iemand wil betalen voor een kabel. Als iemand dat een kabel waard vindt, om wat voor reden dan ook en dat geld er voor over heeft, dan moet zo iemand dat vooral doen. Je kunt geen bedrag hangen aan wat nog wel of niet acceptabel is, dat bepaalt ten allen tijden de koper zelf.Gomez12 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 22:49:
[...]
Tot een euro of 50 vind ik het een redelijke non-discussie omdat er dan wmb veel meer factoren meetellen als enkel geluid-/beeldkwaliteit ("gevoel","mooiheid van de kabel", besteedbaar vermogen, waarde van de aanhangende apparatuur, bouwkwaliteit etc. etc.)
[...]
bron- Stroomvoorziening
Een voorwaarde voor een bit nauwkeurige rip is dat mijn rip-station (PC met EAC + usb CD-ROM drive) niet direct aan het lichtnet hangt maar van gefilterde stroom gebruik maakt (in mijn geval een Monster Cable HTS1000 stekkerblok). Zo niet dan gaat de binaire vergelijking de mist in; vier tot zes van de tien kopietjes zijn niet gelijk aan elkaar EN zijn onderling ook niet gelijk! Ook het rippen zelf duurt iets langer, waarschijnlijk door de benodigde re-reads die EAC uitvoert. De mate waarin deze bestanden van elkaar afwijken kan ik niet zeggen. Een bit verschil of 10 MB aan bits verschil (vanwege een offset door een gemist bitje)? Zeg het maar… "fc /b" biedt dat inzicht niet en een andere methode voor vergelijk van WAV bestanden ken ik niet. Ook luistertests, hoewel subjectief, wijzen voor mij uit dat de met gefilterde stroom geripte CD`s het best klinken.
An sich leuk om te testen Als het waar is heeft gebruikt deze persoon waardeloze apparatuur !
Pfff... zit net wat van die sets te bekijken op Hifi.nl en er zijn toch wel mensen die er aparte ideeën op nahouden.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Is mij nooit opgevallen, Links ? Die met surround is echt mooi.... Alleen toen ik nog in een winkel werkte kwam ik enorm veel mensen tegen die surround wouden. Als je vroeg of ze veel film keken was dit vaak niet het gevalFeaR1986 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:44:
[...]
Pfff... zit net wat van die sets te bekijken op Hifi.nl en er zijn toch wel mensen die er aparte ideeën op nahouden.
Net eentje gezien met een 5.1 set-up met B&W 803, zag er goed uit. Alleen geeft die persoon aan alleen muziek te luisteren en nooit film te kijken. Dan zet je in plaats van een 5.1 set-up toch een mooie stereo set neer met een paar B&W 800D als die sound je aanstaat?
Kwam er eentje voorbij die een paar B&W 802D als stereo gebruikt en met cinema verplaatst hij ze tot rear speakers. Front en center zijn van een veel minder niveau,
Maar de mooiste vond ik nog wel de persoon met de gehele Arcam set waar nu een 5.1 JBL melkpaksetje op draaide omdat de main speakers verkocht waren. En die JBL's klonken beter dan de vorige speakers
Zal eens kijken of ik ze nog kan vinden, zit alleen maar op "volgende" te klikken. Zitten toch ook echt zeer mooie setjes tussen. Net eentje met een paar B&W 800D met een Krell eindversterker, dat is toch wel netjes. En voor meer geld dan ik ooit uit zou kunnen geven. Alleen als je dan naar de inrichting kijkt, maar goed daar let je dan toch niet meer zo op met die speakers :Roderiktweaker schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:51:
[...]
Is mij nooit opgevallen, Links ? Die met surround is echt mooi.... Alleen toen ik nog in een winkel werkte kwam ik enorm veel mensen tegen die surround wouden. Als je vroeg of ze veel film keken was dit vaak niet het geval
[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 09-05-2011 22:58 ]
Fijne tipFeaR1986 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:54:
[...]
Zal eens kijken of ik ze nog kan vinden, zit alleen maar op "volgende" te klikken. Zitten toch ook echt zeer mooie setjes tussen.
