Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de Asuro heb ik helaas geen schema.

De arduino met ir ontvanger is zeer eenvoudig nl:
code:
1
2
3
4
5
Arduino                 |-------------------|
pin 49  ------Data------|                   |
pin 50  ------Vcc-------|     TSOP1738      |
pin gnd ------Gnd-------|                   |
                        |-------------------|

Als de TSOP 1738 een draagfrequentie heeft van 38Khz en de Asuro inderdaad van 36Khz zal dat het probleem wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09
Kwam achter iets leuk van het weekend, bootloader is helemaal niet nodig om de arduino ide (en taal) te gebruiken. :)

Was een oplossing aan het zoeken om de atmega328 te programmeren in een eigen gemaakte circuit zonder hem eruit te hoeven halen. Heb wat rond gezocht, eerst geprobeerd via usb -> attiny44 -> TX RX, maar lukt me niet om op het goede moment te resetten, althans dat denk ik dat daar het probleem zat, bleef steeds hangen in het proces.

Toen ben ik aan de slag gegaan met isp programmer na het lezen van een artikeltje en wat blijkt, je kan gewoon sketch uploaden naar een atmega zonder bootlaoder erop, die 2KB kan je dus weer vrij maken en gebruiken voor je eigen code. Makkelijkste is een van de ondersteunde isp programmers te gebruiken, STK500, AVRISP. maar ook de hele goedkope usbtinyisp. Die laatste kan je zelf maken voor paar euro, heb die van mijn gemaakt voor pak en beetje 4 euro.

Heb even klein filmpje gemaakt waar ik een aantal keren de sketch blink upload.
YouTube: Arduino programming with usbtinyisp.MOV

Meer uitleg is hier te vinden:
http://www.arduino.cc/en/Hacking/Programmer

Edit/
En mijn netwerk aansluiting is nog niet gelukt, heb de RJ45 connector verkeerd om in eagle getekend, is er eentje met vier (ipv 2) trafo's en heb nu net de twee andere te pakken. |:(

Edit/2
Het is ook mogelijk om andere avr te programmeren via arduino ide, heb net attiny2313, atmega88 en attiny44 van blink sketch voorzien, werkt perfect. :)

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 18-10-2010 18:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat hulp nodig. In mijn queste om een fraaie voorversterker te maken heb ik van de week een arduino bordje gehaald. Inmiddels kan ik mijn LCD aansturen en de IR codes van mijn ab vertalen naar commando's. De volgende taak is het aansturen van een PGA2310 chipje. Deze verstaat eenvoudigweg 8 bit SPI signalen, maar ik kan nergens een uitleg vinden over hoe ik dat zou moeten gebruiken. Aangezien het geen rocketscience schijnt te zijn dacht ik; ik zal het eens vragen op GoT.
Iemand een code beschikbaar of een website waarop naast code ook wat uitleg is getoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Datasheet staat hoe je hem moet aansluiten.

staat welke pinnen voor spi zijn, en welke voor andere doeleinde van de chip, dat is standaard voor bijna elke chip, daar begin je dan ook als eerste te zoeken. :)

Op pagina 4 staan welke pin welke functie heeft. (sclk, sdo, sdi)
En op pagina 8 staat hoe het serial signaal opgebouwd moet worden.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pga2310.pdf

Je weet hoe een serial signaal werkt? of heb je gewoon een sketch van iemand anders gebruikt?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niks gemaakt. Ik merkte dat de voorbeeld codes erg leerzaam waren om de functionalieiten/programmatuur een beetje onder de knie te krijgen. Vandaar dat ik ook nu op zoek ging naar voorbeelden. Ik kon deze echter niet vinden.
Ik kan uit de PGA sheet idd halen hoe de aansturing zou moeten verlopen (8bit SPI), maar de implementatie in de Arduino chip wordt de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op deze pagina staan een aantal voorbeelden hoe je SPI zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de potmeter tutorial gebruikt, maar dan nog heb ik een vreemd verschijnsel op m'n scope.

De code;
#include <SPI.h>

// set pin 10 as the slave select for the digital pot:
const int slaveSelectPin = 10;

void setup() {
// set the slaveSelectPin as an output:
pinMode (slaveSelectPin, OUTPUT);
// initialize SPI:
SPI.begin();
}

void loop() {

digitalWrite(slaveSelectPin,LOW);
// zend rechter kanaal en linker kanaal in 8bit
SPI.transfer(200);
SPI.transfer(125);
// take the SS pin high to de-select the chip:
digitalWrite(slaveSelectPin,HIGH);
delay(5000);
digitalWrite(slaveSelectPin,LOW);
// idem
SPI.transfer(150);
SPI.transfer(125);
// take the SS pin high to de-select the chip:
digitalWrite(slaveSelectPin,HIGH);
delay(5000);
}

Nu lijkt het te werken, maar ik heb intervallen van 10ms op mijn uitgangsignaal waarbij de uitgang 0 volt is. Tussen deze 10ms stukjes zie ik gewoon netjes mijn sinus heen en weer zwaaien. De CS gaat alleen naar low bij de wisseling van "amplitude". (gecontroleerd met scope) Met andere woorden; de chip krijgt een nette sinus, en zonder dat hij dat "mag" brengt hij de uitgang naar 0v. Daar loop ik vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sinds een tijd weer wat met de arduino gemaakt. Dit keer iets wat ik ook permanent ga/blijf gebruiken.
Heb een nieuw bed, en als ik ga slapen of wakker wordt wil ik niet in 1x BAM het licht aan.
Dus de code voor de fading LED (is een code example) gemixt met de code voor CapSense, en nu heb ik dus een uitgang die mooi met PWM langzaam aan, of langzaam uitgaat als ik de touchsensor benader.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
#include <CapSense.h>

int ledPin = 9;    // LED connected to digital pin 9
int speaker = 10;    // feedback
int inPin = 7;   // pushbutton connected to digital pin 7
int val = 0;     // variable to store the read value
int lampstate = 0;     // Status LED

CapSense   cs_4_2 = CapSense(4,2);        // 10 megohm resistor between pins 4 & 2, pin 2 is sensor pin, add wire, foil

void setup()  { 
  pinMode(inPin, INPUT);      // sets the digital pin 7 as input
} 

void loop()  
{  
  if (cs_4_2.capSense(30) > 1000 && lampstate == 0 ){    //Lamp inschakelen
    lampstate = 1;
  for(int fadeValue = 0 ; fadeValue <= 255; fadeValue +=1) { 
    analogWrite(ledPin, fadeValue);         
    delay(20);                            
  } 
     digitalWrite(speaker, HIGH);  //feedback
     delay(20);  
     digitalWrite(speaker, LOW);
  }

if (cs_4_2.capSense(30) > 1000 && lampstate == 1 ){  // lamp uitschakelen
    lampstate = 0;
    digitalWrite(speaker, HIGH);  //feedback
    delay(20);  
    digitalWrite(speaker, LOW);
  for(int fadeValue = 255 ; fadeValue >= 0; fadeValue -=1) { 
    analogWrite(ledPin, fadeValue);             
    delay(20);     
  }

} 
}

Zometeen even een printje solderen waar ik de atmel op kan prikken + overige componenten. Op zich is de hardware overkill, maar met een PIC ben ik niet meer zo thuis, en heb ik (software)PWM nog nooit gebruikt. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :Y) Hopelijk vbalt de sensor goed af te stellen, anders heb ik nog een touch-IC liggen. Maar alles in 1 is wel zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je kan ook een attiny pakken en daar de code naar toe uploaden, misschien past het in een attiny2313? Of anders een attiny45 / 85, is kleiner en goedkoper dan een atmega328.

