Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[quote]Robbiedobbie schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:09:

* een PNP resistor gebruiken en ermee leven dat pin aan = P1 uit
/quote]

Dat hoeft niet.

Afbeeldingslocatie: http://84.24.145.109/domotica/download/Level%20Shift%20NPN.png

Op deze manier heb je levelshift zonder dat het signaal inverteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:21
Hmmz, ik zal eens proberen of dat werkt zoals gehoopt. Bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Of met slechts 2 componenten:
Afbeeldingslocatie: http://elinux.org/images/9/98/Diode_level_shift.png
Niet de ideale oplossing maar het neemt weinig ruimte in waardoor je het bijna in de plaats van die transistor kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:30
leecher schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:06:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, kan ik er ook gewoon een spanningsdeler tussen hangen in plaats van een level shifter? Zeg een opstelling met een weerstand van 4.7k en een van 10k zodat ik een spanning krijg van 3.4v die binnen de specs van het display valt.
Ik kwam een tijdje terug deze http://jamesreubenknowles...-stragety-experments-1741 pagina tegen. Zeer informatief! De zener oplossing levert een mooi signaal op! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 12:05
Ja die opstelling met de 220 ohm weerstand en 3.3v zener was ik ook tegen gekomen alleen heb ik geen 3.3v zener diodes liggen :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:54

HaTe

haat niet

Ik heb hier een gek probleem, waarbij het optellen van doubles niet helemaal goed lijkt te gaan. Ik heb een "toename" waarde van 0.01, wat bij elke pulse bij een andere waarde opgeteld moet worden.
Deze andere waarde staat op 5000.20 bijvoorbeeld, toch krijg ik er na een paar pulses 5000.258 uit bijvoorbeeld. Het lijkt alsof er niet 0.01 opgeteld wordt, maar 0.099. Hoe kan dat in godsnaam?

Dit is wat ik doe: meter.total_meter_value = meter.total_meter_value + meter.pulse_value;
Alle waardes zijn doubles. Iemand enig idee hoe dit kan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:21
Doubles hebben maar een bepaald aantal bits om een oneindige reeks aan nummers te representeren. Hierdoor heeft een double nummers die niet gerepresenteerd kunnen worden. In dit geval wordt het dichtstbijzijnde getal gepakt wat wel gerepresenteerd kan worden.

Als dit een probleem vormt kun je het beste gewoon de pulsen in een integer tellen, en dan alleen wanneer nodig de conversie van aantal pulsen -> double doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:54

HaTe

haat niet

Robbiedobbie schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:14:
Doubles hebben maar een bepaald aantal bits om een oneindige reeks aan nummers te representeren. Hierdoor heeft een double nummers die niet gerepresenteerd kunnen worden. In dit geval wordt het dichtstbijzijnde getal gepakt wat wel gerepresenteerd kan worden.

Als dit een probleem vormt kun je het beste gewoon de pulsen in een integer tellen, en dan alleen wanneer nodig de conversie van aantal pulsen -> double doen.
Oke, goed idee. Bedankt!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:08
Doormiddel van een interrupt probeer ik door verschillende modi te lopen.
Maar de interrupt wordt vaak meerdere keren achter elkaar getriggerd, terwijl dat niet zou moeten kunnen.

De code is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
volatile int mode = 0;

void setup() {
  pinMode(2, INPUT);
  attachInterrupt(0, modecycle, FALLING);
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  if (mode == 0) {}
  if (mode == 1) {}
  if (mode == 2) {}
  if (mode == 3) {}
  if (mode == 4) {}
  if (mode == 5) {}
}

void modecycle() {
  mode++;
  if (mode == 6) {mode = 0;}
  Serial.println(mode);
}

En het knopje zit als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://www.arduino.cc/en/uploads/Tutorial/button.png

In principe zou de interrupt alleen getriggered moeten worden als de knop losgelaten wordt, maar dit gebeurt meerdere keren. Wat doe ik hier verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hint: Debounce ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
Ik loop wel eens tegen het probleem dat als ik in een project gebruik maak van een 16x2 LCD, deze niets weergeeft na een power cycle aan de USB. Aan batterijen of voeding werkt het wel gewoon. Iemand er al achter wat dat kan zijn?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:08
En dat is een goede tip, nu werkt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:29:
Ik loop wel eens tegen het probleem dat als ik in een project gebruik maak van een 16x2 LCD, deze niets weergeeft na een power cycle aan de USB. Aan batterijen of voeding werkt het wel gewoon. Iemand er al achter wat dat kan zijn?
Doel je op een hd44780-display en hoe zit dat display aangesloten? Met zo'n I2C/serial backpack?
ProAce schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:32:
[...]

En dat is een goede tip, nu werkt het!
:D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Raven schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:34:
[...]

Doel je op een hd44780-display en hoe zit dat display aangesloten? Met zo'n I2C/serial backpack?
Ja via zon I2C module idd. Kan inderdaad nog wel even proberen direct op het scherm te voeden, niet eens aan gedacht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik zat eigenlijk aan iets anders te denken. De backpacks die ik hier heb, kunnen ook aan de Tx gehangen worden ipv I2C, scheelt een draadje :P Maar aangezien de Tx meestal ook aan de USB-chip hangt, dacht ik dat dat mogelijk dwars kon gaan liggen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Oh nee dat gaat dan helaas niet op. Het is stom want het gebeurd alleen aan USB. Kan nog even controleren op een originele Uno, nu alleen made-in-china nano's getest.

Heb je trouwens een voorbeeldje van zon LCD aan de Tx? Had ik nog niet van gehoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Maar doet het display helemaal niks? Dus backlight uit en controller uit (je ziet geen blokjes op de 1e regel)?

