Ben inmiddels bijzonder te spreken over de nieuwe modules welke via het thecus forum binnen zijn te halen en draai SABnzb en subsonic (o.a.) tot grote tevredenheid. Het lijkt erop of de software kant eindelijk gebruik gaat maken van de hardware keuzes.
Je kunt in de admin interface gebruikers aanmaken en deze vervolgens op de mappen de rechten toewijzen zoals je dit wilt. Een gebruiker die je via de interface aangemaakt hebt is ook een FTP gebruiker en de rechten zijn daarnaast hetzelfde. Je hoeft dus geen aparte FTP gebruikers aan te maken en deze rechten te geven.egosuma schreef op woensdag 28 december 2011 @ 08:07:
Is het mogelijk om in de ftp server van de thecus meerdere gebruikers te definieren? En deze gebruikers aparte rechten te geven op bepaalde mappen?
En hoe doe ik dat dan?
Voor zover ik weet kun je met de standaard FTP server geen "FTP map" definiëren, zodat je, als je via FTP inlogt, in een bepaalde map terecht komt. Nu kom je in de root van de NAS terecht. Er zijn wel verschillende 3rd party FTP modules die meer mogelijkheden zullen hebben:
Link 1
Link 2
Link 3
Link 4
Vooral de laatste, van Futterknecht, is een uitgebreide FTP module.
Anoniem: 315629
Firmware v5.02.02 Date: 2012-01-02 Release Note:
[New Features/Changes]
[New Features/Changes]
- Upgraded the binary of Time Zone.
- Added the folder option of _NAS_Piczza_ folder.
- Improved HDD detect function with N7700/N7700SAS/N8800/N8800SAS.
- Fixed N2200XXX auto shutdown issue.
- Fixed the UI no response issue while switched to Korean.
- Fixed the folder quota function has not disabled issue.
- Remove un-support UPS from List.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Thecus N4200Pro. Ik heb van WouterHelm al gehoord dat de Squeezebox Server van Letunic (http://letunic.com/thecus.html) werkt op deze NAS. Maar nu komt binnenkort de N4800 uit met betere specs. Heb alleen geen idee wat de prijs gaat worden. Is het verstandig om daar op te wachten? Of is het prijsverschil te groot?
Tevens wil ik met 2 disken beginnen en later nog uitbreiden naar 3 en/of 4. Kan ik de RAID dan ook makkelijk migreren van RAID 1 naar RAID 5?
Tevens wil ik met 2 disken beginnen en later nog uitbreiden naar 3 en/of 4. Kan ik de RAID dan ook makkelijk migreren van RAID 1 naar RAID 5?
Geen idee wat deze nieuwe modellen gaan brengen qua extra performance en prijs.Witlof schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:37:
Ik heb mijn oog laten vallen op de Thecus N4200Pro. Ik heb van WouterHelm al gehoord dat de Squeezebox Server van Letunic (http://letunic.com/thecus.html) werkt op deze NAS. Maar nu komt binnenkort de N4800 uit met betere specs. Heb alleen geen idee wat de prijs gaat worden. Is het verstandig om daar op te wachten? Of is het prijsverschil te groot?
Van RAID1 naar RAID5 migreren kan zonder data verlies.
Is er al iets meer bekend wanneer deze nieuwe NAS geleverd gaan worden? Op de site van Thecus staan ze namelijk al, maar nog niet in de pricewatch.
In een filmpje wordt aangegeven dat ze eind januari beschikbaar moeten zijn, dus het zal niet al te lang meer duren.
Op de website staat hij al http://www.thecus.com/product.php?PROD_ID=65WouterHelm schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:33:
In een filmpje wordt aangegeven dat ze eind januari beschikbaar moeten zijn, dus het zal niet al te lang meer duren.
Nog even geduld hebben dan. Afhankelijk van de prijs ga ik de Thecus N4200Pro of N4800 kopen. Met de invoering van de N4800 zal de prijs wellicht nog zakken van de N4200Pro. Dan nog eens kijken welke disken ik er in ga doen. Misschien 2x 3TB in een RAID 1 om mee te beginnen.
Anoniem: 23230
Ben nu bezig om me N5200XXX klaar te maken.
Nu heb ik voor raid-5 gekozen en de 5de schijf als hot spare.
Heb 5 x 2TB WD EARS schijven.
Nu vraagt de wizard stripe size, standaard op 64, kan je deze beste zo laten of veranderen na ander waarde.
Dan vraagt de wizard om bestand type, heb ik op EXT4 staan.
Dan moet ik een data pecentage kiezen, staat standaard op 95%, dit zo laten?
Ga voornamelijk als back-up data opslag en films gebruiken.
Nu vraagt de wizard stripe size, standaard op 64, kan je deze beste zo laten of veranderen na ander waarde.
Stripe size op 64 is in orde denk ik, 128 is ook nog een optie. Al het andere is misschien enkel voor specifieke gevallen beter voor zover ik weet. EXT4 is ook OK.Anoniem: 23230 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:09:
Ben nu bezig om me N5200XXX klaar te maken.
Dat percentage is het percentage voor het NAS file system. Als je die op 95% laat staan, wordt 5% van de ruimte niet aan het file system toegewezen. Je kunt het dan voor iSCSI gebruiken. Als je geen iSCSI gebruikt kun je deze dus op 100% zetten om zo het maximale van de beschikbare ruimte te gebruiken. Dit percentage is later overigens nog te vergroten (verkleinen kan niet).
Mijn dank wouterhelmWouterHelm schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:28:
[...]
Stripe size op 64 is in orde denk ik, 128 is ook nog een optie. Al het andere is misschien enkel voor specifieke gevallen beter voor zover ik weet. EXT4 is ook OK.
Dat percentage is het percentage voor het NAS file system. Als je die op 95% laat staan, wordt 5% van de ruimte niet aan het file system toegewezen. Je kunt het dan voor iSCSI gebruiken. Als je geen iSCSI gebruikt kun je deze dus op 100% zetten om zo het maximale van de beschikbare ruimte te gebruiken. Dit percentage is later overigens nog te vergroten (verkleinen kan niet).
Die 5% vondt ik ook al zonde, dan ben ik 500GB kwijt, iSCSI ga ik niet gebruiken.
Nas is nu nog bezig te builden. Dus die 5% kan kan ik nu niet meer bij me overige beschikbare ruimte trekken?
Een kleine vraag over de N4200ECO.
Ik wil misschien deze nas kopen, maar wat mij niet duidelijk is of je bij deze nas ook schijven van verschillende grote kan mixen in een raid variant. Zoals dat bij Qnap kan.
Of verlies ik dan veel ruimte of snelheid?
Ik heb namelijk nog 2 1,5 TB schijven en nieuwe 2 TB schijven zijn goedkoper dan 1,5 TB. Vandaar mijn vraag.
Meteen de volgende vraag. Zou het mogelijk zijn op mijn JBOD van mijn oude nas in de nieuwe prikken? Zonder data verlies? Want dan kan ik mooi wachten met het kopen van schijven tot de prijzen weer wat normaler zijn.
Bedankt
Ik wil misschien deze nas kopen, maar wat mij niet duidelijk is of je bij deze nas ook schijven van verschillende grote kan mixen in een raid variant. Zoals dat bij Qnap kan.
Ik heb namelijk nog 2 1,5 TB schijven en nieuwe 2 TB schijven zijn goedkoper dan 1,5 TB. Vandaar mijn vraag.
Meteen de volgende vraag. Zou het mogelijk zijn op mijn JBOD van mijn oude nas in de nieuwe prikken? Zonder data verlies? Want dan kan ik mooi wachten met het kopen van schijven tot de prijzen weer wat normaler zijn.
Bedankt
[ Voor 23% gewijzigd door 8_ball op 22-01-2012 17:54 ]
Jawel, die ruimte kun je achteraf toevoegen. Ergens is er een "expand" optie of iets dergelijks. Ik maakte die fout zelf ook toen ik mijn RAID aanmaakteAnoniem: 23230 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:03:
[...]
Mijn dank wouterhelm![]()
Die 5% vondt ik ook al zonde, dan ben ik 500GB kwijt, iSCSI ga ik niet gebruiken.
Nas is nu nog bezig te builden. Dus die 5% kan kan ik nu niet meer bij me overige beschikbare ruimte trekken?
Ruimte zul je verliezen, bij een RAID1/5/6/10 is de totale grootte afhankelijk van de kleinste schijf (is bij QNAP en Synology ook volgens mij). Qua snelheid maakt het niet zoveel uit denk ik. Waar je alleen op moet letten is dat je geen 4K (AFT) blok grootte en 512 Bytes blok grootte HDD's door elkaar gaat gebruiken, dit zal wel een verlies in prestatie opleveren.8_ball schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:40:
Een kleine vraag over de N4200ECO.
Bedankt
Of je oude JBOD zo maar gaat werken hangt er van af waar deze JBOD vandaan komt. Ik kon mijn RAID5 van een oude N5200 van 3 schijven overzetten naar een N4200. Dus van Thecus naar Thecus zal het meestal niet zo'n probleem zijn denk ik. Maar van ieder ander systeem zal het moeilijk worden denk ik.
Bedankt Wouter,
Ik kom van een Conceptronic CH3SNAS af, die vandaag overleden is. Ben bang dat het overzetten van de schijven lastig gaat worden. Dus dat worden nieuwe schijven. Waarschijnlijk de 2 TD F4 Samsung ecogreen.