Nou... Ik vermoed dat dat "gast van 18" wel een treffende kwalidicatie is, al is het maar figuurlijk, aan de inrichting van de auto te zien verwacht hij namelijk verder ook geen kinderen te moeten vervoerenDeze vond ik ook wel apart:
7.1 met B&W 802D en dan zo'n boombox in je auto als een gast van 18.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Aan de informatie op het profiel is die gast een jaar of 45. Moet er zelf niet aan denken om rond die leeftijd zoiets in de achterbak te hebben. Natuurlijk zal het een goed geluid geven, maar aan de auto te zien is het iets van een Audi (A3?) en Audi heeft in de hogere klassen van het multimediasysteem toch zeer mooie speakers.lredev schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 00:24:
[...]Nou... Ik vermoed dat dat "gast van 18" wel een treffende kwalidicatie is, al is het maar figuurlijk, aan de inrichting van de auto te zien verwacht hij namelijk verder ook geen kinderen te moeten vervoeren
Als ik hem was zou ik mijn PC eens uitrusten met een fatsoenlijke voeding. Mij lukt het keer op keer om een bit-identieke rip te maken die qua hash-tag ook identiek is aan die EAC database. Het enige moment waarop het niet lukt, is als ik met een beschadigde cd werk.
Dit soort uitspraken tovert ook altijd een kleine glimlach op mijn gezicht. Realiseren deze mensen zich niet dat er helemaal geen signaalweg is, of benoemen ze het zo omdat ze geen idee hebben hoe de apparatuur echt functioneert?*** update januari-2010 ***
Tijdens de afgelopen feestdagen had ik weer eens tijd om te experimenteren met m`n hifi set. Een van de dingen die ik geprobeerd heb is het omzeilen van de pre-amp. Niet omdat ie slecht of stuk is maar gewoon in het kader van `een zo kort mogelijke signaalweg`
[...]
TT volgens mij van de eerste serie. Anyway, audio in de auto is iets waar ik zelf nooi veel geld aan zou willen uitgeven. Echt heel goed zal het toch niet gaan klinken.FeaR1986 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 09:08:
[...]
Aan de informatie op het profiel is die gast een jaar of 45. Moet er zelf niet aan denken om rond die leeftijd zoiets in de achterbak te hebben. Natuurlijk zal het een goed geluid geven, maar aan de auto te zien is het iets van een Audi (A3?) en Audi heeft in de hogere klassen van het multimediasysteem toch zeer mooie speakers.
Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Als je maar genoeg uit je set verwijdert is vanzelf het signaal wegKiller schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:21:
Realiseren deze mensen zich niet dat er helemaal geen signaalweg is
Hier ben ik te dom voor, kun je misschien uitleggen wat je bedoelt? Het audiosignaal gaat toch van je bron naar je speakers, via alle apparaten die daar tussen zitten? Het lijkt mij dat je dat wel een signaalweg kan noemen. Of mis ik iets triviaals?Killer schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:21:
[...]
Dit soort uitspraken tovert ook altijd een kleine glimlach op mijn gezicht. Realiseren deze mensen zich niet dat er helemaal geen signaalweg is, of benoemen ze het zo omdat ze geen idee hebben hoe de apparatuur echt functioneert?
Zo logisch besproken heb je wel gelijk. Als je echter naar een versterker kijkt dan is het eigenlijk zo dat de uitgang de ingang volgt. Het signaal gaat niet 'door de versterker heen'. Dus elektrisch gezien is er geen signaalweg.dtjv schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:45:
[...]
Hier ben ik te dom voor, kun je misschien uitleggen wat je bedoelt? Het audiosignaal gaat toch van je bron naar je speakers, via alle apparaten die daar tussen zitten? Het lijkt mij dat je dat wel een signaalweg kan noemen. Of mis ik iets triviaals?
Ah, dat bedoelde je. Snap 'm, dank!Killer schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 21:40:
[...]