Edit/

Je hebt analoog nodig? Dan valt een attiny2313 af, die heeft geen analoog, attiny25, 45 en 85 wel.

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 01-11-2010 00:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die 2313 heb ik niet op voorraad, en de arduino chip die ik nu gebruikt heb is nog een atmega168.

Maar ik heb nog 3x atmega328 liggen, dus die kan ik voor volgende projecten gebruiken :)
Analoog is niet nodig, de tochbutton werkt DMV de digitale aansuitingen als in/out te schakelen en dan de capaciteit te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 16:12
Ik heb misschien een dom vraagje maar ik speel nu al een lange tijd met een arduino. Ik was altijd in de veronderstelling dat zo'n standalone arduino op een breadboard redelijk complex was en heb ik er mij nooit echt in verdiept.

Maar na deze pagina's te lezen lijkt het mij wel doenbaar
http://aeturnalus.com/robotics/poor-mans-breadboard-arduino/

Alle componenten zijn ook te verkrijgen bij freeduno.eu en dat is wel handig lijkt mij. Echter iets wat mij opviel dat er 2 soorten (waarschijnlijk meer) bordjes bestaan (inzake programming) en ik vroeg mij echt af wat het verschil was. Wat is het verschil nu eigenlijk tussen een FTDI Basic Breakout en een Breakout Board for FT232RL USB to Serial bordje ?

Ik zit al constant te zoeken op FTDI en FT232RL maar ik raak er niet echt wijs uit. Noem het nieuwsgierigheid maar ik zou dat graag eens willen weten :9

EDIT: mag ik de Pocket AVR Programmer ook aan het lijstje toevoegen ?

[ Voor 4% gewijzigd door simplicidad op 03-11-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
FTDI's FT232RL is een usb-serieel converter chip. De "FTDI Basic Breakout" laat minder pinnen naar buiten komen dan de "Breakout Board for FT232RL USB to Serial", maar alle pinnen die je nodig hebt voor het programmeren van een chip met arduino bootloader zitten op allebei (TXD, RXD en DTR).When in doubt: Breakout Board for FT232RL USB to Serial want ze zijn net zo duur en bij deze krijg je meer pinnen voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
Aha super bedankt ! Dat bevestigd het beetje vermoeden die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
In principe is elke ISP programmer geschikt om je breadbord avr met arduino software te programmeren. Je kan ook bijna elke avr gebruiken, hoeft niet perse een avr te zijn die op een arduino bordje zit.

Arduino zelf is ook een ISP programmer, staat een voorbeeld in example map van arduino ide, ArduinoISP, van af arduino 018 dacht ik. Je hebt dus al een isp programmer als je een arduino bordje in huis heb, daarmee kan je dus je breadbord arduino programeren.
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP

En is helemaal niet moeilijk, is paar draadje aansluiten en klaar, je kan VCC en gnd gewoon vanaf de het arduino bordje pakken als je bezig bent om te testen op een breadbordje, en verder moet je 4 draadje aansluiten en even 1 woord aanpassen in preferences file. Daar moet je bootloader veranderen in de naam van je programmer, Als je de arduinoISP gebruikt moet je daar denk ik skt500 neerzetten, omdat ArduinoISP een skt500(atmel isp programmer) compatibel is en daarop is gebaseerd. Een bootloader is niet nodig, je hebt dan 2KB extra geheugen vrij om te programmeren. :)
http://www.arduino.cc/en/Hacking/Programmer

Edit/
Dickbest.nl is een goede shop om je onderdelen te kopen, redelijk veel keuze, goedkoop en goedkope verzendkosten zolang het door de brievenbus kan. ;)

Edit/2
Je vraag, ja Pocket AVR Programmer is geschikt, is een usbtinyisp, zo eentje gebruikt ik ook, heb de hardware zelfgemaakt, maar frimware heb ik voor 99% van usbtinyisp gebruikt. Moet dan usbtinyisp invullen bij het preferences bestand.

Preferences bestand moet je trouwens zoeken in je Roaming map onder je eigen gebruikersnaam waarmee je in windows(vista en win7) ben aangemeld. Kan zijn dat je de map optie moet aanpassen in configuratiescherm, dat alle mappen zichtbaar zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 04-11-2010 13:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
Thx ik ga die links eens goed bekijken ! Ik zie het nu allemaal zitten om zelf eens mee te spelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Ja gewoon proberen, avr is gelukkig vrij vergefelijk als je iets verkeerd aansluit, zo zal de atmega niet stuk gaan als je hem verkeerd om in je bordje steekt. :)

Heb vandaag even een IR receiver uit een oud muis gehaald, was een tsop1138, korte blik in de datasheet en hij werkte. heb alleen de 100ohm weerstand en de 4.7uF condensator vervangen door een 1kohm weerstand en 1uf condensator. receiver heeft 5mA nodig, en mijn vcc is 5v dus vandaar die 1kohm weerstand. En had niet veel anders dan een 1uF condensator en anders werd het 47uF of 220pF. Maar dat dat maakt verder niet zoveel uit, doet het prima.

Circuit
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/a4qw51.png

Edit/

Heb even pin layout gemaakt van de attiny2313 als je hem icm met arduino ide gebruikt. Zijn allemaal digital pins. Moet nog uitzoeken welke er pwm kunnen doen, zal dat later erbij zetten als ik wat meer heb getest.
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/348k41k.png

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 04-11-2010 18:26 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:00
Leuk topic, was me nog niet eerder opgevallen.

Ik ben sinds kort bezig een arduino mega voor domotica doeleinden te gebruiken.
Wil er mijn led verlichting mee regelen (pwm gestuurd en lichtsensoren), temperatuurmeting (verwarming) en klik-aan-klik-uit bedienen.

Tot zover heb ik werkende:
* RTC DS1337
* Lichtsensoren (LDR)
* Klik-aan-Klik-uit

Waar ik nu tegenop loop is de DS18S20 temperatuur sensor. Hiervan had ik verwacht dat het juist zeer eenvoudig zou zijn. Ik heb het hele gebeuren aangesloten (eerst normal power mode, en daarna parasite) en versie 2 van de one wire library in gebruik.
De 3 pinnetjes (2 kunnen aan de ground in de parasite mode) heb ik allemaal goed aangesloten, pin 1 en 3 aan de ground en pin 2 aan een I/O poort van de arduino.
Ik heb zelfs geprobeerd een pin 1 of 3 ipv de pin 2, wat ook niet werkte.
Heb meerdere pinnen geprobeerd en ook de weerstand (4k7) heb ik gecontroleerd en zelfs vervangen met een 1K ter controle.

Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen?
Ik maak gebruik van verschillende voorbeelden die online staan voor het uitlezen van de DS temperatuursensor familie, en geen enkele werkt. Op geen manier vind ik een "device", en zelfs bij het zoeken naar een model id krijg ik niks terug...

Verwijderd

Heeft iemand hier een visie over het volgende:

Een arduino heeft doorgaans bepaalde kloksnelheid en het aantal en de complexiteit van de code bepaald hoe lang de arduino over 1 loop cycle doet.
Ik wil mijn arduino gebruiken om rgb ledstrips aan te sturen en daarmee ook strakke goed getimede fades te maken. Hiervoor is het fijn als ik de cycle tijd vast kan zetten.
In Processing kan je een framerate opgeven en zolang de code dusdanig kort is dat het past in de tijd voor 1 frame zal het systeem wachten met de volgende cyclus totdat de tijd van 1 frame verstreken is.
Voorbeeld:
Ik wil een framerate van 25 fps. Per frame heb ik dan 1/25 seconde beschikbaar. Als het uitvoeren van de code in 1 cyclus 1/50 van een seconde duurt zal het systeem nog 1/50 seconde wachten voor het overnieuw begint zodat de framerate netjes 25fps is.