Ben nu aan het kijken voor een vervanger en de N4200ECO lijkt mij een mooie. Misschien wat ruwe randjes in de software, maar erg scherp geprijsd.
Iemand ervaring met de WD WD30EZRX 3TB green schijven in de N4200eco of een andere Thecus nas?
Ze staan niet op de Compatibility List, maar het zijn wel interessante schijven.
Ik kom van een Conceptronic CH3SNAS af, die vandaag overleden is. Ben bang dat het overzetten van de schijven lastig gaat worden. Dus dat worden nieuwe schijven. Waarschijnlijk de 2 TD F4 Samsung ecogreen.
Ben nu aan het kijken voor een vervanger en de N4200ECO lijkt mij een mooie. Misschien wat ruwe randjes in de software, maar erg scherp geprijsd.
Iemand ervaring met de WD WD30EZRX 3TB green schijven in de N4200eco of een andere Thecus nas?
Ze staan niet op de Compatibility List, maar het zijn wel interessante schijven.
[ Voor 58% gewijzigd door 8_ball op 23-01-2012 11:11 . Reden: interesante schijf gevonden ]
Mischien beetje domme vraag maar, wat is de snelste manier om 2TB aan gegevens, voornamelijk films en muziek, van mijn pc na de Thecus N5200XXX te kopieren? gewoon via verkenner, via web interface als dat kan of via een eSata kabel van de pc na de Thecus?
Gewoon via het netwerk (mits het Gigabit is). Als het een beetje meezit zal dit met zo'n 100MB/s gaan. Als je het dan in de avond aanzet zal ie in de ochtend klaar zijn.Anoniem: 23230 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:05:
Mischien beetje domme vraag maar, wat is de snelste manier om 2TB aan gegevens, voornamelijk films en muziek, van mijn pc na de Thecus N5200XXX te kopieren? gewoon via verkenner, via web interface als dat kan of via een eSata kabel van de pc na de Thecus?
Doe nu vanuit total comander van PC HD na de Thecus en die geeft zo'n 40 uur weer, dat flink meer dan wat jij zegt.
Heb een Gigabit switch en Gigabit kabels.
Doe ik wat fout?
Heb een Gigabit switch en Gigabit kabels.
Doe ik wat fout?
HDD van pc die niet harder kan? Wat voor snelheid geeft Total Commander en evt HDTune (voor speedtest) aan?
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 26-01-2012 19:15 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heb WD20EARS GreenPower 5400trp 64mb cache schijven, zal daar dan wel aan liggen.
Zowel in de pc als in de Thecus zitten deze schijven.
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 23230 op 26-01-2012 22:28 ]
Maakt niks uit, ik heb ook EARS schijven in mijn N4200ECO (zelfde CPU als de N5200XXX), hiermee haal ik zo'n 90MB/s. Een enkel EARS schijf haalt volgens mij al zo'n 140~150MB/s.Anoniem: 23230 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:20:
Heb WD20EARS GreenPower 5400trp 64mb cache schijven, zal daar dan wel aan liggen.
De snelheid hangt van meerdere factoren af, relatief kleine bestanden zorgen voor een grotere CPU belasting en zal dus langzamer gaan dan grote bestanden. Je kunt met een tooltje als DU Meter (http://www.hageltech.com/dumeter/about) makkelijk bekijken wat de huidige snelheid is tijdens het kopiëren.
Daarnaast zijn er verschillende benchmark programma's HDTune or Crystal Disk Mark.
Let er wel op dat er nog niet heel lang 4k (bv. WD EARS) harddisks ondersteund worden door Thecus. Ik dacht pas vanaf versie 5.x officieel en enkele beta's in de 3-serie. Als je voor die tijd je RAID-arrays hebt opgebouwd blijf je met een instortende performance te maken houden. Enige remedie is om dan je arrays te verwijderen en opnieuw aan te maken ('quick array' aanvinken, dan is het zo gepiept)
Ik heb zo'n beetje de eerste N4200 gehad met WD EARS schijven en ik kon er maar niet achter komen waarom er zoveel performance drops waren. Uiteindelijk maar verkocht en nieuwe 512b harddisks aangeschaft en dat ging als een speer!
Edit: overigens zijn de GREEN-disks van WD niet echt een goede keuze voor gebruik in RAID. WD geeft het zelf aan, maar ook veel user-meldingen over degraded RAID-arrays op regelmatige basis.
Ik heb zo'n beetje de eerste N4200 gehad met WD EARS schijven en ik kon er maar niet achter komen waarom er zoveel performance drops waren. Uiteindelijk maar verkocht en nieuwe 512b harddisks aangeschaft en dat ging als een speer!
Edit: overigens zijn de GREEN-disks van WD niet echt een goede keuze voor gebruik in RAID. WD geeft het zelf aan, maar ook veel user-meldingen over degraded RAID-arrays op regelmatige basis.
[ Voor 13% gewijzigd door rookie no. 1 op 27-01-2012 09:36 ]
Heb de 4200eco nu voor ongeveer 1 maand en hij geeft nu i/o error op de harde schijf.
Heb momenteel maar 1 schijf ivm prijzen van harde schijven. Heeft iemand dit al eerder gehad en wat kan ik doen? Ik hoop dat ik alles nog kan backuppen op mijn externe harde schijf.
Gr Richard
Gr Richard
Ik heb hetzelfde probleem gehad, het schijnt dat ze een serie hebben waar er een probleem met de SATA kabels kan zijn. Ik zou ff contact opnemen met hun support, kunnen ze bekijken of het daarmee te maken kan hebben.Richard35 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 11:55:
Heb de 4200eco nu voor ongeveer 1 maand en hij geeft nu i/o error op de harde schijf.Heb momenteel maar 1 schijf ivm prijzen van harde schijven. Heeft iemand dit al eerder gehad en wat kan ik doen? Ik hoop dat ik alles nog kan backuppen op mijn externe harde schijf.
Gr Richard
Ik heb toen een setje toegestuurd gekregen en zelf vervangen.
Ik heb gisteren nog even de moeite genomen om te informeren bij een distri van Thecus. Het antwoord wat ik kreeg kwam er op neer dat ze nog geen exacte datum hebben, maar begin maart verwacht Thecus ze te kunnen leveren. Er is nog geen specifieke ETA uitgegeven en prijzen zijn ook nog niet beschikbaar. Dus we wachten nog maar even af.Witlof schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:14:
De N4800 wordt over circa 2 weken leverbaar is de verwachting. Nog even geduld dus.
Anoniem: 448549
Ik zit nu ook een beetje te twijfelen tussen een N4200Pro of de nieuwe N4800. In de specificatie van de N4200 zie ik de DualDOM feature, bij een crash van het OS is er altijd een backup. Ik zie dit niet terug bij de N4800 in de specs ??? Was hier wel gecharmeerd van. Zit dit niet meer op de N4800 ???
Maar die extra HDMI en VGA en vooral USB3.0 lijkt me ook wel jammie.
Wat is wijsheid ????
Maar die extra HDMI en VGA en vooral USB3.0 lijkt me ook wel jammie.
Wat is wijsheid ????
ik zit met het zelfde probleem.
Maar zoals Witlof al zij, ze komen waarschijnlijk begin maart. Dus dan kun je beter nog even geduld hebben.
Maar zoals Witlof al zij, ze komen waarschijnlijk begin maart. Dus dan kun je beter nog even geduld hebben.
De N4800 heeft inderdaad geen dual DOM. Ik was van de week nog op de Cebit, dus heb de N4800 mogen aanschouwen. Ziet er van de buitenkant verder identiek uit, aangezien het dezelfde behuizing is. De verschillen / nieuwe features tov van de N4200PRO:
- Snellere CPU en meer geheugen
- De HDMI/VGA uitgang
- 64 bits firmware ipv 32 bits (zelfde firmware als de N12000/N16000)
- IPv6
- LDAP ondersteuning
- SSH toegang zonder module/patch
- Antivirus scanner direct op de NAS als module (Mcafee)
Ze hadden een ander model (10 bay tower) model op een TV via de HDMI aangesloten. Met modules kun je de functionaliteit van de HDMI/VGA poort uitbreiden. Zo kon had het demo model Firefox (voor internet en de interface), VLC player, XBMC en een console. De VLC player en XMBC zijn geschikt om lokaal van de NAS media af te spelen. Er was geen ondersteuning voor een afstandsbediening, maar een iOS app voor XMBC kon wel gebruikt worden als remote.
- Snellere CPU en meer geheugen
- De HDMI/VGA uitgang
- 64 bits firmware ipv 32 bits (zelfde firmware als de N12000/N16000)
- IPv6
- LDAP ondersteuning
- SSH toegang zonder module/patch
- Antivirus scanner direct op de NAS als module (Mcafee)
Ze hadden een ander model (10 bay tower) model op een TV via de HDMI aangesloten. Met modules kun je de functionaliteit van de HDMI/VGA poort uitbreiden. Zo kon had het demo model Firefox (voor internet en de interface), VLC player, XBMC en een console. De VLC player en XMBC zijn geschikt om lokaal van de NAS media af te spelen. Er was geen ondersteuning voor een afstandsbediening, maar een iOS app voor XMBC kon wel gebruikt worden als remote.
Hoi wouter heb nu deze kabels ook vervangen en mijn problemen zijn nu wegWouterHelm schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 20:40:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem gehad, het schijnt dat ze een serie hebben waar er een probleem met de SATA kabels kan zijn. Ik zou ff contact opnemen met hun support, kunnen ze bekijken of het daarmee te maken kan hebben.