Zo logisch besproken heb je wel gelijk. Als je echter naar een versterker kijkt dan is het eigenlijk zo dat de uitgang de ingang volgt. Het signaal gaat niet 'door de versterker heen'. Dus elektrisch gezien is er geen signaalweg.
[ Voor 52% gewijzigd door Gotez op 11-05-2011 13:49 ]
Zo'n site kun je toch niet meer serieus nemen?Gotez schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:41:
Daar gaan we weer.....
http://www.hifi.nl/recensies/4372/PS-Audio-Powercables.html
Is er al duidelijkheid over hoe de bas/midden/hoog elektronen hun juiste dikte kabel weten te vinden? Ik ben heel benieuwd hoe men dit weet te onderbouwen, das een nobel prijs is wording.
[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-05-2011 13:55 ]
Laat ik het anders vragen: heb je op Hifi ooit wel eens een review gelezen over een product wat ze niet goed vonden? Hifi.nl is net zoals elk Nederlands autoprogramma: het is altijd wel goed en oké wat er wordt getest. Er zal nooit iets fout zijn. Of ja, wellicht een asbak die niet helemaal goed is geplaatst. Maar echt fout of slecht is het nooit. Idem met Hifi.nl alleen dan met andere apparatuur.Sorcerer8472 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:54:
[...]Zo'n site kun je toch niet meer serieus nemen?Het neemt echt vormen aan die lijken op de onzin rondom de biostabil.
Dus eigenlijk hoor je meer dan stilte?Vooral stiltes tussen de noten zoals bijvoorbeeld bij Yoram Ish-Hurwitz Liszt vertolkingen krijgen meer lading. Het worden stiltes die niet enkel afwezigheid van geluid zijn, maar stiltes waarin de opnameruimte aanwezig is.
[ Voor 52% gewijzigd door Devster op 11-05-2011 14:45 ]
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Verwijderd
Ach wat heet "niet al te overdreven"? Bij de Duitse bouwmarkt kosten Schucko stekkers nog geen 3 Euro. En wat kost een stukje strijkijzersnoer nu eigenlijk bij het Lampenpaleis. Een paar kwartjes de meter.mux schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:25:
Ik vind het nog wel opvallend dat de prijs van die kabels zowaar niet al te erg overdreven is. (...) Je zou verwachten dat dit soort fabrikanten zoals Monster gewoon 99% oplichters zijn, maar deze mensen lijken het niet eens voor de grove winstmarges te doen.
Zelfs de stroomkabels moeten worden ingespeeld.Gotez schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:41:
Daar gaan we weer.....
Is er al duidelijkheid over hoe de bas/midden/hoog elektronen hun juiste dikte kabel weten te vinden? Ik ben heel benieuwd hoe men dit weet te onderbouwen, das een nobel prijs is wording.
Als deze vent wat beter geluid wil heb ik wel een goede tip voor hem in plaats van dure kabels. Iemand de foto opgevallen?
Je weet toch! De elektronen moeten even vloeien, zodat deze daarna sneller worden doorgegeven door de moleculen in de kabel. Logisch toch?!GAIAjohan schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:34:
[...]
Zelfs de stroomkabels moeten worden ingespeeld.
Vergeet vooral niet de pijltjes aan de binnenkant van de kabels, want die zorgen ervoor dat electronen die de weg kwijt zijn deze weer snel terugvinden.Sorcerer8472 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:42:
[...]
Je weet toch! De elektronen moeten even vloeien, zodat deze daarna sneller worden doorgegeven door de moleculen in de kabel. Logisch toch?!
It's always DNS...
Waarom gaan ze er niet dieper op in?Muziek voortgebracht door een hifi set is niets anders dan de binnenkomende stroom die gemoduleerd wordt door het muzieksignaal. De noodzaak van het gebruik van een goede stroomkabel mag dan duidelijk zijn.
Jahoor, die 2 meter in je huis zijn veel ernstiger dan de 100km van de energiecentrale..Vooral de standaard meegeleverde snoeren met C7 stekkers zijn gemaakt met heel dunne draden die ook nog eens niet afgeschermd zijn. Hierboven is al duidelijk gemaakt dat veel externe invloeden het op de stroomvoorziening gemunt hebben en adequate afscherming dus van groot belang is.
