• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 05:39
Afbeeldingslocatie: http://shop.thecus-eu.com/images/ThecusLogo.png

Het grote Thecus topic ~ Deel 1

Algemene informatie
Thecus is een fabrikant van NAS apparatuur uit Taiwan. Het is een relatief jong bedrijf (opgericht in 2004) en heeft vestigingen in Taiwan, China, Verenigde Staten, Nederland en Oostenrijk.

Waarom dit topic?
Ten eerste omdat er nog geen verzamel topic was voor Thecus :). Qua producten doen ze niet onder aan Synology, QNAP en Netgear maar hun marktaandeel in Nederland is nog relatief klein tov deze merken. Aangezien ze recentelijk in Nederland een nieuw kantoor gestart zijn (bron), denk ik dat hun marktaandeel in de toekomst zou moeten kunnen groeien.

Producten
De producten van Thecus zijn op te delen in verschillende categorieën:

Enterprise - Rackmount
enterprise
N16000
N16000V
N12000
N12000V
N8900
N8900V
N8800PROv2
N8800PRO
N8800SAS
N8800+
N8200XXX
N4510U
1U4200XXX
1U4600

Enterprise - Tower
enterprise
TopTower N10850
TopTower N8850
TopTower N6850
N7700PROv2
N7700PRO
N7700SAS
N7700+
N7510
N5550
N5500
N5200XXX

SMB
SMB
N4800
N4200PRO
N4200ECO
N2800
N2200XXX

SOHO
SOHO
N4100EVO
N3200XXX
N0503 ComboNAS
N2200EVO
N2200Plus

DAS
DAS
D0204

NVR
Afbeeldingslocatie: http://www.thecus.com/upload_new/product/visoguard-250-web.png

Thecus levert naast NAS en DAS producten ook NVR producten. De hardware bij de NVR producten is identiek aan de NAS apparaten. Het verschil zit hem in de software, deze is gebaseerd op Observer 4.xx van Netavis. Bij de aanschaf van een NVR product kun je zelf bepalen wat voor licentie van Netavis Observer gebruikt wordt, inclusief het aantal cams en gebruikers.

Meer info over de Thecus NVR's.

Reviews
N8900 van Tweaktown
TopTower N6850 van Hardwareluxx
N5550 van Hardware.info
N4800 van Bjorn3D
N4100EVO van Hardware.info
N2800 van Real World Labs

Modules
Naast de standaard opties als FTP, SMB sharing, AFP, ADS e.d. is een NAS uit te breiden met tal van andere functies. Hiervoor kunnen modules geïnstalleerd worden. Op iedere product pagina van een Thecus NAS staat een link naar een aantal officiële modules van Thecus.

Echter heeft Thecus ook een actieve community die veel aan module ontwikkeling doet. Op het Thecus forum zijn een flink aantal modules te vinden. Zo zijn hier download modules, media players, backup modules e.d. voor download beschikbaar.

Daarnaast zijn hier ook een aantal 3rd party modules te vinden:
http://www.futterknecht.at/
http://www.fajo.de/main/en/thecus/modules

Aankomende producten
Thecus heeft een Daisy Chain oplossing in ontwikkeling om 16 bay NAS uit te breiden met 1 of 2 D16000 apparaten, die via SAS kabels verbonden kunnen worden. Meer info is hier te vinden.

Links
Thecus mainpage
Compatibiliteits lijsten (HDD's, NIC's en geheugen)
Vergelijkings tabel
Thecus forum
Thecus EU support center
Thecus knowledgebase
Beta firmwares

[ Voor 79% gewijzigd door SpaceAce op 22-08-2012 10:44 ]

• SpaceAce
Gereserveerd voor updates.

04-01-2010:
- Informatie over de N4200 toegevoegd

22-03-2010:
- Informatie N16000 en 1U4600 toegevoegd
- Wat reviews toegevoegd (N4200/N0503/N2200)

27-12-2011:
- Nieuwe producten toegevoegd
- Oude producten verwijdert
- Plaatjes werkte niet meer, links aangepast
- NVR product range toegevoegd
- Actuele reviews toegevoegd
- Module informatie toegevoegd

[ Voor 127% gewijzigd door SpaceAce op 27-12-2011 09:50 ]

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:50
Mooie TS. Ik heb een tijdje hard zitten ogen naar de N7700, een 7 disk model. Mooie prijs/prestatie verhouding als je op zoek bent naar een 4+ NAS.
Een voordeel toen leek me ook ondersteuning van het ZFS filesysteem op de modellen van Thecus maar de vraag is nog steeds hoe ze dat geïmplementeerd hebben aangezien ze Linux draaien en geen BSD.

• SpaceAce
PeterPan schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:53:
Een voordeel toen leek me ook ondersteuning van het ZFS filesysteem op de modellen van Thecus maar de vraag is nog steeds hoe ze dat geïmplementeerd hebben aangezien ze Linux draaien en geen BSD.
Ik heb weinig ervaring met ZFS omdat ik het niet echt nodig heb. Maar volgens mij wordt ZFS in Linux via Fuse gedaan, waardoor je qua performance een stuk achteruit zult gaan.

Op Hexus meldt iemand dat hij 40~50 MB/sec haalt (5x1TB WD in RAID6). In dezelfde opstelling maar dan EXT3 zal wel rond de 100MB/sec te halen zijn.

Verdere beperkingen die door Thecus worden aangegeven:

- ZFS does not support NFS:
When share folders created on ZFS RAID, NFS button in admin Web UI will be grayed out. [Storage > Folder]
NFS clients could not showmount the share folders created on ZFS RAID.

- ZFS does not support AFP:
Mac computers could not find the share folders created on ZFS RAID even if the AFP service had been enabled from the NAS. In case the NAS just has ZFS RAID, Mac computers will fail to connect to the NAS.

- ZFS does not support FTP:
When FTP user login into the NAS, all folders created on ZFS RAID are invisible and inaccessible.

- ZFS does not support ACL folder when doing Nsync in FTP mode:
When doing Nsync in "Legacy FTP Server" mode, the Nsync folder on Target NAS is inaccessible, so the Nsync task always fails.

- ZFS does not need file system check

- Only one ZFS RAID is allowed in the NAS

[ Voor 38% gewijzigd door SpaceAce op 31-12-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Wat meer informatie over de nieuwe N4200:

Afbeeldingslocatie: http://www.thecus.com/upload/large_img_220.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thecus.com/upload/angle_large3_220.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thecus.com/upload/angle_large4_220.jpg

Specs:
CPU: Intel® Atom™ Processor D510
Geheugen: 1 GB DDR-2 SDRAM
LAN: 2 x Gbit
Display: 1 x LCD en 1 x 2.8" OLED display
HDD's: 4 x SATAII
RAID: 0, 1, 5, 6, 10, JBOD
Aansluitingen: 6 x USB (waarvan 2 front), 2 x Gbit LAN en 2 x eSATA
Uitbreiding: 1 x PCI-E 1x slot
Extra's: DUAL DOM en ingebouwde Li-ion batterij die als UPS werkt

Hij is inmiddels in een online shop te vinden.

Reviews heb ik nog niet gezien, maar die zullen snel volgens lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavio
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 11:33
Ik zit te twijfelen tussen een Thecus 4200, een QNAP TS459 Pro en een Synology 1010+.
Ze gebruiken allemaal de Atom D510 en hebben alledrie 1GB RAM.

De Thecus is het goedkoopste (scheelt toch zo'n €180) maar is het minst bekend en ik vraag me af of ze net zo goed zijn qua support en firmware updates als Synology en QNAP.

Ik gebruik nu een Synology DS409+ maar die vind ik wat te traag worden met mijn iMac 27 i7. Deze iMac ondersteunt helaas geen JumboFrames dus ik zoek een NAS die ook snel ik met een MTU van 1500.

Naast de snelheid is een van de andere eisen een mogelijkheid om te backuppen op een externe eSata harddisk van 4TB (2x 2TB in Raid0). Zowel de Synology als de QNAP zijn daar kieskeurig in en over de Thecus 4200 kan ik wat dat betreft niks vinden.

Zou graag wat ervaringen horen over Thecus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Flavio schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 02:00:
Ik zit te twijfelen tussen een Thecus 4200, een QNAP TS459 Pro en een Synology 1010+.
Ze gebruiken allemaal de Atom D510 en hebben alledrie 1GB RAM.

De Thecus is het goedkoopste (scheelt toch zo'n €180) maar is het minst bekend en ik vraag me af of ze net zo goed zijn qua support en firmware updates als Synology en QNAP.

Ik gebruik nu een Synology DS409+ maar die vind ik wat te traag worden met mijn iMac 27 i7. Deze iMac ondersteunt helaas geen JumboFrames dus ik zoek een NAS die ook snel ik met een MTU van 1500.

Naast de snelheid is een van de andere eisen een mogelijkheid om te backuppen op een externe eSata harddisk van 4TB (2x 2TB in Raid0). Zowel de Synology als de QNAP zijn daar kieskeurig in en over de Thecus 4200 kan ik wat dat betreft niks vinden.

Zou graag wat ervaringen horen over Thecus.
Ik heb zelf sinds een tijdje de N4200 en hij werkt verder perfect. Ik had eerst wat issues met de Media Server, maar sinds de laatste firmware update kun je "Twonky" installeren (krijgt key van Thecus en module is te downloaden) waardoor het een stuk beter werkt.

Ik heb meerdere Thecus NAS apparaten gehad en in het begin waren ze af en toe wat traag met firmware updates, maar de laatste tijd komen er regelmatig nieuwe updates voorbij. De WEB UI was voorheen ook wat oudbollig, maar sinds de update naar een AJAX based UI is deze ook een stuk gebruikersvriendelijker.

De support zit ook wel goed, ze hebben in Nederland een kantoor, dus Nederlandse support.