Backpack met Rx: http://www.hobbytronics.co.uk/i2clcd-backpack-v2

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 02-05-2016 12:50 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Na een power cycle aan de USB lijkt de sketch gewoon te draaien (aan de knipperende tx/rx lampjes te zien), Het beeld blijft echter leeg. Het backlight gaat wel aan. Volgens mij komen er geen blokjes in beeld ik zal dat als ik thuis ben even controleren.
Holy wat awesome. Direct even bestellen, thanks! :)

[ Voor 31% gewijzigd door chaoscontrol op 02-05-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Als er geen blokjes in beeld komen, dan schakelt de controller van het display niet in. De blokjes kun je als een soort van testbeeld zien. Alhoewel, misschien is er iets met de contrast pin, als daar wat mee is kan het ook zijn dat er niets in beeld verschijnt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik ga vanavond even goed kijken onder welke exacte voorwaarde het wel en niet voorkomt. Dan kom ik erna wel weer even zeuren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:33
Hey!

Mijn broertje is binnenkort jarig en ik geef hem als cadeau 2 Arduino Uno's. Nou heb ik deze kunnen krijgen via via en lijkt het me leuk om er nog wat extra's bij te geven. Ik heb al een kabel, hoop ledjes/draden/ paar servo's een slagboom en ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat.

Heeft een van jullie misschien nog een idee? Ik heb wat gelezen over LCD schermen, is dit aan te raden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Je zou er een hd44780 en/of een oled-display bij kunnen doen. Eventueel wat sensors, zoals een BME280 (temp/druk/vochtigheid), licht-/IR-sensor, accelerometer, etc.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:05
Hapkoek schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:32:
Ik heb al een kabel, hoop ledjes/draden/ paar servo's een slagboom en ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat.

Heeft een van jullie misschien nog een idee?
Je geeft aan al een hoop draden erbij te doen. Zit er ook al een breadboard bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:33
tsjoender schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:22:
[...]

Je geeft aan al een hoop draden erbij te doen. Zit er ook al een breadboard bij?
Zit er voor beide ook al eentje van bij. Beide arduino's hebben een soort van starter pack dus vandaar de onderdelen. Maar ik zou graag zelf nog wat leuks kopen om erbij te doen. Tenzij dit al voldoende is. Laat maar weten of je een leuk ideetje hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Hapkoek schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:32:
Hey!

Mijn broertje is binnenkort jarig en ik geef hem als cadeau 2 Arduino Uno's. Nou heb ik deze kunnen krijgen via via en lijkt het me leuk om er nog wat extra's bij te geven. Ik heb al een kabel, hoop ledjes/draden/ paar servo's een slagboom en ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat.

Heeft een van jullie misschien nog een idee? Ik heb wat gelezen over LCD schermen, is dit aan te raden?

Alvast bedankt!
Lijst met standaardschema's.

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=154549.0

Als PDF: http://magistri.altervista.org/arduino/ABC_Disp1.pdf

Als boekje: echt superhandig. O-)

https://www.indiegogo.com...ic-connections-the-book#/

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 04-05-2016 14:07 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Eerder deze week heb ik een broeikas opgezet, nu wil ik daar een Arduino met BME280 (temp/vochtigheid/luchtdruk) sensor en een relais in plaatsen. Het relais is om een pomp van hydrocultuur opstelling aan/uit te kunnen zetten.

Nou vraag ik mij af of en hoe ik die elektronica nog moet beschermen tegen de luchtvochtigheid in die kas. Indien dat nodig is, hoe doe ik dat dan met de BME280 zonder het uitlezen van de temp/vochtigheid/luchtdruk te belemmeren?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Raven schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 10:16:
Eerder deze week heb ik een broeikas opgezet, nu wil ik daar een Arduino met BME280 (temp/vochtigheid/luchtdruk) sensor en een relais in plaatsen. Het relais is om een pomp van hydrocultuur opstelling aan/uit te kunnen zetten.

Nou vraag ik mij af of en hoe ik die elektronica nog moet beschermen tegen de luchtvochtigheid in die kas. Indien dat nodig is, hoe doe ik dat dan met de BME280 zonder het uitlezen van de temp/vochtigheid/luchtdruk te belemmeren?
Kan die sensor daar niet zelf gewoon tegen? (Binnen spec?) Ik heb hier DHT's al een half jaar draaien in een kas waar het soms wel 85% luchtvochtigheid is en nog nooit problemen gehad.

Er hangt ook een nano bedenk ik mij nu en die doet het ook al maanden. Weet niet hoe lang het moet blijven zitten (hoe permanent is het?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
De sensor zelf zal er denk ik wel tegen kunnen, maar de printplaat en de rest van de componenten, geen idee. Het gaat om http://www.ebay.co.uk/itm...05d905:g:CxgAAOSwYmZXDkzy

Die Nano zit daar onbeschermd in?

edit: Ah crap, tijdens 't testen van de BME280 bleek die verre van accuraat dan geadverteerd :/
Zie ook https://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=31&t=86996

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 07-05-2016 22:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Raven schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 14:29:
De sensor zelf zal er denk ik wel tegen kunnen, maar de printplaat en de rest van de componenten, geen idee. Het gaat om http://www.ebay.co.uk/itm...05d905:g:CxgAAOSwYmZXDkzy

Die Nano zit daar onbeschermd in?

edit: Ah crap, tijdens 't testen van de BME280 bleek die verre van accuraat dan geadverteerd :/
Zie ook https://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=31&t=86996
Oh lekker dan. :/ Als hij consistent niet accuraat is kun je misschien een offset incoden? :+

Maar de nano hangt er los in ja, op een pcb gesoldeerd met wat connectors naar diverse sensoren. Ook wat van die lux meters met eenzelfde soort PCBtje als die BME280 heeft. Die staat zelfs in een pot dus net na het watergeven is de humidity best hoog en vooral laag bij de plant in de pot.