Jahoor, tuurlijk..Zo hebben ze ontdekt dat er wel degelijk drie frequentie groepen in een kabel te onderscheiden zijn. Bas, middengebied en hoog zijn net als aan de andere uiterste kant van een hifi systeem ook in stroomkabels te onderscheiden.
[ Voor 29% gewijzigd door GAIAjohan op 11-05-2011 19:30 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Bij stroomkabels zie ik alleen het nut om de stekkers te aarden, aangezien het anders bij sommige apparatuur wel kan gaan brommen. Voor de speakers (en de tussen de apparatuur) betekent het trouwens niet dat je grasprietjes aan je speakers of apparatuur moet hangen. Koop gewoon een beetje stevige, niet te dunne kabel en je zit eigenlijk al helemaal goed!GAIAjohan schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:26:
[...]
Waarom gaan ze er niet dieper op in?
[...]
Jahoor, die 2 meter in je huis zijn veel ernstiger dan de 100km van de energiecentrale..
[...]
Jahoor, tuurlijk..
Ik zie echt niet in hoe een fucking stroomkabel enig invloed heeft op de geluidskwaliteit.
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar sinds wanneer wil je iets anders dan 50Hz door de stroomkabel hebben? Of laten ze die midden- en hoogfrequente stromen doodlopen, zodat je alleen de "bas" elektronen je apparatuur in laat komen?Zo hebben ze ontdekt dat er wel degelijk drie frequentie groepen in een kabel te onderscheiden zijn. Bas, middengebied en hoog zijn net als aan de andere uiterste kant van een hifi systeem ook in stroomkabels te onderscheiden.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Welke hoogfrequente stoorsignalen dringen er in hemelsnaam door in een goed afgeschermde voedingskabel?Daaruit volgt dat hoogfrequent stoorsignalen die in de laatste meter in de kabel doordringen niet meer de verzwakking van diezelfde kabel kunnen ondervinden omdat het laatste stuk nu eenmaal te kort is.
Muziek voortgebracht door een HiFi set is niets anders dan de binnenkomende stroom, die eerst gelijk wordt gericht en ontdaan van storingen, die vervolgens gemoduleerd wordt. Niet de binnenkomende stroom wordt gemoduleerd, nee de afgeleide gelijkstroom wordt gemoduleerd.Muziek voortgebracht door een hifi set is niets anders dan de binnenkomende stroom die gemoduleerd wordt door het muzieksignaal. De noodzaak van het gebruik van een goede stroomkabel mag dan duidelijk zijn.
HE?!?!?! Het vastzetten is de oorzaak van corosie? Blootstelling aan zuurstof is de oorzaak van oxidatie, niet meer niet minder en dat vangt deze wonderkabel ook niet op.De stekkers zijn namelijk niet bij de draden geschroefd, zoals bij vrijwel alle kabels wel het geval is. Het wordt zelfs bij de meest exotische kabels gedaan en is een oorzaak van corosie op den duur
Wat een mega-bullshit! Er is een frequentiegroep te onderscheiden in een stroomkabel: de 50Hz netfrequentie. Met daarop gesuperponeerd eventuele stoorsignalen. Andere frequenties zijn er niet te onderscheiden...Zo hebben ze ontdekt dat er wel degelijk drie frequentie groepen in een kabel te onderscheiden zijn. Bas, middengebied en hoog zijn net als aan de andere uiterste kant van een hifi systeem ook in stroomkabels te onderscheiden.
Het skineffect treed pas op bij hoge (lees boven 20KHz) en zeker niet in het middengebied. Het skineffect is niet gerelateerd aan oppervlakte. Net zo min als dat een voedselallergieallergie gerelateerd is aan de kleur van sinaasappelsVoor het middengebied is meer oppervlakte nodig om een juist gebruik te maken van het skineffect.