Ik heb toen een setje toegestuurd gekregen en zelf vervangen.
Ik dank je voor je hulp.
Gr Richard
Kan iemand mij vertellen hoe je modules installeert buiten de module install om?
Sorry maar ik snap niet hoe ik sabnzbd install nadat ik python via de module install heb geïnstalleerd.
Sorry maar ik snap niet hoe ik sabnzbd install nadat ik python via de module install heb geïnstalleerd.
Je kunt ze enkel via de module install in de interface installeren. Dus de sabnzbd module installeer je ook gewoon via dezelfde optie als de python module.FlasHie_FlaSh schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:44:
Kan iemand mij vertellen hoe je modules installeert buiten de module install om?
Mijn Thecus is de laatste tijd enorm vreemd aan het doen: het begon met Sickbeard die niet meer wilde updaten, performance liep ineens soms terug tot categorie beroerd waardoor ik niet eens meer vloeiend series kon kijken. Een rebootje hielp dan vaak wel, maar er leek wel iets te haperen.
Nu is de WD disk die ik erin heb gestopt niet de meest ideale (
) dus duw ik er binnenkort 2 Seagate's in die volledig worden ondersteund en ga ik eindelijk over op RAID1, lekker safe.
Dus ik zette vanalles over en haalde wat zaken (sab+sb modules) weg: toen liep de NAS weer prima..dus ik vermoed dat de disk toch ergens een bitje of byte heeft laten vallen (alhoewel het log/scans niks zeggen) of er een brakke module tussen zat.
Oh well, we gaan zien wat ie doet met de nieuwe disks
Nu is de WD disk die ik erin heb gestopt niet de meest ideale (
Dus ik zette vanalles over en haalde wat zaken (sab+sb modules) weg: toen liep de NAS weer prima..dus ik vermoed dat de disk toch ergens een bitje of byte heeft laten vallen (alhoewel het log/scans niks zeggen) of er een brakke module tussen zat.
Oh well, we gaan zien wat ie doet met de nieuwe disks
[ Voor 10% gewijzigd door 2Dutch op 23-04-2012 12:57 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Anoniem: 39835
Ik ben op zoek naar een NAS oplossing voor mijn werk en kwam erachter dat Thecus sinds kort een Dropbox module heeft. Hier ben ik zeer in geïnteresseerd. Je kunt namelijk voor 795 dollar/jaar onbeperkte opslag bij dropbox krijgen.
Ik vind echter vrij weinig reviews/ervaringen over deze module. Hebben jullie de dropbox module al geprobeerd en hoe is je ervaring? Ik zit te denken de 7700PRO aan te schaffen. Wij hebben een netwerk met zo'n 5-8 gebruikers en we werken vooral met Adobe CS programma's.
Het enige minpunt wat ik momenteel zie is dat deze NAS geen antivirus heeft, wat ook wel belangrijk is lijkt me. Ik ben erg benieuwd naar jullie input en ervaring. Alvast dank.
Ik vind echter vrij weinig reviews/ervaringen over deze module. Hebben jullie de dropbox module al geprobeerd en hoe is je ervaring? Ik zit te denken de 7700PRO aan te schaffen. Wij hebben een netwerk met zo'n 5-8 gebruikers en we werken vooral met Adobe CS programma's.
Het enige minpunt wat ik momenteel zie is dat deze NAS geen antivirus heeft, wat ook wel belangrijk is lijkt me. Ik ben erg benieuwd naar jullie input en ervaring. Alvast dank.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39835 op 28-04-2012 12:54 ]
Ik gebruik zelf de Dropbox module sinds kort op mijn N4200PRO. Alles wat ik dan in mijn Dropbox map op mijn NAS zet wordt automatisch gesynchroniseerd met mijn Dropbox account. Ik heb geen extra opslag bij Dropbox, gebruik de gratis versie.Anoniem: 39835 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:52:
Ik ben op zoek naar een NAS oplossing voor mijn werk en kwam erachter dat Thecus sinds kort een Dropbox module heeft. Hier ben ik zeer in geïnteresseerd. Je kunt namelijk voor 795 dollar/jaar onbeperkte opslag bij dropbox krijgen.
Bij de nieuwere modellen heeft Thecus een Antivirus module beschikbaar van Mcafee (link). Misschien dat je dan voor zo'n nieuw "Toptower" model kunt gaan (6, 8 of 10 bay).
Ik zit te denken aan een Thecus N3200XXX. Het is (lijkt mij) een ideaal compromis tussen een Synology DS212 en DS411j. 2-bay is eigenlijk te weinig en 4-bay wel erg veel. Ook heeft de Thecus duidelijk veel meer CPU en geheugen dan Synology voor soortgelijke prijzen. E.e.a. gaat gebruikt worden voornamelijk voor data opslag en(beetje) NZB downloaden.
Lijkt dus een gelopen race echter ....
Ik kan vrijwel geen gebruikers ervaringen vinden. Op het forum op de Thecus site wordt ik ook niet echt gelukkig als ik lees wat daar staat.
Kortom Thecus voelt een beetje aan als het met dichte ogen op een dak rondlopen. Terwijl Synology overal meer duidelijkheid/zekerheid uitstraalt.
Zijn er hier gebruikers van de N3200XXX (en wat zijn die ervaringen) of iemand met goede argumenten om een Thecus te verkiezen boven ander merk?
Ik kan vrijwel geen gebruikers ervaringen vinden. Op het forum op de Thecus site wordt ik ook niet echt gelukkig als ik lees wat daar staat.
Kortom Thecus voelt een beetje aan als het met dichte ogen op een dak rondlopen. Terwijl Synology overal meer duidelijkheid/zekerheid uitstraalt.
Zijn er hier gebruikers van de N3200XXX (en wat zijn die ervaringen) of iemand met goede argumenten om een Thecus te verkiezen boven ander merk?
Heb zelf verschillende Thecus NAS-en gehad, maar als je voor storage gaat waarom niet een HP Proliant Microserver N40L? Kun je standaard 4 disks in gooien, maar met een bios tweak kun je er een 5de in gooien als OS disk en met een extra SATA- of RAID-controller kun je tot 11 (7x 2.5" en 4 3.5") disks - of tot 7 (6x 3.5" en 1x 2.5") disks erin kwijt. Ook heeft het ding een interne USB-poort zodat je een OS vanaf stick kunt draaien (bv. OpenMediavault, FreeNAS).
Draai er zelf MS WHS2011 op en is leukere bak dan vele NAS-en, alleen iets minder zuinig (standaard met 4 disks zo'n 40watt).
Voor het Thecus OS (linux based) hoef je het niet te doen, want die gasten zijn nou niet bepaald goed met hun firmwares...
Draai er zelf MS WHS2011 op en is leukere bak dan vele NAS-en, alleen iets minder zuinig (standaard met 4 disks zo'n 40watt).
Voor het Thecus OS (linux based) hoef je het niet te doen, want die gasten zijn nou niet bepaald goed met hun firmwares...
Ik heb zelf een N4200PRO, deze heeft precies dezelfde firmware als de N3200XXX. Synology mag dan idd een van de mooiste interfaces hebben (misschien wel de mooiste web interface in het algemeen, niet alleen als je het vergelijkt met een NAS). Maar synology is een stuk duurder en veel meer opties hebben ze nu ook weer niet.TonVH schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:08:
Ik zit te denken aan een Thecus N3200XXX. Het is (lijkt mij) een ideaal compromis tussen een Synology DS212 en DS411j. 2-bay is eigenlijk te weinig en 4-bay wel erg veel. Ook heeft de Thecus duidelijk veel meer CPU en geheugen dan Synology voor soortgelijke prijzen. E.e.a. gaat gebruikt worden voornamelijk voor data opslag en(beetje) NZB downloaden.
Sinds een tijdje is er een SDK beschikbaar om zelf Thecus modules te ontwikkelen. Sindsdien stroomt het module gedeelte van het Thecus forum vol. Zo gebruik ik de SabNZB module van het forum met alle plezier, werkt perfect, ook het automatisch parren en rarren. Daarnaast maak ik veel gebruik van de TV Mobili module, die bij mij een stuk beter werkt als Twonky bij mijn Samsung TV.
Daarnaast ook niet onbelangrijk, Thecus heeft technische ondersteuning in Nederland zitten.
Anoniem: 109551
ik heb zelf nu een n4200 al een tijdje in gebruik en dit werk naar tevredenheid
ik gebruik al een ruime tijd sabnzb op mijn imac en dit werkt perfect
maar nu wil ik de n4200 het downloaden laten doen dus heb ik de module van sabnzb geinstalleerd.
dit werkt ook allemaal hij ziet de nzb en zo maar hij wil niet beginnen met downloaden
als ik de server test doe in sabnzb krijg ik steeds dezelfde melding (Errno 111] Failed to connect: (110, '[Errno 101] Network is unreachable') -1@94.232.116.50:119)
en krijg het dus niet aan de praat ik weet niet meer wat ik over het hoofd zie.
maar nu wil ik de n4200 het downloaden laten doen dus heb ik de module van sabnzb geinstalleerd.
dit werkt ook allemaal hij ziet de nzb en zo maar hij wil niet beginnen met downloaden
als ik de server test doe in sabnzb krijg ik steeds dezelfde melding (Errno 111] Failed to connect: (110, '[Errno 101] Network is unreachable') -1@94.232.116.50:119)
Heb je de NAS over de WAN/LAN1 aangesloten? Staan de Gateway en DNS daar dan ook goed ingesteld (normaal het IP van je router).Anoniem: 109551 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 01:08:
ik heb zelf nu een n4200 al een tijdje in gebruik en dit werk naar tevredenheid
Als dat allemaal goed is, zou ik eens kijken of er een firewall in je router staat die het misschien tegen houdt.
