Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-07 09:45

aex351

I am the one

SpaceAce schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:14:
Gebruik mijn NAS met name voor Plex (is altijd recent aangezien Plex deze app zelf maakt) en Sabnzbd welke als 3rd party app altijd de meest recente versie heeft.
Ik denk dat je dan wil upgraden naar een nog niet officiële uitgebrachte beta firmware. Want de huidige versie, en alle voorgaande versies (OS5 en OS7) hebben een bug dat ervoor zorgt dat Plex de CPU 100% belast. Had een support ticket aangemaakt en kreeg gisteren het antwoord dat ik moest downgraden naar de laatste OS5 beta firmware. In de laatste OS5 beta firmware zit een fix verwerkt. Of (en dat weet ik dan weer zelf) naar een nog oudere OS5 firmware.Ik ben vanavond nog een nieuwere niet officiële uitgebrachte OS7 beta firmware tegengekomen die ook de fix bevat, en die kan je hier downloaden:Het bestand moet je de extensie .cdv meegeven. Dus dan wordt het: Thecus_x86_64_FW.v3.00.04.1.cdv

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:12
Reloader schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:29:
bovenstaande probleem is opgelost met een nieuwere versie sab, nu heeft deze versie t probleem er telkens uit te knallen als ik een NZB er in laad :( vindt dit toch een beetje thecus issues.

@hierboven, de mappen bestonden al!
Denk eerder een probleem met de module an sich of Sabnzbd, niet met de Thecus firmware.
aex351 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:09:
[...]

Ik denk dat je dan wil upgraden naar een nog niet officiële uitgebrachte beta firmware. Want de huidige versie, en alle voorgaande versies (OS5 en OS7) hebben een bug dat ervoor zorgt dat Plex de CPU 100% belast. Had een support ticket aangemaakt en kreeg gisteren het antwoord dat ik moest downgraden naar de laatste OS5 beta firmware. In de laatste OS5 beta firmware zit een fix verwerkt. Of (en dat weet ik dan weer zelf) naar een nog oudere OS5 firmware.Ik ben vanavond nog een nieuwere niet officiële uitgebrachte OS7 beta firmware tegengekomen die ook de fix bevat, en die kan je hier downloaden:Het bestand moet je de extensie .cdv meegeven. Dus dan wordt het: Thecus_x86_64_FW.v3.00.04.1.cdv
Thanks, probleem is inderdaad opgelost met FW 2.05.14.4 (OS5) en 3.00.04.1 (OS7). Klopt, de CDV (Cedarview) versie is voor een aantal Atom modellen zoals ook de N5550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:35
SpaceAce schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:37:
[...]

Denk eerder een probleem met de module an sich of Sabnzbd, niet met de Thecus firmware.

[...]

Thanks, probleem is inderdaad opgelost met FW 2.05.14.4 (OS5) en 3.00.04.1 (OS7). Klopt, de CDV (Cedarview) versie is voor een aantal Atom modellen zoals ook de N5550.
blijkt te maken hebben met het feit dat ik over SSL verbinding wil maken :)

misschien toch maar met een raspberry aan de gang of een synology kopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Reloader schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:28:
[...]
blijkt te maken hebben met het feit dat ik over SSL verbinding wil maken :)

misschien toch maar met een raspberry aan de gang of een synology kopen >:)
Je kan ook XPEnology (of een Open Source alternatief) als besturingssysteem op de Thecus installeren. Heb je daar al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:35
aex351 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 21:14:
[...]

Je kan ook XPEnology (of een Open Source alternatief) als besturingssysteem op de Thecus installeren. Heb je daar al naar gekeken?
ik wist niet dat dat kon, maar ga er gelijk naar kijken! heb je toevallig meer info voor me?
(n4200Eco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbree
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-01 12:20
Ik kan al een tijdje het Officiële Thecus Forum niet meer bereiken. Onderhoud? Moet dat weken duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29

Dr.Roelski

Walk on ....

