Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 09:06
Hallo allemaal,

ik heb al eens eerder een topic gestart, omdat ik niet tevreden was met het geluid van mijn huidige installatie:

Receiver: Marantz SR5200
DVD-speler: DV4610
Front: B&W DM603 S2
Center: B&W CC6 Se
Rears: B&W DM601 S3

Omdat ik me nog niet eerder echt verdiept had in wat er allemaal in audioland te koop is, dacht ik dat het geluid wat me niet beviel zou kunnen liggen aan de receiver die wellicht te zwak was voor de luidsprekerset, alleen nadat ik in meerdere audiozaken luidsprkers/versterkers ben gaan beluisteren kwam ik tot de ontdekking dat het grotendeels aan de luidsprekers ligt.

De B&W's klonken erg wollig. Het laag was te nadrukkelijk aanwezig, en het midden ontbrak volledig. Tot slot was het hoog te sumier en sprankelde niet echt.

Ik heb alles verkocht, en heb er een erg goede prijs voor betaald gekregen, en dat stelt me ook in de positie om iets nieuws te kopen.

Ik kwam constant weer uit bij mordaunt short luidsprekers, en die gaan het denk ik dan ook worden. Type: Mordaunt Short 908i:
Afbeeldingslocatie: http://i-m.com.ua/pic/m/mordauntshort.avant908i.jpg
De center en de achterluidsprekers koop ik later. Dat word me eerst even te duur, en een stereo setup volstaat de eerste paar maanden wel prima.

Ook haal ik een nieuwe receiver die voorzien is van HDMI, Dolby trueHD, etc.. Dit word denk ik een Marantz SR5004 of een Marantz SR6004. De 6004 is ongeveer €250,- duurder dan de SR5004, en heeft deze opties meer t.o.v. de SR5004: (van de marantz site geplukt)

-High Grade Audio Components (zal dit meer een marketingstechnisch verhaal zijn? Of zal het apparaat kwalitatief ECHT beter zijn)
-Bluetooth A2DP v1.2 receiver (Opzich een leuke optie)
-1 HDMI poort extra. (opzich leuk maar niet echt nodig)
- Multiroom Video Out (niet echt nodig)
-1 extra digital in (niet echt nodig)
-USB audio aan de voorkant (handig)
-10watt extra per kanaal (niet echt spannend denk ik)

Graag hoor ik van jullie of jullie eerder de 5004 of de 6004 aanraden.

Ook zit ik te twijfelen bij de aanschaf van een Marantz bluray speler. Ik gebruik op dit moment mijn PS3 als blu-ray/DVD/CD speler, maar het is natuurlijk mooier om een Marantz te gebruiken. Vooral bij muziek. Echter kost dit een extra €500,-. De keus is natuurlijk aan mij om hier een beslissing in te nemen, maar ik vraag toch even advies over de meerwaarde hiervan.

Verder zijn reacties/ervaringen en suggesties over een nieuwe setup welkom! Ik ben in ieder geval op zoek naar een set bestaande uit een receiver en 2 fronts. (en evt. een bluray speler, center en rears) die zowel in surround als stereomodus goede prestaties levert. Ik ben absoluut niet op zoek naar een set dat klinkt als B&W. Dus geen warm wollig geluid. Meer wat helderder geluid. Verder moeten de fronts bi-ampt aangestuurd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 15:13
Die 500 euro voor een bluray speler zou ik dan eerder uitgeven aan een leuke subwoofer voor de films.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
ShittyOldMan schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 01:30:
Die 500 euro voor een bluray speler zou ik dan eerder uitgeven aan een leuke subwoofer voor de films.
Dat was ik erbij vergeten te vermelden, maar een subje komt er in de toekomst ook vast nog wel, maar daar wacht ik nog even mee. Ik woon momenteel in een klein appartementje, maar heb net een huis gekocht waar ik a.s. zomer intrek, ik wil eerst kijken hoe het daar allemaal zonder subje gaat klinken. In de luidsprkers die ik ga kopen zitten in de zijkant woofers van 25CM, en de luidsprekers beginnen al tespelen bij 35Hz. Iets waar de meeste subjes ook bij beginnen, dus wellicht is een subwoofer niet eens nodig.

Ik denk dat de bluray speler een goede aanvulling is voor het kijken van bluray en het afspelen van CD's. Ik vind het een beetje zonde om er voor een vermogen aan apperatuur neer te zetten, en je cd's dan te moeten afspelen in een goedkope spelcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

De enige manier om de set te vinden waar je tevreden over kan zijn is luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Iedere speaker/receiver combinatie heeft zijn eigen "identiteit" maar met name geldt dat ieder zijn gehoor anders is. Wat ik mooi vind kan een ander spuuglelijk vinden. Smaak verschilt in deze en valt niet over te twisten. Daarbij komt dat belangrijk is dat je de speakers afstemd op de muziek die jij beluisterd, films daarintegen luisteren daarintegen "minder" naar kwaliteit, niet te vergelijken natuurlijk met een 250 euro setjje.

Over het algemeen koop je een receiver/speaker voor een langere periode, 10-20 jaar dus het is belangrijk om een goeie keuze te maken. Zoals je al omschreef over jeerdere set-up, iets wat niet naar je zin is zal nooit lekker klinken.

Zelf heb ik een Pioneer receiver met daarop een Klipsch set :

http://www.klipsch.com/na...-theater-system-overview/

Klipsch staat bekend om hun hoorns en is voor mij één van de weinig speakers waar ik de emotie van musici kan "voelen", daarmee bedoel ik dat bij piano of gitaar spel de piano aanslag ook duidelijk hoor en bij een gitaar de aanslag van de snaren duidelijk mee beleef, in tegenstelling tot andere speakers.

Verder komt voor mijzelf slecht één ander merk nog in aanmerking en dat is Paradigm :

http://www.raf.nl/webshop...345_342&products_id=10019
http://www.paradigm.com/en/paradigm/news/

Helaas kwam deze serie destijds net uit nadat ik mijn Klipsch set had aangeschaft maar beide ontlopen elkaar niet veel.

Maar nogmaals, misschien vind jij het geluid wel horrible. Maar zoek eens wat speciaalzaken op die ovr meerdere luisterkamers beschikken en trek dan rustig de tijd uit voor luistersessie's. Bij RAF zelf ervaar ik, geen reclame, al 26 jaar dat ze opstellen wat ik graag wil horen, neem 20 favoriete nummers op CD mee, bij voorkeur verschillende genre's en ga er dan eens rustig voor zitten met een kopje koffie en gebruik het switchboard om te kunnen switchen tussen speakers en verschillende receivers. Alleen dan kom je erachter wat bij jou het beste past.

Verder is één ander feit van belang, waar nog steeds weinig mensen rekening mee houden en dat is de acoustiek van de ruimte waarin je speakers komen te staan. De grote van de ruimte is niet van belang maar meer wat er wel of niet in staat. Een vrij lege kamer met weinig gebruik van dempende voorwerpen, zoals tapijt, gordijnen en schilderijen zal geen één speaker tot zijn recht laten komen :)

Zelf ga ik altijd luisteren en kom dan een week later terug om te bekijken of de beleving en keuze die ik heb gemaakt nog steeds hetzelfde is, desnoods nog een derde keer. Na de derde keer ben ik er dan vaak wel uit en ga ik tot aanschaf over, laat ze netjes inspelen en geniet dan met volle teugen van mijn aankoop, wetende voor mijzelf dat ik binnen het marktsegment voor mijn oren het beste heb aangeschaft. Verder is budget redelijk belangrijk maar ik bezuinig niet op een aanschaf en koop op gehoor, niet op aanschaf prijs. Is mijn budget te laag op dat moment dan wacht ik wel even tot ik het budget bij elkaar heb.

Succes met het vinden van "jouw" oorstrelende liefde :)

Een PS3 volstaat voorlopig voor je om BR films te bekijken. Voor muziek heb je ook andere optie's, zoals een Logitech Squeezebox en heel handig in gebruik, niets geen schijfjes meer en een display in je afstandsbediening. Verder aangaande je Mordaunt speakers, zelf heb ik het niet op speakers met zijwaarts stralende woofers. Het is een totaal ander geluid dan front woofers en je haalt mogelijk een extra probleem in huis omdat je minder opstellingsmogelijkheden hebt voor je speakers. Als ze dicht bij een meubel komen te staan waar de zij woofers op richten krijg je een ander geluidsbeeld en mogelijk last van resonantie.

Edit = toevoeging

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 50893 op 09-01-2010 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:43

ST10©DE

Dus.............

Wat mij betreft heeft een losse BR/DVD/CD speler absoluut meerwaarde boven een PS3 . Ik dacht eerst ook dat ik wel deze schijfjes met de PS3 zou afspelen, maar naast dat het allemaal wat makkelijker te bedienen is met een normale speler, vind ik ook dat er een absoluut kwaliteits verschil is in beeld maar voornamelijk geluid.

Verder heb ik geen clue overr de twee receivers. Ga luisteren of je verschil hoort tussen deze twee, en weeg dit samen met de mogelijkheden en de prijs. Maak op basis daarvan je keuze. Wel ben ik van mening dat ik lievre kwaliteit heb dan mogelijkheden. Dit betrekkende de USB aansluiting.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
Ik zou het gewoon houden bij je PS3, volgens mij zit er in videoweergave een heeel klein verschil tussen de Marantz en de PS3.

Over je keuze van receiver, de klank van Marantz wordt vaak omschreven als warm, en dat warme kan bij mensen over komen als wollig. Dus ik zou voor een andere receiver gaan. Denon kan ik je dan direct ook afraden. Als je een helder/sprankelend geluid wilt kan ik je Cambridge Audio of Pioneer aanraden. Deze receiver klinkt minder warm/wollig dan de Marantz dus dat is dan al een vooruitgang. Qua luidsprekers is de match met Paradigm heel mooi. Dan is je geluidsqualiteit ook een stuk beter dan met goedkopere speakers en een dedicated Blu-ray speler. De combienatie van Paradigm/Cambridge Audio is heel sprankelend, het geluid straalt gewoon van je speakers af.

Nu moet je je niet blind staren op di 2 mekern, het belangrijkste is dat je zelf gaat luisteren. Dan weet je zeker dat je naar huis gaat met de (voor jou oren) best klinkende set. Cambridge Audio/Paradigm vond ik zelf erg mooi klinken, maar een ander iemand in de winkel zwoor zelf voor Mordaunt-Short/Cambridge Audio en de winkelier vond Cambridge Audio maar niks en zei dat NAD vele malen beter klonk. Smaak is dus erg persoonlijk. Ik denk wel dat voor jou Paradigm en Monitor Audio het luisteren waard zijn.

P.S. en de bijbehorende centerspeaker van de Paradigm Monitor 9 ziet er gewoon bruut uit xD bijna even groot als de Monitor 9 maar dan liggend.

Aww, was Parabellum me voor met de Monitor 9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Swagger schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 02:25:

Aww, was Parabellum me voor met de Monitor 9 :P
De monitor 9 serie is qua prijs/prestatie een juweeltje, en dan berg ik me even voor hun topline model :

http://www.paradigm.com/e...-model-2-17-1-34.paradigm

Geluid moet je horen, beleven en ervaren, zelfs reviews staan niet garant voor een "juiste" keuze, het gaat daarin meer om de technische specificatie's waar je je op voor hand op kunt focussen. Speakers lager dan 95DB komen bij mij mijn huis niet in, ik wil op afstand ook nog die bas goed kunnen horen en voelen, dat is voor mij één van mijn eisen/wensen, zeker bij een laag volume, het hoeft niet altijd hard.

Ik kan dan ook alleen maar hopen dat meer mensen gewoon de winkel opzoeken en daar ook hun aanschaf doen, after all, je ziet vaak mensen speakers beluisteren in een winkel om dan vervolgens online naar de goedkoopste prijs op zoek te gaan. Als men dat nog 5 jaar langer doet dan is er straks geen mogelijkheid meer om speakers te beluisteren bij de audio speciaalzaken.

Verder nog een laatste tip, in een goeie winkel adviseert een verkoper je geen merken of type's. Een goeie verkoper stelt zich terughoudend op en geeft je het enige juiste advies, zelf luisteren en ervaren. Krijg je wel te maken met een "opdringerige" verkoper dan wil hij graag jou dat verkopen waar hij de meeste marge op behaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Ik weet nog toen ik voor het eerst ging luisteren :P het enigste advies dat ik kreeg is hoe ik van luidsprekers en versterkers kon switchen. Daarna zei hij dat ik moest gaan luisteren en dat ik niet naar hem moest luisteren.

Heb uiteindelijk gekocht wat ik het mooiste vond, en dat was totaal niet waarvoor ik kwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:39

Shunt

Boe

Mijn ervaring met MS en Marantz is juist dat het perfect aan vult ik heb de 906 staan als front en vond deze verschrikkelijk plat klinken op dennon HK en Sony. Toen ik hier een ZR6001 bij kwam was het geluid gewoon perfect.

Ik zou zeker geen zwakkere versterker als de 6004 de 908i heeft een aparte base driver aan de basis van de speaker zitten. deze zijn nogal intensief met het aansturen ik weet wel dat ik eerst een SR3001 had en op deze versterker klipte mijn 906 zo erg dat mijn tweeters zijn overleden daardoor. Ik ben toen voor een marants zr6001 gegaan en kwa geluid en volume een wereld van verschil. Dus ook met de 908i zou ik een flinke versterker gebruiken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:52
Swagger schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 02:25:
Ik zou het gewoon houden bij je PS3, volgens mij zit er in videoweergave een heeel klein verschil tussen de Marantz en de PS3.
Een losse Blu-ray speler heeft toch wel wat voordelen op de PS3. Zeker als je de PS3 Fat hebt aangezien deze ook niet HD Audio kan bitsteamen wat de PS3 Slim wel kan. Maar zie hiervoor ook mijn post in [Aanschaf] Welke Blu-ray speler heb ik nodig?.