PS Audio moet ervoor kiezen om het werk uit te besteden, omdat ze zelf geen kabelproductiefaciliteit hebben.PS Audio heeft ervoor gekozen het arbeidsintensieve werk uit te besteden naar China. Dit maakt dat zeker de Jewel serie heel scherp geprijsd is voor de geboden kwaliteit.
Je kan ze wel een mailtje sturenGotez schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:04:
Jammer dat er geen mogelijkheid is om commentaar te leveren op het stuk. Ik had graag bovenstaande stuk daar achtergelaten.
Als je echt banen aanlegt om die frequenties op te pikken pik je juist meer potentieel storende frequenties op: als zoiets in een voeding komt wordt het er grotendeelt uitgefilterd, maar in theorie is het mogelijk dat er toch dingen langs/door de voeding komen of in ieder geval worden opgepikt in het versterkcircuit, waardoor juist storingen in deze frequentiegebieden doordringen tot een punt waarop ze hoorbaar versterkt wordenWilf schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:01:
Het hele idee spreekt zichzelf toch tegen? Je wil immers geen storing in je stroom, dus het liefst wil je een stroomkabel die alleen een beperkte band rond de 50 Hz doorlaat, en geen modulatie daarvan. Waarom dan speciale banen aanleggen om die frequenties op te pikken?
Voedingen laten inderdaad wel eens storingen door, maar dan hebben we het meestal over flinke verstoringen in de vorm van hoge pieken (inschakel vervorming) en vervormingen door sterke instraling (GSM heel dicht in de buurt van het apparaat). De instraling geschied dan echter meestal door instraling in het apparaat, niet door instraling in de voedingskabel. En die inschakelpieken haalt geen enkele passieve kabel weg.Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:39:
[...]
Als je echt banen aanlegt om die frequenties op te pikken pik je juist meer potentieel storende frequenties op: als zoiets in een voeding komt wordt het er grotendeelt uitgefilterd, maar in theorie is het mogelijk dat er toch dingen langs/door de voeding komen of in ieder geval worden opgepikt in het versterkcircuit, waardoor juist storingen in deze frequentiegebieden doordringen tot een punt waarop ze hoorbaar versterkt worden
In theorie he, want in de praktijk valt het mee. Een beetje moderne versterker pikt ook al nauwelijks de relatief zeer sterke GSM-signalen op als ik m'n telefoon ernaast leg. Da's wel ietsje meer inductie dan signalen van GPS-satellieten (weet nog dat toen ik een keer een TomTom te leen had deze zelfs bij het raam nauwelijks ontvangst had)
[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 12-05-2011 12:04 ]
Verwijderd
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Breng ze niet op ideeën...Devster schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:42:
Ik snap eigelijk niet waarom ze gebruikmaken van het stroomnet? Als je echt schone stroom wil, zet je een berg loodaccu's neer
Verwijderd
Die moet je dan wel opladen met vervuilde lichtnetstroom. En dat klinkt dan ook niet "audiofiel".Devster schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:42:
Ik snap eigelijk niet waarom ze gebruikmaken van het stroomnet? Als je echt schone stroom wil, zet je een berg loodaccu's neer
Das nu wel een van mijn dromen, een hifi set op accu's. Lastig, maar volgens mij zeker de moeite waard.Devster schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:42:
Verwijderd
Zelf heb ik mijn MF V-DAC wel eens "voor de lol" op een accu laten draaien. Ik kan je verzekeren, dat het geen ene mallemoer uitmaakt. Het is dus alleen maar voor de fun.Gotez schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:59:
[...]
Das nu wel een van mijn dromen, een hifi set op accu's. Lastig, maar volgens mij zeker de moeite waard.
Lastig? Koop een UPS..Gotez schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:59:
[...]
Das nu wel een van mijn dromen, een hifi set op accu's. Lastig, maar volgens mij zeker de moeite waard.
Serieus?Gotez schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:59:
[...]
Verwijderd
Aha, maar dan heb jij dus gehandicapte oortjes.GAIAjohan schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:50:
Ik kan 50hz idd horen. Maar dan wel op de inductiestand van mijn gehoorapparaten
Klopt. Sinds mijn geboorte. Tis niet anders.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:52:
[...]