Zoiets wil ik ook op mijn arduino hebben zodat ik een vaste tijdbasis heb om de stappen in het faden te bepalen. Weet iemand hoe ik dat kan maken?

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
waarom zijn de "strakke goed getimede fades" belangrijk voor je? want ik denk dat de meeste fluctuatie in snelheid niet resulteert in een zichtbaar verschil in fades

Verwijderd

Supersimpel, je kunt gewoon gebruik maken van een timer met een interrupt functie. De timer geeft exact iedere x (micro/milli)seconden een interrupt. In de interrupt functie schrijf je de huidige waarde naar de poort. In je "main" loop bepaal je een nieuwe waarde wanneer dat nodig is. Je zou eventueel met een queue kunnen werken die vanuit je main gevuld wordt.

• mad_max234
Ben vandaag ook weer even bezig geweest met de arduino, heb time laps camera gemaakt, heel simpel met een transistor. :) Ga een aantal dagen het aquarium 10 uur per dag fotograferen, heb voor 1599 foto's plek op de geheugenkaart, dus dat zal ik dan over de dag verdelen, dat komt neer op ongeveer elke 22.5 seconden een foto.
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2dbp4xu.jpg
Edit: Test filmpje YouTube: Time Lapse test 1

En heb een nieuw printplaatje geëtst voor mijn aquarium computer, heeft nu een 74hc595 shift register en een cmos 4051 multiplexer erbij gekregen om meet I/O te creëren. Verder een aansluitingen voor ISP en nog wat uitbreidingen, morgen boren en solderen. Uiteraard word de atmega328 meer met arduino ide geprogrammeerd, vind het toch wel stuk leuker en fijner werken dan C. :D
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2z3s3rq.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 11-11-2010 20:13 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

steffex schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:50:
waarom zijn de "strakke goed getimede fades" belangrijk voor je? want ik denk dat de meeste fluctuatie in snelheid niet resulteert in een zichtbaar verschil in fades
Stel ik wil een fade van helemaal groen (0 255 0) naar helemaal rood (255 0 0) in 1 seconde. Als ik dan vantevoren weet dat ik dat in 25 even grote stappen van 1/25 seconde ga doen kan ik bepalen dat ik stappen van 10 kan nemen (de laatste 5 neem ik voor lief). Het boeit natuurlijk niet als 1 stap 1.5/25 duurt, maar wel als ze allemaal 1.5/25 seconde duren terwijl ik stappen van 10 neem. Dan is het resultaat na 1 seconde nl anders.
Mijn idee is om eventueel de kleuren te fades af te stemmen op muziek. Dan moet het wel synchroon blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:07

OcGuru

Giulietta Qv

Ik heb een vaag iets met mijn arduino. Als ik de A0 ingang uit lees krijg ik deze waarden:
176
336
533
574
417
209
196
395
Maar als ik dan een draadje in de A0 steek en ik hou deze vast(gewoon aan de isolatie) krijg ik deze waarden:
0
0
0
264
1023
1023
0
0
0
0
0
0
178
1023
1023
171
Die 0 kan ik me nog voorstellen maar hoe die aan die 1023(5v) komt is mij een raadsel 8)7

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Je heb een zwevende analoog lijn, die springt wat heen en weer. Zwevende lijn is een antenne, en je lichaam geeft ook signaal af die de antenne opvangt en je adc uitleest. ;)

Heel normaal gedrag van de adc die niet verbonden is of een antenne heeft aangesloten. Verbind de A0 altijd met gnd als je hem niet gebruikt en een van de andere analoog ingangen wel, anders heb je kans op storingen op de andere ingangen, althans dat heb ik ergens opgevangen/gelezen.

edit/
Bijvoorbeeld hier te lezen:
Beware of floating ADC inputs. They may play tricks on you

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 22-11-2010 20:17 ]

-Andere hobby- -

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo,

binnenkort wil ik een projectje met arduino starten. Ik wil dan temperaturen laten zien op een LCD.
Ik wil dus meerdere temperatuur sensors op plaatsen hebben, en de uitslagen weergeven op een LCD. Is dit mogelijk, welke onderdelen heb ik nodig en hoe gaat het in zijn werk? De sensoren komen bij een Processor, grafische kaart, geheugen en nog meer belangrijke onderdelen van een computer, ik wil het in een computer bouwen namelijk.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• mad_max234
Daar is de arduino heel geschikt voor, kiest een paar sensoren uit die geschikt zijn voor jou toepassing en kijk in de datasheet hoe je ze moet aansluiten. Wat je ook kan doen is kijken welke sensoren er vaak gebruikt worden icm met de arduino, dan kan je beetje spieken hoe andere het gemaakt hebben.

LCD kan je beste HD44780 of lcd HD44780 compatibel schermpje pakken.

Je kan zonder extra ic's 6 sensoren kwijt op een arduino uno.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:07

OcGuru

Giulietta Qv

mad_max234 schreef op maandag 22 november 2010 @ 20:14:
Je heb een zwevende analoog lijn, die springt wat heen en weer. Zwevende lijn is een antenne, en je lichaam geeft ook signaal af die de antenne opvangt en je adc uitleest. ;)

Heel normaal gedrag van de adc die niet verbonden is of een antenne heeft aangesloten. Verbind de A0 altijd met gnd als je hem niet gebruikt en een van de andere analoog ingangen wel, anders heb je kans op storingen op de andere ingangen, althans dat heb ik ergens opgevangen/gelezen.

edit/
Bijvoorbeeld hier te lezen:
Beware of floating ADC inputs. They may play tricks on you
Ok, thanks voor de uitleg :)

Over die sensoren. In principe kan je wel meer als 6 sensoren aansluiten. Je hebt toch ook digitale temperatuur sensors. Die zijn denk ook nog wel preciezer. Alleen het uitlezen wordt iets lastiger qua programeren.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Klopt, ik had moeten zeggen, je kan maximaal 6 analoog sensoren kwijt. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

mad_max234 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 12:46:
Klopt, ik had moeten zeggen, je kan maximaal 6 analoog sensoren kwijt. :)
Tenzij je er weer een multiplexer tussen hangt ;)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
mad_max234 schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:58:
Daar is de arduino heel geschikt voor, kiest een paar sensoren uit die geschikt zijn voor jou toepassing en kijk in de datasheet hoe je ze moet aansluiten. Wat je ook kan doen is kijken welke sensoren er vaak gebruikt worden icm met de arduino, dan kan je beetje spieken hoe andere het gemaakt hebben.

LCD kan je beste HD44780 of lcd HD44780 compatibel schermpje pakken.

Je kan zonder extra ic's 6 sensoren kwijt op een arduino uno.
hmmm
die ga ik wel kopen, heb een 4,7K Ohm Thermistor. Moeten er extra bij? Wat voor sensors zijn geschikt?
Ik heb een arduino duemilanove... (6 zijn wel genoeg)
Oja, ben bezig met een projectje waarin 2 aparte processen tegelijk bezig zijn. Dus 2 loops, alleen pakt hij tijdens het compileren steeds een fout... Wat is er fout?
-code-
inmiddels 2 loops samengevoegd, werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
/*
  Analog input, analog output, serial output

Reads an analog input pin, maps the result to a range from 0 to 255
 and uses the result to set the pulsewidth modulation (PWM) of an output pin.
 Also prints the results to the serial monitor.