En over de speakers: zoals al eerder gezegd gewoon gaan luisteren. Om het voorbeeld van Parabellum maar aan te halen met de Klipsch speakers: ik heb ook naar Klipsch geluisterd en vind het echt niet fijn luisteren. Ik ben meer een mens van de Focal speakers. Maar het is allemaal persoonlijk, dus eigenlijk is alles goed :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Ikzelf was een aantal weken terug ook aan het twijfelen tussen de sr 5004 en sr 6004. Op grotere jamo en Mordaunt Short speakers was geen verschil te horen en ik denk dat, als er echt gemeten wordt, minder dan 10W verschil is...

Mede daardoor en door het prijsverschil van bijna 300 heb ik toch besloten de SR 5004 te kopen.

Even iets anders. Nu kon ik laatst Jamo speakers tegen een absurd lage prijs inkopen (wegens fout geprijsd in de winkel en wat koppigheid :P ) en heb ik mijn receiver daarop aangepast (licht warm klinkende Marantz). Nu is mijn vraag de volgende: Wat als je helemaal met niets begint? Moet je dan beginnen te kijken naar speakers en dan een receiver waarop die lekker klinken? Want in die audiozaken zijn alle speakers vaak op dezelfde receiver aangesloten. En het geluid wat je dan ervaart door die speakers zijn enigzins 'aangetast' door de voorgestelde keuze van receiver waardoor je een bepaalde invloed krijgt die de speakers met een andere receiver niet zouden hebben? Of staan ze in de winkel zo neutraal mogelijk ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De speakers waar je naar kijkt hebben veel baat bij een zware, stabiele versterking. Ik zou sowieso hierbij aparte eindversterking regelen, mono blokken achter de receiver bijvoorbeeld, of een stevige stereo amp. Surround receivers hebben vrijwel allemaal last van teveel features en te weinig gewicht.

Het wollige geluid wat je omschrijft komt in dit geval denk ik door de partnering van B&W en Marantz. Kijk eens of je jouw receiver kan beluisteren met een lichtere versie MS, bijv. de Mezzo 2.

Kan de PS3 ook multichannel analoog uit naar je SR5200? In dat geval kun je denk ik beter de receiver gewoon laten staan en het geld aan goede speakers en een subwoofer uitgeven. Wil je toch voor zware speakers gaan kijk dan of je receiver pre outs heeft voor het aansluiten van wat behoorlijke versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
wagenveld schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 16:26:
Kan de PS3 ook multichannel analoog uit naar je SR5200?.
Nee.
De PS3 kan alleen maar geluid versturen via HDMI, optische toslink of RCA stereo. Dus voor meerkanaals geluid moet je sowieso een receiver hebben met optische ingangen en voor HD audio dus eentje met HDMI. Hoeft niet met HD audio codecs te zijn, want de PS3 kan intern al decoderen naar LPCM en dus niet bitstream versturen.

Maar dan nog zou je de receiver kunnen laten staan en voor een stand-alone Blu-ray speler gaan met meerkanaals analoge uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bedankt voor alle reacties!

Voor de duidelijkheid: Mijn receiver, DVD-speler, subwoofer en rears zijn al verkocht. Ik heb alleen mijn center en fronts nog staan die ook te koop staan.:

http://link.marktplaats.nl/310041591

Ik ben dus echt op zoen naar een totaal nieuwe set. Er word gezegt dat ik voor de MS908i een zware receiver moet gebruiken, en dat ik daarom beter de SR6004 kan kiezen. Echter levert deze maar 10watt per kanaal meer t.o.v. de SR5004. Dus het lijkt me sterk dat de SR5004 te kort komt, en de SR6004 het makkelijk kan doen. De bedoeling is eigelijk om wel een goede receiver te kopen, en om niet met eindtrappen te gaan werken. Misschien dat ik hier in de toekomst nog eens mee begin, maar voor nu moet een goede knappe receiver volstaan. Gaat me dat met de SR5004 niet lukken?

Ook werd gezegt dat de woofers aan de zijkant niet perfect zouden zijn. Waarom precies niet? Bij een subwoofer maakt het toch ook weinig verschil hoe je deze opstelt? Ik heb eens gelezen dat het menselijk gehoor bij lage frequenties niet kan waarnemen waar het geluid vandaan komt, en dat het alleen voor de midden/hoge tonen belangrijk is dat luidsprekers goed staan opgesteld.

Ik zit nog steeds te twijfelen over wel of geen bluray speler aan te schaffen. Ik kan kiezen voor een dikkere receiver zonder bluray of een slanker model met bluray. Dr SR5004 en de BD5004 zouden wel een hele mooie combi zijn! Ik lees op de site van Marantz alleen wel dat de BD5004 geen dolbyHD en DTS-HD ondersteunen.. Betekend dit dat ik het echt niet kan gebruiken? Of dat het alleen in de receiver en niet in de speler gecodeert wordt. Als het betekend dat ik geen dolby true HD en DTS HD kan gebruiken begin ik niet aan een marantz bluray speler, want dan zou ik naar de BD7004 moeten kijken, en deze is echt belanhelijk duur.

Ook werd een evt. Pioneer aangeraden. Pioneers zien er opzich wel heel gelikt uit, alleen heb ik bij pioneer een beetje dat Philips, Sony, JVC gevoel, als jullie snappen wat ik bedoel. Op de meeste surround receiver topics waar ik heb gelezen ging het vooral over Marantz, Denon en Onkyo, en werd nauwlijk over Pioneer gesproken. Is mijn intuitief gevoel juist? Of heeft Pioneer wel degelijk een vergelijkbaar product te leveren in de zelfde prijsklasse als de SR5004/SR6004.

Eerder in mijn vorige topic werd gezegd dat je inprincipe geen verschil hoort tussen verschillende receivers, alleen dat het vermogen per apparaat verschilt. Het klankbeeld zou niet anders zijn. Toch word hier beweert dat een Pioneer toaal anders klinkt dan een Denon. Wat is nou waar?! :9

Ik heb de Mordaunt shorst alleen nog maar beluisterd op NAD en Vincent. Misschien wel niet te vergelijken met Marantz. Voor ik tot aanschaf overga wil ik de complete set hebben gehoord in de winkel.

Mijn belangrijkste vraag is toch wel of ik met de BD5004 en de SR5004 solbytrueHD en DTS HD heb. Als dit niet zo is, ga ik naar een andere setup kijken.

Nog een laatste misschien rare vraag, maar: Wat word in het algemeen over Mordaunt Short gezegt? Weet iemand dat? Staan ze over het algemeen vrij positief of negatief beschreven. Ik lees opzich wel veel goede revieuws over Mordaunt Shorts, maar niet over het merk opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:00
powermarcel10 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:05:

Eerder in mijn vorige topic werd gezegd dat je inprincipe geen verschil hoort tussen verschillende receivers, alleen dat het vermogen per apparaat verschilt. Het klankbeeld zou niet anders zijn. Toch word hier beweert dat een Pioneer toaal anders klinkt dan een Denon. Wat is nou waar?! :9
Wat waar is, is dat je dat voor jezelf mag bepalen :) Ik zelf heb nog nooit het vele gepapegaai over receiver x die warm klinkt en receiver y die helder klinkt kunnen bevestigen, ze klinken voor mij allemaal hetzelfde. Maar misschien mankeert er wat aan mijn oren :P (daar wil ik wel aan toevoegen dat er nog geen resultaten van blinde testen zijn gepubliceerd waaruit blijkt dat men verschil kan horen tussen verschillende transistorversterkers die binnen hun specficaties opereren, wel genoeg tegenovergestelde resultaten).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bedankt voor je reactie. Als het dan toch niet zoveel uitmaakt, zit ik er over te denken om een Pioneer zet te halen..

Een mooie pioneer zou een Pioneer VSX-LX52 kunnen zijn. Een daarbij passende bluray speler is er al voor €250,-!

Hij ziet er minstens net zo vet als de Marantz uit, heeft meer opties, en meer vermogen. (op papier.. Zal dit in het echt ook zo zijn?)

Er werd trouwens ook gezegd dat Marantz eerder wollig klinkt (warm) en dat ik daar beter neit voor kon gaan, omdat ik juist niet opzoek ben naar dat wollige geluid. Dat klopt wel, maar een beete integer moet het geluid wel blijven uiteraard.. Het moet geen schel geluid worden waar je oren zeer van gaan doen. MS was juist wat scheller, en door Marantz zou dit mooi een beetje gedempt kunnen worden was de gedachte.

Het blijft een moeilijke keus hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
powermarcel10 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:49:
Hij ziet er minstens net zo vet als de Marantz uit, heeft meer opties, en meer vermogen. (op papier.. Zal dit in het echt ook zo zijn?)
Als je kijkt naar het (maximale) stroomverbruik dan kan je je dit lijkt mij inderdaad afvragen. De Pioneer heeft namelijk een stroomverbruik van 410W en de Marantz SR6004 een stroomverbruik van 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
powermarcel10 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:49:
Een mooie pioneer zou een Pioneer VSX-LX52 kunnen zijn. Een daarbij passende bluray speler is er al voor €250,-!
Mooie Pioneer Blu-ray speler is de BDP-320. Is er wel eentje die niet uit de LX-serie komt. Dus geen fancy remote met alu-look en bling knopjes. Maar wel een speler die doet wat hij moet doen. Heb hem zelf ook aangezien de meerprijs van de LX-serie me het niet waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
De winkel waar ik alles wil gaan halen verkoopt de BDP-120 voor 229,- en de BDP-320 voor 399,-. Das toch wel een heel verschil. Wat zou precie shet verschil in kwaliteit in beeld en geluid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Waarom alles bij dezelfde winkel halen? Ik heb mijn BDP-320 weten te halen voor 330 euro inclusief verzendkosten, dus dat scheelt nogal. Verschil tussen de BDP-120 en de BDP-320 is dat de BDP-120 de instapper is en dus het eerste model. De exacte verschillen kan ik nu even niet voor je opzoeken, want zit op het werk. Weet wel dat de BDP-320 altijd uit de tests komt als beste speler tot een prijs van 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Op je werk? Het is zaterdagavond.. Weg daar! :P

Ik zeg ook niet dat het de prijs is die ik er voor ga betalen hoor.. Je kan bij die zaak vaak goed onderhandelen, dus ik zorg wel dat ik er als set een mooi prijsje van maak.

Wat zouden jullie doen: Een dikke versterker met ale mogelijke opties van Pioneer nemen, of een iets meer budgetmodel van Marantz nemen voor dezelfde prijs.. Ik zit nu erg te twijfelen..

De pioneer heeft ook en super vet onscreen display in kleur. Heeft Marantz dit ook? Dit kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
powermarcel10 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:32:
Op je werk? Het is zaterdagavond.. Weg daar! :P
Beveiliging, dus 24 uurs-diensten. Moet tot 02:00. Morgen en maandag van 23:00 tot 07:00 en dan dinsdag, woensdag en donderdag vrij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik wil je geen schrik aanjagen ofzo maar zou je wel voor de SRx004 reeks gaan?
Zoek maar eens naar POD of Pop Of Death inzake die reeks. Er is een fix voor maar enige terughoudendheid kan raadzaam wezen. (ik wil zelf de SR6004 maar ik wacht nog even).
offtopic:
GoT promoted?

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 09-01-2010 20:43 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Oké, die vrije dagen zijn dan wel weer lekker...

Ik zie trouwens net dat de Pioneers helemaal geen dolby pro logic IIz hebben! Ze gaan niet verder dan DPL IIx !!

Zelfs het allerduurste type van Pioneer heeft dit niet.. Volgens een aantal mensen die ik er over gehoord heb, is dit toch wel erg mooi.. Dat is even weer een tegenvaller. Dat hebben de Marantzen namelijk wel allemaal. Kan ik zonder? Of is dit een goede doorslaggevende reden om toch voor de Marantz tegaan..

Ook zou ik graag nog even willen weten of je dolbytrue HD en DTS HD alleen kunt afspelen als en je bluray speler en je receiver dit ondersteunen, of dat het ook volstaat dat alleen je receiver het heeft, zodat die het dan decodeert. Weet je dat toevallig? De bluray speler van Marantz (DB5004, van maar liefst €500,-!!!) heeft dit niet eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
powermarcel10 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:05:Er word gezegt dat ik voor de MS908i een zware receiver moet gebruiken, en dat ik daarom beter de SR6004 kan kiezen. Echter levert deze maar 10watt per kanaal meer t.o.v. de SR5004. Dus het lijkt me sterk dat de SR5004 te kort komt, en de SR6004 het makkelijk kan doen. De bedoeling is eigelijk om wel een goede receiver te kopen, en om niet met eindtrappen te gaan werken. Misschien dat ik hier in de toekomst nog eens mee begin, maar voor nu moet een goede knappe receiver volstaan. Gaat me dat met de SR5004 niet lukken?
Ik heb zelf de 908 gehad en door de enorme woofer wordt bas heel snel modderig en slordig als ze te weinig power krijgen. Wat dat betreft lijken met de 5004 en 6004 niet veel te verschillen, ze trekken beiden 650W uit het stopcontact. Vergelijk dat eens met een echte stereo amp: http://emotiva.com/xpa2.shtm , deze claimt 250W per kanaal maar trekt 1500W uit het stopcontact (!). Dat is dus 750W per kanaal met een efficientie van 33%. Dat tegenover 650/7=92W per kanaal, ga daar ook eens grofweg uit van 33% en je houdt een magere 30W over. Natuurlijk is het slechts een illustratie maar je krijgt een idee. Een dergelijk zware versterker kan uiteraard ook veel moeilijker speakers aandrijven, de 908 is wat dat betreft niet de ergste.