Aha, maar dan heb jij dus gehandicapte oortjes.
[ Voor 72% gewijzigd door GAIAjohan op 12-05-2011 16:00 ]
Verwijderd
Car hifi is een optieGotez schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:59:
[...]
Maakt jouw v dac met de stroomadapter ook zoon irritant piepend zoem?Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:08:
[...]
Zelf heb ik mijn MF V-DAC wel eens "voor de lol" op een accu laten draaien. Ik kan je verzekeren, dat het geen ene mallemoer uitmaakt. Het is dus alleen maar voor de fun.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2011 17:00 ]
et voila: http://www.dynaudio.com/eng/pdf/arbiter.pdfGotez schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:59:
[...]
Ze bestaan welSorcerer8472 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:52:
Hmm, heeft hifi.nl al eens gehoorapparaten voor audiofielen getest?
Dat is beginnende tinnitus.* Sorcerer8472 is trouwens ook min of meer gehandicapt: heb erg snel last van pieptonen in mijn oren, vooral als ik weinig geslapen heb of als ik naar erg luide muziek heb geluisterd.
Dat laatste doet trouwens ook fysiek pijn, gewoon in een club oid zijn zonder mijn Alpines in
Maargoed, op goede dagen hoor ik het bijna niet en dan klinkt alles des te mooier. Gelukkig hoor ik wel erg goed. Hoge tonen gingen toen ik op de middelbare school zat nog tot 21 kHz rechts en 22 kHz links :o!
Daar wil ik weleens bewijs van zien, want er komt zelden iemand op de middelbare school voorbij de 18,5kHz. Je moet de test ook andersom uitvoeren, dus: bij 25kHz beginnen en naar beneden gaan totdat je iets hoort. Als je van 15kHz omhoog gaat, hoor je vaak nog een piep in je oren, ook al is er geen geluid meer (te horen). Volgens mij is het fysiek onmogelijk voor een mens om boven de 20kHz te horen en gaat dit al vanaf je geboorte achteruit.Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:52:
Maargoed, op goede dagen hoor ik het bijna niet en dan klinkt alles des te mooier. Gelukkig hoor ik wel erg goed. Hoge tonen gingen toen ik op de middelbare school zat nog tot 21 kHz rechts en 22 kHz links :o!
blissard schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:26:
[...]
et voila: http://www.dynaudio.com/eng/pdf/arbiter.pdf
wel even 200.000 dollar meenemen
400.000Farrad? Ik kan me het bijna niet voorstellen, want volgens mij heb je dan ongeveer een huiskamer gevuld met condensatoren. Zelfs met cold-caps is een dergelijke capaciteit al belachelijk qua formaat. Met deze 700F 2,5V is al 30x100mm en daar zou je er al 600 van nodig hebben...The power supply alone, containing two 2000 W ring transformers and gigantic filtering capacitors
with a total value of 400,000 F
Dat van de 'na'-piep klopt. Bij gehoortesten is dat ook zo ontzettend lastig en irritant.Universal Creations schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:09:
[...]
Daar wil ik weleens bewijs van zien, want er komt zelden iemand op de middelbare school voorbij de 18,5kHz. Je moet de test ook andersom uitvoeren, dus: bij 25kHz beginnen en naar beneden gaan totdat je iets hoort. Als je van 15kHz omhoog gaat, hoor je vaak nog een piep in je oren, ook al is er geen geluid meer (te horen). Volgens mij is het fysiek onmogelijk voor een mens om boven de 20kHz te horen en gaat dit al vanaf je geboorte achteruit.
Streep dat beginnende maar door
[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-05-2011 18:33 ]
Ik heb een goede dac/pre en twee ucd's 180 staan. Dus dat wordt lastig op accu's.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:59:
[...]
Car hifi is een optieMisschien lukt het nog wel met een lekkere microsetje
[...]
Maakt jouw v dac met de stroomadapter ook zoon irritant piepend zoem?
Verwijderd
Neu, mijn V DAC speult alle sterretjes van de hemel. No problems met de bijgeleverde strooomadapter.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:59:
[...]