Ik zie dat vorige week een USB / eSATA backup module gereleased is, maar hij staat bij de N4200 in de lijst. Maar ik zal eens proberen of deze op de N4200 werkt.

Laat maar weten of je nog wat dingen over de N4200 wilt weten of als ik nog iets kan uitproberen voor je.

Update:
ik heb inmiddels de esata / usb scheduled backup tool kunnen testen (linkje). Werkt perfect, je kunt aangeven welke mappen op welk tijdstip (dagelijks, wekelijks of maandelijks) naar welk medium gebackupt moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door SpaceAce op 11-03-2010 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283940

WouterHelm schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:11:
[...]

Ik heb zelf sinds een tijdje de N4200 en hij werkt verder perfect. Ik had eerst wat issues met de Media Server, maar sinds de laatste firmware update kun je "Twonky" installeren (krijgt key van Thecus en module is te downloaden) waardoor het een stuk beter werkt.
Waar heb je die module kunnen downloaden, ik zie dat deze enkel voor de N5500 etc is , maar nog niet voor de N4200?

Ook als ik de module toch probeer te installeren krijg ik de melding NAS mismatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb erg tevreden een 7700pro gebruikt, maar om het 'enterprise class' te noemen.. dan hebben ze toch echt nog een lange weg te gaan qua performance, support, mogelijkheden en niet te vergeten certificering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Anoniem: 283940 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 12:59:
[...]

Waar heb je die module kunnen downloaden, ik zie dat deze enkel voor de N5500 etc is , maar nog niet voor de N4200?

Ook als ik de module toch probeer te installeren krijg ik de melding NAS mismatch.
Je moet firmware 3.01.xx hebben om Twonky Media te kunnen installeren. Je kunt gewoon de Firmware voor de N5500 installeren. De N4200/N5500/N7700/N8800 hebben exact dezelfde firmware (bevestigd gekregen van Thecus).

Waarom die Firmware nog niet bij de N4200 erbij staat is mij ook een raadsel. Maar Thecus support zei dat ze denken dat hij deze week erbij zou moeten staan. Ik heb in ieder geval deze firmware geïnstalleerd gekregen en hij werkt verder zonder problemen.

Ik had voorheen de beta van deze firmware erop, en in de release notes van die beta staat wel de N4200 vermeld (linkje).

Hier kun je overigens de final firmware downloaden, die ook op de N4200 werkt.

Een key voor Twonky heb ik van de support gekregen (toen ik zei dat mijn Mediabolic niet lekker werkte). PM me maar als je de key nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 18:48
Nice review! Vallen me alleen een paar dingen tegen van het apparaat zelf, sinds afgelopen maandag heb ik een N4200, ik vind hem alleen niet snel (maar dat zou ook aan mijn Gigabit 3com switch kunnen liggen, alhoewel ik daar aan twijfel) en het valt me tegen dat je niet shares kan aanmaken onder een bestaande share, dus: NASROOT/Movies waarbij NASROOT geshared is en ik graag Movies ook apart wil sharen, iemand een idee hoe dat eventueel wel kan? Ik heb net de laatste Firmware geinstalleerd en een nieuwe RAID5 config met ZFS aangemaakt en hoop dat hij nu een heel stuk sneller is, maar voorlopig is dat nog niet zo, 900kb/s is het maximale wat ik nu haal, maar hij is nog bezig met het builden van de RAID set, dus wacht ik nog even af.

Alvast dank voor een eventuele reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
riochicken schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:49:
Nice review! Vallen me alleen een paar dingen tegen van het apparaat zelf, sinds afgelopen maandag heb ik een N4200, ik vind hem alleen niet snel (maar dat zou ook aan mijn Gigabit 3com switch kunnen liggen, alhoewel ik daar aan twijfel) en het valt me tegen dat je niet shares kan aanmaken onder een bestaande share, dus: NASROOT/Movies waarbij NASROOT geshared is en ik graag Movies ook apart wil sharen, iemand een idee hoe dat eventueel wel kan? Ik heb net de laatste Firmware geinstalleerd en een nieuwe RAID5 config met ZFS aangemaakt en hoop dat hij nu een heel stuk sneller is, maar voorlopig is dat nog niet zo, 900kb/s is het maximale wat ik nu haal, maar hij is nog bezig met het builden van de RAID set, dus wacht ik nog even af.

Alvast dank voor een eventuele reactie!
Met het aanmaken van een RAID Array zal de CPU erg belast zijn en aangezien het hier om een software RAID gaat zal de performance dan heel erg laag zijn. Even afwachten wat voor snelheden je haalt als hij klaar is met zijn RAID te bouwen.

Heb je persée ZFS nodig, wat ZFS is een stuk langzamer als EXT3 en XFS. Daarnaast zitten er wat meer limitaties aan (zie post iets naar boven). Maar als je "snapshot" nodig hebt moet je wel voor ZFS gaan.

Je vraag over het sharen snap ik niet helemaal wat je met apart sharen bedoelt. Alles wat onder NASROOT zit is dan toch ook geshared en je kunt er eventueel een eigen mapping voor aanmaken binnen Windows. Als je aparte rechten wilt voor submappen kun je dan ook doen, je moet dan bij de ACL settings "recursive" uitvinken, dan krijgen de subfolders niet dezelfde rechten als de parent folder. Maar bij een ZFS RAID is dit niet mogelijk, daar kun je geen rechten toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
WouterHelm schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:37:
[...]

Met het aanmaken van een RAID Array zal de CPU erg belast zijn en aangezien het hier om een software RAID gaat zal de performance dan heel erg laag zijn. Even afwachten wat voor snelheden je haalt als hij klaar is met zijn RAID te bouwen.

Heb je persée ZFS nodig, wat ZFS is een stuk langzamer als EXT3 en XFS. Daarnaast zitten er wat meer limitaties aan (zie post iets naar boven). Maar als je "snapshot" nodig hebt moet je wel voor ZFS gaan.

Je vraag over het sharen snap ik niet helemaal wat je met apart sharen bedoelt. Alles wat onder NASROOT zit is dan toch ook geshared en je kunt er eventueel een eigen mapping voor aanmaken binnen Windows. Als je aparte rechten wilt voor submappen kun je dan ook doen, je moet dan bij de ACL settings "recursive" uitvinken, dan krijgen de subfolders niet dezelfde rechten als de parent folder. Maar bij een ZFS RAID is dit niet mogelijk, daar kun je geen rechten toekennen.
Ik had op advies van een collega ZFS aangezet, maar dat was meer de ZFS van openfiler (ofzo) en das duidelijk niet dezelfde!! Helaas, dan maar weer overnieuw! Wat raad jij aan, XFS of EXT3?

Over de share: Ik wil graag een 'hoofdkoppeling' hebben zodat ik (met een bepaald account) kan moven tussen folders aangezien dat sneller is dan tussen de shares onderling, plus dat ik bepaalde shares ook via NFS wil kunnen benaderen, ik hoop dat dat wat duidelijker is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben ook van plan om evt. een N4200 aan te schaffen, maar wat me nu nog tegenhoudt lijkt het gebrek aan modules te zijn die beschikbaar zijn voor deze N4200. Als je bv het aanbod bekijkt van Qnap of Synology, dan zijn er van die 2 merken veel meer community sites te vinden.

Kunnen de huidige gebruikers van de N4200 misschien wat tips geven met websites, waar modules zoals bv NZBget of SABnzbd te vinden zijn die geschikt zijn voor de N4200 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
riochicken schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:12:
[...]

Ik had op advies van een collega ZFS aangezet, maar dat was meer de ZFS van openfiler (ofzo) en das duidelijk niet dezelfde!! Helaas, dan maar weer overnieuw! Wat raad jij aan, XFS of EXT3?

Over de share: Ik wil graag een 'hoofdkoppeling' hebben zodat ik (met een bepaald account) kan moven tussen folders aangezien dat sneller is dan tussen de shares onderling, plus dat ik bepaalde shares ook via NFS wil kunnen benaderen, ik hoop dat dat wat duidelijker is..
Volgens mij is het verschil tussen EXT3 en XFS niet zo heel groot. Het schijnt dat EXT3 wat sneller is met veel kleine bestanden en XFS wat sneller is met grote bestanden, maar volgens mij is dat verschil te verwaarlozen.

Als je via Windows van de ene naar de andere share zult moven zal dat idd trager zijn omdat de bestanden eerst naar je Windows PC gaan en vervolgens weer terug. Het weet niet hoe dat zit als je het via NFS shares doet, ik heb zelf geen Linux bak. Volgens mij gaat het wel een stuk sneller als je via de "webdisk" (via de web GUI), dan gaat het niet via het netwerk maar op de NAS direct.
Montoya200x schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:05:
Ik ben ook van plan om evt. een N4200 aan te schaffen, maar wat me nu nog tegenhoudt lijkt het gebrek aan modules te zijn die beschikbaar zijn voor deze N4200. Als je bv het aanbod bekijkt van Qnap of Synology, dan zijn er van die 2 merken veel meer community sites te vinden.

Kunnen de huidige gebruikers van de N4200 misschien wat tips geven met websites, waar modules zoals bv NZBget of SABnzbd te vinden zijn die geschikt zijn voor de N4200 ?
Het klopt dat er niet super veel modules beschikbaar zijn. SABnzbd is er nog niet, maar die zal eventueel op korte termijn beschikbaar komen. Een bekende van me heeft de N2200, waar hij een module voor had gekregen van Thecus om SABnzbd te testen (wat overigens goed werkte). Ik neem aan dat zo'n module door Thecus dan voor andere modellen beschikbaar wordt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
WouterHelm schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:41:
[...]

Volgens mij is het verschil tussen EXT3 en XFS niet zo heel groot. Het schijnt dat EXT3 wat sneller is met veel kleine bestanden en XFS wat sneller is met grote bestanden, maar volgens mij is dat verschil te verwaarlozen.