Anoniem: 109551
ja dat was de oplossing de gateway en dns stonden niet goed.WouterHelm schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 16:39:
[...]
Heb je de NAS over de WAN/LAN1 aangesloten? Staan de Gateway en DNS daar dan ook goed ingesteld (normaal het IP van je router).
Als dat allemaal goed is, zou ik eens kijken of er een firewall in je router staat die het misschien tegen houdt.
heb ik meteen weer een nieuw probleem
alles werkt nu met sabnzb maaar ik kan de mappen die zijn gedownload niet meer verwijderen vanaf mijn mac
kan de mappen wel bekijken en zo maar niet verwijderen
Ik heb de n4200eco met 1 schijf van 2tb erin. Nu heb ik het probleem dat ik de prullenbak van de nas wil leegmaken ,maar is beveiligt met ww
en ik zou niet weten welke en hoe ik toch de prullenbak kan legen. En kan ik risicoloos er een 2e schijf bij stoppen van 2 tb ??
Gr Richard

Gr Richard
[ Voor 0% gewijzigd door Richard35 op 19-05-2012 22:26 . Reden: woordje vergeten ]
Probeer eens admin (als gebruiker) en het admin wachtwoord.Richard35 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 22:25:
Ik heb de n4200eco met 1 schijf van 2tb erin. Nu heb ik het probleem dat ik de prullenbak van de nas wil leegmaken ,maar is beveiligt met wwen ik zou niet weten welke en hoe ik toch de prullenbak kan legen. En kan ik risicoloos er een 2e schijf bij stoppen van 2 tb ??
Gr Richard
Je kunt er wel een extra schijf installeren, maar deze kun je niet aan het huidige JBOD toevoegen. Je kunt enkel nog een nieuw RAID aanmaken zodat je twee JBOD's hebt met elk hun eigen capaciteit. Geen ideale oplossing natuurlijk, met 2 schijven zou ik normaal voor een RAID1 gaan.
Ik kom er wel in met de bekende wachtwoorden ,maar kan in de software niks vinden over prullenbak leeggooien.WouterHelm schreef op maandag 21 mei 2012 @ 08:51:
[...]
Probeer eens admin (als gebruiker) en het admin wachtwoord.
Je kunt er wel een extra schijf installeren, maar deze kun je niet aan het huidige JBOD toevoegen. Je kunt enkel nog een nieuw RAID aanmaken zodat je twee JBOD's hebt met elk hun eigen capaciteit. Geen ideale oplossing natuurlijk, met 2 schijven zou ik normaal voor een RAID1 gaan.
Kan wel in verkenner de prullenbak vinden,maar dan vraagt ie om wachtwoorden
Welke firmware versie heb je geïnstalleerd? Als ik me niet vergis is de prullenbak functie recentelijk veranderd. Ik gebruik hem zelf niet, dus weet het niet zeker. Maar heb je bij [network service -> Samba/CIFS] uitgebreide prullenbak functies? Of kun je hem daar enkel uit of aan zetten?Richard35 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 17:53:
[...]
Ik kom er wel in met de bekende wachtwoorden ,maar kan in de software niks vinden over prullenbak leeggooien.
Kan wel in verkenner de prullenbak vinden,maar dan vraagt ie om wachtwoorden
Nou het is gelukt ,heb de prullenbak uitgezetWouterHelm schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:07:
[...]
Welke firmware versie heb je geïnstalleerd? Als ik me niet vergis is de prullenbak functie recentelijk veranderd. Ik gebruik hem zelf niet, dus weet het niet zeker. Maar heb je bij [network service -> Samba/CIFS] uitgebreide prullenbak functies? Of kun je hem daar enkel uit of aan zetten?
Wouter bedankt voor je moeite
Gr Richard
Heeft iemand ervaring met de Thecus N0204? De lage prijs en het kleine formaat spreken mij erg aan.
Ik zit namelijk met het volgende:
Ik heb thuis momenteel een Synology DS212J Nas draaien, met daarin 2x 3TB in raid 1, die ik als netwerkschijf gebruik. Ook mijn ouders maken van die schijf gebruik voor met name back-ups (ik gebruik 'm vooral als mediaserver).
Nu wil ik de laptopjes van mijn ouders upgraden met een SSD, dus heb ik 2 250GB 2,5" HDD"s over. Daarnaast ga ik binnenkort verhuizen en neem de synology mee. Voor mijn ouders ben ik op zoek naar een simpele NAS, maar deze moet wel betrouwbaar zijn, dus niet allerlei rare kuren gaan vertonen als tie 24/7 draait. De NAS zal vooral gebruikt gaan worden als centrale opslag van foto's en bestanden, media streamen hoeft deze niet per-sé te kunnen. Ik wil wel 2 schijven in raid1 in de nas hebben.
Een ingewikkelde set up hoeft geen probleem te zijn, aangezien ik de schijf één keer als netwerkschijf configureer en verder er niets mee doe.
Is de Thecus N0204 hiervoor geschikt? Of kan ik beter doorsparen voor een Synology DS212?
Ik las ook ergens dat deze relatief warm wordt, duid dat op een hoog stroomverbruik, of is dat gewoon omdat de warmte niet veel ruimte heeft om te ontsnappen?
Ik zit namelijk met het volgende:
Ik heb thuis momenteel een Synology DS212J Nas draaien, met daarin 2x 3TB in raid 1, die ik als netwerkschijf gebruik. Ook mijn ouders maken van die schijf gebruik voor met name back-ups (ik gebruik 'm vooral als mediaserver).
Nu wil ik de laptopjes van mijn ouders upgraden met een SSD, dus heb ik 2 250GB 2,5" HDD"s over. Daarnaast ga ik binnenkort verhuizen en neem de synology mee. Voor mijn ouders ben ik op zoek naar een simpele NAS, maar deze moet wel betrouwbaar zijn, dus niet allerlei rare kuren gaan vertonen als tie 24/7 draait. De NAS zal vooral gebruikt gaan worden als centrale opslag van foto's en bestanden, media streamen hoeft deze niet per-sé te kunnen. Ik wil wel 2 schijven in raid1 in de nas hebben.
Een ingewikkelde set up hoeft geen probleem te zijn, aangezien ik de schijf één keer als netwerkschijf configureer en verder er niets mee doe.
Is de Thecus N0204 hiervoor geschikt? Of kan ik beter doorsparen voor een Synology DS212?
Ik las ook ergens dat deze relatief warm wordt, duid dat op een hoog stroomverbruik, of is dat gewoon omdat de warmte niet veel ruimte heeft om te ontsnappen?
[ Voor 12% gewijzigd door Niekleair op 02-06-2012 11:30 ]
[img]error.jpg[/img]
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Let erop dat het al een wat ouder model is (al lang geen FW updates meer gehad). Hij is niet al te snel (haalt zo'n 10MB/s denk ik).niekje87 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 11:22:
Heeft iemand ervaring met de Thecus N0204? De lage prijs en het kleine formaat spreken mij erg aan.
Het voordeel is natuurlijk het ultra compacte formaat en lage stroomverbruik. Maar als instap NAS zal ik eerder voor een N2200EVO of iets dergelijks gaan. Ik zag die in een Dixons e-mail voorbij komen €109,-. Dan heb je een NAS die 3 tot 4 keer zo snel is voor een lagere prijs.
Ik ben sinds korte tijd ook de gelukkige eigenaar van een N4200ECO met 2x 3TB st3000dm001 in RAID-1.
Ik heb de volgende modules geïnstalleerd zonder problemen:
- SabNzb (om mijn nzb's af te handelen)
- PureFTP (voor secure ftp handelingen)
- FajoSSHD (remote inloggen op SSH)
- PhpSysInfo (algemene systeeminfo)
- Gallery 3 (CMS voor foto's)
De performance is zeer goed te noemen momenteel.
Ik schrijf met een gemiddelde van 80-115 MB/s en lees rond de 100-115 MB/s.
Temperatuur blijft rond de 50 graden zitten momenteel met licht gebruik en 26 graden omgevingstemperatuur.
De hardeschijven blijven onder de 30 graden in de kast.
Ik heb hem nu 3 weken in gebruik en ben tegen geen enkel probleem aangelopen.
Dat waren mijn 2 cent ;-). Ik zal nog een uitgebreidere review maken voor tweakers.
Temperatuur blijft rond de 50 graden zitten momenteel met licht gebruik en 26 graden omgevingstemperatuur.
Ik heb hem nu 3 weken in gebruik en ben tegen geen enkel probleem aangelopen.
Dat waren mijn 2 cent ;-). Ik zal nog een uitgebreidere review maken voor tweakers.
XP 2000+ @ 1890 Mhz / 512 MB DDR/ 2x 80 Gig Striped
Ik kan moeilijk een recent en duidelijk antwoord vinden, maar ik zou graag willen weten of het zinvol is om op de Thecus N5200XXX ZFS te gebruiken? Ik vond wel oudere antwoorden die aanraadde Ext4 te gebruiken omdat de (oudere) firmwares ZFS niet volledig zouden ondersteunen.