Mijn advies: als je geen aparte eindversterking wilt, ga voor makkelijkere standmounts en een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Kan jij wel 2 hoogte kanalen kwijt? Dat doet Dolby IIz namelijk.
wagenveld schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:45:
Vergelijk dat eens met een echte stereo amp: http://emotiva.com/xpa2.shtm , deze claimt 250W per kanaal maar trekt 1500W uit het stopcontact (!). Dat is dus 750W per kanaal met een efficientie van 33%. Dat tegenover 650/7=92W per kanaal, ga daar ook eens grofweg uit van 33% en je houdt een magere 30W over. Natuurlijk is het slechts een illustratie maar je krijgt een idee.
Is die Emotiva echt zo (in)efficient? Ik wil namelijk ook zo'n Emotiva halen ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Chevy454 op 09-01-2010 20:52 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Chevy454 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:42:
Ik wil je geen schrik aanjagen ofzo maar zou je wel voor de SRx004 reeks gaan?
Zoek maar eens naar POD of Pop Of Death inzake die reeks. Er is een fix voor maar enige terughoudendheid kan raadzaam wezen. (ik wil zelf de SR6004 maar ik wacht nog even).

[...]

offtopic:
GoT promoted?
Sory, maar ik snap je niet helemaal.. Wat bedoel je precies? Ik lees niks geks over marantz ivm "POD" of "Death"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
[...]

Ik heb zelf de 908 gehad en door de enorme woofer wordt bas heel snel modderig en slordig als ze te weinig power krijgen. Wat dat betreft lijken met de 5004 en 6004 niet veel te verschillen, ze trekken beiden 650W uit het stopcontact. Vergelijk dat eens met een echte stereo amp: http://emotiva.com/xpa2.shtm , deze claimt 250W per kanaal maar trekt 1500W uit het stopcontact (!). Dat is dus 750W per kanaal met een efficientie van 33%. Dat tegenover 650/7=92W per kanaal, ga daar ook eens grofweg uit van 33% en je houdt een magere 30W over. Natuurlijk is het slechts een illustratie maar je krijgt een idee. Een dergelijk zware versterker kan uiteraard ook veel moeilijker speakers aandrijven, de 908 is wat dat betreft niet de ergste.

Mijn advies: als je geen aparte eindversterking wilt, ga voor makkelijkere standmounts en een subwoofer.
Bedankt voor je advies!

Aan zo'n setup heb ik ook zitten denken, maar ga de 908's nog toch even beluisteren volgende week. Mag ik je vragen wat je verder van deze luidsprekers vond? Op wat voor versterker werd de bas bij jou modderig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 09-05 15:13
Prologic IIz is het laatste waar ik me zorgen om zou maken, de frontkanalen zijn normaal gesproken al heel goed in balans, dat hoef je niet aan te passen.
Zelf had ik een tijd geleden mijn oude marantz ingeruild voor een nieuwere pioneer, eigenlijk geen verschil, alleen had de pioneer meer handige features (dat is tegenwoordig nog het enige waar ik een receiver op zou kiezen, vanaf een minimale degelijke kwaliteit)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Dolby pro logic IIz heeft dus alleen zin als ik nog 2 luidsprekers boven mijn fronts wil hangen begrijp ik? Dat ga ik zeker niet doen..

De receiver die ik ga halen moet in ieder geval power genoeg hebben om de MS908i's aan te sturen. (kans is wel erg groot dat die het worden namelijk, of de 906's met een subje, dat ligt een beetje aan het gene ik te horen krijg volgende week). Ik snap dat het altijd beter kan, maar op die manier blijf je bezig. Het moet gewoon goed zijn. Als ik een goede receiver koop van rond de €800,- vind ik het zonde om ook nog eens eindtrappen bij te gaan kopen. Ik snap dat dat uit eindelijk iets beter is, maar ik denk niet dat het de moeite waard is.

De vraag blijft alleen voor mij nog steeds of het een marantz of een pioneer word, met of zonder blurayspeler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[...]

Vergelijk dat eens met een echte stereo amp: http://emotiva.com/xpa2.shtm , deze claimt 250W per kanaal maar trekt 1500W uit het stopcontact (!). Dat is dus 750W per kanaal met een efficientie van 33%. Dat tegenover 650/7=92W per kanaal, ga daar ook eens grofweg uit van 33% en je houdt een magere 30W over.
Ik heb zelf een Marantz SR6003 (600W voeding) en onderstaande is wat ze bij mijn receiver aangeven, hoe moet ik dat dan met jouw voorbeeld rijmen?
High power multi-chdriven output delivering 86W/ch output at 5.1ch and 74W/ch output at 7.1ch driven, proving the 70% Power out guarantee of Marantz A/V Receivers

Every Marantz AV-receiver has the 70% power guarantee, meaning that a minimum of 70% of the indicated stereo power will be available when 5 channels are simultaneously used.

[ Voor 10% gewijzigd door kwiebus op 09-01-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 14:48
Ik wil zelf voor de sr6004 gaan maar wacht ook nog even ivm de " pop of death" / plop geluid en dan in protectmode gaat en er niet meer uit komt. geld voor de sr5004 en sr6004.
zie voor meer info dit topic:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1199061

Google gaf aan dat een mede tweaker dit ook heeft gehad.

Marantz SR6004 : "plop" geluid en dan niks meer?

u bent gewaarschuwd :)

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-04 18:08
[...]

Hmm, ik kan het niet helemaal met dit advies eens zijn. Sinds kort heb ik hier een set (hele fijne!) Tannoy D500's staan en de Marantz NR1501 bleek voor die speakers te licht te zijn. Na het vervangen van die NR1501 door een SR5004 heb ik absoluut geen "modderige" bas, integendeel, dit terwijl de Tannoy's 2 20 cm drivers bevatten...

Overigens, waarop baseer je die efficiency van 33%?

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Met elk apparaat kan eens iets gebeuren, maar als dit de enige 2 voorbeelden zijn maak ik me er neit zo druk om. Ik koop het apparaat bij mij om de hoek, dus als er wat mee is gaat hij zo weer terug. Als het een probleem is dat erg vaak voor komt is het een ander verhaal..

Maar toch bedankt voor de tip.. Ik zal een verder research gaan doen om te kijken of dit incidentele problemen zijn of dat het veel voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 22:44
Misschien gebruikt die Emotiva een gedeeltelijke klasse A versterking die erg inefficiënt is?
Bovendien is het opgegeven stroomverbruik bij zowel Denon als Marantz niet het absolute maximum, maar het maximum bij 'normaal gebruik'. Wat dat precies inhoudt weet ik ook niet exact, maar ik weet wel dat meerdere receiver qua gebruik over de in de handleiding genoemde waarde gaan (extreem voorbeeld: Denon AVC-A1XVA met opgegeven verbruik van 890 watt en getest verbruik van 2 kilowatt).
Bij bijvoorbeeld Harman/Kardon zie je ook 'maximum power consumption' staan en bij Marantz 'operational power consumption'.
Conclusie: ook opgegeven stroomverbruik (in tegenstelling tot getest stroomverbruik) zegt niet alles en bij normale volumes is de stabiliteit van de versterkerblokken bij o.a. lage impedanties en faseverdraaiingen belangrijker. Ga dus luisteren en vind zelf uit of de versterker volgens jou mooi klinkt met jouw speakers.

[ Voor 31% gewijzigd door mac1987 op 11-01-2010 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

powermarcel10 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 19:05:

Ook werd gezegt dat de woofers aan de zijkant niet perfect zouden zijn. Waarom precies niet? Bij een subwoofer maakt het toch ook weinig verschil hoe je deze opstelt? Ik heb eens gelezen dat het menselijk gehoor bij lage frequenties niet kan waarnemen waar het geluid vandaan komt, en dat het alleen voor de midden/hoge tonen belangrijk is dat luidsprekers goed staan opgesteld.
Je leest nog steeds teveel en je "speelt" te weinig in goeie luisterruimte's, waardoor je niet alleen maar op verhalen hoeft af te gaan maar het zelf kan ondervinden of bepaalde uitspraken ergens op gebasseerd zijn.

Woofers aan de zijkant geplaatst voel je niet, front firing woofers wel en geven een andere beleving aan de emotie van je muziek. Een bass gitaar of bassdrum wil ik een "beetje" voelen en geven daardoor een andere beleving aan de muziek. Als zijkant geplaatste woofers beter zouden zijn dan front firing dan zouden alle merken dat wel geimplenteerd hebben.

Ook subwoofers preferen een bepaalde opstelling, het liefst in een hoek ver weg van je beeld/zitplaats. Front speakers die je recht naar voren laat stralen geven weer een ander klankbeeld als je ze iet wat schuin opsteld richtig je zitplaats. Hetzelfde geldt voor gesloten kasten of kasten die gebruik maken van baspoorten, voor en achter, het geeft een ander klankbeeld. Maar een goeie kamer acoustic bepaald misschien nog wel meer. Een slechte acoustiek geeft weer een ander klankbeeld daar waar een goeie acoustiek het geluid ook weer anders word ervaren.

Als ik kijk naar je reactie's hecht je teveel waarde aan de looks van de componenten maar laat je oren bepalen wat je het prettigste vind klinken. Daarom zijn er altijd die "vervelende" discusies tussen vrouwen en mannen in her algemeen, vrouwen willen vaak zo klein mogelijk uit kosmetische overwegingen, daar waar mannen zich meer laten leiden door het geluid, ongeacht de kastgroote of het budget. Mijn ex wilde ook altijd alleen maar "kubusjes of minimalistisch", vrouwen geven nu eenmaal wat minder om details in het geluidsbeeld.

Goeie audio winkels ingaan en spelen met de componenten en speakers anders opstellen, prefereerbaar winkels met aparte audio luisterkamers en die neit beroerd zijn om de speakers voor je te plaatsen, je eigen favo nummers meenemen en testen. Uit je reactie's blijk je niet te willen kijken naar andere merken maar ieder merk heeft zijn eigen voor en nadelen, waarbij het een belangrijke factor is wat jouw oren ervaren ,dat is voor ieder uniek.

Realtime testen en nog eens testen, temeer om teleurstellingen te voorkomen, maar ik heb het idee dat je daar niet aan wil, tsjah, dan word lastig een leuke set aan te schaffen. Staar je niet blind op de looks, focus je op de inhoud van een speaker, straks zit je weer met een setup die niet naar je zin is, weggegooid geld :) Maar ik sreek uit ervaring, ik heb heel wat uren in luisterruimtes doorgebracht en buiten de noodzaak is het ook een leuk tijdverdrijf, een dag of paar dagen in luisterruimte's vertoeven om muziek te ervaren.

Je Mordaunt Short 908i hebben "maar"een 90db, dat zou voor mij een geen optie zijn, zeker al niet met die side woofers. Zelf heb ik een 15inch Tannoy Sub en om eerlijk te zijn, daar kunnen die REL subs niet tegen op. Die 15inch leverd een punch waar ik zelf nog af en toe van schrik als een bom inslaat in een actie film, en daar zijn subs voor bedoeld, dimensie geven aan bepaalde geluidseffecten die je niet alleen hoort maar ook voelt :) Kijk verder maar eens naar manuals van speakers van een 5.1 setup en bekijk wat er word geadviseerd wat de beste plaats is voor een sub opstelling, vaak uiterst links of rechtsvoor voor een optimaal geluidservaring. Vergelijk dat maar eens met sub opstelling pas in het midden van je beeld, dan kom je er wel achter dat het verschil maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bedankt voor je uitgebredie reactie.

Over de looks..........

Het is niet zo dat IK me daar blind op staar, maar zoals je zelf zegt: Vrouwen beredeneren: 'hoe kleiner hoe beter'. Ik zelf zit ook met zo'n vriendin, wat soms behoorlijk frustrerend is, maarja, daar valt mee te leven. ;) Wel moet ik zeggen dat groot van formaat niet altijd groot qua geluidsbeeld betekend. Voor ik deze B&W set kocht had ik een set B&W 640i staan, wat echt enorme luidsprekers zijn. Toch hadden deze niet veel meer te bieden dan de Mordaunt Short 904i's, in het midden en hoog altans. Daarom ben ik gaan kijken naar de 908i's, omdat deze het zelfde zijn, alleen dus een woofer extra hebben voor extra laag. De reden dat deze bij de Mordaunt Short's aan de zijkant zitten is ook puur de meest praktische oplossing, omdat ze in die serie moeilijk ineens een veel groter type luidspreker konden neerzetten.

Ik laat mezelf gelukkig wel meer leiden door wat ik mooi vind klinken, al moeten mijn ogen zich ook enigsins gestreeld voelen als ik naar mijn setupje kijk. (ow help, ik lijk wel een vrouw! :9)

Ik probeer de compromis constant op te zoeken door naar een setup te kijken die prijs/kwalitatief in orde is, er goed en strak uitziet, en uiteraard fantastisch klinkt.

Ik heb tot nu toe wel degelijk meerdere luidsprekers beluisterd, maar kwam wel aldoor uit bij de Mordaunt short 900i serie. Ik heb de nieuwste B&W's beluisterd, een set monitor audio's en de nieuwe mordaunt short serie, maar vond de 900i serie het mooist. Ik ga zo nog even op pad, en ga dan ook even naar KEF luisteren.

Waarom komen er bij jou geen luidsprekers in die maar tot 90dB gaan? Is dat niet hard genoeg? Of geeft dat aan dat de luidsprekers niet genoeg power hebben in zowel het zach als het hard..

Ik snap dat zelf luisteren altijd de beste oplossing is, maar naar anderen luisteren en je blind staren op reviews is gevoelsmatig zo makkelijk, al snap ik dat dit niet de oplossing is.

Ik vraag in dit topic daarom ook niet of iemand voor mij de setup wil samenstellen, alleen vraag ik naar algemene oordelen. Iedereen ervaart luidsprekers anders, maar een aantal kernbegrippen zijn altijd het zelfde. Mordaunt short klinkt bijvoorbeeld duidelijk meer open dan B&W. Dat staat volgens mij redelijk vast.

Verder zou ik graag weten wat jullie van Pioneer receivers vinden. Kan bijvoorbeeld de Pioneer VSX-LX52 zich makkelijk meten aan de Marantz SR6004? Of praat je dan toch echt over een hele andere kwaliteit. Ik wil geen kat in de zak kopen, maar wil wel iets dat prijs/kwalitatief in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Als je het niet erg vind om uit Engeland te bestellen zou ik even kijken naar de Epos M16i, deze speakers zijn heel klein maar d'r komt heel wat geluid uit. Het laag gaat ook verbazingwekkend diep voor het formaat. Ze zijn niet zo moeilijk aan te sturen, kosten ongeveer € 1000,- per paar. Dus blijft er € 600,- over voor een leuke receiver.

Hier, een review van de Epos M16i.

Heb ze zelf beluisterd op de LFD Integrated Zero Mk. III LE bij Hanze Hifi, en het klonk geweldig. De bron was een Linn Majik CD-speler. Bekabeling was van MIT als dat uitmaakt. Vond ze beter klinken dan de Sonics Anima van € 2000,- per paar (nu € 2300,- dacht ik). En klinken ietsjes beter dan de Sonics Argenta van € 1400,- per paar. Klankmatig ontlopen ze elkaar niet zo maar de plaatsing van instrumenten was bij de Epos een stuk beter dan bij de Sonics Argenta, de Sonics Anima had de beste plaatsing maar ging niet zo diep als de Epos. Maar dat is mijn ervaring, maar ik zou er zeker naar luisteren.

[ Voor 37% gewijzigd door Swagger op 11-01-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Gevoeligheid in dB geeft gewoon aan hoeveel vermogen je nodig hebt om een bepaald geluidsniveau te produceren. Je wilt, over het algemeen, een hoge gevoeligheid als je op buizen draait of een versterker hebt die niet veel vermogen levert. Ik heb geen idee wat de gevoeligheid of het impedantie verloop is van mijn Scan Speak Reference Monitors, maar merkte wel dat bijv een NAD 705 of een CA 540A de luidspreker niet lekker los lieten komen. De CA 540A deed het wel wat beter, maar nog steeds niet in de buurt van mijn huidige Marantz PM-16.

Kleiner hoe beter? Koop gewoon een goede monitor. Ik heb de MS 906i gehad, mijn huidge monitors vegen compleet de vloer daarmee aan in het laag. Ze kosten dan wel wat meer, maar bijv mijn Quad 12L's waren niet veel duurder dan de MS906i en klonken toch een stuk lekkerder.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-01-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 159816 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 14:31:
Gevoeligheid in dB geeft gewoon aan hoeveel vermogen je nodig hebt om een bepaald geluidsniveau te produceren. Je wilt, over het algemeen, een hoge gevoeligheid als je op buizen draait of een versterker hebt die niet veel vermogen levert. Ik heb geen idee wat de gevoeligheid of het impedantie verloop is van mijn Scan Speak Reference Monitors, maar merkte wel dat bijv een NAD 705 of een CA 540A de luidspreker niet lekker los lieten komen. De CA 540A deed het wel wat beter, maar nog steeds niet in de buurt van mijn huidige Marantz PM-16.

Kleiner hoe beter? Koop gewoon een goede monitor. Ik heb de MS 906i gehad, mijn huidge monitors vegen compleet de vloer daarmee aan in het laag. Ze kosten dan wel wat meer, maar bijv mijn Quad 12L's waren niet veel duurder dan de MS906i en klonken toch een stuk lekkerder.
Ik wil in ieder geval voor 2 zuilen en geen monitors. Dit ivm plaatsing, ik moet anders weer 2 luidsprekerstandaards halen, en die zijn vaak ook belachelijk duur. (achter het liefst ook) De 906i's gaan niet ontzettend diep idd, vandaar dat ik deze week de 908i's ga beluisteren om te kijken of die dat wel doen. Als ik de specificaties moet geloven beginnen deze al bij 35Hz, wat beduidend lager is dan bij menig andere (grote) luidspreker. Het kan best zijn dat me dit tegenvalt hoor, maar ik kan er voor een leuke prijs van nog geen €500,- nieuw aankomen(set), dus dat is zeker de moeite waard om te gaan beluisteren. Mochten ze me niet laag genoeg gaan overweeg ik om 4X de MS906i te nemen, en er een actieve sub bij te plaatsen. Bijvoorbeeld de MS907i. Dan heb ik in ieder geval genoeg laag, en kan ik bezuinigen op de receiver, doordat deze minder power nodig heeft. Ik bezuinig dan op de luidsprekers en de receiver, en zou voor het overige geld wellicht een leuke Marantz bluray-speler kunnen aanschaffen.

Maar dat blijft dus nog even de vraag.

Ik vond opvallend voor de relatief kleine mordaunt shorts, dat het geluid zo ontzettend sprankelend en helder was. Een ontzettend open geluid. Het was alsof de artiest echt voor je stond te zingen zeg maar. Dit gevoel heb ik bij de B&W's nooit gehad, en voor mij werden na het beluisteren van deze luidsprekers mijn oren echt geopend. Misschien is er nog wel veel beter te krijgen hoor, maar mijn eerste indruk bij die Mordaunt Shorts was WOW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Komt door de allllluliminumium tweeter. Was mij te scherp en niet echt accuraat voor mijn gevoel.

(Overigens minder betaald voor mijn Reference Monitors dan jij voor je 908's gaat doen ;)).

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-01-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Anoniem: 50893 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 03:20:
[...]

Je Mordaunt Short 908i hebben "maar"een 90db, dat zou voor mij een geen optie zijn, zeker al niet met die side woofers. Zelf heb ik een 15inch Tannoy Sub en om eerlijk te zijn, daar kunnen die REL subs niet tegen op. Die 15inch leverd een punch waar ik zelf nog af en toe van schrik als een bom inslaat in een actie film, en daar zijn subs voor bedoeld, dimensie geven aan bepaalde geluidseffecten die je niet alleen hoort maar ook voelt :)
Volgens mij haal je gevoeligheid en maximale geluidsdruk door elkaar. Die 90 dB is de geluidsdruk op 1 meter afstand bij een spanning van 2,83 volt bij een 1 Khz signaal als ik het goed heb. Verhoog die spanning en er komt dus meer geluid uit. De maximale geluidsdruk (of maximale SPL) zal waarschijnlijk eerder rond de 110 dB liggen. Dat bijvoorbeeld sommige Klipsch speakers een gevoeligheid hebben van 95 dB betekent alleen dat ze minder vermogen nodig hebben om even hard te gaan, maar zegt niks over het maximale volume.

@ powermarcel10: Wat betreft de plaatsing van de woofers maakt het weldegelijk uit waar die zitten. Het is waar dat je erg lage tonen niet kunt plaatsen (je hoort niet waar ze vandaan komen). Het probleem is alleen dat bijvoorbeeld muren de lage tonen reflecteren waardoor er een tweede geluidsgolf op je afkomt. Ook versterken deze reflecties het geluid. Je kunt e bastoon dus nog steeds niet plaatsen, maar hij gaat wel anders klinken bij een andere plaatsing van de woofers. Bij de ene speaker in combinatie met de ene kamer kan een zijwaarts geplaatste woofer een zwakke bas mooi versterken als de speakers dicht bij een zijmuur staan, maar bij de andere speaker of andere kamer kan de bas gaan overheersen of zorgt de reflectie van de muur ervoor dat de bas wat modderiger gaat klinken terwijl je liever een strakke bas hebt. In andere woorden, hij gaat 'naklinken'.
Wat bij jou het geval is hangt af van je kamer, plaatsing van je speakers en jouw smaak. Vraag dus bij de winkel waar je ze wilt kopen of je ze even in je eigen kamer op je eigen apparatuur kunt proberen. Dat is de enige manier om erachter te komen of het een probleem of niet is. Alles wat we je nu kunnen vertellen is (al dan niet beredeneerde) speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Zoo... Weer even een update!

Vanmiddag weer even luidsprekers/receivers wezen beluisteren/bekijken.

Ik heb anderhalf uur in een luisterkamer in mijn eentje gezeten, met een kop thee van de verkoper om alles eens rustig op me in te laten werken..

Ik heb beluisterd: B&W, DALI, Mordaunt Short en Monitor audio. (+ nog wat boekenplankluidsprekers van JBL, BOSE en nog wat andere tropische merken)

Voor mij werd direct duidelijk waarom ik mijn vorige B&W's niet lekker vond klinken. Precies hetzelfde was te beluisteren op de B&W's die ik vanmiddag heb beluisterd. Wat een rommel (met alle respect uiteraard.....)

Het klonk in mijn optiek echt voor geen meter. Dali vond ik iets beter, maar het ging toch echt tussen Mordaunt short en Monitor audio. Het was alleen lastig vergelijken, want er stonden alleen mordaunt short 904's (kleinste zuil uit de serie) en 2 joekels van monitor audio. Deze laatsten hadden dus duidelijk een betere laagweergave, maar dat is logisch. Deze week komen de 908i's binnen, en ga ik deze er eens naast beluisteren. Feit blijft dat ik die voor slechts €500,- kan krijgen, en de monitor-audio's voor €1.350,-. Dat scheelt dus nog al.

Qua receiver zit ik toch meer richting een Pioneer dan richting een Marantz te denken. Ik legde hem uit dat ik Pioneer zo "Sony, JVS, philips-achtig" vond. Dit heeft hij mij uit mijn hoofd kunnen praten met goede argumenten. Een Pioneer uit de LX serie valt makkelijk te vergelijken met een zwaardere Marantz of Denon receiver volgens hem. Ook gaf hij aan dat luidsprekers van Pioneer vaak prijzen winnen, en dat deze qua prijs oplopen tot 7.000,- per stuk. Dat zegt toch wel iets, en snap daarmee dat ook Pioneer zeker meedoet in het (iets) duurdere segment.

Voordel van Pioneer t.o.v. Marantz is voor mij dat ik er een betaalbare blurayspeler bij aan kan schaffen, en dat de OSD van de Pioneer er veel mooier uitziet. Qua mogelijkheden zijn beide apparaten redelijk hetzelfde. En qua uiterlijk vind ik ze beide super mooi. De prijs wint het dus in dit geval.

Wel gaf de verkoper aan dat bi-amping bij de 908i's een groot voordeel kan hebben Dit omdat de apparte woofer aan de zijkant dat appart aangestuurd word. Dat ga ik ook zeker proberen.

Ik ben dus weer wat wijzer geworden vanmiddag, en denk er bijna uit te zijn!

Tips en suggesties blijven uiteraard van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Blij te lezen dat je je niet meer zo vastklampt aan cijfertjes in "spec sheets" die niks zeggen over de kwaliteit van het product.
Mordaunt Short ken ik niet/nauwelijks, maar Monitor Audio daarentegen heb ik wel goede ervaring mee. De "oude" BR-serie had al leuke luidsprekers en de RX-serie doet daar nog even een schepje bovenop wat mij betreft.
Wel gaf de verkoper aan dat bi-amping bij de 908i's een groot voordeel kan hebben Dit omdat de aparte woofer aan de zijkant dat appart aangestuurd word. Dat ga ik ook zeker proberen.
Dat zou ik ook doen, zeker omdat bijna alle surround receivers inmiddels 7.1 zijn en er dus twee versterker "modules" zitten te chillen terwijl de modules die je fronts aansturen het al moeilijk zat hebben. Bij Marantz is het een kwestie van aan schakelaartje omzetten. (bij de X003 serie tenminste)

Mag ik je trouwens vragen wat je oude set heeft opgebracht? Ik denk namelijk dat een gemiddelde gebruiker daar meer dan tevreden mee zou zijn, maar heb geen idee wat een dergelijke set moet opbrengen. Als ik kijk naar de vraagprijzen op marktplaats kom ik toch op een aardige som uit; ( 1.000 euro)

DM601; 200
DM603; 450
SR5200; 200
CC6 S2; 150

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 13-01-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 185410 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:52:
Blij te lezen dat je je niet meer zo vastklampt aan cijfertjes in "spec sheets" die niks zeggen over de kwaliteit van het product.
Mordaunt Short ken ik niet/nauwelijks, maar Monitor Audio daarentegen heb ik wel goede ervaring mee. De "oude" BR-serie had al leuke luidsprekers en de RX-serie doet daar nog even een schepje bovenop wat mij betreft.

[...]

Dat zou ik ook doen, zeker omdat bijna alle surround receivers inmiddels 7.1 zijn en er dus twee versterker "modules" zitten te chillen terwijl de modules die je fronts aansturen het al moeilijk zat hebben. Bij Marantz is het een kwestie van aan schakelaartje omzetten. (bij de X003 serie tenminste)

Mag ik je trouwens vragen wat je oude set heeft opgebracht? Ik denk namelijk dat een gemiddelde gebruiker daar meer dan tevreden mee zou zijn, maar heb geen idee wat een dergelijke set moet opbrengen. Als ik kijk naar de vraagprijzen op marktplaats kom ik toch op een aardige som uit; ( 1.000 euro)

DM601; 200
DM603; 450
SR5200; 200
CC6 S2; 150
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie..

De set heeft inderdaad aardig wat geld opgeleverd. De luidsprekers samen met een kleine JAMO sub, Marantz SR5200 en een DVD-4610 hebben me €1.200,- opgebracht. Ik kan een nieuwe Pioneer VSX-LX12 receiver, Pioneer BDP320 bluray-speler, en 2 Mordaunt short 908i's kopen voor ongeveer €1.500,- krijgen. Dat is dus helemaal nieuw. Goede bekabeling heb ik al, dat scheelt me al gauw €150,-. De center (MS 905i) en de rears (MS 904i of MS906i) tik ik via marktplaats wel op de kop.

Om eerlijk te zijn vond de ik Monitor audio RS8 het beste klinken van de luidsprekers die ik vanmiddag gehoord heb, alleen waren deze dan ook behoorlijk prijzig. De 908's heb ik nog niet gehoord, alleen de (veel) kleinere 904i's, maar deze kwamen qua klankkleur wel een heel eind in de goede richting, behalve het laag wat mistte, maar dat had ik niet anders verwacht. De 908 heeft een extra woofer aan de voorkant voor een nog dieper midden, en een 25CM woofer aan de zijkant voor de bas. Ik denk dat dit dus zeer goed zal klinken, maar ik moet nog even wachten want deze luidsprekers komen eind deze week pas binnen.

Om nog even op de keuze van de receiver terug te komen. Ik had in eerste instantie 4 merken in gedachten. Marantz, Denon, Onkyo en Pioneer. Ook heb ik uiteraard wel gekeken naar NAD, Cambridge audio en Rotel, allen kwamen deze of qua prijs, of qua uiterlijk of qua mogelijkheden niet in de buurt. Marantz valt tot nu toe af doordat de blurayspelers niet te betalen zijn. Onkyo omdat deze niet erg mooi zijn, ontzettend warm worden en de fabrikant er mee op houd, en Denon omdat ik deze qua afwerking niet zo mooi vind. (knopjes indrukken e.d. voelt nog al priegelig) . Pioneer blijft voor mij dus een beetje over want deze maakt kwalitatief goede receivers en blurayspelers tegen nog betaalbare prijzen. Verder zien de apparaten erg mooi uit en zitten vol opties. Enige nadeel van de Pioneers is dat het een 7.1 receiver is met 7 aansluitingen. Daarvan ben ik er al 4 kwijt voor de fronts, en kan ik dus niet verder uitbreiden dan 5.1. Al denk ik dat dat toch niet zal gebeuren. Niet echt een groot probleem dus.

Gelukkig kan ik de set ook altijd weer terugbrengen als deze niet bevalt.

Om het budget nog iets te drukken zou ik i.p.v. de BDP320 ook voor de BDP-120 kunnen gaan. Dit scheelt toch weer €100,-. Ik lees op internet echter alleen veel recencies (lovende) over de 320, alleen niks over de 120. Weet iemand waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

powermarcel10 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:09:
[...]

Om het budget nog iets te drukken zou ik i.p.v. de BDP320 ook voor de BDP-120 kunnen gaan. Dit scheelt toch weer €100,-. Ik lees op internet echter alleen veel recencies (lovende) over de 320, alleen niks over de 120. Weet iemand waarom?
Laat een aanschaf niet op 100 euro hangen, je koopt een set voor langere tijd en je hebt al eerder ervaren dat je met een set die niet naar je zin is niet lekker luisterd.

Over Pioneer versterkers, ik heb er goeie ervaringen mee. Ik heb zelf de VSX-AX4ASi-S, een model van ongeveer 2 1/2 jaar geleden :

http://www.pioneer.nl/nl/...e/VSX-AX4ASi-S/index.html

Had even in de winkel getest hoeveel stroom er doorheen gaat, speakersnoer even in je handen houden met de polen en ik kon ze niet vast houden, zegt verder weinig over de kwaliteit maar dat er een goeie travo in hangt. Het DTS signaal is erg goed en mijn Klipsch speakers kan ik met maximaal vermogen onvervormd weergeven. De instellingsmogelijkheden zijn legio, waarbij ik de stand voor/achter stereo erg prettig vind, de huiskamer word daardoor gevuld met muziek op een laag volume en is overal evenredig aanwezig. Erg prettig als je visite hebt.

Verder is het een gegeven dat over het algemeen de Amerikaanse en Britse speakers warmer klinken dan andere speakers. Maar het gaat om je gehoor, aangezien ieder zijn gehoor "anders" is en blijft het beste om tot een keuze te komen. En over je eerdere uitspraak, de basis principe van een merk veranderd altijd aangezien er steeds nieuwe materialen op de markt komen om speakers mee te bouwen. De één gebruikt kevlar, de ander gebruikt keramische compounds, de magneten worden nog steeds verbeterd, zo ook de rubbere randen etc etc. Daarmee veranderd/verbeterd ook het type geluid van een bepaald merk. Gelukkig is er tegenwoordig meer dan papieren woofers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 50893 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 00:56:
[...]

Laat een aanschaf niet op 100 euro hangen, je koopt een set voor langere tijd en je hebt al eerder ervaren dat je met een set die niet naar je zin is niet lekker luisterd.

Over Pioneer versterkers, ik heb er goeie ervaringen mee. Ik heb zelf de VSX-AX4ASi-S, een model van ongeveer 2 1/2 jaar geleden :

http://www.pioneer.nl/nl/...e/VSX-AX4ASi-S/index.html

Had even in de winkel getest hoeveel stroom er doorheen gaat, speakersnoer even in je handen houden met de polen en ik kon ze niet vast houden, zegt verder weinig over de kwaliteit maar dat er een goeie travo in hangt. Het DTS signaal is erg goed en mijn Klipsch speakers kan ik met maximaal vermogen onvervormd weergeven. De instellingsmogelijkheden zijn legio, waarbij ik de stand voor/achter stereo erg prettig vind, de huiskamer word daardoor gevuld met muziek op een laag volume en is overal evenredig aanwezig. Erg prettig als je visite hebt.

Verder is het een gegeven dat over het algemeen de Amerikaanse en Britse speakers warmer klinken dan andere speakers. Maar het gaat om je gehoor, aangezien ieder zijn gehoor "anders" is en blijft het beste om tot een keuze te komen. En over je eerdere uitspraak, de basis principe van een merk veranderd altijd aangezien er steeds nieuwe materialen op de markt komen om speakers mee te bouwen. De één gebruikt kevlar, de ander gebruikt keramische compounds, de magneten worden nog steeds verbeterd, zo ook de rubbere randen etc etc. Daarmee veranderd/verbeterd ook het type geluid van een bepaald merk. Gelukkig is er tegenwoordig meer dan papieren woofers :)
toon volledige bericht
Hahaha, even testen hoe veel stroom er door heen gaat door je zelf te electrocuteren??? Vind je het erg dat ik me daar niet aan waag?? Dan neem ik liever een multi-meter mee ofzo.. :p

In ieder geval goed om te horen dat je goede ervaring hebt met Pioneer. Die van jou ziet er ook erg strak uit! Al hou ik persoonlijk meer van zwart. Ik vind het gaaf als er zo'n klepje op zit. Helaas heeft de LX-52 dit niet, maar dat mag de pret niet drukken. De LX72 heeft het wel, maar is dan ook een stuk duurder. Ik heb in de listenroom ook even verschillende receivers kunnen testen. Ik kon het verschil testen tussen een hele zware NAD (type is me even ontschoten) en een hele zware Marantz. (8003 met 2 extra mono blokken) Echter kon ik nauwlijks verschil horen. Het enige verschil dat ik kon horen was het volume dat nooit helemaal gelijk te krijgen is bij testen. Dus ik ben er niet zo bang voor dat de Pioneer gaat tegenvallen qua sound. Als de sound me tegen staat zal het aan de luidsprekers liggen.

Wat gaaf is aan de Pioneer is (o.a.) het OSD. Op mijn vorige marantz had ik via een composite kabeltje naar de tv slechts zwart wit beeld. Het OSD van de LX52 is volledig 3D en full HD en ziet er super gaaf! Ik ben nogal van de gadgets, en deze receiver is er zeker één!

Ik heb gelukkig ook een goed gevoel bij de zaak waar ik het ga halen. (hifi-corner Groningen). Ze geven je alle tijd, en sturen je absoluut niet richting een bepaalde speaker. Ze zijn erg objectief, en niet opdringerig.

Afbeeldingslocatie: http://on-off-on.ru/private/on-off-on/shop_load/89/vsxlx52_LX52.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
powermarcel10 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 01:26:
[...]
Wat gaaf is aan de Pioneer is (o.a.) het OSD. Op mijn vorige marantz had ik via een composite kabeltje naar de tv slechts zwart wit beeld. Het OSD van de LX52 is volledig 3D en full HD en ziet er super gaaf! Ik ben nogal van de gadgets, en deze receiver is er zeker één!
Is ook echt dé reden om een receiver aan te schaffen: omdat het OSD of de GUI er mooi uit ziet. Een receiver stel je één keer grondig in en dan hoef je later eventueel nog maar kleine aanpassingen te maken. Bijvoorbeeld als je een nieuwe HDMI poort moet activeren omdat je een nieuw externe bron hebt gekocht.

Zijn toch honderd andere reden om voor een receiver te kiezen voordat "een leuke OSD" een keuze-punt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
FeaR1986 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 01:34:
[...]

Is ook echt dé reden om een receiver aan te schaffen: omdat het OSD of de GUI er mooi uit ziet. Een receiver stel je één keer grondig in en dan hoef je later eventueel nog maar kleine aanpassingen te maken. Bijvoorbeeld als je een nieuwe HDMI poort moet activeren omdat je een nieuw externe bron hebt gekocht.

Zijn toch honderd andere reden om voor een receiver te kiezen voordat "een leuke OSD" een keuze-punt is..
UITERAARD is dat niet de doorslaggevende reden om voor deze receiver te gaan, het is alleen een leuke "bijkomstigheid"

Ik heb redenen genoemd waardoor de andere receivers afvielen, en deze bleef over. Prijs was toch wel een belangrijk aspect(al gaat het om 200,- uiteraard niet over), en uiterlijk toch ook wel. Mocht een IETS minder uitziende receiver kwalitatief vééééél beter zijn voor een soortgelijke prijs, dan werd die het uiteraard. Maar ik heb het idee dat wanneer je een receiver van een goed merk koopt, uit de wat duurdere series het qua kwaliteit en qua geluid weinig uitmaakt wat je koopt. De verschillen in geluid zijn minimaal, dus je kunt volgens mij het beste kijken naar opties en uiterlijk. Ook was Pioneer grootendeels het meest aansprekende merk vanwege de goede blurayspelers voor goede prijzen (zie vele reviews op internet). Al met al genoeg redenen volgens mij dus voor die receiver. (correct me if i'm wrong) Suggesties zijn nog steeds welkom hoor, dus wanneer jij mijn redenen niet gegrond vind, kom eens met een voorstel zou ik zeggen.....

Oja, trouwens, OSD is voor mij niet ene kwestie van één keer instellen. Ook met mijn Marantz mocht ik hier graag regelmatig even meespelen.:)

[ Voor 4% gewijzigd door powermarcel10 op 14-01-2010 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik ben vanmddag gebeld door de hifi-zaak dat de 908i's die ze binnen hebben gekregen niet de goede kleur zijn!:s, en ze ook geen zwarten meer kunnen naleveren.. Het feest gaat dus helaas niet door... Alle luidsprekers die ze verder hadden staan waren me veel te duur. Met een budget van €1.600,- kom je niet erg ver (nieuw tenminste) voor een receiver/blurayspeler en luidsprekers. Ik denk dat ik voor luidsprekers dus maar 2e hands ga kijken.. Ik kan alleen op marktplaats nog geen goede deal vinden voor een setje mordaunt short of monitor audio. Ik weet ook niet echt op welke merken ik anders moet zoeken..

Iemand enig idee van merken die qua klankkleur een beetje in de buurt komen? In ieder geval geen B&W of DALI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik al eerder zei ben ik wel fan van de RX serie van Monitor Audio

http://link.marktplaats.nl/310505583
Daarnaast is er een winkel die ik "goed ken" die aan het eind van de maand receivers/luidsprekers/bluray spelers uit de voorraad verkoopt met 10-25% korting. Interesse, even PM'en

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 14-01-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:42
Heb je toevallig ook naar de CM7-9 van B&W geluisterd? Ik ben toevallig vandaag even de enige zaak hier in Deventer binnen gehuppeld waar dat kon, en daar hadden de de CM1 en de CM7 staan. Ook een bookshelf van de 6 serie, maar die klonk beduidend minder. Maar die CM. Pff, daar komt een mooi geluid uit! Enige nadeel is dat die CM7 al 800 euro per stuk kost. En de CM9 1200... Maar de CM1 kost 400, al is dat wel een bookshelf speaker. Maar die samen met een sub voor t echte laag, en je hebt ook wat moois!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Killed-1 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:35:
Heb je toevallig ook naar de CM7-9 van B&W geluisterd? Ik ben toevallig vandaag even de enige zaak hier in Deventer binnen gehuppeld waar dat kon, en daar hadden de de CM1 en de CM7 staan. Ook een bookshelf van de 6 serie, maar die klonk beduidend minder. Maar die CM. Pff, daar komt een mooi geluid uit! Enige nadeel is dat die CM7 al 800 euro per stuk kost. En de CM9 1200... Maar de CM1 kost 400, al is dat wel een bookshelf speaker. Maar die samen met een sub voor t echte laag, en je hebt ook wat moois!
Wij hebben duidelijk een verschil in smaak..

Ik vond de B&W's ontzettend dof klinken. De stemmen waren te ver weg. Ik vond monitor audio en mordaunt short veel helderder klinken. Alleen in het klassieke kwamen de B&W's in de buurt. Ik hou van iets, met de nadruk op iets, scheller geluid. Het geluid moet open zijn, en echt de kamer inkomen.. Bij B&W blijven vooral de middentonen aan de luidsprekers kleven zo lijkt het wel.. Maar dat is mijn mening.

Ik luister veel naar dance muziek, en daar vind ik B&W echt niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51

koboy

Heb een idee voor een icon

powermarcel10 schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 22:13:
Ik ben vanmddag gebeld door de hifi-zaak dat de 908i's die ze binnen hebben gekregen niet de goede kleur zijn!:s, en ze ook geen zwarten meer kunnen naleveren.. Het feest gaat dus helaas niet door... Alle luidsprekers die ze verder hadden staan waren me veel te duur. Met een budget van €1.600,- kom je niet erg ver (nieuw tenminste) voor een receiver/blurayspeler en luidsprekers. Ik denk dat ik voor luidsprekers dus maar 2e hands ga kijken.. Ik kan alleen op marktplaats nog geen goede deal vinden voor een setje mordaunt short of monitor audio. Ik weet ook niet echt op welke merken ik anders moet zoeken..

Iemand enig idee van merken die qua klankkleur een beetje in de buurt komen? In ieder geval geen B&W of DALI.
Ikzelf heb een paar maanden geleden bij de aanschaf van een nieuwe versterker ook lekker luidsprekers geluisterd, omdat dit de volgende stap zou worden.
(Versterker was even urgent omdat de oude was overleden)

Wbt. muzieksmaak zit ik wel in een heel ander segment (klassiek, jazz, sympho, en metal), maar ik herkende wel het rijtje B&W, Dali wordt al beter, en MA klinkt goed....

Ik heb toen geluisterd, in volgorde van smaak/bevallen, naar:
  • B&W 684 - Behoorlijk wollig, had ik veel meer van verwacht
  • Dali Ikon 5 - OK detaillering en scheiding, maar wel wat iel.
  • Monitor Audio RS6 - Mooi, maar wat ongedefinieerd in het laag; geluid bleef wel erg in de luidspreker "hangen"
  • Focal Chorus 716V - Bij de allereerste klanken kreeg ik direct te neiging deze onder de arm mee te nemen en thuis kapot te knuffelen :9~ . Prachtige scheiding van de instrumenten, prachtige definitie ook in het laag, en een fabuleuze soundstage alsof de muzikanten voor je in de kamer stonden.
Gelukkig was mevrouw koboy ook helemaal verliefd geworden op de Focals, dus binnenkort worden ze hier in huize koboy feestelijk onthaald!

Al deze luidsprekers liggen rond de 500 euro/stuk. Ook nog wel een paar duurdere B&W's de revue laten passeren, maar die waren kwa klankkleur vergelijkbaar aan de 684. De Focal Chorus 816V was in het laag net iets gedetailleerder, maar je moest echt moeite doen om dat te horen, en bij lang niet alle muziek was het hoorbaar. In elk geval vonden we het de 160 euro/stuk extra niet waard :)

Ter referentie de luistersessie spullen:
Versterker: Denon PMA-710AE en Marantz PM 6003 (Alleen bij de Focals was er verschil te horen. De Denon had hier duidelijk meer controle over; het klonk allemaal net effe wat strakker)
CD speler: Rotel RCD 06
CD's:
  • Vioolconcert van Tchaikovsky - Janine Jansen
  • Medieval Gardens - The Orlando Consort (middeleeuwse a-cappella zang)
  • Dark Side of the Moon - Pink Floyd (SACD/CD hybrid remaster)
Succes, en veel plezier met verder luisteren!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Met betrekking tot Dali zou ik willen zeggen dat deze per serie erg verschillen. Zo klinken de Suite en Lektor relatief warm en de Ikon en Mentor relatief killer. Binnen de Ikon serie zou ik de Ikon 5 overslaan en meteen de 6 nemen. Ik dacht bij de Ikon 5 dat de serie erg schel was en weinig body had, maar bij de 6 viel alles beter op zijn plaats. Focal en Monitor Audio maken inderdaad ook erg mooie speakers. Ik zou me in ieder geval niet te snel vast pinnen op 1 merk. Verschillende series van hetzelfde merk kunnen evenveel verschillen als verschillende merken. Zo vond ik de B&W 6xx serie te dof en de CM te kil. Zelf ben ik uiteindelijk op de Dali Suite II 2.8 uitgekomen, maar die zijn gezien jouw voorkeur waarschijnlijk te warm van klank.
Mijn advies: luister zo veel mogelijk speakers. Liever een maand langer luisteren en vergelijken dan een half jaar later erachter komen dat je toch beter speaker X i.p.v. Y had kunnen kopen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koboy schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 00:18:
• Monitor Audio RS6 - Mooi, maar wat ongedefinieerd in het laag; geluid bleef wel erg in de luidspreker "hangen"
• Focal Chorus 716V - Bij de allereerste klanken kreeg ik direct te neiging deze onder de arm mee te nemen en thuis kapot te knuffelen :9~ . Prachtige scheiding van de instrumenten, prachtige definitie ook in het laag, en een fabuleuze soundstage alsof de muzikanten voor je in de kamer stonden.
De Focal Chorus' produceren echt "eat-this!" "in your face" "bam!" geluid wat in eerste instantie als veel directer over komt. Ik heb zelf een setje Focal Chorus 816V en heb er gemenge gevoelens bij. Ze kunnen, zeker op lage/normale volumes, de muziek in alle detail vertonen, maar wanneer het volume omhoog gaat kan het een rommeltje worden terwijl de in eerste instantie rustige luidsprekers de controle houden.
Dus in 99% van de gevallen bevallen ze goed, maar die ene keer dat je het volume omhoog wilt draaien kan dat niet echt.
Daarnaast vind ik ze nu door de vormgeving wel gaaf, maar elegante kunstwerkjes zijn het nou niet bepaald. (discreet en ingetogen zijn woorden die niet in het woordenboek van de Chorus serie voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Anoniem: 185410 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 08:41:
[...]De Focal Chorus' produceren echt "eat-this!" "in your face" "bam!" geluid wat in eerste instantie als veel directer over komt. Ik heb zelf een setje Focal Chorus 816V en heb er gemenge gevoelens bij.
Focal Chorus O+

Die staan hier ook nog in de planning om te kopen. Ben er alleen nog niet uit of het een Chorus 836V wordt of een 826W. Zit alleen nog te kijken of mijn receiver dat aan kan. Moet op zich geen probleem zijn aangezien de Chorus als met 30 Watt op 3 Ohm kan werken.

Maar qua sound vind ik ze echt geweldig! Mooi helder hoog en toch nog voldoende weergave van laag als je een keer in 2.0 wilt spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ik heb goed nieuws!!

Ik had een advertentie op marktplaats staan met : MS 908is gezocht. Heb net een mailtje dat iemand deze nieuw in doos voor me heeft staan in de goede kleur. Als setje voor €550,-. Niet gek lijkt me.

Ik ben nu even een CD-tje aan het maken waarmee ik vanmiddag even bij de hfi-corner deze 908i's ga beluisteren. Als deze bevallen haal ik ze dit weekend op, en haal op de pioneer receiver en bluray speler bij de hihif-corner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 08:36
Heb zelf Canton luidsprekers staan.

http://www.canton.de/de/hifi/karat/produkt/karat770dc.htm

Strak en helder geluid. Elk detail is te horen.
Bied ook een ruimtelijke ervaring. Is soms net of je live zit te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Canton en Dynaudio vergeleken, werden de Cantons wel zwaar ingemaakt qua detailweergave en strakheid van het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Ben net terug van de audiozaak, en zal mijn bevindingen weer even met jullie delen...

Om maar direct met de deur in huis te vallen: De 908i's vielen zwaar tegen. Ze waren splinternieuw, en dus niet ingespeeld, en het waren twee rechter exemplaren, dus de woofers stonden beiden naar links gericht. Ook was de ruimte waar ik ze heb beluisterd niet ideaal, dus misschien zijn dan mede de oorzaken, maar ik vond de klankkleur niet mooi. De 914i's die ik beluisterd heb wel. De verkoper zei ook dat de 914i's idd een mooiere (andere) klankkleur hebben dat de 908i's.

Ik had mijn eigen CD meegenomen waar allerlei muziek op stond. Van klassiek tot dreunde hardtyle, en van Robby Williams tot Marco Borsato. Bij elk nummer kwamen voor mij de Mordaunt Short RS8's er het beste uit. Ik vond ze zelf beter klinken dan de nieuwere RX serie. Lekkere lage bassen, en sprankelend in het hoog. De B&W's die ik vandaag gehoord heb kwamen ineens een stuk beter uit de bus. De CM7's had hij vandaag staan. Wat een verschil tov de 685 zeg!! Veel en veel mooier. Toch vond ik de Monitor audio's beter klinken. Het probleem in deze is echter toch een beetje het budget, al is daar wel een mou aan te passen..

Probleem is vooral dat deze bijna nergens meer in het zwart te leveren zijn. Misschin alleen nog bij RAF audio, dus wellicht dat ik daar even heen bel. Ik heb tot dusver ook nog niet heel veel beluisterd zit ik me te bedenken. Dat komt omdat hier in de buurt bijna nergens een grote hifizaak zit zoals RAF waar ze echt bijna alles verkopen. Ik moet dus echt een stuk reizen. Ik denk toch dat ik dat maar eens ga doen..

Ik hoor hier ook mensen over Canton en Vocal. Misschien moet ik dat ook eens gaan beluisteren.

Ik ben toch weer een beetje omgeslagen van Pioneer naar Marantz.. Qua prijs maakt het elkaat bijna niks, en vind de Marantz set (SR6004 met BD5004) toch wel een hele mooie setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat betreft kopen op het internet en luisteren bij je lokale winkel: Je snapt natuurlijk wel dat een winkel niet staat te springen om mensen te adviseren en tijd te gunnen in hun luisterruimte die vervolgens gaan prijsjesjagen op marktplaats. Ik zou zeggen, speel open kaart en bespreek je overweging. Misschien komen ze met een leuk tegenbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 185410 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 21:43:
Wat betreft kopen op het internet en luisteren bij je lokale winkel: Je snapt natuurlijk wel dat een winkel niet staat te springen om mensen te adviseren en tijd te gunnen in hun luisterruimte die vervolgens gaan prijsjesjagen op marktplaats. Ik zou zeggen, speel open kaart en bespreek je overweging. Misschien komen ze met een leuk tegenbod.
Daarom zeg ik ook: De receiver en de blurayspeler haal ik wel bij die winkel.. Ik heb trouwens ook open kaart gespeeld. Het worden denk ik de Mordaunt short RS8's. Deze bestel ik denk ik morgen bij RAF audio. Deze luidsprekers hadden ze ook wel bij de hifi-corner, alleen in totaal de verkeerde kleur, en konden ze ook niet meer bestellen in het zwart. Hij gaf me zelfs het nr. van de monitor audio importeur zodat ik hun kon bellen om te vragen of die wisten of ik nog ergens een setje in het zwart op de kop kon tikken. Dus "gebruikt" voelen ze zich zeker niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi! Ik zou zeggen, veel plezier met je nieuwe spullen en plaats anders wat foto's in het daarvoor bedoelde topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2022
powermarcel10 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 01:59:
[...]
Het worden denk ik de Mordaunt short RS8's.
Je bedoelt monitor audio RS8? Ik zie dat ze bij RAF voor dezelfde prijs ook Quad 22L2's hebben staan. Lijkt me een zeer goede kandidaat ook, gezien je voorkeuren die je aangeeft (ze geven een heel gedetailleerd geluid, sommigen noemen dat schel). Dus mocht je de kans hebben die nog te beluisteren zou ik dat zeker doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Zoooo, net de RS8's besteld bij RAF. Hoop dat ze in de goede kleur worden geleverd. Volgens de importeur ging het echt om de laatsten in die kleur..

Ik weet ook bijna zeker dat het de Marantz SR6004 met Marantz BD5004 wordt. Bij de Mediamarkt konden ze me deze set voor €1.350,- aanbieden, en de demo set voor €1.200,-. Ben benieuwd wat de hifi corner me kan bieden..

Ik ben me nu aan het orrienteren voor de surround setup. De bijpassende center (RS-LCR) en rears, (RS 1) zijn vrij duur, en ook niet meer goed te verkrijgen, doordat de nieuwere RX serie zijn intrede heeft gedaan. (Vond de RS serie wel beter klinken)

Daarentegen is de Bronze serie beter betaalbaar, nog wel goed verkrijgbaar en past qua lay-out en kleur ook redelijk bij de RS8's. Weet iemand of dit verstandig is om te doen? Of zit je dan echt met een te groot verschil in klankkleur en kwaliteit..

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
hmmmm... Slecht nieuws.. Heb net een mailtje van RAF audio, dat ze de Monitor audio RS8's niet in de kleur zwart kunnen leveren... :S Dit is wel echt een eis. Anders word het walnoot of cherry kleur o.i.d.

Het zit met niet echt mee!

Ik zie bij RAF audio wel een andere set luidsprekers staan van Paradigm. Type: 7 v5 : (€800,-)

Afbeeldingslocatie: http://images8.speurders.nl/images/55/5515/55150298_1_large.jpg

Zien er ook erg gaaf uit.. Echter zie ik dat deze luidsprekers pas bij 54Hz beginnen te trillen.. Zegt dat veel over de basweergave? De monitor audio's begonnen geloof ik al bij 28Hz..

Ik zoek wel luidsprekers met voldoende laag weergave..

Kan iemand me iets over de klank van deze luidsprekers vertellen? Het blijft uiteraard speculeren, maar er is niet echt een zaak hier in de buurt waar ik ze kan beluisteren:(

Ik begin toch ook weer te twijfelen aan de Marantz SR6004.. Iemand in dit topic maakte me er al op attent: Deze receiver kan last hebben van een zogenaamde POP of death. Je receiver valt dan zomaar uit, en kan bij de reperateur alleen gemaakt worden.. Daar zit ik eigelijk niet echt op te wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Het is een mooie luidspreker hoor, vond de klank van Paradigm het mooiste van wat ik gehoord heb bij Raf toen. Geluid is helder en lekker vol, het laag is zeker aanwezig. Het loopt alleen niet zo diep door. Kwaliteit boven kwantiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 13:57
Ik begin toch ook weer te twijfelen aan de Marantz SR6004.. Iemand in dit topic maakte me er al op attent: Deze receiver kan last hebben van een zogenaamde POP of death. Je receiver valt dan zomaar uit, en kan bij de reperateur alleen gemaakt worden.. Daar zit ik eigelijk niet echt op te wachten..
Ik heb ook een tijdje met hetzelfde dilemma rondgelopen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de SR6004 toch besteld. Was niet op voorraad, wordt medio februari verwacht. Als er al structureel iets mis met deze receiver is (wat ik mij toch enigszins afvraag), zou dat bij de volgende lichting opgelost moeten zijn, aldus de verkoper.
Niet dat dat nou bepaald een garantie is ;)

Als je dat apparaat nou zo graag wil, doe het gewoon! In het ergste geval ben je genoodzaakt aanspraak op je garantie te maken, maar dat lijkt me hoogstens 'ietwat irritant' dan dat het iets is wat je tegen zou moeten houden om iets, wat je blijkbaar graag wil, te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
nielsdiy schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:02:
[...]

Ik heb ook een tijdje met hetzelfde dilemma rondgelopen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de SR6004 toch besteld. Was niet op voorraad, wordt medio februari verwacht. Als er al structureel iets mis met deze receiver is (wat ik mij toch enigszins afvraag), zou dat bij de volgende lichting opgelost moeten zijn, aldus de verkoper.
Niet dat dat nou bepaald een garantie is ;)

Als je dat apparaat nou zo graag wil, doe het gewoon! In het ergste geval ben je genoodzaakt aanspraak op je garantie te maken, maar dat lijkt me hoogstens 'ietwat irritant' dan dat het iets is wat je tegen zou moeten houden om iets, wat je blijkbaar graag wil, te kopen.
Daar heb je een punt..

Zo zit ik ook wel te denken.. Eigelijk had ik gewoon helemaal niet moeten weten dat er met een aantal exemplaren incedenteel problemen zijn! Ik ben bang dat als ik zo'n apparaat aanschaf, ik de hele tijd ga denken, vooral als ik de set aan anderen laat horen: Kom op, niet uitvallen!! En dat is geen prettig gevoel.. Wanneer je voor een behoorlijk bedrag aan electronica besteed moet het gewoon goed werken.. Ik schuif de marantz ook niet helemaal van de baan, maar denk er nog ff over na, net als over nieuwe luidsprekers..

Hierin het Noorden (woon in Groningen) hebben we niet zoveel audiozaken als in het midden/zuiden van het land.. Ik heb hier niet zoveel keuzen dus.. Of kan de goede audiozaken hier gewoon niet vinden.. Ik wil gewoon heel veel horen voor ik tot aanschaf over ga..

Weet iemand hier toevallig een goede audiozaak in de buurt? Mag best een stukje rijden zijn, maar Amsterdam is weer direct een heel eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

powermarcel10 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:17:

Zien er ook erg gaaf uit.. Echter zie ik dat deze luidsprekers pas bij 54Hz beginnen te trillen.. Zegt dat veel over de basweergave? De monitor audio's begonnen geloof ik al bij 28Hz..
Ze trillen ook wel bij 28Hz hoor, maar niet zo hard (als in aantal dB). Ik zou mij er niet zo druk om maken en gewoon gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 159816 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:50:
[...]

Ze trillen ook wel bij 28Hz hoor, maar niet zo hard (als in aantal dB). Ik zou mij er niet zo druk om maken en gewoon gaan luisteren.
Oké.. Beluisteren zou ik ook graag doen, maar weetniet zo goed waar ik dat moet gaan doen.. Weet iemand in de buurt van Groningen een goede audiozaak met vee keus? Bij de plaatselijke hifi-corner hebben ze alleen monitor-audio, mordaunt short, B&W en Dali..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Goningen Stad? Ga dan ook bij Sound Gallery langs (Noorderstationsstraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Abbadon schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:23:
Goningen Stad? Ga dan ook bij Sound Gallery langs (Noorderstationsstraat)
op die webstie had ik al wel ff gekeken, maar ze hebben hier niet hun assortiment staan.. Ze hebben er wel allerlei luidsprekers en surroundreceivers staan??? Dan ga ik daar zeker ff kijken!:) Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Die niet waagt die niet wint :)

Het is alweer enige tijd geleden dat ik daar geweest ben, zo'n 7 jaar. Maar toen hadden ze toch vrij veel keuze (ik ben er toen ook geslaagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Laatst online: 19-04 14:39

Diamon

The Weird One

1 goedenavond.

Sorrie voor de beetje topickaping, maar gezien hier een aantal Canton bezitters tussen zitten, heb ik de volgende vraag. Wie kent de Canton AS-30 actieve subwoofer en weet de technische gegevens ?.

Op de website van Canton kan ik hem nergens vinden namelijk.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Abbadon schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:58:
Die niet waagt die niet wint :)

Het is alweer enige tijd geleden dat ik daar geweest ben, zo'n 7 jaar. Maar toen hadden ze toch vrij veel keuze (ik ben er toen ook geslaagd).
Ik fiets er morgen of overmorgen wel ff heen.. Ik heb op internet al ff zitten speuren.. Opzich zitten er wel wat audiozaken in de buurt, maar die zetten op hun site alleen maar welke merken ze verkopen, en niet wat ze precies hebben staan.. Ook zijn het allemaal niet erg grote zaken, en zijn vaak maar beperkt in het verkopen van 3 of 4 merken.. Maargoed, ik ben er wel achter dat mijn speurtocht naar de ideale luidsprekerset nog lang niet ten einde is. Het scheelt dat we de sleutel van ons nieuwe huis pas 1 juni krijgen, dus ik heb nog even de tijd om iets moois uit te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ponkrucker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 13:57
powermarcel10 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 17:30:
Ik weet ook bijna zeker dat het de Marantz SR6004 met Marantz BD5004 wordt. Bij de Mediamarkt konden ze me deze set voor €1.350,- aanbieden, en de demo set voor €1.200,-. Ben benieuwd wat de hifi corner me kan bieden..
Op dat 'dealtje' zou ik zeker niet ingaan! Een demomodel bij MediaMarkt heeft toch vaak een ietwat getraumatiseerd verleden, zeker ten opzichte van demomodel bij, laat ik zeggen, Hobo.

Bovendien lijkt de €1.350 voor de set (nieuw) een leuke aanbieding, uitgaande van de landelijke adviesprijzen. Maar als je in je achterhoofd houdt dat ik voor de SR6004 bij Foka €699 heb betaald, en dat de BD5004 daar €499 kost, 'ben je toch gek' als je het spul bij MM haalt. Tenzij je natuurlijk graag extra betaalt voor die buitengewone MM-service 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:36
Waarschuwing:
Hou je niet teveel vast aan internet prijzen.
Met name de winkel die je noemt (hifi-corner) is goed in staat wat te doen met de bedragen op de apparatuur.

Ook ik heb de SR6004 bij Foka besteld, maar toen ik dat aan de verkoper van hifi-corner vertelde gaf hij aan dat hij daar toch ook wel dichtbij had kunnen komen. iig een 6003 tegen dat bedrag had gekunt.

persoonlijk heb ik toch een prettiger gevoel bij een winkel tov een webshop.

Je moet bij de corner wel oppasen dat je niet teveel naar monitor audio wordt gepushed trouwens.
Ze zijn er zelf erg fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 22:04

el-jorge

turn around and feel the vibe

Is de 2e hands markt niet iets voor je? Kan je qua speakers misschien gelijk een surround set halen, en dan ivm met de nieuwe formaten wel een nieuwe reciever?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetsmurf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07
powermarcel10 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:22:
De winkel waar ik alles wil gaan halen verkoopt de BDP-120 voor 229,- en de BDP-320 voor 399,-. Das toch wel een heel verschil. Wat zou precie shet verschil in kwaliteit in beeld en geluid zijn?
Hoi, ik heb zelf de BDP-120. Heel goede bluray-speler moet ik zeggen. Pakt alles en heeft heel goed beeld en geluid. Ook heel makkelijk in het gebruik dus een echte Pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:23
powermarcel10 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:25:
[...]

Weet iemand hier toevallig een goede audiozaak in de buurt? Mag best een stukje rijden zijn, maar Amsterdam is weer direct een heel eind!
Sound Gallery bij het Noorderstation, De Groef in de Steentilstraat, er zit ook een bij de Kruit en Kramer bij Vinkhuizen maar ik weet niet hoe goed die is verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03 14:53

JerNL

I said goodday!

[TLT]Lynx schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:31:
Waarschuwing:
Hou je niet teveel vast aan internet prijzen.
Met name de winkel die je noemt (hifi-corner) is goed in staat wat te doen met de bedragen op de apparatuur.
maar ik neem aan dat ze nooit zo laag gaan als de internet prijzen? wat is acceptablel om te betalen voor de service die ze leveren. Ik weet dat dat per persoon verschilt, maar ik vraag me dat altijd af.

is dat het internet bedrag +10% en dat moet de winkel prijs zijn?

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Laatst online: 10:47
Ik heb onlangs een set besteld voor 1500,-. Ik heb een heel topic lopen op htforum.nl waar veel "kenners" zitten die goed helpen!

Ik heb diverse luister sessies gehad met: B&W 684, MA RS8, Dali Lector 6, diverse van KEF, Klipsch, etc. Ik ging in eerste instantie voor de B&W's (door reviews). Maar die viel door de mand tijdens luistersessies. KEF was te fel, Klipsch te lomp. Uiteindelijk keuze tussen Monitor Audio RS8 en Dali Lector 6 waarbij ik de Dali fijner vond klinken (ruimtelijker en beter hoge tonen).

Maarrrrr de Quad 21L2 werd ook regelmatig aanbevolen op het forum. Gelukkig had een winkel in de buurt deze Quad's staan. Na een korte luister sessie was ik overtuigd dat dit de luidspreker was die ik moest hebben! Ze zijn niet al te groot, mooie afwerking met 7 lagen hoogglans lak, heel ruimtelijk met een goed laag. Jammer dat dit merk niet zo bekend is want je krijgt erg veel waar voor je geld!

Ik ben er achter gekomen dat een webshop de 21L2 als demo model had staan en heb deze toen gereserveerd. Door een "foutje" zijn deze luidsprekers helaas verkocht aan iemand anders. Als compensatie kon ik de 22L2 (ook demo) voor dezelfde prijs krijgen. Voordeel is dat er een extra woofer in zit tov van de 21L2. Hij gaat nu laag tot 30Hz (sommige subwoofers halen dit nog niet eens!).

De volgende set is het uiteindelijk geworden (Dali Lector 6 was mijn 2 keuze geweest!):
  • Quad 22L2 (zwart, showroom model)
  • Marantz SR6004
  • QED Silver Anniversary XT luidsprekerkabels met banaanpluggen
De Quad's hebben voldoende vermogen nodig dus ik moest kijken naar een sterke receiver. Ik wilde altijd gaan voor een Denon maar de Marantz staat bekend om zijn muzikale vermogen. Een Quad eigenaar adviseerde mij ook de Marantz dus deze is het geworden (paar honderd euro goedkoper dan adviesprijs). Toen alleen nog de luidspreker kabels. Hier moet je ook wat geld voor uittrekken! Na reviews heb ik gekozen voor de QED kabels. De QED kabels heb ik laten importeren uit Engeland. Scheelde 50% in prijs tov NL webshops!