The circuit:
 * potentiometer connected to analog pin 0.
   Center pin of the potentiometer goes to the analog pin.
   side pins of the potentiometer go to +5V and ground
 * LED connected from digital pin 9 to ground

created 29 Dec. 2008
 by Tom Igoe

*/

// These constants won't change.  They're used to give names
// to the pins used:
const int analogInPin = 0;  // Analog input pin that the potentiometer is attached to
const int analogOutPin = 9; // Analog output pin that the LED is attached to
const int analogOutPin2 = 6;
const int analogOutPin3 = 4;

int sensorValue = 0;        // value read from the pot
int outputValue = 0;        // value output to the PWM (analog out)

void setup() {
  // initialize serial communications at 9600 bps:
  Serial.begin(9600); 
}

void loop() {
  // read the analog in value:
  sensorValue = analogRead(analogInPin);            
  // map it to the range of the analog out:
  outputValue = map(sensorValue, 0, 1023, 0, 255);  
  // change the analog out value:
  analogWrite(analogOutPin, outputValue); 

// print the results to the serial monitor:
  Serial.print("sensor = " );                       
  Serial.print(sensorValue);      
  Serial.print("\t output = ");      
  Serial.println(outputValue);   
  analogWrite(analogOutPin2, outputValue);
  delay(sensorValue);
  analogWrite(analogOutPin3, outputValue);
  delay(sensorValue);
  analogWrite(analogOutPin2, LOW);
  delay(sensorValue);
  analogWrite(analogOutPin3, LOW);
  delay(sensorValue);  
}

alleen bij sensorValue=130 (bijgehouden via monitor) doet analogPin3 het niet meer. Welke LED ik ook gebruik. Hoe op te lossen?

[ Voor 73% gewijzigd door F.West98 op 26-11-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

probeer eens een andere pin, misschien is dat stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
windwarrior schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 19:51:
probeer eens een andere pin, misschien is dat stuk?
bedankt!
dat werkte!
raar dat pin4 niet onder de 130 reageert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
nog een vraag.
heb een serial.read erin zitten, nu wil ik bij commando 'l' de hele tijd iets herhalen, totdat ik a of u doe. maar nu gaat het maar 1x.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
void loop() {
  if (Serial.available() > 0) {
    int inByte = Serial.read();
    switch (inByte) {
      case 'k':
       analogWrite(analogOutPin2, HIGH);
       // herhaling
       break;
       case 'a':
        ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is omdat je nu slechts iets uitvoert als er een byte binnengekomen is. Je moet die loop() altijd hetgeen je wilt doen uit laten voeren en daar pas iets aan veranderen als er een byte in de serial buffer staat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
CyBeR schreef op zondag 28 november 2010 @ 15:27:
Dat is omdat je nu slechts iets uitvoert als er een byte binnengekomen is. Je moet die loop() altijd hetgeen je wilt doen uit laten voeren en daar pas iets aan veranderen als er een byte in de serial buffer staat.
Zoiets moet je dan doen, zorgen dat inbyte een andere variabel set. Via IF statment zet ik de switch1 variabel en die op zijn beurt dan de switch case set.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
byte switch1;

void setup (){
}

void loop() {
if (Serial.available() > 0) {
    int inByte = Serial.read();

if (inByte == 107)  // 107 = k, let op kleine letter geen hoofdletter
    switch1 = k;
if (inByte == 97)  // 97 = a
    switch1 = a;

switch (switch1) {
      case 'k':
       break;
       case 'a':
       break;
}
}

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar zitten wat syntax errors in en bovendien kan 't simpeler. Even zonder 't te testen en draaien:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
byte switch1; 

void setup (){ 
  switch1 = 'a'; // of k, als je wilt dat 'ie standaard begint
} 

void loop() { 
 if (Serial.available() > 0) 
    switch1 = Serial.read(); 

switch (switch1) { 
      case 'k': 
       break; 
       case 'a': 
       break; 
 } 

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Dat gaat volgens mijn niet wat je nu voorslaat, switch1 zal 0(of wat er binnenkomt via serial) worden na eerste loop, en zal switch case k niet steeds herhaald worden tot a word verstuurd. ;)

Edit/

Ja zitten wat fouten in, doe het even snel uit mijn hoofd, gaat om het idee hoe je het probleem moet aanpakken niet om schrijffouten in syntax. ;)

Edit/2
F.West98 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 18:42:
[...]

hmmm
die ga ik wel kopen, heb een 4,7K Ohm Thermistor. Moeten er extra bij? Wat voor sensors zijn geschikt?
Thermistor sluit je aan als een voltage verdeler. Jou geval kan je beste een 4.7K weerstand pakken, dan zal 25graden ongeveer 2.5v zijn, mits je thermistor 4.7K weerstand heeft bij 25graden en je 5v op de thermistor zet.
Afbeeldingslocatie: http://www.vuemetrix.com/support/tech/thermistor_circuit.gif
Oja, ben bezig met een projectje waarin 2 aparte processen tegelijk bezig zijn. Dus 2 loops, alleen pakt hij tijdens het compileren steeds een fout... Wat is er fout?
Al is je probleem al opgelost, maar misschien is dit toch iets om even door te lezen.
http://www.avrfreaks.net/...sking%20on%20an%20AVR.pdf

[ Voor 104% gewijzigd door mad_max234 op 29-11-2010 20:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mad_max234 schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:16:
Dat gaat volgens mijn niet wat je nu voorslaat, switch1 zal 0(of wat er binnenkomt via serial) worden na eerste loop, en zal switch case k niet steeds herhaald worden tot a word verstuurd. ;)
Neehoor. Het checkt of er een byte in de serial buffer staat. Zo ja propt die in switch1 en gaat verder, zo nee gaat 't direct verder. En bij het verder gaan komt de switch() die de waarde van switch1 checkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
CyBeR schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 00:22:
[...]

Neehoor. Het checkt of er een byte in de serial buffer staat. Zo ja propt die in switch1 en gaat verder, zo nee gaat 't direct verder. En bij het verder gaan komt de switch() die de waarde van switch1 checkt.
In de code van jou worden alle byte's wat er over de serial gaat in switch1 gezet.

Als de code alleen zou bestaan uit k en a verzenden dan kan het, maar bevat de code meer dan alleen een k of a verzenden, wat ik overigens vermoed zal je het niet op jou manier kunnen doen want dan zal switch niet gezet blijven.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:47

QuasaR

One ring to rule them all

Sinds gisteren heb ik ook een arduino bordje.
Nu heb ik een VFD (Futaba MDM166A) thuis liggen die ik aan probeer te sluiten op de arduino.
Deze heeft 4 pinnen (buiten stroom om) V+, GND, D+ en D-.
De VFD gaat aan zodra ik de arduino stroom geef dus dat werkt.
Nu heb ik alleen geen idee waar ik de D+ en D- op aan moet sluiten en hoe ik de commando's moet sturen.
In dit pdf'je staan alle pinnen beschreven en ook de commando's.

http://www.muetze1.de/wp-...166A-Display-protocol.pdf

Is er iemand die mij verder op weg kan helpen ?
Ik heb trouwens een sensor shield v4 liggen waar ik hem op aan kan sluiten maar dan mis ik de aansturing nog.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

QuasaR schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:11:
Nu heb ik een VFD (Futaba MDM166A) thuis liggen die ik aan probeer te sluiten op de arduino.
Nu heb ik alleen geen idee waar ik de D+ en D- op aan moet sluiten en hoe ik de commando's moet sturen.