Als je via Windows van de ene naar de andere share zult moven zal dat idd trager zijn omdat de bestanden eerst naar je Windows PC gaan en vervolgens weer terug. Het weet niet hoe dat zit als je het via NFS shares doet, ik heb zelf geen Linux bak. Volgens mij gaat het wel een stuk sneller als je via de "webdisk" (via de web GUI), dan gaat het niet via het netwerk maar op de NAS direct.
Ondertussen is het ding klaar, maar het kopieren gaat nog steeds niet op snelheden die in de CT staan vermeld, maar goed, ik geef voorlopig Windows 7 64 bits nog maar even de schuld, overigens kan je niet meer slepen in de WebDisk sinds de nieuwe firmware, beetje gek wel, met de oude bestond er ook nog een 'rechtermuisknop' feature copy, die zie ik nu niet meer... :X

Het gaat er mij om met het kopieren dat ik snel bestanden kan verhuizen van de ene plek naar de andere (download/uitpakken gebeurd naar \\nas\unpack, daarna een move naar de betreffende categorie, music/movie etc) en dat doe ik dus via een 'mastershare' vervolgens kan mijn HDX1000 via NFS filmpjes afspelen, uiteraard kan ik dit oplossen via rechten, maar het systeem wat ik gebruikte op een Windows 2008 storage server (god hebbe zijn ziel/moederbord) was toch makkelijker....

Thanks voor je antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
riochicken schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 08:34:
[...]

Ondertussen is het ding klaar, maar het kopieren gaat nog steeds niet op snelheden die in de CT staan vermeld, maar goed, ik geef voorlopig Windows 7 64 bits nog maar even de schuld, overigens kan je niet meer slepen in de WebDisk sinds de nieuwe firmware, beetje gek wel, met de oude bestond er ook nog een 'rechtermuisknop' feature copy, die zie ik nu niet meer... :X

Het gaat er mij om met het kopieren dat ik snel bestanden kan verhuizen van de ene plek naar de andere (download/uitpakken gebeurd naar \\nas\unpack, daarna een move naar de betreffende categorie, music/movie etc) en dat doe ik dus via een 'mastershare' vervolgens kan mijn HDX1000 via NFS filmpjes afspelen, uiteraard kan ik dit oplossen via rechten, maar het systeem wat ik gebruikte op een Windows 2008 storage server (god hebbe zijn ziel/moederbord) was toch makkelijker....
Wat voor snelheden haal je dan?

Webdisk is idd handig om op de NAS intern iets te kopieeren, want als je via Windows werkt gaat alles eerst naar je PC en vervolgens weer terug.

Welke firmware heb je er nu op? Ik heb de 3.01.01 en in webdisk kan ik gewoon slepen. Als ik dan een bestand sleep (met linker muisknop) en vervolgens loslaat op een andere map krijg ik "copy", "move" en "cancel" als opties. Ik kan overigens alleen bestanden verplaatsen, geen complete mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
WouterHelm schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 16:35:
[...]

Wat voor snelheden haal je dan?

Webdisk is idd handig om op de NAS intern iets te kopieeren, want als je via Windows werkt gaat alles eerst naar je PC en vervolgens weer terug.

Welke firmware heb je er nu op? Ik heb de 3.01.01 en in webdisk kan ik gewoon slepen. Als ik dan een bestand sleep (met linker muisknop) en vervolgens loslaat op een andere map krijg ik "copy", "move" en "cancel" als opties. Ik kan overigens alleen bestanden verplaatsen, geen complete mappen.
Hij staat nu braaf alles terug te kopieren wat ik gekopieerd had naar externe schijven. Sata disk is gekoppeld via mijn normale pc op een sata docking station via een sata aansluiting en haalt nu 15mb/s loopt soms op naar de 24/25 maar dan heb je het ook wel gehad...

Ik heb ook firmware 3.01.01 erop staan (thanks to you!) en met de oude firmware kon ik hele folders slepen, niet dat dat goed ging maar het ging wel, ik heb nog geen losse bestanden geprobeerd...

[edit]: Ik heb via de webdisk een copy gestart, maar dan geeft het systeem me een Cannot connect to server, maar hij staat volgens mij wel te kopieren, ik zie alleen niet waar hij is op het moment...

[ Voor 8% gewijzigd door riochicken op 26-03-2010 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
riochicken schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:42:
[...]

Hij staat nu braaf alles terug te kopieren wat ik gekopieerd had naar externe schijven. Sata disk is gekoppeld via mijn normale pc op een sata docking station via een sata aansluiting en haalt nu 15mb/s loopt soms op naar de 24/25 maar dan heb je het ook wel gehad...

Ik heb ook firmware 3.01.01 erop staan (thanks to you!) en met de oude firmware kon ik hele folders slepen, niet dat dat goed ging maar het ging wel, ik heb nog geen losse bestanden geprobeerd...

[edit]: Ik heb via de webdisk een copy gestart, maar dan geeft het systeem me een Cannot connect to server, maar hij staat volgens mij wel te kopieren, ik zie alleen niet waar hij is op het moment...
Ik neem aan dat je MB (byte) bedoelt en niet Mb (bit)? Check eens on de WAN settings of je wel een Gigabit verbinding hebt en geen 100Mbit. En wat kopieer je? Als je veel kleine bestanden hebt zal het wel langzamer zijn. Het beste kun je het eens met een ISO van minimaal 1GB testen.

Ik heb op mijn NAS een RAID5 van 3 x 500GB van Hitachi op dit moment. Snelheden die ik haal:

- Van NAS naar notebook (Dell Vostro 1520 - Windows 7): Begin 45MB/s, oplopend naar 60MB/s
- Van notebook naar NAS: Constant rond de 33MB/s
- Van NAS naar PC (Intel E6550, 2GB, Windows XP PRO): Begin 38MB/s, oplopend naar 45MB/s
- Van PC naar NAS: Constant rond de 35MB/s

In Windows 7 meet ik het via de ingebouwde meter die je ziet als je de details van het kopieeren open klapt, ik weet niet hoe betrouwbaar deze is. In XP meet ik het met het tooltje "NetWorx'.

Als ik via de webdisk grote bestanden kopieer krijg ik op het eind ook "failed to connect to server". Maar als ik dan vervolgens kijk in mijn Windows explorer of in Webdisk zie ik wel dat het bestand goed gekopieerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
WouterHelm schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 09:29:
[...]

Ik neem aan dat je MB (byte) bedoelt en niet Mb (bit)? Check eens on de WAN settings of je wel een Gigabit verbinding hebt en geen 100Mbit. En wat kopieer je? Als je veel kleine bestanden hebt zal het wel langzamer zijn. Het beste kun je het eens met een ISO van minimaal 1GB testen.

Ik heb op mijn NAS een RAID5 van 3 x 500GB van Hitachi op dit moment. Snelheden die ik haal:

- Van NAS naar notebook (Dell Vostro 1520 - Windows 7): Begin 45MB/s, oplopend naar 60MB/s
- Van notebook naar NAS: Constant rond de 33MB/s
- Van NAS naar PC (Intel E6550, 2GB, Windows XP PRO): Begin 38MB/s, oplopend naar 45MB/s
- Van PC naar NAS: Constant rond de 35MB/s

In Windows 7 meet ik het via de ingebouwde meter die je ziet als je de details van het kopieeren open klapt, ik weet niet hoe betrouwbaar deze is. In XP meet ik het met het tooltje "NetWorx'.

Als ik via de webdisk grote bestanden kopieer krijg ik op het eind ook "failed to connect to server". Maar als ik dan vervolgens kijk in mijn Windows explorer of in Webdisk zie ik wel dat het bestand goed gekopieerd is.
Nou het lijkt goed te werken gelukkig! Naar de NAS kopieren, tussen de 15 en 20mb(yte)/s en van NAS naar PC (Quadcore blabla 4Gb geheugen etcetc/windows 7) redelijk stabiel tussen de 50 en 60 mb! Nu nog de shares, maar dat komt misschien nog wel een keer, voorlopig is er prima mee te leven.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Montoya200x schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:05:
Ik heb inmiddels van Thecus een beta module van NZBget gekregen voor mijn N4200 voor te testen. Werkte perfect. Ze vertelde me dat ze verwachten dat deze in de loop van april final zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
WouterHelm schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:59:
[...]

Ik heb inmiddels van Thecus een beta module van NZBget gekregen voor mijn N4200 voor te testen. Werkte perfect. Ze vertelde me dat ze verwachten dat deze in de loop van april final zal worden.
Klinkt goed! Ik heb een tijdje geleden mijn vraag over de shares gepost bij hun op de site, maar nog steeds geen antwoord gekregen, wel een beetje gek naar mijn idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 16:21

zAo

GPLv2 Fanboy

Weet iemand wat het energieverbruik van bijvoorbeeld de N4100 tijdens idle is? Die 200W voeding doet het ergste vermoeden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
zAo schreef op donderdag 01 april 2010 @ 19:53:
Weet iemand wat het energieverbruik van bijvoorbeeld de N4100 tijdens idle is? Die 200W voeding doet het ergste vermoeden namelijk.
De N4100 weet ik niet, maar een bekende van me heeft de N4100PRO met 3 HDD's (weet zo niet welke HDD's). In idle heeft ie iets van 40 Watt volgens mij (met HDD power management aan). Voordeel natuurlijk is dat je de HDD's uit kunt zetten als ze niet gebruikt worden, wat toch flink zal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
Ik zou ook wel graag de NZBget willen uitproberen, is er een manier om hier aan te komen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
riochicken schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:18:
Ik zou ook wel graag de NZBget willen uitproberen, is er een manier om hier aan te komen?

Thanks!
Ik heb hem hier online gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riochicken
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360212

WouterHelm schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:41:
[...]