Kon voor dat geld niet de moeite nemen om het allemaal af te schermen, maar ik heb dan ook niet zo'n probleem met downtime en/of er eentje af en toe te moeten vervangen, het is alleen nog niet nodig geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Geen idee of het consistent is, maar zelfs al zou dat het geval zijn, dan moet ik eerst een echt nauwkeurige temp/vochtigheid/luchtdruk meter zien te vinden om de offset te bepalen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik probeer een snelheidsmeter te maken voor een motorfiets. Op het wiel (remschijf) komt een magneetje dat wordt gedetecteerd door een hall sensor.
Het idee is dat de totale km stand en dagteller op een 16x2 lcd komt te staan en de snelheid op een 3 digit 7 segmenten display (gedeelde kathode en dan multiplexen mbv 3 transistors).

Als proefopstelling heb ik een casefan met 4 magneetjes op de rotor geplakt en de hallsensor erboven. Nu weet ik niet goed hoe ik de snelheid detecteren. Ik heb het nu gedaan met een interrupt functie waarin de snelheid wordt berekend:

//hall sensor interrupt function
void hallfunction(){

vspeed=tyrec/(millis()-deltat);
timea=millis(); //start to count since last signal
deltat=millis(); //reset last input

}

waarin de variabele timea later wordt gebruikt om te kijken of het te lang duurt voor de magneet langs komt, in dat geval wordt de snelheid 0. De snelheid wordt dus elke magneet passage opnieuw berekend, de waarde op het display wordt echter elke 500ms ververst.

Op zich werkt het maar de snelheid is onregelmatig. Filmpje:

YouTube: speedometer v1.2
Vanuit stilstand naar 50-60km/h en weer naar 0. De snelheid fluctueert dus met ongeveer 10km/h.

Iemand een idee of er een betere methode is of hoe ik dit kan verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
leecher schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:41:
Ik probeer een snelheidsmeter te maken voor een motorfiets. Op het wiel (remschijf) komt een magneetje dat wordt gedetecteerd door een hall sensor.
Het idee is dat de totale km stand en dagteller op een 16x2 lcd komt te staan en de snelheid op een 3 digit 7 segmenten display (gedeelde kathode en dan multiplexen mbv 3 transistors).

Als proefopstelling heb ik een casefan met 4 magneetjes op de rotor geplakt en de hallsensor erboven. Nu weet ik niet goed hoe ik de snelheid detecteren. Ik heb het nu gedaan met een interrupt functie waarin de snelheid wordt berekend:

//hall sensor interrupt function
void hallfunction(){

vspeed=tyrec/(millis()-deltat);
timea=millis(); //start to count since last signal
deltat=millis(); //reset last input

}

waarin de variabele timea later wordt gebruikt om te kijken of het te lang duurt voor de magneet langs komt, in dat geval wordt de snelheid 0. De snelheid wordt dus elke magneet passage opnieuw berekend, de waarde op het display wordt echter elke 500ms ververst.

Op zich werkt het maar de snelheid is onregelmatig. Filmpje:

YouTube: speedometer v1.2
Vanuit stilstand naar 50-60km/h en weer naar 0. De snelheid fluctueert dus met ongeveer 10km/h.

Iemand een idee of er een betere methode is of hoe ik dit kan verbeteren?
Hoe verifieer je nu de echte snelheid van de fan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Niet, ik ben er vanuit gegaan dat deze stabieler is dan de fluctuatie die ik waarneem. Er zitten 4 magneetjes op de rotor .... *stopt met typen*

en bedenk ik mij zojuist dat mijn timmermansoog deze nooit perfect over de rotor kan hebben verdeelt :+

Ik had er 4 opgeplakt omdat het een trage casefan is en ik dan genoeg hits zou krijgen om een snelheid van 120+ km/h te kunnen simuleren. Alleen als de magneetjes niet goed verspreid zijn dan krijg je binnen 1 rotatie 4 verschillende snelheden :P

Ik zal eens proberen terug te gaan naar 1 magneet en een snellere casefan zoeken of de wielomtrek wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

leecher schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:53:
Alleen als de magneetjes niet goed verspreid zijn dan krijg je binnen 1 rotatie 4 verschillende snelheden :P
Als je de snelheid middelt over meerdere metingen, krijg je een consistentere output. Hou er ook rekening mee dat als je 5 rotaties per seconde meet en de snelheid steeds 1 km/u verschilt, je display onleesbaar aan het knipperen is tussen de twee snelheden, tenzij je een limiet hebt op het aantal updates van het display.
Ik zou gaan voor een array van 4 of 5 waarvan je steeds [i] update en dan i = (i + 1) % aantal. Vervolgens de waarden bij elkaar optellen en delen door aantal.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Demo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:14:
[...]
Als je de snelheid middelt over meerdere metingen, krijg je een consistentere output. Hou er ook rekening mee dat als je 5 rotaties per seconde meet en de snelheid steeds 1 km/u verschilt, je display onleesbaar aan het knipperen is tussen de twee snelheden, tenzij je een limiet hebt op het aantal updates van het display.
Ik zou gaan voor een array van 4 of 5 waarvan je steeds [i] update en dan i = (i + 1) % aantal. Vervolgens de waarden bij elkaar optellen en delen door aantal.
Dat kan alleen is het niet heel handig volgens mij. Stel je wacht tot je array gevuld is met 4 waarden en ik wil een snelheid refreshrate hebben van 1 seconde (max, liever iets lager) dan is de minimum weergeefbare snelheid in mijn geval 30km/h. Daaronder is ook wel meetbaar maar dan gaat de refreshrate omlaag. Bijv bij 1 rotatie per seconde (~7km/h) moet ik 4 seconden wachten op een refresh van de snelheid. Daar heb ik in de praktijk eigenlijk niks meer aan.

Op zich kan ik wel een array gaan vullen zodra een drempelsnelheid is bereikt maar dat is weer zo'n gedoe.
Ik weet dat het in de praktijk perfect mogelijk is om uit te voeren want ik heb er nu ook een digitale teller op zitten met 1 magneetje op de remschijf. Nu nog bedenken hoe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Lopend gemiddelde?

Nieuw = oud * 0.9 + meting * 0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik heb het nu zo opgelost:

- elke keer dat de magneet passeert wordt een snelheid berekend [vspeed]
- 4x per snelheidsweergave-refreshrate (nu 500ms) controleert het programma de waarde van [vspeed], zet deze in een array en berekend het gemiddelde
- na deze 500ms wordt de nieuwe gemiddelde snelheid over de laatste 500ms weergegeven

Nu maakt het niet uit of de magneet 1x per seconde langs komt of 1000x want er wordt een 'steekproef' genomen van 4 getallen uit de laatste 500ms. Dit lijkt redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Arduino Blog – IDE 1.6.9 just released with Yún Shield support and more!
Today, we’re releasing a shiny new version of the Arduino IDE, with the usual plethora of features and bug fixes.

The new Yún Shield allows you to upload a sketch over the air on any supported board so, as you can guess, our official cores were updated to support this feature.

Simply select the YunShield entry from the Network port menu, the base board from the Board menu, press upload and voilà!

Afbeeldingslocatie: https://blog.arduino.cc/wp-content/uploads/2016/05/3.gif

You can update the cores via Board Manager to get the latest version (1.6.11 for AVR, 1.6.8 for SAM and 1.6.6 for SAMD) but don’t miss the chance to update the IDE itself. ;)

This release fixes a bunch of long-standing issues:
- the update popup is no longer always on top, error reporting on multitab sketches now works correctly, and compiling/uploading flows have been revisited
- the problem with FTDI serial ports on Windows introduced with IDE 1.6.8 has been fixed as well
- the AVR core now recognizes if a new bootloader is present and uses a safe RAM location to trigger programming (this is particularly important for large sketches, like the ones produced by our friends at Arduboy)
- the builder has been patched, and is now faster and easier to hack

Release after release the community effort continues to get stronger and that makes us extremely happy! As usual, be sure to check the whole changelog for a complete list of changes and credits.

Don’t forget to report any issue you may find, either on GitHub or on the Arduino forum: your help is very much appreciated — even if you’re not a tech specialist. And please consider supporting the Arduino Software by contributing to its development!

Download IDE 1.6.9 now and happy coding! (You can also read all about the new Yún Shield here.)
"the problem with FTDI serial ports on Windows introduced with IDE 1.6.8 has been fixed as well"

Eindelijk, ik werd met 1.6.8 doodgegooid met "port busy" en "access denied" errors |:(

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Raven schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:20:
Arduino Blog – IDE 1.6.9 just released with Yún Shield support and more!
[...]

"the problem with FTDI serial ports on Windows introduced with IDE 1.6.8 has been fixed as well"

Eindelijk, ik werd met 1.6.8 doodgegooid met "port busy" en "access denied" errors |:(
Hmm daar heb ik geen last van gehad...
Maar toch voordat ik de problemen krijg upgraden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik lees hier en daar dat de theoretische levensduur van het EEPROM 100.000x schrijven is. Geldt dit voor het geheugen als geheel of per geheugen positie?
Ik sla nu elke +1 gereden kilometer op in het geheugen bij een totale km stand en een dagteller. Heeft het zin om hier een eenvoudige wearleveller bij te maken? Een theoretische levensduur van 100.000km is an sich prima in dit geval maar het gaat natuurlijk om het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Dat is per geheugenpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 10:31
Hallo, ik lurk al een tijdje maar ik zit met een probleempje waardoor mij toch maar eens aan een vraag hier waag.

C++: updateScreen()
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
void updateScreen()
{
  int unit = num%10;
  int decade = (num-unit)%100/10;

digitalWrite(unitPin, HIGH);
  digitalWrite(latchPin, LOW);
  shiftOut(dataPin, clockPin, LSBFIRST, DataOut(unit));
  digitalWrite(latchPin, HIGH);
  digitalWrite(unitPin, LOW);

digitalWrite(decadePin, HIGH);
  digitalWrite(latchPin, LOW);
  shiftOut(dataPin, clockPin, LSBFIRST, DataOut(decade));
  digitalWrite(latchPin, HIGH);
  digitalWrite(decadePin, LOW);
}

Ik stuur een 2-digit common anode 7-segments leddisplay aan met een arduino en shiftregister (74HC595 kloon). Ik schreef de onderstaande functie om, netjes om de beurt de cijfers van een tweecijferig getal op het display te knallen. ‘DataOut()’ vogelt uit welke segmenten aan moeten om een zeker getal te kunnen weergeven. Deze werkt goed, en de ‘updateScreen()’ functie in principe dus ook. Nette oefening in multiplexing dus. In de loop functie laat ik een for-loopje van 0 naar 99 rennen en die kopieer ik steeds naar een globale variabele (num) die ik dan naar het display dirigeer met bovenstaande functie. Dit alles netjes getimed op basis van een een timer interrupt met de timer1 library.

Het enige probleem dat ik houd is wanneer er segmenten uitstaan op het ene digit terwijl diezelfde segmenten aanstaan op het andere digit, ik een soort ghost images zie. Bij de getallen 10 tm 11 is dit bijvoorbeeld goed te zien. Behalve de 1(van 10) zie ik dan op dat digit ook heel vaag de nummers van 0-9 voorbijschuiven.

Ik heb een vermoeden dat de ghost images ontstaan doordat de switching te snel verloopt tussen de digits, maar met het toevoegen van wat delay tussen de aansturing daar van lukt het ook niet, dan lijkt hij helemaal niet aan het forloopje te beginnen. Ik vermoed dat de timer fuckt met de delay functie. Ik heb het ook geprobeerd door de data in het register actief weg te flikkeren(door een zekere pin naar GND te trekken) maar ook dat mocht niet baten.