http://www.muetze1.de/wp-...166A-Display-protocol.pdf

Is er iemand die mij verder op weg kan helpen ?
Ik heb trouwens een sensor shield v4 liggen waar ik hem op aan kan sluiten maar dan mis ik de aansturing nog.
uit je datasheet
Connectors
There are two connectors (CN1 & CN2) on the display for power supply and the USB interface. The power supply connector CN2 is optional, as the main power can be retrieved from the USB interface. The display sinks up to 370 mA (all pixels and symbols active) and requests 500 mA over the USB interface (CN1). For using the display under the USB interface, a wire needs to be connected between pin 1 of CN1 (USB supply) to pin 1 of CN2 (5V supply) to invoke the start-up on connect.
in het kort: gaat niet werken op je arduino.

lang antwoord: gaat niet werken op je arduino, of je moet een host driver gaan maken voor arduino waarmee je een hi-device kan besturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@QuasaR
Wat wil je er eigenlijk mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

Rmg schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:24:
[...]

uit je datasheet

[...]

in het kort: gaat niet werken op je arduino.

lang antwoord: gaat niet werken op je arduino, of je moet een host driver gaan maken voor arduino waarmee je een hi-device kan besturen
Hm jammer. Bedankt iig dan weet ik dat ik er verder geen tijd meer aan moet besteden (aan deze).
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 18:49:
@QuasaR
Wat wil je er eigenlijk mee doen?
De bedoeling was dat hij temperaturen e.d. ging weergeven.
Heb ook nog een 240x128 scherm met TC6963 controller liggen (20-pins), eens kijken of ik die kan aansluiten op de arduino. Voor de TC6963 is wel een library alleen de pin-aansluiting moet ik dan uit gaan zoeken. Is deze optie wel mogelijk ?
Hier is het diagram van dit scherm : http://doc.chipfind.ru/pdf/powertip/pg240128a.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door QuasaR op 02-12-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Misschien kan je de display aan de arduino usb hangen en via ftdi chip dan benaderen, usb stick kan je ook aan de usb connector hangen van de arduino en zo data op de stick zetten die je met je arduino verzameld. Heb dit nog nooit geprobeerd, weet alleen dat het kan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan niet via de FTDI op de arduino. Die chip doet alleen USB slave mode.

Jij doelt op dit: http://www.arduino.cc/playground/Main/UsbMemory, maar dat gaat via een aparte chip (die toevallig ook van FTDI is.)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Inderdaad die bedoelde ik, dacht dat het ging om de gewone ftdi chip, heb me er verder niet in verdiept.

Dan zul je een extra chip moeten kopen of kant en klaar bordje/schield.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Inmiddels een S0-signaal in mijn meterkast gemaakt (met een digitale kwh-meter). Deze kan ik nu zowel optisch als elektrisch gebruiken om het aantal geproduceerde kWh's van mijn zonnestroompanelen te meten.
Ik neig naar elektrisch oppikken van het S0-signaal. Heeft iemand hier al reeds ervaringen mee icm de Arduino?

Uiteindelijk wil ik de Arduino met Ethernet-shield (nagenoeg) realtime de opbrengsten op mijn website laten presenteren.
Om het wiel 2 keer uit te gaan vinden, da's niet efficient. Zijn er tweakers hier die eea hebben werken, die bereid zijn mij te helpen? Programmeren is nog niet mijn 'ding', helaas.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
S0 uit een kwhmeter is meestal geimplementeerd in de meter als een optokoppelaar. De eenvoudigste manier om dat te gebruiken is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
VCC -----+
         |
        ---
        | |
        | | 10k
        ---
         |
S0+ -----+------- Arduino pootje

S0- -----+------- Arduino GND

In de code monitor je de pin, als die van laag naar hoog gaat tel je hem als puls. Of je gebruikt een interrupt waarin je elke keer je teller ophoogt.
Als je een lange kabel hebt tussen de meter en arduino dan zet je 1uF over de arduino pin om rommel te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
mmm.
ik heb een 16x2 scherm, maar ik kan niet vinden welk snoertje waar moet...
Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik lees de kWh meter ook wel eens uit. daarvoor een fotodiode voor de puls-led geplakt, en deze code gemaakt:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
int led = 13;
volatile int state = LOW;
int pulscount = 0;
int kw = 0;
int x = 0;
//unsigned long time;

void setup()
{
  pinMode(led, OUTPUT);
  Serial.begin(9600);   // opens serial port, sets data rate to 9600 bps
  attachInterrupt(0, puls, RISING); //interrupt 0 activated on rising pin
}

void loop() //moet kwartiertje wachten en daarna pulscount doorsturen, daarna pulscount resetten, loop
{
  delay(300000);  // 5min. scantijd

x = pulscount / 10;  //meter geeft 10.000pulsen per 1.000w/h
  kw = x * 12; // 5min scantijd x *12 = 60min.
  Serial.println(kw);
  pulscount = 0;
}

void puls() //interrupt code
{
  ++pulscount;
}

Nu print ie dat dus elke 5min. en plakt ik dat in Excel voor het maken van een grafiekje. Maar eigenlijk zou ik dat wel direct op een grafisch display willen weergeven. Maar dat is wat te hoog gegrepen voor mij. Misschien eerst maar gewoon de afgelopen 4 metingen weergeven en daarmee dus het afgelopen uurverbruik weergeven.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 05-12-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Tip: op de meeste kWh-meters zit ook een open-collectoruitgang waarmee je nog makkelijker je verbruik kunt uitlezen. Ik ben van plan binnenkort na mijn draaischijfmeter (officiele meter) een tweede meter in te bouwen die ik op die manier ga uitlezen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
F.West98 schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:42:
mmm.
ik heb een 16x2 scherm, maar ik kan niet vinden welk snoertje waar moet...
Of maakt dat niet uit?
Welk schermpje heb je dan? En natuurlijk maakt het wel uit waar je wel draadje aansluit. En bedoel je waar de draadjes moeten op het lcd schermpje of waar ze moeten op de arduino?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
http://www.iprototype.nl/products/components/overig/lcd16x2
die.
Op arduino.cc staat er een andere indeling.
Ik wil dus weten hoe op het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
http://www.hacktronics.co...aracter-lcd-tutorial.html

Edit/

Ik doe het zelf op deze manier met een shift register, heb je maar 2 of 3 draden vanuit je arduino lopen, printje met shift register heb ik achter op de lcd schermpje zitten, zal straks even fotootje maken.

http://code.google.com/p/arduinoshiftreglcd/

[ Voor 65% gewijzigd door mad_max234 op 05-12-2010 16:07 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Makkelijkste is om op pin 3 (contrast) van het lcd schermpje een 10k Instelpotmeters te zetten, maar vaste weerstand kan ook maar moet je even uitproberen welke de juiste is.

pin3 ---- 10k potmeter ----- gnd

Edit/
Als we dan toch bezig zijn, je kan ook de helderheid regelen door op pin 15 Backlight + een 250ohm instelpotmeter te zetten, of een vaste weerstand naar keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 05-12-2010 16:16 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
damn.
hij deed het. alles ging goed, maar nu is er iets mis gegaan, hij geeft alleen nog maar rare letters en tekens.
Het gebeurde nadat er een draadje van mn koptelefon tegenaan is gekomen.
Wat kan het zijn? (alles al opnieuw aangesloten enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Vrijdag ook een iPrototype starterskit besteld bij iPrototype.nl. Gister al binnen gekregen met extra servo's maar vandaag pas echt alvast er een beetje mee kunnen spelen.

Vandaag met de servo's bezig geweest om ze aan te kunnen sturen. Dus; servo kunnen selecteren en een positie op geven. Gelijk hierna een appje 'geschreven' in VB.net die via SerialPort communiceert met de Arduino. kan nu zo alle 3 servo's tegelijkertijd aansturen.

Echt leuk spul, nu nog een aantal schields erbij kopen voor draadloze communicatie. De Arduino houd me deze koude dagen wel bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
F.West98 schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:32:
damn.
hij deed het. alles ging goed, maar nu is er iets mis gegaan, hij geeft alleen nog maar rare letters en tekens.
Het gebeurde nadat er een draadje van mn koptelefon tegenaan is gekomen.
Wat kan het zijn? (alles al opnieuw aangesloten enzo)
Waarschijnlijk een van de data pinnen niet meer goed vast of verkeerd pinnen aangesloten, zolang die tekens blijft geven is er meestal niks stuk maar komt er verkeerde data binnen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
nog 'ns aangesloten, vertoont nu geen enkel teken van leven meer...
andere tekens, en de onderste rij doet niets meer

[ Voor 30% gewijzigd door F.West98 op 05-12-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
sluit de VDD, VSS en contrast eens aan en optioneel back light, verder niks aansluiten.
Dan zou de bovenste lijn blokjes moeten geven, even met contrast spelen als je niet gelijk iets ziet.

Denk namelijk dat er gewoon ergens iets fout zit of in de hardware of software, zo een lcd schermpje sloop je namelijk niet zomaar en al helemaal niet als je er met draadje tegenaan stoot, ja connectie kunnen dan los raken of tegen elkaar aankomen zodat er storing optreed maar slopen doe je ze niet snel, en ze gaan meestal tientallen jaren mee. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Hey,

Heb net met sinterklaas ook een arduino uno gekregen, echter krijg ik het niet voor elkaar om de drivers te installeren..

Mijn ziet sowieso geen arduino onder COM en LPT.

Iemand tips?

Specs:
Windows Vista Ultimate.
Arduino software 0021.

Plaatje device manager:
Afbeeldingslocatie: http://i102.photobucket.com/albums/m99/Ruudjuh_2006/ArduinoFOUT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
De Uno heeft geen FTDI-chip meer, dus aan die drivers heb je niks. Er zijn geen (externe) drivers meer nodig, maar enkel een .inf bestandje om Windows even duidelijk te maken wat er moet gebeuren voor de communicatie. Maar de website kan dat vast beter uitleggen dan ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fuzzillogic schreef op maandag 06 december 2010 @ 01:13:
[...]

De Uno heeft geen FTDI-chip meer, dus aan die drivers heb je niks. Er zijn geen (externe) drivers meer nodig, maar enkel een .inf bestandje om Windows even duidelijk te maken wat er moet gebeuren voor de communicatie. Maar de website kan dat vast beter uitleggen dan ik ;)
Oh, duh. Ik heb zo'n ding in m'n handen gehad maar dat was me nog niet opgevallen :X Wel slecht imo, ftdi's zijn briljant voor dit doel.

Ah, ze gebruiken nu een Atmega met USB-serial firmware erop voor dat doel. Kan me niet voorstellen dat dat nou echt beter is dan een FTDI.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 06-12-2010 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

CyBeR schreef op maandag 06 december 2010 @ 01:28:
[...]

Oh, duh. Ik heb zo'n ding in m'n handen gehad maar dat was me nog niet opgevallen :X Wel slecht imo, ftdi's zijn briljant voor dit doel.

Ah, ze gebruiken nu een Atmega met USB-serial firmware erop voor dat doel. Kan me niet voorstellen dat dat nou echt beter is dan een FTDI.
Het is met name voor de productieprijs beter... maar daar ziet de klant weinig van terug. Leuk dat het ding zich nu aan meldt als een Arduino, maar voor mijn gevoel is de Duemilanove een stukje beter dan de Uno. Zo werkt de Uno met een resonator ipv een kristal. In de praktijk zal je er waarschijnlijk geen last van hebben, maar toch is het minder...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Fuzzillogic schreef op maandag 06 december 2010 @ 01:13:
[...]

D0h!, Nu zie ik wat ik fout heb gedaan, ik denk dat ik te moe was gisteren xD. Bedankt iig! Vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mux schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:00:
Tip: op de meeste kWh-meters zit ook een open-collectoruitgang waarmee je nog makkelijker je verbruik kunt uitlezen. Ik ben van plan binnenkort na mijn draaischijfmeter (officiele meter) een tweede meter in te bouwen die ik op die manier ga uitlezen.
Is dat niet overedreven? Je kunt ook met en lichtsluisje bijv. de draaischijf uitlezen. Hoef je de 230~ niet overhoop te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
QuasaR schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:11:

http://www.muetze1.de/wp-...166A-Display-protocol.pdf.
Wil hier toch nog even op terugkomen, nu ik erop let zie ik geregeld VFD schermpjes voorbij komen icm met arduino. Wellicht kan je het schermpje eraf halen, want je heb nu denk ik een VFD schermpje en een usb controller erop zitten. post eens foto van het schermpje, voor- en achterkant.

Verder ben ik projecten tegengekomen waar ze softwarematig een avr als een usb host laten voordoen, je kan het misschien softwarematig oplossen.
http://instruct1.cit.corn...36_cdl28_dct23/index.html

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

_ferry_ schreef op maandag 06 december 2010 @ 09:17:
[...]

Is dat niet overedreven? Je kunt ook met en lichtsluisje bijv. de draaischijf uitlezen. Hoef je de 230~ niet overhoop te halen :)
Je hoeft sowieso de 230V niet overhoop te halen... het mooie van die open-collectoruitgang is dat die helemaal geen externe componenten nodig heeft: je kunt de microcontroller er bij wijze van spreken direct aan hangen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
mad_max234 schreef op zondag 05 december 2010 @ 23:24:
sluit de VDD, VSS en contrast eens aan en optioneel back light, verder niks aansluiten.
Dan zou de bovenste lijn blokjes moeten geven, even met contrast spelen als je niet gelijk iets ziet.

Denk namelijk dat er gewoon ergens iets fout zit of in de hardware of software, zo een lcd schermpje sloop je namelijk niet zomaar en al helemaal niet als je er met draadje tegenaan stoot, ja connectie kunnen dan los raken of tegen elkaar aankomen zodat er storing optreed maar slopen doe je ze niet snel, en ze gaan meestal tientallen jaren mee. :)
dat doet het gewoon goed...
Ik heb het idee dat het aan t female socket ligt. Die zit er ook erg los in...
mmm. het ligt aan de aansluiting. als ik hem een beetje duw naar binnen (als het scherm recht is naar links) en dan doet de onderste rij het...

edit:
als ik hem reset via knop doe en weer naar links werkt hij, maar weer naar rechts duwen weer raar, is dus contactje...
Hoe op te lossen?
edit2:
heb een opstelling:
kabeltje vast om snoertjes heen, vast ergens anders en trekt naar links, een ander kabeltje zorgt voor tegenkracht...

[ Voor 21% gewijzigd door F.West98 op 06-12-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

F.West98 schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:05:
[...]

dat doet het gewoon goed...
Ik heb het idee dat het aan t female socket ligt. Die zit er ook erg los in...
mmm. het ligt aan de aansluiting. als ik hem een beetje duw naar binnen (als het scherm recht is naar links) en dan doet de onderste rij het...

edit:
als ik hem reset via knop doe en weer naar links werkt hij, maar weer naar rechts duwen weer raar, is dus contactje...
Hoe op te lossen?
edit2:
heb een opstelling:
kabeltje vast om snoertjes heen, vast ergens anders en trekt naar links, een ander kabeltje zorgt voor tegenkracht...
Kan je het zaakje niet gewoon solderen ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 06 december 2010 @ 01:28:
[...]

Als ik het goed heb heb je nu wel twee atmega's op 1 bordje, mits de "USB interface" atmega niet gelocked is zou je 'm toch leuk in kunnen zetten als "co-processor". Daarnaast verwacht ik dat de "main" controller nu via ISP geprogrammeerd word en je dus geen bootloader meer nodig hebt (scheelt weer 1k flash). Tenslotte is het wellicht mogelijk de debugwire te gebruiken (De laatste keer dat ik heb gekeken was het debugwire protocol niet openbaar dus ik denk het niet).

Ik heb helemaal geen arduino, laat staan een uno dus ik ben enigzins aan het gokken/speculeren. Het lijken mij echter voldoende redenen een atmega boven een ftdi chip te verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
@F.West98
Snap er niks van, wat ben je allemaal aan het doen met draadje en snoertjes?

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 07-12-2010 00:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 00:55:
[...]

Als ik het goed heb heb je nu wel twee atmega's op 1 bordje, mits de "USB interface" atmega niet gelocked is zou je 'm toch leuk in kunnen zetten als "co-processor". Daarnaast verwacht ik dat de "main" controller nu via ISP geprogrammeerd word en je dus geen bootloader meer nodig hebt (scheelt weer 1k flash). Tenslotte is het wellicht mogelijk de debugwire te gebruiken (De laatste keer dat ik heb gekeken was het debugwire protocol niet openbaar dus ik denk het niet).

Ik heb helemaal geen arduino, laat staan een uno dus ik ben enigzins aan het gokken/speculeren. Het lijken mij echter voldoende redenen een atmega boven een ftdi chip te verkiezen.
Als ik de source van 't project bekijk lijkt 't er inderdaad op dat je die tweede atmega ook gewoon kunt herflashen, en dus gewoon zou kunnen gebruiken. De usb->serial sources en een set DFU sources zitten erbij namelijk. Het gebeuren gebruikt ook netjes de USART van de atmega om tegen de andere atmega te praten, dus ik zie daar idd geen probleem mee (dwz, je zit geen bitbang-timings te verneuken). Toegegeven, hier zit een licht voordeel in.

Oh, en je kunt 'm dus ook programmeren om een compleet ander soort USB device te zijn. Dat is ook wel ok natuurlijk, maar voor de common use-case van een arduino vraag ik me af of dat nou echt veel gebruikt gaat worden.

Verder gebruikt 'ie nog altijd een bootloader, zij het een nieuwere. Meer info: http://www.ladyada.net/library/arduino/unofaq.html

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 07-12-2010 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

mad_max234 schreef op maandag 06 december 2010 @ 18:27:
[...]

Wil hier toch nog even op terugkomen, nu ik erop let zie ik geregeld VFD schermpjes voorbij komen icm met arduino. Wellicht kan je het schermpje eraf halen, want je heb nu denk ik een VFD schermpje en een usb controller erop zitten. post eens foto van het schermpje, voor- en achterkant.

Verder ben ik projecten tegengekomen waar ze softwarematig een avr als een usb host laten voordoen, je kan het misschien softwarematig oplossen.
http://instruct1.cit.corn...36_cdl28_dct23/index.html
Ik zal vanavond eens wat foto's gaan maken en de link doorlezen.
Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
mad_max234 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 00:56:
@F.West98
Snap er niks van, wat ben je allemaal aan het doen met draadje en snoertjes?
ik heb ontdekt, schermpje doet het als ik het female socket naar een kant druk. Om dat nou zelf te doen... Ik heb een draadje om het socket heen en ergens anders aan vast zo, dat het een beetje trekt en dus een simulatie van duwen, en nu doet hij het...
maar een vraag:
ik heb nu een sensor aangesloten die warmte meet, met getallen tussen 0 en 1023. Maar hoe zet ik dat nou om naar graden Celsius?

[ Voor 13% gewijzigd door F.West98 op 07-12-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:54
F.West98 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:43:
[...]

ik heb ontdekt, schermpje doet het als ik het female socket naar een kant druk. Om dat nou zelf te doen... Ik heb een draadje om het socket heen en ergens anders aan vast zo, dat het een beetje trekt en dus een simulatie van duwen, en nu doet hij het...
maar een vraag:
ik heb nu een sensor aangesloten die warmte meet, met getallen tussen 0 en 1023. Maar hoe zet ik dat nou om naar graden Celsius?
Misschien hier eens kijken (ik weet niet of je de zelfde sensor hebt).

http://www.oomlout.com/a/products/ardx/circ-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.West98 schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:02:
http://www.iprototype.nl/products/components/overig/lcd16x2
die.
Op arduino.cc staat er een andere indeling.
Ik wil dus weten hoe op het scherm
We hebben een aansluitschema toegevoegd op de website. Hopelijk helpt dit bij het aansluiten.

http://iprototype.nl/products/components/overig/lcd16x2

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Aparte connector, zit die connector standaard aan de voorkant gesoldeerd ?

Ik gebruik meestal gewoon deze, hebben standaard aansluiting die je op veel HD44780 schermpjes aantreft.
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1527

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
superman12 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:03:
[...]

Misschien hier eens kijken (ik weet niet of je de zelfde sensor hebt).

http://www.oomlout.com/a/products/ardx/circ-10
ik heb een 4K7 thermistor.
die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

Na al dit moois te hebben gelezen, heb ik eindelijk de knoop door gehakt :D

Het volgende setje maar voor mezelf voor onder de boom besteld:
  • 1 x Arduino Uno
  • 1 x USB kabel
  • 1 x Breadboard, 730 holes
  • 70 x Jumpwire
  • 25 x LED Rood
  • 2 x LED Geel
  • 2 x LED Groen
  • 1 x Servo
  • 3 x Opzetstuk voor servo
  • 1 x Pin expander
  • 1 x Condensator 33 pF
  • 1 x Weerstand 3K9 ohm
  • 10 x 220 Ohm weerstand
  • 5 x 10 KOhm weerstand
  • 5 x 2.2 KOhm weerstand
  • 5 x 330 KOhm weerstand
  • 5 x 100 nF Condenstor
  • 5 x 10 nF Condenstor
  • 3 x 100 uF Condenstor
  • 1 x Linear Thermistor(NTC)
  • 1 x LDR
  • 2 x 10 KOhm potentiometer
  • 2 x Transistor
  • 1 x Piezo speaker
  • 5 x PCB button
  • 2 x Optocoupler
  • 2 x Diode
  • 1 x MOSFET
Dat voor maar €69,95! Ik kan niet wachten tot 25 december!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Wat ik vaak doe als ik niet al te groot bereik meet, dan pak ik twee vloeistoffen en een thermometer en ik meet dan die twee waardes, dan weet ik welke adc bij welke graden hoort, daarmee kan je dan sommetje maken. Dat gaat prima als je niet een al te groot bereik meet, thermistor zijn meestal vrij lineair over kort gebied, maar ga je -30 tot 100c meten dan kan het zijn dat lijn niet recht is.

Paar voorbeelden.
Wikipedia: Thermistor

http://www.arduino.cc/playground/ComponentLib/Thermistor

http://disipio.wordpress....arduino-and-a-thermistor/

Edit/
Ik hou er even geen rekening mee dat je je thermistor waarschijnlijk niet waterdicht heb verpakt. :o

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2010 20:00 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tim427 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:28:
Na al dit moois te hebben gelezen, heb ik eindelijk de knoop door gehakt :D

Het volgende setje maar voor mezelf voor onder de boom besteld:
  • 1 x Arduino Uno
  • 1 x USB kabel
  • 1 x Breadboard, 730 holes
  • 70 x Jumpwire
  • 25 x LED Rood
  • 2 x LED Geel
  • 2 x LED Groen
  • 1 x Servo
  • 3 x Opzetstuk voor servo
  • 1 x Pin expander
  • 1 x Condensator 33 pF
  • 1 x Weerstand 3K9 ohm
  • 10 x 220 Ohm weerstand
  • 5 x 10 KOhm weerstand
  • 5 x 2.2 KOhm weerstand
  • 5 x 330 KOhm weerstand
  • 5 x 100 nF Condenstor
  • 5 x 10 nF Condenstor
  • 3 x 100 uF Condenstor
  • 1 x Linear Thermistor(NTC)
  • 1 x LDR
  • 2 x 10 KOhm potentiometer
  • 2 x Transistor
  • 1 x Piezo speaker
  • 5 x PCB button
  • 2 x Optocoupler
  • 2 x Diode
  • 1 x MOSFET
Dat voor maar €69,95! Ik kan niet wachten tot 25 december!
Ja heb net ook die kit besteld op [spam]. Daar kom ik de winter wel mee door!

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 09-12-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:55:
[...]

Ja heb net ook die kit besteld op [spam]. Daar kom ik de winter wel mee door!
Als ik die kit bestel zit geen power supply bij dat ik de airduino gewoon via stopcontact op zich kan laten lopen?

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 09-12-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Dw1-nl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:24:
[...]

Als ik die kit bestel zit geen power supply bij dat ik de airduino gewoon via stopcontact op zich kan laten lopen?
USB poort levert 5v dus je kan direct aan de slag met de starters kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

console schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:32:
[...]

USB poort levert 5v dus je kan direct aan de slag met de starters kit.
Nee als ik het zeker weet koop ik de 12v adapter erbij voor een tientje extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Anti-spam mode/
Of bij een andere winkel voor de helft. :P

ontopic/
Kijk eens in de kast/zolder/etc of daar niks ligt, zolang die maar tussen de 7 en 12v zit en 500mA(250mA alleen voor de arduino) kan leveren.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
mad_max234 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:26:
Anti-spam mode/
Of bij een andere winkel voor de helft. :P

ontopic/
Kijk eens in de kast/zolder/etc of daar niks ligt, zolang die maar tussen de 7 en 12v zit en 500mA(250mA alleen voor de arduino) kan leveren.
of een van inderdaad je oudere Nokia telefoontjes :)
klein, compact, en voldoende voor Arduino :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

wat is de freeduino versie van de arduino uno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

sander817 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 09:36:
wat is de freeduino versie van de arduino uno?
Die is er (volgens mij) nog niet, staat in elk geval nog niet op http://www.freeduino.org/freeduino_open_designs.html

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Dw1-nl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:34:
[...]

Nee als ik het zeker weet koop ik de 12v adapter erbij voor een tientje extra.
De dc plug op de arduino is een standaard 2.1mm plug. Je kunt dus elke adapter die max 12V doet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
NielsTn schreef op donderdag 09 december 2010 @ 01:14:
[...]

of een van inderdaad je oudere Nokia telefoontjes :)
klein, compact, en voldoende voor Arduino :D
De adapters die ik hier heb liggen van nokia zijn allemaal 5v, niet dat ze niet bruikbaar zijn maar dan moet je de avr niet via de regulator voeden, denk dat de voltage dan te laag uitkomt om 16Mhz atmega te kunnen voeden, die heeft namelijk 4.5v nodig volgens de datasheet.

Maar als je hem gelijk op de 5v pin aansluit moet het wel lukken, misschien een extra condensator ertussen om de eventuele storing wat op te vangen. Als het goed is zit er namelijk al een regulator in de adapter. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

mad_max234 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 22:48:
[...]

De adapters die ik hier heb liggen van nokia zijn allemaal 5v, niet dat ze niet bruikbaar zijn maar dan moet je de avr niet via de regulator voeden, denk dat de voltage dan te laag uitkomt om 16Mhz atmega te kunnen voeden, die heeft namelijk 4.5v nodig volgens de datasheet.

Maar als je hem gelijk op de 5v pin aansluit moet het wel lukken, misschien een extra condensator ertussen om de eventuele storing wat op te vangen. Als het goed is zit er namelijk al een regulator in de adapter. :)
Hoe doet het Arduino bordje het dan zonder external power? Dus op de USB? Die is namelijk ook 5v... Of schaald Arduino die 5v op naar 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003

Rmg

tim427 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 10:39:
[...]

Hoe doet het Arduino bordje het dan zonder external power? Dus op de USB? Die is namelijk ook 5v... Of schaald Arduino die 5v op naar 12v?
De arduino(avr) heeft geen 12v nodig, maar 5v :?. de 5v van de usb wordt direct in de avr gestopt zonder de regulator.
De regulator op het bord maakt van ~7v tot ~15v netjes 5v voor de arduino

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 10-12-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Rmg schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 10:52:
[...]

De arduino(avr) heeft geen 12v nodig, maar 5v :?. de 5v van de usb wordt direct in de avr gestopt zonder de regulator.
De regulator op het bord maakt van ~7v tot ~15v netjes 5v voor de arduino
Hmm, ok... Naja, omdat ik hier iedereen lees over een 12v adapter :?

Maar als ik een USB kabeltje in een usb-lader (230v ac input, 5v dc USB output) en die via USB aansluit dan is alles prima lijkt mij.. Vind bovenstaand verhaal lichtelijk verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:17
voor de duidelijkheid:
je kan de arduino via 2 manieren voeden:
1. via de usb stekker (5 v) direct vanaf een pc of via een adapter
2. via de voedingsplug (~7v tot ~15v) waar door een regulator netjes de 5v van gemaakt wordt die hij nodig heeft.

Je kan dus zelf kiezen welke manier je gebruikt....

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_x007 op 10-12-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via een laptop kan je wel problemen krijgen als je op de arduino onderdelen heb aangesloten (bijv een display met backlight).

Sommige laptops zijn nl erg zuinig met de stroomverzorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
Mr_x007 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 12:46:
voor de duidelijkheid:
je kan de arduino via 2 manieren voeden:
1. via de usb stekker (5 v) direct vanaf een pc of via een adapter
2. via de voedingsplug (~7v tot ~15v) waar door een regulator netjes de 5v van gemaakt wordt die hij nodig heeft.

Je kan dus zelf kiezen welke manier je gebruikt....
3. Via de 5v en gnd pin, dan sluit je de power direct op de VCC en AVCC van de atmega aan.(kijk maar in de files van het referentie ontwerp) Voltage moet dan tussen de 4.5v en de 5.5v. Aref zal dan denk ik ook tussen de 4.5v en de 5.5v zitten, afhankelijk van de voedingsspanning denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 10-12-2010 13:36 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

tim427 schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 12:38:
[...]

Hmm, ok... Naja, omdat ik hier iedereen lees over een 12v adapter :?

Maar als ik een USB kabeltje in een usb-lader (230v ac input, 5v dc USB output) en die via USB aansluit dan is alles prima lijkt mij.. Vind bovenstaand verhaal lichtelijk verwarrend.
Veel mensen voeden hun arduino met een externe voeding omdat die voeding meer vermogen kan leveren. Een USB-poort levert maar een beperkt vermogen. Dus afhankelijk van wat je met de Arduino wil gaan doen kan je hem met de omringende componenten wel of niet voeden met USB.

Voor het aansturen van wat LEDs e.d. is een USB voeding genoeg.

Pagina: 1 ... 5 ... 96 Laatste