Het klopt dat er niet super veel modules beschikbaar zijn. SABnzbd is er nog niet, maar die zal eventueel op korte termijn beschikbaar komen. Een bekende van me heeft de N2200, waar hij een module voor had gekregen van Thecus om SABnzbd te testen (wat overigens goed werkte). Ik neem aan dat zo'n module door Thecus dan voor andere modellen beschikbaar wordt gesteld.
Ik ben zelf ook aan het knutselen met de N2200, maar krijg het nog niet voor elkaar om Sabnzbd erop te krijgen.
Is het misschien mogelijk om de versie van die bekende online te zetten? _/-\o_
Ik zie namelijk bij Thecus ook nog niets op de site verschijnen.

Alvast bedankt en ik hoor het graag.
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Anoniem: 360212 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:13:
[...]

Ik ben zelf ook aan het knutselen met de N2200, maar krijg het nog niet voor elkaar om Sabnzbd erop te krijgen.
Is het misschien mogelijk om de versie van die bekende online te zetten? _/-\o_
Staat er al een tijdje tussen op de website van Thecus (linkje)

Is geen Sabnzbd trouwens, maar NZBget.

[ Voor 4% gewijzigd door SpaceAce op 21-05-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360212

WouterHelm schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 13:28:
[...]

Staat er al een tijdje tussen op de website van Thecus (linkje)

Is geen Sabnzbd trouwens, maar NZBget.
Ik had NZBget al geïnstalleerd, maar ik krijg hier niet mee gedaan wat ik wel met sabnzbd gedaan krijg.
Ik had dus een kleine hoop dat er inmiddels ook sabnzbd beschikbaar zou zijn.

Met Sabnzbd kun je heel makkelijk via de webinterface categoriën aanmaken, dat lukt me niet met
NZBget. Het moet wel mogelijk zijn, maar volgens mij alleen in de root. Echter kom ik niet in de root
van mijn N2200. Ik heb al 2 modules geprobeerd, maar het lukt me maar niet.

Heb je misschien nog ideeën voor me? Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315629

Zelf heb ik een N4100Pro met 2 x WD Caviar Green WD15EARS 1.5 TB 64 MB cache in raid 0.
verving de SO DIMM 256 MB met een Corsair Value Select 1 GB VS1GSDS400/EU G DDR 1 400 Mhz PC3200 (ean 8 70584 00379 3) een beetje meer geheugen kon geen kwaad voor Twonky.
Gebruik hem meest als DLNA server voor 2 Samsung flatscreens (LE40B650 & UE40B8090) en off line file storage.

Onlangs kwam ik op de website van Peter Futterknecht terecht en wou jullie deze dan ook niet onthouden. Zelf werkt hij met N5200, N5200pro en N7700 en heeft onder andere een TWONKYMEDIA module (voor N5200 en N7700) huidige versie 6.0, deze draait dus nu ook hier op de N4100Pro.

verder vind je daar ook nog voor N5200 en N7700 PUREFTPD, PHPFILEMGR en INFO module, waarschijnlijk draaien deze N5200 modules ook op de N4100Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360212 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 10:27:
[...]Echter kom ik niet in de root
van mijn N2200. Ik heb al 2 modules geprobeerd, maar het lukt me maar niet.
als je een PHPFILEMGR module vindt voor de N2200 kan je hiermee waarschijnlijk in de root? Kon dit in elk geval zo op de N4100Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

N4100PRO firmware v3.04.03 Date 2010.09.10
New Features/Changes
Added “AutoModule” support.
Added TFTP server function.
Added Portugal language support in admin web interface.
Bug Fixes
Fixed the issue that WD My Book and My Passport caused USB driver panic thus RAID/Disk status incorrect.
Fixed the issue that Mac computer cannot login into NAS ACL folders by AD user account.
Fixed "fdisk fail" issue while doing firmware upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TWONKYMEDIA module voor N4100Pro, N5200 en N7700 huidige versie 6.0.1

New in version 6.0.1:
  • new ini file option to limit the number of concurrent createObject operations. By default set to "upnpuploadlimit=0", which means unlimited as before.
  • new filter options m,p,v to supress one content type on a shared location
Changes:
  • for Sony Bravia TV the server can no longer place the UI in the right subtree on the naviagtion as there is no way to detect where the UI of the TV is
  • added more metadata properties for PVR support
  • added upnp:artist role=composer metadata
  • added pv:friendlyname as a property to be used in views
  • added pv:lastPlaybackPosition as a property to be used by CPs for follow me scenarios
  • always add mkv as video and mka as audio, never add a mkv as video even if server can not find the video part
  • added: client adaptation for Sony VGF-CP1
Bug fixes:
  • fixed: Streaming YouTube videos does no longer work
  • fixed: Database backup/restore not working on Windows when upgrading from 6.0
  • fixed: Windows playlist files (WPL) don't show up with Twonky 6.0.1 RC8
  • fixed: Items in playlists are not checked if they are still availiable/shared
  • fixed: M4A files show up as "data"
  • fixed: Play/Pause not working when streaming YouTube videos to the Samsung TV
  • fixed: AlbumArt for containers not always working
  • fixed: mkv always added as music on some mebedded platforms
  • fixed: video thumbnails for XBOX
  • fixed: broken language files, the word 'yes' was unreadable on the web config pages
  • fixed: on aggregating videos from 4.x servers the album is now set to the friendly name of the server
  • fixed: album art only shown for specific containers and not for all containers
  • fixed: transcoding.db fixed to set NTSC as default MPEG target (has been no target before)
  • fixed: react faster on aggregation server settings changes, display initial ammount of content on servers
  • fixed: MacOS installer is not properly setting the system default language
  • fixed: MacOS installer Japanese version shows English text
  • fixed: Thumbnail support for video files on XBox
  • fixed: iTunes playlist import
  • fixed: album art for videos (folder.jpg) not scaled
  • fixed: Twonky crashes when system is out of memory
  • fixed: logfile issues, Twonky goes into endless loop when it can not delete old logfiles
Known issues:
  • on some systems running Windows 2008 server WMDRM does not work.
  • adding the same shared location several times with different filter options will result in non deterministic behaviour of files added/ignored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Als deze op de N7700 werkt, dan werkt hij ook voor de N0503, N4200, N5500, 1U4600, N7700 series (dus ook +, PRO en SAS) en de N8800 Series. Deze zijn allemaal X86 en hebben dezelfde modules.

Ik zal proberen de OP op korte termijn een update te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TWONKYMEDIA module voor N4100Pro, N5200, N7700, Thecus X86 compatibles huidige versie 6.0.28

Bug Fixes TWONKYMEDIA module 6.0.28
  • fixed: TMS-Rescan set to specific number of minutes is not working properly
  • fixed: Add custom DLNA profile for MKV to improve interop with certain clients
  • fixed: CDS contains duplicate resource entries with same resolution in one item
  • fixed: Clear logs options does not produce desired results
  • fixed: BMP and GIF files are not getting displayed on PS3(Unsupported data error is coming)
  • fixed: Some Configuration Page Options Not Translated for Nederlands Language
  • fixed: Error messages when viewing large JPG files on a Sony PS3
  • fixed: Username and the selected checkbox is not saved for PhotoBucket
  • fixed: Media feeds are not visible on MAC.
  • fixed: Duplicates listed in HTML Media Browser
  • fixed: sleep mode not working on DNS-323 for 6.0
  • fixed: Aggregation/Mirroring issues with TwonkyServer 6.0 on Linux
  • fixed: 64 bit server issues
  • fixed: strange behaviour in FLASH GUI when showing photos
  • fixed: Language resource file not read on big endian devices
  • fixed: XBOX only list first 329 songs while more than that are shared on TMS
  • fixed: Auto-rescan does not work properly
  • fixed: proxy resolves YouTube URL up to 15 times when streaming one video
  • fixed: TMS fails to launch when its executed from directory path containing Japanese or other unicode strings
  • fixed: DSM 323: Twonky gets killed right after start
  • fixed: Javascript error in html template
  • fixed: FLAC Transcoding on Linux in 6.0/6.0.1
  • fixed: Server enters sleep mode when scanning for more than 15 minutes

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 315629 op 13-12-2010 17:15 . Reden: 6.0.28 ipv 6.0.2.8 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:30
Jammer dat de community voor de nassen niet zo levendig is als bij andere vendors. Heeft iemand al de v5 beta firmware draaien?

Recentelijk een Thecus N4200eco gekocht maar liep eigenlijk gelijk al tegen problemen aan :

Blijkbaar heb ik die HDD compatibility list wel erg in de wind geslagen...De Samsung spinpoint F1 trekt teveel stroom voor de voeding dus bij een reboot valt het systeem uit en komt niet meer op. Ik had alleen naar eventueel performance verlies gekeken maar blijkbaar is die list niet voor niets.

De Spinpoint F1 trekt 2.3A(spinup) @12v+10% is voor 4 HDD's,tada, 121,44 watt terwijl de voeding maar 120watt kan leveren. Op zich is dit wel een leuk gegeven want als ik op de HDD compatibility list kijk staat daar ook een Barracuda 7200.11 ST31500341AS welke een vermogen van 2.8A trekt wat dus bij 4 HDD's 147watt geeft.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Rooke schreef op maandag 13 december 2010 @ 21:15:
Jammer dat de community voor de nassen niet zo levendig is als bij andere vendors. Heeft iemand al de v5 beta firmware draaien?

Recentelijk een Thecus N4200eco gekocht maar liep eigenlijk gelijk al tegen problemen aan :

Blijkbaar heb ik die HDD compatibility list wel erg in de wind geslagen...De Samsung spinpoint F1 trekt teveel stroom voor de voeding dus bij een reboot valt het systeem uit en komt niet meer op. Ik had alleen naar eventueel performance verlies gekeken maar blijkbaar is die list niet voor niets.

De Spinpoint F1 trekt 2.3A(spinup) @12v+10% is voor 4 HDD's,tada, 121,44 watt terwijl de voeding maar 120watt kan leveren. Op zich is dit wel een leuk gegeven want als ik op de HDD compatibility list kijk staat daar ook een Barracuda 7200.11 ST31500341AS welke een vermogen van 2.8A trekt wat dus bij 4 HDD's 147watt geeft.
Ik heb Versie 5.00.00.12 op mijn N4200 staan, werkte verder prima (heb een EXT4 RAID aangemaakt). Let er wel op dat modules niet meer werken met FW 5.xx (volgens release notes moeten modules aangepast worden). Mijn 3rd party SSHD module werkt op dit moment dus ook niet, ik hoop dat de ontwikkelaar van die module ook snel een update heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195808

Weet iemand een NZB module voor de N0503 die ook par en rar doet?

De officieele module download wel, maar ben onderhand te verwend om zelf par en rar te doen terwijl de server toch (vrijwel) altijd aanstaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Azureus bittorrent module voor 5200 en compatibles (x86 processor)
Als er behoefte is om torrents aan te bieden en je NAS staat toch te draaien? Dan werkt deze prima (4100PRO - AMD Geode)
toegankelijk via webinterface. (downloaden en uploaden: intern en extern)
Engelse installatie gids en module download:
Azureus mod installation - module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova
  • Laatst online: 05-07 10:16

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Heeft er iemand SABNZBD draaien op een N0503. Gebruik nu wel NZBGet, maar vind het inderdaad handiger als die ook alles checked en uitpakt voor me..

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

supernova schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:38:
Heeft er iemand SABNZBD draaien op een N0503. Gebruik nu wel NZBGet, maar vind het inderdaad handiger als die ook alles checked en uitpakt voor me..
Vond deze, misschien helpt je dit verder: N5200_SABNZBD_2.00.03? Zelf gebruik ik geen NZB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Anoniem: 315629 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:34:
[...]

Vond deze, misschien helpt je dit verder: N5200_SABNZBD_2.00.03? Zelf gebruik ik geen NZB's.
Tja.. Dat is een probleem.. Die doet er uren over om te installeren... Kan ook niet goed zijn..
Heb dus nog geen oplossing gevonden.. Behalve NZBGet

[ Voor 20% gewijzigd door supernova op 05-01-2011 16:51 ]

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372126

kijk eens in het synlogy-forum; daar heef WisJos een perfecte instructie geschreven voor het installeren en aan de praat krijgen van nzb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Anoniem: 372126 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:49:
kijk eens in het synlogy-forum; daar heef WisJos een perfecte instructie geschreven voor het installeren en aan de praat krijgen van nzb :)
Heb je misschien een link, kan het niet vinden.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TWONKYMEDIA module voor N4100Pro, N5200, N7700, Thecus X86 compatibles huidige versie 6.0.30

Changes:
  • added "Nokia Home Music" to clients.db
  • On language change a database rebuild is no longer necessary
  • Added mobile view to selectable views
  • Renamed "simple default navigation" to "classic media navigation"
  • Renamed "advanced default navigation" to "advanced media navigation"
  • INI file can now accept mobile and folder view as default setting
Bug fixes:
  • fixed: LPCM files are not working on PS3
  • fixed: Duplicate content is displayed on enabling Aggregation.
  • fixed: Reposition forward and backward is not working in case of WMA file on NETGEAR MP101
  • fixed: Toshiba REGZA TV Cannot Play Any JPEG Contents except for JPEG_SM
  • fixed: Thumnail view for gif files are not displayed while pulling the content from the server using WDTV live
  • fixed: Sony Bravia Photos : Update 'protocolinfo' for JPEG_TN content.
  • fixed: Json feed has broken links and thumbnails for online items
  • fixed: Cleanup of navigation tree does not always work as expected
  • fixed: Manual Rescan not working when scantime set to '0'
  • fixed: Thumbnail view of JPEG files are not available on Samsung TV
  • fixed: Pause/Resume is not working on Regza
  • fixed: TwonkyServer reduces the resolution of some photos displayed on Denon receivers
  • fixed: TwonkyServer can handle only 128 simultaneous CreateObject actions, which turned out: too little!
  • fixed: Failure to find embedded albumart for a MP3 file with id3 v2.4.0 metadata (v2.3.0 works)
  • fixed: Improve subtitle support for Samsung TVs
  • fixed: Content name is not displayed properly if we use underscore in Wav files.
  • fixed: Failure to send albumart for a MP3 file with embedded BMP
  • fixed: Send default album art as fallback if embedded or external album art can not be sent
  • fixed: Maxitems configuration property is ignored in some setups
  • fixed: Add support for embedded albumart in MP3 files using id3 v2.4.0 metadata
  • fixed: Pause/Resume is not working on Regza
  • fixed: Several probelms with duplicate detection
Known issues in 6.0.30:
  • Twonky ignores the sort criteria upon search if the search is including several sub-folders. Sorting works if search is invoked on a container that only contains items.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 315629 op 10-01-2011 21:02 . Reden: layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Het is niet erg druk in dit topic. Laat ik daarom wat posten ...

Heb zelf net een N4200ECO in huis gehaald. Zit er nog mee te tweaken. Met name performance is nog niet wat ik wil. Heb Jumbo frames inmiddels aan de praat maar snelheid varieert nog tussen 50% en 80% gigabit belasting (tussen de 60 en 96 MBps).

Heb inmiddels de laatste beta-versie van de Firmware geïnstalleerd 5.0.0.15 en heb de modules die compatible zijn met deze firmware ook aan de praat. Het zijn er nog niet veel maar de belangrijkste zaken werken wel (Twonky, DLM2, webserver, WebDisk).
  • Op dit moment zitten er 4x WD RE3 500Gb.schijven in RAID 5 ext3 filesystem
NAS performance tester geeft de volgende score:
Write 70,3 MBps Read 92,6 MBps
Nu is dit een synthetische test. Als ik een .avi van enkele gigabytes kopieer dan komt de read en write performance volgens de Windows verkenner niet boven de 60 MBps.
  • In mijn notebook zit een OCZ Vertex2 dus lokaal heb ik geen bottleneck
De NAS reageert gewoon trager dan de fileserver die ik tot nu toe heb gebruikt. Maar goed die had dan ook een dedicated RAID 5 controller met een RAID van 8 RE3 schijven dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk >:) Daarnaast is deze NAS een stuk minder luidruchtig en heb ik het het energieverbruik nog niet boven de 61 watt zien komen. Mijn fileserver had het viervoudige nodig ;)

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
jwpmzijl schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 01:18:
NAS performance tester geeft de volgende score:
Write 70,3 MBps Read 92,6 MBps
Nu is dit een synthetische test. Als ik een .avi van enkele gigabytes kopieer dan komt de read en write performance volgens de Windows verkenner niet boven de 60 MBps.
Je NAS is natuurlijk een software RAID, dus met name de CPU zal de snelheid bepalen. De N4200Eco heeft een ATOM D525 als ik mij niet vergis. Je zult denk ik toch tegen de limiet van deze CPU aanzitten heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb sinds kort ook een N4200eco staan, ik heb er helaas nog niet veel tijd voor gehad om ermee te spelen maar vooralsnog lijkt hij prima te werken.
Momenteel zitten er 2 WD10EADS schijven in welke ik wil gaan vervangen voor 4x2TB, het liefst gooi ik er eeaantal Samsung F4 schijven in, maar die staan niet op compatibiliteitslijst van Thecus.
Iemand die hiermee ervaring heeft?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
@WouterHelm
Natuurlijk heb je gelijk dat de processor de beperkende factor zal zijn voor hogere doorvoorsnelheden. Ik heb inmiddels ook wat met SSHD zitten stoeien en kan via TOP zien dat de belasting van de processor tijdens kopieer en schrijfwerkzaamheden niet maximaal is (voor zover ik nu kan zien wordt de Atom D525 voor 60 tot 70% belast). Er is dus nog ruimte voor verbeterin op dat punt. Dat moet ook wel wat Qnap weet met dezelfde processor behoorlijk betere resultaten te halen (maar goed de Qnap 549pro is ook iets van € 250,00 duurder)

@Robbeke80
Er staat geen enkele samsung schijf op de compatibiliteitslijst van Thecus voor de N4200eco. Voor de grotere broer N7700Pro staat de Samsung F3 wel op de lijst (ongetwijfeld nadat je de firmware van de schijf hebt geupdate). Thecus wil zich blijkbaar nog niet wagen aan compatibiliteit voor 4K cluster schijven. Wat de Samsung F4 betreft, ook daarvoor is een bug bekend die de schijf onaantrekkelijk maakt voor NAS apparatuur. Er is inmiddels een Firmware update voor deze schijf maar ik begrijp best dat fabrikanten van NAS apparatuur de kat nog even uit de boom kijken. Ik zie dat Synology voor haar vergelijkbare DS411+ de Samsung 204HI schijf wel support. Q-nap heeft de Samsung 203WI op de lijst staan. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat ook Thecus de schijf support. Maar ik vermoed dat het wachten is tot V5.0 van de Firmware uit het Beta stadium komt.
Er is wel een beta met ondersteuning voor 4K clusters

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Ik had dus de laatste Beta van de firmware geïnstalleerd 5.0.0.15 om even te kijken wat er nieuw was. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch en je ziet er weinig van terug in het management interface. Het werkte op zich allemaal zoals het zou moeten maar voordat ik mijn NAS in "productie" ga zetten wilde ik niet met Beta firmware werken. Het was echter niet mogelijk om een downgrade van de 5.x.x.xx firmware uit te voeren via het webinterface. Ik heb een ticket geopend bij Thecus en binnen 24 uur ontving ik een script en procedure beschrijving waarmee de downgrade goed ging.

De procedure wijkt niet af van hetgeen Peter Futterknecht heeft beschreven voor de N5200. De scripts zijn voor de N4200eco wel anders!

Hans van Zijl

• Breekie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 18:28
Via mijn werk in aanraking gekomen met een N7700Pro.
Nu aan het orienteren of een N4200 wellicht iets is om zelf aan te schaffen.