Maakt jouw v dac met de stroomadapter ook zoon irritant piepend zoem?
En weet je toevallig nog hoe de meting van het aantal kHz gedaan werd? De meeste toongenerators die ik ken (die ze op scholen hebben) hebben een simpele draaischijf van 0-10 met vermenigvuldigingsfactorknopjes (met 3x woordwaarde). Dus als je 20kHz wil, zet je het schijfje op 2 en de vermenigvuldiging op 10.000. De afwijking van dit systeem (met een oscilloscoop nagemeten) kan makkelijk 10% zijn (heb het vaak genoeg meegemaakt althans), vaak ligt dit ook aan een zekere offset van de schijf. Dus als je 20kHz instelt kan dat makkelijk ook 18kHz zijn.Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:33:
@Universal Creations: is lastig te bewijzen want het is 10 jaar geleden ofzo nuIk gok dat ik nu niet mee zo hoog kom ook. Was een aan-uittest trouwens bij natuurkunde, niet-wetenschappelijk.
Dat is heel makkelijk en voor een euro of max. 5 uit te filteren door bij de veroorzakers een smoorspoeltje te plaatsen. Storingen pak je waar mogelijk aan bij de bron. Dan bestrijd je de oorzaak, niet de gevolgen.Wilf schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:51:
Als die zooi nu de in- en uitschakelpieken van mijn koelkast weg zouden filteren zou ik ze wel willen proberen. Als ze dat niet kunnen zijn al die claims zo waardevol als een natte toiletrol.
Koop een UPS met een capaciteit van zo'n 1000VA capaciteit (zoiets bijvoorbeeld) en je kunt de hele avond of middag lang knallen op accustroom. En overdag en tijdens de niet audiofiele momenten, laadt het ding weer op. Zuiverder kun je het niet krijgen. En dat voor de prijs van 2 high-end lichtnet-kabelsGotez schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:59:
[...]
Begrijp jij überhaupt waar dit topic over gaat?!Remy!!!! schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:51:
Volgens mij zijn de meeste reviewers behoorlijk wetenschappelijk onderlegd, anders kunnen ze nooit weten of ze echt de waarheid zeggen of complete onzin praten.
Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Toch mogelijk. Tijdens een gehoor test kwam ik als 17 jarige heel ruim boven de 20kHz.Universal Creations schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:09:
[...]
Volgens mij is het fysiek onmogelijk voor een mens om boven de 20kHz te horen en gaat dit al vanaf je geboorte achteruit.
Waarom zou het een reviewer uitmaken om te weten of hij onzin of de waarheid uitkraamt? Er zijn er legio die iets uitkramen, waarvan ze zelf denken dat het de waarheid is, terwijl het klink en klare nonsense zijn die ze uitbraken.Remy!!!! schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:51:
Volgens mij zijn de meeste reviewers behoorlijk wetenschappelijk onderlegd, anders kunnen ze nooit weten of ze echt de waarheid zeggen of complete onzin praten.
[ Voor 17% gewijzigd door Killer op 13-05-2011 13:09 ]
Zegt niets, ik heb een geboren gehoorafwijking, hoor boven de 15 Khz niet veel meer. Maar piepende remmen hoor ik regelmatig weer als enige in de groep, waarvan de rest van de groep wel prima gehoor heeft.The Lord schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 12:34:
[...]
Toch mogelijk. Tijdens een gehoor test kwam ik als 17 jarige heel ruim boven de 20kHz.
15 jaar later hoor ik nog steeds piepende voedingen, ruisende versterkers, ventilatoren, harde schijven en weet ik wat nog meer wat voor de rest niemand in mijn omgeving hoort. PC's maken veel herrie en zijn vermoeiend. Net als krekels zeg maar.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
De dingen die jij aangeeft zeggen niets over je gehoor bereik, maar over je gehoor drempel, oftewel hoe hard moet een geluid van een bepaalde frequentie zijn, voordat je het bewust hoort.The Lord schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 12:34:
[...]