Any thoughts? Het is geen onoverkomelijkheid, maar ik vind het lelijk. En er moet een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Zo te zien schakel je je 2e digit in, voordat je de juiste segments hiervoor klaargezet hebt. Dat geeft idd inherent een ghost-achtig effect. De juiste Workflow is:

1. Alle digits uitschakelen
2. Segments voor digit 1 inschakelen
3. Digit 1 inschakelen
4. Alle digits uitschakelen
5. Segments digit 2 inschakelen
6. Digit 2 inschakelen
Etc.

Fwiw, hier een voorbeeld van hoe ik net zelf wel eens gedaan heb: https://github.com/dburse...b/master/simple_clock.ino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
mcDavid schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:37:
Zo te zien schakel je je 2e digit in, voordat je de juiste segments hiervoor klaargezet hebt. Dat geeft idd inherent een ghost-achtig effect. De juiste Workflow is:
Briljant, we're on to something here... Lost mijn probleem ten dele op, namelijk voor het decade-digit. De eenheden zijn nu echter a) heel zwak en b) voorzien van een decade-ghost. Ik vermoed dat die zwakte iets te maken heeft met het feit dat ik mijn decade als tweede en laatste doe, waardoor die langer aanstaat dan de ander. (duurt relatief lang, eens elke miliseconde, voordat die functie weer aangeroepen) Ik zie hier ook zo 1 twee drie geen oplossing voor nog. Ik wacht nu een milliseconde met uitzetten van het eenheden digit voor ik doorga naar het decade digit, dat werkt om de een of andere reden wel, maar dan is mijn decadedigit weer zwakker dan het eenheden digit. Werkt wel, maar is niet mooi symmetrisch, jammer...

Ik blijf nog maar even prutsen... Als er nog iemand tips heeft zijn die uiteraard welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Deel je totale code via PasteBin bijvoorbeeld, dan kunnen we meekijken. Ik denk dat je dit soort multiplex-zaken het beste via een interrupt kunt doen. Dus elke interrupt een enkele digit tonen, bij de volgende interrupt de andere, etc. Dan zijn ze beiden allebei even lang 'aan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
RobV schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:08:
Deel je totale code via PasteBin bijvoorbeeld, dan kunnen we meekijken.
Mijn volledige code

Members only: ik ben nog niet klaar voor wereldwijde openheid voor voor mijn code ;)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zaag me vooral ook door over evt fouten dan wel ongebruikelijke constructies... Ik doe dit om te leren :D
RobV schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:08:
Ik denk dat je dit soort multiplex-zaken het beste via een interrupt kunt doen. Dus elke interrupt een enkele digit tonen, bij de volgende interrupt de andere, etc. Dan zijn ze beiden allebei even lang 'aan'.
Ik denk dat ik me inderdaad maar eens waag aan een algemenere functie om één digit te updaten, en dan met het gewenste getal en het digit nummer als input parameters. Lijkt me ook robuuster en herbuikbaarder.

[ Voor 57% gewijzigd door Kraay89 op 19-05-2016 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Kraay89 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:33:
[...]

Mijn volledige code

Members only: ik ben nog niet klaar voor wereldwijde openheid voor voor mijn code ;)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zaag me vooral ook door over evt fouten dan wel ongebruikelijke constructies... Ik doe dit om te leren :D

[...]

Ik denk dat ik me inderdaad maar eens waag aan een algemenere functie om één digit te updaten, en dan met het gewenste getal en het digit nummer als input parameters. Lijkt me ook robuuster en herbuikbaarder.
Ik zie dat je een delay(1) in je interrupt hebt staan, dat hoort niet. Een interrupt functie moet zo snel mogelijk eindigen. Zie ook mijn vorige reactie over hoe dit op te lossen. Msschien kun je het nu zelf oplossen. Wel zo leuk toch? Maar als het niet lukt, kun je altijd vragen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Sinds een paar dagen ben ik aan 't proberen de overstap van de Arduino IDE naar een andere IDE te maken. Voorheen heb ik wel eens Sublime Text met Stino gebruikt maar op een of andere manier werkt die combo nu niet meer. Toen werd me Atom / PlatformIO aangeraden en nu begin ik erachter te komen hoe vergeeflijk de IDE van Arduino is in 't opzicht van correcte C/C++. Wellicht moet ik toch eens ergens een daadwerkelijke cursus C++ gaan volgen :+

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Wellicht dat iemand het hier weet: Wat gebeurt er als je programma draait en je RTC module per ongeluk verbinding verliest? Als in: hij verliest contact met voeding (VCC of GND) of de I2c bus (SDA of SCL) wegens los getrilde of gebroken draadjes. Gaat trouwens om een DS3231

Ik durf het zo niet te proberen want ik heb dus geen idee wat het gevolg is :P Kan zo'n ding corrupt raken?

[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 23-05-2016 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Kan op zich geen kwaad. Het ding heeft een backup batterijtje meestal dus tikt 't ding gewoon door. Als je Arduino zit te wachten in z'n loop op data van die RTC kan die daar wel eens lang op moeten wachten.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Hoe zou ik kunnen voorkomen dat de Arduino blijft wachten? Is er een stukje code dat zegt of er wel/niet respons is via de I2c bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
...door je code juist op te bouwen. Hier is geen generiek antwoord op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Ik heb hier digitale potmeters (DS1844) liggen die via I2C ingesteld kunnen worden, de bij de library toegevoegde sketch vind ik echter nogal verwarrend:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#include <DS1844.h>
#include <Wire.h>

int brightness[4];         //This creates a 4 element array for the brightness values of the 4 LEDS
int readout;               //This is the DS1844's returned value
const int address = 0x28;  //This is the address of the DS1844 chip with all three address pins grounded.