Geen idee wat daar aan de hand is. Forum is idd al hele tijd down. Website is er echter nog wel. Iemand die meer weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Het forum wordt al een tijdje niet goed gemodereerd en onderhouden. En ondergelopen door spam bots. Ik vermoed dat ze daarom de stekker eruit hebben getrokken. Ik vermoed ook dat Thecus te weinig mankracht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Dan zet je een forum toch gewoon in read only mode? Nu is alle informatie niet beschikbaar.
Gelukkig heb ik van alle programma's die ik ooit geinstalleerd heb een backup, maar soms heb je het forum nodig om het goed in te stellen.
Zeer slecht.
Hoop nog steeds dat ze hem (op zn minst in read only) open goien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Helemaal mee eens. Ik vind dit ook nogal een aparte gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Wat ik heb begrepen zijn er technische problemen geweest welke nog niet opgelost zijn. Kwam dit nog tegen:
http://www.thecus.com/forum_test/

Zijn blijkbaar nog problemen met de "counter" voor het aantal replies en je kunt niet op de volgende pagina nummers komen van de threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

SpaceAce schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:37:
Wat ik heb begrepen zijn er technische problemen geweest welke nog niet opgelost zijn. Kwam dit nog tegen:
http://www.thecus.com/forum_test/

Zijn blijkbaar nog problemen met de "counter" voor het aantal replies en je kunt niet op de volgende pagina nummers komen van de threads.
Waar ben je dat tegengekomen, want met Google kan ik niets vinden (of werk je voor Thecus :P) ? Los van dat, het gegeven dat Thecus er ook niets over communiceert lijkt me genoeg zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
aex351 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:19:
[...]

Waar ben je dat tegengekomen, want met Google kan ik niets vinden (of werk je voor Thecus :P) ? Los van dat, het gegeven dat Thecus er ook niets over communiceert lijkt me genoeg zeggen.
Kreeg die link door van één van de 3rd party module ontwikkelaars. Tja, wat anders dan "we werken er aan" kunnen ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

SpaceAce schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:29:
[...]

Kreeg die link door van één van de 3rd party module ontwikkelaars. Tja, wat anders dan "we werken er aan" kunnen ze zeggen.
Maar ook dat doen ze niet. Ze kunnen aangeven dat er momenteel een probleem is met het forum en wat nu het plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Het heeft even geduurd, maar het forum leeft weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Zojuist heel even gekeken en op het eerste gezicht lijkt het er op dat het forum er weer is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Dr.Roelski schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 00:02:
Zojuist heel even gekeken en op het eerste gezicht lijkt het er op dat het forum er weer is!
Was zeker laat gister..

[ Voor 81% gewijzigd door DukeBox op 21-06-2016 08:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

SpaceAce schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:46:
Het heeft even geduurd, maar het forum leeft weer :)
Ze hebben heel selectief bepaalde threads (waaronder mijn feedback thread) verwijderd. Maar al die spambot threads hebben ze laten staan. :X :/. Thecus is echt één grote puinhoop qua organisatie. Je krijgt spontaan gewoon de neiging om een Synology te kopen. En dat ondanks het op hardware gebied prima op orde zit.

[ Voor 13% gewijzigd door aex351 op 26-06-2016 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
aex351 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 18:29:
[...]

Ze hebben heel selectief bepaalde threads (waaronder mijn feedback thread) verwijderd. Maar al die spambot threads hebben ze laten staan. :X :/. Thecus is echt één grote puinhoop qua organisatie. Je krijgt spontaan gewoon de neiging om een Synology te kopen. En dat ondanks het op hardware gebied prima op orde zit.
Lijkt me niet dat ze een feedback thread met opzet verwijderen. Vooral aangezien er ook kritische posts nog in het forum staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
De N5810 is bij iBood in de aanbieding voor een scherpe prijs:
http://www.ibood.com/extr...ecus-n5810-5-bay-nas.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxPro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04-2017
Hallo Thecus-gebruikers,

Ik ben in het bezit van de Thecus N2200 EVO.

Sinds een week krijg ik het apparaat niet meer aan de gang, althans niet via het beeldscherm.
Het eerste wat er verscheen op het scherm is dat het Popupscherm niet kan laden, dus het pagina waar ik mij aan kan melden. Dat reageert niet meer via http://192.168.178.45.

Handmatig op http://192.168.0.1 reageert ook niet meer.
Als ik op het bureaublad via Thecus Wizard open dan ziet het programma de NAS niet meer.

Het enige wat het apparaat nu doet is dat het On/Off schakelaar blijft blinken met blauwe led en het gele indicatie van het eerste schijf constant blijft knipperen.
Er zitten 2 schijven in , alleen het 1e trommel-indicatie blijft knipperen.

Bij normale werking blijft het On/Off knop constant branden en gaat beide trommel-indicatie's knipperen bij gebruik, alsmede het groene netwerk-indicatie.

Op de site van Thecus heb ik een bestandje gedownload om via USB de NAS te resetten naar fabrieks-instelling. Echter zonder resultaat.
Alleen, welke USB ingang moet ik gebruiken, de front of back of maakt het niet zoveel uit?

Op de normale manier resetten, via resetknop aan achterkant: 10-20 of 30 seconden?
Daar kom ik ook niet uit. (handleiding is niet duidelijk).

Is er iemand die voor mij tips heeft zodat ik de NAS weer normaal kan gebruiken?

Hier enkele tips:

2x WD Red Nas Harde Schijf 1.0 TB

NAS staat ingesteld op JBOD, dus de NAS ziet beide schijven als 1.

Tijdens het starten van de NAS zie ik wel in het begin beide trommel-indicatie's dus de NAS ziet beide schijven wel.

Graag hoor ik jullie tips!

Groet, AxPro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

Goedemorgen,

Is het ook mogelijk om een net gemaakte raid set weer te verwijderen als hij nog op format data staat?
Dit duurt zo machtig lang en ik zag staan dat je ook quick format op je raid kon doen..
Hij is nu al bijna 2 dagen bezig

Thecus N5550 OS7
JBOD raid config met verschillende disken (2x1tb, 1x750gb, 1x 500gb, 1x 300gb)

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb een N5550 met fw 2.06.02.6.cdv. Hierin zitten nu nog 3x 6TB HD's in raid5. bedoeling was dat ik dit later (lees: vandaag) kan uitbreiden met extra 6TB HD's.
Huidige raid is met ext4 geformatteerd. Als ik nu de releasenotes lees, dan blijkt dat ik maar tot max 16TB kan gaan bij ext4.
Wat is wijsheid? Omzetten naar XFS of BTRFS? Betekend wel complete rebuild, maar dat heb ik er wel voor over.En wat is dan beter? XFS of BTRFS. Hoop oude artikelen op inet die btrfs niet volwassen vinden, maar over XFS lees ik weer dat als je (spontane) reboot krijgt er data loss op kan treden.
Omzetten naar btrfs beste optie?

//update
Ok, ik heb toch voor XFS gekozen en door wat backup heen en weer gegoochel uiteindelijk met 4 schijven 6TB in raid 5 gestart. Daarna rebuilt met de 5e schijf (duurde +/- 48 uur!!) en voila: al mn data weg!!
ARGHH
Na reboot bleek mn data er toch nog te zijn. Oef! beetje maf, maar blij dat alles er nog is. Dus fff reboot na expanden met XFS.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr.Roelski op 06-07-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpeeters
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 15:24
Vraagje...

Ik heb een 4100EVO en 4x2TB schijven er in, bedoeld als Backup target... Toen ik de RAID5 inititeerde deed ie er al 30(!) uur over.

Nu ben ik een backup aan het draaien (al 2 dagen!!!) en heeft ie pas 229GB gebackupped.
Ingelogged op de SSH, en top aangezet, en ik zie minimaal processor gebruik, maar 90+% io-waiting...

Is dit een euvel van het apparaat, of heb ik op de een of andere manier een probleem met de schijven?
(Voorheen deed ik de backup - op dezelfde schijven - naar een Lenovo IX4-300D, maar die is volledig gecrashed, en is zelfs met hun firmware recovery tool niet voorbij 95% boot te krijgen!)

Beide apparaten zitten op een GigE netwerk port op een goede switch, maar gemiddelde netwerk flow is maar 3-5Mbps (ja, bits, niet bytes!)

• hazel42
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 13:20
Wat ik heel graag zou weten is of er op een Thecus, in specifiek een N4200Eco, een alternatief OS te plaatsen is waarin snapRaid gebruikt kan worden?

Gebruik nu Raid 5 met de vier schijven en het orginele laatste Thecus OS (5.3.2 geloof ik).
Realiseer me dat ik waarschijnlijk de volledige raid opnieuw zal moeten opbouwen ALS het uberhaupt kan. Maar ik wil snapRaid! :P
(Met name om HD activity tot enkele disks te kunnen beperken ipv alles aan).

Anyone?

• Singillatim
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-03 17:56
Ondertussen een jaartje verder...

Zijn er nog Thecus owners hier?

Hoor het graag.

Ik ben in het bezit van een N5200XXX welke niet helemaal origineel meer is.
Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die nog het 1 en ander verbouwd hebben binnen hun Thecus?

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-07 13:06
Ik heb afgelopen maand via aliexpress net een nieuwe voeding voor mijn Thecus N5200BR Pro (http://www.thecus.com/product.php?PROD_ID=5) gekocht. De oude was na twee verhuizingen stuk.
Daarnaast nog een Thecus N5550 staan.

Wat maakt die N5200BR Pro een herrie, ik had de processor ventilator al vervangen, maar daar geeft hij een foutmelding op. Binnenkort eens kijken voor stillere ventilatoren. (werkgeheugen heb ik ook uitgebreid)

Wil er een bij mij thuis zetten en een bij mijn ouders en mijn data daar backupen. Nog even kijken hoe ik dat op een mooie en veilige manier ga doen over internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Goof2000 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:44:
....

Wil er een bij mij thuis zetten en een bij mijn ouders en mijn data daar backupen. Nog even kijken hoe ik dat op een mooie en veilige manier ga doen over internet.
Site2Site VPN en geen enkele andere manier waarbij deze Thecus direct aan het internet hangt...! Beestje is al wat ouder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Idd, zeker niet aan het internet.

Ik heb um in het lokale netwerk staan met wat leuke tweaks.

Er is onder anderen en VGA connector op het moederbordje gesoldeerd (N5200XXX heeft dat niet).
Maximale geheugen (4gig), DualDom vervangen door SSD doormiddel van een Sata to IDE converter.
Nu kan je er desgewenste OS op installeren (Images gemaakt van de DualDom met Acronis) en er
draait nu Windows Server 2016 Essential op, puur voor Back-up laptops/computers.
In plaat van de standaard 5 HDD's is er nu de mogelijkheid om er 8 +2 IDE (10 totaal) aan te sluiten.

Hier een paar foto's van het project.

www.MyHomeMatrix.nl/nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-res
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-04 09:13
Hallo,

Heeft Iemand misschien de webdisk module voor een N5500 of N5550?

Ik wil die installeren maar de site is down.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Singillatim
Het meeste ligt plat idd maar hier heb je wat linkjes.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.thecus.com/sp_app_center.php

https://pirinel.ro/forumdisplay.php?fid=2

https://thecususergroup.proboards.com/

http://www.fajo.de/main/en/thecus/modules

[ Voor 8% gewijzigd door Singillatim op 25-03-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Vorkie schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:51:
[...]

Site2Site VPN en geen enkele andere manier waarbij deze Thecus direct aan het internet hangt...! Beestje is al wat ouder...
Ik heb de Thecus helemaal uitgespit en ontleed.
Ze maken gebruik van ramdisk en readonly gemounte boot/os disks.
Bijna alle bestanden zijn readonly en niet te editen, op de bestand in de ramdisk na.
Wat er in de ramdisk word geschreven is niet eens van toepassing voor wat betreft de veiligheid.
Ik zie niet direct een gevaar om deze dan direct op het internet aan te sluiten.
De N5200XXX heeft ook een WAN en een LAN aansluiting. De WAN is ook apart beveiligd.
Een eigen windows web server zou in mijn ogen hacker gevoeliger zijn dan een Thecus NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tembelis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 01:21
Wat is er aan de hand met Thecus?
Ik heb hier nog een ZGAN N2810PRO staan, deed hem aan en ja helemaal niets! :?
Alles start netjes op, hdd's zijn oké, lampjes zijn groen, maar de on/off blijft maar blauw knipperen.
Als ik de Thecus Setup Wizard aanklik, vind hij het hele ding niet eens, ook gewoon via windows verkenner, netwerk, helemaal niets te vinden, en ja ik ben een leek, een gebruiker, maar dit gaat mijn petje te boven!

Iemand een idee hoe ik ding weer aan de praat kan krijgen? BVD! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Tembelis schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:43:
Ik heb hier nog een ZGAN N2810PRO staan, deed hem aan en ja helemaal niets! :?
Alles start netjes op, hdd's zijn oké, lampjes zijn groen, maar de on/off blijft maar blauw knipperen.
Dat is niet helemaal niets ;)
Iemand een idee hoe ik ding weer aan de praat kan krijgen? BVD! _/-\o_
Begin eens met kijken of netwerk bekabeling in orde is (link op je switch).
Wat voor disk config had je ? Al geprobeerd zonder en met HDD's ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tembelis
Bekabeling is in orde, splinternieuw kabeltje gepakt, lampjes op switch en op nas branden.
HDD's eruit gehaald, nu brandt on/off blauw lampje gewoon constant aan. (hdd's beide 3TB, en mogen leeg)
Config was, ja RAID, dat ze elkaar spiegelden, kortom geen 6TB maar gewoon 3TB.
Maar goed, dat was toen ooit, boeit me nu niet, ding moet gevonden worden, netwerk, OS7 etc.
Kan dmv Setup Wizard helaas de NAS nog steeds niet vinden, kortom nog tips? Een recovery USB opstart iets is ook welkom, als dingetje maar weer aan de praat komt!

Deze zelf al gevonden via: https://thecus.kayako.com/Knowledgebase/Article/View/676
Vervolgens kreeg ik een download link:
https://www.dropbox.com/s....v3.01.00.2.k401.zip?dl=0

Dat flashen ging ook geheel volgens de bijgevoegde PDF, kortom ik had weer grote blij! :P
Alles weer goed, zou je denken... kan hele NAS nog steeds niet vinden, ook niet via Setup Wizard! :o

Ook een: How to reset OS7 to factory default nog uitgeprobeerd, helaas, hielp ook niet!
https://thecus.kayako.com/Knowledgebase/Article/View/674

Kortom, enige hulp is nog steeds meer dan welkom! _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door Tembelis op 16-04-2020 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Singillatim
Zit er een mogelijkheid op om er een monitor op aan te sluiten dat je kunt zien wat ie doet?
Ik vermoed namelijk dat hij zich in een ander netwerk range bevindt
In principe zou het vind tooltje hem dan evengoed moeten vinden, maar soms...
Als die mogelijkheid bestaat dan kan je hem zien op starten en zie je het IP voorbij komen wat hij zichzelf dan geeft. Dan kun je verdere stappen ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tembelis
Kijk dat zijn oplossingen!
Er zit inerdaad een hdmi slotje aan de achterkant, monitor eraan gehangen:
System Ready [N281PRO/192.168.1.100] Goed, dat adres invullen op mijn url balk....
Problemen bij het laden van de pagina ---> De server op 192.168.1.100 doet er te lang over om te antwoorden.
Command Prompt: ping 192.168.1.100 : Request timed out.

Zucht... kan dat iets met een Firewall / Beveiliging zijn, of is die NAS gewoon aan het klieren?

Ging een lampje bij mij branden O-)
Ziggo Connect-Box (modem) - DHCPv4-server heeft een range van 192.168.178.10 (niet aan te passen!)
Ja of DHCP uitzetten, maar of dan alles hier in de soep loopt....?

Zo dan, na wat aan en uitzetten, aan en uitzetten en vul maar in, is de NAS weer bereikbaar!
Kon me weer aanmelden, en nu de boel eens even goed bekijken allemaal!
Mijn dank gaat uit naar Dukebox en zeker ook R Derksen. _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Tembelis op 17-04-2020 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 15:07
Nou, hier nu een niet-lekker probleem waar ik maar niet uitkom, ongetwijfeld mega-stom. Als iemand mij kan helpen, bijzonder graag!

Heb ein-de-lijk hier in het buitengebied glasvezel aangesloten gekregen, fantastisch. Maar met het nieuwe glasvezelmodem zit mijn hele netwerk nu op 192.168.1 i.p.v. het oude 192.168.2 submask. Inmiddels alle apparaten en links omgezet, geen probleem behalve gezoek naar de nieuwe IP adressen.
Maar de NAS5550 wil niet aanpassen en ik kan er dus absoluut niet op inloggen: hij blijft volgens het schermpje hardnekkig staan op 192.168.2.105 en daar kan ik niet bij komen. Hopeloos.
Me suf gezocht naar een reset naar factory defaults omdat ik dacht dat het dan weer op 192.168.1.100 gezet zou worden, maar vind enkel hoe je dat moet doen als je ingelogd bent. En dat gaat dus niet....
Uiteraard van alles geprobeerd met de reset knop, kabels eraf en opstarten etc., maar dus meer dan hardnekkig geen enkel verschil.
De Setup Wizard vindt de N5550 dus ook niet, dat was ook mijn hoop maar helaas.

Kortom, ik kom er niet uit :'(
Is er iemand die hiervoor een oplossing kan aangeven, dat zou mij meer dan zeer welkom zijn. Vooral omdat ik de NAS veel gebruik en vanaf de NAS weer backups draai op een ICY BOX 3810U3.
En dat werkt nu dus evenmin.

Alvast mijn grote dank als iemand hierbij hulp kan bieden!

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Heb je de mogelijkheid om via het display het IP te veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Ik zou niet weten of en hoe dat zou kunnen, want niets daarvan gevonden?

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
moi427 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:26:
Nou, hier nu een niet-lekker probleem waar ik maar niet uitkom, ongetwijfeld mega-stom. Als iemand mij kan helpen, bijzonder graag!

Heb ein-de-lijk hier in het buitengebied glasvezel aangesloten gekregen, fantastisch. Maar met het nieuwe glasvezelmodem zit mijn hele netwerk nu op 192.168.1 i.p.v. het oude 192.168.2 submask. Inmiddels alle apparaten en links omgezet, geen probleem behalve gezoek naar de nieuwe IP adressen.
Maar de NAS5550 wil niet aanpassen en ik kan er dus absoluut niet op inloggen: hij blijft volgens het schermpje hardnekkig staan op 192.168.2.105 en daar kan ik niet bij komen. Hopeloos.
Me suf gezocht naar een reset naar factory defaults omdat ik dacht dat het dan weer op 192.168.1.100 gezet zou worden, maar vind enkel hoe je dat moet doen als je ingelogd bent. En dat gaat dus niet....
Uiteraard van alles geprobeerd met de reset knop, kabels eraf en opstarten etc., maar dus meer dan hardnekkig geen enkel verschil.
De Setup Wizard vindt de N5550 dus ook niet, dat was ook mijn hoop maar helaas.

Kortom, ik kom er niet uit :'(
Is er iemand die hiervoor een oplossing kan aangeven, dat zou mij meer dan zeer welkom zijn. Vooral omdat ik de NAS veel gebruik en vanaf de NAS weer backups draai op een ICY BOX 3810U3.
En dat werkt nu dus evenmin.

Alvast mijn grote dank als iemand hierbij hulp kan bieden!
Als je je eigen pc een vast ip geeft in de juiste range met de juiste netmask dan kun je toch weer bij je thecus en de instelling wijzigen naar het nieuwe ip in de nieuwe range? (Of op dhcp zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Je kunt met de knoppen onder je display door een menu wandelen waar mee je het vaste IP adres kunt instellen. Als je dat nog nooit gebruikt hebt en of nog nooit ingesteld hebt zit er een standaard code 0000 op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moi427
@Singillatim : mijn dank is enorm, GELUKT!!! _/-\o_ _/-\o_
Wat een hopeloos schermpje is dat om te leren gebruiken, maar het werkt als je tig keer gepoogd heb zaken aan te passen! Mennnn wat ben ik blij, gelijk de boel weer gaan bijwerken.
Ik heb weleens gebruikersvriendelijker schermpjes en knoppen-werking meegemaakt 8)7 , maar na diverse pogingen leer je het wel en staan WAN en LAN adres nu op het nieuwe submask EN HET WERKT WEER.

Thanks nogmaals, wat een grote opluchting!!! :o :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prodigy74
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-04 13:04
Heeft iemand een module bestand voor Tansmission?

Deze is niet meer te downloaden van de Thecus site. Ik heb een N4560 met Thecus OS6.

Bij voorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
https://www.dropbox.com/s....0.0_x86_os5_os6.mod?dl=0

Laat me even weten of het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prodigy74
Bedankt voor de snelle reactie. Het downloaden is gelukt, ik ga er volgende week mee aan de slag en zal laten weten of de installatie geslaagd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prodigy74
Het installeren is gelukt. Ik moet alleen de aankomende dagen aan de gang om de web UI aan de praat te krijgen, op dit moment krijg ik een foutmelding in mijn browser:

403: Forbidden
Unauthorized IP Address.

Either disable the IP address whitelist or add your address to it.

If you're editing settings.json, see the 'rpc-whitelist' and 'rpc-whitelist-enabled' entries.

If you're still using ACLs, use a whitelist instead. See the transmission-daemon manpage for details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybercoala
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06-2022
Goedenavond,

Ik ben al aantal jaar eigenaar van een Thecus N4310, echter sinds een aantal dagen, last van van issues.
Het begon met een continue pieptoon, wat aangaf dat er issues waren.
Na het inloggen wilde ik een File system check doen. Maar na de reboot startte deze niet meer juist op.

Hij blijft hangen op een blauw knipperende Power LED. (opstart process)

- krijgt wel IP van Router (zie hem in DHCP lijst staan)
- Web GUI is benaderbaar, maar krijg alleen de achtergrond te zien.
- reset uitgevoerd, maar zonder succes.
- Thecus Setup Wizard kan hem niet vinden.
- Opslag is niet benaderbaar.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Heb geprobeerd te rebooten, zonder schijven, met minder schijven, met schijven gewisseld, maar hielp allemaal niets. De 4 LEDs van de schijven branden wel netjes.
Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Goeden avond,

Zo aan je verhaal te lezen lijkt het er op dat er een fout zit in je boot DOM/ROM die inwendig zit.
Want het opstarten komt van uit een DOM of een ROM en zou zonder HDD's gewoon moeten starten.
Dan zal hij in een setup mode komen waarin je de mogelijkheid hebt het toestel met de HDD's te configureren.
Ik weet niet of deze nas is voor zien van een ROM, DOM of "zoals die van mij" een dual DOM.
Mocht het geval zijn dat je een dual DOM hebt, zou je van de andere DOM kunnen starten om te kijken of dat werkt. Misschien dat een firmware update uitkomst bied. Echter ken ik dit toestel niet maar misschien dat je dit op een spoor brengt. Je mag me hiervoor eventueel wel een DMtje doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Singillatim op 15-11-2021 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybercoala
Hartelijk dank voor je snelle antwoord! Met alle info die ik her en der bij elkaar kon sprokkelen (pff er is weinig info beschikbaar..) Zat ik hier ook aan te denken.

Heb zojuist nogmaals reboot gedaan, zonder schijven, maar dan gebeurt er zowaar minder.
Wel de blauwe Power LED die blijft knipperen (status: power up process volgens handleiding)
Maar hij krijgt geen IP toegewezen door de router. En dus ook inlog scherm niet beschikbaar.

Als ik vervolgens met 1 of meerdere schijven reboot, krijgt hij weer wel een IP-adres en is login scherm (achergrond) benaderbaar, maar blijft daar op hangen. (kan dus niet inloggen) Wel zie ik het logo en versie nummer: THECUS OS6 N4310 VOS6.0.871 nvm
Dit is tevens ook laatst beschikbare firmware, dus een upgrade zit er niet in helaas. Of zou ik deze nogmaals kunnen installeren, via usb oid? Zoja, hoe zit het dan met de data en Raid5 opstelling?

Heb dmv dhcp verkleining, de nas een ander IP-adres geforceerd en ook dan gebeurt het zelfde..
Nogmaals dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Het ziet er naar uit dat deze op sterven na overleden is. Wat ik er zo van begrijp heeft dit toestel minimaal 1 schijf nodig om zijn systeem te kunnen installeren maar dit niet kan voltooien en/of daar ergens crashed.
De reden daar van kan ik je niet vertellen, gezien z'n leeftijd kan het van alles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybercoala
Sorry voor de late reactie. Heb nog ea geprobeerd, maar niets lijkt te werken helaas. Het ziet er inderdaad naar uit dat er Raid data/configuratie op de schijven zelf staat en dat deze corrupt is. Dan lijkt het migreren van de schijven naar een nieuwe nas, mij ook geen optie om de data weer uit te kunnen lezen, of zie ik dat verkeerd?

Wellicht werkt de nas wel gewoon weer, als ik er schone schijven in doe en een nieuwe installatie begin?

Maar de grote vraag blijft, is er nog een manier om bij mn data te komen op de huidige schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Je kunt de schijven met onder Linux mouten als een RAID config en gewoon de data benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inspecteur6
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-07-2024
Beste mensen, ik heb teveel zitten knoeien met mijn N5550 en mijn Dom gewist. Ben op zoek geweest naar een Dom recovery image. Maar bij Thecus zijn amper nog downloads te vinden. Heeft iemand toevallig op een plekje nog zoiets liggen? Zou zeer dankbaar zijn. Mvrgr. De Vries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Ik weet niet hoe dat met een N5550 zit maar met mijn N5200XXX kan ik de firmware uitpakken en naar de dom kopiëren, die dom heeft een mini IDE connector.
Ik heb ook ergens eens gelezen dat het via usb zou kunnen.
Ben er al een tijdje uit...

https://www.thecus.com/Download-Center

Hier is je firmware te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inspecteur6
Dank voor je reactie, mogelijk ga ik verder met proberen. Vraag me af of het zinvol is Thecus lijkt eol en apps staan nog wel op de site maar bij downloaden krijg je een foutmelding. Misschien maar een ander systeem er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Je kunt natuurlijk kiezen om er ander NAS software op te zetten, de hardware is vaak wel compatibel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inspecteur6
Ga ik doen. Synology draait er op, misschien ook nog Qnap proberen voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Het lijkt idd al even EOL, maar de N5550 werkt hier nog altijd uitstekend. Ik heb er ik dacht vorig jaar er nog 5 x 8 TB hdd's in gestopt en had er al snel 8GB Ram in. De hdd's die ik er bij de start in had, waren overigens niet goed, uit mijn hoofd 5 x 2 TB Seagates waarvan er 3 het begaven. Dat werden 4 TB versies en later dus de 8 TB's. De oude nog werkende hdd's zitten in een 10 schijfs Icybox kabinet voor backup van de NAS.