Toch mogelijk. Tijdens een gehoor test kwam ik als 17 jarige heel ruim boven de 20kHz.
15 jaar later hoor ik nog steeds piepende voedingen, ruisende versterkers, ventilatoren, harde schijven en weet ik wat nog meer wat voor de rest niemand in mijn omgeving hoort. PC's maken veel herrie en zijn vermoeiend. Net als krekels zeg maar.
Ik heb er nog wel een voor je. Om niet de voorwaarden voor koop en verkoop van dit forum te overtreden: Stuur maar een PM als je interesse hebt.Gotez schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:37:
Bedankt voor de tip, ik ga er zeker naar kijken.
[ Voor 31% gewijzigd door Killer op 13-05-2011 13:37 ]
[ Voor 55% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-05-2011 22:56 ]
Wil me verder niet in de discussie mengen maar dit is een non sequitur. Om te beginnen staat RPM voor omwentelingen per minuut, niet seconde, en RPM bepaalt niet de hoogste frequentie die van een draaiend object af kan komen.Killer schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:21:
[...]
Harde schijven draaien maximaal op 15.000RPM, de gegenereerde toon is dus nooit hoger dan 15KHz
Point taken. Tijd voor een nieuw audiogram om te zien of ik nog boven de 20kHz kan horen.Killer schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:21:
[...]
De dingen die jij aangeeft zeggen niets over je gehoor bereik, maar over je gehoor drempel, oftewel hoe hard moet een geluid van een bepaalde frequentie zijn, voordat je het bewust hoort.
Die review is echt 15~25 posts boven je al geplaatstRoderiktweaker schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:55:
Nu breekt mijn klomp.... Erg toevallig : ''Zo hebben ze ontdekt dat er wel degelijk drie frequentie groepen in een kabel te onderscheiden zijn. Bas, middengebied en hoog zijn net als aan de andere uiterste kant van een hifi systeem ook in stroomkabels te onderscheiden ''
K to the KillaZ
Jammer dat hun forum niet meer bestaat.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:06:
Heeft iemand van hier hifi.nl trouwens al gemaild met de vraag waarom zulke artikels op de site mogen blijven staan? Dat van die stroomkabels slaat echt nergens op, totaal uit de lucht gegrepen onzin, en dan zijn er nog niet-technisch-onderlegden die het waarschijnlijk nog geloven ook
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Niet alles wat ik post is bullshitSorcerer8472 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:18:
En inderdaad FeaR1986 heeft gelijk: na wat rondklikken heb ik eigenlijk nergens een negatieve klank kunnen ontdekken. Alles is geweldig en als iets al minder is dan is het "iets minder dan X, maar nog steeds heel goed hoor"
Nee. De inspeelperiode van speakers is om het rubber van de bewegende delen soepel te maken, niet om aan het signaal te wennen.AlterEgo schreef op zondag 15 mei 2011 @ 09:37:
Waneer je na jaren gebruik een versterker vervangt door een andere, heeft dat effect op de luidsprekers? Die speakers krijgen dus een "ander" signaal te verwerken, moeten ze daaraan wennen?
... en gecorrigeerd. Je nieuwe versterker klinkt anders door andere signaalbewerking, daar moet je aan wennen.Is er dus sprake van een soort van (hernieuwde) inspeelperiode voor de speakers van de tweaker?
Verwijderd
Zelfs als relatieve leek zie ik maar bar weinig onderbouwd worden in het artikel, terwijl er toch zulke boude beweringen in staan. Het stukje onder 'De noodzaak aangetoond' is een aardig voorbeeld van een titel die in mijn ogen oversuggestief is.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 10:24 ]
Verwijderd
Sterker nog: tenzij de oude versterker zo weinig vermogen leverde dat-ie ging vervormen of extreem versleten was, mag je geen verschil horen tussen versterkers. Daar voeg ik aan toe: met de toonregeling vlak.vanaalten schreef op zondag 15 mei 2011 @ 10:14:
... en gecorrigeerd. Je nieuwe versterker klinkt anders door andere signaalbewerking, daar moet je aan wennen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq