Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
SuperKris schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:51:
[...]

Een nano heb je daar voor minder dan 2 euro al inclusief verzending in huis.
+1.
Maar met een beetje pech ben ik al lang en breed vergeten dat ik die nano uberhaubt besteld had als deze binnen komt. Iets om rekening mee te houden.

Volgens mij is 'nep' eerder regel dan uitzondering. Het 'echte spul' is op Aliexpress duurder dan hier in Nederland.
Verder nooit echt veel last van. Denk aan een rotary encoder die 4 pulsen geeft in plaats van 2 per click.

Onderdelen voor serieuze projectjes en specifieke IC's bestel ik bij http://www.reichelt.de/.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

RobV schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:36:
Nep, als in gekloonde avr chips en fdti controllers. Met de 32u4 nog niet tegenaangelopen
Klopt. Had een keer een ftdi die fake was waarna een automatisch geïnstalleerde driver op Windows de id's van de chip had gewijzigd. Gevolg was dat de chip niet meer herkend werd onder Windows en Linux. Gelukkig was dat weer te fixen onder Linux :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Download the new Arduino IDE 1.6.10!
Great news, Makers! We’re excited to announce the immediate availability of the Arduino IDE 1.6.10, AVR core 1.6.12 and SAM core 1.6.9.

The most notable feature of this release is the introduction of an up-to-date bundled toolchain for AVR containing the latest goodies from Atmel, GCC and AVRDUDE devs.

Thanks to LTO (Link Time Optimization), making your sketches smaller and faster is now only a push of the “Compile” button away.

The AVRDUDE update brings out-of-the-box support for a wide range of microcontrollers and debuggers, making it is as simple as possible to deploy. (For example, problems with Gatekeeper on Mac and dependencies on Linux are a thing of the past.)

Likewise, the builder has received the love it deserves and some of its shortcomings are gone forever. You’ll never have to worry again about encountering weird errors if you need to use C++ advanced libraries.

All these improvements have been shared with Arduino Create, our cloud-based IDE. Check it out if you’ve never tried it, or test out these enhancements if you’re already an active user! ;)

Of course, we also fixed some corner cases for user experience, so now we have a better error reporting when the upload fails and a [nicer] way to include libraries containing lots of header files.

What’s more, we have gone ahead and developed a new firmware and certificate updater for MKR1000 / WiFi101 Shield users–it’s bundled with the IDE and available as a plugin for older installations.

Our community effort continue to grow well with tons of bugfixing, proposals, and libraries added to the Library Manager. As you can imagine, this makes us extremely happy–thank you all for the contributions!

As usual, be sure to check the entire changelog for a complete list of changes and credits. Don’t forget to report any issue you may find, either on GitHub or on the Arduino Forum–your help is very much appreciated.

Go ahead and download IDE 1.6.10! Happy hacking!

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
Ik heb ook al een hele rits nano's van RobotDyn besteld via aliexpress. Leuke bordjes, prima verpakt en nog best snel geleverd ook. Vorige week was de RobotDyn webshop even weg maar die is alweer terug.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6yu3DmN5FUfbgmVKGGRwdeAB/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vE9Az4buEiXktr7pu2SZVEmM/medium.jpg

Mijn thermometer op basis van een arduino :) . VFD buisjes worden aangestuurd via drie 74hc595 met daarachter een darlington source driver. Elke 10min worden er 10 sample's genomen en in een array gezet en daar word het gemiddelde van genomen. Natuurlijk zit er ook een LDR om de lichtsterkte aan te passen. Hardwarematig is die helemaal af alleen in het software zitten nog wel wat puntjes.. :P

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 23:27
Vet! Hoeveel watt verbruiken die lampjes eigenlijk? Ik heb ooit eens naar die nixie tubes gekeken maar dat was me toch iets te gevaarlijk / ik heb te weinig kennis. Dit ziet er goed te doen uit. Zijn ook veel beter betaalbaar zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
OcGuru schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:54:
Elke 10min worden er 10 sample's genomen en in een array gezet en daar word het gemiddelde van genomen.
een lopend gemiddelde neem ik aan? of reset je die array iedere 10 min? =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
lordprimoz schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:35:
[...]

een lopend gemiddelde neem ik aan? of reset je die array iedere 10 min? =P
Ik vermoed een reset van het array, aangezien OcGuru volgens zijn profiel in NL woont waar de temp zo ineens flink kan veranderen. Dan is een lopend gemiddelde niet handig :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 18:59
Ik heb de arduino ook maar weer eens afgestoft :)

Ik heb voor 'n zwembad een temperatuursensor gemaakt die in de machinekamer komt te hangen.
Ik heb hiervoor een uno bordje gebruikt met een ethernet shield erop. Hierop zit een klein printplaatje waar een DS18S20 sensor (waterdichte kabel variant) op is aangesloten. Om de 10 minuten checkt hij de temperatuur en stuurt hij deze naar een webservice.

Omdat hij in de machinekamer komt te hangen, was mijn insteek om het enigszins tegen water/condens te beschermen. Ik heb een peli case (1010) gebruikt en daar 3 gaatjes in gemaakt voor de kabels (ethernet, adapter, sensor). Nu vroeg ik mij af wat dat met de temperatuur in de case zelf deed. Ik heb de sensor erbij gepropt en dat gaatje afgeplakt. Dit was het resultaat:

Temperatuur arduino case

Note: huiskamertemperatuur was al +-28 graden 8)7
Hij liep dus op tot 45,31 en zakte daarna weer iets (wellicht omdat de kamertemp. ook zakte in de avond). Ik durfde hem nog niet 'n nachtje te laten draaien. De case werd aan de onderkant ook aardig warm.

Is dit acceptabel denken jullie, of zal ik toch nog wat meer maatregelen nemen?

Ik zou nog een extra sensor op de arduino kunnen zetten om hem bij 'n bepaalde temperatuur uit te schakelen voor de veiligheid. Of de case moet aangepast worden met openingen of heatsinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Waarmee voedt je die arduino, want dat 'ie zo heet wordt lijkt me niet normaal.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
frietsje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:48:
Ik heb de arduino ook maar weer eens afgestoft :)

Ik heb voor 'n zwembad een temperatuursensor gemaakt die in de machinekamer komt te hangen.
Ik heb hiervoor een uno bordje gebruikt met een ethernet shield erop. Hierop zit een klein printplaatje waar een DS18S20 sensor (waterdichte kabel variant) op is aangesloten. Om de 10 minuten checkt hij de temperatuur en stuurt hij deze naar een webservice.

Omdat hij in de machinekamer komt te hangen, was mijn insteek om het enigszins tegen water/condens te beschermen. Ik heb een peli case (1010) gebruikt en daar 3 gaatjes in gemaakt voor de kabels (ethernet, adapter, sensor). Nu vroeg ik mij af wat dat met de temperatuur in de case zelf deed. Ik heb de sensor erbij gepropt en dat gaatje afgeplakt. Dit was het resultaat:

[afbeelding]

Note: huiskamertemperatuur was al +-28 graden 8)7
Hij liep dus op tot 45,31 en zakte daarna weer iets (wellicht omdat de kamertemp. ook zakte in de avond). Ik durfde hem nog niet 'n nachtje te laten draaien. De case werd aan de onderkant ook aardig warm.

Is dit acceptabel denken jullie, of zal ik toch nog wat meer maatregelen nemen?

Ik zou nog een extra sensor op de arduino kunnen zetten om hem bij 'n bepaalde temperatuur uit te schakelen voor de veiligheid. Of de case moet aangepast worden met openingen of heatsinks.
Die temperatuur lijkt mij niet zo'n probleem. Zelfs de meeste goedkope elko's kunnen daar nog wel tegen. Een temperatuurstijging van 17 graden vind ik echter wel redelijk hoog. Hoeveel stroom verbruikt jouw systeem?

Een DS18S20 gebruikt ongeveer 1,5mA. Daar heb je er 2 van dus dat is 3mA. Een Uno gebruikt ca. 45mA op volle kracht.

Heel veel meer dan 50mA kan die combo dus niet gebruiken. Als je dat alles op 5V laat lopen, zou dit dus niet meer van 0,25W mogen verbruiken. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar voor mijn gevoel kan een dergelijk vermogen onmogelijk zorgen voor zo'n temperatuurstijging.

Zo'n ethernet module is echter een ander verhaal. Na even googelen lees ik dingen als dat de W5100 chip alleen al 150mA gebruikt. Dat plus alle andere componenten en de netwerk link zelf, zou best eens een relatief hoog vermogen kunnen vragen. Je zou het eens kunnen meten, maar ik zou niet verbaast zijn als de ethernet module een paar watt trekt in actieve toestand, en dat voor de opwarming zorgt.

Hoe dan ook, ik zou mijzelf er niet te druk over maken. 45 is niet echt extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Ik voed hem met deze 12V/1.2A voeding. Ik denk eerder dat de warmte in de case gewoon lastig weg kan, waardoor de temperatuur oploopt.

Ik gebruik overigens maar 1 sensor nu, maar die ethernet module kun je wel eens gelijk in hebben... Ik zal nog eens meten wat hij verbruikt.

Ik lees ook nog over de interne sensor (die wel ietwat onnauwkeurig is). Wellicht dat ik die toch inzet om hem uit te schakelen bij absurde temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
frietsje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:47:
Ik voed hem met deze 12V/1.2A voeding. Ik denk eerder dat de warmte in de case gewoon lastig weg kan, waardoor de temperatuur oploopt.

Ik gebruik overigens maar 1 sensor nu, maar die ethernet module kun je wel eens gelijk in hebben... Ik zal nog eens meten wat hij verbruikt.

Ik lees ook nog over de interne sensor (die wel ietwat onnauwkeurig is). Wellicht dat ik die toch inzet om hem uit te schakelen bij absurde temperaturen.
Tenzij er iets kapot is, of verkeer aangesloten kan ik mij niet voorstellen de arduino en de sensoren voldoende energie gebruiken om een dergelijke warmte te produceren. De ethernet module zou dat wel kunnen.

edit: Oh, en er van uitgaande dat de arduino een lineaire spanningsregelaar heeft, moet je hem ook niet voeden met veel meer dan 5V. Anders gaat de spanningsregelaar van de arduino warm worden. Bij 10V zou het vermogen in watt bijvoorbeeld 2 keer zo hoog zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door SuperKris op 02-08-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
SuperKris schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:52:
[...]

Tenzij er iets kapot is, of verkeer aangesloten kan ik mij niet voorstellen de arduino en de sensoren voldoende energie gebruiken om een dergelijke warmte te produceren. De ethernet module zou dat wel kunnen.

edit: Oh, en er van uitgaande dat de arduino een lineaire spanningsregelaar heeft, moet je hem ook niet voeden met veel meer dan 5V. Anders gaat de spanningsregelaar van de arduino warm worden. Bij 10V zou het vermogen in watt bijvoorbeeld 2 keer zo hoog zijn.
Hmm, hij krijgt nu dus 12V... dan ga ik die ook eens verwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
frietsje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:28:
[...]

Hmm, hij krijgt nu dus 12V... dan ga ik die ook eens verwisselen
Ik voed mijn arduino's altijd via USB of op de Vin pin met een kant en klare schakelende voeding (ook wel bekend als step down module) Op deze manier gebruiken ze de minste stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:10
Betreft het een van de oudere arduinos (Zoals de uno of de mega)? Zo ja, deze hebben een linear voltage regulator, welke heel warm kan worden als er veel energie verbruikt wordt.

Zo heb je bijvoorbeeld bij 100mA op 5v gewoon 100mA op 12v nodig, en gaat hij de overige 7v 100mA aan energie verstoken. Aangezien zo'n regulator maar erg klein is, kan deze vaak z'n warmte niet goed wegvoeren.

Ik heb ooit een ethernetshield op een mega gezet, en deze via PoE proberen te voeden (Deze PoE modules voeren 12v via de vin op de mega door). Binnen 5 sec zat de regulator dan op 85 graden. Mijn oplossing toen is geweest om een switching voltage regulator ernaast te plaatsen die de 12v naar 5 terugzet, en deze op de 5v poort aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Robbiedobbie schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:53:
Betreft het een van de oudere arduinos (Zoals de uno of de mega)? Zo ja, deze hebben een linear voltage regulator, welke heel warm kan worden als er veel energie verbruikt wordt.

Zo heb je bijvoorbeeld bij 100mA op 5v gewoon 100mA op 12v nodig, en gaat hij de overige 7v 100mA aan energie verstoken. Aangezien zo'n regulator maar erg klein is, kan deze vaak z'n warmte niet goed wegvoeren.

Ik heb ooit een ethernetshield op een mega gezet, en deze via PoE proberen te voeden (Deze PoE modules voeren 12v via de vin op de mega door). Binnen 5 sec zat de regulator dan op 85 graden. Mijn oplossing toen is geweest om een switching voltage regulator ernaast te plaatsen die de 12v naar 5 terugzet, en deze op de 5v poort aan te sluiten.
ATmega328 UNO R3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Voor zover ik weet heeft deze een lineare regulator. De arduino zelf zal met een ethernet shield zeer warm worden (Stukken warmer dan die 45 graden die gemeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Als je hem met 12v voedt, en hij gebruikt er 5v, worden er dus door de Uno volt regulator 7 weggestookt als hitte. Bij 200mA (3 + 45 + 150 en een beetje) wordt er dan 7 * 0.2 = 3.5W verstookt. En dat terwijl hij er helemaal niets mee doet. Een switching regulator doet dat veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
RobV schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:07:
Als je hem met 12v voedt, en hij gebruikt er 5v, worden er dus door de Uno volt regulator 7 weggestookt als hitte. Bij 200mA (3 + 45 + 150 en een beetje) wordt er dan 7 * 0.2 = 3.5W1.4W verstookt. En dat terwijl hij er helemaal niets mee doet. Een switching regulator doet dat veel beter.
Maar idd, de oplossing is een switching regulator. Ik heb hetzelfde probleem gehad bij de linear regulator icm Ethernet shield en 12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tjeempig wat een domme rekenfout van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
RobV schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:08:
Tjeempig wat een domme rekenfout van me.
Beter het zekere voor het onzekere :9
Toevalig ben ik mij sinds gisteren aan het verdiepen in switching regulators. Veel leeswerk maar dat is het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Robbiedobbie schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:53:
Zijn er ook arduino's die een schakelende voeding hebben dan? Volgens mij helemaal niet.

Voor het meeste gebruik is dat ook overkill. Als je alleen je arduino, een (low power) ledje en een sensortje hebt aan te sturen kan het standby verbruik van een schakelende voedingen wel eens hoger zijn dan wat een lineaire regelaar opstookt.
Edit: met de gigantische overvloed aan 5V voedingen die iedereen tegenwoordig thuis heeft liggen, kun je je sowieso afvragen of die on-board regelaar nog wel nut heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 03-08-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:24:
[...]

Zijn er ook arduino's die een schakelende voeding hebben dan? Volgens mij helemaal niet.

Voor het meeste gebruik is dat ook overkill. Als je alleen je arduino, een (low power) ledje en een sensortje hebt aan te sturen kan het standby verbruik van een schakelende voedingen wel eens hoger zijn dan wat een lineaire regelaar opstookt.
Niet als je kijkt naar het gigantische standby verbruik van een 7805 :P. Ik vermoed zelf dat het verder ook grotendeels een kosten aspect is, en lineaire regulatoren zijn eenvoudiger plus prima voor een Arduino normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:24:
[...]

Beter het zekere voor het onzekere :9
Toevalig ben ik mij sinds gisteren aan het verdiepen in switching regulators. Veel leeswerk maar dat is het waard.
beide switching en linear regulators hebben hun voordeel. switching regulators zijn vaak hoog in efficientie bij een groot spanningsverschil, maar produceren veel ruis/rimple. lineaire regulators zijn hoog in efficentie bij een laag spanningsverschil en hebben weinig rimpel.

handig bij een labvoeding. een instelbare pre-regulator ( switching regulator ) die je het grootste deel voor zijn kiezen laat nemen. En dan een instelbare lineare regulator voor het laatste stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Vooral de kleinere Arduino's hebben denk ik ook niet altijd ruimte voor een schakelende voeding. JE hebt hier simpelweg meer componenten voor nodig. Lose schakelende voedingen zijn al voor een paar cent verkrijgbaar dus voor de prijs moet het best te doen zijn. Natuurlijk wordt een arduino er wel altijd duurder van.

Ik denk dat schakelende voedingen op ten duur wel aan het standaard design van sommige arduino's worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
SuperKris schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:39:
Vooral de kleinere Arduino's hebben denk ik ook niet altijd ruimte voor een schakelende voeding. JE hebt hier simpelweg meer componenten voor nodig. Lose schakelende voedingen zijn al voor een paar cent verkrijgbaar dus voor de prijs moet het best te doen zijn. Natuurlijk wordt een arduino er wel altijd duurder van.

Ik denk dat schakelende voedingen op ten duur wel aan het standaard design van sommige arduino's worden toegevoegd.
je kan ze redelijk klein maken hoor, maar het klopt dat je meer componenten nodig hebt en dus altijd meer ruimte moet hebben.

Ik verwacht niet ze schakelende voedingen gaan toevoegen, vooral omdat je een grotere partcount hebt, meer ruimte en vaak ook meer kosten hebt. Bovendien wordt zon beetje iedere arduino toch al gevoed met een losse adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
SuperKris schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:39:

Ik heb hier een Arduino die gepowered wordt door een UBEC, werkt prima :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
lordprimoz schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:04:
[...]

je kan ze redelijk klein maken hoor, maar het klopt dat je meer componenten nodig hebt en dus altijd meer ruimte moet hebben.

Ik verwacht niet ze schakelende voedingen gaan toevoegen, vooral omdat je een grotere partcount hebt, meer ruimte en vaak ook meer kosten hebt. Bovendien wordt zon beetje iedere arduino toch al gevoed met een losse adapter.
Inderdaad, al mijn Arduino's krijgen voeding via een USB kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Raven schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

Ik heb hier een Arduino die gepowered wordt door een UBEC, werkt prima :)
Die's wel leuk. Voor het gemiddelde Arduino project zwaar overkill, maar ik kan wel een low-noise voeding gebruiken voor mijn ADS-B/Flarm receiver. Wie weet scheelt dat weer wat performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
mcDavid schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:24:
[...]

Zijn er ook arduino's die een schakelende voeding hebben dan?
Jazeker! De arduino due bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik mijn oude adapters van de WRT54G LinkSys routers. Dan een DC/DC converter naar 5V. Mijn Mega board voed ik via de 5V pin (de voltage regulator kan stuk gaan, er loopt soms stroom via de usb kabel naar de computer), en daar een oude W5100 Ethernet Shield bovenop. Er hangt nog meer aan, dus ik had toch al een wat sterkere 5V nodig.
De W5100 chip wordt inderdaad loeiheet.

Adafruit heeft mooie boardjes in de Feather serie. Daar zit ook een Cortex-M0+ bij met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Zit al enkele dagen op de benedenverdieping van mijn huis opgesloten, en heb daardoor nog niet echt kunnen testen of de Matrix Keypad library werkt met een analoge ingang.
Maar heb wel meer informatie op het internet opgezocht, en het zou moeten werken.
Dus voor de mensen die dezelfde library willen gebruiken om inputs te besparen voor knoppen,dan is de library de oplossing.
Een andere oplossing is natuurlijk een I2C/SPI IO expander, maar dat leverde mij weer een extra IC op bij een print die al niet te groot mag worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:59:
Zit al enkele dagen op de benedenverdieping van mijn huis opgesloten, en heb daardoor nog niet echt kunnen testen of de Matrix Keypad library werkt met een analoge ingang.
Maar heb wel meer informatie op het internet opgezocht, en het zou moeten werken.
Dus voor de mensen die dezelfde library willen gebruiken om inputs te besparen voor knoppen,dan is de library de oplossing.
Een andere oplossing is natuurlijk een I2C/SPI IO expander, maar dat leverde mij weer een extra IC op bij een print die al niet te groot mag worden :P
Neem nou maar van mij aan dat 'ie gewoon werkt op een analog ingang 8)

Edit zo spannend is die 'library' niet. Keyboard matriX scanner stelt niet zoveel voor.

[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 05-08-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
RobV schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 22:10:
[...]

Neem nou maar van mij aan dat 'ie gewoon werkt op een analog ingang 8)

Edit zo spannend is die 'library' niet. Keyboard matriX scanner stelt niet zoveel voor.
Ik vertrouwde zowiezo al jouw opmerking, maar het is toch altijd fijn om het zeker te weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 20:59:
Als je ingangen wilt besparen kan dat heel goed met de analoge ingang, Je maakt dan een simpel weerstand-netwerkje waarbij de knoppen op de aftakkingen zitten. Je kunt heel betrouwbaar tot 5 (of meer) knoppen op een enkele analoge ingang zetten waarbij iedere knop een eigen spanning maakt. Een paar regels code is genoeg om de verschillende spanningniveau's om te zetten naar een bepaalde toets.

edit:
Deze library is anders ook een hele mooie http://playground.arduino.cc/Code/OneWireKeyPad
One wire library om een 12 toets matrix keypad aan een enkele analoge ingang te hangen.
Zal best wel werken als de weerstanden nauwkeurig genoeg zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door costo op 06-08-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
costo schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:55:
[...]

Als je ingangen wilt besparen kan dat heel goed met de analoge ingang, Je maakt dan een simpel weerstand-netwerkje waarbij de knoppen op de aftakkingen zitten. Je kunt heel betrouwbaar tot 5 (of meer) knoppen op een enkele analoge ingang zetten waarbij iedere knop een eigen spanning maakt. Een paar regels code is genoeg om de verschillende spanningniveau's om te zetten naar een bepaalde toets.

edit:
Deze library is anders ook een hele mooie http://playground.arduino.cc/Code/OneWireKeyPad
One wire library om een 12 toets matrix keypad aan een enkele analoge ingang te hangen.
Zal best wel werken als de weerstanden nauwkeurig genoeg zijn.
Dat kan inderdaad ook, en dat is dan ook zeker een oplossing. Alleen dit maakt de BOM zo onnodig groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Er zijn hele mooie I2C bordjes voor touchpads die ideaal zijn. Die zou ik liever gerbuiken denk ik.

http://www.aliexpress.com...36-4f0d-93ae-590a9c5aa46d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
SuperKris schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 14:59:
Er zijn hele mooie I2C bordjes voor touchpads die ideaal zijn. Die zou ik liever gerbuiken denk ik.

http://www.aliexpress.com...36-4f0d-93ae-590a9c5aa46d
Let wel dat dit bordje voor capacitive buttons is, en niet voor keyboard switches of momentary schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook alle bedienings knoppen weglaten en enkel een goede kwaliteits ¨rotary encoder¨ met ingebouwde drukschakelaar gebruiken. Menu´s laten zich makkelijk bedienen met zo´n draai/druk schakelaar. Je hebt maar 3 I/O´s nodig voor alle signalen.
Groot voordeel is ook dat je zo maar een enkel 6mm gat in je kastje hoeft te maken i.p.v. vele gaten voor alle bedieningsorganen. Je project ziet er daardoor meestel netter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Ik ben al een paar dagen aan 't zoeken naar een manier om een menu systeem op te zetten. De weergave boeit me eigenlijk minder, het gaat me meer om de implementatie van 't menu zelf.

Ik ben al wat methodes tegen gekomen die op zich werken, maar ze hebben allemaal hun beperkingen. Sommigen zijn beperkt tot 1 niveau, sommigen tot 2 of 3. Ook ben ik de switch / case variant tegen gekomen die op zich werkt maar een belachelijke hoeveelheid code met zich mee brengt en daarmee moeilijk aan te vullen of te modificeren is.

Op zich denk ik dat voor kleine projecten met 2 of 3 instellingen een switch / case menu opzet wellicht 't makkelijkste is maar da's niet waar ik heen wil. Ik ben op zoek naar een methode of concept waarbij het aantal items en niveaus onbeperkt is zodat ik 't principe voor meerdere projecten kan gebruiken.

Suggesties zeer welkom, ik hoop eigenlijk dat ik ergens een super oplossing compleet over 't hoofd gezien heb.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-07-2024

poc

" I'am hungry "

probeer deze eens http://forum.arduino.cc/index.php?topic=73816.0 , ik gebruik deze zelf met een 4x20 display en een rotary encoder.Was niet makkelijk maar werkt uiteindelijk wel naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb een aantal Arduino bordjes gekregen (volgens mij klonen, moet ik nog kijken. Heb ze nog niet thuis). Het lijkt mij wel leuk om ze te gebruiken voor een automatisch planten verzorgingssysteem. Via google ben ik wel al een aantal projectjes tegengekomen, maar nog niet echt wat ik precies zoek.
Ik heb nog nooit met Arduino gewerkt, dus ik heb ook geen idee of het überhaupt mogelijk is (lijkt me wel) en hoe moeilijk het is.

Dit is wat ik in gedachte heb. Ik heb midden in de woonkamer zo'n Expedit Ikea kast staan die gedurende dag een beetje zonlicht krijgt. Ik wil hier bovenop een grote bak zetten (ruwe schatting: 39x100 cm en de hoogte weet ik nog niet). En deze wil ik dan opdelen in 3 zones (qua sensors en bewatering, niet qua grond, etc.) en een waterreservoir.

Wat ik hoop te kunnen doen in elke zone is:
- vochtigheid meten
- water geven (vanuit in de bak. Onder de grond of net erboven. Niet boven de plant hangend)
- aantal uren licht meten
- met zo'n led grow light extra licht wanneer ze te weinig licht hebben gekregen
(- eventueel een webcam om een timelapse te maken van het groeiproces)
+ eventueel andere dingen die mogelijk zijn waar ik zelf niet aan gedacht heb

Is dit mogelijk? Moeilijk? Is er ergens een project wat hier op lijkt of overlap mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:27:
Ik heb een aantal Arduino bordjes gekregen (volgens mij klonen, moet ik nog kijken. Heb ze nog niet thuis). Het lijkt mij wel leuk om ze te gebruiken voor een automatisch planten verzorgingssysteem. Via google ben ik wel al een aantal projectjes tegengekomen, maar nog niet echt wat ik precies zoek.
Ik heb nog nooit met Arduino gewerkt, dus ik heb ook geen idee of het überhaupt mogelijk is (lijkt me wel) en hoe moeilijk het is.

Dit is wat ik in gedachte heb. Ik heb midden in de woonkamer zo'n Expedit Ikea kast staan die gedurende dag een beetje zonlicht krijgt. Ik wil hier bovenop een grote bak zetten (ruwe schatting: 39x100 cm en de hoogte weet ik nog niet). En deze wil ik dan opdelen in 3 zones (qua sensors en bewatering, niet qua grond, etc.) en een waterreservoir.

Wat ik hoop te kunnen doen in elke zone is:
- vochtigheid meten
- water geven (vanuit in de bak. Onder de grond of net erboven. Niet boven de plant hangend)
- aantal uren licht meten
- met zo'n led grow light extra licht wanneer ze te weinig licht hebben gekregen
(- eventueel een webcam om een timelapse te maken van het groeiproces)
+ eventueel andere dingen die mogelijk zijn waar ik zelf niet aan gedacht heb

Is dit mogelijk? Moeilijk? Is er ergens een project wat hier op lijkt of overlap mee heeft?
Alles kan wat je hier hebt neergezet kan behalve de aansturing van de webcam. Daar is de Arduino niet geschikt voor. Voor de rest zijn modules te verkrijgen en kan je allemaal zelf programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Laatst online: 10-09 23:36
Het project van de planten heb ik ook gedaan en is goed mogelijk. Alleen mijn uitvoering was niet zo goed. Het water moet op een donkere plaats staan ander krijg je salmonella (Legionella? Kan me vergissen) vorming. Ik had er ook een niveau meter op geprogrammeerd wat de pomp stopte als het water op was. Op het internet zie je van die water sensoren die de vochtigheid meten. Deze sensoren meten de geleidbaarheid van de grond. Veel stroom gemeten, grond is nat. Weinig stroom, grond is droog. Echter krijg je hier elektrolyse en wordt het metaal van de sensor aangetast. Deze sensoren gaan maximaal 2 weken mee. Zelf heb ik nog
Hier nog geen oplossing op gevonden. Ik wou in mijn code de stroom gedurende 5 seconden inschakelen op de sensor om de meting uit te voeren. Maar dit is me tot heden niet gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
hurricurry schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:12:
Ik wou in mijn code de stroom gedurende 5 seconden inschakelen op de sensor om de meting uit te voeren. Maar dit is me tot heden niet gelukt
Waarom lukte je dat niet? Ik heb dat altijd zo gedaan en dat heeft altijd goed gewerkt, los van dat de meeste grondvochtmeters gewoon ruk zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:37
Sleutelwoord is capacitief meten. Ben je daar niet comfortabel mee dan zou je een vegetronix VH400 kunnen aanschaffen en aan de arduino hangen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Laatst online: 10-09 23:36
Ik heb geen kennis van programmeren.

Ik had gegalvaniseerde bouten gebruikt maar kreeg het niet aan de praat g
Zoals het moest zijn.

M'n systeem werkte wel mooi.
Sproeisysteem van een auto gebruikt met een stuk of 8 autoruit sproeiers aan elkaar gemaakt.

Kun je misschien je code even pmen?

Kan ik kijken wat bij mij fout was
chaoscontrol schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:43:
[...]

Waarom lukte je dat niet? Ik heb dat altijd zo gedaan en dat heeft altijd goed gewerkt, los van dat de meeste grondvochtmeters gewoon ruk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Dan krijg je zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    {
      const int PowerPin = 5;
      const int SensorPin = A0;
      pinMode(PowerPin, OUTPUT);
      pinMode(SensorPin, INPUT);
        digitalWrite(PowerPin, HIGH);
        delay(50);
        SensorData = analogRead(SensorPin);
        digitalWrite(PowerPin, LOW);
    }

Waarbij je met je powerpin of stroom op je sensor zet of (dmv bijv transistor) een powercircuit schakelt voor de sensor.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Waarschijnlijk een beetje overkill aan plaatjes maar dit is wat ik allemaal heb (meerdere identieke setjes ervan)
(Foto's klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6xStdugm.jpg

Dit zijn volgens mij klonen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tGEGBJWm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p6mUnqvm.jpg
En dit zit er dus op:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eSLgmA0m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tQVzM6km.jpg

Dit is de module waar ook de WiFi antenne op aangesloten zit (op het bordje dat los kan) Maar ook de webcam zit hier op aangesloten (in de normale USB poort). Kan ik deze dan toch gebruiken om een timelapse te maken?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mh1wvx8m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aRrPJ1Vm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yHpfXaNm.jpg
De WiFi module (?) die ook los kan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xrkgl8Rm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xmdk4Z2m.jpg
hurricurry schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:12:
Het project van de planten heb ik ook gedaan en is goed mogelijk. Alleen mijn uitvoering was niet zo goed. Het water moet op een donkere plaats staan ander krijg je salmonella (Legionella? Kan me vergissen) vorming. Ik had er ook een niveau meter op geprogrammeerd wat de pomp stopte als het water op was. Op het internet zie je van die water sensoren die de vochtigheid meten. Deze sensoren meten de geleidbaarheid van de grond. Veel stroom gemeten, grond is nat. Weinig stroom, grond is droog. Echter krijg je hier elektrolyse en wordt het metaal van de sensor aangetast. Deze sensoren gaan maximaal 2 weken mee. Zelf heb ik nog
Hier nog geen oplossing op gevonden. Ik wou in mijn code de stroom gedurende 5 seconden inschakelen op de sensor om de meting uit te voeren. Maar dit is me tot heden niet gelukt
Heb je dat probleem ook met zo'n ding?
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1SoywKVXXXXayXXXXq6xXFXXXe/Smart-Electronics-Soil-Moisture-Hygrometer-Detection-Humidity-Sensor-Module-For-arduino-Development-Board-DIY-Robot-Smart.jpghttp://www.aliexpress.com...ot-Smart/32328189936.html

En kun je voor de pomp dan zoiets gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1o0JjKXXXXXXVXpXXq6xXFXXXc/220695262/HTB1o0JjKXXXXXXVXpXXq6xXFXXXc.jpg
http://www.aliexpress.com...tiy-mini/32472119699.html

• Lennyz
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:11:
Waarschijnlijk een beetje overkill aan plaatjes maar dit is wat ik allemaal heb (meerdere identieke setjes ervan)
[
Allemaal prima geschikt voor wat je wilt doen. Begin gewoon vanaf het begin met opbouwen en programmeren.

Dus eerst de sensor en de pomp laten werken met de Arduino en pas daarna proberen om je camera aan te sturen met de Arduino (ik weet niet of dat makkelijk is). Je ethernet shield heb je in principe niet nodig volgens mij.

• LED-Maniak
Die sensor gaat in no-time kapot zijn. Signaal daarvan verloopt door de techniek die gebruikt is. Verspeel je moeite er niet mee ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met AVR-ontwikkelborden? Ik zit al een tijdje te spelen met het idee iets te zoeken waar ik verschillende formaten chips mee kan programmeren. De oplossing is uiteraard het liefst zo flexibel mogelijk bij debuggen en testen.

Wat zijn jullie ervaringen?

• mcDavid
LED-Maniak schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:20:
Die sensor gaat in no-time kapot zijn. Signaal daarvan verloopt door de techniek die gebruikt is. Verspeel je moeite er niet mee ;)
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Hoe vaak moet je de vochtigheid meten? 1x per uur of zo lijkt me zat. Van die halve seconde per dag dat er stroom op staat gaat 'ie echt niet heel hard slijten.

Daarentegen moet ik zeggen dat ik zelf ook wel eens geprobeerd heb zo'n sensor te gebruiken, maar ik kreeg met geen mogelijkheid een betrouwbare meting.
Daarnaast heb ik wel eens begrepen van iemand die professionele apparatuur voor kassen e.d. maakte dat ze helemaal geen vochtigheid meten, maar gewoon een vaste hoeveelheid water per dag toevoegen.

[ Voor 28% gewijzigd door mcDavid op 17-09-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat valt niet mee. Zelfs dan zal hij snel verlopen van signaal.
Vergeet ook niet dat resistief meten vaak gedaan wordt om de EC van de grond te meten. Dit soort probes zijn daar sterk gevoelig voor(net zoals temperatuur).

Het is leuk om mee te hobbyen en wat over arduino's/AVR's te leren, maar geen duurzame oplossing.

Het hangt van de setup in een kas af of het vaste hoeveelheden zijn of gebaseerd op metingen. Ligt ook een beetje aan je gewas, overige setup in je kas, etc. Het kan allemaal nét wat efficienter als je gecontroleerd water geeft(planten van verschillende formaten hebben een ander waterbehoefte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja natuurlijk. Maar als je gewoon (zoals ik destijds) wilt dat je kamerplant je vakantie overleeft is het eigenlijk overkill. Dat realiseerde ik me dus achteraf pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:13:
Daarnaast heb ik wel eens begrepen van iemand die professionele apparatuur voor kassen e.d. maakte dat ze helemaal geen vochtigheid meten, maar gewoon een vaste hoeveelheid water per dag toevoegen.
Je hebt wel apparatuur die planten op basis van metingen verzorgt. Het staat me bij dat ze dat bijvoorbeeld op basis van de samenstelling van spoelwater doen, al kan het ook zijn dat ze wel degelijk een directe aardemeting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-09 18:52
Voor mijn planten gebruik ik een aantal van deze pompen:

http://www.ebay.com/itm/D...7b7912:g:zncAAOSwYGFUv3RP

Die stuur ik gewoon aan met een arduino met een relais boardje. Ik zet ze gewoon een aantal seconden per dag aan.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
SnowDude schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:17:
Voor mijn planten gebruik ik een aantal van deze pompen:

http://www.ebay.com/itm/D...7b7912:g:zncAAOSwYGFUv3RP

Die stuur ik gewoon aan met een arduino met een relais boardje. Ik zet ze gewoon een aantal seconden per dag aan.
Zo doe ik het ook. Ooit gemeten dat het ongeveer 35sec duurt voor een liter met mijn frutpompje. Dus dan weet ik ongeveer hoe lang het aan moet voor X aantal liter.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben inmiddels al iets meer te weten gekomen over de hardware die ik heb en krijg ergens de komende dagen meer info erover. Die webcam icm. dat wifi boardje stuurt zelfstandig beelden zonder tussenkomst van de arduino.

En die grote unit is blijkbaar een of andere motor regelaar die dus ook een waterpomp zou moeten kunnen aansturen.
Zou ik deze waterpomp ervoor kunnen gebruiken?
http://www.aliexpress.com...tiy-mini/32472119699.html
Als ik naar het boardje kijk zie ik dat deze 9V voeding nodig heeft. Betekent dat dan ook dat hij 9V voeding levert aan de motoren? Want de pomp uit mijn link is gemaakt voor 12V, doet hij het dan wel maar minder krachtig? (dat zou niet erg zijn namelijk, dan blijft hij gewoon wat langer aan staan)

Ook moet de arduino 3 verschillende bakken water geven. Wat is hiervoor de beste/goedkoopste oplossing? Ik kan niet echt een switch vinden om te kiezen naar welke drie van de bakken het water moet. Deze zijn er wel lijkt mij? Onder welke naam kan ik deze dan het beste zoeken op AliExpress (of iets anders dat ook goedkoop is, levertijd maakt niet heel veel uit. Geen haast). Of is het goedkoper om gewoon 3 pompjes te nemen?

• LED-Maniak
Solenoid (check) valve heb je nodig. Waarschijnlijk is drie pompjes goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb een tijdje geleden een BMP 280 sensor gekocht. Ik kan er alleen geen voorbeeldcode/uitleg bij vinden. Wel voor een andere die hetzelfde doet, namelijk die van banafruit, geloof ik. Het is de volgende sensor:

Bmp280.2
en
Bmp280.1

Weet iemand er een uitleg/voorbeeld code bij? Ik ben nog niet echt handig en redelijk nieuw in arduino, ik leer veel van een voorbeeld code.

[ Voor 49% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 27-09-2016 19:36 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Zou gewoon de Adafruit BME280 library eens proberen. Zit wel een example bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

chaoscontrol schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:51:
Ik ga morgen eerst maar even met deze uitleg aan de gang: https://learn.adafruit.co...-breakout/wiring-and-test. Dan zie ik daarna wel verder.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:31:
[...]

Ik ga morgen eerst maar even met deze uitleg aan de gang: https://learn.adafruit.co...-breakout/wiring-and-test. Dan zie ik daarna wel verder.
Goed idee. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:31:
[...]

Als je de sensor nog wilt inzetten als hoogtemeter dan is deze pagina van het KNMI handig.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Dan moet je deze waarde "bmp.readAltitude(seaLevelPressure)" aanpassen met de luchtdruk op de dichtstbijzijnde plek op de pagina van het KNMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Welke manier van bedraden kan ik het beste nemen, of maakt het niet uit? :? :? :) Ik gebruik een arduino nano. Verder moet het vast lukken met mijn kennis om het op een lcd weer te geven. Ik kan dan twee waarders daarop weergeven en de rest via de pc aflezen ofzo.
Lennyz schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:37:
[...]

Als je de sensor nog wilt inzetten als hoogtemeter dan is deze pagina van het KNMI handig.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Dan moet je deze waarde "bmp.readAltitude(seaLevelPressure)" aanpassen met de luchtdruk op de dichtstbijzijnde plek op de pagina van het KNMI.
Dat was inderdaad mijn bedoeling, bedankt voor de tip! ;)

[ Voor 62% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 27-09-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:38:
[...]

Welke manier van bedraden kan ik het beste nemen, of maakt het niet uit? :? :? :) Ik gebruik een arduino nano. Verder moet het vast lukken met mijn kennis om het op een lcd weer te geven. Ik kan dan twee waarders daarop weergeven en de rest via de pc aflezen ofzo.
Een nano past precies goed op een breadboard. Zou daarmee beginnen, hoef je ook nog even niets te solderen tot het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

chaoscontrol schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:07:
[...]

Een nano past precies goed op een breadboard. Zou daarmee beginnen, hoef je ook nog even niets te solderen tot het werkt.
Dat weet ik, heb al meet een dht11 sensor en ultrasoon sensor en lcd gewerkt, dus ik het het al een beetje, alleen helemaal bij nul beginnen lukt nog niet, maar ook dat komt door oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
With ^, die heb ik ook gebruikt bij die sensor.

Helaas liep ik tegen een probleem aan dat meer mensen hebben: De temperatuur wijkt behoorlijk af :/

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Raven schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:10:
[...]

With ^, die heb ik ook gebruikt bij die sensor.

Helaas liep ik tegen een probleem aan dat meer mensen hebben: De temperatuur wijkt behoorlijk af :/
Heb je wel een onderscheid gemaakt tussen afwijking en onnauwkeurigheid?

Al mijn temperatuur sensoren (DHT22 en LM35) wijken ook van elkaar af, maar de afwijking is wel altijd hetzelfde. Altijd ongeveer 1 graden van elkaar.

Dat betekent dus dat ze echt wel nauwkeurig zijn maar dat ik ze gewoon even moet kalibreren.

Hetzelfde met de luchtvochtigheidsmeter op de DHT22. Deze gaf gewoon altijd een waarde die 20% lager was dan de daadwerkelijke vochtigheid, dus gewoon in de code output+20. Nu is hij keurig afgesteld.

[ Voor 14% gewijzigd door Lennyz op 28-09-2016 08:37 ]

• SnowDude
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:28:
Ik heb een tijdje geleden een BMP 280 sensor gekocht. Ik kan er alleen geen voorbeeldcode/uitleg bij vinden. Wel voor een andere die hetzelfde doet, namelijk die van banafruit, geloof ik. Het is de volgende sensor:

[afbeelding]
en
[afbeelding]

Weet iemand er een uitleg/voorbeeld code bij? Ik ben nog niet echt handig en redelijk nieuw in arduino, ik leer veel van een voorbeeld code.
Ik kan je de code van mijn BMP180 wel geven die ik in meerdere arduino projecten hebt verwerkt. Maar ik weet niet of die compatible is met de 280

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Raven
  • Niet online
Lennyz schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:36:
[...]

Heb je wel een onderscheid gemaakt tussen afwijking en onnauwkeurigheid?

Al mijn temperatuur sensoren (DHT22 en LM35) wijken ook van elkaar af, maar de afwijking is wel altijd hetzelfde. Altijd ongeveer 1 graden van elkaar.

Dat betekent dus dat ze echt wel nauwkeurig zijn maar dat ik ze gewoon even moet kalibreren.

Hetzelfde met de luchtvochtigheidsmeter op de DHT22. Deze gaf gewoon altijd een waarde die 20% lager was dan de daadwerkelijke vochtigheid, dus gewoon in de code output+20. Nu is hij keurig afgesteld.
Hier week het minimaal 3 graden af, dat lijkt mij geen onnauwkeurigheid meer, daarbij is dat dus meer mensen opgevallen.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Raven schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:18:
[...]
Hier week het minimaal 3 graden af, dat lijkt mij geen onnauwkeurigheid meer, daarbij is dat dus meer mensen opgevallen.
Dat betekent niet automatisch dat die sensor onnauwkeurig is. Dat betekent dat de output 3 graden te laag is. Als de afwijking de ene keer 3 graden is en de andere keer bijvoorbeeld 5 graden ten opzichte van een nauwkeurige meter, dan kan je spreken over een onnauwkeurige meter.

In de meeste tutorials over temperatuursensors wordt nauwelijks rekening gehouden met het afstellen van de sensoren. Terwijl mijn ervaring is dat iedere sensor wel moet worden afgesteld in de code. Daardoor denken volgens mij veel mensen onterecht dat bepaalde sensoren onnauwkeurig zijn terwijl het de code is die moet worden gefinetuned.

Ik heb bijvoorbeeld 2x een DHT22 hier hangen. Beide gaven verschillende luchtvochtigheidspercentages weer totdat ik de ene een output+20% en de andere een output+30% gaf in de code. Nu lopen ze allebei keurig gelijk en zijn ze gekalibreerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Lennyz op 28-09-2016 09:34 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb gezien sat die toch wel een andere pinout heeft, daarom was ik opzoek naar een uitleg die bij mijn sensor past. Misschien geeft iemand een code en library die ik kan gebruiken. Op de verpakking/website staat trouwens echt bmp280: http://radiopiet.nl/#!/BM...7330305/category=19701304

[ Voor 16% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-09-2016 21:00 ]

• chaoscontrol
  • Nu online
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:55:
[...]

Ik heb gezien sat die toch wel een andere pinout heeft, daarom was ik opzoek naar een uitleg die bij mijn sensor past. Misschien geeft iemand een code en library die ik kan gebruiken. Op de verpakking/website staat trouwens echt bmp280: http://radiopiet.nl/#!/BM...7330305/category=19701304
Heb je hem al geprobeerd dan? De meeste van die dingen zijn allemaal clonen van elkaar en zien er niet allemaal exact hetzelfde uit. Ik weet zeker dat die adafruit library op jouw variant werkt. ;)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

chaoscontrol schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:15:
[...]

Heb je hem al geprobeerd dan? De meeste van die dingen zijn allemaal clonen van elkaar en zien er niet allemaal exact hetzelfde uit. Ik weet zeker dat die adafruit library op jouw variant werkt. ;)
Ik heb het al geprobeerd, maar niet heel lang. Ik han de pinout genomen die het meest erop lijkt van de tweede variant (SPI), alleen de arduino pins zijn al in gebruik door de lcd. Bij de voorbeeldcode kreeg ik een een fout bij het uploaden. Ik ga er nog mee kijken, ik wil dat het werkt. Zal vat goed komen. :Y :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar moet je op letten bij Chinese kloon-bordjes? Ik weet dat CH340G USB-chips niet ideaal is, omdat je dan vage Chinese drivers moet installeren. Speelt het Arduino/Genuino-verhaal nog een rol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
Er is met CH340G helemaal niks mis. De drivers daarvoor staan standaard in windows update, dus het is gewoon plug and play. Dat is just beter dan FTDI, want die zijn vaak fake en kunnen gebrickt worden.

Ik koop altijd gewoon de goedkoopste. Let wel op dat het een AtMega328 is, en niet een AtMega128.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom-Z schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 08:59:
Er is met CH340G helemaal niks mis. De drivers daarvoor staan standaard in windows update, dus het is gewoon plug and play. Dat is just beter dan FTDI, want die zijn vaak fake en kunnen gebrickt worden.
Als de drivers al aanwezig zijn is het een ander verhaal. In relatie met de CH340G lees je vooral verhalen over drivers uit onbekende bron of die zelfs via een vage Chinese .exe geïnstalleerd moeten worden. Het spul is iets te low-level om daar aan te beginnen als je ook maar iets om dataveiligheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 01:34:
[...]

Als de drivers al aanwezig zijn is het een ander verhaal. In relatie met de CH340G lees je vooral verhalen over drivers uit onbekende bron of die zelfs via een vage Chinese .exe geïnstalleerd moeten worden. Het spul is iets te low-level om daar aan te beginnen als je ook maar iets om dataveiligheid geeft.
In zelf heb op Windows voor mijn ch340G usb serial converter drivers moeten installeren, er zijn inderdaad veel vage exe bestanden maar die lijken allemaal onschadelijk volgens mijn virus scanner en virustotal.

Ik mijn geval kreeg je naast het exe bestand er ook een handje inf files bij dus je kan hem altijd handmatig installeren in plaats van via zoon executable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:16:
In zelf heb op Windows voor mijn ch340G usb serial converter drivers moeten installeren, er zijn inderdaad veel vage exe bestanden maar die lijken allemaal onschadelijk volgens mijn virus scanner en virustotal.
Virusscanners zijn een onmisbaar deel van een verstandige beveiliging, maar verre van onfeilbaar. Dat er geen alarm geslagen wordt zegt daarom maar zeer beperkt wat. Bij de recente uitbraken van cryptomalware worden de meeste varianten ook niet gedetecteerd totdat ze veelvuldig in het wild voorkomen.
Ik mijn geval kreeg je naast het exe bestand er ook een handje inf files bij dus je kan hem altijd handmatig installeren in plaats van via zoon executable.
Drivers zijn zo'n beetje de meest low-level-installaties die je kunt doen, dus ik weet niet of het daar heel veel beter van wordt :P Begrijp me niet verkeerd - ik wil niet de naysayer uithangen - maar datadiefstal is inmiddels een industrie geworden en daar hoort ook een net iets kritischer houding bij. Het zou niet de eerste en zeker niet de laatste keer zijn dat iemand het slachtoffer wordt via een goedkoop stukje hardware. Recent is er nog op een hele sloot goedkope tablets en telefoons malware gevonden die gegevens waarschijnlijk direct naar China stuurden. Via drivers kan je direct met hardware praten en dus allerlei nauwelijks of niet-detecteerbare dingen uithalen.

Al kan je ook zeggen dat ieder stukje USB-hardware een potentieel risico is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Iemand nog suggesties voor mijn toerenteller? Ik lees met een Arduino nano het toerental af bij de CDI (draad naar primaire winding van een van de bobines). Tussen de CDI en de Arduino zit een circuit met een optocoupler zodat er een galvanische scheiding is. De Arduino moet de input van de CDI vertalen naar een wijzer uitslag met een switec x25 stappenmotor.
De pulsen komen netjes aan bij de Arduino, die ziet het gewoon als aan/uit schakelaar. Ook het bewegen van de stappenmotor is het probleem niet (zie ook deze video).

Ik krijg het echter niet voor elkaar om er een soepel geheel van te maken. De naald beweegt schokkerig en bij zo'n 4000 pulsen per minuut stijgt het toerental niet meer. De teller moet kunnen registreren tot zo'n 12k rpm.

Ik heb al twee methodes geprobeerd om de input te vertalen naar wijzeruitslag. De eerste methode is met behulp van een array. Elke aan/uit van de optocoupler wordt het toerental berekend. Elke 20ms wordt gecheckt wat de laatste RPM waarde was en deze gaat in de array. Het gemiddelde van de array is dan het toerental. Wat spelen met de hoeveelheid samples en tijd hiertussen levert niet genoeg verbetering op.

De andere methode die ik gebruikt heb is met een lopend gemiddelde die hier eerder is gepost: oud*0,9+0,1*nieuw. Deze methode lijkt iets beter te werken; bij lage toerentallen (1000rpm) loopt het soepel maar bij toename van het toerental neemt ook de schokkerigheid toe.

Arduino te langzaam? Optocoupler te traag? Methode om RPM te berekenen te langzaam? Wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
leecher schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:42:
Iemand nog suggesties voor mijn toerenteller? Ik lees met een Arduino nano het toerental af bij de CDI (draad naar primaire winding van een van de bobines). Tussen de CDI en de Arduino zit een circuit met een optocoupler zodat er een galvanische scheiding is. De Arduino moet de input van de CDI vertalen naar een wijzer uitslag met een switec x25 stappenmotor.
De pulsen komen netjes aan bij de Arduino, die ziet het gewoon als aan/uit schakelaar. Ook het bewegen van de stappenmotor is het probleem niet (zie ook deze video).

Ik krijg het echter niet voor elkaar om er een soepel geheel van te maken. De naald beweegt schokkerig en bij zo'n 4000 pulsen per minuut stijgt het toerental niet meer. De teller moet kunnen registreren tot zo'n 12k rpm.

Ik heb al twee methodes geprobeerd om de input te vertalen naar wijzeruitslag. De eerste methode is met behulp van een array. Elke aan/uit van de optocoupler wordt het toerental berekend. Elke 20ms wordt gecheckt wat de laatste RPM waarde was en deze gaat in de array. Het gemiddelde van de array is dan het toerental. Wat spelen met de hoeveelheid samples en tijd hiertussen levert niet genoeg verbetering op.

De andere methode die ik gebruikt heb is met een lopend gemiddelde die hier eerder is gepost: oud*0,9+0,1*nieuw. Deze methode lijkt iets beter te werken; bij lage toerentallen (1000rpm) loopt het soepel maar bij toename van het toerental neemt ook de schokkerigheid toe.

Arduino te langzaam? Optocoupler te traag? Methode om RPM te berekenen te langzaam? Wie zal het zeggen.
Gooi je code eens op pastebin/github dan kunnen we meekijken. Mogelijk heb je ergens een probleem met dingen. 'tegelijk doen' zoals het tellen van de stappen en het bijwerken van de stappenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Hier de versie met een array. Code is nog erg slordig want er staan nog ongebruikte variabelen in van probeersels etc.

Begin van de code laat de wijzer en versnelling sensor door het hele bereik heen lopen, doet verder niks zit er alleen voor de looks. Ik gebruik de SwitecX25 library die de motor een stap laat zetten elke keer dat deze door de loop gaat (motor1.update()).
Verder is er de interrupt functie void ignitionpulse() waar de RPM van die ene slag wordt berekend.
In de functie void checkRPM() gebeurt het verhaal met de array en gemiddelde berekenen en wordt eventueel de RPM=0 als het te lang duurt voordat er weer een nieuwe vonk is.

Ik heb hier inmiddels een andere versie die niks doet met arrays of een lopend gemiddelde. Deze code werkt een stuk soepeler. Deze telt gewoon het aantal pulsen en na x milliseconden wordt de RPM berekend op basis van het aantal pulsen in deze x milliseconden. Veel simpeler met als nadeel dat de resolutie enorm omlaag gaat. Als je bijv x=240ms neemt dan meet ik minimaal 500rpm (want 1 puls in 240ms) en in stappen van 500rpm. Verdubbel je x dan wordt dat beter maar daar tegenover staat dat je slechts elke 480ms een nieuwe RPM waarde krijgt. Die stappen motortjes zijn razendsnel waardoor je alsnog zichtbaar 'geflipper' krijgt tussen twee waarden (bijv 2000-2500rpm).

Dat is dus de reden waarom ik eigenlijk elke interrupt de RPM van elke vonk wilde berekenen omdat je dan een hogere resolutie hebt en je de stappenmotor in theorie soepeler kan laten lopen.

In theorie natuurlijk want ergens gaat het mis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Je gebruikt millis in je interrupt routine, ik weet niet of dat iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb een vraagje. Ik heb een neopixel led strip met 60 leds die ik achter mn bureau heb geplakt. Nu heb ik twee stukjes code gevonden die de ledstrip zo aansturen dat ie dezelfde kleuren geeft als de kleuren op m'n beeldscherm. Probleem is dat de ledstrip verkeerd om zit. Als ik rechts in beeld een rood vlak heb, dan wordt de ledstrip links rood. Dus, de pixels moeten precies in tegengestelde richting worden aangestuurd. De strip zelf omdraaien is geen optie helaas.

Code voor de arduino:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
//Ambi: AmbientNeoPixel Arduino Sketch
//Created By: Cory Malantonio

#include <Adafruit_NeoPixel.h>
#define PIN 6
Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel(60, PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800);

int r[11]; // array for each color value
int g[11];
int b[11];

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  strip.begin(); // prep the neopixel
  strip.show();
}

void loop() {

if (Serial.available()>=31) {
    if (Serial.read() == 0xff){
            for (int x = 1; x < 11; x++){
        r[x] = Serial.read(); // read in the values from processing
        g[x] = Serial.read(); // in the same order we sent them
        b[x] = Serial.read();

r[x] = constrain(r[x], 0, 255); // just incase any values slip away
        g[x] = constrain(g[x], 0, 255);
        b[x] = constrain(b[x], 0, 255);

}
    }
  }

int Xval = 1; // count to 30
int Yval = 2; // while loading rgb values
int Zval = 3; // into 3 led's at a time

for (int z = 1; z < 11; z++){

strip.setPixelColor(Xval, r[z], g[z], b[z]);
strip.setPixelColor(Yval, r[z], g[z], b[z]);
strip.setPixelColor(Zval, r[z], g[z], b[z]);

Xval = Xval + 6;
Yval = Yval + 6;
Zval = Zval + 6;
}

strip.show(); //output to the neopixel
  delay(20); //for safety
}

Code voor processing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
/*  Ambi2: AmbientNeoPixel Processing Sketch
**  Created by: Cory Malantonio
**  ambiArray is based on a design by Rajarshi Roy
*/

import cc.arduino.*;
import java.awt.Robot;
import java.awt.AWTException;
import java.awt.event.InputEvent;
import java.awt.image.BufferedImage;
import java.awt.Rectangle;
import java.awt.Dimension;
import processing.serial.*;

//-------Set Resolution Here-----//
int resX = 1920;
int resY = 1080;
//-------------------------------//

int sectW = resX / 10;  //Section Width for the 10 sections
int SectRx = sectW / 4; //Section resolution for x
int SectRy = resY / 4;  //Section resolution for y

Serial port;
Robot GrabRGBval;

void setup()
{
  port = new Serial(this, Serial.list()[2], 9600);
  //Serial.list()[#], # = usb device number

try
  {
    GrabRGBval = new Robot();
  }
  catch (AWTException e)
  {
    println("Robot class not supported by your system!");
    exit();
  }

size(200, 200);
  background(0);
  noFill();
}

void draw()
{
  int pixel;

float[] rA = new float[11];
  float[] gA = new float[11];
  float[] bA = new float[11];
  int[] reso = new int[11];

for (int Ar = 1; Ar < 11; Ar++){  //load the resolutions into the array
  reso[Ar] = sectW * Ar;              //192 is 1/10th of the 1920 resolution
  }

float r=0;
  float g=0;
  float b=0;
  reso[0]=0;

BufferedImage screenshot = GrabRGBval.createScreenCapture(new Rectangle(new Dimension(resX, resY)));

for (int LED = 1; LED < 11; LED++){
  int x=0;
  int y=0;

//reso array increments in 10ths of the 1920 resolution, starting at 0
  for ( x = reso[LED-1] ; x < reso[LED]; x = x + 4) {  //"x + 4" is skipping pixels
    for (y = 0; y < resY; y = y + 4) {                 // to help it run faster
      pixel = screenshot.getRGB(x, y);
      r = r+(int)(255&(pixel>>16));
      g = g+(int)(255&(pixel>>8));
      b = b+(int)(255&(pixel));
    }
  }

r=r/(SectRx*SectRy); //48 is 1/4th each 10th of the screen. Above we are skipping pixels
  g=g/(SectRx*SectRy); //we are left with 1/4th the pixels.
  b=b/(SectRx*SectRy); //270 is 1/4th of the 1080 resolution
rA[LED] = r;
gA[LED] = g;
bA[LED] = b;

}

port.write(0xff); //write marker, arduino is looking for this
   for (int Br = 1; Br < 11; Br++){
   port.write((byte)(rA[Br]));
   port.write((byte)(gA[Br]));
   port.write((byte)(bA[Br]));
  }

delay(10); //delay for safety

for (int cOne = 1; cOne < 11; cOne++){  
  fill(0);
  stroke(rA[cOne], gA[cOne], bA[cOne]);
  rect((cOne - 1)*20, 0, cOne*20, 200);
  fill(rA[cOne], gA[cOne], bA[cOne]);
  rect((cOne - 1)*20, 0, cOne*20, 200);
}
}

Zou iemand me kunnen helpen?

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Wat had je zelf al geprobeerd en waar loop je op vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 07:39:
[...]

Wat had je zelf al geprobeerd en waar loop je op vast?
Ik heb wat dingen om proberen te draaien, de code bestudeerd en op google gezocht. Maar dat heeft allemaal niks opgeleverd, mijn skills zijn helaas nogal beperkt. Ik vond het al heel wat dat het uberhaupt werkte :p

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het zou handig zijn als je ook post *wat* je geprobeerd hebt. Op deze manier zouden we allemaal suggesties moeten doen die je zelf mogelijk al uitgesloten hebt. Ofwel we zouden zelf je code moeten gaan testen en fixxen, wat natuurlijk niet is hoe we rollen hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
Dat ga je in de code niet makkelijk oplossen. Kun je de aansluiting van de strip verplaatsen naar de andere kant (als je hem echt niet kan omdraaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Net weer een valkuil ontdekt. Ik gebruik de eeprom om wat config waarden permanent op te slaan in op een board waar ik een standalone atmega 328 op gebruik. Bij een normale arduino blijft dat staan, ook als je een nieuwe sketch laad.

Mijn atmega programmeer ik vanuit de arduino ide via de ISP. Alleen als je dat doet dan wordt ook bij elke programmeer cyclus de gehele eeprom gewist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Om dat te voorkomen moet je een fuse zetten in de AVR(preserve EEPROM). Alleen weet ik niet of dit vanuit de arduino omgeving ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
LED-Maniak schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 00:23:
Om dat te voorkomen moet je een fuse zetten in de AVR(preserve EEPROM). Alleen weet ik niet of dit vanuit de arduino omgeving ook kan.
Thanks! Ik ga even zoeken vanavond hoe dat ook al weer moet. Die fuses zetten is ondertussen al weer een jaar geleden dat deed ik toen vanaf de command line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomos
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 15:50
Wat ik me afvraag is, is er nu nog veel verschil tussen de IDE van https://www.arduino.cc/ en http://www.arduino.org/ ?
Het enige verschil wat ik zo tegen gekomen ben is dat http://www.arduino.org/ beter en fijner omgaat met bestands namen, je mag b.v.b. een min teken gebruiken in de naam..
Of zijn er andersom ook voordelen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
atomos schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:17:
Wat ik me afvraag is, is er nu nog veel verschil tussen de IDE van https://www.arduino.cc/ en http://www.arduino.org/ ?
Het enige verschil wat ik zo tegen gekomen ben is dat http://www.arduino.org/ beter en fijner omgaat met bestands namen, je mag b.v.b. een min teken gebruiken in de naam..
Ik kwam niet verder dan deze link https://www.reddit.com/r/...ween_arduino_ide_163_and/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
atomos schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:17:
Ik weiger om ook maar 1 bit van arduino.org te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomos
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 15:50
Zit er zo veel zeer tussen .cc en .org ??.
Ik heb nu wel gelezen dat er ook een rechter aan te pas is geweest.. hmm.. de funties zijn eigenlijk voor mij belangrijker.
Pagina: 1 ... 86 ... 96 Laatste