Ik heb de arduino ook maar weer eens afgestoft
Ik heb voor 'n zwembad een temperatuursensor gemaakt die in de machinekamer komt te hangen.
Ik heb hiervoor een uno bordje gebruikt met een ethernet shield erop. Hierop zit een klein printplaatje waar een DS18S20 sensor (waterdichte kabel variant) op is aangesloten. Om de 10 minuten checkt hij de temperatuur en stuurt hij deze naar een webservice.
Omdat hij in de machinekamer komt te hangen, was mijn insteek om het enigszins tegen water/condens te beschermen. Ik heb een peli case (1010) gebruikt en daar 3 gaatjes in gemaakt voor de kabels (ethernet, adapter, sensor). Nu vroeg ik mij af wat dat met de temperatuur in de case zelf deed. Ik heb de sensor erbij gepropt en dat gaatje afgeplakt. Dit was het resultaat:
Note: huiskamertemperatuur was al +-28 graden
Hij liep dus op tot 45,31 en zakte daarna weer iets (wellicht omdat de kamertemp. ook zakte in de avond). Ik durfde hem nog niet 'n nachtje te laten draaien. De case werd aan de onderkant ook aardig warm.
Is dit acceptabel denken jullie, of zal ik toch nog wat meer maatregelen nemen?
Ik zou nog een extra sensor op de arduino kunnen zetten om hem bij 'n bepaalde temperatuur uit te schakelen voor de veiligheid. Of de case moet aangepast worden met openingen of heatsinks.