Helaas heb ik het spul nog niet in huis omdat er op dit moment een lange levertijd is voor de Marantz SR6004. Verwachte levering is 2e week van februari.

p.s. ik heb het spul besteld bij Bestekeus.nl (ook wel brbest.nl). Zij hebben adviesprijzen op de website staan maar na een mailtje/belletje blijken ze alles veel goedkoper aan te bieden! Ze versturen onder rembour (+10,-) waardoor ik geen risico loop als ze onverhoopt failliet gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door bsmpower op 19-01-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 04-05 16:46
Wat je ervoor over hebt ligt eraan hoeveel tijd je aan iets wil besteden mocht het defect raken.
Als je eerst een 0900 nummer moet bellen daar eerst een heel gedoe hebt en het daarna ook nog eens moet inpakken.
Naar het postkantoor brengen 3, 4 weken wachten etc.

Bij een winkel drop je het af en krijg je gewoon een belletje als het er weer staat, geen verzendkosten ed.
Wat ik ook merk is dat een winkel die een bepaalde marge rekent ook een bepaalde service heeft, zoals buiten de garantie het een en ander "regelen".
De tijd nemen voor het problem, eventueel een leen apparaat mee kunnen krijgen.

Een webshop zie ik dit minder doen puur om het feit dat het dan geld "kost".

Ik heb hier een flinke pioneer staan die ik voor geen goud op transport doe, daarintegen een kabeltje etc kan me heel weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ben ik het wel mee eens, maar als je kijkt wat het prijsverschil is en wat de kans is dat er iets mee gebeurt... Het blijft een "risico". Net als met verzekeren. Wil je een hoog eigen risico dan betaal je minder per maand en andersom. Wil je meer betalen voor de service die je mogelijk wel of niet gaat gebruiken of wil je goedkoper met het risico dat het straks tijd/geld kost als er iets mis is. Ik heb het geluk gehad dat ik nog nooit defecte apparaten heb ontvangen (ook niet na een paar jaar) maar wel veel geld heb bespaard door online te kopen. Afweging die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
Begrijp ik nou goed dat jij winkels misbruikt voor luistersessies en dan uiteindelijk online besteld?

Hoeveel euro bespaard dat nou uiteindelijk. Ik snap daar heel weinig van plus dat ik het moreel niet ok vind.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

bsmpower schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:00:
Ben ik het wel mee eens, maar als je kijkt wat het prijsverschil is en wat de kans is dat er iets mee gebeurt... Het blijft een "risico". Net als met verzekeren. Wil je een hoog eigen risico dan betaal je minder per maand en andersom. Wil je meer betalen voor de service die je mogelijk wel of niet gaat gebruiken of wil je goedkoper met het risico dat het straks tijd/geld kost als er iets mis is. Ik heb het geluk gehad dat ik nog nooit defecte apparaten heb ontvangen (ook niet na een paar jaar) maar wel veel geld heb bespaard door online te kopen. Afweging die je moet maken.
Deze stelling is niet helemaal correct, omdat je gewoon dezelfde garantie hebt in een web-winkel als in een echte winkel.

het enige verschil mijn inziens is het kunnen bekijken van je spullen voordat je ze koopt en het stukje service en kennis die je gebruikt van de verkoper (alleen bij speciaalzaken)

mijn vraag is daarom dus ook. wat mogen/kunnen dat soort winkels vragen voor dat stukje service? +10%, +15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Saab schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:47:
Begrijp ik nou goed dat jij winkels misbruikt voor luistersessies en dan uiteindelijk online besteld?

Hoeveel euro bespaard dat nou uiteindelijk. Ik snap daar heel weinig van plus dat ik het moreel niet ok vind.
Ik had de luidsprekers waarschijnlijk wel gekocht bij een speciaal zaak als ik de Quad 22L2 niet zo goedkoop kon krijgen. Echter vind ik dat de meeste speciaal zaken weinig van de prijs halen waardoor het verschil met webshop wel ERG groot is!

Wat betreft de luister sessies. Ik heb het personeel niet laten slepen met luidsprekers uit de showroom, en ik heb er niet uren gezeten. Ik heb geluisterd naar de luidsprekers die al in de luister ruimte stonden gekoppeld aan 1 receiver met een switch box die ik zelf bediende. Het is ook of je het iemand gunt. Als ik vraag naar een "leuk prijsje" (bij zelf ophalen en installeren) indien ik alles bij die persoon haal en hij geeft 5% korting dan houdt het voor mij ook op...

[ Voor 94% gewijzigd door bsmpower op 19-01-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Ach, dat hele serviceverhaal is eigenlijk ook bullshit. Heb vijf jaar geleden een NAD C370 bij Overgaauw in Leiden, een zeer gerenommeerde naam in de Nederlandse HIFI-scene, gekocht (prijs 1000 euro). Ik hoefde niet te luisteren, doos kon direct van zolder worden gehaald en heb hem handje contantje afgerekend; makkelijk geld verdienen kunnnen die gasten niet. Sinds twee maanden valt het rechterkanaal regelmatig weg, ruist deze soms of is het geluid ronduit slecht. Na wat zoeken op internet blijkt dit een fabriekskwaal te zijn.

Van een vijf jaar oude NAD-versterker mag je dit naar mijn mening niet verwachten, dus ik gebeld met Overgaauw. Antwoord: garantie verlopen, qua service kun je gewoon doodvallen en als je wilt kun je hem laten onderzoeken op eigen kosten; startend vanaf 80 euro voor alleen al de onderzoekskosten.

Conclusie: fabrieksgarantie is prachtig, winkelservice koop ik geen moer voor. Gewoon lekker bij een dozenschuiver bestellen dus. :)

[ Voor 14% gewijzigd door TimMer op 19-01-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

TimMer schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 16:38:
Ach, dat hele serviceverhaal is eigenlijk ook bullshit. Heb vijf jaar geleden een NAD C370 bij Overgaauw in Leiden, een zeer gerenommeerde naam in de Nederlandse HIFI-scene, gekocht (prijs 1000 euro). Ik hoefde niet te luisteren, doos kon direct van zolder worden gehaald en heb hem handje contantje afgerekend; makkelijk geld verdienen kunnnen die gasten niet. Sinds twee maanden valt het rechterkanaal regelmatig weg, ruist deze soms of is het geluid ronduit slecht. Na wat zoeken op internet blijkt dit een fabriekskwaal te zijn.

Van een vijf jaar oude NAD-versterker mag je dit naar mijn mening niet verwachten, dus ik gebeld met Overgaauw. Antwoord: garantie verlopen, qua service kun je gewoon doodvallen en als je wilt kun je hem laten onderzoeken op eigen kosten; startend vanaf 80 euro voor alleen al de onderzoekskosten.

Conclusie: fabrieksgarantie is prachtig, winkelservice koop ik geen moer voor. Gewoon lekker bij een dozenschuiver bestellen dus. :)
Mooi gesproken :) maar ik vind het altijd zo lullig om dan ergens te gaan luisteren al wetende dat ik daar toch niet ga kopen. :? 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Uiteindelijke ga ik voor de prijs,en niet voor de mooie praatjes van de verkoper.. Als ik bij een audiozaak een goed gevoel heb, er meerdere malen geluisterd heb en echt gebruik heb kunnen maken van het advies en de kennis van de verkoper, ben ik best bereid daar iets meer voor te betalen, maar als het meer dan 200,- scheelt ben ik gek als ik het niet online bestel..

Ik ben net bij een zaakje in assen geweest.. heb daar heel vluchtig wat geluisterd.. vond KEF wel fijn klinken, alleen ontbrak het laag een beetje..

De beste man had er een marantz SR6003 staan voor €1.200,-! Ik zei tegen hem dat de SR6004 er inmiddels al is, en dat die al voor 800,- te koop is. Toen kwam hij ook met het verhaal van service.. Dit terwijl hij er zelf de ballen verstand van had.. Daarga ik dus net dat extra voor betalen.

Ik zit inmiddels ook te denken aan een goede 5.1 setup met 4 identieke monitors, een center en een subwoofer.. Ik weet het even helemaal niet meer!! Wil veel gaan luisteren de komende tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Heeft iemand toevallig ervaring et de bronze serie van monitor audio? Deze lijn is een stukgoedkoper, maar maakt grotendeels gebruik van deelfde techniek als de RS-serie..

Als dit een goede lijn is zou ik direct een volledige 5.1 installatie aanschaffen met een marantz SR6004 en BD5004. Ik denk dat ik voor dez complete setup €2.500,- moet betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon gaan luisteren of die Bronze serie bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:28:
Gewoon gaan luisteren of die Bronze serie bevalt.
Ga ik ook uiteraard doen, maar wilde even weten of er misschien bekende verschillen zijn tussen de bronze en de RS serie bekend waren.. Wellicht dat iemand deze combo eens heeft beluisterd.

Voordeel van de Bronze serie is de prijs, en het feit ik alles in één keer in de goede kleur als set aan kan schaffen.. Dat gaat me bij de SR-serie niet meer lukken, doordat deze bijna overal is uitverkocht. De RX serie is weer wat te duur, en vond deze in eerste opzicht ook minder klinken dan de RS-serie.. Morgen denk ik maar weer eens een poging wagen bij de hifi-corner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
powermarcel10 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:37:
Ik zit inmiddels ook te denken aan een goede 5.1 setup met 4 identieke monitors, een center en een subwoofer.. Ik weet het even helemaal niet meer!! Wil veel gaan luisteren de komende tijd..
Grappig om te zien hoe je twijfelt. Heel herkenbaar want ik had hetzelfde! Eerste keuze gemaakt voor stereo setup. Toen toch weer twijfel over 5.1 set. Daarna weer overtuigd geraakt van goede stereoset...

Zoals ik eerder schreef heb ik een stereoset besteld. Echter ga ik waarschijnlijk voor 2x Jamo A102 achter (50,- per stuk nieuw). Het wordt dan een 4.0 opstelling in mijn geval. Voor muziek/tv draai ik lekker stereo en bij films laat ik de Jamo's meespelen voor de surround effecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
bsmpower schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:37:
[...]

Grappig om te zien hoe je twijfelt. Heel herkenbaar want ik had hetzelfde! Eerste keuze gemaakt voor stereo setup. Toen toch weer twijfel over 5.1 set. Daarna weer overtuigd geraakt van goede stereoset...

Zoals ik eerder schreef heb ik een stereoset besteld. Echter ga ik waarschijnlijk voor 2x Jamo A102 achter (50,- per stuk nieuw). Het wordt dan een 4.0 opstelling in mijn geval. Voor muziek/tv draai ik lekker stereo en bij films laat ik de Jamo's meespelen voor de surround effecten :)
Het wordt in mijn geval zoiezo een surround opstelling. Alleen twijfel ik tussen wel/geen subwoofer, 2 zuilen met 2 boekeplankluidsprekers, of 4 boekepankluidsprekers met een subwoofer. Er moet in ieder geval een center bij komen. Het voordeel van setup met 4 kleine luidsprekers een center en een aktieve subwoofer is dat ik een minder zware receiver nodig heb, en dat scheelt weer in de kosten.

Het blijft moeilijk!!!

Ik ga zo ff bij sound gallery kijken/luisteren hier in Groningen. Kijken of die me iets moois te bieden hebben.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Bestekeus.nl is ook gewoon een winkel met een webshop gedeelte.
Showroom zit hier in Best en hebben ook gewoon een luisterruimte. Het is gewoon een Hifi winkel die de wasmachines e.d. erlangs doet. Scherpe prijzen + de service van een winkel ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
noks schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 15:19:
Bestekeus.nl is ook gewoon een winkel met een webshop gedeelte.
Showroom zit hier in Best en hebben ook gewoon een luisterruimte. Het is gewoon een Hifi winkel die de wasmachines e.d. erlangs doet. Scherpe prijzen + de service van een winkel ;D
Ik dacht dat dat alleen een webshop was.. Goed om te weten in ieder geval, bedankt voor de tip.

Ik zie alleen dat ze daar geen monitor audio verkopen..

Ben net even weer bij de hifi corner geweest, en heb daar een lange luistersessie gehad. Ik stond versteld van de monitor audio Bronze serie.. Welliswaar de goedkoopste serie van monitor audio, maar klonk zeker niet verkeer! Speelde alle B&W, Dali en mordaunt short luidsprekers voor mij weg. Dit terwijl het niet eens het grootste model uit de bronze serie was. Ik denk er sterk over om voor deze serie tegaan. Voordeel is o.a. de prijs. Ik zou dan direct voor een volledige 5.1 set kunnen gaan. Een subwoofer is wel nodig. Het verschil tussen de bronze en de RS/RX serie zit hem vooral in de laagweergave. Hiervoor biedt een subje dus uitkomst.

Ik zou dan evt. voor de volgende setup gaan:

Front: MA BR5
Center: MA BRLCR
Rear: MA BR1
Sub: MA BRW10

Totaal prijs ongeveer €1.500,-

Hier komt dan de receiver en de bluray speler nog everheen, maar ik was er al wel achter dat ik lang niet binnen het budget van €1.600,- ging blijven. Dat budget is inmiddels al omhoog gegooid naar ongeveer €2.700,-.. (mag dus ook aangepast worden in de topictitel..)

Ik vraag me alleen wel af hoe zwaar deze sub is. Deze heb ik niet kunnen beluisteren. Als ik naar het gewicht kijk, zeker tov de veel zwaarde monitor audio sub's, is deze dus geen reusachtige krachtpatser. Heeft iemand ervaring met deze sub, en de bronze serie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 20:25
De sub kan je eventueel nog later erbij nemen. Dat biedt je tevens de mogelijkheid om nog even door te sparen voor een zwaardere sub. Met een sub zit je ook niet aan 1 merk vast, voor je luidsprekers is dat wel aan te raden.
Pagina: 1 2 Laatste