boh dat is een goeie. Ik heb een 40D+10-22 en een 17-55/2.8 en ben eigenlijk van plan een telelens te kopen, omdat ik toch het bereik na 55mm mis. De 70-200/4L IS staat al vast

en ik zou graag de 85L 1.2 of de 100/2.8L macro willen, voor met name portret. Maar ja, ik ga dit jaar naar Innsbruck, San Francisco, terug naar Ierland 2 weken en Noorwegen, dus geld voor een objectief gaat moeilijk worden.
Ik ben nu nog geen jaar actief op DSLR-gebied en heb veel geleerd van de 17-55 en de 10-22 en heb nog steeds de voorkeur voor de 10-22 boven de 17-55 wat betreft landschap en stedentrips. Ik gebruik de 17-55 nu nog geen 10% meer, omdat ik het meeste met de 10-22 gecoverd krijg. 22mm voor portret is zelfs zo gek nog niet. Maar voor groepsfoto's, portretten en gebruik ik toch liever de 17-55.
Ik heb de "basis" in ieder geval heel goed leren kennen met de 40D en ben nog niet uitgeleerd. Ik zou alleen wel graag in donkere scenes iets minder korrel willen bij iso1600, maar ja, ik kan niet alles hebben.
Tot nu toe ben ik meestal toch wel aan de "veilige" kant gebleven. Dat heet ISO100, f/9.
Dus ik ben van plan in het nieuwe jaar iets "gewaagdere" situaties te gaan opzoeken.
Ik ben dankzij de 10-22 erachter gekomen wat iedereen nou echt bedoelt met microcontrast en kleur e.d., maar heb ook gezien dat UWA bij landschappen (landschap is hetgeen waar ik me het meest op toespits) ook niet altijd alles is, maar wel de meest ideale lens.
Ik ben de laatste tijd erg onder de indruk van foto's die een wijds landschap dichtbij halen. Oftewel, meerdere foto's ingezoomd en dan met photostitch plakken. Dus ik wil ietsje meer panorama schieten. Niet enorm breed pano, maar "gewoon". Iets wat ik met 17mm erop krijg, alleen dichterbij gehaald.
Daarnaast ben ik van plan iets meer tijdens ochtend/schemering te schieten, en ook meer "durf" op die hoge ISO's te gaan zitten. Verder maak ik nu vaker gebruik van de on-board-flash om te kijken hoe en wat. Ik ben nog niet helemaal "klaar" om echt met flitsers aan de gang te gaan en wil gewoon eerst de boel verkennen en kijken wat mogelijk is.
Ik zal nog steeds een lichte voorkeur hebben voor landschappen en HDR fotografie, maar wil mezelf nu zeker gaan uitbreiden.
Photoshop heb ik nog steeds geen zin in om daar tijd in te steken. Ik blijf voorlopig lekker bij Lightroom hangen

Daarnaast ben ik toch wel geinspireerd door het topic van Jspr en wil mijn landschapfotografie uitbreiden met een grijsfilter voor die long exposures overdag.
[
Voor 5% gewijzigd door
Deathchant op 02-01-2010 16:19
]