Weet iemand hier antwoord op mischien? Als ZFS nu goed ondersteunt zou worden denk ik dat dat te verkiezen is boven Ext4 toch of niet?
Weet iemand hier antwoord op mischien? Als ZFS nu goed ondersteunt zou worden denk ik dat dat te verkiezen is boven Ext4 toch of niet?
Dan ben ik wel erg benieuwd naar je instellingen, de laatste tijd lijk ik niet sneller dan met 50-55MB/s naar m'n N4200ECO te kunnen schrijven?BabyBrain schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:49:
Ik ben sinds korte tijd ook de gelukkige eigenaar van een N4200ECO met 2x 3TB st3000dm001 in RAID-1.
Ik heb hem nu 3 weken in gebruik en ben tegen geen enkel probleem aangelopen.![]()
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik denk dat er qua ZFS niet veel verandert is. Heb je de Snapshot functionaliteit nodig? Anders zou ik voor EXT4 of XFS gebruiken. ZFS is qua schrijven een stuk langzamer en heeft verder nog meer nadelen (zoals geen AFP en FTP).InflatableMouse schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 20:36:
Ik kan moeilijk een recent en duidelijk antwoord vinden, maar ik zou graag willen weten of het zinvol is om op de Thecus N5200XXX ZFS te gebruiken? Ik vond wel oudere antwoorden die aanraadde Ext4 te gebruiken omdat de (oudere) firmwares ZFS niet volledig zouden ondersteunen.
Er zit nog maar 30 euro tussen een N4200ECO en een N5200XXX.
Voordelen van de N5200XXX zijn:
- Extra bay
- Dual BIOS
Nadeel:
- Interne voeding
Zie ik nog iets over het hoofd? Waarom zou je uberhaupt nog een N4200ECO kopen als voor vrijwel het zelfde de N5200XXX kan krijgen?
- Extra bay
- Dual BIOS
Nadeel:
- Interne voeding
Zie ik nog iets over het hoofd? Waarom zou je uberhaupt nog een N4200ECO kopen als voor vrijwel het zelfde de N5200XXX kan krijgen?
Dat zou ik zeker voor de N5200XXX gaan. Ik vind een interne voeding trouwens eerder een voordeel dan een nadeel.Philip J. Dijkstra schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 14:01:
- Extra bay
- Dual BIOS
Nadeel:
- Interne voeding
De N4200ECO heeft wel een mooier display, maar dat is meestal niet zo'n belangrijk punt aangezien een NAS toch vaak buiten het zicht staat.
Zo'n N5200XXX zal wel extra aantrekkelijk geprijsd zijn ivm het feit dat de nieuwe modellen nu beschikbaar komen waardoor ze de oude voorraad moeten verkopen.
Ik ben gaan zoeken, en voor 339 nu weten te bemachtigen. Prachtige prijs voor een 5 bay NAS. Qua specs (processor/geheugen/drives) geen gelijke in die prijsklasse.Philip J. Dijkstra schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 14:01:
- Extra bay
- Dual BIOS
Nadeel:
- Interne voeding
Nu een raid 5 aan het opzetten met 3 x 3 TB schijven.
Ik ben ook naar die n5200xxx aan het kijken echter is het stroom verbruik idioot vergeleken met de 4200eco. Terwijl de hardware na genoeg identiek is.
De 5200 zit volgens hwi op 63 watt idle en volgens een andere site op 49 waar dit bij de 4200eco maar 14-20 is. Dat is toch even heel wat anders.
Anders had ik meteen een 5200xxx gekocht echter zo'n verbruik ga ik er niet aan beginnen dan is het op jaar basis veel te duur. Dan kan ik beter mijn 4x2TB raid 1 in mijn pc houden. Dat is dan nog goedkoper
Er is hier iemand die dat stroom verbruik kan bevestigen? Thecus zegt daar namelijk niets over op de website.
Ik vermoed dat die PSU gewoon heel gaar is. Misschien de interne PSU vervangen voor een PICO PSU? Heb nog een 80 watter liggen. Ik zie alleen geen normale ATX aansluiting aan de voorkant van het moederbord.
De 5200 zit volgens hwi op 63 watt idle en volgens een andere site op 49 waar dit bij de 4200eco maar 14-20 is. Dat is toch even heel wat anders.
Anders had ik meteen een 5200xxx gekocht echter zo'n verbruik ga ik er niet aan beginnen dan is het op jaar basis veel te duur. Dan kan ik beter mijn 4x2TB raid 1 in mijn pc houden. Dat is dan nog goedkoper
Er is hier iemand die dat stroom verbruik kan bevestigen? Thecus zegt daar namelijk niets over op de website.
Ik vermoed dat die PSU gewoon heel gaar is. Misschien de interne PSU vervangen voor een PICO PSU? Heb nog een 80 watter liggen. Ik zie alleen geen normale ATX aansluiting aan de voorkant van het moederbord.
[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 09-07-2012 07:57 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Volgens HWI is hij in idle 57 Watt. Actief geven zijn 59 aan, dus die 57 Watt is zonder dat de HDD's in standby staan.[b][message=38552778,noline]
Per HDD scheelt het een Watt of 6~7 wanneer deze in standby staat, dus je zult er nog zo'n 30~35 Watt vanaf kunnen halen indien de HDD's in standby staan.
Ik heb eens een N5500 uit elkaar gehad, wat dezelfde behuizing heeft (denk dat alleen het moederbord anders zal zijn). De stroom gaat via het SATA backplate, waar een normale ATX en zo'n 4-pins stekker zitten.[b][message=38552778,noline]
[ Voor 5% gewijzigd door SpaceAce op 09-07-2012 08:48 ]
Ah thanks! 30-35 watt is nog erg veel vergeleken met die N4200Eco. Zou door de PSU kunnen komen.WouterHelm schreef op maandag 09 juli 2012 @ 08:48:
[...]
Volgens HWI is hij in idle 57 Watt. Actief geven zijn 59 aan, dus die 57 Watt is zonder dat de HDD's in standby staan.
Per HDD scheelt het een Watt of 6~7 wanneer deze in standby staat, dus je zult er nog zo'n 30~35 Watt vanaf kunnen halen indien de HDD's in standby staan.
[...]
Ik heb eens een N5500 uit elkaar gehad, wat dezelfde behuizing heeft (denk dat alleen het moederbord anders zal zijn). De stroom gaat via het SATA backplate, waar een normale ATX en zo'n 4-pins stekker zitten.
Ah daar zit hij dus. Nja dan is het het proberen denk ik wel waard. Ik vraag me alleen af waarom HWI die NAS zo getest heeft. Echt idle verbruik lijkt mij ook erg interessant. Want een NAS zal ook vaak alle disks uitschakelen omdat die niet gebruikt worden. (in ieder geval bij thuis gebruik)
Ik ga ook even opzoeken of deze wake up on lan heeft. Want dan kan hij als hij niet gebruikt wordt gewoon helemaal uit blijven.
Ik zag ook dat er nog 4 sata poorten op het moederbord zitten die nu niet gebruikt worden. Zal niet supported zijn maar misschien kun je daar ook nog iets mee doen.
[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 09-07-2012 08:55 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
WOL zal hij zeker hebben. Ik heb zelf de N4200ECO en gebruik daar de WOL functie ook altijd aangezien ik de NAS meestal niet nodig heb. Voor Android en iOS zijn er tal van WOL tooltjes te vinden zodat je je NAS vanaf je mobiel kunt opstarten.Astennu schreef op maandag 09 juli 2012 @ 08:53:
[...]
Ah thanks! 30-35 watt is nog erg veel vergeleken met die N4200Eco. Zou door de PSU kunnen komen.
Ah daar zit hij dus. Nja dan is het het proberen denk ik wel waard. Ik vraag me alleen af waarom HWI die NAS zo getest heeft. Echt idle verbruik lijkt mij ook erg interessant. Want een NAS zal ook vaak alle disks uitschakelen omdat die niet gebruikt worden. (in ieder geval bij thuis gebruik)
Ik ga ook even opzoeken of deze wake up on lan heeft. Want dan kan hij als hij niet gebruikt wordt gewoon helemaal uit blijven.
Ik zag ook dat er nog 4 sata poorten op het moederbord zitten die nu niet gebruikt worden. Zal niet supported zijn maar misschien kun je daar ook nog iets mee doen.
Zit er inderdaad op.WouterHelm schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:37:
[...]
WOL zal hij zeker hebben. Ik heb zelf de N4200ECO en gebruik daar de WOL functie ook altijd aangezien ik de NAS meestal niet nodig heb. Voor Android en iOS zijn er tal van WOL tooltjes te vinden zodat je je NAS vanaf je mobiel kunt opstarten.
Maar ben zojuist tegen een ander issue aangelopen.
Ik heb namelijk Seagate 5900 Green disks 2TB. Nu waren al die disks CC32 firmware. Twee hadden in het begin bad sectors dus zijn terug gegaan en heb ik CC45 disks voor gekregen. Maar dat zijn dus 4K disks.
Nu staat er in de user guide:
2) Added 4K alignment to support Advanced Format Technology HDD while
creating a new RAID.
Note: Mixing up 4K alignment HDD and non-4K HDD will bring the NAS troubles.
The RAID will be unstable when doing so.
Kortom ik moet in ieder geval twee disks gaan verkopen en daar nieuwe voor kopen. Maar dan is het wellicht weer interessanter om 3TB disks te kopen. En dan is het wellicht interessanter om gewoon een 3 disk raid 5 op me intel controller te gaan draaien ipv een NAS. En zo blijf je weer aan de gang xD
Had gehoopt dat ik me disks over kon zetten zonder nieuwe te kopen. Bij Synology hebben ze wel support voor die mix van 512 en 4K disks.
Het mixen van 4K en 512 bytes is OK, alleen het zal in iedere situatie een verlies van prestaties veroorzaken (10~20%), voor zover ik weet is dit bij iedere NAS, PC of wat dan ook.Astennu schreef op maandag 09 juli 2012 @ 10:14:
[...]
Zit er inderdaad op.
Maar ben zojuist tegen een ander issue aangelopen.
Ik heb namelijk Seagate 5900 Green disks 2TB. Nu waren al die disks CC32 firmware. Twee hadden in het begin bad sectors dus zijn terug gegaan en heb ik CC45 disks voor gekregen. Maar dat zijn dus 4K disks.
Nu staat er in de user guide:
2) Added 4K alignment to support Advanced Format Technology HDD while
creating a new RAID.
Note: Mixing up 4K alignment HDD and non-4K HDD will bring the NAS troubles.
The RAID will be unstable when doing so.
Kortom ik moet in ieder geval twee disks gaan verkopen en daar nieuwe voor kopen. Maar dan is het wellicht weer interessanter om 3TB disks te kopen. En dan is het wellicht interessanter om gewoon een 3 disk raid 5 op me intel controller te gaan draaien ipv een NAS. En zo blijf je weer aan de gang xD
Had gehoopt dat ik me disks over kon zetten zonder nieuwe te kopen. Bij Synology hebben ze wel support voor die mix van 512 en 4K disks.
Prestaties die inzakken boeit me niet zo. Als ik 60mb/s haal is het ook goed (ipv 90-100). Maar het gaat me er om dat alles betrouwbaar werkt.WouterHelm schreef op maandag 09 juli 2012 @ 11:20:
[...]
Het mixen van 4K en 512 bytes is OK, alleen het zal in iedere situatie een verlies van prestaties veroorzaken (10~20%), voor zover ik weet is dit bij iedere NAS, PC of wat dan ook.
Daarnaast heb ik ook nog 2x Hitachi 7200 rpm drives 512b. Maar misschien kan ik die beter wel van de hand doen anders krijg je wel een hele rare mix met van alles en nog wat.
Heb zelf toevallig van het weekend nas performance tester 1.4 laten draaien (aanrader, gratis en simpel tooltje). En met mijn standaard zuinige Seagates haalde ik toch wel meer dan 50-55 MB/s schrijven? Zal de scores eens opzoeken vanavond. Let wel: is afhankelijk van de filesizeSpongeRob schreef op zondag 24 juni 2012 @ 18:36:
[...]
Dan ben ik wel erg benieuwd naar je instellingen, de laatste tijd lijk ik niet sneller dan met 50-55MB/s naar m'n N4200ECO te kunnen schrijven?
- waarden uit NAS performance tester 1.4 -
Een snelle test leverde 75 MB/s write en 90 MB/s read op (2 GB filesize)
[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 10-07-2012 19:31 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb gister de n5200xxx besteld. Ik hoop dat hij niet gaat tegenvallen qua verbruik en interface.
Support is namelijk heel ver te zoeken bij die gasten. Dus in dat opzich een risico.
Ik test em dit weekend gewoon uit mocht het niets zijn gaat hij maandag terug naar de winkel. Als dit niet werkt wordt het zelfbouw want een ander merk met 5 bay's is te duur. Dat heb ik er niet voor over.
Support is namelijk heel ver te zoeken bij die gasten. Dus in dat opzich een risico.
Ik test em dit weekend gewoon uit mocht het niets zijn gaat hij maandag terug naar de winkel. Als dit niet werkt wordt het zelfbouw want een ander merk met 5 bay's is te duur. Dat heb ik er niet voor over.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 11-07-2012 07:29 ]
Veel plezierAstennu schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 07:28:
Ik heb gister de n5200xxx besteld. Ik hoop dat hij niet gaat tegenvallen qua verbruik en interface.
http://shop.thecus-eu.com...7700upgrade.5.03.00.9.rom
Dat idee had ik ook al.WouterHelm schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:46:
[...]
Veel plezier, installeer gelijk de nieuwste firmware voordat je gaat testen:
http://shop.thecus-eu.com...7700upgrade.5.03.00.9.rom
De link is voor de n7700. De laatste beta voor de n5200xxx is: v5.03.00.7 BETA.
De laatste officiele s een 5.02.xx.x.
Of kan ik ook gewoon firmware van een n7700 flashen? Het moederbord was volgens mij wel anders.
Er zit een core 2 duo in waar dit bij de n5200xxx een ATOM is.
Edit: Ik zie wel dat dit de X32 firmware is. En dat die voor de normale 5200 apart staat. Waarschijnlijk omdat die nog arm based is. Ik snap alleen niet waarom ze deze dan niet hiet op de firmware pagina hebben staan: http://www.thecus.com/product.php?PROD_ID=47
[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 11-07-2012 09:52 ]
Ik lees echt alleen maar ramp verhalen over de support en dat er geen updates meer komen behalve voor nieuwe aparaten. Ik zit er sterk over te denken em meteen terug te sturen en door te sparen voor een goed merk zoals Netgear,QNap en Synology.
De normale N5200 is volgens mij heel oud model, die geen FW 5.xx heeft, ik weet zo niet wat voor architectuur dat is.Astennu schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:49:
[...]
Dat idee had ik ook al.
De link is voor de n7700. De laatste beta voor de n5200xxx is: v5.03.00.7 BETA.
De laatste officiele s een 5.02.xx.x.
Of kan ik ook gewoon firmware van een n7700 flashen? Het moederbord was volgens mij wel anders.
Er zit een core 2 duo in waar dit bij de n5200xxx een ATOM is.
Edit: Ik zie wel dat dit de X32 firmware is. En dat die voor de normale 5200 apart staat. Waarschijnlijk omdat die nog arm based is. Ik snap alleen niet waarom ze deze dan niet hiet op de firmware pagina hebben staan: http://www.thecus.com/product.php?PROD_ID=47
Alle X86 32 bits modellen hebben dezelfde firmware, dus de N5200XXX heeft ook deze firmware. Ik kwam via het forum trouwens nog een nieuwere tegen:
https://www.dropbox.com/s...700upgrade.5.03.00.10.zip
Die werkt ook op een N5200XXX.
Qua firmware ontwikkeling kan ik weinig zeggen. Ik ben tevreden over mijn N4200ECO en installeer meestal ook alle beta veries, puur alleen om te kijken of er nieuwe opties inzitten of dat ie sneller is geworden
Wat betreffend de opties en algemene indruk van de FW vind ik Thecus gelijk aan QNAP. Synology vind ik een hele mooie firmware hebben (net alsof je in Windows werkt), maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Ik vind ze ook wat aan de dure kant als ik de prijs/snelheids verhouding bekijk. Ik wil gewoon een snelle NAS en de functies die ik nodig heb (Samba/FTP/Media server/Download client en Scheduled on/off) kunnen ze allemaal wel. Dat de GUI er dan niet zo gelikt uitziet als een Synology maakt me niet zo heel veel uit (Ik heb de UI amper nodig).
Thanks 
Heb de nas net aangesloten en ben nu de firmware aan het downloaden. Ben benieuwd hoe het werkt. Stroom verbruik zonder diks is 26 watt. Ik vraag me af of dat niet nog wat omlaag kan. Volgens mij is er geen idle stand. Maar daar moet ik nog even naar kijken.
Heb de nas net aangesloten en ben nu de firmware aan het downloaden. Ben benieuwd hoe het werkt. Stroom verbruik zonder diks is 26 watt. Ik vraag me af of dat niet nog wat omlaag kan. Volgens mij is er geen idle stand. Maar daar moet ik nog even naar kijken.
Mijn fan staat continu te blazen heb jij dat ook?Astennu schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:01:
Thanks
Webinterface is beetje traag, veel loading wacht tijd. Verder werkt het zoals het hoort.
SABNzb deelt automatisch geen rechten aan de bestanden uit, even in Permissions for completed downloads op 777 zetten. Heeft bij mij even geduurd om de rechten weer goed te zetten via ajaxplorer, je moet niet recursively selecteren en de files en folders apart op 0777 zetten anders kreeg ik fout meldingen.
SMB en ACL werkt bij mij alleen als het overeenkomt met de windows account, name en password moeten exact kloppen. Iemand misschien nog tips dat ik een folder gewoon kan beveiligen met een normale username en password?
op een gigabit netwerk
100 MB/s downloaden
rond de 90 MB/s uploaden
[ Voor 20% gewijzigd door Falcon Heavy op 12-07-2012 20:04 ]
Dat probleempje zit ergens in Windows en niet in de NAS. Windows probeert zich standaard met zijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord aan te melden. Je kunt, als je een andere NAS gebruiker hebt deze binnen Windows (ergens bij gebruikers beheer) aan je Windows account hangen.Frank J. schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:57:
[...]
SMB en ACL werkt bij mij alleen als het overeenkomt met de windows account, name en password moeten exact kloppen. Iemand misschien nog tips dat ik een folder gewoon kan beveiligen met een normale username en password?
Ik denk niet dat dit verder omlaag zal kunnen, de NAS heeft verder geen idle stand oid. Enige wat je zou kunnen doen is efficiëntere voeding zoals eerder aangegeven, ben wel eens benieuwd wat dat voor een verschil zou opleveren.Astennu schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:01:
Ja de fan draait hier ook continu. Dat ding maakt gewoon echt lawaai. IS beneden in de gang te horen terwijl hij boven op zolder staat.
Menu is inderdaad traag. Disks gaan ook niet uit. Volgens mij maakt hij op de eerste raid set wat files aan die hij continu wil benaderen. Ik zit nu op 55 watt idle omdat er 3 disks in zitten.
Support is slecht dus dit soort dingen gaan nooit gefixt worden. Al met al heb ik echt een goedkoop is duurkoop gevoel. Het werkt gewoon niet soepel. Veel taalfouten interface is onduidelijk.
Snelheid is dan wel weer goed. Mja als dat alles is heb je er niets aan. Vooral het verbruik en de herrie staan me tegen. Verbruik = duur. elke wat is op jaarbasis 2 euro. Kortom een QNAP of Synology heb je er op die manier zo uit. Als die wel een goede disk power down hebben scheelt dat veel. En die herrie is ook niet nodig en heb geen zin alles nu al te moeten modden en dus garantie te verliezen.
Ik denk dat ik em terug ga sturen en een QNAP 412 haal. Dan maar minder snel maar wel zuinig (11watt idle) Me huidige nas heeft idle 7-8 nodig. Aan 4 disks heb ik voorlopig genoeg en uiteindelijk ga ik wel naar 4x4TB met dus 12 effectief.
Menu is inderdaad traag. Disks gaan ook niet uit. Volgens mij maakt hij op de eerste raid set wat files aan die hij continu wil benaderen. Ik zit nu op 55 watt idle omdat er 3 disks in zitten.
Support is slecht dus dit soort dingen gaan nooit gefixt worden. Al met al heb ik echt een goedkoop is duurkoop gevoel. Het werkt gewoon niet soepel. Veel taalfouten interface is onduidelijk.
Snelheid is dan wel weer goed. Mja als dat alles is heb je er niets aan. Vooral het verbruik en de herrie staan me tegen. Verbruik = duur. elke wat is op jaarbasis 2 euro. Kortom een QNAP of Synology heb je er op die manier zo uit. Als die wel een goede disk power down hebben scheelt dat veel. En die herrie is ook niet nodig en heb geen zin alles nu al te moeten modden en dus garantie te verliezen.
Ik denk dat ik em terug ga sturen en een QNAP 412 haal. Dan maar minder snel maar wel zuinig (11watt idle) Me huidige nas heeft idle 7-8 nodig. Aan 4 disks heb ik voorlopig genoeg en uiteindelijk ga ik wel naar 4x4TB met dus 12 effectief.
Hij zal standaard niks aanmaken wat ervoor zorgt dat de HDD's niet in standby gaan, anders heeft die hele functie geen zin natuurlijk.Astennu schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 01:16:
Wat heb je aan modules geïnstalleerd? Daar kunnen er wel tussen zitten die een standby van de HDD's voorkomt. Anders kun je eens met SSH toegang (module) de HDD's handmatig in standby zetten met hdparm om te kijken of ze dan gelijk weer aanspringen of niet. Zo ja, zet dan alle modules eens uit om te kijken of het dan wel werkt.
Ik ken de hdparm commando's niet uit mijn hoofd, maar als je daarmee hulp nodig hebt hoor ik het vanzelf.
Ik heb nog geen modules geinstalleerd. Dit gewoon de schone firmware na de update. en na het uitpakken van de nas.WouterHelm schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 07:51:
[...]
Hij zal standaard niks aanmaken wat ervoor zorgt dat de HDD's niet in standby gaan, anders heeft die hele functie geen zin natuurlijk.
Wat heb je aan modules geïnstalleerd? Daar kunnen er wel tussen zitten die een standby van de HDD's voorkomt. Anders kun je eens met SSH toegang (module) de HDD's handmatig in standby zetten met hdparm om te kijken of ze dan gelijk weer aanspringen of niet. Zo ja, zet dan alle modules eens uit om te kijken of het dan wel werkt.
Ik ken de hdparm commando's niet uit mijn hoofd, maar als je daarmee hulp nodig hebt hoor ik het vanzelf.
Ik heb de raid uit elkaar gehaald. vervolgens een raid van 1 disk gemaakt. En nu gaan die andere twee wel uit.
Het valt me ook op dat als ik de raid gemaakt heb er al spul op die disk staat van de nas zelf. Dus hij doet er wel degelijk wat mee.
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 13-07-2012 10:34 ]
Wat voor File System gebruik je? Je zou eens een andere kunnen proberen, EXT4 en XFS zijn de meest gebruikte.Astennu schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 08:31:
[...]
Ik heb nog geen modules geinstalleerd. Dit gewoon de schone firmware na de update. en na het uitpakken van de nas.
Ik heb de raid uit elkaar gehaald. vervolgens een raid van 1 disk gemaakt. En nu gaan die andere twee wel uit.
Het valt me ook op dat als ik de raid gemaakt heb er al spul op die disk staat van de nas zelf. Dus hij doet er wel degelijk wat mee.
EXT4. De Set die mater raid is gaat niet uit. Dus als daar 5 disks in zitten gaat niets uit.WouterHelm schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:55:
[...]
Wat voor File System gebruik je? Je zou eens een andere kunnen proberen, EXT4 en XFS zijn de meest gebruikte.
De Nas gaat vandaag terug. Hier koop ik geen kant en klare nas voor om vervolgens veel te moeten klooien. Als ik dat wil ga ik wel aan een zelfbouwnas beginnen.
Ik heb al een 2e hands QNAP 412 gekocht. Wel wat trager maar zal waarschijnlijk wel in een keer goed werken. Daarnaast gebruikt hij idle maar 11 watt. Dus lekker zuinig.
Ik heb al een 2e hands QNAP 412 gekocht. Wel wat trager maar zal waarschijnlijk wel in een keer goed werken. Daarnaast gebruikt hij idle maar 11 watt. Dus lekker zuinig.
Jammer dat het zo is gegaan, maar snap je uiteraard welAstennu schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:06:
De Nas gaat vandaag terug. Hier koop ik geen kant en klare nas voor om vervolgens veel te moeten klooien. Als ik dat wil ga ik wel aan een zelfbouwnas beginnen.
Minder verbruik is uiteraard fijn, maar voor veel dingen geldt: zuiniger is ook trager. Nu boeit dat niet voor als je em maar af en toe aan hebt (ik heb em alleen aan tijdens series/films kijken), maar bij 24/7 wordt het al heel anders.
Dus als het behoorlijk wat stroomverbruik scheelt, zou ik van die paar MB/s zeker niet wakker liggen idd
[ Voor 13% gewijzigd door 2Dutch op 14-07-2012 11:48 ]
Yep inderdaad jammer. Maar in dit geval was goedkoop duurkoop. Synology of QNAP Nas servers met ATOM zijn wel iets zuiniger. Maar nu ben ik voor een nog zuinigere Marvell gegaan. Trager is niet erg mijn huidige nas kan maar 15-16 mb/s halen. Dus dit wordt sowieso een stuk sneller2Dutch schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:47:
[...]
Jammer dat het zo is gegaan, maar snap je uiteraard wel
Minder verbruik is uiteraard fijn, maar voor veel dingen geldt: zuiniger is ook trager. Nu boeit dat niet voor als je em maar af en toe aan hebt (ik heb em alleen aan tijdens series/films kijken), maar bij 24/7 wordt het al heel anders.
Dus als het behoorlijk wat stroomverbruik scheelt, zou ik van die paar MB/s zeker niet wakker liggen idd
Als het goed is 11 watt idle en met disks iets van 40 watt. Dus dat zou een behoorlijke verbetering zijn.
Wat voor eentje heb je nu? Heb je de stroomwaardes al kunnen meten?Astennu schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:06:
[...]
Yep inderdaad jammer. Maar in dit geval was goedkoop duurkoop. Synology of QNAP Nas servers met ATOM zijn wel iets zuiniger. Maar nu ben ik voor een nog zuinigere Marvell gegaan. Trager is niet erg mijn huidige nas kan maar 15-16 mb/s halen. Dus dit wordt sowieso een stuk snellerIk stream vooral films en dan heb je weinig nodig. Bij mij moet hij gewoon altijd te bereiken zijn. Heb geen zin om elke keer dat ding aan te moeten zetten als ik bij me data wil. En ik gebruik die nas bijna dagelijks.
Als het goed is 11 watt idle en met disks iets van 40 watt. Dus dat zou een behoorlijke verbetering zijn.
Geen idee of dit hier geplaatst mag worden, maar bij een bekende online staat de N5550 heel scherp geprijsd voor vandaag.
Toch zo'n €140,- goedkoper als de goedkoopste in de pricewatch.
Toch zo'n €140,- goedkoper als de goedkoopste in de pricewatch.
Ik heb er eentje besteld en blij dat er een topic over Thecus NAS bestaat!
Zal me er eens in gaan verdiepen. Mijn eerste doel is om de opslag in mijn huidige W2008R2 te vervangen door een compacte NAS en dat lijkt me wel dat dit gaat lukken. Verder ben ik niet zo bekend met de applicatie mogelijkheden op een NAS en zal eens gaan onderzoeken of ik sickbeard, Couchpatato, Sabnzbd en Plex kan draaien op de NAS. Die laatste zal wel wat lastig worden maar met google kom ik toch op redelijk wat mogelijkheden voor de overige 3 pakketjes.
Ben benieuwd
Zal me er eens in gaan verdiepen. Mijn eerste doel is om de opslag in mijn huidige W2008R2 te vervangen door een compacte NAS en dat lijkt me wel dat dit gaat lukken. Verder ben ik niet zo bekend met de applicatie mogelijkheden op een NAS en zal eens gaan onderzoeken of ik sickbeard, Couchpatato, Sabnzbd en Plex kan draaien op de NAS. Die laatste zal wel wat lastig worden maar met google kom ik toch op redelijk wat mogelijkheden voor de overige 3 pakketjes.
Ben benieuwd
Ik ga vanavond ook maar eens kijken of sickbeard, Couchpatato, Sabnzbd en Plex goed lopen op deze nas. Ziet er namelijk wel goed uit die aanbieding. Of ik dat ik toch maar even moet doorsparen voor een Qnap of Synology.
Heb er ook één aangeschaft. Ben zeer benieuwd. Volgens mij nog een erg nieuw model, want weinig over te vinden
[ Voor 23% gewijzigd door Vipertje op 26-07-2012 22:25 ]
Weet iemand wanneer ik de n5550 bestel via ibood, wanneer deze wordt bezorgd?
Heeft iemand een idee over zijn power consumption met wd-ears schijven?
Zou even het forum van iBood lezen... dat zijn namelijk vragen die daar gewoon beantwoord worden + levertijd wordt gewoon aangegeven.
Heb er ook maar 1-tje besteld. Wilde eigenlijk Synology vanwege de connectie met apple producten maar dit was wel een heel scherpe aanbieding en dat kan je gewoon niet laten liggen
Heb er ook maar 1-tje besteld. Wilde eigenlijk Synology vanwege de connectie met apple producten maar dit was wel een heel scherpe aanbieding en dat kan je gewoon niet laten liggen
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Plex is blijkbaar niet open source:steviewonder23 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:57:
Ik ga vanavond ook maar eens kijken of sickbeard, Couchpatato, Sabnzbd en Plex goed lopen op deze nas. Ziet er namelijk wel goed uit die aanbieding. Of ik dat ik toch maar even moet doorsparen voor een Qnap of Synology.
http://forum.thecus.com/viewtopic.php?f=36&t=3542
Een aantal ontwikkelaars van Thecus willen er best mee aan de slag, maar het ontbreekt aan de SDK en source code.
Maar er zijn meerdere mensen die dit willen, dus misschien dat er vanuit Plex actie ondernomen wordt:
http://forums.plexapp.com...-solution-for-thecus-nas/
Voor de andere 3 zijn er idd modules beschikbaar op het Thecus forum.
Ik heb 'm ook maar besteld.Boomster schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:01:
Weet iemand wanneer ik de n5550 bestel via ibood, wanneer deze wordt bezorgd?
P.S.: WD EARS worden door WD niet aanbevolen in NAS. Daarom staan ze ook in het rood op de compatibility list:http://www.thecus.com/dow..._N4800_N5550_HDD_list.pdf
Power consumption is moeilijk terug te vinden. max is 200 (ivm voeding), maar idle?!
Volgens de site van ibood (onder meest gestelde vragen):
Power consumption :
NAS Load: 63 Watt
NAS idle met HDD's niet in standby: 56
NAS idle met HDD’s in standby: 30 watt
NAS uit (WOL status): 2 watt
Er staat inmiddels ook een nieuwe 32-bit firmware online: http://www.thecus.com/Dow...8800series_FW_5.03.01.bin
Release notes: http://www.thecus.com/Dow...00series_FWRN_5.03.01.pdf
Zit nu in mijn N4200Eco en werkt goed
Release notes: http://www.thecus.com/Dow...00series_FWRN_5.03.01.pdf
Zit nu in mijn N4200Eco en werkt goed
[ Voor 24% gewijzigd door Diablo op 27-07-2012 17:52 ]
Ik heb ook de N5550 via iBood gekocht.
Nu maar eens heel hard nadenken of ik begin met 3x3TB WD RED of direct ga voor 5x3TB WD RED.
Wel een boel geld om in een keer kwijt te zijn. Ik zal in iedergeval een van mijn 2 Hitachi 7K3000 3TB schijven uit mijn desktop verkopen want die is nu overbodig.
Nu maar eens heel hard nadenken of ik begin met 3x3TB WD RED of direct ga voor 5x3TB WD RED.
Wel een boel geld om in een keer kwijt te zijn. Ik zal in iedergeval een van mijn 2 Hitachi 7K3000 3TB schijven uit mijn desktop verkopen want die is nu overbodig.
Zag ook dat net het nieuwe OS is uitgekomen vandaag, kunnen we dat gelijk installeren als de 5550 binnen komt
: http://www.thecus.com/med...4930&NEWS_DATE=2012-07-30
4.950KW; 18*275Wp Talesun Full Black;Trannergy TRB9000TL@155° Zuid-Oost;Live PVOutput
Ik ben bezig met dezelfde afweging! maar man man man wat een schep geld weer. In mijn W2008R2 server heb ik naast een berg 1tb spinpoints ook een aantal ST3000DM001 Seagates erin zitten. Die zou ik over kunnen zetten maar de vraag is of ik ze dan opnieuw moet formatteren of niet..Philip J. Dijkstra schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:52:
Ik heb ook de N5550 via iBood gekocht.
Al kies ik het liefst voor hetzelfde, 5x 3TB erin en dan rustig de bestanden van de oude server gaan migreren.
Volgens mij staat de ST3000DM001 op de goedgekeurde lijst.Jpjedi schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:35:
[...]
Ik ben bezig met dezelfde afweging! maar man man man wat een schep geld weer. In mijn W2008R2 server heb ik naast een berg 1tb spinpoints ook een aantal ST3000DM001 Seagates erin zitten. Die zou ik over kunnen zetten maar de vraag is of ik ze dan opnieuw moet formatteren of niet..
Al kies ik het liefst voor hetzelfde, 5x 3TB erin en dan rustig de bestanden van de oude server gaan migreren.
hij zou ook online migration aankunnen dus later uitbreiden van 3 naar 5 schijven zou geen probleem moeten zijn.
Heeft de WD red HD nog meerwaarde t.o.v. de ST3000DM001? Behalve dan dat men ZEGT dat ie beter voor raid/nas is? Beide HD's staan in de compatibility lijst onder zelfde groep. Dus niet eens in de 24/7 groep, dus waaarom zou ik dan een duurdere HD er in zetten?
De WD RED HDD's ondersteunen TLER, waardoor je schijf niet uit het RAID gegooid zal worden mocht er een I/O error zijn.Dr.Roelski schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:40:
[...]
Volgens mij staat de ST3000DM001 op de goedgekeurde lijst.
hij zou ook online migration aankunnen dus later uitbreiden van 3 naar 5 schijven zou geen probleem moeten zijn.
Heeft de WD red HD nog meerwaarde t.o.v. de ST3000DM001? Behalve dan dat men ZEGT dat ie beter voor raid/nas is? Beide HD's staan in de compatibility lijst onder zelfde groep. Dus niet eens in de 24/7 groep, dus waaarom zou ik dan een duurdere HD er in zetten?
Ok, maar dit zegt nog niet zo veel.WouterHelm schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:42:
[...]
De WD RED HDD's ondersteunen TLER, waardoor je schijf niet uit het RAID gegooid zal worden mocht er een I/O error zijn.
Dit is aardige link die ik vond over de vraag of TLER zin heeft. Geen idee of dit ook voor de thecus geld, maar ik vermoed dat dit ook een software raid is.
http://www.smallnetbuilde...r-drives-in-your-raid-nas
Voor de mensen met een N2800, N4800 of N5550 (iBood aanbieding), een nieuwe firmware is beschikbaar met een update voor de GFX driver:
http://www.thecus.com/sp_....php?TYPE_ID=3&PROD_ID=65
Hierdoor kan men ook XBMC installeren, welke als 3rd party beschikbaar is:
http://forum.thecus.com/viewtopic.php?f=36&t=4044
http://www.thecus.com/sp_....php?TYPE_ID=3&PROD_ID=65
Hierdoor kan men ook XBMC installeren, welke als 3rd party beschikbaar is:
http://forum.thecus.com/viewtopic.php?f=36&t=4044
Had toevallig zelfs nog een WD EARS liggen op het moment dat ik de NAS kocht en heb em er toch ingezet, maar dat was niet zo handig: kreeg op den duur nogal rare performance-issues met de NAS. WD eruit (100% in orde overigens) en 2x Seagate erin en draait weer als een zonnetje.Dr.Roelski schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:54:
[...]
Ik heb 'm ook maar besteld.
P.S.: WD EARS worden door WD niet aanbevolen in NAS. Daarom staan ze ook in het rood op de compatibility list:http://www.thecus.com/dow..._N4800_N5550_HDD_list.pdf
Het ging dus wat verder dan powerdown e.a. wat niet goed werkt
Anoniem: 204347
Ik heb hem ook aangeschaft en ben nu aan het zoeken naar goede / betaalbare harde schrijven die compatible zijn. Maar die ST3000DM001 durf ik niet echt te kopen... Hebben jullie de reviews gelezen?? Iemand advies?
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
Plex Media Server is inmiddels beschikbaar :):steviewonder23 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:57:
http://forum.thecus.com/viewtopic.php?f=36&t=4063
Anoniem: 204347
@wouterhelm Wat is het voordeel van Plex ten opzichte van XBMC wat er standaard op zit?