Als er op e.o.a. manier een image van de dom is te maken, wil ik dat wel voor je doen, maar geen idee hoe.
Mocht er hier ook wat verkeerd gaan, dan zou er ook een ander OS op komen want qua apparaat bevalt het mij nog altijd prima. Kan/zal trouwens vast ook komen omdat ik er behalve dataopslag niets mee doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Ps. de N5550 draai hier sinds vrijwel het begin alleen via een schedule omdat het afschakelen van de hdd's helaas nooit heeft gewerkt en Thecus daar nooit wat aan heeft gedaan. Beetje boel knudde en zonde van het verbruik met 5 hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inspecteur6
@moi427 heb helaas door drukte je antwoord gemist. Ben nu met vakantie, na de vakantie ga ik uitzoeken of image van dom mogelijk is en indien mogelijk zal ik graag van je aanbod gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
@inspecteur6 Ik denk dat het volgende stuk je al uit de brand zou moeten helpen: https://manualzz.com/doc/...tore-guide-for-thecus-nas
Mocht dat niet helpen en je vindt wat anders hoe die image te maken dan lees ik het wel.
Plezier met je vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Helaas, ik had niet geprobeerd of die download nog werkte, maar niet dus. De handleiding blijft wel gelden voor als je een image hebt! Mocht ik wat anders én werkends vinden, piep ik nog even.
In elk geval een best interessant stuk wat wellicht een werkend alternatief danwel extra hulp/info kan bieden: https://forums.unraid.net...n5550-with-6th-drive-mod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inspecteur6
Dank voor de moeite, er is amper nog wat te downloaden bij Thecus. Ik ga bij terugkomst eerst Syno proberen en ook Qnap. Heb begrepen dat OS 7 van Thecus ook maar zeer beperkt werkte. Dus na de vakantie wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Van OS7 had ook ik niets positiefs gehoord, had een tijd geleden wel een alternatief (dus geen Thecus, dacht Synology) gedownload met het hoe en wat (ook OS op USB stick), maar dat kwam er verder nooit van. Ik denk dat dit hetzelfde is als jij nu gaat proberen: https://nl.hardware.info/...en-synology-installatie-2

Nog even gespeurd in m'n archief: het was idd synoboot3615.zip (DSM) wat ik had gedownload en het filmpje over modificeren van de N5550 idem (https://xpenology.com/for...0-video-howto-for-dsm-62/). Download vind je op https://xpenology.club/downloads/, maar dat ken je allang vermoed ik.
Ik ben wel benieuwd of het je lukt, dat OS ziet er zeker interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Overigens benieuwd wat jij nog voor N5550 hebt: er is idd ongeveer niets meer voor te vinden etc., de ondersteuning was indertijd (ik kocht hem in 2012) al niet sterk (net als waar ik hem kocht) en nu is het helemaal over. Al met al draait 'ie dus al 10 jaar, maar wel een paar beste "uitdagingen" meegemaakt door bijv. 1 schijf ex van de Raid5 en bij vervangen daarvan de 2e schijf ex pal na het opnieuw genereren van de data (2 dagen bijkans) dus dat was dan weer "mazzel". Sinds dat avontuur dus backups van de NAS maken op vele USB schijven en die later weer samen in een Icybox met 10 schijven. Dat bevalt erg goed.
Je vindt een N5550 zo nu en dan nog weleens goedkoop opduiken, misschien laat ik me nog eens verleiden tot het overnemen van eentje onder het motto (in dit geval dan) 'beter teveel dan te weinig data-redundancy' ;)

O en deze nog voor het geval je die nog niet kent: https://xpenology.com/for...0-video-howto-for-dsm-62/ waar DSM 7 dit jaar erop gezet wordt m.b.v. RedPill. Was toen nog beta.

[ Voor 10% gewijzigd door moi427 op 08-06-2022 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inspecteur6
Tot mijn stomme verbazing! Een mailtje gestuurd naar Thecus met het verhaal dat ik mijn dom had verpest en kreeg keurig antwoord met verzoek om serienr. en kreeg een link naar een dropbox waar ik de software, alsmede een gebruiksaanwijzing kon downloaden. Loopt nu dus weer op de originele software, ga er een poosje mee knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
Zo, dat is onverwacht positief! Mooi mazzel, succes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singillatim
Dat is idd onverwachts.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er moet de oude dom is gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inspecteur6
Ik was aan het testen met een linux distro vanaf een usb stick en gaf een verkeerd dd commando.
Maar hij draait nu weer, probeer hem te updaten naar OS7, maar dat lukt nog niet. Er zijn er wel die daarop draaien.
Er is een site waar nog een en ander te vinden is, soms betaald https://pirinel.ro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 12:13

JW1

Ik heb nog een oude Thecus N2520 staan. Weet iemand of daar nog een recent OS op te zetten is?
Destijds is het me helaas niet gelukt om te booten van een USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inspecteur6
Probeer een vraag te stellen aan Thecus ondersteuning, te vinden op hun website. Heeft mij ook geholpen..
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste