Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:56
Heb je wel de gnd van de LED-strip verbonden met de gnd van de rest?

DurkVell wijzigde deze reactie 10-07-2018 12:49 (3%)

• SToRM666
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22-02 19:22
Ja, maar tijdens mijn testen hing die er niet aan. Het is vooral de display die soms opeens erop gaat reageren. Ik ga het nog eens testen met een hoofdtelefoon in plaats van de speaker, dat werkte volgens mij wel goed en die kan ik ook rechtstreeks in de module inpluggen.

Ik had eerst 1 GND aansluiting voor het breadboard en 1 voor de ledstrip, maar nu zit de ledstrip dus ingeplugd op de breadboard en dan die GND die vrij is voor de mp3 module. Misschien als ik de 5V aansluiting ook apart doe is het beter, maar daar heeft de Arduino er maar 1 van.

Ik zal het eens uittekenen in Fritzing.

SToRM666 wijzigde deze reactie 10-07-2018 14:01 (48%)

PSN id: NL_SToRM

• DurkVell
quote:
SToRM666 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:08:

Ik zal het eens uittekenen in Fritzing.
Dat maakt het misschien wel wat duidelijker! ;)

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat alle gnd-aansluitingen met elkaar verbonden zijn.

DurkVell wijzigde deze reactie 10-07-2018 14:18 (18%)

• SToRM666
En als ik de 2 GND aansluitingen apart gebruik telt dat niet als met elkaar verbonden?
Ik zal kijken of ik vandaag dat schema kan uittekenen :)

Ik probeer de voor mij perfecte wekker te maken, is wel een erg leuk project moet ik zeggen :)
Ik heb zojuist 2 rode led knoppen besteld bij AliExpress, waarvan ik er eventueel 1 als snooze knop kan gebruiken. Dus ik hoop dat ik zo'n knop kan aanzetten op het moment dat het alarm afgaat. Er zijn sowieso nog veel onderdelen onderweg, dus het schema zal nog wel veranderen. Zo heb ik voor de menu/set/up/down knoppen een shield besteld met daarop 5 knoppen, dat scheelt weer veel in de hoeveelheid bekabeling en dan kan ik de 5de knop gebruiken om de LED strip manueel aan en uit te kunnen zetten, uiteraard met een mooi lichteffect want het is een ws2812 strip.

SToRM666 wijzigde deze reactie 11-07-2018 09:31 (54%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Comestus
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:58
Hey Storm,

Heb het ongeveer gebouwd als jij nu maakt zonder mp3 systeem. Alles zit bij mij op een 5v 3A voedingsblok, en geeft geen issues. Alles vol open zetten lukt niet met 144 leds/m en 1.5 meter strip, dus even meten wat je max kan sturen.
De GNDs zou ik wel even met elkaar verbinden, dat kan wellicht onverklaarbare dingen oplossen.

Voor de controlls heb ik een rotary encoder gebruikt, dit is een draaiknop met drukknop in een. Zo krijg je een wat cleaner design, en houd je wat io pinnen over.

Volgende leuke stap is misschien een esp8266 eraan knopen en dan de tijd via internet ophalen en doorsturen naar je arduino.

Succes :).

• SToRM666
quote:
Comestus schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:49:
Hey Storm,

Heb het ongeveer gebouwd als jij nu maakt zonder mp3 systeem. Alles zit bij mij op een 5v 3A voedingsblok, en geeft geen issues. Alles vol open zetten lukt niet met 144 leds/m en 1.5 meter strip, dus even meten wat je max kan sturen.
De GNDs zou ik wel even met elkaar verbinden, dat kan wellicht onverklaarbare dingen oplossen.
Ik heb een strip van 5 meter met 60 leds per meter. Ik ben van plan om hiervan 1.5 a 2 meter te gebruiken, wat volgens berekeningen op een theoretische 6A max uit zou komen (120*50mA) bij 2 meter. Ik heb voor de ledstrip een aparte voeding van 5V/6A gekocht. Ik zit ook nog te overwegen om een aluminium profiel te bestellen om zo het licht wat meer diffuus te maken :)
Ik heb de testen met de mp3 module gedaan zonder de ledstrip eraan te hangen, de rest hing dus allemaal aan dezelfde GND en dat gaf het kraken van de speaker, maar ik zal nog eens verder proberen.
quote:
Voor de controlls heb ik een rotary encoder gebruikt, dit is een draaiknop met drukknop in een. Zo krijg je een wat cleaner design, en houd je wat io pinnen over.
Goeie tip, die heb ik volgens mij wel liggen, ik heb namelijk een kit van amazon besteld waar al een heleboel in zat. Er is nu ook een shield onderweg met 5 knoppen erop (deze), welke maar 1 analoge uitgang heeft. Dat gaat ook behoorlijk wat aansluitingen besparen.
quote:
Volgende leuke stap is misschien een esp8266 eraan knopen en dan de tijd via internet ophalen en doorsturen naar je arduino.

Succes :).
Bedankt! Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van jouw project ;)
Ik heb er inderdaad aan gedacht om een wifi module te integreren, dus dat komt misschien later nog wel. Een lichtsensor ga ik waarschijnlijk ook nog wel gebruiken om de intensiteit van het display te regelen en heel misschien een bewegingssensor.

SToRM666 wijzigde deze reactie 13-07-2018 09:00 (3%)

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20:16
quote:
MartijnV03 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:26:
De led's gaan aan wanneer het moet, maar wanneer beide toetsen ingedrukt worden dan moeten eigenlijk led1 en led2 uitgaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
//als buton1 ingedrukt is, led1 aan
//andere leds uit
if (buttonState1 == HIGH) {
  digitalWrite(ledPin1, HIGH);
} else {
  digitalWrite(ledPin1, LOW);
}

Als knop1 ingedrukt wordt, ga je Led1 inschakelen.
Maar je zegt nergens dat Led2 dan uitgeschakeld moet worden:
code:
1
2
3
4
5
6
if (buttonState1 == HIGH) {
  digitalWrite(ledPin1, HIGH);
  digitalWrite(ledPin2, LOW);
} else {
  digitalWrite(ledPin1, LOW);
}

• SToRM666
Onderstaand een foto van de connector die ik gebruik om mijn led strip aan te sturen.

Ik sluit daar een 5V/6A adapter op aan wat ruim voldoende zou moeten zijn om een 2m 60 leds/m strip mee aan te sturen, maar ik ga waarschijnlijk een 1.5m ledstrip gebruiken. Dus ik zat te denken, als ik toch 'over' heb, zou ik dan ook de mp3 module en de Arduino nog eens los op die zelfde connector erbij kunnen steken? Dus 3 (+) draden en 3 (-) en dan nog eens apart aarding van de ledstrip en mp3 naar de Arduino.

Dit zou wel een mooie oplossing zijn, want dan heb ik maar 1 voeding nodig voor alles :)

SToRM666 wijzigde deze reactie 14-07-2018 17:33 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
SToRM666 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:28:
Dus 3 (+) draden en 3 (-) en dan nog eens apart aarding van de ledstrip en mp3 naar de Arduino.
Als je de - draden allemaal in dezelfde connector stopt, dan is het al goed ;)

Raven wijzigde deze reactie 14-07-2018 14:17 (4%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SToRM666
Aja, natuurlijk. Bedankt! :D
En moet ik dan de +5v gebruiken op de Arduino of de VIN? Ik heb wat zitten zoeken en lees ook dat een te laag voltage niet goed is, omdat je dan ook onverwachte resultaten kan hebben met de Arduino. Ik lees ook dat de +5v niet gereguleerd is en de VIN is minimaal 7v?

Edit: even wat verder gezocht en ik denk dat via de usb ingang wel een interessante oplossing is?

SToRM666 wijzigde deze reactie 14-07-2018 14:51 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gewoon een stukje USB-kabel nemen, doorknippen en de juiste aders aan de 5V voeding hangen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SToRM666
Ik heb zojuist een goedkoop usb kabeltje gekocht, dus dat ga ik eens proberen. Bedankt! ;)
Ik kreeg vanmorgen ook 2 bewegingssensoren binnen uit China, dus daar ga ik ook nog eens mee spelen.

SToRM666 wijzigde deze reactie 14-07-2018 17:37 (11%)

• SToRM666
Ik heb gisteren de stroom toevoer voor de mp3 speler aan die van de ledstrip gehangen en dan de aarding verbonden met de Arduino via het breadboard en dat werkt prima. Ik heb direct al eens de code voor de mp3 in mijn code voor de wekker gestoken en dat werkte al direct :)
Ik ga het nu nog even wat fine-tunen en eens goed uitzoeken hoe de mp3 code precies werkt, zodat ik het allemaal wat netter kan implementeren.

SToRM666 wijzigde deze reactie 16-07-2018 10:26 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:32
Tussen Vin en +5v zit een spanningsregelaar. Als jouw voeding al 5V levert, kun je die dus gewoon op de +5V van de arduino aansluiten. Als je hem aan de computer hangt via USB, moet je die wel even loshalen dan.

Overigens hoef je niet zo snel bang te zijn dat de spanning te laag is. Een arduino op 16MHz kan volgens de specs op iets van 3,8V draaien. Veel mensen draaien ze zonder problemen op 3,3V. Dus zelfs al zou je de Vin gebruiken (de spanningsregelaar dropt minimaal 1,2 V of zo), dan zou je arduino waarschijnlijk nog steeds werken.

zcflevo.nl

• SToRM666
Ik heb wel gelezen dat je bij die +5v moet uitkijken dat je niet teveel spanning erop zet? Maar dan zit er dus wel een regelaar tussen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
Ja uiteraard. 10V op een pin zetten waar 5V bij staat, lijkt me nooit een goed idee ;)

De +5v pin is gewoon direct verbonden met zowel de +5V USB als de Vcc pins van de atmega. De spanning daarop is dus de werkspanning van de Atmega. Zoek voor de grap anders eens de circuits* van de Arduino op, en de specs van de Atmega328. Dat kan een hoop duidelijk maken.

*hou er wel rekening mee dat (chinese) kloons vaak afwijken van het originele arduino-ontwerp, vaak ontbreken dingen zoals de polyfuse etc.

zcflevo.nl

• SToRM666
Bedankt! Ik zal het eens bekijken.

• Powerblast
  • Laatst online: 16:26
Ik heb de komende tijd wat vakantie gepland staan en dat lijkt me het ideale moment om m'n oude arduino eens vanonder het stof te halen en eens aan m'n eerste grotere projectje te beginnen. Ben nooit echt verder dan wat sensors uitlezen geraakt wegens m'n gebrek aan elektronica kennis, maar hoop daar gaandeweg verandering in te brengen :).

Nu heb ik natuurlijk wel wat vragen waar ik als beginner maar lastig uit geraakt, ik hoop dus dat jullie me wat op weg kunnen helpen :).

Ik wil een soort van garden monitoring systeempje in elkaar zetten. Ik wil dus starten met eerst via sensoren de temperatuur en de vochtigheid van de grond uit te lezen. Dat zou dan doorgestuurd worden naar een java applicatie die ik draaiende heb op een raspberry pi en via http wil bereiken. De raspberry pi wordt dus de command unit zeg maar zodat ik naar de toekomst toe nog kan uitbreiden. Aan deze raspberry pi koppel ik een arduino mkr (omdat deze wifi aankan) of iets dergelijks om de sensoren aan te sturen.

Maar nu vraag ik me af hoe ik de sensoren het beste bouw. Ik wil ze graag draadloos maken zodat ik ze gemakkelijk kan verplaatsen indien nodig. Ik dacht zelf aan zo van die nrf24l01 modules om draadloos commando's heen en weer te sturen. Als ik het goed zo heb ik per sensor dan wel nog iets van en arduino achtig boardje nodig. Welke zijn daar het meest geschikt voor? Om nu overal een arduino uno aan te koppel lijkt me wel wat overkill en vooral vrij prijzig :) omdat het uiteindelijk maar wat dummy sensoren zijn. Zijn nano/micro of iets anders daar ook geschikt voor (al dan niet clone?)

Jullie mening is meer dan welkom :)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:16
quote:
Powerblast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:27:
Ik heb de komende tijd wat vakantie gepland staan en dat lijkt me het ideale moment om m'n oude arduino eens vanonder het stof te halen en eens aan m'n eerste grotere projectje te beginnen. Ben nooit echt verder dan wat sensors uitlezen geraakt wegens m'n gebrek aan elektronica kennis, maar hoop daar gaandeweg verandering in te brengen :).

Nu heb ik natuurlijk wel wat vragen waar ik als beginner maar lastig uit geraakt, ik hoop dus dat jullie me wat op weg kunnen helpen :).

Ik wil een soort van garden monitoring systeempje in elkaar zetten. Ik wil dus starten met eerst via sensoren de temperatuur en de vochtigheid van de grond uit te lezen. Dat zou dan doorgestuurd worden naar een java applicatie die ik draaiende heb op een raspberry pi en via http wil bereiken. De raspberry pi wordt dus de command unit zeg maar zodat ik naar de toekomst toe nog kan uitbreiden. Aan deze raspberry pi koppel ik een arduino mkr (omdat deze wifi aankan) of iets dergelijks om de sensoren aan te sturen.

Maar nu vraag ik me af hoe ik de sensoren het beste bouw. Ik wil ze graag draadloos maken zodat ik ze gemakkelijk kan verplaatsen indien nodig. Ik dacht zelf aan zo van die nrf24l01 modules om draadloos commando's heen en weer te sturen. Als ik het goed zo heb ik per sensor dan wel nog iets van en arduino achtig boardje nodig. Welke zijn daar het meest geschikt voor? Om nu overal een arduino uno aan te koppel lijkt me wel wat overkill en vooral vrij prijzig :) omdat het uiteindelijk maar wat dummy sensoren zijn. Zijn nano/micro of iets anders daar ook geschikt voor (al dan niet clone?)

Jullie mening is meer dan welkom :)
Kijk maar eens op mysensors.org voor inspiratie. Staan leuke voorbeelden op in lijn met jouw ideeen. Fijne vakantie toegewenst :)

• Powerblast
  • Laatst online: 16:26
quote:
tsjoender schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:33:
[...]

Kijk maar eens op mysensors.org voor inspiratie. Staan leuke voorbeelden op in lijn met jouw ideeen. Fijne vakantie toegewenst :)
Haha, die vakantie zal wel lukken :). Exact wat ik zocht, weet weeral wat doen vanavond. Thanks!

• DurkVell
quote:
Powerblast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:27:
... heel verhaal ...

Kijk eens naar de hier uitgebreid besproken ESP8266!

• solutionnl
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:07
Hoi allemaal!
Ik ben al enkele tijd bezig met een cosplay van Wrench uit Watch Dogs 2.
Nu wil ik hier een voice changer aan toevoegen.
De onderdelen die ik heb zijn op basis van een Genuino Uno rev3 en een Adafruit Waveshield.
De hardware werkt super en is precies groot genoeg om te verwerken in mijn masker.

Echter zit ik enorm te tobben met de code.
Gelukkig zit in de basis library (WaveHC) 2 projecten welke - naar mijn idee - bij samenvoeging al aardig in de buurt komen van de stem die ik wil bereiken.
Voor jullie beeld; hoor hier de stem van het karakter (Vanaf 3:55 als de tijdcode in de link niet werkt):

In dit geval betreft een samenvoeging van de standaard projecten dalek.ino en adavoice.ino

Het Dalek project voegt een “trillende” ringmodulator sound toe aan de input stem, en de adavoice heeft dan weer een pitchshifter.

Deze basiscode heb ik zelf al samen weten te voegen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
#include <WaveHC.h>
#include <WaveUtil.h>

SdReader  card;
FatVolume vol;
FatReader root;
FatReader file;
WaveHC    wave;
#define error(msg) error_P(PSTR(msg))

#define ADC_CHANNEL 0

#define DAC_CS_PORT    PORTD
#define DAC_CS         PORTD2
#define DAC_CLK_PORT   PORTD
#define DAC_CLK        PORTD3
#define DAC_DI_PORT    PORTD
#define DAC_DI         PORTD4
#define DAC_LATCH_PORT PORTD
#define DAC_LATCH      PORTD5

uint16_t in = 0, out = 0, xf = 0, nSamples;
uint8_t  adc_save;

extern uint8_t
  buffer1[PLAYBUFFLEN],
  buffer2[PLAYBUFFLEN];
#define XFADE     16
#define MAX_SAMPLES (PLAYBUFFLEN - XFADE)

///////////////////// SETUP
void setup() {
  uint8_t i;

Serial.begin(9600);           

pinMode(2, OUTPUT);    // Chip select
  pinMode(3, OUTPUT);    // Serial clock
  pinMode(4, OUTPUT);    // Serial data
  pinMode(5, OUTPUT);    // Latch
  digitalWrite(2, HIGH); // Set chip select high

if(!card.init())             SerialPrint_P("Card init. failed!");
  else if(!vol.init(card))     SerialPrint_P("No partition!");
  else if(!root.openRoot(vol)) SerialPrint_P("Couldn't open dir");
  else {
    PgmPrintln("Files found:");
    root.ls();
    // Play startup sound (last file in array).
    playfile(sizeof(sound) / sizeof(sound[0]) - 1);
  }

TIMSK0 = 0;

// Set up Analog-to-Digital converter:
  analogReference(EXTERNAL); // 3.3V to AREF
  adc_save = ADCSRA;         // Save ADC setting for restore later

// Set keypad rows to outputs, set to HIGH logic level:
  for(i=0; i<sizeof(rows); i++) {
    pinMode(rows[i], OUTPUT);
    digitalWrite(rows[i], HIGH);
  }
  // Set keypad columns to inputs, enable pull-up resistors:
  for(i=0; i<sizeof(cols); i++) {
    pinMode(cols[i], INPUT);
    digitalWrite(cols[i], HIGH);
  }

while(wave.isplaying); // Wait for startup sound to finish...
    startWrench();     // and start the pitch-shift mode by default.
}

//////////////////////////////////// LOOP
void loop() {

uint8_t c, button;

// Set current row to LOW logic state...
  digitalWrite(rows[r], LOW);
  // ...then examine column buttons for a match...
  for(c=0; c<sizeof(cols); c++) {
    if(digitalRead(cols[c]) == LOW) { // First match.
      button = r * sizeof(cols) + c;  // Get button index.
      if(button == prev) {            // Same button as before?
        if(++count >= DEBOUNCE) {     // Yes.  Held beyond debounce threshold?
          if(wave.isplaying) wave.stop();      // Stop current WAV (if any)
          else               stopWrench(); // or stop voice effect
          playfile(button);                    // and play new sound.
          while(digitalRead(cols[c]) == LOW);  // Wait for button release.
          prev  = 255;                // Reset debounce values.
          count = 0;
        }
      } else {                        // Not same button as prior pass.
        prev  = button;               // Record new button and
        count = 0;                    // restart debounce counter.
      }
    }
  }

// Restore current row to HIGH logic state and advance row counter...
  digitalWrite(rows[r], HIGH);
  if(++r >= sizeof(rows)) { // If last row scanned...
    r = 0;                  // Reset row counter
    // If no new sounds have been triggered at this point, and if the
    // pitch-shifter is not running, re-start it...
    if(!wave.isplaying && !(TIMSK2 & _BV(TOIE2))) startWrench();
  }
}

//////////////////////////////////// HELPERS

// Open and start playing a WAV file
void playfile(int idx) {
  char filename[13];

(void)sprintf(filename,"%s.wav", sound[idx]);
  Serial.print("File: ");
  Serial.println(filename);

if(!file.open(root, filename)) {
    Serial.print(F("Couldn't open file "));
    Serial.print(filename);
    return;
  }
  if(!wave.create(file)) {
    Serial.println(F("Not a valid WAV"));
    return;
  }
  wave.play();
}

//////////////////////////////////// WRENCH MODULATION CODE

void startWrench() {  
}

Echter mist hier zoals jullie opmerken de daadwerkelijke modulatiecode.
Hier loopt het ook fout, ik krijg op geen enkele wijze de code werkend samengevoegd.

Ik zal de originele code delen vanaf het punt dat gebruik maakt van de modulatiecode.

Dalek voice:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
//////////////////////////////////// DALEK MODULATION CODE

void startDalek() {

// Start up ADC in free-run mode for audio sampling:
  DIDR0 |= _BV(ADC0D);  // Disable digital input buffer on ADC0
  ADMUX  = ADC_CHANNEL; // Channel sel, right-adj, AREF to 3.3V regulator
  ADCSRB = 0;           // Free-run mode
  ADCSRA = _BV(ADEN) |  // Enable ADC
    _BV(ADSC)  |        // Start conversions
    _BV(ADATE) |        // Auto-trigger enable
    _BV(ADIE)  |        // Interrupt enable
    _BV(ADPS2) |        // 128:1 prescale...
    _BV(ADPS1) |        //  ...yields 125 KHz ADC clock...
    _BV(ADPS0);         //  ...13 cycles/conversion = ~9615 Hz
}

void stopDalek() {
  ADCSRA = adc_save; // Disable ADC interrupt and allow normal use
}

// Dalek sound is produced by a 'ring modulator' which multiplies microphone
// input by a 30 Hz sine wave.  sin() is a time-consuming floating-point
// operation so instead a canned 8-bit integer table is used...the number of
// elements here takes into account the ADC sample rate (~9615 Hz) and the
// desired sine wave frequency (traditionally ~30 Hz for Daleks).
// This is actually abs(sin(x)) to slightly simplify some math later.

volatile uint16_t ringPos = 0; // Current index into ring table below

static const uint8_t PROGMEM ring[] = {
  0x00, 0x03, 0x05, 0x08, 0x0A, 0x0D, 0x0F, 0x12,
  0x14, 0x17, 0x19, 0x1B, 0x1E, 0x20, 0x23, 0x25,
  0x28, 0x2A, 0x2D, 0x2F, 0x32, 0x34, 0x37, 0x39,
  0x3C, 0x3E, 0x40, 0x43, 0x45, 0x48, 0x4A, 0x4C,
  0x4F, 0x51, 0x54, 0x56, 0x58, 0x5B, 0x5D, 0x5F,
  0x62, 0x64, 0x66, 0x68, 0x6B, 0x6D, 0x6F, 0x72,
  0x74, 0x76, 0x78, 0x7A, 0x7D, 0x7F, 0x81, 0x83,
  0x85, 0x87, 0x89, 0x8C, 0x8E, 0x90, 0x92, 0x94,
  0x96, 0x98, 0x9A, 0x9C, 0x9E, 0xA0, 0xA2, 0xA4,
  0xA6, 0xA8, 0xA9, 0xAB, 0xAD, 0xAF, 0xB1, 0xB3,
  0xB4, 0xB6, 0xB8, 0xBA, 0xBB, 0xBD, 0xBF, 0xC0,
  0xC2, 0xC4, 0xC5, 0xC7, 0xC8, 0xCA, 0xCB, 0xCD,
  0xCE, 0xD0, 0xD1, 0xD3, 0xD4, 0xD5, 0xD7, 0xD8,
  0xD9, 0xDB, 0xDC, 0xDD, 0xDE, 0xE0, 0xE1, 0xE2,
  0xE3, 0xE4, 0xE5, 0xE7, 0xE8, 0xE9, 0xEA, 0xEB,
  0xEC, 0xED, 0xED, 0xEE, 0xEF, 0xF0, 0xF1, 0xF2,
  0xF3, 0xF3, 0xF4, 0xF5, 0xF5, 0xF6, 0xF7, 0xF7,
  0xF8, 0xF9, 0xF9, 0xFA, 0xFA, 0xFB, 0xFB, 0xFB,
  0xFC, 0xFC, 0xFD, 0xFD, 0xFD, 0xFE, 0xFE, 0xFE,
  0xFE, 0xFE, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF,
  0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFF, 0xFE,
  0xFE, 0xFE, 0xFE, 0xFE, 0xFD, 0xFD, 0xFD, 0xFC,
  0xFC, 0xFB, 0xFB, 0xFB, 0xFA, 0xFA, 0xF9, 0xF9,
  0xF8, 0xF7, 0xF7, 0xF6, 0xF5, 0xF5, 0xF4, 0xF3,
  0xF3, 0xF2, 0xF1, 0xF0, 0xEF, 0xEE, 0xED, 0xED,
  0xEC, 0xEB, 0xEA, 0xE9, 0xE8, 0xE7, 0xE5, 0xE4,
  0xE3, 0xE2, 0xE1, 0xE0, 0xDE, 0xDD, 0xDC, 0xDB,
  0xD9, 0xD8, 0xD7, 0xD5, 0xD4, 0xD3, 0xD1, 0xD0,
  0xCE, 0xCD, 0xCB, 0xCA, 0xC8, 0xC7, 0xC5, 0xC4,
  0xC2, 0xC0, 0xBF, 0xBD, 0xBB, 0xBA, 0xB8, 0xB6,
  0xB4, 0xB3, 0xB1, 0xAF, 0xAD, 0xAB, 0xA9, 0xA8,
  0xA6, 0xA4, 0xA2, 0xA0, 0x9E, 0x9C, 0x9A, 0x98,
  0x96, 0x94, 0x92, 0x90, 0x8E, 0x8C, 0x89, 0x87,
  0x85, 0x83, 0x81, 0x7F, 0x7D, 0x7A, 0x78, 0x76,
  0x74, 0x72, 0x6F, 0x6D, 0x6B, 0x68, 0x66, 0x64,
  0x62, 0x5F, 0x5D, 0x5B, 0x58, 0x56, 0x54, 0x51,
  0x4F, 0x4C, 0x4A, 0x48, 0x45, 0x43, 0x40, 0x3E,
  0x3C, 0x39, 0x37, 0x34, 0x32, 0x2F, 0x2D, 0x2A,
  0x28, 0x25, 0x23, 0x20, 0x1E, 0x1B, 0x19, 0x17,
  0x14, 0x12, 0x0F, 0x0D, 0x0A, 0x08, 0x05, 0x03 };

ISR(ADC_vect, ISR_BLOCK) { // ADC conversion complete

uint8_t  hi, lo, bit;
  int32_t  v; // Voice in
  uint16_t r; // Ring in
  uint32_t o; // Output

lo = ADCL;
  hi = ADCH;

// Multiply signed 10-bit input by abs(sin(30 Hz)):
  v = ((int32_t)hi << 8 | lo) - 512;               // voice = -512 to +511
  r = (uint16_t)pgm_read_byte(&ring[ringPos]) + 1; // ring = 1 to 256
  o = v * r + 131072;                              // 0-261888 (18-bit)
  hi = (o >> 14);                                  // Scale 18- to 12-bit
  lo = (o >> 16) | (o >> 6);

if(++ringPos >= sizeof(ring)) ringPos = 0; // Cycle through table

// Issue result to DAC:
  DAC_CS_PORT  &= ~_BV(DAC_CS);
  DAC_DI_PORT  &= ~_BV(DAC_DI);
  DAC_CLK_PORT |=  _BV(DAC_CLK); DAC_CLK_PORT &= ~_BV(DAC_CLK);
  DAC_DI_PORT  |=  _BV(DAC_DI);
  for(bit=0x08; bit; bit>>=1) {
    if(hi & bit) DAC_DI_PORT |=  _BV(DAC_DI);
    else         DAC_DI_PORT &= ~_BV(DAC_DI);
  }
  for(bit=0x80; bit; bit>>=1) {
    if(lo & bit) DAC_DI_PORT |=  _BV(DAC_DI);
  }
  DAC_CS_PORT    |=  _BV(DAC_CS);
}

De Pitchshift code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
//////////////////////////////////// PITCH-SHIFT CODE

void startPitchShift() {

// Read analog pitch setting before starting audio sampling:
  int pitch = analogRead(1);
  Serial.print("Pitch: ");
  Serial.println(pitch);

// Right now the sketch just uses a fixed sound buffer length of
  // 128 samples.  It may be the case that the buffer length should
  // vary with pitch for better results...further experimentation
  // is required here.
  nSamples = 128;
  //nSamples = F_CPU / 3200 / OCR2A; // ???
  //if(nSamples > MAX_SAMPLES)      nSamples = MAX_SAMPLES;
  //else if(nSamples < (XFADE * 2)) nSamples = XFADE * 2;

memset(buffer1, 0, nSamples + XFADE); // Clear sample buffers
  memset(buffer2, 2, nSamples + XFADE); // (set all samples to 512)

// WaveHC library already defines a Timer1 interrupt handler.  Since we
  // want to use the stock library and not require a special fork, Timer2
  // is used for a sample-playing interrupt here.  As it's only an 8-bit
  // timer, a sizeable prescaler is used (32:1) to generate intervals
  // spanning the desired range (~4.8 KHz to ~19 KHz, or +/- 1 octave
  // from the sampling frequency).  This does limit the available number
  // of speed 'steps' in between (about 79 total), but seems enough.
  TCCR2A = _BV(WGM21) | _BV(WGM20); // Mode 7 (fast PWM), OC2 disconnected
  TCCR2B = _BV(WGM22) | _BV(CS21) | _BV(CS20);  // 32:1 prescale
  OCR2A  = map(pitch, 0, 1023,
    F_CPU / 32 / (9615 / 2),  // Lowest pitch  = -1 octave
    F_CPU / 32 / (9615 * 2)); // Highest pitch = +1 octave

TIMSK2 |= _BV(TOIE2); // Enable Timer2 overflow interrupt
  sei();                // Enable interrupts
}

void stopPitchShift() {
  TIMSK2 = 0;        // Disable Timer2 Interrupt
}

// Save old sample from 'in' position to xfade buffer:
  buffer1[nSamples + xf] = buffer1[in];
  buffer2[nSamples + xf] = buffer2[in];
  if(++xf >= XFADE) xf = 0;

// Store new value in sample buffers:
  buffer1[in] = ADCL; // MUST read ADCL first!
  buffer2[in] = ADCH;
  if(++in >= nSamples) in = 0;
}

ISR(TIMER2_OVF_vect) { // Playback interrupt
  uint16_t s;
  uint8_t  w, inv, hi, lo, bit;
  int      o2, i2, pos;

// Cross fade around circular buffer 'seam'.
  if((o2 = (int)out) == (i2 = (int)in)) {
    // Sample positions coincide.  Use cross-fade buffer data directly.
    pos = nSamples + xf;
    hi = (buffer2[pos] << 2) | (buffer1[pos] >> 6); // Expand 10-bit data
    lo = (buffer1[pos] << 2) |  buffer2[pos];       // to 12 bits
  } if((o2 < i2) && (o2 > (i2 - XFADE))) {
    // Output sample is close to end of input samples.  Cross-fade to
    // avoid click.  The shift operations here assume that XFADE is 16;
    // will need adjustment if that changes.
    w   = in - out;  // Weight of sample (1-n)
    inv = XFADE - w; // Weight of xfade
    pos = nSamples + ((inv + xf) % XFADE);
    s   = ((buffer2[out] << 8) | buffer1[out]) * w +
          ((buffer2[pos] << 8) | buffer1[pos]) * inv;
    hi = s >> 10; // Shift 14 bit result
    lo = s >> 2;  // down to 12 bits
  } else if (o2 > (i2 + nSamples - XFADE)) {
    // More cross-fade condition
    w   = in + nSamples - out;
    inv = XFADE - w;
  } else {
    // Input and output counters don't coincide -- just use sample directly.
    hi = (buffer2[out] << 2) | (buffer1[out] >> 6); // Expand 10-bit data
    lo = (buffer1[out] << 2) |  buffer2[out];       // to 12 bits
  }

// Might be possible to tweak 'hi' and 'lo' at this point to achieve
  // different voice modulations -- robot effect, etc.?

DAC_CS_PORT &= ~_BV(DAC_CS); // Select DAC
  // Clock out 4 bits DAC config (not in loop because it's constant)
  DAC_DI_PORT  &= ~_BV(DAC_DI); // 0 = Select DAC A, unbuffered
  DAC_DI_PORT  |=  _BV(DAC_DI); // 1X gain, enable = 1
  for(bit=0x08; bit; bit>>=1) { // Clock out first 4 bits of data
  }
  for(bit=0x80; bit; bit>>=1) { // Clock out last 8 bits of data
  }
  DAC_CS_PORT    |=  _BV(DAC_CS);    // Unselect DAC

if(++out >= nSamples) out = 0;
}

Is mijn idee om deze codes samen te voegen überhaupt mogelijk?

Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen.

Alvast bedankt voor de moeite om het door te lezen :)

• mcDavid
Da's het leuke van code: Alles is mogelijk ;)

Ik zie alleen niet in wat we met zo weinig informatie kunnen doen om je verder op weg te helpen. Waar loop je precies op vast? Wat werkt er wel, welke foutmelding krijg je, etc?

zcflevo.nl

• solutionnl
Het komt er op neer dat ik 0,0 programmeerkennis heb, het ging er met name om of het mogelijk is.
Momenteel ben ik de code nog opnieuw aan het samenvoegen maar zodra ik hem compile post ik weer een update :)
De oude code heb ik lukraak gekopieerd en dat werkte vanzelfsprekend niet, ik kijk nu echt per line wat er verschilt aan code om zo hopelijk een werkend geheel te krijgen.

Oke, ik ben eindelijk klaar met de code overschrijven..
Ik heel blij compilen, en... teleurstelling! :(

Ik krijg deze errorcode te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Arduino: 1.8.5 (Mac OS X), Board: "Arduino/Genuino Uno"

/Users/User/Desktop/adavoice_wrench/adavoice_wrench.ino: In function 'void setup()':
adavoice_wrench:59: error: 'startWrench' was not declared in this scope
                 ^
/Users/User/Desktop/adavoice_wrench/adavoice_wrench.ino:33:11: warning: unused variable 'i' [-Wunused-variable]
   uint8_t i;
           ^
/Users/User/Desktop/adavoice_wrench/adavoice_wrench.ino: In function 'void loop()':
adavoice_wrench:68: error: 'rows' was not declared in this scope
                ^
adavoice_wrench:68: error: 'r' was not declared in this scope
                     ^
adavoice_wrench:70: error: 'cols' was not declared in this scope
                     ^
adavoice_wrench:73: error: 'prev' was not declared in this scope
                    ^
adavoice_wrench:74: error: 'count' was not declared in this scope
              ^
adavoice_wrench:74: error: 'DEBOUNCE' was not declared in this scope
                       ^
adavoice_wrench:76: error: 'stopWrench' was not declared in this scope
                                         ^
adavoice_wrench:77: error: 'playfile' was not declared in this scope
                          ^
adavoice_wrench:84: error: 'count' was not declared in this scope
         ^
adavoice_wrench:90: error: too few arguments to function 'void digitalWrite(uint8_t, uint8_t)'
   digitalWrite( HIGH);
                     ^
In file included from sketch/adavoice_wrench.ino.cpp:1:0:
/Users/User/Library/Arduino15/packages/arduino/hardware/avr/1.6.21/cores/arduino/Arduino.h:134:6: note: declared here
 void digitalWrite(uint8_t, uint8_t);
      ^
adavoice_wrench:91: error: 'startWrench' was not declared in this scope
                                                               ^
/Users/User/Desktop/adavoice_wrench/adavoice_wrench.ino: At global scope:
adavoice_wrench:93: error: expected declaration before '}' token
 }
 ^
exit status 1
'startWrench' was not declared in this scope

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.

Ik zie echter niet wat dit kan veroorzaken in mijn code.
Al zal het vermoedelijk een echte beginnersfout zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
#include <WaveHC.h>
#include <WaveUtil.h>

SdReader  card;
FatVolume vol;
FatReader root;
FatReader file;
WaveHC    wave;
#define error(msg) error_P(PSTR(msg))

#define ADC_CHANNEL 0

uint16_t in = 0, out = 0, xf = 0, nSamples;
uint8_t  adc_save;

extern uint8_t
  buffer1[PLAYBUFFLEN],
  buffer2[PLAYBUFFLEN];
#define XFADE     16
#define MAX_SAMPLES (PLAYBUFFLEN - XFADE)

///////////////////// SETUP
void setup() {
  uint8_t i;

Serial.begin(9600);           

if(!card.init())             SerialPrint_P("Card init. failed!");
  else if(!vol.init(card))     SerialPrint_P("No partition!");
  else if(!root.openRoot(vol)) SerialPrint_P("Couldn't open dir");
  else {
    PgmPrintln("Files found:");
    root.ls();
  }

TIMSK0 = 0;

}

void loop() {

uint8_t c, button;

count = 0;
        }
      }
    }
  }

digitalWrite( HIGH);
  }
}

//////////////////////////////////// WRENCH MODULATION CODE

void startWrench() {
  Serial.println(pitch);

nSamples = 128;

}

void stopWrench() {
}

uint8_t  hi, lo, bit;
  int32_t  v; // Voice in
  uint16_t r; // Ring in
  uint32_t o; // Output

lo = ADCL;
  hi = ADCH;

buffer2[in] = ADCH;
}

uint16_t s;
  int      o2, i2, pos;

pos = nSamples + xf;
    inv = XFADE - w;
  } else {
  }

}
  }

}

solutionnl wijzigde deze reactie 20-07-2018 16:07 (97%)

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:10
quote:
solutionnl schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:11:
Het komt er op neer dat ik 0,0 programmeerkennis heb, het ging er met name om of het mogelijk is.
Momenteel ben ik de code nog opnieuw aan het samenvoegen maar zodra ik hem compile post ik weer een update :)
De oude code heb ik lukraak gekopieerd en dat werkte vanzelfsprekend niet, ik kijk nu echt per line wat er verschilt aan code om zo hopelijk een werkend geheel te krijgen.

Oke, ik ben eindelijk klaar met de code overschrijven..
Ik heel blij compilen, en... teleurstelling! :(
Link eens naar de library die je gebruikt (op github) en naar alle modules die je gebruikt.

Begin eerst met het samenvoegen van alle codes behalve die staan in de void setup en void loop.

Ga dan de void setup met elkaar vergelijken en samenvoegen, als laatste je void loop.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20-02 16:11

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:28:
Ik heb een tijdje geleden een BMP 280 sensor gekocht. Ik kan er alleen geen voorbeeldcode/uitleg bij vinden. Wel voor een andere die hetzelfde doet, namelijk die van banafruit, geloof ik. Het is de volgende sensor:

[afbeelding]
en
[afbeelding]

Weet iemand er een uitleg/voorbeeld code bij? Ik ben nog niet echt handig en redelijk nieuw in arduino, ik leer veel van een voorbeeld code.
Na twee jaar de Arduino zooi maar eens opgepakt… O-) O-)

Ik heb in elk geval nog steeds deze GY-BME/P280 sensor voor me liggen.

Eerder had ik dus bepaald dat het een BMP280 was. Nu ben ik van mening dat het een gecombineerde BME/BMP280 is.
quote:
chaoscontrol schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:51:
Zou gewoon de Adafruit BME280 library eens proberen. Zit wel een example bij.
Daar ga ik (nog) eens naar kijken. :)

Update 16:27:
Ik heb deze gebruikt: https://learn.adafruit.co...sor-breakout/arduino-test. Daar kwam ik erachter dat de pinout anders is:
  • VCC
  • GND
  • SCL
  • SDA
  • CSB
  • SDO
Deze pinnen heb op de BMP280.

Ik kwam ook deze tegen: https://community.particl...bmp280-3-3-sensor/28985/4

Als eerste snap ik dus niet hoe ik het moet aansluiten om het met het voorbeeld van de BMP280 Library werkend te krijgen…… :? :?

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 24-07-2018 16:56 (20%)

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl - Geen internet -> onbereikbaar voor 6 maanden (tot april 2019)!

• Lennyz
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:58:
[...]

Na twee jaar de Arduino zooi maar eens opgepakt… O-) O-)

Ik heb in elk geval nog steeds deze GY-BME/P280 sensor voor me liggen.

Eerder had ik dus bepaald dat het een BMP280 was. Nu ben ik van mening dat het een gecombineerde BME/BMP280 is.

[...]

Daar ga ik (nog) eens naar kijken. :)

Update 16:27:
Ik heb deze gebruikt: https://learn.adafruit.co...sor-breakout/arduino-test. Daar kwam ik erachter dat de pinout anders is:
  • VCC
  • GND
  • SCL
  • SDA
  • CSB
  • SDO
Deze pinnen heb op de BMP280.

Ik kwam ook deze tegen: https://community.particl...bmp280-3-3-sensor/28985/4

Als eerste snap ik dus niet hoe ik het moet aansluiten om het met het voorbeeld van de BMP280 Library werkend te krijgen…… :? :?
Wil je het connecten via I2C of via SPI? Als je het verschil niet weet, dan kies je er gewoon 1. Voor jouw applicatie maakt het niet uit. Hieronder is een goede guide.

https://startingelectroni...0-pressure-sensor-module/

Let er wel even op dat de sensor 3.3v is. Je geeft niet aan waarmee je hem wilt connecten, maar als je het via een Arduino Uno doet dan is dit board 5v. Dan moet je eerst even het voltage van de pins terugbrengen naar 3.3v.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20-02 16:11

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Lennyz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:41:
[...]

Wil je het connecten via I2C of via SPI? Als je het verschil niet weet, dan kies je er gewoon 1. Voor jouw applicatie maakt het niet uit.
I2C is met bussen (minder IO nodig) en SPI is soort van direct. Tenminste zo heb ik dat begrepen. Maakt nu niet uit. Eerst maar eens waardes uit dat ding krijgen.
quote:
Hieronder is een goede guide.
https://startingelectroni...0-pressure-sensor-module/

Let er wel even op dat de sensor 3.3v is. Je geeft niet aan waarmee je hem wilt connecten, maar als je het via een Arduino Uno doet dan is dit board 5v. Dan moet je eerst even het voltage van de pins terugbrengen naar 3.3v.
Ik heb nu een nano met 3.3v pin. Ik ga die guide eens lezen.

Update:
Die had ik dus even nodig. Bedank!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
code:
1
2
3
Temperature = 31.53 *C
Pressure = 101451.63 Pa
Approx altitude = -10.54 m

Met het voorbeeld van Adafruit en de volgende gegevens bovenin.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#define BMP_SCK 13
#define BMP_MISO 12
#define BMP_MOSI 11 
#define BMP_CS 10

//Adafruit_BMP280 bme; // I2C
Adafruit_BMP280 bme(BMP_CS); // hardware SPI
//Adafruit_BMP280 bme(BMP_CS, BMP_MOSI, BMP_MISO,  BMP_SCK);

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 24-07-2018 22:05 (26%)
Reden: Gelukt!

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl - Geen internet -> onbereikbaar voor 6 maanden (tot april 2019)!

• solutionnl
quote:
Lennyz schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:47:
[...]

Link eens naar de library die je gebruikt (op github) en naar alle modules die je gebruikt.

Begin eerst met het samenvoegen van alle codes behalve die staan in de void setup en void loop.

Ga dan de void setup met elkaar vergelijken en samenvoegen, als laatste je void loop.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb geprobeerd die Void Setup en de Void Loop in de codes te vinden, echter is dat niet super herkenbaar voor mij.
De code heb ik nog steeds niet werkend, al blijf ik wel proberen en bijschaven!

Ik maak gebruik van deze projecten:
https://github.com/adafru...ter/adavoice/adavoice.ino
https://github.com/adafru...ob/master/dalek/dalek.ino

Een library die hiervoor benodigd is is de WaveHC library: https://github.com/adafruit/WaveHC

Daarnaast maak ik gebruik van een Adafruit Waveshield voor op de Uno Rev3.
Product page: https://www.adafruit.com/product/94
Tutorial die ik voor assemblage gevolgd heb: https://learn.adafruit.com/wave-shield-voice-changer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
quote:
Joepla schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:39:
[...]

De voeding voor de SIM800 haal ik uit een 5V/2A netadapter (die overigens ook de Nano gaat voeden en wat sensoren). De Nano is zeker niet in staat om de piekstromen te leveren die de SIM800 vraagt tijdens zenden. Ik ga ervan uit dat deze GSM module zijn zendvermogen ook aanpast aan de omstandigheden, dus worst case zal hij flink stroom trekken, waardoor de spanning dipt en zullen waarschijnlijk zowel je SIM800 als je Nano geregeld herstarten. Mijn voeding is zelfs al wat krap denk ik, maar tot nu toe gaat het goed. Wellicht is het ook goed om rekening te houden met je antenneplaatsing. Als die te dicht bij je Nano of de bedrading zit, zou je wel eens wat rare effecten kunnen krijgen door inductie. Afschermen en/of afstand zijn dan de oplossing (of kleine condensatoren/ferrietkralen plaatsen, maar dan wordt het wat complexer).

Ik heb wel een functie ingebouwd die het resetlijntje 0,5 sec. laag trekt, zodra de signaalsterkte enige tijd op zijn laagst is. Ik heb gemerkt dat de SIM800 anders niet meer zelf online komt. Moet er wel bij zeggen dat de signaalsterkte bij mij thuis minimaal is en het antennetje dat ik gebruik ook erg klein is. Misschien dat hij uiteindelijk zelf er wel weer uitkomt, maar dat duurt dan langer dan een half uur ofzo.
Ik ben hier inmiddels eindelijk toe geraakt, helaas werkt (nog) niet alles perfect.
Zelf gebruik ik een aparte 7.5V 1,5A stekkervoeding voor de SIM800, waarbij ik middels een LM2596 de spanning verlaag naar ~4,1V. De Arduino zelf is gewoon via de USB van mijn laptop gevoed.

Via de serial port kan ik gewoon AT commando's naar de gsm module sturen dus dat is alvast prima. Hierbij zie ik dat er mobiel netwerksignaalsterkte is, er ook netjes alle netwerken worden gevonden, en ook de PIN code van de simkaart unlocken gaat prima. Echter lukt het niet om op een netwerk te registreren (ook niet manueel via AT+CREG="provider"). De LED van de SIM800 blijft ook snel achter elkaar flikkeren, bij een registratie schijnt dat maar 1x om de 3 seconden te zijn.

Klinkt dit eventueel bekend? Of werkte alles bij jou meteen goed?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:53

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@sloth ik heb mijn 1e SIM800 zodanig mishandeld, dat hij op een gegeven moment ook dit soort gedrag ging vertonen. In jouw geval zou ik in ieder geval de pincode even helemaal uitzetten (even in een gewone GSM doen en daar uitzetten), dan is dat in ieder geval geen probleem, ondanks dat je pincode geaccepteerd lijkt te worden.

Daarna zou ik de voeding verdenken... Heb je de mogelijkheid om een dikke elco (bv. 2200 uF, liefst low esr) dichtbij de voedingspinnen van de SIM800 te plaatsen? Een wat zwaardere voeding proberen zou ook handig zijn.
Verder kun je de module even terug naar fabrieksinstellingen zetten, AT cmd moet je even opzoeken.
En reset hem ook eens via de hardware reset input. Dat gaf bij mij ook vaak resultaat.

Ik weet nog steeds niet waardoor mijn SIM soms niet of pas na heel lange tijd zichzelf registreerde. Na een aansluitfout (te hoge kortstondige Vcc) deed hij dat helemaal nooit meer, leek erop dat alles nog werkte, behalve het zendgedeelte... Is het mogelijk dat er bij jou ook een hoge voedingsspanning op heeft gestaan?

Inmiddels heb ik een applicatie draaiend met zeer beperkte AT cmds, maar het werkt in ieder geval goed en stabiel. Zo af en toe krijg ik een status SMS en kan dan zien dat de SIM nog nooit langer dan 2 minuten offline is geweest, mogelijk zelfs nog nooit (draait nu een week of 3 continu).

Joepla wijzigde deze reactie 29-07-2018 20:30 (3%)

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Jboy1991
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Ik heb hier al een topic over gemaakt. Maar zag na het plaatsen deze forum pas

Hier nogmaals
quote:
Goedendag tweakers,

Ik ben op dit moment bezig met een projectje waarbij ik led strips gebruik.

Alleen loop ik nu tegen een vaag probleem aan.

Situatie is als volgt:
Ik heb achter mn bureau een wand gemaakt met ledjes erin (YouTube: Led muur achter bureau

Echter wanneer ik nu een tweede ledstrip met 81 ledjes eraan toevoeg is er niks aan de hand. Maar wanneer ik op een eigen pin voor eigen bediening toevoeg beginnen beide leds te knipperen.

Ik dacht eerst dat dit kwam omdat er te weinig voeding dan is, dus heb aan beide uiteinden ook weer een snoertje getrokken naar de voeding maar dit lost het probleem niet op.

Het aparte vind ik dat wanneer je dus twee ledstreps op elk een eigen pin aan wilt sturen dit op treed. Wanneer ik 1 led los koppel is het probleem weer voorbij.

de volgende code gebruik ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
#include <FastLED.h>

#define NUM_STRIPS 2
#define NUM_LEDS_PER_STRIP 100

byte brightness[NUM_LEDS_PER_STRIP];      // The brightness of each LED is controlled individually through this array
byte hue[NUM_LEDS_PER_STRIP];             // The hue of each LED is controlled individually through this array
byte startVal[NUM_LEDS_PER_STRIP];    // The startVal array helps to randomise the LED pattern
byte minHue =0;                 // Keeps the hue within a certain range - this is the lower limit
byte maxHue =80;                // Keeps the hue within a certain range - this is upper limit
byte maxBrightness = 255;       // Limits the brightness of the LEDs

CRGB leds[NUM_STRIPS][NUM_LEDS_PER_STRIP];

void setup() {
  FastLED.addLeds<WS2812B, 10,GRB>(leds[0], NUM_LEDS_PER_STRIP); //led strip
  FastLED.addLeds<WS2812B, 11>(leds[1], NUM_LEDS_PER_STRIP); //losse ledjes
  FastLED.clear();

for(int i = 0; i<NUM_LEDS_PER_STRIP; i++){
    startVal[i] = random8();
    hue[i] = random(minHue, maxHue);
  }

fill_solid(leds[0], NUM_LEDS_PER_STRIP, CRGB(255, 197, 143) ); // led strip voor bureauverlichting 

}

void fadeall(int lednum) { for(int i = 0; i < NUM_LEDS_PER_STRIP; i++) { leds[lednum][i].nscale8(250); } }

void loop() {

//leds bureau achter (wall)
  for(int i = 0; i<NUM_LEDS_PER_STRIP; i++){
    startVal[i]++;
    brightness[i] = sin8(startVal[i]);

leds[1][i] = CHSV(hue[i], 255, map(brightness[i],0,255,0,maxBrightness));

if(random(1000)<100){
      startVal[i] = startVal[i]+2;
    }

if(brightness[i] <3){
      hue[i] = random(minHue, maxHue); 
      minHue++;
      maxHue++;
    }
  }

FastLED.show();
  delay(10);
}

en ik gebruik de volgende led strips:
https://www.amazon.de/gp/...age_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 (voor de plaat achter bureau

https://www.amazon.de/gp/...age_o05_s00?ie=UTF8&psc=1 (voor led strip als bureau verlichting)

en als aansturing gebruik ik:
Eelegoo uno R3

filmpje hoe het er dan uitziet:

YouTube: Leds flikkeren

• solutionnl
Ik heb nogmaals mijn code doorgelopen, ik heb het nu grotendeels correct overgezet gekregen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
/*
Dalek voice effect using Wave Shield.  This is based on the adavoice sketch
with a lot of code & comments ripped out, so see that code for more insight,
parts list, etc.  This sketch doesn't do any pitch bending, just the Dalek
modulation...you'll need to perform your own monotone & British accent. :)
This should still let you play sounds off the SD card (voice effect stops
during playback), haven't tested, but worked in prior code this came from.
Written by Adafruit industries, with portions adapted from the
'PiSpeakHC' sketch included with WaveHC library.
*/

#include <WaveHC.h>
#include <WaveUtil.h>

SdReader  card;
FatVolume vol;
FatReader root;
FatReader file;
WaveHC    wave;
#define error(msg) error_P(PSTR(msg))  // Macro allows error messages in flash memory

#define ADC_CHANNEL 0 // Microphone on Analog pin 0

// Wave shield DAC: digital pins 2, 3, 4, 5

uint16_t in = 0, out = 0, xf = 0, nSamples; // Audio sample counters
uint8_t adc_save;

// WaveHC didn't declare it's working buffers private or static,
// so we can be sneaky and borrow the same RAM for audio sampling!
extern uint8_t
  buffer1[PLAYBUFFLEN],                   // Audio sample LSB
  buffer2[PLAYBUFFLEN];                   // Audio sample MSB
#define XFADE     16                      // Number of samples for cross-fade
#define MAX_SAMPLES (PLAYBUFFLEN - XFADE) // Remaining available audio samples

// Keypad information:
uint8_t
  rows[] = { A2, A3, A4, A5 }, // Keypad rows connect to these pins
  cols[] = { 6, 7, 8 },        // Keypad columns connect to these pins
  r      = 0,                  // Current row being examined
  prev   = 255,                // Previous key reading (or 255 if none)
  count  = 0;                  // Counter for button debouncing
#define DEBOUNCE 10            // Number of iterations before button 'takes'

// Keypad/WAV information.  Number of elements here should match the
// number of keypad rows times the number of columns, plus one:
const char *sound[] = {
  "breath" , "destroy", "saber"   , // Row 1 = Darth Vader sounds
  "zilla"  , "crunch" , "burp"    , // Row 2 = Godzilla sounds
  "hithere", "smell"  , "squirrel", // Row 3 = Dug the dog sounds
  "carhorn", "foghorn", "door"    , // Row 4 = Cartoon/SFX sound
  "startup" };                      // Extra item = boot sound

//////////////////////////////////// SETUP

void setup() {
  uint8_t i;

Serial.begin(9600);           

if(!card.init())             Serial.print(F("Card init. failed!"));
  else if(!vol.init(card))     Serial.print(F("No partition!"));
  else if(!root.openRoot(vol)) Serial.print(F("Couldn't open dir"));
  else {
    Serial.println(F("Files found:"));
    root.ls();
    // Play startup sound (last file in array).
    playfile(sizeof(sound) / sizeof(sound[0]) - 1);
  }

// Optional, but may make sampling and playback a little smoother:
  // Disable Timer0 interrupt.  This means delay(), millis() etc. won't
  // work.  Comment this out if you really, really need those functions.
  TIMSK0 = 0;

// Set keypad rows to outputs, set to HIGH logic level:
  for(i=0; i<sizeof(rows); i++) {
    pinMode(rows[i], OUTPUT);
    digitalWrite(rows[i], HIGH);
  }
  // Set keypad columns to inputs, enable pull-up resistors:
  for(i=0; i<sizeof(cols); i++) {
    pinMode(cols[i], INPUT);
    digitalWrite(cols[i], HIGH);
  }

startWrench();          // and start the Wrench effect
}

// As written here, the loop function scans a keypad to triggers sounds
// (stopping and restarting the voice effect as needed).  If all you need
// is a couple of buttons, it may be easier to tear this out and start
// over with some simple digitalRead() calls.

void loop() {

uint8_t c, button;

else               stopDalek();      // or stop voice effect
          count = 0;
        }
      }
    }
  }

// If no new sounds have been triggered at this point, restart Dalek...
    if(!wave.isplaying) startDalek();
  }
}

void playfile(int idx) {
  char filename[13];

Serial.print(F("Couldn't open file "));
    Serial.print(filename);
    return;
  }
  if(!wave.create(file)) {
    Serial.println(F("Not a valid WAV"));
    return;
  }
  wave.play();
}

//////////////////////////////////// DALEK MODULATION CODE

void startDalek() {

}

void stopDalek() {
}

// Dalek sound is produced by a 'ring modulator' which multiplies microphone
// input by a 30 Hz sine wave.  sin() is a time-consuming floating-point
// operation so instead a canned 8-bit integer table is used...the number of
// elements here takes into account the ADC sample rate (~9615 Hz) and the
// desired sine wave frequency (traditionally ~30 Hz for Daleks).
// This is actually abs(sin(x)) to slightly simplify some math later.

uint8_t  hi, lo, bit;
  int32_t  v; // Voice in
  uint16_t r; // Ring in
  uint32_t o; // Output

lo = ADCL;
  hi = ADCH;

// Issue result to DAC:
  }
  }
}

// As written here, the loop function scans a keypad to triggers sounds
// (stopping and restarting the voice effect as needed).  If all you need
// is a couple of buttons, it may be easier to tear this out and start
// over with some simple digitalRead() calls.

void loop() {

uint8_t c, button;

else               stopWrench();      // or stop voice effect
          count = 0;
        }
      }
    }
  }

if(!wave.isplaying) startWrench();
  }
}

void playfile(int idx) {
  char filename[13];

PgmPrint("Couldn't open file ");
    Serial.print(filename);
    return;
  }
  if(!wave.create(file)) {
    PgmPrintln("Not a valid WAV");
    return;
  }
  wave.play();
}

//////////////////////////////////// Wrench MODULATION CODE

void startWrench() {

Serial.println(pitch);

// Right now the sketch just uses a fixed sound buffer length of
  // 128 samples.  It may be the case that the buffer length should
  // vary with pitch for better results...further experimentation
  // is required here.
  nSamples = 128;
  //nSamples = F_CPU / 3200 / OCR2A; // ???
  //if(nSamples > MAX_SAMPLES)      nSamples = MAX_SAMPLES;
  //else if(nSamples < (XFADE * 2)) nSamples = XFADE * 2;

// WaveHC library already defines a Timer1 interrupt handler.  Since we
  // want to use the stock library and not require a special fork, Timer2
  // is used for a sample-playing interrupt here.  As it's only an 8-bit
  // timer, a sizeable prescaler is used (32:1) to generate intervals
  // spanning the desired range (~4.8 KHz to ~19 KHz, or +/- 1 octave
  // from the sampling frequency).  This does limit the available number
  // of speed 'steps' in between (about 79 total), but seems enough.

}

void stopWrench() {
}

Alleen deze laatste stukken samenvoegen lukt me niet.

Zou iemand me hier mee willen helpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

uint8_t  hi, lo, bit;
  int32_t  v; // Voice in
  uint16_t r; // Ring in
  uint32_t o; // Output

lo = ADCL;
  hi = ADCH;

// Issue result to DAC:
  }
  }
}

en deze :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75

buffer2[in] = ADCH;
}

uint16_t s;
  int      o2, i2, pos;

pos = nSamples + xf;
    inv = XFADE - w;
  } else {
  }

}
  }

}

solutionnl wijzigde deze reactie 31-07-2018 10:33 (78%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ResuCigam
  • Laatst online: 19:28
quote:
solutionnl schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:32:
Ik heb nogmaals mijn de voorbeeld code doorgelopen, ik heb het nu grotendeels correct overgezet gekregen.
code:
1
Voor de 3e keer dezelfde enorme lap demo code

Zoals je inmiddels achter gekomen bent is programmeren meer dan verschillende demo code aan elkaar plakken. Als je dit wilt laten werken kan je volgens mij twee dingen doen:
- Leren programmeren, en dan over een jaartje nog eens naar deze code kijken of je er al wat meer van snapt.
- Een ander het programma laten schrijven. En dat kan het beste via de rubriek vraag & aanbod.

We do what we must because we can.

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18:58

Vos

AFCA

Een noob vraag ;). Ik zou graag één (of twee) 4-axis joysticks willen gebruiken op mijn pc. Is dit mogelijk met Arduino?

Link naar joystick.

Vos wijzigde deze reactie 01-08-2018 09:30 (10%)

• sloth
  • Niet online
quote:
Joepla schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:01:
@sloth ik heb mijn 1e SIM800 zodanig mishandeld, dat hij op een gegeven moment ook dit soort gedrag ging vertonen. In jouw geval zou ik in ieder geval de pincode even helemaal uitzetten (even in een gewone GSM doen en daar uitzetten), dan is dat in ieder geval geen probleem, ondanks dat je pincode geaccepteerd lijkt te worden.

Daarna zou ik de voeding verdenken... Heb je de mogelijkheid om een dikke elco (bv. 2200 uF, liefst low esr) dichtbij de voedingspinnen van de SIM800 te plaatsen? Een wat zwaardere voeding proberen zou ook handig zijn.
Verder kun je de module even terug naar fabrieksinstellingen zetten, AT cmd moet je even opzoeken.
En reset hem ook eens via de hardware reset input. Dat gaf bij mij ook vaak resultaat.

Ik weet nog steeds niet waardoor mijn SIM soms niet of pas na heel lange tijd zichzelf registreerde. Na een aansluitfout (te hoge kortstondige Vcc) deed hij dat helemaal nooit meer, leek erop dat alles nog werkte, behalve het zendgedeelte... Is het mogelijk dat er bij jou ook een hoge voedingsspanning op heeft gestaan?

Inmiddels heb ik een applicatie draaiend met zeer beperkte AT cmds, maar het werkt in ieder geval goed en stabiel. Zo af en toe krijg ik een status SMS en kan dan zien dat de SIM nog nooit langer dan 2 minuten offline is geweest, mogelijk zelfs nog nooit (draait nu een week of 3 continu).
Bedankt voor je reactie!

Ik heb hier gisteren weer behoorlijk wat tijd aan gespendeerd, helaas zonder resultaat: de module reageert goed op AT commando's maar wil nog steeds niet registreren op een netwerk :|

Als voeding heb ik een labvoeding gebruikt op 4,1v die tot 3A kan geven. Tijdens het testen zag ik het hoogste piek stroomverbruik op 0,09A (na een AT+COPS=? waarbij de module actief naar mobiele netwerken zoekt) dus daar lijkt me het probleem ook niet meteen te liggen.

Wat ik nog heb geprobeerd is een reset, zowel via de RST pin als via AT CMD (AT+CFUN 0 AT+CFUN 1).
Als het goed is heeft de module nooit een hoge piekspanning gehad. Wel ben ik nog erg nieuw met solderen dus mogelijk is er net wat te veel hitte op gekomen wat hardware schade heeft veroorzaakt. Of ik heb gewoon pech met een DOA.

Ook heb ik nog wat getest met de gebruikte mobiele frequentieband (AT+CBAND?). Welke mode gebruik jij?

Tot slot wel goed om te horen dat die van jou wel al lange tijd stabiel werkt :) Ik denk dat ik het beste gewoon een nieuwe module haal om een hardware defect uit te sluiten. Mag ik vragen waar jij je modules hebt gekocht? Je hebt vast geen extra module over die ik van je over mag nemen? :P

• ResuCigam
  • Laatst online: 19:28
quote:
Vos schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 07:34:
Een noob vraag ;). Ik zou graag één (of twee) 4-axis joysticks willen gebruiken op mijn pc. Is dit mogelijk met Arduino?

Voorbeeld van joystick.
Dat lijkt er wel op: Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een snelle google levert bijvoorbeeld dit op.

We do what we must because we can.

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18:58

Vos

AFCA

quote:
ResuCigam schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:58:
[...]

Dat lijkt er wel op: Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een snelle google levert bijvoorbeeld dit op.
Bedankt, had wel gegoogled maar specifieker op dit type joystick. Ik zal er eens induiken.

• mcDavid
@Vos Zorg dat je een Arduino Leonardo, (pro-) Micro, of andere met Atmega32u4 neemt. Die kun je gemakkelijk gebruiken als input device.

@sloth Een zware voeding maakt het gebruik van condensatoren niet overbodig. De stroommeter op je labvoeding is echt niet snel genoeg kom kortstondige stroompieken van een paar milliseconden weer te geven. En hoe krachtig je voeding ook is, spanningsval over de kabels, connectoren en printsporen heb je altijd.

zcflevo.nl

• Joepla

Joepla

@sloth De stroom die je meet, is vast niet de stroom tijdens zenden. Juist dan verwacht je voedingsproblemen, niet zozeer bij het scannen naar netwerken, dat levert geen pieken op. Zoals mcDavid al opmerkt en ik ook al hierboven schreef, zet eens een elco over de voeding, zo dicht mogelijk bij je module.
Ik vraag me echter af of dit het is, je zou een reset van de module verwachten als hij wil zenden en dat gebeurt niet volgens jou? (Je ziet de LED dan even stoppen met knipperen waarna hij weer opnieuw begint)

Ik heb deze, die kun je met 5V voeden en is ietsje duurder dan de kale SIM800. Ik heb er helaas geen over. Als je via Ali Standard Shipping laat sturen, heb je hem vaak binnen 2 weken in huis.

Ik heb de module in 1e instantie zonder aanpassingen gebruikt. Simkaartje erin, spanning erop en werken. Geen bandselectie oid.
Heb je de pincode nog uitgezet en de factory-instellingen toegepast zoals ik adviseerde?

Probeer ook eens een andere locatie: bovenste verdieping, even naar buiten oid.

Joepla wijzigde deze reactie 02-08-2018 13:39 (3%)

• sloth
  • Niet online
Ik heb inmiddels op jullie advies getest met een elco, helaas met hetzelfde resultaat als voorheen. Ook de pincode uitzetten en factory instellingen helpen niet.

Zoals jullie misschien al merken is Arduino, en elektronica in het algemeen, nieuw voor me. Klopt het volgend schema van mijn proefopstelling? Bedoelen jullie dit met de elco zo zicht mogelijk bij de gsm module plaatsen?

https://i.imgur.com/5p8poxd.png

De blauwe kabel komt samen in een Wago steekklem die GND van Arduino, de - van het breadboard en de GND van de SIM800l module met elkaar verbinden.

Pin layout is verder (vanaf SIM800l bekeken)
GND > GND
VCC > breadboard net naast de + pool van de elco
TX > TX Arduino (pin 7)
RX > RX Arduino (pin 8

Als stroomvoorziening gebruik ik eerst een 7.5V 1,5A voeding die vervolgens door een LM2596 op 4,1V wordt gelimiteerd.

• Lennyz
-

Lennyz wijzigde deze reactie 04-08-2018 11:43 (99%)

• Joepla

Joepla

@sloth lijkt me niet verkeerd, hoewel ik Tx aan Rx zou verwachten en vv. Maar als hij communiceert, dan zal het zo wel ok zijn. Probeer wel om de elco zo dicht mogelijk bij de SIM te plaatsen en monteer er ook eens een vóór de LM.

Als je de signaalsterkte uitleest, wat voor waarde krijg je dan?
Let ook eens op of de LED regelmatig knippert, of dat er af en toe een langere pause in zit. Dat zou dan toch wijzen op een reset.

• SToRM666
Welke van de onderstaande stroomdraden zijn het beste om te gebruiken?

https://www.modelbouwshop...d/zwart-pvc-draad-e50511/

https://www.allekabels.nl...1289856/montagedraad.html

Lijken redelijk hetzelfde? Of zijn ze beide niet goed? Tips zijn altijd welkom, liefst wel op een rol.

SToRM666 wijzigde deze reactie 05-08-2018 21:02 (11%)

• Valen_76
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 03:21
De een kan meer stroom doorvoeren dan de ander. De ander is weer flexibeler. Licht aan de gewenste toepassing. Let op de koper kern afmeting. 0,14mm^2 flexibele kern vs 0,5 mm^2 solide kern (lijkt het althans)

• warcow
Net klaar met een 'fuel gauge' die bijhoudt hoe vol de accu van mijn bestuurbare auto nog is adhv voltage. Is een arduino pro mini met 0.96" oled schermpje. Komt in de FPV tonka die ik aan het bouwen ben.

Daarnaast ook onlangs de fan van mijn esc temperatuur geregeld met een arduino. Die gaat nu alleen aan als de esc echt warm wordt. (en dan in 2 stappen zodat hij niet direct een pokke herrie maakt)

warcow wijzigde deze reactie 08-08-2018 13:45 (8%)

• tsjoender
quote:
warcow schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:45:
Net klaar met een 'fuel gauge' die bijhoudt hoe vol de accu van mijn bestuurbare auto nog is adhv voltage. Is een arduino pro mini met 0.96" oled schermpje. Komt in de FPV tonka die ik aan het bouwen ben.

[video]
Cool! Heb je een library gebruikt om zo'n gauge te tekenen op dat scherm? Welke?

• warcow
quote:
tsjoender schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:46:
[...]

Cool! Heb je een library gebruikt om zo'n gauge te tekenen op dat scherm? Welke?
Hieronder een voorbeeld waar ik ook naar heb gekeken:
http://jume-maker.blogspo...d-display-gauge-with.html

Heb ongeveer 95% van mijn code ge-copy-paste van andere projecten (ik snap nooit waarom sommige mensen het wiel zo graag opieuw willen uitvinden :P ).

Mijn uiteindelijke code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
#include "U8glib.h"
U8GLIB_SSD1306_128X64 u8g(U8G_I2C_OPT_NONE|U8G_I2C_OPT_DEV_0);
const int numReadings = 25;
int readings[numReadings];      // the readings from the analog input
int readIndex = 0;              // the index of the current reading
int total = 0;                  // the running total
int average = 0;                // the average
int xmax=128;                                  
int ymax=62;                                   
int xcenter=xmax/2;                            
int ycenter=ymax/2+10;                        
int arc=ymax/2;                             
int angle=0;                                   
char* label[] = {"FUEL","COOLANT","INTAKE", "VOLT"};  
int labelXpos[] = {53, 45, 49, 53};                     
#define potmeterPin A2                             
int p, w, m,a=10;
u8g_uint_t xx=0;
void gauge(uint8_t angle) {
  // draw border of the gauge
  if (w<0){
    w=0;
  }
  u8g.drawCircle(xcenter,ycenter,arc+6, U8G_DRAW_UPPER_RIGHT);
  u8g.drawCircle(xcenter,ycenter,arc+4, U8G_DRAW_UPPER_RIGHT);
  u8g.drawCircle(xcenter,ycenter,arc+6, U8G_DRAW_UPPER_LEFT);
  u8g.drawCircle(xcenter,ycenter,arc+4, U8G_DRAW_UPPER_LEFT);
  // draw the needle
  float x1=sin(2*angle*2*3.14/360);           
  float y1=cos(2*angle*2*3.14/360); 
  u8g.drawLine(xcenter, ycenter, xcenter+arc*x1, ycenter-arc*y1);
  u8g.drawDisc(xcenter, ycenter, 5, U8G_DRAW_UPPER_LEFT);
  u8g.drawDisc(xcenter, ycenter, 5, U8G_DRAW_UPPER_RIGHT);
  u8g.setFont(u8g_font_chikita); 
  // show scale labels
  u8g.drawStr( 20, 42, "0");                   
  u8g.drawStr( 25, 18, "25");
  u8g.drawStr( 60, 14, "50");
  u8g.drawStr( 95, 18, "75");
  u8g.drawStr( 105, 42, "100"); 
  // show gauge label
  u8g.setPrintPos(labelXpos[0],32);            
  u8g.print(label[0]); 
  // show digital value and align its position
  u8g.setFont(u8g_font_profont22);             
  u8g.setPrintPos(54,60);
  if (w<10){                              
    u8g.print("0");
  }
  if (w>99) {                                  
    u8g.setPrintPos(47,60);
  }
  u8g.print(w);
}
void setup(void) {
  for (int thisReading = 0; thisReading < numReadings; thisReading++) {
  readings[thisReading] = 0;
  }
  u8g.setFont(u8g_font_chikita);
  u8g.setColorIndex(1);                        
  // assign default color value
  if ( u8g.getMode() == U8G_MODE_R3G3B2 ) {
    u8g.setColorIndex(255);                    
  }
  else if ( u8g.getMode() == U8G_MODE_GRAY2BIT ) {
    u8g.setColorIndex(3);                      
  }
  else if ( u8g.getMode() == U8G_MODE_BW ) {
    u8g.setColorIndex(1);                      
  }
  else if ( u8g.getMode() == U8G_MODE_HICOLOR ) {
    u8g.setHiColorByRGB(255,255,255);
  }
}
void loop(void) { 
    // subtract the last reading:
  total = total - readings[readIndex];
  // read from the sensor:
  readings[readIndex] = analogRead(potmeterPin);
  // add the reading to the total:
  total = total + readings[readIndex];
  // advance to the next position in the array:
  readIndex = readIndex + 1;

// if we're at the end of the array...
  if (readIndex >= numReadings) {
    // ...wrap around to the beginning:
    readIndex = 0;
  }

// calculate the average:
  average = total / numReadings;

//p = analogRead(potmeterPin); 
 p = average;                 
 w = map(p,472,604,0,100);  //Change the first 2 numbers to calibrate voltage to 0-100%             
 m = map(p,472,604,0,90);   //Change the first 2 numbers to calibrate voltage to 0-100%                   
  // show needle and dial
  xx = m;                                    
  if (xx<45){                                
    xx=xx+135;
  }
  else if (xx>135){
    xx=135; //below 0 should keep pointing at 180 degrees
  }
  else if (xx>90){
    xx=45; //above 100 should keep pointing at 0 degrees
  }
  else {
    xx=xx-45;
  } 
  // picture loop
  {
    u8g.firstPage(); 
    do {             
      gauge(xx);
    }
    while( u8g.nextPage() );
  }
}

• Joepla

Joepla

@warcow mooi gemaakt! Hoe is de afleesbaarheid van dit schermpje bij dag/zonlicht?

Ik zoek een scherm om een aantal zaken zichtbaar te maken op mijn motor (GPS snelheid, G-krachten, kompas, etc.) en zou dit het liefst ook grafisch willen. Ik kijk nu nog naar LCD schermpjes om de leesbaarheid overdag te garanderen.

• SToRM666
quote:
Valen_76 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:35:
De een kan meer stroom doorvoeren dan de ander. De ander is weer flexibeler. Licht aan de gewenste toepassing. Let op de koper kern afmeting. 0,14mm^2 flexibele kern vs 0,5 mm^2 solide kern (lijkt het althans)
Voor een wekker met een ledstrip eraan vast. Qua dikte mogen de kabels hetzelfde zijn als degene die standaard in zo'n Arduino pakket zitten, dus dan kan ik de dunste wel nemen denk ik?

• warcow
quote:
Joepla schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:59:
@warcow mooi gemaakt! Hoe is de afleesbaarheid van dit schermpje bij dag/zonlicht?

Ik zoek een scherm om een aantal zaken zichtbaar te maken op mijn motor (GPS snelheid, G-krachten, kompas, etc.) en zou dit het liefst ook grafisch willen. Ik kijk nu nog naar LCD schermpjes om de leesbaarheid overdag te garanderen.
Heb het nog niet onder vol zonlicht bekeken, doe ik binnenkort wel even. Ik verwacht dat het wel redelijk is want OLED. :)

Edit: In daglicht met veel zon is het heel goed te doen maar die van mij heeft wat een matte laag, als ik hem zo hou dat de zon mijn ogen in reflecteert dan is het scherm helemaal opgelicht en niet meer afleesbaar.

warcow wijzigde deze reactie 09-08-2018 07:59 (16%)

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:31

Atmoz

Techno!!

quote:
warcow schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:46:
[...]

Heb het nog niet onder vol zonlicht bekeken, doe ik binnenkort wel even. Ik verwacht dat het wel redelijk is want OLED. :)

Edit: In daglicht met veel zon is het heel goed te doen maar die van mij heeft wat een matte laag, als ik hem zo hou dat de zon mijn ogen in reflecteert dan is het scherm helemaal opgelicht en niet meer afleesbaar.
Heel gaaf gemaakt _/-\o_
Maar ben je voorzichtig met OLED in combinatie met (direct) zonlicht? Volgens mij is zonlicht voor OLED namelijk helemaal niet goed. C.q. tv's gaan ervan kapot....

Atmoz wijzigde deze reactie 09-08-2018 18:59 (68%)

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• Joepla

Joepla

quote:
warcow schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:46:
[...]
Ok thx. Reflectie is gewoon moeilijk, daar zijn weinig schermen tegen opgewassen. Zal toch eens kijken of ik er ook wat mee kan. De OLED schermpjes zijn alleen extreem klein, heb er nog 1 liggen van 1", maar nog nooit gebruikt.

• warcow
quote:
Joepla schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:00:
[...]

Ok thx. Reflectie is gewoon moeilijk, daar zijn weinig schermen tegen opgewassen. Zal toch eens kijken of ik er ook wat mee kan. De OLED schermpjes zijn alleen extreem klein, heb er nog 1 liggen van 1", maar nog nooit gebruikt.
Er zijn ook wat grotere schermen goed verkrijgbaar. Heb zelfs wel wat e-ink schermen gezien, misschien is dat ideaal voor buiten afleesbaar.. (ook goed zuinig)

• Joepla

Joepla

@warcow Ik kom ze zelden tegen, vaak zijn het dan TFT LCD's. Maar wie weet vind ik er een.
E-ink is denk ik wel een leuk alternatief, maar meestal erg slecht qua screen refresh (logisch) en op de motor wil ik graag direct resultaat, ipv. vertraagde of beperkte schermopbouw. Energieverbruik is uiteraard ook geen probleem.

• warcow
quote:
Joepla schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:17:
@warcow Ik kom ze zelden tegen, vaak zijn het dan TFT LCD's. Maar wie weet vind ik er een.
E-ink is denk ik wel een leuk alternatief, maar meestal erg slecht qua screen refresh (logisch) en op de motor wil ik graag direct resultaat, ipv. vertraagde of beperkte schermopbouw. Energieverbruik is uiteraard ook geen probleem.
1.3" OLED:
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

1.5" OLED: (vast ergens goedkoper te vinden)
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Of als je van een uitdaging houdt hier een 1.5" kleuren OLED schermpje:
https://nl.aliexpress.com...ontroller/1461252182.html

warcow wijzigde deze reactie 09-08-2018 14:41 (12%)

• Joepla

Joepla

@warcow Ruim 50% groter, dat geef ik toe, maar nog steeds een soort dikke postzegel ;)
Ik heb iets in gedachten van grofweg. 12 x 8 cm oid. Je moet je voorstellen dat er een aantal zaken tegelijkertijd moet worden weergegeven, grafisch danwel numeriek en de afstand tot je ogen is ca. 50 cm.

Zoiets bv:

Alleen bezet zo'n scherm vaak een berg I/O waardoor er niet zoveel overblijft voor sensoren...
(Liefst gebruik ik een Nano of daarmee compatible hardware)

• Valen_76
  • Laatst online: 28-01 03:21
quote:
SToRM666 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:04:
[...]

Voor een wekker met een ledstrip eraan vast. Qua dikte mogen de kabels hetzelfde zijn als degene die standaard in zo'n Arduino pakket zitten, dus dan kan ik de dunste wel nemen denk ik?
Ligt er aan hoeveel stroom er door die ledstrip heen gaat.De ledstrip zal je waarschijnlijk moeten voeden met dikkere kabels. Voor de aansturing via de innetjes van de arduino (die niet zoveel stroom leveren) zal de dunste prima zijn. Is de ledstrip met digitale aansturing of zijn het domme (RGB) leds met gedeelde anode/kathode?

• sloth
  • Niet online
quote:
sloth schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:13:
Ik heb inmiddels op jullie advies getest met een elco, helaas met hetzelfde resultaat als voorheen. Ook de pincode uitzetten en factory instellingen helpen niet.

Zoals jullie misschien al merken is Arduino, en elektronica in het algemeen, nieuw voor me. Klopt het volgend schema van mijn proefopstelling? Bedoelen jullie dit met de elco zo zicht mogelijk bij de gsm module plaatsen?

https://i.imgur.com/5p8poxd.png

De blauwe kabel komt samen in een Wago steekklem die GND van Arduino, de - van het breadboard en de GND van de SIM800l module met elkaar verbinden.

Pin layout is verder (vanaf SIM800l bekeken)
GND > GND
VCC > breadboard net naast de + pool van de elco
TX > TX Arduino (pin 7)
RX > RX Arduino (pin 8

Als stroomvoorziening gebruik ik eerst een 7.5V 1,5A voeding die vervolgens door een LM2596 op 4,1V wordt gelimiteerd.
Ik heb inmiddels bovenstaande meer dan een week 'in productie' en het werkt tot nu toe feilloos :) Hierbij nog even mijn gouden tip (naast een tweede SIM800l die ik had gekocht): soldeer een elco meteen op de SIM800l (VCC en GND)!

@Joepla je had dus helemaal gelijk dat het aan de stroomvoorziening lag. Bedankt voor je hulp en tips die tot de oplossing hebben geleid :)

sloth wijzigde deze reactie 30-08-2018 18:15 (5%)

• Joepla

Joepla

@sloth Hee goed nieuws! Ja "dichterbij de voedingspinnen", kun je niet komen :)

Zelf had ik de elco op het experimenteerbord geprikt, in hetzelfde contact van Vcc. Maar dan heb je iets meer afstand en vooral de contactweerstand die niet meewerkt.
Zodra ik een definitief ontwerp bouw, zet ik over een aantal componenten altijd wel een condensator. Dat vookomt veel gedoe en vooral met dunne draadjes is dat vaak een eenvoudige oplossing.

• Emielvanputten
  • Laatst online: 22:58
Goede middag vanuit een warm en zonnig spanje.

ik heb binnen kort een projectje voor het aansturen van de volgende systemen.

pomp zwembad verwarming
pomp zwembad+filter
en elektrolyse apparatuur voor een zout water zwembad. (pomp&filter moeten altijd samen met de elektrolyse draaien)

Dit wil ik ongeveer gaan maken, en door dit filmpje kwam ik ook op het idee

dit is het idee.

ik wil 2 temp sensoren plaatsen,
1 in de slang van de aanvoer en 1 in de slang van de retour deze noem ik even a en b

0800uur activeert de tijdschakelaar de pomp.
na 5 min bepaald het sinaal van A en of B of de pomp aan mag blijven of dat hij uit moet

A meet minder dan max temp zwembad = pomp blijft lopen
A meet meer dan max temp zwembad=pomp gaat uit

B meet minder dan A= pomp gaat uit
B meet meer dan A= pomp blijft lopen

zo voorkom ik dat het zwembad naar 50 graden opwarmt en de pomp onnodig loopt.
en zo voorkom ik een draaiende pomp wanneer de warmte overdracht naar de slangen niet hoog genoeg is.
verder wil ik de pomp en filter nachts laten draaien+ overdag elk uur 15 min om het warme water te vermengen met het koude water bij de bodem.

Nu heb ik nog geen vragen, ik moet alles nog bestellen en leren te programmeren.
maar mochten jullie zien dat ik ergens overheen kijk, dan hoor ik het natuurlijk graag.

• SToRM666
Even het stof eraf blazen. Mijn eigen wakeup-light project lag ook wat stil, mede omdat ik nu in de fase zit dat ik alles in elkaar moet gaan zetten en solderen en dat is wat minder mijn ding.

Onderstaand de opstelling zoals die tot voor kort was (enkel de MP3 module zat er op de foto even niet in):

Ik heb enorm veel kabels weg kunnen halen door de shield met de 5 knoppen te gebruiken, het nadeel is wel dat de digitale knoppen beter reageren. Ik hoop deze analoge knoppen dus nog wat te kunnen "fine-tunen". Ook gebruik ik nu de nano wat wel erg handig is. De losse draden rechts zijn voor de LED strip.

Om mijn behuizing zo klein mogelijk te krijgen wilde ik de pinnen die naar de zijkant uitstaken bij het LED display los solderen en dan naar achter laten wijzen, maar aangezien ik nog niet zo handig was met solderen ging dit niet helemaal zoals gepland. Ik had het op den duur dus wel voor elkaar dat de pinnen naar achteren staken, maar het display deed eigenlijk niet meer wat ik wilde (enkel alles aan of uit).

Ik heb dan maar een nieuwe besteld bij Aliexpress (kost minder dan 4 euro), maar nu kreeg ik ook nog het idee om eens te proberen het eerste segment los te zagen om te zien of het dan wel weer werkt.

Het originele display:

En ja hoor, het werkt weer :D En nu dus met de bedrading naar achteren.

Ik denk dat ik het wel zo ga houden, aangezien de wekker nu dan nog een stuk smaller gemaakt kan worden en het vierde segment van de LED gebruikte ik eigenlijk toch niet. Dus nog een beetje uitlijnen en dan is het wel prima :)

De rode knop op het breadboard is trouwens de tijdelijke snooze knop, maar daar heb ik ondertussen ook een LED-knop voor die oplicht als het alarm afgaat (kwestie van de snooze knop goed te kunnen vinden in het donker :D):

Wel jammer dat de panelen er niet helemaal recht op zitten, maar het display komt toch achter een donker plexiglas, dus ik ga er maar niet meer aan solderen.

SToRM666 wijzigde deze reactie 06-10-2018 19:00 (4%)

• Joepla

Joepla

Heb een tijdje weinig met de Arduino's gedaan, maar nu de draad weer opgepakt. Wie hier wat langer meeleest, weet dat ik aan het tobben was met het schrijven naar EEPROM. Ik had regelmatig dat variabelen in dit geheugen na een paar keer opstarten corrupt waren. Ook het prog zelf was erg vaak stukgeschreven.

Ik had het vermoeden dat dit kwam door een brown-out, een situatie waarbij de processor ongedefinieerde acties doet, doordat de voedingsspanning te laag is (dat gebeurt iedere keer zodra je de voeding wegneemt).
Nu hebben Atmega's de mogelijkheid om dit te detecteren en zichzelf hiertegen te beschermen. Niet iedere Arduino Nano (althans de Chinese die ik heb) heeft deze feature standaard aan staan.

Ik ben een tijdje bezig geweest om de Optiboot bootloader erin te schieten, waarbij zowel brown-out werkt, maar waarbij je ook de watchdog-functionaliteit kunt gebruiken (ook dit werkt vaak niet out-of-the-box).
Ik kreeg echter altijd de melding dat de "signature" niet klopte. Uiteindelijk heb ik dat op kunnen lossen door:

1) in de Arduino programmeeromgeving "verbose" ('"uitgebreid") aan te zetten. File -> Preferences -> Verbose

2) de bootloader proberen te uploaden (lukt niet) en dan te kijken welke signature de Nano heeft, dit wordt zichtbaar door de Verbose-optie in te schakelen

3) de avrdude.conf file (tijdelijk) aan te passen naar deze signature (meestal alleen de laatste van de 3 HEX waardes)

Hierna flasht Optiboot wel en werken beide features zonder problemen. Heb de Nano enkele tientallen keren opnieuw opgestart. EEPROM -inhoud blijft intact, prog start iedere keer netjes op.

• SToRM666
Schrijven naar EEPROM zou ik ook nog wel handig vinden, aangezien ik nu telkens alles opnieuw moet instellen van zodra de spanning eraf gaat.

SToRM666 wijzigde deze reactie 16-10-2018 18:53 (7%)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
hier ook recent de draad weer opgepakt.. project wat ook wel 2 jaar stil gelegen heeft..

alleen nou nog eens uitvogelen waarom die maar 1 neopixel strip goed wil laten werken en de 2de op een andere pin met functies niet

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• SToRM666
Ik heb me de laatste week vooral bezig gehouden met de behuizing. Ik zag hier eerst tegenop, want ik heb dit nog nooit echt gedaan, maar ik vind het wel erg leuk om te doen en om alles samen te zien komen :)

Wat passen en meten:

Alles uit de losse hand , dus ik was blij verrast dat het allemaal al relatief goed paste:

De knoppen inbouwen:

De knoppen lagen door de dikte van het materiaal wat diep, maar dat heb ik mooi op kunnen lossen:

En eens testen met een stukje plexiglas, ik heb al een mooi uitgesneden stuk liggen:

Ik ben tot nu toe zeer tevreden met het resultaat. Ik ga de kieren dicht plamuren en de randen mooi opschuren en dan de behuizing zwart spuiten. Ik ga nu eerst alles beginnen passen en solderen voordat ik ga lijmen. Wordt vervolgd :)

• Joepla

Joepla

SToRM666 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:53:
Schrijven naar EEPROM zou ik ook nog wel handig vinden, aangezien ik nu telkens alles opnieuw moet instellen van zodra de spanning eraf gaat.
Eigenlijk onmisbaar voor sommige zaken. Soms gaat de spanning eraf zonder dat je dat wilt (netspanningsuitval, komt weinig voor, maar toch...). En best makkelijk te maken.

Cool project trouwens! Ik denk erover om een Nixie-klok te gaan bouwen, op basis van de GPS tijd.

Joepla wijzigde deze reactie 16-10-2018 22:13 (15%)

• SToRM666
Bedankt! Ik ga er eens naar kijken, is inderdaad eigenlijk onmisbaar :)

Die Nixie-klok ziet er ook wel goed uit.

SToRM666 wijzigde deze reactie 16-10-2018 22:40 (23%)

• SToRM666
Ondertussen weer wat verder gewerkt aan de wekker. De behuizing was al vrij ver klaar, maar ik heb me de laatste tijd vooral gericht op het passend krijgen van alle componenten in de behuizing, dat bleek namelijk toch wat krap te zijn. Ik heb ruimte kunnen winnen door een extra laag te maken, waardoor ik minder spacers nodig had voor de compontenten, maar dan kwam de Nano wat te hoog te liggen, maar dat heb ik ook op kunnen lossen:

En na nog wat tweaken is dit het resultaat:

En dit weekend een poging gedaan om alles zo compact mogelijk te solderen. Ik heb weinig ervaring met solderen, maar het is aardig gelukt en alles werkte direct, dus ik ben dik tevreden :)

Nu alles nog in de behuizing zien te krijgen...
Onderstaand nog een preview op de werkende klok. Het zwarte plexiglas geeft wel een erg mooi effect, het lijkt dan net of er een oled scherm in zit :D

Dit was het weer, updates volgen later.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Het ziet er naar uit dat de ethernet-module die ik altijd graag gebruikte (met W5500 chip) en gewoon direct passend op een Arduino Uno of MEGA niet meer wordt gemaakt :(

Ik vraag mij af: weten jullie nog ergens een winkel welke deze (de originele van Arduino) nog verkoopt? Graag zou ik er nog wat inslaan voordat ze dadelijk helemaal nergens meer te krijgen zijn.

[edit]

En verder vraag ik me af hoe jullie dat (in de toekomst) gaan doen? Stel je hebt een Arduino MEGA2560, en je wilt hier ethernet op maken, welke ethernet-module moet je dan nemen? Ze worden niet meer geproduceerd, dus ben je dan verplicht om die nep prullen uit China te nemen? :?

Atmoz wijzigde deze reactie 29-10-2018 08:34 (28%)

MSI Z170A GAMING M5 :: i7-6700K :: 32GB DDR4 :: 2x 512GB Samsung 950Pro raid0 :: GTX 1080Ti :: LG 32UD99 32" 4K HDR :: Logitech G series gaming gear

• mcDavid
Da's toch dat ding wat duurder is dan een Raspberry Pi? Ik zou in zo'n geval dan een Raspberry Pi gebruiken :P.

zcflevo.nl

• tsjoender
Atmoz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:26:
Het ziet er naar uit dat de ethernet-module die ik altijd graag gebruikte (met W5500 chip) en gewoon direct passend op een Arduino Uno of MEGA niet meer wordt gemaakt :(

Ik vraag mij af: weten jullie nog ergens een winkel welke deze (de originele van Arduino) nog verkoopt? Graag zou ik er nog wat inslaan voordat ze dadelijk helemaal nergens meer te krijgen zijn.

[edit]

En verder vraag ik me af hoe jullie dat (in de toekomst) gaan doen? Stel je hebt een Arduino MEGA2560, en je wilt hier ethernet op maken, welke ethernet-module moet je dan nemen? Ze worden niet meer geproduceerd, dus ben je dan verplicht om die nep prullen uit China te nemen? :?
Die Chinese shields hoeven echt niet zo slecht te zijn hoor :). Maar Adafruit heeft kwaliteitsproducten en een Ethernet shield:

https://www.adafruit.com/product/2971

• Joepla

Joepla

Atmoz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:26:
...Ze worden niet meer geproduceerd, dus ben je dan verplicht om die nep prullen uit China te nemen? :?
Wat Arduino-spulletjes betreft, heb ik alleen maar CN versies. Al een aantal leuke projectjes mee gebouwd, zelfs professionele toepassingen. Zelden zoveel pret gehad voor zo weinig kosten.

Kun je misschien aangeven waarom het "prullen" zijn?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

mcDavid schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:31:
Da's toch dat ding wat duurder is dan een Raspberry Pi? Ik zou in zo'n geval dan een Raspberry Pi gebruiken :P.
Hmzzz, daar heb ik nog maar weinig mee gespeeld eigenlijk.
Ik dacht eigenlijk dat ze sowieso (veel) duurder waren, en ook té krachtig voor de toepassingen die ik voor ogen heb. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er eens naar te kijken :)
tsjoender schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:39:

Die Chinese shields hoeven echt niet zo slecht te zijn hoor :).
Het hoeft natuurlijk niet nee, maar het komt toch zéér geregeld voor. Ik heb in het verleden heel wat stapels Arduino's, shields, sensoren en weet ik wat allemaal laten komen uit China, maar uiteindelijk was ik er helemaal klaar mee. Veel (gedeeltelijk) defecte Arduino boards, shields die al bij aankomt DOA waren en weer andere shields die er binnen enkele maanden al mee ophielden. Doorgefikte componenten. En dan heb ik het hele verhaal over alternatieve/niet goed werkende drivers nog niet genoemd. Uiteindelijk zorgt dat er allemaal voor dat je de zin ervan over gaat. Hoeveel uren (dagen...weken!) ik vroeger in m'n studententijd niet ben "kwijtgeraakt" aan klooien met drivers of uiteindelijk toch een kapot board....

Heb zojuist nog eens (naar aanleiding van jullie reacties hier :P :D) wat "nep" EthernetShields en Arduino's uit de kast gepakt. Krijg geen een werkende combinatie gemaakt. Bij 1 Arduino werkt het alleen als ik hard op de printplaat druk... Dat zie ik heel vaak bij dat spul uit China: losse of halve soldeerverbindingen waardoor e.e.a. slecht contact maakt.
Maar Adafruit heeft kwaliteitsproducten en een Ethernet shield:

https://www.adafruit.com/product/2971
Thanks!
Ik had na lang zoeken vandaag ook nog ergens een (NL) website gevonden :)
Joepla schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:05:

Wat Arduino-spulletjes betreft, heb ik alleen maar CN versies. Al een aantal leuke projectjes mee gebouwd, zelfs professionele toepassingen. Zelden zoveel pret gehad voor zo weinig kosten.

Als het allemaal werkt is het inderdaad fantastisch dat je met zulke goedkope dingen zo'n sjieke projecten kunt maken. Daar ben ik het volledig mee eens.
Maar ik heb inmiddels zo ontzettend veel van dat spul dat ik echt heel goed het verschil tussen "echt" en "nep" merk. Er is me werkelijk nog nooit een originele Arduino kapot gegaan of iets aan de hand mee gehad. Dus uiteindelijk is goedkoop hierbij duurkoop, want ik ben er én langer mee bezig om het aan de praat te krijgen, en ik moet uiteindelijk toch nog een "originele" kopen omdat die andere defect gaat.

• Joepla

Joepla

@Atmoz Ok... Ik heb die ervaring niet zo. Wat ik wel doe, is goed kijken naar de productfoto's op bv. Ali. Als ik daarop al zie dat een smd-chipje handmatig is gesoldeerd, kijk ik verder. Heb een keer een RFID bordje gehad, waarop zo'n chip slordig was geplaatst. Na een behandeling met de verfstripper (heb hier geen echte heteluchtspulletjes ;) ) deed hij het pas. En na 2 jaar 24/7 nog steeds.

Ook de Nano's heb je in die kwaliteit. Hoewel ik er een paar van heb en het wel gewoon doen, hou ik die apart om mee te experimenteren. Voor een paar cent meer heb je de betere, machinale versie en die hebben met zijn allen hier wel enkele 10-duizenden probleemloze draaiuren denk ik.

Driverproblemen zijn hier beperkt gebleven tot de CH340. I2C devices zitten nog wel eens op een ander adres dan verwacht. Verder wel wat zitten prutsen met Optiboot (signature probleem), maar daar ben ik uiteindelijk wel uitgekomen.

• mcDavid
Atmoz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:36:
[...]
Hmzzz, daar heb ik nog maar weinig mee gespeeld eigenlijk.
Ik dacht eigenlijk dat ze sowieso (veel) duurder waren, en ook té krachtig voor de toepassingen die ik voor ogen heb. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er eens naar te kijken :)
Sja ligt eraan wat je wilt doen natuurlijk. Maar als je een toepassing met ethernet hebt, is een RPi al snel een heel stuk praktischer dan een Arduino.

Enige voordeel van Arduino (of een andere µc) is, naast de kosten, het ontzettend veel lagere energieverbruik en het realtime OS. Maar dat past beiden niet echt bij een combinatie met netwerktoepassingen...
Joepla schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:05:
[...]

Ik koop ook alles zo goedkoop mogelijk uit china, maar ik kan wel wat dingen noemen hoor:
- je krijgt (zeker met dit soort toepassingen) gegarandeerd kloons met allerlei rare bugs en instabiliteit. Laat staan dat je nooit weet of ze met de volgende driver-update nog werken...
- allerlei beveiliging en foolproofing (zoals terugstroombeveiliging, polyfuses, etc) wordt achterwege gelaten om de BOM te verkleinen. Staat volgens mij een paar pagina's terug nog een verhaal over van iemand die zijn USB-poorten op die manier gefrituurd had.
- print- en soldeerkwaliteit is vaak om te huilen. Laatst een setje cheap-ass arduino nano kloons van headers moeten voorzien, wat haast niet te doen was omdat de soldeereilandjes gewoon niet oplijnen met de boorgaten en aan één kant ook nog eens half afgesneden zijn omdat de print te krap gesneden is.

zcflevo.nl

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17:59
Vraagje voor de experts....

Ik wil een signaal genereren over 2 GPIO's een voorbeeld van mijn testje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#define button 3
#define lbell 4
#define rbell 5
#define edail 7
#define pdail 8  

// variables will change:
int buttonState = 0;         // variable for reading the pushbutton status

void setup() {

Serial.begin(9600);
   pinMode(lbell, OUTPUT);
   pinMode(rbell, OUTPUT);
   pinMode(button, INPUT);
}

void loop() { 
  // read the state of the pushbutton value:
  buttonState = digitalRead(button);

// check if the pushbutton is pressed. If it is, the buttonState is HIGH:
  if (buttonState == HIGH) {
    // turn LED on:
    Serial.println("doorbell button is pressed"); 
    digitalWrite(lbell, HIGH);
    delay(10);
    digitalWrite(lbell, LOW);
    delay(10);
    digitalWrite(rbell, HIGH);
    delay(10);
    digitalWrite(rbell, LOW);
    delay(10);      
  } else {

}
}

het laatst stukje moet ca. 25 keer herhaald worden. Daarna ca. 2 tot 3 seconden niets doen
En dit moet dan weer een keer of 3-4 herhaald worden. Een beetje zoals een telefoon zeg maar. (dat is het ook namelijk)

Beide pinnen mogen nooit gelijk hoog zijn. Bovenstaand voorbeeld heeft 10ms als tijd dat een pin hoog is. Dit staat nog niet helemaal vast Dit kan nog tussen de ca. 5 en 20ms varieren.

Tijdens het genereren van het signaal moet de arduino gewoon doorlopen en beschikbaar zijn voor signalen vanaf de radio (mysensors)

Hoe kan ik dit het beste oppakken? Uiteraard niet met delay, maar hoe dan wel?

• tsjoender
SuperKris schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 01:14:
Vraagje voor de experts....

Ik wil een signaal genereren over 2 GPIO's een voorbeeld van mijn testje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#define button 3
#define lbell 4
#define rbell 5
#define edail 7
#define pdail 8  

// variables will change:
int buttonState = 0;         // variable for reading the pushbutton status

void setup() {

Serial.begin(9600);
   pinMode(lbell, OUTPUT);
   pinMode(rbell, OUTPUT);
   pinMode(button, INPUT);
}

void loop() { 
  // read the state of the pushbutton value:
  buttonState = digitalRead(button);

// check if the pushbutton is pressed. If it is, the buttonState is HIGH:
  if (buttonState == HIGH) {
    // turn LED on:
    Serial.println("doorbell button is pressed"); 
    digitalWrite(lbell, HIGH);
    delay(10);
    digitalWrite(lbell, LOW);
    delay(10);
    digitalWrite(rbell, HIGH);
    delay(10);
    digitalWrite(rbell, LOW);
    delay(10);      
  } else {

}
}

het laatst stukje moet ca. 25 keer herhaald worden. Daarna ca. 2 tot 3 seconden niets doen
En dit moet dan weer een keer of 3-4 herhaald worden. Een beetje zoals een telefoon zeg maar. (dat is het ook namelijk)

Beide pinnen mogen nooit gelijk hoog zijn. Bovenstaand voorbeeld heeft 10ms als tijd dat een pin hoog is. Dit staat nog niet helemaal vast Dit kan nog tussen de ca. 5 en 20ms varieren.

Tijdens het genereren van het signaal moet de arduino gewoon doorlopen en beschikbaar zijn voor signalen vanaf de radio (mysensors)

Hoe kan ik dit het beste oppakken? Uiteraard niet met delay, maar hoe dan wel?
Voor MySensors kun je wait gebruiken:

https://www.mysensors.org/download/sensor_api_20

(even doorscrollen naar beneden naar "Waiting")

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:09
Welke nixie set is dit?
Joepla schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:10:
[...]

Eigenlijk onmisbaar voor sommige zaken. Soms gaat de spanning eraf zonder dat je dat wilt (netspanningsuitval, komt weinig voor, maar toch...). En best makkelijk te maken.

Cool project trouwens! Ik denk erover om een Nixie-klok te gaan bouwen, op basis van de GPS tijd.

[Afbeelding]

Galaxy S8

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:15

• SuperKris
tsjoender schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:12:
[...]

Voor MySensors kun je wait gebruiken:

https://www.mysensors.org/download/sensor_api_20

(even doorscrollen naar beneden naar "Waiting")
Oh wow... sinds wanneer zit die er in? Ik heb in het verleden al meerdere keren om delay heen lopen werken met millis en timer libraries enzo.

Weet jij toevallig ook of deze functie alleen voor mysensors en de radio werkt, of ook voor alle andere code en dus ook het uitlezen van pinnen.
Thanks, ik ben in principe bekend met millis, maar weet ook weer niet of dit de meest ideale manier is.

Ik ben vooral op zoek naar een methode om dit makkelijk dit signaal te creëren:

Tijd A is ca. 5 tot 25 ms. (nader te bepalen)
Tijd B is ca. 5 tot 25 ms. (nader te bepalen)
Tijd C is ca. 1000 tot 3000 ms. (nader te bepalen)

Periode 1 moet ca 10 tot 50 keer herhaald worden (nader te bepalen). Daarna wachten voor tijd C.
Daarna moet bovenstaand weer 2 tot 4 keer (nader te bepalen) herhaald worden.

Als ik even van het germiddelde uit ga zijn dat 4x25x4= 400 regels code. Dat is heel veel copy paste
Dat moet slimmer kunnen toch?

• tsjoender
SuperKris schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Oh wow... sinds wanneer zit die er in? Ik heb in het verleden al meerdere keren om delay heen lopen werken met millis en timer libraries enzo.

Weet jij toevallig ook of deze functie alleen voor mysensors en de radio werkt, of ook voor alle andere code en dus ook het uitlezen van pinnen.

[...]

Thanks, ik ben in principe bekend met millis, maar weet ook weer niet of dit de meest ideale manier is.

Ik ben vooral op zoek naar een methode om dit makkelijk dit signaal te creëren:

[Afbeelding]

Tijd A is ca. 5 tot 25 ms. (nader te bepalen)
Tijd B is ca. 5 tot 25 ms. (nader te bepalen)
Tijd C is ca. 1000 tot 3000 ms. (nader te bepalen)

Periode 1 moet ca 10 tot 50 keer herhaald worden (nader te bepalen). Daarna wachten voor tijd C.
Daarna moet bovenstaand weer 2 tot 4 keer (nader te bepalen) herhaald worden.

Als ik even van het germiddelde uit ga zijn dat 4x25x4= 400 regels code. Dat is heel veel copy paste
Dat moet slimmer kunnen toch?
Die wait is beschikbaar wanneer je de MySensors library include in je code. Dan kan je die aanroepen voor alles waar je een timeout in wilt bouwen.

• Joepla

Joepla

Geen idee. Het was gewoon een voorbeeld van een Nixieklokje. Ik wil alles zelf ontwerpen, programmeren en bouwen. Bouwpakketten zijn wel makkelijk, maar daar is voor mij wat te weinig uitdaging in.

Heb onlangs 6 stuks IN-8 buizen (new old stock) besteld in Rusland, buisvoeten, hoogspanningsvoedingtje, drivers, logica, etc. Nu nog tijd vinden, wordt een redelijk gepuzzel met schuifregisters e.d.

• Vuikie
Joepla schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:17:
[...]

Geen idee. Het was gewoon een voorbeeld van een Nixieklokje. Ik wil alles zelf ontwerpen, programmeren en bouwen. Bouwpakketten zijn wel makkelijk, maar daar is voor mij wat te weinig uitdaging in.

Heb onlangs 6 stuks IN-8 buizen (new old stock) besteld in Rusland, buisvoeten, hoogspanningsvoedingtje, drivers, logica, etc. Nu nog tijd vinden, wordt een redelijk gepuzzel met schuifregisters e.d.
Dat is wel het gaafst idd. Ik heb ook zelf alles ontworpen en geprogrammeerd.
Ben benieuwd wat jouw'n aanpak wordt en hoe je het op gaat bouwen. Je koopt een HV-voeding, dus die ontwerp je niet zelf (Heb ik wel gedaan O-) ) en schuif registers... hmm, ben benieuwd 8)

• Joepla

Joepla

@Vuikie Goed bezig! Inderdaad koop ik het HV printje kant en klaar, daaraan valt niet zo heel veel eer te behalen dacht ik, hoewel het wel mooi is dat jij dat ook zelf hebt bedacht!

Heb in grote lijnen in gedachten hoe eea moet gaan werken. Ik schuif de tijd (hh:mm:ss) in de registers en klok die dan in de Nixiedrivers. Ben er nog niet uit hoe ik synchroniseer: DCF77 is praktisch (niet zo heel veel over te vinden icm met Arduino), maar ook wel wat gevoelig voor (omgevings-)storingen (en HV voeding...). GPS zou moeten kunnen (simpel en erg goedkoop) evenals NTP.

Heb je toevallig een foto van je project?

• sloth
  • Niet online
Ik heb problemen met een Si7021 temperatuur en vochtigheidssensor die het niet meer doet.
De sensor werkte eerst (nadat hij wat tijd nodig had om te calibreren) prima met deze sketch:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
/***************************************************
  This is an example for the HTU21D-F Humidity & Temp Sensor

Designed specifically to work with the HTU21D-F sensor from Adafruit
  ----> https://www.adafruit.com/products/1899

These displays use I2C to communicate, 2 pins are required to
  interface
 ****************************************************/

#include <Wire.h>
#include "Adafruit_HTU21DF.h"

// Connect Vin to 3-5VDC
// Connect GND to ground
// Connect SCL to I2C clock pin (A5 on UNO)
// Connect SDA to I2C data pin (A4 on UNO)

Adafruit_HTU21DF htu = Adafruit_HTU21DF();

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  Serial.println("HTU21D-F test");

if (!htu.begin()) {
    Serial.println("Couldn't find sensor!");
    while (1);
  }
}

void loop() {
    float temp = htu.readTemperature();
    float rel_hum = htu.readHumidity();
    Serial.print("Temp: "); Serial.print(temp); Serial.print(" C");
    Serial.print("\t\t");
    Serial.print("Humidity: "); Serial.print(rel_hum); Serial.println(" \%");
    delay(500);
}

Ik ben toen wat andere sketches gaan proberen om via de PubSubClient library de sensor readouts via MQTT te kunnen versturen. Als het goed is is er niets aan de hardware of jumper kabels veranderd tijdens deze test.

Wat werkt er niet: de sensor lijkt niet meer herkend te worden en leest dus niets meer uit. Dit heb ik zowel getest door de bovenstaande sketch terug te flashen alsook via een andere sketch die van een verschillende library (Si7021.h) gebruik maakt.

Verder heb ik wat rondgezocht op het internet maar zonder resultaat. Kan iemand me op weg helpen? Of kan het gewoon zijn dat de sensor plots stuk is gegaan? :-(

• Vuikie
Joepla schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:44:

Heb je toevallig een foto van je project?
Uiteraard!
Klok 1
Nixie Finished

Klok 2
https://tweakers.net/ext/f/bU1rrmfT2yXquJCuSGaCRHDL/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/CnC0h88Od5moAbjXM5UZeooy/thumb.jpg

Debug opstelling ;)
Nixie time

Ook heb ik wel een tekening voor je met hoe ik het mainboard heb ontworpen:
https://tweakers.net/ext/f/8QJPkQMcz73QhnrtShjaHoXD/thumb.jpg

Alle info staat ook op Github: https://github.com/ajvuik...e/master/PCB/Fritzing/PDF

De eerste klok is met IN-12b's gemaakt, de 2de klok met Philips ZM1080 nixies en ben ik stiekum wel een beetje trots op omdat dat Neerlandsche nixies zijn :+ . Er is nog een 3de in de maak met IN-14 nixies...

• Joepla

Joepla

@Vuikie Ziet er goed uit!

Mijn buisjes zijn nog steeds onderweg vanuit Moskou. Als je naar de tracking kijkt, lijkt het wel alsof er 50 afdelingen hun stempeltje moeten zetten voordat het het land uit mag. Maar sinds gisteren dan toch eindelijk in NL. Hopelijk snapt de douane dat die ouwe buisjes geen drol waard zijn :P

Ik heb je schema nog niet in detail bekeken, maar zal dat wel doen. Er zijn 1000 manieren om dit project te bouwen, altijd leuk om te zien hoe anderen het doen.

• SuperKris
Nog een vraagje, ik ben onderstaande code aan het maken en er is 1 ding waar ik niet uit kom.

In het laatste stukje (Code for checking pusle dail and sending state trough serial) leest de code de status van een pin uit. Deze is constant hoog, en schakelt een x aantal keer naar 0. Momenteel telt en serial print hij elke verandering dus van hoog naar laag, en van laag naar hoog.

Als de pin dus 3 keer naar beneden getrokken wordt, zijn dat 6 veranderingen, en de teller staat dan op 6. Dit moet natuurlijk 3 zijn.

Ik wil dus de voorwaarde toevoegen dat hij alleen mag tellen een serial print mag doen als de waarde van hoog naar laag gaat. Wanneer ik dit probeer registered hij geen enkele puls meer.

Hoe los ik dit op?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
/// ##### mysensors setup ######
#define MY_DEBUG       // Enable debug prints to serial monitor
#define MY_RADIO_NRF24 // Enable and select radio type attached
#define CHILD_ID 8     // child ID numer for mysensors network

// ###### Include libaries #####
#include <SPI.h>
#include <MySensors.h>
#include <Bounce2.h>

// ###### I/O pin number setup ######
#define button 3       // input pin activated when doorbell button is pressed
#define edail 8        // input pin activated when dail is used (Enable Dail)
#define pdail 7        // input pin activated with each tick of the dail (Pulse Dial)
#define lbell 4        // output pin to swing bellh hamer left
#define rbell 5        // output Pin to swing bellh hamer right

// ##### Debouncer variables #####
Bounce debouncerButton = Bounce(); // Create button debouncer for doorbell button 
Bounce debouncerEdail = Bounce();  // Create button debouncer for Enable Dail
Bounce debouncerPdail = Bounce();  // Create button debouncer for Pulse Dial 
int valueButton = 0;
int oldValueButton = 0;
int valueEdail = 0;
int oldValueEdail = 0;
int valuePdail = 0;
int oldValuePdail = 0;
int dailCount = 0;

MyMessage msg(CHILD_ID,V_TRIPPED);

void setup()  
{  
//##### I/O pin function setup #####
  pinMode(button,INPUT);
  pinMode(edail, INPUT);
  pinMode(pdail, INPUT);
  pinMode(lbell, OUTPUT);
  pinMode(rbell, OUTPUT); 

// ##### Debouncer setup #####
  debouncerButton.attach(button);
  debouncerButton.interval(5);
  debouncerEdail.attach(edail);
  debouncerEdail.interval(5);
  debouncerPdail.attach(pdail);
  debouncerPdail.interval(10);
}

void presentation() {
  // Register binary input sensor to gw (they will be created as child devices)
  // You can use S_DOOR, S_MOTION or S_LIGHT here depending on your usage. 
  // If S_LIGHT is used, remember to update variable type you send in. See "msg" above.
  present(CHILD_ID, S_DOOR);  
}

//  Check if digital input has changed and send in new value
void loop() 
{
  debouncerButton.update();                        // Update debouncer for doorbell button
  int valueButton = debouncerButton.read();        // Set current value of doorbell button 
  debouncerEdail.update();                         // Update debouncer for enable dail
  int valueEdail = debouncerEdail.read();          // Set current value of enable dail
  debouncerPdail.update();                         // Update debouncer for pulse dail 
  int valuePdail = debouncerPdail.read();          // Set current value of pulse dail

// ##### Mysensors code to sent message ##### 
  if (valueButton != oldValueButton) {             // Check if the value of the button has changed 
     send(msg.set(valueButton==HIGH ? 1 : 0));     // Transmit the new value
     oldValueButton = valueButton;                 // Change old value so this doenst loop
  }
// ###### Code for checking enable dail and sending state trough serial  ######  
  if (valueEdail != oldValueEdail && valueEdail == HIGH) {          // Check if dail enable has changed AND if currently its currently activated
     Serial.println("dail is activated...");                        // Sent message 
     oldValueEdail = valueEdail;}                                   // Change old value so this doenst loop
     else if (valueEdail != oldValueEdail && valueEdail == LOW) {   // Check if dail enable has changed AND if currently its currently deactivated
     Serial.println("dail is deactivated...");                      // Sent message
     oldValueEdail = valueEdail;                                    // Change old value so this doenst loop
     dailCount = -1;
  }

// ###### Code for checking pusle dail and sending state trough serial ######
  if (valuePdail != oldValuePdail && valueEdail == HIGH) {
//     if (valuePdail = LOW) {
       dailCount++;
       Serial.print("Tick! Total ammout of pulses: ");
       Serial.println (dailCount); 
       oldValuePdail = valuePdail;                                    // Change old value so this doenst loop
//     } 
  }
//  Serial.println(valuePdail);  
}

• tsjoender
SuperKris schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:49:
Nog een vraagje, ik ben onderstaande code aan het maken en er is 1 ding waar ik niet uit kom.

In het laatste stukje (Code for checking pusle dail and sending state trough serial) leest de code de status van een pin uit. Deze is constant hoog, en schakelt een x aantal keer naar 0. Momenteel telt en serial print hij elke verandering dus van hoog naar laag, en van laag naar hoog.

Als de pin dus 3 keer naar beneden getrokken wordt, zijn dat 6 veranderingen, en de teller staat dan op 6. Dit moet natuurlijk 3 zijn.

Ik wil dus de voorwaarde toevoegen dat hij alleen mag tellen een serial print mag doen als de waarde van hoog naar laag gaat. Wanneer ik dit probeer registered hij geen enkele puls meer.

Hoe los ik dit op?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
#define CHILD_ID 8     // child ID numer for mysensors network

// ###### Include libaries #####
#include <SPI.h>
#include <MySensors.h>
#include <Bounce2.h>

#define button 3       // input pin activated when doorbell button is pressed
#define edail 8        // input pin activated when dail is used (Enable Dail)
#define pdail 7        // input pin activated with each tick of the dail (Pulse Dial)
#define lbell 4        // output pin to swing bellh hamer left
#define rbell 5        // output Pin to swing bellh hamer right

Bounce debouncerButton = Bounce(); // Create button debouncer for doorbell button 
int valueButton = 0;
int oldValueButton = 0;
int valueEdail = 0;
int oldValueEdail = 0;
int valuePdail = 0;
int oldValuePdail = 0;
int dailCount = 0;

MyMessage msg(CHILD_ID,V_TRIPPED);

void setup()  
{  
  pinMode(button,INPUT);
  pinMode(edail, INPUT);
  pinMode(pdail, INPUT);
  pinMode(lbell, OUTPUT);
  pinMode(rbell, OUTPUT); 

debouncerPdail.interval(10);
}

void presentation() {
  // Register binary input sensor to gw (they will be created as child devices)
  // You can use S_DOOR, S_MOTION or S_LIGHT here depending on your usage. 
  // If S_LIGHT is used, remember to update variable type you send in. See "msg" above.
  present(CHILD_ID, S_DOOR);  
}

//  Check if digital input has changed and send in new value
void loop() 
{
  debouncerButton.update();                        // Update debouncer for doorbell button
  int valueButton = debouncerButton.read();        // Set current value of doorbell button 
  debouncerEdail.update();                         // Update debouncer for enable dail
  int valueEdail = debouncerEdail.read();          // Set current value of enable dail
  debouncerPdail.update();                         // Update debouncer for pulse dail 
  int valuePdail = debouncerPdail.read();          // Set current value of pulse dail

// ##### Mysensors code to sent message ##### 
  if (valueButton != oldValueButton) {             // Check if the value of the button has changed 
     send(msg.set(valueButton==HIGH ? 1 : 0));     // Transmit the new value
     oldValueButton = valueButton;                 // Change old value so this doenst loop
  }
  if (valueEdail != oldValueEdail && valueEdail == HIGH) {          // Check if dail enable has changed AND if currently its currently activated
     Serial.println("dail is activated...");                        // Sent message 
     oldValueEdail = valueEdail;}                                   // Change old value so this doenst loop
     else if (valueEdail != oldValueEdail && valueEdail == LOW) {   // Check if dail enable has changed AND if currently its currently deactivated
     Serial.println("dail is deactivated...");                      // Sent message
     oldValueEdail = valueEdail;                                    // Change old value so this doenst loop
     dailCount = -1;
  }

//     if (valuePdail = LOW) {
       dailCount++;
       oldValuePdail = valuePdail;                                    // Change old value so this doenst loop
//     } 
  }
//  Serial.println(valuePdail);  
}

Bij de laatste if heb je een gelijkteken te weinig. Dus == ipv = (been there done that :) )

• SuperKris
tsjoender schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:21:
[...]

Bij de laatste if heb je een gelijkteken te weinig. Dus == ipv = (been there done that :) )
Thanks, maar die had ik zelf ook al gevonden! Slordig van mij om de code foutief door te zetten, maar dat is het dus niet.

• tsjoender
SuperKris schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:22:
[...]

Thanks, maar die had ik zelf ook al gevonden! Slordig van mij om de code foutief door te zetten, maar dat is het dus niet.
Hmmm, je hebt eerst de voorwaarde dat die waarde hoog moet zijn (en ongelijk aan de vorige waarde) en dan volgt de voorwaarde dat die laag moet zijn. Het zal nooit beide zijn, dus dat blok wordt dan niet uitgevoerd. Waarschijnlijk moet je alleen checken dat die ongelijk is en laag.

• wwwFan
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:55
regel 89 moet buiten de lus van de if van regel 85. Als oldValuePdial nul is moet valuePdial hoog worden om door de 1e if te komen, maar dan kom je nooit in de tweede if

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     if (valuePdail == LOW) {
       dailCount++;
     } 
  }

• Joepla

Joepla

Niemand hier die wat met Nextion schermpjes doet? Lijkt me erg makkelijk om daar in no-time iets moois mee te maken!

Zit op een 3.5" Enhanced versie te wachten... :)

Joepla wijzigde deze reactie 05-11-2018 21:26 (22%)

• SuperKris
Ok, Ik ben inmiddels een heel stuk verder met mijn code. Ik ben vrij nieuw met arduino en programmeren, dus zit helaas weer vast op een probleem...

Sorry van de enorme berg code, maar ik post liever te veel dan te weinig. Inmiddels werkt alles best aardig, maar ik loop tegen een probleem aan bij mijn "ringtone" stukje (vanaf regel 181)

hier lopen 2 while loops in elkaar. De eerste while loop moet 15 keer herhaald worden. Vervolgens een pauze van 2000ms. En dit stukje moet dan weer 4 keer herhaald worden.

Dit doet hij echter 2x 4 keer :?. Dit komt denk ik omdat de waarde van "valueButton" nog steeds hoog is. Dat komt denk ik omdat de debug code van mysensors wel laat zien dat er een "aan" signaal wordt verzonden (regel110), en pas nadat de loopt 2 keer heeft gelopen een "uit" signaal verzend.

Waarom dit gebeurd snap ik echter niet.

Ik heb ook geprobeerd er een aparte functie van te maken die ik dan aanroep na regel 110, maar het probleem blijft hetzelfde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
#define ProjectName "OldPhone" // Name that is vissible in controller
#define ProjectVersion "0,1"          // Version that is vissible in controller
#define childIdDoor 1         // child ID number used by mysensors foor doorbell button
#define chuildIdDail_1 101    // child ID number used by mysensors when the number 1 is dailed
#define chuildIdDail_2 102    // child ID number used by mysensors when the number 2 is dailed
#define chuildIdDail_3 103    // child ID number used by mysensors when the number 3 is dailed
#define chuildIdDail_4 104    // child ID number used by mysensors when the number 4 is dailed
#define chuildIdDail_5 105    // child ID number used by mysensors when the number 5 is dailed
#define chuildIdDail_6 106    // child ID number used by mysensors when the number 6 is dailed
#define chuildIdDail_7 107    // child ID number used by mysensors when the number 7 is dailed
#define chuildIdDail_8 108    // child ID number used by mysensors when the number 8 is dailed
#define chuildIdDail_9 109    // child ID number used by mysensors when the number 9 is dailed
#define chuildIdDail_10 110   // child ID number used by mysensors when the number 0 is dailed

// ###### Include libraries #####
#include <SPI.h>              // needed for NRF24
#include <MySensors.h>        // mysensors library
#include <Bounce2.h>          // for debouncing buttons and dail

#define button 3              // input pin activated when doorbell button is pressed
#define edail 8               // input pin activated when dail is used (Enable Dail)
#define pdail 7               // input pin activated with each tick of the dail (Pulse Dial)
#define lbell 4               // output pin to swing bellh hamer left
#define rbell 5               // output Pin to swing bellh hamer right

int valueButton = 0;               // Value 
int oldValueButton = 0;
int valueEdail = 0;
int oldValueEdail = 0;
int valuePdail = 0;
int oldValuePdail = 0;
int dailCount = 0;
int newDailCount = 0;  

int ring = 0;
int ringX = 15;
int onPulse = 20;
int offPulse = 10;
int repeat = 0;
int repeatX = 4;
int ringPause = 2000;

// ##### setup MySensors message containers #####
MyMessage msgDoor(childIdDoor,V_STATUS);         // message container used for doorbell button
MyMessage msgDail_1(chuildIdDail_1,V_STATUS);    // message container used when the number 1 is dailed
MyMessage msgDail_2(chuildIdDail_2,V_STATUS);    // message container used when the number 2 is dailed
MyMessage msgDail_3(chuildIdDail_3,V_STATUS);    // message container used when the number 3 is dailed
MyMessage msgDail_4(chuildIdDail_4,V_STATUS);    // message container used when the number 4 is dailed
MyMessage msgDail_5(chuildIdDail_5,V_STATUS);    // message container used when the number 5 is dailed
MyMessage msgDail_6(chuildIdDail_6,V_STATUS);    // message container used when the number 6 is dailed
MyMessage msgDail_7(chuildIdDail_7,V_STATUS);    // message container used when the number 7 is dailed
MyMessage msgDail_8(chuildIdDail_8,V_STATUS);    // message container used when the number 8 is dailed
MyMessage msgDail_9(chuildIdDail_9,V_STATUS);    // message container used when the number 9 is dailed
MyMessage msgDail_10(chuildIdDail_10,V_STATUS);  // message container used when the number 0 is dailed

void setup()  
{  
  pinMode(button,INPUT);    //set the already defined I/O pin as input
  pinMode(edail, INPUT);    //set the already defined I/O pin as input
  pinMode(pdail, INPUT);    //set the already defined I/O pin as input
  pinMode(lbell, OUTPUT);   //set the already defined I/O pin as output
  pinMode(rbell, OUTPUT);   //set the already defined I/O pin as output

debouncerPdail.interval(5);
}

// ##### Function of MySensors that presents all attached sensors to the controller #####
void presentation() { 
  sendSketchInfo(ProjectName, ProjectVersion);   // Send the sketch version information to the gateway and Controller
  present(childIdDoor, S_BINARY);                // Present doorbell button as binary switch
  present(chuildIdDail_1, S_BINARY);             // Present the dailing of number 1 as binary switch
  present(chuildIdDail_2, S_BINARY);             // Present the dailing of number 2 as binary switch
  present(chuildIdDail_3, S_BINARY);             // Present the dailing of number 3 as binary switch
  present(chuildIdDail_4, S_BINARY);             // Present the dailing of number 4 as binary switch
  present(chuildIdDail_5, S_BINARY);             // Present the dailing of number 5 as binary switch
  present(chuildIdDail_6, S_BINARY);             // Present the dailing of number 6 as binary switch
  present(chuildIdDail_7, S_BINARY);             // Present the dailing of number 7 as binary switch
  present(chuildIdDail_8, S_BINARY);             // Present the dailing of number 8 as binary switch
  present(chuildIdDail_9, S_BINARY);             // Present the dailing of number 9 as binary switch
  present(chuildIdDail_10, S_BINARY);            // Present the dailing of number 0 as binary switch
}

void loop() {
// ##### debouncer updater ##### 
  debouncerButton.update();                      // Update debouncer for doorbell button
  valueButton = debouncerButton.read();          // Set current value of doorbell button 
  debouncerEdail.update();                       // Update debouncer for enable dail
  valueEdail = debouncerEdail.read();            // Set current value of enable dail
  debouncerPdail.update();                       // Update debouncer for pulse dail 
  valuePdail = debouncerPdail.read();            // Set current value of pulse dail

// ##### Mysensors code to check doorbell button and sent message ##### 
  if (valueButton != oldValueButton) {                       // Check if the value of the button has changed 
     send(msgDoor.set(valueButton==HIGH ? 1 : 0));           // Transmit the new value
     oldValueButton = valueButton;                           // Change old value so this doenst loop
  }

// ##### Mysensors code to read dail counter and sent message as one individual sensor #####
  switch (newDailCount) {         // Check the current vallue of the completed counter
     case 1:                      // if value is equal to 1 
       send(msgDail_1.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 1 
       send(msgDail_1.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 1. Some home automation software prefers this.
       break;                     // end of case
     case 2:                      // if value is equal to 2 
       send(msgDail_2.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 2
       send(msgDail_2.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 2. Some home automation software prefers this.
     case 3:                      // if value is equal to 3 
       send(msgDail_3.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 3
       send(msgDail_3.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 3. Some home automation software prefers this.
     case 4:                      // if value is equal to 4 
       send(msgDail_4.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 4 
       send(msgDail_4.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 4. Some home automation software prefers this.
     case 5:                      // if value is equal to 5 
       send(msgDail_5.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 5 
       send(msgDail_5.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 5. Some home automation software prefers this.
     case 6:                      // if value is equal to 6 
       send(msgDail_6.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 6 
       send(msgDail_6.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 6. Some home automation software prefers this.
     case 7:                      // if value is equal to 7 
       send(msgDail_7.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 7 
       send(msgDail_7.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 7. Some home automation software prefers this.
     case 8:                      // if value is equal to 8 
       send(msgDail_8.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 8 
       send(msgDail_8.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 8. Some home automation software prefers this.
     case 9:                      // if value is equal to 9 
       send(msgDail_9.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 9 
       send(msgDail_9.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 9. Some home automation software prefers this.
     case 10:                     // if value is equal to 10 
       send(msgDail_10.set(1));    // Transmit ON message for dail switch 10 
       send(msgDail_10.set(0));    // Transmit OFF message for dail switch 10. Some home automation software prefers this.
  }
  newDailCount = 0;                // Reset the completed counter so this doesnt loop

if (valueEdail != oldValueEdail && valueEdail == HIGH) {          // Check if enable dail has changed AND if its currently its currently activated
     Serial.println("dail is activated...");                        // If so sent message 
     oldValueEdail = valueEdail;}                                   // And change old value so this doenst loop
     else if (valueEdail != oldValueEdail && valueEdail == LOW) {   // Check if enable dail has changed AND if its currently its currently deactivated
     Serial.println("dail is deactivated...");                      // If so sent message
     newDailCount = dailCount;                                       // Write the counted pulses to the New Dail Count
     dailCount = 0;                                                 // Reset the dail count for next dail 
     oldValueEdail = valueEdail;                                    // And change old value so this doenst loop
  }

if (valuePdail != oldValuePdail && valueEdail == HIGH) {          // Check if dail pulse has changed AND if currently its currently activated
     if (valuePdail == LOW) {                                       // Only take action when the signal goes from high to low to prevent double count
       dailCount++;                                                 // If the conditions are met increase counter by 1
       Serial.print("Tick! Total ammout of pulses: ");              // Serial print a messagge saying a pulse was detected
       Serial.println (dailCount);                                  // Serial print a the current value of the counter
     }
       oldValuePdail = valuePdail;                                  // Change old value so this doenst loop  
  }

if (valueButton == HIGH) {                // If the boorbell button was pressed (read from debouncer)
     while (repeat < repeatX){              // start a loop if the number of repeats isnt reached yet (a repeat is the time a bell is ringed pauesed)
        repeat++;                           // add 1 count to the "repeat" counter
        while (ring < ringX){               // start a loop if the number of rings isnt reached yet (a ring is the hammer hitting each bell once)
           ring++;                          // add 1 count to the "ring" counter
           digitalWrite(lbell, HIGH);       // power the bell coil so that the hammer hits the left bell  !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
           wait(onPulse);                   // hold for the amount of ms set for "onPulse"                !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
           digitalWrite(lbell, LOW);        // power down the bell coil                                   !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
           wait(offPulse);                  // wait for the amount of ms set for "offpulse"               !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
           digitalWrite(rbell, HIGH);       // power the bell coil so that the hammer hits the right bell !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
           wait(onPulse);                   // hold for the amount of ms set for "onPulse"                !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
           digitalWrite(rbell, LOW);        // power down the bell coil                                   !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
           wait(offPulse);                  // wait for the amount of ms set for "offpulse"               !!! VERY IMPORTANT: "LBELL" AND "RBELL" CAN NEVER BE HIGH AT THE SAME TIME !!!
        }                                   // go back to start if loop till "ring" has the same value as "ringX"
        wait (ringPause);                   // wait for the amount of ms set for "ringPause"
           if (ring == ringX){              // if the amount of "ring" is the same as the amount set in "ringX"....
              ring = 0;                     // reset the "ring" counter
              }
         }
     }  

if (repeat == repeatX){                   // if the amount of "repeat" is the same as the amount set in "repeatX"....
     repeat = 0;                            // reset the "repeat" counter
     } 
}

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22-02 02:11
Joepla schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:19:
Niemand hier die wat met Nextion schermpjes doet? Lijkt me erg makkelijk om daar in no-time iets moois mee te maken!

Hmm, also ik iets met weergave doe, pak ik net zo graag een Raspberry Pi. Of je praat via USB met een applicatie op PC.

Wat is er mis met ledjes en knopjes?

• Joepla

Joepla

FuaZe schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:14:
[...]

Hmm, also ik iets met weergave doe, pak ik net zo graag een Raspberry Pi. Of je praat via USB met een applicatie op PC.

Wat is er mis met ledjes en knopjes?
Ga jij dan maar eens een trend weergeven op je ledjes. Of een analoge meter.

Een Rpi vergelijken met een Arduino vind ik al wat bijzonder, maar ledjes/knopjes vergelijken met een aardig geavanceerd touch-schermpje nog meer...
Laten we het erop houden dat ik applicaties in gedachten heb, waarbij het erg onpraktisch is om een PC met scherm mee te zeulen en het toepassen van wat ledjes en knopjes niet in in de buurt komt van wat een 24 euro schermpje te bieden heeft.

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22-02 02:11
Joepla schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:13:
[...]

Ga jij dan maar eens een trend weergeven op je ledjes. Of een analoge meter.

Een Rpi vergelijken met een Arduino vind ik al wat bijzonder, maar ledjes/knopjes vergelijken met een aardig geavanceerd touch-schermpje nog meer...
Laten we het erop houden dat ik applicaties in gedachten heb, waarbij het erg onpraktisch is om een PC met scherm mee te zeulen en het toepassen van wat ledjes en knopjes niet in in de buurt komt van wat een 24 euro schermpje te bieden heeft.
Mijn punt is dat je de apparatuur moet gebruiken die geschikt is voor de functie.

Maar een trend weergeven zoals temperatuurverloop? Dat schrijf je uiteindelijk toch weg naar een SD of via netwerk of naar een PC.
Op zo'n klein scherm is het juist onhandig om die data te analyseren.

Komt nog eens bij dat je Arduino niet heel bijster veel storage heeft, dus het aantal datapunten is dan ook gelimiteerd. (Ja, je kan ook weer een SD kaart toevoegen)

Je hebt voor pi prima touchscreens die je er ook zo op kan duwen.
Maar IMHO is Arduino (de Uno) niet echt een touchscreen ding, het voegt veel overhead toe aan iets wat juist gemaakt is op efficiëntie.

• Piepersnijder
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-11-2018
Joepla schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:19:

Ik heb een nextion schermpje gebruikt voor het bedienen van een alarmsysteem met arduino.
Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True