Ik kan nergens achterhalen of en welke versie van php wordt ondersteund in de webserver module.
Mijn bedoeling is namelijk om onder andere Gallery (fotosite) er op te gaan draaien.

Kan iemand hier iets over zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Breekie op 10-02-2011 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
@Breekie
De module voor de actuele firmware van de N4200ECO bevat PHP 5.1.2 zie de handleiding van Thecus

Voor de volgende firmware serie 5.0.0.xx die dit kwartaal moet komen is een module beschikbaar met PHP 5.2.8.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De hardware specs van Thecus zijn vaak beter dan die van hun concurrenten in de vergelijkende prijsklasse. Maar ben toch structureel underwhelmed door de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Anoniem: 195808 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 14:06:
De hardware specs van Thecus zijn vaak beter dan die van hun concurrenten in de vergelijkende prijsklasse. Maar ben toch structureel underwhelmed door de software.
Daar ben ik het mee eens, al moet ik zeggen dat ze qua software wel aan het verbeteren zijn. Het software goed genoeg voor mij, ik gebruik alleen FTP, SMB, Twonky en scheduled backup naar USB, dat werkt allemaal prima. QNAP en Synology hebben misschien wat meer opties of een fancy interface, maar dat heb ik eigenlijk niet nodig.

Er zijn inmiddels flink wat nieuwe modellen beschikbaar zag, wordt tijd dat ik de OP eens ga updaten. Probeer daar snel tijd voor vrij te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door SpaceAce op 16-02-2011 10:52 ]

• jwpmzijl
Ik heb inmiddels wat meer met mijn Thecus N4200ECO kunnen testen en heb zojuist een snelheidsrecord gebroken:

- lezen 160 MBps
- schrijven 115 MBps

Over hoe ik dit voor elkaar kreeg kun je hier meer info vinden

Tip van de sluier, link aggregation is nodig om dit te bereiken.

[ Voor 0% gewijzigd door jwpmzijl op 24-02-2011 22:51 . Reden: @Robbeke heeft gelijk er stond Mb het moet MB zijn ;-) ]

Hans van Zijl

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik verwacht dat je MB/s bedoelt, want 160Mbps is niet meer dan 20MB/s? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Thecus heeft V5 van de firmware nu officieel gereleased. Het is natuurlijk niet toevallig dat de Cebit op dit moment gehouden wordt. Ik ga nu een beetje experimenteren. Meer informatie zodra ik die beschikbaar heb.

Inmiddels heeft ook Peter Futterknecht een nieuwe versie van zijn Twonkymedia module uitgebracht. Deze is nu bij versie 6.0.31 RC6 aanbeland!

[ Voor 35% gewijzigd door jwpmzijl op 06-03-2011 01:03 . Reden: Verwijziing Twonkymedia toegevoegd ]

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jwpmzijl schreef op zondag 06 maart 2011 @ 00:44:
Thecus heeft V5 van de firmware nu officieel gereleased. Het is natuurlijk niet toevallig dat de Cebit op dit moment gehouden wordt. Ik ga nu een beetje experimenteren. Meer informatie zodra ik die beschikbaar heb.
Ben benieuwd naar de nieuwe firmware. Op zich zag ik geen grote verschillen in de GUI maar hopelijk zal het de performance verbeteren. (al ben ik tevreden over de performance van mijn N0503, is er niet zoiets als te snel in dit geval)

Dat alle modules nu ook open source worden is positief. Dat zorgt vermoedelijk voor een eenvoudige aanpassing van bijvoorbeeld de NZBGet module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
Op de site van Peter Futterknecht staan nu ook de SSHD en Sysuser modules voor Firmware 5.0.x
http://www.futterknecht.a...ecusnews/139-shdsysuser5x

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik zag net op de Thecus site dat de HDD compatibiliteitslijst weer bijgewerkt is, nu staat ook de Samsung Spinpoint F4 schijf in de lijst.

http://www.thecus.com/Dow...X_HDD_list_2011-03-18.pdf

[ Voor 40% gewijzigd door SpongeRob op 25-03-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
SpongeRob schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 12:28:
Ik zag net op de Thecus site dat de HDD compatibiliteitslijst weer bijgewerkt is, nu staat ook de Samsung Spinpoint F4 schijf in de lijst.

http://www.thecus.com/Dow...X_HDD_list_2011-03-18.pdf
Dat zijn idd van die 4K block size schijven, die vanaf FW 5.xx ondersteund worden.

Het is wel belangrijk je dat het RAID met een ondersteunde FW aanmaakt. Het heeft dus geen zin om met een oude firmware het RAID op te zetten om vervolgens de firmware te upgraden naar een versie die 4K HDD's ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

N4100Pro, N5200, N7700 & Thecus X86 compatibles, volgende zijn beschikbaar bij Peter Futterknecht:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 17:24
Voor de liefhebbers: Ik heb sinds kort een Thecus N4200ECO draaien met 4 Samsung F4 schijven van 2TB in een RAID 5 opstelling. Helaas nog geen tijd gehad om alle opties goed te benutten, maar het systeem draait probleemloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juronymous schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:12:
Voor de liefhebbers: Ik heb sinds kort een Thecus N4200ECO draaien met 4 Samsung F4 schijven van 2TB in een RAID 5 opstelling. Helaas nog geen tijd gehad om alle opties goed te benutten, maar het systeem draait probleemloos!
Merk je bepaalde voordelen in de praktijk? Heeft de hernieuwde NZB module bijvoorbeeld wel par en rar mogelijkheden?

Wat verwachten we btw van de nieuwe module SDK die vrijgegeven wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Anoniem: 195808 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:30:
[...]

Merk je bepaalde voordelen in de praktijk? Heeft de hernieuwde NZB module bijvoorbeeld wel par en rar mogelijkheden?

Wat verwachten we btw van de nieuwe module SDK die vrijgegeven wordt?
De nieuwe NZB module heeft geen PAR en RAR opties helaas. Heeft geen veranderingen, enige verschil is dat deze voor FW 5.xx geschikt is, aangezien deze FW een andere module structuur heeft.

De SDK's zijn in ieder geval wel beschikbaar zag ik (link).

Ik heb inmiddels Twonky voor FW 5.xx van Futterknecht ook draaien, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb op mijn n0503 inmiddels ook de (beta) v5 firmware draaien. Op een paar bugs na werkt het redelijk snel en stabiel tot nog toe.

De Futterknecht versie van Twonky werkt idd perfect. Met de versie van Thecus zelf had ik issues met mijn roku soundbridge terwijl dit nu vlekkeloos werkt.

Ben benieuwd naar de modules die uit de programmeer wedstrijd volgen, hopelijk hebben deze een beetje toegevoegde waarde. Thecus kan wel een stukje crowdsourcing gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

N4100PRO v5.01.04 Firmware is uit! zelf nog niet getest, backup aan het maken!
  • Please read the release notes carefully before apply the firmware upgrade
  • Thecus recommends backup the RAID data before firmware upgrade. There is potential risk
    • of data loss when upgrade the NAS firmware and Thecus is not responsible for any
    • data loss and recovery.
New Features/Changes
  • Added the passive IP setting for FTP.
  • Added Turkish language support.
  • Updated the NUT to v2.4.3 to support Ablerex UPS 625L.
  • Improved the network performance.
Bug Fixes
  • Fixed that Thecus Setup Wizard get wrong DNS setting from NAS.
  • Fixed iSCSI CRC/Checksum was not correctly executed while function enabled.
  • Improved the stability of iSCSI target. (SCST)
  • Fixed that SMART info get wrong info from HDD.
  • Improved the install process of Module.
  • Fixed RAID5 creating failure while using six 1.5TB HDD + one spare 1.5TB HDD
    in EXT3 file system.
  • Fixed that cannot modify the settings of nsync target issue.
  • Improved the timeout issue for connection of WebUI.
  • Fixed that eject failed while inserted some USB devices.
  • Improved that UPS won't function while RAID is creating or removing.
  • Fixed the issue that even if RAID not existing, Auto-Module can operate from
    admin UI.
  • Fixed that OLED screen saver will auto stopped issue. (N4200series)
  • Fixed that Rsync backup failed issue while execute a task with multi folders
    selected.
  • Fixed the NTP sync failed issue while sync with external NTP server.
  • Fixed some wording issues on WebUI and system log.
  • Improved the value of max open files in smb.conf to 100000.
  • Fixed that file owner with read-only permission still could modify/delete issue.
  • Fixed that NAS is invisible through AppleTalk network.
  • Fixed that folder name in Chinese cannot visit correctly through SMB with
    MAC OS X 10.5.
  • Improved that recursive status record by db under each sub-folder.
  • Fixed that cannot create a share folder while non-Master RAID damaged.
  • Fixed that cannot modify the setting of RAID while non-Master RAID damaged.
  • Fixed that the modify time of files will plus 1 second after copied into NAS.
  • Fixed that USBCOPY hot key is repeating while USBCOPY failed.
  • Fixed system FAN detection issue for N4100PRO.
  • Fixed that cannot upload files to NFS share under MAC.
  • Fixed that used capacity display issue while setup with AD user.
  • Fixed the Eject error info while USB device is in use.
  • Fixed that cannot copy the file through AFP if the filename has #13 in the end.
Thecus download Center:
http://www.thecus.com/sp_download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BELANGRIJK bij upgrade van V3 naar V5
na het laden van de patch Upgrade.N4100PRO.V3toV5.bin en het toepassen krijg je de vermelding REBOOT or SHUTDOWN: NIET BEVESTIGEN of UITVOEREN

terug Systeem Management / Firmware Upgrade Selecteren en naar de firmware update N4100PRO_FW5.01.04.bin surfen en deze laden en pas na dit laden en toepassen laten herbooten of shutdown

samengevat:
patch laden en uitvoeren en niet REBOOTEN of SHUTDOWN
Firmware update laden en uitvoeren en dan pas Reboot of shutdown bevestigen.
nakijken welke modules V3 te vervangen door V5 modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vond het alleen niet zo netjes dat men een beta firmware voor de officieele release (logisch) die niet valt up te graden via het reguliere proces doordat de uiteindelijk live gegane firmware een lagere versie is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Anoniem: 195808 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 13:02:
Vond het alleen niet zo netjes dat men een beta firmware voor de officieele release (logisch) die niet valt up te graden via het reguliere proces doordat de uiteindelijk live gegane firmware een lagere versie is.....
Kan wel, heb je een patch voor nodig. Ik had eerst de 5.02.xx op mijn N4200 staan en wilde de 5.01.04 final erop zetten wat inderdaad niet zomaar ging, firmware was aan het mekkeren dat ik niet mag downgraden.