//Create an instance of the DS1844 class
DS1844 ds1844(address);

void setup() {
  //Start serial communication
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {

//Increment through the potentiometers
  for (int i = 0; i <= 3; i++) {
                                        //NOTE: DS1844 RANGE IS 0-63 (6 bit integer) 
    while (brightness[i] <63) {
      brightness[i]++;                  //Increment brightness
      ds1844.write(i, brightness[i]);   //Write the brightness to the selected potentiometer
      readout = ds1844.read(i);         //Display the newly written value to the serial monitor
      Serial.println(readout);
      delay(50);
    }
  }

//Wait a second
  delay(1000);

//Turn all pots back to zero
  for (int i = 0; i <= 3; i++) {
      ds1844.write(i, 0);
      brightness[i] = 0;
  }
}

Zoals ik het lees, wordt de variabele i voor 2 dingen gebruikt: De keuze van de potmeter (0-3) én de instelling van de potmeter (0-63). Dat kan toch niet? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De i wordt binnen de 'for' gedefinieerd (int i) en is dus lokaal voor dát stukje code (daarbuiten bestaat hij voor de compiler niet). De i wordt als tellertje gebruikt en heeft verder geen langdurige functie. Het is een vaakgebruikte constructie binnen programmeertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
RobV schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:21:
De i wordt binnen de 'for' gedefinieerd (int i) en is dus lokaal voor dát stukje code (daarbuiten bestaat hij voor de compiler niet). De i wordt als tellertje gebruikt en heeft verder geen langdurige functie. Het is een vaakgebruikte constructie binnen programmeertalen.
Maar het gekke is dus dat de i voor 2 dingen gebruikt wordt:
for (int i = 0; i <= 3; i++) { -> hier bevat ie waardes van 0 tot 3.
while (brightness[i] <63) -> en hier 0-63.

Dat zorgt dus voor verwarring :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Raven schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:41:
[...]

Maar het gekke is dus dat de i voor 2 dingen gebruikt wordt:
for (int i = 0; i <= 3; i++) { -> hier bevat ie waardes van 0 tot 3.
while (brightness[i] <63) -> en hier 0-63.

Dat zorgt dus voor verwarring :P
Nee hoor. Ik ben bang dat je je C-kennis een beetje moet bijspijkeren :X

de 'while brightness' gebruikt de i als een index op de brightness array. Dus eerst doet 'ie alles voor brightness[0], dan voor brightness[1], brightness[2], etc.

Dus brightness[i] < 63 kijkt in de array van brightness'es of de 0e waarde kleiner dan 63 is, dus niet i < 63.

[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 26-05-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
Dat zou heel goed kunnen, heb namelijk nog nooit met arrays te maken gehad en op school moesten we het met assembly en pascal doen :P

Maar die array zou toch alleen de waardes 0-3 kunnen bevatten? Gezien de int brightness[4];
Of moet ik hier naar kijken als de cafeïne niet uitgewerkt is....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik gebruik nu vaak de simulator van 123d.circuits.io, zitten ook Arduino's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:13
Raven schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:42:
Dat zou heel goed kunnen, heb namelijk nog nooit met arrays te maken gehad en op school moesten we het met assembly en pascal doen :P

Maar die array zou toch alleen de waardes 0-3 kunnen bevatten? Gezien de int brightness\[4];
Of moet ik hier naar kijken als de cafeïne niet uitgewerkt is....
Brightness is een array van ints, 4 ints in dit geval. Die 4 ints kunnen elk een waarde tussen de -32,768 en 32,768 hebben.

i=1;
brightness[0] = 63;
brightness[1] = 62;
...
brightness[i] = ?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dank je Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:13
Geen probleem. Scheelt mij ook weer een bookmark.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Ik wil graag in onze toekomstige woning enkele projecten doen met Arduino's.
Hiervoor zoek ik opbouw aftakdozen, waar ik eenvoudigweg een Arduino in kan vijzen + een mini breadboard en waarin nog plaats genoeg voor bekabeling en een power supply (6 Eneloops in een battery case).

Ik heb me al suf gezocht, maar vind nergens een geschikte oplossing...

Welke dozen gebruiken jullie hiervoor? Ik opteer het liefst voor een simpele (goedkope) aftakdoos, die groot genoeg is...

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan je niet helpen met je aftakdoos, maar ik zou echt aanraden om het te solderen voor je het ergens gaat inbouwen. Breadboards zijn leuk om in de eerste plaats uit te zoeken wat je nodig hebt, maar soldeerverbindingen zijn een stuk betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Inderdaad, solderen is een stuk betrouwbaarder. In eerste instantie wil ik alles inbouwen om te testen en later zal het circuit gesoldeerd worden.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hm altijd jammer als iets op de megawatt het prima doet maar het op een nano niet zo lijkt te doen.....?

Toch maar de pinheaders er maar aan solderen denk ik.. En een extra nano bestellen.. Voor het definitieve project..

Zucht.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ebay zoeken op "project box". evt "enclosure", "electronics" of weet ik wat erbij gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Mijn Arduino km teller doet niet wat ik wil. Ik heb een functie gemaakt die de batterij spanning van de (motor) accu laat zien. De Arduino nano is aangesloten op het 12v boordsysteem middels een spanningsregelaartje. De accu is aangesloten op analog pin 2 middels een spanningsverdeler (4.7k / 1k ohm) om de range terug te brengen naar < 5v. Dat werkt allemaal prima op zichzelf, echter: De Arduino wil slechts 1x booten als deze spanning op de analoge pin blijft staan. Schakel je hem uit en weer aan dan start hij niet. Pas als de spanning van analog pin 2 is gehaald wil hij het programma weer opstarten.

Mijn Arduino kennis reikt niet ver genoeg, waardoor komt dit? Is er een trucje voor om het te verhelpen? Of zal ik er bijv een transistor tussen moeten zetten die pas naar x seconden open gaat en spanning op analog pin 2 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Geen ervaring mee, maar ik denk dat je dit filmpje even moet kijken:
http://www.eevblog.com/fo...micro-with-no-power-pin!/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:32
Lijkt me nogal onwaarschijnlijk die link van eevblog van toepassing is, door de weerstanden van de spanningsdeler kan er nooit voldoende stroom lopen om de Arduino aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik zie verder ook geen teken van leven, in het filmpje van eevblog blijft het geheel gewoon werken door een andere pin dan de powerpin. Of is een heel klein beetje stroom voldoende om de Arduino semi-aan te laten waardoor het programma niet wil starten zodra hij weer contact krijgt met de normale voeding?

-edit
ik heb het nu opgelost door de + van de accu naar de spanningsdeler/analog pin te verbinden via een optocoupler. Deze schakelt met de voeding/contactslot mee en nu start hij netjes elke keer op. Snelle simpele fix zonder dat ik de km teller weer open moet maken.

Desalniettemin ben ik nog steeds benieuwd waarom dit gebeurt :)

[ Voor 35% gewijzigd door leecher op 16-07-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Weet iemand toevallig of er met de Matrix Keypad library een analoge ingang kan worden gebruikt als input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:10:
Weet iemand toevallig of er met de Matrix Keypad library een analoge ingang kan worden gebruikt als input?
Een Analoge poort van een Arduino kan gewoon als digitale poort worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
RobV schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:17:
[...]

Een Analoge poort van een Arduino kan gewoon als digitale poort worden gebruikt.
Heb mij vraag een beetje onduidelijk gesteld volgens mij; Wat ik momenteel heb is een tactile array van 6 rows en 8 cols, en die wil ik met de Matrix library willen decoden.

Nou gebruiken ze in hun library alleen maar digitale ingangen zoals hieronder afgebeeld;
C++:
1
2
byte rowPins[rows] = {5, 4, 3, 2}; //connect to the row pinouts of the keypad
byte colPins[cols] = {8, 7, 6}; //connect to the column pinouts of the keypad

Wat ik wil (is omdat ik anders wat ingangen tekort kom, voor de cols analoge pinuts gebruiken zoals afgebeeld hieronder;
C++:
1
2
byte colPins[cols] = {A1, A2, 6}; //connect to the column pinouts of the keypad

Is dit mogelijk met de library?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BladeSlayer1000 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:34:
[...]

Heb mij vraag een beetje onduidelijk gesteld volgens mij; Wat ik momenteel heb is een tactile array van 6 rows en 8 cols, en die wil ik met de Matrix library willen decoden.
https://www.arduino.cc/en/Reference/DigitalRead
The analog input pins can be used as digital pins, referred to as A0, A1, etc.
Hoe het met een of andere library zit, geen idee. Waarschijnlijk gaat het gewoon werken. Hardwarematig is er geen beperking in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:34:
[...]

Nou gebruiken ze in hun library alleen maar digitale ingangen zoals hieronder afgebeeld;
C++:
1
2
byte colPins[cols] = {8, 7, 6}; //connect to the column pinouts of the keypad

Wat ik wil (is omdat ik anders wat ingangen tekort kom, voor de cols analoge pinuts gebruiken zoals afgebeeld hieronder;
C++:
1
2
byte colPins[cols] = {A1, A2, 6}; //connect to the column pinouts of the keypad

Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken. Misschien was mijn antwoord was kort, maar ik bedoelde het goed. Ik stel voor dat je het gewoon probeert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
RobV schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken. Misschien was mijn antwoord was kort, maar ik bedoelde het goed. Ik stel voor dat je het gewoon probeert!
Dat weet ik RobV ;) bedankt!

Ik ga na het avondeten inderdaad een kleine switch array maken, en dan eens uitproberen of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:53
De Arduino IDE telt ook door!

A0 is ook gelijk aan 14. Dus mocht het niet werken met A0 etc. om dat de lib dat niet snapt, gewoon doortellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Hey wat leuk, een Arduino-topic! Ik had geen idee :) Ik ben nu een maand of twee bezig met Arduino, en inmiddels heb ik (naar mijn idee) al wel wat geinigs gebouwd, een klok/weerstation:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cn1qSNdWAAEsq2v.jpg

V.l.n.r.: Arduino Nano (kloon van DX.com), DS3231 realtime klok, Nokia 5110 LCD, DHT 11 temperatuur/luchtvochtigheidssensor, BMP180 luchtdruksenor, 5V/3.3V power supply.

Ik vind het superleuk wat er mogelijk is met Arduino + sensoren e.d., ook omdat het allemaal niet zoveel kost op bv. DX.com.

Momenteel ben ik bezig met NRF24L01+ bordjes, waarmee Arduino's draadloos over 2.4GHz met elkaar kunnen communiceren. Ik heb nog van alles liggen om me verder bezig te houden: wifi-kaartje, BT-kaartje, kleuren-LCD, servo, stappenmotor, etc. Superleuk om hier meer van te leren!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
nice! Wist niet dat zo een nokia LCD'tje ook zo aan te sluiten was. leuk.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Welkom, check ook het esp8266 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
krizzziz schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:26:
nice! Wist niet dat zo een nokia LCD'tje ook zo aan te sluiten was. leuk.
De nano op 3v3, dan heb je geen levelshifters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 11:16
Zeker nice. Ik wist dan weer niet dat DX.com ook Arduino spulletjes had. Paar weken geleden verblijd met een Arduino Uno start setje. Ik wil nog het 1 en ander kopen, goed om te weten dat ik daarvoor ook bij DX.com terrecht kan, lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Erik070 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:28:
Zeker nice. Ik wist dan weer niet dat DX.com ook Arduino spulletjes had. Paar weken geleden verblijd met een Arduino Uno start setje. Ik wil nog het 1 en ander kopen, goed om te weten dat ik daarvoor ook bij DX.com terrecht kan, lekker goedkoop.
Goedkoop inderdaad. Houd er wel rekening mee dat het gaat om clones, meestal geen probleem, maar kijk niet vreemd als het stuk is, niet werkt, of soldeerfouten heeft. Meestal is het zo goedkoop dat ik er 2 of meer bestel, gewoon omdat het kan. Wil je nóg goedkoper, check dan aliexpress.com.

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 25-07-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ja precies, dat risico heb je dan ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klopt helemaal! Met mijn vier Arduino's (2x Uno 2x Nano) heb ik helemaal geen problemen, maar ik heb al een kapotte RTC en een kapotte DHT 11 gehad. Part of the game.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
JeroenH schreef op maandag 25 juli 2016 @ 14:03:
Hey wat leuk, een Arduino-topic! Ik had geen idee :) Ik ben nu een maand of twee bezig met Arduino, en inmiddels heb ik (naar mijn idee) al wel wat geinigs gebouwd, een klok/weerstation:

[afbeelding]

V.l.n.r.: Arduino Nano (kloon van DX.com), DS3231 realtime klok, Nokia 5110 LCD, DHT 11 temperatuur/luchtvochtigheidssensor, BMP180 luchtdruksenor, 5V/3.3V power supply.

Ik vind het superleuk wat er mogelijk is met Arduino + sensoren e.d., ook omdat het allemaal niet zoveel kost op bv. DX.com.

Momenteel ben ik bezig met NRF24L01+ bordjes, waarmee Arduino's draadloos over 2.4GHz met elkaar kunnen communiceren. Ik heb nog van alles liggen om me verder bezig te houden: wifi-kaartje, BT-kaartje, kleuren-LCD, servo, stappenmotor, etc. Superleuk om hier meer van te leren!
Als je met arduino en NRF24 aan de slag gaat moet je hier eens kijken! https://www.mysensors.org/

Min of meer is dit een zeer complete libary die een zeer degelijk netwerk opbouwt. Hoewel het vooral op domotica is gemaakt, denk ik dat het ook prima bruikbaar is voor andere toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Erik070 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:28:
DX.com bestel ik al jaren niet meer, veel te duur, veel te traag. AliExpress is veel interessanter voor de hobbyist qua Arduino kloontjes, onderdelen en gekkigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

Kek

3flix

sebastius schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:37:
[...]

DX.com bestel ik al jaren niet meer, veel te duur, veel te traag. AliExpress is veel interessanter voor de hobbyist qua Arduino kloontjes, onderdelen en gekkigheid.
Dit.

en soms is ebay ook een goede optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Doe mij ook maar Aliexpress. Ik heb inmiddels al behoorlijk wat arduinos besteld daar, en sinds kort voor het eerst bij Robotdyn http://nl.aliexpress.com/store/1950989

Ik prefereer vooral de Nano van Robotdyn boven die van andere winkels. Ze gebruiken micro USB wat ik veel handiger vind, zijn netter gesoldeerd dan de meeste van aliexpress, en ze kijken wat meer en grotere componenten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:37:
[...]

Maar verzend AliExpress uit het verre oosten? Denkend aan PostNL's geweldige beleid :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Interessant! Ik kende Aliexpress wel van naam, maar had er eigenlijk nooit gekeken. Ik vind het prijsniveau van DX.com best meevallen (een Arduino Nano met micro-USB voor € 5 leek me niet duur) maar inderdaad lijkt e.e.a. bij Aliexpress nog goedkoper, en ze hebben er ook wat andere dingetjes. Ik ga daar vanavond eens grasduinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

JeroenH schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:43:
Interessant! Ik kende Aliexpress wel van naam, maar had er eigenlijk nooit gekeken. Ik vind het prijsniveau van DX.com best meevallen (een Arduino Nano met micro-USB voor € 5 leek me niet duur) maar inderdaad lijkt e.e.a. bij Aliexpress nog goedkoper, en ze hebben er ook wat andere dingetjes. Ik ga daar vanavond eens grasduinen.
Let wel op dat er nogal eens fake spullen worden verkocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Raven schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:32:
[...]

Maar verzend AliExpress uit het verre oosten? Denkend aan PostNL's geweldige beleid :/
Werkt prima. Al die modules komen gewoon via een bubbeltjes envelop in de brievenbus. Soms zijn er dan wel wat pootjes verbogen, maar voor dat geld mag je echt niet klagen.

Een nano heb je daar voor minder dan 2 euro al inclusief verzending in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BoAC schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:48:
Hmmm, ok. Ik denk dat er weinig concreets over te zeggen valt, maar dat lijkt me vooral een risico bij zaken die te mooi lijken om waar te zijn? Een Arduino Nano die DX.com voor € 5 verkoopt en AE.com voor (bijvoorbeeld) € 4 lijkt me niet zo risicovol. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26

Kek

3flix

BoAC schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:48:
[...]

als het fake is en het werkt niet, gewoon je geld terug claimen, werkte vooralsnog altijd prima voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

Kek schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:58:
[...]

als het fake is en het werkt niet, gewoon je geld terug claimen, werkte vooralsnog altijd prima voor mij..
Ook al werkt het wel en het is fake, krijg je nog je geld terug :P zolang je maar goed kunt bewijzen dat het fake is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
tussen al die bergen Arduino spul dat ik van aliexpress heb gehaald kan mogelijk best eens een nep component hebben gezeten. Ik heb dat echter nog nooit terug gezien in de werking, dus niets aan de hand toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
En dan is de vraag nog, wat is nep? De Arduino bordje zijn toch open source hardware? Andere fabrikanten mogen volgens mij gewoon bordjes maken aan de hand van de ontwerpen van Arduino. Enige wat je je nog kan afvragen is of die andere fabrikanten het ook onder dezelfde licentie (Creative Commons Attribution Share-Alike license) uitbrengen.

Ik ben vrij nieuw in dit circuit dus ik kan het volledig mis hebben, maar dit is zoals ik het nu gebrepen heb.

Zie ook hier: https://www.arduino.cc/en/Main/FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nep, als in gekloonde avr chips en fdti controllers. Met de 32u4 nog niet tegenaangelopen

Pagina: 1 ... 85 ... 96 Laatste