Is het gelukt? Ik heb de file niet meer bij de hand, kan het bij de support wel even vragen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

terloops Azur en PHP File manager draaien nog niet op V5. DLM2 als BT is onvoldoende en geeft problemen op mijn VDSL-2 modem/router :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt ook de transmission BT client installeren van de site van Thecus. Grappig genoeg staat deze niet via de automodule installation ertussen bij mij.

Heb er voor gekozen niet te downgraden aangezien ik begreep dat de beta met 5.02.xx idd een hogere versie is dan de final. Hier zijn een paar bugs gefixt die wel in de final zitten... (beetje slordig vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-07 18:42

Lifestyle71

De Jos

Ik ben in het bezit van een N52000XXX, voorzien van 5 samsung 103SJ 1TB disks in raid5
Alleen heb ik 1 probleempje. Ik had een iscsi drive aangemaakt, maar per ongeluk de netwerkkabel eruit getrokken terwijl alles nog aan stond. Ik heb later de NAS nog gereset, en de kabel weer aangesloten, maar nu is mijn iscsi drive "leeg". Windows7 vind wel de D-schijf, maar geeft de melding dat deze geformateerd moet worden. Volgens de info van de NAS is alles ok, en na controle gaf hij ook geen foutmeldingen.
Als ik op de pc bij schijfbeheer kijk, zie ik de schijf als RAW image staan.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ? Volgens mij zit het probleem in windows, maar alleen de iscsi-iniator opnieuw instellen is geen oplossing.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Lifestyle71 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:17:
Ik ben in het bezit van een N52000XXX, voorzien van 5 samsung 103SJ 1TB disks in raid5
Alleen heb ik 1 probleempje. Ik had een iscsi drive aangemaakt, maar per ongeluk de netwerkkabel eruit getrokken terwijl alles nog aan stond. Ik heb later de NAS nog gereset, en de kabel weer aangesloten, maar nu is mijn iscsi drive "leeg". Windows7 vind wel de D-schijf, maar geeft de melding dat deze geformateerd moet worden. Volgens de info van de NAS is alles ok, en na controle gaf hij ook geen foutmeldingen.
Als ik op de pc bij schijfbeheer kijk, zie ik de schijf als RAW image staan.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ? Volgens mij zit het probleem in windows, maar alleen de iscsi-iniator opnieuw instellen is geen oplossing.
Als beste kun je een recovery tool vanuit Windows proberen zoals Acronis, GetDataBack, Easy Recovery of TestDisk (freeware). Zal iets met de partitie tabel niet in orde zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-07 18:42

Lifestyle71

De Jos

Met getdataback ziet die alle bestanden wel, maar als ik ze wil openen, blijkt dat ze allemaal beschadigd zijn. Word documenten onleesbaar, foto's die hetzelfde zij, maar diverse bestandsnamen hebben gekregen...
Pff.. maar eens een ander programma nog proberen dan.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Er is een nieuwe firmware voor de n3200pro uit. Hij zit nu op 3.00.02 nieuwe interface en compatible met nieuwere en grotere schijven, tftp en meer zaken.

Heb ook nog een vraag, is er al ergens een Community die modules maakt voor deze nas? Ik kan heel weinig vinden eigenlijk enige die ik gevonden heb is of een project wat niet meer actief is of voor andere types van thecus.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je met welke modellen de N3200pro overeenkomt? Meestal zelfde CPU volstaat. Voor de N4100Pro kan je modules van de N5200, N7700 & Thecus X86 compatibles draaien. Wel opletten dat je de 3.0 gebruikt en niet de 5.0 zolang je 3.0 firmware draait. Dus niet de firmwares van andere modellen gebruiken, modules zou kunnen. Als ik het goed zie gebruikt de N3200pro ook de AMD Geode™ CPU zoals de N4100pro. Pas op N3200xxx zit met een Intel® Atom™ N270 en vermoedelijk werken deze modules niet. Begin je te experimenteren: Backup je data van je NAS!

Ik gebruik de twonky 5200 versie van Peter Futterknecht, af en toe vindt je modules/update op zijn website:
http://www.futterknecht.at/

Op Thecus N3200pro module download:
DLM2 module Version v1.00.05 Release Date 2011-07-04
Transmission (BT Client) Module Version v2.12.2 Release Date 2011-04-06
Twonky media server module Version v5.1.7 Release Date 2011-03-21
http://www.thecus.com/sp_....php?TYPE_ID=5&PROD_ID=18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Het grappige is is dat de modules op de site nu niet of half werken met de 3.0 firmware. :)

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar 3rd party modules. Twonky module werkt eigenlijk wel goed. Maar ik zal die Futter versie ook eens bekijken. Thx.

Zal die van de 4100 ook eens proberen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peter heeft de aangepaste versies voor N7700 of N5200
TWONKYMEDIA module 6.0.34 released - contains Server version 6.0.34 op zijn website.
http://www.futterknecht.a...thecusnews/147-twonky6034
Release notes for TMS 6.0.3.4
Bug fixes:
  • fixed: File scanning issue on Windows network drives
  • fixed: Roku soundbridge cannot stream aac/m4a
  • fixed: UPnP Discovery broken w/ Linn control point
  • fixed: Web Config UI not working properly with Internet Explorer 9
  • fixed: improved ssdp responses to M-Searches with MX=1
  • fixed: Aggregation not always indexing all items, if there are items of unknown type to TwonkyServer
Changes:
  • Disabled the NMC Stationary service in TwonkyServer
  • Added Linn Bubble DS to clients DB
  • removed useless client adaptatiion option XM:NOAAC320FORAAC192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-01-2023
Ik zit erg te twijfelen of ik een qnap TS-419p+ of een N4200pro zal kopen

De voordelen van de thecus is snellere processor en de accu
Qnap goede / gebruiks vriendelijke software in de NAS

Wat ik veel lees is dat de N4200 serie veel problemen heeft met schijven die opeens niet meer werken en dat dan de nas terug moet naar de importeur voor reparatie.

Ik ga de nas gebruiken als backup in Raid 5 en als dlna server voor muziek.
Het is van belang dat ik kan vertrouwen of de Raid functie omdat er voor mij belangrijke data op staat die niet verloren mag gaan.

Iemand goede suggesties

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op NAS heb je back-up optie, eventueel kijken voor NAS met externe E-Sata of via netwerk Rsync. NAS misbruiken voor backup: doe je niet! Draai nu al een poos pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB niet zo super snel, wel iets minder warm: gemiddeld 40°. Koop lege NAS met de schijven die jij wil. Liefst wat fabrikant voorschrijft, deed ik zelf niet. Als je mirror draait zoals raid10 zit je iets veiliger. Maar als het noodlot toeslaat: overspanning, bliksem kan je gerust alle schijven kwijt zijn. Voor de prijs van harde schijven moet je het niet laten. paar extra 2TB schijven met een E-sata dock op die externe E-sata poort en regelmatig backup nemen van wat je zeker niet kwijt mag. En backupen volgens schema bvb: om de dag en telkens wisselen van backup schijf bvb 1ste schijf voor ma-woe-vrij en 2de schijf voor di-do-za.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klbob
ik snap dat je van de belangrijkste data een backup ergens anders moet hebben.
maar het ging mij om de stabiliteit van thecus.
ik hoor vreemde verhalen van schijfen die opeens niet meer herkend worden en na een herstart wel.
zou aan de sata verbinding van de nas liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

probleem hier nog niet meegemaakt op een 4100pro. Naar wat ik begreep was het grootste probleem met 4K clusters op > 1TB schijven door het nieuwe Advanced Format op dit type nieuw harde schijven. Hier draait de NAS alle dagen van 6:00 tot 22:00 sinds juli 2010. 1 st jaar op 2 x 1.5 TB nu 4 x 2 TB.
Zoalng je houdt aan de HDD Compatibility List, die op elke produckt pagina staat bij Thecus mag dit geen probleem zijn. Een slechte batch harde schijven kan natuurlijk wel. Gebruik je snelle harde schijven lopen die wel warmer aan. Als je NAS op een koele geventileerde plaats staat is dit OK. Staat hier vrij in bureel, in de zomer op hetee dagen komt de nas temperatuur boven de 40° C.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 315629 op 20-02-2012 10:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
klbob schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:24:
ik snap dat je van de belangrijkste data een backup ergens anders moet hebben.
maar het ging mij om de stabiliteit van thecus.
ik hoor vreemde verhalen van schijfen die opeens niet meer herkend worden en na een herstart wel.
zou aan de sata verbinding van de nas liggen.
Recentelijk bij een N4200ECO (zelfde als de PRO, maar dan zonder accu) zelf de SATA kabels vervangen. Had er inderdaad last van dat schijf 1 af en toe een I/O error had waardoor het RAID degraded raakte.

Ik kon de NAS opsturen of zelf de kabels vervangen (er wordt dan een setje opgestuurd). Het vervangen is niet zo ingewikkeld als je een beetje PC knutsel ervaring hebt. Na het vervangen van de kabels het probleem niet meer tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klbob
Recentelijk bij een N4200ECO (zelfde als de PRO, maar dan zonder accu) zelf de SATA kabels vervangen. Had er inderdaad last van dat schijf 1 af en toe een I/O error had waardoor het RAID degraded raakte.

Ik kon de NAS opsturen of zelf de kabels vervangen (er wordt dan een setje opgestuurd). Het vervangen is niet zo ingewikkeld als je een beetje PC knutsel ervaring hebt. Na het vervangen van de kabels het probleem niet meer tegen gekomen.
bedankt, voor deze tip.
dat scheeld weer alles terug sturen.
ik kan wel leven met deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:08
Heb nu al een aantal jaar een n5200pro, en ben nu opzoek naar een 2de nas voor op een andere locatie,

Ik twijfel tussen de n5500 en de n5200xxx
Is de n5200xxx sneller dan min. N5200 pro
Maar het belangrijkste is:
Is de n5200xxx compatible met de pure ftpd module?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Indien de cpu, x86 compatibel is of niet (AMD Geode, celeron), is deze van een andere familie dan draaien daar andere modules op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:08
hmm, ja die cpu die nu in men n5200 pro zit is inderdaad een celeron en de nieuwe is een intel atom. wat infeite belangrijk is is dat ik een passive port range kan instellen en om dit te doen :

(Force the specified IP address in reply to a PASV/EPSV/SPSV command (max 30 characters))
dus dat ik daar mijn vast ip adres kan invullen anders kwam ik hier met telenet problemen tegen ivm met verkeerd antwoord van ip adres ofzo.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ondertussen verscheen firmware v5.01.05 voor N4100pro begin deze maand, vermoed dat er nog andere updates zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

jwpmzijl schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:53:
Ik had dus de laatste Beta van de firmware geïnstalleerd 5.0.0.15 om even te kijken wat er nieuw was. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch en je ziet er weinig van terug in het management interface. Het werkte op zich allemaal zoals het zou moeten maar voordat ik mijn NAS in "productie" ga zetten wilde ik niet met Beta firmware werken. Het was echter niet mogelijk om een downgrade van de 5.x.x.xx firmware uit te voeren via het webinterface. Ik heb een ticket geopend bij Thecus en binnen 24 uur ontving ik een script en procedure beschrijving waarmee de downgrade goed ging.

De procedure wijkt niet af van hetgeen Peter Futterknecht heeft beschreven voor de N5200. De scripts zijn voor de N4200eco wel anders!
Ik probeer ook te downgraden van 5.x naar 3.x, maar het lukt me niet met de scripts die ik van de support heb gekregen. Zou jij misschien de scripts die je hebt gebruikt naar mij kunnen mailen? themajor@gmx.net

Root access: als SYS user met dezelfde rechten
met de compatible 5200 programmas jwpmzijl: SSHD en Sysuser " kan je dus naar de clients.db van Twonky en eventueel deze aanpassen voor jou Twonky klanten.
bvb: Samsung flatscreen in clients.db voor Twonky
laad modules Sysuser en SSHD.
1st: start Sysuser en maak paswoord aan voor user sys
2de: start SSHD
nu kan je via bvb WinSCP met SFTP in de root van je N4100pro login: sys, pass: paswoord en browse naar:
/raid0/data/module/TWONKYMEDIA/twonky/resources/clients.db
selecteer clients.db, rechtse muisklik, kies edit of druk F4
>>
NA:Samsung UE40B8000 DLNA 1.5
DD:Samsung DTV
HH:DLNADOC/1.50
XM:DLNA15
XM:DATETIME
XM:FORCE_DURATION
XM:FORCE_4TH_FIELD
XM:NOTRPICS
XM:AARES
DX:SAMSUNGFEATLIST
DB:FIX
DL:MP4DLNA
HP:chunked
MT:mpeg,mpeg2,vdr,spts,tp,m2ts,trp,ts,avi,divx,mkv video/mpeg
MT:flac audio/flac
MT:lpcm,pcm audio/lpcm
MT:m4a,mp4.a,3gp.a,m4b audio/mp4
MT:aif,aiff audio/aiff
MT:wav audio/wav
MT:mp1,mp2,mp3 audio/mpeg
MT:mp3 audio/mp3
MT:ogg audio/x-ogg
MT:avi,divx video/x-divx
MT:mpg,m1v,mpe video/MP1S
MT:mkv video/MP4V-ES
MT:mp4 video/MP4V-ES
MT:mp4 video/mp4
MT:m4a audio/mp4
MT:mkv video/x-mkv
MT:ts video/mpeg
MT:mp1,mp2 audio/mpeg
TR:JPEGORG,JPEG160x160,JPEG640x480,JPEG1024x768,JPEG1920x1080,JPEG_HD,MP3,WAV,WMV
belangrijk blanco lijn voor en na de code laten in de clienst.db
uiteraard: voorzichtig wat je verder nog uitspookt in de root of je maakt een baksteen van je mooie NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peter heeft ondertussen de aangepaste versies voor N7700 of N5200
TWONKYMEDIA module 6.0.37 released - contains Server version 6.0.37 op zijn website <- click.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egosuma
  • Laatst online: 26-05 21:39
Vandaag een thecus4200 eco aangeschaft, icm 4x WD Caviar Green 2GB schijven.
Een paar dingen vallen me op, is hier ervaring mee, ik laat me graag adviseren :) ?
- De setup herkend de nas niet in het netwerk. (Hij hangt aan mijn linksys 54GL router). De webinterface werkt wel. Dan maar handmatig configureren denk ik.
- Het configureren van een raid5 duurt wel erg lang? Hij is nu al meer dan een uur aan het pruttelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 17:24
egosuma schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:24:
- Het configureren van een raid5 duurt wel erg lang? Hij is nu al meer dan een uur aan het pruttelen?
Dit duurt lang ja, maar inmiddels ben je daar al wel achter denk ik. Neem aan dat alles inmiddels werkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
Ik hoop wel dat je de hdd compatibility lijst hebt gecontroleerd. De meeste WD Green-series schijven zijn niet geschikt voor RAID-sets vanwege het hoge risico dat je RAID-set eruit klapt en ook stoppen en starten de schijven te vaak waardoor ze hogere kans hebben op voortijdige uitval.

Ook is het verstandig je NAS te voorzien van de meest recent firmware en daarna pas de RAID-sets te creëren en de optie 'quick raid' o.i.d. aan te vinken als je binnen een half uur je array aangemaakt wilt hebben.

Verder leuke NAS. Als je hem goed configureert (bv. RAID-10, juiste clustersize) en je netwerk geen bottleneck is, haal je in elk geval boven de 100mb/s.

P.s.: heb na jaren van allerlei Thecus NAS-en gehad te hebben, mijn laatste N4200 omgeruild voor een HP Proliant Microserver N40L i.c.m. Windows Home server. Ook leuk spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egosuma
Bedankt voor de reply's. Inmiddels is ie aan de praat.
De schijven staan netjes in de compatibility-list van thecus, dat zou geen issue mogen zijn.
Inderdaad eerst de firmware geupgrade, en vervolgens een raid-5 aangemaakt. Dat duurde een uur of 3.
Raid 5 gekozen, omdat dat op verschillende plekken aangegeven werd als "de meest gebruikte flexibele oplossing". Bij het aanmaken van de raid stond standaard stond de pariteit op 5%, dat heb ik maar zo gelaten. Weet niet of dat de beste keus is, en of dat nog aan te passen is?
Nu mijn foto's, video's en muziek aan het kopieren. Heb gemerkt dat drag&drop vanuit de verkenner verre van optimaal is, ftp gaat vele male sneller. Haal gemiddeld snelheden boven de 100MB/s volgens mijn netwerkmonitor.
vanaf http://www.futterknecht.at/ de laatste twonky gedownload, werkt prima icm mijn samsung tv.

Vooralsnog erg happy.

N4100pro <- klik : Firmware v5.02.01 Date 2011-12-13:
[New Features/Changes]
  • Added NFS 4.0 support.
  • Added NFS Sync / Async option.
  • Added Module login function.
  • Upgraded the SAMBA to v3.5.8.
  • Added Fan control function for N4100Pro, the default setting is "full speed".
[Bug Fixes]
  • Improved the multi-lingual translation on WebUI.
  • Improved the online help of NFS service.
  • Displayed the status of Disk info from Warning/OK to Detected.
  • Improved the behavior of recycle bin, please refer to User's manual v6.5 to see the details.
  • Improved the display issue of FSCK function.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb inmiddels een weekje een 4200ECO op mijn buro staan en ben er blij mee.
Modules installeren is een eitje, op wat schoonheidsfoutjes in de firmware (en melig Engels) na heb ik vooralsnog niets te klagen. Vond het bang voor buck gehalte ook erg okee en de Atom snort aardig ;)

- Setup herkende alles
- Alle systemen pikten de NAS meteen op

Zover geen problemen of ergernissen gevonden.

Waarvoor ik em het meest gebruik is storaga/downloaden als ik op mijn werk zit, ik kijk series/films via een Mac Mini met Plex, waarbij ik de shares met alle media in de plex media server heb toegevoegd en dat werkt prima. Verder geen gehannes of instellingen nodig gehad.

Wilde eigenlijk 2,5" schijfjes erin hebben ivm veel aan/uit (schedules wil ik gaan gebruiken) en het verbruik, maar ja gezien de prijzen en de niet erg grote ondersteuning daarvoor heb ik maar zolang een enkele 2Tb 3,5" erin gezet. Als alles een beetje z'n plek heeft gevonden eens kijken voor een leuke RAID1 set.

En dat OLEDschermpje is natuurlijk kek :P ;)

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 23-12-2011 15:53 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egosuma
Is het mogelijk om in de ftp server van de thecus meerdere gebruikers te definieren? En deze gebruikers aparte rechten te geven op bepaalde mappen?
En hoe doe ik dat dan?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste